Wat is een 'kaartje kopen' scenario? (ik mis iets denk ik want dit ken ik niet).quote:Op maandag 2 februari 2009 22:29 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dat is dus de op saldo situatie. En dan lijkt het mij ook logisch dat je voor 2 aparte ritten betaald.
Hoe gaat het met het "kaartje kopen" scenario.
nee hij heeft geen gelijkquote:Op maandag 2 februari 2009 22:50 schreef wdn het volgende:
[..]
Wist je dat de NS 700m euro op een rekening heeft staan om ALLE stations te voorzien van poortjes en dat ze dat geld gebruiken om de huidige extra kosten te dekken. Men kreeg dat geld omdat zwartrijders de belastingbetaler veel geld kost. Dat er daarna voor zuilen gekozen wordt was geen aanleiding om dat geld naar ratio terug te vragen...
[..]
Klopt. Macca hij heeft hier gelijk hoor
Dat is de hardnekkigheid van snowgoon, die denkt dat de NS met twee soorten reissystemen komt. Eentje met in- en uitchecken op saldo, en het bedenksel van Snowgoon dat je bij een automaat een enkeltje van een bepaald station naar een ander bepaald station op de chipkaart kan zetten.quote:Op maandag 2 februari 2009 22:51 schreef wdn het volgende:
[..]
Wat is een 'kaartje kopen' scenario? (ik mis iets denk ik want dit ken ik niet).
Nee mag niet. Ze kunnen aan de stempel zien welke conducteur op welke dag die heeft gezet.quote:Op maandag 2 februari 2009 23:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee hij heeft geen gelijk
ik ga van Rotterdam Lombardijen naar Den Haag
Ik neem stoptrein, krijg controle =1
stap over op intercity krijg controle = 2
ik ga terug met intercity naar Rotterdam Centraal, krijg weer controle = 3
stap over naar stoptrein naar R'dam Lombardijen, weer pech, weer controle = 4x
Los daarvan, je krijgt bijna nooit 2x controle hoor, dus het kan wel degelijk.
Voor de goede orde, ik ga niet 2x heen en weer, maar het zou wel kunnen
oh. Er komen 2 systemen.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 06:51 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat is de hardnekkigheid van snowgoon, die denkt dat de NS met twee soorten reissystemen komt. Eentje met in- en uitchecken op saldo, en het bedenksel van Snowgoon dat je bij een automaat een enkeltje van een bepaald station naar een ander bepaald station op de chipkaart kan zetten.
Heeft geen zin, snowgoon is toch overtuigd van zijn eigen gelijk.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 06:59 schreef wdn het volgende:
oh. Er komen 2 systemen.
- Kaartjes waar je geld op kunt zetten (saldo).
- Abo's (maand/jaar reizen van statiion a naar station b).
Een abo kan ook als saldo gebruikt worden maar dat is geen aparte kaart: slechts variant 1 saldo gebruiken met een variant 2 ov chip.
Precies.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 07:14 schreef macca728 het volgende:
het grote probleem met de NS is dat niemand weet wat er daadwerkelijk gaat gebeuren.
2 keer een enkele reis kopen ipv een retour, dat op je OV chipkaart zetten zodat je van tevoren weet hoeveel de reis gaat kosten.quote:Op maandag 2 februari 2009 22:51 schreef wdn het volgende:
[..]
Wat is een 'kaartje kopen' scenario? (ik mis iets denk ik want dit ken ik niet).
quote:Groningers en Drenten, die vaak lange reizen maken, hoeven volgens hem niet bang te zijn. ”Bij een automaat kun je straks Groningen–Amsterdam Zuid als los retourtje op je ov-chipkaart zetten”, zegt Hageman. ”Eén op één tegen het huidige tarief.”
Voor zover ik weet heeft de NS dat geld gekregen om poortjes op stations te zetten. Ik heb nergens gelezen dat het alle stations zouden worden. Lijkt me ook niet handig dat staion Schubbekutteveen met 1 ingang en niemand in de buurt een poortje krijgt dat stuk kan gaan en de boel kan blokkeren.quote:Op maandag 2 februari 2009 22:50 schreef wdn het volgende:
[..]
Wist je dat de NS 700m euro op een rekening heeft staan om ALLE stations te voorzien van poortjes en dat ze dat geld gebruiken om de huidige extra kosten te dekken. Men kreeg dat geld omdat zwartrijders de belastingbetaler veel geld kost. Dat er daarna voor zuilen gekozen wordt was geen aanleiding om dat geld naar ratio terug te vragen...
[..]
Klopt. Macca hij heeft hier gelijk hoor
quote:Op dinsdag 3 februari 2009 06:51 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat is de hardnekkigheid van snowgoon, die denkt dat de NS met twee soorten reissystemen komt. Eentje met in- en uitchecken op saldo, en het bedenksel van Snowgoon dat je bij een automaat een enkeltje van een bepaald station naar een ander bepaald station op de chipkaart kan zetten.
Jij gebruikt een schrijven uit 2007 als feit voor een discussie!?!!?!?!?quote:Op dinsdag 3 februari 2009 08:28 schreef snowgoon het volgende:
[..]
2 keer een enkele reis kopen ipv een retour, dat op je OV chipkaart zetten zodat je van tevoren weet hoeveel de reis gaat kosten.
De NS heeft van tevoren gezegd dat alle kaartsoorten en reizen blijven bestaan behalve de retourtjes.
En zeker voor de lange afstanden, meer dan 20 euro waarschijnlijk, kun je dus een specifiek een traject kopen.
http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/article2221371.ece
[..]
Aanleiding voor de eerste was deze http://webwereld.nl/article/view/id/52292:quote:De technische beperking van de OV-chipkaart op treinretourtjes lijkt haaks te staan op de wil van de Tweede Kamer. In Londen krijgen reizigers wel automatisch geld terug. SP stelt vragen.
Het afschaffen van het retourtje in de trein trein blijkt slecht te vallen bij de Tweede Kamer. Vorige week maakte de NS het einde van het retour-tarief bekend.Reizers zullen bij de invoering van de OV-chipkaart twee enkeltjes moeten kopen en zijn dan zes procent duurder uit.
<..>
Ook dagkaart verdwijnt
Naast het retourtje in de trein, blijkt overigens dat ook de dagkaart zal verdwijnen. Bij een dagkaart mogen reizigers tegen een vast tarief onbeperkt reizen. Een zegsman van de NS zegt toe dat de dagkaart de komende twee tot drie jaar op papier worden verstrekt.Evenals bij het retourtje, zou het technisch niet mogelijk zijn om deze tarief-variant op de OV-chipkaart te laden.
<..>
Jouw argumentatie en informatie is in dit geval fout om 2 redenen:quote:De OV-chipkaart is technisch niet in staat om retourtjes te verwerken. Daarom wordt deze mogelijkheid afgeschaft. Maar het is onzekerder dan ooit of de kaart er überhaupt komt.
De OV-chipkaart blijkt alleen enkele reizen te kunnen verwerken. Daarom wordt bij de introductie het retourbiljet afgeschaft. Hierdoor zullen reizigers voor dit type reis gemiddeld zo'n zes procent meer moeten betalen. Voor enkeltjes komt een korting van 9 procent ten opzicht van het huidige tarief.
In de huidige tariefstructuur is een retourtje 15 procent goedkoper dan een enkeltje, waardoor die kaartjes in praktijk 6 procent duurder worden. <..>
Dan kun je op je bestemming niet naar buitenquote:Op dinsdag 3 februari 2009 08:43 schreef snowgoon het volgende:
Owja, als dat op saldo reizen het enige is, hoe gaat het dan met die 20 euro? Een reisje Maastricht - Goningen kost veel meer. Grote kans dat daarna je kaart meteen leeg is en je dus telkens moet opladen voor die enkele reis.
Ja dat was om alle stations af te sluiten.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 08:31 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Voor zover ik weet heeft de NS dat geld gekregen om poortjes op stations te zetten. Ik heb nergens gelezen dat het alle stations zouden worden. Lijkt me ook niet handig dat staion Schubbekutteveen met 1 ingang en niemand in de buurt een poortje krijgt dat stuk kan gaan en de boel kan blokkeren.
quote:Een op vijf studenten kreeg ov-chipkaart te laat
Uitgegeven: 3 februari 2009 11:53
Laatst gewijzigd: 3 februari 2009 11:54
ROTTERDAM - Ruim 20.000 studenten die in Rotterdam studeren hadden niet op tijd een ov-studentenkaart met chip in bezit.
Dat is ongeveer 20 procent van het totaal aantal studenten dat in de havenstad studeert.
,,We wisten van tevoren dat niet alle studenten hun kaart op tijd zouden hebben" , aldus de woordvoerder van de ov-studentenkaart dinsdag.
Pasfoto
Hun verwachting was al dat er 16.000 tot 17.000 van de 110.000 kaarten in orde zouden zijn. Dat de studenten hun kaart niet op tijd kregen, heeft verschillende oorzaken. Ongeveer een op de tien had niet op een tijd een tweede pasfoto ingeleverd die nodig is voor de kaart.
Woonadressen
Bovendien zijn eerst kaarten verstuurd aan studenten die in Rotterdam en de directe omgeving wonen. Terwijl studenten ook verder weg wonen. Kaarten worden verkeerd verstuurd omdat correspondentie adressen waar de organisatie over beschikt, niet altijd dezelfde zijn als de woonadressen van de studenten.
Kort dag
Ook zijn 20.000 kaarten pas de laatste dagen voor invoering van de ov-chip in de Rotterdamse metro, op 29 januari, verstuurd. De organisatie was ervan uitgegaan dat een groep studenten die in 2007 had meegedaan aan een pilot, de kaart nog had. Ondanks de problemen in Rotterdam moet de rest van de Nederlandse studenten eind maart van een ov-studentenkaart met chip zijn voorzien. ,,Rotterdam was kort dag; voor de rest van het land hebben we nu ruim de tijd.''
De woordvoerder verwacht dat het ,,probleem in Rotterdam de komende weken vanzelf verdwijnt''. Het inleveren van een tweede pasfoto blijft een zaak van de studenten zelf.
© ANP
Klopt. Zoek een RET medewerker en ga bij hem klagen dat je een compensatiekaart wiltquote:Op dinsdag 3 februari 2009 12:59 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Als ik nou met mijn OV naar Rotterdam wil, en met de metro naar spijkernisse wil. Dat kan dus niet? Omdat ik nog geen OV kaart heb?
Geen ideequote:Op dinsdag 3 februari 2009 12:58 schreef msnk het volgende:
Weet iemand trouwens waarom er zoveel poortjes dicht zijn in bijv Sloterdijk? Daar hebben ze nog heul geen chipkaart gedoe dinges
Dankje! Maar het is toch te bizar voor woorden hoe het op deze manier gaat. Dat ik dingen moet opsturen ofzo.. of ligt het aan mij?quote:Op dinsdag 3 februari 2009 13:14 schreef wdn het volgende:
[..]
Klopt. Zoek een RET medewerker en ga bij hem klagen dat je een compensatiekaart wilt
Hier meer info: http://74.125.77.132/search?q=cache:dAFxtTiYV9QJ:www.arriva.nl/fileadmin/user_upload/OV-chipkaart/Folder_compensatieregeling_A5_LR_DEF.pdf+COMPENSATIEKAART+OV+CHIP&hl=nl&ct=clnk&cd=1&gl=nl (html versie) of PDF http://www.arriva.nl/file(...)geling_A5_LR_DEF.pdf
Ja nou. Het alternatief zou zijn dat ALLE stations allemaal meteen moeten over stappen op OV Chip.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 13:16 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
Dankje! Maar het is toch te bizar voor woorden hoe het op deze manier gaat. Dat ik dingen moet opsturen ofzo.. of ligt het aan mij?
een OV kaart opwaarderen? Het is een simpel kaartje dat geplastificeerd is. zit verder geen chip of e.d. inquote:Op dinsdag 3 februari 2009 13:19 schreef wdn het volgende:
[..]
Ja nou. Het alternatief zou zijn dat ALLE stations allemaal meteen moeten over stappen op OV Chip.
RDam is het eerste metro station waar dit actief is. Alles buiten Rotterdam krijgt dus tijdelijk problemen met het vervoer in die regio. Helaas zijn jullie proefkonijnen
edit:
Ik las trouwens dat het alleen mogelijk is om een OV Kaart op te waarderen met een chipknip of bankpas.
Niet met contact geld !? (kan het me bijna niet voorstellen...).
Je kunt een saldo op een OV kaart zetten (abo versie). Niet de wegwerpvariant.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 13:24 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
een OV kaart opwaarderen? Het is een simpel kaartje dat geplastificeerd is. zit verder geen chip of e.d. in
Nou, wat ontzettend kort dag. De RET wilde al in oktober 2007 helemaal overstappen op de chipkaart. Ze hebben meer dan een jaar de tijd gehad.quote:,,Rotterdam was kort dag; voor de rest van het land hebben we nu ruim de tijd.''
Ja precies, geef je een zeer recent persbericht van de NS waaruit vrijwel onomstotelijk blijkt dat alleen op saldo reizen er komt, komt meneer snowgoon nog even met informatie uit de oertijd aanzetten om toch maar zijn gelijk te kunnen halen.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 08:50 schreef wdn het volgende:
[..]
Jij gebruikt een schrijven uit 2007 als feit voor een discussie!?!!?!?!?
toch is het zoquote:Op dinsdag 3 februari 2009 13:19 schreef wdn het volgende:
[..]
Ja nou. Het alternatief zou zijn dat ALLE stations allemaal meteen moeten over stappen op OV Chip.
RDam is het eerste metro station waar dit actief is. Alles buiten Rotterdam krijgt dus tijdelijk problemen met het vervoer in die regio. Helaas zijn jullie proefkonijnen
edit:
Ik las trouwens dat het alleen mogelijk is om een OV Kaart op te waarderen met een chipknip of bankpas.
Niet met contact geld !? (kan het me bijna niet voorstellen...).
testgebiede zeker ?quote:Op dinsdag 3 februari 2009 12:58 schreef msnk het volgende:
Weet iemand trouwens waarom er zoveel poortjes dicht zijn in bijv Sloterdijk? Daar hebben ze nog heul geen chipkaart gedoe dinges
1. Jouw links zeggen NIKS over het verdwijnen van 'producten' zoals een traject op een kaart zetten.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 08:50 schreef wdn het volgende:
[..]
Jij gebruikt een schrijven uit 2007 als feit voor een discussie!?!!?!?!?
Hier: Gepubliceerd: Woensdag 20 augustus 2008
http://webwereld.nl/article/view/id/52361
[..]
Aanleiding voor de eerste was deze http://webwereld.nl/article/view/id/52292:
Gepubliceerd: Donderdag 14 augustus 2008
[..]
Jouw argumentatie en informatie is in dit geval fout om 2 redenen:
1. mijn links komen uit 2008 en zijn dus nieuwer dan jouw link uit 2007;
2. niet alleen de retour maar ook de dagkaart verdwijnt.
Dus mensen kunnen niet meer van Maastricht naar Groningen reizen straksquote:Op dinsdag 3 februari 2009 08:55 schreef wdn het volgende:
[..]
Dan kun je op je bestemming niet naar buiten![]()
Die 20 euro borg (10 euro bij een voordeelurenkaart)
14.1.2009: http://press.jrc.it/NewsE(...)34cec55aadbe563.html
http://www.nos.nl/nosjour(...)09_ov-chipkaart.html
[..]
Ja dat was om alle stations af te sluiten.
http://www.trouw.nl/nieuw(...)nder_poortjes__.html
- Uit deze link kun je halen dat de problemen op de kleine stations van Enkhuizen (met 1 ingang) en Hoorn aanleiding waren voor het geven van die 500m (nu 700/750m door rente) om ALLE reizigers door poortjes te laten gaan.
Ze wilden meer dan 20 euro trouwens maar zijn teruggefloten
Ik heb er meer gevonden maar denk niet dat ik de moeite nog neem
Als jij het zo goed weet, leg jij dan eens uit hoe mensen straks van Maastricht naar Groningen op saldo kunnen reizen.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 16:43 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja precies, geef je een zeer recent persbericht van de NS waaruit vrijwel onomstotelijk blijkt dat alleen op saldo reizen er komt, komt meneer snowgoon nog even met informatie uit de oertijd aanzetten om toch maar zijn gelijk te kunnen halen.
Als jij mij aanwijst waar ik heb gezegd dat fraude niet kan, ga ik reageren op deze reactie.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 17:57 schreef macca728 het volgende:
Nou zeg het maar Snowgoon, fraude is niet mogelijk met de chipkaart of te kostbaar ?
AMSTERDAM - Een beveiligingsonderzoeker heeft aangetoond dat het mogelijk is om de informatie op chips in paspoorten te kopiëren zonder dat de drager dat merkt.
Moderne paspoorten zijn in de Verenigde Staten net als in onder meer Nederland voorzien van een chip met persoonlijke gegevens van de eigenaar. Dat moet helpen vervalsingen op te sporen. Volgens critici is de gebruikte technologie echter onveilig: de informatie op de RFID-chip kan op afstand worden uitgelezen.
Hacker Chris Paget reed met een zelfgebouwde chiplezer door de binnenstad van San Francisco, en slaagde er volgens The Register in om binnen 20 minuten twee paspoortchips van voorbijganger te klonen, zonder dat de houders daar iets van merkten.
Tien meter
Paget wilde met zijn demonstratie het ongelijk aantonen van voorstanders van de RFID-chip. Die beweren vaak dat gebruik van de chip geen reëel gevaar zou opleveren, omdat kopiëren alleen onder gecontroleerde omstandigheden zou kunnen. Hij bouwde zijn apparaat, dat een bereik heeft van tien meter, voor slechts 250 dollar.
Paget heeft een filmpje op Youtube geplaatst, waarin hij zijn techniek demonstreert.
quote:Qbuzz: vanaf april aan ov-chipkaart
Door GERT ONNINK
ROTTERDAM - Buspassagiers die in de Rotterdamse regio op pad gaan met Qbuzz, kunnen uiterlijk in april reizen met de ov-chipkaart.
Dat heeft directeur Leon Struijk van Qbuzz laten weten. Vanaf dat moment hebben de busoverstappers van Qbuzz op de Rotterdamse metro de gele compensatiekaart niet meer nodig. Ook de strippenkaart gaat dan in de ban.
Vorige week donderdag stapte vervoersbedrijf RET in de metro definitief over op de ov-chipkaart. De Rotterdamse wethouder Jeannette Baljeu riep andere bedrijven op die stap snel te volgen. Volgens RET-baas Pedro Peters gold Qbuzz daarbij als de voornaamste speler.
Qbuzz laat weten er naar te streven om over twee tot drie maanden alle negentig bussen in het Rijnmond-gebied uitgerust te hebben met de nieuwe ov-chipkaartapparatuur. ,,De spullen moeten komen uit een fabriek in China en worden vervolgens gemonteerd in onze bussen. Daarna gaan we nog uitvoerig testen,’’ zegt Struijk. Hij zegt geen reden te hebben om te twijfelen aan invoering vanaf april.
Struijk stipt aan dat er in het Westland, waar Qbuzz een standplaats heeft in Maasdijk, al zeven bussen met de nieuwe apparatuur rond rijden. Verder is Qbuzz gevestigd in Ridderkerk, Krimpen aan den IJssel en Zevenhuizen (bij de vinexwijk Nesselande). Qbuzz vervoert dagelijks zesduizend mensen, het bedrijf heeft 260 chauffeurs in dienst.
,,De RET heeft een topjob gedaan met de ov-chipkaart in de metro. Wij sluiten graag zo snel mogelijk aan,’’ zegt Struijk. ,,Het wordt voor onze klanten dan ook veel makkelijker.’’
Het is mij niet bekend dat het NIET werkt. En het lijkt mij ook niet dat ze zoiets in gaan voeren als ze weten dat het niet werkt.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 18:46 schreef macca728 het volgende:
is het dan wel bekend hoe alles gaat werken in de bus ?
Of moeten we dat ook maar weer afwachten als consument ?
1. Er staat duidelijk dat de 2 producten: retour en dagkaart verdwijnen. Blijft over het enkeltje (eventueel icm. een voordeelurenkaart (die blijft bestaan)). (abo's even buiten beschouwing gelaten!).quote:Op dinsdag 3 februari 2009 18:09 schreef snowgoon het volgende:
[..]
1. Jouw links zeggen NIKS over het verdwijnen van 'producten' zoals een traject op een kaart zetten.
2. Ja dus? Daaruit blijk1.t ook niet dat het niet mogelijk is om een 'traject' op de kaart te zetten.
Dat was al bekend edoch denk ik niet dat er iemand hier is die niet weet dat die dingen te kopieren zijn.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 17:57 schreef macca728 het volgende:
Nou zeg het maar Snowgoon, fraude is niet mogelijk met de chipkaart of te kostbaar ?
<..>
Ja maar DAAR verbaas ik me dan ook nog over.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 18:12 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dus mensen kunnen niet meer van Maastricht naar Groningen reizen straks
Reizen boven de 30 euro zijn niet mogelijk. Dat is het max tarief wat op de chipkaart kan. Dan moet je straks dus saldo op de kaart zetten voordat je gaat en saldo voordat je terug gaat.
Lijkt me zeer onlogisch en klantonvriendelijk.
Ik zie nergens in het artikel staan dat alle stations met poortjes zouden worden voorzien. Misschien dat een paar mensen dat gedacht hebben en daarvan uitgingen, maar om eerder genoemde redenen lijkt me dat ook niet haalbaar.
Is per provincie anders dus het zit er dik in dat dit wel even zal duren voor we dat weten.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 18:48 schreef macca728 het volgende:
Ik bedoel daarmee de tarieven, de verschillen tusen verschillende buslijnen, de soorten kaarten en de webshop
Of komt dat allemaal weer achteraf
nee maar bij Qbuzz komt dat al verplicht per april, dus binnen 2 maanden.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:00 schreef wdn het volgende:
[..]
Is per provincie anders dus het zit er dik in dat dit wel even zal duren voor we dat weten.
Hier in Limburg zijn ze nog aan het discussieren over de OV Chip zelf
Oh zo. Ja dat lijkt me ook dan jaquote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:05 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee maar bij Qbuzz komt dat al verplicht per april, dus binnen 2 maanden.
Lijkt me wel makkelijk dat mensen dan ook weten waar ze aan toe zijn
Ik zie een heleboel tekst, maar nog geen uitleg over hoe men van Maastricht naar Groningen reist zonder 2 keer je kaart op te laden.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 18:58 schreef wdn het volgende:
[..]
1. Er staat duidelijk dat de 2 producten: retour en dagkaart verdwijnen. Blijft over het enkeltje (eventueel icm. een voordeelurenkaart (die blijft bestaan)). (abo's even buiten beschouwing gelaten!).
Nogmaals:
Wat we nu een enkeltje noemen wordt: inchecken en uitchecken. Waar je dat doet maak geen zak meer uit.
Een eventuele conducteur hoeft dan met een lezer alleen maar te controleren of je OV kaart ingecheckt is. Meer niet. Het maakt voor hem op dat moment namelijk niet meer uit waar je naar toe gaat.
Het enige wat hij moet kunnen is je kaart van niet ingecheckt naar wel ingechekt te zetten. Overigens laat NS nog even in het midden vanaf wel station dan geteld wordt ()
Nogmaals: Je koopt dus niet meer een kaartje van A naar B.
(abo's buiten beschouwing gelaten).
(nog een opmerking: de NS is ook nog steeds bezig met analyseren).
2. Van wat ik heb gelezen zijn wegwerpkaarten niet gebonden aan een plaats van uitstappen.
Nogmaals: de reden voor het vervallen van retouren is de administratieve rompslomp die je krijgt.
Voor een enkeltje is dat beduidend minder: je gaat van A naar B. Punt. En zodra B bereikt is hoef je daar niets meer voor te onthouden. Zo'n OV chip hoeft dan namelijk maar 1 status bij te houden: deze kaart is of 0=uitgechecked of 1=ingechecked. De afrekening gebeurd via een backoffice applicatie die kontakt heeft met het poortje.
[..]
Dat was al bekend edoch denk ik niet dat er iemand hier is die niet weet dat die dingen te kopieren zijn.
- Op de OV kaart staan trouwens de laatste 10 ritten+klantnummer maar GEEN adresgevens.
Het wordt pas interessant icm. fraude idien wegwerpkaarten van een nieuw saldo voorzien kunnen worden. Ik hoop ten zeerste dat die saldo's via een backoffice gaan en niet op de kaart zelf staan. Zelfs snowgoon niet![]()
[..]
Ja maar DAAR verbaas ik me dan ook nog over.
We zijn het over de volgende dingen eens hoop ik:
1. Een kaart mag maximaal 30 euro bevatten. Ik neem aan dat dit niet door de NS is besloten (misschien dat dit 1 van de regels is van de DNB voor deze vorm van betalen?)
Onduidelijk: kan het zijn dat die 30 euro alleen voor METRO is?? Die RET medewerker die ik af en toe in berichten zie vertrouw ik niet meer als het om de NS gaat.
2. Borg wordt 20 euro bij de NS (meerdere links met info zien hier van gepost).
3. Een maximale rit kost meer dan 20 euro. 42 of 43 euro hadden we ergens gezien dacht ik.
Financieel komt dit niet rond.Want je zult dan dus ergens je saldo of dik de min in zien gaan (en dus kun je zo'n wegwerpkaart weggooien en een andere kopen).
Het lijkt mij dat punt 1 niet kan kloppen: het maximale saldo moet minimaal 2x de prijs van de langste rit zijn (zodat je ook weer thuis kan komen).
Punt 1: maximale bedrag voor de metro is 6 euro (is een dagkaart).Met een bedrag van 30 euro als maximaal saldo zit je altijd safe.
Maar met de NS zeker niet...
Lees het laatste stuk. Ruim een kwart van mijn reply gaat daarover. En daar staat toch echt heel duidelijk dat ik dat met de huidige opzet niet kan verklaren. Kom bij mij niet aan met dat selektieve leesgedrag van je.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:07 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik zie een heleboel tekst, maar nog geen uitleg over hoe men van Maastricht naar Groningen reist zonder 2 keer je kaart op te laden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
Sorry hoor, maar de links waar jij mee aankomt, weerleggen mijn link uit 2007 totaal niet.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:25 schreef wdn het volgende:
[..]
Lees het laatste stuk. Ruim een kwart van mijn reply gaat daarover. En daar staat toch echt heel duidelijk dat ik dat met de huidige opzet niet kan verklaren. Kom bij mij niet aan met dat selektieve leesgedrag van je.
Nogmaals: met de huidige informatie kom je er zelfs niet met 2 keer opladen want je wilt meestal ook nog terug naar huis als het een dagrit is![]()
Ik zou het zeer dom vinden als men de dagkaart afschaft. Daarmee dek je de lading wel(net als nu is Maastricht-Groningen meer dan het maximale tarief en dus een dagkaart).
Wil je stoppen met zieken aub? Ik heb al verschillende keren aangegeven dat je gelijk hebt bij sommige punten en ook een aantal keren gesteld dat ik denk dat macca+cijfertjes het mis heeft.
Oh en deze reply is genoeg voor me ...
Je begint hierboven met een link uit 2007 die duidelijk te weerleggen is met meerdere links met een datum uit 2008. Ipv aan te geven dat je ongelijk heb eikel je nog even erover door. Iedereen behalve jij gelooft die informatie niet die in die link van jou staat. (indien er nog iemand anders is wordt ik GRAAG gecorrigeerd). Hou je gewoon aan de feiten en kom met recente informatie. En nu commentaar geven dat ik niet inhoudelijk reageer terwijl er duidelijk staat dat ik daar geen antwoord op heb (ja ik ben niet te beroerd om te vertellen dat ik dit niet weet en ook niet kan vinden). Een kwart van mijn reply is duidelijk over dat punt en wordt onder jouw post gezet. Lijkt me duidelijk.
De informatie die IK geef zal altijd voorzien zijn van recente gegevens (juli 2008 of jonger) en niet alles zal ik volgen of begrijpen. Maar ik kan je wel garanderen dat en de retour en de dagkaart in zijn huidige vorm verdwijnen. En dat de NS het plaatje niet rond heeft want het max saldo op een kaart en de max prijs van de langste rit komen niet met elkaar overeen. Het systeem zoals nu bekend is staat gewoon open voor fraude.
En ik had die reply nog veel langer kunnen maken hoor
edit op de wijzigingt:dat artikel wat je aanhaalde was van TWEEDUIZENDZEVEN. Dat is verdomme 2.5 jaar geleden. NIEMAND hier accepteert die link nog als correct. Vooral nietr als ik 2 links erbij zet die domweg het tegenovergestelde beweren en veel recenter zijn.
quote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:30 schreef wdn het volgende:
Trouwens snowgoon. Ik accepteer geen enkele informatie over de OV indien deze van voor 29 februari 2008 is.
Ik laat het aan jou om uit te zoeken waarom ik die datum noem.
Hint: heeft te maken met
verkeerenwaterstaat.nl
onderwerpen
openbaar_vervoer
Alle informatie voor die dag is onbetrouwbaar en speculatie.
Nog leuker:en alle informatie van voor 4 december 2008 dient extra gecontroleerd te worden of daar later niet een korrektie/aanpassing op is gekomen.Prima dan. Verwacht van mij alleen niet dat ik jouw verhalen geloof als ze incompleet zijn of nog grote vragen veroorzaken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Reageer dan ook even op wat er in de spoiler staat...quote:Op dinsdag 3 februari 2009 19:36 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Prima dan. Verwacht van mij alleen niet dat ik jouw verhalen geloof als ze incompleet zijn of nog grote vragen veroorzaken.
Die spoiler heb ik meegenomen in mijn reactie.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 21:36 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Reageer dan ook even op wat er in de spoiler staat...
haha, heb je al gereisd in Rotterdam dan.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 22:34 schreef snowgoon het volgende:
Tja, je moet toch wat he, als blijkt dat het allemaal niet zo rampzalig gaat met die chipkaart als gedacht....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |