hebben we het hier over metro of metro+trein?quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:04 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Voor 5 stations zonder poortjes, doe ik het voor. Ga jij ze morgen even langs en maak even wat foto's.
Ja alle metro's krijgen dus geen poortjes, dat is het doel ook niet volgens de RET.quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:52 schreef wdn het volgende:
Voor zover ik het heb gezien krijgen alle metro's poorten(?) en 2/3 van de stations van de NS(!) zuilen en alle andere treinstations zuilen.
Kennen jullie deze pagina al:
http://www.id-nee.nl/03-7%20OVchipkaart%20hoofdtekst.htm
Staat een hele lange opsomming in van problemen
Ik geloof je meteen hoor als je zegt dat er ook metro's komen met zuilenquote:Op donderdag 29 januari 2009 21:54 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja alle metro's krijgen dus geen poortjes, dat is het doel ook niet volgens de RET.
Ik verzin het niet hoor. Sommige metrostations hebben alleen zuilen en krijgen geen poortjes meer. Voor treinstations dito
ja metrostations in Rotterdam hebben we het over.quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:55 schreef Dennis101 het volgende:
Het gaat uiteraard om de metro in Rotterdam, dat de treinstations die niet niet allemaal krijgen is al vastgesteld. De bron van het ad gaf al aan dat de poortjes op alle metrostations (in Rotterdam uiteraard) dicht zijn vanaf vandaag.
Kom eens met een bron, ik heb een redelijke bron gegeven die het tegendeel bewijst.quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:54 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja alle metro's krijgen dus geen poortjes, dat is het doel ook niet volgens de RET.
Ik verzin het niet hoor. Sommige metrostations hebben alleen zuilen en krijgen geen poortjes meer. Voor treinstations dito
nou de directeur van de RET zei het zelf, het doel is niet om het dicht te maken, ze verwachten het aantal zwartrijders te verminderen van 10 naar 4 %quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:57 schreef wdn het volgende:
[..]
Ik geloof je meteen hoor als je zegt dat er ook metro's komen met zuilen
(is niet de eerste keer dat het initiele argument: "poorten om zwartrijden tegen te gaan" uiteindelijk blijkt: te moeten worden vertaald naar "zuilen zijn goedkoper".
Met het argument dat de NS overal voor poorten zou zorgen omdat dit zwartrijden voorkomt (en dus minder inzet van politie vereist en dus de overheid minder kost etc etc) hebben ze 700 MILJOEN euro gekregen van de overheid en die staan ergens op een rekening rente te trekken. Terwijl men dus gewoon zuilen plaatst.
RET, ik denk dat iemand anders dit ook wel moet weten ?quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:58 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Kom eens met een bron, ik heb een redelijke bron gegeven die het tegendeel bewijst.
Bron: elke dag instappen enzo. Ik weet dat Oosterflank, Prinsenlaan, Schenkel geen poortjes hebben ik denk dat er in Zevenkamp en Ommoord ook nog een hoop zijn die het niet hebben. Gaat dan vooral om perrons op straatniveau en niet onder of ver boven de grondquote:Op donderdag 29 januari 2009 21:58 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Kom eens met een bron, ik heb een redelijke bron gegeven die het tegendeel bewijst.
Shit, ik geef mezelf gewonnen, bron gevonden. Eerlijk is eerlijk, ik was er 100% van overtuigd.quote:Op donderdag 29 januari 2009 22:00 schreef macca728 het volgende:
[..]
RET, ik denk dat iemand anders dit ook wel moet weten ?
kom maar mee zaterdag, gaan we op reis hahaquote:Op donderdag 29 januari 2009 22:02 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Bronnen wil ik zien. Ik heb zelf, met mijn eigen ogen gecontstateerd dat bijna de gehele metro lijn. Behalve de stukken van alexander - nesselande en tussenwater - de akkers allemaal poortjes hebben.
http://nl.wikipedia.org/wiki/OV-chipkaartquote:Door middel van een gratis "passage-recht" kan men maximaal 35 minuten per keer een station bezoeken om bijvoorbeeld iemand uit te zwaaien of op te halen, te winkelen, de horeca te bezoeken, of om naar de andere zijde van het station te lopen. Op de stations van het sneltramtraject in Rotterdam (waar over het algemeen geen poortjes maar zuilen staan) werkt dit systeem nu ook. Eenmaal ingecheckt op het station, kan men echter niet meer direct op hetzelfde station uitchecken. Hiervoor moet het apparaat eerst naar een volgende minuut verspringen dan erop is ingecheckt.
haha dat is de randstadrail !!!!quote:Op donderdag 29 januari 2009 22:04 schreef wdn het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/OV-chipkaartGeen idee of dat een metro is. Ik vind het gewoon leuk om te zoeken
quote:Zwartrijden blijft mogelijk, al zal dat in de metro een stuk lastiger zijn dan in bus en tram. Daar zorgen de meer dan vijfhonderd geherintroduceerde tourniquets voor, die van 37 van de 47 metrohaltes in Rotterdam en omgeving afgesloten plekken maken. Op tien gelijkvloerse perrons, zoals Prinsenlaan en Schenkel, is daar om praktische redenen van afgezien
ja belangrijker problemen graagquote:Op donderdag 29 januari 2009 22:08 schreef Dennis101 het volgende:
Goed nu ik heb geconstateerd dat macca728 gelijk heeft en ik zelf iets te hard schreeuwde kunnen we weer verder gaan met de rest van de problemen bespreken.
[..]
geluksvogelquote:Op donderdag 29 januari 2009 22:07 schreef wdn het volgende:
Hey ik woon al sinds 1976 ofzo niet meer in amsterdam en kom zelden nog in de randstad
Sorry
Ik werk in nEindhoven dus ben bang van niet.quote:Op donderdag 29 januari 2009 22:11 schreef macca728 het volgende:
[..]
geluksvogel![]()
duurt nog wel paar jaar voor jou, de chipkaart
haha nou in Rotterdam ook weinig te doen hoor, beter Amsterdam jaquote:Op donderdag 29 januari 2009 22:15 schreef wdn het volgende:
[..]
Ik werk in nEindhoven dus ben bang van niet.
Roermond woon ik.Hier staan de zuilen en ze zijn al actief (met een 'buiten gebruik' sticker erop'). Dus ook hier gaat het fout.
Persoonlijke noot: ik had graag in A'dam willen blijven. Hier is echt nooit wat fatsoenlijks te doen en als je naar de randstad gaat moet je 21.30 met de trein terug anders kom ik niet verder dan eindhoven.
quote:
Geweldig toch. Het systeem werkte gister, geen chaos, geen grote rijen voor de poortjes. Dus meneer gaat gewoon weer over wat anders zeiken. Wat een ontzettende zwartkijker ben je tochquote:Op donderdag 29 januari 2009 22:15 schreef macca728 het volgende:
ik kan dus nog steeds geen transacties zien op MIJN OV CHIPKAART. NL
lekker handig, ik heb vorige week dus een rit gemaakt in de metro ermee, saldo was 3,71 daarna 3,01
http://www.ad.nl/rotterda(...)ing_ovchipkaart.htmlquote:RET: droomstart bij invoering ov-chipkaart
Door GERT ONNINK
ROTTERDAM - ,,Dit hadden we niet durven dromen.’’ Directeur Pedro Peters van de Rotterdamse vervoerder RET is tevreden over de overgang van de strippenkaart op de ov-chipkaart in de metro. Sinds gisteren kan daar niet meer met de papieren pas worden gereisd en betaald.
Peters blikt tevreden terug op het verloop van de dag, die als D-day te boek stond. ,,De overgang is soepel verlopen.’’ Immens lange rijen bij verkooppunten zijn uitgebleven, de doorstroming van reizigers in de spits verliep soepel. Hij prijst zijn bedrijf en de klanten, circa 150.000 in de ochtendspits. ,,Dit was toch weer Rotterdam op z’n best Dat kan als er hier iets geks is.’’
Bij een controle op Zuidplein liep één zwartrijder tegen de lamp, hij kreeg een boete van 38,50 euro. Het bedrijf had vooraf gesteld zo coulant mogelijk te zijn. Reizigers in het bezit van een geldig abonnement bij wie het uitchecken toch fout was gegaan, bleven gevrijwaard van sancties. De RET zette gisteren enkele honderden mensen, waaronder kantoorpersoneel, als hulptroepen in.
RET-baas Peters gaf toe dat de verzending van de ov-studentenchipkaarten vertraging heeft opgelopen. Daarom moet het bedrijf nog enkele duizenden tijdelijke sleutelkaarten beschikbaar stellen, waarmee studenten de poortjes toch kunnen openen. Het bedrijf erkent dat met deze pas - die niet geldt als vervoersbewijs - kan worden gefraudeerd, omdat ook niet-studenten ermee kunnen reizen en de tijdelijke passen zonder al te veel controle ongelimiteerd worden verstrekt. ,,Dat is nu eenmaal het risico van de service die we bieden,’’ sprak Peters. Volgens de RET lopen ‘slimme studenten’ alsnog tegen de lamp als de controles binnenkort weer worden opgevoerd.
Ook voor de duizenden busoverstappers is er een voorlopige voorziening in de vorm van een compensatiekaart, een stempelpas waarmee het dubbel betaalde opstaptarief kan worden teruggevraagd.
De Rotterdamse vervoerswethouder Jeannette Baljeu ziet de proeftuin die de Maasstad is voor de ov-chipkaart als het begin van de landelijke invoering van de kaart. Wanneer de tram en de bus in de Maasstad zonder strippenkaart rijden, kan ze echter niet zeggen.
Volgens Peters is het veel belangrijker dat busvervoerders als Qbuzz, Arriva en Veolia ook de ov-chipkaart gaan gebruiken dan dat de tram en de bus in Rotterdam met de papieren vervoersbewijs stoppen. De NS begint dit voorjaar op de Flevolijn en hoopt vanaf oktober overal in ons land de oplaadbare pas te kunnen aanbieden. Het papieren kaartje blijft daarnaast nog zeker drie jaar bestaan.
zeurzeurzeurzeur klaagklaagklaagklaagklaag moppermopperquote:Op vrijdag 30 januari 2009 06:34 schreef macca728 het volgende:
je wordt dus niet 100% gecompenseerd met de compensatiekaart zoals men ons doet geloven. Op de radio werd dhr Peters van de RET hiermee geconfronteerd en zijn reactie was dat mensen maar naar de verkoopbalie van de RET moesten komen.
gewoon een vb daarvan
Riddrkerk-Wilhelminaplein van Ridderkerk naar Zuidplein met strippenkaart, daarna vanaf Zuidplein met metro, de extra zone wordt gecompenseerd, maar dan : extra betalen want Zuidplein-WIlhelminaplein moet je gewoon het chipkaartreistarief betalen terwijl dat hele stuk, 3 haltes gewoon valt onder dezelfde zone.
Daarvoor zal je dus gewoon naar de balie moeten, wil je dat stuk ook gecompenseerd krijgen.
zomaar 2 reacties van de rtv rijnmond site
Dat er weinig problemen waren kan wel kloppen, het was in de spits minstens half zo druk als anders. Waar je altijd in de wagen stijf tegen elkaar aan staat kom je nu gewoon adem halen en waren ook de notoire "ettertjes" nergens te vinden
compenstatiekaart? lachertje! als je heen de extra strip gebruikt en terug kan meerijden wordt er niet gecompenseerd. geldklopperij! betaalautomaat defekt voor de 3e keer. wat nu? niet reizen?
niet waar Snowgoon ? lieg ik ?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 06:35 schreef snowgoon het volgende:
[..]
zeurzeurzeurzeur klaagklaagklaagklaagklaag moppermopper
Soms. En verder loop je constant te zeuren, wil je niet inzien dat het goed is gegaan gister en dat het helemaal niet zo'n drama werd als gedacht.quote:
Als echte piraat kun je natuurlijk gaan zwartrijden. Door de OV -chip zouden ze minder controles gaan houden.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 06:46 schreef Piet_Piraat het volgende:
Dus die 2x per jaar dat ik OV neem, moet ik ergens zo'n ding gaan scoren?
Ok dat is een goede tip, het ouderwetse kraken wordt weer populairder en door die poortjes is er toch zowat geen controle meer in het vervoermiddel zelf.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 08:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als echte piraat kun je natuurlijk gaan zwartrijden. Door de OV -chip zouden ze minder controles gaan houden.
In Parijs heb ik al geleerd om daar handig overheen te springen.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 09:05 schreef macca728 het volgende:
ja zwartrijden wordt supermakkelijk, gewoon achter iemand aanlopen, poortjes blijven open !!
pauper...quote:Op vrijdag 30 januari 2009 09:26 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
In Parijs heb ik al geleerd om daar handig overheen te springen.
Nee, je kan ook wegwerpkaartjes kopen voor een dag. Anders lees je je eerst eens even in voordat je mee gaat met de zeik-massa.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 06:46 schreef Piet_Piraat het volgende:
Dus die 2x per jaar dat ik OV neem, moet ik ergens zo'n ding gaan scoren?
Ook wegweprkaartjes om een bepaald traject af te leggen, of alleen om een bepaalde tijd te kunnen reizen?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:14 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nee, je kan ook wegwerpkaartjes kopen voor een dag. Anders lees je je eerst eens even in voordat je mee gaat met de zeik-massa.
Metro's rijden een redelijk rechte lijn.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:13 schreef Nielsch het volgende:
Het is zo gewoon een stuk eerlijker.
Dat eerste bestaat niet meer. Je koopt een kaartje om voorbij de poortjes te mogen komen dus het traject is niet meer van belang. En het poortje wat je gebruikt om weer uit het station te gaan zorgt voor de correctie van de eerste afboeking.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook wegweprkaartjes om een bepaald traject af te leggen, of alleen om een bepaalde tijd te kunnen reizen?
Moet je eens een buslijn nemen die geen rechte lijn neemt. Dan wordt de ritprijs ineens een stuk minder gunstigquote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:13 schreef Nielsch het volgende:
Ik ben erg blij met de OV chipkaart. Ik ga vaak van Rotterdam Centraal naar Wilhelminaplein en die halte ligt echt net over de zonegrens heen. Nu de prijs van de reis per kilometer wordt berekend ben ik per ritje 43 cent goedkoper uit. Mensen die helemaal naar het einde van de zone moeten zullen wellicht iets duurder uit zijn dan voorheen, maar die reizen dan ook langer. Het is zo gewoon een stuk eerlijker.
In Londen hetzelfde.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 09:05 schreef macca728 het volgende:
ja zwartrijden wordt supermakkelijk, gewoon achter iemand aanlopen, poortjes blijven open !!
Die vraag heb ik al 2x voorgelegd aan de RET maar nog steeds geen antwoord.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Metro's rijden een redelijk rechte lijn.![]()
Er zijn genoeg buslijnen te vinden zijn die een flinke slingerende beweging maken voordat jij bij je halte bent, waarbij het dan nog maar de vraag is of je het nog steeds een stuk eerlijker is. Ja je hebt voor de gehele tijd dat je in de bus zit en een mooi uitzicht kreeg betaald. Maar je wilt eigenlijk voor de hemelsbrede afstand betalen.
Wanneer wegen opengebroken zijn mogen we dan opeens vanwege de omweg die de bus maakt ook meer gaan betalen.
Je rekent af per gereden kilometer.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
Die vraag heb ik al 2x voorgelegd aan de RET maar nog steeds geen antwoord.
Het geld voor mij ook en ik denk voor veel mensen dat er meerdere bussen zijn van A naar B die andere routes rijden. Het lijkt mij niet eerlijk dat je voor de bus die er het langste overdoet het meeste moet betalen
Dat zat ik me gisteren ook te bedenken, maar dan met betrekking op treinen. Vaak wordt de trein tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal in het weekend omgeleid via Hilversum, omdat er dan op het directe traject (via Maarssen, Breukelen en Abcoude) werkzaamheden zijn. Het zou raar zijn als je in dat soort gevallen meer gaat betalen voor een enkeltje Utrecht CS - Amsterdam CS dan doordeweeks, wanneer er geen werkzaamheden zijn.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
Het geld voor mij ook en ik denk voor veel mensen dat er meerdere bussen zijn van A naar B die andere routes rijden. Het lijkt mij niet eerlijk dat je voor de bus die er het langste overdoet het meeste moet betalen
Of dat mensen die net de pech hebben alleen de bus met de langste afstand te kunnen nemen, altijd meer betalen dan mensen die wel met die snelle bus mee kunnen. vb met sneldiensten
Zoals hierboven vermeld: je betaald dan inderdaad meer.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:29 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dat zat ik me gisteren ook te bedenken, maar dan met betrekking op treinen. Vaak wordt de trein tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal in het weekend omgeleid via Hilversum, omdat er dan op het directe traject (via Maarssen, Breukelen en Abcoude) werkzaamheden zijn. Het zou raar zijn als je in dat soort gevallen meer gaat betalen voor een enkeltje Utrecht CS - Amsterdam CS dan doordeweeks, wanneer er geen werkzaamheden zijn.
Ja ik begrijp het systeem wel, maar het is wel hardstikke oneerlijk natuurlijk.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:28 schreef wdn het volgende:
[..]
Je rekent af per gereden kilometer.
Gebeurd bij de NS straks ook. Stel je reist van Eindhoven naar Roermond (51 km) en de treinen vallen uit tussen deze stations. Indien de NS aanraadt om over Venlo te reizen dan betaal je voor de kilometers die dit traject kent (30 van venlo naar roermond en ik weet niet hoever eindhoven van venlo afligt via het treintraject maar het zal iets van 40 of 50 km zijn denk ik dus ik gok op 70/80 km).
Ik heb toch op verschillende sites dingen gelezen dat het nog wel mogelijk moet zijn om wegwerpkaartjes te kopen. Wat staat er dan op die wegwerpkaartjes.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:22 schreef wdn het volgende:
Dat eerste bestaat niet meer. Je koopt een kaartje om voorbij de poortjes te mogen komen dus het traject is niet meer van belang. En het poortje wat je gebruikt om weer uit het station te gaan zorgt voor de correctie van de eerste afboeking.
Er staat niets vermeld over kosten van de wegwerpkaart.quote:http://www.ov-chipkaart.nl/hoe/doelgroepen/toeristen/;jsessionid=E7F105D1B53B499319D8AD5825579BAE
De wegwerpchipkaart is een papieren kaart met een beperkte geldigheidsduur.
quote:http://www.ret.nl/service-en-verkoop/vervoerbewijzen/ov-chipkaart-informatie/de-wegwerp-ov-chipkaart.aspx
Naast de persoonlijke OV-chipkaart en de Anonieme OV-chipkaart is er ook een Wegwerp OV-chipkaart. Hier kunt u het volgende opladen: RET 2 uur reizen, RET 2 metroreizen en RET 1 dagkaart. Dit geldt voor zowel voltarief als voor reductietarief. Na gebruik van deze reisproducten is de kaart niet meer te gebruiken. Op de wegwerp OV-chipkaart kan geen saldo worden geladen . Blokkering na verlies of diefstal is niet mogelijk.
De wegwerp OV-chipkaart is te koop bij de verkoop- en oplaadautomaten op de metrostations. De prijs van deze OV-chipkaart is gratis, u betaalt alleen het product dat u op de kaart wenst te hebben.
Dus of je mag een 2 uurs kaart kopen om 2 uur lang door rotterdam te reizen.quote:RET 2 uur reizen - Kosten: ¤ 3,50.
- Voordeel: na de eerste incheck kunt u twee uur lang onbeperkt reizen (inchecken, uitchecken en overstappen) bij de RET.
- Te laden op alle OV-chipkaarten (persoonlijk, anoniem en wegwerp).
- Te gebruiken bij RET bus, tram, metro én RandstadRail Erasmuslijn.
- De laatste keer inchecken kan nog binnen 2 uur na de eerste check-in. U hebt daarna nog maximaal 15 minuten tijd om uit te checken.
Of 2 metro tripjes voor 4.90. Hoeveel koste een wegwerpstrippenkaart, 15 strippen voor 6.90.quote:RET 2 metro reizen
- Kosten: ¤ 4,90.
- Voordeel: twee keer één uur lang onbeperkt reizen (inchecken, uitchecken en overstappen) in de metro.
- Is het eerste uur van dit reisproduct verbruikt, dan gaat het tweede uur automatisch in bij de eerstvolgende check-in.
- De laatste check-in van 1 reis kan nog binnen 1 uur na de eerste check-in. U hebt daarna nog maximaal 15 minuten tijd om uit te checken.
- Tussen de twee reizen (uren) door kunt u niet op saldo reizen.
- Te laden op alle OV-chipkaarten (persoonlijk, anoniem en wegwerp).
- Te gebruiken bij de RET metro en de RandstadRail Erasmuslijn.
- De twee reizen hoeven niet op dezelfde dag plaats te vinden.
Of niet , misschien gaan de zo nu en dan reizigers gewoon weg blijven vanwege de hoge kosten voor een kort ritje. Als je met een paar personen (gezin) bent kun je ipv een paar wegwerp kaarten dan waarschijnlijk nog beter de taxi gaan nemen.quote:
Ik ben benieuwd naar de cijfers van het aantal reizigersquote:Op vrijdag 30 januari 2009 11:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Of niet , misschien gaan de zo nu en dan reizigers gewoon weg blijven vanwege de hoge kosten voor een kort ritje. Als je met een paar personen (gezin) bent kun je ipv een paar wegwerp kaarten dan waarschijnlijk nog beter de taxi gaan nemen.
Nog bijzonderheden van dag 2?quote:‘Net als nieuwe schoenen: gewoon wennen’
Door GERT ONNINK
ROTTERDAM - D-day voor de RET. Gisteren verdween de strippenkaart na bijna dertig jaar uit de Rotterdamse metro. Er kan alleen nog maar met de ov-chipkaart worden gereisd. De krant volgde de operatie van strip naar chip.
06.00U De allereerste metro in Rotterdam rijdt de remise uit. De passagiers die vandaag instappen, kunnen niet meer met de strippenkaart betalen.
07.30U De overstap van strip naar chip levert tot nu toe weinig problemen op, is nu al te horen.
07.35U Dat beeld wordt bevestigd op halte Wilhelminaplein op de Kop van Zuid. ,,Het gaat boven verwachting,’’ zegt RET’er Arnold Dikhoff. De kantoormedewerker is vandaag een van de honderden ‘witte hesjes’, die klaar staan voor onwetende reizigers. Hij ziet de meeste passagiers zonder veel moeite met de nieuwe pas door de poortjes gaan.
07.45U Een argeloze Chinese reiziger wappert met een strippenkaart. De RET-hulptroepen moeten hem teleurstellen. ,,Het is gewoon wennen. Voor veel mensen is dit toch vreemd,’’ beklemtoont Els Hengst, op Wilhelminaplein de RET-presentator. ,,Nieuwe schoenen zijn ook vreemd.’’
08.00U Op metrostation Zuidplein kijkt collega Wim Schalk toe hoe de meeste reizigers al chippend hun metroreis beginnen. Hij is blij met het nieuwe systeem, maar toch neemt hij met pijn in het hart afscheid van de strippenkaart. Want het was Schalk die jarenlang verantwoordelijk was voor de strippenkaartautomaten op de metrostations. Stuk voor stuk maken ze plaats voor de moderne oplaad- en verkooppunten voor de ov-chip. ,,Het voelt echt als afscheid nemen van een familielid,’’ zegt hij bloedserieus. En uitgerekend op Zuidplein prijkt op een van de moderne chipoplaadpunten al tijdens de ochtendspits de mededeling ‘defect’...
08.05U Ridderkerker J.A. Grund staat op Wilhelminaplein bij een automaat de nieuwe pas op te waarderen. ,,Nee hoor, ik ben nog niet overtuigd. Ik reis zelf vooral met de tram en mijn zoon kan hem in Ridderkerk niet eens opladen. Moet-ie naar Beurs of Zuidplein.’’
08.15U Gepiep van poortjes. Een reiziger zegt student te zijn en geen tijd te hebben voor de aanschaf van een ov-chipkaart. Hij loopt achter een medepassagier aan door het poortje. Bij het loket kan de man, die is ingestapt op Beurs en blijkt te werken op de Wilhelminapier, niet aantonen dat hij student is. ,,Nu zijn we nog coulant, maar voor hetzelfde geld was hij bekeurd als hier een daartoe bevoegde ambtenaar had gestaan,’’ legt Dikhoff uit.
13.30U Mevrouw H. Klaasman uit Delft wil op station Beurs aan de kant van de Koopgoot de metro in, maar twijfelt. ,,Ik vind het toch een risico hoor die chipkaart. Griezelig eigenlijk. Dan maar lopen of met de tram of de bus.’’ De NS en de RET hebben haar nog niet kunnen overtuigen.
14.13U De Rotterdamse vervoerswethouder Jeannette Baljeu spreekt in het WTC de massaal toegestroomde media toe. ,,Ik ben heel erg trots. Er zijn nog veel vragen, maar de eerste indruk is goed. Dit is het begin van de landelijke uitrol van de ov-chipkaart.’’
14.15U Naast Baljeu klinkt ook RET-directeur Pedro Peters opgelucht. ,,Ik zeg wel: prijs de dag niet voordat het avond is, maar van deze gang van zaken had ik niet durven dromen.’’ De topman is trots op zijn bedrijf, maar prijst ook de reiziger. ,,Een compliment aan de klanten. Honderdvijftigduizend mensen – dat is toch drie stadions vol – die in de ochtendspits in twee uur tijd door de poortjes gaan. Dat het draaiboek klopt geeft een lekker gevoel.’’ Hij wil nog niet te vroeg juichen. ,,Over een maand moet het helemaal goed zijn. Ook het weekeinde wordt nog belangrijk, want dat zijn er weer andere reizigers. Vanaf maandag gaan we de inzet van personeel afbouwen.’’
17.15U Op Rotterdam Centraal Station is het druk vanwege de avondspits en de extra stroom bezoekers aan het feestconcert Vrienden van Amstel in Ahoy. Op de metrohalte onder het Stationsplein, waar nog volop verbouwd wordt, is het dringen bij de in- en uitgangen. De Rotterdamse Varsha Sewcharan komt plotseling voor dichte poortjes te staan. Bij haar voorganger gaat het fout, de 22-jarige studente komt met de schrik vrij. ,,Wat ik ook lastig vind dat ik die pas steeds uit mijn zak moet halen. Het is wennen.’’
18.00U Volgens RET-stagiair Artvien Sewkaransing op CS komen de meeste vragen van studenten die de pas nog niet hebben. ,,Mijn indruk over de hele dag is: het gaat goed, het kan alleen maar beter.’’
Ik liep er ook rond 3 uur, maar heb niets bijzonders gezien of meegemaakt. En kan je de dik gedrukte zin even herschrijven/toelichten?quote:Op zaterdag 31 januari 2009 00:07 schreef Dimmie het volgende:
Ik moet zeggen dat er vanmiddag tussen 15:00 en 16:00 heel wat mensen confuus op station Beurs stonden met in die menigte mensen met witte jasjes. En 's avonds tussen 20:00 en 21:00 incluis wat politieagenten en met alle winkels, die normaal open zijn op vrijdagavond, dicht. Dus ergens zegt me dat dat het daar best een onrustige dag was. Of er was iets anders aan de hand...
En mijn eerste ervaring met die kaart was dat bij mijn eerste gebruik de automaten in de tram defect waren, waarop de controleur zei dat het okee was als ik gratis mee zou reizen
je kan toch alleen een persoonlijke chipkaart registreren ?quote:Op zaterdag 31 januari 2009 00:20 schreef Dimmie het volgende:
Nou, het is iig koopavond op de vrijdagavond en normaal gesproken kan ik de winkels nog in daar, maar nu dus niet. En het was nog altijd drukker dan gebruikelijk. En er waren dus enkele agenten aanwezig.
Hebben jullie trouwens ook problemen met die OV-chipkaart site? Ik heb in de aanloop naar de 'D-Day' geprobeerd om een persoonlijke kaart aan te vragen maar zowel in IE als in Opera werden pasfoto's steeds geweigerd. Dus uiteindelijk maar op een station een anonieme kaart gekocht. En ik krijg 'm onder 'Mijn Ov-chipkaart' maar niet geregistreerd. Eerst doorloopt ie wel alle stappen van de kaarthouderregistratie, maar die van de rekeninghouder blijft steken bij stap 1 :S Klikken op 'Volgende stap' doet echt niets...
Ah, is dat hetquote:Op zaterdag 31 januari 2009 00:21 schreef macca728 het volgende:
[..]
je kan toch alleen een persoonlijke chipkaart registreren ?
Eh, alle winkels waren al gesloten. Vroeger dan gebruikelijk. Bij het kopen van die kaart werd trouwens gezegd dat de wachttijd van dat maken/ontvangen van die persoonlijke kaart is opgelopen van 2 a 3 weken naar 4 a 5 wekenquote:Op zaterdag 31 januari 2009 00:22 schreef Dennis101 het volgende:
Je kon de winkel niet in omdat de poortjes niet open gingen met je ov-chipkaart?
Dat zou wel heel achterlijk zijn..quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:29 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dat zat ik me gisteren ook te bedenken, maar dan met betrekking op treinen. Vaak wordt de trein tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal in het weekend omgeleid via Hilversum, omdat er dan op het directe traject (via Maarssen, Breukelen en Abcoude) werkzaamheden zijn. Het zou raar zijn als je in dat soort gevallen meer gaat betalen voor een enkeltje Utrecht CS - Amsterdam CS dan doordeweeks, wanneer er geen werkzaamheden zijn.
quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:22 schreef wdn het volgende:
In het huidige systeem gaan die controleurs verdwijjnen of komen steeds minder voor (loonkosten is de hoogste kostenpost he) en zwartrijders ziet men ineens niet meer. In de hoofden van de overheid komt zwartrijden dan ineens niet meer voor.
Dat is wel de bedoeling jaquote:Op zaterdag 31 januari 2009 00:33 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Dat zou wel heel achterlijk zijn..![]()
Maar kun je straks bij de NS nou reizen op saldo en reizen met een 'reisprodukt'? (bv. enkeltje Enschede - Amsterdam) ? En gaat die borg echt 20 euro worden?![]()
Oftewel: "Jammer meneer, uw chipkaart is defect, omdat u een anonieme kaart gebruikt krijgt u geen geld terug..." ( http://www.ns.nl/cs/Satel(...)n-uw-ov-chipkaart-id )
Leuk dat je op zulke vragen gewoon geen antwoord krijgt van de OV bedrijven.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
Of dat mensen die net de pech hebben alleen de bus met de langste afstand te kunnen nemen, altijd meer betalen dan mensen die wel met die snelle bus mee kunnen. vb met sneldiensten
U heeft nog 4o wachtenden voor uquote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:38 schreef snowgoon het volgende:
Misschien moet je eens vragen gaan stellen aan echte mensen in plaats van geautomatiseerde antwoord diensten.
Bel ze eens op!
Maar ook dat is jou al te vaak gezegd.
quote:Op zondag 1 februari 2009 00:15 schreef macca728 het volgende:
Oh klantenservice zijn geen echte mensen ? Ik heb haar email hoor, het is gewoon een levend persoon die die emails terugstuurt. Als ik haar zou bellen krijg ik dezelfde stupide antwoorden. Aleen de klantenservice van de OV chipkaart heeft helaas geen telefoonnummer, dus bellen lijkt me fysiek onmogelijk. Misschien heb jij, als fervent voorstander het telefoonnummer voor me ?
http://www.ov-chipkaart.nl/
Maar daar gaat het niet om, die hele reactie van Snowgoon slaat echt nergens op. Het is hier een discussiesite, en het vraagstuk 'Waarom moet iemand die een abonnement heeft in godsnaam ook nog eens zijn chipkaart opladen met minimaal 4 euro' is nogal belangrijk.quote:Informatie: Klantenservice OV-chipkaart, telefoonnummer 0900-0980 (¤ 0,10 per minuut)
Ja dat heb ik dus ook, als ik buiten mijn gebied gaat met mijn abonnement.quote:Op zondag 1 februari 2009 07:08 schreef wdn het volgende:
macca278: Je kunt dus een abonnement kopen voor een maandkaart om 5 dagen per week tussen A en B te reizen maar je mag met dat abonnement dus ook zondermeer van A naar C waarbij je dus extra betaald tijdens het uitchecken.
Irritant ja, ik weet het.
Nog sterker: het is ronduit KUT.
Als ik nu naar Amsterdam wil dan kan ik met mijn zakelijke maandkaart gratis naar Eindhoven en koop ik in Roermond een retourtje Ehv-Amsterdam. Nu wordt ik dus verplicht om uit mijn trein te stappen in Eindhoven en dan HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL hard heen en weer te rennen naar die poorten om uit en weer in te loggen om dan in PRECIES DEZELFDE TREIN weer in te stappen.
ja grappig, als ik op contact druk, krijg ik alleen een formulier te zien. Je moet dus bij vragen klikken om dat telefoonnummer te zien te krijgen.quote:Op zondag 1 februari 2009 04:27 schreef Zelva het volgende:
[..]
[..]
Maar daar gaat het niet om, die hele reactie van Snowgoon slaat echt nergens op. Het is hier een discussiesite, en het vraagstuk 'Waarom moet iemand die een abonnement heeft in godsnaam ook nog eens zijn chipkaart opladen met minimaal 4 euro' is nogal belangrijk.
Ik heb geen cijfers van het aantal abonnementhouders in het openbaar vervoer, maar leuke berekeningen levert het wel op. Men neme 1 miljoen abonnementhouders à 4 euro continue saldo, zet dat een jaar op de bank tegen vier procent en voila, er is weer 160.000 euro uit de zakken van de reiziger geklopt. En dan heb ik het nog niet eens over de 20 euro borg die de NS wil gaan rekenen.
Beste snowgoon, leg dan eens uit wat de noodzaak is om een borg te rekenen voor abonnementhouders. Die is er gewoon niet, ze hebben betaald en daarmee zou het over moeten zijn, basta. Die hele chipkaart is pure geldklopperij.
ja logisch toch, als je 2 chipkaarten heb, moet je dus altijd de ene er uit halen om in en uit te checken overal of de andere thuislaten.quote:Op zondag 1 februari 2009 11:23 schreef wdn het volgende:
Oh en nog iets:
Oh er staat dat je niet met meer dan 1 ov chipkaart mag instappen omdat anders BEIDE geaktiveerd worden.
Dus volgens de OV mannen moet ik in bovenstaande situatie in Eindhoven uitstappen. Een wegwerpkaart kopen voor ehv/amsterdam en weer instappen in dezelfde trein... Dat gaat me dus een extra 1/2 uur kosten want dat is ONMOGELIJK om uit te voeren.
Indien die gedachte het geval is kom ik dus niet meer voorbij ehv en kunnen ze mij afschrijven als OV ganger (oh ja en ik heb geen eens een rijbewijs/auto vanwege 1 slecht oog dus) Dan bestel ik wat ik wil hebben wel wat vaker on-line
quote:Op zondag 1 februari 2009 11:43 schreef DJKoster het volgende:
Gelukkig kun je bij de NS papieren kaartjes blijven kopen
Denk het niet. Ik heb een OV-jaarkaart van de NS gekregen en die heb ik nog nooit opgeladen. Ik kan er echter wel gewoon alle poortjes in de Rotterdamse metro mee door.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 16:36 schreef macca728 het volgende:
Wtf als ik met een abonnement incheck wordt er ook 4 euro afgeschreven ?
Heeft iemand dit al meegemaakt
Ik denk het ook niet, maar het is wel wat de OV chipkaartklantenservice mij als antwoord geeft.quote:Op zondag 1 februari 2009 14:38 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Denk het niet. Ik heb een OV-jaarkaart van de NS gekregen en die heb ik nog nooit opgeladen. Ik kan er echter wel gewoon alle poortjes in de Rotterdamse metro mee door.
quote:Winkelend publiek past zich aan chipkaart aan
Uitgegeven: 1 februari 2009 17:31
Laatst gewijzigd: 1 februari 2009 17:31
ROTTERDAM - De metro in Rotterdam is het eerste weekeinde zonder strippenkaart goed doorgekomen.
Het winkelend publiek, wintersporters die bij terugkomst in het 'chiptijdperk' waren beland, bezoekers aan het filmfestival en een concert in Ahoy pasten zich allemaal aan de ov-chipkaart aan. Met de metro reisden dit weekeinde ongeveer evenveel mensen als een gemiddeld ander weekeinde. Ruim 200.000 passagiers passeerden de poortjes in de ondergrondse, waar donderdag de strippenkaart in de ban ging. Er waren geen lange wachtrijen.
Verkoop
De verkoop van chipkaarten steeg fors. Een woordvoerder van de RET spreekt zondag zelfs van een substantieel verschil met de strippenkaart. Hij leidt daarvan af dat het aantal zwartrijders flink is teruggelopen.
Bovendien worden reizigers die zonder geldig vervoersbewijs door een poortje proberen te breken, door medewerkers van het vervoersbedrijf èn door medepassagiers teruggefloten.
Problemen
De RET kreeg de afgelopen dagen wel te maken met technische problemen, maar volgens de woordvoerder gaat het om gebruikelijke storingen. De kou en de gure wind zorgden ervoor dat sommige oplaadpunten of poortjes er geen zin in hadden. Dat leverde geen oponthoud op. ''Er waren altijd voldoende poortjes en verkooppunten die het wel deden.'' Het openbaarvervoerbedrijf is tevreden over het weekeinde, maar jubelt pas als de komende weken hetzelfde beeld geven.
© ANP
Ja, slaat echt nergens op. Ik heb nog nooit een strippenkaart bij de RET gekocht, maar gebruik wel bijna verplicht een chipkaart van de RET. Dat gaat hard ja.quote:Op zondag 1 februari 2009 21:31 schreef macca728 het volgende:
even serieus, de verkoop van chipkaarten steeg t.o.v. de strippenkaart
Zal dat misschien komen omdat de strippenkaart OVERAL te koop is. Verder lijkt me het logisch dat als je alleen de chipkaart kan gebruiken je geen strippenkaart gaat kopen bij de RET. Beetje vaag bericht
Ja ik zal morgen eens een strippenkaart kopen haha, kijken of de RET meneer iets zegtquote:Op zondag 1 februari 2009 21:35 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja, slaat echt nergens op. Ik heb nog nooit een strippenkaart bij de RET gekocht, maar gebruik wel bijna verplicht een chipkaart van de RET. Dat gaat hard ja.
Slecht dus. Een concert én het filmfestival betekent juist dat er veel meer reizigers zouden moeten zijn dan een gemiddeld ander weekeinde.quote:Met de metro reisden dit weekeinde ongeveer evenveel mensen als een gemiddeld ander weekeinde. Ruim 200.000 passagiers passeerden de poortjes in de ondergrondse
]quote:Op zondag 1 februari 2009 21:39 schreef Zelva het volgende:
[..]
Slecht dus. Een concert én het filmfestival betekent juist dat er veel meer reizigers zouden moeten zijn dan een gemiddeld ander weekeinde.
Bij het ANP trappen ze dus kennelijk heel makkelijk in de propaganda van de RET.
Precies. Het is hier een discussie site. Geen "vraag alles aan anderen" site. Macca verwacht dat iemand antwoorden heeft op al zijn (verzonnen) problemen en gaat lopen janken als die antwoorden niet uitblijven.quote:Op zondag 1 februari 2009 04:27 schreef Zelva het volgende:
[..]
[..]
Maar daar gaat het niet om, die hele reactie van Snowgoon slaat echt nergens op. Het is hier een discussiesite, en het vraagstuk 'Waarom moet iemand die een abonnement heeft in godsnaam ook nog eens zijn chipkaart opladen met minimaal 4 euro' is nogal belangrijk.
Ik heb geen cijfers van het aantal abonnementhouders in het openbaar vervoer, maar leuke berekeningen levert het wel op. Men neme 1 miljoen abonnementhouders à 4 euro continue saldo, zet dat een jaar op de bank tegen vier procent en voila, er is weer 160.000 euro uit de zakken van de reiziger geklopt. En dan heb ik het nog niet eens over de 20 euro borg die de NS wil gaan rekenen.
Beste snowgoon, leg dan eens uit wat de noodzaak is om een borg te rekenen voor abonnementhouders. Die is er gewoon niet, ze hebben betaald en daarmee zou het over moeten zijn, basta. Die hele chipkaart is pure geldklopperij.
20 euro borg?quote:Op zondag 1 februari 2009 11:43 schreef DJKoster het volgende:
Mij hebben ze nog niet overtuigd.. Zeker omdat je straks 25 euro moet betalen voordat je nog maar 1 stap in een trein hebt gezet. (5 euro voor de kaart, 20 euro borg...)
Die 20 euro kun je wel terugkrijgen, alleen bij een persoonlijke kaart (die duurder is) en alleen als je 2,50 euro administratiekosten lapt..
Gelukkig kun je bij de NS papieren kaartjes blijven kopen
Potverdrie zeg!quote:
ik mag geen vragen stellen hier aan andere chipkaartgebruikers ?quote:Op zondag 1 februari 2009 22:14 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Precies. Het is hier een discussie site. Geen "vraag alles aan anderen" site. Macca verwacht dat iemand antwoorden heeft op al zijn (verzonnen) problemen en gaat lopen janken als die antwoorden niet uitblijven.
Als die zo graag een antwoord wil, dan moet die eens een discussie aangaan met een RET medewerker ipv alleen maar mailen.
Waarom zou je straks in Roermond geen retourtje Eindhoven - Amsterdam kunnen kopen?quote:Op zondag 1 februari 2009 07:08 schreef wdn het volgende:
macca278: Je kunt dus een abonnement kopen voor een maandkaart om 5 dagen per week tussen A en B te reizen maar je mag met dat abonnement dus ook zondermeer van A naar C waarbij je dus extra betaald tijdens het uitchecken.
Irritant ja, ik weet het.
Nog sterker: het is ronduit KUT.
Als ik nu naar Amsterdam wil dan kan ik met mijn zakelijke maandkaart gratis naar Eindhoven en koop ik in Roermond een retourtje Ehv-Amsterdam. Nu wordt ik dus verplicht om uit mijn trein te stappen in Eindhoven en dan HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL hard heen en weer te rennen naar die poorten om uit en weer in te loggen om dan in PRECIES DEZELFDE TREIN weer in te stappen.
Ben je nou echt oostindisch blind ofzo? Ik heb al diverse malen verteld dat ik die chipkaart naar volle tevredenheid gebruik.quote:Op zondag 1 februari 2009 22:23 schreef macca728 het volgende:
[..]
ik mag geen vragen stellen hier aan andere chipkaartgebruikers ?
Wat doe je eigenljk hier. Het zou zinvoller zijn als alleen chipkaartgebruikers hier discussies voeren
omdat retourtjes verdwijnen ? Jezus zeg alles herhalen hier voor jouquote:Op zondag 1 februari 2009 22:23 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Waarom zou je straks in Roermond geen retourtje Eindhoven - Amsterdam kunnen kopen?
Oke, laat ik het dan anders zeggen. Waarom zou je straks in Roermond geen 2 enkeltjes Eindhoven - Amsterdam kunnen kopen?quote:Op zondag 1 februari 2009 22:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
omdat retourtjes verdwijnen ? Jezus zeg alles herhalen hier voor jou
hahahah waar dan ?quote:Op zondag 1 februari 2009 22:24 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ben je nou echt oostindisch blind ofzo? Ik heb al diverse malen verteld dat ik die chipkaart naar volle tevredenheid gebruik.
Je mag best vragen stellen, maar als je de antwoorde niet accepteert omdat ze jou niet goed uitkomen, gaat dat een beetje vervelen.
Lees maar eens terug. Al regelmatig langskomen.quote:Op zondag 1 februari 2009 22:26 schreef macca728 het volgende:
[..]
hahahah waar dan ?
Nou dan kan je me vertellen waarom abonnementhouders 4 euro borg moeten dokken
en hoe het in de bus gaat werken straks, ook zo eerlijk als ik eerder geschetst heb ?
Ik heb geen idee of het echt zo is en als het zo is, waarom dat is.quote:Op zondag 1 februari 2009 22:29 schreef macca728 het volgende:
nee toch is het zo volgens de OV chipkaartklantenservice
Vind je dat eerlijk ?
Zonder dat vet maken kan ik het ook wel lezen hoor.quote:Op zondag 1 februari 2009 22:35 schreef macca728 het volgende:
Ook met een abonnement op uw kaart dient u in- en uit te chekcen. Zonder in- en uitchecken gaan in de toekomst de poortjes niet meer voor u open. Daarnaast is het een controle van uw geldig vervoersbewijs. Indien u vergeet in of uit te checken met uw OV-chipkaart wordt het standaard instaptarief van ¤4,- van uw OV-chipkaart afgeschreven, ook als u gebruik maakt van een abonnement. Dit instaptarief kunt u eventueel door het Openbaar Vervoerbedrijf laten restitueren
lijkt me duidelijk toch, als je het in de bus of tram vergeet kan je 4 euro dokken
de OV klantenservice liegt ?quote:Op zondag 1 februari 2009 22:38 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Zonder dat vet maken kan ik het ook wel lezen hoor.
Ik heb geen idee of het echt zo is en als het zo is, waarom dat is.
Dus ik ga geen uitspraken doen of ik dat eerlijk vind of niet
Ik ga geen mening basseren op jouw uit de context gerukte uitspraken of mailtjes die automatisch lijken beantwoordquote:Op zondag 1 februari 2009 22:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
de OV klantenservice liegt ?
Laf van je dat je geen mening geeft
Ik denk misschien zijn er anderen hier die al met een abonnement reizen, maar blijkbaar nog niet
Joh, verdiep je nou eens écht in die chipkaart.quote:Op zondag 1 februari 2009 22:15 schreef snowgoon het volgende:
[..]
20 euro borg?
Waar heb je het over?
doet hij niet, want hij reist alleen 2x per maand tussen Amsterdam Duivendrecht en AMsterdam Bijlmerquote:Op zondag 1 februari 2009 22:49 schreef Zelva het volgende:
[..]
Joh, verdiep je nou eens écht in die chipkaart.
quote:Op zondag 1 februari 2009 22:25 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Oke, laat ik het dan anders zeggen. Waarom zou je straks in Roermond geen 2 enkeltjes Eindhoven - Amsterdam kunnen kopen?
De problemen die ontstaan door de landelijke invoering zijn nog giswerk. Daar valt nog niks over te zeggen of en hoe groot die problemen zijn.quote:Op zondag 1 februari 2009 22:50 schreef macca728 het volgende:
Jij negeert de problemen die er nog steeds zijn. En de problemen die gaan ontstaan tijdens de landelijke invoering van de chipkaart. De praktische problemen.
De OV chipkaart zou veiliger, makkelijker en sneller worden, nou we zien het
En goedkoper natuurlijk
hahaha 1 graad vorst en de poortjes slaan al op tilt.quote:Op zondag 1 februari 2009 22:55 schreef snowgoon het volgende:
[..]
De problemen die ontstaan door de landelijke invoering zijn nog giswerk. Daar valt nog niks over te zeggen of en hoe groot die problemen zijn.
Als het net zo gaat als bij de invoering in Rotterdam, waarbij jij en anderen grote chaos en veel problemen verwachtte, komt het landelijk ook wel goed.
Als je zo graag antwoorden wilt, geef jij dan eens antwoord op de vraag waarom je in Roermond geen reis van Eindhoven naar Amsterdam zou kunnen kopen.
En welke problemen zijn er nog steeds dan? Poortjes en andere apparatuur die af en toe niet werken? Tja, dat is toch echt iets wat altijd zal blijven. Met zoveel apparaten zijn er vaak wel een paar die niet werken. Als je denkt dat dat altijd 100% en feilloos werk, ben je wel wel erg naief.
daar is toch nog niets over bekend hoe de NS het gaat doen ?quote:Op zondag 1 februari 2009 22:55 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als je zo graag antwoorden wilt, geef jij dan eens antwoord op de vraag waarom je in Roermond geen reis van Eindhoven naar Amsterdam zou kunnen kopen.
quote:Op zondag 1 februari 2009 22:53 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat gaat ook helemaal niet kunnen. Je checkt in Eindhoven, betaalt 20 euro borg, en checkt uit in Amsterdam. 20 euro -kostprijs wordt teruggeboekt.
Ik heb echt geen idee wat voor systeem jij voor ogen hebt, maar daar klopt in ieder geval geen hout van. Die retourtjes worden niet voor niets afgeschaft. Dat is juist omdat producten laden te gecompliceerd is.
Hoe weet je dat ?quote:Op zondag 1 februari 2009 22:58 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Er komen voor de NS twee manieren van reizen.
- Op saldo, in en uit checken.
- Op product, virtueel kaartje kopen dat op je OV chip komt te staan.
Waaruit blijkt dat producten laden te gecompliceerd is? Nergens staat dat ook de enkeltjes worden afgeschaft.
Ow dus klagen dat je de trein uit moet stappen om in te checken, is complete giswerk.quote:Op zondag 1 februari 2009 22:57 schreef macca728 het volgende:
[..]
daar is toch nog niets over bekend hoe de NS het gaat doen ?
Of wel ? Dat is net zo goed giswerk
Jij loopt al maanden te klagen. En 1 van die klachten is dat de retourtjes worden afgeschaft en daarvoor in de plaats enkeltjes komen.quote:
En ik probeer jou wijs te maken dat als je in heel Rotterdam 100'den apparaten hebt staan, er vaak wel een paar van die 100 het even niet doen.quote:Op zondag 1 februari 2009 22:56 schreef macca728 het volgende:
[..]
hahaha 1 graad vorst en de poortjes slaan al op tilt.
Lees nou eens man, er zijn nog steeds de GEBRUIKELIJKE problemen, dat betekent problemen die er altijd al waren. Dat proberen we jou ook wijs te maken.
nee ik speculeer nietquote:Op zondag 1 februari 2009 23:00 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Jij loopt al maanden te klagen. En 1 van die klachten is dat de retourtjes worden afgeschaft en daarvoor in de plaats enkeltjes komen.
En nu ga je ineens zeggen dat de NS alleen maar op saldo gaat reizen
Het staat gewoon op de NS site hoor.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:01 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee ik speculeer niet![]()
ik zeg dat niet, misschien is het technisch wel niet mogelijk
quote:Met een OV-chipkaart - met daarop saldo of een geldig vervoerbewijs geladen - kunt u de poortjes openen.
dna heb je pech als dat net bij het metrostation staat waar er maar 2 staan. Toevallig net bij de buitenstationsquote:Op zondag 1 februari 2009 23:01 schreef snowgoon het volgende:
[..]
En ik probeer jou wijs te maken dat als je in heel Rotterdam 100'den apparaten hebt staan, er vaak wel een paar van die 100 het even niet doen.
NS site liegt niet, maar OV klantenservice wel ?quote:Op zondag 1 februari 2009 23:03 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Het staat gewoon op de NS site hoor.
Blijkbaar heb je dat bericht niet goed gelezen, daar stond in dat nergens alle apparaten stuk waren.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:03 schreef macca728 het volgende:
[..]
dna heb je pech als dat net bij het metrostation staat waar er maar 2 staan. Toevallig net bij de buitenstations
Uhuquote:Op zondag 1 februari 2009 23:04 schreef macca728 het volgende:
[..]
NS site liegt niet, maar OV klantenservice wel ?
Je redeneert echt raar hoor
quote:Met een OV-chipkaart - met daarop saldo of een geldig vervoerbewijs geladen - kunt u de poortjes openen.
1, Omdat je niet een enkeltje eindhoven amsterdam KUNT kopen. Je koopt toegang tot een poortje op een station en betaald om een ander poortje uit te gaan. Die wegwerpkaarten mag je voor elke dus treinbeweging gebruiken: stel ik koop er 1 om naar amsterdam te gaan en in eindhoven blijkt dat de trein vanaf eindhoven veel vertraging heeft dan kan ik op dat moment beslissen om naar rotterdam te gaan. Dat maakt dan niets meer uit voor zo'n kaart.quote:Op zondag 1 februari 2009 22:25 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Oke, laat ik het dan anders zeggen. Waarom zou je straks in Roermond geen 2 enkeltjes Eindhoven - Amsterdam kunnen kopen?
Tijdens het openen van de poort op een NS station wordt 20 euro van je kaart afgeschreven. Dat bedrag wordt verrekend met het bedrag dat je moet betalen als je naar buiten gaat. OOK voor abonementhouders (triest ja). Indien je als abo houder een uitgangspoortje niet goed afhandeld kun je dus weer achter die 20 euro aan. Die je misschien nu net nodig heb om met je kaart te mogen reizen.quote:Op zondag 1 februari 2009 22:15 schreef snowgoon het volgende:
[..]
20 euro borg?
Waar heb je het over?
Het zijn ook twee verschillende bedrijven.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:10 schreef wdn het volgende:
Snowgoon: de verhalen van RET en van de NS sporen niet met elkaar blijkt dus.
Ben benieuwd wie van de 2 een korrekte informatie geeft. Indien het de info van de NS is dan is de 'en' tak in jouw zin beter dan wat de RET probeert te vertellen. Lijkt me dat de RET dan onzin verkoopt
Bij de NS hoef je niet alleen op saldo te reizen.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:08 schreef wdn het volgende:
[..]
1, Omdat je niet een enkeltje eindhoven amsterdam KUNT kopen. Je koopt toegang tot een poortje op een station en betaald om een ander poortje uit te gaan. Die wegwerpkaarten mag je voor elke dus treinbeweging gebruiken: stel ik koop er 1 om naar amsterdam te gaan en in eindhoven blijkt dat de trein vanaf eindhoven veel vertraging heeft dan kan ik op dat moment beslissen om naar rotterdam te gaan. Dat maakt dan niets meer uit voor zo'n kaart.
NS houdt geen rekening met een combinatie van een abo en een wegwerpkaart. Koop ik in roermond een wegwerpkaart en loop ik door de poort worden EN mijn abbo EN mijn wegwerpkaart geactiveerd. Dus betaal je dubbel. Daarom moet je in Eindhoven die wegwerpkaart kopen en activeren (op heen en terugweg).
[..]
Tijdens het openen van de poort op een NS station wordt 20 euro van je kaart afgeschreven. Dat bedrag wordt verrekend met het bedrag dat je moet betalen als je naar buiten gaat. OOK voor abonementhouders (triest ja). Indien je als abo houder een uitgangspoortje niet goed afhandeld kun je dus weer achter die 20 euro aan. Die je misschien nu net nodig heb om met je kaart te mogen reizen.
VOORAL omdat er tig stations zullen komen die niet meer poortjes werken,
Als je al een OV chipkaart hebt, waarom zou je dan nog een wegwerp kaart kopen?quote:Op zondag 1 februari 2009 23:08 schreef wdn het volgende:
[..]
1, Omdat je niet een enkeltje eindhoven amsterdam KUNT kopen. Je koopt toegang tot een poortje op een station en betaald om een ander poortje uit te gaan. Die wegwerpkaarten mag je voor elke dus treinbeweging gebruiken: stel ik koop er 1 om naar amsterdam te gaan en in eindhoven blijkt dat de trein vanaf eindhoven veel vertraging heeft dan kan ik op dat moment beslissen om naar rotterdam te gaan. Dat maakt dan niets meer uit voor zo'n kaart.
NS houdt geen rekening met een combinatie van een abo en een wegwerpkaart. Koop ik in roermond een wegwerpkaart en loop ik door de poort worden EN mijn abbo EN mijn wegwerpkaart geactiveerd. Dus betaal je dubbel. Daarom moet je in Eindhoven die wegwerpkaart kopen en activeren (op heen en terugweg).
[..]
Tijdens het openen van de poort op een NS station wordt 20 euro van je kaart afgeschreven. Dat bedrag wordt verrekend met het bedrag dat je moet betalen als je naar buiten gaat. OOK voor abonementhouders (triest ja). Indien je als abo houder een uitgangspoortje niet goed afhandeld kun je dus weer achter die 20 euro aan. Die je misschien nu net nodig heb om met je kaart te mogen reizen.
VOORAL omdat er tig stations zullen komen die niet meer poortjes werken,
Dat is bij de strippenkaart ook al. Daar hebben bussen ook al lokale aanbiedingen. Dal kaartje, avond kaartje, centrum kaartje.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:14 schreef macca728 het volgende:
dus we krijgen ipv de strippenkaart een x aantal variaties ?
Duidelijk voor de reizigers
waarom kan dat niet, je kan toch een abbo hebben en voor de zekerheid nog een wegwerpkaart in je zak hebben ?quote:Op zondag 1 februari 2009 23:13 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Bij de NS hoef je niet alleen op saldo te reizen.
Je kunt gewoon 2 enkeltjes op de kaart zetten.
Waarom zou je ook met kaart én een wegwerp kaart gaan reizen? Waarom perse problemen zoeken?
ja SNowgoon, ik heb ze nog nooit gezien in Rotterdam, maar met de chipkaart heb je dat toch allemaal niet meer nodig.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:15 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dat is bij de strippenkaart ook al. Daar hebben bussen ook al lokale aanbiedingen. Dal kaartje, avond kaartje, centrum kaartje.
quote:Op zondag 1 februari 2009 23:15 schreef macca728 het volgende:
[..]
waarom kan dat niet, je kan toch een abbo hebben en voor de zekerheid nog een wegwerpkaart in je zak hebben ?
Voor als je saldo op is ofzo. Ik heb straks ook min 2 kaarten bij me.
Producten zijn in dit geval maand en jaarkaarten. Niet vervoersbewijzen om 1-malig van station a naar station b te gaan. Die zijn dus totaal niet interessant voor dagjes mensen.quote:Op zondag 1 februari 2009 22:58 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat producten laden te gecompliceerd is? Nergens staat dat ook de enkeltjes worden afgeschaft.
Prima. Stel het even voor aan de toeristen dan hoe het werkt en waarom het voor hun niet handig is om een dagkaart te kopen.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:17 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja SNowgoon, ik heb ze nog nooit gezien in Rotterdam, maar met de chipkaart heb je dat toch allemaal niet meer nodig.
Hou het nou gewoon simpel voor de reiziger. Gewoon 1 km tarief hanteren bv en niet teveel verschillende reisproducten
Waar zijn dan de enkeltjes gebleven die in de plaats zijn gekomen voor de retourtjes? Waaruit blijkt dat die enkele reizen niet meer bestaan in de OV chipkaart situatie?quote:Op zondag 1 februari 2009 23:18 schreef wdn het volgende:
[..]
Producten zijn in dit geval maand en jaarkaarten. Niet vervoersbewijzen om 1-malig van station a naar station b te gaan. Die zijn dus totaal niet interessant voor dagjes mensen.
Die producten moeten trouwens wel in en uitgecheckt worden. Dat is omdat je niet perse hoeft in en uit te stappen op de plaatsen waar je abo voor is vastgelegd.
Indien je bijvoorbeeld een abo roermond - eindhoven hebt en je reist op die ov chip met abo naar amsterdam gaat er 20 euro van je saldo af in roermond en die krijg je niet meer terug. Wordt verrekend met de rit eindhoven-amsterdam. Alleen als ik dat doe krijg IK ruzie met mijn baas.
Maar waarom zou ik inchecken met een abonnement bij bus en tram, waar ik niets met poortjes te maken heb ?quote:Op zondag 1 februari 2009 23:18 schreef wdn het volgende:
[..]
Producten zijn in dit geval maand en jaarkaarten. Niet vervoersbewijzen om 1-malig van station a naar station b te gaan. Die zijn dus totaal niet interessant voor dagjes mensen.
Die producten moeten trouwens wel in en uitgecheckt worden. Dat is omdat je niet perse hoeft in en uit te stappen op de plaatsen waar je abo voor is vastgelegd.
Indien je bijvoorbeeld een abo roermond - eindhoven hebt en je reist op die ov chip met abo naar amsterdam gaat er 20 euro van je saldo af in roermond en die krijg je niet meer terug. Wordt verrekend met de rit eindhoven-amsterdam. Alleen als ik dat doe krijg IK ruzie met mijn baas.
enkeltjes blijven bestaan jaquote:Op zondag 1 februari 2009 23:21 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Waar zijn dan de enkeltjes gebleven die in de plaats zijn gekomen voor de retourtjes? Waaruit blijkt dat die enkele reizen niet meer bestaan in de OV chipkaart situatie?
Blijkbaar heb ik wat gemist.
En leg eens uit waarom je én een chipkaart op naam hebt én een wegwerp kaart.
Dus waarom zou je in Roermond geen enkele reis Eindhoven - Amsterdam kunnen kopen?quote:Op zondag 1 februari 2009 23:23 schreef macca728 het volgende:
[..]
enkeltjes blijven bestaan ja
2 kaarten voor noodgevallen ? Of anoniem reizen vanaf het station haha
Straks ziet mijn vriendin dat ik de tram naar de wallen heb genomen
nee sukkel, met een abonnement heb ik al betaaldquote:Op zondag 1 februari 2009 23:23 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Omdat je anders de sjaak bent als ze je komen controleren. Net zoals je je strippenkaart moet stempelen en de sjaak bent als ze dat komen controleren.
tuurlijk kan dat, ik zeg niet van nietquote:Op zondag 1 februari 2009 23:24 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dus waarom zou je in Roermond geen enkele reis Eindhoven - Amsterdam kunnen kopen?
Ik had je verkeerd gelezen en mijn post al gewistquote:Op zondag 1 februari 2009 23:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee sukkel, met een abonnement heb ik al betaald
Ik moet toch ook niet strippen als ik een abbo heb ?
Ja he he, elke reis is dan automatisch een enkeltje natuurlijk.quote:Op zondag 1 februari 2009 22:58 schreef snowgoon het volgende:
[..]
quote:Wie met de OV-chipkaart reist, moet voor en na elke reis in- en uitchecken. Je betaalt daardoor altijd voor twee enkele reizen, ook wanneer de terugreis op dezelfde dag valt.
En kom eens met je bron voor dat 'virtueel kaartje'.quote:De veranderingen in de tariefstructuur zijn volgens de NS noodzakelijk vanwege technische beperkingen aan de chipkaart.
Niks virtueel kaartje.quote:Sinds 1 januari van dit jaar zijn alle kaartautomaten van de NS op de stations Bijlmer Arena, Amsterdam Amstel en -Zuid en Duivendrecht geschikt gemaakt voor de verkoop van de anonieme ov-chipkaart en het laden van saldo
Helder na het uitchecken dus, als je een kaartje vooraf koopt zou je het al voor het uitchecken weten.quote:Reizen met de OV-chipkaart
Met de OV-chipkaart betaalt de treinreiziger straks per afzonderlijke rit, zoals in het overige openbaar vervoer in Nederland al heel lang gebruikelijk is. Hierdoor is het voor de klant helder op het moment van uitchecken wat hij voor de zojuist gemaakte reis heeft betaald. Eventuele kortingen worden automatisch verrekend.
okquote:Op zondag 1 februari 2009 23:25 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik had je verkeerd gelezen en mijn post al gewist
Zoals ik net al zei, geen idee of dat zo is en waarom dat dan zo is
Omdat mijn baas een specifikatie wilt hebben van wat er met "zijn" OV chip abo gebeurd.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:15 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als je al een OV chipkaart hebt, waarom zou je dan nog een wegwerp kaart kopen?
Dat is echt problemen opzoeken. Ik zou dan ook niet weten waarom de NS rekening moet houden met een dergelijke bizarre combinatie.
KAN NIET. Indien je met 2 kaarten door een poortje gaat worden beide geaktiveerd. Betaal je dus DUBBEL.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:15 schreef macca728 het volgende:
[..]
waarom kan dat niet, je kan toch een abbo hebben en voor de zekerheid nog een wegwerpkaart in je zak hebben ?
Voor als je saldo op is ofzo. Ik heb straks ook min 2 kaarten bij me.
de ene is zakelijk en wordt door mijn baas vergoed. De andere is prive.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:21 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Waar zijn dan de enkeltjes gebleven die in de plaats zijn gekomen voor de retourtjes? Waaruit blijkt dat die enkele reizen niet meer bestaan in de OV chipkaart situatie?
Blijkbaar heb ik wat gemist.
En leg eens uit waarom je én een chipkaart op naam hebt én een wegwerp kaart.
Ja dat werkt.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:25 schreef __Saviour__ het volgende:
En hoe zou dit werken?
Je reist op saldo en checkt dus in op een treinstation. Je hebt genoeg saldo voor de borg. Maar je maakt een reis die duurder is dan 20 en checkt niet uit. Het is een station zonder poortjes, dus dat kan. Dan bespaar je je toch geld: de borg ben je kwijt maar da's goedkoper dan uitchecken. Of gaat dat niet werken?
Je legde anders niet uit aan wdn dat die makkelijk een 'kaartje' op station Roermond kon kopen toen die zijn probleem voorlegde.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
tuurlijk kan dat, ik zeg niet van niet
Waarschijnlijk wel, maar weinig enkele reizen zijn duurder dan 20 euro, zal wel hoger worden ook.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:25 schreef __Saviour__ het volgende:
En hoe zou dit werken?
Je reist op saldo en checkt dus in op een treinstation. Je hebt genoeg saldo voor de borg. Maar je maakt een reis die duurder is dan 20 en checkt niet uit. Het is een station zonder poortjes, dus dat kan. Dan bespaar je je toch geld: de borg ben je kwijt maar da's goedkoper dan uitchecken. Of gaat dat niet werken?
Ik weet niet of dat makkelijk is. Ik weet ook niet of het technisch mogelijk is.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:27 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Je legde anders niet uit aan wdn dat die makkelijk een 'kaartje' op station Roermond kon kopen toen die zijn probleem voorlegde.
Virtueel kaartjes is mijn omschrijving van kaartjes dat je niet in de hand hebt maar op je OV chipkaart komt. Ik weet niet of meer mensen die term gebruiken dus ik kan je daar ook geen bron voor geven.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:25 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja he he, elke reis is dan automatisch een enkeltje natuurlijk.
Lees dit artikel eens.
[..]
[..]
En kom eens met je bron voor dat 'virtueel kaartje'.
Wat lees ik bijvoorbeeld in de Telegraaf:
[..]
Niks virtueel kaartje.
Zelfs bij de NS is daar écht helemaal niets over te lezen. Uit een Persbericht.
[..]
Helder na het uitchecken dus, als je een kaartje vooraf koopt zou je het al voor het uitchecken weten.
Je lult gewoon uit je nek.
Als je baas jou een abbo geeft, dan is de specificatie daarvan toch genoeg? Als jij eigen geld op die kaart stopt, heeft jouw baas daar niks mee te maken.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:26 schreef wdn het volgende:
[..]
Omdat mijn baas een specifikatie wilt hebben van wat er met "zijn" OV chip abo gebeurd.
[..]
KAN NIET. Indien je met 2 kaarten door een poortje gaat worden beide geaktiveerd. Betaal je dus DUBBEL.
[..]
de ene is zakelijk en wordt door mijn baas vergoed. De andere is prive.
De NS kent straks alleen nog maar enkeltjes maar je koopt NIET meer een kaartje van A naar B.
Omdat in en uitchecken namelijk de trigger worden voor starten en eindigen van de reis. Waar B ligt is dan niet meer van belang want:
Inchecken = 20 euro borg
Uitchecken = 20 euro borg terug + je betaald voor de kilometers die je aflegt tot aan het uitchecken.
[..]
Ja dat werkt.
Dit systeem wat de NS heeft bedacht werkt dan ook alleen maar als OVERAL poortjes staan.
Waaruit blijkt dat die producten alleen maar abbonomenten zijn?quote:Met een OV-chipkaart - met daarop saldo of een geldig vervoerbewijs geladen - kunt u de poortjes openen.
Ik meen ergens te hebben gelezen dat de maximale prijs 42 of 43 euro is.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:28 schreef macca728 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel, maar weinig enkele reizen zijn duurder dan 20 euro, zal wel hoger worden ook.
Wat mij irriteert is dat je van te voren geen flauw benul heb van het tarief als het waar is dat je geen enkeltjes meer kan kopen.
Hoe dat precies gaat werken is nog niet bekend. Het is ook nog niet eens zeker dat die borg 20 euro is.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:25 schreef __Saviour__ het volgende:
En hoe zou dit werken?
42,70 is de prijs van een dag onbeperkt reizen met de NS.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:33 schreef wdn het volgende:
[..]
Ik meen ergens te hebben gelezen dat de maximale prijs 42 of 43 euro is.
Als je maar een fractie van de tijd die je hier besteed aan zeuren op de OV chipkaart zou besteden aan dingen uitzoeken, dan kun je makkelijk vooraf al de prijs weten.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:28 schreef macca728 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel, maar weinig enkele reizen zijn duurder dan 20 euro, zal wel hoger worden ook.
Wat mij irriteert is dat je van te voren geen flauw benul heb van het tarief als het waar is dat je geen enkeltjes meer kan kopen.
staat nergens andersquote:Op zondag 1 februari 2009 23:36 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als je maar een fractie van de tijd die je hier besteed aan zeuren op de OV chipkaart zou besteden aan dingen uitzoeken, dan kun je makkelijk vooraf al de prijs weten.
Jawel. Want anders zal ik of hij een administratie bij moeten gaan houden om bij te houden wanneer ik waar naartoe ben gegaan. En dan moet er een eindafrekening plaatsvinden omdat je een kaart nooit helemaal op zult kunnen maken (je zet er 30 euro tegoed op maar boekt 26.50 af voor een rit; die 3.50 zijn dan nog steeds aanwezig).quote:Op zondag 1 februari 2009 23:32 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als je baas jou een abbo geeft, dan is de specificatie daarvan toch genoeg? Als jij eigen geld op die kaart stopt, heeft jouw baas daar niks mee te maken.
http://www.9292ov.nl/9292ov1186.aspquote:De NS kent straks wel degelijk nog steeds een reis van A naar B. Nogmaals, de NS gaat twee systemen hanteren:
[..]
Waaruit blijkt dat die producten alleen maar abbonomenten zijn?
Ik snap je probleem niet.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:36 schreef macca728 het volgende:
hetzelfde voor de bus , geldt in principe voor de trein
Als ik een kaartje heb opgeladen en er staan zuilen, warom zou ik dan in moeten checken. Ik heb immers betaald.
Als ik evt een poortje moet openen op de plaats van aankomst, kan dat poortje toch lezen dat ik betaald heb ?
omdat hij een kaartje kan lezen ?quote:Op zondag 1 februari 2009 23:39 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik snap je probleem niet.
Hoe moet een poortje weten dat je al betaald hebt als het je kaart niet kan lezen?
Dat is geen antwoord op mijn vragen.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:39 schreef wdn het volgende:
[..]
http://www.9292ov.nl/9292ov1186.asp
er komen 4 soorten abonnementen.
quote:Op zondag 1 februari 2009 23:30 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Virtueel kaartjes is mijn omschrijving van kaartjes dat je niet in de hand hebt maar op je OV chipkaart komt. Ik weet niet of meer mensen die term gebruiken dus ik kan je daar ook geen bron voor geven.
Dat jij continue dingen op het forum pleurt die nergens op slaan en als we grote problemen opnoemen, je niet probeert tegenwicht te bieden maar of ze alleen maar bagatelliseert zonder argumenten te gebruiken of je verschuilt achter het onzinargument dat techniek niet bijna perfect zou hoeven te zijn.quote:En wat is verder je probleem nou?
Ik lees toch de NS-site, daar is mijn hele laatste punt op gebaseerd.quote:Misschien moet je de NS site eens lezen in plaats van sites van OV chipkaart sceptici. Dan is het misschien duidelijker uitgelegd.
zullen geen landelijke tarieven worden hahaquote:Op zondag 1 februari 2009 23:39 schreef wdn het volgende:
[..]
er komen 4 soorten abonnementen.
laat maar ik zie het al, komt naast de voordeelurenkaartquote:Op zondag 1 februari 2009 23:43 schreef macca728 het volgende:
[..]
zullen geen landelijke tarieven worden haha
dus voordeelurenkaart verdwijnt eigenlijk, nu 40% straks 20
Uit dat NS-persbericht? Lees snotverdorie mijn berichten nou eens goed.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:32 schreef snowgoon het volgende:
Waaruit blijkt dat die producten alleen maar abbonomenten zijn?
Dat is het wel. Er komen 4 soorten abonementen. Kijk maar eens wat dat voor abo's zijn.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:41 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vragen.
Waaruit blijkt dat de trajectkaarten worden afgeschaft? Als de retourtjes zijn afgeschaft, waarom de enkeltjes dan niet?quote:Op zondag 1 februari 2009 23:42 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat kan niet, je kunt geen trajectkaarten laden op de ov-chipkaart. Dat is gewoon technisch niet mogelijk. Als het wel kon, zou NS ook niet de retourkaartjes hoeven af te schaffen.
En je beweert iets, maar wilt/kunt daar geen bron voor geven. Zeg het dan niet.
[..]
Dat jij continue dingen op het forum pleurt die nergens op slaan en als we grote problemen opnoemen, je niet probeert tegenwicht te bieden maar of ze alleen maar bagatelliseert zonder argumenten te gebruiken of je verschuilt achter het onzinargument dat techniek niet bijna perfect zou hoeven te zijn.
[..]
Ik lees toch de NS-site, daar is mijn hele laatste punt op gebaseerd.
Ik zie nergens staan dat die verdwijnt. Die kaarten komen erbij.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:43 schreef macca728 het volgende:
[..]
zullen geen landelijke tarieven worden haha
dus voordeelurenkaart verdwijnt eigenlijk, nu 40% straks 20
ja ik zag hetquote:Op zondag 1 februari 2009 23:47 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik zie nergens staan dat die verdwijnt. Die kaarten komen erbij.
retourtjes zijn technisch niet mogelijkquote:Op zondag 1 februari 2009 23:46 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat de trajectkaarten worden afgeschaft? Als de retourtjes zijn afgeschaft, waarom de enkeltjes dan niet?
Dat is niet logisch he.
En waarom zou ik geen zelf verzonne mogen geven? Raak je daarvan in de stress?
Voor de rest weer een boel gezeur om niks van je.
Die abbo's zijn niet de enige dingen die de NS gaat leveren bij de invoering van de chipkaart.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:45 schreef wdn het volgende:
[..]
Dat is het wel. Er komen 4 soorten abonementen. Kijk maar eens wat dat voor abo's zijn.
Die zijn allemaal zonder start en eindstation. Daarom moet je namelijk ook in en uitchecken met een abo.
Je betaald vooraf om van a naar b te gaan voor een maand.
In en uitchecken bevestigd dat je van a naar b gaat en niet naar c, d, e of f.
Lijkt me duidelijk dat op saldo reizen niet de enige manier isquote:NS biedt ook de mogelijkheid om te reizen op saldo. In plaats van een kaartje te kopen, reist u van een bedrag in euro's, dat u heeft geladen op uw OV-chipkaart.
Bedankt voor het herhalen van wat ik net zei.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:48 schreef macca728 het volgende:
[..]
retourtjes zijn technisch niet mogelijk
enkeltjes wel
Ja anders wordt je weer boosquote:Op zondag 1 februari 2009 23:50 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Bedankt voor het herhalen van wat ik net zei.
Dat zijn de anonieme kaartenquote:Op zondag 1 februari 2009 23:49 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Die abbo's zijn niet de enige dingen die de NS gaat leveren bij de invoering van de chipkaart.
Zie ook deze zin:
[..]
Lijkt me duidelijk dat op saldo reizen niet de enige manier is
Maak je niet zo kwaad joh. Is het echt zo erg dat iemand die persberichten anders leest dan jij?quote:Op zondag 1 februari 2009 23:45 schreef Zelva het volgende:
[..]
Uit dat NS-persbericht? Lees snotverdorie mijn berichten nou eens goed.
Voor de mensen die normaal reizen wordt het makkelijker. Voor de mensen die problemen opzoeken, wordt het moeilijker.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:54 schreef macca728 het volgende:
Het zou toch allemaal makkelijker worden ?
Zeker wel logisch. Je moet het beestje toch een naampje geven? Als je wilt uitleggen aan de reiziger dat het retourtje verdwijnt en er nu alleen maar gereisd kan worden op saldo tussen stations, dan doe je dat door te zeggen dat mensen alleen nog enkele reizen kunnen maken.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:46 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat de trajectkaarten worden afgeschaft? Als de retourtjes zijn afgeschaft, waarom de enkeltjes dan niet?
Dat is niet logisch he.
Ja, het getuigt echt van hoge intelligentie om pure fantasie als absolute waarheid op een forum te verkondigen. Dat mag ja, maar doe dat liever in ONZ.quote:En waarom zou ik geen zelf verzonne mogen geven? Raak je daarvan in de stress?
Welke rest? Wat voor gezeur? Wat niks? Dat bedoel ik dus met dat bagatelliseren zonder argumenten te gebruiken.quote:Voor de rest weer een boel gezeur om niks van je.
Als ik de term "virtueel" kaartje als absolute waarheid zou gebruiken, dan zou ik de haakjes niet gebruiken.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:55 schreef Zelva het volgende:
[..]
Zeker wel logisch. Je moet het beestje toch een naampje geven? Als je wilt uitleggen aan de reiziger dat het retourtje verdwijnt en er nu alleen maar gereisd kan worden op saldo tussen stations, dan doe je dat door te zeggen dat mensen alleen nog enkele reizen kunnen maken.
[..]
Ja, het getuigt echt van hoge intelligentie om pure fantasie als absolute waarheid op een forum te verkondigen. Dat mag ja, maar doe dat liever in ONZ.
[..]
Welke rest? Wat voor gezeur? Wat niks? Dat bedoel ik dus met dat bagatelliseren zonder argumenten te gebruiken.
Die informatie gaat alleen over de proef Rotterdam Centraal-Hoek van Holland, waar je ook nog gewoon met papieren kaartjes kon reizen en daarnaast op saldo met de ov-chipkaart.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:49 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Die abbo's zijn niet de enige dingen die de NS gaat leveren bij de invoering van de chipkaart.
Zie ook deze zin:
[..]
Lijkt me duidelijk dat op saldo reizen niet de enige manier is
Met trajectkaarten bedoel je reizen van 1 vast station naar 1 ander vast station?quote:Op zondag 1 februari 2009 23:46 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dat is niet logisch he.
En waarom zou ik geen zelf verzonne mogen geven? Raak je daarvan in de stress?
Voor de rest weer een boel gezeur om niks van je.
Het gaat helemaal niet om de term an sich.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:57 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als ik de term "virtueel" kaartje als absolute waarheid zou gebruiken, dan zou ik de haakjes niet gebruiken.
Dat zegt de NS helemaal nergens, die vetgedrukte gedeeltes uit het persbericht bewijzen daarentegen het tegendeel. Nou jouw bewijs nog.quote:Waarom zegt de NS dan nog steeds dat men enkele reizen op de kaart kan zetten en zegt men dan steeds dat op saldo reizen 1 van de mogelijkheden is?
http://www.9292ov.nl/9292ov1186.aspquote:Op zondag 1 februari 2009 23:57 schreef Zelva het volgende:
[..]
Die informatie gaat alleen over de proef Rotterdam Centraal-Hoek van Holland, waar je ook nog gewoon met papieren kaartjes kon reizen en daarnaast op saldo met de ov-chipkaart.
Jawel.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:58 schreef Zelva het volgende:
[..]
Het gaat helemaal niet om de term an sich.
[..]
Dat zegt de NS helemaal nergens, die vetgedrukte gedeeltes uit het persbericht bewijzen daarentegen het tegendeel. Nou jouw bewijs nog.
Daar moet je ook begrijpend voor leren lezen.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:59 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik zie nergens staan dat dat alleen tijdens die proef zo was. Waar haal jij dat vandaan?
Hé, dat zijn de belangrijkste stations op het traject Centraal-Hoek van Holland. Wat vreemd.quote:door middel van een aanvraagformulier welke bij de NS Servicebalie op station Rotterdam Centraal of Schiedam verkrijgbaar zijn.
Nuff said. Dit is gewoon verouderde informatie.quote:De kortingen zijn geldig op het tarief van een enkele reis en gelden alleen voor treinreizen op het traject Rotterdam Centraal – Hoek van Holland Strand. Kortingen op basis van andere NS producten zoals voordeelurenkaart of retourkorting zijn niet van toepassing op NS RailEasy.
Op saldo reizen willen ze mee zeggen dat je een x aantal euro op je kaart kunt zetten en je niet een exact bedrag betaald voorafgaande aan de reis.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:57 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als ik de term "virtueel" kaartje als absolute waarheid zou gebruiken, dan zou ik de haakjes niet gebruiken.
Waarom zegt de NS dan nog steeds dat men enkele reizen op de kaart kan zetten en zegt men dan steeds dat op saldo reizen 1 van de mogelijkheden is?
Dat ook jaquote:Op zondag 1 februari 2009 23:57 schreef Zelva het volgende:
[..]
Die informatie gaat alleen over de proef Rotterdam Centraal-Hoek van Holland, waar je ook nog gewoon met papieren kaartjes kon reizen en daarnaast op saldo met de ov-chipkaart.
Wat het probleem met de retourtjes is, geen idee. Je zou kunnen zien dat het retour is gebruikt als men op het juiste station uitstapt.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:58 schreef wdn het volgende:
[..]
Met trajectkaarten bedoel je reizen van 1 vast station naar 1 ander vast station?
Dat bestaat dadelijk niet meer. Want dat is nu het hele punt van OV chip want het is totaal niet meer relevant voor de NS waar je instapt/uitstapt. Het inchecken en uitchecken (waar dan ook) bepaald de prijs voor je reis. Heb je te weinig mag je niet naar buiten (dat is bij de metro in rdam van de week al een paar keer voorgevallennet als 1 zwartrijder die wel erin kwam maar niet eruit
)
Het probleem met retourtjes zal zijn dat het te complex wordt. Bij een enkeltje heb je 1 opstap plek en 1 uitstapplek en dan mag je vergeten dat die reis is geweest. Bij een retour zit je met het probleem dat je moet bijhouden dan de ene helft van het retourtje reeds is verbruikt. Plus je kunt natuurlijk ook nog eens op een ander station opstappen waardoor je redelijk vaak moet gaan rekenen wat er moet worden betaald.
Dus ze gaan compleet nieuwe abbo's verzinnen alleen voor een proeftrajectquote:Op maandag 2 februari 2009 00:03 schreef Zelva het volgende:
[..]
Daar moet je ook begrijpend voor leren lezen.
[..]
Hé, dat zijn de belangrijkste stations op het traject Centraal-Hoek van Holland. Wat vreemd.
[..]
Nuff said. Dit is gewoon verouderde informatie.
En naast het op saldo reizen is er dus ook de mogelijkheid om een product op de kaart te zetten waardoor je vooraf precies weet hoeveel je betaald voor de reis.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:04 schreef wdn het volgende:
[..]
Op saldo reizen willen ze mee zeggen dat je een x aantal euro op je kaart kunt zetten en je niet een exact bedrag betaald voorafgaande aan de reis.
[..]
Dat ook ja
Weet je wat me opvalt: ik zie op verschillende 'officiele" sites verschillende informatie. De site van de NS is totaal onduidelijk over de OV chip. Er staat wel het een en ander maar niks is echt duidelijk.
De RET geeft ook nog eens foute informatie als het over de NS gaat.
In elke geval zie ik sites met informatie uit 2008 die totaal niet meer kloppen met de flyer die de NS uitgeeft op het station. Daar staat duidelijk in dat retouren en weekendretouren vervallen en dat het allemaal enkeltjes worden. Waarbij een retour dus 2 enkeltjes zijn (die tov. de huidige 2 enkeltjes 9% goedkoper worden).
Het is verwarrend omdat je naast de ov-chipkaart ook nog papieren kaartjes kunt blijven kopen en de NS dit communiceert dat je 'ook op saldo kunt reizen'.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:04 schreef wdn het volgende:
Weet je wat me opvalt: ik zie op verschillende 'officiele" sites verschillende informatie. De site van de NS is totaal onduidelijk over de OV chip. Er staat wel het een en ander maar niks is echt duidelijk.
De RET geeft ook nog eens foute informatie als het over de NS gaat.
Nee, dat kan de chipkaart dus niet. Technisch niet mogelijk.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:05 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Wat het probleem met de retourtjes is, geen idee. Je zou kunnen zien dat het retour is gebruikt als men op het juiste station uitstapt.
Het mooiste zou zijn als je een abo en op saldo op 1 ov kaart kunt zetten (maar dat dat kan heb ik nog nergens gezien; ik heb alleen gezien dat je meerdere abo's op 1 kaart kunt zetten) en dat dan een reis binnen een abo-traject vervalt en de rest van je saldo afgaat.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:05 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Wat het probleem met de retourtjes is, geen idee. Je zou kunnen zien dat het retour is gebruikt als men op het juiste station uitstapt.
Nogmaal, ik zie nergens staan dat men alleen maar op saldo kan reizen. Ik zie wel staan dat men producten op de kaart kan zetten en ik zie nergens staan dat die producten alleen maar abbo's zijn. Ik zie ook nog staan dat de retourtjes verdwijnen en dat de enkeltjs blijven bestaan.
Ja. Dat doen ze om uit te proberen of die abo's de lading dekken.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:07 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dus ze gaan compleet nieuwe abbo's verzinnen alleen voor een proeftraject
Je koopt retour Amsterdam - Utrecht.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee, dat kan de chipkaart dus niet. Technisch niet mogelijk.
Lees "is te ingewikkeld en kost dus teveel geld om te implementeren"quote:Op maandag 2 februari 2009 00:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee, dat kan de chipkaart dus niet. Technisch niet mogelijk.
En wat staat er in dat NS-persbericht? Ik zal het nog maar even herhalen, want het dringt echt niet door:quote:Op maandag 2 februari 2009 00:09 schreef snowgoon het volgende:
[..]
En naast het op saldo reizen is er dus ook de mogelijkheid om een product op de kaart te zetten waardoor je vooraf precies weet hoeveel je betaald voor de reis.
Dus niet vooraf, punt uit.quote:Hierdoor is het voor de klant helder op het moment van uitchecken wat hij voor de zojuist gemaakte reis heeft betaald.
Ok. Voorbeeld:quote:Op maandag 2 februari 2009 00:13 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Je koopt retour Amsterdam - Utrecht.
Checkt in in Amsterdam. Checkt uit in Utrecht. Lijkt me duidelijk dat een helft van het retour is verbruikt.
Ja, klinkt allemaal heel leuk, maar dat gaat er gewoon 100 procent zeker niet van komen.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:13 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Checkt in in Amsterdam. Checkt uit in Utrecht. Lijkt me duidelijk dat een helft van het retour is verbruikt.
Ik heb een voordeel uren abbo én saldo op mijn kaart. Zou niet weten waarom je dan geen traject abbo en saldo kunt hebben.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:13 schreef wdn het volgende:
[..]
Het mooiste zou zijn als je een abo en op saldo op 1 ov kaart kunt zetten (maar dat dat kan heb ik nog nergens gezien; ik heb alleen gezien dat je meerdere abo's op 1 kaart kunt zetten) en dat dan een reis binnen een abo-traject vervalt en de rest van je saldo afgaat.
Maar die vraag kon de NS-er van de week geen antwoord op geven (stond ook niet in de NS flyer).
[..]
Ja. Dat doen ze om uit te proberen of die abo's de lading dekken.
Is opzich niet zo heel vreemd.
De NS wil al heel lang af van een hoop soorten kaartenen dit is de gelegenheid daarvoor.
Zo wilde men in het verleden al eens de retour afschaffen maar zijn ze toen teruggefloten door de overheid.
quote:Op uw OV-chipkaart kan een treinkaartje of abonnement worden geladen. Nieuw is de mogelijkheid om op het traject Hoek van Holland Strand en Rotterdam Centraal te reizen op saldo. Reizen op saldo is een nieuwe manier van reizen, die speciaal is ontwikkeld voor de OV-chipkaart.
En dat persbericht is het enige bericht wat de NS ooit over de OV chipkaart naar buiten heeft gebracht?quote:Op maandag 2 februari 2009 00:15 schreef Zelva het volgende:
[..]
En wat staat er in dat NS-persbericht? Ik zal het nog maar even herhalen, want het dringt echt niet door:
[..]
Dus niet vooraf, punt uit.
Je bent toch hopelijk zelf wel in staat om die andere persberichten op de NS-site op te zoeken? Kom op zeg.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:20 schreef snowgoon het volgende:
[..]
En dat persbericht is het enige bericht wat de NS ooit over de OV chipkaart naar buiten heeft gebracht?
Er staat of. Dan kan ik alleen maar stellen dat het het ene is of het andere en niet beide tegelijk op 1 kaart. Anders had daar en/of moeten staan. En ja ik ben aan het muggeziften maar dat komt meer omdat de NS onduidelijk isquote:Op maandag 2 februari 2009 00:19 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik heb een voordeel uren abbo én saldo op mijn kaart. Zou niet weten waarom je dan geen traject abbo en saldo kunt hebben.
http://217.194.102.162/servlet/Satellite?cid=1150968795038&pagename=www.ns.nl%2FPage%2FArtikelPage_www.ns.nl&lang=nl&c=Page
[..]
Als je nu al geen genoegen neemt met de bronnen die ik aandraag, waarom zou je er dan wel genoegen mee nemen als ik diezelfde bronnen herhaal?quote:Op maandag 2 februari 2009 00:22 schreef Zelva het volgende:
[..]
Je bent toch hopelijk zelf wel in staat om die andere persberichten op de NS-site op te zoeken? Kom op zeg.
Oftewel, je kunt reizen op saldo en je kunt vooraf een kaartje kopen.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:24 schreef wdn het volgende:
[..]
Er staat of. Dan kan ik alleen maar stellen dat het het ene is of het andere en niet beide tegelijk op 1 kaart. Anders had daar en/of moeten staan. En ja ik ben aan het muggeziften maar dat komt meer omdat de NS onduidelijk is
Dat hopen we dan maarquote:Op maandag 2 februari 2009 00:28 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Oftewel, je kunt reizen op saldo en je kunt vooraf een kaartje kopen.
Dus als je met een abbo van Roermond naar Eindhoven gaat, kun je in Roermond gewoon een kaartje van Eindhoven naar Rotterdam gaan kopen.
maar met een huidig retour kan je heel de dag reizen, je zou dus 2x heen en weer kunnen gaan.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:13 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Je kunt geen enkeltje rotterdam-den haag kopen,.Je koopt dan een enkeltje rotterdam - delft en een enkeltje delft- den haag als je wilt blijven praten in termen die we nu gebruiken. Maar wat je doet is: je koopt het recht om door een poortje te gaan. Daarvoor wordt x borg van je kaart gehaald. Het poortje waar je uitloopt (maakt niet uit waar) zorgt voor betaling van de reis. Het verschil tussen borg en reisafstand wordt of teruggeboekt of moet je bijbetalen.quote:Op maandag 2 februari 2009 01:11 schreef macca728 het volgende:
als je nou een enkeltje Rotterdam- Den Haag koopt op de chipkaart, blijft het dan mogelijk om bv in Delft uit te stappen en daarna de reis weer te vervolgen richting Den Haag ?
Of is dat technisch ook niet mogelijk ?
Het kan alleen als er op beide ritten geen controle is. Het is dus niet de bedoeling. Dus ik zou ook niet weten waarom de NS daar een alternatief voor moet verzinnen.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:37 schreef macca728 het volgende:
[..]
maar met een huidig retour kan je heel de dag reizen, je zou dus 2x heen en weer kunnen gaan.
Ja komt voor hoor.
Je zou dus van een retour een dagabonnement kunnen maken
Waar haal jij al die wijsheid toch vandaan? Instaptarief in de trein? Nog nooit van gehoord.quote:Op maandag 2 februari 2009 06:39 schreef wdn het volgende:
[..]
Je kunt geen enkeltje rotterdam-den haag kopen,.Je koopt dan een enkeltje rotterdam - delft en een enkeltje delft- den haag als je wilt blijven praten in termen die we nu gebruiken. Maar wat je doet is: je koopt het recht om door een poortje te gaan. Daarvoor wordt x borg van je kaart gehaald. Het poortje waar je uitloopt (maakt niet uit waar) zorgt voor betaling van de reis. Het verschil tussen borg en reisafstand wordt of teruggeboekt of moet je bijbetalen.
In dit geval (R'dam-Delft-Den Haag) betaal je dus trouwens 2x het opstaptarief. Indien de prijs van een kaartje alleen bepaald wordt door de kilometerprijs (variabele kosten) en er niet een opstaptarief in zit (vaste kosten) dan blijft de prijs hetzelfde. Is dat niet het geval betaal je 2x vaste kosten en is de prijs iets hoger.
Informatie die ik hier over heb gevonden is al redelijk oud maar heb ik geen ander bericht over gehoord:
(viziris, consumentenbond conclusies en vragen net voordat men uit het overleg stapte):
- Toegang tot perron voor wegbrengers/afhalers (waaronder begeleiders gehandicapten), passanten, bezoekers inpandige voorzieninge
- Risico hoge afschrijving voor kaarthouders die station binnengaan met Reizen op Saldo
* In- en uitchecken op station binnen 30 minuten, geen afschrijving. Bij verblijf langer dan 30 minuten bij abonnement ook geen probleem. Bij A-kaart/e-purse binnen 30 minuten uitchecken of passagerecht laden.
* Voor houders begeleiderskaart is tijdens het begeleiden geen passagerecht nodig, gezien hun vrij vervoer
- Kan treinreis nog steeds zonder extra kosten worden onderbroken?
- Niet bij reizen op saldo
- NS voert nog een studie uit naar Reizen op Saldo
Deze 2 punten stellen dat tussendoor een station uitgaan extra kosten meebrengt bij reizen op saldo (niet op abo binnen gebied van abo) tenzij je binnen 30 minuten weer bij het poortje incheckt.
edit: overigens als er sprake is van zuilen zou ik verwachten dat het WEL kan. Alleen durf ik dan niet te voorspellen of ze bijhouden in tijd hoelang je over een traject doet. Ik neem namelijk even aan van niet.
http://www.ad.nl/rotterda(...)s_teruggefloten.htmlquote:Zwartrijders teruggefloten
ROTTERDAM - Metroreizigers fluiten zwartrijders vaker terug nu het door de ov-chipkaart onmogelijk is om ongezien zonder te betalen met de metro te reizen.
,,Wat we vooraf hadden gehoopt, zien we ook gebeuren,’’ zegt woordvoerder Rob Sebes van de RET. ,,De sociale controle is groter geworden. Mensen spreken elkaar aan: ‘Hé, je moet gewoon betalen’.’’
De RET verwacht, mede op basis van de gestegen verkoop van chipkaarten afgelopen weekeinde, dat het zwartrijden inderdaad zal dalen door de afschaffing van de stripkaart in de metro. Over enkele weken komt de RET met cijfers over het aantal niet betalende reizigers, dat door de tourniquets vele procenten lager zou moeten uitvallen.
Sinds afgelopen donderdag kan in de metro alleen nog met de ov- chipkaart worden gereisd. Op de eerste dagen probeerden enkele zwartrijders nog wel ‘mee te liften’ met een betalende reizigers of ze trapten deurtjes open. Sommige voelden letterlijk dat zwartrijden niet mag, toen het poortje in hun gezicht dichtklapte. Het RET-personeel kan de zwartrijders er ook makkelijker uitpikken.
Verder is met de chipkaart, waarmee per kilometer wordt betaald, het ‘grijsrijden’ uitgebannen. Vroeger werd nog wel eens de vermoorde onschuld gespeeld als er te weinig strippen waren gestempeld of werd een volkomen gekreukelde strippenkaart tevoorschijn getoverd met een onleesbare stempel.
Met de chipkaart is sjoemelen moeilijker, al kan de kaart wel worden gekraakt zoals studenten van onder andere de Radboud Universiteit bewezen.
RET’ers helpen verraste wintersporters op weg
Het eerste weekeinde met de chipkaart verliep verder voorspoedig. Ondanks het bijzondere weekeinde met het filmfestival, de Vrienden van Amstel in Ahoy en het winkelend publiek dat voor het eerst niet met de strippenkaart kon reizen in de metro, bleven lange wachtrijen uit. Net als in het gemiddelde weekeinde stapten meer dan 200.000 passagiers in de ondergrondse.
Toen bleek dat vooral op het Centraal Station en op metrostation Kralingse Zoom extra hulp nodig was, werd hier personeel heen gedirigeerd.
,,Wintersporters die met de bus terugkwamen waren verrast dat ze niet zoals voor vertrek met de strippenkaart konden reizen. Die hebben we even op weg geholpen.’’
De RET kreeg de afgelopen dagen wel te maken met technische proberen, maar volgens de woordvoerder gaat het om gebruikelijke storingen. De kou en de gure wind zorgden ervoor dat sommige oplaadpunten of poortjes er geen zin in hadden. ,,Er waren altijd voldoende poortjes en verkooppunten die het wel deden.’’
Ik werk bij de NSquote:Op maandag 2 februari 2009 10:25 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Waar haal jij al die wijsheid toch vandaan? Instaptarief in de trein? Nog nooit van gehoord.
Je doet alsof je al precies weet hoe het allemaal gaat werken. Maar er is nog maar weinig bekend.
Mooi toch? Helemaal voor dat dit gebeurd. En zie ik als een hele groot pluspunt voor de OV chip.quote:Op maandag 2 februari 2009 10:29 schreef snowgoon het volgende:
[..]
http://www.ad.nl/rotterda(...)s_teruggefloten.html
Mjah... totdat de eerste "terugfluiters" neergestoken worden door zwartrijders.quote:Op maandag 2 februari 2009 10:29 schreef snowgoon het volgende:
[..]
http://www.ad.nl/rotterda(...)s_teruggefloten.html
Nee. Mag niet op last van de brandweer. Die poortjes -moeten- bij de geringste vorm van kracht opengaan.quote:Op maandag 2 februari 2009 13:49 schreef DJKoster het volgende:
Zijn die zuiltjes hufterproof btw? Ze zijn er zo fragiel uit..
Dat is echt bullshit SNowgoon, het heet niet voor niets een DAGretourquote:Op maandag 2 februari 2009 10:23 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Het kan alleen als er op beide ritten geen controle is. Het is dus niet de bedoeling. Dus ik zou ook niet weten waarom de NS daar een alternatief voor moet verzinnen.
Het heet DAGretour omdat het kaartje hoogstens één dag geldig is - je moet op dezelfde dag heen én terug. Uiteraard mag je met een dagretour niet twee keer heen en terug, ook niet op dezelfde dag.quote:Op maandag 2 februari 2009 17:15 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat is echt bullshit SNowgoon, het heet niet voor niets een DAGretour
Tuurlijk kan dat welquote:Op maandag 2 februari 2009 17:41 schreef Igen het volgende:
[..]
Het heet DAGretour omdat het kaartje hoogstens één dag geldig is - je moet op dezelfde dag heen én terug. Uiteraard mag je met een dagretour niet twee keer heen en terug, ook niet op dezelfde dag.
Ja dat kan, als je niet uitchecktt in Hengelo.quote:Op maandag 2 februari 2009 13:47 schreef DJKoster het volgende:
Hmm.. dat reizen op saldo bij de NS he? Moet je er dan nog steeds een kaartje opzetten? Of kan ik gewoon instappen?
Wat als ik dan instap in Enschede, reis naar Zwolle, daar op het perron een pakketje in ontvangst neem, op hetzelfde perron weer in de trein terug stap,naar Hengelo reis, daar uitcheck, weer incheck (evt. met een tussentijd van een half uurtje, als dat nodig is.), naar Enschede reis en daar weer uitcheck?
Ik ga er in dit geval van uit dat zo'n chip niet weet waar hij is en je onbeperkt over de reis Enschede - Hengelo mag doen.
Hmmm..
Dat het kan wil niet zeggen dat het ook mag.quote:
nogmaals het is geen zwartrijden anders krijg je een boetequote:Op maandag 2 februari 2009 18:30 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat het kan wil niet zeggen dat het ook mag.
En ik zie echt niet in waarom het een probleem is als je met de chipkaart minder makkelijk kunt zwartrijden.
Aaah, nou snap ik hem.quote:Op maandag 2 februari 2009 18:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
nogmaals het is geen zwartrijden anders krijg je een boete
Als jij 2 keer op een dag 1 retour gebruik en je wordt beide keren gecontroleerd, krijg je wel degelijk een boete.quote:Op maandag 2 februari 2009 18:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
nogmaals het is geen zwartrijden anders krijg je een boete
Er is ook nooit gesteld dat het alle zwartrijders zal tegenhouden.quote:Op maandag 2 februari 2009 10:44 schreef wdn het volgende:
[..]
Mooi toch? Helemaal voor dat dit gebeurd. En zie ik als een hele groot pluspunt voor de OV chip.
Alleen 1 probleem: er komen meer dan 75% aan stations met zuilen en zonder poortjes. En die zuilen houden de zwartrijders niet tegen. Tenzij men met zwartrijders bedoeld: "zwartrijders in de RANDSTAD" want alle grote stations krijgen wel poortjes.
In Roermond hebben ze al zuilen geplaatst. Weert zal ook zuilen krijgen. Ergo: zonder extra controle in de trein kun je dus zondermeer instappen en uitstappen op dit traject.
Dat is dus de op saldo situatie. En dan lijkt het mij ook logisch dat je voor 2 aparte ritten betaald.quote:Op maandag 2 februari 2009 10:39 schreef wdn het volgende:
[..]
Ik werk bij de NS![]()
![]()
Gegevens komen van flyers van de NS en van de consumentenbond.
Ter verduidelijking:
NS heeft al aangegeven naar de consumentenbond dat de reizen (voorbeeld van macca):
Rotterdam - Den Haag
Rotterdam - Delft - Den Haag
2 verschillende prijzen kennen als je op saldo (wegwerpkaart wordt ook als 'op saldo' gezien) reist (geld dus niet voor abo's) tenzij je binnen 30 minuten na uitchecken in Delft weer incheckt.
Poortjes worden zo afgesteld dat in en uitchecken op hetzelfde station binnen 30 minuten niet tot een afboeking leidt (wat weer een leuke uitdaging oplevert: kun je van station A naar station B en zonder op B uit te checken binnen een 1/2 uur bij A uitchecken??? Resultaat: je bent met een geldige kaart aan het reizen maar er zal geen afboeking vinden)
MAAR NS heeft ook aangegeven dat hier nog een studie over loopt. Onder meer het proeftraject zal uitsluitsel moeten geven hierover.
En ja, ik weet er veel vanaf want ik heb er mee te maken
echt lulkoekquote:Op maandag 2 februari 2009 22:25 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als jij 2 keer op een dag 1 retour gebruik en je wordt beide keren gecontroleerd, krijg je wel degelijk een boete.
Wist je dat de NS 700m euro op een rekening heeft staan om ALLE stations te voorzien van poortjes en dat ze dat geld gebruiken om de huidige extra kosten te dekken. Men kreeg dat geld omdat zwartrijders de belastingbetaler veel geld kost. Dat er daarna voor zuilen gekozen wordt was geen aanleiding om dat geld naar ratio terug te vragen...quote:Op maandag 2 februari 2009 22:27 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Er is ook nooit gesteld dat het alle zwartrijders zal tegenhouden.
Ik denk ook dat er in Weert minder zwartrijders op zullen stappen dan in Amsterdam.
Het zal wel een keuze zijn die de NS maakt. Hele station volbouwen met poortjes of genoegen nemen met een paar zwartrijders
Klopt. Macca hij heeft hier gelijk hoorquote:Op maandag 2 februari 2009 22:25 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als jij 2 keer op een dag 1 retour gebruik en je wordt beide keren gecontroleerd, krijg je wel degelijk een boete.
Wat is een 'kaartje kopen' scenario? (ik mis iets denk ik want dit ken ik niet).quote:Op maandag 2 februari 2009 22:29 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dat is dus de op saldo situatie. En dan lijkt het mij ook logisch dat je voor 2 aparte ritten betaald.
Hoe gaat het met het "kaartje kopen" scenario.
nee hij heeft geen gelijkquote:Op maandag 2 februari 2009 22:50 schreef wdn het volgende:
[..]
Wist je dat de NS 700m euro op een rekening heeft staan om ALLE stations te voorzien van poortjes en dat ze dat geld gebruiken om de huidige extra kosten te dekken. Men kreeg dat geld omdat zwartrijders de belastingbetaler veel geld kost. Dat er daarna voor zuilen gekozen wordt was geen aanleiding om dat geld naar ratio terug te vragen...
[..]
Klopt. Macca hij heeft hier gelijk hoor
Dat is de hardnekkigheid van snowgoon, die denkt dat de NS met twee soorten reissystemen komt. Eentje met in- en uitchecken op saldo, en het bedenksel van Snowgoon dat je bij een automaat een enkeltje van een bepaald station naar een ander bepaald station op de chipkaart kan zetten.quote:Op maandag 2 februari 2009 22:51 schreef wdn het volgende:
[..]
Wat is een 'kaartje kopen' scenario? (ik mis iets denk ik want dit ken ik niet).
Nee mag niet. Ze kunnen aan de stempel zien welke conducteur op welke dag die heeft gezet.quote:Op maandag 2 februari 2009 23:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee hij heeft geen gelijk
ik ga van Rotterdam Lombardijen naar Den Haag
Ik neem stoptrein, krijg controle =1
stap over op intercity krijg controle = 2
ik ga terug met intercity naar Rotterdam Centraal, krijg weer controle = 3
stap over naar stoptrein naar R'dam Lombardijen, weer pech, weer controle = 4x
Los daarvan, je krijgt bijna nooit 2x controle hoor, dus het kan wel degelijk.
Voor de goede orde, ik ga niet 2x heen en weer, maar het zou wel kunnen
oh. Er komen 2 systemen.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 06:51 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat is de hardnekkigheid van snowgoon, die denkt dat de NS met twee soorten reissystemen komt. Eentje met in- en uitchecken op saldo, en het bedenksel van Snowgoon dat je bij een automaat een enkeltje van een bepaald station naar een ander bepaald station op de chipkaart kan zetten.
Heeft geen zin, snowgoon is toch overtuigd van zijn eigen gelijk.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 06:59 schreef wdn het volgende:
oh. Er komen 2 systemen.
- Kaartjes waar je geld op kunt zetten (saldo).
- Abo's (maand/jaar reizen van statiion a naar station b).
Een abo kan ook als saldo gebruikt worden maar dat is geen aparte kaart: slechts variant 1 saldo gebruiken met een variant 2 ov chip.
Precies.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 07:14 schreef macca728 het volgende:
het grote probleem met de NS is dat niemand weet wat er daadwerkelijk gaat gebeuren.
2 keer een enkele reis kopen ipv een retour, dat op je OV chipkaart zetten zodat je van tevoren weet hoeveel de reis gaat kosten.quote:Op maandag 2 februari 2009 22:51 schreef wdn het volgende:
[..]
Wat is een 'kaartje kopen' scenario? (ik mis iets denk ik want dit ken ik niet).
quote:Groningers en Drenten, die vaak lange reizen maken, hoeven volgens hem niet bang te zijn. ”Bij een automaat kun je straks Groningen–Amsterdam Zuid als los retourtje op je ov-chipkaart zetten”, zegt Hageman. ”Eén op één tegen het huidige tarief.”
Voor zover ik weet heeft de NS dat geld gekregen om poortjes op stations te zetten. Ik heb nergens gelezen dat het alle stations zouden worden. Lijkt me ook niet handig dat staion Schubbekutteveen met 1 ingang en niemand in de buurt een poortje krijgt dat stuk kan gaan en de boel kan blokkeren.quote:Op maandag 2 februari 2009 22:50 schreef wdn het volgende:
[..]
Wist je dat de NS 700m euro op een rekening heeft staan om ALLE stations te voorzien van poortjes en dat ze dat geld gebruiken om de huidige extra kosten te dekken. Men kreeg dat geld omdat zwartrijders de belastingbetaler veel geld kost. Dat er daarna voor zuilen gekozen wordt was geen aanleiding om dat geld naar ratio terug te vragen...
[..]
Klopt. Macca hij heeft hier gelijk hoor
quote:Op dinsdag 3 februari 2009 06:51 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat is de hardnekkigheid van snowgoon, die denkt dat de NS met twee soorten reissystemen komt. Eentje met in- en uitchecken op saldo, en het bedenksel van Snowgoon dat je bij een automaat een enkeltje van een bepaald station naar een ander bepaald station op de chipkaart kan zetten.
Jij gebruikt een schrijven uit 2007 als feit voor een discussie!?!!?!?!?quote:Op dinsdag 3 februari 2009 08:28 schreef snowgoon het volgende:
[..]
2 keer een enkele reis kopen ipv een retour, dat op je OV chipkaart zetten zodat je van tevoren weet hoeveel de reis gaat kosten.
De NS heeft van tevoren gezegd dat alle kaartsoorten en reizen blijven bestaan behalve de retourtjes.
En zeker voor de lange afstanden, meer dan 20 euro waarschijnlijk, kun je dus een specifiek een traject kopen.
http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/article2221371.ece
[..]
Aanleiding voor de eerste was deze http://webwereld.nl/article/view/id/52292:quote:De technische beperking van de OV-chipkaart op treinretourtjes lijkt haaks te staan op de wil van de Tweede Kamer. In Londen krijgen reizigers wel automatisch geld terug. SP stelt vragen.
Het afschaffen van het retourtje in de trein trein blijkt slecht te vallen bij de Tweede Kamer. Vorige week maakte de NS het einde van het retour-tarief bekend.Reizers zullen bij de invoering van de OV-chipkaart twee enkeltjes moeten kopen en zijn dan zes procent duurder uit.
<..>
Ook dagkaart verdwijnt
Naast het retourtje in de trein, blijkt overigens dat ook de dagkaart zal verdwijnen. Bij een dagkaart mogen reizigers tegen een vast tarief onbeperkt reizen. Een zegsman van de NS zegt toe dat de dagkaart de komende twee tot drie jaar op papier worden verstrekt.Evenals bij het retourtje, zou het technisch niet mogelijk zijn om deze tarief-variant op de OV-chipkaart te laden.
<..>
Jouw argumentatie en informatie is in dit geval fout om 2 redenen:quote:De OV-chipkaart is technisch niet in staat om retourtjes te verwerken. Daarom wordt deze mogelijkheid afgeschaft. Maar het is onzekerder dan ooit of de kaart er überhaupt komt.
De OV-chipkaart blijkt alleen enkele reizen te kunnen verwerken. Daarom wordt bij de introductie het retourbiljet afgeschaft. Hierdoor zullen reizigers voor dit type reis gemiddeld zo'n zes procent meer moeten betalen. Voor enkeltjes komt een korting van 9 procent ten opzicht van het huidige tarief.
In de huidige tariefstructuur is een retourtje 15 procent goedkoper dan een enkeltje, waardoor die kaartjes in praktijk 6 procent duurder worden. <..>
Dan kun je op je bestemming niet naar buitenquote:Op dinsdag 3 februari 2009 08:43 schreef snowgoon het volgende:
Owja, als dat op saldo reizen het enige is, hoe gaat het dan met die 20 euro? Een reisje Maastricht - Goningen kost veel meer. Grote kans dat daarna je kaart meteen leeg is en je dus telkens moet opladen voor die enkele reis.
Ja dat was om alle stations af te sluiten.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 08:31 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Voor zover ik weet heeft de NS dat geld gekregen om poortjes op stations te zetten. Ik heb nergens gelezen dat het alle stations zouden worden. Lijkt me ook niet handig dat staion Schubbekutteveen met 1 ingang en niemand in de buurt een poortje krijgt dat stuk kan gaan en de boel kan blokkeren.
quote:Een op vijf studenten kreeg ov-chipkaart te laat
Uitgegeven: 3 februari 2009 11:53
Laatst gewijzigd: 3 februari 2009 11:54
ROTTERDAM - Ruim 20.000 studenten die in Rotterdam studeren hadden niet op tijd een ov-studentenkaart met chip in bezit.
Dat is ongeveer 20 procent van het totaal aantal studenten dat in de havenstad studeert.
,,We wisten van tevoren dat niet alle studenten hun kaart op tijd zouden hebben" , aldus de woordvoerder van de ov-studentenkaart dinsdag.
Pasfoto
Hun verwachting was al dat er 16.000 tot 17.000 van de 110.000 kaarten in orde zouden zijn. Dat de studenten hun kaart niet op tijd kregen, heeft verschillende oorzaken. Ongeveer een op de tien had niet op een tijd een tweede pasfoto ingeleverd die nodig is voor de kaart.
Woonadressen
Bovendien zijn eerst kaarten verstuurd aan studenten die in Rotterdam en de directe omgeving wonen. Terwijl studenten ook verder weg wonen. Kaarten worden verkeerd verstuurd omdat correspondentie adressen waar de organisatie over beschikt, niet altijd dezelfde zijn als de woonadressen van de studenten.
Kort dag
Ook zijn 20.000 kaarten pas de laatste dagen voor invoering van de ov-chip in de Rotterdamse metro, op 29 januari, verstuurd. De organisatie was ervan uitgegaan dat een groep studenten die in 2007 had meegedaan aan een pilot, de kaart nog had. Ondanks de problemen in Rotterdam moet de rest van de Nederlandse studenten eind maart van een ov-studentenkaart met chip zijn voorzien. ,,Rotterdam was kort dag; voor de rest van het land hebben we nu ruim de tijd.''
De woordvoerder verwacht dat het ,,probleem in Rotterdam de komende weken vanzelf verdwijnt''. Het inleveren van een tweede pasfoto blijft een zaak van de studenten zelf.
© ANP
Klopt. Zoek een RET medewerker en ga bij hem klagen dat je een compensatiekaart wiltquote:Op dinsdag 3 februari 2009 12:59 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Als ik nou met mijn OV naar Rotterdam wil, en met de metro naar spijkernisse wil. Dat kan dus niet? Omdat ik nog geen OV kaart heb?
Geen ideequote:Op dinsdag 3 februari 2009 12:58 schreef msnk het volgende:
Weet iemand trouwens waarom er zoveel poortjes dicht zijn in bijv Sloterdijk? Daar hebben ze nog heul geen chipkaart gedoe dinges
Dankje! Maar het is toch te bizar voor woorden hoe het op deze manier gaat. Dat ik dingen moet opsturen ofzo.. of ligt het aan mij?quote:Op dinsdag 3 februari 2009 13:14 schreef wdn het volgende:
[..]
Klopt. Zoek een RET medewerker en ga bij hem klagen dat je een compensatiekaart wilt
Hier meer info: http://74.125.77.132/search?q=cache:dAFxtTiYV9QJ:www.arriva.nl/fileadmin/user_upload/OV-chipkaart/Folder_compensatieregeling_A5_LR_DEF.pdf+COMPENSATIEKAART+OV+CHIP&hl=nl&ct=clnk&cd=1&gl=nl (html versie) of PDF http://www.arriva.nl/file(...)geling_A5_LR_DEF.pdf
Ja nou. Het alternatief zou zijn dat ALLE stations allemaal meteen moeten over stappen op OV Chip.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 13:16 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
Dankje! Maar het is toch te bizar voor woorden hoe het op deze manier gaat. Dat ik dingen moet opsturen ofzo.. of ligt het aan mij?
een OV kaart opwaarderen? Het is een simpel kaartje dat geplastificeerd is. zit verder geen chip of e.d. inquote:Op dinsdag 3 februari 2009 13:19 schreef wdn het volgende:
[..]
Ja nou. Het alternatief zou zijn dat ALLE stations allemaal meteen moeten over stappen op OV Chip.
RDam is het eerste metro station waar dit actief is. Alles buiten Rotterdam krijgt dus tijdelijk problemen met het vervoer in die regio. Helaas zijn jullie proefkonijnen
edit:
Ik las trouwens dat het alleen mogelijk is om een OV Kaart op te waarderen met een chipknip of bankpas.
Niet met contact geld !? (kan het me bijna niet voorstellen...).
Je kunt een saldo op een OV kaart zetten (abo versie). Niet de wegwerpvariant.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 13:24 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
een OV kaart opwaarderen? Het is een simpel kaartje dat geplastificeerd is. zit verder geen chip of e.d. in
Nou, wat ontzettend kort dag. De RET wilde al in oktober 2007 helemaal overstappen op de chipkaart. Ze hebben meer dan een jaar de tijd gehad.quote:,,Rotterdam was kort dag; voor de rest van het land hebben we nu ruim de tijd.''
Ja precies, geef je een zeer recent persbericht van de NS waaruit vrijwel onomstotelijk blijkt dat alleen op saldo reizen er komt, komt meneer snowgoon nog even met informatie uit de oertijd aanzetten om toch maar zijn gelijk te kunnen halen.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 08:50 schreef wdn het volgende:
[..]
Jij gebruikt een schrijven uit 2007 als feit voor een discussie!?!!?!?!?
toch is het zoquote:Op dinsdag 3 februari 2009 13:19 schreef wdn het volgende:
[..]
Ja nou. Het alternatief zou zijn dat ALLE stations allemaal meteen moeten over stappen op OV Chip.
RDam is het eerste metro station waar dit actief is. Alles buiten Rotterdam krijgt dus tijdelijk problemen met het vervoer in die regio. Helaas zijn jullie proefkonijnen
edit:
Ik las trouwens dat het alleen mogelijk is om een OV Kaart op te waarderen met een chipknip of bankpas.
Niet met contact geld !? (kan het me bijna niet voorstellen...).
testgebiede zeker ?quote:Op dinsdag 3 februari 2009 12:58 schreef msnk het volgende:
Weet iemand trouwens waarom er zoveel poortjes dicht zijn in bijv Sloterdijk? Daar hebben ze nog heul geen chipkaart gedoe dinges
1. Jouw links zeggen NIKS over het verdwijnen van 'producten' zoals een traject op een kaart zetten.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 08:50 schreef wdn het volgende:
[..]
Jij gebruikt een schrijven uit 2007 als feit voor een discussie!?!!?!?!?
Hier: Gepubliceerd: Woensdag 20 augustus 2008
http://webwereld.nl/article/view/id/52361
[..]
Aanleiding voor de eerste was deze http://webwereld.nl/article/view/id/52292:
Gepubliceerd: Donderdag 14 augustus 2008
[..]
Jouw argumentatie en informatie is in dit geval fout om 2 redenen:
1. mijn links komen uit 2008 en zijn dus nieuwer dan jouw link uit 2007;
2. niet alleen de retour maar ook de dagkaart verdwijnt.
Dus mensen kunnen niet meer van Maastricht naar Groningen reizen straksquote:Op dinsdag 3 februari 2009 08:55 schreef wdn het volgende:
[..]
Dan kun je op je bestemming niet naar buiten![]()
Die 20 euro borg (10 euro bij een voordeelurenkaart)
14.1.2009: http://press.jrc.it/NewsE(...)34cec55aadbe563.html
http://www.nos.nl/nosjour(...)09_ov-chipkaart.html
[..]
Ja dat was om alle stations af te sluiten.
http://www.trouw.nl/nieuw(...)nder_poortjes__.html
- Uit deze link kun je halen dat de problemen op de kleine stations van Enkhuizen (met 1 ingang) en Hoorn aanleiding waren voor het geven van die 500m (nu 700/750m door rente) om ALLE reizigers door poortjes te laten gaan.
Ze wilden meer dan 20 euro trouwens maar zijn teruggefloten
Ik heb er meer gevonden maar denk niet dat ik de moeite nog neem
Als jij het zo goed weet, leg jij dan eens uit hoe mensen straks van Maastricht naar Groningen op saldo kunnen reizen.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 16:43 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja precies, geef je een zeer recent persbericht van de NS waaruit vrijwel onomstotelijk blijkt dat alleen op saldo reizen er komt, komt meneer snowgoon nog even met informatie uit de oertijd aanzetten om toch maar zijn gelijk te kunnen halen.
Als jij mij aanwijst waar ik heb gezegd dat fraude niet kan, ga ik reageren op deze reactie.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 17:57 schreef macca728 het volgende:
Nou zeg het maar Snowgoon, fraude is niet mogelijk met de chipkaart of te kostbaar ?
AMSTERDAM - Een beveiligingsonderzoeker heeft aangetoond dat het mogelijk is om de informatie op chips in paspoorten te kopiëren zonder dat de drager dat merkt.
Moderne paspoorten zijn in de Verenigde Staten net als in onder meer Nederland voorzien van een chip met persoonlijke gegevens van de eigenaar. Dat moet helpen vervalsingen op te sporen. Volgens critici is de gebruikte technologie echter onveilig: de informatie op de RFID-chip kan op afstand worden uitgelezen.
Hacker Chris Paget reed met een zelfgebouwde chiplezer door de binnenstad van San Francisco, en slaagde er volgens The Register in om binnen 20 minuten twee paspoortchips van voorbijganger te klonen, zonder dat de houders daar iets van merkten.
Tien meter
Paget wilde met zijn demonstratie het ongelijk aantonen van voorstanders van de RFID-chip. Die beweren vaak dat gebruik van de chip geen reëel gevaar zou opleveren, omdat kopiëren alleen onder gecontroleerde omstandigheden zou kunnen. Hij bouwde zijn apparaat, dat een bereik heeft van tien meter, voor slechts 250 dollar.
Paget heeft een filmpje op Youtube geplaatst, waarin hij zijn techniek demonstreert.
quote:Qbuzz: vanaf april aan ov-chipkaart
Door GERT ONNINK
ROTTERDAM - Buspassagiers die in de Rotterdamse regio op pad gaan met Qbuzz, kunnen uiterlijk in april reizen met de ov-chipkaart.
Dat heeft directeur Leon Struijk van Qbuzz laten weten. Vanaf dat moment hebben de busoverstappers van Qbuzz op de Rotterdamse metro de gele compensatiekaart niet meer nodig. Ook de strippenkaart gaat dan in de ban.
Vorige week donderdag stapte vervoersbedrijf RET in de metro definitief over op de ov-chipkaart. De Rotterdamse wethouder Jeannette Baljeu riep andere bedrijven op die stap snel te volgen. Volgens RET-baas Pedro Peters gold Qbuzz daarbij als de voornaamste speler.
Qbuzz laat weten er naar te streven om over twee tot drie maanden alle negentig bussen in het Rijnmond-gebied uitgerust te hebben met de nieuwe ov-chipkaartapparatuur. ,,De spullen moeten komen uit een fabriek in China en worden vervolgens gemonteerd in onze bussen. Daarna gaan we nog uitvoerig testen,’’ zegt Struijk. Hij zegt geen reden te hebben om te twijfelen aan invoering vanaf april.
Struijk stipt aan dat er in het Westland, waar Qbuzz een standplaats heeft in Maasdijk, al zeven bussen met de nieuwe apparatuur rond rijden. Verder is Qbuzz gevestigd in Ridderkerk, Krimpen aan den IJssel en Zevenhuizen (bij de vinexwijk Nesselande). Qbuzz vervoert dagelijks zesduizend mensen, het bedrijf heeft 260 chauffeurs in dienst.
,,De RET heeft een topjob gedaan met de ov-chipkaart in de metro. Wij sluiten graag zo snel mogelijk aan,’’ zegt Struijk. ,,Het wordt voor onze klanten dan ook veel makkelijker.’’
Het is mij niet bekend dat het NIET werkt. En het lijkt mij ook niet dat ze zoiets in gaan voeren als ze weten dat het niet werkt.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 18:46 schreef macca728 het volgende:
is het dan wel bekend hoe alles gaat werken in de bus ?
Of moeten we dat ook maar weer afwachten als consument ?
1. Er staat duidelijk dat de 2 producten: retour en dagkaart verdwijnen. Blijft over het enkeltje (eventueel icm. een voordeelurenkaart (die blijft bestaan)). (abo's even buiten beschouwing gelaten!).quote:Op dinsdag 3 februari 2009 18:09 schreef snowgoon het volgende:
[..]
1. Jouw links zeggen NIKS over het verdwijnen van 'producten' zoals een traject op een kaart zetten.
2. Ja dus? Daaruit blijk1.t ook niet dat het niet mogelijk is om een 'traject' op de kaart te zetten.
Dat was al bekend edoch denk ik niet dat er iemand hier is die niet weet dat die dingen te kopieren zijn.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 17:57 schreef macca728 het volgende:
Nou zeg het maar Snowgoon, fraude is niet mogelijk met de chipkaart of te kostbaar ?
<..>
Ja maar DAAR verbaas ik me dan ook nog over.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 18:12 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dus mensen kunnen niet meer van Maastricht naar Groningen reizen straks
Reizen boven de 30 euro zijn niet mogelijk. Dat is het max tarief wat op de chipkaart kan. Dan moet je straks dus saldo op de kaart zetten voordat je gaat en saldo voordat je terug gaat.
Lijkt me zeer onlogisch en klantonvriendelijk.
Ik zie nergens in het artikel staan dat alle stations met poortjes zouden worden voorzien. Misschien dat een paar mensen dat gedacht hebben en daarvan uitgingen, maar om eerder genoemde redenen lijkt me dat ook niet haalbaar.
Is per provincie anders dus het zit er dik in dat dit wel even zal duren voor we dat weten.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 18:48 schreef macca728 het volgende:
Ik bedoel daarmee de tarieven, de verschillen tusen verschillende buslijnen, de soorten kaarten en de webshop
Of komt dat allemaal weer achteraf
nee maar bij Qbuzz komt dat al verplicht per april, dus binnen 2 maanden.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:00 schreef wdn het volgende:
[..]
Is per provincie anders dus het zit er dik in dat dit wel even zal duren voor we dat weten.
Hier in Limburg zijn ze nog aan het discussieren over de OV Chip zelf
Oh zo. Ja dat lijkt me ook dan jaquote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:05 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee maar bij Qbuzz komt dat al verplicht per april, dus binnen 2 maanden.
Lijkt me wel makkelijk dat mensen dan ook weten waar ze aan toe zijn
Ik zie een heleboel tekst, maar nog geen uitleg over hoe men van Maastricht naar Groningen reist zonder 2 keer je kaart op te laden.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 18:58 schreef wdn het volgende:
[..]
1. Er staat duidelijk dat de 2 producten: retour en dagkaart verdwijnen. Blijft over het enkeltje (eventueel icm. een voordeelurenkaart (die blijft bestaan)). (abo's even buiten beschouwing gelaten!).
Nogmaals:
Wat we nu een enkeltje noemen wordt: inchecken en uitchecken. Waar je dat doet maak geen zak meer uit.
Een eventuele conducteur hoeft dan met een lezer alleen maar te controleren of je OV kaart ingecheckt is. Meer niet. Het maakt voor hem op dat moment namelijk niet meer uit waar je naar toe gaat.
Het enige wat hij moet kunnen is je kaart van niet ingecheckt naar wel ingechekt te zetten. Overigens laat NS nog even in het midden vanaf wel station dan geteld wordt ()
Nogmaals: Je koopt dus niet meer een kaartje van A naar B.
(abo's buiten beschouwing gelaten).
(nog een opmerking: de NS is ook nog steeds bezig met analyseren).
2. Van wat ik heb gelezen zijn wegwerpkaarten niet gebonden aan een plaats van uitstappen.
Nogmaals: de reden voor het vervallen van retouren is de administratieve rompslomp die je krijgt.
Voor een enkeltje is dat beduidend minder: je gaat van A naar B. Punt. En zodra B bereikt is hoef je daar niets meer voor te onthouden. Zo'n OV chip hoeft dan namelijk maar 1 status bij te houden: deze kaart is of 0=uitgechecked of 1=ingechecked. De afrekening gebeurd via een backoffice applicatie die kontakt heeft met het poortje.
[..]
Dat was al bekend edoch denk ik niet dat er iemand hier is die niet weet dat die dingen te kopieren zijn.
- Op de OV kaart staan trouwens de laatste 10 ritten+klantnummer maar GEEN adresgevens.
Het wordt pas interessant icm. fraude idien wegwerpkaarten van een nieuw saldo voorzien kunnen worden. Ik hoop ten zeerste dat die saldo's via een backoffice gaan en niet op de kaart zelf staan. Zelfs snowgoon niet![]()
[..]
Ja maar DAAR verbaas ik me dan ook nog over.
We zijn het over de volgende dingen eens hoop ik:
1. Een kaart mag maximaal 30 euro bevatten. Ik neem aan dat dit niet door de NS is besloten (misschien dat dit 1 van de regels is van de DNB voor deze vorm van betalen?)
Onduidelijk: kan het zijn dat die 30 euro alleen voor METRO is?? Die RET medewerker die ik af en toe in berichten zie vertrouw ik niet meer als het om de NS gaat.
2. Borg wordt 20 euro bij de NS (meerdere links met info zien hier van gepost).
3. Een maximale rit kost meer dan 20 euro. 42 of 43 euro hadden we ergens gezien dacht ik.
Financieel komt dit niet rond.Want je zult dan dus ergens je saldo of dik de min in zien gaan (en dus kun je zo'n wegwerpkaart weggooien en een andere kopen).
Het lijkt mij dat punt 1 niet kan kloppen: het maximale saldo moet minimaal 2x de prijs van de langste rit zijn (zodat je ook weer thuis kan komen).
Punt 1: maximale bedrag voor de metro is 6 euro (is een dagkaart).Met een bedrag van 30 euro als maximaal saldo zit je altijd safe.
Maar met de NS zeker niet...
Lees het laatste stuk. Ruim een kwart van mijn reply gaat daarover. En daar staat toch echt heel duidelijk dat ik dat met de huidige opzet niet kan verklaren. Kom bij mij niet aan met dat selektieve leesgedrag van je.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:07 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik zie een heleboel tekst, maar nog geen uitleg over hoe men van Maastricht naar Groningen reist zonder 2 keer je kaart op te laden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
Sorry hoor, maar de links waar jij mee aankomt, weerleggen mijn link uit 2007 totaal niet.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:25 schreef wdn het volgende:
[..]
Lees het laatste stuk. Ruim een kwart van mijn reply gaat daarover. En daar staat toch echt heel duidelijk dat ik dat met de huidige opzet niet kan verklaren. Kom bij mij niet aan met dat selektieve leesgedrag van je.
Nogmaals: met de huidige informatie kom je er zelfs niet met 2 keer opladen want je wilt meestal ook nog terug naar huis als het een dagrit is![]()
Ik zou het zeer dom vinden als men de dagkaart afschaft. Daarmee dek je de lading wel(net als nu is Maastricht-Groningen meer dan het maximale tarief en dus een dagkaart).
Wil je stoppen met zieken aub? Ik heb al verschillende keren aangegeven dat je gelijk hebt bij sommige punten en ook een aantal keren gesteld dat ik denk dat macca+cijfertjes het mis heeft.
Oh en deze reply is genoeg voor me ...
Je begint hierboven met een link uit 2007 die duidelijk te weerleggen is met meerdere links met een datum uit 2008. Ipv aan te geven dat je ongelijk heb eikel je nog even erover door. Iedereen behalve jij gelooft die informatie niet die in die link van jou staat. (indien er nog iemand anders is wordt ik GRAAG gecorrigeerd). Hou je gewoon aan de feiten en kom met recente informatie. En nu commentaar geven dat ik niet inhoudelijk reageer terwijl er duidelijk staat dat ik daar geen antwoord op heb (ja ik ben niet te beroerd om te vertellen dat ik dit niet weet en ook niet kan vinden). Een kwart van mijn reply is duidelijk over dat punt en wordt onder jouw post gezet. Lijkt me duidelijk.
De informatie die IK geef zal altijd voorzien zijn van recente gegevens (juli 2008 of jonger) en niet alles zal ik volgen of begrijpen. Maar ik kan je wel garanderen dat en de retour en de dagkaart in zijn huidige vorm verdwijnen. En dat de NS het plaatje niet rond heeft want het max saldo op een kaart en de max prijs van de langste rit komen niet met elkaar overeen. Het systeem zoals nu bekend is staat gewoon open voor fraude.
En ik had die reply nog veel langer kunnen maken hoor
edit op de wijzigingt:dat artikel wat je aanhaalde was van TWEEDUIZENDZEVEN. Dat is verdomme 2.5 jaar geleden. NIEMAND hier accepteert die link nog als correct. Vooral nietr als ik 2 links erbij zet die domweg het tegenovergestelde beweren en veel recenter zijn.
quote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:30 schreef wdn het volgende:
Trouwens snowgoon. Ik accepteer geen enkele informatie over de OV indien deze van voor 29 februari 2008 is.
Ik laat het aan jou om uit te zoeken waarom ik die datum noem.
Hint: heeft te maken met
verkeerenwaterstaat.nl
onderwerpen
openbaar_vervoer
Alle informatie voor die dag is onbetrouwbaar en speculatie.
Nog leuker:en alle informatie van voor 4 december 2008 dient extra gecontroleerd te worden of daar later niet een korrektie/aanpassing op is gekomen.Prima dan. Verwacht van mij alleen niet dat ik jouw verhalen geloof als ze incompleet zijn of nog grote vragen veroorzaken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Reageer dan ook even op wat er in de spoiler staat...quote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:36 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Prima dan. Verwacht van mij alleen niet dat ik jouw verhalen geloof als ze incompleet zijn of nog grote vragen veroorzaken.
Die spoiler heb ik meegenomen in mijn reactie.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 21:36 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Reageer dan ook even op wat er in de spoiler staat...
haha, heb je al gereisd in Rotterdam dan.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 22:34 schreef snowgoon het volgende:
Tja, je moet toch wat he, als blijkt dat het allemaal niet zo rampzalig gaat met die chipkaart als gedacht....
Ochjee wat een ramp is dat toch. Ontstaat er daardoor chaos? Lange rijen? Blijven de poortjes dicht? Metro's die uitvallen?quote:Op dinsdag 3 februari 2009 22:44 schreef macca728 het volgende:
[..]
haha, heb je al gereisd in Rotterdam dan.
het alarm van de poortjes gaat om de 10 sec
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |