Dat gaat niet goed?quote:
Zet hem op A(v)-stand, ongeveer f/8 ofzo, buiten heb je meestal toch wel genoeg licht.quote:Op woensdag 13 mei 2009 19:11 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Dat gaat niet goed?
Ik word gestoord van digitale cameras, ze blijken te gevoelig voor licht buiten en ongevoelig voor licht binnen... aaaaaargh!!.. zal ik het ooi tnog onder de knie krijgenIk zoek tips. ik lees me een ons op internet en kom niet veel verder
Ik weet nog net dat licht een blauwe gloed heeft en dat je dat moet "difusen" om egale belichting te krijgen. kunnen jullie mij echt geen globale settings geven voor buiten opnames overdag?
foto's buiten bij daglicht kunnen bij 80% van de foto's beste op F8 (op de A stand ) worden genomen.quote:Op donderdag 14 mei 2009 00:51 schreef Schenkstroop het volgende:
A is bij mij "Aperture-priority". Dus ik moet niet meer dan de diafragma afentoe aante passen?
Jup maar in principe kun je hem buiten bv. op F8 laten staan, de camera meet dan het licht en rekent dan een goede sluitertijd uit.quote:Op donderdag 14 mei 2009 00:51 schreef Schenkstroop het volgende:
A is bij mij "Aperture-priority". Dus ik moet niet meer dan de diafragma afentoe aante passen?
grote kans dat je dan je iso naar 400 tot 800 zou moeten zetten of inflitsen.quote:Op donderdag 14 mei 2009 01:07 schreef Schenkstroop het volgende:
Ok. dat ga ik proberen.
Mijn camera klaagt altijd dat er te weinig licht is. dus het zal wel klopppen dat binnenshuis kliekje erg moeilijk worden. Ik gebruik de standaard itlens die ik met mij nikon kreeg. de laagste F-getal (grootste aperture) is dacht ik F4
te gekke tip!quote:Op donderdag 14 mei 2009 01:08 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Jup maar in principe kun je hem buiten bv. op F8 laten staan, de camera meet dan het licht en rekent dan een goede sluitertijd uit.
Lees trouwens ook eens de handleiding bij je camera door, daar staat meer handige informatie in dan je denkt
Zoek is op rainsleevesquote:Op vrijdag 15 mei 2009 01:14 schreef FictionalFenna het volgende:
Hoe fotograferen jullie in de regen? Natuurlijk wordt de lens nat, maar zijn er misschien speciale kapjes/trucjes om dat te voorkomen?
Dat is het aantal pixels per vierkante centimeter, ofwel de pixel density.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 02:56 schreef wonderer het volgende:
Ik probeer een nieuwe camera te vinden en bij het zoeken kwam ik de specificatie tegen van xx MP/cm2 pixel density. Wat betekent dat, en is meer of minder juist beter?
Hangt er vanaf.. bij het nieuwste type IS kan je IS gewoon gebruiken op statieven / monopods, bij de eerdere generatie niet. Om welke lens(/zen) gaat het?quote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:08 schreef Erasmo het volgende:
En nog wat van mijn kant; op een statief is het verstandig om je stabilisatie uit te zetten, maar hoe zit dat bij een eenpoot?
die iid of zoeenquote:
Zo'n L-lens kan je ook wel in de regen gebruiken.. been there done that, geen centje pijn.quote:
In-bodyquote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:09 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hangt er vanaf.. bij het nieuwste type IS kan je IS gewoon gebruiken op statieven / monopods, bij de eerdere generatie niet. Om welke lens(/zen) gaat het?
Geen idee, ik had het even over canon lenzen (vergeten erbij te zeggenquote:
Pentaxquote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:50 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Geen idee, ik had het even over canon lenzen (vergeten erbij te zeggen). Welke camera heb je dan?
* Isdatzo nieuwsgierig is.
Als die camera een popupflitser heeft zou je het met slave's kunnen proberen. Die koop je voor een habbekrats in Hong Krom of ergens in die richting.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 23:00 schreef Erasmo het volgende:
Denk even voor die K1000 een camera die niet van 200V houdt...
[ afbeelding ]
Hoe trigger ik nu allebei de Metzen?
Sony/Minolta-AF met een diafragmaringquote:Op maandag 18 mei 2009 19:41 schreef larissje het volgende:
Ja er zit een diafragmaring op.
Ik heb al even zitten googlen, maar nog niet veel kunnen vinden, zal eens even op de sony forums gaan kijken inderdaad. Het schoonmaken zal ik ook eens proberen, bedankt voor de tips!
Mijn Cactus V2s werkt er helaas niet op. Zo'n safesynch is leuk maar mij iets te duur voor wat in onderdelen een paar euro kost. Ik heb op ebay een beetje zitten zoeken naar alternatieven voor de safesynch maar ik weet niet wat voor zoektermen ik moet gebruiken...quote:Op maandag 18 mei 2009 20:07 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als die camera een popupflitser heeft zou je het met slave's kunnen proberen. Die koop je voor een habbekrats in Hong Krom of ergens in die richting.
Als het wat meer mag kosten kun je je een wein safesync proberen.
Eventueel kun je het nog met radioontsteking proberen vooropgesteld dat die wél van 200+ volt ontsteekspanning moet houden.
Ergens in de jaren 70 stond er in Focus eens een artikeltje over een eigenbouw thyristorontsteking, ook bedoeld om de ontsteekspanning tot een aanvaardbaar peil terug te brengen (toen meer met de insteek om geen oplazer van je eigen flitser te krijgen)quote:Op dinsdag 19 mei 2009 00:55 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Mijn Cactus V2s werkt er helaas niet op. Zo'n safesynch is leuk maar mij iets te duur voor wat in onderdelen een paar euro kost. Ik heb op ebay een beetje zitten zoeken naar alternatieven voor de safesynch maar ik weet niet wat voor zoektermen ik moet gebruiken...
Dat moet dan wel een heel end weg zijn, zowel mijn losse slaves als die op mijn monoheads reageren op uiterst minieme ontsteekflitsjes.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 01:19 schreef Erasmo het volgende:
Hier het schema:
http://www.repairfaq.org/sam/zpaofu1.pdf
Een slave-unit is helaas geen optie omdat de flitsers soms ook buiten bereik gebruikt zullen worden...
Dat zou op zich moeten werkenquote:Ik zat zelf te danken aan Cactus ->Veiligheidsdingetje->Multisynch, zou dat werken?
Ze komen in een aparte casing te zitten, vandaar dat een slave niet zal werken...quote:Op dinsdag 19 mei 2009 01:57 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Dat moet dan wel een heel end weg zijn, zowel mijn losse slaves als die op mijn monoheads reageren op uiterst minieme ontsteekflitsjes.
[..]
Dat zou op zich moeten werken
Hmm, betaalbaar?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 22:16 schreef ultra_ivo het volgende:
Je kunt natuurlijk een aparte lichtmeter gebruiken, dan ben je helemaal onafhankelijk van de interne lichtmeter.
Nee het kan ook aan je lenzen liggenquote:Op dinsdag 19 mei 2009 23:13 schreef EchnaDarr het volgende:
Hey, het is geen marktplaats hier, ik wil juist een goeie body.
Que? Uh, geen idee, ik heb heel de zooi boven liggen, kijk morgenavond wel. Wil namelijk een Raynette 135mm uitproberen.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 23:16 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Nee het kan ook aan je lenzen liggenvooral de eerste opendiafragmameterlenzencamera's willen nog wel eens kuren tonen.
In Houten of een vergelijkbare beurs is die zeker betaalbaar. Op Marktplaats/Ebay ook. Nieuw is een ander verhaal.quote:
Ik neem aan dat je een DSLR bedoelt?quote:Op woensdag 20 mei 2009 15:17 schreef Schenkstroop het volgende:
Hoe vang je de meest natuurlijke licht op een plaatje met een slr, binnenshuis, onvoldoende licht zoals de camera aangeeft 'poor lighting' (wel gordijnen open), met statief. Ik weet dat je de lsuitertijd langer open kan zetten. maar wat zijn goede begin-instellingen?
Je zou echt eens een simpel beginnersboek over fotografie moeten lezen. De ramsjwinkels liggen daar vol mee (en het internet staat er vol mee). Zonder een beetje basis kom je niet verder, ook niet door maar wat aan te klooien.quote:Op woensdag 20 mei 2009 15:17 schreef Schenkstroop het volgende:
Hoe vang je de meest natuurlijke licht op een plaatje met een slr, binnenshuis, onvoldoende licht zoals de camera aangeeft 'poor lighting' (wel gordijnen open), met statief. Ik weet dat je de lsuitertijd langer open kan zetten. maar wat zijn goede begin-instellingen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |