abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 januari 2009 @ 21:46:27 #1
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_65546317
En daar is deel 9

De vorige topics vind je hier:
  • deel 1
  • deel 2
  • deel 3
  • deel 4
  • deel 5
  • deel 6
  • deel 7
  • deel 8

    Extra informatie:
    wikipedia over de ov-chipkaart
    wikipedia over de oyster-kaart (in gebruik in Londen)
    wikipedia over de octopus-kaart (in gebruik in Hong Kong)
    quote:
    Op donderdag 29 januari 2009 21:04 schreef Dennis101 het volgende:

    [..]

    Voor 5 stations zonder poortjes, doe ik het voor. Ga jij ze morgen even langs en maak even wat foto's.
    hebben we het hier over metro of metro+trein?
  • Beatus vir qui suffert tentationem.
    PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
    Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
    pi_65546477
    metrostations

    sommige hebben geen poortjes, maar zuilen. Volgens een Fokker hadden alle metrostations poortjes, maar dat lopt niet.

    Verder niet belangrijk voor de discussie
    pi_65546566
    Sorry het quoten lukt me nog niet haha
    Onderstaande is dus quote


    Als jij mij mij 5 stations kan noemen die geen poortjes hebben zou ik dat erg vreemd vinden, ik kan ook nergens terug vinden dat er ergens op een station geen poortjes staan. (en ik ben het afgelopen jaar toch wel bijna op ieder station geweest).

    Ik denk dat je in de war bent met de treinstations waar bij sommige zuilen komen.
      donderdag 29 januari 2009 @ 21:52:26 #4
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_65546594
    Voor zover ik het heb gezien krijgen alle metro's poorten(?) en 2/3 van de stations van de NS(!) zuilen en alle andere treinstations zuilen.

    Kennen jullie deze pagina al:
    http://www.id-nee.nl/03-7%20OVchipkaart%20hoofdtekst.htm

    Staat een hele lange opsomming in van problemen

    edit: macca728 wie stelt dat het op SOMMIGE treinstations zuilen komen? Het is "op sommige treinstations komen poortjes". (je quote is wat verminkt dus ik neem aan dat je nog gaat editten? )
    Beatus vir qui suffert tentationem.
    PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
    Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
    pi_65546673
    quote:
    Op donderdag 29 januari 2009 21:52 schreef wdn het volgende:
    Voor zover ik het heb gezien krijgen alle metro's poorten(?) en 2/3 van de stations van de NS(!) zuilen en alle andere treinstations zuilen.

    Kennen jullie deze pagina al:
    http://www.id-nee.nl/03-7%20OVchipkaart%20hoofdtekst.htm

    Staat een hele lange opsomming in van problemen
    Ja alle metro's krijgen dus geen poortjes, dat is het doel ook niet volgens de RET.
    Ik verzin het niet hoor. Sommige metrostations hebben alleen zuilen en krijgen geen poortjes meer. Voor treinstations dito
    pi_65546745
    Het gaat uiteraard om de metro in Rotterdam, dat de treinstations die niet niet allemaal krijgen is al vastgesteld. De bron van het ad gaf al aan dat de poortjes op alle metrostations (in Rotterdam uiteraard) dicht zijn vanaf vandaag.
      donderdag 29 januari 2009 @ 21:57:13 #7
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_65546795
    quote:
    Op donderdag 29 januari 2009 21:54 schreef macca728 het volgende:

    [..]

    Ja alle metro's krijgen dus geen poortjes, dat is het doel ook niet volgens de RET.
    Ik verzin het niet hoor. Sommige metrostations hebben alleen zuilen en krijgen geen poortjes meer. Voor treinstations dito
    Ik geloof je meteen hoor als je zegt dat er ook metro's komen met zuilen
    (is niet de eerste keer dat het initiele argument: "poorten om zwartrijden tegen te gaan" uiteindelijk blijkt: te moeten worden vertaald naar "zuilen zijn goedkoper".

    Met het argument dat de NS overal voor poorten zou zorgen omdat dit zwartrijden voorkomt (en dus minder inzet van politie vereist en dus de overheid minder kost etc etc) hebben ze 700 MILJOEN euro gekregen van de overheid en die staan ergens op een rekening rente te trekken. Terwijl men dus gewoon zuilen plaatst.
    Beatus vir qui suffert tentationem.
    PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
    Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
    pi_65546812
    quote:
    Op donderdag 29 januari 2009 21:55 schreef Dennis101 het volgende:
    Het gaat uiteraard om de metro in Rotterdam, dat de treinstations die niet niet allemaal krijgen is al vastgesteld. De bron van het ad gaf al aan dat de poortjes op alle metrostations (in Rotterdam uiteraard) dicht zijn vanaf vandaag.
    ja metrostations in Rotterdam hebben we het over.
    Sommige hebben zuilen en krijgen GEEN poortjes.

    De quote klopt toch ? Begrijpend lezen !!
    Alle poortjes zijn nu dicht op alle metrostations, maar poortjes die er niet zijn, kan je ook niet dichtdoen !!
    pi_65546848
    quote:
    Op donderdag 29 januari 2009 21:54 schreef macca728 het volgende:

    [..]

    Ja alle metro's krijgen dus geen poortjes, dat is het doel ook niet volgens de RET.
    Ik verzin het niet hoor. Sommige metrostations hebben alleen zuilen en krijgen geen poortjes meer. Voor treinstations dito
    Kom eens met een bron, ik heb een redelijke bron gegeven die het tegendeel bewijst.
    pi_65546889
    quote:
    Op donderdag 29 januari 2009 21:57 schreef wdn het volgende:

    [..]

    Ik geloof je meteen hoor als je zegt dat er ook metro's komen met zuilen
    (is niet de eerste keer dat het initiele argument: "poorten om zwartrijden tegen te gaan" uiteindelijk blijkt: te moeten worden vertaald naar "zuilen zijn goedkoper".

    Met het argument dat de NS overal voor poorten zou zorgen omdat dit zwartrijden voorkomt (en dus minder inzet van politie vereist en dus de overheid minder kost etc etc) hebben ze 700 MILJOEN euro gekregen van de overheid en die staan ergens op een rekening rente te trekken. Terwijl men dus gewoon zuilen plaatst.
    nou de directeur van de RET zei het zelf, het doel is niet om het dicht te maken, ze verwachten het aantal zwartrijders te verminderen van 10 naar 4 %

    Overal poortjes plaatsen is technisch niet mogelijk.
    Overigens vind ik het zelf ook raar hoor, maar helemaal dicht kan het blijkbaar niet of kost teveel
    pi_65546931
    quote:
    Op donderdag 29 januari 2009 21:58 schreef Dennis101 het volgende:

    [..]

    Kom eens met een bron, ik heb een redelijke bron gegeven die het tegendeel bewijst.
    RET, ik denk dat iemand anders dit ook wel moet weten ?
    pi_65547011
    het is ook niet echt belangrijk voor de discussie verder
    pi_65547015
    quote:
    Op donderdag 29 januari 2009 21:58 schreef Dennis101 het volgende:

    [..]

    Kom eens met een bron, ik heb een redelijke bron gegeven die het tegendeel bewijst.
    Bron: elke dag instappen enzo. Ik weet dat Oosterflank, Prinsenlaan, Schenkel geen poortjes hebben ik denk dat er in Zevenkamp en Ommoord ook nog een hoop zijn die het niet hebben. Gaat dan vooral om perrons op straatniveau en niet onder of ver boven de grond .
    Op vrijdag 28 september 2012 20:00 schreef roos85 het volgende:
    Je kunt wel merken dat JJ wel verstand van zaken heeft..
    pi_65547036
    quote:
    Op donderdag 29 januari 2009 22:00 schreef macca728 het volgende:

    [..]

    RET, ik denk dat iemand anders dit ook wel moet weten ?
    Shit, ik geef mezelf gewonnen, bron gevonden. Eerlijk is eerlijk, ik was er 100% van overtuigd.
    pi_65547112
    quote:
    Op donderdag 29 januari 2009 22:02 schreef Dennis101 het volgende:

    [..]

    Bronnen wil ik zien. Ik heb zelf, met mijn eigen ogen gecontstateerd dat bijna de gehele metro lijn. Behalve de stukken van alexander - nesselande en tussenwater - de akkers allemaal poortjes hebben.
    kom maar mee zaterdag, gaan we op reis haha
    hoeveel hadden we nou gewed ? 100 of 1000 euro ?
      donderdag 29 januari 2009 @ 22:04:45 #16
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_65547141
    quote:
    Door middel van een gratis "passage-recht" kan men maximaal 35 minuten per keer een station bezoeken om bijvoorbeeld iemand uit te zwaaien of op te halen, te winkelen, de horeca te bezoeken, of om naar de andere zijde van het station te lopen. Op de stations van het sneltramtraject in Rotterdam (waar over het algemeen geen poortjes maar zuilen staan) werkt dit systeem nu ook. Eenmaal ingecheckt op het station, kan men echter niet meer direct op hetzelfde station uitchecken. Hiervoor moet het apparaat eerst naar een volgende minuut verspringen dan erop is ingecheckt.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/OV-chipkaart

    Geen idee of dat een metro is. Ik vind het gewoon leuk om te zoeken
    Beatus vir qui suffert tentationem.
    PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
    Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
    pi_65547179
    quote:
    Op donderdag 29 januari 2009 22:04 schreef wdn het volgende:

    [..]

    http://nl.wikipedia.org/wiki/OV-chipkaart

    Geen idee of dat een metro is. Ik vind het gewoon leuk om te zoeken
    haha dat is de randstadrail !!!!
      donderdag 29 januari 2009 @ 22:07:21 #18
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_65547269
    Hey ik woon al sinds 1976 ofzo niet meer in amsterdam en kom zelden nog in de randstad
    Sorry
    Beatus vir qui suffert tentationem.
    PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
    Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
    pi_65547347
    Goed nu ik heb geconstateerd dat macca728 gelijk heeft en ik zelf iets te hard schreeuwde kunnen we weer verder gaan met de rest van de problemen bespreken.
    quote:
    Zwartrijden blijft mogelijk, al zal dat in de metro een stuk lastiger zijn dan in bus en tram. Daar zorgen de meer dan vijfhonderd geherintroduceerde tourniquets voor, die van 37 van de 47 metrohaltes in Rotterdam en omgeving afgesloten plekken maken. Op tien gelijkvloerse perrons, zoals Prinsenlaan en Schenkel, is daar om praktische redenen van afgezien
    pi_65547403
    quote:
    Op donderdag 29 januari 2009 22:08 schreef Dennis101 het volgende:
    Goed nu ik heb geconstateerd dat macca728 gelijk heeft en ik zelf iets te hard schreeuwde kunnen we weer verder gaan met de rest van de problemen bespreken.
    [..]


    ja belangrijker problemen graag
    pi_65547456
    quote:
    Op donderdag 29 januari 2009 22:07 schreef wdn het volgende:
    Hey ik woon al sinds 1976 ofzo niet meer in amsterdam en kom zelden nog in de randstad
    Sorry
    geluksvogel

    duurt nog wel paar jaar voor jou, de chipkaart
      donderdag 29 januari 2009 @ 22:15:00 #22
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_65547659
    quote:
    Op donderdag 29 januari 2009 22:11 schreef macca728 het volgende:

    [..]

    geluksvogel

    duurt nog wel paar jaar voor jou, de chipkaart
    Ik werk in nEindhoven dus ben bang van niet.
    Roermond woon ik.Hier staan de zuilen en ze zijn al actief (met een 'buiten gebruik' sticker erop'). Dus ook hier gaat het fout.
    Persoonlijke noot: ik had graag in A'dam willen blijven. Hier is echt nooit wat fatsoenlijks te doen en als je naar de randstad gaat moet je 21.30 met de trein terug anders kom ik niet verder dan eindhoven.
    Beatus vir qui suffert tentationem.
    PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
    Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
    pi_65547676
    ik kan dus nog steeds geen transacties zien op MIJN OV CHIPKAART. NL

    lekker handig, ik heb vorige week dus een rit gemaakt in de metro ermee, saldo was 3,71 daarna 3,01
    pi_65547740
    quote:
    Op donderdag 29 januari 2009 22:15 schreef wdn het volgende:

    [..]

    Ik werk in nEindhoven dus ben bang van niet.
    Roermond woon ik.Hier staan de zuilen en ze zijn al actief (met een 'buiten gebruik' sticker erop'). Dus ook hier gaat het fout.
    Persoonlijke noot: ik had graag in A'dam willen blijven. Hier is echt nooit wat fatsoenlijks te doen en als je naar de randstad gaat moet je 21.30 met de trein terug anders kom ik niet verder dan eindhoven.

    haha nou in Rotterdam ook weinig te doen hoor, beter Amsterdam ja
    pi_65548181
    Ik vind het wel relaxed die kaart. Bovendien zou ik een stuk goedkoper uit zijn op het traject waar ik nu op reis, als ik daadwerkelijk zelf m'n kosten had moeten betalen.
    PWBF
      donderdag 29 januari 2009 @ 22:31:46 #26
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_65548369
    Oh ik heb ook een onkostenvergoeding hoor dus ze doen maar
    Roermond - Eindhoven vv per maand = 315,00.
    Ik weet wel dat wat ik hier al eens heb gezegd blijft staan: ik zal prive zolang mogelijk de ov chip vermijden.
    Beatus vir qui suffert tentationem.
    PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
    Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
      vrijdag 30 januari 2009 @ 00:27:44 #27
    61944 Freeflyer
    Vallen doet geen pijn...
    pi_65552784
    tvp
    Neerkomen wel!
      vrijdag 30 januari 2009 @ 00:50:45 #28
    188877 Stupendous76
    wenst iedereen veel plezier
    pi_65553258
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 00:27 schreef Freeflyer het volgende:
    tvp
    Repent, Pray, Forgive
    Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
    Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
    pi_65554880
    quote:
    Op donderdag 29 januari 2009 22:15 schreef macca728 het volgende:
    ik kan dus nog steeds geen transacties zien op MIJN OV CHIPKAART. NL

    lekker handig, ik heb vorige week dus een rit gemaakt in de metro ermee, saldo was 3,71 daarna 3,01
    Geweldig toch. Het systeem werkte gister, geen chaos, geen grote rijen voor de poortjes. Dus meneer gaat gewoon weer over wat anders zeiken. Wat een ontzettende zwartkijker ben je toch
    quote:
    RET: droomstart bij invoering ov-chipkaart
    Door GERT ONNINK

    ROTTERDAM - ,,Dit hadden we niet durven dromen.’’ Directeur Pedro Peters van de Rotterdamse vervoerder RET is tevreden over de overgang van de strippenkaart op de ov-chipkaart in de metro. Sinds gisteren kan daar niet meer met de papieren pas worden gereisd en betaald.

    Peters blikt tevreden terug op het verloop van de dag, die als D-day te boek stond. ,,De overgang is soepel verlopen.’’ Immens lange rijen bij verkooppunten zijn uitgebleven, de doorstroming van reizigers in de spits verliep soepel. Hij prijst zijn bedrijf en de klanten, circa 150.000 in de ochtendspits. ,,Dit was toch weer Rotterdam op z’n best Dat kan als er hier iets geks is.’’

    Bij een controle op Zuidplein liep één zwartrijder tegen de lamp, hij kreeg een boete van 38,50 euro. Het bedrijf had vooraf gesteld zo coulant mogelijk te zijn. Reizigers in het bezit van een geldig abonnement bij wie het uitchecken toch fout was gegaan, bleven gevrijwaard van sancties. De RET zette gisteren enkele honderden mensen, waaronder kantoorpersoneel, als hulptroepen in.

    RET-baas Peters gaf toe dat de verzending van de ov-studentenchipkaarten vertraging heeft opgelopen. Daarom moet het bedrijf nog enkele duizenden tijdelijke sleutelkaarten beschikbaar stellen, waarmee studenten de poortjes toch kunnen openen. Het bedrijf erkent dat met deze pas - die niet geldt als vervoersbewijs - kan worden gefraudeerd, omdat ook niet-studenten ermee kunnen reizen en de tijdelijke passen zonder al te veel controle ongelimiteerd worden verstrekt. ,,Dat is nu eenmaal het risico van de service die we bieden,’’ sprak Peters. Volgens de RET lopen ‘slimme studenten’ alsnog tegen de lamp als de controles binnenkort weer worden opgevoerd.

    Ook voor de duizenden busoverstappers is er een voorlopige voorziening in de vorm van een compensatiekaart, een stempelpas waarmee het dubbel betaalde opstaptarief kan worden teruggevraagd.

    De Rotterdamse vervoerswethouder Jeannette Baljeu ziet de proeftuin die de Maasstad is voor de ov-chipkaart als het begin van de landelijke invoering van de kaart. Wanneer de tram en de bus in de Maasstad zonder strippenkaart rijden, kan ze echter niet zeggen.

    Volgens Peters is het veel belangrijker dat busvervoerders als Qbuzz, Arriva en Veolia ook de ov-chipkaart gaan gebruiken dan dat de tram en de bus in Rotterdam met de papieren vervoersbewijs stoppen. De NS begint dit voorjaar op de Flevolijn en hoopt vanaf oktober overal in ons land de oplaadbare pas te kunnen aanbieden. Het papieren kaartje blijft daarnaast nog zeker drie jaar bestaan.
    http://www.ad.nl/rotterda(...)ing_ovchipkaart.html
    pi_65554884
    je wordt dus niet 100% gecompenseerd met de compensatiekaart zoals men ons doet geloven. Op de radio werd dhr Peters van de RET hiermee geconfronteerd en zijn reactie was dat mensen maar naar de verkoopbalie van de RET moesten komen.

    gewoon een vb daarvan

    Riddrkerk-Wilhelminaplein : van Ridderkerk naar Zuidplein met strippenkaart, daarna vanaf Zuidplein met metro, de extra zone wordt gecompenseerd, maar dan : extra betalen want Zuidplein-WIlhelminaplein moet je gewoon het chipkaartreistarief betalen terwijl dat hele stuk, 3 haltes gewoon valt onder dezelfde zone.

    Daarvoor zal je dus gewoon naar de balie moeten, wil je dat stuk ook gecompenseerd krijgen.

    zomaar 2 reacties van de rtv rijnmond site

    Dat er weinig problemen waren kan wel kloppen, het was in de spits minstens half zo druk als anders. Waar je altijd in de wagen stijf tegen elkaar aan staat kom je nu gewoon adem halen en waren ook de notoire "ettertjes" nergens te vinden

    compenstatiekaart? lachertje! als je heen de extra strip gebruikt en terug kan meerijden wordt er niet gecompenseerd. geldklopperij! betaalautomaat defekt voor de 3e keer. wat nu? niet reizen?
    pi_65554888
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 06:34 schreef macca728 het volgende:
    je wordt dus niet 100% gecompenseerd met de compensatiekaart zoals men ons doet geloven. Op de radio werd dhr Peters van de RET hiermee geconfronteerd en zijn reactie was dat mensen maar naar de verkoopbalie van de RET moesten komen.

    gewoon een vb daarvan

    Riddrkerk-Wilhelminaplein van Ridderkerk naar Zuidplein met strippenkaart, daarna vanaf Zuidplein met metro, de extra zone wordt gecompenseerd, maar dan : extra betalen want Zuidplein-WIlhelminaplein moet je gewoon het chipkaartreistarief betalen terwijl dat hele stuk, 3 haltes gewoon valt onder dezelfde zone.

    Daarvoor zal je dus gewoon naar de balie moeten, wil je dat stuk ook gecompenseerd krijgen.

    zomaar 2 reacties van de rtv rijnmond site

    Dat er weinig problemen waren kan wel kloppen, het was in de spits minstens half zo druk als anders. Waar je altijd in de wagen stijf tegen elkaar aan staat kom je nu gewoon adem halen en waren ook de notoire "ettertjes" nergens te vinden

    compenstatiekaart? lachertje! als je heen de extra strip gebruikt en terug kan meerijden wordt er niet gecompenseerd. geldklopperij! betaalautomaat defekt voor de 3e keer. wat nu? niet reizen?

    zeurzeurzeurzeur klaagklaagklaagklaagklaag moppermopper
    pi_65554889
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 06:35 schreef snowgoon het volgende:

    [..]

    zeurzeurzeurzeur klaagklaagklaagklaagklaag moppermopper
    niet waar Snowgoon ? lieg ik ?
    pi_65554905
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 06:36 schreef macca728 het volgende:

    [..]

    niet waar Snowgoon ? lieg ik ?
    Soms. En verder loop je constant te zeuren, wil je niet inzien dat het goed is gegaan gister en dat het helemaal niet zo'n drama werd als gedacht.
    pi_65554923
    Dus die 2x per jaar dat ik OV neem, moet ik ergens zo'n ding gaan scoren?
    pi_65555749
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 06:46 schreef Piet_Piraat het volgende:
    Dus die 2x per jaar dat ik OV neem, moet ik ergens zo'n ding gaan scoren?
    Als echte piraat kun je natuurlijk gaan zwartrijden. Door de OV -chip zouden ze minder controles gaan houden.
    pi_65556199
    ja zwartrijden wordt supermakkelijk, gewoon achter iemand aanlopen, poortjes blijven open !!
    pi_65556599
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 08:39 schreef Basp1 het volgende:

    [..]

    Als echte piraat kun je natuurlijk gaan zwartrijden. Door de OV -chip zouden ze minder controles gaan houden.
    Ok dat is een goede tip, het ouderwetse kraken wordt weer populairder en door die poortjes is er toch zowat geen controle meer in het vervoermiddel zelf.
    pi_65556636
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 09:05 schreef macca728 het volgende:
    ja zwartrijden wordt supermakkelijk, gewoon achter iemand aanlopen, poortjes blijven open !!
    In Parijs heb ik al geleerd om daar handig overheen te springen.
    pi_65557733
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 09:26 schreef Piet_Piraat het volgende:

    [..]

    In Parijs heb ik al geleerd om daar handig overheen te springen.
    pauper...
    PWBF
    pi_65557820
    Ik ben erg blij met de OV chipkaart. Ik ga vaak van Rotterdam Centraal naar Wilhelminaplein en die halte ligt echt net over de zonegrens heen. Nu de prijs van de reis per kilometer wordt berekend ben ik per ritje 43 cent goedkoper uit. Mensen die helemaal naar het einde van de zone moeten zullen wellicht iets duurder uit zijn dan voorheen, maar die reizen dan ook langer. Het is zo gewoon een stuk eerlijker.
    PWBF
    pi_65557842
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 06:46 schreef Piet_Piraat het volgende:
    Dus die 2x per jaar dat ik OV neem, moet ik ergens zo'n ding gaan scoren?
    Nee, je kan ook wegwerpkaartjes kopen voor een dag. Anders lees je je eerst eens even in voordat je mee gaat met de zeik-massa.
    PWBF
    pi_65557970
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 10:14 schreef Nielsch het volgende:

    [..]

    Nee, je kan ook wegwerpkaartjes kopen voor een dag. Anders lees je je eerst eens even in voordat je mee gaat met de zeik-massa.
    Ook wegweprkaartjes om een bepaald traject af te leggen, of alleen om een bepaalde tijd te kunnen reizen?
    pi_65558078
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 10:13 schreef Nielsch het volgende:
    Het is zo gewoon een stuk eerlijker.
    Metro's rijden een redelijk rechte lijn.

    Er zijn genoeg buslijnen te vinden zijn die een flinke slingerende beweging maken voordat jij bij je halte bent, waarbij het dan nog maar de vraag is of je het nog steeds een stuk eerlijker is. Ja je hebt voor de gehele tijd dat je in de bus zit en een mooi uitzicht kreeg betaald. Maar je wilt eigenlijk voor de hemelsbrede afstand betalen.

    Wanneer wegen opengebroken zijn mogen we dan opeens vanwege de omweg die de bus maakt ook meer gaan betalen.
      vrijdag 30 januari 2009 @ 10:22:13 #44
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_65558083
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 10:18 schreef Basp1 het volgende:

    [..]

    Ook wegweprkaartjes om een bepaald traject af te leggen, of alleen om een bepaalde tijd te kunnen reizen?
    Dat eerste bestaat niet meer. Je koopt een kaartje om voorbij de poortjes te mogen komen dus het traject is niet meer van belang. En het poortje wat je gebruikt om weer uit het station te gaan zorgt voor de correctie van de eerste afboeking.
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 10:13 schreef Nielsch het volgende:
    Ik ben erg blij met de OV chipkaart. Ik ga vaak van Rotterdam Centraal naar Wilhelminaplein en die halte ligt echt net over de zonegrens heen. Nu de prijs van de reis per kilometer wordt berekend ben ik per ritje 43 cent goedkoper uit. Mensen die helemaal naar het einde van de zone moeten zullen wellicht iets duurder uit zijn dan voorheen, maar die reizen dan ook langer. Het is zo gewoon een stuk eerlijker.
    Moet je eens een buslijn nemen die geen rechte lijn neemt. Dan wordt de ritprijs ineens een stuk minder gunstig
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 09:05 schreef macca728 het volgende:
    ja zwartrijden wordt supermakkelijk, gewoon achter iemand aanlopen, poortjes blijven open !!
    In Londen hetzelfde.

    Punt is:
    Met het oude systeem is men verplicht om in de metro/trein een controleur rond te sturen die kaarten controleerd. Dan pak je de zwartrijders er zondermeer uit.
    In het huidige systeem gaan die controleurs verdwijjnen of komen steeds minder voor (loonkosten is de hoogste kostenpost he) en zwartrijders ziet men ineens niet meer. In de hoofden van de overheid komt zwartrijden dan ineens niet meer voor.
    Beatus vir qui suffert tentationem.
    PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
    Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
    pi_65558165
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 10:22 schreef Basp1 het volgende:

    [..]

    Metro's rijden een redelijk rechte lijn.

    Er zijn genoeg buslijnen te vinden zijn die een flinke slingerende beweging maken voordat jij bij je halte bent, waarbij het dan nog maar de vraag is of je het nog steeds een stuk eerlijker is. Ja je hebt voor de gehele tijd dat je in de bus zit en een mooi uitzicht kreeg betaald. Maar je wilt eigenlijk voor de hemelsbrede afstand betalen.

    Wanneer wegen opengebroken zijn mogen we dan opeens vanwege de omweg die de bus maakt ook meer gaan betalen.
    Die vraag heb ik al 2x voorgelegd aan de RET maar nog steeds geen antwoord.

    Het geld voor mij ook en ik denk voor veel mensen dat er meerdere bussen zijn van A naar B die andere routes rijden. Het lijkt mij niet eerlijk dat je voor de bus die er het langste overdoet het meeste moet betalen

    Of dat mensen die net de pech hebben alleen de bus met de langste afstand te kunnen nemen, altijd meer betalen dan mensen die wel met die snelle bus mee kunnen. vb met sneldiensten
      vrijdag 30 januari 2009 @ 10:28:58 #46
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_65558292
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 10:24 schreef macca728 het volgende:

    [..]

    Die vraag heb ik al 2x voorgelegd aan de RET maar nog steeds geen antwoord.

    Het geld voor mij ook en ik denk voor veel mensen dat er meerdere bussen zijn van A naar B die andere routes rijden. Het lijkt mij niet eerlijk dat je voor de bus die er het langste overdoet het meeste moet betalen
    Je rekent af per gereden kilometer.

    Gebeurd bij de NS straks ook. Stel je reist van Eindhoven naar Roermond (51 km) en de treinen vallen uit tussen deze stations. Indien de NS aanraadt om over Venlo te reizen dan betaal je voor de kilometers die dit traject kent (30 van venlo naar roermond en ik weet niet hoever eindhoven van venlo afligt via het treintraject maar het zal iets van 40 of 50 km zijn denk ik dus ik gok op 70/80 km).
    Beatus vir qui suffert tentationem.
    PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
    Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
    pi_65558302
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 10:24 schreef macca728 het volgende:

    [..]

    Die vraag heb ik al 2x voorgelegd aan de RET maar nog steeds geen antwoord.

    Het geld voor mij ook en ik denk voor veel mensen dat er meerdere bussen zijn van A naar B die andere routes rijden. Het lijkt mij niet eerlijk dat je voor de bus die er het langste overdoet het meeste moet betalen

    Of dat mensen die net de pech hebben alleen de bus met de langste afstand te kunnen nemen, altijd meer betalen dan mensen die wel met die snelle bus mee kunnen. vb met sneldiensten
    Dat zat ik me gisteren ook te bedenken, maar dan met betrekking op treinen. Vaak wordt de trein tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal in het weekend omgeleid via Hilversum, omdat er dan op het directe traject (via Maarssen, Breukelen en Abcoude) werkzaamheden zijn. Het zou raar zijn als je in dat soort gevallen meer gaat betalen voor een enkeltje Utrecht CS - Amsterdam CS dan doordeweeks, wanneer er geen werkzaamheden zijn.
    PWBF
      vrijdag 30 januari 2009 @ 10:31:24 #48
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_65558353
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 10:29 schreef Nielsch het volgende:

    [..]

    Dat zat ik me gisteren ook te bedenken, maar dan met betrekking op treinen. Vaak wordt de trein tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal in het weekend omgeleid via Hilversum, omdat er dan op het directe traject (via Maarssen, Breukelen en Abcoude) werkzaamheden zijn. Het zou raar zijn als je in dat soort gevallen meer gaat betalen voor een enkeltje Utrecht CS - Amsterdam CS dan doordeweeks, wanneer er geen werkzaamheden zijn.
    Zoals hierboven vermeld: je betaald dan inderdaad meer.
    Beatus vir qui suffert tentationem.
    PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
    Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
    pi_65558392
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 10:28 schreef wdn het volgende:

    [..]

    Je rekent af per gereden kilometer.

    Gebeurd bij de NS straks ook. Stel je reist van Eindhoven naar Roermond (51 km) en de treinen vallen uit tussen deze stations. Indien de NS aanraadt om over Venlo te reizen dan betaal je voor de kilometers die dit traject kent (30 van venlo naar roermond en ik weet niet hoever eindhoven van venlo afligt via het treintraject maar het zal iets van 40 of 50 km zijn denk ik dus ik gok op 70/80 km).
    Ja ik begrijp het systeem wel, maar het is wel hardstikke oneerlijk natuurlijk.
    Bij de trein blijf je waarschijnlijk gewoon een enkeltje kopen, dus dat zou niets uit moeten maken maar bij de bus en evt tram wel
    pi_65559317
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 10:22 schreef wdn het volgende:

    Dat eerste bestaat niet meer. Je koopt een kaartje om voorbij de poortjes te mogen komen dus het traject is niet meer van belang. En het poortje wat je gebruikt om weer uit het station te gaan zorgt voor de correctie van de eerste afboeking.
    Ik heb toch op verschillende sites dingen gelezen dat het nog wel mogelijk moet zijn om wegwerpkaartjes te kopen. Wat staat er dan op die wegwerpkaartjes.

    Volgden de site die het zou moeten weten:
    quote:
    http://www.ov-chipkaart.nl/hoe/doelgroepen/toeristen/;jsessionid=E7F105D1B53B499319D8AD5825579BAE

    De wegwerpchipkaart is een papieren kaart met een beperkte geldigheidsduur.
    Er staat niets vermeld over kosten van de wegwerpkaart.

    Bij de RET kan de gebruiker alleen
    quote:
    http://www.ret.nl/service-en-verkoop/vervoerbewijzen/ov-chipkaart-informatie/de-wegwerp-ov-chipkaart.aspx

    Naast de persoonlijke OV-chipkaart en de Anonieme OV-chipkaart is er ook een Wegwerp OV-chipkaart. Hier kunt u het volgende opladen: RET 2 uur reizen, RET 2 metroreizen en RET 1 dagkaart. Dit geldt voor zowel voltarief als voor reductietarief. Na gebruik van deze reisproducten is de kaart niet meer te gebruiken. Op de wegwerp OV-chipkaart kan geen saldo worden geladen . Blokkering na verlies of diefstal is niet mogelijk.

    De wegwerp OV-chipkaart is te koop bij de verkoop- en oplaadautomaten op de metrostations. De prijs van deze OV-chipkaart is gratis, u betaalt alleen het product dat u op de kaart wenst te hebben.
    quote:
    RET 2 uur reizen - Kosten: ¤ 3,50.
    - Voordeel: na de eerste incheck kunt u twee uur lang onbeperkt reizen (inchecken, uitchecken en overstappen) bij de RET.
    - Te laden op alle OV-chipkaarten (persoonlijk, anoniem en wegwerp).
    - Te gebruiken bij RET bus, tram, metro én RandstadRail Erasmuslijn.
    - De laatste keer inchecken kan nog binnen 2 uur na de eerste check-in. U hebt daarna nog maximaal 15 minuten tijd om uit te checken.
    Dus of je mag een 2 uurs kaart kopen om 2 uur lang door rotterdam te reizen.
    quote:
    RET 2 metro reizen
    - Kosten: ¤ 4,90.
    - Voordeel: twee keer één uur lang onbeperkt reizen (inchecken, uitchecken en overstappen) in de metro.
    - Is het eerste uur van dit reisproduct verbruikt, dan gaat het tweede uur automatisch in bij de eerstvolgende check-in.
    - De laatste check-in van 1 reis kan nog binnen 1 uur na de eerste check-in. U hebt daarna nog maximaal 15 minuten tijd om uit te checken.
    - Tussen de twee reizen (uren) door kunt u niet op saldo reizen.
    - Te laden op alle OV-chipkaarten (persoonlijk, anoniem en wegwerp).
    - Te gebruiken bij de RET metro en de RandstadRail Erasmuslijn.
    - De twee reizen hoeven niet op dezelfde dag plaats te vinden.
    Of 2 metro tripjes voor 4.90. Hoeveel koste een wegwerpstrippenkaart, 15 strippen voor 6.90.
    Hoeveel zone's kan de gebruiker maximaal afleggen in de metro?

    Voor normale beprijzing moet je dus verplicht een chipkaart aanschaffen.
      vrijdag 30 januari 2009 @ 11:19:15 #51
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_65560200
    Basp1:kassa voor de OV maatschappij
    Beatus vir qui suffert tentationem.
    PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
    Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
    pi_65560532
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 11:19 schreef wdn het volgende:
    Basp1:kassa voor de OV maatschappij
    Of niet , misschien gaan de zo nu en dan reizigers gewoon weg blijven vanwege de hoge kosten voor een kort ritje. Als je met een paar personen (gezin) bent kun je ipv een paar wegwerp kaarten dan waarschijnlijk nog beter de taxi gaan nemen.
    pi_65560691
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 11:27 schreef Basp1 het volgende:

    [..]

    Of niet , misschien gaan de zo nu en dan reizigers gewoon weg blijven vanwege de hoge kosten voor een kort ritje. Als je met een paar personen (gezin) bent kun je ipv een paar wegwerp kaarten dan waarschijnlijk nog beter de taxi gaan nemen.
    Ik ben benieuwd naar de cijfers van het aantal reizigers

    volgens sommige mensen was het een stuk minder druk gisteren. Ik zal maandag eens kijken, dan mag ik ook weer met de metro naar mijn werk
      vrijdag 30 januari 2009 @ 11:43:43 #54
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_65561114
    Gisteren was het op mijn traject rmd-ehv ook stukken en stukken rustiger dan normaal.
    Geen idee waarom maar ook de files waren gisteren beduidend minder
    Beatus vir qui suffert tentationem.
    PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
    Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
    pi_65561356
    Als er echt beduidend minder reizigers opeens zijn, dan krrijgen we dadelijk 2 verklaringen van de RET.

    Verklaring 1 zal zijn dat het percentage zwartrijders toch beduidend hoger was , en deze nu niet meer met de metro reizen.
    Verklaring 2 het is de creditcrisis.
      vrijdag 30 januari 2009 @ 12:39:47 #56
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_65562993
    Ik heb 1 reden bedacht: vorstverlet. Dat is ook de reden waarom er minder files zijn geweest.
    Alleen heb ik totaal geen idee hoeveel OV'ers een baan hebben waar vorstverlet een issue is
    Beatus vir qui suffert tentationem.
    PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
    Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
    pi_65574280
    De reden dat het minder druk was in de metro is dus omdat er geen zwartrijders meer waren.


    Chipkaart schrikt metroreiziger niet af
    30 januari 2009

    Op de eerste dag dat alleen nog gereisd kan worden met de ov-chipkaart in de Rotterdamse metro, zijn er evenveel ritten gemaakt als op een 'normale' donderdag: circa 300.000. Dat heeft de RET vrijdag laten weten.

    Het lijkt er dus op dat niemand de metro om de invoering van de ov-chip heeft gemeden.

    De verkoop van het aantal anonieme ov-chipkaarten verdubbelde donderdag in vergelijking met de dagen voorafgaand aan de uitbanning van de strippenkaart uit de ondergrondse.

    Werden de laatste tijd gemiddeld vierduizend van die kaarten per dag verkocht, donderdag waren dat er achtduizend. ,,Opvallend is dat er geen opvallendheden zijn'', zei een RET-woordvoerder over hoe het tot vrijdagmiddag verloopt met de definitieve invoering van het nieuwe vervoerbewijs.

    Elke dag zijn er ongeveer 20 procent nieuwe reizigers in de metro. Dat wil zeggen mensen die de dag ervoor niet met de metro hebben gereisd. De hulptroepen die het Rotterdamse vervoerbedrijf heeft ingezet, blijven voorlopig paraat.
    pi_65577603
    Een verslag van dag 1:
    quote:
    ‘Net als nieuwe schoenen: gewoon wennen’
    Door GERT ONNINK

    ROTTERDAM - D-day voor de RET. Gisteren verdween de strippenkaart na bijna dertig jaar uit de Rotterdamse metro. Er kan alleen nog maar met de ov-chipkaart worden gereisd. De krant volgde de operatie van strip naar chip.

    06.00U De allereerste metro in Rotterdam rijdt de remise uit. De passagiers die vandaag instappen, kunnen niet meer met de strippenkaart betalen.

    07.30U De overstap van strip naar chip levert tot nu toe weinig problemen op, is nu al te horen.

    07.35U Dat beeld wordt bevestigd op halte Wilhelminaplein op de Kop van Zuid. ,,Het gaat boven verwachting,’’ zegt RET’er Arnold Dikhoff. De kantoormedewerker is vandaag een van de honderden ‘witte hesjes’, die klaar staan voor onwetende reizigers. Hij ziet de meeste passagiers zonder veel moeite met de nieuwe pas door de poortjes gaan.

    07.45U Een argeloze Chinese reiziger wappert met een strippenkaart. De RET-hulptroepen moeten hem teleurstellen. ,,Het is gewoon wennen. Voor veel mensen is dit toch vreemd,’’ beklemtoont Els Hengst, op Wilhelminaplein de RET-presentator. ,,Nieuwe schoenen zijn ook vreemd.’’

    08.00U Op metrostation Zuidplein kijkt collega Wim Schalk toe hoe de meeste reizigers al chippend hun metroreis beginnen. Hij is blij met het nieuwe systeem, maar toch neemt hij met pijn in het hart afscheid van de strippenkaart. Want het was Schalk die jarenlang verantwoordelijk was voor de strippenkaartautomaten op de metrostations. Stuk voor stuk maken ze plaats voor de moderne oplaad- en verkooppunten voor de ov-chip. ,,Het voelt echt als afscheid nemen van een familielid,’’ zegt hij bloedserieus. En uitgerekend op Zuidplein prijkt op een van de moderne chipoplaadpunten al tijdens de ochtendspits de mededeling ‘defect’...

    08.05U Ridderkerker J.A. Grund staat op Wilhelminaplein bij een automaat de nieuwe pas op te waarderen. ,,Nee hoor, ik ben nog niet overtuigd. Ik reis zelf vooral met de tram en mijn zoon kan hem in Ridderkerk niet eens opladen. Moet-ie naar Beurs of Zuidplein.’’

    08.15U Gepiep van poortjes. Een reiziger zegt student te zijn en geen tijd te hebben voor de aanschaf van een ov-chipkaart. Hij loopt achter een medepassagier aan door het poortje. Bij het loket kan de man, die is ingestapt op Beurs en blijkt te werken op de Wilhelminapier, niet aantonen dat hij student is. ,,Nu zijn we nog coulant, maar voor hetzelfde geld was hij bekeurd als hier een daartoe bevoegde ambtenaar had gestaan,’’ legt Dikhoff uit.

    13.30U Mevrouw H. Klaasman uit Delft wil op station Beurs aan de kant van de Koopgoot de metro in, maar twijfelt. ,,Ik vind het toch een risico hoor die chipkaart. Griezelig eigenlijk. Dan maar lopen of met de tram of de bus.’’ De NS en de RET hebben haar nog niet kunnen overtuigen.

    14.13U De Rotterdamse vervoerswethouder Jeannette Baljeu spreekt in het WTC de massaal toegestroomde media toe. ,,Ik ben heel erg trots. Er zijn nog veel vragen, maar de eerste indruk is goed. Dit is het begin van de landelijke uitrol van de ov-chipkaart.’’

    14.15U Naast Baljeu klinkt ook RET-directeur Pedro Peters opgelucht. ,,Ik zeg wel: prijs de dag niet voordat het avond is, maar van deze gang van zaken had ik niet durven dromen.’’ De topman is trots op zijn bedrijf, maar prijst ook de reiziger. ,,Een compliment aan de klanten. Honderdvijftigduizend mensen – dat is toch drie stadions vol – die in de ochtendspits in twee uur tijd door de poortjes gaan. Dat het draaiboek klopt geeft een lekker gevoel.’’ Hij wil nog niet te vroeg juichen. ,,Over een maand moet het helemaal goed zijn. Ook het weekeinde wordt nog belangrijk, want dat zijn er weer andere reizigers. Vanaf maandag gaan we de inzet van personeel afbouwen.’’

    17.15U Op Rotterdam Centraal Station is het druk vanwege de avondspits en de extra stroom bezoekers aan het feestconcert Vrienden van Amstel in Ahoy. Op de metrohalte onder het Stationsplein, waar nog volop verbouwd wordt, is het dringen bij de in- en uitgangen. De Rotterdamse Varsha Sewcharan komt plotseling voor dichte poortjes te staan. Bij haar voorganger gaat het fout, de 22-jarige studente komt met de schrik vrij. ,,Wat ik ook lastig vind dat ik die pas steeds uit mijn zak moet halen. Het is wennen.’’

    18.00U Volgens RET-stagiair Artvien Sewkaransing op CS komen de meeste vragen van studenten die de pas nog niet hebben. ,,Mijn indruk over de hele dag is: het gaat goed, het kan alleen maar beter.’’
    Nog bijzonderheden van dag 2?
    pi_65585193
    Ik moet zeggen dat er vanmiddag tussen 15:00 en 16:00 heel wat mensen confuus op station Beurs stonden met in die menigte mensen met witte jasjes. En 's avonds tussen 20:00 en 21:00 incluis wat politieagenten en met alle winkels, die normaal open zijn op vrijdagavond, dicht. Dus ergens zegt me dat dat het daar best een onrustige dag was. Of er was iets anders aan de hand...
    En mijn eerste ervaring met die kaart was dat bij mijn eerste gebruik de automaten in de tram defect waren, waarop de controleur zei dat het okee was als ik gratis mee zou reizen
    pi_65585255
    quote:
    Op zaterdag 31 januari 2009 00:07 schreef Dimmie het volgende:
    Ik moet zeggen dat er vanmiddag tussen 15:00 en 16:00 heel wat mensen confuus op station Beurs stonden met in die menigte mensen met witte jasjes. En 's avonds tussen 20:00 en 21:00 incluis wat politieagenten en met alle winkels, die normaal open zijn op vrijdagavond, dicht. Dus ergens zegt me dat dat het daar best een onrustige dag was. Of er was iets anders aan de hand...
    En mijn eerste ervaring met die kaart was dat bij mijn eerste gebruik de automaten in de tram defect waren, waarop de controleur zei dat het okee was als ik gratis mee zou reizen
    Ik liep er ook rond 3 uur, maar heb niets bijzonders gezien of meegemaakt. En kan je de dik gedrukte zin even herschrijven/toelichten?
    pi_65585599
    Het was eerlijk gezegd zo tegen 16:00.

    NMaar uhm, het is iig koopavond op de vrijdagavond en normaal gesproken kan ik de winkels nog in daar, maar nu ging dat dus niet. En het was nog altijd drukker dan gebruikelijk. En er waren dus enkele agenten aanwezig.
    Hebben jullie trouwens ook problemen met die OV-chipkaart site? Ik heb in de aanloop naar de 'D-Day' geprobeerd om een persoonlijke kaart aan te vragen maar zowel in IE als in Opera werden pasfoto's steeds geweigerd. Dus uiteindelijk maar op een station een anonieme kaart gekocht. En ik krijg 'm onder 'Mijn Ov-chipkaart' maar niet geregistreerd. Eerst doorloopt ie wel alle stappen van de kaarthouderregistratie, maar die van de rekeninghouder blijft steken bij stap 1 :S Klikken op 'Volgende stap' doet echt niets...
    pi_65585635
    quote:
    Op zaterdag 31 januari 2009 00:20 schreef Dimmie het volgende:
    Nou, het is iig koopavond op de vrijdagavond en normaal gesproken kan ik de winkels nog in daar, maar nu dus niet. En het was nog altijd drukker dan gebruikelijk. En er waren dus enkele agenten aanwezig.
    Hebben jullie trouwens ook problemen met die OV-chipkaart site? Ik heb in de aanloop naar de 'D-Day' geprobeerd om een persoonlijke kaart aan te vragen maar zowel in IE als in Opera werden pasfoto's steeds geweigerd. Dus uiteindelijk maar op een station een anonieme kaart gekocht. En ik krijg 'm onder 'Mijn Ov-chipkaart' maar niet geregistreerd. Eerst doorloopt ie wel alle stappen van de kaarthouderregistratie, maar die van de rekeninghouder blijft steken bij stap 1 :S Klikken op 'Volgende stap' doet echt niets...
    je kan toch alleen een persoonlijke chipkaart registreren ?
    pi_65585659
    Je kon de winkel niet in omdat de poortjes niet open gingen met je ov-chipkaart?
    pi_65585695
    zijn saldo was op !!
    pi_65585702
    quote:
    Op zaterdag 31 januari 2009 00:21 schreef macca728 het volgende:

    [..]

    je kan toch alleen een persoonlijke chipkaart registreren ?
    Ah, is dat het
    pi_65585776
    quote:
    Op zaterdag 31 januari 2009 00:22 schreef Dennis101 het volgende:
    Je kon de winkel niet in omdat de poortjes niet open gingen met je ov-chipkaart?
    Eh, alle winkels waren al gesloten. Vroeger dan gebruikelijk. Bij het kopen van die kaart werd trouwens gezegd dat de wachttijd van dat maken/ontvangen van die persoonlijke kaart is opgelopen van 2 a 3 weken naar 4 a 5 weken
    pi_65585935
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 10:29 schreef Nielsch het volgende:

    [..]

    Dat zat ik me gisteren ook te bedenken, maar dan met betrekking op treinen. Vaak wordt de trein tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal in het weekend omgeleid via Hilversum, omdat er dan op het directe traject (via Maarssen, Breukelen en Abcoude) werkzaamheden zijn. Het zou raar zijn als je in dat soort gevallen meer gaat betalen voor een enkeltje Utrecht CS - Amsterdam CS dan doordeweeks, wanneer er geen werkzaamheden zijn.
    Dat zou wel heel achterlijk zijn..

    Maar kun je straks bij de NS nou reizen op saldo en reizen met een 'reisprodukt'? (bv. enkeltje Enschede - Amsterdam) ? En gaat die borg echt 20 euro worden?

    Oftewel: "Jammer meneer, uw chipkaart is defect, omdat u een anonieme kaart gebruikt krijgt u geen geld terug..." ( http://www.ns.nl/cs/Satel(...)n-uw-ov-chipkaart-id )
    pi_65586048
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 10:22 schreef wdn het volgende:

    In het huidige systeem gaan die controleurs verdwijjnen of komen steeds minder voor (loonkosten is de hoogste kostenpost he) en zwartrijders ziet men ineens niet meer. In de hoofden van de overheid komt zwartrijden dan ineens niet meer voor.


    Hopelijk reageren de lezers ook op mijn klokpas van mijn werk, gratis reizen
    pi_65589432
    quote:
    Op zaterdag 31 januari 2009 00:33 schreef DJKoster het volgende:

    [..]

    Dat zou wel heel achterlijk zijn..

    Maar kun je straks bij de NS nou reizen op saldo en reizen met een 'reisprodukt'? (bv. enkeltje Enschede - Amsterdam) ? En gaat die borg echt 20 euro worden?

    Oftewel: "Jammer meneer, uw chipkaart is defect, omdat u een anonieme kaart gebruikt krijgt u geen geld terug..." ( http://www.ns.nl/cs/Satel(...)n-uw-ov-chipkaart-id )
    Dat is wel de bedoeling ja
    Alleen enkeltjes
    pi_65589446
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 10:24 schreef macca728 het volgende:

    [..]

    Die vraag heb ik al 2x voorgelegd aan de RET maar nog steeds geen antwoord.

    Het geld voor mij ook en ik denk voor veel mensen dat er meerdere bussen zijn van A naar B die andere routes rijden. Het lijkt mij niet eerlijk dat je voor de bus die er het langste overdoet het meeste moet betalen

    Of dat mensen die net de pech hebben alleen de bus met de langste afstand te kunnen nemen, altijd meer betalen dan mensen die wel met die snelle bus mee kunnen. vb met sneldiensten
    Leuk dat je op zulke vragen gewoon geen antwoord krijgt van de OV bedrijven.
    Zullen ze het zelf niet weten of durven ze het niet te zeggen
    pi_65589707
    een tip voor alle fokkers hier:

    een meisje van 15 reist al meer dan 1 jaar met een OV chipkaart met een verkeerde geboortedatum. Volgens de kaart is ze 75 !!! Ter verduidelijking, het is en persoonlijke chipkaart met pasfoto

    Ze is al meermalen gecontroleerd en kreeg steeds te hore, prima mevrouw gaat u maar verder.
    Ze krijgt dus wel BEJAARDENKORTING !!!

    Ze heeft het al meermalen aangegeven bij de RET, ook per brief, maar er verandert niets.
      zaterdag 31 januari 2009 @ 14:53:10 #72
    61944 Freeflyer
    Vallen doet geen pijn...
    pi_65595653
    @ macca728

    Goede tip, ga ik onthouden
    Neerkomen wel!
    pi_65598169
    vraag aan de klantenservice van de OV chipkaart

    Als je een OV chipkaart met een geldig abonnement heb, ben je dan verplicht in- en uit te checken in bus en tram ?

    Wat zijn de gevolgen als je met dat abonnement bv vergeet uit te checken ?
    Heeft dat invloed op je volgende overstap ?

    Krijg je een boete als je vergeet in te checken of uit te checken met een geldig abonnement in tram en bus ?

    Antwoord van de OV chipkaart klantenservice:

    We vinden het fijn te vernemen dat u gebruik gaat maken van de OV-chipkaart. Ook met een abonnement op uw kaart dient u in- en uit te chekcen. Zonder in- en uitchecken gaan in de toekomst de poortjes niet meer voor u open. Daarnaast is het een controle van uw geldig vervoersbewijs. Indien u vergeet in of uit te checken met uw OV-chipkaart wordt het standaard instaptarief van ¤4,- van uw OV-chipkaart afgeschreven, ook als u gebruik maakt van een abonnement. Dit instaptarief kunt u eventueel door het Openbaar Vervoerbedrijf laten restitueren. Vragen over eventuele boetes kunt u neerleggen bij het Openbaar Vervoerbedrijf. Hieronder treft u de contactgegevens van de betrokken Openbaar Vervoerbedrijven.
    pi_65598221
    Wtf als ik met een abonnement incheck wordt er ook 4 euro afgeschreven ?

    Heeft iemand dit al meegemaakt
    pi_65601810
    Misschien moet je eens vragen gaan stellen aan echte mensen in plaats van geautomatiseerde antwoord diensten.
    Bel ze eens op!

    Maar ook dat is jou al te vaak gezegd.
    pi_65612505
    quote:
    Op zaterdag 31 januari 2009 18:38 schreef snowgoon het volgende:
    Misschien moet je eens vragen gaan stellen aan echte mensen in plaats van geautomatiseerde antwoord diensten.
    Bel ze eens op!

    Maar ook dat is jou al te vaak gezegd.
    U heeft nog 4o wachtenden voor u

    Oh klantenservice zijn geen echte mensen ? Jij vindt zulke antwoorden normaal zeker
    pi_65612539
    Oh klantenservice zijn geen echte mensen ? Ik heb haar email hoor, het is gewoon een levend persoon die die emails terugstuurt. Als ik haar zou bellen krijg ik dezelfde stupide antwoorden. Aleen de klantenservice van de OV chipkaart heeft helaas geen telefoonnummer, dus bellen lijkt me fysiek onmogelijk. Misschien heb jij, als fervent voorstander het telefoonnummer voor me ?

    http://www.ov-chipkaart.nl/

    [ Bericht 26% gewijzigd door macca728 op 01-02-2009 00:24:58 ]
    pi_65612575
    Je kan ook een gewone reactie geven als fervent chipkaartgebruiker

    Oh wacht dat ben je niet he

    Ik denk dat veel mensen hier, die de chipkaart regelmatig gebruiken of gaan gebruiken zulke dingen ook meegemaakt hebben, daarom vraag ik het hier.
      zondag 1 februari 2009 @ 04:27:54 #79
    39333 Zelva
    Fortunate observer of time
    pi_65615370
    quote:
    Op zondag 1 februari 2009 00:15 schreef macca728 het volgende:


    Oh klantenservice zijn geen echte mensen ? Ik heb haar email hoor, het is gewoon een levend persoon die die emails terugstuurt. Als ik haar zou bellen krijg ik dezelfde stupide antwoorden. Aleen de klantenservice van de OV chipkaart heeft helaas geen telefoonnummer, dus bellen lijkt me fysiek onmogelijk. Misschien heb jij, als fervent voorstander het telefoonnummer voor me ?

    http://www.ov-chipkaart.nl/
    quote:
    Informatie: Klantenservice OV-chipkaart, telefoonnummer 0900-0980 (¤ 0,10 per minuut)
    Maar daar gaat het niet om, die hele reactie van Snowgoon slaat echt nergens op. Het is hier een discussiesite, en het vraagstuk 'Waarom moet iemand die een abonnement heeft in godsnaam ook nog eens zijn chipkaart opladen met minimaal 4 euro' is nogal belangrijk.

    Ik heb geen cijfers van het aantal abonnementhouders in het openbaar vervoer, maar leuke berekeningen levert het wel op. Men neme 1 miljoen abonnementhouders à 4 euro continue saldo, zet dat een jaar op de bank tegen vier procent en voila, er is weer 160.000 euro uit de zakken van de reiziger geklopt. En dan heb ik het nog niet eens over de 20 euro borg die de NS wil gaan rekenen.

    Beste snowgoon, leg dan eens uit wat de noodzaak is om een borg te rekenen voor abonnementhouders. Die is er gewoon niet, ze hebben betaald en daarmee zou het over moeten zijn, basta. Die hele chipkaart is pure geldklopperij.

    [ Bericht 1% gewijzigd door Zelva op 01-02-2009 04:33:08 ]
      zondag 1 februari 2009 @ 07:08:18 #80
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_65615686
    macca278: Je kunt dus een abonnement kopen voor een maandkaart om 5 dagen per week tussen A en B te reizen maar je mag met dat abonnement dus ook zondermeer van A naar C waarbij je dus extra betaald tijdens het uitchecken.

    Irritant ja, ik weet het.

    Nog sterker: het is ronduit KUT.

    Als ik nu naar Amsterdam wil dan kan ik met mijn zakelijke maandkaart gratis naar Eindhoven en koop ik in Roermond een retourtje Ehv-Amsterdam. Nu wordt ik dus verplicht om uit mijn trein te stappen in Eindhoven en dan HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL hard heen en weer te rennen naar die poorten om uit en weer in te loggen om dan in PRECIES DEZELFDE TREIN weer in te stappen.
    Beatus vir qui suffert tentationem.
    PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
    Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
    pi_65616594
    quote:
    Op zondag 1 februari 2009 07:08 schreef wdn het volgende:
    macca278: Je kunt dus een abonnement kopen voor een maandkaart om 5 dagen per week tussen A en B te reizen maar je mag met dat abonnement dus ook zondermeer van A naar C waarbij je dus extra betaald tijdens het uitchecken.

    Irritant ja, ik weet het.

    Nog sterker: het is ronduit KUT.

    Als ik nu naar Amsterdam wil dan kan ik met mijn zakelijke maandkaart gratis naar Eindhoven en koop ik in Roermond een retourtje Ehv-Amsterdam. Nu wordt ik dus verplicht om uit mijn trein te stappen in Eindhoven en dan HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL hard heen en weer te rennen naar die poorten om uit en weer in te loggen om dan in PRECIES DEZELFDE TREIN weer in te stappen.
    Ja dat heb ik dus ook, als ik buiten mijn gebied gaat met mijn abonnement.
    Waarom niet van die apparaten in een trein of metro plaatsen ? Lijkt me heel makkelijk en ruimte genoeg, in de bus en tram hangen ze immers ook
    pi_65616631
    quote:
    Op zondag 1 februari 2009 04:27 schreef Zelva het volgende:

    [..]


    [..]

    Maar daar gaat het niet om, die hele reactie van Snowgoon slaat echt nergens op. Het is hier een discussiesite, en het vraagstuk 'Waarom moet iemand die een abonnement heeft in godsnaam ook nog eens zijn chipkaart opladen met minimaal 4 euro' is nogal belangrijk.

    Ik heb geen cijfers van het aantal abonnementhouders in het openbaar vervoer, maar leuke berekeningen levert het wel op. Men neme 1 miljoen abonnementhouders à 4 euro continue saldo, zet dat een jaar op de bank tegen vier procent en voila, er is weer 160.000 euro uit de zakken van de reiziger geklopt. En dan heb ik het nog niet eens over de 20 euro borg die de NS wil gaan rekenen.

    Beste snowgoon, leg dan eens uit wat de noodzaak is om een borg te rekenen voor abonnementhouders. Die is er gewoon niet, ze hebben betaald en daarmee zou het over moeten zijn, basta. Die hele chipkaart is pure geldklopperij.
    ja grappig, als ik op contact druk, krijg ik alleen een formulier te zien. Je moet dus bij vragen klikken om dat telefoonnummer te zien te krijgen.

    Anyway

    Mocht dit antwoord waar zijn, wat ik ten hoogste bewtijfel, is het hele OV chipkaartsysteem totaal onzinnig.
    Waarom zouden abonnementhouders in hemelsnaam een borg moeten betalen om binnen te komen ?

    Mocht dit antwoord niet waar zijn, is de OV klantenservice dieptriest en kan je ze beter opdoeken
    pi_65616652
    Misschien kan SNowgoon eens inhoudelijk ingaan op de genoemde situaties. Hij, als fervent tevreden chipkaartgebruiker kan het vast wel uitleggen.
      zondag 1 februari 2009 @ 11:23:25 #84
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_65617513
    Oh en nog iets:
    Oh er staat dat je niet met meer dan 1 ov chipkaart mag instappen omdat anders BEIDE geaktiveerd worden.

    Dus volgens de OV mannen moet ik in bovenstaande situatie in Eindhoven uitstappen. Een wegwerpkaart kopen voor ehv/amsterdam en weer instappen in dezelfde trein... Dat gaat me dus een extra 1/2 uur kosten want dat is ONMOGELIJK om uit te voeren.

    Indien die gedachte het geval is kom ik dus niet meer voorbij ehv en kunnen ze mij afschrijven als OV ganger (oh ja en ik heb geen eens een rijbewijs/auto vanwege 1 slecht oog dus ) Dan bestel ik wat ik wil hebben wel wat vaker on-line
    Beatus vir qui suffert tentationem.
    PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
    Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
    pi_65617879
    quote:
    Op zondag 1 februari 2009 11:23 schreef wdn het volgende:
    Oh en nog iets:
    Oh er staat dat je niet met meer dan 1 ov chipkaart mag instappen omdat anders BEIDE geaktiveerd worden.

    Dus volgens de OV mannen moet ik in bovenstaande situatie in Eindhoven uitstappen. Een wegwerpkaart kopen voor ehv/amsterdam en weer instappen in dezelfde trein... Dat gaat me dus een extra 1/2 uur kosten want dat is ONMOGELIJK om uit te voeren.

    Indien die gedachte het geval is kom ik dus niet meer voorbij ehv en kunnen ze mij afschrijven als OV ganger (oh ja en ik heb geen eens een rijbewijs/auto vanwege 1 slecht oog dus ) Dan bestel ik wat ik wil hebben wel wat vaker on-line
    ja logisch toch, als je 2 chipkaarten heb, moet je dus altijd de ene er uit halen om in en uit te checken overal of de andere thuislaten.

    Terwijl als je een abonnement heb, de chipkaartlezer gewoon dat abonnement moet pakken, maar dat zal technisch wel niet mogelijk zijn
    pi_65618030
    Mij hebben ze nog niet overtuigd.. Zeker omdat je straks 25 euro moet betalen voordat je nog maar 1 stap in een trein hebt gezet. (5 euro voor de kaart, 20 euro borg...)

    Die 20 euro kun je wel terugkrijgen, alleen bij een persoonlijke kaart (die duurder is) en alleen als je 2,50 euro administratiekosten lapt..

    Gelukkig kun je bij de NS papieren kaartjes blijven kopen
      zondag 1 februari 2009 @ 13:12:49 #87
    61944 Freeflyer
    Vallen doet geen pijn...
    pi_65620624
    quote:
    Op zondag 1 februari 2009 11:43 schreef DJKoster het volgende:

    Gelukkig kun je bij de NS papieren kaartjes blijven kopen
    Neerkomen wel!
    pi_65624135
    quote:
    Op zaterdag 31 januari 2009 16:36 schreef macca728 het volgende:
    Wtf als ik met een abonnement incheck wordt er ook 4 euro afgeschreven ?

    Heeft iemand dit al meegemaakt
    Denk het niet. Ik heb een OV-jaarkaart van de NS gekregen en die heb ik nog nooit opgeladen. Ik kan er echter wel gewoon alle poortjes in de Rotterdamse metro mee door.
    PWBF
    pi_65625646
    quote:
    Op zondag 1 februari 2009 14:38 schreef Nielsch het volgende:

    [..]

    Denk het niet. Ik heb een OV-jaarkaart van de NS gekregen en die heb ik nog nooit opgeladen. Ik kan er echter wel gewoon alle poortjes in de Rotterdamse metro mee door.
    Ik denk het ook niet, maar het is wel wat de OV chipkaartklantenservice mij als antwoord geeft.
      zondag 1 februari 2009 @ 21:18:24 #90
    188877 Stupendous76
    wenst iedereen veel plezier
    pi_65636898
    quote:
    Winkelend publiek past zich aan chipkaart aan
    Uitgegeven: 1 februari 2009 17:31
    Laatst gewijzigd: 1 februari 2009 17:31

    ROTTERDAM - De metro in Rotterdam is het eerste weekeinde zonder strippenkaart goed doorgekomen.

    Het winkelend publiek, wintersporters die bij terugkomst in het 'chiptijdperk' waren beland, bezoekers aan het filmfestival en een concert in Ahoy pasten zich allemaal aan de ov-chipkaart aan. Met de metro reisden dit weekeinde ongeveer evenveel mensen als een gemiddeld ander weekeinde. Ruim 200.000 passagiers passeerden de poortjes in de ondergrondse, waar donderdag de strippenkaart in de ban ging. Er waren geen lange wachtrijen.

    Verkoop
    De verkoop van chipkaarten steeg fors. Een woordvoerder van de RET spreekt zondag zelfs van een substantieel verschil met de strippenkaart. Hij leidt daarvan af dat het aantal zwartrijders flink is teruggelopen.
    Bovendien worden reizigers die zonder geldig vervoersbewijs door een poortje proberen te breken, door medewerkers van het vervoersbedrijf èn door medepassagiers teruggefloten.

    Problemen
    De RET kreeg de afgelopen dagen wel te maken met technische problemen, maar volgens de woordvoerder gaat het om gebruikelijke storingen. De kou en de gure wind zorgden ervoor dat sommige oplaadpunten of poortjes er geen zin in hadden. Dat leverde geen oponthoud op. ''Er waren altijd voldoende poortjes en verkooppunten die het wel deden.'' Het openbaarvervoerbedrijf is tevreden over het weekeinde, maar jubelt pas als de komende weken hetzelfde beeld geven.
    © ANP
    Repent, Pray, Forgive
    Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
    Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
    pi_65637198
    gebruikelijke storingen ?
    pi_65637397
    even serieus, de verkoop van chipkaarten steeg t.o.v. de strippenkaart

    Zal dat misschien komen omdat de strippenkaart OVERAL te koop is. Verder lijkt me het logisch dat als je alleen de chipkaart kan gebruiken je geen strippenkaart gaat kopen bij de RET. Beetje vaag bericht
      zondag 1 februari 2009 @ 21:35:14 #93
    39333 Zelva
    Fortunate observer of time
    pi_65637527
    quote:
    Op zondag 1 februari 2009 21:31 schreef macca728 het volgende:
    even serieus, de verkoop van chipkaarten steeg t.o.v. de strippenkaart

    Zal dat misschien komen omdat de strippenkaart OVERAL te koop is. Verder lijkt me het logisch dat als je alleen de chipkaart kan gebruiken je geen strippenkaart gaat kopen bij de RET. Beetje vaag bericht
    Ja, slaat echt nergens op. Ik heb nog nooit een strippenkaart bij de RET gekocht, maar gebruik wel bijna verplicht een chipkaart van de RET. Dat gaat hard ja.
    pi_65637571
    quote:
    Op zondag 1 februari 2009 21:35 schreef Zelva het volgende:

    [..]

    Ja, slaat echt nergens op. Ik heb nog nooit een strippenkaart bij de RET gekocht, maar gebruik wel bijna verplicht een chipkaart van de RET. Dat gaat hard ja.
    Ja ik zal morgen eens een strippenkaart kopen haha, kijken of de RET meneer iets zegt
      zondag 1 februari 2009 @ 21:39:20 #95
    39333 Zelva
    Fortunate observer of time
    pi_65637679
    quote:
    Met de metro reisden dit weekeinde ongeveer evenveel mensen als een gemiddeld ander weekeinde. Ruim 200.000 passagiers passeerden de poortjes in de ondergrondse
    Slecht dus. Een concert én het filmfestival betekent juist dat er veel meer reizigers zouden moeten zijn dan een gemiddeld ander weekeinde.

    Bij het ANP trappen ze dus kennelijk heel makkelijk in de propaganda van de RET.
    pi_65637830
    quote:
    Op zondag 1 februari 2009 21:39 schreef Zelva het volgende:

    [..]

    Slecht dus. Een concert én het filmfestival betekent juist dat er veel meer reizigers zouden moeten zijn dan een gemiddeld ander weekeinde.

    Bij het ANP trappen ze dus kennelijk heel makkelijk in de propaganda van de RET.
    ]

    ja klopt zeker, hoeveel mensen komen op zon filmfestival af ?
      zondag 1 februari 2009 @ 21:48:58 #97
    39333 Zelva
    Fortunate observer of time
    pi_65638022
    Zo'n 350.000, verspreid over 12 dagen.
    pi_65638257
    quote:
    Op zondag 1 februari 2009 21:48 schreef Zelva het volgende:
    Zo'n 350.000, verspreid over 12 dagen.
    ja ik las vorig jaar een record van 370.000, zal dit jaar wel meer zijn
    pi_65638789
    quote:
    Op zondag 1 februari 2009 04:27 schreef Zelva het volgende:

    [..]


    [..]

    Maar daar gaat het niet om, die hele reactie van Snowgoon slaat echt nergens op. Het is hier een discussiesite, en het vraagstuk 'Waarom moet iemand die een abonnement heeft in godsnaam ook nog eens zijn chipkaart opladen met minimaal 4 euro' is nogal belangrijk.

    Ik heb geen cijfers van het aantal abonnementhouders in het openbaar vervoer, maar leuke berekeningen levert het wel op. Men neme 1 miljoen abonnementhouders à 4 euro continue saldo, zet dat een jaar op de bank tegen vier procent en voila, er is weer 160.000 euro uit de zakken van de reiziger geklopt. En dan heb ik het nog niet eens over de 20 euro borg die de NS wil gaan rekenen.

    Beste snowgoon, leg dan eens uit wat de noodzaak is om een borg te rekenen voor abonnementhouders. Die is er gewoon niet, ze hebben betaald en daarmee zou het over moeten zijn, basta. Die hele chipkaart is pure geldklopperij.
    Precies. Het is hier een discussie site. Geen "vraag alles aan anderen" site. Macca verwacht dat iemand antwoorden heeft op al zijn (verzonnen) problemen en gaat lopen janken als die antwoorden niet uitblijven.
    Als die zo graag een antwoord wil, dan moet die eens een discussie aangaan met een RET medewerker ipv alleen maar mailen.
    pi_65638811
    quote:
    Op zondag 1 februari 2009 11:43 schreef DJKoster het volgende:
    Mij hebben ze nog niet overtuigd.. Zeker omdat je straks 25 euro moet betalen voordat je nog maar 1 stap in een trein hebt gezet. (5 euro voor de kaart, 20 euro borg...)

    Die 20 euro kun je wel terugkrijgen, alleen bij een persoonlijke kaart (die duurder is) en alleen als je 2,50 euro administratiekosten lapt..

    Gelukkig kun je bij de NS papieren kaartjes blijven kopen
    20 euro borg?
    Waar heb je het over?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')