Die zijn er wel geweest, ze hadden de vorm van een heel klein zwart uiertje.quote:Op maandag 11 mei 2009 11:42 schreef Erasmo het volgende:
Zijn er blokjes met 1 pc synch ingang en 4 pc synch uitgangen?
Wat ik zie is een donker beeld als ik door de zoeker krijg, hij stelt niet scherp en zoemt niet in en zodra ik hem in wil zoomen blijft het erg donker en knippert het vierkantje/rechthoekje rood.quote:Op zondag 10 mei 2009 22:16 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Lijkt me vrij sterk..
beschrijf eens wat preciezer wat je ziet?
Misschien zeg ik nu iets heel stoms hoor. Maar mijn andere lensen doen het wel gewoon als het hoort. En volgens mij staat de lens net als anders.quote:Op maandag 11 mei 2009 14:47 schreef kvdv het volgende:
Klinkt als een vastzittende spiegel. Als je je lens eraf pakt, in wat voor hoek staat de spiegel dan t.o.v. je matglas?
Om maar even één klein stukje zorg weg te halen, die concentrische cirkels die je ziet zijn waarschijnlijk je fresnellplaat die bedoeld is om een matglas gelijkmatig uit te lichten, ieder matglas heeft er een(of een vergelijkbare constructie) en normaliter zie je hem niet, behalve wanneer je diafragma helemaal dicht zit en dat is dus kennelijk bij jouw lens aan de orde.quote:Op maandag 11 mei 2009 14:39 schreef S-A-I-N-T het volgende:
[..]
Wat ik zie is een donker beeld als ik door de zoeker krijg, hij stelt niet scherp en zoemt niet in en zodra ik hem in wil zoomen blijft het erg donker en knippert het vierkantje/rechthoekje rood.
Verder lijkt het of er cirkels in mijn lens zitten van uit het midden verder wijder naar buiten.
Is het een beetje duidelijk zo?
DoF preview button... heeft inderdaad hetzelfde effect. Als ik het verhaal goed begrijp komt het dus neer op dat het diafragma geknepen blijft tot een bepaalde waarde.quote:Op maandag 11 mei 2009 15:16 schreef Ynske het volgende:
Sok, als ik dit zo lees, is dat dan wat je ook ziet als je op t knopje op je camera klikt om te zien hoe groot de diafragmaopening is? of zit ik nu helemaal verkeerd te denken
misschien even je handleiding erbij pakkenquote:Op maandag 11 mei 2009 17:51 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik zie dat mijn white balance op 966 staat. Ik heb vorige week mijn white balance met een preset proberen inte stellen maar dat is mislukt. Hoe reset je dat op een nikon d40?
bedankt voor de link ik ga die regel eens toepo=assen kijken wat voor resultaten dat oplevert.quote:Op maandag 11 mei 2009 09:37 schreef zquing het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Sunny_16
en waarom M gebruiken als je A hebt met EV compensation?
OWjah, ik zou overigens eerst voor compositie gaan voordat je de belichting helemaal zelf gaat doen, je kan dan wel perfect belichten, maar als je foto gewoonweg saai is dan wordt 't er ook niet veel beter op
kijk eens in t beginnerstopicquote:Op maandag 11 mei 2009 17:57 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
bedankt voor de link ik ga die regel eens toepo=assen kijken wat voor resultaten dat oplevert.
heb je nog tips mbt. compositie, hoe leer je dat?
Als ik Manual-mode gebruik met "auto-wb" geselecteerd, wordt de preset whitebalance warde dan ook gebruikt?quote:Op maandag 11 mei 2009 17:56 schreef Ynske het volgende:
[..]
misschien even je handleiding erbij pakken
uit je handleiding
Fijnafstemming witbalans
Bij andere instellingen dan Witbalans preset kunt u de fijnafstemming van de witbalans instellen tot ±3, in stappen van 1 (zie bladzijde 118 van de Bijlage voor kleurtemperatuurwaarden). Kies lagere waarden om de foto’s warmer van kleur te maken, kies hogere waarden voor een koelere tint.
Als een andere optie dan Witbalans preset wordt geselecteerd in het witbalansmenu, verschijnt het rechts weergegeven menu. Druk de multiselector omhoog of omlaag om een waarde voor fijnafstemming te kiezen.
Druk op OK om te selecteren en terug te keren naar het opnamemenu.
1 Plaats een neutraal wit of grijs object in het licht dat zal worden gebruikt voor de uiteindelijke foto. In studio-omstandigheden kan een standaard grijskaart als referentievoorwerp worden gebruikt. Verander de belichting ten opzichte van de waarde die door de camera is geselecteerd. Selecteer de optimale belichting aan de hand van de elektronische analoge belichtingsaanduiding wanneer u fotografeert in de stand M.
2 Geef het opnamemenu weer en selecteer Witbalans> Witbalans preset (om direct naar stap 4 te gaan zonder het opnamenu weer te geven, selecteert u Witbalans preset voor Witbalans in de opnameinformatieweergave, zoals beschreven op bladzijde 49, en drukt u op OK).
3 Markeer Meten en druk de multi-selector naar rechts. Het menu rechts verschijnt. Markeer Ja en druk de multi-selector naar rechts (om de witbalans in te stellen op de laatst gemeten waarde en de opnamestand te verlaten, markeert u Nee en drukt u op OK).
4 Het volgende bericht verschijnt: “Maak een foto van een wit of grijs voorwerp dat de zoeker vult bij de juiste belichting om een opname te maken”. Wanneer het bericht van de monitor verdwijnt, beginnen de rechts weergegeven witbalansaanduidingen in de zoeker en opname-informatieweergave te knipperen. Als u wilt stoppen zonder een waarde te meten, drukt u op de en selecteert u een andere
witbalansoptie.
5 Richt de camera zo dat het referentievoorwerp de zoeker vult en druk de ontspanknop helemaal in.
6 Als de camera een waarde voor de witbalans heeft gemeten, verschijnt het bericht “Gegevens ontvangen”. De witbalans wordt automatisch ingesteld op de gemeten waarde; er wordt geen foto
genomen. Als de waarschuwing rechts verschijnt, heeft de camera de witbalans niet kunnen meten. Keer terug naar stap 2 en meet de witbalans opnieuw.
Als een nieuwe waarde is gemeten voor de witbalans, dan zal de witbalans worden ingesteld op de
gemeten waarde, ook als Gebruik foto is geselecteerd in het menu Witbalans preset.
oftewel m opnieuw meten
Kans dat ze beginnen te ruizen omdat het dynamisch bereik van je camera niet zo lekker is.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 22:41 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Jpegs en een simpele compacte camera.
Hang natuurlijk af van hoe jij het licht wilt hebben... ik persoonlijk houd heel erg diffuus licht waarbij alles heel egaal belicht is, ik houd wel van de soberheid die het met zich meebrengt. Daarnaast vind ik laagstaande zon met lange schaduwpartijen heel tof.quote:Op woensdag 13 mei 2009 01:00 schreef Schenkstroop het volgende:
Wat is het beste buitenlicht dat geschikt is voor buitenopnames, hoe moet de lucht eruit zien enzo. Ik lees engelse paginas maar weet nog steeds niet precies wat zij bedoelen met "overcast skies"
Difuus licht schijnt oo voor mij het beste te werken denk ik. Binnenshuis worden de kliekjes iig mooier als ik vitrages gebruik om het binennvallend licht te temmen.. Maar hoe wat voor buitenweer geeft goed difuus licht, veel wolken, grijze wolken of anders?quote:Op woensdag 13 mei 2009 01:08 schreef kvdv het volgende:
[..]
Hang natuurlijk af van hoe jij het licht wilt hebben... ik persoonlijk houd heel erg diffuus licht waarbij alles heel egaal belicht is, ik houd wel van de soberheid die het met zich meebrengt. Daarnaast vind ik laagstaande zon met lange schaduwpartijen heel tof.
Of bedoel je wat anders?
Ik wordt gestoord van uitgebeten wit en detailloos zwart dat je zo snel krijgt op een sensorquote:Op woensdag 13 mei 2009 01:20 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik wordt zo ontzetend gestoord van overbelichting of die 'blauwe gloed", dat is zo kil. Ik houd van warmere kleuren zoals in films op dvd.
De kleur zwart+dslr is voor mij ook een mysterie. Deze cdigitale ameras hebben schijnbaar moeite om zwarte zwarte objecten scherp te krijgen. En waarom dat is...?quote:Op woensdag 13 mei 2009 01:21 schreef kvdv het volgende:
[..]
Ik wordt gestoord van uitgebeten wit en detailloos zwart dat je zo snel krijgt op een sensor
Hier is de nederlandse te downloadenquote:Op woensdag 13 mei 2009 10:48 schreef Jekoos het volgende:
Er was iemand met een Pentax AF360 flitser die ook een Nederlandse handleiding had. Heb jij nog opgezocht hoe ik de stoboscoopfunctie kan gebruiken? Ik heb een duitse handleiding waar ik niks mee kan
Ik dacht dat jij een expert wasquote:Op woensdag 13 mei 2009 10:58 schreef Ynske het volgende:
K zat gister weer CSI te kijken. En t viel me op dat ze een ringflitser op de locatie gebruikten maar ook een gewone flitser (tegelijk dus)
wat is de meerwaarde daarvan?
niet in CSIquote:
http://crimescenephotogra(...)ing-examination.htmlquote:Op woensdag 13 mei 2009 10:58 schreef Ynske het volgende:
K zat gister weer CSI te kijken. En t viel me op dat ze een ringflitser op de locatie gebruikten maar ook een gewone flitser (tegelijk dus)
wat is de meerwaarde daarvan?
kijkquote:Op woensdag 13 mei 2009 11:58 schreef Erasmo het volgende:
[..]
http://crimescenephotogra(...)ing-examination.html
dat idee heb ik ook welquote:Op woensdag 13 mei 2009 12:01 schreef Erasmo het volgende:
Maar ik vermoed dat de meerwaarde in CSI is dat het er interessant uitziet
ja dat snap ik ook nooitquote:Op woensdag 13 mei 2009 12:05 schreef Isdatzo het volgende:
Ja, of het feit dat iedere crimescene volgebouwd wordt met lampen, maar dat ze bij CSI in een donkere ruimte met een zaklampje de zooi bijlichten.
maar goed, kon toch iets achterzittenquote:Of een dSLR met het geluid van een motordrive.
Of..
Of..
.
quote:Anonymous said...
The guys on CSI should read this !!
Dat is dezelfde meerwaarde als :quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:58 schreef Ynske het volgende:
K zat gister weer CSI te kijken. En t viel me op dat ze een ringflitser op de locatie gebruikten maar ook een gewone flitser (tegelijk dus)
wat is de meerwaarde daarvan?
Heb 4 foto's gebruikt om te testen of het een beetje werkte... Voorbeeld komt straksquote:Op dinsdag 12 mei 2009 22:42 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Kans dat ze beginnen te ruizen omdat het dynamisch bereik van je camera niet zo lekker is.
Hoeveel foto's schiet je? Heb je een voorbeeld?
Dat gaat niet goed?quote:
Zet hem op A(v)-stand, ongeveer f/8 ofzo, buiten heb je meestal toch wel genoeg licht.quote:Op woensdag 13 mei 2009 19:11 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Dat gaat niet goed?
Ik word gestoord van digitale cameras, ze blijken te gevoelig voor licht buiten en ongevoelig voor licht binnen... aaaaaargh!!.. zal ik het ooi tnog onder de knie krijgenIk zoek tips. ik lees me een ons op internet en kom niet veel verder
Ik weet nog net dat licht een blauwe gloed heeft en dat je dat moet "difusen" om egale belichting te krijgen. kunnen jullie mij echt geen globale settings geven voor buiten opnames overdag?
foto's buiten bij daglicht kunnen bij 80% van de foto's beste op F8 (op de A stand ) worden genomen.quote:Op donderdag 14 mei 2009 00:51 schreef Schenkstroop het volgende:
A is bij mij "Aperture-priority". Dus ik moet niet meer dan de diafragma afentoe aante passen?
Jup maar in principe kun je hem buiten bv. op F8 laten staan, de camera meet dan het licht en rekent dan een goede sluitertijd uit.quote:Op donderdag 14 mei 2009 00:51 schreef Schenkstroop het volgende:
A is bij mij "Aperture-priority". Dus ik moet niet meer dan de diafragma afentoe aante passen?
grote kans dat je dan je iso naar 400 tot 800 zou moeten zetten of inflitsen.quote:Op donderdag 14 mei 2009 01:07 schreef Schenkstroop het volgende:
Ok. dat ga ik proberen.
Mijn camera klaagt altijd dat er te weinig licht is. dus het zal wel klopppen dat binnenshuis kliekje erg moeilijk worden. Ik gebruik de standaard itlens die ik met mij nikon kreeg. de laagste F-getal (grootste aperture) is dacht ik F4
te gekke tip!quote:Op donderdag 14 mei 2009 01:08 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Jup maar in principe kun je hem buiten bv. op F8 laten staan, de camera meet dan het licht en rekent dan een goede sluitertijd uit.
Lees trouwens ook eens de handleiding bij je camera door, daar staat meer handige informatie in dan je denkt
Zoek is op rainsleevesquote:Op vrijdag 15 mei 2009 01:14 schreef FictionalFenna het volgende:
Hoe fotograferen jullie in de regen? Natuurlijk wordt de lens nat, maar zijn er misschien speciale kapjes/trucjes om dat te voorkomen?
Dat is het aantal pixels per vierkante centimeter, ofwel de pixel density.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 02:56 schreef wonderer het volgende:
Ik probeer een nieuwe camera te vinden en bij het zoeken kwam ik de specificatie tegen van xx MP/cm2 pixel density. Wat betekent dat, en is meer of minder juist beter?
Hangt er vanaf.. bij het nieuwste type IS kan je IS gewoon gebruiken op statieven / monopods, bij de eerdere generatie niet. Om welke lens(/zen) gaat het?quote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:08 schreef Erasmo het volgende:
En nog wat van mijn kant; op een statief is het verstandig om je stabilisatie uit te zetten, maar hoe zit dat bij een eenpoot?
die iid of zoeenquote:
Zo'n L-lens kan je ook wel in de regen gebruiken.. been there done that, geen centje pijn.quote:
In-bodyquote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:09 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hangt er vanaf.. bij het nieuwste type IS kan je IS gewoon gebruiken op statieven / monopods, bij de eerdere generatie niet. Om welke lens(/zen) gaat het?
Geen idee, ik had het even over canon lenzen (vergeten erbij te zeggenquote:
Pentaxquote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:50 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Geen idee, ik had het even over canon lenzen (vergeten erbij te zeggen). Welke camera heb je dan?
* Isdatzo nieuwsgierig is.
Als die camera een popupflitser heeft zou je het met slave's kunnen proberen. Die koop je voor een habbekrats in Hong Krom of ergens in die richting.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 23:00 schreef Erasmo het volgende:
Denk even voor die K1000 een camera die niet van 200V houdt...
[ afbeelding ]
Hoe trigger ik nu allebei de Metzen?
Sony/Minolta-AF met een diafragmaringquote:Op maandag 18 mei 2009 19:41 schreef larissje het volgende:
Ja er zit een diafragmaring op.
Ik heb al even zitten googlen, maar nog niet veel kunnen vinden, zal eens even op de sony forums gaan kijken inderdaad. Het schoonmaken zal ik ook eens proberen, bedankt voor de tips!
Mijn Cactus V2s werkt er helaas niet op. Zo'n safesynch is leuk maar mij iets te duur voor wat in onderdelen een paar euro kost. Ik heb op ebay een beetje zitten zoeken naar alternatieven voor de safesynch maar ik weet niet wat voor zoektermen ik moet gebruiken...quote:Op maandag 18 mei 2009 20:07 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als die camera een popupflitser heeft zou je het met slave's kunnen proberen. Die koop je voor een habbekrats in Hong Krom of ergens in die richting.
Als het wat meer mag kosten kun je je een wein safesync proberen.
Eventueel kun je het nog met radioontsteking proberen vooropgesteld dat die wél van 200+ volt ontsteekspanning moet houden.
Ergens in de jaren 70 stond er in Focus eens een artikeltje over een eigenbouw thyristorontsteking, ook bedoeld om de ontsteekspanning tot een aanvaardbaar peil terug te brengen (toen meer met de insteek om geen oplazer van je eigen flitser te krijgen)quote:Op dinsdag 19 mei 2009 00:55 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Mijn Cactus V2s werkt er helaas niet op. Zo'n safesynch is leuk maar mij iets te duur voor wat in onderdelen een paar euro kost. Ik heb op ebay een beetje zitten zoeken naar alternatieven voor de safesynch maar ik weet niet wat voor zoektermen ik moet gebruiken...
Dat moet dan wel een heel end weg zijn, zowel mijn losse slaves als die op mijn monoheads reageren op uiterst minieme ontsteekflitsjes.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 01:19 schreef Erasmo het volgende:
Hier het schema:
http://www.repairfaq.org/sam/zpaofu1.pdf
Een slave-unit is helaas geen optie omdat de flitsers soms ook buiten bereik gebruikt zullen worden...
Dat zou op zich moeten werkenquote:Ik zat zelf te danken aan Cactus ->Veiligheidsdingetje->Multisynch, zou dat werken?
Ze komen in een aparte casing te zitten, vandaar dat een slave niet zal werken...quote:Op dinsdag 19 mei 2009 01:57 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Dat moet dan wel een heel end weg zijn, zowel mijn losse slaves als die op mijn monoheads reageren op uiterst minieme ontsteekflitsjes.
[..]
Dat zou op zich moeten werken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |