hebben we het hier over metro of metro+trein?quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:04 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Voor 5 stations zonder poortjes, doe ik het voor. Ga jij ze morgen even langs en maak even wat foto's.
Ja alle metro's krijgen dus geen poortjes, dat is het doel ook niet volgens de RET.quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:52 schreef wdn het volgende:
Voor zover ik het heb gezien krijgen alle metro's poorten(?) en 2/3 van de stations van de NS(!) zuilen en alle andere treinstations zuilen.
Kennen jullie deze pagina al:
http://www.id-nee.nl/03-7%20OVchipkaart%20hoofdtekst.htm
Staat een hele lange opsomming in van problemen
Ik geloof je meteen hoor als je zegt dat er ook metro's komen met zuilenquote:Op donderdag 29 januari 2009 21:54 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja alle metro's krijgen dus geen poortjes, dat is het doel ook niet volgens de RET.
Ik verzin het niet hoor. Sommige metrostations hebben alleen zuilen en krijgen geen poortjes meer. Voor treinstations dito
ja metrostations in Rotterdam hebben we het over.quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:55 schreef Dennis101 het volgende:
Het gaat uiteraard om de metro in Rotterdam, dat de treinstations die niet niet allemaal krijgen is al vastgesteld. De bron van het ad gaf al aan dat de poortjes op alle metrostations (in Rotterdam uiteraard) dicht zijn vanaf vandaag.
Kom eens met een bron, ik heb een redelijke bron gegeven die het tegendeel bewijst.quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:54 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja alle metro's krijgen dus geen poortjes, dat is het doel ook niet volgens de RET.
Ik verzin het niet hoor. Sommige metrostations hebben alleen zuilen en krijgen geen poortjes meer. Voor treinstations dito
nou de directeur van de RET zei het zelf, het doel is niet om het dicht te maken, ze verwachten het aantal zwartrijders te verminderen van 10 naar 4 %quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:57 schreef wdn het volgende:
[..]
Ik geloof je meteen hoor als je zegt dat er ook metro's komen met zuilen
(is niet de eerste keer dat het initiele argument: "poorten om zwartrijden tegen te gaan" uiteindelijk blijkt: te moeten worden vertaald naar "zuilen zijn goedkoper".
Met het argument dat de NS overal voor poorten zou zorgen omdat dit zwartrijden voorkomt (en dus minder inzet van politie vereist en dus de overheid minder kost etc etc) hebben ze 700 MILJOEN euro gekregen van de overheid en die staan ergens op een rekening rente te trekken. Terwijl men dus gewoon zuilen plaatst.
RET, ik denk dat iemand anders dit ook wel moet weten ?quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:58 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Kom eens met een bron, ik heb een redelijke bron gegeven die het tegendeel bewijst.
Bron: elke dag instappen enzo. Ik weet dat Oosterflank, Prinsenlaan, Schenkel geen poortjes hebben ik denk dat er in Zevenkamp en Ommoord ook nog een hoop zijn die het niet hebben. Gaat dan vooral om perrons op straatniveau en niet onder of ver boven de grondquote:Op donderdag 29 januari 2009 21:58 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Kom eens met een bron, ik heb een redelijke bron gegeven die het tegendeel bewijst.
Shit, ik geef mezelf gewonnen, bron gevonden. Eerlijk is eerlijk, ik was er 100% van overtuigd.quote:Op donderdag 29 januari 2009 22:00 schreef macca728 het volgende:
[..]
RET, ik denk dat iemand anders dit ook wel moet weten ?
kom maar mee zaterdag, gaan we op reis hahaquote:Op donderdag 29 januari 2009 22:02 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Bronnen wil ik zien. Ik heb zelf, met mijn eigen ogen gecontstateerd dat bijna de gehele metro lijn. Behalve de stukken van alexander - nesselande en tussenwater - de akkers allemaal poortjes hebben.
http://nl.wikipedia.org/wiki/OV-chipkaartquote:Door middel van een gratis "passage-recht" kan men maximaal 35 minuten per keer een station bezoeken om bijvoorbeeld iemand uit te zwaaien of op te halen, te winkelen, de horeca te bezoeken, of om naar de andere zijde van het station te lopen. Op de stations van het sneltramtraject in Rotterdam (waar over het algemeen geen poortjes maar zuilen staan) werkt dit systeem nu ook. Eenmaal ingecheckt op het station, kan men echter niet meer direct op hetzelfde station uitchecken. Hiervoor moet het apparaat eerst naar een volgende minuut verspringen dan erop is ingecheckt.
haha dat is de randstadrail !!!!quote:Op donderdag 29 januari 2009 22:04 schreef wdn het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/OV-chipkaartGeen idee of dat een metro is. Ik vind het gewoon leuk om te zoeken
quote:Zwartrijden blijft mogelijk, al zal dat in de metro een stuk lastiger zijn dan in bus en tram. Daar zorgen de meer dan vijfhonderd geherintroduceerde tourniquets voor, die van 37 van de 47 metrohaltes in Rotterdam en omgeving afgesloten plekken maken. Op tien gelijkvloerse perrons, zoals Prinsenlaan en Schenkel, is daar om praktische redenen van afgezien
ja belangrijker problemen graagquote:Op donderdag 29 januari 2009 22:08 schreef Dennis101 het volgende:
Goed nu ik heb geconstateerd dat macca728 gelijk heeft en ik zelf iets te hard schreeuwde kunnen we weer verder gaan met de rest van de problemen bespreken.
[..]
geluksvogelquote:Op donderdag 29 januari 2009 22:07 schreef wdn het volgende:
Hey ik woon al sinds 1976 ofzo niet meer in amsterdam en kom zelden nog in de randstad
Sorry
Ik werk in nEindhoven dus ben bang van niet.quote:Op donderdag 29 januari 2009 22:11 schreef macca728 het volgende:
[..]
geluksvogel![]()
duurt nog wel paar jaar voor jou, de chipkaart
haha nou in Rotterdam ook weinig te doen hoor, beter Amsterdam jaquote:Op donderdag 29 januari 2009 22:15 schreef wdn het volgende:
[..]
Ik werk in nEindhoven dus ben bang van niet.
Roermond woon ik.Hier staan de zuilen en ze zijn al actief (met een 'buiten gebruik' sticker erop'). Dus ook hier gaat het fout.
Persoonlijke noot: ik had graag in A'dam willen blijven. Hier is echt nooit wat fatsoenlijks te doen en als je naar de randstad gaat moet je 21.30 met de trein terug anders kom ik niet verder dan eindhoven.
quote:
Geweldig toch. Het systeem werkte gister, geen chaos, geen grote rijen voor de poortjes. Dus meneer gaat gewoon weer over wat anders zeiken. Wat een ontzettende zwartkijker ben je tochquote:Op donderdag 29 januari 2009 22:15 schreef macca728 het volgende:
ik kan dus nog steeds geen transacties zien op MIJN OV CHIPKAART. NL
lekker handig, ik heb vorige week dus een rit gemaakt in de metro ermee, saldo was 3,71 daarna 3,01
http://www.ad.nl/rotterda(...)ing_ovchipkaart.htmlquote:RET: droomstart bij invoering ov-chipkaart
Door GERT ONNINK
ROTTERDAM - ,,Dit hadden we niet durven dromen.’’ Directeur Pedro Peters van de Rotterdamse vervoerder RET is tevreden over de overgang van de strippenkaart op de ov-chipkaart in de metro. Sinds gisteren kan daar niet meer met de papieren pas worden gereisd en betaald.
Peters blikt tevreden terug op het verloop van de dag, die als D-day te boek stond. ,,De overgang is soepel verlopen.’’ Immens lange rijen bij verkooppunten zijn uitgebleven, de doorstroming van reizigers in de spits verliep soepel. Hij prijst zijn bedrijf en de klanten, circa 150.000 in de ochtendspits. ,,Dit was toch weer Rotterdam op z’n best Dat kan als er hier iets geks is.’’
Bij een controle op Zuidplein liep één zwartrijder tegen de lamp, hij kreeg een boete van 38,50 euro. Het bedrijf had vooraf gesteld zo coulant mogelijk te zijn. Reizigers in het bezit van een geldig abonnement bij wie het uitchecken toch fout was gegaan, bleven gevrijwaard van sancties. De RET zette gisteren enkele honderden mensen, waaronder kantoorpersoneel, als hulptroepen in.
RET-baas Peters gaf toe dat de verzending van de ov-studentenchipkaarten vertraging heeft opgelopen. Daarom moet het bedrijf nog enkele duizenden tijdelijke sleutelkaarten beschikbaar stellen, waarmee studenten de poortjes toch kunnen openen. Het bedrijf erkent dat met deze pas - die niet geldt als vervoersbewijs - kan worden gefraudeerd, omdat ook niet-studenten ermee kunnen reizen en de tijdelijke passen zonder al te veel controle ongelimiteerd worden verstrekt. ,,Dat is nu eenmaal het risico van de service die we bieden,’’ sprak Peters. Volgens de RET lopen ‘slimme studenten’ alsnog tegen de lamp als de controles binnenkort weer worden opgevoerd.
Ook voor de duizenden busoverstappers is er een voorlopige voorziening in de vorm van een compensatiekaart, een stempelpas waarmee het dubbel betaalde opstaptarief kan worden teruggevraagd.
De Rotterdamse vervoerswethouder Jeannette Baljeu ziet de proeftuin die de Maasstad is voor de ov-chipkaart als het begin van de landelijke invoering van de kaart. Wanneer de tram en de bus in de Maasstad zonder strippenkaart rijden, kan ze echter niet zeggen.
Volgens Peters is het veel belangrijker dat busvervoerders als Qbuzz, Arriva en Veolia ook de ov-chipkaart gaan gebruiken dan dat de tram en de bus in Rotterdam met de papieren vervoersbewijs stoppen. De NS begint dit voorjaar op de Flevolijn en hoopt vanaf oktober overal in ons land de oplaadbare pas te kunnen aanbieden. Het papieren kaartje blijft daarnaast nog zeker drie jaar bestaan.
zeurzeurzeurzeur klaagklaagklaagklaagklaag moppermopperquote:Op vrijdag 30 januari 2009 06:34 schreef macca728 het volgende:
je wordt dus niet 100% gecompenseerd met de compensatiekaart zoals men ons doet geloven. Op de radio werd dhr Peters van de RET hiermee geconfronteerd en zijn reactie was dat mensen maar naar de verkoopbalie van de RET moesten komen.
gewoon een vb daarvan
Riddrkerk-Wilhelminaplein van Ridderkerk naar Zuidplein met strippenkaart, daarna vanaf Zuidplein met metro, de extra zone wordt gecompenseerd, maar dan : extra betalen want Zuidplein-WIlhelminaplein moet je gewoon het chipkaartreistarief betalen terwijl dat hele stuk, 3 haltes gewoon valt onder dezelfde zone.
Daarvoor zal je dus gewoon naar de balie moeten, wil je dat stuk ook gecompenseerd krijgen.
zomaar 2 reacties van de rtv rijnmond site
Dat er weinig problemen waren kan wel kloppen, het was in de spits minstens half zo druk als anders. Waar je altijd in de wagen stijf tegen elkaar aan staat kom je nu gewoon adem halen en waren ook de notoire "ettertjes" nergens te vinden
compenstatiekaart? lachertje! als je heen de extra strip gebruikt en terug kan meerijden wordt er niet gecompenseerd. geldklopperij! betaalautomaat defekt voor de 3e keer. wat nu? niet reizen?
niet waar Snowgoon ? lieg ik ?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 06:35 schreef snowgoon het volgende:
[..]
zeurzeurzeurzeur klaagklaagklaagklaagklaag moppermopper
Soms. En verder loop je constant te zeuren, wil je niet inzien dat het goed is gegaan gister en dat het helemaal niet zo'n drama werd als gedacht.quote:
Als echte piraat kun je natuurlijk gaan zwartrijden. Door de OV -chip zouden ze minder controles gaan houden.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 06:46 schreef Piet_Piraat het volgende:
Dus die 2x per jaar dat ik OV neem, moet ik ergens zo'n ding gaan scoren?
Ok dat is een goede tip, het ouderwetse kraken wordt weer populairder en door die poortjes is er toch zowat geen controle meer in het vervoermiddel zelf.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 08:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als echte piraat kun je natuurlijk gaan zwartrijden. Door de OV -chip zouden ze minder controles gaan houden.
In Parijs heb ik al geleerd om daar handig overheen te springen.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 09:05 schreef macca728 het volgende:
ja zwartrijden wordt supermakkelijk, gewoon achter iemand aanlopen, poortjes blijven open !!
pauper...quote:Op vrijdag 30 januari 2009 09:26 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
In Parijs heb ik al geleerd om daar handig overheen te springen.
Nee, je kan ook wegwerpkaartjes kopen voor een dag. Anders lees je je eerst eens even in voordat je mee gaat met de zeik-massa.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 06:46 schreef Piet_Piraat het volgende:
Dus die 2x per jaar dat ik OV neem, moet ik ergens zo'n ding gaan scoren?
Ook wegweprkaartjes om een bepaald traject af te leggen, of alleen om een bepaalde tijd te kunnen reizen?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:14 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nee, je kan ook wegwerpkaartjes kopen voor een dag. Anders lees je je eerst eens even in voordat je mee gaat met de zeik-massa.
Metro's rijden een redelijk rechte lijn.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:13 schreef Nielsch het volgende:
Het is zo gewoon een stuk eerlijker.
Dat eerste bestaat niet meer. Je koopt een kaartje om voorbij de poortjes te mogen komen dus het traject is niet meer van belang. En het poortje wat je gebruikt om weer uit het station te gaan zorgt voor de correctie van de eerste afboeking.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook wegweprkaartjes om een bepaald traject af te leggen, of alleen om een bepaalde tijd te kunnen reizen?
Moet je eens een buslijn nemen die geen rechte lijn neemt. Dan wordt de ritprijs ineens een stuk minder gunstigquote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:13 schreef Nielsch het volgende:
Ik ben erg blij met de OV chipkaart. Ik ga vaak van Rotterdam Centraal naar Wilhelminaplein en die halte ligt echt net over de zonegrens heen. Nu de prijs van de reis per kilometer wordt berekend ben ik per ritje 43 cent goedkoper uit. Mensen die helemaal naar het einde van de zone moeten zullen wellicht iets duurder uit zijn dan voorheen, maar die reizen dan ook langer. Het is zo gewoon een stuk eerlijker.
In Londen hetzelfde.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 09:05 schreef macca728 het volgende:
ja zwartrijden wordt supermakkelijk, gewoon achter iemand aanlopen, poortjes blijven open !!
Die vraag heb ik al 2x voorgelegd aan de RET maar nog steeds geen antwoord.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Metro's rijden een redelijk rechte lijn.![]()
Er zijn genoeg buslijnen te vinden zijn die een flinke slingerende beweging maken voordat jij bij je halte bent, waarbij het dan nog maar de vraag is of je het nog steeds een stuk eerlijker is. Ja je hebt voor de gehele tijd dat je in de bus zit en een mooi uitzicht kreeg betaald. Maar je wilt eigenlijk voor de hemelsbrede afstand betalen.
Wanneer wegen opengebroken zijn mogen we dan opeens vanwege de omweg die de bus maakt ook meer gaan betalen.
Je rekent af per gereden kilometer.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
Die vraag heb ik al 2x voorgelegd aan de RET maar nog steeds geen antwoord.
Het geld voor mij ook en ik denk voor veel mensen dat er meerdere bussen zijn van A naar B die andere routes rijden. Het lijkt mij niet eerlijk dat je voor de bus die er het langste overdoet het meeste moet betalen
Dat zat ik me gisteren ook te bedenken, maar dan met betrekking op treinen. Vaak wordt de trein tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal in het weekend omgeleid via Hilversum, omdat er dan op het directe traject (via Maarssen, Breukelen en Abcoude) werkzaamheden zijn. Het zou raar zijn als je in dat soort gevallen meer gaat betalen voor een enkeltje Utrecht CS - Amsterdam CS dan doordeweeks, wanneer er geen werkzaamheden zijn.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
Die vraag heb ik al 2x voorgelegd aan de RET maar nog steeds geen antwoord.
Het geld voor mij ook en ik denk voor veel mensen dat er meerdere bussen zijn van A naar B die andere routes rijden. Het lijkt mij niet eerlijk dat je voor de bus die er het langste overdoet het meeste moet betalen
Of dat mensen die net de pech hebben alleen de bus met de langste afstand te kunnen nemen, altijd meer betalen dan mensen die wel met die snelle bus mee kunnen. vb met sneldiensten
Zoals hierboven vermeld: je betaald dan inderdaad meer.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:29 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dat zat ik me gisteren ook te bedenken, maar dan met betrekking op treinen. Vaak wordt de trein tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal in het weekend omgeleid via Hilversum, omdat er dan op het directe traject (via Maarssen, Breukelen en Abcoude) werkzaamheden zijn. Het zou raar zijn als je in dat soort gevallen meer gaat betalen voor een enkeltje Utrecht CS - Amsterdam CS dan doordeweeks, wanneer er geen werkzaamheden zijn.
Ja ik begrijp het systeem wel, maar het is wel hardstikke oneerlijk natuurlijk.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:28 schreef wdn het volgende:
[..]
Je rekent af per gereden kilometer.
Gebeurd bij de NS straks ook. Stel je reist van Eindhoven naar Roermond (51 km) en de treinen vallen uit tussen deze stations. Indien de NS aanraadt om over Venlo te reizen dan betaal je voor de kilometers die dit traject kent (30 van venlo naar roermond en ik weet niet hoever eindhoven van venlo afligt via het treintraject maar het zal iets van 40 of 50 km zijn denk ik dus ik gok op 70/80 km).
Ik heb toch op verschillende sites dingen gelezen dat het nog wel mogelijk moet zijn om wegwerpkaartjes te kopen. Wat staat er dan op die wegwerpkaartjes.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:22 schreef wdn het volgende:
Dat eerste bestaat niet meer. Je koopt een kaartje om voorbij de poortjes te mogen komen dus het traject is niet meer van belang. En het poortje wat je gebruikt om weer uit het station te gaan zorgt voor de correctie van de eerste afboeking.
Er staat niets vermeld over kosten van de wegwerpkaart.quote:http://www.ov-chipkaart.nl/hoe/doelgroepen/toeristen/;jsessionid=E7F105D1B53B499319D8AD5825579BAE
De wegwerpchipkaart is een papieren kaart met een beperkte geldigheidsduur.
quote:http://www.ret.nl/service-en-verkoop/vervoerbewijzen/ov-chipkaart-informatie/de-wegwerp-ov-chipkaart.aspx
Naast de persoonlijke OV-chipkaart en de Anonieme OV-chipkaart is er ook een Wegwerp OV-chipkaart. Hier kunt u het volgende opladen: RET 2 uur reizen, RET 2 metroreizen en RET 1 dagkaart. Dit geldt voor zowel voltarief als voor reductietarief. Na gebruik van deze reisproducten is de kaart niet meer te gebruiken. Op de wegwerp OV-chipkaart kan geen saldo worden geladen . Blokkering na verlies of diefstal is niet mogelijk.
De wegwerp OV-chipkaart is te koop bij de verkoop- en oplaadautomaten op de metrostations. De prijs van deze OV-chipkaart is gratis, u betaalt alleen het product dat u op de kaart wenst te hebben.
Dus of je mag een 2 uurs kaart kopen om 2 uur lang door rotterdam te reizen.quote:RET 2 uur reizen - Kosten: ¤ 3,50.
- Voordeel: na de eerste incheck kunt u twee uur lang onbeperkt reizen (inchecken, uitchecken en overstappen) bij de RET.
- Te laden op alle OV-chipkaarten (persoonlijk, anoniem en wegwerp).
- Te gebruiken bij RET bus, tram, metro én RandstadRail Erasmuslijn.
- De laatste keer inchecken kan nog binnen 2 uur na de eerste check-in. U hebt daarna nog maximaal 15 minuten tijd om uit te checken.
Of 2 metro tripjes voor 4.90. Hoeveel koste een wegwerpstrippenkaart, 15 strippen voor 6.90.quote:RET 2 metro reizen
- Kosten: ¤ 4,90.
- Voordeel: twee keer één uur lang onbeperkt reizen (inchecken, uitchecken en overstappen) in de metro.
- Is het eerste uur van dit reisproduct verbruikt, dan gaat het tweede uur automatisch in bij de eerstvolgende check-in.
- De laatste check-in van 1 reis kan nog binnen 1 uur na de eerste check-in. U hebt daarna nog maximaal 15 minuten tijd om uit te checken.
- Tussen de twee reizen (uren) door kunt u niet op saldo reizen.
- Te laden op alle OV-chipkaarten (persoonlijk, anoniem en wegwerp).
- Te gebruiken bij de RET metro en de RandstadRail Erasmuslijn.
- De twee reizen hoeven niet op dezelfde dag plaats te vinden.
Of niet , misschien gaan de zo nu en dan reizigers gewoon weg blijven vanwege de hoge kosten voor een kort ritje. Als je met een paar personen (gezin) bent kun je ipv een paar wegwerp kaarten dan waarschijnlijk nog beter de taxi gaan nemen.quote:
Ik ben benieuwd naar de cijfers van het aantal reizigersquote:Op vrijdag 30 januari 2009 11:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Of niet , misschien gaan de zo nu en dan reizigers gewoon weg blijven vanwege de hoge kosten voor een kort ritje. Als je met een paar personen (gezin) bent kun je ipv een paar wegwerp kaarten dan waarschijnlijk nog beter de taxi gaan nemen.
Nog bijzonderheden van dag 2?quote:‘Net als nieuwe schoenen: gewoon wennen’
Door GERT ONNINK
ROTTERDAM - D-day voor de RET. Gisteren verdween de strippenkaart na bijna dertig jaar uit de Rotterdamse metro. Er kan alleen nog maar met de ov-chipkaart worden gereisd. De krant volgde de operatie van strip naar chip.
06.00U De allereerste metro in Rotterdam rijdt de remise uit. De passagiers die vandaag instappen, kunnen niet meer met de strippenkaart betalen.
07.30U De overstap van strip naar chip levert tot nu toe weinig problemen op, is nu al te horen.
07.35U Dat beeld wordt bevestigd op halte Wilhelminaplein op de Kop van Zuid. ,,Het gaat boven verwachting,’’ zegt RET’er Arnold Dikhoff. De kantoormedewerker is vandaag een van de honderden ‘witte hesjes’, die klaar staan voor onwetende reizigers. Hij ziet de meeste passagiers zonder veel moeite met de nieuwe pas door de poortjes gaan.
07.45U Een argeloze Chinese reiziger wappert met een strippenkaart. De RET-hulptroepen moeten hem teleurstellen. ,,Het is gewoon wennen. Voor veel mensen is dit toch vreemd,’’ beklemtoont Els Hengst, op Wilhelminaplein de RET-presentator. ,,Nieuwe schoenen zijn ook vreemd.’’
08.00U Op metrostation Zuidplein kijkt collega Wim Schalk toe hoe de meeste reizigers al chippend hun metroreis beginnen. Hij is blij met het nieuwe systeem, maar toch neemt hij met pijn in het hart afscheid van de strippenkaart. Want het was Schalk die jarenlang verantwoordelijk was voor de strippenkaartautomaten op de metrostations. Stuk voor stuk maken ze plaats voor de moderne oplaad- en verkooppunten voor de ov-chip. ,,Het voelt echt als afscheid nemen van een familielid,’’ zegt hij bloedserieus. En uitgerekend op Zuidplein prijkt op een van de moderne chipoplaadpunten al tijdens de ochtendspits de mededeling ‘defect’...
08.05U Ridderkerker J.A. Grund staat op Wilhelminaplein bij een automaat de nieuwe pas op te waarderen. ,,Nee hoor, ik ben nog niet overtuigd. Ik reis zelf vooral met de tram en mijn zoon kan hem in Ridderkerk niet eens opladen. Moet-ie naar Beurs of Zuidplein.’’
08.15U Gepiep van poortjes. Een reiziger zegt student te zijn en geen tijd te hebben voor de aanschaf van een ov-chipkaart. Hij loopt achter een medepassagier aan door het poortje. Bij het loket kan de man, die is ingestapt op Beurs en blijkt te werken op de Wilhelminapier, niet aantonen dat hij student is. ,,Nu zijn we nog coulant, maar voor hetzelfde geld was hij bekeurd als hier een daartoe bevoegde ambtenaar had gestaan,’’ legt Dikhoff uit.
13.30U Mevrouw H. Klaasman uit Delft wil op station Beurs aan de kant van de Koopgoot de metro in, maar twijfelt. ,,Ik vind het toch een risico hoor die chipkaart. Griezelig eigenlijk. Dan maar lopen of met de tram of de bus.’’ De NS en de RET hebben haar nog niet kunnen overtuigen.
14.13U De Rotterdamse vervoerswethouder Jeannette Baljeu spreekt in het WTC de massaal toegestroomde media toe. ,,Ik ben heel erg trots. Er zijn nog veel vragen, maar de eerste indruk is goed. Dit is het begin van de landelijke uitrol van de ov-chipkaart.’’
14.15U Naast Baljeu klinkt ook RET-directeur Pedro Peters opgelucht. ,,Ik zeg wel: prijs de dag niet voordat het avond is, maar van deze gang van zaken had ik niet durven dromen.’’ De topman is trots op zijn bedrijf, maar prijst ook de reiziger. ,,Een compliment aan de klanten. Honderdvijftigduizend mensen – dat is toch drie stadions vol – die in de ochtendspits in twee uur tijd door de poortjes gaan. Dat het draaiboek klopt geeft een lekker gevoel.’’ Hij wil nog niet te vroeg juichen. ,,Over een maand moet het helemaal goed zijn. Ook het weekeinde wordt nog belangrijk, want dat zijn er weer andere reizigers. Vanaf maandag gaan we de inzet van personeel afbouwen.’’
17.15U Op Rotterdam Centraal Station is het druk vanwege de avondspits en de extra stroom bezoekers aan het feestconcert Vrienden van Amstel in Ahoy. Op de metrohalte onder het Stationsplein, waar nog volop verbouwd wordt, is het dringen bij de in- en uitgangen. De Rotterdamse Varsha Sewcharan komt plotseling voor dichte poortjes te staan. Bij haar voorganger gaat het fout, de 22-jarige studente komt met de schrik vrij. ,,Wat ik ook lastig vind dat ik die pas steeds uit mijn zak moet halen. Het is wennen.’’
18.00U Volgens RET-stagiair Artvien Sewkaransing op CS komen de meeste vragen van studenten die de pas nog niet hebben. ,,Mijn indruk over de hele dag is: het gaat goed, het kan alleen maar beter.’’
Ik liep er ook rond 3 uur, maar heb niets bijzonders gezien of meegemaakt. En kan je de dik gedrukte zin even herschrijven/toelichten?quote:Op zaterdag 31 januari 2009 00:07 schreef Dimmie het volgende:
Ik moet zeggen dat er vanmiddag tussen 15:00 en 16:00 heel wat mensen confuus op station Beurs stonden met in die menigte mensen met witte jasjes. En 's avonds tussen 20:00 en 21:00 incluis wat politieagenten en met alle winkels, die normaal open zijn op vrijdagavond, dicht. Dus ergens zegt me dat dat het daar best een onrustige dag was. Of er was iets anders aan de hand...
En mijn eerste ervaring met die kaart was dat bij mijn eerste gebruik de automaten in de tram defect waren, waarop de controleur zei dat het okee was als ik gratis mee zou reizen
je kan toch alleen een persoonlijke chipkaart registreren ?quote:Op zaterdag 31 januari 2009 00:20 schreef Dimmie het volgende:
Nou, het is iig koopavond op de vrijdagavond en normaal gesproken kan ik de winkels nog in daar, maar nu dus niet. En het was nog altijd drukker dan gebruikelijk. En er waren dus enkele agenten aanwezig.
Hebben jullie trouwens ook problemen met die OV-chipkaart site? Ik heb in de aanloop naar de 'D-Day' geprobeerd om een persoonlijke kaart aan te vragen maar zowel in IE als in Opera werden pasfoto's steeds geweigerd. Dus uiteindelijk maar op een station een anonieme kaart gekocht. En ik krijg 'm onder 'Mijn Ov-chipkaart' maar niet geregistreerd. Eerst doorloopt ie wel alle stappen van de kaarthouderregistratie, maar die van de rekeninghouder blijft steken bij stap 1 :S Klikken op 'Volgende stap' doet echt niets...
Ah, is dat hetquote:Op zaterdag 31 januari 2009 00:21 schreef macca728 het volgende:
[..]
je kan toch alleen een persoonlijke chipkaart registreren ?
Eh, alle winkels waren al gesloten. Vroeger dan gebruikelijk. Bij het kopen van die kaart werd trouwens gezegd dat de wachttijd van dat maken/ontvangen van die persoonlijke kaart is opgelopen van 2 a 3 weken naar 4 a 5 wekenquote:Op zaterdag 31 januari 2009 00:22 schreef Dennis101 het volgende:
Je kon de winkel niet in omdat de poortjes niet open gingen met je ov-chipkaart?
Dat zou wel heel achterlijk zijn..quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:29 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dat zat ik me gisteren ook te bedenken, maar dan met betrekking op treinen. Vaak wordt de trein tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal in het weekend omgeleid via Hilversum, omdat er dan op het directe traject (via Maarssen, Breukelen en Abcoude) werkzaamheden zijn. Het zou raar zijn als je in dat soort gevallen meer gaat betalen voor een enkeltje Utrecht CS - Amsterdam CS dan doordeweeks, wanneer er geen werkzaamheden zijn.
quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:22 schreef wdn het volgende:
In het huidige systeem gaan die controleurs verdwijjnen of komen steeds minder voor (loonkosten is de hoogste kostenpost he) en zwartrijders ziet men ineens niet meer. In de hoofden van de overheid komt zwartrijden dan ineens niet meer voor.
Dat is wel de bedoeling jaquote:Op zaterdag 31 januari 2009 00:33 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Dat zou wel heel achterlijk zijn..![]()
Maar kun je straks bij de NS nou reizen op saldo en reizen met een 'reisprodukt'? (bv. enkeltje Enschede - Amsterdam) ? En gaat die borg echt 20 euro worden?![]()
Oftewel: "Jammer meneer, uw chipkaart is defect, omdat u een anonieme kaart gebruikt krijgt u geen geld terug..." ( http://www.ns.nl/cs/Satel(...)n-uw-ov-chipkaart-id )
Leuk dat je op zulke vragen gewoon geen antwoord krijgt van de OV bedrijven.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
Die vraag heb ik al 2x voorgelegd aan de RET maar nog steeds geen antwoord.
Het geld voor mij ook en ik denk voor veel mensen dat er meerdere bussen zijn van A naar B die andere routes rijden. Het lijkt mij niet eerlijk dat je voor de bus die er het langste overdoet het meeste moet betalen
Of dat mensen die net de pech hebben alleen de bus met de langste afstand te kunnen nemen, altijd meer betalen dan mensen die wel met die snelle bus mee kunnen. vb met sneldiensten
U heeft nog 4o wachtenden voor uquote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:38 schreef snowgoon het volgende:
Misschien moet je eens vragen gaan stellen aan echte mensen in plaats van geautomatiseerde antwoord diensten.
Bel ze eens op!
Maar ook dat is jou al te vaak gezegd.
quote:Op zondag 1 februari 2009 00:15 schreef macca728 het volgende:
Oh klantenservice zijn geen echte mensen ? Ik heb haar email hoor, het is gewoon een levend persoon die die emails terugstuurt. Als ik haar zou bellen krijg ik dezelfde stupide antwoorden. Aleen de klantenservice van de OV chipkaart heeft helaas geen telefoonnummer, dus bellen lijkt me fysiek onmogelijk. Misschien heb jij, als fervent voorstander het telefoonnummer voor me ?
http://www.ov-chipkaart.nl/
Maar daar gaat het niet om, die hele reactie van Snowgoon slaat echt nergens op. Het is hier een discussiesite, en het vraagstuk 'Waarom moet iemand die een abonnement heeft in godsnaam ook nog eens zijn chipkaart opladen met minimaal 4 euro' is nogal belangrijk.quote:Informatie: Klantenservice OV-chipkaart, telefoonnummer 0900-0980 (¤ 0,10 per minuut)
Ja dat heb ik dus ook, als ik buiten mijn gebied gaat met mijn abonnement.quote:Op zondag 1 februari 2009 07:08 schreef wdn het volgende:
macca278: Je kunt dus een abonnement kopen voor een maandkaart om 5 dagen per week tussen A en B te reizen maar je mag met dat abonnement dus ook zondermeer van A naar C waarbij je dus extra betaald tijdens het uitchecken.
Irritant ja, ik weet het.
Nog sterker: het is ronduit KUT.
Als ik nu naar Amsterdam wil dan kan ik met mijn zakelijke maandkaart gratis naar Eindhoven en koop ik in Roermond een retourtje Ehv-Amsterdam. Nu wordt ik dus verplicht om uit mijn trein te stappen in Eindhoven en dan HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL hard heen en weer te rennen naar die poorten om uit en weer in te loggen om dan in PRECIES DEZELFDE TREIN weer in te stappen.
ja grappig, als ik op contact druk, krijg ik alleen een formulier te zien. Je moet dus bij vragen klikken om dat telefoonnummer te zien te krijgen.quote:Op zondag 1 februari 2009 04:27 schreef Zelva het volgende:
[..]
[..]
Maar daar gaat het niet om, die hele reactie van Snowgoon slaat echt nergens op. Het is hier een discussiesite, en het vraagstuk 'Waarom moet iemand die een abonnement heeft in godsnaam ook nog eens zijn chipkaart opladen met minimaal 4 euro' is nogal belangrijk.
Ik heb geen cijfers van het aantal abonnementhouders in het openbaar vervoer, maar leuke berekeningen levert het wel op. Men neme 1 miljoen abonnementhouders à 4 euro continue saldo, zet dat een jaar op de bank tegen vier procent en voila, er is weer 160.000 euro uit de zakken van de reiziger geklopt. En dan heb ik het nog niet eens over de 20 euro borg die de NS wil gaan rekenen.
Beste snowgoon, leg dan eens uit wat de noodzaak is om een borg te rekenen voor abonnementhouders. Die is er gewoon niet, ze hebben betaald en daarmee zou het over moeten zijn, basta. Die hele chipkaart is pure geldklopperij.
ja logisch toch, als je 2 chipkaarten heb, moet je dus altijd de ene er uit halen om in en uit te checken overal of de andere thuislaten.quote:Op zondag 1 februari 2009 11:23 schreef wdn het volgende:
Oh en nog iets:
Oh er staat dat je niet met meer dan 1 ov chipkaart mag instappen omdat anders BEIDE geaktiveerd worden.
Dus volgens de OV mannen moet ik in bovenstaande situatie in Eindhoven uitstappen. Een wegwerpkaart kopen voor ehv/amsterdam en weer instappen in dezelfde trein... Dat gaat me dus een extra 1/2 uur kosten want dat is ONMOGELIJK om uit te voeren.
Indien die gedachte het geval is kom ik dus niet meer voorbij ehv en kunnen ze mij afschrijven als OV ganger (oh ja en ik heb geen eens een rijbewijs/auto vanwege 1 slecht oog dus) Dan bestel ik wat ik wil hebben wel wat vaker on-line
quote:Op zondag 1 februari 2009 11:43 schreef DJKoster het volgende:
Gelukkig kun je bij de NS papieren kaartjes blijven kopen
Denk het niet. Ik heb een OV-jaarkaart van de NS gekregen en die heb ik nog nooit opgeladen. Ik kan er echter wel gewoon alle poortjes in de Rotterdamse metro mee door.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 16:36 schreef macca728 het volgende:
Wtf als ik met een abonnement incheck wordt er ook 4 euro afgeschreven ?
Heeft iemand dit al meegemaakt
Ik denk het ook niet, maar het is wel wat de OV chipkaartklantenservice mij als antwoord geeft.quote:Op zondag 1 februari 2009 14:38 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Denk het niet. Ik heb een OV-jaarkaart van de NS gekregen en die heb ik nog nooit opgeladen. Ik kan er echter wel gewoon alle poortjes in de Rotterdamse metro mee door.
quote:Winkelend publiek past zich aan chipkaart aan
Uitgegeven: 1 februari 2009 17:31
Laatst gewijzigd: 1 februari 2009 17:31
ROTTERDAM - De metro in Rotterdam is het eerste weekeinde zonder strippenkaart goed doorgekomen.
Het winkelend publiek, wintersporters die bij terugkomst in het 'chiptijdperk' waren beland, bezoekers aan het filmfestival en een concert in Ahoy pasten zich allemaal aan de ov-chipkaart aan. Met de metro reisden dit weekeinde ongeveer evenveel mensen als een gemiddeld ander weekeinde. Ruim 200.000 passagiers passeerden de poortjes in de ondergrondse, waar donderdag de strippenkaart in de ban ging. Er waren geen lange wachtrijen.
Verkoop
De verkoop van chipkaarten steeg fors. Een woordvoerder van de RET spreekt zondag zelfs van een substantieel verschil met de strippenkaart. Hij leidt daarvan af dat het aantal zwartrijders flink is teruggelopen.
Bovendien worden reizigers die zonder geldig vervoersbewijs door een poortje proberen te breken, door medewerkers van het vervoersbedrijf èn door medepassagiers teruggefloten.
Problemen
De RET kreeg de afgelopen dagen wel te maken met technische problemen, maar volgens de woordvoerder gaat het om gebruikelijke storingen. De kou en de gure wind zorgden ervoor dat sommige oplaadpunten of poortjes er geen zin in hadden. Dat leverde geen oponthoud op. ''Er waren altijd voldoende poortjes en verkooppunten die het wel deden.'' Het openbaarvervoerbedrijf is tevreden over het weekeinde, maar jubelt pas als de komende weken hetzelfde beeld geven.
© ANP
Ja, slaat echt nergens op. Ik heb nog nooit een strippenkaart bij de RET gekocht, maar gebruik wel bijna verplicht een chipkaart van de RET. Dat gaat hard ja.quote:Op zondag 1 februari 2009 21:31 schreef macca728 het volgende:
even serieus, de verkoop van chipkaarten steeg t.o.v. de strippenkaart
Zal dat misschien komen omdat de strippenkaart OVERAL te koop is. Verder lijkt me het logisch dat als je alleen de chipkaart kan gebruiken je geen strippenkaart gaat kopen bij de RET. Beetje vaag bericht
Ja ik zal morgen eens een strippenkaart kopen haha, kijken of de RET meneer iets zegtquote:Op zondag 1 februari 2009 21:35 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja, slaat echt nergens op. Ik heb nog nooit een strippenkaart bij de RET gekocht, maar gebruik wel bijna verplicht een chipkaart van de RET. Dat gaat hard ja.
Slecht dus. Een concert én het filmfestival betekent juist dat er veel meer reizigers zouden moeten zijn dan een gemiddeld ander weekeinde.quote:Met de metro reisden dit weekeinde ongeveer evenveel mensen als een gemiddeld ander weekeinde. Ruim 200.000 passagiers passeerden de poortjes in de ondergrondse
]quote:Op zondag 1 februari 2009 21:39 schreef Zelva het volgende:
[..]
Slecht dus. Een concert én het filmfestival betekent juist dat er veel meer reizigers zouden moeten zijn dan een gemiddeld ander weekeinde.
Bij het ANP trappen ze dus kennelijk heel makkelijk in de propaganda van de RET.
Precies. Het is hier een discussie site. Geen "vraag alles aan anderen" site. Macca verwacht dat iemand antwoorden heeft op al zijn (verzonnen) problemen en gaat lopen janken als die antwoorden niet uitblijven.quote:Op zondag 1 februari 2009 04:27 schreef Zelva het volgende:
[..]
[..]
Maar daar gaat het niet om, die hele reactie van Snowgoon slaat echt nergens op. Het is hier een discussiesite, en het vraagstuk 'Waarom moet iemand die een abonnement heeft in godsnaam ook nog eens zijn chipkaart opladen met minimaal 4 euro' is nogal belangrijk.
Ik heb geen cijfers van het aantal abonnementhouders in het openbaar vervoer, maar leuke berekeningen levert het wel op. Men neme 1 miljoen abonnementhouders à 4 euro continue saldo, zet dat een jaar op de bank tegen vier procent en voila, er is weer 160.000 euro uit de zakken van de reiziger geklopt. En dan heb ik het nog niet eens over de 20 euro borg die de NS wil gaan rekenen.
Beste snowgoon, leg dan eens uit wat de noodzaak is om een borg te rekenen voor abonnementhouders. Die is er gewoon niet, ze hebben betaald en daarmee zou het over moeten zijn, basta. Die hele chipkaart is pure geldklopperij.
20 euro borg?quote:Op zondag 1 februari 2009 11:43 schreef DJKoster het volgende:
Mij hebben ze nog niet overtuigd.. Zeker omdat je straks 25 euro moet betalen voordat je nog maar 1 stap in een trein hebt gezet. (5 euro voor de kaart, 20 euro borg...)
Die 20 euro kun je wel terugkrijgen, alleen bij een persoonlijke kaart (die duurder is) en alleen als je 2,50 euro administratiekosten lapt..
Gelukkig kun je bij de NS papieren kaartjes blijven kopen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |