Draadloos, met zo'n goedkoop RF triggertje van ebay.quote:Op zondag 10 mei 2009 21:10 schreef zquing het volgende:
Hoe kan je een flitser met een te hoog voltage veilig triggeren?
Mijne leeft nog steeds... dus...quote:Op zondag 10 mei 2009 21:12 schreef zquing het volgende:
die gaan niet kapot? Want dan ga ik een paar van die metz 45's kopen. Heb je mischien een linkje voor me?
Meerder methodenquote:Op zondag 10 mei 2009 21:10 schreef zquing het volgende:
Hoe kan je een flitser met een te hoog voltage veilig triggeren?
Lijkt me vrij sterk..quote:Op zondag 10 mei 2009 14:49 schreef S-A-I-N-T het volgende:
[..]
ja dat denk ik idd. Maar ik heb niet zo heel veel verstand van het toestel zelf. Hoe doe ik dat schoonmaken?
http://en.wikipedia.org/wiki/Sunny_16quote:Op maandag 11 mei 2009 03:17 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik ben gister voor het eerst met mijn Nikon D40 naar buiten geweest. Kunnen jullie mij aan de hand van onderstaande voorbeelden tips geven hoe ik mijn fotos (bij het schieten al) helderder en scherper kan krijgen in de toekomst? Ik ben zo aan het klooien met de parameters. Zijn er geen vaste regels mbt fotos schieten zoals met het weer afgelopen zondag?
http://www.flickr.com/photos/wonkas-chcololate/
Het was redelijk zonnig weer met een klein beetje wind. Het gaat mij om zo veel mogelijk tips hoe ik in de toekomst betere heldere/scherpe fotos zou kunnen schieten, en niet perse de artistieke waarde (ik ben nog maar novice)
Ik heb trouwens geschoten in 'M'anual mode omdat de autostand mij behoorlijk ging vervelen met dat 'hoge lichten' gedoe
Die zijn er wel geweest, ze hadden de vorm van een heel klein zwart uiertje.quote:Op maandag 11 mei 2009 11:42 schreef Erasmo het volgende:
Zijn er blokjes met 1 pc synch ingang en 4 pc synch uitgangen?
Wat ik zie is een donker beeld als ik door de zoeker krijg, hij stelt niet scherp en zoemt niet in en zodra ik hem in wil zoomen blijft het erg donker en knippert het vierkantje/rechthoekje rood.quote:Op zondag 10 mei 2009 22:16 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Lijkt me vrij sterk..
beschrijf eens wat preciezer wat je ziet?
Misschien zeg ik nu iets heel stoms hoor. Maar mijn andere lensen doen het wel gewoon als het hoort. En volgens mij staat de lens net als anders.quote:Op maandag 11 mei 2009 14:47 schreef kvdv het volgende:
Klinkt als een vastzittende spiegel. Als je je lens eraf pakt, in wat voor hoek staat de spiegel dan t.o.v. je matglas?
Om maar even één klein stukje zorg weg te halen, die concentrische cirkels die je ziet zijn waarschijnlijk je fresnellplaat die bedoeld is om een matglas gelijkmatig uit te lichten, ieder matglas heeft er een(of een vergelijkbare constructie) en normaliter zie je hem niet, behalve wanneer je diafragma helemaal dicht zit en dat is dus kennelijk bij jouw lens aan de orde.quote:Op maandag 11 mei 2009 14:39 schreef S-A-I-N-T het volgende:
[..]
Wat ik zie is een donker beeld als ik door de zoeker krijg, hij stelt niet scherp en zoemt niet in en zodra ik hem in wil zoomen blijft het erg donker en knippert het vierkantje/rechthoekje rood.
Verder lijkt het of er cirkels in mijn lens zitten van uit het midden verder wijder naar buiten.
Is het een beetje duidelijk zo?
DoF preview button... heeft inderdaad hetzelfde effect. Als ik het verhaal goed begrijp komt het dus neer op dat het diafragma geknepen blijft tot een bepaalde waarde.quote:Op maandag 11 mei 2009 15:16 schreef Ynske het volgende:
Sok, als ik dit zo lees, is dat dan wat je ook ziet als je op t knopje op je camera klikt om te zien hoe groot de diafragmaopening is? of zit ik nu helemaal verkeerd te denken
misschien even je handleiding erbij pakkenquote:Op maandag 11 mei 2009 17:51 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik zie dat mijn white balance op 966 staat. Ik heb vorige week mijn white balance met een preset proberen inte stellen maar dat is mislukt. Hoe reset je dat op een nikon d40?
bedankt voor de link ik ga die regel eens toepo=assen kijken wat voor resultaten dat oplevert.quote:Op maandag 11 mei 2009 09:37 schreef zquing het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Sunny_16
en waarom M gebruiken als je A hebt met EV compensation?
OWjah, ik zou overigens eerst voor compositie gaan voordat je de belichting helemaal zelf gaat doen, je kan dan wel perfect belichten, maar als je foto gewoonweg saai is dan wordt 't er ook niet veel beter op
kijk eens in t beginnerstopicquote:Op maandag 11 mei 2009 17:57 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
bedankt voor de link ik ga die regel eens toepo=assen kijken wat voor resultaten dat oplevert.
heb je nog tips mbt. compositie, hoe leer je dat?
Als ik Manual-mode gebruik met "auto-wb" geselecteerd, wordt de preset whitebalance warde dan ook gebruikt?quote:Op maandag 11 mei 2009 17:56 schreef Ynske het volgende:
[..]
misschien even je handleiding erbij pakken
uit je handleiding
Fijnafstemming witbalans
Bij andere instellingen dan Witbalans preset kunt u de fijnafstemming van de witbalans instellen tot ±3, in stappen van 1 (zie bladzijde 118 van de Bijlage voor kleurtemperatuurwaarden). Kies lagere waarden om de foto’s warmer van kleur te maken, kies hogere waarden voor een koelere tint.
Als een andere optie dan Witbalans preset wordt geselecteerd in het witbalansmenu, verschijnt het rechts weergegeven menu. Druk de multiselector omhoog of omlaag om een waarde voor fijnafstemming te kiezen.
Druk op OK om te selecteren en terug te keren naar het opnamemenu.
1 Plaats een neutraal wit of grijs object in het licht dat zal worden gebruikt voor de uiteindelijke foto. In studio-omstandigheden kan een standaard grijskaart als referentievoorwerp worden gebruikt. Verander de belichting ten opzichte van de waarde die door de camera is geselecteerd. Selecteer de optimale belichting aan de hand van de elektronische analoge belichtingsaanduiding wanneer u fotografeert in de stand M.
2 Geef het opnamemenu weer en selecteer Witbalans> Witbalans preset (om direct naar stap 4 te gaan zonder het opnamenu weer te geven, selecteert u Witbalans preset voor Witbalans in de opnameinformatieweergave, zoals beschreven op bladzijde 49, en drukt u op OK).
3 Markeer Meten en druk de multi-selector naar rechts. Het menu rechts verschijnt. Markeer Ja en druk de multi-selector naar rechts (om de witbalans in te stellen op de laatst gemeten waarde en de opnamestand te verlaten, markeert u Nee en drukt u op OK).
4 Het volgende bericht verschijnt: “Maak een foto van een wit of grijs voorwerp dat de zoeker vult bij de juiste belichting om een opname te maken”. Wanneer het bericht van de monitor verdwijnt, beginnen de rechts weergegeven witbalansaanduidingen in de zoeker en opname-informatieweergave te knipperen. Als u wilt stoppen zonder een waarde te meten, drukt u op de en selecteert u een andere
witbalansoptie.
5 Richt de camera zo dat het referentievoorwerp de zoeker vult en druk de ontspanknop helemaal in.
6 Als de camera een waarde voor de witbalans heeft gemeten, verschijnt het bericht “Gegevens ontvangen”. De witbalans wordt automatisch ingesteld op de gemeten waarde; er wordt geen foto
genomen. Als de waarschuwing rechts verschijnt, heeft de camera de witbalans niet kunnen meten. Keer terug naar stap 2 en meet de witbalans opnieuw.
Als een nieuwe waarde is gemeten voor de witbalans, dan zal de witbalans worden ingesteld op de
gemeten waarde, ook als Gebruik foto is geselecteerd in het menu Witbalans preset.
oftewel m opnieuw meten
Kans dat ze beginnen te ruizen omdat het dynamisch bereik van je camera niet zo lekker is.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 22:41 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Jpegs en een simpele compacte camera.
Hang natuurlijk af van hoe jij het licht wilt hebben... ik persoonlijk houd heel erg diffuus licht waarbij alles heel egaal belicht is, ik houd wel van de soberheid die het met zich meebrengt. Daarnaast vind ik laagstaande zon met lange schaduwpartijen heel tof.quote:Op woensdag 13 mei 2009 01:00 schreef Schenkstroop het volgende:
Wat is het beste buitenlicht dat geschikt is voor buitenopnames, hoe moet de lucht eruit zien enzo. Ik lees engelse paginas maar weet nog steeds niet precies wat zij bedoelen met "overcast skies"
Difuus licht schijnt oo voor mij het beste te werken denk ik. Binnenshuis worden de kliekjes iig mooier als ik vitrages gebruik om het binennvallend licht te temmen.. Maar hoe wat voor buitenweer geeft goed difuus licht, veel wolken, grijze wolken of anders?quote:Op woensdag 13 mei 2009 01:08 schreef kvdv het volgende:
[..]
Hang natuurlijk af van hoe jij het licht wilt hebben... ik persoonlijk houd heel erg diffuus licht waarbij alles heel egaal belicht is, ik houd wel van de soberheid die het met zich meebrengt. Daarnaast vind ik laagstaande zon met lange schaduwpartijen heel tof.
Of bedoel je wat anders?
Ik wordt gestoord van uitgebeten wit en detailloos zwart dat je zo snel krijgt op een sensorquote:Op woensdag 13 mei 2009 01:20 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik wordt zo ontzetend gestoord van overbelichting of die 'blauwe gloed", dat is zo kil. Ik houd van warmere kleuren zoals in films op dvd.
De kleur zwart+dslr is voor mij ook een mysterie. Deze cdigitale ameras hebben schijnbaar moeite om zwarte zwarte objecten scherp te krijgen. En waarom dat is...?quote:Op woensdag 13 mei 2009 01:21 schreef kvdv het volgende:
[..]
Ik wordt gestoord van uitgebeten wit en detailloos zwart dat je zo snel krijgt op een sensor
Hier is de nederlandse te downloadenquote:Op woensdag 13 mei 2009 10:48 schreef Jekoos het volgende:
Er was iemand met een Pentax AF360 flitser die ook een Nederlandse handleiding had. Heb jij nog opgezocht hoe ik de stoboscoopfunctie kan gebruiken? Ik heb een duitse handleiding waar ik niks mee kan
Ik dacht dat jij een expert wasquote:Op woensdag 13 mei 2009 10:58 schreef Ynske het volgende:
K zat gister weer CSI te kijken. En t viel me op dat ze een ringflitser op de locatie gebruikten maar ook een gewone flitser (tegelijk dus)
wat is de meerwaarde daarvan?
niet in CSIquote:
http://crimescenephotogra(...)ing-examination.htmlquote:Op woensdag 13 mei 2009 10:58 schreef Ynske het volgende:
K zat gister weer CSI te kijken. En t viel me op dat ze een ringflitser op de locatie gebruikten maar ook een gewone flitser (tegelijk dus)
wat is de meerwaarde daarvan?
kijkquote:Op woensdag 13 mei 2009 11:58 schreef Erasmo het volgende:
[..]
http://crimescenephotogra(...)ing-examination.html
dat idee heb ik ook welquote:Op woensdag 13 mei 2009 12:01 schreef Erasmo het volgende:
Maar ik vermoed dat de meerwaarde in CSI is dat het er interessant uitziet
ja dat snap ik ook nooitquote:Op woensdag 13 mei 2009 12:05 schreef Isdatzo het volgende:
Ja, of het feit dat iedere crimescene volgebouwd wordt met lampen, maar dat ze bij CSI in een donkere ruimte met een zaklampje de zooi bijlichten.
maar goed, kon toch iets achterzittenquote:Of een dSLR met het geluid van een motordrive.
Of..
Of..
.
quote:Anonymous said...
The guys on CSI should read this !!
Dat is dezelfde meerwaarde als :quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:58 schreef Ynske het volgende:
K zat gister weer CSI te kijken. En t viel me op dat ze een ringflitser op de locatie gebruikten maar ook een gewone flitser (tegelijk dus)
wat is de meerwaarde daarvan?
Heb 4 foto's gebruikt om te testen of het een beetje werkte... Voorbeeld komt straksquote:Op dinsdag 12 mei 2009 22:42 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Kans dat ze beginnen te ruizen omdat het dynamisch bereik van je camera niet zo lekker is.
Hoeveel foto's schiet je? Heb je een voorbeeld?
Dat gaat niet goed?quote:
Zet hem op A(v)-stand, ongeveer f/8 ofzo, buiten heb je meestal toch wel genoeg licht.quote:Op woensdag 13 mei 2009 19:11 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Dat gaat niet goed?
Ik word gestoord van digitale cameras, ze blijken te gevoelig voor licht buiten en ongevoelig voor licht binnen... aaaaaargh!!.. zal ik het ooi tnog onder de knie krijgenIk zoek tips. ik lees me een ons op internet en kom niet veel verder
Ik weet nog net dat licht een blauwe gloed heeft en dat je dat moet "difusen" om egale belichting te krijgen. kunnen jullie mij echt geen globale settings geven voor buiten opnames overdag?
foto's buiten bij daglicht kunnen bij 80% van de foto's beste op F8 (op de A stand ) worden genomen.quote:Op donderdag 14 mei 2009 00:51 schreef Schenkstroop het volgende:
A is bij mij "Aperture-priority". Dus ik moet niet meer dan de diafragma afentoe aante passen?
Jup maar in principe kun je hem buiten bv. op F8 laten staan, de camera meet dan het licht en rekent dan een goede sluitertijd uit.quote:Op donderdag 14 mei 2009 00:51 schreef Schenkstroop het volgende:
A is bij mij "Aperture-priority". Dus ik moet niet meer dan de diafragma afentoe aante passen?
grote kans dat je dan je iso naar 400 tot 800 zou moeten zetten of inflitsen.quote:Op donderdag 14 mei 2009 01:07 schreef Schenkstroop het volgende:
Ok. dat ga ik proberen.
Mijn camera klaagt altijd dat er te weinig licht is. dus het zal wel klopppen dat binnenshuis kliekje erg moeilijk worden. Ik gebruik de standaard itlens die ik met mij nikon kreeg. de laagste F-getal (grootste aperture) is dacht ik F4
te gekke tip!quote:Op donderdag 14 mei 2009 01:08 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Jup maar in principe kun je hem buiten bv. op F8 laten staan, de camera meet dan het licht en rekent dan een goede sluitertijd uit.
Lees trouwens ook eens de handleiding bij je camera door, daar staat meer handige informatie in dan je denkt
Zoek is op rainsleevesquote:Op vrijdag 15 mei 2009 01:14 schreef FictionalFenna het volgende:
Hoe fotograferen jullie in de regen? Natuurlijk wordt de lens nat, maar zijn er misschien speciale kapjes/trucjes om dat te voorkomen?
Dat is het aantal pixels per vierkante centimeter, ofwel de pixel density.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 02:56 schreef wonderer het volgende:
Ik probeer een nieuwe camera te vinden en bij het zoeken kwam ik de specificatie tegen van xx MP/cm2 pixel density. Wat betekent dat, en is meer of minder juist beter?
Hangt er vanaf.. bij het nieuwste type IS kan je IS gewoon gebruiken op statieven / monopods, bij de eerdere generatie niet. Om welke lens(/zen) gaat het?quote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:08 schreef Erasmo het volgende:
En nog wat van mijn kant; op een statief is het verstandig om je stabilisatie uit te zetten, maar hoe zit dat bij een eenpoot?
die iid of zoeenquote:
Zo'n L-lens kan je ook wel in de regen gebruiken.. been there done that, geen centje pijn.quote:
In-bodyquote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:09 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hangt er vanaf.. bij het nieuwste type IS kan je IS gewoon gebruiken op statieven / monopods, bij de eerdere generatie niet. Om welke lens(/zen) gaat het?
Geen idee, ik had het even over canon lenzen (vergeten erbij te zeggenquote:
Pentaxquote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:50 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Geen idee, ik had het even over canon lenzen (vergeten erbij te zeggen). Welke camera heb je dan?
* Isdatzo nieuwsgierig is.
Als die camera een popupflitser heeft zou je het met slave's kunnen proberen. Die koop je voor een habbekrats in Hong Krom of ergens in die richting.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 23:00 schreef Erasmo het volgende:
Denk even voor die K1000 een camera die niet van 200V houdt...
[ afbeelding ]
Hoe trigger ik nu allebei de Metzen?
Sony/Minolta-AF met een diafragmaringquote:Op maandag 18 mei 2009 19:41 schreef larissje het volgende:
Ja er zit een diafragmaring op.
Ik heb al even zitten googlen, maar nog niet veel kunnen vinden, zal eens even op de sony forums gaan kijken inderdaad. Het schoonmaken zal ik ook eens proberen, bedankt voor de tips!
Mijn Cactus V2s werkt er helaas niet op. Zo'n safesynch is leuk maar mij iets te duur voor wat in onderdelen een paar euro kost. Ik heb op ebay een beetje zitten zoeken naar alternatieven voor de safesynch maar ik weet niet wat voor zoektermen ik moet gebruiken...quote:Op maandag 18 mei 2009 20:07 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als die camera een popupflitser heeft zou je het met slave's kunnen proberen. Die koop je voor een habbekrats in Hong Krom of ergens in die richting.
Als het wat meer mag kosten kun je je een wein safesync proberen.
Eventueel kun je het nog met radioontsteking proberen vooropgesteld dat die wél van 200+ volt ontsteekspanning moet houden.
Ergens in de jaren 70 stond er in Focus eens een artikeltje over een eigenbouw thyristorontsteking, ook bedoeld om de ontsteekspanning tot een aanvaardbaar peil terug te brengen (toen meer met de insteek om geen oplazer van je eigen flitser te krijgen)quote:Op dinsdag 19 mei 2009 00:55 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Mijn Cactus V2s werkt er helaas niet op. Zo'n safesynch is leuk maar mij iets te duur voor wat in onderdelen een paar euro kost. Ik heb op ebay een beetje zitten zoeken naar alternatieven voor de safesynch maar ik weet niet wat voor zoektermen ik moet gebruiken...
Dat moet dan wel een heel end weg zijn, zowel mijn losse slaves als die op mijn monoheads reageren op uiterst minieme ontsteekflitsjes.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 01:19 schreef Erasmo het volgende:
Hier het schema:
http://www.repairfaq.org/sam/zpaofu1.pdf
Een slave-unit is helaas geen optie omdat de flitsers soms ook buiten bereik gebruikt zullen worden...
Dat zou op zich moeten werkenquote:Ik zat zelf te danken aan Cactus ->Veiligheidsdingetje->Multisynch, zou dat werken?
Ze komen in een aparte casing te zitten, vandaar dat een slave niet zal werken...quote:Op dinsdag 19 mei 2009 01:57 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Dat moet dan wel een heel end weg zijn, zowel mijn losse slaves als die op mijn monoheads reageren op uiterst minieme ontsteekflitsjes.
[..]
Dat zou op zich moeten werken
Hmm, betaalbaar?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 22:16 schreef ultra_ivo het volgende:
Je kunt natuurlijk een aparte lichtmeter gebruiken, dan ben je helemaal onafhankelijk van de interne lichtmeter.
Nee het kan ook aan je lenzen liggenquote:Op dinsdag 19 mei 2009 23:13 schreef EchnaDarr het volgende:
Hey, het is geen marktplaats hier, ik wil juist een goeie body.
Que? Uh, geen idee, ik heb heel de zooi boven liggen, kijk morgenavond wel. Wil namelijk een Raynette 135mm uitproberen.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 23:16 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Nee het kan ook aan je lenzen liggenvooral de eerste opendiafragmameterlenzencamera's willen nog wel eens kuren tonen.
In Houten of een vergelijkbare beurs is die zeker betaalbaar. Op Marktplaats/Ebay ook. Nieuw is een ander verhaal.quote:
Ik neem aan dat je een DSLR bedoelt?quote:Op woensdag 20 mei 2009 15:17 schreef Schenkstroop het volgende:
Hoe vang je de meest natuurlijke licht op een plaatje met een slr, binnenshuis, onvoldoende licht zoals de camera aangeeft 'poor lighting' (wel gordijnen open), met statief. Ik weet dat je de lsuitertijd langer open kan zetten. maar wat zijn goede begin-instellingen?
Je zou echt eens een simpel beginnersboek over fotografie moeten lezen. De ramsjwinkels liggen daar vol mee (en het internet staat er vol mee). Zonder een beetje basis kom je niet verder, ook niet door maar wat aan te klooien.quote:Op woensdag 20 mei 2009 15:17 schreef Schenkstroop het volgende:
Hoe vang je de meest natuurlijke licht op een plaatje met een slr, binnenshuis, onvoldoende licht zoals de camera aangeeft 'poor lighting' (wel gordijnen open), met statief. Ik weet dat je de lsuitertijd langer open kan zetten. maar wat zijn goede begin-instellingen?
Wat voor camera gaat het hier om? Als ik straks de hond heb uitgelaten zal ik even een stukje voor je schrijvenquote:Op woensdag 20 mei 2009 18:38 schreef Schenkstroop het volgende:
Die verhouding tussen ISO/sluiter/daifragme daar speel ik al mee. Maar volgens mij is het ervaring welke factor je prioriteit moet geven in welke situaties toch? Mijn ogen passen zich rete goed aan in weinig tot goed-licht situaties (al heb ik wel lenzen -4 -6). Het probleem bij mij denk ik is dat ik geen goed begrip heb wat nou geschikt binnen of buitenlicht voor fotografie is. Dit is echt een struikelblok bij mij.
Wat ik me ook afvraag is of het draaien aan de lensring onaghankelijk is van de f-stop in de camera?
En kan ik in Aperture-priority stand de sluitertijd nog ietsjes omhoog gooien als ik dat wil?
Ja, maar als beginner kun je het beredeneren. Als je snel racende auto's scherp wilt vastleggen kies je een korte sluitertijd (en pas je diafragma en/of ISO daarop aan); als je een zacht portret wilt waarin alleen het gezicht scherp is kies je een groot diafragma (en pas je sluitertijd en/of ISO daarop aan), etc.quote:Op woensdag 20 mei 2009 18:38 schreef Schenkstroop het volgende:
Die verhouding tussen ISO/sluiter/daifragme daar speel ik al mee. Maar volgens mij is het ervaring welke factor je prioriteit moet geven in welke situaties toch?
Waarom - je weet nu toch met welke drie factoren je de belichting bepaalt? Van kaarslicht tot blikkerende zon, bij ieder licht kun je fotograferen. Hooguit is er soms teveel licht of te weinig licht om het met die drie instelmogelijkheden af te kunnen, en moet je bijvoorbeeld een flitser, een statief, een grijsfilter of een andere truc toepassen.quote:Het probleem bij mij denk ik is dat ik geen goed begrip heb wat nou geschikt binnen of buitenlicht voor fotografie is. Dit is echt een struikelblok bij mij.
Dat hangt er vanaf wat voor ring het is. De focusring (scherpstellen) heeft geen invloed op de belichting. De zoomring kan er soms toe leiden dat je de grootste diafragma's niet meer kunt gebruiken - in telestand is de grootste opening dan bijvoorbeeld f5.6 terwijl je in groothoekstand tot f4 kunt gaan.quote:Wat ik me ook afvraag is of het draaien aan de lensring onaghankelijk is van de f-stop in de camera?
Ja en nee... in A-stand kies jij het diafragma en de ISO, en de camera berekent de daarbij benodigde sluitertijd. Als je korter wilt belichten moet je dus een groter diafragma of een hogere ISO kiezen. Maar als jij een bepaalde sluitertijd wilt gebruiken is het handiger om de daarvoor bedoelde S-stand te gebruiken, waarbij de camera dan zelf het diafragma aanpast.quote:En kan ik in Aperture-priority stand de sluitertijd nog ietsjes omhoog gooien als ik dat wil?
Update: Van iemand een Safe Sync over kunnen nemen, nu nog die hamablokjes scoren en we kunnen aan de slagquote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:48 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Ze komen in een aparte casing te zitten, vandaar dat een slave niet zal werken...
Binnenkort meer over dit project
Ook als je ze manual focust?quote:Op donderdag 21 mei 2009 05:06 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik heb hier een Canon 5D met Tamron 28-70 mm 2.8, Canon 50 mm 1.4 en een Sigma 70-200 mm 2.8 (alle drie de objectieven zijn zeer goed getest in diverse reviews), een aardige set die op zich prima foto's schiet, full-frame is echt fantastisch vind ik. Maar ik erger mij al eigenlijk heel lang er aan dat bijna niet één foto echt haarscherp is, de foto's lijken zijn behoorlijk aan de zachte kant, best scherp maar het straalt er niet van af, zelfs bij de 50 mm prime van Canon niet. Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Dat vind ik erg lastig. Al de objectieven die ik heb hebben maar een heel klein bereik waarover je de scherpstelring kan draaien, je zit er dus snel voorbij ook omdat ik het lastig vind om te kunnen zien of het nu scherp is of niet. Bij mijn vorige toestel, een Canon T60 kon ik dat veel beter zien omdat een veel prettiger focus raster had. Ik heb hem eigenlijk dus altijd op auto focus staan.quote:Op donderdag 21 mei 2009 19:51 schreef zquing het volgende:
Ook als je ze manual focust?
Twee voorbeelden, de eerste foto is door mij gemaakt (Canon 5D, Tamron 28-70, diafragma f9, 1/200ste, ISO 100), de tweede foto is er een van DPReview vanuit de Canon 5D review. Sorry voor het grote formaat maar gezien het grote aantal megapixels zou het niet goed zijn om de foto's sterk te verkleinen (ze zijn nu al gehalveerd) want dan is het logisch dat er scherpte verloren gaat. Het kan aan mij liggen maar de foto van DPReview is echt scherper, de foto van mij is volgens de Canon-software op het eerste gebouw met de markiezen gefocust (terwijl het NN logo mij een stuk scherper lijktquote:
de resizer van fok is helemaal slecht voor de foto. dus maak hem gewoon max 610 breed of zet hem achter een linkje.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 01:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat vind ik erg lastig. Al de objectieven die ik heb,
[..]
Twee voorbeelden, de eerste foto is door mij gemaakt (Canon 5D, Tamron 28-70, diafragma f9, 1/200ste), de tweede foto is er een van DPReview vanuit de Canon 5D review. Sorry voor het grote formaat maar gezien het grote aantal megapixels zou het niet goed zijn om de foto's sterk te verkleinen (ze zijn nu al gehalveerd) want dan is het logisch dat er scherpte verloren gaat. Het kan aan mij liggen maar de foto van DPReview is echt scherper, de foto van mij is volgens de Canon-software op het eerste gebouw met de markiezen gefocust (terwijl het NN logo mij een stuk scherper lijkt). De eerste foto vind ik duidelijke minder scherp dan de tweede foto, het lijkt wel alsof de camera er een soort soft-filter overheen haalt.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik ga ook geen moeite doen om mijn foto's nog speciaal voor Fok te gaan verkleinen. Ik zie in bijna alle topics hier foto's staan die dienst kunnen doen als bureaublad achtergrond, blijkbaar is men daar tegenwoordig soepel in.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 01:42 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
de resizer van fok is helemaal slecht voor de foto. dus maak hem gewoon max 610 breed of zet hem achter een linkje.
(mensen klikken toch niet op de foto om hem in een formaat te zien waarbij ze moeten scrollen)
laks is eerder het woord wat ik voor de modjes van nu wil gebruiken.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 01:49 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Ik ga ook geen moeite doen om mijn foto's nog speciaal voor Fok te gaan verkleinen. Ik zie in bijna alle topics hier foto's staan die dienst kunnen doen als bureaublad achtergrond, blijkbaar is men daar tegenwoordig soepel in.
mensen storen zich aan verschillende dingen.....quote:Op vrijdag 22 mei 2009 01:53 schreef Isdatzo het volgende:
Jaja heel leuk allemaal, ontopic graag.
In dit geval denk ik niet dat er iemand zich aan stoort dat de foto's geen 610px breed zijn.
Het is ook best scherp, maar ik heb altijd de indruk dat foto's van anderen scherper zijn. Deze foto's zijn natuurlijk onbewerkt en van andere foto's weet je niet hoe ze bewerkt zijn, maar ik vind het wel frappant.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 01:37 schreef Isdatzo het volgende:
Vind 't niet zo spectaculair onscherp moet ik zeggen..
Ah, dat zal inderdaad wat objectievere resultaten geven. Ik ga dat eens uitproberen.quote:Maar wat je zou kunnen doen is een front/back-focus testje, zijn er genoeg van die kaartjes die je kan uitprinten op internet te vinden. Je zegt dat 't bij alle lenzen is? Dat zou betekenen dat dan eventueel het AF-systeem gekalibreerd moet worden door canon.
De EXIF-info van de foto van DPReview: 94 mm, ISO 100, 1/320 sec, F7.1, +0.3 EV, EF 70-200 mm F4Lquote:Op vrijdag 22 mei 2009 01:41 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Jammer dat er geen exif bij de 2de foto zit. Je weet niet op welk brandpuntsafstand en met welk diafragma de foto gemaakt is, of met welke lens.
Nou ik zal die test eens doen, misschien dat ik er de afgelopen tijd er te veel op ben gaan letten en dat het meer psychologisch is.quote:Ik zie ook niet echt een probleem met de onscherpte trouwens.
Die heb ik zelf ook gebruikt idd, maar 't kan in principe ook met een lineaalquote:Op vrijdag 22 mei 2009 01:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het is ook best scherp, maar ik heb altijd de indruk dat foto's van anderen scherper zijn. Deze foto's zijn natuurlijk onbewerkt en van andere foto's weet je niet hoe ze bewerkt zijn, maar ik vind het wel frappant.
[..]
Ah, dat zal inderdaad wat objectievere resultaten geven. Ik ga dat eens uitproberen.
Deze site legt het trouwens uitgebreid uit:
http://www.focustestchart.com/chart.html
heeft dat niet alleen met jpg temaken?quote:Op vrijdag 22 mei 2009 02:03 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Die heb ik zelf ook gebruikt idd, maar 't kan in principe ook met een lineaal.
Op welke parameter heb jij scherpte trouwens ingesteld, in het menu? Standaard staat 'ie op +1 of +2 ofzo (werkelijk geen idee meer), maar als jij hem op 0 hebt en anderen op de default setting geeft dat ook verschil.
Ja, klopt. Maar dat bepaalt wel het uiteindelijke ("onbewerkte") resultaat, als je in JPG schiet. Als je in RAW schiet en de foto met canon-software omzet zal die paramater ook meegenomen worden. Als je in de raw-converter van canon dan ook de default settings aanhoudt heeft dat het zelfde effect.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 02:06 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
heeft dat niet alleen met jpg temaken?
die scherpte heeft niks met het maken met de foto te maken,
alleen met de manier hoe je camera de foto bewerkt en opslaat in jpg.
In heb hem in het menu 'Beeldstijlen' op de standaardmodus staan, de scherpte is dan 3. Ik kan hem eens wat scherper zetten als die scherpte-test geen afwijkingen laat zien.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 02:03 schreef Isdatzo het volgende:
Op welke parameter heb jij scherpte trouwens ingesteld, in het menu? Standaard staat 'ie op +1 of +2 ofzo (werkelijk geen idee meer), maar als jij hem op 0 hebt en anderen op de default setting geeft dat ook verschil.
dus jij denkt dat de jpg presets in de raw metadata worden opgeslagenquote:Op vrijdag 22 mei 2009 02:09 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, klopt. Maar dat bepaalt wel het uiteindelijke ("onbewerkte") resultaat, als je in JPG schiet. Als je in RAW schiet en de foto met canon-software omzet zal die paramater ook meegenomen worden. Als je in de raw-converter van canon dan ook de default settings aanhoudt heeft dat het zelfde effect.
Neuh, laat maar staan zou ik zeggen. Heb zelf daar alles op 0 staan, want wat de camera kan, kan photoshop beter namelijk.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 02:13 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
In heb hem in het menu 'Beeldstijlen' op de standaardmodus staan, de scherpte is dan 3. Ik kan hem eens wat scherper zetten als die scherpte-test geen afwijkingen laat zien.
Ja. Het is dan ook geen JPG-preset.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 02:14 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
dus jij denkt dat de jpg presets in de raw metadata worden opgeslagen![]()
I couldn't care less, sorry.quote:en maar hopen dat ik jullie serieus ga nemen![]()
denk dat alleen als je jpg schiet je er wat verschil van gaat zien.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 02:13 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
In heb hem in het menu 'Beeldstijlen' op de standaardmodus staan, de scherpte is dan 3. Ik kan hem eens wat scherper zetten als die scherpte-test geen afwijkingen laat zien.
bijna geloofwaardigquote:Op vrijdag 22 mei 2009 02:16 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja. Het is dan ook geen JPG-preset.
[..]
I couldn't care less, sorry.
Je kan je Tamron objectief dan ook moeilijk gaan vergelijken met een lens die een vast diafragma over de hele zoom heeft, en al zeker niet als het een L-lens is.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 01:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De EXIF-info van de foto van DPReview: 94 mm, ISO 100, 1/320 sec, F7.1, +0.3 EV, EF 70-200 mm F4L
Nou ik zal die test eens doen, misschien dat ik er de afgelopen tijd er te veel op ben gaan letten en dat het meer psychologisch is.
Ik gebruik de RAW convertor van Photoshop CS3, DPP van Canon vind ik irritant werken. Verscherpen doe ik ook wel altijd enigszins, maar het lost 'probleem' niet echt op vind ik. De foto in dit topic stond al op 45.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 02:16 schreef PKfotografie het volgende:
anders moet je eens kijken bij de raw converter naar de mogelijkheden om je foto te verscherpen (zelf doe ik het liever in photoshop met een macro die ik er voor heb aangemaakt omdat die veel beter resultaat geeft (nope geen unsharp mask)
Don't flatter yourself.quote:
Geloof het of niet, maar de instellingen die jij in de picture styles blabla toepast worden gewoon opgeslagen in de metadata van de raw-file en later door de canon raw-converter geïnterpreteerd.quote:en waarom zou je dan een instelling maken in je camera? als het geen jpg preset is.
en hij bij je raw bestand niet meegenomen word. (aangezien PS er beter mee om kan gaan )
je stelt graag dingen in die je later aanpast?
![]()
hou je zeker ook rekeing met je kleurtemp om hem vervolgends goed te zetten in PS.
tja als je graag dingen voor de fun instelt die verder geen echte waarde hebben have fun.
unsharp mask is een redelijk standaard manier om je foto te verscherpen.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 02:24 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik gebruik de RAW convertor van Photoshop CS3, DPP van Canon vind ik irritant werken. Verscherpen doe ik ook wel altijd enigszins, maar het lost 'probleem' niet echt op vind ik. De foto in dit topic stond al op 45.
Wat bedoel je bedoel je trouwens met 'nope geen unsharp mask'? Wat wil je daar mee aangeven?
Ah, dan kan het hele picture-styles geneuzel achterwegen blijven. Maar maak eens een foto met die 50 1.4 op F7.1 of F8 (meestal presteren lenzen daar het beste qua scherpte) bij voldoende licht. Eventueel handmatig scherpstellen op een muur ofzo. Kijken wat 'ie dan doet.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 02:24 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik gebruik de RAW convertor van Photoshop CS3, DPP van Canon vind ik irritant werken. Verscherpen doe ik ook wel altijd enigszins, maar het lost 'probleem' niet echt op vind ik. De foto in dit topic stond al op 45.
blijft eerst een instelling maken die je later aan gaat passen....quote:Op vrijdag 22 mei 2009 02:26 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Don't flatter yourself.
[..]
Geloof het of niet, maar de instellingen die jij in de picture styles blabla toepast worden gewoon opgeslagen in de metadata van de raw-file en later door de canon raw-converter geïnterpreteerd.
Dat je daar niks van merkt als je photoshop gebruikt (dus wél als je de canon-software gebruikt) doet daar niks aan af.
En waarom ik die instellingen doe? Als ik veel foto's in korte tijd achter elkaar neem, de kwaliteit me geen ruk scheelt, ik ze toch niet ga nabewerken, etc. ik in JPG schiet. Dat is niet vaak, maar toch.
Die Tamron heeft ook een vast diafragma over de hele zoom. In deze review is een test gedaan met daarbij de scherpte uitgezet tegen het diafragme en de zoom. De Tamron scoort daarin gewoon heel erg goed en volgens de meetgegevens vergelijkbaar met het Canon L objectief:quote:Op vrijdag 22 mei 2009 02:22 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Je kan je Tamron objectief dan ook moeilijk gaan vergelijken met een lens die een vast diafragma over de hele zoom heeft, en al zeker niet als het een L-lens is.
Nee, lees die post nog eens een keer.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 02:31 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
blijft eerst een instelling maken die je later aan gaat passen....
Nee, lees die post nog eens een keer. Slechts in enkele gevallen.quote:en schiet jij nog in jpg![]()
Da's één exemplaar. Ik ben het met je eens dat die tamron een prima lens is, maar er zitten nogal eens wat mindere examplaren tussen. Dat zal je bij een L-objectief minder snel hebben.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 02:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Die Tamron heeft ook een vast diafragma over de hele zoom. In deze review is een test gedaan met daarbij de scherpte uitgezet tegen het diafragme en de zoom. De Tamron scoort daarin gewoon heel erg goed en volgens de meetgegevens vergelijkbaar met het Canon L objectief:
http://www.slrgear.com/reviews/zproducts/tamron28-75/tloader.htm
http://www.slrgear.com/re(...)70-200f4/tloader.htm
Maar dan pas je volgens mij ook de verkeerd volgorde van nabewerking toe. Verscherpen met een unsharp mask doe ik pas als allerlaatst. Eerst doe ik eventuele kleurbewerkingen, daarna werk ik elementen bij als die mij niet aanspreken, daarna resizen en dan pas de scherpte op orde krijgen. Anders is het inderdaad water naar de zee dragen omdat het logisch is dat er scherpte verloren gaat als de foto minder informatie bevat na resizen.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 02:27 schreef PKfotografie het volgende:
unsharp mask is een redelijk standaard manier om je foto te verscherpen.
echter het effect wat je hier mee berijkt gaat voor een groot deel verloren als je je foto later weer van resolutie verandert. dus heb ik een macro aangemaakt waarbij het resultaat behouden blijft (meestal dan)
Ja, dat zou natuurlijk ook kunnen. Maar L-glas vind ik wel heel erg duur.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 02:35 schreef Isdatzo het volgende:
Da's één exemplaar. Ik ben het met je eens dat die tamron een prima lens is, maar er zitten nogal eens wat mindere examplaren tussen. Dat zal je bij een L-objectief minder snel hebben.
De quality-control is bij die L-objectieven een stuk strenger dan bij de gemiddelde tamron lens. Je kan een heel goed exemplaar treffen maar je hebt ook kans op een wat minder goede.
quote:Op vrijdag 22 mei 2009 02:36 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar dan pas je volgens mij ook de verkeerd volgorde van nabewerking toe. Verscherpen met een unsharp mask doe ik pas als allerlaatst. Eerst doe ik eventuele kleurbewerkingen, daarna werk ik elementen bij als die mij niet aanspreken, daarna resizen en dan pas de scherpte op orde krijgen. Anders is het inderdaad water naar de zee dragen omdat het logische is dat er scherpte verloren gaat als de foto minder informatie bevat na resizen.
Gaan we edittenquote:[..]
Ja, dat zou natuurlijk ook kunnen. Maar L-glas vind ik wel heel erg duur.De 5D is voor een zacht prijsje overgenomen, dus het is niet zo dat ik op de objectieven bezuinig vanwege een dure body.
Zo moeilijk is het niet in een situatie als de jouwe hoor, gewoon op oneindig zettenquote:Op vrijdag 22 mei 2009 01:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat vind ik erg lastig. Al de objectieven die ik heb hebben maar een heel klein bereik waarover je de scherpstelring kan draaien, je zit er dus snel voorbij ook omdat ik het lastig vind om te kunnen zien of het nu scherp is of niet. Bij mijn vorige toestel, een Canon T60 kon ik dat veel beter zien omdat een veel prettiger focus raster had. Ik heb hem eigenlijk dus altijd op auto focus staan.
[..]
Twee voorbeelden, de eerste foto is door mij gemaakt (Canon 5D, Tamron 28-70, diafragma f9, 1/200ste, ISO 100), de tweede foto is er een van DPReview vanuit de Canon 5D review. Sorry voor het grote formaat maar gezien het grote aantal megapixels zou het niet goed zijn om de foto's sterk te verkleinen (ze zijn nu al gehalveerd) want dan is het logisch dat er scherpte verloren gaat. Het kan aan mij liggen maar de foto van DPReview is echt scherper, de foto van mij is volgens de Canon-software op het eerste gebouw met de markiezen gefocust (terwijl het NN logo mij een stuk scherper lijkt). De eerste foto vind ik duidelijke minder scherp dan de tweede foto, het lijkt wel alsof de camera er een soort soft-filter overheen haalt.
Klikbaar: Links mijn foto, rechts die DPReview.
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
wat kl*te, denk dat ik er zelf voor zou kiezen om bij een goede fotograaf/winkel langs te gaan en die er naar te laten kijkenquote:Op vrijdag 22 mei 2009 14:37 schreef Elefes het volgende:
Uh-oh, heb ik mijn fototas laten vallenmet al het spul er in. Niet van heel hoog en alles lijkt het nog te doen. Op mijn 85mm 1.8 na. Die stelt niet meer scherp: als ik aan de scherpstelring draai draait de indicator niet mee, dus het lijkt of hij ergens losgeschoten is als het ware.
Iemand een idee of oplossing wat ik er zelf aan kan doen? Of toch maar beter niet zelf gaan rommelen en naar een fotografiewinkel gaan om het daar te laten maken?
Zelf maak je het eerder erger als je niet precies weet wat je doet. Sturen/brengen naar bijv. Rofarepair, die hebben een goede naam en redelijke tarieven. Check je andere apparatuur trouwens heel goed.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 14:37 schreef Elefes het volgende:
Uh-oh, heb ik mijn fototas laten vallenmet al het spul er in. Niet van heel hoog en alles lijkt het nog te doen. Op mijn 85mm 1.8 na. Die stelt niet meer scherp: als ik aan de scherpstelring draai draait de indicator niet mee, dus het lijkt of hij ergens losgeschoten is als het ware.
Iemand een idee of oplossing wat ik er zelf aan kan doen? Of toch maar beter niet zelf gaan rommelen en naar een fotografiewinkel gaan om het daar te laten maken?
Zeker waar, ik heb ooit eens een oud zoom-objectief open geschroeft, ik denk dat er wel 20 veertjes en zeer kleine schroefje uit sprongen. Je moet echt een uitgebreide manual hebben over de constructie van het objectief wil je er zelf aan kunnen gaan knutselen, afgezien nog van het specifieke gereedschap.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 14:51 schreef Halinalle het volgende:
Zelf maak je het eerder erger als je niet precies weet wat je doet.
Ja en nee. Het is niet alleen de pixel-density die daaraan zijn bijdrage levert, het is ook de afmeting van je sensor. Iedere sensor heeft inzake pixel-density een kritiek punt waarbij je ruistechnisch een soort optimaal compromis bereikt.quote:Op zondag 24 mei 2009 10:55 schreef Noxa het volgende:
Ff een vraag. Klopt het dat hoe hoger de pixel density op een sensor hoe sneller je ruis op een moeilijk belichte foto krijgt? Of is het precies andersom?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |