quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:24 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Die testfase begint nu pas echt goed nu de strippenkaart wordt afgeschaft!
Die conclusies kan jij trekken, maar of dat een realistische conclusie is kun je niet zeggen.
Heb je niet een keer een nieuwe kaart moeten afhalen waar die al in verwerkt was?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:41 schreef Kwaliteit het volgende:
Ik woon in regio Rotterdam en ik heb dat ov studenten chipkaart nog steeds niet! en men is al begonnen ermee? zegt men.
lekker handig voor als ik met de metro moet!
ja ze weten het pas 3 jaar. Je kan speciale kaart halen bij een RET verkooppunt, kan je alsnog gratis mee, als je daar recht op hebquote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:41 schreef Kwaliteit het volgende:
Ik woon in regio Rotterdam en ik heb dat ov studenten chipkaart nog steeds niet! en men is al begonnen ermee? zegt men.
lekker handig voor als ik met de metro moet!
zeker !!! en dat 2 x he, ook nog uitchecken, in metro dan. In bussen kan je dat wel vergeten zonder gevolgen toch ?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:11 schreef Yildiz het volgende:
Ik ben voor de OVchip!
Het is zó handig. 90% van de gebruikers van het OV in de tram en trein heeft een OV-abo.
In plaats van dat men nu zomaar door kan lopen -de luiwammessen!- moeten ze nu wat terug doen. Iedereen moet zijn portemonnee uit zijn broekzak halen, in de rij voor de poortjes gaan staan, langzaam lopen, de chip over de lezer halen, en langzaam door het poortje lopen.
Dat is toch geweldig!.
Misschien kun jij gewoon eens een keer leren dingen onthouden.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:39 schreef macca728 het volgende:
misschien kan SNowgoon ons nog een keer de voordelen van de chipkaart geven. Voor iedereen hier
Ja man, en dan wordt er standaard 4 euro afgeschreven en mag je zelf achter je geld aan. Lang leve de ovchip.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:14 schreef macca728 het volgende:
[..]
zeker !!! en dat 2 x he, ook nog uitchecken, in metro dan. In bussen kan je dat wel vergeten zonder gevolgen toch ?
quote:OV-Chipkaart: gewoon even wennen
Door GERT ONNINK
‘Begrijpen nieuwe kaart vereist universitaire opleiding’, ‘Consumentenbond vreest chaos openbaar vervoer’, ‘Bejaarden in de problemen’ en ‘Kaart pakt duurder uit’. Zijn dit krantenkoppen over de nieuwe ov-chipkaart, die zo omstreden oplaadbare vervoerspas die donderdag definitief in de Rotterdamse metro zal worden ingevoerd? Nee hoor, ze horen bij berichten uit 1980 bij de introductie van de strippenkaart in het landelijk openbaar vervoer.
De Rotterdamse vervoerder RET ziet een opvallende overeenkomst met de introductie van de ov-chipkaart. ,,Mensen moesten niets van de strippenkaart hebben. En nu deze gaat verdwijnen, willen ze er opeens niet meer vanaf,’’ zegt Pedro Peters, algemeen directeur van de RET.
Consumenten hebben grote moeite met dingen die ineens anders worden, stelt dr. Henk Aarts, hoogleraar sociale psychologie aan de Universiteit van Utrecht. ,,Mensen vinden veranderingen vervelend, zeker als het om routinezaken gaat, dagelijkse dingen waar je niet zo lang over hoeft na te denken.’’
De reiziger, geeft Aarts aan, kijkt in het geval van de nieuwe chippas vooral naar eventuele winst, in tijd en in geld. ,,Levert het hem of haar iets op? Als dat niet zo is, dan is de wens tot veranderen niet zo groot.’’ De hoogleraar weet dat het imago van de ov-chipkaart niet al te best is. ,,De pas is te kraken, je kunt je geld zomaar kwijtraken. Met een besmet product wil het publiek niets te maken hebben.’’
Aarts stipt nog meer voorbeelden aan van aanvankelijke weerstand. ,,Met de euro zou het niets worden, alles werd maar duurder. Nu hoor je daar niemand meer over. Of neem de mobiele telefoon. Bij de eerste dacht je toch ook: wat moet ik hiermee? Nu ben ik al aan mijn zesde exemplaar toe.’’ Dan de allereerste keer pinnen met een bankpas. ,,Geld uit de muur halen, dat was eng, zeker in het donker. Nu doet iedereen het, zelfs ouderen,’’ zegt Aarts.
De Utrechtse hoogleraar denkt dat het met de vervoerspas uiteindelijk ook goedkomt. ,,Je kunt eraan wennen, vermoed ik. Ik heb er zelf nog geen. Als u me over een jaar weer belt, gaat het ongetwijfeld beter. Dan is iedereen eraan gewend.’’
Volgens dr. Rick van Baaren, directeur van de master gedragsverandering van de Radboud Universiteit in Nijmegen, valt bij de invoering van de ov-chipkaart vooral het geklungel en het gebrek aan leiderschap op. ,,Mensen hebben toch al zo’n moeite van hun ingesleten gewoontes af te springen.’’
Neem het rookverbod, zegt Van Baaren. ,,Daar wordt maar geschipperd. Dat werkt niet. Je moet duidelijkheid scheppen. Dat gepolder is funest. Er moet worden gezegd: geen gezeur meer, we gaan het doen.’’
Van Baaren vindt de komst van de euro een goed voorbeeld. Daar voerde het rijk een uitvoerige, duidelijke informatiecampagne voor. ,,Dat er later, ver na de invoering, toch weer een paar idioten tegen waren, zijn we allemaal vergeten.’’
Bij het debat over rekeningrijden heeft de overheid volgens de gedragsdeskundige juist het verkeerde signaal afgegeven. ,,Geen leiderschap. Je moet een besluit nemen en dat ook uitstralen. De ov-chipkaartdiscussie is heel on-Rotterdams.’’
Arno Bonte, gemeenteraadslid voor GroenLinks in Rotterdam en het gezicht van het verzet tegen de pas, vindt dat de gebruikers zijn gepasseerd. ,,De RET is uitgegaan van het systeem en niet van de reiziger. Het is best dat ze willen veranderen - de strippenkaart loopt inderdaad op zijn einde - maar zorg wel dat alle problemen zijn opgelost. Zo ver zijn we nog lang niet.’’ Bonte voorziet donderdag - als de strippenkaart in de metro niet meer kan worden gebruikt - problemen op de metrostations. ,,Ik hoop dat het meevalt, maar ik vrees het ergste.’’ Hij verwijst naar Londen waar in de metro zeven jaar lang twee systemen naast elkaar hebben bestaan. ,,En Rotterdam wil het na drie jaar proeftuin nu al gaan doen. Dat is absurd.’’
Ook de Consumentenbond kijkt met grote vrees uit naar donderdag. ,,Wij zetten nog steeds vraagtekens bij de ov-chipkaart. Het moest makkelijker worden en niet duurder. Zolang dat niet zo is, moet je de strippenkaart niet afschaffen,’’ zegt Frederique Hermie namens de organisatie.
Vorige week hebben Consumentenbond, reizigersvereniging Rover en ANWB nog geprobeerd het vastgelopen overleg met Verkeer en Waterstaat over de ov-chipkaart vlot te trekken, maar dat had geen succes. ,,Praten helpt niet, de invoering gaat toch door. Maar wij zijn bang dat de mensen er niet klaar voor zijn.’’
lezen, voor iedereen even een update want niemand kan de voordelen onthoudenquote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:15 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Misschien kun jij gewoon eens een keer leren dingen onthouden.
Nou vooruit, laten andere gebruikers het jou nog eens uitleggen:quote:Op dinsdag 27 januari 2009 22:39 schreef macca728 het volgende:
misschien kan SNowgoon ons nog een keer de voordelen van de chipkaart geven. Voor iedereen hier
quote:Reiziger ziet voordelen ov-chipkaart
Door GERT ONNINK
UTRECHT - Alle kritiek op de ov-chipkaart ten spijt, zijn er ook reizigers in het openbaar vervoer die wel vertrouwen hebben in de nieuwe oplaadbare vervoerspas.
OV-chipkaart. FOTO ANP
Dat stelt organisatie Mijn-OV, met ruim negenduizend leden de grootste ov-reizigersvereniging van Nederland. Mijn-OV, dat zichzelf ‘de stem van de reiziger’ noemt, heeft eerder deze maand een peiling gehouden waarop bijna 2300 deelnemers ‘uit alle hoeken van het land’ hebben gereageerd.
,,Uit dit onderzoek is vooral naar voren gekomen dat de reizigers voordelen zien in de ov-chipkaart. Al moeten ze natuurlijk nog wel eerst zien of het werkt,’’ zo laat een woordvoerder van Mijn-OV in een toelichting weten.
Van de ondervraagden noemde 67 procent het gemak als het grootste voordeel van de ov-chipkaart, die morgen definitief in de Rotterdamse metro zijn intrede zal doen. ,,De reizigers zijn positief sceptisch over de kaart, laat ik het zo maar samenvatten,’’ stelt de zegsman van Mijn-OV.
De snelheid waarmee met de nieuwe pas kan worden gereisd en het overzicht in de kosten van de chipkaart worden als belangrijke voordelen gezien. Een op de vijf reizigers (18 procent) liet weten geen enkel voordeel te zien. De ondervraagden van Mijn-OV noemen de privacy (20 procent) en de storingsgevoeligheid (32 procent), vooral bij het in- en uitchecken bij de poortjes, als mogelijke nadelen.
Volgens de vereniging, die is voortgekomen uit OV-fiets, staat het merendeel van de reizigers die aan het onderzoek hebben meegedaan ‘relatief modern’ in het leven, omdat een op de drie gebruik maakt van mobiel internet.
Dat is dan het probleem van die mensen, niet van mij.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:18 schreef macca728 het volgende:
[..]
lezen, voor iedereen even een update want niemand kan de voordelen onthouden
Je bedoelt dit artikel?quote:
Nog meer camera's! Jaa dat hebben we nodigquote:Alle poortjes worden door camera’s bewaakt en zijn voorzien van sensoren. Een poortje sluit pas als er geen beweging meer wordt waargenomen. Bij calamiteiten gaan alle poortjes automatisch open, zodat reizigers direct het station kunnen verlaten
Wat een organisatie die dit bericht de wereld in slingerd.quote:
En dan de wikiquote:Mijn-OV, een nieuwe vereniging
Mijn-OV is de vereniging van en voor OV-fietsers.
Wanneer je al een keer geklikt hebt ben je al automagisch lid lijkt het wel.quote:Mijn-OV is een moderne web 2.0 vereniging met 9000 leden waar de reizigers echt het stuur in handen hebben. En bijdragen via internet bij op een moment dat het hen uitkomt, bijvoorbeeld via deze wiki.
zit toch niemand achter die camera'squote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:24 schreef alors het volgende:
Dit las ik nog m.b.t. de levering van de ov chipkaarten voor studenten:
Dit is de huidige planning:
Jouw postcode Periode van levering
3299 t/m 2600 12-1-2009 t/m 24-1-2009
2599 t/m 2200 24-1-2009 t/m 29-1-2009
En wat lees ik hier:
[..]
Nog meer camera's! Jaa dat hebben we nodig
Deze club?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een organisatie die dit bericht de wereld in slingerd.
[..]
En dan de wiki
[..]
Wanneer je al een keer geklikt hebt ben je al automagisch lid lijkt het wel.
Je blijft zeuren om de voordelen, wordt jou getoond wat veel mensen een voordeel vinden, is het weer niet goed.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:22 schreef macca728 het volgende:
De snelheid waarmee met de nieuwe pas kan worden gereisd en het overzicht in de kosten van de chipkaart worden als belangrijke voordelen gezien. Een op de vijf reizigers (18 procent) liet weten geen enkel voordeel te zien. De ondervraagden van Mijn-OV noemen de privacy (20 procent) en de storingsgevoeligheid (32 procent), vooral bij het in- en uitchecken bij de poortjes, als mogelijke nadelen.
hahaha overzicht in de kosten ? wat betekent dat in godsnaam.
snelheid hebben we het al eerder over gehad, zie boven voor de abonnementhouders
Toch blijft het apart dat de aanvangsfouten (3 jaar oud inmiddels, wie biedt meer?) er dus nog steeds in zitten.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:32 schreef Yildiz het volgende:
Verder haalt van Aarts natuurlijk de verkeerde voorbeelden aan.
Mobiele telefoon (tientallen jaren ontwikkeld door technici), bankpas (ontwikkeld en getest door technici) en de euro (ingevoerd met hulp van de beste economen) zijn natuurlijk stuk voor stuk zeer andere dingen dan een OV-chipkaart, die door 'beleidsmedewerkers' gekopieerd is uit Hong Kong, en vervolgens met wat geblader in een catalogus voor extra onderdelen in elkaar is gevrot. Verder deed men in het gehele proces geen testen, anders was men er wel achter gekomen dat het zeer onveilig was.
Kijken hoe blij jij bent als je papieren abbo en paspoort zijn gerold als je net de tram in wilt stappen.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:21 schreef Yildiz het volgende:
Kijken hoe blij Aarts is, als onverhoopt zijn OV-chippas geplunderd blijkt te zijn, net als hij in wil checken en slechts 5 minuten de tijd heeft om zijn tram te halen. Dan kun je natuurlijk niet meer in de rij staan, je oude pas laten blokkeren, een nieuwe aanvragen, die betalen en rennen naar je tram in 5 minuten.
In Londen hebben ze 7 jaar over de invoering gedaan. We zijn nog niet eens op de helft.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:34 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Toch blijft het apart dat de aanvangsfouten (3 jaar oud inmiddels, wie biedt meer?) er dus nog steeds in zitten.
Heeft iemand daar een verklaring voor?
Dan had ik jaren geleden al een wel werkende ov-chipkaart uitgevonden...quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:34 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Je blijft zeuren om de voordelen, wordt jou getoond wat veel mensen een voordeel vinden, is het weer niet goed.
Waarom doe je koste wat het kost negatief over de kaart? Werk je bij een strippenkaart drukker ofzo?
Flikker toch op clown. Ik heb jou al vaak zat de voordelen in mijn ogen laten zien. Maar je toont steeds weer aan dat je geen enkel voordeel wilt zien en alleen maar op die kaart wilt zeiken.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:27 schreef macca728 het volgende:
hahaha Snowgoon ziet zelf blijkbaar geen voordelen, moet OV fietsers erbij halen.
Dat die bestaan
moeten fietsers dubbel inchecken ? voor hunzelf en voor de fiets ?
En voor veel mensen wordt het goedkoper.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:37 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dan had ik jaren geleden al een wel werkende ov-chipkaart uitgevonden...
Kom op, het idee is leuk (en dat zullen de meeste hier ook beamen), maar de uitvoering is ronduit belachelijk. Hij wordt voor veel mensen duurder (maar dat kan je vaak pas achteraf zien, als het al kan), de poortjes vertonen te veel problemen, je privacy wordt zwaar geschonden (al maakt jou dat geen ene bal uit, veel andere mensen gelukkig wel): er is dus gewoon nog zo veel te verbeteren dat van het begin af aan verkeerd is gegaan maar nog steeds niet is opgepakt.
Waarom doe je koste wat kost positief over de kaart? Werk je bij een chipkaartdrukker ofzo?
HAHAHA ja snelheid terwijl je aantoonbaar meer handelingen moet verrichten tov nu vaak niets voor abonnementhoudersquote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:38 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Flikker toch op clown. Ik heb jou al vaak zat de voordelen in mijn ogen laten zien. Maar je toont steeds weer aan dat je geen enkel voordeel wilt zien en alleen maar op die kaart wilt zeiken.
voor de meeste mensen wordt het DUURDERquote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:40 schreef snowgoon het volgende:
[..]
En voor veel mensen wordt het goedkoper.
Hoevaak heb jij problemen gehad in Rotterdam?
Privacy wordt niet zwaar geschonden, je lult uit je nek.
Ik doe niet koste wat het kost positief. Ik zie ook wel dat het nog niet soepel gaat en dat er dingen te verbeteren zijn. Maar ik geef het systeem wel een kans en ga niet bij voorbaat op alle slakken wagonladingen zout leggen.
Niet alle OV reizigers zijn abbo houders.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
HAHAHA ja snelheid terwijl je aantoonbaar meer handelingen moet verrichten tov nu vaak niets voor abonnementhouders
Onderbouw die stelling is dat het voor de meeste mensen duurder wordt. Rekenvoorbeelden graag!quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
voor de meeste mensen wordt het DUURDER
nogmaals waarom worden die gegevens dan 7 jaar opgeslagen, nog steeds geen goede reden gehoord
jaquote:
quote:http://www.mijn-ov.nl/m/inschrijven.php
Vul onderstaand formulier in om lid van Mijn-OV te worden.
Dit is voor jou gratis in 2008
Opzeggen kan op ieder moment zonder opzegtermijn.
Nee.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:40 schreef snowgoon het volgende:
[..]
En voor veel mensen wordt het goedkoper.
Die ene test die ik er aan waagde, faalde het systeem feilloos...quote:Hoevaak heb jij problemen gehad in Rotterdam?
Laten we het netjes houden aub.quote:Privacy wordt niet zwaar geschonden, je lult uit je nek.
Vind je het ook niet frappant dat na 3 jaar testen nog steeds dezelfde fouten in het systeem zitten? Als die kaart zo'n succes moet worden, dan hadden ze die fouten toch kunnen aanpakken? Waarom gebeurt dat niet?quote:Ik doe niet koste wat het kost positief. Ik zie ook wel dat het nog niet soepel gaat en dat er dingen te verbeteren zijn. Maar ik geef het systeem wel een kans en ga niet bij voorbaat op alle slakken wagonladingen zout leggen.
Want?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:45 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Nee.
[..]
Die ene test die ik er aan waagde, faalde het systeem feilloos...
En dat na drie jaar testen...
[..]
Laten we het netjes houden aub.
Mijn privacy wordt zwaar geschonden, dat jij aan de jouwe niet veel waarde hecht moet jij weten.
[..]
Vind je het ook niet frappant dat na 3 jaar testen nog steeds dezelfde fouten in het systeem zitten? Als die kaart zo'n succes moet worden, dan hadden ze die fouten toch kunnen aanpakken? Waarom gebeurt dat niet?
Nou dat probleem van poortjes die niet opengaan met je strippenkaart is overmorgen toch echt een probleem van de reiziger, niet van de RET.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:49 schreef macca728 het volgende:
dat snapt Snowgoon niet
dat dezelfde fouten blijven gebeuren na 3 jaar testen.
In de metro gaat het meestal goed, dat klopt, al zijn er nog steeds falende poortjes, poortjes die je niet kan openen met strippenkaart maar met OV chipkaart ALLEEN
Bussen en tram is het nog steeds chaos, zeker in bussen
jij met je 3 strippen en 2 haltes, ja alleen voor die mensen wordt het goedkoper TENZIJ ze binnen 1,5 terug reisden, dan wordt het ook fors duurderquote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:49 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Want?
2 haltes reizen en 3 strippen betalen is goedkoper dan datzelfde stuk met de chipkaart?
Je hebt het 1 keer getest en oordeeld meteen dat het helemaal niet werkt en ook nooit gaat werken
Tot zover jouw geloofwaardigheid
Jouw privacy wordt minder zwaar geschonden dan wanneer je van je GSM of pinpas gebruik maakt. En als je daar zo'n moeite mee hebt kun je ook anoniem reizen
Er zijn meer dan genoeg fouten aangepakt. Het systeem wordt niet zomaar ingevoerd en het systeem is ook nog niet 100% foutenvrij. Er is niemand die dat beweerd. Maar er moet gewoon een keer een goed testtraject zijn. En dat kan niet zolang er twee systemen tegelijk draaien.
poortjes die je niet kan openen met strippenkaart maar met OV chipkaart ALLEENquote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:51 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Nou dat probleem van poortjes die niet opengaan met je strippenkaart is overmorgen toch echt een probleem van de reiziger, niet van de RET.
Zullen we dat probleem alvast afstrepen
Ik denk dat het ook aan jouw manier van dingen uitleggen ligtquote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:52 schreef macca728 het volgende:
[..]
poortjes die je niet kan openen met strippenkaart maar met OV chipkaart ALLEEN
LUISTER NOU EENS
POORTJES DIE ALLEEN VOOR CHIPKAART GEBRUIKT WORDEN WEIGEREN DIENST, NIET DIE VOOR DUBBEL GEBRUIK
jij werkt echt bij de RET he, die luisteren ook al zo slecht
3 strippen 2 haltes is het meest duidelijke nadeel van het strippenkaart systeem. Het zou jou toch moeten aanspreken aangezien jij alles zo goedkoop mogelijk wil!quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:51 schreef macca728 het volgende:
[..]
jij met je 3 strippen en 2 haltes, ja alleen voor die mensen wordt het goedkoper TENZIJ ze binnen 1,5 terug reisden, dan wordt het ook fors duurder
Er zijn al eerder voorbeelden gegeven dat het duurder wordt voor veel mensen, zoek ze maar op (als in: doe eens wat moeite zonder dat zelf telkens alleen van anderen te vragen)quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:49 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Want?
2 haltes reizen en 3 strippen betalen is goedkoper dan datzelfde stuk met de chipkaart?
Ik wist van de problemen en die blijken waar te zijn. Hoeveel meer testen moet je doen? Net zo lang tot het volgens de statistieken wel 'zou werken'quote:Je hebt het 1 keer getest en oordeeld meteen dat het helemaal niet werkt en ook nooit gaat werken
Laten we daar eens over beginnen...quote:Tot zover jouw geloofwaardigheid
Pinpas is in het vorige topic redelijk goed uitgelegd dat dat veel minder inbreuk maakt op je privacy.quote:Jouw privacy wordt minder zwaar geschonden dan wanneer je van je GSM of pinpas gebruik maakt. En als je daar zo'n moeite mee hebt kun je ook anoniem reizen
Het ligt niet aan de twee systemen naast elkaar (kijk maar naar Parijs waar ze een paar jaar uittrekken voor de volledige invoer, dus ook 2 systemen naast elkaar)quote:Er zijn meer dan genoeg fouten aangepakt. Het systeem wordt niet zomaar ingevoerd en het systeem is ook nog niet 100% foutenvrij. Er is niemand die dat beweerd. Maar er moet gewoon een keer een goed testtraject zijn. En dat kan niet zolang er twee systemen tegelijk draaien.
Zucht.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:44 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Onderbouw die stelling is dat het voor de meeste mensen duurder wordt. Rekenvoorbeelden graag!
Frans Mensonides.quote:Duurder uit
Ik zette een Felix Meurders-bril op en sloeg aan het rekenen, als zo’n echte Nederlandse kritische consument, die zijn dubbeltjes zorgvuldig wil omdraaien. Een strippenkaart kost thans 44 cent per strip, als ik even uitga van reizen volgens voltarief op een 45-strippenkaart. Het basistarief bedraagt dus 44 cent; voor elke zone waarin je reist, betaal je ook 44 cent.
Voor een rit in één zone (inclusief eventuele overstap binnen een uur) betaal je dus 88 cent, hoe kort of lang die rit ook is. Straks met de Chipkaart pakt een rit van maximaal 1900 meter goedkoper uit (0,67+ 19*1,1= 87,9). Wie 2 kilometer of meer reist, is duurder uit. Nu reis ik zelden minder dan 2 kilometer met de stadsbus; dan ga ik liever lopen. De reiziger binnen één zone zal onder de OV-chipkaart vast en zeker meer geld in het laatje brengen dan nu.
Hetzelfde geldt voor de lange-afstandsreiziger. Op lange streeklijnen, zoals Connexxion lijn 133, die ik vorige week nam, kom je gemiddeld om de 4,5 kilometer een zonegrens tegen; die afstand is wettelijk vastgelegd bij de introductie van het zonesysteem in de jaren 70. Zo’n gemiddelde zone kost de reiziger thans 44 cent, maar straks 45*1,1=49,5 cent, een tariefsverhoging van ruim 10%. Ook het basistarief, om de bus alleen maar te mogen betreden, is in het OV-chipkaarttijdperk hoger dan nu: 67 tegen 44 cent, zoals gezegd.
http://www.trouw.nl/nieuw(...)_door_ov-chip__.htmlquote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:44 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Onderbouw die stelling is dat het voor de meeste mensen duurder wordt. Rekenvoorbeelden graag!
reageer maar op het probleem, dat niet opgelost wordt.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:56 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik denk dat het ook aan jouw manier van dingen uitleggen ligt
Net ook al. Ik en iemand anders hadden het over kaartlezers en jij gaat ineens over pin automaten zeuren
Die ene strip waar jij het nu over hebt is het starttarief. Dat heb je ook bij de chipkaart.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:57 schreef snowgoon het volgende:
[..]
3 strippen 2 haltes is het meest duidelijke nadeel van het strippenkaart systeem. Het zou jou toch moeten aanspreken aangezien jij alles zo goedkoop mogelijk wil!
Nou, zeg maar hoeveel.quote:En hoeveel mensen maken gebruik van binnen 1 of 1,5 uur terugreizen?
Als ik de wikipedia er op nasla, gaat het met de poortjes hier mis:quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:49 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Er zijn meer dan genoeg fouten aangepakt. Het systeem wordt niet zomaar ingevoerd en het systeem is ook nog niet 100% foutenvrij. Er is niemand die dat beweerd. Maar er moet gewoon een keer een goed testtraject zijn. En dat kan niet zolang er twee systemen tegelijk draaien.
Overigens goede site, staat veel informatie op.quote:Bij metrostations en grotere treinstations kan een "OV-chipkaartgebied" afgesloten worden met toegangspoortjes of -hekjes (tourniquets e.d.) die alleen geopend kunnen worden met de chipkaart. Dit omvat de perrons met de stationstraverse etc., of bestaat eventueel uit aparte delen per perron. In feite bestaan er nu twee OV-chipsystemen:
* Het in en uitchecken in het voertuig.
* Het in en uitchecken in het station.
Als ik al gerold zou worden, zou ik dat natuurlijk wel merken. Ik heb namelijk geen kaartje meer. Als mijn reisaccount geplunderd wordt, zie ik daar niets van. Ik merk er niet eens iets van als ik gehackt zou worden, omdat dat op (korte) afstand gebeurd.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:36 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Kijken hoe blij jij bent als je papieren abbo en paspoort zijn gerold als je net de tram in wilt stappen.
Ownee, dat gebeurd natuurlijk nooit. Dat je chipkaart gehackt en daardoor onbruikbaar wordt is wel al een dagelijks probleem
Mag ik vragen waar je deze illusie vandaan haalt?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:49 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Jouw privacy wordt minder zwaar geschonden dan wanneer je van je GSM of pinpas gebruik maakt. En als je daar zo'n moeite mee hebt kun je ook anoniem reizen
[..]
quote:113 Teletekst wo 28 jan
NS wacht nog 3 jaar met chipkaart
` Het gaat nog zeker drie jaar duren
voordat treinreizigers in het hele land
met de ov-chipkaart kunnen reizen.Dat
zegt de directeur van NS Reizigers.
De NS wil de chipkaart zorgvuldig
invoeren en heeft daarom geen haast met
de introductie.De NS houdt in juni een
eerste proef op de Flevolijn.Pas als
reizigers helemaal tevreden zijn,schaft
de NS het papieren treinkaartje af.
De ov-chipkaart had al jaren geleden
moeten zijn ingevoerd.De werkelijkheid
is dat vanaf morgen alleen de metro in
Rotterdam over is op de ov-chipkaart.
Het GVB in Amsterdam wil in juni de
strippenkaart in de metro afschaffen.
Zelfde bericht van Nu.nl:quote:
quote:NS stelt invoering ov-chipkaart jaren uit
Uitgegeven: 28 januari 2009 07:39
Laatst gewijzigd: 28 januari 2009 08:08
AMSTERDAM - De Nederlandse Spoorwegen maken een pas op de plaats met de invoering van de ov-chipkaart. Het duurt nog tot 2013 voordat de ov-chipkaart in het hele land op de stations is doorgevoerd. Dat heeft de directeur NS Reizigers Jacques Huberts woensdag gezegd tegen de NOS.
Het koppelen van alle systemen, noodzakelijk voor de invoering van de chipkaart, blijkt volgens Huberts te complex om de invoering eerder voor elkaar te krijgen. Daarbij moet de reiziger nog kaartjes kunnen kopen zolang die zich niet prettig voelt bij de chipkaart, zegt Hubert.
Rotterdam
NS wilde de kaart 1 oktober landelijk invoeren, maar volgens Huberts duurt het nog een paar jaar voordat de NS in het hele land zover is. Tussen juni 2006 en augustus 2008 heeft de NS de chipkaart intensief getest in de regio Rotterdam. De spoorwegen starten in juni met een proef met de kaart op de Flevolijn. Uiteindelijk wil de NS het systeem 'voorzichtig, stap voor stap, al lerend' in werking brengen.
Langzaam
NS gaat 'heel langzaam' beginnen met het doorvoeren van de chipkaart op automaten. Daarna volgen andere zaken, waaronder het veiligheidsaspect en de ov-chipkaartpoortjes. In de Rotterdamse metro is de strippenkaart vanaf donderdag niet geldig meer. De Amsterdamse metro volgt later dit jaar.
© Novum
quote:Op woensdag 28 januari 2009 08:25 schreef Basp1 het volgende:
Poll: Wanneer gaat de NS echt de OV_chipknip invoerenVoor 2013 Na 2013 Nooit
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
Nou zoek maar lekker want op de meeste Metro stations zijn nooit RET medewerkersquote:Op woensdag 28 januari 2009 09:21 schreef wdn het volgende:
2013 is al een mooie tijd voor een uitstel. Nu nog hopen dat het tot 2031 duurt want dan ben ik met pensioen of d00d![]()
In de metro stond een interview met een RET man (Pedro Peters). Korte analyse van 1 van zijn opmerkingen op 6 'prangende' vragen van de Metro man:
Indien je een reis maakt van een station met OV chip en tijdens de reis gebruik moet maken van een traject waar (nog) geen OV chip is dien je een compensatiekaart aan te schaffen. Deze compensatiekaart dien je te laten afstempelen en geeft recht op restitutie van teveel afgeboekte saldo. Achteraf... Handig als je kaart leeggetrokken wordt met geld dat je achteraf terugkrijgt maar NU nodig hebt om te reizen.
Alls er storingen zijn aan de oplaadstations dan dien je een RET medewerker te zoeken en te vragen naar een servicekaart. Hiermee kun je reizen naar een lokatie waar je wel kunt opladen.
Echt hoe meer ik er over lees des te meer wens ik dat 2013 2031 wordt
quote:Londenaren tevreden over hun OV-chipkaart
27 januari 2009
Londenaren zijn dik tevreden over hun OV-chipkaart. In de hoofdstad van Groot-Brittannië is deze zogeheten 'Oyster Card' ruim vijf jaar geleden ingevoerd. De Engelse kaart is vergelijkbaar met de digitale kaart die vanaf donderdag het enige geldige vervoerbewijs voor de Rotterdamse metro is.
Het metronet van Londen is niet te vergelijken met dat van Rotterdam. Het netwerk telt 11 lijnen en 270 stations. Dagelijks zijn er ruim 3,5 miljoen reizigers.
Sinds de introductie van de Oyster Card zijn er al 17 miljoen exemplaren van verkocht.
En als ze er wel zijn heb je doorgaans ook weinig aan ze.quote:Op woensdag 28 januari 2009 09:29 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nou zoek maar lekker want op de meeste Metro stations zijn nooit RET medewerkers
In Londen is er altijd een medewerker aanwezig, maar ik zie dat in Nederland niet gebeuren
Als veel mensen morgen maar wel wat aan die ret medewerkers hebben.quote:Op woensdag 28 januari 2009 09:43 schreef Q. het volgende:
En als ze er wel zijn heb je doorgaans ook weinig aan ze.
Oh ja. Die RET medewerkers hebben volgens Peters mobiele scanners bij zich! Zodat ze je kunnen in- en uitscannen als de poortjes niet werken.quote:Op woensdag 28 januari 2009 09:29 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nou zoek maar lekker want op de meeste Metro stations zijn nooit RET medewerkers
In Londen is er altijd een medewerker aanwezig, maar ik zie dat in Nederland niet gebeuren
uitzendkrachten, studenten en met alle respect gepensioneerden ?quote:Op woensdag 28 januari 2009 09:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als veel mensen morgen maar wel wat aan die ret medewerkers hebben.
ok, maar ook 7 jaar ?quote:Op woensdag 28 januari 2009 10:02 schreef wdn het volgende:
[..]
Oh ja. Die RET medewerkers hebben volgens Peters mobiele scanners bij zich! Zodat ze je kunnen in- en uitscannen als de poortjes niet werken.![]()
(zou hij zelf geloven dat dat werkt!?)
macca728: in London worden de gegevens permanent opgeslagen edoch NIET door de OV bedrijven maar door de overheid.
Echt jammer dat ik geen vrij kan krijgen om een dagje op de metrostations te gaan kijken.quote:Op woensdag 28 januari 2009 09:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als veel mensen morgen maar wel wat aan die ret medewerkers hebben.
poortjes werken toch prima volgens RET, beetje overbodig danquote:Op woensdag 28 januari 2009 10:02 schreef wdn het volgende:
[..]
Oh ja. Die RET medewerkers hebben volgens Peters mobiele scanners bij zich! Zodat ze je kunnen in- en uitscannen als de poortjes niet werken.![]()
(zou hij zelf geloven dat dat werkt!?)
macca728: in London worden de gegevens permanent opgeslagen edoch NIET door de OV bedrijven maar door de overheid.
nou ik zal het er haast voor over hebben om met een camera te gaan staan heel de dagquote:Op woensdag 28 januari 2009 10:04 schreef Q. het volgende:
[..]
Echt jammer dat ik geen vrij kan krijgen om een dagje op de metrostations te gaan kijken.
Ik heb mijn post aangepast want ik was te vlug.quote:Op woensdag 28 januari 2009 10:03 schreef macca728 het volgende:
[..]
ok, maar ook 7 jaar ?
In Parijs worden ze straks ook opgeslagen maar slechts 48 uur
quote:Privacy
Elke kaart heeft -uiteraard- een uniek nummer en gebruikers kunnen de details van hun reizen gedurende de afgelopen acht weken inzien via internet. Dit betekent dat zodra iemand het nummer van de kaart van een gebruiker kan achterhalen alle reisgegevens beschikbaar worden.
Groot-Brittannië kent wetgeving gelijk aan de Nederlandse Wet bescherming persoonsgegevens, het gebruik van de informatie over reizen is daardoor strak aan banden gelegd. Pay as you go kaarten kunnen in principe anoniem zijn, bij weekkaarten en soortgelijke periodieke kaarten moet de gebruiker zich identificeren.
Transport for Londen gebruikt gegevens uit het Oystersysteem voor analyse van vervoersstromen, hierbij wordt alleen gebruik gemaakt van de kenmerken van reizen en wordt geen link gelegd met de identiteit van de gebruiker. In een strafrechtelijk onderzoek kan de politie verzoeken om gegevens van een bepaalde Oyster-kaart [3] Tussen augustus 2004 en maart 2006 ontving Transport for Londen (TfL) 436 van dit soort verzoeken van de politie. Hiervan werden 409 verzoeken gehonoreerd. In 2008 werd bekend dat de inlichtingendiensten eveneens toegang willen hebben tot het systeem[4], voor zover bekend was hiervan nog geen sprake.
In London zijn er tot nu toe storingen geweest die 2x 1 miljoen pond minder inkomsten hebben opgeleverd. Was aanleiding voor Transport for London om het contract met TranSys op te zeggenquote:Op woensdag 28 januari 2009 10:04 schreef macca728 het volgende:
[..]
poortjes werken toch prima volgens RET, beetje overbodig dan![]()
![]()
RET!quote:Op woensdag 28 januari 2009 10:04 schreef macca728 het volgende:
[..]
poortjes werken toch prima volgens RET, beetje overbodig dan![]()
![]()
Ik verwacht eingelijk alleen dat de vervoerders hier in nederland toch zullen proberen om de problemen op dat moment naar de reiziger te schuiven en deze voor de kosten te laten opdraaien.quote:Op woensdag 28 januari 2009 10:08 schreef wdn het volgende:
[..]
In London zijn er tot nu toe storingen geweest die 2x 1 miljoen pond minder inkomsten hebben opgeleverd. Was aanleiding voor Transport for London om het contract met TranSys op te zeggen
Ik weet het niet. Er wordt door anderen gedaan alsof het een groot probleem is.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:59 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Die ene strip waar jij het nu over hebt is het starttarief. Dat heb je ook bij de chipkaart.
[..]
Nou, zeg maar hoeveel.
Er is niet 1 oorzaak van alle problemen. Alle problemen hebben hun eigen oorzaak. Denk eens niet zo simpel man.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
reageer maar op het probleem, dat niet opgelost wordt.
Volgens jou ligt dat aan 2 systemen, terwijl voor die poortjes alleen de chipkaart geld al 2 jaar
Wat wil je nu met die quote zeggen?quote:Op woensdag 28 januari 2009 00:35 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Als ik de wikipedia er op nasla, gaat het met de poortjes hier mis:
[..]
Overigens goede site, staat veel informatie op.
Die helaas niet al te positief is...![]()
Waarom zou dat wel langer gemaakt moeten worden?quote:Op woensdag 28 januari 2009 00:47 schreef macca728 het volgende:
alleen de NS heeft al gezegd dat veel stations niet afgesloten worden met poortjes
Leuk als je iemand op moet halen en de trein heeft vertraging. Heb je 35 min max, nou je bent er vroeg, moet je na 35 min opnieuw inchecken om op je geliefde staan te wachten. Waarom wordt dat niet langer gemaakt ?
wat heeft de strippenkaart nou te maken met iemand afhalen ?quote:Op woensdag 28 januari 2009 10:48 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Waarom zou dat wel langer gemaakt moeten worden?
Met de strippenkaart was een lange tijd nodig omdat één strip een reis van een uur kan zijn. Nu je per kilometer gaat betalen is die tijd niet meer zo van belang.
Dat je binnen een uur terug kon reizen is eerder een nadeel van het systeem dan een bewuste service van de strippenkaart.
Ow omdat reizigers mischien wat extra mogelijkheden hadden wordt het nu maar door jou betiteld dat het een nadeel van het systeem was.quote:Op woensdag 28 januari 2009 10:48 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Waarom zou dat wel langer gemaakt moeten worden?
Met de strippenkaart was een lange tijd nodig omdat één strip een reis van een uur kan zijn. Nu je per kilometer gaat betalen is die tijd niet meer zo van belang.
Dat je binnen een uur terug kon reizen is eerder een nadeel van het systeem dan een bewuste service van de strippenkaart.
Het hacken van een kaart zorgt er niet meteen voor dat je jouw kaart niet meer kunt gebruiken.quote:Op woensdag 28 januari 2009 07:20 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Als ik al gerold zou worden, zou ik dat natuurlijk wel merken. Ik heb namelijk geen kaartje meer. Als mijn reisaccount geplunderd wordt, zie ik daar niets van. Ik merk er niet eens iets van als ik gehackt zou worden, omdat dat op (korte) afstand gebeurd.
Het hacken is nu al lucratief. Dat het nu niet zo vaak gebeurd, komt meer omdat het een nieuwe techniek is. Net zoals skimmen ook niet direct bij de invoer van de bankpas gebeurde. Maar gezien skimmen dermate lastig en daarmee niet altijd winstgevend is, gebeurd het niet vaak.
Het hacken van een reisaccount is echter wel lucratief, en met een beetje geluk merkt de reiziger het pas erg laat op. Nog een punt waardoor het hacken vaak zal voorkomen: het is niet te traceren.
[..]
Mag ik vragen waar je deze illusie vandaan haalt?
Mooi toch dat ze de tijd nemen!quote:
Ja leuk joh. 20 jaar lang met 2 verschillende systemen werkenquote:Op woensdag 28 januari 2009 09:21 schreef wdn het volgende:
2013 is al een mooie tijd voor een uitstel. Nu nog hopen dat het tot 2031 duurt want dan ben ik met pensioen of d00d![]()
In de metro stond een interview met een RET man (Pedro Peters). Korte analyse van 1 van zijn opmerkingen op 6 'prangende' vragen van de Metro man:
Indien je een reis maakt van een station met OV chip en tijdens de reis gebruik moet maken van een traject waar (nog) geen OV chip is dien je een compensatiekaart aan te schaffen. Deze compensatiekaart dien je te laten afstempelen en geeft recht op restitutie van teveel afgeboekte saldo. Achteraf... Handig als je kaart leeggetrokken wordt met geld dat je achteraf terugkrijgt maar NU nodig hebt om te reizen.
Alls er storingen zijn aan de oplaadstations dan dien je een RET medewerker te zoeken en te vragen naar een servicekaart. Hiermee kun je reizen naar een lokatie waar je wel kunt opladen.
Echt hoe meer ik er over lees des te meer wens ik dat 2013 2031 wordt
jij bent dom want aan de hand van pinnen kan je niet zien waar iemand heeft gereisd en je telefoon kan je UITZETTEN of THUISLATEN en is ook niet PERSOONSGEBONDENquote:Op woensdag 28 januari 2009 10:52 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Het hacken van een kaart zorgt er niet meteen voor dat je jouw kaart niet meer kunt gebruiken.
Als het hacken nu al lucratief is, dan weet je vast ook wel hoe vaak dat nu al gebeurd en hoeveel mensen daar last van hebben.
En acht, wat dat betreft is het hacken net zo "gevaarlijk" als het verliezen van je abbo of strippenkaart. En als "we" dan toch allerlei doem scenario's gaan verzinnen. Een strippenkaart of abbo is veel makkelijker op te eten door een hond of kat dan een OV chipkaart
Om ook maar eens een vergezocht voordeel te verzinnen.
JIj hebt de illusie dat men jouw GSM signaal niet kan traceren en men bij de bank ook niet kan zien waar en wanneer je wat gepind hebt?
Dan ben je wel naief.
Nee daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen in jouw geval. Ik denk dat ondertussen al die 100'den RET medewerkers die in Rotterdam hard weglopen als je jou met al je zeurende vragen aan zien komenquote:Op woensdag 28 januari 2009 09:29 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja leuk he, kiest de NS voorquote:Op woensdag 28 januari 2009 10:54 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ja leuk joh. 20 jaar lang met 2 verschillende systemen werken
Nou inderdaad. De RET laat de 200.000 reizigers waarbij niet is uitgecheckt ook compleet stikken. De RET doet helemaal geen moeite om dat terug te betalenquote:Op woensdag 28 januari 2009 10:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik verwacht eingelijk alleen dat de vervoerders hier in nederland toch zullen proberen om de problemen op dat moment naar de reiziger te schuiven en deze voor de kosten te laten opdraaien.![]()
Hoe zit het eigenlijk met het oyster systeem in londen wordt daar ook eerst een basistarief afgehaald, en dan als je uitstapt weer vererekend met het werkelijke bedrag?
hierook nog met zones hoorquote:Op woensdag 28 januari 2009 10:59 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Nou inderdaad. De RET laat de 200.000 reizigers waarbij niet is uitgecheckt ook compleet stikken. De RET doet helemaal geen moeite om dat terug te betalen
In Londen werken ze nog met zones.
Je mag nu helemaal niet het perron op zonder kaartje.quote:Op woensdag 28 januari 2009 10:51 schreef macca728 het volgende:
[..]
wat heeft de strippenkaart nou te maken met iemand afhalen ?
Ik kan nu toch iemand afhalen zonder mezelf in te checken ?
In de toekomst krijg je een wacht kaart die 35 min geldig is, nou dat is vrij kort zeker als je nog wat gaat kopen in een station
Tuurlijk joh. Ze gaan het zonessysteem afschaffen. Je weet wel dat systeem waarbij je soms 3 strippen moet betalen om maar 2 haltes te rijden.quote:Op woensdag 28 januari 2009 10:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow omdat reizigers mischien wat extra mogelijkheden hadden wordt het nu maar door jou betiteld dat het een nadeel van het systeem was.Waarom zijn er ov bedrijven in nederland, om net zoals de overheid ook maar te gaan proberen burgers tot het maximum uit te persen daar begint het wel op te lijken vooral met deze argumantatie van jou er weer bij.
quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:02 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Tuurlijk joh. Ze gaan het zonessysteem afschaffen. Je weet wel dat systeem waarbij je 3 strippen moest betalen om misschien maar 2 haltes te rijden.
Lijkt me duidelijk dat de overheid de mensen zoveel mogelijk mensen uit wil persen
Ach wat stom van me! Die pin automaten zweven allemaal rond, die staan nooit op vaste plaatsen. Dus men kan nooit zien waar je was op een bepaald tijdstipquote:Op woensdag 28 januari 2009 10:55 schreef macca728 het volgende:
[..]
jij bent dom want aan de hand van pinnen kan je niet zien waar iemand heeft gereisd en je telefoon kan je UITZETTEN of THUISLATEN en is ook niet PERSOONSGEBONDEN
en nogmaals, hoe lang worden die pin en telefoongegevens van jou opgeslagen ?
Joepie! NOG een kaart er bij. Da's vast om het allemaal 'makkelijk' te makenquote:Op woensdag 28 januari 2009 10:51 schreef macca728 het volgende:
[..]
wat heeft de strippenkaart nou te maken met iemand afhalen ?
Ik kan nu toch iemand afhalen zonder mezelf in te checken ?
In de toekomst krijg je een wacht kaart die 35 min geldig is, nou dat is vrij kort zeker als je nog wat gaat kopen in een station
nee de NS kiest ervoor om de Chipkaart geleidelijk in te voeren. En uiterlijk in 2013 willen ze daar mee klaar zijn is nu het plan.quote:Op woensdag 28 januari 2009 10:55 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja leuk he, kiest de NS voor
wat een dom bedrijf zeg
Nee hoor. Niet nog een kaart erbij, gewoon een virtueel kaartje op je OV chipkaart.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:04 schreef Metatron het volgende:
[..]
Joepie! NOG een kaart er bij. Da's vast om het allemaal 'makkelijk' te maken.
je zegt het zelf, nu nog de conclusiequote:Op woensdag 28 januari 2009 11:04 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ach wat stom van me! . Dus men kan nooit zien waar je waDie pin automaten zweven allemaal rond, die staan nooit op vaste plaatsens op een bepaald tijdstip
JIj koopt een telefoon om die uit te zetten of thuis te laten?
Geen idee hoelang die gegevens bewaard worden. Ik kan mijn giro transactie van 3 jaar geleden nog inzien via internet.
Ga je die kostenerekening hierboven nog eens lezen en begrijpen, of blijf je met deze kolder komen?quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:02 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Tuurlijk joh. Ze gaan het zonessysteem afschaffen. Je weet wel dat systeem waarbij je soms 3 strippen moet betalen om maar 2 haltes te rijden.
Lijkt me duidelijk dat de overheid de mensen zoveel mogelijk mensen uit wil persen
zo in 2005 gestart met testen en in 2013 al klaarquote:Op woensdag 28 januari 2009 11:05 schreef snowgoon het volgende:
[..]
nee de NS kiest ervoor om de Chipkaart geleidelijk in te voeren. En uiterlijk in 2013 willen ze daar mee klaar zijn is nu het plan.
Tuurlijk joh. Iedereen gaat gewoon 2 km lopenquote:Op woensdag 28 januari 2009 11:08 schreef Metatron het volgende:
[..]
Ga je die kostenerekening hierboven nog eens lezen en begrijpen, of blijf je met deze kolder komen?
Voor <2km afstanden pakt bijna geen hond het OV. Alleen al in de tijd dat je op de volgende bus/metro staat te wachten ben je al naar je bestemming gelopen namelijk. En afgezien van die achterlijk korte ritjes is de chipkaart DUURDER dan een zone-systeem + strippenkaart.
En ik zie in de berichten staan dat ze in 2013 klaar willen zijn. Dus geen 20 jaar 2 systemen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
zo in 2005 gestart met testen en in 2013 al klaar
ik hoor de NS voorlichter net zeggen, dat ze de chipkaart pas in gaan voeren als er ook vertrouwen in is
Even voor de duidelijkheid, denk jij nou echt dat de bank niet kan nazien waar en wanneer jij gepind hebt?quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:07 schreef macca728 het volgende:
[..]
je zegt het zelf, nu nog de conclusie
of neem je je pinapparaat mee op reis ? zal me niets verbazen
En in Londen worden de gegevens maximaal 8 weken opgeslagen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 10:03 schreef macca728 het volgende:
[..]
ok, maar ook 7 jaar ?
In Parijs worden ze straks ook opgeslagen maar slechts 48 uur
wat is nou je punt ?quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:14 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid, denk jij nou echt dat de bank niet kan nazien waar en wanneer jij gepind hebt?
dat vraag ik me ook af, maar niemand geeft daar een goed argument voorquote:Op woensdag 28 januari 2009 11:17 schreef Igen het volgende:
[..]
En in Londen worden de gegevens maximaal 8 weken opgeslagen.
Maar in Nederland schijnt die 7 jaar nodig te zijn voor de belastingdienst ofzo. Vraag me dan wel af waarom ze die gegevens niet na maximaal een paar maanden kunnen anonymiseren.
Elke keer dat jij pint kan de bank zien dat jij daar was.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:17 schreef macca728 het volgende:
[..]
wat is nou je punt ?
kan de bank dan zien waar ik geweest ben ? waar ik naar toe ga ? dagelijks ?
Dat doen ze wel. In afspraak met het CBP.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:17 schreef Igen het volgende:
[..]
En in Londen worden de gegevens maximaal 8 weken opgeslagen.
Maar in Nederland schijnt die 7 jaar nodig te zijn voor de belastingdienst ofzo. Vraag me dan wel af waarom ze die gegevens niet na maximaal een paar maanden kunnen anonymiseren.
trek nou die conclusie eensquote:Op woensdag 28 januari 2009 11:20 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Elke keer dat jij pint kan de bank zien dat jij daar was.
Net als bij de persoonlijke chipkaart.
Dan heb je bij de chipkaart nog het voordeel dat je voor een anonieme versie kan kiezen.
MIjn conclusie: Iedereen die zijn pinpas of GSM gebruikt heeft zijn privacy allang opgegeven en de OV chipkaart maakt daar niet nog meer inbreuk op.quote:
Nou gewoon voor het geval dat. Je weet maar nooit immers. Als er bijvoorbeeld een terroristische aanslag komt moet kunnen worden nagegaan of er gebruik is gemaakt van het OV in die regio, en wanneer en waar enzo.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:42 schreef macca728 het volgende:
nogmaals waarom worden die gegevens dan 7 jaar opgeslagen, nog steeds geen goede reden gehoord
nee idioot, met de chipkaart kunnen ze zien waar je heengaat, met de pinpas en telefoon niet, maar dat begrijp jij maar nietquote:Op woensdag 28 januari 2009 11:28 schreef snowgoon het volgende:
[..]
MIjn conclusie: Iedereen die zijn pinpas of GSM gebruikt heeft zijn privacy allang opgegeven en de OV chipkaart maakt daar niet nog meer inbreuk op.
Een conclusie die ik al zo'n 14676785 keer heb getrokken, maar die maar niet tot jou door wilt dringen.
Achja, zien waar je heen gaat is veel gevaarlijker dan zien waar je bent geweestquote:Op woensdag 28 januari 2009 11:31 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee idioot, met de chipkaart kunnen ze zien waar je heengaat, met de pinpas en telefoon niet, maar dat begrijp jij maar niet
Behalve bij jou natuurlijk want jij pint 100x per dag
ook al 100x uitgelegd
Ja inderdaad. Deze discussie is telkens een herhaling van zetten. Maar jij wilt toch ook telkens horen wat de voordelen zijn en om de zoveel tijd ga jij ook weer alle nadelen herhalen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:33 schreef macca728 het volgende:
wij herhalen zo vaak omdat jij met dezelfde dingen komt
3 strippen 2 haltes, GSM en pinpas
Deze gegevens maken onderdeel uit van de boekhouding zeg maar en dan krijgt een bedrijf te maken met de bewaarplicht. Er zijn verschillende termijnen en in het geval van de OV gegevens gaat het om 7 jaar.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:20 schreef macca728 het volgende:
[..]
dat vraag ik me ook af, maar niemand geeft daar een goed argument voor
en warom voor de belastingen ? voor naheffingen ofzo ? extra BTW als ik in de spits gereist heb ?
Met de telefoon op zak kun je tot op huisniveau gevolgd wordenquote:Op woensdag 28 januari 2009 11:31 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee idioot, met de chipkaart kunnen ze zien waar je heengaat, met de pinpas en telefoon niet, maar dat begrijp jij maar niet
Behalve bij jou natuurlijk want jij pint 100x per dag
ook al 100x uitgelegd
Je maakt mij niet wijs dat de vervoersbedrijven verplicht van onze overheid ook moeten bijhouden dat pietje puk die reis gemaakt op die dag op dat tijdstip gemaakt heeft.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:46 schreef Freeflyer het volgende:
Deze gegevens maken onderdeel uit van de boekhouding zeg maar en dan krijgt een bedrijf te maken met de bewaarplicht. Er zijn verschillende termijnen en in het geval van de OV gegevens gaat het om 7 jaar.
Houden dan ook de telecomproviders een database waar de telefoon is op welk tijdstip bij?quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:47 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Met de telefoon op zak kun je tot op huisniveau gevolgd worden
Nou, gewoon ervaring. Ik ga voor 2 km in ieder geval niet op een bus of metro wachten. Eigenlijk niemand die ik ken doet dat.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:12 schreef snowgoon het volgende:
Waar haal je die kolder vandaan dat de meeste mensen 2 km gaan lopen? Gebeurd zeker vooral bij ouderen
In de zaak Louwes zijn telefoon gegevens gebruikt om aan te tonen dat Louwe op het moment van de moord in de buurt was.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Houden dan ook de telecomproviders een database waar de telefoon is op welk tijdstip bij?
En hoe lang duurt het voordat de gegevens "het archief in gaan"? Bron?quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:21 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dat doen ze wel. In afspraak met het CBP.
Zo gauw de gegevens het archief in gaan, worden de persoons gegevens weggehaald.
Je oma ook niet?quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:53 schreef Metatron het volgende:
[..]
Nou, gewoon ervaring. Ik ga voor 2 km in ieder geval niet op een bus of metro wachten. Eigenlijk niemand die ik ken doet dat.
Correct. In beweging blijven wordt door de artsen zelfs aangeraden, en wandelen is beter dan een bus inklimmen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:54 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Je oma ook niet?
Die gaat ook gewoon 2 km lopen met haar nieuwe heup?
Dat staat er niet bij in de afspraken die met het CBP zijn gemaakt. Dat zal in ieder geval geen jaren zijn, want anders zou het CBP er niet mee akkoord zijn gegaan.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:53 schreef Igen het volgende:
[..]
En hoe lang duurt het voordat de gegevens "het archief in gaan"? Bron?
Nu heb je het over gevoerde gepsprekken, ik vroeg naar het bijhouden van de bewegingen van een telefoon.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:53 schreef snowgoon het volgende:
In de zaak Louwes zijn telefoon gegevens gebruikt om aan te tonen dat Louwe op het moment van de moord in de buurt was.
Tuurlijk joh, jij bepaald even dat de meeste mensen liever 2 km in de regen gaan lopen dan de bus nemenquote:Op woensdag 28 januari 2009 11:56 schreef Metatron het volgende:
[..]
Correct. In beweging blijven wordt door de artsen zelfs aangeraden, en wandelen is beter dan een bus inklimmen.
En verder ben je wel erg krampachtig bezig. Die korte kloteritjes waarbij de chipkaart goedkoper uitvalt zijn een zeer klein percentage van de totale hoeveelheid ritten. Het overgrote merendeel van de ritten valt dus duurder uit.
Misschien moet je die chip-plaat eens voor je hoofd weghalen.
telefoon kan je uitzetten en gegevens worden niet 7 jaar bewaardquote:Op woensdag 28 januari 2009 11:47 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Met de telefoon op zak kun je tot op huisniveau gevolgd worden
weleens van fiets gehoord ?quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:59 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Tuurlijk joh, jij bepaald even dat de meeste mensen liever 2 km in de regen gaan lopen dan de bus nemen
En dan ben ik krampachtig bezig
Ja, kijk maar eens naar de Deventer moordzaak (Louwes heet die kerel volgens mij) waar oorspronkelijk die gegevens mede voor de veroordeling zorgde.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Houden dan ook de telecomproviders een database waar de telefoon is op welk tijdstip bij?
Zoals hierboven ook al vermeld dat gaat over gevoerde gesprekken, worden ook de verplaatsingen bijgehouden waarvan we weten dat het mogelijk is, maar waarvan ik graag wil weten of het ook gebeurd?quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:02 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Ja, kijk maar eens naar de Deventer moordzaak (Louwes heet die kerel volgens mij) waar oorspronkelijk die gegevens mede voor de veroordeling zorgde.
Nee, ging niet over gevoerde gesprekken. Ging om met welke mast de telefoon kontakt heeft gemaakt. Daar kwam bij Louwes bij dat hij een kort gesprek had gevoerd richting de weduwe van x aantal seconden.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nu heb je het over gevoerde gepsprekken, ik vroeg naar het bijhouden van de bewegingen van een telefoon.
Geen idee of de telecom bedrijven alle bewegingen bijhouden. Maar je hebt toch geen telefoon om hem niet te gebruiken?quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nu heb je het over gevoerde gepsprekken, ik vroeg naar het bijhouden van de bewegingen van een telefoon.
Ja hoor.quote:
quote:Hoe lang moet u uw boekhouding bewaren?
U bent wettelijk verplicht uw boekhouding 7 jaar te bewaren. Het maakt daarbij niet uit of u de gegevens digitaal bewaart of op papier. Alleen de balans en de staat van baten en lasten moet u (ook) op papier bewaren.
De bewaarplicht van 7 jaar geldt ook nog als u uw onderneming hebt beëindigd. In verband met een mogelijke eindcontrole moet u, net zoals tijdens de exploitatie van het bedrijf, over alle bescheiden kunnen beschikken.
Gegevens die betrekking hebben op onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u bewaren gedurende de 9 jaren die volgen op het jaar waarin u de onroerende zaak bent gaan gebruiken. Dit houdt verband met de herzieningstermijn voor onroerende zaken.
Let op!
Uw boekhouding moet na 7, respectievelijk 10 jaar, nog leesbaar en toegankelijk zijn. Als u gegevens hebt opgeslagen in gegevensbestanden van niet meer door u gebruikte programma's of apparatuur, moeten deze gegevens toch beschikbaar blijven (kunnen worden ingelezen en zo nodig kunnen worden afgedrukt).
quote:Wat behoort tot uw administratie?
Alle gegevens over de onderneming, die u op papier, elektronisch of op microfilm vastlegt, behoren tot uw administratie. Denk aan:
* kasadministratie (ook kladaantekeningen) en kassabonnen
* financiële aantekeningen, zoals in- en verkoopboek
* tussentijds gemaakte controleberekeningen
* ontvangen facturen en kopieën van verzonden facturen
* bank- en giroafschriften
* contracten, overeenkomsten en andere afspraken
* agenda's en afsprakenboeken
* correspondentie
* databestanden
* registers van overbrengingen naar andere EU-landen
* verklaringen (landbouwverklaring, inkoopverklaring en dergelijke)
* vergunningen
* specificaties van uw aangiften
Deze gegevens hebt u onder andere nodig voor het juist kunnen invullen van uw Aangifte omzetbelasting. Bovendien zijn deze gegevens noodzakelijk voor controle door de Belastingdienst.
Nou hoera! Petje af voor de overheid! De angstcampagne heeft gewerkt.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:28 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Nou gewoon voor het geval dat. Je weet maar nooit immers. Als er bijvoorbeeld een terroristische aanslag komt moet kunnen worden nagegaan of er gebruik is gemaakt van het OV in die regio, en wanneer en waar enzo.
Dan de bijbehorende videobeelden erbij nemen en je hebt de daders te pakken.
Plastic is duur hoor!quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:24 schreef Merel het volgende:
Kan iemand me vertellen waarom zo'n kaart ¤ 7 euro moet kosten? Bij een strippenkaart betaal ik toch ook niet voor het papiertje? Vreemd dat er meteen zo'n starttarief aan zit.
quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:06 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Nee, ging niet over gevoerde gesprekken. Ging om met welke mast de telefoon kontakt heeft gemaakt. Daar kwam bij Louwes bij dat hij een kort gesprek had gevoerd richting de weduwe van x aantal seconden.
Dat heeft niets met een gesprek uit te staan. Je telefoon maakt om de x tijd (max 2-3 minuten) contact los van het bellen/ sms-en.
Maurice de hond heeft het steeds over de gesprekken.quote:http://www.maurice.nl/media/2/20080414-Het%20alibi%20van%20Louwes.pdf
Uit deze computerinformatie van o.a. de desbetreffende paal in Deventer had vastgesteld kunnen worden op welke afstand de GSM zich bevond tijdens het telefoongesprek. Deze informatie is NIET door het
rechercheteam opgevraagd.1 Na 6 maanden is die informatie door KPN vernietigd.
Zo'n kaart moet niet perse 7 euro kosten.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:24 schreef Merel het volgende:
Kan iemand me vertellen waarom zo'n kaart ¤ 7 euro moet kosten? Bij een strippenkaart betaal ik toch ook niet voor het papiertje? Vreemd dat er meteen zo'n starttarief aan zit.
Jij gebruikt een GSM niet om te bellen?quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
[..]
Maurice de hond heeft het steeds over de gesprekken.
Ik zie nog nergens iets dat ook je reisgedrag gemonitord wordt van je GSM.
Wat ook leuk om te lezen is , dat de KPN na 6 maanden de informatie weg gooide. Of dat nu nog gebeurd weet ik niet.
Anonieme kaarten zijn toch niet gratis te krijgen?quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:28 schreef snowgoon het volgende:
Zo'n kaart moet niet perse 7 euro kosten.
Er zijn ook gratis varianten en kortingsacties. Of als je een NS abbo hebt, dan krijg je de kaart erbij.
Maar ik wil helemaal geen stukje techniek kopen, ik wil gewoon van A naar B reizen.quote:En waarom het geld kost, het is een stukje techniek dat je koopt en misschien is het ook wel om te zorgen dat je die kaart goed bewaard.
Daar ben ik het dus ook niet mee eensquote:Net zoals als je bankpas die tegenwoordig geld kost.
God, heb je er weer eentje. Eenquote:Op woensdag 28 januari 2009 12:32 schreef Merel het volgende:
[..]
Maar ik wil helemaal geen stukje techniek kopen, ik wil gewoon van A naar B reizen.
Waarom zou je bij een strippenkaart niet voor het papiertje, vervoerskosten en achterliggende administratie betalen danquote:Op woensdag 28 januari 2009 12:24 schreef Merel het volgende:
Jawel hoor. Er zijn wegwerpkaarten te koop.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:32 schreef Merel het volgende:
[..]
Anonieme kaarten zijn toch niet gratis te krijgen?
[..]
Maar ik wil helemaal geen stukje techniek kopen, ik wil gewoon van A naar B reizen.
[..]
Daar ben ik het dus ook niet mee eens
Wat schatitigquote:Op woensdag 28 januari 2009 12:36 schreef Q. het volgende:
[..]
God, heb je er weer eentje. Eenreiziger
met een
eigen mening
. Het OV is er niet voor de reizigers, het OV is er voor de vervoersbedrijven! Je snapt er ook niets van hè?
Een prepaid anonieme telefoon met wel 30 euro per jaar beltegoed wat ik altijd cash betaal .quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:30 schreef snowgoon het volgende:
Jij gebruikt een GSM niet om te bellen?
Dus bij een GSM worden de gevegens alleen maar bijgehouden op het moment dat je belt/sms'st. Hoe lang houden de telecomproveiders die gegevens vast? (in het eerder gelinkte document maar 6 maanden wat nogal een verschil is met 7 jaar)quote:En het reisgedrag wordt niet bijgehouden, het wordt bijgehouden waar je was op het moment dat je belde. Net zoals de chipkaart ook niet constant een signaal afgeeft waar die is.
Sinds wanneer? Ik heb namelijk nog nooit voor mijn bankpas betaald (abn)quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:28 schreef snowgoon het volgende:
[..]
<..>
Net zoals als je bankpas die tegenwoordig geld kost.
Postbank al jaren in ieder geval. Ok alleen als je hem gesloopt hebt voor de verval datum, maar aangezien de kwaliteit van de magneetstrips veel te wensen over laat moeten veel mensen deze pas voor de verval datum vervangen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:42 schreef wdn het volgende:
Sinds wanneer? Ik heb namelijk nog nooit voor mijn bankpas betaald (abn)![]()
Mijn pas is tot nu toe iedere gratis verstrekt op het moment dat de vervaldatum werd bereikt.
Als student wel, meeste andere mensen niet.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:42 schreef wdn het volgende:
[..]
Sinds wanneer? Ik heb namelijk nog nooit voor mijn bankpas betaald (abn)![]()
Mijn pas is tot nu toe iedere gratis verstrekt op het moment dat de vervaldatum werd bereikt.
Die is dus niet zo gratis.quote:Waarom een Privé Pakket?
Het Privé Pakket van ABN AMRO is een compleet pakket voor al uw bankzaken. U krijgt een betaalrekening met Wereldpas. Het pakket kunt u kosteloos uitbreiden met onder andere een creditcard en een spaarrekening.
U krijgt standaard (¤ 8,25 per kwartaal):
een betaalrekening
een Wereldpas
Internet Bankieren
Financieel Jaaroverzicht
Wordt je privacy minder geschonden als de gegevens korter worden bewaard?quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een prepaid anonieme telefoon met wel 30 euro per jaar beltegoed wat ik altijd cash betaal .![]()
[..]
Dus bij een GSM worden de gevegens alleen maar bijgehouden op het moment dat je belt/sms'st. Hoe lang houden de telecomproveiders die gegevens vast? (in het eerder gelinkte document maar 6 maanden wat nogal een verschil is met 7 jaar)
Ja.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:48 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Wordt je privacy minder geschonden als de gegevens korter worden bewaard?
quote:Op woensdag 28 januari 2009 10:48 schreef snowgoon het volgende:
Die zijn duurder.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:40 schreef snowgoon het volgende:
Jawel hoor. Er zijn wegwerpkaarten te koop.
Dan koop je toch gewoon een dagkaart die je aan het einde van de dag weg doet.
Zolang gegevens worden bewaard over mijn gedrag, wordt een inbreuk gemaakt op mijn persoonlijke leven. Hoe langer gegevens bewaard worden, hoe langer die inbreuk gemaakt wordt, plus hoe groter de kans wordt dat die gegevens gebruikt gaan worden voor zaken die ik niet wil.quote:
Ik heb echt nog nooit 8,25 betaald.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:46 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als student wel, meeste andere mensen niet.
[..]
Die is dus niet zo gratis.
Wat denk jij dat voor een toerist handiger is?quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:53 schreef Merel het volgende:
[..]
Die zijn duurder.
En ik wil maar twee haltes, daar heb ik geen dagkaart voor nodig, dan betaal ik voor een hele dag rondreizen terwijl ik maar twee minuutjes met de metro hoef!
En ik ben de lui om die twee haltes te lopen ja
Ik snap best dat dit systeem handig kan zijn voor mensen met abonnementen hoor. Maar voor de incidentele "oh ik spring even voor twee haltes in de metro"-reiziger is het wel heel veel gedoe! Ik heb al drie keer voor zo'n automaat gestaan om zo'n kaart te kopen, maar ik vond 't zo ingewikkeld dat ik 't maar opgegeven heb
Van Eindhoven station naar de HEAO is 2 haltes. Regelmatig is de bus vol als deze vertrekt op het station en leeg als we 2 haltes verder zijn.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:58 schreef XcUZ_Me het volgende:
Er zijn mensen die de metro nemen in Rotterdam van Maashaven naar Rijnhaven. Dat is één halte![]()
Wordt echt mooie televisie morgen.
Wat een krom argument weer, omdat ik een prepaid telefoon heb, moet ik ook maar genoegen nemen met een anoniem kaart van de NS . Ik heb al fucking 38 jaar kunnen reizen zonder dat mijn doopcel bijgehouden werd over die reizen. Ik heb tot nu toe nog geen geode reden gehoord waarom die gegevens nu wel zolang niet geanomiseerd zouden moeten worden bewaard.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:48 schreef snowgoon het volgende:
Als je het duurdere pre paid gebruikt, lijkt het me ook geen probleem om anoniem te gaan reizen.
Gewoon even naar zo'n hulpje lopen, die helpen ook de bejaarden die het niet snappenquote:Op woensdag 28 januari 2009 12:53 schreef Merel het volgende:
Ik snap best dat dit systeem handig kan zijn voor mensen met abonnementen hoor. Maar voor de incidentele "oh ik spring even voor twee haltes in de metro"-reiziger is het wel heel veel gedoe! Ik heb al drie keer voor zo'n automaat gestaan om zo'n kaart te kopen, maar ik vond 't zo ingewikkeld dat ik 't maar opgegeven heb
Ja, want dat werkt ook al zo goed.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:40 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Jawel hoor. Er zijn wegwerpkaarten te koop.
Dan koop je toch gewoon een dagkaart die je aan het einde van de dag weg doet.
Life's a bitch.
Frans Mensonidesquote:Metrostation Rotterdam CS. Ik wil wel eens reizen op een wegwerpchipkaart (voor mij is die hele kaart toch al een weggooier) en probeer er een te trekken uit de enige verkoopautomaat in de hal die ze produceert (waar over vijf dagen vast een rij van 100 man voor zal staan). Een witkielmeisje schiet op me af. Helaas, deze automaat kan toch geen weggooikaartjes leveren, al staat het erop. Ik moet voor dat ene enkeltje naar boven, naar het RET-verkooppunt.
Contant afrekenen bij de chauffeur. De strippenkaart dus want dat is dan je vervoersbewijs.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:59 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Wat denk jij dat voor een toerist handiger is?
Het systeem van de chipkaart of een strippenkaart?
Je complete doopcel wordt bijgehouden als je reistquote:Op woensdag 28 januari 2009 12:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een krom argument weer, omdat ik een prepaid telefoon heb, moet ik ook maar genoegen nemen met een anoniem kaart van de NS . Ik heb al fucking 38 jaar kunnen reizen zonder dat mijn doopcel bijgehouden werd over die reizen. Ik heb tot nu toe nog geen geode reden gehoord waarom die gegevens nu wel zolang niet geanomiseerd zouden moeten worden bewaard.
Ik zou niet weten waarom die dingen niet in de bus kunnen worden verkocht. Worden nu ook wegwerpkaarten verkocht in Rotterdamse tabakszaken.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:01 schreef wdn het volgende:
[..]
Contant afrekenen bij de chauffeur. De strippenkaart dus want dat is dan je vervoersbewijs.
OV chipkaarten zijn niet te koop in de bus denk ik(?)
quote:RTV Rijnmond reist dagenlang gratis met gekraakte OV-chipkaart
28 januari 2009
De OV-chipkaart, die vanaf donderdag verplicht is in de Rotterdamse metro, kan eenvoudig worden gekraakt én dagenlang worden gebruikt.
Verslaggevers van RTV Rijnmond hebben afgelopen dagen zonder problemen gereisd met een gemanipuleerde OV-chipkaart op het RET-metronet. Zij wisten ook op illegale wijze het saldo op de kaart te verhogen.
In theorie zou de gehackte kaart binnen 24 uur door het OV-chipsysteem moeten zijn opgemerkt om daarna direct te worden geblokkeerd. De praktijk wees uit dat er minstens twee dagen gratis mee gereisd kon worden.
LEES MEER
RTV Rijnmond gebruikte een anomieme chipkaart die bij een RET verkooppunt werd gekocht. Maandag is deze kaart bewerkt door onderzoekers van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Met een laptop en een kaartlezer is de kaart gelezen en de aanwezige data bekeken. Daarna is het saldo op de kaart opgewaardeerd, waardoor zonder te betalen kon worden gereisd.
Gemanipuleerde kaart niet opgemerkt door databank RET
Metrovervoerder RET en Translink Systems die de reisgegevens beheren, hebben eerder laten weten dat fraude met de OV-chipkaart zinloos is, omdat een gemanipuleerde kaart snel door het systeem zou worden opgemerkt en geblokkeerd. Translink Systems zegt dat elke nacht in een zogeheten night-audit de gegevens van de poortjes worden vergeleken met de centrale databank. Een verschil in saldo zou daarbij binnen één dag worden gesignaleerd. Tijdens de twee dagen dat de verslaggevers met de kaart reisden is dit niet gebeurd; alle poortjes gingen normaal open.
Systeem pas veilig door ontwikkeling van nieuwe chip
Uit het onderzoek van RTV Rijnmond bleek dat voor het opwaarderen van een OV-chipkaart niet veel nodig is. Een kaartlezer is voor een paar tientjes verkrijgbaar. De Radboud Universiteit is in het bezit van de benodigde software om de kaart te manipuleren. Volgens de onderzoekers is het een kwestie van tijd voordat anderen de software ook gaan ontwikkelen en verspreiden. Om het chipsysteem écht veilig te maken is volgens Professor Bart Jacobs van de Radboud Universiteit nodig een andere chip te ontwikkelen. Dit zal jaren duren en bovendien miljoenen euro’s kosten.
Reactie RET: 'prima kaart'
RET is woensdagochtend ingelicht over het onderzoek van RTV Rijnmond. In een reactie geeft de RET toe dat reizigers enkele dagen met een gekraakte pas kunnen reizen. Het openbaar vervoersbedrijf ziet geen aanleiding om de beveiliging van de OV-chipkaart aan te passen en spreekt van een prima kaart. Fraudeurs die tegen de lamp lopen, hangt een zware straf boven het hoofd, aldus een woordvoerster van de RET.
Motie van de SP over de gekraakte kaart
De SP gaat naar aanleiding van dit nieuws woensdag nog een motie indienen om de strippenkaart in het openbaar vervoer te behouden. De Socialistische Partij wil dat staatssecretaris Huizinga stopt met het invoeren van de OV-chipkaart.
Zucht, een voordeel is pas een voordeel als het merendeel van de mensen daar baat bij heeft. Die enkeling die nu blij is omdat hij net wat minder hoeft te betalen vanwege het vervallen van de zonering, weegt echt niet op tegen de 99 procent van de reizigers die gewoon standaard meer gaan betalen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:46 schreef snowgoon het volgende:
Maar jij wilt toch ook telkens horen wat de voordelen zijn en om de zoveel tijd ga jij ook weer alle nadelen herhalen.
Ochjee, een automaat die nog niet werkt...quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:01 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja, want dat werkt ook al zo goed.
[..]
Frans Mensonides
Die snapte het ook nietquote:Op woensdag 28 januari 2009 12:59 schreef Hephaistos. het volgende:
Gewoon even naar zo'n hulpje lopen, die helpen ook de bejaarden die het niet snappen![]()
quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:59 schreef Hephaistos. het volgende:
. Gewoon zo'n kaart kopen, 50 euro tegoed op zetten en je bent een hele tijd zoet.
quote:http://www.9292ov.nl/9292OV563.asp
Op de OV-chipkaart kan een saldo van maximum ¤ 30,- worden geladen
Volgens mij komen er automaten in de bus. Iig oplaadautomaten.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:01 schreef wdn het volgende:
[..]
Contant afrekenen bij de chauffeur. De strippenkaart dus want dat is dan je vervoersbewijs.
OV chipkaarten zijn niet te koop in de bus denk ik(?)
Kom eens met duidelijke bronnen waaruit blijkt dat 99% van de mensen meer gaat betalen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:04 schreef Zelva het volgende:
[..]
Zucht, een voordeel is pas een voordeel als het merendeel van de mensen daar baat bij heeft. Die enkeling die nu blij is omdat hij net wat minder hoeft te betalen vanwege het vervallen van de zonering, weegt echt niet op tegen de 99 procent van de reizigers die gewoon standaard meer gaan betalen.
Toch blijf ik dit geen argument tegen het nieuwe systeem vinden. Strippenkaarten zijn ook na te maken, het gaat om hoe de massa er mee omgaat.quote:
Nee, nu alleen te weinig saldo, iets waar je pas achter kan komen als je op het station bent.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:59 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik denk dat de chip ook voor de normale reiziger een uitkomst is. Nooit meer te weinig strippen op je kaart,
Nee, nu alleen in de rij staan voor een saldo-opwaardeerautomaat en dan maar hopen dat je je pinpas niet vergeten bent.quote:nooit meer voor kaartjesautomaten staan met te weinig losgeld bij je,
Nee, nu slechts ettelijke keren in- en uitchecken en voortdurend je saldo controleren of het allemaal wel goed gaat.. Én pas achteraf weten wat je reis nu überhaupt heeft gekost.quote:nooit meer bedenken hoeveel zonegrenzen je nou overschrijdt.
Overduidelijk iemand die zich totaal niet in het onderwerp heeft verdiept. Er kan maximaal 30 euro op zo'n ding.quote:Gewoon zo'n kaart kopen, 50 euro tegoed op zetten en je bent een hele tijd zoet.
Laat de vervoerders die zo graag deze kaart willen hebben dan met voorbeelden komen dat het echt niet duurder wordt voor de reizigers.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:06 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Kom eens met duidelijke bronnen waaruit blijkt dat 99% van de mensen meer gaat betalen.
Bagatelliseren noemen ze zoiets met een duur woord.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:04 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ochjee, een automaat die nog niet werkt...
Altijd leuk, een bewering doen zonder onderbouwing, en dan moet iemand anders maar aantonen dat het niet waar isquote:Op woensdag 28 januari 2009 13:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Laat de vervoerders die zo graag deze kaart willen hebben dan met voorbeelden komen dat het echt niet duurder wordt voor de reizigers.
Het is niet zo moelijk men weet over het algemeen wel hoeveel reisbewegingen er gemaakt worden en hoeveel kilometer menens in de bus zitten hoeveel strippekaart inkomsten men nu heeft, en hoeveel de opbrengsten met een ov-chip zouden worden. Als beide uitkomsten hetzelfde zijn dan pas geloof ik dat. Maar aangezien de vervoerder zeggen dat het zo is hoeven wij het toch niet te geloven.
Zo leuk dit. De ene klager loopt te klagen dat het te lang duurt, de ander dat het te langzaam gaatquote:Op woensdag 28 januari 2009 13:10 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik blijf erbij dat ze alles veel te snel willen. Er zijn nog zoveel dingen niet goed, onduidelijk, etc. Waarom dan nu al alleen de ov-chip toelaten. Take it easy!
Punt-voor-punt-quoten is irritantquote:Op woensdag 28 januari 2009 13:10 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee, nu alleen te weinig saldo, iets waar je pas achter kan komen als je op het station bent.
[..]
Nee, nu alleen in de rij staan voor een saldo-opwaardeerautomaat.
[..]
Nee, nu slechts ettelijke keren in- en uitchecken en voortdurend je saldo controleren of het allemaal wel goed gaat.. Én pas achteraf weten wat je reis nu überhaupt heeft gekost.
[..]
Overduidelijk iemand die zich totaal niet in het onderwerp heeft verdiept. Er kan maximaal 30 euro op zo'n ding.
Is het al de 29ste?quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Bagatelliseren noemen ze zoiets met een duur woord.
Er is maar één automaat op Rotterdam CS, het grootste en belangrijkste station van Rotterdam, die wegwerpkaarten kan uitspuwen en zelfs die werkt nog niet.
Neuroloog, weet je nog? Lees dat stuk van Frans nog eens, hierboven. Ik durf te beweren dat minimaal 99 procent van de reizigers verder dan 2 kilometer reist.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:06 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Kom eens met duidelijke bronnen waaruit blijkt dat 99% van de mensen meer gaat betalen.
De testfase die nog één dag duurt...quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:08 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Goed leermoment voor het RET.
Ook daar is de testfase voor.
Jij controleerde altijd je strippenkaart voordat je op het station kwam? En was de sigarenzaak dan ook altijd open om een nieuwe kaart te halen?quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:10 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee, nu alleen te weinig saldo, iets waar je pas achter kan komen als je op het station bent.
[..]
Nee, nu alleen in de rij staan voor een saldo-opwaardeerautomaat en dan maar hopen dat je je pinpas niet vergeten bent.
[..]
Nee, nu slechts ettelijke keren in- en uitchecken en voortdurend je saldo controleren of het allemaal wel goed gaat.. Én pas achteraf weten wat je reis nu überhaupt heeft gekost.
[..]
Overduidelijk iemand die zich totaal niet in het onderwerp heeft verdiept. Er kan maximaal 30 euro op zo'n ding.
Ach, dan ga je toch gewoon naar het RET verkooppunt op het stationsplein in de stationsbouwput?quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Bagatelliseren noemen ze zoiets met een duur woord.
Er is maar één automaat op Rotterdam CS, het grootste en belangrijkste station van Rotterdam, die wegwerpkaarten kan uitspuwen en zelfs die werkt nog niet.
Op dit moment loopt zo'n beetje elke RET-medewerker op een metro-station. Ze hebben er voor gekozen om de opsporing van fraudeurs op dit moment niet tot prioriteit te verheffen.quote:
Moet je nagaan dat ze al drie jaar aan het prutsen zijn...quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:10 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik blijf erbij dat ze alles veel te snel willen. Er zijn nog zoveel dingen niet goed, onduidelijk, etc. Waarom dan nu al alleen de ov-chip toelaten. Take it easy!
Nou kom dan eens met een duidelijk onderzoek waar dat uit blijkt.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:15 schreef Zelva het volgende:
[..]
Neuroloog, weet je nog? Lees dat stuk van Frans nog eens, hierboven. Ik durf te beweren dat minimaal 99 procent van de reizigers verder dan 2 kilometer reist.
Strippenkaart is nog geen 30 jaar oud. En toen die werd ingevoerd veroorzaakte dat ook een heleboel onrustquote:Op woensdag 28 januari 2009 13:15 schreef XcUZ_Me het volgende:
Strippenkaart werkt anders al eeuwen prima.
Zolang die luie flikkers van de RET niet op of om kijken als er iemand zo'n poortje intrapt, wordt dat zwartrijden ook niet minder hoor.
Ik voorzie minder mensen in de metro en meer autoverkeer. Way to go!
Ja.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:18 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Jij controleerde altijd je strippenkaart voordat je op het station kwam?
Meestal wel en anders kocht ik een kaartje in de bus / tram / dagkaart uit de automaat.quote:En was de sigarenzaak dan ook altijd open om een nieuwe kaart te halen?
Een nieuwe strippenkaart kopen, is anders ook geen probleemquote:Je kunt je saldo automatisch op laten laden, hoef je je daar nooit meer zorgen om te maken.
Nee. Als ik van huis ga, neem ik altijd m'n portemonnee mee en zéker als je iets specifieks wilt gaan kopen.quote:In de rij staan voor een strippenkaart en hopen dat je pinpas niet vergeten gebeurde nooit?
Dat kan nu ook. Op www.9292ov.nl vertelt ie je netjes hoeveel strippen je moet stempelen en wat de kosten daarvan zijn.quote:Je kunt vooraf bekijken hoeveel een traject kost.
Waar je dan een uur in de rij moet staan omdat het zo druk isquote:Op woensdag 28 januari 2009 13:19 schreef Q. het volgende:
Ach, dan ga je toch gewoon naar het RET verkooppunt op het stationsplein in de stationsbouwput?
Nee het is niet goed. Maar het is ook niet raar dat een apparaat dat net is geinstalleerd nog niet werkt dagen voordat het zou moeten werken.quote:
Het zou nu al moeten werken natuurlijk. Maar ze proberen die wegwerp-kaart zo onaantrekkelijk mogelijk te maken voor reizigers.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:23 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Nee het is niet goed. Maar het is ook niet raar dat een apparaat dat net is geinstalleerd nog niet werkt dagen voordat het zou moeten werken.
Geen idee van de 99% maar duurder zal het wel zijn.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:06 schreef snowgoon het volgende:
[..]
http://www.ov-chipklacht.nl/site/198quote:De kosten van de kaart
- De straf op verkeerd uitchecken (dan wordt het maximale bedrag van 4 euro afgeschreven) is, zeker voor de invoeringsperiode, onevenredig hoog.
- Het gebruik van de ov-chipkaart is in de meeste gevallen duurder dan de strippenkaart. Dit komt bijvoorbeeld omdat de mogelijkheid om binnen anderhalf uur heen en weer te reizen voor hetzelfde tarief beperkt zijn.
- De kosten van de rit worden berekend op basis van de afgelegde afstand. Niet alle lijnen rijden de optimale route, terwijl de kosten voor de langere route worden berekend. Dit geldt met name voor de bus.
- Als de noodknop wordt ingedrukt gaan alle poortjes open en kan er niet meer uitgecheckt worden; de kosten van het niet uitchecken zijn voor de reiziger.
- Bij vertragingen of uitval van lijnen komt het voor dat reizigers over moeten stappen op een vervoermiddel waar de ov-chipkaart nog niet werkt. De extra kosten voor de aanschaf van een kaartje of het afstempelen van strippen, zijn voor de reiziger. Het is onduidelijk of ook het opstaptarief opnieuw betaald moet worden als de overstaptijd overschreden wordt.
- Als de klok van de in-of uitcheckapparatuur niet goed is afgesteld, lopen reizigers het risico te veel te moeten betalen voor een rit. Het komt voor dat klokken meer dan een uur verkeerd lopen.
- Als de kaart verlopen is, vervalt het tegoed wat er nog op staat. Dit saldo laten uitkeren is mogelijk, maar kost � 2,50. Dit probleem speelt vooral bij ns-kaarten met ov-chip vanwege de kortere geldigheidsduur.
Dat apparaat zou al jaren moeten werken. Sterker nog, er zouden al minstens tien van die werkende dingen moeten staan.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:23 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Nee het is niet goed. Maar het is ook niet raar dat een apparaat dat net is geinstalleerd nog niet werkt dagen voordat het zou moeten werken.
Netjes van je. Ik denk dat veel mensen dat niet doen en er te laat achter komen dat ze niet genoeg strippen hebben.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:21 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Meestal wel en anders kocht ik een kaartje in de bus / tram / dagkaart uit de automaat.
[..]
Een nieuwe strippenkaart kopen, is anders ook geen probleemDaar zie je toch ook aankomen dat ie vol is?
[..]
Nee. Als ik van huis ga, neem ik altijd m'n portemonnee mee en zéker als je iets specifieks wilt gaan kopen.
[..]
Dat kan nu ook. Op www.9292ov.nl vertelt ie je netjes hoeveel strippen je moet stempelen en wat de kosten daarvan zijn.
Tot voor een maand werkte ik nog in Rotterdam en ik stond iedere ochtend in de incheckfile bij Alexander. Schoot echt niet op. Herhaaldelijk hierdoor een metro gemist.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:21 schreef Merel het volgende:
[..]
Waar je dan een uur in de rij moet staan omdat het zo druk is
Dan komt onzer ovchip knip verdeiger met dat zijn maar slectief gekozen trajectenquote:
Ja leuk bij een metro net hebben we nog wel service balies. Maar om nu bij elke tram en bushalte een service balie neer te gaan zetten lijkt me toch niet de bedoeling.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:32 schreef teamlead het volgende:
die opmerking dat kosten bij niet uitchecken voor rekening zijn van de passagier is onzin.. Je kunt je gewoon melden bij de servicebalie en het wordt geregeld voor je
Met 1 vertrek punt vind ik dat niet echt een degelijk onderzoek. En daaruit blijkt ook niet hoeveel reizigers daar echt last van hebben.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:27 schreef wdn het volgende:
[..]
Geen idee van de 99% maar duurder zal het wel zijn.
* Uilenstede - Amsterdam Zuid: ¤ 0,92 i.p.v. ¤ 0,91
* Uilenstede - Amsterdam Amstel: ¤ 1,36 i.p.v. ¤ 0,91 dus 49 % duurder
* Uilenstede - Amsterdam CS: ¤ 1,83 i.p.v. ¤ 1,36 dus 35 % duurder
* Uilenstede - Amstelveen Centrum (Binnenhof): ¤ 0,95 ipv ¤ 0,91 dus 4 % duurder
* Uilenstede - Amstelveen Westwijk: ¤ 1,47 ipv ¤ 1,36 dus 8 % duurder
* Uilenstede - De Boelelaan VU: ¤ 0,84 ipv ¤ 0,91 dus 8 % GOEDKOPER.
http://nieuws.uilenstede.(...)r-dan-strippenkaart/
[..]
http://www.ov-chipklacht.nl/site/198
http://amstelveen.blog.nl(...)er-dan-strippenkaart
http://www.volkskrantblog.nl/bericht/34710
http://www.dag.nl/overige(...)enkaart-video-120716
http://www.ad.nl/rotterda(...)vchipkaartrsquo.html
Moet je er nog meer?
Waarom moet dat?quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:29 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat apparaat zou al jaren moeten werken. Sterker nog, er zouden al minstens tien van die werkende dingen moeten staan.
De "burger" is diegene die met allerlei verwijten komt. Laat die burger dan ook maar eens aantonen dat die beweringen op feiten zijn gebasseerd in plaats van onderbuigevoelens.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan komt onzer ovchip knip verdeiger met dat zijn maar slectief gekozen trajecten![]()
Is het nu zo moeilijk voor burgers als vervoerders beweren dat we niet meer gaan betalen onze vervoerders met het bewijs te laten komen. IPV dat burgers er zelf achter moeten komen dat ze voor de zoveeltste keer weer eens door grote bedrijven genaaid worden.
Nee. Iedereen moet een eigen kaart hebben.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:41 schreef Merel het volgende:
Maar even een vraagje hè, niet om te zeuren want ik weet het antwoord serieus niet. Als ik nu met een strippenkaart reis samen met een vriend ofzo, dan kan ik gewoon twee keer afstempelen, één keer voor die vriend en één keer voor mezelf. Met zo'n chipkaart kan dat toch niet? Ik kan toch niet twee mensen inchecken en dan weer twee mensen uitchecken, of wel?
Vind ik nog steeds 1,50 te duur, maar toch bedankt voor de tipquote:Op woensdag 28 januari 2009 13:45 schreef snowgoon het volgende:
Voor diegene die klagen dat de kaart duur is in aanschaf, nu is die 1,50 bij het GVB ipv 7,50.
De ov vervoerders zijn degene die met allemaal claims komen die men niet kan/wenst te onderbouwen. En wij mogen als burgers dan berekeningen gaan maken om aan te tonen dat het wel/niet/even duur is.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:41 schreef snowgoon het volgende:
De "burger" is diegene die met allerlei verwijten komt. Laat die burger dan ook maar eens aantonen dat die beweringen op feiten zijn gebasseerd in plaats van onderbuigevoelens.
Vast niet heel willekeurig, wel?quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:50 schreef snowgoon het volgende:
Willekeurig 3 trajecten, allemaal goedkoper.
Als je me net al niet geloofde, waarom zou je me dan wel geloven als ik het nog een keer zeg dat het puur willekeurig was?quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:58 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Vast niet heel willekeurig, wel?
Geen idee. Misschien omdat ik het zo toevallig vind dat tegenstanders 'geheel willekeurig' voornamelijk duurdere trajecten vinden, terwijl voorstanders 'geheel willekeurig' voornamelijk goedkopere trajecten vinden.quote:Op woensdag 28 januari 2009 14:00 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als je me net al niet geloofde, waarom zou je me dan wel geloven als ik het nog een keer zeg dat het puur willekeurig was?
De OV vervoerders zeggen dat het de ene keer beter uitvalt voor reiziger en de andere keer niet.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De ov vervoerders zijn degene die met allemaal claims komen die men niet kan/wenst te onderbouwen. En wij mogen als burgers dan berekeningen gaan maken om aan te tonen dat het wel/niet/even duur is.Omgekeerde wereld zou ik zeggen.
Is dat hoe men met hun klanten wil omgaan, degene die ervoor zorgen dat hun een bestaansrecht hebben.
http://www.amstelveenweb.com/nieuws-BBA-OV-Chipkaart-voor-Amstelveners-vaak-duurder-&newsid=74172039
Als jij als twijfelaar dan eens gaat zoekenquote:Op woensdag 28 januari 2009 14:03 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Geen idee. Misschien omdat ik het zo toevallig vind dat tegenstanders 'geheel willekeurig' voornamelijk duurdere trajecten vinden, terwijl voorstanders 'geheel willekeurig' voornamelijk goedkopere trajecten vinden.
Het kan, dat is het hele punt van de privacy gevoeligheid van de GSM en in dit geval de OV chip kaart.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:27 schreef Basp1 het volgende:
Ik zie nog nergens iets dat ook je reisgedrag gemonitord wordt van je GSM.
Was die termijn niet verlengd naar 18 maanden? Staat mij iets van bij dat er op Europees niveau het een en ander over vastgelegd is.quote:Wat ook leuk om te lezen is , dat de KPN na 6 maanden de informatie weg gooide. Of dat nu nog gebeurd weet ik niet.
Waar hebben hun trouwens die prijzen vandaan?quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:27 schreef wdn het volgende:
[..]
Geen idee van de 99% maar duurder zal het wel zijn.
* Uilenstede - Amsterdam Zuid: ¤ 0,92 i.p.v. ¤ 0,91
* Uilenstede - Amsterdam Amstel: ¤ 1,36 i.p.v. ¤ 0,91 dus 49 % duurder
* Uilenstede - Amsterdam CS: ¤ 1,83 i.p.v. ¤ 1,36 dus 35 % duurder
* Uilenstede - Amstelveen Centrum (Binnenhof): ¤ 0,95 ipv ¤ 0,91 dus 4 % duurder
* Uilenstede - Amstelveen Westwijk: ¤ 1,47 ipv ¤ 1,36 dus 8 % duurder
* Uilenstede - De Boelelaan VU: ¤ 0,84 ipv ¤ 0,91 dus 8 % GOEDKOPER.
http://nieuws.uilenstede.(...)r-dan-strippenkaart/
[..]
http://www.ov-chipklacht.nl/site/198
http://www.volkskrantblog.nl/bericht/34710
http://www.dag.nl/overige(...)enkaart-video-120716
http://www.ad.nl/rotterda(...)vchipkaartrsquo.html
Moet je er nog meer?
Graag zelfs! De verkoop in de bus bedoel ik dan.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:03 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom die dingen niet in de bus kunnen worden verkocht. Worden nu ook wegwerpkaarten verkocht in Rotterdamse tabakszaken.
Net zoals de vervoerders zeggen dat het grosso mondo hetzelfde zou blijven waarom krijgen we dan van diezelfde vervoerders geen berekeningen te zien. Dat stinkt als je het mij vraagt.quote:Op woensdag 28 januari 2009 14:03 schreef snowgoon het volgende:
De OV vervoerders zeggen dat het de ene keer beter uitvalt voor reiziger en de andere keer niet.
7,50 hoorquote:Op woensdag 28 januari 2009 12:24 schreef Merel het volgende:
Omdat er 9028409874230987 verschillende variaties zijn in de reizen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 14:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Net zoals de vervoerders zeggen dat het grosso mondo hetzelfde zou blijven waarom krijgen we dan van diezelfde vervoerders geen berekeningen te zien. Dat stinkt als je het mij vraagt.
dat kan niemand, want de OV bedrijven weten dat zelf ook nog niet. Ik heb dat gevraagd aan de RET.quote:Op woensdag 28 januari 2009 14:14 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Graag zelfs! De verkoop in de bus bedoel ik dan.
Alleen was het volgens mij een van de bedoelingen om het OV veiliger te maken. Veiligheid vergroot je wanneer er geen contant geld meer is in de bus (aldus de overheid).
Voor zover ik mij kan herinneren was het een van de bedoelingen om geen contant geld meer in het OV te hebben. Kan het zo snel niet meer vinden, als iemand het kan bevestigen dan wel ontkrachten... ik lees het graag
En dat zit je dus in een spagaatquote:Op woensdag 28 januari 2009 14:14 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Graag zelfs! De verkoop in de bus bedoel ik dan.
Alleen was het volgens mij een van de bedoelingen om het OV veiliger te maken. Veiligheid vergroot je wanneer er geen contant geld meer is in de bus (aldus de overheid).
Voor zover ik mij kan herinneren was het een van de bedoelingen om geen contant geld meer in het OV te hebben. Kan het zo snel niet meer vinden, als iemand het kan bevestigen dan wel ontkrachten... ik lees het graag
Maar ondanks het feit dat het kan heeft nog niemand hier een concreet voorbeeld gegeven dat ook echt de gegeven van een GSM constant worden bijgehouden. Ik heb alleen het voorbeeld van louwes gezien en dat was een bijgehouden gesprek. Alle artikelen die ik zo snel op internet kan vinden gaan alleen maar over bewaarplicht van gespreksgevens. Verder kom ik de 18 maanden ook vaak tegen in de artikelen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 14:08 schreef Freeflyer het volgende:
Het kan, dat is het hele punt van de privacy gevoeligheid van de GSM en in dit geval de OV chip kaart.
[..]
Was die termijn niet verlengd naar 18 maanden? Staat mij iets van bij dat er op Europees niveau het een en ander over vastgelegd is.
En daarbij, bij telefoon kan je makkelijk en goedkoop prepaid bellen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 14:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar ondanks het feit dat het kan heeft nog niemand hier een concreet voorbeeld gegeven dat ook echt de gegeven van een GSM constant worden bijgehouden. Ik heb alleen het voorbeeld van louwes gezien en dat was een bijgehouden gesprek. Alle artikelen die ik zo snel op internet kan vinden gaan alleen maar over bewaarplicht van gespreksgevens. Verder kom ik de 18 maanden ook vaak tegen in de artikelen.
De RET heeft dan ook niet voor niets al weken terug opgeroepen om kaartjes te kopen en niet tot het laatste moment te wachten.quote:Op woensdag 28 januari 2009 14:25 schreef macca728 het volgende:
Iemand trouwens in Rotterdam geweest ?
Totale chaos nu al, lange rijen bij alle loketten, station Beurs staat helemaal vol zelfs.
En dan wordt je van beneden (Zuidplein, RET verkooppunt) naar boven (Zuidplein bij metro, automaten)gestuurd en dan kom je boven, moet je weer naar beneden.
Op advies van RET mensen, er stonden er 3 achter me, 2 jongeren en een oudere, die waren alledrie al naar boven en weer terug naar beneden gestuurd
Prepaid bellen is niet goedkoper dan met abbo bellen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 14:26 schreef macca728 het volgende:
[..]
En daarbij, bij telefoon kan je makkelijk en goedkoop prepaid bellen.
Bij chipkaart niet, alleen bij fors duurder tarief
ja maar de chipkaart zou makkelijker en veiliger worden weet je nog. En snellerquote:Op woensdag 28 januari 2009 14:22 schreef snowgoon het volgende:
[..]
En dat zit je dus in een spagaat
Kaartjes verkopen in de bus, minder veilig.
Geen kaartjes verkopen in de bus, veiliger.
Zo zijn er altijd voor en nadelen te vinden.
Ow de mondige consument wordt nu maar als "ouwe zeur" afgeschilderd omdat hij eigenlijk gewoon duidelijke informatie wilt hebben van de vervoerders welke zelf zo graag deze kaart willen introduceren.quote:Op woensdag 28 januari 2009 14:21 schreef snowgoon het volgende:
Moet het nog duidelijker of blijf je nu alleen maar zeuren dat je vind dat de vervoerders jouw te weinig informatie geven?
nou door de RET wordt dus gewoon verkeerde info gegeven aan de reiziger, net zelf ondervondenquote:Op woensdag 28 januari 2009 14:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow de mondige consument wordt nu maar als "ouwe zeur" afgeschilderd omdat hij eigenlijk gewoon duidelijke informatie wilt hebben van de vervoerders welke zelf zo graag deze kaart willen introduceren.![]()
Zonder transparantie vanuit de vervoerders zal er niet snel een enthousiasme onder de gebruikers heersen van "fijn ik wil graag met deze wonder kaart gaan reizen".
Lul toch niet zo dom joh.quote:Op woensdag 28 januari 2009 14:27 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja maar de chipkaart zou makkelijker en veiliger worden weet je nog. En sneller
Nou volgens jou heft de chipkaart geen nadelen
Nou ik ken er al 1 hoorquote:Op woensdag 28 januari 2009 14:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow de mondige consument wordt nu maar als "ouwe zeur" afgeschilderd omdat hij eigenlijk gewoon duidelijke informatie wilt hebben van de vervoerders welke zelf zo graag deze kaart willen introduceren.![]()
Zonder transparantie vanuit de vervoerders zal er niet snel een enthousiasme onder de gebruikers heersen van "fijn ik wil graag met deze wonder kaart gaan reizen".
Die mondige consument kan blijkbaar wel veel klagen en roepen, maar doet zelf geen onderzoek naar hoe het nou precies zit.quote:Op woensdag 28 januari 2009 14:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
ok, laat maar zien, Ridderkerk-Rotterdam, tarief met OV chipkaartquote:Op woensdag 28 januari 2009 14:32 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Die mondige consument kan blijkbaar wel veel klagen en roepen, maar doet zelf geen onderzoek naar hoe het nou precies zit.
Want de vervoerders laten op hun site simpel zien wat de nieuwe tarieven worden. Dat jij daar geen gebruik van maakt en als een mak schaap nablaat wat anders zeggen, kan de vervoeder weinig aan doen.
Jij en anderen blijven wel klagen dat het duurder wordt, als ik aantoon dat dat niet zo is, dan negeer je dat. Toch ook wel vreemd.
De NS gaat toch ook mee doen? Blijkbaar kun je dan alleen nog maar kortere afstanden afleggen. Een treinkaartje kost al gauw meer dan 30 euro.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:10 schreef Zelva het volgende:
ja NS blijf je gewoon 2 enkeltjes opladen op je chipkaart, retour verdwijnt.quote:Op woensdag 28 januari 2009 14:34 schreef Metalibi het volgende:
[..]
De NS gaat toch ook mee doen? Blijkbaar kun je dan alleen nog maar kortere afstanden afleggen. Een treinkaartje kost al gauw meer dan 30 euro.
Het gebeurt. Ik heb geen artikelen daarover maar weet dat het gebeurt. Met name de belastingdienst heeft op deze manier al een aantal belastingontduikers met zwart geld op rekeningen in het buitenland weten te pakken door de GSM's van de bewuste personen te volgen. Hier werd er onder meer samengewerkt met Belgie en Luxemburg.quote:Op woensdag 28 januari 2009 14:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar ondanks het feit dat het kan heeft nog niemand hier een concreet voorbeeld gegeven dat ook echt de gegeven van een GSM constant worden bijgehouden. Ik heb alleen het voorbeeld van louwes gezien en dat was een bijgehouden gesprek. Alle artikelen die ik zo snel op internet kan vinden gaan alleen maar over bewaarplicht van gespreksgevens. Verder kom ik de 18 maanden ook vaak tegen in de artikelen.
quote:'Niets te verbergen, maar toch angst om privacy'
* ANP | Gepubliceerd op 28 januari 2009, 11:05
* Laatst bijgewerkt op 28 januari 2009, 11:11
DEN HAAG -
Burgers accepteren dat hun persoonsgegevens worden bewaard en gebruikt, maar niet omdat ze zoveel vertrouwen hebben in de zorgvuldigheid van de gebruikers ervan.
Uit onderzoek in opdracht van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) dat woensdag uitkomt, blijkt dat mensen hun kop in het zand steken omdat ze denken dat het onvermijdelijk is dat hun gegevens worden verwerkt.
Het onderzoek is uitgevoerd door Regioplan ter ere van de jaarlijkse Europese dag voor de dataprotectie. Burgers die aan de enquête meededen, zeiden veelal van tevoren dat ze niets te verbergen hadden, maar schrokken toen ze hoorden wat er allemaal met hun namen, adressen, telefoonnummers, kentekens en andere gegevens wordt gedaan.
Acceptabel
Als er zorgvuldig wordt omgegaan met hun persoonlijke informatie, vinden Nederlanders het gebruik door instanties acceptabel, vooral als ze er goed over worden geïnformeerd. Ook is belangrijk dat mensen zelf schade kunnen voorkomen of herstellen.
Dit verlangt van de overheid en van bedrijven dat ze helderheid verschaffen over welke informatie ze gebruiken en waarom ze dat doen, zegt voorzitter Jacob Kohnstamm van het CBP. ,,Alleen dan kunnen burgers hun rechten op dit gebied uitoefenen.''
In 2013quote:Op woensdag 28 januari 2009 14:34 schreef Metalibi het volgende:
[..]
De NS gaat toch ook mee doen? Blijkbaar kun je dan alleen nog maar kortere afstanden afleggen. Een treinkaartje kost al gauw meer dan 30 euro.
Reageer eens normaal op de rest van mijn post. Dan ga ik wel eens kijken hoeveel die reis kost.quote:Op woensdag 28 januari 2009 14:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
ok, laat maar zien, Ridderkerk-Rotterdam, tarief met OV chipkaart
http://amstelveen.blog.nl(...)er-dan-strippenkaartquote:Op woensdag 28 januari 2009 14:32 schreef snowgoon het volgende:
Jij en anderen blijven wel klagen dat het duurder wordt, als ik aantoon dat dat niet zo is, dan negeer je dat. Toch ook wel vreemd.
ik geef je de kans om te bewijzen dat de OV chipkaart goedkoper isquote:Op woensdag 28 januari 2009 14:41 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Reageer eens normaal op de rest van mijn post. Dan ga ik wel eens kijken hoeveel die reis kost.
Tuurlijk, alleen maar vast blijven houden aan oude berichten. De nieuwe berichten consequent negeren omdat dat niet in jouw straatje pastquote:Op woensdag 28 januari 2009 14:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik ben blij dat ik niet in amstelveen woon.
Verder kan ik voor mijn vervoerder in de regio tilburg nog niets vinden. (ik weet wel dat alles in de stad tilburg 1 zone is, en de buslijnen die ik vaak neem een flinke slingerweg maken. )
En dat de NS duurder wordt, geen retourtjes meer verkoop, daar kom je ook met allemaal vage argument om toch de verkapte prijsverhoging goed te praten.
Ik geef je de kans om op mijn 6 eerder genoemde voorbeelden te reageren en aan te tonen wat daar fout aan is.quote:Op woensdag 28 januari 2009 14:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
ik geef je de kans om te bewijzen dat de OV chipkaart goedkoper is
Met strippenkaart ongeveer 4,50 heen en terug, 2x2,25
ja moet je de bus gaan nemen, als die dus een slingerweg neemt betaal je een stuk meer dan als hij rechtsreeks gaatquote:Op woensdag 28 januari 2009 14:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik ben blij dat ik niet in amstelveen woon.
Verder kan ik voor mijn vervoerder in de regio tilburg nog niets vinden. (ik weet wel dat alles in de stad tilburg 1 zone is, en de buslijnen die ik vaak neem een flinke slingerweg maken. )
En dat de NS duurder wordt, geen retourtjes meer verkoop, daar kom je ook met allemaal vage argument om toch de verkapte prijsverhoging goed te praten.
ik was eerstquote:Op woensdag 28 januari 2009 14:44 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik geef je de kans om op mijn 6 eerder genoemde voorbeelden te reageren en aan te tonen wat daar fout aan is.
Ik kan het wel, en ik heb het net gedaan.quote:Op woensdag 28 januari 2009 14:48 schreef macca728 het volgende:
[..]
kan je niet he, kom op met die tarieven, het werd toch in veel gevallen goedkoper.
nou geef het tarief dan, dan kan je nietquote:Op woensdag 28 januari 2009 14:49 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik kan het wel, en ik heb het net gedaan.
Maar als jij dan mijn posts negeert in het kader van "ik was eerst" blijkt maar weer dat ik met een kleuter te maken heb die geen volwassen discussie kan voeren.
Ik heb overduidelijk aangetoond dat veel ritten in Amsterdam juist veel goedkoper worden. Maar dat wil je niet zien, dat weiger je want dat past niet in jouw straatje.
Den Haag Centraal naar Leeuwardenquote:Op woensdag 28 januari 2009 14:34 schreef Metalibi het volgende:
[..]
Dat kan ik prima. Maar ik ga geen moeite doen voor jou als jij geen normale discussie wilt voeren.quote:Op woensdag 28 januari 2009 14:51 schreef macca728 het volgende:
[..]
nou geef het tarief dan, dan kan je niet
nee als je het niet kan laten zien begrijp ik datquote:Op woensdag 28 januari 2009 14:52 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dat kan ik prima. Maar ik ga geen moeite doen voor jou als jij geen normale discussie wilt voeren.
Weer dat argument en dan het max dagtarief erbij halen...quote:Op woensdag 28 januari 2009 14:51 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Den Haag Centraal naar Leeuwarden
Prijs voor deze reis
2e klas 1e klas
vol red vol red
Enkele reis ¤ 31,20 ¤ 18,70 ¤ 52,90 ¤ 31,70
Dagretour ¤ 42,70 ¤ 25,60 ¤ 72,50 ¤ 43,50
Van Den Haag naar Leeuwarden moet dus minimaal 1,20 goedkoper worden want anders kan het niet eens in een keer afgerekend worden via de OV chipkaart. Daarnaast kun je niet een retour boeken dus betekent dat dan dat een retourtje Den Haag Leeuwarden hetzelfde gaat kosten als twee enkeltjes?
Zo ja, dan wordt het een dure geschiedenis om met het OV (de trein) te reizen. Van 42,70 nu (dag retour) naar ongeveer 60 euro.. Dat is een forse verhoging.
En hoeveel stations hebben zo'n 'service-balie'?quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:32 schreef teamlead het volgende:
die opmerking dat kosten bij niet uitchecken voor rekening zijn van de passagier is onzin.. Je kunt je gewoon melden bij de servicebalie en het wordt geregeld voor je
Tsja, dat heb je nou eenmaal met OV. Dat kan me ook niet zo boeien. Die varkapte kostenstijging kan me meer boeien, en het feit dat storingen primair op de klant worden afgewenteld nog veel meer.quote:en dat ritten niet altijd de optimale route rijden is redelijk oud nieuws. Daarom betaal je je ook scheel met het zone-systeem van de strippenkaart
Waarom zou ik met jou een discussie gaan voeren als je alleen maar de negatieve zaken wilt zien en alles wat positief is negeert?quote:Op woensdag 28 januari 2009 14:53 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee als je het niet kan laten zien begrijp ik dat
houd dan ook verder je mond over tarieven als je alleen Amsterdam weet
Geef eens antwoord op mijn vraag:quote:Op woensdag 28 januari 2009 14:57 schreef macca728 het volgende:
omdat je inzicht heb in de tarieven
Ridderkerk-Rotterdam centrum nu 5 strippen enkele reis
imet OV chipkaart ????
Dus eerst lul je je drie slagen in de rondte over een lange testperiode, en nu staan die dingen er ineens net? Wat is het nou? Is die troep nou langdurig getest, en wordt er NA een succesvolle testperiode 'live' gegaan, of wordt er maar wat aangekloot?quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:23 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Goede reden dus om te zorgen dat je goed in en uit checkt!~quote:Op woensdag 28 januari 2009 14:55 schreef Metatron het volgende:
[..]
En hoeveel stations hebben zo'n 'service-balie'?
Oh. R'dam centraal.. ehh.. right.
En daarnaast doen ze er zo'n 5 weken(!) over om het teveel geincasseerde bedrag terug te storten.
Plus dat het je gewoon simpelweg tijd en moeite kost. Nou vind jij dat misschien niet zo vervelend, maar ik heb wel wat beters te doen dan achter de RET aan te lopen om m'n geld terug te krijgen.
[..]
Tsja, dat heb je nou eenmaal met OV. Dat kan me ook niet zo boeien. Die varkapte kostenstijging kan me meer boeien, en het feit dat storingen primair op de klant worden afgewenteld nog veel meer.
Ik weet niet of je het weet, maar dit OV chipkaart systeem bestaat niet uit die ene automaat. Er komt wel heel wat meer bij kijken dan een automaat die wegwerpkaarten verkooptquote:Op woensdag 28 januari 2009 15:00 schreef Metatron het volgende:
[..]
Dus eerst lul je je drie slagen in de rondte over een lange testperiode, en nu staan die dingen er ineens net? Wat is het nou? Is die troep nou langdurig getest, en wordt er NA een succesvolle testperiode 'live' gegaan, of wordt er maar wat aangekloot?
Mijn stem gaat naar 'aangekloot'.
Ja, dat gaat ook zo goed als de apparatuur weer eens niet werkt he?quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:01 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Goede reden dus om te zorgen dat je goed in en uit checkt!~
Nee, ECHT?quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:02 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik weet niet of je het weet, maar die OV chipkaart bestaat niet uit die ene automaat. Er komt wel heel wat meer bij kijken dan een automaat die wegwerpkaarten verkoopt
Nee ik ben gewoon een realistist die postitief in het leven staat en die wel snapt dat het niet zo simpel is om een OV chipkaart systeem in te voeren en ik ben ook geen doemdenker die nu al loopt te stressen dat de automaten om de haverklap stuk zijn.quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:03 schreef Metatron het volgende:
[..]
Ja, dat gaat ook zo goed als de apparatuur weer eens niet werkt he?
Werkelijk. Ben je politicus of zo? Alleen dat soort mensen krijgt het voor elkaar om met zo'n plaat voor hun harsens te lopen.
nee 2 automaten, Station Beurs, wachttijd een half uurquote:Op woensdag 28 januari 2009 15:02 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik weet niet of je het weet, maar dit OV chipkaart systeem bestaat niet uit die ene automaat. Er komt wel heel wat meer bij kijken dan een automaat die wegwerpkaarten verkoopt
http://www.rijnmond.nl/quote:RTV Rijnmond reist dagenlang gratis met gekraakte OV-chipkaart
28 januari 2009
De OV-chipkaart, die vanaf donderdag verplicht is in de Rotterdamse metro, kan eenvoudig worden gekraakt én dagenlang worden gebruikt.
Verslaggevers van RTV Rijnmond hebben afgelopen dagen zonder problemen gereisd met een gemanipuleerde OV-chipkaart op het RET-metronet. Zij wisten ook op illegale wijze het saldo op de kaart te verhogen.
In theorie zou de gehackte kaart binnen 24 uur door het OV-chipsysteem moeten zijn opgemerkt om daarna direct te worden geblokkeerd. De praktijk wees uit dat er minstens twee dagen gratis mee gereisd kon worden.
RTV Rijnmond gebruikte een anomieme chipkaart die bij een RET verkooppunt werd gekocht. Maandag is deze kaart bewerkt door onderzoekers van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Met een laptop en een kaartlezer is de kaart gelezen en de aanwezige data bekeken. Daarna is het saldo op de kaart opgewaardeerd, waardoor zonder te betalen kon worden gereisd.
Gemanipuleerde kaart niet opgemerkt door databank RET
Metrovervoerder RET en Translink Systems die de reisgegevens beheren, hebben eerder laten weten dat fraude met de OV-chipkaart zinloos is, omdat een gemanipuleerde kaart snel door het systeem zou worden opgemerkt en geblokkeerd. Translink Systems zegt dat elke nacht in een zogeheten night-audit de gegevens van de poortjes worden vergeleken met de centrale databank. Een verschil in saldo zou daarbij binnen één dag worden gesignaleerd. Tijdens de twee dagen dat de verslaggevers met de kaart reisden is dit niet gebeurd; alle poortjes gingen normaal open.
Systeem pas veilig door ontwikkeling van nieuwe chip
Uit het onderzoek van RTV Rijnmond bleek dat voor het opwaarderen van een OV-chipkaart niet veel nodig is. Een kaartlezer is voor een paar tientjes verkrijgbaar. De Radboud Universiteit is in het bezit van de benodigde software om de kaart te manipuleren. Volgens de onderzoekers is het een kwestie van tijd voordat anderen de software ook gaan ontwikkelen en verspreiden. Om het chipsysteem écht veilig te maken is volgens Professor Bart Jacobs van de Radboud Universiteit nodig een andere chip te ontwikkelen. Dit zal jaren duren en bovendien miljoenen euro’s kosten.
Reactie RET: 'prima kaart'
RET is woensdagochtend ingelicht over het onderzoek van RTV Rijnmond. In een schriftelijke reactie geeft de RET toe dat reizigers enkele dagen met een gekraakte pas kunnen reizen. Het openbaar vervoersbedrijf ziet geen aanleiding om de beveiliging van de OV-chipkaart aan te passen en spreekt van een prima kaart. Fraudeurs die tegen de lamp lopen, hangt een zware straf boven het hoofd, aldus een woordvoerster van de RET. Pedro Peters, directeur van de RET, wilde niet inhoudelijk reageren.
Motie van de SP over de gekraakte kaart
De SP gaat naar aanleiding van dit nieuws woensdag nog een motie indienen om de strippenkaart in het openbaar vervoer te behouden. De Socialistische Partij wil dat staatssecretaris Huizinga stopt met het invoeren van de OV-chipkaart.
Ja dat testen doen ze ook. Maar dat heeft tijd nodig. Echt waar!quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:04 schreef Metatron het volgende:
[..]
Nee, ECHT?
Zou het dan niet hadig zijn om ook ALLES te testen? Misschien?
Dus nu doen ze het wel. Maar staat het vol met mensen die zo dom zijn om te laat over te stappen op de chipkaart.quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee 2 automaten, Station Beurs, wachttijd een half uur
En, helder licht, Hoe lang duurt die testperiode nu al?quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:07 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ja dat testen doen ze ook. Maar dat heeft tijd nodig. Echt waar!
Ben je nou zo dom, of zit je echt alleen maar de trol uit te hangen?quote:En nieuwe apparaatuur is ook niet meteen compleet aangesloten of bevooraad met wegwerpkaarten!
dom ? jij koopt een abonnement een jaar van te voren ?quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:07 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dus nu doen ze het wel. Maar staat het vol met mensen die zo dom zijn om te laat over te stappen op de chipkaart.
Prima
ja roltrappen, goed vb van je, die werken ook altijd !!quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:07 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ja dat testen doen ze ook. Maar dat heeft tijd nodig. Echt waar!
En nieuwe apparaatuur is ook niet meteen compleet aangesloten of bevooraad met wegwerpkaarten!
Ik heb zelf wel eens meegemaakt dat een roltrap die er net stond het nog niet deed
Ik heb geen idee hoelang de testperiode is van dat ene apparaat dat het niet deed.quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:10 schreef Metatron het volgende:
[..]
En, helder licht, Hoe lang duurt die testperiode nu al?
[..]
Ben je nou zo dom, of zit je echt alleen maar de trol uit te hangen?
"We gaan heeel uitgebreid alles testen, en alleen als alles goed gaat gaan we live"
En dan moet er 2 dagen voor live gaan nog nieuwe apparatuur aangesloten worden. Dan heb je dus NIET alles UITGEBREID getest.
Nee geen jaar. Wel een week of 2.quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:10 schreef macca728 het volgende:
[..]
dom ? jij koopt een abonnement een jaar van te voren ?
chipkaart overstappers staan bij de balie, aanvragen gaat niet via automaat.
Abonnement opladen trouwens ook nog niet
Zegt de leugenaar die alleen maar negatieve dingen wilt zien en bepaalde zaken bewust verkeerd uitlegdquote:Op woensdag 28 januari 2009 15:12 schreef macca728 het volgende:
wil Snowgoon nog meer bewijs dat het kraken van de kaart dus eenvoudig is ?
In een schriftelijke reactie geeft de RET toe dat reizigers enkele dagen met een gekraakte pas kunnen reizen. Het openbaar vervoersbedrijf ziet geen aanleiding om de beveiliging van de OV-chipkaart aan te passen en spreekt van een prima kaart. Fraudeurs die tegen de lamp lopen, hangt een zware straf boven het hoofd, aldus een woordvoerster van de RET. Pedro Peters, directeur van de RET, wilde niet inhoudelijk reageren.
Je kon dus maar 1 dag reizen met een gekraakte kaart
Weer een leugen dus van de OV bedrijven
quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:19 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Zegt de leugenaar die alleen maar negatieve dingen wilt zien en bepaalde zaken bewust verkeerd uitlegd
Duurde wel lang voordat je met dat bericht kwam om je gezeur voort te zetten.
quote:Laten we het netjes houden aub.
Die laat ik dan even buiten beschouwingquote:Op woensdag 28 januari 2009 14:55 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Weer dat argument en dan het max dagtarief erbij halen...
De NS heeft een dagkaart die max 42,70 is nu. Dat zal bij de OV chipkaart ook zoiets zijn. Dus dan koop je geen enkele reizen, maar een dagkaart in dit extreme geval.
2 chipkaarten (of meer)quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:38 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Die laat ik dan even buiten beschouwing
Maareh hoe doen we dat met dat bedrag van 42,70 terwijl het maximum van de OV chipkaart maar 30 euro is?
Geen idee hoe dat gaat. Nu is het 30 voor de bus, tram en metro. Als straks de NS erbij komt lijkt het me geen probleem om dat uit te breiden.quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:38 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Die laat ik dan even buiten beschouwing
Maareh hoe doen we dat met dat bedrag van 42,70 terwijl het maximum van de OV chipkaart maar 30 euro is?
Hoezo? Kan de chipkaart verschillende abbonementen van verschillende aanbieders aan? Met verschillende maxima?quote:
NEE, je kan geen abonnement van de NS laden op een RET kaart bvquote:Op woensdag 28 januari 2009 15:54 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Hoezo? Kan de chipkaart verschillende abbonementen van verschillende aanbieders aan? Met verschillende maxima?
Ow het gaat nu ineens over verschillende abbo's ipv NS reizenquote:Op woensdag 28 januari 2009 15:54 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Hoezo? Kan de chipkaart verschillende abbonementen van verschillende aanbieders aan? Met verschillende maxima?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |