abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65648292
quote:
Op maandag 2 februari 2009 00:37 schreef macca728 het volgende:

[..]

maar met een huidig retour kan je heel de dag reizen, je zou dus 2x heen en weer kunnen gaan.
Ja komt voor hoor.

Je zou dus van een retour een dagabonnement kunnen maken
Het kan alleen als er op beide ritten geen controle is. Het is dus niet de bedoeling. Dus ik zou ook niet weten waarom de NS daar een alternatief voor moet verzinnen.
pi_65648332
quote:
Op maandag 2 februari 2009 06:39 schreef wdn het volgende:

[..]

Je kunt geen enkeltje rotterdam-den haag kopen,.Je koopt dan een enkeltje rotterdam - delft en een enkeltje delft- den haag als je wilt blijven praten in termen die we nu gebruiken. Maar wat je doet is: je koopt het recht om door een poortje te gaan. Daarvoor wordt x borg van je kaart gehaald. Het poortje waar je uitloopt (maakt niet uit waar) zorgt voor betaling van de reis. Het verschil tussen borg en reisafstand wordt of teruggeboekt of moet je bijbetalen.

In dit geval (R'dam-Delft-Den Haag) betaal je dus trouwens 2x het opstaptarief. Indien de prijs van een kaartje alleen bepaald wordt door de kilometerprijs (variabele kosten) en er niet een opstaptarief in zit (vaste kosten) dan blijft de prijs hetzelfde. Is dat niet het geval betaal je 2x vaste kosten en is de prijs iets hoger.

Informatie die ik hier over heb gevonden is al redelijk oud maar heb ik geen ander bericht over gehoord:
(viziris, consumentenbond conclusies en vragen net voordat men uit het overleg stapte):

- Toegang tot perron voor wegbrengers/afhalers (waaronder begeleiders gehandicapten), passanten, bezoekers inpandige voorzieninge
- Risico hoge afschrijving voor kaarthouders die station binnengaan met Reizen op Saldo
* In- en uitchecken op station binnen 30 minuten, geen afschrijving. Bij verblijf langer dan 30 minuten bij abonnement ook geen probleem. Bij A-kaart/e-purse binnen 30 minuten uitchecken of passagerecht laden.
* Voor houders begeleiderskaart is tijdens het begeleiden geen passagerecht nodig, gezien hun vrij vervoer

- Kan treinreis nog steeds zonder extra kosten worden onderbroken?
- Niet bij reizen op saldo
- NS voert nog een studie uit naar Reizen op Saldo

Deze 2 punten stellen dat tussendoor een station uitgaan extra kosten meebrengt bij reizen op saldo (niet op abo binnen gebied van abo) tenzij je binnen 30 minuten weer bij het poortje incheckt.

edit: overigens als er sprake is van zuilen zou ik verwachten dat het WEL kan. Alleen durf ik dan niet te voorspellen of ze bijhouden in tijd hoelang je over een traject doet. Ik neem namelijk even aan van niet.
Waar haal jij al die wijsheid toch vandaan? Instaptarief in de trein? Nog nooit van gehoord.
Je doet alsof je al precies weet hoe het allemaal gaat werken. Maar er is nog maar weinig bekend.
pi_65648433
quote:
Zwartrijders teruggefloten
ROTTERDAM - Metroreizigers fluiten zwartrijders vaker terug nu het door de ov-chipkaart onmogelijk is om ongezien zonder te betalen met de metro te reizen.

,,Wat we vooraf hadden gehoopt, zien we ook gebeuren,’’ zegt woordvoerder Rob Sebes van de RET. ,,De sociale controle is groter geworden. Mensen spreken elkaar aan: ‘Hé, je moet gewoon betalen’.’’

De RET verwacht, mede op basis van de gestegen verkoop van chipkaarten afgelopen weekeinde, dat het zwartrijden inderdaad zal dalen door de afschaffing van de stripkaart in de metro. Over enkele weken komt de RET met cijfers over het aantal niet betalende reizigers, dat door de tourniquets vele procenten lager zou moeten uitvallen.

Sinds afgelopen donderdag kan in de metro alleen nog met de ov- chipkaart worden gereisd. Op de eerste dagen probeerden enkele zwartrijders nog wel ‘mee te liften’ met een betalende reizigers of ze trapten deurtjes open. Sommige voelden letterlijk dat zwartrijden niet mag, toen het poortje in hun gezicht dichtklapte. Het RET-personeel kan de zwartrijders er ook makkelijker uitpikken.

Verder is met de chipkaart, waarmee per kilometer wordt betaald, het ‘grijsrijden’ uitgebannen. Vroeger werd nog wel eens de vermoorde onschuld gespeeld als er te weinig strippen waren gestempeld of werd een volkomen gekreukelde strippenkaart tevoorschijn getoverd met een onleesbare stempel.

Met de chipkaart is sjoemelen moeilijker, al kan de kaart wel worden gekraakt zoals studenten van onder andere de Radboud Universiteit bewezen.

RET’ers helpen verraste wintersporters op weg

Het eerste weekeinde met de chipkaart verliep verder voorspoedig. Ondanks het bijzondere weekeinde met het filmfestival, de Vrienden van Amstel in Ahoy en het winkelend publiek dat voor het eerst niet met de strippenkaart kon reizen in de metro, bleven lange wachtrijen uit. Net als in het gemiddelde weekeinde stapten meer dan 200.000 passagiers in de ondergrondse.

Toen bleek dat vooral op het Centraal Station en op metrostation Kralingse Zoom extra hulp nodig was, werd hier personeel heen gedirigeerd.

,,Wintersporters die met de bus terugkwamen waren verrast dat ze niet zoals voor vertrek met de strippenkaart konden reizen. Die hebben we even op weg geholpen.’’

De RET kreeg de afgelopen dagen wel te maken met technische proberen, maar volgens de woordvoerder gaat het om gebruikelijke storingen. De kou en de gure wind zorgden ervoor dat sommige oplaadpunten of poortjes er geen zin in hadden. ,,Er waren altijd voldoende poortjes en verkooppunten die het wel deden.’’
http://www.ad.nl/rotterda(...)s_teruggefloten.html
  maandag 2 februari 2009 @ 10:39:22 #229
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65648716
quote:
Op maandag 2 februari 2009 10:25 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Waar haal jij al die wijsheid toch vandaan? Instaptarief in de trein? Nog nooit van gehoord.
Je doet alsof je al precies weet hoe het allemaal gaat werken. Maar er is nog maar weinig bekend.
Ik werk bij de NS

Gegevens komen van flyers van de NS en van de consumentenbond.

Ter verduidelijking:
NS heeft al aangegeven naar de consumentenbond dat de reizen (voorbeeld van macca):

Rotterdam - Den Haag
Rotterdam - Delft - Den Haag

2 verschillende prijzen kennen als je op saldo (wegwerpkaart wordt ook als 'op saldo' gezien) reist (geld dus niet voor abo's) tenzij je binnen 30 minuten na uitchecken in Delft weer incheckt.
Poortjes worden zo afgesteld dat in en uitchecken op hetzelfde station binnen 30 minuten niet tot een afboeking leidt (wat weer een leuke uitdaging oplevert: kun je van station A naar station B en zonder op B uit te checken binnen een 1/2 uur bij A uitchecken??? Resultaat: je bent met een geldige kaart aan het reizen maar er zal geen afboeking vinden )

MAAR NS heeft ook aangegeven dat hier nog een studie over loopt. Onder meer het proeftraject zal uitsluitsel moeten geven hierover.

En ja, ik weet er veel vanaf want ik heb er mee te maken
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  maandag 2 februari 2009 @ 10:44:38 #230
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65648841
quote:
Mooi toch? Helemaal voor dat dit gebeurd. En zie ik als een hele groot pluspunt voor de OV chip.

Alleen 1 probleem: er komen meer dan 75% aan stations met zuilen en zonder poortjes. En die zuilen houden de zwartrijders niet tegen. Tenzij men met zwartrijders bedoeld: "zwartrijders in de RANDSTAD" want alle grote stations krijgen wel poortjes.

In Roermond hebben ze al zuilen geplaatst. Weert zal ook zuilen krijgen. Ergo: zonder extra controle in de trein kun je dus zondermeer instappen en uitstappen op dit traject.
pi_65649475
quote:
Mjah... totdat de eerste "terugfluiters" neergestoken worden door zwartrijders.
pi_65654782
Hmm.. dat reizen op saldo bij de NS he? Moet je er dan nog steeds een kaartje opzetten? Of kan ik gewoon instappen?

Wat als ik dan instap in Enschede, reis naar Zwolle, daar op het perron een pakketje in ontvangst neem, op hetzelfde perron weer in de trein terug stap,naar Hengelo reis, daar uitcheck, weer incheck (evt. met een tussentijd van een half uurtje, als dat nodig is.), naar Enschede reis en daar weer uitcheck?

Ik ga er in dit geval van uit dat zo'n chip niet weet waar hij is en je onbeperkt over de reis Enschede - Hengelo mag doen.

Hmmm..
pi_65654851
Zijn die zuiltjes hufterproof btw? Ze zijn er zo fragiel uit..
  maandag 2 februari 2009 @ 14:48:38 #234
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65656747
quote:
Op maandag 2 februari 2009 13:49 schreef DJKoster het volgende:
Zijn die zuiltjes hufterproof btw? Ze zijn er zo fragiel uit..
Nee. Mag niet op last van de brandweer. Die poortjes -moeten- bij de geringste vorm van kracht opengaan.
pi_65662445
quote:
Op maandag 2 februari 2009 10:23 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Het kan alleen als er op beide ritten geen controle is. Het is dus niet de bedoeling. Dus ik zou ook niet weten waarom de NS daar een alternatief voor moet verzinnen.
Dat is echt bullshit SNowgoon, het heet niet voor niets een DAGretour
pi_65663297
quote:
Op maandag 2 februari 2009 17:15 schreef macca728 het volgende:

[..]

Dat is echt bullshit SNowgoon, het heet niet voor niets een DAGretour
Het heet DAGretour omdat het kaartje hoogstens één dag geldig is - je moet op dezelfde dag heen én terug. Uiteraard mag je met een dagretour niet twee keer heen en terug, ook niet op dezelfde dag.
pi_65663423
quote:
Op maandag 2 februari 2009 17:41 schreef Igen het volgende:

[..]

Het heet DAGretour omdat het kaartje hoogstens één dag geldig is - je moet op dezelfde dag heen én terug. Uiteraard mag je met een dagretour niet twee keer heen en terug, ook niet op dezelfde dag.
Tuurlijk kan dat wel

a een onducteur weet niet of je bent overgestapt of niet, waardoor evt controle niet opvalt dat je het al gebruikt heb

b negen van de 10x krijg je niet eens controle en dan kan je het kaartje gwoon opnieuw gebruiken

vb ik ga van Rotterdam-Lombardijen naar Den Haag.
dan kan ik uitstappen/overstapen in Blaak, Rotterdam Centraal. Delft bv en daarna verder gaan.
Terug ook. Dus ik kan rustig 4x controle krijgen onderweg.

Ik bedoel niet dat ik eindeloos heen en weer ga, maar het kan wel
pi_65663508
quote:
Op maandag 2 februari 2009 13:47 schreef DJKoster het volgende:
Hmm.. dat reizen op saldo bij de NS he? Moet je er dan nog steeds een kaartje opzetten? Of kan ik gewoon instappen?

Wat als ik dan instap in Enschede, reis naar Zwolle, daar op het perron een pakketje in ontvangst neem, op hetzelfde perron weer in de trein terug stap,naar Hengelo reis, daar uitcheck, weer incheck (evt. met een tussentijd van een half uurtje, als dat nodig is.), naar Enschede reis en daar weer uitcheck?

Ik ga er in dit geval van uit dat zo'n chip niet weet waar hij is en je onbeperkt over de reis Enschede - Hengelo mag doen.

Hmmm..
Ja dat kan, als je niet uitchecktt in Hengelo.
Bij controle ben je wel de lul, denk ik
pi_65664329
Ik heb vandaag met mijn abonnement gereist in de metro en het is een stuk minder druk.

Bij metrostation Beurs staan nog steeds lange rijen met linten
pi_65664865
quote:
Op maandag 2 februari 2009 17:45 schreef macca728 het volgende:

[..]

Tuurlijk kan dat wel
Dat het kan wil niet zeggen dat het ook mag.
En ik zie echt niet in waarom het een probleem is als je met de chipkaart minder makkelijk kunt zwartrijden.
pi_65664969
quote:
Op maandag 2 februari 2009 18:30 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat het kan wil niet zeggen dat het ook mag.
En ik zie echt niet in waarom het een probleem is als je met de chipkaart minder makkelijk kunt zwartrijden.
nogmaals het is geen zwartrijden anders krijg je een boete
pi_65665037

[ Bericht 100% gewijzigd door macca728 op 02-02-2009 18:36:21 ]
pi_65667427
quote:
Op maandag 2 februari 2009 18:33 schreef macca728 het volgende:

[..]

Aaah, nou snap ik hem.
Dus toen ik helemaal zonder kaartje in de metro van Rotterdam zat, reed ik niet zwart, want ik kreeg geen boete! Mooi om te weten!

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2009 19:36:32 ]
pi_65667770
Hebben ze dat ding nogsteeds niet afgeschaft? No way dat ik dat ding nog wil na geslaagde hackpoging 5000.
pi_65675020
quote:
Op maandag 2 februari 2009 18:33 schreef macca728 het volgende:

[..]

Als jij 2 keer op een dag 1 retour gebruik en je wordt beide keren gecontroleerd, krijg je wel degelijk een boete.
pi_65675131
quote:
Op maandag 2 februari 2009 10:44 schreef wdn het volgende:

[..]

Mooi toch? Helemaal voor dat dit gebeurd. En zie ik als een hele groot pluspunt voor de OV chip.

Alleen 1 probleem: er komen meer dan 75% aan stations met zuilen en zonder poortjes. En die zuilen houden de zwartrijders niet tegen. Tenzij men met zwartrijders bedoeld: "zwartrijders in de RANDSTAD" want alle grote stations krijgen wel poortjes.

In Roermond hebben ze al zuilen geplaatst. Weert zal ook zuilen krijgen. Ergo: zonder extra controle in de trein kun je dus zondermeer instappen en uitstappen op dit traject.
Er is ook nooit gesteld dat het alle zwartrijders zal tegenhouden.
Ik denk ook dat er in Weert minder zwartrijders op zullen stappen dan in Amsterdam.

Het zal wel een keuze zijn die de NS maakt. Hele station volbouwen met poortjes of genoegen nemen met een paar zwartrijders.
pi_65675217
quote:
Op maandag 2 februari 2009 10:39 schreef wdn het volgende:

[..]

Ik werk bij de NS

Gegevens komen van flyers van de NS en van de consumentenbond.

Ter verduidelijking:
NS heeft al aangegeven naar de consumentenbond dat de reizen (voorbeeld van macca):

Rotterdam - Den Haag
Rotterdam - Delft - Den Haag

2 verschillende prijzen kennen als je op saldo (wegwerpkaart wordt ook als 'op saldo' gezien) reist (geld dus niet voor abo's) tenzij je binnen 30 minuten na uitchecken in Delft weer incheckt.
Poortjes worden zo afgesteld dat in en uitchecken op hetzelfde station binnen 30 minuten niet tot een afboeking leidt (wat weer een leuke uitdaging oplevert: kun je van station A naar station B en zonder op B uit te checken binnen een 1/2 uur bij A uitchecken??? Resultaat: je bent met een geldige kaart aan het reizen maar er zal geen afboeking vinden )

MAAR NS heeft ook aangegeven dat hier nog een studie over loopt. Onder meer het proeftraject zal uitsluitsel moeten geven hierover.

En ja, ik weet er veel vanaf want ik heb er mee te maken
Dat is dus de op saldo situatie. En dan lijkt het mij ook logisch dat je voor 2 aparte ritten betaald.
Hoe gaat het met het "kaartje kopen" scenario.
pi_65675377
quote:
Op maandag 2 februari 2009 22:25 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Als jij 2 keer op een dag 1 retour gebruik en je wordt beide keren gecontroleerd, krijg je wel degelijk een boete.
echt lulkoek

als je meer met OV zou reizen zou je ook weten waarom
pi_65675378
dubbel
  maandag 2 februari 2009 @ 22:50:10 #250
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65676087
quote:
Op maandag 2 februari 2009 22:27 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Er is ook nooit gesteld dat het alle zwartrijders zal tegenhouden.
Ik denk ook dat er in Weert minder zwartrijders op zullen stappen dan in Amsterdam.

Het zal wel een keuze zijn die de NS maakt. Hele station volbouwen met poortjes of genoegen nemen met een paar zwartrijders
Wist je dat de NS 700m euro op een rekening heeft staan om ALLE stations te voorzien van poortjes en dat ze dat geld gebruiken om de huidige extra kosten te dekken. Men kreeg dat geld omdat zwartrijders de belastingbetaler veel geld kost. Dat er daarna voor zuilen gekozen wordt was geen aanleiding om dat geld naar ratio terug te vragen...
quote:
Op maandag 2 februari 2009 22:25 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Klopt. Macca hij heeft hier gelijk hoor
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')