hebben we het hier over metro of metro+trein?quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:04 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Voor 5 stations zonder poortjes, doe ik het voor. Ga jij ze morgen even langs en maak even wat foto's.
Ja alle metro's krijgen dus geen poortjes, dat is het doel ook niet volgens de RET.quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:52 schreef wdn het volgende:
Voor zover ik het heb gezien krijgen alle metro's poorten(?) en 2/3 van de stations van de NS(!) zuilen en alle andere treinstations zuilen.
Kennen jullie deze pagina al:
http://www.id-nee.nl/03-7%20OVchipkaart%20hoofdtekst.htm
Staat een hele lange opsomming in van problemen
Ik geloof je meteen hoor als je zegt dat er ook metro's komen met zuilenquote:Op donderdag 29 januari 2009 21:54 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja alle metro's krijgen dus geen poortjes, dat is het doel ook niet volgens de RET.
Ik verzin het niet hoor. Sommige metrostations hebben alleen zuilen en krijgen geen poortjes meer. Voor treinstations dito
ja metrostations in Rotterdam hebben we het over.quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:55 schreef Dennis101 het volgende:
Het gaat uiteraard om de metro in Rotterdam, dat de treinstations die niet niet allemaal krijgen is al vastgesteld. De bron van het ad gaf al aan dat de poortjes op alle metrostations (in Rotterdam uiteraard) dicht zijn vanaf vandaag.
Kom eens met een bron, ik heb een redelijke bron gegeven die het tegendeel bewijst.quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:54 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja alle metro's krijgen dus geen poortjes, dat is het doel ook niet volgens de RET.
Ik verzin het niet hoor. Sommige metrostations hebben alleen zuilen en krijgen geen poortjes meer. Voor treinstations dito
nou de directeur van de RET zei het zelf, het doel is niet om het dicht te maken, ze verwachten het aantal zwartrijders te verminderen van 10 naar 4 %quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:57 schreef wdn het volgende:
[..]
Ik geloof je meteen hoor als je zegt dat er ook metro's komen met zuilen
(is niet de eerste keer dat het initiele argument: "poorten om zwartrijden tegen te gaan" uiteindelijk blijkt: te moeten worden vertaald naar "zuilen zijn goedkoper".
Met het argument dat de NS overal voor poorten zou zorgen omdat dit zwartrijden voorkomt (en dus minder inzet van politie vereist en dus de overheid minder kost etc etc) hebben ze 700 MILJOEN euro gekregen van de overheid en die staan ergens op een rekening rente te trekken. Terwijl men dus gewoon zuilen plaatst.
RET, ik denk dat iemand anders dit ook wel moet weten ?quote:Op donderdag 29 januari 2009 21:58 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Kom eens met een bron, ik heb een redelijke bron gegeven die het tegendeel bewijst.
Bron: elke dag instappen enzo. Ik weet dat Oosterflank, Prinsenlaan, Schenkel geen poortjes hebben ik denk dat er in Zevenkamp en Ommoord ook nog een hoop zijn die het niet hebben. Gaat dan vooral om perrons op straatniveau en niet onder of ver boven de grondquote:Op donderdag 29 januari 2009 21:58 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Kom eens met een bron, ik heb een redelijke bron gegeven die het tegendeel bewijst.
Shit, ik geef mezelf gewonnen, bron gevonden. Eerlijk is eerlijk, ik was er 100% van overtuigd.quote:Op donderdag 29 januari 2009 22:00 schreef macca728 het volgende:
[..]
RET, ik denk dat iemand anders dit ook wel moet weten ?
kom maar mee zaterdag, gaan we op reis hahaquote:Op donderdag 29 januari 2009 22:02 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Bronnen wil ik zien. Ik heb zelf, met mijn eigen ogen gecontstateerd dat bijna de gehele metro lijn. Behalve de stukken van alexander - nesselande en tussenwater - de akkers allemaal poortjes hebben.
http://nl.wikipedia.org/wiki/OV-chipkaartquote:Door middel van een gratis "passage-recht" kan men maximaal 35 minuten per keer een station bezoeken om bijvoorbeeld iemand uit te zwaaien of op te halen, te winkelen, de horeca te bezoeken, of om naar de andere zijde van het station te lopen. Op de stations van het sneltramtraject in Rotterdam (waar over het algemeen geen poortjes maar zuilen staan) werkt dit systeem nu ook. Eenmaal ingecheckt op het station, kan men echter niet meer direct op hetzelfde station uitchecken. Hiervoor moet het apparaat eerst naar een volgende minuut verspringen dan erop is ingecheckt.
haha dat is de randstadrail !!!!quote:Op donderdag 29 januari 2009 22:04 schreef wdn het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/OV-chipkaartGeen idee of dat een metro is. Ik vind het gewoon leuk om te zoeken
quote:Zwartrijden blijft mogelijk, al zal dat in de metro een stuk lastiger zijn dan in bus en tram. Daar zorgen de meer dan vijfhonderd geherintroduceerde tourniquets voor, die van 37 van de 47 metrohaltes in Rotterdam en omgeving afgesloten plekken maken. Op tien gelijkvloerse perrons, zoals Prinsenlaan en Schenkel, is daar om praktische redenen van afgezien
ja belangrijker problemen graagquote:Op donderdag 29 januari 2009 22:08 schreef Dennis101 het volgende:
Goed nu ik heb geconstateerd dat macca728 gelijk heeft en ik zelf iets te hard schreeuwde kunnen we weer verder gaan met de rest van de problemen bespreken.
[..]
geluksvogelquote:Op donderdag 29 januari 2009 22:07 schreef wdn het volgende:
Hey ik woon al sinds 1976 ofzo niet meer in amsterdam en kom zelden nog in de randstad
Sorry
Ik werk in nEindhoven dus ben bang van niet.quote:Op donderdag 29 januari 2009 22:11 schreef macca728 het volgende:
[..]
geluksvogel![]()
duurt nog wel paar jaar voor jou, de chipkaart
haha nou in Rotterdam ook weinig te doen hoor, beter Amsterdam jaquote:Op donderdag 29 januari 2009 22:15 schreef wdn het volgende:
[..]
Ik werk in nEindhoven dus ben bang van niet.
Roermond woon ik.Hier staan de zuilen en ze zijn al actief (met een 'buiten gebruik' sticker erop'). Dus ook hier gaat het fout.
Persoonlijke noot: ik had graag in A'dam willen blijven. Hier is echt nooit wat fatsoenlijks te doen en als je naar de randstad gaat moet je 21.30 met de trein terug anders kom ik niet verder dan eindhoven.
quote:
Geweldig toch. Het systeem werkte gister, geen chaos, geen grote rijen voor de poortjes. Dus meneer gaat gewoon weer over wat anders zeiken. Wat een ontzettende zwartkijker ben je tochquote:Op donderdag 29 januari 2009 22:15 schreef macca728 het volgende:
ik kan dus nog steeds geen transacties zien op MIJN OV CHIPKAART. NL
lekker handig, ik heb vorige week dus een rit gemaakt in de metro ermee, saldo was 3,71 daarna 3,01
http://www.ad.nl/rotterda(...)ing_ovchipkaart.htmlquote:RET: droomstart bij invoering ov-chipkaart
Door GERT ONNINK
ROTTERDAM - ,,Dit hadden we niet durven dromen.’’ Directeur Pedro Peters van de Rotterdamse vervoerder RET is tevreden over de overgang van de strippenkaart op de ov-chipkaart in de metro. Sinds gisteren kan daar niet meer met de papieren pas worden gereisd en betaald.
Peters blikt tevreden terug op het verloop van de dag, die als D-day te boek stond. ,,De overgang is soepel verlopen.’’ Immens lange rijen bij verkooppunten zijn uitgebleven, de doorstroming van reizigers in de spits verliep soepel. Hij prijst zijn bedrijf en de klanten, circa 150.000 in de ochtendspits. ,,Dit was toch weer Rotterdam op z’n best Dat kan als er hier iets geks is.’’
Bij een controle op Zuidplein liep één zwartrijder tegen de lamp, hij kreeg een boete van 38,50 euro. Het bedrijf had vooraf gesteld zo coulant mogelijk te zijn. Reizigers in het bezit van een geldig abonnement bij wie het uitchecken toch fout was gegaan, bleven gevrijwaard van sancties. De RET zette gisteren enkele honderden mensen, waaronder kantoorpersoneel, als hulptroepen in.
RET-baas Peters gaf toe dat de verzending van de ov-studentenchipkaarten vertraging heeft opgelopen. Daarom moet het bedrijf nog enkele duizenden tijdelijke sleutelkaarten beschikbaar stellen, waarmee studenten de poortjes toch kunnen openen. Het bedrijf erkent dat met deze pas - die niet geldt als vervoersbewijs - kan worden gefraudeerd, omdat ook niet-studenten ermee kunnen reizen en de tijdelijke passen zonder al te veel controle ongelimiteerd worden verstrekt. ,,Dat is nu eenmaal het risico van de service die we bieden,’’ sprak Peters. Volgens de RET lopen ‘slimme studenten’ alsnog tegen de lamp als de controles binnenkort weer worden opgevoerd.
Ook voor de duizenden busoverstappers is er een voorlopige voorziening in de vorm van een compensatiekaart, een stempelpas waarmee het dubbel betaalde opstaptarief kan worden teruggevraagd.
De Rotterdamse vervoerswethouder Jeannette Baljeu ziet de proeftuin die de Maasstad is voor de ov-chipkaart als het begin van de landelijke invoering van de kaart. Wanneer de tram en de bus in de Maasstad zonder strippenkaart rijden, kan ze echter niet zeggen.
Volgens Peters is het veel belangrijker dat busvervoerders als Qbuzz, Arriva en Veolia ook de ov-chipkaart gaan gebruiken dan dat de tram en de bus in Rotterdam met de papieren vervoersbewijs stoppen. De NS begint dit voorjaar op de Flevolijn en hoopt vanaf oktober overal in ons land de oplaadbare pas te kunnen aanbieden. Het papieren kaartje blijft daarnaast nog zeker drie jaar bestaan.
zeurzeurzeurzeur klaagklaagklaagklaagklaag moppermopperquote:Op vrijdag 30 januari 2009 06:34 schreef macca728 het volgende:
je wordt dus niet 100% gecompenseerd met de compensatiekaart zoals men ons doet geloven. Op de radio werd dhr Peters van de RET hiermee geconfronteerd en zijn reactie was dat mensen maar naar de verkoopbalie van de RET moesten komen.
gewoon een vb daarvan
Riddrkerk-Wilhelminaplein van Ridderkerk naar Zuidplein met strippenkaart, daarna vanaf Zuidplein met metro, de extra zone wordt gecompenseerd, maar dan : extra betalen want Zuidplein-WIlhelminaplein moet je gewoon het chipkaartreistarief betalen terwijl dat hele stuk, 3 haltes gewoon valt onder dezelfde zone.
Daarvoor zal je dus gewoon naar de balie moeten, wil je dat stuk ook gecompenseerd krijgen.
zomaar 2 reacties van de rtv rijnmond site
Dat er weinig problemen waren kan wel kloppen, het was in de spits minstens half zo druk als anders. Waar je altijd in de wagen stijf tegen elkaar aan staat kom je nu gewoon adem halen en waren ook de notoire "ettertjes" nergens te vinden
compenstatiekaart? lachertje! als je heen de extra strip gebruikt en terug kan meerijden wordt er niet gecompenseerd. geldklopperij! betaalautomaat defekt voor de 3e keer. wat nu? niet reizen?
niet waar Snowgoon ? lieg ik ?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 06:35 schreef snowgoon het volgende:
[..]
zeurzeurzeurzeur klaagklaagklaagklaagklaag moppermopper
Soms. En verder loop je constant te zeuren, wil je niet inzien dat het goed is gegaan gister en dat het helemaal niet zo'n drama werd als gedacht.quote:
Als echte piraat kun je natuurlijk gaan zwartrijden. Door de OV -chip zouden ze minder controles gaan houden.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 06:46 schreef Piet_Piraat het volgende:
Dus die 2x per jaar dat ik OV neem, moet ik ergens zo'n ding gaan scoren?
Ok dat is een goede tip, het ouderwetse kraken wordt weer populairder en door die poortjes is er toch zowat geen controle meer in het vervoermiddel zelf.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 08:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als echte piraat kun je natuurlijk gaan zwartrijden. Door de OV -chip zouden ze minder controles gaan houden.
In Parijs heb ik al geleerd om daar handig overheen te springen.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 09:05 schreef macca728 het volgende:
ja zwartrijden wordt supermakkelijk, gewoon achter iemand aanlopen, poortjes blijven open !!
pauper...quote:Op vrijdag 30 januari 2009 09:26 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
In Parijs heb ik al geleerd om daar handig overheen te springen.
Nee, je kan ook wegwerpkaartjes kopen voor een dag. Anders lees je je eerst eens even in voordat je mee gaat met de zeik-massa.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 06:46 schreef Piet_Piraat het volgende:
Dus die 2x per jaar dat ik OV neem, moet ik ergens zo'n ding gaan scoren?
Ook wegweprkaartjes om een bepaald traject af te leggen, of alleen om een bepaalde tijd te kunnen reizen?quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:14 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nee, je kan ook wegwerpkaartjes kopen voor een dag. Anders lees je je eerst eens even in voordat je mee gaat met de zeik-massa.
Metro's rijden een redelijk rechte lijn.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:13 schreef Nielsch het volgende:
Het is zo gewoon een stuk eerlijker.
Dat eerste bestaat niet meer. Je koopt een kaartje om voorbij de poortjes te mogen komen dus het traject is niet meer van belang. En het poortje wat je gebruikt om weer uit het station te gaan zorgt voor de correctie van de eerste afboeking.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook wegweprkaartjes om een bepaald traject af te leggen, of alleen om een bepaalde tijd te kunnen reizen?
Moet je eens een buslijn nemen die geen rechte lijn neemt. Dan wordt de ritprijs ineens een stuk minder gunstigquote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:13 schreef Nielsch het volgende:
Ik ben erg blij met de OV chipkaart. Ik ga vaak van Rotterdam Centraal naar Wilhelminaplein en die halte ligt echt net over de zonegrens heen. Nu de prijs van de reis per kilometer wordt berekend ben ik per ritje 43 cent goedkoper uit. Mensen die helemaal naar het einde van de zone moeten zullen wellicht iets duurder uit zijn dan voorheen, maar die reizen dan ook langer. Het is zo gewoon een stuk eerlijker.
In Londen hetzelfde.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 09:05 schreef macca728 het volgende:
ja zwartrijden wordt supermakkelijk, gewoon achter iemand aanlopen, poortjes blijven open !!
Die vraag heb ik al 2x voorgelegd aan de RET maar nog steeds geen antwoord.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Metro's rijden een redelijk rechte lijn.![]()
Er zijn genoeg buslijnen te vinden zijn die een flinke slingerende beweging maken voordat jij bij je halte bent, waarbij het dan nog maar de vraag is of je het nog steeds een stuk eerlijker is. Ja je hebt voor de gehele tijd dat je in de bus zit en een mooi uitzicht kreeg betaald. Maar je wilt eigenlijk voor de hemelsbrede afstand betalen.
Wanneer wegen opengebroken zijn mogen we dan opeens vanwege de omweg die de bus maakt ook meer gaan betalen.
Je rekent af per gereden kilometer.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
Die vraag heb ik al 2x voorgelegd aan de RET maar nog steeds geen antwoord.
Het geld voor mij ook en ik denk voor veel mensen dat er meerdere bussen zijn van A naar B die andere routes rijden. Het lijkt mij niet eerlijk dat je voor de bus die er het langste overdoet het meeste moet betalen
Dat zat ik me gisteren ook te bedenken, maar dan met betrekking op treinen. Vaak wordt de trein tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal in het weekend omgeleid via Hilversum, omdat er dan op het directe traject (via Maarssen, Breukelen en Abcoude) werkzaamheden zijn. Het zou raar zijn als je in dat soort gevallen meer gaat betalen voor een enkeltje Utrecht CS - Amsterdam CS dan doordeweeks, wanneer er geen werkzaamheden zijn.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
Die vraag heb ik al 2x voorgelegd aan de RET maar nog steeds geen antwoord.
Het geld voor mij ook en ik denk voor veel mensen dat er meerdere bussen zijn van A naar B die andere routes rijden. Het lijkt mij niet eerlijk dat je voor de bus die er het langste overdoet het meeste moet betalen
Of dat mensen die net de pech hebben alleen de bus met de langste afstand te kunnen nemen, altijd meer betalen dan mensen die wel met die snelle bus mee kunnen. vb met sneldiensten
Zoals hierboven vermeld: je betaald dan inderdaad meer.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:29 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dat zat ik me gisteren ook te bedenken, maar dan met betrekking op treinen. Vaak wordt de trein tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal in het weekend omgeleid via Hilversum, omdat er dan op het directe traject (via Maarssen, Breukelen en Abcoude) werkzaamheden zijn. Het zou raar zijn als je in dat soort gevallen meer gaat betalen voor een enkeltje Utrecht CS - Amsterdam CS dan doordeweeks, wanneer er geen werkzaamheden zijn.
Ja ik begrijp het systeem wel, maar het is wel hardstikke oneerlijk natuurlijk.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:28 schreef wdn het volgende:
[..]
Je rekent af per gereden kilometer.
Gebeurd bij de NS straks ook. Stel je reist van Eindhoven naar Roermond (51 km) en de treinen vallen uit tussen deze stations. Indien de NS aanraadt om over Venlo te reizen dan betaal je voor de kilometers die dit traject kent (30 van venlo naar roermond en ik weet niet hoever eindhoven van venlo afligt via het treintraject maar het zal iets van 40 of 50 km zijn denk ik dus ik gok op 70/80 km).
Ik heb toch op verschillende sites dingen gelezen dat het nog wel mogelijk moet zijn om wegwerpkaartjes te kopen. Wat staat er dan op die wegwerpkaartjes.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 10:22 schreef wdn het volgende:
Dat eerste bestaat niet meer. Je koopt een kaartje om voorbij de poortjes te mogen komen dus het traject is niet meer van belang. En het poortje wat je gebruikt om weer uit het station te gaan zorgt voor de correctie van de eerste afboeking.
Er staat niets vermeld over kosten van de wegwerpkaart.quote:http://www.ov-chipkaart.nl/hoe/doelgroepen/toeristen/;jsessionid=E7F105D1B53B499319D8AD5825579BAE
De wegwerpchipkaart is een papieren kaart met een beperkte geldigheidsduur.
quote:http://www.ret.nl/service-en-verkoop/vervoerbewijzen/ov-chipkaart-informatie/de-wegwerp-ov-chipkaart.aspx
Naast de persoonlijke OV-chipkaart en de Anonieme OV-chipkaart is er ook een Wegwerp OV-chipkaart. Hier kunt u het volgende opladen: RET 2 uur reizen, RET 2 metroreizen en RET 1 dagkaart. Dit geldt voor zowel voltarief als voor reductietarief. Na gebruik van deze reisproducten is de kaart niet meer te gebruiken. Op de wegwerp OV-chipkaart kan geen saldo worden geladen . Blokkering na verlies of diefstal is niet mogelijk.
De wegwerp OV-chipkaart is te koop bij de verkoop- en oplaadautomaten op de metrostations. De prijs van deze OV-chipkaart is gratis, u betaalt alleen het product dat u op de kaart wenst te hebben.
Dus of je mag een 2 uurs kaart kopen om 2 uur lang door rotterdam te reizen.quote:RET 2 uur reizen - Kosten: ¤ 3,50.
- Voordeel: na de eerste incheck kunt u twee uur lang onbeperkt reizen (inchecken, uitchecken en overstappen) bij de RET.
- Te laden op alle OV-chipkaarten (persoonlijk, anoniem en wegwerp).
- Te gebruiken bij RET bus, tram, metro én RandstadRail Erasmuslijn.
- De laatste keer inchecken kan nog binnen 2 uur na de eerste check-in. U hebt daarna nog maximaal 15 minuten tijd om uit te checken.
Of 2 metro tripjes voor 4.90. Hoeveel koste een wegwerpstrippenkaart, 15 strippen voor 6.90.quote:RET 2 metro reizen
- Kosten: ¤ 4,90.
- Voordeel: twee keer één uur lang onbeperkt reizen (inchecken, uitchecken en overstappen) in de metro.
- Is het eerste uur van dit reisproduct verbruikt, dan gaat het tweede uur automatisch in bij de eerstvolgende check-in.
- De laatste check-in van 1 reis kan nog binnen 1 uur na de eerste check-in. U hebt daarna nog maximaal 15 minuten tijd om uit te checken.
- Tussen de twee reizen (uren) door kunt u niet op saldo reizen.
- Te laden op alle OV-chipkaarten (persoonlijk, anoniem en wegwerp).
- Te gebruiken bij de RET metro en de RandstadRail Erasmuslijn.
- De twee reizen hoeven niet op dezelfde dag plaats te vinden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |