http://www.9292ov.nl/9292ov1186.aspquote:Op zondag 1 februari 2009 23:57 schreef Zelva het volgende:
[..]
Die informatie gaat alleen over de proef Rotterdam Centraal-Hoek van Holland, waar je ook nog gewoon met papieren kaartjes kon reizen en daarnaast op saldo met de ov-chipkaart.
Jawel.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:58 schreef Zelva het volgende:
[..]
Het gaat helemaal niet om de term an sich.
[..]
Dat zegt de NS helemaal nergens, die vetgedrukte gedeeltes uit het persbericht bewijzen daarentegen het tegendeel. Nou jouw bewijs nog.
Daar moet je ook begrijpend voor leren lezen.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:59 schreef snowgoon het volgende:
[..]
http://www.9292ov.nl/9292ov1186.asp
Ik zie nergens staan dat dat alleen tijdens die proef zo was. Waar haal jij dat vandaan?
Hé, dat zijn de belangrijkste stations op het traject Centraal-Hoek van Holland. Wat vreemd.quote:door middel van een aanvraagformulier welke bij de NS Servicebalie op station Rotterdam Centraal of Schiedam verkrijgbaar zijn.
Nuff said. Dit is gewoon verouderde informatie.quote:De kortingen zijn geldig op het tarief van een enkele reis en gelden alleen voor treinreizen op het traject Rotterdam Centraal – Hoek van Holland Strand. Kortingen op basis van andere NS producten zoals voordeelurenkaart of retourkorting zijn niet van toepassing op NS RailEasy.
Op saldo reizen willen ze mee zeggen dat je een x aantal euro op je kaart kunt zetten en je niet een exact bedrag betaald voorafgaande aan de reis.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:57 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als ik de term "virtueel" kaartje als absolute waarheid zou gebruiken, dan zou ik de haakjes niet gebruiken.
Waarom zegt de NS dan nog steeds dat men enkele reizen op de kaart kan zetten en zegt men dan steeds dat op saldo reizen 1 van de mogelijkheden is?
Dat ook jaquote:Op zondag 1 februari 2009 23:57 schreef Zelva het volgende:
[..]
Die informatie gaat alleen over de proef Rotterdam Centraal-Hoek van Holland, waar je ook nog gewoon met papieren kaartjes kon reizen en daarnaast op saldo met de ov-chipkaart.
Wat het probleem met de retourtjes is, geen idee. Je zou kunnen zien dat het retour is gebruikt als men op het juiste station uitstapt.quote:Op zondag 1 februari 2009 23:58 schreef wdn het volgende:
[..]
Met trajectkaarten bedoel je reizen van 1 vast station naar 1 ander vast station?
Dat bestaat dadelijk niet meer. Want dat is nu het hele punt van OV chip want het is totaal niet meer relevant voor de NS waar je instapt/uitstapt. Het inchecken en uitchecken (waar dan ook) bepaald de prijs voor je reis. Heb je te weinig mag je niet naar buiten (dat is bij de metro in rdam van de week al een paar keer voorgevallennet als 1 zwartrijder die wel erin kwam maar niet eruit
)
Het probleem met retourtjes zal zijn dat het te complex wordt. Bij een enkeltje heb je 1 opstap plek en 1 uitstapplek en dan mag je vergeten dat die reis is geweest. Bij een retour zit je met het probleem dat je moet bijhouden dan de ene helft van het retourtje reeds is verbruikt. Plus je kunt natuurlijk ook nog eens op een ander station opstappen waardoor je redelijk vaak moet gaan rekenen wat er moet worden betaald.
Dus ze gaan compleet nieuwe abbo's verzinnen alleen voor een proeftrajectquote:Op maandag 2 februari 2009 00:03 schreef Zelva het volgende:
[..]
Daar moet je ook begrijpend voor leren lezen.
[..]
Hé, dat zijn de belangrijkste stations op het traject Centraal-Hoek van Holland. Wat vreemd.
[..]
Nuff said. Dit is gewoon verouderde informatie.
En naast het op saldo reizen is er dus ook de mogelijkheid om een product op de kaart te zetten waardoor je vooraf precies weet hoeveel je betaald voor de reis.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:04 schreef wdn het volgende:
[..]
Op saldo reizen willen ze mee zeggen dat je een x aantal euro op je kaart kunt zetten en je niet een exact bedrag betaald voorafgaande aan de reis.
[..]
Dat ook ja
Weet je wat me opvalt: ik zie op verschillende 'officiele" sites verschillende informatie. De site van de NS is totaal onduidelijk over de OV chip. Er staat wel het een en ander maar niks is echt duidelijk.
De RET geeft ook nog eens foute informatie als het over de NS gaat.
In elke geval zie ik sites met informatie uit 2008 die totaal niet meer kloppen met de flyer die de NS uitgeeft op het station. Daar staat duidelijk in dat retouren en weekendretouren vervallen en dat het allemaal enkeltjes worden. Waarbij een retour dus 2 enkeltjes zijn (die tov. de huidige 2 enkeltjes 9% goedkoper worden).
Het is verwarrend omdat je naast de ov-chipkaart ook nog papieren kaartjes kunt blijven kopen en de NS dit communiceert dat je 'ook op saldo kunt reizen'.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:04 schreef wdn het volgende:
Weet je wat me opvalt: ik zie op verschillende 'officiele" sites verschillende informatie. De site van de NS is totaal onduidelijk over de OV chip. Er staat wel het een en ander maar niks is echt duidelijk.
De RET geeft ook nog eens foute informatie als het over de NS gaat.
Nee, dat kan de chipkaart dus niet. Technisch niet mogelijk.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:05 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Wat het probleem met de retourtjes is, geen idee. Je zou kunnen zien dat het retour is gebruikt als men op het juiste station uitstapt.
Het mooiste zou zijn als je een abo en op saldo op 1 ov kaart kunt zetten (maar dat dat kan heb ik nog nergens gezien; ik heb alleen gezien dat je meerdere abo's op 1 kaart kunt zetten) en dat dan een reis binnen een abo-traject vervalt en de rest van je saldo afgaat.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:05 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Wat het probleem met de retourtjes is, geen idee. Je zou kunnen zien dat het retour is gebruikt als men op het juiste station uitstapt.
Nogmaal, ik zie nergens staan dat men alleen maar op saldo kan reizen. Ik zie wel staan dat men producten op de kaart kan zetten en ik zie nergens staan dat die producten alleen maar abbo's zijn. Ik zie ook nog staan dat de retourtjes verdwijnen en dat de enkeltjs blijven bestaan.
Ja. Dat doen ze om uit te proberen of die abo's de lading dekken.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:07 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dus ze gaan compleet nieuwe abbo's verzinnen alleen voor een proeftraject
Je koopt retour Amsterdam - Utrecht.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee, dat kan de chipkaart dus niet. Technisch niet mogelijk.
Lees "is te ingewikkeld en kost dus teveel geld om te implementeren"quote:Op maandag 2 februari 2009 00:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee, dat kan de chipkaart dus niet. Technisch niet mogelijk.
En wat staat er in dat NS-persbericht? Ik zal het nog maar even herhalen, want het dringt echt niet door:quote:Op maandag 2 februari 2009 00:09 schreef snowgoon het volgende:
[..]
En naast het op saldo reizen is er dus ook de mogelijkheid om een product op de kaart te zetten waardoor je vooraf precies weet hoeveel je betaald voor de reis.
Dus niet vooraf, punt uit.quote:Hierdoor is het voor de klant helder op het moment van uitchecken wat hij voor de zojuist gemaakte reis heeft betaald.
Ok. Voorbeeld:quote:Op maandag 2 februari 2009 00:13 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Je koopt retour Amsterdam - Utrecht.
Checkt in in Amsterdam. Checkt uit in Utrecht. Lijkt me duidelijk dat een helft van het retour is verbruikt.
Ja, klinkt allemaal heel leuk, maar dat gaat er gewoon 100 procent zeker niet van komen.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:13 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Je koopt retour Amsterdam - Utrecht.
Checkt in in Amsterdam. Checkt uit in Utrecht. Lijkt me duidelijk dat een helft van het retour is verbruikt.
Ik heb een voordeel uren abbo én saldo op mijn kaart. Zou niet weten waarom je dan geen traject abbo en saldo kunt hebben.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:13 schreef wdn het volgende:
[..]
Het mooiste zou zijn als je een abo en op saldo op 1 ov kaart kunt zetten (maar dat dat kan heb ik nog nergens gezien; ik heb alleen gezien dat je meerdere abo's op 1 kaart kunt zetten) en dat dan een reis binnen een abo-traject vervalt en de rest van je saldo afgaat.
Maar die vraag kon de NS-er van de week geen antwoord op geven (stond ook niet in de NS flyer).
[..]
Ja. Dat doen ze om uit te proberen of die abo's de lading dekken.
Is opzich niet zo heel vreemd.
De NS wil al heel lang af van een hoop soorten kaartenen dit is de gelegenheid daarvoor.
Zo wilde men in het verleden al eens de retour afschaffen maar zijn ze toen teruggefloten door de overheid.
quote:Op uw OV-chipkaart kan een treinkaartje of abonnement worden geladen. Nieuw is de mogelijkheid om op het traject Hoek van Holland Strand en Rotterdam Centraal te reizen op saldo. Reizen op saldo is een nieuwe manier van reizen, die speciaal is ontwikkeld voor de OV-chipkaart.
En dat persbericht is het enige bericht wat de NS ooit over de OV chipkaart naar buiten heeft gebracht?quote:Op maandag 2 februari 2009 00:15 schreef Zelva het volgende:
[..]
En wat staat er in dat NS-persbericht? Ik zal het nog maar even herhalen, want het dringt echt niet door:
[..]
Dus niet vooraf, punt uit.
Je bent toch hopelijk zelf wel in staat om die andere persberichten op de NS-site op te zoeken? Kom op zeg.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:20 schreef snowgoon het volgende:
[..]
En dat persbericht is het enige bericht wat de NS ooit over de OV chipkaart naar buiten heeft gebracht?
Er staat of. Dan kan ik alleen maar stellen dat het het ene is of het andere en niet beide tegelijk op 1 kaart. Anders had daar en/of moeten staan. En ja ik ben aan het muggeziften maar dat komt meer omdat de NS onduidelijk isquote:Op maandag 2 februari 2009 00:19 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik heb een voordeel uren abbo én saldo op mijn kaart. Zou niet weten waarom je dan geen traject abbo en saldo kunt hebben.
http://217.194.102.162/servlet/Satellite?cid=1150968795038&pagename=www.ns.nl%2FPage%2FArtikelPage_www.ns.nl&lang=nl&c=Page
[..]
Als je nu al geen genoegen neemt met de bronnen die ik aandraag, waarom zou je er dan wel genoegen mee nemen als ik diezelfde bronnen herhaal?quote:Op maandag 2 februari 2009 00:22 schreef Zelva het volgende:
[..]
Je bent toch hopelijk zelf wel in staat om die andere persberichten op de NS-site op te zoeken? Kom op zeg.
Oftewel, je kunt reizen op saldo en je kunt vooraf een kaartje kopen.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:24 schreef wdn het volgende:
[..]
Er staat of. Dan kan ik alleen maar stellen dat het het ene is of het andere en niet beide tegelijk op 1 kaart. Anders had daar en/of moeten staan. En ja ik ben aan het muggeziften maar dat komt meer omdat de NS onduidelijk is
Dat hopen we dan maarquote:Op maandag 2 februari 2009 00:28 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Oftewel, je kunt reizen op saldo en je kunt vooraf een kaartje kopen.
Dus als je met een abbo van Roermond naar Eindhoven gaat, kun je in Roermond gewoon een kaartje van Eindhoven naar Rotterdam gaan kopen.
maar met een huidig retour kan je heel de dag reizen, je zou dus 2x heen en weer kunnen gaan.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:13 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Je koopt retour Amsterdam - Utrecht.
Checkt in in Amsterdam. Checkt uit in Utrecht. Lijkt me duidelijk dat een helft van het retour is verbruikt.
Je kunt geen enkeltje rotterdam-den haag kopen,.Je koopt dan een enkeltje rotterdam - delft en een enkeltje delft- den haag als je wilt blijven praten in termen die we nu gebruiken. Maar wat je doet is: je koopt het recht om door een poortje te gaan. Daarvoor wordt x borg van je kaart gehaald. Het poortje waar je uitloopt (maakt niet uit waar) zorgt voor betaling van de reis. Het verschil tussen borg en reisafstand wordt of teruggeboekt of moet je bijbetalen.quote:Op maandag 2 februari 2009 01:11 schreef macca728 het volgende:
als je nou een enkeltje Rotterdam- Den Haag koopt op de chipkaart, blijft het dan mogelijk om bv in Delft uit te stappen en daarna de reis weer te vervolgen richting Den Haag ?
Of is dat technisch ook niet mogelijk ?
Het kan alleen als er op beide ritten geen controle is. Het is dus niet de bedoeling. Dus ik zou ook niet weten waarom de NS daar een alternatief voor moet verzinnen.quote:Op maandag 2 februari 2009 00:37 schreef macca728 het volgende:
[..]
maar met een huidig retour kan je heel de dag reizen, je zou dus 2x heen en weer kunnen gaan.
Ja komt voor hoor.
Je zou dus van een retour een dagabonnement kunnen maken
Waar haal jij al die wijsheid toch vandaan? Instaptarief in de trein? Nog nooit van gehoord.quote:Op maandag 2 februari 2009 06:39 schreef wdn het volgende:
[..]
Je kunt geen enkeltje rotterdam-den haag kopen,.Je koopt dan een enkeltje rotterdam - delft en een enkeltje delft- den haag als je wilt blijven praten in termen die we nu gebruiken. Maar wat je doet is: je koopt het recht om door een poortje te gaan. Daarvoor wordt x borg van je kaart gehaald. Het poortje waar je uitloopt (maakt niet uit waar) zorgt voor betaling van de reis. Het verschil tussen borg en reisafstand wordt of teruggeboekt of moet je bijbetalen.
In dit geval (R'dam-Delft-Den Haag) betaal je dus trouwens 2x het opstaptarief. Indien de prijs van een kaartje alleen bepaald wordt door de kilometerprijs (variabele kosten) en er niet een opstaptarief in zit (vaste kosten) dan blijft de prijs hetzelfde. Is dat niet het geval betaal je 2x vaste kosten en is de prijs iets hoger.
Informatie die ik hier over heb gevonden is al redelijk oud maar heb ik geen ander bericht over gehoord:
(viziris, consumentenbond conclusies en vragen net voordat men uit het overleg stapte):
- Toegang tot perron voor wegbrengers/afhalers (waaronder begeleiders gehandicapten), passanten, bezoekers inpandige voorzieninge
- Risico hoge afschrijving voor kaarthouders die station binnengaan met Reizen op Saldo
* In- en uitchecken op station binnen 30 minuten, geen afschrijving. Bij verblijf langer dan 30 minuten bij abonnement ook geen probleem. Bij A-kaart/e-purse binnen 30 minuten uitchecken of passagerecht laden.
* Voor houders begeleiderskaart is tijdens het begeleiden geen passagerecht nodig, gezien hun vrij vervoer
- Kan treinreis nog steeds zonder extra kosten worden onderbroken?
- Niet bij reizen op saldo
- NS voert nog een studie uit naar Reizen op Saldo
Deze 2 punten stellen dat tussendoor een station uitgaan extra kosten meebrengt bij reizen op saldo (niet op abo binnen gebied van abo) tenzij je binnen 30 minuten weer bij het poortje incheckt.
edit: overigens als er sprake is van zuilen zou ik verwachten dat het WEL kan. Alleen durf ik dan niet te voorspellen of ze bijhouden in tijd hoelang je over een traject doet. Ik neem namelijk even aan van niet.
http://www.ad.nl/rotterda(...)s_teruggefloten.htmlquote:Zwartrijders teruggefloten
ROTTERDAM - Metroreizigers fluiten zwartrijders vaker terug nu het door de ov-chipkaart onmogelijk is om ongezien zonder te betalen met de metro te reizen.
,,Wat we vooraf hadden gehoopt, zien we ook gebeuren,’’ zegt woordvoerder Rob Sebes van de RET. ,,De sociale controle is groter geworden. Mensen spreken elkaar aan: ‘Hé, je moet gewoon betalen’.’’
De RET verwacht, mede op basis van de gestegen verkoop van chipkaarten afgelopen weekeinde, dat het zwartrijden inderdaad zal dalen door de afschaffing van de stripkaart in de metro. Over enkele weken komt de RET met cijfers over het aantal niet betalende reizigers, dat door de tourniquets vele procenten lager zou moeten uitvallen.
Sinds afgelopen donderdag kan in de metro alleen nog met de ov- chipkaart worden gereisd. Op de eerste dagen probeerden enkele zwartrijders nog wel ‘mee te liften’ met een betalende reizigers of ze trapten deurtjes open. Sommige voelden letterlijk dat zwartrijden niet mag, toen het poortje in hun gezicht dichtklapte. Het RET-personeel kan de zwartrijders er ook makkelijker uitpikken.
Verder is met de chipkaart, waarmee per kilometer wordt betaald, het ‘grijsrijden’ uitgebannen. Vroeger werd nog wel eens de vermoorde onschuld gespeeld als er te weinig strippen waren gestempeld of werd een volkomen gekreukelde strippenkaart tevoorschijn getoverd met een onleesbare stempel.
Met de chipkaart is sjoemelen moeilijker, al kan de kaart wel worden gekraakt zoals studenten van onder andere de Radboud Universiteit bewezen.
RET’ers helpen verraste wintersporters op weg
Het eerste weekeinde met de chipkaart verliep verder voorspoedig. Ondanks het bijzondere weekeinde met het filmfestival, de Vrienden van Amstel in Ahoy en het winkelend publiek dat voor het eerst niet met de strippenkaart kon reizen in de metro, bleven lange wachtrijen uit. Net als in het gemiddelde weekeinde stapten meer dan 200.000 passagiers in de ondergrondse.
Toen bleek dat vooral op het Centraal Station en op metrostation Kralingse Zoom extra hulp nodig was, werd hier personeel heen gedirigeerd.
,,Wintersporters die met de bus terugkwamen waren verrast dat ze niet zoals voor vertrek met de strippenkaart konden reizen. Die hebben we even op weg geholpen.’’
De RET kreeg de afgelopen dagen wel te maken met technische proberen, maar volgens de woordvoerder gaat het om gebruikelijke storingen. De kou en de gure wind zorgden ervoor dat sommige oplaadpunten of poortjes er geen zin in hadden. ,,Er waren altijd voldoende poortjes en verkooppunten die het wel deden.’’
Ik werk bij de NSquote:Op maandag 2 februari 2009 10:25 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Waar haal jij al die wijsheid toch vandaan? Instaptarief in de trein? Nog nooit van gehoord.
Je doet alsof je al precies weet hoe het allemaal gaat werken. Maar er is nog maar weinig bekend.
Mooi toch? Helemaal voor dat dit gebeurd. En zie ik als een hele groot pluspunt voor de OV chip.quote:Op maandag 2 februari 2009 10:29 schreef snowgoon het volgende:
[..]
http://www.ad.nl/rotterda(...)s_teruggefloten.html
Mjah... totdat de eerste "terugfluiters" neergestoken worden door zwartrijders.quote:Op maandag 2 februari 2009 10:29 schreef snowgoon het volgende:
[..]
http://www.ad.nl/rotterda(...)s_teruggefloten.html
Nee. Mag niet op last van de brandweer. Die poortjes -moeten- bij de geringste vorm van kracht opengaan.quote:Op maandag 2 februari 2009 13:49 schreef DJKoster het volgende:
Zijn die zuiltjes hufterproof btw? Ze zijn er zo fragiel uit..
Dat is echt bullshit SNowgoon, het heet niet voor niets een DAGretourquote:Op maandag 2 februari 2009 10:23 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Het kan alleen als er op beide ritten geen controle is. Het is dus niet de bedoeling. Dus ik zou ook niet weten waarom de NS daar een alternatief voor moet verzinnen.
Het heet DAGretour omdat het kaartje hoogstens één dag geldig is - je moet op dezelfde dag heen én terug. Uiteraard mag je met een dagretour niet twee keer heen en terug, ook niet op dezelfde dag.quote:Op maandag 2 februari 2009 17:15 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat is echt bullshit SNowgoon, het heet niet voor niets een DAGretour
Tuurlijk kan dat welquote:Op maandag 2 februari 2009 17:41 schreef Igen het volgende:
[..]
Het heet DAGretour omdat het kaartje hoogstens één dag geldig is - je moet op dezelfde dag heen én terug. Uiteraard mag je met een dagretour niet twee keer heen en terug, ook niet op dezelfde dag.
Ja dat kan, als je niet uitchecktt in Hengelo.quote:Op maandag 2 februari 2009 13:47 schreef DJKoster het volgende:
Hmm.. dat reizen op saldo bij de NS he? Moet je er dan nog steeds een kaartje opzetten? Of kan ik gewoon instappen?
Wat als ik dan instap in Enschede, reis naar Zwolle, daar op het perron een pakketje in ontvangst neem, op hetzelfde perron weer in de trein terug stap,naar Hengelo reis, daar uitcheck, weer incheck (evt. met een tussentijd van een half uurtje, als dat nodig is.), naar Enschede reis en daar weer uitcheck?
Ik ga er in dit geval van uit dat zo'n chip niet weet waar hij is en je onbeperkt over de reis Enschede - Hengelo mag doen.
Hmmm..
Dat het kan wil niet zeggen dat het ook mag.quote:
nogmaals het is geen zwartrijden anders krijg je een boetequote:Op maandag 2 februari 2009 18:30 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat het kan wil niet zeggen dat het ook mag.
En ik zie echt niet in waarom het een probleem is als je met de chipkaart minder makkelijk kunt zwartrijden.
Aaah, nou snap ik hem.quote:Op maandag 2 februari 2009 18:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
nogmaals het is geen zwartrijden anders krijg je een boete
Als jij 2 keer op een dag 1 retour gebruik en je wordt beide keren gecontroleerd, krijg je wel degelijk een boete.quote:Op maandag 2 februari 2009 18:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
nogmaals het is geen zwartrijden anders krijg je een boete
Er is ook nooit gesteld dat het alle zwartrijders zal tegenhouden.quote:Op maandag 2 februari 2009 10:44 schreef wdn het volgende:
[..]
Mooi toch? Helemaal voor dat dit gebeurd. En zie ik als een hele groot pluspunt voor de OV chip.
Alleen 1 probleem: er komen meer dan 75% aan stations met zuilen en zonder poortjes. En die zuilen houden de zwartrijders niet tegen. Tenzij men met zwartrijders bedoeld: "zwartrijders in de RANDSTAD" want alle grote stations krijgen wel poortjes.
In Roermond hebben ze al zuilen geplaatst. Weert zal ook zuilen krijgen. Ergo: zonder extra controle in de trein kun je dus zondermeer instappen en uitstappen op dit traject.
Dat is dus de op saldo situatie. En dan lijkt het mij ook logisch dat je voor 2 aparte ritten betaald.quote:Op maandag 2 februari 2009 10:39 schreef wdn het volgende:
[..]
Ik werk bij de NS![]()
![]()
Gegevens komen van flyers van de NS en van de consumentenbond.
Ter verduidelijking:
NS heeft al aangegeven naar de consumentenbond dat de reizen (voorbeeld van macca):
Rotterdam - Den Haag
Rotterdam - Delft - Den Haag
2 verschillende prijzen kennen als je op saldo (wegwerpkaart wordt ook als 'op saldo' gezien) reist (geld dus niet voor abo's) tenzij je binnen 30 minuten na uitchecken in Delft weer incheckt.
Poortjes worden zo afgesteld dat in en uitchecken op hetzelfde station binnen 30 minuten niet tot een afboeking leidt (wat weer een leuke uitdaging oplevert: kun je van station A naar station B en zonder op B uit te checken binnen een 1/2 uur bij A uitchecken??? Resultaat: je bent met een geldige kaart aan het reizen maar er zal geen afboeking vinden)
MAAR NS heeft ook aangegeven dat hier nog een studie over loopt. Onder meer het proeftraject zal uitsluitsel moeten geven hierover.
En ja, ik weet er veel vanaf want ik heb er mee te maken
echt lulkoekquote:Op maandag 2 februari 2009 22:25 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als jij 2 keer op een dag 1 retour gebruik en je wordt beide keren gecontroleerd, krijg je wel degelijk een boete.
Wist je dat de NS 700m euro op een rekening heeft staan om ALLE stations te voorzien van poortjes en dat ze dat geld gebruiken om de huidige extra kosten te dekken. Men kreeg dat geld omdat zwartrijders de belastingbetaler veel geld kost. Dat er daarna voor zuilen gekozen wordt was geen aanleiding om dat geld naar ratio terug te vragen...quote:Op maandag 2 februari 2009 22:27 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Er is ook nooit gesteld dat het alle zwartrijders zal tegenhouden.
Ik denk ook dat er in Weert minder zwartrijders op zullen stappen dan in Amsterdam.
Het zal wel een keuze zijn die de NS maakt. Hele station volbouwen met poortjes of genoegen nemen met een paar zwartrijders
Klopt. Macca hij heeft hier gelijk hoorquote:Op maandag 2 februari 2009 22:25 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als jij 2 keer op een dag 1 retour gebruik en je wordt beide keren gecontroleerd, krijg je wel degelijk een boete.
Wat is een 'kaartje kopen' scenario? (ik mis iets denk ik want dit ken ik niet).quote:Op maandag 2 februari 2009 22:29 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dat is dus de op saldo situatie. En dan lijkt het mij ook logisch dat je voor 2 aparte ritten betaald.
Hoe gaat het met het "kaartje kopen" scenario.
nee hij heeft geen gelijkquote:Op maandag 2 februari 2009 22:50 schreef wdn het volgende:
[..]
Wist je dat de NS 700m euro op een rekening heeft staan om ALLE stations te voorzien van poortjes en dat ze dat geld gebruiken om de huidige extra kosten te dekken. Men kreeg dat geld omdat zwartrijders de belastingbetaler veel geld kost. Dat er daarna voor zuilen gekozen wordt was geen aanleiding om dat geld naar ratio terug te vragen...
[..]
Klopt. Macca hij heeft hier gelijk hoor
Dat is de hardnekkigheid van snowgoon, die denkt dat de NS met twee soorten reissystemen komt. Eentje met in- en uitchecken op saldo, en het bedenksel van Snowgoon dat je bij een automaat een enkeltje van een bepaald station naar een ander bepaald station op de chipkaart kan zetten.quote:Op maandag 2 februari 2009 22:51 schreef wdn het volgende:
[..]
Wat is een 'kaartje kopen' scenario? (ik mis iets denk ik want dit ken ik niet).
Nee mag niet. Ze kunnen aan de stempel zien welke conducteur op welke dag die heeft gezet.quote:Op maandag 2 februari 2009 23:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee hij heeft geen gelijk
ik ga van Rotterdam Lombardijen naar Den Haag
Ik neem stoptrein, krijg controle =1
stap over op intercity krijg controle = 2
ik ga terug met intercity naar Rotterdam Centraal, krijg weer controle = 3
stap over naar stoptrein naar R'dam Lombardijen, weer pech, weer controle = 4x
Los daarvan, je krijgt bijna nooit 2x controle hoor, dus het kan wel degelijk.
Voor de goede orde, ik ga niet 2x heen en weer, maar het zou wel kunnen
oh. Er komen 2 systemen.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 06:51 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat is de hardnekkigheid van snowgoon, die denkt dat de NS met twee soorten reissystemen komt. Eentje met in- en uitchecken op saldo, en het bedenksel van Snowgoon dat je bij een automaat een enkeltje van een bepaald station naar een ander bepaald station op de chipkaart kan zetten.
Heeft geen zin, snowgoon is toch overtuigd van zijn eigen gelijk.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 06:59 schreef wdn het volgende:
oh. Er komen 2 systemen.
- Kaartjes waar je geld op kunt zetten (saldo).
- Abo's (maand/jaar reizen van statiion a naar station b).
Een abo kan ook als saldo gebruikt worden maar dat is geen aparte kaart: slechts variant 1 saldo gebruiken met een variant 2 ov chip.
Precies.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 07:14 schreef macca728 het volgende:
het grote probleem met de NS is dat niemand weet wat er daadwerkelijk gaat gebeuren.
2 keer een enkele reis kopen ipv een retour, dat op je OV chipkaart zetten zodat je van tevoren weet hoeveel de reis gaat kosten.quote:Op maandag 2 februari 2009 22:51 schreef wdn het volgende:
[..]
Wat is een 'kaartje kopen' scenario? (ik mis iets denk ik want dit ken ik niet).
quote:Groningers en Drenten, die vaak lange reizen maken, hoeven volgens hem niet bang te zijn. ”Bij een automaat kun je straks Groningen–Amsterdam Zuid als los retourtje op je ov-chipkaart zetten”, zegt Hageman. ”Eén op één tegen het huidige tarief.”
Voor zover ik weet heeft de NS dat geld gekregen om poortjes op stations te zetten. Ik heb nergens gelezen dat het alle stations zouden worden. Lijkt me ook niet handig dat staion Schubbekutteveen met 1 ingang en niemand in de buurt een poortje krijgt dat stuk kan gaan en de boel kan blokkeren.quote:Op maandag 2 februari 2009 22:50 schreef wdn het volgende:
[..]
Wist je dat de NS 700m euro op een rekening heeft staan om ALLE stations te voorzien van poortjes en dat ze dat geld gebruiken om de huidige extra kosten te dekken. Men kreeg dat geld omdat zwartrijders de belastingbetaler veel geld kost. Dat er daarna voor zuilen gekozen wordt was geen aanleiding om dat geld naar ratio terug te vragen...
[..]
Klopt. Macca hij heeft hier gelijk hoor
quote:Op dinsdag 3 februari 2009 06:51 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat is de hardnekkigheid van snowgoon, die denkt dat de NS met twee soorten reissystemen komt. Eentje met in- en uitchecken op saldo, en het bedenksel van Snowgoon dat je bij een automaat een enkeltje van een bepaald station naar een ander bepaald station op de chipkaart kan zetten.
Jij gebruikt een schrijven uit 2007 als feit voor een discussie!?!!?!?!?quote:Op dinsdag 3 februari 2009 08:28 schreef snowgoon het volgende:
[..]
2 keer een enkele reis kopen ipv een retour, dat op je OV chipkaart zetten zodat je van tevoren weet hoeveel de reis gaat kosten.
De NS heeft van tevoren gezegd dat alle kaartsoorten en reizen blijven bestaan behalve de retourtjes.
En zeker voor de lange afstanden, meer dan 20 euro waarschijnlijk, kun je dus een specifiek een traject kopen.
http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/article2221371.ece
[..]
Aanleiding voor de eerste was deze http://webwereld.nl/article/view/id/52292:quote:De technische beperking van de OV-chipkaart op treinretourtjes lijkt haaks te staan op de wil van de Tweede Kamer. In Londen krijgen reizigers wel automatisch geld terug. SP stelt vragen.
Het afschaffen van het retourtje in de trein trein blijkt slecht te vallen bij de Tweede Kamer. Vorige week maakte de NS het einde van het retour-tarief bekend.Reizers zullen bij de invoering van de OV-chipkaart twee enkeltjes moeten kopen en zijn dan zes procent duurder uit.
<..>
Ook dagkaart verdwijnt
Naast het retourtje in de trein, blijkt overigens dat ook de dagkaart zal verdwijnen. Bij een dagkaart mogen reizigers tegen een vast tarief onbeperkt reizen. Een zegsman van de NS zegt toe dat de dagkaart de komende twee tot drie jaar op papier worden verstrekt.Evenals bij het retourtje, zou het technisch niet mogelijk zijn om deze tarief-variant op de OV-chipkaart te laden.
<..>
Jouw argumentatie en informatie is in dit geval fout om 2 redenen:quote:De OV-chipkaart is technisch niet in staat om retourtjes te verwerken. Daarom wordt deze mogelijkheid afgeschaft. Maar het is onzekerder dan ooit of de kaart er überhaupt komt.
De OV-chipkaart blijkt alleen enkele reizen te kunnen verwerken. Daarom wordt bij de introductie het retourbiljet afgeschaft. Hierdoor zullen reizigers voor dit type reis gemiddeld zo'n zes procent meer moeten betalen. Voor enkeltjes komt een korting van 9 procent ten opzicht van het huidige tarief.
In de huidige tariefstructuur is een retourtje 15 procent goedkoper dan een enkeltje, waardoor die kaartjes in praktijk 6 procent duurder worden. <..>
Dan kun je op je bestemming niet naar buitenquote:Op dinsdag 3 februari 2009 08:43 schreef snowgoon het volgende:
Owja, als dat op saldo reizen het enige is, hoe gaat het dan met die 20 euro? Een reisje Maastricht - Goningen kost veel meer. Grote kans dat daarna je kaart meteen leeg is en je dus telkens moet opladen voor die enkele reis.
Ja dat was om alle stations af te sluiten.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 08:31 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Voor zover ik weet heeft de NS dat geld gekregen om poortjes op stations te zetten. Ik heb nergens gelezen dat het alle stations zouden worden. Lijkt me ook niet handig dat staion Schubbekutteveen met 1 ingang en niemand in de buurt een poortje krijgt dat stuk kan gaan en de boel kan blokkeren.
quote:Een op vijf studenten kreeg ov-chipkaart te laat
Uitgegeven: 3 februari 2009 11:53
Laatst gewijzigd: 3 februari 2009 11:54
ROTTERDAM - Ruim 20.000 studenten die in Rotterdam studeren hadden niet op tijd een ov-studentenkaart met chip in bezit.
Dat is ongeveer 20 procent van het totaal aantal studenten dat in de havenstad studeert.
,,We wisten van tevoren dat niet alle studenten hun kaart op tijd zouden hebben" , aldus de woordvoerder van de ov-studentenkaart dinsdag.
Pasfoto
Hun verwachting was al dat er 16.000 tot 17.000 van de 110.000 kaarten in orde zouden zijn. Dat de studenten hun kaart niet op tijd kregen, heeft verschillende oorzaken. Ongeveer een op de tien had niet op een tijd een tweede pasfoto ingeleverd die nodig is voor de kaart.
Woonadressen
Bovendien zijn eerst kaarten verstuurd aan studenten die in Rotterdam en de directe omgeving wonen. Terwijl studenten ook verder weg wonen. Kaarten worden verkeerd verstuurd omdat correspondentie adressen waar de organisatie over beschikt, niet altijd dezelfde zijn als de woonadressen van de studenten.
Kort dag
Ook zijn 20.000 kaarten pas de laatste dagen voor invoering van de ov-chip in de Rotterdamse metro, op 29 januari, verstuurd. De organisatie was ervan uitgegaan dat een groep studenten die in 2007 had meegedaan aan een pilot, de kaart nog had. Ondanks de problemen in Rotterdam moet de rest van de Nederlandse studenten eind maart van een ov-studentenkaart met chip zijn voorzien. ,,Rotterdam was kort dag; voor de rest van het land hebben we nu ruim de tijd.''
De woordvoerder verwacht dat het ,,probleem in Rotterdam de komende weken vanzelf verdwijnt''. Het inleveren van een tweede pasfoto blijft een zaak van de studenten zelf.
© ANP
Klopt. Zoek een RET medewerker en ga bij hem klagen dat je een compensatiekaart wiltquote:Op dinsdag 3 februari 2009 12:59 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Als ik nou met mijn OV naar Rotterdam wil, en met de metro naar spijkernisse wil. Dat kan dus niet? Omdat ik nog geen OV kaart heb?
Geen ideequote:Op dinsdag 3 februari 2009 12:58 schreef msnk het volgende:
Weet iemand trouwens waarom er zoveel poortjes dicht zijn in bijv Sloterdijk? Daar hebben ze nog heul geen chipkaart gedoe dinges
Dankje! Maar het is toch te bizar voor woorden hoe het op deze manier gaat. Dat ik dingen moet opsturen ofzo.. of ligt het aan mij?quote:Op dinsdag 3 februari 2009 13:14 schreef wdn het volgende:
[..]
Klopt. Zoek een RET medewerker en ga bij hem klagen dat je een compensatiekaart wilt
Hier meer info: http://74.125.77.132/search?q=cache:dAFxtTiYV9QJ:www.arriva.nl/fileadmin/user_upload/OV-chipkaart/Folder_compensatieregeling_A5_LR_DEF.pdf+COMPENSATIEKAART+OV+CHIP&hl=nl&ct=clnk&cd=1&gl=nl (html versie) of PDF http://www.arriva.nl/file(...)geling_A5_LR_DEF.pdf
Ja nou. Het alternatief zou zijn dat ALLE stations allemaal meteen moeten over stappen op OV Chip.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 13:16 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
Dankje! Maar het is toch te bizar voor woorden hoe het op deze manier gaat. Dat ik dingen moet opsturen ofzo.. of ligt het aan mij?
een OV kaart opwaarderen? Het is een simpel kaartje dat geplastificeerd is. zit verder geen chip of e.d. inquote:Op dinsdag 3 februari 2009 13:19 schreef wdn het volgende:
[..]
Ja nou. Het alternatief zou zijn dat ALLE stations allemaal meteen moeten over stappen op OV Chip.
RDam is het eerste metro station waar dit actief is. Alles buiten Rotterdam krijgt dus tijdelijk problemen met het vervoer in die regio. Helaas zijn jullie proefkonijnen
edit:
Ik las trouwens dat het alleen mogelijk is om een OV Kaart op te waarderen met een chipknip of bankpas.
Niet met contact geld !? (kan het me bijna niet voorstellen...).
Je kunt een saldo op een OV kaart zetten (abo versie). Niet de wegwerpvariant.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 13:24 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
een OV kaart opwaarderen? Het is een simpel kaartje dat geplastificeerd is. zit verder geen chip of e.d. in
Nou, wat ontzettend kort dag. De RET wilde al in oktober 2007 helemaal overstappen op de chipkaart. Ze hebben meer dan een jaar de tijd gehad.quote:,,Rotterdam was kort dag; voor de rest van het land hebben we nu ruim de tijd.''
Ja precies, geef je een zeer recent persbericht van de NS waaruit vrijwel onomstotelijk blijkt dat alleen op saldo reizen er komt, komt meneer snowgoon nog even met informatie uit de oertijd aanzetten om toch maar zijn gelijk te kunnen halen.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 08:50 schreef wdn het volgende:
[..]
Jij gebruikt een schrijven uit 2007 als feit voor een discussie!?!!?!?!?
toch is het zoquote:Op dinsdag 3 februari 2009 13:19 schreef wdn het volgende:
[..]
Ja nou. Het alternatief zou zijn dat ALLE stations allemaal meteen moeten over stappen op OV Chip.
RDam is het eerste metro station waar dit actief is. Alles buiten Rotterdam krijgt dus tijdelijk problemen met het vervoer in die regio. Helaas zijn jullie proefkonijnen
edit:
Ik las trouwens dat het alleen mogelijk is om een OV Kaart op te waarderen met een chipknip of bankpas.
Niet met contact geld !? (kan het me bijna niet voorstellen...).
testgebiede zeker ?quote:Op dinsdag 3 februari 2009 12:58 schreef msnk het volgende:
Weet iemand trouwens waarom er zoveel poortjes dicht zijn in bijv Sloterdijk? Daar hebben ze nog heul geen chipkaart gedoe dinges
1. Jouw links zeggen NIKS over het verdwijnen van 'producten' zoals een traject op een kaart zetten.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 08:50 schreef wdn het volgende:
[..]
Jij gebruikt een schrijven uit 2007 als feit voor een discussie!?!!?!?!?
Hier: Gepubliceerd: Woensdag 20 augustus 2008
http://webwereld.nl/article/view/id/52361
[..]
Aanleiding voor de eerste was deze http://webwereld.nl/article/view/id/52292:
Gepubliceerd: Donderdag 14 augustus 2008
[..]
Jouw argumentatie en informatie is in dit geval fout om 2 redenen:
1. mijn links komen uit 2008 en zijn dus nieuwer dan jouw link uit 2007;
2. niet alleen de retour maar ook de dagkaart verdwijnt.
Dus mensen kunnen niet meer van Maastricht naar Groningen reizen straksquote:Op dinsdag 3 februari 2009 08:55 schreef wdn het volgende:
[..]
Dan kun je op je bestemming niet naar buiten![]()
Die 20 euro borg (10 euro bij een voordeelurenkaart)
14.1.2009: http://press.jrc.it/NewsE(...)34cec55aadbe563.html
http://www.nos.nl/nosjour(...)09_ov-chipkaart.html
[..]
Ja dat was om alle stations af te sluiten.
http://www.trouw.nl/nieuw(...)nder_poortjes__.html
- Uit deze link kun je halen dat de problemen op de kleine stations van Enkhuizen (met 1 ingang) en Hoorn aanleiding waren voor het geven van die 500m (nu 700/750m door rente) om ALLE reizigers door poortjes te laten gaan.
Ze wilden meer dan 20 euro trouwens maar zijn teruggefloten
Ik heb er meer gevonden maar denk niet dat ik de moeite nog neem
Als jij het zo goed weet, leg jij dan eens uit hoe mensen straks van Maastricht naar Groningen op saldo kunnen reizen.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 16:43 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja precies, geef je een zeer recent persbericht van de NS waaruit vrijwel onomstotelijk blijkt dat alleen op saldo reizen er komt, komt meneer snowgoon nog even met informatie uit de oertijd aanzetten om toch maar zijn gelijk te kunnen halen.
Als jij mij aanwijst waar ik heb gezegd dat fraude niet kan, ga ik reageren op deze reactie.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 17:57 schreef macca728 het volgende:
Nou zeg het maar Snowgoon, fraude is niet mogelijk met de chipkaart of te kostbaar ?
AMSTERDAM - Een beveiligingsonderzoeker heeft aangetoond dat het mogelijk is om de informatie op chips in paspoorten te kopiëren zonder dat de drager dat merkt.
Moderne paspoorten zijn in de Verenigde Staten net als in onder meer Nederland voorzien van een chip met persoonlijke gegevens van de eigenaar. Dat moet helpen vervalsingen op te sporen. Volgens critici is de gebruikte technologie echter onveilig: de informatie op de RFID-chip kan op afstand worden uitgelezen.
Hacker Chris Paget reed met een zelfgebouwde chiplezer door de binnenstad van San Francisco, en slaagde er volgens The Register in om binnen 20 minuten twee paspoortchips van voorbijganger te klonen, zonder dat de houders daar iets van merkten.
Tien meter
Paget wilde met zijn demonstratie het ongelijk aantonen van voorstanders van de RFID-chip. Die beweren vaak dat gebruik van de chip geen reëel gevaar zou opleveren, omdat kopiëren alleen onder gecontroleerde omstandigheden zou kunnen. Hij bouwde zijn apparaat, dat een bereik heeft van tien meter, voor slechts 250 dollar.
Paget heeft een filmpje op Youtube geplaatst, waarin hij zijn techniek demonstreert.
quote:Qbuzz: vanaf april aan ov-chipkaart
Door GERT ONNINK
ROTTERDAM - Buspassagiers die in de Rotterdamse regio op pad gaan met Qbuzz, kunnen uiterlijk in april reizen met de ov-chipkaart.
Dat heeft directeur Leon Struijk van Qbuzz laten weten. Vanaf dat moment hebben de busoverstappers van Qbuzz op de Rotterdamse metro de gele compensatiekaart niet meer nodig. Ook de strippenkaart gaat dan in de ban.
Vorige week donderdag stapte vervoersbedrijf RET in de metro definitief over op de ov-chipkaart. De Rotterdamse wethouder Jeannette Baljeu riep andere bedrijven op die stap snel te volgen. Volgens RET-baas Pedro Peters gold Qbuzz daarbij als de voornaamste speler.
Qbuzz laat weten er naar te streven om over twee tot drie maanden alle negentig bussen in het Rijnmond-gebied uitgerust te hebben met de nieuwe ov-chipkaartapparatuur. ,,De spullen moeten komen uit een fabriek in China en worden vervolgens gemonteerd in onze bussen. Daarna gaan we nog uitvoerig testen,’’ zegt Struijk. Hij zegt geen reden te hebben om te twijfelen aan invoering vanaf april.
Struijk stipt aan dat er in het Westland, waar Qbuzz een standplaats heeft in Maasdijk, al zeven bussen met de nieuwe apparatuur rond rijden. Verder is Qbuzz gevestigd in Ridderkerk, Krimpen aan den IJssel en Zevenhuizen (bij de vinexwijk Nesselande). Qbuzz vervoert dagelijks zesduizend mensen, het bedrijf heeft 260 chauffeurs in dienst.
,,De RET heeft een topjob gedaan met de ov-chipkaart in de metro. Wij sluiten graag zo snel mogelijk aan,’’ zegt Struijk. ,,Het wordt voor onze klanten dan ook veel makkelijker.’’
Het is mij niet bekend dat het NIET werkt. En het lijkt mij ook niet dat ze zoiets in gaan voeren als ze weten dat het niet werkt.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 18:46 schreef macca728 het volgende:
is het dan wel bekend hoe alles gaat werken in de bus ?
Of moeten we dat ook maar weer afwachten als consument ?
1. Er staat duidelijk dat de 2 producten: retour en dagkaart verdwijnen. Blijft over het enkeltje (eventueel icm. een voordeelurenkaart (die blijft bestaan)). (abo's even buiten beschouwing gelaten!).quote:Op dinsdag 3 februari 2009 18:09 schreef snowgoon het volgende:
[..]
1. Jouw links zeggen NIKS over het verdwijnen van 'producten' zoals een traject op een kaart zetten.
2. Ja dus? Daaruit blijk1.t ook niet dat het niet mogelijk is om een 'traject' op de kaart te zetten.
Dat was al bekend edoch denk ik niet dat er iemand hier is die niet weet dat die dingen te kopieren zijn.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 17:57 schreef macca728 het volgende:
Nou zeg het maar Snowgoon, fraude is niet mogelijk met de chipkaart of te kostbaar ?
<..>
Ja maar DAAR verbaas ik me dan ook nog over.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 18:12 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dus mensen kunnen niet meer van Maastricht naar Groningen reizen straks
Reizen boven de 30 euro zijn niet mogelijk. Dat is het max tarief wat op de chipkaart kan. Dan moet je straks dus saldo op de kaart zetten voordat je gaat en saldo voordat je terug gaat.
Lijkt me zeer onlogisch en klantonvriendelijk.
Ik zie nergens in het artikel staan dat alle stations met poortjes zouden worden voorzien. Misschien dat een paar mensen dat gedacht hebben en daarvan uitgingen, maar om eerder genoemde redenen lijkt me dat ook niet haalbaar.
Is per provincie anders dus het zit er dik in dat dit wel even zal duren voor we dat weten.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 18:48 schreef macca728 het volgende:
Ik bedoel daarmee de tarieven, de verschillen tusen verschillende buslijnen, de soorten kaarten en de webshop
Of komt dat allemaal weer achteraf
nee maar bij Qbuzz komt dat al verplicht per april, dus binnen 2 maanden.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:00 schreef wdn het volgende:
[..]
Is per provincie anders dus het zit er dik in dat dit wel even zal duren voor we dat weten.
Hier in Limburg zijn ze nog aan het discussieren over de OV Chip zelf
Oh zo. Ja dat lijkt me ook dan jaquote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:05 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee maar bij Qbuzz komt dat al verplicht per april, dus binnen 2 maanden.
Lijkt me wel makkelijk dat mensen dan ook weten waar ze aan toe zijn
Ik zie een heleboel tekst, maar nog geen uitleg over hoe men van Maastricht naar Groningen reist zonder 2 keer je kaart op te laden.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 18:58 schreef wdn het volgende:
[..]
1. Er staat duidelijk dat de 2 producten: retour en dagkaart verdwijnen. Blijft over het enkeltje (eventueel icm. een voordeelurenkaart (die blijft bestaan)). (abo's even buiten beschouwing gelaten!).
Nogmaals:
Wat we nu een enkeltje noemen wordt: inchecken en uitchecken. Waar je dat doet maak geen zak meer uit.
Een eventuele conducteur hoeft dan met een lezer alleen maar te controleren of je OV kaart ingecheckt is. Meer niet. Het maakt voor hem op dat moment namelijk niet meer uit waar je naar toe gaat.
Het enige wat hij moet kunnen is je kaart van niet ingecheckt naar wel ingechekt te zetten. Overigens laat NS nog even in het midden vanaf wel station dan geteld wordt ()
Nogmaals: Je koopt dus niet meer een kaartje van A naar B.
(abo's buiten beschouwing gelaten).
(nog een opmerking: de NS is ook nog steeds bezig met analyseren).
2. Van wat ik heb gelezen zijn wegwerpkaarten niet gebonden aan een plaats van uitstappen.
Nogmaals: de reden voor het vervallen van retouren is de administratieve rompslomp die je krijgt.
Voor een enkeltje is dat beduidend minder: je gaat van A naar B. Punt. En zodra B bereikt is hoef je daar niets meer voor te onthouden. Zo'n OV chip hoeft dan namelijk maar 1 status bij te houden: deze kaart is of 0=uitgechecked of 1=ingechecked. De afrekening gebeurd via een backoffice applicatie die kontakt heeft met het poortje.
[..]
Dat was al bekend edoch denk ik niet dat er iemand hier is die niet weet dat die dingen te kopieren zijn.
- Op de OV kaart staan trouwens de laatste 10 ritten+klantnummer maar GEEN adresgevens.
Het wordt pas interessant icm. fraude idien wegwerpkaarten van een nieuw saldo voorzien kunnen worden. Ik hoop ten zeerste dat die saldo's via een backoffice gaan en niet op de kaart zelf staan. Zelfs snowgoon niet![]()
[..]
Ja maar DAAR verbaas ik me dan ook nog over.
We zijn het over de volgende dingen eens hoop ik:
1. Een kaart mag maximaal 30 euro bevatten. Ik neem aan dat dit niet door de NS is besloten (misschien dat dit 1 van de regels is van de DNB voor deze vorm van betalen?)
Onduidelijk: kan het zijn dat die 30 euro alleen voor METRO is?? Die RET medewerker die ik af en toe in berichten zie vertrouw ik niet meer als het om de NS gaat.
2. Borg wordt 20 euro bij de NS (meerdere links met info zien hier van gepost).
3. Een maximale rit kost meer dan 20 euro. 42 of 43 euro hadden we ergens gezien dacht ik.
Financieel komt dit niet rond.Want je zult dan dus ergens je saldo of dik de min in zien gaan (en dus kun je zo'n wegwerpkaart weggooien en een andere kopen).
Het lijkt mij dat punt 1 niet kan kloppen: het maximale saldo moet minimaal 2x de prijs van de langste rit zijn (zodat je ook weer thuis kan komen).
Punt 1: maximale bedrag voor de metro is 6 euro (is een dagkaart).Met een bedrag van 30 euro als maximaal saldo zit je altijd safe.
Maar met de NS zeker niet...
Lees het laatste stuk. Ruim een kwart van mijn reply gaat daarover. En daar staat toch echt heel duidelijk dat ik dat met de huidige opzet niet kan verklaren. Kom bij mij niet aan met dat selektieve leesgedrag van je.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:07 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik zie een heleboel tekst, maar nog geen uitleg over hoe men van Maastricht naar Groningen reist zonder 2 keer je kaart op te laden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
Sorry hoor, maar de links waar jij mee aankomt, weerleggen mijn link uit 2007 totaal niet.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:25 schreef wdn het volgende:
[..]
Lees het laatste stuk. Ruim een kwart van mijn reply gaat daarover. En daar staat toch echt heel duidelijk dat ik dat met de huidige opzet niet kan verklaren. Kom bij mij niet aan met dat selektieve leesgedrag van je.
Nogmaals: met de huidige informatie kom je er zelfs niet met 2 keer opladen want je wilt meestal ook nog terug naar huis als het een dagrit is![]()
Ik zou het zeer dom vinden als men de dagkaart afschaft. Daarmee dek je de lading wel(net als nu is Maastricht-Groningen meer dan het maximale tarief en dus een dagkaart).
Wil je stoppen met zieken aub? Ik heb al verschillende keren aangegeven dat je gelijk hebt bij sommige punten en ook een aantal keren gesteld dat ik denk dat macca+cijfertjes het mis heeft.
Oh en deze reply is genoeg voor me ...
Je begint hierboven met een link uit 2007 die duidelijk te weerleggen is met meerdere links met een datum uit 2008. Ipv aan te geven dat je ongelijk heb eikel je nog even erover door. Iedereen behalve jij gelooft die informatie niet die in die link van jou staat. (indien er nog iemand anders is wordt ik GRAAG gecorrigeerd). Hou je gewoon aan de feiten en kom met recente informatie. En nu commentaar geven dat ik niet inhoudelijk reageer terwijl er duidelijk staat dat ik daar geen antwoord op heb (ja ik ben niet te beroerd om te vertellen dat ik dit niet weet en ook niet kan vinden). Een kwart van mijn reply is duidelijk over dat punt en wordt onder jouw post gezet. Lijkt me duidelijk.
De informatie die IK geef zal altijd voorzien zijn van recente gegevens (juli 2008 of jonger) en niet alles zal ik volgen of begrijpen. Maar ik kan je wel garanderen dat en de retour en de dagkaart in zijn huidige vorm verdwijnen. En dat de NS het plaatje niet rond heeft want het max saldo op een kaart en de max prijs van de langste rit komen niet met elkaar overeen. Het systeem zoals nu bekend is staat gewoon open voor fraude.
En ik had die reply nog veel langer kunnen maken hoor
edit op de wijzigingt:dat artikel wat je aanhaalde was van TWEEDUIZENDZEVEN. Dat is verdomme 2.5 jaar geleden. NIEMAND hier accepteert die link nog als correct. Vooral nietr als ik 2 links erbij zet die domweg het tegenovergestelde beweren en veel recenter zijn.
quote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:30 schreef wdn het volgende:
Trouwens snowgoon. Ik accepteer geen enkele informatie over de OV indien deze van voor 29 februari 2008 is.
Ik laat het aan jou om uit te zoeken waarom ik die datum noem.
Hint: heeft te maken met
verkeerenwaterstaat.nl
onderwerpen
openbaar_vervoer
Alle informatie voor die dag is onbetrouwbaar en speculatie.
Nog leuker:en alle informatie van voor 4 december 2008 dient extra gecontroleerd te worden of daar later niet een korrektie/aanpassing op is gekomen.Prima dan. Verwacht van mij alleen niet dat ik jouw verhalen geloof als ze incompleet zijn of nog grote vragen veroorzaken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Reageer dan ook even op wat er in de spoiler staat...quote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:36 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Prima dan. Verwacht van mij alleen niet dat ik jouw verhalen geloof als ze incompleet zijn of nog grote vragen veroorzaken.
Die spoiler heb ik meegenomen in mijn reactie.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 21:36 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Reageer dan ook even op wat er in de spoiler staat...
haha, heb je al gereisd in Rotterdam dan.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 22:34 schreef snowgoon het volgende:
Tja, je moet toch wat he, als blijkt dat het allemaal niet zo rampzalig gaat met die chipkaart als gedacht....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |