abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 januari 2009 @ 22:37:51 #1
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_65473835
Op dinsdag 20 januari 2009 16:23 schreef Stupendous76 het volgende:
Deel 6 alweer, vorige topics vind je hier:
  • deel 1
  • deel 2
  • deel 3
  • deel 4
  • deel 5
  • deel 6

Post hier nog steeds nieuws, meningen en ervaringen met de OV-chipkaart.
    Topictitel gaat over "gebruikers-vertegenwoordigers" als de Consumentenbond en Rover, die niet meer meedoen met het overleg over deze chipkaart omdat dat toch geen zin heeft. Problemen van 3 jaar oud bestaan nog steeds (naast bijvoorbeeld de prijsveranderingen en privacyschending) en ondanks herhaalde verzoeken en pogingen van de consumentenclubs! blijven de bedrijven doorgaan met de chipkaart...

[edit 1]
    Extra informatie:
    wikipedia over de ov-chipkaart
    wikipedia over de oyster-kaart (in gebruik in Londen)
    wikipedia over de octopus-kaart (in gebruik in Hong Kong)
    [/edit 1]

Laatste post uit het vorige topic:
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 22:24 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Die testfase begint nu pas echt goed nu de strippenkaart wordt afgeschaft!

Die conclusies kan jij trekken, maar of dat een realistische conclusie is kun je niet zeggen.

[ Bericht 16% gewijzigd door Stupendous76 op 28-01-2009 00:42:42 ]
  • Repent, Pray, Forgive
    Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
    Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
    pi_65473920
    misschien kan SNowgoon ons nog een keer de voordelen van de chipkaart geven. Voor iedereen hier
    pi_65474002
    Ik woon in regio Rotterdam en ik heb dat ov studenten chipkaart nog steeds niet! en men is al begonnen ermee? zegt men.

lekker handig voor als ik met de metro moet!
      dinsdag 27 januari 2009 @ 22:42:37 #4
    188877 Stupendous76
    pi_65474082
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 22:41 schreef Kwaliteit het volgende:
    Ik woon in regio Rotterdam en ik heb dat ov studenten chipkaart nog steeds niet! en men is al begonnen ermee? zegt men.

Heb je niet een keer een nieuwe kaart moeten afhalen waar die al in verwerkt was?
    Zo ja, dan zou het goed moeten gaan (let op: zou)
    Zo nee, dan heb je donderdag een flink probleem

-edit-
    Bij de FAQ van de site van de OV-chipkaart staat een en ander uitgelegd

[ Bericht 17% gewijzigd door Stupendous76 op 27-01-2009 23:14:02 ]
    Repent, Pray, Forgive
    pi_65474124
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 22:41 schreef Kwaliteit het volgende:

ja ze weten het pas 3 jaar. Je kan speciale kaart halen bij een RET verkooppunt, kan je alsnog gratis mee, als je daar recht op heb
      dinsdag 27 januari 2009 @ 22:55:19 #6
    39952 Hukkie
    Wanna bang heads with me
    pi_65474697
    Ben benieuwd wanneer Frans Mensonides met een update komt.
    There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
    DeviantArt
      dinsdag 27 januari 2009 @ 23:05:50 #7
    100297 teamlead
    Nu met Napoleon complex
    pi_65475127
    beroepshalve een tvp
    If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
    Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
    Victory belongs to the most persevering
    pi_65475253
    Nou ik ben buitengewoon benieuwd wat er in Rotterdam gaat gebeuren.
    know'm sayin?
    word? word.
      dinsdag 27 januari 2009 @ 23:11:25 #9
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_65475314
    Ik ben voor de OVchip!
    Het is zó handig. 90% van de gebruikers van het OV in de tram en trein heeft een OV-abo.
    In plaats van dat men nu zomaar door kan lopen -de luiwammessen!- moeten ze nu wat terug doen. Iedereen moet zijn portemonnee uit zijn broekzak halen, in de rij voor de poortjes gaan staan, langzaam lopen, de chip over de lezer halen, en langzaam door het poortje lopen.

Dat is toch geweldig!

.
    Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
    pi_65475406
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:11 schreef Yildiz het volgende:
    Ik ben voor de OVchip!
    Het is zó handig. 90% van de gebruikers van het OV in de tram en trein heeft een OV-abo.
    In plaats van dat men nu zomaar door kan lopen -de luiwammessen!- moeten ze nu wat terug doen. Iedereen moet zijn portemonnee uit zijn broekzak halen, in de rij voor de poortjes gaan staan, langzaam lopen, de chip over de lezer halen, en langzaam door het poortje lopen.

Dat is toch geweldig!

.
    zeker !!! en dat 2 x he, ook nog uitchecken, in metro dan. In bussen kan je dat wel vergeten zonder gevolgen toch ?
    pi_65475459
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 22:39 schreef macca728 het volgende:
    misschien kan SNowgoon ons nog een keer de voordelen van de chipkaart geven. Voor iedereen hier
    Misschien kun jij gewoon eens een keer leren dingen onthouden.
      dinsdag 27 januari 2009 @ 23:16:40 #12
    39952 Hukkie
    Wanna bang heads with me
    pi_65475491
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:14 schreef macca728 het volgende:

[..]

zeker !!! en dat 2 x he, ook nog uitchecken, in metro dan. In bussen kan je dat wel vergeten zonder gevolgen toch ?
    Ja man, en dan wordt er standaard 4 euro afgeschreven en mag je zelf achter je geld aan. Lang leve de ovchip.
    There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
    DeviantArt
    pi_65475526
    uit het AD
    quote:
    OV-Chipkaart: gewoon even wennen
    Door GERT ONNINK

‘Begrijpen nieuwe kaart vereist universitaire opleiding’, ‘Consumentenbond vreest chaos openbaar vervoer’, ‘Bejaarden in de problemen’ en ‘Kaart pakt duurder uit’. Zijn dit krantenkoppen over de nieuwe ov-chipkaart, die zo omstreden oplaadbare vervoerspas die donderdag definitief in de Rotterdamse metro zal worden ingevoerd? Nee hoor, ze horen bij berichten uit 1980 bij de introductie van de strippenkaart in het landelijk openbaar vervoer.

De Rotterdamse vervoerder RET ziet een opvallende overeenkomst met de introductie van de ov-chipkaart. ,,Mensen moesten niets van de strippenkaart hebben. En nu deze gaat verdwijnen, willen ze er opeens niet meer vanaf,’’ zegt Pedro Peters, algemeen directeur van de RET.

Consumenten hebben grote moeite met dingen die ineens anders worden, stelt dr. Henk Aarts, hoogleraar sociale psychologie aan de Universiteit van Utrecht. ,,Mensen vinden veranderingen vervelend, zeker als het om routinezaken gaat, dagelijkse dingen waar je niet zo lang over hoeft na te denken.’’

De reiziger, geeft Aarts aan, kijkt in het geval van de nieuwe chippas vooral naar eventuele winst, in tijd en in geld. ,,Levert het hem of haar iets op? Als dat niet zo is, dan is de wens tot veranderen niet zo groot.’’ De hoogleraar weet dat het imago van de ov-chipkaart niet al te best is. ,,De pas is te kraken, je kunt je geld zomaar kwijtraken. Met een besmet product wil het publiek niets te maken hebben.’’

Aarts stipt nog meer voorbeelden aan van aanvankelijke weerstand. ,,Met de euro zou het niets worden, alles werd maar duurder. Nu hoor je daar niemand meer over. Of neem de mobiele telefoon. Bij de eerste dacht je toch ook: wat moet ik hiermee? Nu ben ik al aan mijn zesde exemplaar toe.’’ Dan de allereerste keer pinnen met een bankpas. ,,Geld uit de muur halen, dat was eng, zeker in het donker. Nu doet iedereen het, zelfs ouderen,’’ zegt Aarts.

De Utrechtse hoogleraar denkt dat het met de vervoerspas uiteindelijk ook goedkomt. ,,Je kunt eraan wennen, vermoed ik. Ik heb er zelf nog geen. Als u me over een jaar weer belt, gaat het ongetwijfeld beter. Dan is iedereen eraan gewend.’’

Volgens dr. Rick van Baaren, directeur van de master gedragsverandering van de Radboud Universiteit in Nijmegen, valt bij de invoering van de ov-chipkaart vooral het geklungel en het gebrek aan leiderschap op. ,,Mensen hebben toch al zo’n moeite van hun ingesleten gewoontes af te springen.’’

Neem het rookverbod, zegt Van Baaren. ,,Daar wordt maar geschipperd. Dat werkt niet. Je moet duidelijkheid scheppen. Dat gepolder is funest. Er moet worden gezegd: geen gezeur meer, we gaan het doen.’’

Van Baaren vindt de komst van de euro een goed voorbeeld. Daar voerde het rijk een uitvoerige, duidelijke informatiecampagne voor. ,,Dat er later, ver na de invoering, toch weer een paar idioten tegen waren, zijn we allemaal vergeten.’’

Bij het debat over rekeningrijden heeft de overheid volgens de gedragsdeskundige juist het verkeerde signaal afgegeven. ,,Geen leiderschap. Je moet een besluit nemen en dat ook uitstralen. De ov-chipkaartdiscussie is heel on-Rotterdams.’’

Arno Bonte, gemeenteraadslid voor GroenLinks in Rotterdam en het gezicht van het verzet tegen de pas, vindt dat de gebruikers zijn gepasseerd. ,,De RET is uitgegaan van het systeem en niet van de reiziger. Het is best dat ze willen veranderen - de strippenkaart loopt inderdaad op zijn einde - maar zorg wel dat alle problemen zijn opgelost. Zo ver zijn we nog lang niet.’’ Bonte voorziet donderdag - als de strippenkaart in de metro niet meer kan worden gebruikt - problemen op de metrostations. ,,Ik hoop dat het meevalt, maar ik vrees het ergste.’’ Hij verwijst naar Londen waar in de metro zeven jaar lang twee systemen naast elkaar hebben bestaan. ,,En Rotterdam wil het na drie jaar proeftuin nu al gaan doen. Dat is absurd.’’

Ook de Consumentenbond kijkt met grote vrees uit naar donderdag. ,,Wij zetten nog steeds vraagtekens bij de ov-chipkaart. Het moest makkelijker worden en niet duurder. Zolang dat niet zo is, moet je de strippenkaart niet afschaffen,’’ zegt Frederique Hermie namens de organisatie.

Vorige week hebben Consumentenbond, reizigersvereniging Rover en ANWB nog geprobeerd het vastgelopen overleg met Verkeer en Waterstaat over de ov-chipkaart vlot te trekken, maar dat had geen succes. ,,Praten helpt niet, de invoering gaat toch door. Maar wij zijn bang dat de mensen er niet klaar voor zijn.’’
    pi_65475547
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:15 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Misschien kun jij gewoon eens een keer leren dingen onthouden.
    lezen, voor iedereen even een update want niemand kan de voordelen onthouden
      dinsdag 27 januari 2009 @ 23:19:06 #15
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_65475586
    Vandaag hoorde ik in het nieuws dat critici van OV-chipkaarten weggezet werden als zwartkijkers.

Nu vraag ik je.
    pi_65475588
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 22:39 schreef macca728 het volgende:
    Nou vooruit, laten andere gebruikers het jou nog eens uitleggen:
    quote:
    Reiziger ziet voordelen ov-chipkaart
    Door GERT ONNINK

UTRECHT - Alle kritiek op de ov-chipkaart ten spijt, zijn er ook reizigers in het openbaar vervoer die wel vertrouwen hebben in de nieuwe oplaadbare vervoerspas.

OV-chipkaart. FOTO ANP
    Dat stelt organisatie Mijn-OV, met ruim negenduizend leden de grootste ov-reizigersvereniging van Nederland. Mijn-OV, dat zichzelf ‘de stem van de reiziger’ noemt, heeft eerder deze maand een peiling gehouden waarop bijna 2300 deelnemers ‘uit alle hoeken van het land’ hebben gereageerd.

,,Uit dit onderzoek is vooral naar voren gekomen dat de reizigers voordelen zien in de ov-chipkaart. Al moeten ze natuurlijk nog wel eerst zien of het werkt,’’ zo laat een woordvoerder van Mijn-OV in een toelichting weten.

Van de ondervraagden noemde 67 procent het gemak als het grootste voordeel van de ov-chipkaart, die morgen definitief in de Rotterdamse metro zijn intrede zal doen. ,,De reizigers zijn positief sceptisch over de kaart, laat ik het zo maar samenvatten,’’ stelt de zegsman van Mijn-OV.

De snelheid waarmee met de nieuwe pas kan worden gereisd en het overzicht in de kosten van de chipkaart worden als belangrijke voordelen gezien. Een op de vijf reizigers (18 procent) liet weten geen enkel voordeel te zien. De ondervraagden van Mijn-OV noemen de privacy (20 procent) en de storingsgevoeligheid (32 procent), vooral bij het in- en uitchecken bij de poortjes, als mogelijke nadelen.

Volgens de vereniging, die is voortgekomen uit OV-fiets, staat het merendeel van de reizigers die aan het onderzoek hebben meegedaan ‘relatief modern’ in het leven, omdat een op de drie gebruik maakt van mobiel internet.
    pi_65475608
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:18 schreef macca728 het volgende:

[..]

lezen, voor iedereen even een update want niemand kan de voordelen onthouden
    Dat is dan het probleem van die mensen, niet van mij.
      dinsdag 27 januari 2009 @ 23:21:48 #18
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_65475685
    Kijken hoe blij Aarts is, als onverhoopt zijn OV-chippas geplunderd blijkt te zijn, net als hij in wil checken en slechts 5 minuten de tijd heeft om zijn tram te halen. Dan kun je natuurlijk niet meer in de rij staan, je oude pas laten blokkeren, een nieuwe aanvragen, die betalen en rennen naar je tram in 5 minuten.
    pi_65475694
    De snelheid waarmee met de nieuwe pas kan worden gereisd en het overzicht in de kosten van de chipkaart worden als belangrijke voordelen gezien. Een op de vijf reizigers (18 procent) liet weten geen enkel voordeel te zien. De ondervraagden van Mijn-OV noemen de privacy (20 procent) en de storingsgevoeligheid (32 procent), vooral bij het in- en uitchecken bij de poortjes, als mogelijke nadelen.

hahaha overzicht in de kosten ? wat betekent dat in godsnaam.

snelheid hebben we het al eerder over gehad, zie boven voor de abonnementhouders
      dinsdag 27 januari 2009 @ 23:23:39 #20
    188877 Stupendous76
    pi_65475731
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:17 schreef snowgoon het volgende:
    uit het AD
    [..]
    Je bedoelt dit artikel?
    Repent, Pray, Forgive
    pi_65475775
    Dit las ik nog m.b.t. de levering van de ov chipkaarten voor studenten:

Dit is de huidige planning:
    Jouw postcode Periode van levering
    3299 t/m 2600 12-1-2009 t/m 24-1-2009
    2599 t/m 2200 24-1-2009 t/m 29-1-2009

En wat lees ik hier:
    quote:
    Alle poortjes worden door camera’s bewaakt en zijn voorzien van sensoren. Een poortje sluit pas als er geen beweging meer wordt waargenomen. Bij calamiteiten gaan alle poortjes automatisch open, zodat reizigers direct het station kunnen verlaten
    Nog meer camera's! Jaa dat hebben we nodig
    know'm sayin?
    word? word.
    pi_65475817
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:19 schreef snowgoon het volgende:

http://www.mijn-ov.nl/
    Wat een organisatie die dit bericht de wereld in slingerd.
    quote:
    Mijn-OV, een nieuwe vereniging
    Mijn-OV is de vereniging van en voor OV-fietsers.
    En dan de wiki
    quote:
    Mijn-OV is een moderne web 2.0 vereniging met 9000 leden waar de reizigers echt het stuur in handen hebben. En bijdragen via internet bij op een moment dat het hen uitkomt, bijvoorbeeld via deze wiki.
    Wanneer je al een keer geklikt hebt ben je al automagisch lid lijkt het wel.
    pi_65475856
    hahaha Snowgoon ziet zelf blijkbaar geen voordelen, moet OV fietsers erbij halen.

Dat die bestaan

moeten fietsers dubbel inchecken ? voor hunzelf en voor de fiets ?
    pi_65475901
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:24 schreef alors het volgende:
    Dit las ik nog m.b.t. de levering van de ov chipkaarten voor studenten:

Dit is de huidige planning:
    Jouw postcode Periode van levering
    3299 t/m 2600 12-1-2009 t/m 24-1-2009
    2599 t/m 2200 24-1-2009 t/m 29-1-2009

En wat lees ik hier:
    [..]

Nog meer camera's! Jaa dat hebben we nodig
    zit toch niemand achter die camera's
      dinsdag 27 januari 2009 @ 23:30:55 #25
    188877 Stupendous76
    pi_65475975
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:25 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat een organisatie die dit bericht de wereld in slingerd.
    [..]

En dan de wiki
    [..]

Wanneer je al een keer geklikt hebt ben je al automagisch lid lijkt het wel.
    Deze club?

Repent, Pray, Forgive
      dinsdag 27 januari 2009 @ 23:32:18 #26
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_65476020
    Verder haalt van Aarts natuurlijk de verkeerde voorbeelden aan.

Mobiele telefoon (tientallen jaren ontwikkeld door technici), bankpas (ontwikkeld en getest door technici) en de euro (ingevoerd met hulp van de beste economen) zijn natuurlijk stuk voor stuk zeer andere dingen dan een OV-chipkaart, die door 'beleidsmedewerkers' gekopieerd is uit Hong Kong, en vervolgens met wat geblader in een catalogus voor extra onderdelen in elkaar is gevrot. Verder deed men in het gehele proces geen testen, anders was men er wel achter gekomen dat het zeer onveilig was.
    pi_65476099
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:22 schreef macca728 het volgende:

hahaha overzicht in de kosten ? wat betekent dat in godsnaam.

snelheid hebben we het al eerder over gehad, zie boven voor de abonnementhouders
    Je blijft zeuren om de voordelen, wordt jou getoond wat veel mensen een voordeel vinden, is het weer niet goed.

Waarom doe je koste wat het kost negatief over de kaart? Werk je bij een strippenkaart drukker ofzo?
      dinsdag 27 januari 2009 @ 23:34:52 #28
    188877 Stupendous76
    pi_65476113
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:32 schreef Yildiz het volgende:
    Verder haalt van Aarts natuurlijk de verkeerde voorbeelden aan.

Mobiele telefoon (tientallen jaren ontwikkeld door technici), bankpas (ontwikkeld en getest door technici) en de euro (ingevoerd met hulp van de beste economen) zijn natuurlijk stuk voor stuk zeer andere dingen dan een OV-chipkaart, die door 'beleidsmedewerkers' gekopieerd is uit Hong Kong, en vervolgens met wat geblader in een catalogus voor extra onderdelen in elkaar is gevrot. Verder deed men in het gehele proces geen testen, anders was men er wel achter gekomen dat het zeer onveilig was.
    Toch blijft het apart dat de aanvangsfouten (3 jaar oud inmiddels, wie biedt meer?) er dus nog steeds in zitten.
    Heeft iemand daar een verklaring voor?
    Repent, Pray, Forgive
    pi_65476184
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:21 schreef Yildiz het volgende:
    Kijken hoe blij Aarts is, als onverhoopt zijn OV-chippas geplunderd blijkt te zijn, net als hij in wil checken en slechts 5 minuten de tijd heeft om zijn tram te halen. Dan kun je natuurlijk niet meer in de rij staan, je oude pas laten blokkeren, een nieuwe aanvragen, die betalen en rennen naar je tram in 5 minuten.
    Kijken hoe blij jij bent als je papieren abbo en paspoort zijn gerold als je net de tram in wilt stappen.

Ownee, dat gebeurd natuurlijk nooit. Dat je chipkaart gehackt en daardoor onbruikbaar wordt is wel al een dagelijks probleem
    pi_65476208
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:34 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Toch blijft het apart dat de aanvangsfouten (3 jaar oud inmiddels, wie biedt meer?) er dus nog steeds in zitten.
    Heeft iemand daar een verklaring voor?
    In Londen hebben ze 7 jaar over de invoering gedaan. We zijn nog niet eens op de helft.
      dinsdag 27 januari 2009 @ 23:37:47 #31
    188877 Stupendous76
    pi_65476217
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:34 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Je blijft zeuren om de voordelen, wordt jou getoond wat veel mensen een voordeel vinden, is het weer niet goed.

Waarom doe je koste wat het kost negatief over de kaart? Werk je bij een strippenkaart drukker ofzo?
    Dan had ik jaren geleden al een wel werkende ov-chipkaart uitgevonden...
    Kom op, het idee is leuk (en dat zullen de meeste hier ook beamen), maar de uitvoering is ronduit belachelijk. Hij wordt voor veel mensen duurder (maar dat kan je vaak pas achteraf zien, als het al kan), de poortjes vertonen te veel problemen, je privacy wordt zwaar geschonden (al maakt jou dat geen ene bal uit, veel andere mensen gelukkig wel): er is dus gewoon nog zo veel te verbeteren dat van het begin af aan verkeerd is gegaan maar nog steeds niet is opgepakt.
    Waarom doe je koste wat kost positief over de kaart? Werk je bij een chipkaartdrukker ofzo?
    Repent, Pray, Forgive
    pi_65476243
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:27 schreef macca728 het volgende:
    hahaha Snowgoon ziet zelf blijkbaar geen voordelen, moet OV fietsers erbij halen.

Dat die bestaan

moeten fietsers dubbel inchecken ? voor hunzelf en voor de fiets ?
    Flikker toch op clown. Ik heb jou al vaak zat de voordelen in mijn ogen laten zien. Maar je toont steeds weer aan dat je geen enkel voordeel wilt zien en alleen maar op die kaart wilt zeiken.
    pi_65476305
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:37 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Dan had ik jaren geleden al een wel werkende ov-chipkaart uitgevonden...
    Kom op, het idee is leuk (en dat zullen de meeste hier ook beamen), maar de uitvoering is ronduit belachelijk. Hij wordt voor veel mensen duurder (maar dat kan je vaak pas achteraf zien, als het al kan), de poortjes vertonen te veel problemen, je privacy wordt zwaar geschonden (al maakt jou dat geen ene bal uit, veel andere mensen gelukkig wel): er is dus gewoon nog zo veel te verbeteren dat van het begin af aan verkeerd is gegaan maar nog steeds niet is opgepakt.
    Waarom doe je koste wat kost positief over de kaart? Werk je bij een chipkaartdrukker ofzo?
    En voor veel mensen wordt het goedkoper.
    Hoevaak heb jij problemen gehad in Rotterdam?
    Privacy wordt niet zwaar geschonden, je lult uit je nek.

Ik doe niet koste wat het kost positief. Ik zie ook wel dat het nog niet soepel gaat en dat er dingen te verbeteren zijn. Maar ik geef het systeem wel een kans en ga niet bij voorbaat op alle slakken wagonladingen zout leggen.
    pi_65476313
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:38 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Flikker toch op clown. Ik heb jou al vaak zat de voordelen in mijn ogen laten zien. Maar je toont steeds weer aan dat je geen enkel voordeel wilt zien en alleen maar op die kaart wilt zeiken.
    HAHAHA ja snelheid terwijl je aantoonbaar meer handelingen moet verrichten tov nu vaak niets voor abonnementhouders
    pi_65476342
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:40 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Ik doe niet koste wat het kost positief. Ik zie ook wel dat het nog niet soepel gaat en dat er dingen te verbeteren zijn. Maar ik geef het systeem wel een kans en ga niet bij voorbaat op alle slakken wagonladingen zout leggen.
    voor de meeste mensen wordt het DUURDER
    nogmaals waarom worden die gegevens dan 7 jaar opgeslagen, nog steeds geen goede reden gehoord
    pi_65476380
    hoeveel ervaring heb jij al Snowgoon. 1 ritje ?
    pi_65476388
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:40 schreef macca728 het volgende:

[..]

HAHAHA ja snelheid terwijl je aantoonbaar meer handelingen moet verrichten tov nu vaak niets voor abonnementhouders
    Niet alle OV reizigers zijn abbo houders.
    En in tram en bus moet men nu ook nog steeds abbo laten zien. Dat zijn 2 van de 3 vervoersmiddelen van de RET. En bij de Metro zijn vaak controles.
    Dus het is helemaal niet zo dat ze vaak die kaart in de zak kunnen laten.
    pi_65476423
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:42 schreef macca728 het volgende:

[..]

voor de meeste mensen wordt het DUURDER
    nogmaals waarom worden die gegevens dan 7 jaar opgeslagen, nog steeds geen goede reden gehoord
    Onderbouw die stelling is dat het voor de meeste mensen duurder wordt. Rekenvoorbeelden graag!
    pi_65476446
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:30 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Deze club?

ja

ik durf dit jaar niet lid te worden ze zijn zo up to date met hun website dat ik niet weet wat het in 2009 wel gaat kosten.
    quote:
    http://www.mijn-ov.nl/m/inschrijven.php

Vul onderstaand formulier in om lid van Mijn-OV te worden.
    Dit is voor jou gratis in 2008
    Opzeggen kan op ieder moment zonder opzegtermijn.
      dinsdag 27 januari 2009 @ 23:45:57 #40
    188877 Stupendous76
    pi_65476451
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:40 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Nee.
    quote:
    Die ene test die ik er aan waagde, faalde het systeem feilloos...
    En dat na drie jaar testen...
    quote:
    Laten we het netjes houden aub.
    Mijn privacy wordt zwaar geschonden, dat jij aan de jouwe niet veel waarde hecht moet jij weten.
    quote:
    Vind je het ook niet frappant dat na 3 jaar testen nog steeds dezelfde fouten in het systeem zitten? Als die kaart zo'n succes moet worden, dan hadden ze die fouten toch kunnen aanpakken? Waarom gebeurt dat niet?
    Repent, Pray, Forgive
    pi_65476549
    dat snapt Snowgoon niet

dat dezelfde fouten blijven gebeuren na 3 jaar testen.
    In de metro gaat het meestal goed, dat klopt, al zijn er nog steeds falende poortjes, poortjes die je niet kan openen met strippenkaart maar met OV chipkaart ALLEEN

Bussen en tram is het nog steeds chaos, zeker in bussen
    pi_65476567
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:45 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Nee.
    [..]

Die ene test die ik er aan waagde, faalde het systeem feilloos...
    En dat na drie jaar testen...
    [..]

Mijn privacy wordt zwaar geschonden, dat jij aan de jouwe niet veel waarde hecht moet jij weten.
    [..]

Vind je het ook niet frappant dat na 3 jaar testen nog steeds dezelfde fouten in het systeem zitten? Als die kaart zo'n succes moet worden, dan hadden ze die fouten toch kunnen aanpakken? Waarom gebeurt dat niet?
    Want?
    2 haltes reizen en 3 strippen betalen is goedkoper dan datzelfde stuk met de chipkaart?

Je hebt het 1 keer getest en oordeeld meteen dat het helemaal niet werkt en ook nooit gaat werken
    Tot zover jouw geloofwaardigheid

Jouw privacy wordt minder zwaar geschonden dan wanneer je van je GSM of pinpas gebruik maakt. En als je daar zo'n moeite mee hebt kun je ook anoniem reizen

Er zijn meer dan genoeg fouten aangepakt. Het systeem wordt niet zomaar ingevoerd en het systeem is ook nog niet 100% foutenvrij. Er is niemand die dat beweerd. Maar er moet gewoon een keer een goed testtraject zijn. En dat kan niet zolang er twee systemen tegelijk draaien.
    pi_65476615
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:49 schreef macca728 het volgende:
    dat snapt Snowgoon niet

dat dezelfde fouten blijven gebeuren na 3 jaar testen.
    In de metro gaat het meestal goed, dat klopt, al zijn er nog steeds falende poortjes, poortjes die je niet kan openen met strippenkaart maar met OV chipkaart ALLEEN

Bussen en tram is het nog steeds chaos, zeker in bussen
    Nou dat probleem van poortjes die niet opengaan met je strippenkaart is overmorgen toch echt een probleem van de reiziger, niet van de RET.
    Zullen we dat probleem alvast afstrepen
    pi_65476619
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:49 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Want?
    2 haltes reizen en 3 strippen betalen is goedkoper dan datzelfde stuk met de chipkaart?

Je hebt het 1 keer getest en oordeeld meteen dat het helemaal niet werkt en ook nooit gaat werken

Jouw privacy wordt minder zwaar geschonden dan wanneer je van je GSM of pinpas gebruik maakt. En als je daar zo'n moeite mee hebt kun je ook anoniem reizen

Er zijn meer dan genoeg fouten aangepakt. Het systeem wordt niet zomaar ingevoerd en het systeem is ook nog niet 100% foutenvrij. Er is niemand die dat beweerd. Maar er moet gewoon een keer een goed testtraject zijn. En dat kan niet zolang er twee systemen tegelijk draaien.
    jij met je 3 strippen en 2 haltes, ja alleen voor die mensen wordt het goedkoper TENZIJ ze binnen 1,5 terug reisden, dan wordt het ook fors duurder
    pi_65476652
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:51 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Nou dat probleem van poortjes die niet opengaan met je strippenkaart is overmorgen toch echt een probleem van de reiziger, niet van de RET.
    Zullen we dat probleem alvast afstrepen
    poortjes die je niet kan openen met strippenkaart maar met OV chipkaart ALLEEN

LUISTER NOU EENS

POORTJES DIE ALLEEN VOOR CHIPKAART GEBRUIKT WORDEN WEIGEREN DIENST, NIET DIE VOOR DUBBEL GEBRUIK

jij werkt echt bij de RET he, die luisteren ook al zo slecht
    pi_65476738
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:52 schreef macca728 het volgende:

[..]

poortjes die je niet kan openen met strippenkaart maar met OV chipkaart ALLEEN

LUISTER NOU EENS

POORTJES DIE ALLEEN VOOR CHIPKAART GEBRUIKT WORDEN WEIGEREN DIENST, NIET DIE VOOR DUBBEL GEBRUIK

jij werkt echt bij de RET he, die luisteren ook al zo slecht
    Ik denk dat het ook aan jouw manier van dingen uitleggen ligt
    Net ook al. Ik en iemand anders hadden het over kaartlezers en jij gaat ineens over pin automaten zeuren
    pi_65476767
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:51 schreef macca728 het volgende:

[..]

jij met je 3 strippen en 2 haltes, ja alleen voor die mensen wordt het goedkoper TENZIJ ze binnen 1,5 terug reisden, dan wordt het ook fors duurder
    3 strippen 2 haltes is het meest duidelijke nadeel van het strippenkaart systeem. Het zou jou toch moeten aanspreken aangezien jij alles zo goedkoop mogelijk wil!

En hoeveel mensen maken gebruik van binnen 1 of 1,5 uur terugreizen?
      dinsdag 27 januari 2009 @ 23:58:23 #48
    188877 Stupendous76
    pi_65476791
    quote:

[..]

Want?
    Er zijn al eerder voorbeelden gegeven dat het duurder wordt voor veel mensen, zoek ze maar op (als in: doe eens wat moeite zonder dat zelf telkens alleen van anderen te vragen)
    quote:
    Ik wist van de problemen en die blijken waar te zijn. Hoeveel meer testen moet je doen? Net zo lang tot het volgens de statistieken wel 'zou werken' ?
    quote:
    Laten we daar eens over beginnen...
    quote:
    Pinpas is in het vorige topic redelijk goed uitgelegd dat dat veel minder inbreuk maakt op je privacy.
    GSM is voor een deel waar, maar redelijk eenvoudig te doen: je zet je telefoon uit. Maar voor het OV zou dit betekenen dat mensen of duurder(!) of niet met het OV gaan, dat is best wel tegenstrijdig voor openbaar vervoer, niet?
    quote:
    Het ligt niet aan de twee systemen naast elkaar (kijk maar naar Parijs waar ze een paar jaar uittrekken voor de volledige invoer, dus ook 2 systemen naast elkaar)
    3 jaar testtraject is voor mij goed genoeg (verdorie, veel ontwikkelaars zouden van zo'n termijn dromen)
    Repent, Pray, Forgive
      dinsdag 27 januari 2009 @ 23:58:45 #49
    39333 Zelva
    Fortunate observer of time
    pi_65476802
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:44 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Onderbouw die stelling is dat het voor de meeste mensen duurder wordt. Rekenvoorbeelden graag!
    Zucht.
    quote:
    Duurder uit

Ik zette een Felix Meurders-bril op en sloeg aan het rekenen, als zo’n echte Nederlandse kritische consument, die zijn dubbeltjes zorgvuldig wil omdraaien. Een strippenkaart kost thans 44 cent per strip, als ik even uitga van reizen volgens voltarief op een 45-strippenkaart. Het basistarief bedraagt dus 44 cent; voor elke zone waarin je reist, betaal je ook 44 cent.

Voor een rit in één zone (inclusief eventuele overstap binnen een uur) betaal je dus 88 cent, hoe kort of lang die rit ook is. Straks met de Chipkaart pakt een rit van maximaal 1900 meter goedkoper uit (0,67+ 19*1,1= 87,9). Wie 2 kilometer of meer reist, is duurder uit. Nu reis ik zelden minder dan 2 kilometer met de stadsbus; dan ga ik liever lopen. De reiziger binnen één zone zal onder de OV-chipkaart vast en zeker meer geld in het laatje brengen dan nu.

Hetzelfde geldt voor de lange-afstandsreiziger. Op lange streeklijnen, zoals Connexxion lijn 133, die ik vorige week nam, kom je gemiddeld om de 4,5 kilometer een zonegrens tegen; die afstand is wettelijk vastgelegd bij de introductie van het zonesysteem in de jaren 70. Zo’n gemiddelde zone kost de reiziger thans 44 cent, maar straks 45*1,1=49,5 cent, een tariefsverhoging van ruim 10%. Ook het basistarief, om de bus alleen maar te mogen betreden, is in het OV-chipkaarttijdperk hoger dan nu: 67 tegen 44 cent, zoals gezegd.
    Frans Mensonides.

Een strip kost inmiddels 48 cent, maar de ov-chipkaart is nog steeds feitelijk en onomstotelijk duurder. Alleen voor mensen die toevallig net op een zonegrens zitten, kan het wel eens gunstig uitvallen, maar dat is echt een zeer klein percentage.

En ja, dit heb je allemaal al kunnen lezen, want dit heb ik in deel 5 ook al gepost, maar ik heb het idee dat je langetermijngeheugen nogal kapot is. Misschien kun je eens naar de neuroloog? Schrijf het dan wel in je agenda voor je het drie posts later alweer vergeten bent.
    pi_65476804
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:44 schreef snowgoon het volgende:

[..]

http://www.trouw.nl/nieuw(...)_door_ov-chip__.html
    En tot morgen dan komen we nog dichter bij dag XXX dat we gaan zien hoe het gaat functioneren.
    pi_65476835
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:56 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Ik denk dat het ook aan jouw manier van dingen uitleggen ligt
    Net ook al. Ik en iemand anders hadden het over kaartlezers en jij gaat ineens over pin automaten zeuren
    reageer maar op het probleem, dat niet opgelost wordt.

Volgens jou ligt dat aan 2 systemen, terwijl voor die poortjes alleen de chipkaart geld al 2 jaar
      dinsdag 27 januari 2009 @ 23:59:58 #52
    188877 Stupendous76
    pi_65476839
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:57 schreef snowgoon het volgende:

[..]

3 strippen 2 haltes is het meest duidelijke nadeel van het strippenkaart systeem. Het zou jou toch moeten aanspreken aangezien jij alles zo goedkoop mogelijk wil!
    Die ene strip waar jij het nu over hebt is het starttarief. Dat heb je ook bij de chipkaart.
    quote:
    En hoeveel mensen maken gebruik van binnen 1 of 1,5 uur terugreizen?
    Nou, zeg maar hoeveel.
    Repent, Pray, Forgive
    pi_65476905
    heel veel, omdat het inderdaad goedkoop is

Je kan vaak 2 uur reizen omdat chauffeurs altijd vooruit stempelen
      woensdag 28 januari 2009 @ 00:35:04 #54
    188877 Stupendous76
    pi_65477560
    quote:

[..]

Als ik de wikipedia er op nasla, gaat het met de poortjes hier mis:
    quote:
    Bij metrostations en grotere treinstations kan een "OV-chipkaartgebied" afgesloten worden met toegangspoortjes of -hekjes (tourniquets e.d.) die alleen geopend kunnen worden met de chipkaart. Dit omvat de perrons met de stationstraverse etc., of bestaat eventueel uit aparte delen per perron. In feite bestaan er nu twee OV-chipsystemen:

* Het in en uitchecken in het voertuig.
    * Het in en uitchecken in het station.
    Overigens goede site, staat veel informatie op.
    Die helaas niet al te positief is...
    Repent, Pray, Forgive
    pi_65477748
    alleen de NS heeft al gezegd dat veel stations niet afgesloten worden met poortjes

Leuk als je iemand op moet halen en de trein heeft vertraging. Heb je 35 min max, nou je bent er vroeg, moet je na 35 min opnieuw inchecken om op je geliefde staan te wachten. Waarom wordt dat niet langer gemaakt ?
    pi_65477814
    de meeste problemen zullen inderdaad komen bij overstapstations, waarbij het onduidelijk is war je in- en uit moet checken. Bij het binnengaan van gemengde metro/treinstations bv

Bij Schiedam moet je dus inchecken om binnen te komen, dan kan je of naar metro of naar trein.
      woensdag 28 januari 2009 @ 07:20:40 #57
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_65480071
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:36 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Kijken hoe blij jij bent als je papieren abbo en paspoort zijn gerold als je net de tram in wilt stappen.

Ownee, dat gebeurd natuurlijk nooit. Dat je chipkaart gehackt en daardoor onbruikbaar wordt is wel al een dagelijks probleem
    Als ik al gerold zou worden, zou ik dat natuurlijk wel merken. Ik heb namelijk geen kaartje meer. Als mijn reisaccount geplunderd wordt, zie ik daar niets van. Ik merk er niet eens iets van als ik gehackt zou worden, omdat dat op (korte) afstand gebeurd.

Het hacken is nu al lucratief. Dat het nu niet zo vaak gebeurd, komt meer omdat het een nieuwe techniek is. Net zoals skimmen ook niet direct bij de invoer van de bankpas gebeurde. Maar gezien skimmen dermate lastig en daarmee niet altijd winstgevend is, gebeurd het niet vaak.

Het hacken van een reisaccount is echter wel lucratief, en met een beetje geluk merkt de reiziger het pas erg laat op. Nog een punt waardoor het hacken vaak zal voorkomen: het is niet te traceren.
    quote:
    [..]
    [..]
    Mag ik vragen waar je deze illusie vandaan haalt?
    pi_65480211
    Nog even wat nieuws:
    quote:
    113 Teletekst wo 28 jan
    NS wacht nog 3 jaar met chipkaart

` Het gaat nog zeker drie jaar duren
    voordat treinreizigers in het hele land
    met de ov-chipkaart kunnen reizen.Dat
    zegt de directeur van NS Reizigers.

De NS wil de chipkaart zorgvuldig
    invoeren en heeft daarom geen haast met
    de introductie.De NS houdt in juni een
    eerste proef op de Flevolijn.Pas als
    reizigers helemaal tevreden zijn,schaft
    de NS het papieren treinkaartje af.

De ov-chipkaart had al jaren geleden
    moeten zijn ingevoerd.De werkelijkheid
    is dat vanaf morgen alleen de metro in
    Rotterdam over is op de ov-chipkaart.
    Het GVB in Amsterdam wil in juni de
    strippenkaart in de metro afschaffen.
    For great justice!
      woensdag 28 januari 2009 @ 08:11:20 #59
    188877 Stupendous76
    pi_65480458
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 07:42 schreef Q. het volgende:
    Nog even wat nieuws:
    [..]
    Zelfde bericht van Nu.nl:
    quote:
    NS stelt invoering ov-chipkaart jaren uit
    Uitgegeven: 28 januari 2009 07:39
    Laatst gewijzigd: 28 januari 2009 08:08

AMSTERDAM - De Nederlandse Spoorwegen maken een pas op de plaats met de invoering van de ov-chipkaart. Het duurt nog tot 2013 voordat de ov-chipkaart in het hele land op de stations is doorgevoerd. Dat heeft de directeur NS Reizigers Jacques Huberts woensdag gezegd tegen de NOS.

Het koppelen van alle systemen, noodzakelijk voor de invoering van de chipkaart, blijkt volgens Huberts te complex om de invoering eerder voor elkaar te krijgen. Daarbij moet de reiziger nog kaartjes kunnen kopen zolang die zich niet prettig voelt bij de chipkaart, zegt Hubert.

Rotterdam
    NS wilde de kaart 1 oktober landelijk invoeren, maar volgens Huberts duurt het nog een paar jaar voordat de NS in het hele land zover is. Tussen juni 2006 en augustus 2008 heeft de NS de chipkaart intensief getest in de regio Rotterdam. De spoorwegen starten in juni met een proef met de kaart op de Flevolijn. Uiteindelijk wil de NS het systeem 'voorzichtig, stap voor stap, al lerend' in werking brengen.

Langzaam
    NS gaat 'heel langzaam' beginnen met het doorvoeren van de chipkaart op automaten. Daarna volgen andere zaken, waaronder het veiligheidsaspect en de ov-chipkaartpoortjes. In de Rotterdamse metro is de strippenkaart vanaf donderdag niet geldig meer. De Amsterdamse metro volgt later dit jaar.
    © Novum
    Repent, Pray, Forgive
    pi_65480643
    Poll: Wanneer gaat de NS echt de OV_chipknip invoeren
  • Voor 2013
  • Na 2013
  • Nooit
    Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
  •   woensdag 28 januari 2009 @ 08:30:38 #61
    188877 Stupendous76
    pi_65480698
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 08:25 schreef Basp1 het volgende:
    Poll: Wanneer gaat de NS echt de OV_chipknip invoeren
  • Voor 2013
  • Na 2013
  • Nooit
    Tussenstand:
    [ afbeelding ]
    Ook een poll maken? Klik hier
  • Repent, Pray, Forgive
    pi_65481480
    De "OV Chipknip" nooit, de "OV Chipkaart" vast wel eens.
    For great justice!
      woensdag 28 januari 2009 @ 09:21:59 #63
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_65481601
    2013 is al een mooie tijd voor een uitstel. Nu nog hopen dat het tot 2031 duurt want dan ben ik met pensioen of d00d

In de metro stond een interview met een RET man (Pedro Peters). Korte analyse van 1 van zijn opmerkingen op 6 'prangende' vragen van de Metro man:

Indien je een reis maakt van een station met OV chip en tijdens de reis gebruik moet maken van een traject waar (nog) geen OV chip is dien je een compensatiekaart aan te schaffen. Deze compensatiekaart dien je te laten afstempelen en geeft recht op restitutie van teveel afgeboekte saldo. Achteraf... Handig als je kaart leeggetrokken wordt met geld dat je achteraf terugkrijgt maar NU nodig hebt om te reizen.

Alls er storingen zijn aan de oplaadstations dan dien je een RET medewerker te zoeken en te vragen naar een servicekaart. Hiermee kun je reizen naar een lokatie waar je wel kunt opladen.

Echt hoe meer ik er over lees des te meer wens ik dat 2013 2031 wordt
    Beatus vir qui suffert tentationem.
    PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
    Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
    pi_65481773
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 09:21 schreef wdn het volgende:
    2013 is al een mooie tijd voor een uitstel. Nu nog hopen dat het tot 2031 duurt want dan ben ik met pensioen of d00d

In de metro stond een interview met een RET man (Pedro Peters). Korte analyse van 1 van zijn opmerkingen op 6 'prangende' vragen van de Metro man:

Indien je een reis maakt van een station met OV chip en tijdens de reis gebruik moet maken van een traject waar (nog) geen OV chip is dien je een compensatiekaart aan te schaffen. Deze compensatiekaart dien je te laten afstempelen en geeft recht op restitutie van teveel afgeboekte saldo. Achteraf... Handig als je kaart leeggetrokken wordt met geld dat je achteraf terugkrijgt maar NU nodig hebt om te reizen.

Alls er storingen zijn aan de oplaadstations dan dien je een RET medewerker te zoeken en te vragen naar een servicekaart. Hiermee kun je reizen naar een lokatie waar je wel kunt opladen.

Nou zoek maar lekker want op de meeste Metro stations zijn nooit RET medewerkers
    In Londen is er altijd een medewerker aanwezig, maar ik zie dat in Nederland niet gebeuren
      woensdag 28 januari 2009 @ 09:35:26 #65
    55647 XcUZ_Me
    Vileine vrouw
    pi_65481935
    En nog wat propaganda op www.rijnmond.nl:
    quote:
    Londenaren tevreden over hun OV-chipkaart
    27 januari 2009

Londenaren zijn dik tevreden over hun OV-chipkaart. In de hoofdstad van Groot-Brittannië is deze zogeheten 'Oyster Card' ruim vijf jaar geleden ingevoerd. De Engelse kaart is vergelijkbaar met de digitale kaart die vanaf donderdag het enige geldige vervoerbewijs voor de Rotterdamse metro is.

Het metronet van Londen is niet te vergelijken met dat van Rotterdam. Het netwerk telt 11 lijnen en 270 stations. Dagelijks zijn er ruim 3,5 miljoen reizigers.

Sinds de introductie van de Oyster Card zijn er al 17 miljoen exemplaren van verkocht.
    [b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
    Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
    pi_65482007
    worden in Londen de gegevens ook 7 jaar opgeslagen ?
    het metronetwerk is niet te vergelijken ? nou doet dat dan niet.

geen woord over bussen, trams en treinen ?
    pi_65482131
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 09:29 schreef macca728 het volgende:

[..]

Nou zoek maar lekker want op de meeste Metro stations zijn nooit RET medewerkers
    In Londen is er altijd een medewerker aanwezig, maar ik zie dat in Nederland niet gebeuren
    En als ze er wel zijn heb je doorgaans ook weinig aan ze.
    For great justice!
    pi_65482252
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 09:43 schreef Q. het volgende:

En als ze er wel zijn heb je doorgaans ook weinig aan ze.
    Als veel mensen morgen maar wel wat aan die ret medewerkers hebben.
      woensdag 28 januari 2009 @ 10:02:01 #69
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_65482636
    quote:

[..]

Oh ja. Die RET medewerkers hebben volgens Peters mobiele scanners bij zich! Zodat ze je kunnen in- en uitscannen als de poortjes niet werken.
    (zou hij zelf geloven dat dat werkt!?)

macca728: in London worden de gegevens permanent opgeslagen en kun je reisgegeven 8 weken lang op het internet volgen
    pi_65482650
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 09:48 schreef Basp1 het volgende:

[..]

uitzendkrachten, studenten en met alle respect gepensioneerden ?
    lijkt me niet, als er echt een probleem is
    pi_65482678
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 10:02 schreef wdn het volgende:

[..]

Oh ja. Die RET medewerkers hebben volgens Peters mobiele scanners bij zich! Zodat ze je kunnen in- en uitscannen als de poortjes niet werken.

macca728: in London worden de gegevens permanent opgeslagen edoch NIET door de OV bedrijven maar door de overheid.
    ok, maar ook 7 jaar ?
    In Parijs worden ze straks ook opgeslagen maar slechts 48 uur
    pi_65482703
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 09:48 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Echt jammer dat ik geen vrij kan krijgen om een dagje op de metrostations te gaan kijken.
    For great justice!
    pi_65482707
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 10:02 schreef wdn het volgende:

[..]

macca728: in London worden de gegevens permanent opgeslagen edoch NIET door de OV bedrijven maar door de overheid.
    poortjes werken toch prima volgens RET, beetje overbodig dan
    pi_65482738
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 10:04 schreef Q. het volgende:

[..]

Echt jammer dat ik geen vrij kan krijgen om een dagje op de metrostations te gaan kijken.
    nou ik zal het er haast voor over hebben om met een camera te gaan staan heel de dag
    kijken hoevaak het alram afgaat voor een "zwartrijder"

morgen allemaal Radio Rijnmond luisteren, heel de dag over de chipkaart !!!!!
      woensdag 28 januari 2009 @ 10:06:57 #75
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_65482768
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 10:03 schreef macca728 het volgende:

[..]

ok, maar ook 7 jaar ?
    Ik heb mijn post aangepast want ik was te vlug.
    quote:
    Privacy

Elke kaart heeft -uiteraard- een uniek nummer en gebruikers kunnen de details van hun reizen gedurende de afgelopen acht weken inzien via internet. Dit betekent dat zodra iemand het nummer van de kaart van een gebruiker kan achterhalen alle reisgegevens beschikbaar worden.

Groot-Brittannië kent wetgeving gelijk aan de Nederlandse Wet bescherming persoonsgegevens, het gebruik van de informatie over reizen is daardoor strak aan banden gelegd. Pay as you go kaarten kunnen in principe anoniem zijn, bij weekkaarten en soortgelijke periodieke kaarten moet de gebruiker zich identificeren.

Transport for Londen gebruikt gegevens uit het Oystersysteem voor analyse van vervoersstromen, hierbij wordt alleen gebruik gemaakt van de kenmerken van reizen en wordt geen link gelegd met de identiteit van de gebruiker. In een strafrechtelijk onderzoek kan de politie verzoeken om gegevens van een bepaalde Oyster-kaart [3] Tussen augustus 2004 en maart 2006 ontving Transport for Londen (TfL) 436 van dit soort verzoeken van de politie. Hiervan werden 409 verzoeken gehonoreerd. In 2008 werd bekend dat de inlichtingendiensten eveneens toegang willen hebben tot het systeem[4], voor zover bekend was hiervan nog geen sprake.

woensdag 28 januari 2009 @ 10:08:57 #76
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_65482831
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 10:04 schreef macca728 het volgende:

[..]

In London zijn er tot nu toe storingen geweest die 2x 1 miljoen pond minder inkomsten hebben opgeleverd. Was aanleiding voor Transport for London om het contract met TranSys op te zeggen
    pi_65482840
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 10:04 schreef macca728 het volgende:

[..]

RET!

Slaapt Snowgoon nog? Of is zijn stage-opdracht bij de RET afgelopen?
    For great justice!
    pi_65483097
    diie heeft dienst vandaag haha, generale repetitie voor morgen
    pi_65483181
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 10:08 schreef wdn het volgende:

[..]

In London zijn er tot nu toe storingen geweest die 2x 1 miljoen pond minder inkomsten hebben opgeleverd. Was aanleiding voor Transport for London om het contract met TranSys op te zeggen
    Ik verwacht eingelijk alleen dat de vervoerders hier in nederland toch zullen proberen om de problemen op dat moment naar de reiziger te schuiven en deze voor de kosten te laten opdraaien.

Hoe zit het eigenlijk met het oyster systeem in londen wordt daar ook eerst een basistarief afgehaald, en dan als je uitstapt weer vererekend met het werkelijke bedrag?
    pi_65483359
    volgens mij wel, daar werd toch 18 miljoen pond per jaar mee verdient extra
    pi_65483894
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:59 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Die ene strip waar jij het nu over hebt is het starttarief. Dat heb je ook bij de chipkaart.
    [..]

Nou, zeg maar hoeveel.
    Ik weet het niet. Er wordt door anderen gedaan alsof het een groot probleem is.

Bij de OV chipkaart heb je niet dat je voor een klein stukje de hoofdprijs moet betalen, die kans heb je wel bij de strippenkaart. Maar hey, dat probleem wil je natuurlijk niet zien.
    pi_65483930
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:59 schreef macca728 het volgende:

[..]

reageer maar op het probleem, dat niet opgelost wordt.

Volgens jou ligt dat aan 2 systemen, terwijl voor die poortjes alleen de chipkaart geld al 2 jaar
    Er is niet 1 oorzaak van alle problemen. Alle problemen hebben hun eigen oorzaak. Denk eens niet zo simpel man.
    pi_65483976
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 00:35 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Als ik de wikipedia er op nasla, gaat het met de poortjes hier mis:
    [..]

Overigens goede site, staat veel informatie op.
    Die helaas niet al te positief is...
    Wat wil je nu met die quote zeggen?
    pi_65484067
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 00:47 schreef macca728 het volgende:
    alleen de NS heeft al gezegd dat veel stations niet afgesloten worden met poortjes

Leuk als je iemand op moet halen en de trein heeft vertraging. Heb je 35 min max, nou je bent er vroeg, moet je na 35 min opnieuw inchecken om op je geliefde staan te wachten. Waarom wordt dat niet langer gemaakt ?
    Waarom zou dat wel langer gemaakt moeten worden?

Met de strippenkaart was een lange tijd nodig omdat één strip een reis van een uur kan zijn. Nu je per kilometer gaat betalen is die tijd niet meer zo van belang.
    Dat je binnen een uur terug kon reizen is eerder een nadeel van het systeem dan een bewuste service van de strippenkaart.
    pi_65484144
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 10:48 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Met de strippenkaart was een lange tijd nodig omdat één strip een reis van een uur kan zijn. Nu je per kilometer gaat betalen is die tijd niet meer zo van belang.
    Dat je binnen een uur terug kon reizen is eerder een nadeel van het systeem dan een bewuste service van de strippenkaart.
    wat heeft de strippenkaart nou te maken met iemand afhalen ?
    Ik kan nu toch iemand afhalen zonder mezelf in te checken ?

In de toekomst krijg je een wacht kaart die 35 min geldig is, nou dat is vrij kort zeker als je nog wat gaat kopen in een station
    pi_65484193
    quote:

[..]

Ow omdat reizigers mischien wat extra mogelijkheden hadden wordt het nu maar door jou betiteld dat het een nadeel van het systeem was. Waarom zijn er ov bedrijven in nederland, om net zoals de overheid ook maar te gaan proberen burgers tot het maximum uit te persen daar begint het wel op te lijken vooral met deze argumantatie van jou er weer bij.
    pi_65484231
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 07:20 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Als ik al gerold zou worden, zou ik dat natuurlijk wel merken. Ik heb namelijk geen kaartje meer. Als mijn reisaccount geplunderd wordt, zie ik daar niets van. Ik merk er niet eens iets van als ik gehackt zou worden, omdat dat op (korte) afstand gebeurd.

Het hacken is nu al lucratief. Dat het nu niet zo vaak gebeurd, komt meer omdat het een nieuwe techniek is. Net zoals skimmen ook niet direct bij de invoer van de bankpas gebeurde. Maar gezien skimmen dermate lastig en daarmee niet altijd winstgevend is, gebeurd het niet vaak.

Het hacken van een reisaccount is echter wel lucratief, en met een beetje geluk merkt de reiziger het pas erg laat op. Nog een punt waardoor het hacken vaak zal voorkomen: het is niet te traceren.
    [..]

Mag ik vragen waar je deze illusie vandaan haalt?
    Het hacken van een kaart zorgt er niet meteen voor dat je jouw kaart niet meer kunt gebruiken.
    Als het hacken nu al lucratief is, dan weet je vast ook wel hoe vaak dat nu al gebeurd en hoeveel mensen daar last van hebben.

En acht, wat dat betreft is het hacken net zo "gevaarlijk" als het verliezen van je abbo of strippenkaart. En als "we" dan toch allerlei doem scenario's gaan verzinnen. Een strippenkaart of abbo is veel makkelijker op te eten door een hond of kat dan een OV chipkaart
    Om ook maar eens een vergezocht voordeel te verzinnen.

JIj hebt de illusie dat men jouw GSM signaal niet kan traceren en men bij de bank ook niet kan zien waar en wanneer je wat gepind hebt?
    Dan ben je wel naief.
    pi_65484252
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 07:42 schreef Q. het volgende:
    Nog even wat nieuws:
    [..]

Mooi toch dat ze de tijd nemen!

Zouden de diverse mensen hier toch blij mee moeten zijn dat ze het rustig aan doen.
    pi_65484293
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 09:21 schreef wdn het volgende:

Ja leuk joh. 20 jaar lang met 2 verschillende systemen werken
    pi_65484307
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 10:52 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Het hacken van een kaart zorgt er niet meteen voor dat je jouw kaart niet meer kunt gebruiken.
    Als het hacken nu al lucratief is, dan weet je vast ook wel hoe vaak dat nu al gebeurd en hoeveel mensen daar last van hebben.

En acht, wat dat betreft is het hacken net zo "gevaarlijk" als het verliezen van je abbo of strippenkaart. En als "we" dan toch allerlei doem scenario's gaan verzinnen. Een strippenkaart of abbo is veel makkelijker op te eten door een hond of kat dan een OV chipkaart
    Om ook maar eens een vergezocht voordeel te verzinnen.

JIj hebt de illusie dat men jouw GSM signaal niet kan traceren en men bij de bank ook niet kan zien waar en wanneer je wat gepind hebt?
    Dan ben je wel naief.
    jij bent dom want aan de hand van pinnen kan je niet zien waar iemand heeft gereisd en je telefoon kan je UITZETTEN of THUISLATEN en is ook niet PERSOONSGEBONDEN

en nogmaals, hoe lang worden die pin en telefoongegevens van jou opgeslagen ?
    pi_65484318
    quote:

[..]

Nee daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen in jouw geval. Ik denk dat ondertussen al die 100'den RET medewerkers die in Rotterdam hard weglopen als je jou met al je zeurende vragen aan zien komen
    pi_65484324
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 10:54 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Ja leuk joh. 20 jaar lang met 2 verschillende systemen werken
    ja leuk he, kiest de NS voor

wat een dom bedrijf zeg
    pi_65484442
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 10:19 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik verwacht eingelijk alleen dat de vervoerders hier in nederland toch zullen proberen om de problemen op dat moment naar de reiziger te schuiven en deze voor de kosten te laten opdraaien.

Hoe zit het eigenlijk met het oyster systeem in londen wordt daar ook eerst een basistarief afgehaald, en dan als je uitstapt weer vererekend met het werkelijke bedrag?
    Nou inderdaad. De RET laat de 200.000 reizigers waarbij niet is uitgecheckt ook compleet stikken. De RET doet helemaal geen moeite om dat terug te betalen

In Londen werken ze nog met zones.
    pi_65484462
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 10:59 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Nou inderdaad. De RET laat de 200.000 reizigers waarbij niet is uitgecheckt ook compleet stikken. De RET doet helemaal geen moeite om dat terug te betalen

In Londen werken ze nog met zones.
    hierook nog met zones hoor
    pi_65484483
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 10:51 schreef macca728 het volgende:

[..]

In de toekomst krijg je een wacht kaart die 35 min geldig is, nou dat is vrij kort zeker als je nog wat gaat kopen in een station
    Je mag nu helemaal niet het perron op zonder kaartje.

Als die 35 minuten te kort is, dan loop je nog een keer terug om een nieuw kaartje te halen
    pi_65484529
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 10:52 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ow omdat reizigers mischien wat extra mogelijkheden hadden wordt het nu maar door jou betiteld dat het een nadeel van het systeem was. Waarom zijn er ov bedrijven in nederland, om net zoals de overheid ook maar te gaan proberen burgers tot het maximum uit te persen daar begint het wel op te lijken vooral met deze argumantatie van jou er weer bij.
    Tuurlijk joh. Ze gaan het zonessysteem afschaffen. Je weet wel dat systeem waarbij je soms 3 strippen moet betalen om maar 2 haltes te rijden.
    Lijkt me duidelijk dat de overheid de mensen zoveel mogelijk mensen uit wil persen
    pi_65484543
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:02 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Tuurlijk joh. Ze gaan het zonessysteem afschaffen. Je weet wel dat systeem waarbij je 3 strippen moest betalen om misschien maar 2 haltes te rijden.
    Lijkt me duidelijk dat de overheid de mensen zoveel mogelijk mensen uit wil persen
    pi_65484568
    hoe laat gaan de mensen hier morgen weg, die de metro gebruiken in Rotterdam voor hun werk ?
    pi_65484573
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 10:55 schreef macca728 het volgende:

[..]

jij bent dom want aan de hand van pinnen kan je niet zien waar iemand heeft gereisd en je telefoon kan je UITZETTEN of THUISLATEN en is ook niet PERSOONSGEBONDEN

en nogmaals, hoe lang worden die pin en telefoongegevens van jou opgeslagen ?
    Ach wat stom van me! Die pin automaten zweven allemaal rond, die staan nooit op vaste plaatsen. Dus men kan nooit zien waar je was op een bepaald tijdstip

JIj koopt een telefoon om die uit te zetten of thuis te laten?

Geen idee hoelang die gegevens bewaard worden. Ik kan mijn giro transactie van 3 jaar geleden nog inzien via internet.
    pi_65484579
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 10:51 schreef macca728 het volgende:

[..]

Joepie! NOG een kaart er bij. Da's vast om het allemaal 'makkelijk' te maken .
    You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
    Meh.
    pi_65484608
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 10:55 schreef macca728 het volgende:

[..]

ja leuk he, kiest de NS voor

wat een dom bedrijf zeg
    nee de NS kiest ervoor om de Chipkaart geleidelijk in te voeren. En uiterlijk in 2013 willen ze daar mee klaar zijn is nu het plan.
    pi_65484646
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:04 schreef Metatron het volgende:

[..]

Joepie! NOG een kaart er bij. Da's vast om het allemaal 'makkelijk' te maken .
    Nee hoor. Niet nog een kaart erbij, gewoon een virtueel kaartje op je OV chipkaart.

En officieel moet je nu ook een kaartje kopen als je iemand af wilt halen. Zonder kaartje op het perron kun je aangehouden worden
    pi_65484655
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:04 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Ach wat stom van me! . Dus men kan nooit zien waar je waDie pin automaten zweven allemaal rond, die staan nooit op vaste plaatsens op een bepaald tijdstip

JIj koopt een telefoon om die uit te zetten of thuis te laten?

Geen idee hoelang die gegevens bewaard worden. Ik kan mijn giro transactie van 3 jaar geleden nog inzien via internet.
    je zegt het zelf, nu nog de conclusie
    of neem je je pinapparaat mee op reis ? zal me niets verbazen
    pi_65484698
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:02 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Tuurlijk joh. Ze gaan het zonessysteem afschaffen. Je weet wel dat systeem waarbij je soms 3 strippen moet betalen om maar 2 haltes te rijden.
    Ga je die kostenerekening hierboven nog eens lezen en begrijpen, of blijf je met deze kolder komen?
    Voor <2km afstanden pakt bijna geen hond het OV. Alleen al in de tijd dat je op de volgende bus/metro staat te wachten ben je al naar je bestemming gelopen namelijk. En afgezien van die achterlijk korte ritjes is de chipkaart DUURDER dan een zone-systeem + strippenkaart.
    You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
    Meh.
    pi_65484706
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:05 schreef snowgoon het volgende:

[..]

nee de NS kiest ervoor om de Chipkaart geleidelijk in te voeren. En uiterlijk in 2013 willen ze daar mee klaar zijn is nu het plan.
    zo in 2005 gestart met testen en in 2013 al klaar

ik hoor de NS voorlichter net zeggen, dat ze de chipkaart pas in gaan voeren als er ook vertrouwen in is
    pi_65484851
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:08 schreef Metatron het volgende:

[..]

Ga je die kostenerekening hierboven nog eens lezen en begrijpen, of blijf je met deze kolder komen?
    Voor <2km afstanden pakt bijna geen hond het OV. Alleen al in de tijd dat je op de volgende bus/metro staat te wachten ben je al naar je bestemming gelopen namelijk. En afgezien van die achterlijk korte ritjes is de chipkaart DUURDER dan een zone-systeem + strippenkaart.
    Tuurlijk joh. Iedereen gaat gewoon 2 km lopen

Vandaar ook dat er vaak om de 500 meter een station is voor bus of tram
    Zeker nooit in Amsterdam geweest?

Waar haal je die kolder vandaan dat de meeste mensen 2 km gaan lopen? Gebeurd zeker vooral bij ouderen
    pi_65484880
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:09 schreef macca728 het volgende:

[..]

zo in 2005 gestart met testen en in 2013 al klaar

ik hoor de NS voorlichter net zeggen, dat ze de chipkaart pas in gaan voeren als er ook vertrouwen in is
    En ik zie in de berichten staan dat ze in 2013 klaar willen zijn. Dus geen 20 jaar 2 systemen.
    pi_65484903
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:07 schreef macca728 het volgende:

[..]

je zegt het zelf, nu nog de conclusie
    of neem je je pinapparaat mee op reis ? zal me niets verbazen
    Even voor de duidelijkheid, denk jij nou echt dat de bank niet kan nazien waar en wanneer jij gepind hebt?
    pi_65485015
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 10:03 schreef macca728 het volgende:

[..]

ok, maar ook 7 jaar ?
    En in Londen worden de gegevens maximaal 8 weken opgeslagen.

Maar in Nederland schijnt die 7 jaar nodig te zijn voor de belastingdienst ofzo. Vraag me dan wel af waarom ze die gegevens niet na maximaal een paar maanden kunnen anonymiseren.
    pi_65485018
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:14 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Even voor de duidelijkheid, denk jij nou echt dat de bank niet kan nazien waar en wanneer jij gepind hebt?
    wat is nou je punt ?

kan de bank dan zien waar ik geweest ben ? waar ik naar toe ga ? dagelijks ?
    pi_65485083
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:17 schreef Igen het volgende:

[..]

Maar in Nederland schijnt die 7 jaar nodig te zijn voor de belastingdienst ofzo. Vraag me dan wel af waarom ze die gegevens niet na maximaal een paar maanden kunnen anonymiseren.
    dat vraag ik me ook af, maar niemand geeft daar een goed argument voor
    en warom voor de belastingen ? voor naheffingen ofzo ? extra BTW als ik in de spits gereist heb ?
    pi_65485098
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:17 schreef macca728 het volgende:

[..]

wat is nou je punt ?

kan de bank dan zien waar ik geweest ben ? waar ik naar toe ga ? dagelijks ?
    Elke keer dat jij pint kan de bank zien dat jij daar was.
    Net als bij de persoonlijke chipkaart.
    Dan heb je bij de chipkaart nog het voordeel dat je voor een anonieme versie kan kiezen.
    pi_65485128
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:17 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat doen ze wel. In afspraak met het CBP.
    Zo gauw de gegevens het archief in gaan, worden de persoons gegevens weggehaald.
    pi_65485279
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:20 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Elke keer dat jij pint kan de bank zien dat jij daar was.
    Net als bij de persoonlijke chipkaart.
    Dan heb je bij de chipkaart nog het voordeel dat je voor een anonieme versie kan kiezen.
    trek nou die conclusie eens
    pi_65485371
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:25 schreef macca728 het volgende:

[..]

trek nou die conclusie eens
    MIjn conclusie: Iedereen die zijn pinpas of GSM gebruikt heeft zijn privacy allang opgegeven en de OV chipkaart maakt daar niet nog meer inbreuk op.

Een conclusie die ik al zo'n 14676785 keer heb getrokken, maar die maar niet tot jou door wilt dringen.
      woensdag 28 januari 2009 @ 11:28:34 #116
    134103 gebrokenglas
    Half human, half coffee
    pi_65485374
    quote:
    Op dinsdag 27 januari 2009 23:42 schreef macca728 het volgende:
    Nou gewoon voor het geval dat. Je weet maar nooit immers. Als er bijvoorbeeld een terroristische aanslag komt moet kunnen worden nagegaan of er gebruik is gemaakt van het OV in die regio, en wanneer en waar enzo.
    Dan de bijbehorende videobeelden erbij nemen en je hebt de daders te pakken.
    pi_65485476
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:28 schreef snowgoon het volgende:

[..]

MIjn conclusie: Iedereen die zijn pinpas of GSM gebruikt heeft zijn privacy allang opgegeven en de OV chipkaart maakt daar niet nog meer inbreuk op.

Een conclusie die ik al zo'n 14676785 keer heb getrokken, maar die maar niet tot jou door wilt dringen.
    nee idioot, met de chipkaart kunnen ze zien waar je heengaat, met de pinpas en telefoon niet, maar dat begrijp jij maar niet

Behalve bij jou natuurlijk want jij pint 100x per dag

ook al 100x uitgelegd
    pi_65485550
    wij herhalen zo vaak omdat jij met dezelfde dingen komt

3 strippen 2 haltes, GSM en pinpas
    pi_65485922
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:31 schreef macca728 het volgende:

[..]

nee idioot, met de chipkaart kunnen ze zien waar je heengaat, met de pinpas en telefoon niet, maar dat begrijp jij maar niet

ook al 100x uitgelegd
    Achja, zien waar je heen gaat is veel gevaarlijker dan zien waar je bent geweest

Wat maak je er toch een cricus van om alles van de chipkaart zo negatief mogelijk uit te leggen en te doen alsof al het andere veel beter is
    pi_65485952
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:33 schreef macca728 het volgende:
    wij herhalen zo vaak omdat jij met dezelfde dingen komt

3 strippen 2 haltes, GSM en pinpas
    Ja inderdaad. Deze discussie is telkens een herhaling van zetten. Maar jij wilt toch ook telkens horen wat de voordelen zijn en om de zoveel tijd ga jij ook weer alle nadelen herhalen.
      woensdag 28 januari 2009 @ 11:46:39 #121
    61944 Freeflyer
    Vallen doet geen pijn...
    pi_65485963
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:20 schreef macca728 het volgende:

[..]

dat vraag ik me ook af, maar niemand geeft daar een goed argument voor
    en warom voor de belastingen ? voor naheffingen ofzo ? extra BTW als ik in de spits gereist heb ?
    Deze gegevens maken onderdeel uit van de boekhouding zeg maar en dan krijgt een bedrijf te maken met de bewaarplicht. Er zijn verschillende termijnen en in het geval van de OV gegevens gaat het om 7 jaar.

Eigenlijk is dit dus een tekortkoming in de wetgeving waardoor het RET (en de andere vervoerders) de gegevens dus moet bewaren.
    Neerkomen wel!
      woensdag 28 januari 2009 @ 11:47:40 #122
    61944 Freeflyer
    Vallen doet geen pijn...
    pi_65486003
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:31 schreef macca728 het volgende:

[..]

ook al 100x uitgelegd
    Met de telefoon op zak kun je tot op huisniveau gevolgd worden
    Neerkomen wel!
    pi_65486106
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:46 schreef Freeflyer het volgende:

Deze gegevens maken onderdeel uit van de boekhouding zeg maar en dan krijgt een bedrijf te maken met de bewaarplicht. Er zijn verschillende termijnen en in het geval van de OV gegevens gaat het om 7 jaar.
    Je maakt mij niet wijs dat de vervoersbedrijven verplicht van onze overheid ook moeten bijhouden dat pietje puk die reis gemaakt op die dag op dat tijdstip gemaakt heeft.

Dat doen ze nu ook niet (zonder dat de overheid sancties op legt) en dadelijk met de ov_chip zou het opeens moeten, omdat het kan
    pi_65486160
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:47 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

Houden dan ook de telecomproviders een database waar de telefoon is op welk tijdstip bij?
    pi_65486223
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:12 schreef snowgoon het volgende:
    Waar haal je die kolder vandaan dat de meeste mensen 2 km gaan lopen? Gebeurd zeker vooral bij ouderen
    Nou, gewoon ervaring. Ik ga voor 2 km in ieder geval niet op een bus of metro wachten. Eigenlijk niemand die ik ken doet dat.
    Meh.
    pi_65486228
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Houden dan ook de telecomproviders een database waar de telefoon is op welk tijdstip bij?
    In de zaak Louwes zijn telefoon gegevens gebruikt om aan te tonen dat Louwe op het moment van de moord in de buurt was.
    pi_65486232
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:21 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Dat doen ze wel. In afspraak met het CBP.
    Zo gauw de gegevens het archief in gaan, worden de persoons gegevens weggehaald.
    En hoe lang duurt het voordat de gegevens "het archief in gaan"? Bron?
    pi_65486257
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:53 schreef Metatron het volgende:

[..]

Nou, gewoon ervaring. Ik ga voor 2 km in ieder geval niet op een bus of metro wachten. Eigenlijk niemand die ik ken doet dat.
    Je oma ook niet?
    Die gaat ook gewoon 2 km lopen met haar nieuwe heup?
    pi_65486344
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:54 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Je oma ook niet?
    Die gaat ook gewoon 2 km lopen met haar nieuwe heup?
    Correct. In beweging blijven wordt door de artsen zelfs aangeraden, en wandelen is beter dan een bus inklimmen.

En verder ben je wel erg krampachtig bezig. Die korte kloteritjes waarbij de chipkaart goedkoper uitvalt zijn een zeer klein percentage van de totale hoeveelheid ritten. Het overgrote merendeel van de ritten valt dus duurder uit.

Misschien moet je die chip-plaat eens voor je hoofd weghalen.
    Meh.
    pi_65486413
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:53 schreef Igen het volgende:

[..]

En hoe lang duurt het voordat de gegevens "het archief in gaan"? Bron?
    Dat staat er niet bij in de afspraken die met het CBP zijn gemaakt. Dat zal in ieder geval geen jaren zijn, want anders zou het CBP er niet mee akkoord zijn gegaan.

http://www.cbpweb.nl/themadossiers/th_ovc_start.shtml
    pi_65486416
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:53 schreef snowgoon het volgende:

In de zaak Louwes zijn telefoon gegevens gebruikt om aan te tonen dat Louwe op het moment van de moord in de buurt was.
    Nu heb je het over gevoerde gepsprekken, ik vroeg naar het bijhouden van de bewegingen van een telefoon.
    pi_65486451
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:56 schreef Metatron het volgende:

[..]

Correct. In beweging blijven wordt door de artsen zelfs aangeraden, en wandelen is beter dan een bus inklimmen.

En verder ben je wel erg krampachtig bezig. Die korte kloteritjes waarbij de chipkaart goedkoper uitvalt zijn een zeer klein percentage van de totale hoeveelheid ritten. Het overgrote merendeel van de ritten valt dus duurder uit.

Misschien moet je die chip-plaat eens voor je hoofd weghalen.
    Tuurlijk joh, jij bepaald even dat de meeste mensen liever 2 km in de regen gaan lopen dan de bus nemen

En dan ben ik krampachtig bezig
    pi_65486479
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:47 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

telefoon kan je uitzetten en gegevens worden niet 7 jaar bewaard
    pi_65486566
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:59 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Tuurlijk joh, jij bepaald even dat de meeste mensen liever 2 km in de regen gaan lopen dan de bus nemen

En dan ben ik krampachtig bezig
    weleens van fiets gehoord ?
      woensdag 28 januari 2009 @ 12:02:38 #135
    61944 Freeflyer
    Vallen doet geen pijn...
    pi_65486568
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja, kijk maar eens naar de Deventer moordzaak (Louwes heet die kerel volgens mij) waar oorspronkelijk die gegevens mede voor de veroordeling zorgde.
    Neerkomen wel!
    pi_65486672
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 12:02 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

Ja, kijk maar eens naar de Deventer moordzaak (Louwes heet die kerel volgens mij) waar oorspronkelijk die gegevens mede voor de veroordeling zorgde.
    Zoals hierboven ook al vermeld dat gaat over gevoerde gesprekken, worden ook de verplaatsingen bijgehouden waarvan we weten dat het mogelijk is, maar waarvan ik graag wil weten of het ook gebeurd?
      woensdag 28 januari 2009 @ 12:06:21 #137
    61944 Freeflyer
    Vallen doet geen pijn...
    pi_65486692
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nu heb je het over gevoerde gepsprekken, ik vroeg naar het bijhouden van de bewegingen van een telefoon.
    Nee, ging niet over gevoerde gesprekken. Ging om met welke mast de telefoon kontakt heeft gemaakt. Daar kwam bij Louwes bij dat hij een kort gesprek had gevoerd richting de weduwe van x aantal seconden.

Dat heeft niets met een gesprek uit te staan. Je telefoon maakt om de x tijd (max 2-3 minuten) contact los van het bellen/ sms-en.
    Neerkomen wel!
    pi_65486733
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Geen idee of de telecom bedrijven alle bewegingen bijhouden. Maar je hebt toch geen telefoon om hem niet te gebruiken?
    pi_65486797
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 12:02 schreef macca728 het volgende:

[..]

weleens van fiets gehoord ?
    Ja hoor.

Heb jij wel eens van mien uit Oost Groningen gehoord die naar Amsterdam gaat om te shoppen en dan haar fiets meeneemt?

Hey verdomd jah! Waarom schaffen we het openbaar vervoer niet gewoon af, iedereen kan toch wel lopen of fietsen. Hebben we helemaal geen bus of metro nodig
      woensdag 28 januari 2009 @ 12:10:26 #140
    61944 Freeflyer
    Vallen doet geen pijn...
    pi_65486835
    Over die bewaarplicht van 7 jaar schrijft de belastingdienst het volgende:
    http://www.belastingdiens(...)ng/ob02/ob02-12.html
    quote:
    Hoe lang moet u uw boekhouding bewaren?

U bent wettelijk verplicht uw boekhouding 7 jaar te bewaren. Het maakt daarbij niet uit of u de gegevens digitaal bewaart of op papier. Alleen de balans en de staat van baten en lasten moet u (ook) op papier bewaren.

De bewaarplicht van 7 jaar geldt ook nog als u uw onderneming hebt beëindigd. In verband met een mogelijke eindcontrole moet u, net zoals tijdens de exploitatie van het bedrijf, over alle bescheiden kunnen beschikken.

Gegevens die betrekking hebben op onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u bewaren gedurende de 9 jaren die volgen op het jaar waarin u de onroerende zaak bent gaan gebruiken. Dit houdt verband met de herzieningstermijn voor onroerende zaken.

Let op!

Uw boekhouding moet na 7, respectievelijk 10 jaar, nog leesbaar en toegankelijk zijn. Als u gegevens hebt opgeslagen in gegevensbestanden van niet meer door u gebruikte programma's of apparatuur, moeten deze gegevens toch beschikbaar blijven (kunnen worden ingelezen en zo nodig kunnen worden afgedrukt).

en dit hoort bij een administratie:
    http://www.belastingdiens(...)2-11.html#P105_13314
    quote:
    Wat behoort tot uw administratie?

Alle gegevens over de onderneming, die u op papier, elektronisch of op microfilm vastlegt, behoren tot uw administratie. Denk aan:

* kasadministratie (ook kladaantekeningen) en kassabonnen
    * financiële aantekeningen, zoals in- en verkoopboek
    * tussentijds gemaakte controleberekeningen
    * ontvangen facturen en kopieën van verzonden facturen
    * bank- en giroafschriften
    * contracten, overeenkomsten en andere afspraken
    * agenda's en afsprakenboeken
    * correspondentie
    * databestanden
    * registers van overbrengingen naar andere EU-landen
    * verklaringen (landbouwverklaring, inkoopverklaring en dergelijke)
    * vergunningen
    * specificaties van uw aangiften

Deze gegevens hebt u onder andere nodig voor het juist kunnen invullen van uw Aangifte omzetbelasting. Bovendien zijn deze gegevens noodzakelijk voor controle door de Belastingdienst.
    Neerkomen wel!
    pi_65486901
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:28 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Nou gewoon voor het geval dat. Je weet maar nooit immers. Als er bijvoorbeeld een terroristische aanslag komt moet kunnen worden nagegaan of er gebruik is gemaakt van het OV in die regio, en wanneer en waar enzo.
    Dan de bijbehorende videobeelden erbij nemen en je hebt de daders te pakken.
    Nou hoera! Petje af voor de overheid! De angstcampagne heeft gewerkt.
    know'm sayin?
    word? word.
      woensdag 28 januari 2009 @ 12:24:03 #142
    331 Merel
    Be here now.
    pi_65487361
    Kan iemand me vertellen waarom zo'n kaart ¤ 7 euro moet kosten? Bij een strippenkaart betaal ik toch ook niet voor het papiertje? Vreemd dat er meteen zo'n starttarief aan zit.
    "I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
      woensdag 28 januari 2009 @ 12:25:14 #143
    141482 Q.
    JurassiQ
    pi_65487407
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 12:24 schreef Merel het volgende:
    Kan iemand me vertellen waarom zo'n kaart ¤ 7 euro moet kosten? Bij een strippenkaart betaal ik toch ook niet voor het papiertje? Vreemd dat er meteen zo'n starttarief aan zit.
    Plastic is duur hoor!
    For great justice!
    pi_65487489
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 12:06 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

Nee, ging niet over gevoerde gesprekken. Ging om met welke mast de telefoon kontakt heeft gemaakt. Daar kwam bij Louwes bij dat hij een kort gesprek had gevoerd richting de weduwe van x aantal seconden.

Dat heeft niets met een gesprek uit te staan. Je telefoon maakt om de x tijd (max 2-3 minuten) contact los van het bellen/ sms-en.
    quote:
    http://www.maurice.nl/media/2/20080414-Het%20alibi%20van%20Louwes.pdf

Uit deze computerinformatie van o.a. de desbetreffende paal in Deventer had vastgesteld kunnen worden op welke afstand de GSM zich bevond tijdens het telefoongesprek. Deze informatie is NIET door het
    rechercheteam opgevraagd.1 Na 6 maanden is die informatie door KPN vernietigd.
    Maurice de hond heeft het steeds over de gesprekken.

Ik zie nog nergens iets dat ook je reisgedrag gemonitord wordt van je GSM.

Wat ook leuk om te lezen is , dat de KPN na 6 maanden de informatie weg gooide. Of dat nu nog gebeurd weet ik niet.
    pi_65487535
    quote:
    Zo'n kaart moet niet perse 7 euro kosten.
    Er zijn ook gratis varianten en kortingsacties. Of als je een NS abbo hebt, dan krijg je de kaart erbij.

En waarom het geld kost, het is een stukje techniek dat je koopt en misschien is het ook wel om te zorgen dat je die kaart goed bewaard.
    Net zoals als je bankpas die tegenwoordig geld kost.
    pi_65487584
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 12:27 schreef Basp1 het volgende:

[..]

[..]

Maurice de hond heeft het steeds over de gesprekken.

Wat ook leuk om te lezen is , dat de KPN na 6 maanden de informatie weg gooide. Of dat nu nog gebeurd weet ik niet.
    Jij gebruikt een GSM niet om te bellen?

En het reisgedrag wordt niet bijgehouden, het wordt bijgehouden waar je was op het moment dat je belde. Net zoals de chipkaart ook niet constant een signaal afgeeft waar die is.
      woensdag 28 januari 2009 @ 12:32:41 #147
    331 Merel
    Be here now.
    pi_65487697
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 12:28 schreef snowgoon het volgende:

Zo'n kaart moet niet perse 7 euro kosten.
    Er zijn ook gratis varianten en kortingsacties. Of als je een NS abbo hebt, dan krijg je de kaart erbij.
    Anonieme kaarten zijn toch niet gratis te krijgen?
    quote:
    En waarom het geld kost, het is een stukje techniek dat je koopt en misschien is het ook wel om te zorgen dat je die kaart goed bewaard.
    Maar ik wil helemaal geen stukje techniek kopen, ik wil gewoon van A naar B reizen.
    quote:
    Daar ben ik het dus ook niet mee eens
    "I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
      woensdag 28 januari 2009 @ 12:36:17 #148
    141482 Q.
    JurassiQ
    pi_65487832
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 12:32 schreef Merel het volgende:

[..]

Maar ik wil helemaal geen stukje techniek kopen, ik wil gewoon van A naar B reizen.
    God, heb je er weer eentje. Een reiziger met een eigen mening . Het OV is er niet voor de reizigers, het OV is er voor de vervoersbedrijven! Je snapt er ook niets van hè?
    For great justice!
      woensdag 28 januari 2009 @ 12:39:12 #149
    95427 Hephaistos.
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_65487914
    quote:
    Waarom zou je bij een strippenkaart niet voor het papiertje, vervoerskosten en achterliggende administratie betalen dan
    pi_65487961
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 12:32 schreef Merel het volgende:

[..]

Anonieme kaarten zijn toch niet gratis te krijgen?
    [..]

[..]

Daar ben ik het dus ook niet mee eens
    Jawel hoor. Er zijn wegwerpkaarten te koop.

Dan koop je toch gewoon een dagkaart die je aan het einde van de dag weg doet.

Life's a bitch.
    pi_65487993
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 12:36 schreef Q. het volgende:

[..]

God, heb je er weer eentje. Een reiziger met een eigen mening . Het OV is er niet voor de reizigers, het OV is er voor de vervoersbedrijven! Je snapt er ook niets van hè?
    Wat schatitig
    pi_65488048
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 12:30 schreef snowgoon het volgende:

Jij gebruikt een GSM niet om te bellen?
    Een prepaid anonieme telefoon met wel 30 euro per jaar beltegoed wat ik altijd cash betaal .
    quote:
    En het reisgedrag wordt niet bijgehouden, het wordt bijgehouden waar je was op het moment dat je belde. Net zoals de chipkaart ook niet constant een signaal afgeeft waar die is.
    Dus bij een GSM worden de gevegens alleen maar bijgehouden op het moment dat je belt/sms'st. Hoe lang houden de telecomproveiders die gegevens vast? (in het eerder gelinkte document maar 6 maanden wat nogal een verschil is met 7 jaar)
      woensdag 28 januari 2009 @ 12:42:47 #153
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_65488049
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 12:28 schreef snowgoon het volgende:

[..]
    <..>
    Sinds wanneer? Ik heb namelijk nog nooit voor mijn bankpas betaald (abn)
    Mijn pas is tot nu toe iedere gratis verstrekt op het moment dat de vervaldatum werd bereikt.
    pi_65488121
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 12:42 schreef wdn het volgende:

Mijn pas is tot nu toe iedere gratis verstrekt op het moment dat de vervaldatum werd bereikt.
    Postbank al jaren in ieder geval. Ok alleen als je hem gesloopt hebt voor de verval datum, maar aangezien de kwaliteit van de magneetstrips veel te wensen over laat moeten veel mensen deze pas voor de verval datum vervangen.
    pi_65488145
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 12:42 schreef wdn het volgende:

[..]

Als student wel, meeste andere mensen niet.
    quote:
    Waarom een Privé Pakket?
    Het Privé Pakket van ABN AMRO is een compleet pakket voor al uw bankzaken. U krijgt een betaalrekening met Wereldpas. Het pakket kunt u kosteloos uitbreiden met onder andere een creditcard en een spaarrekening.

U krijgt standaard (¤ 8,25 per kwartaal):

een betaalrekening
    een Wereldpas
    Internet Bankieren
    Financieel Jaaroverzicht
    Die is dus niet zo gratis.
    pi_65488200
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 12:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Een prepaid anonieme telefoon met wel 30 euro per jaar beltegoed wat ik altijd cash betaal .
    [..]

Dus bij een GSM worden de gevegens alleen maar bijgehouden op het moment dat je belt/sms'st. Hoe lang houden de telecomproveiders die gegevens vast? (in het eerder gelinkte document maar 6 maanden wat nogal een verschil is met 7 jaar)
    Wordt je privacy minder geschonden als de gegevens korter worden bewaard?

Als je het duurdere pre paid gebruikt, lijkt het me ook geen probleem om anoniem te gaan reizen.
      woensdag 28 januari 2009 @ 12:49:22 #157
    95427 Hephaistos.
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_65488230
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 12:48 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Wordt je privacy minder geschonden als de gegevens korter worden bewaard?

Ja.
    pi_65488242
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 12:49 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Ja.
    Leg eens uit.
      woensdag 28 januari 2009 @ 12:52:51 #159
    39333 Zelva
    pi_65488350
    quote:
      woensdag 28 januari 2009 @ 12:53:39 #160
    331 Merel
    Be here now.
    pi_65488385
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 12:40 schreef snowgoon het volgende:

Die zijn duurder.

En ik wil maar twee haltes, daar heb ik geen dagkaart voor nodig, dan betaal ik voor een hele dag rondreizen terwijl ik maar twee minuutjes met de metro hoef!

En ik ben de lui om die twee haltes te lopen ja

Ik snap best dat dit systeem handig kan zijn voor mensen met abonnementen hoor. Maar voor de incidentele "oh ik spring even voor twee haltes in de metro"-reiziger is het wel heel veel gedoe! Ik heb al drie keer voor zo'n automaat gestaan om zo'n kaart te kopen, maar ik vond 't zo ingewikkeld dat ik 't maar opgegeven heb
      woensdag 28 januari 2009 @ 12:53:51 #161
    95427 Hephaistos.
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_65488392
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 12:49 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Leg eens uit.
    Zolang gegevens worden bewaard over mijn gedrag, wordt een inbreuk gemaakt op mijn persoonlijke leven. Hoe langer gegevens bewaard worden, hoe langer die inbreuk gemaakt wordt, plus hoe groter de kans wordt dat die gegevens gebruikt gaan worden voor zaken die ik niet wil.
      woensdag 28 januari 2009 @ 12:55:52 #162
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_65488468
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 12:46 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Als student wel, meeste andere mensen niet.
    [..]

Die is dus niet zo gratis.
    Ik heb echt nog nooit 8,25 betaald.
    Nu ik er over nadenk. Ik ben al heeeeeel lang bij de ABN en heb ooit wel eens een schrijven gekregen waarin gesteld werd dat oudere klanten ergens niet voor hoeven te betalen. Maar ik meen dat dat over papieren afschriften ging als ik die op de langst mogelijke termijn zou houden (dus eens per maand meen ik).
    Maar ik heb echt nog nooit voor mijn bankpas betaald (en dat is een wereldpas).

https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/tarieven/dag_betalen.html
    Privé Pakket
    Openingskosten geen
    Privérekening gratis
    Wereldpas gratis
    Financieel Jaaroverzicht gratis
    Kwartaalkosten (inclusief creditcard) ¤ 8,25
    Kwartaalkosten (inclusief Gold Card) ¤ 14,75 (uit de verkoop)

Die 8,25 is volgens mij alleen als je een credit card hebt.
      woensdag 28 januari 2009 @ 12:58:08 #163
    55647 XcUZ_Me
    Vileine vrouw
    pi_65488543
    Er zijn mensen die de metro nemen in Rotterdam van Maashaven naar Rijnhaven. Dat is één halte

Wordt echt mooie televisie morgen .
    Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
    pi_65488579
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 12:53 schreef Merel het volgende:

[..]

Die zijn duurder.

En ik wil maar twee haltes, daar heb ik geen dagkaart voor nodig, dan betaal ik voor een hele dag rondreizen terwijl ik maar twee minuutjes met de metro hoef!

En ik ben de lui om die twee haltes te lopen ja

Ik snap best dat dit systeem handig kan zijn voor mensen met abonnementen hoor. Maar voor de incidentele "oh ik spring even voor twee haltes in de metro"-reiziger is het wel heel veel gedoe! Ik heb al drie keer voor zo'n automaat gestaan om zo'n kaart te kopen, maar ik vond 't zo ingewikkeld dat ik 't maar opgegeven heb
    Wat denk jij dat voor een toerist handiger is?
    Het systeem van de chipkaart of een strippenkaart?

Het enige ingewikkelde is zo'n kaart opladen, maar ook dat kan je automatisch laten doen.
      woensdag 28 januari 2009 @ 12:59:26 #165
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_65488582
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 12:58 schreef XcUZ_Me het volgende:
    Er zijn mensen die de metro nemen in Rotterdam van Maashaven naar Rijnhaven. Dat is één halte

Wordt echt mooie televisie morgen .
    Van Eindhoven station naar de HEAO is 2 haltes. Regelmatig is de bus vol als deze vertrekt op het station en leeg als we 2 haltes verder zijn.
    pi_65488591
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 12:48 schreef snowgoon het volgende:

Als je het duurdere pre paid gebruikt, lijkt het me ook geen probleem om anoniem te gaan reizen.
    Wat een krom argument weer, omdat ik een prepaid telefoon heb, moet ik ook maar genoegen nemen met een anoniem kaart van de NS . Ik heb al fucking 38 jaar kunnen reizen zonder dat mijn doopcel bijgehouden werd over die reizen. Ik heb tot nu toe nog geen geode reden gehoord waarom die gegevens nu wel zolang niet geanomiseerd zouden moeten worden bewaard.
      woensdag 28 januari 2009 @ 12:59:45 #167
    95427 Hephaistos.
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_65488597
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 12:53 schreef Merel het volgende:

Gewoon even naar zo'n hulpje lopen, die helpen ook de bejaarden die het niet snappen

Ik denk dat de chip ook voor de normale reiziger een uitkomst is. Nooit meer te weinig strippen op je kaart, nooit meer voor kaartjesautomaten staan met te weinig losgeld bij je, nooit meer bedenken hoeveel zonegrenzen je nou overschrijdt. Gewoon zo'n kaart kopen, 50 euro tegoed op zetten en je bent een hele tijd zoet.
      woensdag 28 januari 2009 @ 13:01:19 #168
    39333 Zelva
    pi_65488650
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 12:40 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Life's a bitch.
    Ja, want dat werkt ook al zo goed.
    quote:
    Metrostation Rotterdam CS. Ik wil wel eens reizen op een wegwerpchipkaart (voor mij is die hele kaart toch al een weggooier) en probeer er een te trekken uit de enige verkoopautomaat in de hal die ze produceert (waar over vijf dagen vast een rij van 100 man voor zal staan). Een witkielmeisje schiet op me af. Helaas, deze automaat kan toch geen weggooikaartjes leveren, al staat het erop. Ik moet voor dat ene enkeltje naar boven, naar het RET-verkooppunt.
    Frans Mensonides

woensdag 28 januari 2009 @ 13:01:37 #169
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_65488663
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 12:59 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Wat denk jij dat voor een toerist handiger is?
    Het systeem van de chipkaart of een strippenkaart?
    Contant afrekenen bij de chauffeur. De strippenkaart dus want dat is dan je vervoersbewijs.
    OV chipkaarten zijn niet te koop in de bus denk ik(?)
    pi_65488684
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 12:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat een krom argument weer, omdat ik een prepaid telefoon heb, moet ik ook maar genoegen nemen met een anoniem kaart van de NS . Ik heb al fucking 38 jaar kunnen reizen zonder dat mijn doopcel bijgehouden werd over die reizen. Ik heb tot nu toe nog geen geode reden gehoord waarom die gegevens nu wel zolang niet geanomiseerd zouden moeten worden bewaard.
    Je complete doopcel wordt bijgehouden als je reist
    Wat een fantast.

En die gegevens worden welk degelijk anoniem gemaakt.
    pi_65488724
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:01 schreef wdn het volgende:

[..]

Contant afrekenen bij de chauffeur. De strippenkaart dus want dat is dan je vervoersbewijs.
    Ik zou niet weten waarom die dingen niet in de bus kunnen worden verkocht. Worden nu ook wegwerpkaarten verkocht in Rotterdamse tabakszaken.
      woensdag 28 januari 2009 @ 13:03:58 #172
    55647 XcUZ_Me
    Vileine vrouw
    pi_65488745
    Rijnmond.nl:
    quote:
    RTV Rijnmond reist dagenlang gratis met gekraakte OV-chipkaart
    28 januari 2009

De OV-chipkaart, die vanaf donderdag verplicht is in de Rotterdamse metro, kan eenvoudig worden gekraakt én dagenlang worden gebruikt.

Verslaggevers van RTV Rijnmond hebben afgelopen dagen zonder problemen gereisd met een gemanipuleerde OV-chipkaart op het RET-metronet. Zij wisten ook op illegale wijze het saldo op de kaart te verhogen.

In theorie zou de gehackte kaart binnen 24 uur door het OV-chipsysteem moeten zijn opgemerkt om daarna direct te worden geblokkeerd. De praktijk wees uit dat er minstens twee dagen gratis mee gereisd kon worden.

LEES MEER

RTV Rijnmond gebruikte een anomieme chipkaart die bij een RET verkooppunt werd gekocht. Maandag is deze kaart bewerkt door onderzoekers van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Met een laptop en een kaartlezer is de kaart gelezen en de aanwezige data bekeken. Daarna is het saldo op de kaart opgewaardeerd, waardoor zonder te betalen kon worden gereisd.

Gemanipuleerde kaart niet opgemerkt door databank RET
    Metrovervoerder RET en Translink Systems die de reisgegevens beheren, hebben eerder laten weten dat fraude met de OV-chipkaart zinloos is, omdat een gemanipuleerde kaart snel door het systeem zou worden opgemerkt en geblokkeerd. Translink Systems zegt dat elke nacht in een zogeheten night-audit de gegevens van de poortjes worden vergeleken met de centrale databank. Een verschil in saldo zou daarbij binnen één dag worden gesignaleerd. Tijdens de twee dagen dat de verslaggevers met de kaart reisden is dit niet gebeurd; alle poortjes gingen normaal open.

Systeem pas veilig door ontwikkeling van nieuwe chip
    Uit het onderzoek van RTV Rijnmond bleek dat voor het opwaarderen van een OV-chipkaart niet veel nodig is. Een kaartlezer is voor een paar tientjes verkrijgbaar. De Radboud Universiteit is in het bezit van de benodigde software om de kaart te manipuleren. Volgens de onderzoekers is het een kwestie van tijd voordat anderen de software ook gaan ontwikkelen en verspreiden. Om het chipsysteem écht veilig te maken is volgens Professor Bart Jacobs van de Radboud Universiteit nodig een andere chip te ontwikkelen. Dit zal jaren duren en bovendien miljoenen euro’s kosten.

Reactie RET: 'prima kaart'
    RET is woensdagochtend ingelicht over het onderzoek van RTV Rijnmond. In een reactie geeft de RET toe dat reizigers enkele dagen met een gekraakte pas kunnen reizen. Het openbaar vervoersbedrijf ziet geen aanleiding om de beveiliging van de OV-chipkaart aan te passen en spreekt van een prima kaart. Fraudeurs die tegen de lamp lopen, hangt een zware straf boven het hoofd, aldus een woordvoerster van de RET.

Motie van de SP over de gekraakte kaart
    De SP gaat naar aanleiding van dit nieuws woensdag nog een motie indienen om de strippenkaart in het openbaar vervoer te behouden. De Socialistische Partij wil dat staatssecretaris Huizinga stopt met het invoeren van de OV-chipkaart.
      woensdag 28 januari 2009 @ 13:04:03 #173
    39333 Zelva
    pi_65488747
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 11:46 schreef snowgoon het volgende:
    Maar jij wilt toch ook telkens horen wat de voordelen zijn en om de zoveel tijd ga jij ook weer alle nadelen herhalen.
    Zucht, een voordeel is pas een voordeel als het merendeel van de mensen daar baat bij heeft. Die enkeling die nu blij is omdat hij net wat minder hoeft te betalen vanwege het vervallen van de zonering, weegt echt niet op tegen de 99 procent van de reizigers die gewoon standaard meer gaan betalen.
    pi_65488771
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:01 schreef Zelva het volgende:

[..]

Ja, want dat werkt ook al zo goed.
    [..]

Frans Mensonides

Ochjee, een automaat die nog niet werkt...
    Wat een stelletje idioten toch. Dat OV chipkaar systeem moet toch binnen 2 maanden overal perfect kunnen functioneren! Ze haden de Fok gebruikers moeten vragen om hulp, dan was het allemaal zo geregeld.
      woensdag 28 januari 2009 @ 13:04:55 #175
    331 Merel
    Be here now.
    pi_65488775
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 12:59 schreef Hephaistos. het volgende:

Gewoon even naar zo'n hulpje lopen, die helpen ook de bejaarden die het niet snappen
    Die snapte het ook niet En toen werd ik - uit frustratie - per ongeluk een beetje boos op haar Maar ze zullen inmiddels vast wel aan boze reizigers gewend zijn
    pi_65488796
    quote:
    . Gewoon zo'n kaart kopen, 50 euro tegoed op zetten en je bent een hele tijd zoet.
    quote:
    http://www.9292ov.nl/9292OV563.asp
    Op de OV-chipkaart kan een saldo van maximum ¤ 30,- worden geladen
      woensdag 28 januari 2009 @ 13:05:46 #177
    141482 Q.
    JurassiQ
    pi_65488799
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:01 schreef wdn het volgende:

[..]

Volgens mij komen er automaten in de bus. Iig oplaadautomaten.
    For great justice!
    pi_65488827
    Zit ik net te lezen bij de ANB naar aanleiding van post 162

Portvrije enveloppen (per 25)
    Bestellen via 0900 - 00 24 (¤ 0,10 per minuut) ¤ 0,39 per stuk

Portvrij ??
    Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
    pi_65488834
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:04 schreef Zelva het volgende:

[..]

Zucht, een voordeel is pas een voordeel als het merendeel van de mensen daar baat bij heeft. Die enkeling die nu blij is omdat hij net wat minder hoeft te betalen vanwege het vervallen van de zonering, weegt echt niet op tegen de 99 procent van de reizigers die gewoon standaard meer gaan betalen.
    Kom eens met duidelijke bronnen waaruit blijkt dat 99% van de mensen meer gaat betalen.
      woensdag 28 januari 2009 @ 13:07:19 #180
    95427 Hephaistos.
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_65488845
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:03 schreef XcUZ_Me het volgende:
    Rijnmond.nl:
    [..]

Toch blijf ik dit geen argument tegen het nieuwe systeem vinden. Strippenkaarten zijn ook na te maken, het gaat om hoe de massa er mee omgaat.

En zolang fraudeurs opgespoord kunnen worden (zie niet in waarom dat niet kan door een koppeling met de centrale database), maakt het mij niet zoveel uit of dat nou binnen een dag of een week gebeurt.
    pi_65488881
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:03 schreef XcUZ_Me het volgende:
    Rijnmond.nl:
    [..]

Goed leermoment voor het RET.

Ook daar is de testfase voor.
      woensdag 28 januari 2009 @ 13:08:36 #182
    95427 Hephaistos.
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_65488887
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:05 schreef Basp1 het volgende:

[..]

[..]

Hmm da's weinig

Maar het verandert verder niet zoveel aan het argument natuurlijk.
      woensdag 28 januari 2009 @ 13:10:11 #183
    39333 Zelva
    pi_65488948
    quote:
    Ik denk dat de chip ook voor de normale reiziger een uitkomst is. Nooit meer te weinig strippen op je kaart,
    Nee, nu alleen te weinig saldo, iets waar je pas achter kan komen als je op het station bent.
    quote:
    nooit meer voor kaartjesautomaten staan met te weinig losgeld bij je,
    Nee, nu alleen in de rij staan voor een saldo-opwaardeerautomaat en dan maar hopen dat je je pinpas niet vergeten bent.
    quote:
    nooit meer bedenken hoeveel zonegrenzen je nou overschrijdt.
    Nee, nu slechts ettelijke keren in- en uitchecken en voortdurend je saldo controleren of het allemaal wel goed gaat.. Én pas achteraf weten wat je reis nu überhaupt heeft gekost.
    quote:
    Gewoon zo'n kaart kopen, 50 euro tegoed op zetten en je bent een hele tijd zoet.
    Overduidelijk iemand die zich totaal niet in het onderwerp heeft verdiept. Er kan maximaal 30 euro op zo'n ding.
      woensdag 28 januari 2009 @ 13:10:42 #184
    55647 XcUZ_Me
    Vileine vrouw
    pi_65488965
    Ik blijf erbij dat ze alles veel te snel willen. Er zijn nog zoveel dingen niet goed, onduidelijk, etc. Waarom dan nu al alleen de ov-chip toelaten. Take it easy!
    pi_65488972
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:06 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Kom eens met duidelijke bronnen waaruit blijkt dat 99% van de mensen meer gaat betalen.
    Laat de vervoerders die zo graag deze kaart willen hebben dan met voorbeelden komen dat het echt niet duurder wordt voor de reizigers.

Het is niet zo moelijk men weet over het algemeen wel hoeveel reisbewegingen er gemaakt worden en hoeveel kilometer menens in de bus zitten hoeveel strippekaart inkomsten men nu heeft, en hoeveel de opbrengsten met een ov-chip zouden worden. Als beide uitkomsten hetzelfde zijn dan pas geloof ik dat. Maar aangezien de vervoerder zeggen dat het zo is hoeven wij het toch niet te geloven.
      woensdag 28 januari 2009 @ 13:12:59 #186
    39333 Zelva
    pi_65489051
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:04 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Ochjee, een automaat die nog niet werkt...
    Bagatelliseren noemen ze zoiets met een duur woord.

Er is maar één automaat op Rotterdam CS, het grootste en belangrijkste station van Rotterdam, die wegwerpkaarten kan uitspuwen en zelfs die werkt nog niet.
    pi_65489065
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Laat de vervoerders die zo graag deze kaart willen hebben dan met voorbeelden komen dat het echt niet duurder wordt voor de reizigers.

Het is niet zo moelijk men weet over het algemeen wel hoeveel reisbewegingen er gemaakt worden en hoeveel kilometer menens in de bus zitten hoeveel strippekaart inkomsten men nu heeft, en hoeveel de opbrengsten met een ov-chip zouden worden. Als beide uitkomsten hetzelfde zijn dan pas geloof ik dat. Maar aangezien de vervoerder zeggen dat het zo is hoeven wij het toch niet te geloven.
    Altijd leuk, een bewering doen zonder onderbouwing, en dan moet iemand anders maar aantonen dat het niet waar is

De vervoerders hebben geen idee hoeveel haltes iemand rijd als je met een strippenkaart werkt. Dus het is niet te zeggen hoeveel men nu verdient met invoering van de chipkaart.
    pi_65489096
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:10 schreef XcUZ_Me het volgende:
    Ik blijf erbij dat ze alles veel te snel willen. Er zijn nog zoveel dingen niet goed, onduidelijk, etc. Waarom dan nu al alleen de ov-chip toelaten. Take it easy!
    Zo leuk dit. De ene klager loopt te klagen dat het te lang duurt, de ander dat het te langzaam gaat
      woensdag 28 januari 2009 @ 13:14:19 #189
    95427 Hephaistos.
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_65489101
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:10 schreef Zelva het volgende:

[..]

Nee, nu alleen te weinig saldo, iets waar je pas achter kan komen als je op het station bent.
    [..]

Nee, nu alleen in de rij staan voor een saldo-opwaardeerautomaat.
    [..]

Nee, nu slechts ettelijke keren in- en uitchecken en voortdurend je saldo controleren of het allemaal wel goed gaat.. Én pas achteraf weten wat je reis nu überhaupt heeft gekost.
    [..]

Overduidelijk iemand die zich totaal niet in het onderwerp heeft verdiept. Er kan maximaal 30 euro op zo'n ding.
    Punt-voor-punt-quoten is irritant

Een keer in de zoveel tijd met je pinpas een groot saldo op je Chip zetten is een stuk minder werk dan dat gekloot met die strippenkaarten en zones.

Als het strippenkaart-systeem nu pas zou worden ingevoerd zou de wereld ook te klein zijn. Verschillende kaarten, mensen die zelf moeten uitrekenen hoeveel zones ze reizen en daar 1 bij optellen, enorme kans op namaak, kaartautomaten waar je alleen met losgeld kan betalen, scenario's met bejaarden die boetes krijgen omdat ze het zone-systeem niet snappen, etc. etc.

Ik snap niet waarom mensen zo verkrampt vasthouden aan die strippenkaart. Het is een kut-systeem
    pi_65489131
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:12 schreef Zelva het volgende:

[..]

Er is maar één automaat op Rotterdam CS, het grootste en belangrijkste station van Rotterdam, die wegwerpkaarten kan uitspuwen en zelfs die werkt nog niet.
    Is het al de 29ste?
      woensdag 28 januari 2009 @ 13:15:09 #191
    39333 Zelva
    pi_65489136
    quote:

[..]

Neuroloog, weet je nog? Lees dat stuk van Frans nog eens, hierboven. Ik durf te beweren dat minimaal 99 procent van de reizigers verder dan 2 kilometer reist.
      woensdag 28 januari 2009 @ 13:15:42 #192
    55647 XcUZ_Me
    Vileine vrouw
    pi_65489152
    Strippenkaart werkt anders al eeuwen prima.

Zolang die luie flikkers van de RET niet op of om kijken als er iemand zo'n poortje intrapt, wordt dat zwartrijden ook niet minder hoor .

Ik voorzie minder mensen in de metro en meer autoverkeer. Way to go!
      woensdag 28 januari 2009 @ 13:18:01 #193
    141482 Q.
    JurassiQ
    pi_65489231
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:08 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Goed leermoment voor het RET.

Ook daar is de testfase voor.
    De testfase die nog één dag duurt...
    For great justice!
    pi_65489264
    quote:

[..]

[..]

Nee, nu alleen in de rij staan voor een saldo-opwaardeerautomaat en dan maar hopen dat je je pinpas niet vergeten bent.
    [..]

[..]

Jij controleerde altijd je strippenkaart voordat je op het station kwam? En was de sigarenzaak dan ook altijd open om een nieuwe kaart te halen?
    Je kunt je saldo automatisch op laten laden, hoef je je daar nooit meer zorgen om te maken.

In de rij staan voor een strippenkaart en hopen dat je pinpas niet vergeten gebeurde nooit?

Je kunt vooraf bekijken hoeveel een traject kost.

En weer worden er problemen verzonnen die net zo goed nu met de strippenkaart van toepassing kunnen zijn.
      woensdag 28 januari 2009 @ 13:19:08 #195
    141482 Q.
    JurassiQ
    pi_65489271
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:12 schreef Zelva het volgende:

[..]

Ach, dan ga je toch gewoon naar het RET verkooppunt op het stationsplein in de stationsbouwput?
    For great justice!
      woensdag 28 januari 2009 @ 13:19:09 #196
    39333 Zelva
    pi_65489274
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:15 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Is het al de 29ste?
    Nee.

Oh, dan is het goed.
      woensdag 28 januari 2009 @ 13:19:58 #197
    95427 Hephaistos.
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_65489305
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:18 schreef Q. het volgende:

[..]

De testfase die nog één dag duurt...
    Op dit moment loopt zo'n beetje elke RET-medewerker op een metro-station. Ze hebben er voor gekozen om de opsporing van fraudeurs op dit moment niet tot prioriteit te verheffen.

Lijkt me niet meer dan logisch.
      woensdag 28 januari 2009 @ 13:19:58 #198
    141482 Q.
    JurassiQ
    pi_65489306
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:10 schreef XcUZ_Me het volgende:
    Moet je nagaan dat ze al drie jaar aan het prutsen zijn...
    For great justice!
    pi_65489317
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:15 schreef Zelva het volgende:

[..]

Neuroloog, weet je nog? Lees dat stuk van Frans nog eens, hierboven. Ik durf te beweren dat minimaal 99 procent van de reizigers verder dan 2 kilometer reist.
    Nou kom dan eens met een duidelijk onderzoek waar dat uit blijkt.
      woensdag 28 januari 2009 @ 13:20:45 #200
    141482 Q.
    JurassiQ
    pi_65489339
    En zometeen heet het geen testfase meer maar 'introductiefase met kinderziektes'. Let maar op.
    For great justice!
    pi_65489348
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:15 schreef XcUZ_Me het volgende:
    Strippenkaart werkt anders al eeuwen prima.

Zolang die luie flikkers van de RET niet op of om kijken als er iemand zo'n poortje intrapt, wordt dat zwartrijden ook niet minder hoor .

Ik voorzie minder mensen in de metro en meer autoverkeer. Way to go!
    Strippenkaart is nog geen 30 jaar oud. En toen die werd ingevoerd veroorzaakte dat ook een heleboel onrust
      woensdag 28 januari 2009 @ 13:21:49 #202
    55647 XcUZ_Me
    Vileine vrouw
    pi_65489376
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:18 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Jij controleerde altijd je strippenkaart voordat je op het station kwam?
    Ja.
    quote:
    En was de sigarenzaak dan ook altijd open om een nieuwe kaart te halen?
    Meestal wel en anders kocht ik een kaartje in de bus / tram / dagkaart uit de automaat.
    quote:
    Je kunt je saldo automatisch op laten laden, hoef je je daar nooit meer zorgen om te maken.
    Een nieuwe strippenkaart kopen, is anders ook geen probleem Daar zie je toch ook aankomen dat ie vol is?
    quote:
    In de rij staan voor een strippenkaart en hopen dat je pinpas niet vergeten gebeurde nooit?
    Nee. Als ik van huis ga, neem ik altijd m'n portemonnee mee en zéker als je iets specifieks wilt gaan kopen.
    quote:
    Je kunt vooraf bekijken hoeveel een traject kost.
    Dat kan nu ook. Op www.9292ov.nl vertelt ie je netjes hoeveel strippen je moet stempelen en wat de kosten daarvan zijn.
      woensdag 28 januari 2009 @ 13:21:56 #203
    331 Merel
    Be here now.
    pi_65489383
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:19 schreef Q. het volgende:

Ach, dan ga je toch gewoon naar het RET verkooppunt op het stationsplein in de stationsbouwput?
    Waar je dan een uur in de rij moet staan omdat het zo druk is
    pi_65489429
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:19 schreef Zelva het volgende:

[..]

Nee.

Oh, dan is het goed.
    Nee het is niet goed. Maar het is ook niet raar dat een apparaat dat net is geinstalleerd nog niet werkt dagen voordat het zou moeten werken.
      woensdag 28 januari 2009 @ 13:24:56 #205
    95427 Hephaistos.
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_65489507
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:23 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Nee het is niet goed. Maar het is ook niet raar dat een apparaat dat net is geinstalleerd nog niet werkt dagen voordat het zou moeten werken.
    Het zou nu al moeten werken natuurlijk. Maar ze proberen die wegwerp-kaart zo onaantrekkelijk mogelijk te maken voor reizigers.

Dit is geen toevalligheid of ongelukje hoor
      woensdag 28 januari 2009 @ 13:27:33 #206
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_65489591
    quote:

[..]

Geen idee van de 99% maar duurder zal het wel zijn.

* Uilenstede - Amsterdam Zuid: ¤ 0,92 i.p.v. ¤ 0,91
    * Uilenstede - Amsterdam Amstel: ¤ 1,36 i.p.v. ¤ 0,91 dus 49 % duurder
    * Uilenstede - Amsterdam CS: ¤ 1,83 i.p.v. ¤ 1,36 dus 35 % duurder
    * Uilenstede - Amstelveen Centrum (Binnenhof): ¤ 0,95 ipv ¤ 0,91 dus 4 % duurder
    * Uilenstede - Amstelveen Westwijk: ¤ 1,47 ipv ¤ 1,36 dus 8 % duurder
    * Uilenstede - De Boelelaan VU: ¤ 0,84 ipv ¤ 0,91 dus 8 % GOEDKOPER.
    http://nieuws.uilenstede.(...)r-dan-strippenkaart/
    quote:
    De kosten van de kaart
    - De straf op verkeerd uitchecken (dan wordt het maximale bedrag van 4 euro afgeschreven) is, zeker voor de invoeringsperiode, onevenredig hoog.
    - Het gebruik van de ov-chipkaart is in de meeste gevallen duurder dan de strippenkaart. Dit komt bijvoorbeeld omdat de mogelijkheid om binnen anderhalf uur heen en weer te reizen voor hetzelfde tarief beperkt zijn.
    - De kosten van de rit worden berekend op basis van de afgelegde afstand. Niet alle lijnen rijden de optimale route, terwijl de kosten voor de langere route worden berekend. Dit geldt met name voor de bus.
    - Als de noodknop wordt ingedrukt gaan alle poortjes open en kan er niet meer uitgecheckt worden; de kosten van het niet uitchecken zijn voor de reiziger.
    - Bij vertragingen of uitval van lijnen komt het voor dat reizigers over moeten stappen op een vervoermiddel waar de ov-chipkaart nog niet werkt. De extra kosten voor de aanschaf van een kaartje of het afstempelen van strippen, zijn voor de reiziger. Het is onduidelijk of ook het opstaptarief opnieuw betaald moet worden als de overstaptijd overschreden wordt.
    - Als de klok van de in-of uitcheckapparatuur niet goed is afgesteld, lopen reizigers het risico te veel te moeten betalen voor een rit. Het komt voor dat klokken meer dan een uur verkeerd lopen.
    - Als de kaart verlopen is, vervalt het tegoed wat er nog op staat. Dit saldo laten uitkeren is mogelijk, maar kost � 2,50. Dit probleem speelt vooral bij ns-kaarten met ov-chip vanwege de kortere geldigheidsduur.
    http://www.ov-chipklacht.nl/site/198

http://amstelveen.blog.nl(...)er-dan-strippenkaart
    http://www.volkskrantblog.nl/bericht/34710
    http://www.dag.nl/overige(...)enkaart-video-120716
    http://www.ad.nl/rotterda(...)vchipkaartrsquo.html

Moet je er nog meer?
      woensdag 28 januari 2009 @ 13:29:52 #207
    39333 Zelva
    pi_65489690
    quote:

[..]

Dat apparaat zou al jaren moeten werken. Sterker nog, er zouden al minstens tien van die werkende dingen moeten staan.
    pi_65489738
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:21 schreef XcUZ_Me het volgende:

[..]

Ja.
    [..]

Meestal wel en anders kocht ik een kaartje in de bus / tram / dagkaart uit de automaat.
    [..]

Een nieuwe strippenkaart kopen, is anders ook geen probleem Daar zie je toch ook aankomen dat ie vol is?
    [..]

Nee. Als ik van huis ga, neem ik altijd m'n portemonnee mee en zéker als je iets specifieks wilt gaan kopen.
    [..]

Dat kan nu ook. Op www.9292ov.nl vertelt ie je netjes hoeveel strippen je moet stempelen en wat de kosten daarvan zijn.
    Netjes van je. Ik denk dat veel mensen dat niet doen en er te laat achter komen dat ze niet genoeg strippen hebben.
    Anders zou het ook niet nodig zijn dat die dingen in de bus tekoop zijn.

Dus die situatie is niet anders dan nu gaat komen.

Wat is handiger, in de gaten houden hoeveel strippen je nog hebt en om de zoveel tijd een nieuwe strippenkaart kopen of 1 keer aangeven dat je OV chipkaart automatisch geladen mag worden?

Maar er stond nooit een rij om een strippenkaart te kopen?
    Waarom zal dat straks wel constant gebeuren bij de OV chipkaart.

Dus het argument dat je vooraf niet kunt zien hoe duur de reis is, slaat nergens op.
      woensdag 28 januari 2009 @ 13:31:17 #209
    55647 XcUZ_Me
    Vileine vrouw
    pi_65489747
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:21 schreef Merel het volgende:

[..]

Waar je dan een uur in de rij moet staan omdat het zo druk is
    Tot voor een maand werkte ik nog in Rotterdam en ik stond iedere ochtend in de incheckfile bij Alexander. Schoot echt niet op. Herhaaldelijk hierdoor een metro gemist.

+ het gegeven dat ik mijn NS maandtraject met OV-zones niet op mn kaart kon zetten en "dan maar een (duurder!!) maandabo van de RET moest kopen". Ammehoela!

Gelukkig werk ik nu in Den Haag en heb ik dit gezever niet meer .
    pi_65489760
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:27 schreef wdn het volgende:

Moet je er nog meer?
    Dan komt onzer ovchip knip verdeiger met dat zijn maar slectief gekozen trajecten

Is het nu zo moeilijk voor burgers als vervoerders beweren dat we niet meer gaan betalen onze vervoerders met het bewijs te laten komen. IPV dat burgers er zelf achter moeten komen dat ze voor de zoveeltste keer weer eens door grote bedrijven genaaid worden.
      woensdag 28 januari 2009 @ 13:32:22 #211
    100297 teamlead
    Nu met Napoleon complex
    pi_65489785
    die opmerking dat kosten bij niet uitchecken voor rekening zijn van de passagier is onzin.. Je kunt je gewoon melden bij de servicebalie en het wordt geregeld voor je

en dat ritten niet altijd de optimale route rijden is redelijk oud nieuws. Daarom betaal je je ook scheel met het zone-systeem van de strippenkaart
    If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
    Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
    Victory belongs to the most persevering
    pi_65490005
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:32 schreef teamlead het volgende:
    die opmerking dat kosten bij niet uitchecken voor rekening zijn van de passagier is onzin.. Je kunt je gewoon melden bij de servicebalie en het wordt geregeld voor je
    Ja leuk bij een metro net hebben we nog wel service balies. Maar om nu bij elke tram en bushalte een service balie neer te gaan zetten lijkt me toch niet de bedoeling.
    pi_65490013
    quote:

[..]

* Uilenstede - Amstelveen Centrum (Binnenhof): ¤ 0,95 ipv ¤ 0,91 dus 4 % duurder
    [..]

Moet je er nog meer?
    Met 1 vertrek punt vind ik dat niet echt een degelijk onderzoek. En daaruit blijkt ook niet hoeveel reizigers daar echt last van hebben.

En ga nu niet doen alsof de reiziger zijn geld niet terug kan krijgen als die niet uit kan checken... Slappe argumenten daar...

En ga ook eens uitzoeken hoeveel verloren strippenkaart of strippenkaarten in de was hebben gekost en dat soort dingen. Verloren abbo's etc...
    pi_65490103
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:29 schreef Zelva het volgende:

[..]

Dat apparaat zou al jaren moeten werken. Sterker nog, er zouden al minstens tien van die werkende dingen moeten staan.
    Waarom moet dat?

En ga je ook nog fatsoenlijke discussie voeren of ben jij zo iemand die alleen maar wilt klagen en er dan niet tegen kan dat die argumenten worden weerlegd?
      woensdag 28 januari 2009 @ 13:41:24 #215
    331 Merel
    Be here now.
    pi_65490170
    Maar even een vraagje hè, niet om te zeuren want ik weet het antwoord serieus niet. Als ik nu met een strippenkaart reis samen met een vriend ofzo, dan kan ik gewoon twee keer afstempelen, één keer voor die vriend en één keer voor mezelf. Met zo'n chipkaart kan dat toch niet? Ik kan toch niet twee mensen inchecken en dan weer twee mensen uitchecken, of wel?
    pi_65490171
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan komt onzer ovchip knip verdeiger met dat zijn maar slectief gekozen trajecten

Is het nu zo moeilijk voor burgers als vervoerders beweren dat we niet meer gaan betalen onze vervoerders met het bewijs te laten komen. IPV dat burgers er zelf achter moeten komen dat ze voor de zoveeltste keer weer eens door grote bedrijven genaaid worden.
    De "burger" is diegene die met allerlei verwijten komt. Laat die burger dan ook maar eens aantonen dat die beweringen op feiten zijn gebasseerd in plaats van onderbuigevoelens.
    pi_65490190
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:41 schreef Merel het volgende:
    Maar even een vraagje hè, niet om te zeuren want ik weet het antwoord serieus niet. Als ik nu met een strippenkaart reis samen met een vriend ofzo, dan kan ik gewoon twee keer afstempelen, één keer voor die vriend en één keer voor mezelf. Met zo'n chipkaart kan dat toch niet? Ik kan toch niet twee mensen inchecken en dan weer twee mensen uitchecken, of wel?
    Nee. Iedereen moet een eigen kaart hebben.
    pi_65490313
    Voor diegene die klagen dat de kaart duur is in aanschaf, nu is die 1,50 bij het GVB ipv 7,50.
      woensdag 28 januari 2009 @ 13:47:00 #219
    331 Merel
    Be here now.
    pi_65490390
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:45 schreef snowgoon het volgende:
    Voor diegene die klagen dat de kaart duur is in aanschaf, nu is die 1,50 bij het GVB ipv 7,50.
    Vind ik nog steeds 1,50 te duur, maar toch bedankt voor de tip
    pi_65490522
    En nog wat tarieven in A'dam.

Amsterdam CS - Dam
    Chip 83 cent
    Strippen 97 cent

CS - Stadionplein
    Chip 1,40
    Strippen 1,46

IJburg - Rietlandpark
    Chip 1,33
    Strippen 1,46

Willekeurig 3 trajecten, allemaal goedkoper.
    pi_65490701
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:41 schreef snowgoon het volgende:

De "burger" is diegene die met allerlei verwijten komt. Laat die burger dan ook maar eens aantonen dat die beweringen op feiten zijn gebasseerd in plaats van onderbuigevoelens.
    De ov vervoerders zijn degene die met allemaal claims komen die men niet kan/wenst te onderbouwen. En wij mogen als burgers dan berekeningen gaan maken om aan te tonen dat het wel/niet/even duur is. Omgekeerde wereld zou ik zeggen.

Is dat hoe men met hun klanten wil omgaan, degene die ervoor zorgen dat hun een bestaansrecht hebben.

http://www.amstelveenweb.com/nieuws-BBA-OV-Chipkaart-voor-Amstelveners-vaak-duurder-&newsid=74172039
      woensdag 28 januari 2009 @ 13:58:41 #222
    95427 Hephaistos.
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_65490898
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:50 schreef snowgoon het volgende:

Willekeurig 3 trajecten, allemaal goedkoper.
    Vast niet heel willekeurig, wel?
    pi_65490938
    Nog maar wat dan:

Schoolstraat - Amstelstation
    Chip 1,10
    Strippen 1,46

Postjesweg - Bijlmer
    Chip 1,98
    Strippen 1,95
    (eerste keer chipduurder)

Weesperplein
    Chip 0,89
    Strippen 0,97

6 reizen, maar 1 keer dat de chip duurder is.
    pi_65490968
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:58 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Vast niet heel willekeurig, wel?
    Als je me net al niet geloofde, waarom zou je me dan wel geloven als ik het nog een keer zeg dat het puur willekeurig was?
      woensdag 28 januari 2009 @ 14:03:40 #225
    95427 Hephaistos.
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_65491093
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:00 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Als je me net al niet geloofde, waarom zou je me dan wel geloven als ik het nog een keer zeg dat het puur willekeurig was?
    Geen idee. Misschien omdat ik het zo toevallig vind dat tegenstanders 'geheel willekeurig' voornamelijk duurdere trajecten vinden, terwijl voorstanders 'geheel willekeurig' voornamelijk goedkopere trajecten vinden.
    pi_65491094
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De ov vervoerders zijn degene die met allemaal claims komen die men niet kan/wenst te onderbouwen. En wij mogen als burgers dan berekeningen gaan maken om aan te tonen dat het wel/niet/even duur is. Omgekeerde wereld zou ik zeggen.

Is dat hoe men met hun klanten wil omgaan, degene die ervoor zorgen dat hun een bestaansrecht hebben.

http://www.amstelveenweb.com/nieuws-BBA-OV-Chipkaart-voor-Amstelveners-vaak-duurder-&newsid=74172039
    De OV vervoerders zeggen dat het de ene keer beter uitvalt voor reiziger en de andere keer niet.

Ik zie ze nergens zeggen dat het in 99% van de gevallen goedkoper is. Zulke concrete beweringen worden wel door de mensen hier gedaan.

Ik heb nu 6 willekeurig trajecten gevonden in A'dam en er was er maar 1 waarbij de chipkaart duurder was.
    pi_65491137
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:03 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Geen idee. Misschien omdat ik het zo toevallig vind dat tegenstanders 'geheel willekeurig' voornamelijk duurdere trajecten vinden, terwijl voorstanders 'geheel willekeurig' voornamelijk goedkopere trajecten vinden.
    Als jij als twijfelaar dan eens gaat zoeken
      woensdag 28 januari 2009 @ 14:08:10 #228
    61944 Freeflyer
    Vallen doet geen pijn...
    pi_65491337
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 12:27 schreef Basp1 het volgende:

Het kan, dat is het hele punt van de privacy gevoeligheid van de GSM en in dit geval de OV chip kaart.
    quote:
    Was die termijn niet verlengd naar 18 maanden? Staat mij iets van bij dat er op Europees niveau het een en ander over vastgelegd is.
    Neerkomen wel!
    pi_65491530
    quote:

[..]

[..]

Moet je er nog meer?
    Waar hebben hun trouwens die prijzen vandaan?

Als ik nu op ov9292.nl kijk, dan zijn de kosten voor de strippenkaart hoger dan in dat rijtje.

Die genoemde strippenkaart prijzen zijn oude prijzen. Nu betaal je minstens 97 cent voor een bus, tram of metro reis.
    1 zone: 97
    2 zones: 1,46
    3 zones: 1,95

Dan zijn de verschillen ineens heel anders.

[ Bericht 5% gewijzigd door snowgoon op 28-01-2009 14:19:30 ]
      woensdag 28 januari 2009 @ 14:14:40 #230
    61944 Freeflyer
    Vallen doet geen pijn...
    pi_65491635
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:03 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom die dingen niet in de bus kunnen worden verkocht. Worden nu ook wegwerpkaarten verkocht in Rotterdamse tabakszaken.
    Graag zelfs! De verkoop in de bus bedoel ik dan.
    Alleen was het volgens mij een van de bedoelingen om het OV veiliger te maken. Veiligheid vergroot je wanneer er geen contant geld meer is in de bus (aldus de overheid).

Voor zover ik mij kan herinneren was het een van de bedoelingen om geen contant geld meer in het OV te hebben. Kan het zo snel niet meer vinden, als iemand het kan bevestigen dan wel ontkrachten... ik lees het graag
    Neerkomen wel!
    pi_65491725
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:03 schreef snowgoon het volgende:

De OV vervoerders zeggen dat het de ene keer beter uitvalt voor reiziger en de andere keer niet.
    Net zoals de vervoerders zeggen dat het grosso mondo hetzelfde zou blijven waarom krijgen we dan van diezelfde vervoerders geen berekeningen te zien. Dat stinkt als je het mij vraagt.
    pi_65491869
    quote:
    7,50 hoor

ja iemand moet het systeem toh betalen
    pi_65491914
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:16 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Net zoals de vervoerders zeggen dat het grosso mondo hetzelfde zou blijven waarom krijgen we dan van diezelfde vervoerders geen berekeningen te zien. Dat stinkt als je het mij vraagt.
    Omdat er 9028409874230987 verschillende variaties zijn in de reizen.

Ik heb je er nu 6 laten zien, en maar 1 keer was de OV chipkaart duurder. En je kunt ook moeite doen om het zelf uit te zoeken voor jouw specifieke situatie.

Moet het nog duidelijker of blijf je nu alleen maar zeuren dat je vind dat de vervoerders jouw te weinig informatie geven?
    pi_65491978
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:14 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

Alleen was het volgens mij een van de bedoelingen om het OV veiliger te maken. Veiligheid vergroot je wanneer er geen contant geld meer is in de bus (aldus de overheid).

Voor zover ik mij kan herinneren was het een van de bedoelingen om geen contant geld meer in het OV te hebben. Kan het zo snel niet meer vinden, als iemand het kan bevestigen dan wel ontkrachten... ik lees het graag
    dat kan niemand, want de OV bedrijven weten dat zelf ook nog niet. Ik heb dat gevraagd aan de RET.
    Het zal wel logisch zijn dat je wegwerpkaarten kunt kopen in de bus, maar dan valt inderdaad het voordeel waar jij het over heb weg. De tijdswinst ook trouwens want als iedereen een chipkaart zou gebruiken, hoef je geen kaartje meer te kopen
    pi_65491982
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:14 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

En dat zit je dus in een spagaat
    Kaartjes verkopen in de bus, minder veilig.
    Geen kaartjes verkopen in de bus, veiliger.

Zo zijn er altijd voor en nadelen te vinden.
    pi_65492052
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:08 schreef Freeflyer het volgende:

Het kan, dat is het hele punt van de privacy gevoeligheid van de GSM en in dit geval de OV chip kaart.
    [..]

Was die termijn niet verlengd naar 18 maanden? Staat mij iets van bij dat er op Europees niveau het een en ander over vastgelegd is.
    Maar ondanks het feit dat het kan heeft nog niemand hier een concreet voorbeeld gegeven dat ook echt de gegeven van een GSM constant worden bijgehouden. Ik heb alleen het voorbeeld van louwes gezien en dat was een bijgehouden gesprek. Alle artikelen die ik zo snel op internet kan vinden gaan alleen maar over bewaarplicht van gespreksgevens. Verder kom ik de 18 maanden ook vaak tegen in de artikelen.
    pi_65492107
    Iemand trouwens in Rotterdam geweest ?

Totale chaos nu al, lange rijen bij alle loketten, station Beurs staat helemaal vol zelfs.

En dan wordt je van beneden (Zuidplein, RET verkooppunt) naar boven (Zuidplein bij metro, automaten)gestuurd en dan kom je boven, moet je weer naar beneden.

Op advies van RET mensen, er stonden er 3 achter me, 2 jongeren en een oudere, die waren alledrie al naar boven en weer terug naar beneden gestuurd
    pi_65492155
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:24 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar ondanks het feit dat het kan heeft nog niemand hier een concreet voorbeeld gegeven dat ook echt de gegeven van een GSM constant worden bijgehouden. Ik heb alleen het voorbeeld van louwes gezien en dat was een bijgehouden gesprek. Alle artikelen die ik zo snel op internet kan vinden gaan alleen maar over bewaarplicht van gespreksgevens. Verder kom ik de 18 maanden ook vaak tegen in de artikelen.
    En daarbij, bij telefoon kan je makkelijk en goedkoop prepaid bellen.
    Bij chipkaart niet, alleen bij fors duurder tarief
    pi_65492187
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:25 schreef macca728 het volgende:
    Iemand trouwens in Rotterdam geweest ?

Totale chaos nu al, lange rijen bij alle loketten, station Beurs staat helemaal vol zelfs.

En dan wordt je van beneden (Zuidplein, RET verkooppunt) naar boven (Zuidplein bij metro, automaten)gestuurd en dan kom je boven, moet je weer naar beneden.

Op advies van RET mensen, er stonden er 3 achter me, 2 jongeren en een oudere, die waren alledrie al naar boven en weer terug naar beneden gestuurd
    De RET heeft dan ook niet voor niets al weken terug opgeroepen om kaartjes te kopen en niet tot het laatste moment te wachten.
    pi_65492217
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:26 schreef macca728 het volgende:

[..]

En daarbij, bij telefoon kan je makkelijk en goedkoop prepaid bellen.
    Bij chipkaart niet, alleen bij fors duurder tarief
    Prepaid bellen is niet goedkoper dan met abbo bellen.
    pi_65492221
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:22 schreef snowgoon het volgende:

[..]

En dat zit je dus in een spagaat
    Kaartjes verkopen in de bus, minder veilig.
    Geen kaartjes verkopen in de bus, veiliger.

Zo zijn er altijd voor en nadelen te vinden.
    ja maar de chipkaart zou makkelijker en veiliger worden weet je nog. En sneller
    Nou volgens jou heft de chipkaart geen nadelen
    pi_65492289
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:21 schreef snowgoon het volgende:

Moet het nog duidelijker of blijf je nu alleen maar zeuren dat je vind dat de vervoerders jouw te weinig informatie geven?
    Ow de mondige consument wordt nu maar als "ouwe zeur" afgeschilderd omdat hij eigenlijk gewoon duidelijke informatie wilt hebben van de vervoerders welke zelf zo graag deze kaart willen introduceren.

Zonder transparantie vanuit de vervoerders zal er niet snel een enthousiasme onder de gebruikers heersen van "fijn ik wil graag met deze wonder kaart gaan reizen".
    pi_65492357
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:28 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ow de mondige consument wordt nu maar als "ouwe zeur" afgeschilderd omdat hij eigenlijk gewoon duidelijke informatie wilt hebben van de vervoerders welke zelf zo graag deze kaart willen introduceren.

Zonder transparantie vanuit de vervoerders zal er niet snel een enthousiasme onder de gebruikers heersen van "fijn ik wil graag met deze wonder kaart gaan reizen".
    nou door de RET wordt dus gewoon verkeerde info gegeven aan de reiziger, net zelf ondervonden
    pi_65492379
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:27 schreef macca728 het volgende:

[..]

ja maar de chipkaart zou makkelijker en veiliger worden weet je nog. En sneller
    Nou volgens jou heft de chipkaart geen nadelen
    Lul toch niet zo dom joh.

Heb jij korte termijn geheugen of waarom ga je liegen dat ik geen nadenlen in de chipkaart zie?
    En nee. Ik ga niet weer de voor en nadelen zoals ik ze zie uitleggen. Die zijn jou al te vaak verteld.
    pi_65492464
    quote:

[..]

Nou ik ken er al 1 hoor

net een abonnement opgeladen, krijg ik gewoon hetzelfde papieren abonnement mee
    pi_65492470
    quote:

[..]

Die mondige consument kan blijkbaar wel veel klagen en roepen, maar doet zelf geen onderzoek naar hoe het nou precies zit.
    Want de vervoerders laten op hun site simpel zien wat de nieuwe tarieven worden. Dat jij daar geen gebruik van maakt en als een mak schaap nablaat wat anders zeggen, kan de vervoeder weinig aan doen.

Jij en anderen blijven wel klagen dat het duurder wordt, als ik aantoon dat dat niet zo is, dan negeer je dat. Toch ook wel vreemd.
    pi_65492495
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:32 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Die mondige consument kan blijkbaar wel veel klagen en roepen, maar doet zelf geen onderzoek naar hoe het nou precies zit.
    Want de vervoerders laten op hun site simpel zien wat de nieuwe tarieven worden. Dat jij daar geen gebruik van maakt en als een mak schaap nablaat wat anders zeggen, kan de vervoeder weinig aan doen.

Jij en anderen blijven wel klagen dat het duurder wordt, als ik aantoon dat dat niet zo is, dan negeer je dat. Toch ook wel vreemd.
    ok, laat maar zien, Ridderkerk-Rotterdam, tarief met OV chipkaart
    pi_65492524
    quote:
    De NS gaat toch ook mee doen? Blijkbaar kun je dan alleen nog maar kortere afstanden afleggen. Een treinkaartje kost al gauw meer dan 30 euro.
    pi_65492562
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:34 schreef Metalibi het volgende:

[..]

De NS gaat toch ook mee doen? Blijkbaar kun je dan alleen nog maar kortere afstanden afleggen. Een treinkaartje kost al gauw meer dan 30 euro.
    ja NS blijf je gewoon 2 enkeltjes opladen op je chipkaart, retour verdwijnt.
      woensdag 28 januari 2009 @ 14:38:09 #250
    61944 Freeflyer
    Vallen doet geen pijn...
    pi_65492707
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:24 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het gebeurt. Ik heb geen artikelen daarover maar weet dat het gebeurt. Met name de belastingdienst heeft op deze manier al een aantal belastingontduikers met zwart geld op rekeningen in het buitenland weten te pakken door de GSM's van de bewuste personen te volgen. Hier werd er onder meer samengewerkt met Belgie en Luxemburg.

En dan dit artikel, dit omschrijft wel aardig het gemiddelde gevoel. Het enige jammere is dat ik graag concrete voorbeelden had gezien in dit artikel
    quote:
    'Niets te verbergen, maar toch angst om privacy'

* ANP | Gepubliceerd op 28 januari 2009, 11:05
    * Laatst bijgewerkt op 28 januari 2009, 11:11

DEN HAAG -

Burgers accepteren dat hun persoonsgegevens worden bewaard en gebruikt, maar niet omdat ze zoveel vertrouwen hebben in de zorgvuldigheid van de gebruikers ervan.

Uit onderzoek in opdracht van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) dat woensdag uitkomt, blijkt dat mensen hun kop in het zand steken omdat ze denken dat het onvermijdelijk is dat hun gegevens worden verwerkt.

Het onderzoek is uitgevoerd door Regioplan ter ere van de jaarlijkse Europese dag voor de dataprotectie. Burgers die aan de enquête meededen, zeiden veelal van tevoren dat ze niets te verbergen hadden, maar schrokken toen ze hoorden wat er allemaal met hun namen, adressen, telefoonnummers, kentekens en andere gegevens wordt gedaan.

Acceptabel

Als er zorgvuldig wordt omgegaan met hun persoonlijke informatie, vinden Nederlanders het gebruik door instanties acceptabel, vooral als ze er goed over worden geïnformeerd. Ook is belangrijk dat mensen zelf schade kunnen voorkomen of herstellen.

Dit verlangt van de overheid en van bedrijven dat ze helderheid verschaffen over welke informatie ze gebruiken en waarom ze dat doen, zegt voorzitter Jacob Kohnstamm van het CBP. ,,Alleen dan kunnen burgers hun rechten op dit gebied uitoefenen.''
    Neerkomen wel!
      woensdag 28 januari 2009 @ 14:40:15 #251
    55647 XcUZ_Me
    Vileine vrouw
    pi_65492810
    quote:

[..]

In 2013
    pi_65492840
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:33 schreef macca728 het volgende:

[..]

ok, laat maar zien, Ridderkerk-Rotterdam, tarief met OV chipkaart
    Reageer eens normaal op de rest van mijn post. Dan ga ik wel eens kijken hoeveel die reis kost.
    pi_65492863
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:32 schreef snowgoon het volgende:

Ik ben blij dat ik niet in amstelveen woon.

Verder kan ik voor mijn vervoerder in de regio tilburg nog niets vinden. (ik weet wel dat alles in de stad tilburg 1 zone is, en de buslijnen die ik vaak neem een flinke slingerweg maken. )

En dat de NS duurder wordt, geen retourtjes meer verkoop, daar kom je ook met allemaal vage argument om toch de verkapte prijsverhoging goed te praten.
    pi_65492902
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:41 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Reageer eens normaal op de rest van mijn post. Dan ga ik wel eens kijken hoeveel die reis kost.
    ik geef je de kans om te bewijzen dat de OV chipkaart goedkoper is
    Met strippenkaart ongeveer 4,50 heen en terug, 2x2,25
    pi_65492945
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Verder kan ik voor mijn vervoerder in de regio tilburg nog niets vinden. (ik weet wel dat alles in de stad tilburg 1 zone is, en de buslijnen die ik vaak neem een flinke slingerweg maken. )

En dat de NS duurder wordt, geen retourtjes meer verkoop, daar kom je ook met allemaal vage argument om toch de verkapte prijsverhoging goed te praten.
    Tuurlijk, alleen maar vast blijven houden aan oude berichten. De nieuwe berichten consequent negeren omdat dat niet in jouw straatje past

Als je niks voor je vervoerder kunt vinden, dan is het dus ook niet met zekerheid te zeggen dat het duurder wordt he
    pi_65492973
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:42 schreef macca728 het volgende:

[..]

ik geef je de kans om te bewijzen dat de OV chipkaart goedkoper is
    Met strippenkaart ongeveer 4,50 heen en terug, 2x2,25
    Ik geef je de kans om op mijn 6 eerder genoemde voorbeelden te reageren en aan te tonen wat daar fout aan is.
    pi_65493023
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]

ja moet je de bus gaan nemen, als die dus een slingerweg neemt betaal je een stuk meer dan als hij rechtsreeks gaat

in Ridderkerk heb je 4 lijnen

146 rechtstreeks via rijksweg naar Rotterdam 12 min
    145 rechtstreeks naar Kralingse Zoom 12 min
    143 dwars door Rotterdam, langer dan bovengeoemende 25 min
    144 ook nog dwars door een paar dorpen 35 min

nu allemaal 4 strippen, straks dus enorme prijsverschillen
    waarbij de bovenste 2 niet op zondg rijden !!
    pi_65493054
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:44 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Ik geef je de kans om op mijn 6 eerder genoemde voorbeelden te reageren en aan te tonen wat daar fout aan is.
    ik was eerst
    pi_65493086
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:46 schreef macca728 het volgende:

[..]

ik was eerst
    pi_65493129
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:47 schreef snowgoon het volgende:

[..]

kan je niet he, kom op met die tarieven, het werd toch in veel gevallen goedkoper.
    pi_65493153
    zijn er nog meer mensen in Rotterdam geweest

echt lachen daar
    pi_65493186
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:48 schreef macca728 het volgende:

[..]

kan je niet he, kom op met die tarieven, het werd toch in veel gevallen goedkoper.
    Ik kan het wel, en ik heb het net gedaan.

Maar als jij dan mijn posts negeert in het kader van "ik was eerst" blijkt maar weer dat ik met een kleuter te maken heb die geen volwassen discussie kan voeren.

Ik heb overduidelijk aangetoond dat veel ritten in Amsterdam juist veel goedkoper worden. Maar dat wil je niet zien, dat weiger je want dat past niet in jouw straatje.
    pi_65493251
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:49 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Ik kan het wel, en ik heb het net gedaan.

Maar als jij dan mijn posts negeert in het kader van "ik was eerst" blijkt maar weer dat ik met een kleuter te maken heb die geen volwassen discussie kan voeren.

Ik heb overduidelijk aangetoond dat veel ritten in Amsterdam juist veel goedkoper worden. Maar dat wil je niet zien, dat weiger je want dat past niet in jouw straatje.
    nou geef het tarief dan, dan kan je niet
      woensdag 28 januari 2009 @ 14:51:51 #264
    61944 Freeflyer
    Vallen doet geen pijn...
    pi_65493282
    quote:

[..]

Den Haag Centraal naar Leeuwarden

Prijs voor deze reis
    2e klas 1e klas
    vol red vol red
    Enkele reis ¤ 31,20 ¤ 18,70 ¤ 52,90 ¤ 31,70
    Dagretour ¤ 42,70 ¤ 25,60 ¤ 72,50 ¤ 43,50

Van Den Haag naar Leeuwarden moet dus minimaal 1,20 goedkoper worden want anders kan het niet eens in een keer afgerekend worden via de OV chipkaart. Daarnaast kun je niet een retour boeken dus betekent dat dan dat een retourtje Den Haag Leeuwarden hetzelfde gaat kosten als twee enkeltjes?

Zo ja, dan wordt het een dure geschiedenis om met het OV (de trein) te reizen. Van 42,70 nu (dag retour) naar ongeveer 60 euro.. Dat is een forse verhoging.
    Neerkomen wel!
    pi_65493298
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:51 schreef macca728 het volgende:

[..]

nou geef het tarief dan, dan kan je niet
    Dat kan ik prima. Maar ik ga geen moeite doen voor jou als jij geen normale discussie wilt voeren.
    pi_65493348
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:52 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Dat kan ik prima. Maar ik ga geen moeite doen voor jou als jij geen normale discussie wilt voeren.
    nee als je het niet kan laten zien begrijp ik dat
    houd dan ook verder je mond over tarieven als je alleen Amsterdam weet
    pi_65493415
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:51 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

Den Haag Centraal naar Leeuwarden

Prijs voor deze reis
    2e klas 1e klas
    vol red vol red
    Enkele reis ¤ 31,20 ¤ 18,70 ¤ 52,90 ¤ 31,70
    Dagretour ¤ 42,70 ¤ 25,60 ¤ 72,50 ¤ 43,50

Van Den Haag naar Leeuwarden moet dus minimaal 1,20 goedkoper worden want anders kan het niet eens in een keer afgerekend worden via de OV chipkaart. Daarnaast kun je niet een retour boeken dus betekent dat dan dat een retourtje Den Haag Leeuwarden hetzelfde gaat kosten als twee enkeltjes?

Zo ja, dan wordt het een dure geschiedenis om met het OV (de trein) te reizen. Van 42,70 nu (dag retour) naar ongeveer 60 euro.. Dat is een forse verhoging.
    Weer dat argument en dan het max dagtarief erbij halen...

De NS heeft een dagkaart die max 42,70 is nu. Dat zal bij de OV chipkaart ook zoiets zijn. Dus dan koop je geen enkele reizen, maar een dagkaart in dit extreme geval.
    pi_65493441
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 13:32 schreef teamlead het volgende:
    En hoeveel stations hebben zo'n 'service-balie'?

Oh. R'dam centraal.. ehh.. right.

En daarnaast doen ze er zo'n 5 weken(!) over om het teveel geincasseerde bedrag terug te storten.
    Plus dat het je gewoon simpelweg tijd en moeite kost. Nou vind jij dat misschien niet zo vervelend, maar ik heb wel wat beters te doen dan achter de RET aan te lopen om m'n geld terug te krijgen.
    quote:
    en dat ritten niet altijd de optimale route rijden is redelijk oud nieuws. Daarom betaal je je ook scheel met het zone-systeem van de strippenkaart
    Tsja, dat heb je nou eenmaal met OV. Dat kan me ook niet zo boeien. Die varkapte kostenstijging kan me meer boeien, en het feit dat storingen primair op de klant worden afgewenteld nog veel meer.
    Meh.
    pi_65493442
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:53 schreef macca728 het volgende:

[..]

nee als je het niet kan laten zien begrijp ik dat
    houd dan ook verder je mond over tarieven als je alleen Amsterdam weet
    Waarom zou ik met jou een discussie gaan voeren als je alleen maar de negatieve zaken wilt zien en alles wat positief is negeert?
    pi_65493499
    omdat je inzicht heb in de tarieven

Ridderkerk-Rotterdam centrum nu 5 strippen enkele reis
    imet OV chipkaart ????
    pi_65493632
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:57 schreef macca728 het volgende:
    omdat je inzicht heb in de tarieven

Ridderkerk-Rotterdam centrum nu 5 strippen enkele reis
    imet OV chipkaart ????
    Geef eens antwoord op mijn vraag:

Waarom zou ik met jou een discussie gaan voeren als je alleen maar de negatieve zaken wilt zien en alles wat positief is negeert?
    pi_65493648
    quote:

[..]

Dus eerst lul je je drie slagen in de rondte over een lange testperiode, en nu staan die dingen er ineens net? Wat is het nou? Is die troep nou langdurig getest, en wordt er NA een succesvolle testperiode 'live' gegaan, of wordt er maar wat aangekloot?

Mijn stem gaat naar 'aangekloot'.
    Meh.
    pi_65493675
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:55 schreef Metatron het volgende:

[..]

En hoeveel stations hebben zo'n 'service-balie'?

Oh. R'dam centraal.. ehh.. right.

En daarnaast doen ze er zo'n 5 weken(!) over om het teveel geincasseerde bedrag terug te storten.
    Plus dat het je gewoon simpelweg tijd en moeite kost. Nou vind jij dat misschien niet zo vervelend, maar ik heb wel wat beters te doen dan achter de RET aan te lopen om m'n geld terug te krijgen.
    [..]

Tsja, dat heb je nou eenmaal met OV. Dat kan me ook niet zo boeien. Die varkapte kostenstijging kan me meer boeien, en het feit dat storingen primair op de klant worden afgewenteld nog veel meer.
    Goede reden dus om te zorgen dat je goed in en uit checkt!~
    pi_65493723
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 15:00 schreef Metatron het volgende:

[..]

Dus eerst lul je je drie slagen in de rondte over een lange testperiode, en nu staan die dingen er ineens net? Wat is het nou? Is die troep nou langdurig getest, en wordt er NA een succesvolle testperiode 'live' gegaan, of wordt er maar wat aangekloot?

Mijn stem gaat naar 'aangekloot'.
    Ik weet niet of je het weet, maar dit OV chipkaart systeem bestaat niet uit die ene automaat. Er komt wel heel wat meer bij kijken dan een automaat die wegwerpkaarten verkoopt
    pi_65493740
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 15:01 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Goede reden dus om te zorgen dat je goed in en uit checkt!~
    Ja, dat gaat ook zo goed als de apparatuur weer eens niet werkt he?

Werkelijk. Ben je politicus of zo? Alleen dat soort mensen krijgt het voor elkaar om met zo'n plaat voor hun harsens te lopen.
    Meh.
    pi_65493775
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 15:02 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Ik weet niet of je het weet, maar die OV chipkaart bestaat niet uit die ene automaat. Er komt wel heel wat meer bij kijken dan een automaat die wegwerpkaarten verkoopt
    Nee, ECHT?

Zou het dan niet hadig zijn om ook ALLES te testen? Misschien?
    Meh.
    pi_65493798
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 15:03 schreef Metatron het volgende:

[..]

Ja, dat gaat ook zo goed als de apparatuur weer eens niet werkt he?

Werkelijk. Ben je politicus of zo? Alleen dat soort mensen krijgt het voor elkaar om met zo'n plaat voor hun harsens te lopen.
    Nee ik ben gewoon een realistist die postitief in het leven staat en die wel snapt dat het niet zo simpel is om een OV chipkaart systeem in te voeren en ik ben ook geen doemdenker die nu al loopt te stressen dat de automaten om de haverklap stuk zijn.
    pi_65493825
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 15:02 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Ik weet niet of je het weet, maar dit OV chipkaart systeem bestaat niet uit die ene automaat. Er komt wel heel wat meer bij kijken dan een automaat die wegwerpkaarten verkoopt
    nee 2 automaten, Station Beurs, wachttijd een half uur
    pi_65493843
    quote:
    RTV Rijnmond reist dagenlang gratis met gekraakte OV-chipkaart

28 januari 2009

De OV-chipkaart, die vanaf donderdag verplicht is in de Rotterdamse metro, kan eenvoudig worden gekraakt én dagenlang worden gebruikt.

Verslaggevers van RTV Rijnmond hebben afgelopen dagen zonder problemen gereisd met een gemanipuleerde OV-chipkaart op het RET-metronet. Zij wisten ook op illegale wijze het saldo op de kaart te verhogen.

In theorie zou de gehackte kaart binnen 24 uur door het OV-chipsysteem moeten zijn opgemerkt om daarna direct te worden geblokkeerd. De praktijk wees uit dat er minstens twee dagen gratis mee gereisd kon worden.

RTV Rijnmond gebruikte een anomieme chipkaart die bij een RET verkooppunt werd gekocht. Maandag is deze kaart bewerkt door onderzoekers van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Met een laptop en een kaartlezer is de kaart gelezen en de aanwezige data bekeken. Daarna is het saldo op de kaart opgewaardeerd, waardoor zonder te betalen kon worden gereisd.

Gemanipuleerde kaart niet opgemerkt door databank RET
    Metrovervoerder RET en Translink Systems die de reisgegevens beheren, hebben eerder laten weten dat fraude met de OV-chipkaart zinloos is, omdat een gemanipuleerde kaart snel door het systeem zou worden opgemerkt en geblokkeerd. Translink Systems zegt dat elke nacht in een zogeheten night-audit de gegevens van de poortjes worden vergeleken met de centrale databank. Een verschil in saldo zou daarbij binnen één dag worden gesignaleerd. Tijdens de twee dagen dat de verslaggevers met de kaart reisden is dit niet gebeurd; alle poortjes gingen normaal open.

Systeem pas veilig door ontwikkeling van nieuwe chip
    Uit het onderzoek van RTV Rijnmond bleek dat voor het opwaarderen van een OV-chipkaart niet veel nodig is. Een kaartlezer is voor een paar tientjes verkrijgbaar. De Radboud Universiteit is in het bezit van de benodigde software om de kaart te manipuleren. Volgens de onderzoekers is het een kwestie van tijd voordat anderen de software ook gaan ontwikkelen en verspreiden. Om het chipsysteem écht veilig te maken is volgens Professor Bart Jacobs van de Radboud Universiteit nodig een andere chip te ontwikkelen. Dit zal jaren duren en bovendien miljoenen euro’s kosten.

Reactie RET: 'prima kaart'
    RET is woensdagochtend ingelicht over het onderzoek van RTV Rijnmond. In een schriftelijke reactie geeft de RET toe dat reizigers enkele dagen met een gekraakte pas kunnen reizen. Het openbaar vervoersbedrijf ziet geen aanleiding om de beveiliging van de OV-chipkaart aan te passen en spreekt van een prima kaart. Fraudeurs die tegen de lamp lopen, hangt een zware straf boven het hoofd, aldus een woordvoerster van de RET. Pedro Peters, directeur van de RET, wilde niet inhoudelijk reageren.

Motie van de SP over de gekraakte kaart
    De SP gaat naar aanleiding van dit nieuws woensdag nog een motie indienen om de strippenkaart in het openbaar vervoer te behouden. De Socialistische Partij wil dat staatssecretaris Huizinga stopt met het invoeren van de OV-chipkaart.
    http://www.rijnmond.nl/
    know'm sayin?
    word? word.
    pi_65493847
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 15:04 schreef Metatron het volgende:

[..]

Nee, ECHT?

Zou het dan niet hadig zijn om ook ALLES te testen? Misschien?
    Ja dat testen doen ze ook. Maar dat heeft tijd nodig. Echt waar!
    En nieuwe apparaatuur is ook niet meteen compleet aangesloten of bevooraad met wegwerpkaarten!

Ik heb zelf wel eens meegemaakt dat een roltrap die er net stond het nog niet deed
    pi_65493876
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 15:06 schreef macca728 het volgende:

[..]

nee 2 automaten, Station Beurs, wachttijd een half uur
    Dus nu doen ze het wel. Maar staat het vol met mensen die zo dom zijn om te laat over te stappen op de chipkaart.

Prima
    pi_65493955
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 15:07 schreef snowgoon het volgende:

[..]

En, helder licht, Hoe lang duurt die testperiode nu al?
    quote:
    En nieuwe apparaatuur is ook niet meteen compleet aangesloten of bevooraad met wegwerpkaarten!
    Ben je nou zo dom, of zit je echt alleen maar de trol uit te hangen?

"We gaan heeel uitgebreid alles testen, en alleen als alles goed gaat gaan we live"
    En dan moet er 2 dagen voor live gaan nog nieuwe apparatuur aangesloten worden. Dan heb je dus NIET alles UITGEBREID getest.
    Meh.
    pi_65493966
    quote:

[..]

Dus nu doen ze het wel. Maar staat het vol met mensen die zo dom zijn om te laat over te stappen op de chipkaart.

Prima
    dom ? jij koopt een abonnement een jaar van te voren ?
    chipkaart overstappers staan bij de balie, aanvragen gaat niet via automaat.
    Abonnement opladen trouwens ook nog niet
    pi_65494003
    quote:

[..]

Ik heb zelf wel eens meegemaakt dat een roltrap die er net stond het nog niet deed
    ja roltrappen, goed vb van je, die werken ook altijd !!
    dus niet
    pi_65494054
    wil Snowgoon nog meer bewijs dat het kraken van de kaart dus eenvoudig is ?

In een schriftelijke reactie geeft de RET toe dat reizigers enkele dagen met een gekraakte pas kunnen reizen. Het openbaar vervoersbedrijf ziet geen aanleiding om de beveiliging van de OV-chipkaart aan te passen en spreekt van een prima kaart. Fraudeurs die tegen de lamp lopen, hangt een zware straf boven het hoofd, aldus een woordvoerster van de RET. Pedro Peters, directeur van de RET, wilde niet inhoudelijk reageren.

Je kon dus maar 1 dag reizen met een gekraakte kaart

Weer een leugen dus van de OV bedrijven
    pi_65494246
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 15:10 schreef Metatron het volgende:

[..]

En, helder licht, Hoe lang duurt die testperiode nu al?
    [..]

Ben je nou zo dom, of zit je echt alleen maar de trol uit te hangen?

"We gaan heeel uitgebreid alles testen, en alleen als alles goed gaat gaan we live"
    En dan moet er 2 dagen voor live gaan nog nieuwe apparatuur aangesloten worden. Dan heb je dus NIET alles UITGEBREID getest.
    Ik heb geen idee hoelang de testperiode is van dat ene apparaat dat het niet deed.

Wie zegt dat dat ding niet getest is? Misschien was het apparaat 's ochtends getest, 's middags op het station geplaatst en 's avonds de wegwerpkaarten in gestopt.

Er wordt wel een hele heisa gemaakt van 1 apparaat dat niet werkte. Dat noem ik eerder trollen dan iemand ervan willen doordringen dat complexe zaken niet meteen kunnen werken.
    pi_65494260
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 15:10 schreef macca728 het volgende:

[..]

dom ? jij koopt een abonnement een jaar van te voren ?
    chipkaart overstappers staan bij de balie, aanvragen gaat niet via automaat.
    Abonnement opladen trouwens ook nog niet
    Nee geen jaar. Wel een week of 2.

Dat hadden deze mensen ook kunnen doen.
    pi_65494313
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 15:12 schreef macca728 het volgende:
    wil Snowgoon nog meer bewijs dat het kraken van de kaart dus eenvoudig is ?

In een schriftelijke reactie geeft de RET toe dat reizigers enkele dagen met een gekraakte pas kunnen reizen. Het openbaar vervoersbedrijf ziet geen aanleiding om de beveiliging van de OV-chipkaart aan te passen en spreekt van een prima kaart. Fraudeurs die tegen de lamp lopen, hangt een zware straf boven het hoofd, aldus een woordvoerster van de RET. Pedro Peters, directeur van de RET, wilde niet inhoudelijk reageren.

Je kon dus maar 1 dag reizen met een gekraakte kaart

Weer een leugen dus van de OV bedrijven

Zegt de leugenaar die alleen maar negatieve dingen wilt zien en bepaalde zaken bewust verkeerd uitlegd

Duurde wel lang voordat je met dat bericht kwam om je gezeur voort te zetten.
      woensdag 28 januari 2009 @ 15:37:11 #289
    188877 Stupendous76
    pi_65495033
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 15:19 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Zegt de leugenaar die alleen maar negatieve dingen wilt zien en bepaalde zaken bewust verkeerd uitlegd

Duurde wel lang voordat je met dat bericht kwam om je gezeur voort te zetten.
    quote:
    Repent, Pray, Forgive
      woensdag 28 januari 2009 @ 15:38:37 #290
    61944 Freeflyer
    Vallen doet geen pijn...
    pi_65495076
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 14:55 schreef snowgoon het volgende:

[..]

Weer dat argument en dan het max dagtarief erbij halen...

De NS heeft een dagkaart die max 42,70 is nu. Dat zal bij de OV chipkaart ook zoiets zijn. Dus dan koop je geen enkele reizen, maar een dagkaart in dit extreme geval.
    Die laat ik dan even buiten beschouwing
    Maareh hoe doen we dat met dat bedrag van 42,70 terwijl het maximum van de OV chipkaart maar 30 euro is?
    Neerkomen wel!
      woensdag 28 januari 2009 @ 15:50:06 #291
    188877 Stupendous76
    pi_65495465
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 15:38 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

Maareh hoe doen we dat met dat bedrag van 42,70 terwijl het maximum van de OV chipkaart maar 30 euro is?
    2 chipkaarten (of meer)
    Repent, Pray, Forgive
    pi_65495475
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 15:38 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

Geen idee hoe dat gaat. Nu is het 30 voor de bus, tram en metro. Als straks de NS erbij komt lijkt het me geen probleem om dat uit te breiden.

Daarnaast is het ook mogelijk om NS producten op de kaart te zetten. Dus dat de kaart weet dat je Amsterdam naar Arnhem reist. Dan staat er geen saldo daarvoor op.
    pi_65495488
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 15:50 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

2 chipkaarten (of meer)
    BULLSHIT!
      woensdag 28 januari 2009 @ 15:54:59 #294
    188877 Stupendous76
    pi_65495624
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 15:50 schreef snowgoon het volgende:

[..]

BULLSHIT!
    Hoezo? Kan de chipkaart verschillende abbonementen van verschillende aanbieders aan? Met verschillende maxima?
    Repent, Pray, Forgive
    pi_65495856
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 15:54 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Hoezo? Kan de chipkaart verschillende abbonementen van verschillende aanbieders aan? Met verschillende maxima?
    NEE, je kan geen abonnement van de NS laden op een RET kaart bv
    pi_65495924
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 15:54 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Ow het gaat nu ineens over verschillende abbo's ipv NS reizen
    pi_65496138
    Later dus een nieuwe chipkaart kopen a 7,50
    De oude gekraakte chipkaart wordt vervangen, ooit

ALs het aan de SP had gelegen zou er ook direct worden begonnen met het werken aan een migratieplan om de gekraakte chip zo snel mogelijk buiten gebruik te stellen.

Staatssecretaris Huizinga meent dat er voldoende tijd is om te migreren en is tevreden als er voor de zomer een plan van aanpak komt.
    pi_65496187
    Bron?
    Bij jou ben ik altijd wel benieuwd naar de hele context van het verhaal. Je bent nogal eens selectief.
    pi_65496203
    http://www.nu.nl/algemeen(...)-chip-afdwingen.html

NU.nl

Arme Hagenaars, ja die moeten nog een paar tramtunnels terug verdienen

De partij verbaast zich er dan ook over dat de kilometerprijs in de regio Haaglanden 36 procent boven de prijs van Amsterdam ligt.
    pi_65496275
    Achja, tuurlijk.
    Weer terug naar de strippenkaart omdat de chipkaart nog niet veilig zou zijn

En de blinden krijgen al extra hulp is vorige week afgesproken. Wat moet er nog meer gebeuren? Mederwerkers die klaar staan met kopje koffie? Pluche stoelen in de metro?
    pi_65496342
    Zullen we verder gaan in Ov-chipkaart gekraakt: gratis reizen

Ik vind deze titel saai....
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')