nee de NS kiest ervoor om de Chipkaart geleidelijk in te voeren. En uiterlijk in 2013 willen ze daar mee klaar zijn is nu het plan.quote:Op woensdag 28 januari 2009 10:55 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja leuk he, kiest de NS voor
wat een dom bedrijf zeg
Nee hoor. Niet nog een kaart erbij, gewoon een virtueel kaartje op je OV chipkaart.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:04 schreef Metatron het volgende:
[..]
Joepie! NOG een kaart er bij. Da's vast om het allemaal 'makkelijk' te maken.
je zegt het zelf, nu nog de conclusiequote:Op woensdag 28 januari 2009 11:04 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ach wat stom van me! . Dus men kan nooit zien waar je waDie pin automaten zweven allemaal rond, die staan nooit op vaste plaatsens op een bepaald tijdstip
JIj koopt een telefoon om die uit te zetten of thuis te laten?
Geen idee hoelang die gegevens bewaard worden. Ik kan mijn giro transactie van 3 jaar geleden nog inzien via internet.
Ga je die kostenerekening hierboven nog eens lezen en begrijpen, of blijf je met deze kolder komen?quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:02 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Tuurlijk joh. Ze gaan het zonessysteem afschaffen. Je weet wel dat systeem waarbij je soms 3 strippen moet betalen om maar 2 haltes te rijden.
Lijkt me duidelijk dat de overheid de mensen zoveel mogelijk mensen uit wil persen
zo in 2005 gestart met testen en in 2013 al klaarquote:Op woensdag 28 januari 2009 11:05 schreef snowgoon het volgende:
[..]
nee de NS kiest ervoor om de Chipkaart geleidelijk in te voeren. En uiterlijk in 2013 willen ze daar mee klaar zijn is nu het plan.
Tuurlijk joh. Iedereen gaat gewoon 2 km lopenquote:Op woensdag 28 januari 2009 11:08 schreef Metatron het volgende:
[..]
Ga je die kostenerekening hierboven nog eens lezen en begrijpen, of blijf je met deze kolder komen?
Voor <2km afstanden pakt bijna geen hond het OV. Alleen al in de tijd dat je op de volgende bus/metro staat te wachten ben je al naar je bestemming gelopen namelijk. En afgezien van die achterlijk korte ritjes is de chipkaart DUURDER dan een zone-systeem + strippenkaart.
En ik zie in de berichten staan dat ze in 2013 klaar willen zijn. Dus geen 20 jaar 2 systemen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
zo in 2005 gestart met testen en in 2013 al klaar
ik hoor de NS voorlichter net zeggen, dat ze de chipkaart pas in gaan voeren als er ook vertrouwen in is
Even voor de duidelijkheid, denk jij nou echt dat de bank niet kan nazien waar en wanneer jij gepind hebt?quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:07 schreef macca728 het volgende:
[..]
je zegt het zelf, nu nog de conclusie
of neem je je pinapparaat mee op reis ? zal me niets verbazen
En in Londen worden de gegevens maximaal 8 weken opgeslagen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 10:03 schreef macca728 het volgende:
[..]
ok, maar ook 7 jaar ?
In Parijs worden ze straks ook opgeslagen maar slechts 48 uur
wat is nou je punt ?quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:14 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid, denk jij nou echt dat de bank niet kan nazien waar en wanneer jij gepind hebt?
dat vraag ik me ook af, maar niemand geeft daar een goed argument voorquote:Op woensdag 28 januari 2009 11:17 schreef Igen het volgende:
[..]
En in Londen worden de gegevens maximaal 8 weken opgeslagen.
Maar in Nederland schijnt die 7 jaar nodig te zijn voor de belastingdienst ofzo. Vraag me dan wel af waarom ze die gegevens niet na maximaal een paar maanden kunnen anonymiseren.
Elke keer dat jij pint kan de bank zien dat jij daar was.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:17 schreef macca728 het volgende:
[..]
wat is nou je punt ?
kan de bank dan zien waar ik geweest ben ? waar ik naar toe ga ? dagelijks ?
Dat doen ze wel. In afspraak met het CBP.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:17 schreef Igen het volgende:
[..]
En in Londen worden de gegevens maximaal 8 weken opgeslagen.
Maar in Nederland schijnt die 7 jaar nodig te zijn voor de belastingdienst ofzo. Vraag me dan wel af waarom ze die gegevens niet na maximaal een paar maanden kunnen anonymiseren.
trek nou die conclusie eensquote:Op woensdag 28 januari 2009 11:20 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Elke keer dat jij pint kan de bank zien dat jij daar was.
Net als bij de persoonlijke chipkaart.
Dan heb je bij de chipkaart nog het voordeel dat je voor een anonieme versie kan kiezen.
MIjn conclusie: Iedereen die zijn pinpas of GSM gebruikt heeft zijn privacy allang opgegeven en de OV chipkaart maakt daar niet nog meer inbreuk op.quote:
Nou gewoon voor het geval dat. Je weet maar nooit immers. Als er bijvoorbeeld een terroristische aanslag komt moet kunnen worden nagegaan of er gebruik is gemaakt van het OV in die regio, en wanneer en waar enzo.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 23:42 schreef macca728 het volgende:
nogmaals waarom worden die gegevens dan 7 jaar opgeslagen, nog steeds geen goede reden gehoord
nee idioot, met de chipkaart kunnen ze zien waar je heengaat, met de pinpas en telefoon niet, maar dat begrijp jij maar nietquote:Op woensdag 28 januari 2009 11:28 schreef snowgoon het volgende:
[..]
MIjn conclusie: Iedereen die zijn pinpas of GSM gebruikt heeft zijn privacy allang opgegeven en de OV chipkaart maakt daar niet nog meer inbreuk op.
Een conclusie die ik al zo'n 14676785 keer heb getrokken, maar die maar niet tot jou door wilt dringen.
Achja, zien waar je heen gaat is veel gevaarlijker dan zien waar je bent geweestquote:Op woensdag 28 januari 2009 11:31 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee idioot, met de chipkaart kunnen ze zien waar je heengaat, met de pinpas en telefoon niet, maar dat begrijp jij maar niet
Behalve bij jou natuurlijk want jij pint 100x per dag
ook al 100x uitgelegd
Ja inderdaad. Deze discussie is telkens een herhaling van zetten. Maar jij wilt toch ook telkens horen wat de voordelen zijn en om de zoveel tijd ga jij ook weer alle nadelen herhalen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:33 schreef macca728 het volgende:
wij herhalen zo vaak omdat jij met dezelfde dingen komt
3 strippen 2 haltes, GSM en pinpas
Deze gegevens maken onderdeel uit van de boekhouding zeg maar en dan krijgt een bedrijf te maken met de bewaarplicht. Er zijn verschillende termijnen en in het geval van de OV gegevens gaat het om 7 jaar.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:20 schreef macca728 het volgende:
[..]
dat vraag ik me ook af, maar niemand geeft daar een goed argument voor
en warom voor de belastingen ? voor naheffingen ofzo ? extra BTW als ik in de spits gereist heb ?
Met de telefoon op zak kun je tot op huisniveau gevolgd wordenquote:Op woensdag 28 januari 2009 11:31 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee idioot, met de chipkaart kunnen ze zien waar je heengaat, met de pinpas en telefoon niet, maar dat begrijp jij maar niet
Behalve bij jou natuurlijk want jij pint 100x per dag
ook al 100x uitgelegd
Je maakt mij niet wijs dat de vervoersbedrijven verplicht van onze overheid ook moeten bijhouden dat pietje puk die reis gemaakt op die dag op dat tijdstip gemaakt heeft.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:46 schreef Freeflyer het volgende:
Deze gegevens maken onderdeel uit van de boekhouding zeg maar en dan krijgt een bedrijf te maken met de bewaarplicht. Er zijn verschillende termijnen en in het geval van de OV gegevens gaat het om 7 jaar.
Houden dan ook de telecomproviders een database waar de telefoon is op welk tijdstip bij?quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:47 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Met de telefoon op zak kun je tot op huisniveau gevolgd worden
Nou, gewoon ervaring. Ik ga voor 2 km in ieder geval niet op een bus of metro wachten. Eigenlijk niemand die ik ken doet dat.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:12 schreef snowgoon het volgende:
Waar haal je die kolder vandaan dat de meeste mensen 2 km gaan lopen? Gebeurd zeker vooral bij ouderen
In de zaak Louwes zijn telefoon gegevens gebruikt om aan te tonen dat Louwe op het moment van de moord in de buurt was.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Houden dan ook de telecomproviders een database waar de telefoon is op welk tijdstip bij?
En hoe lang duurt het voordat de gegevens "het archief in gaan"? Bron?quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:21 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Dat doen ze wel. In afspraak met het CBP.
Zo gauw de gegevens het archief in gaan, worden de persoons gegevens weggehaald.
Je oma ook niet?quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:53 schreef Metatron het volgende:
[..]
Nou, gewoon ervaring. Ik ga voor 2 km in ieder geval niet op een bus of metro wachten. Eigenlijk niemand die ik ken doet dat.
Correct. In beweging blijven wordt door de artsen zelfs aangeraden, en wandelen is beter dan een bus inklimmen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:54 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Je oma ook niet?
Die gaat ook gewoon 2 km lopen met haar nieuwe heup?
Dat staat er niet bij in de afspraken die met het CBP zijn gemaakt. Dat zal in ieder geval geen jaren zijn, want anders zou het CBP er niet mee akkoord zijn gegaan.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:53 schreef Igen het volgende:
[..]
En hoe lang duurt het voordat de gegevens "het archief in gaan"? Bron?
Nu heb je het over gevoerde gepsprekken, ik vroeg naar het bijhouden van de bewegingen van een telefoon.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:53 schreef snowgoon het volgende:
In de zaak Louwes zijn telefoon gegevens gebruikt om aan te tonen dat Louwe op het moment van de moord in de buurt was.
Tuurlijk joh, jij bepaald even dat de meeste mensen liever 2 km in de regen gaan lopen dan de bus nemenquote:Op woensdag 28 januari 2009 11:56 schreef Metatron het volgende:
[..]
Correct. In beweging blijven wordt door de artsen zelfs aangeraden, en wandelen is beter dan een bus inklimmen.
En verder ben je wel erg krampachtig bezig. Die korte kloteritjes waarbij de chipkaart goedkoper uitvalt zijn een zeer klein percentage van de totale hoeveelheid ritten. Het overgrote merendeel van de ritten valt dus duurder uit.
Misschien moet je die chip-plaat eens voor je hoofd weghalen.
telefoon kan je uitzetten en gegevens worden niet 7 jaar bewaardquote:Op woensdag 28 januari 2009 11:47 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Met de telefoon op zak kun je tot op huisniveau gevolgd worden
weleens van fiets gehoord ?quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:59 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Tuurlijk joh, jij bepaald even dat de meeste mensen liever 2 km in de regen gaan lopen dan de bus nemen
En dan ben ik krampachtig bezig
Ja, kijk maar eens naar de Deventer moordzaak (Louwes heet die kerel volgens mij) waar oorspronkelijk die gegevens mede voor de veroordeling zorgde.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Houden dan ook de telecomproviders een database waar de telefoon is op welk tijdstip bij?
Zoals hierboven ook al vermeld dat gaat over gevoerde gesprekken, worden ook de verplaatsingen bijgehouden waarvan we weten dat het mogelijk is, maar waarvan ik graag wil weten of het ook gebeurd?quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:02 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Ja, kijk maar eens naar de Deventer moordzaak (Louwes heet die kerel volgens mij) waar oorspronkelijk die gegevens mede voor de veroordeling zorgde.
Nee, ging niet over gevoerde gesprekken. Ging om met welke mast de telefoon kontakt heeft gemaakt. Daar kwam bij Louwes bij dat hij een kort gesprek had gevoerd richting de weduwe van x aantal seconden.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nu heb je het over gevoerde gepsprekken, ik vroeg naar het bijhouden van de bewegingen van een telefoon.
Geen idee of de telecom bedrijven alle bewegingen bijhouden. Maar je hebt toch geen telefoon om hem niet te gebruiken?quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nu heb je het over gevoerde gepsprekken, ik vroeg naar het bijhouden van de bewegingen van een telefoon.
Ja hoor.quote:
quote:Hoe lang moet u uw boekhouding bewaren?
U bent wettelijk verplicht uw boekhouding 7 jaar te bewaren. Het maakt daarbij niet uit of u de gegevens digitaal bewaart of op papier. Alleen de balans en de staat van baten en lasten moet u (ook) op papier bewaren.
De bewaarplicht van 7 jaar geldt ook nog als u uw onderneming hebt beëindigd. In verband met een mogelijke eindcontrole moet u, net zoals tijdens de exploitatie van het bedrijf, over alle bescheiden kunnen beschikken.
Gegevens die betrekking hebben op onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u bewaren gedurende de 9 jaren die volgen op het jaar waarin u de onroerende zaak bent gaan gebruiken. Dit houdt verband met de herzieningstermijn voor onroerende zaken.
Let op!
Uw boekhouding moet na 7, respectievelijk 10 jaar, nog leesbaar en toegankelijk zijn. Als u gegevens hebt opgeslagen in gegevensbestanden van niet meer door u gebruikte programma's of apparatuur, moeten deze gegevens toch beschikbaar blijven (kunnen worden ingelezen en zo nodig kunnen worden afgedrukt).
quote:Wat behoort tot uw administratie?
Alle gegevens over de onderneming, die u op papier, elektronisch of op microfilm vastlegt, behoren tot uw administratie. Denk aan:
* kasadministratie (ook kladaantekeningen) en kassabonnen
* financiële aantekeningen, zoals in- en verkoopboek
* tussentijds gemaakte controleberekeningen
* ontvangen facturen en kopieën van verzonden facturen
* bank- en giroafschriften
* contracten, overeenkomsten en andere afspraken
* agenda's en afsprakenboeken
* correspondentie
* databestanden
* registers van overbrengingen naar andere EU-landen
* verklaringen (landbouwverklaring, inkoopverklaring en dergelijke)
* vergunningen
* specificaties van uw aangiften
Deze gegevens hebt u onder andere nodig voor het juist kunnen invullen van uw Aangifte omzetbelasting. Bovendien zijn deze gegevens noodzakelijk voor controle door de Belastingdienst.
Nou hoera! Petje af voor de overheid! De angstcampagne heeft gewerkt.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:28 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Nou gewoon voor het geval dat. Je weet maar nooit immers. Als er bijvoorbeeld een terroristische aanslag komt moet kunnen worden nagegaan of er gebruik is gemaakt van het OV in die regio, en wanneer en waar enzo.
Dan de bijbehorende videobeelden erbij nemen en je hebt de daders te pakken.
Plastic is duur hoor!quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:24 schreef Merel het volgende:
Kan iemand me vertellen waarom zo'n kaart ¤ 7 euro moet kosten? Bij een strippenkaart betaal ik toch ook niet voor het papiertje? Vreemd dat er meteen zo'n starttarief aan zit.
quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:06 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Nee, ging niet over gevoerde gesprekken. Ging om met welke mast de telefoon kontakt heeft gemaakt. Daar kwam bij Louwes bij dat hij een kort gesprek had gevoerd richting de weduwe van x aantal seconden.
Dat heeft niets met een gesprek uit te staan. Je telefoon maakt om de x tijd (max 2-3 minuten) contact los van het bellen/ sms-en.
Maurice de hond heeft het steeds over de gesprekken.quote:http://www.maurice.nl/media/2/20080414-Het%20alibi%20van%20Louwes.pdf
Uit deze computerinformatie van o.a. de desbetreffende paal in Deventer had vastgesteld kunnen worden op welke afstand de GSM zich bevond tijdens het telefoongesprek. Deze informatie is NIET door het
rechercheteam opgevraagd.1 Na 6 maanden is die informatie door KPN vernietigd.
Zo'n kaart moet niet perse 7 euro kosten.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:24 schreef Merel het volgende:
Kan iemand me vertellen waarom zo'n kaart ¤ 7 euro moet kosten? Bij een strippenkaart betaal ik toch ook niet voor het papiertje? Vreemd dat er meteen zo'n starttarief aan zit.
Jij gebruikt een GSM niet om te bellen?quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
[..]
Maurice de hond heeft het steeds over de gesprekken.
Ik zie nog nergens iets dat ook je reisgedrag gemonitord wordt van je GSM.
Wat ook leuk om te lezen is , dat de KPN na 6 maanden de informatie weg gooide. Of dat nu nog gebeurd weet ik niet.
Anonieme kaarten zijn toch niet gratis te krijgen?quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:28 schreef snowgoon het volgende:
Zo'n kaart moet niet perse 7 euro kosten.
Er zijn ook gratis varianten en kortingsacties. Of als je een NS abbo hebt, dan krijg je de kaart erbij.
Maar ik wil helemaal geen stukje techniek kopen, ik wil gewoon van A naar B reizen.quote:En waarom het geld kost, het is een stukje techniek dat je koopt en misschien is het ook wel om te zorgen dat je die kaart goed bewaard.
Daar ben ik het dus ook niet mee eensquote:Net zoals als je bankpas die tegenwoordig geld kost.
God, heb je er weer eentje. Eenquote:Op woensdag 28 januari 2009 12:32 schreef Merel het volgende:
[..]
Maar ik wil helemaal geen stukje techniek kopen, ik wil gewoon van A naar B reizen.
Waarom zou je bij een strippenkaart niet voor het papiertje, vervoerskosten en achterliggende administratie betalen danquote:Op woensdag 28 januari 2009 12:24 schreef Merel het volgende:
Kan iemand me vertellen waarom zo'n kaart ¤ 7 euro moet kosten? Bij een strippenkaart betaal ik toch ook niet voor het papiertje? Vreemd dat er meteen zo'n starttarief aan zit.
Jawel hoor. Er zijn wegwerpkaarten te koop.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:32 schreef Merel het volgende:
[..]
Anonieme kaarten zijn toch niet gratis te krijgen?
[..]
Maar ik wil helemaal geen stukje techniek kopen, ik wil gewoon van A naar B reizen.
[..]
Daar ben ik het dus ook niet mee eens
Wat schatitigquote:Op woensdag 28 januari 2009 12:36 schreef Q. het volgende:
[..]
God, heb je er weer eentje. Eenreiziger
met een
eigen mening
. Het OV is er niet voor de reizigers, het OV is er voor de vervoersbedrijven! Je snapt er ook niets van hè?
Een prepaid anonieme telefoon met wel 30 euro per jaar beltegoed wat ik altijd cash betaal .quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:30 schreef snowgoon het volgende:
Jij gebruikt een GSM niet om te bellen?
Dus bij een GSM worden de gevegens alleen maar bijgehouden op het moment dat je belt/sms'st. Hoe lang houden de telecomproveiders die gegevens vast? (in het eerder gelinkte document maar 6 maanden wat nogal een verschil is met 7 jaar)quote:En het reisgedrag wordt niet bijgehouden, het wordt bijgehouden waar je was op het moment dat je belde. Net zoals de chipkaart ook niet constant een signaal afgeeft waar die is.
Sinds wanneer? Ik heb namelijk nog nooit voor mijn bankpas betaald (abn)quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:28 schreef snowgoon het volgende:
[..]
<..>
Net zoals als je bankpas die tegenwoordig geld kost.
Postbank al jaren in ieder geval. Ok alleen als je hem gesloopt hebt voor de verval datum, maar aangezien de kwaliteit van de magneetstrips veel te wensen over laat moeten veel mensen deze pas voor de verval datum vervangen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:42 schreef wdn het volgende:
Sinds wanneer? Ik heb namelijk nog nooit voor mijn bankpas betaald (abn)![]()
Mijn pas is tot nu toe iedere gratis verstrekt op het moment dat de vervaldatum werd bereikt.
Als student wel, meeste andere mensen niet.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:42 schreef wdn het volgende:
[..]
Sinds wanneer? Ik heb namelijk nog nooit voor mijn bankpas betaald (abn)![]()
Mijn pas is tot nu toe iedere gratis verstrekt op het moment dat de vervaldatum werd bereikt.
Die is dus niet zo gratis.quote:Waarom een Privé Pakket?
Het Privé Pakket van ABN AMRO is een compleet pakket voor al uw bankzaken. U krijgt een betaalrekening met Wereldpas. Het pakket kunt u kosteloos uitbreiden met onder andere een creditcard en een spaarrekening.
U krijgt standaard (¤ 8,25 per kwartaal):
een betaalrekening
een Wereldpas
Internet Bankieren
Financieel Jaaroverzicht
Wordt je privacy minder geschonden als de gegevens korter worden bewaard?quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een prepaid anonieme telefoon met wel 30 euro per jaar beltegoed wat ik altijd cash betaal .![]()
[..]
Dus bij een GSM worden de gevegens alleen maar bijgehouden op het moment dat je belt/sms'st. Hoe lang houden de telecomproveiders die gegevens vast? (in het eerder gelinkte document maar 6 maanden wat nogal een verschil is met 7 jaar)
Ja.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:48 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Wordt je privacy minder geschonden als de gegevens korter worden bewaard?
quote:Op woensdag 28 januari 2009 10:48 schreef snowgoon het volgende:
Dat je binnen een uur terug kon reizen is eerder een nadeel van het systeem dan een bewuste service van de strippenkaart.
Die zijn duurder.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:40 schreef snowgoon het volgende:
Jawel hoor. Er zijn wegwerpkaarten te koop.
Dan koop je toch gewoon een dagkaart die je aan het einde van de dag weg doet.
Zolang gegevens worden bewaard over mijn gedrag, wordt een inbreuk gemaakt op mijn persoonlijke leven. Hoe langer gegevens bewaard worden, hoe langer die inbreuk gemaakt wordt, plus hoe groter de kans wordt dat die gegevens gebruikt gaan worden voor zaken die ik niet wil.quote:
Ik heb echt nog nooit 8,25 betaald.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:46 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als student wel, meeste andere mensen niet.
[..]
Die is dus niet zo gratis.
Wat denk jij dat voor een toerist handiger is?quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:53 schreef Merel het volgende:
[..]
Die zijn duurder.
En ik wil maar twee haltes, daar heb ik geen dagkaart voor nodig, dan betaal ik voor een hele dag rondreizen terwijl ik maar twee minuutjes met de metro hoef!
En ik ben de lui om die twee haltes te lopen ja
Ik snap best dat dit systeem handig kan zijn voor mensen met abonnementen hoor. Maar voor de incidentele "oh ik spring even voor twee haltes in de metro"-reiziger is het wel heel veel gedoe! Ik heb al drie keer voor zo'n automaat gestaan om zo'n kaart te kopen, maar ik vond 't zo ingewikkeld dat ik 't maar opgegeven heb
Van Eindhoven station naar de HEAO is 2 haltes. Regelmatig is de bus vol als deze vertrekt op het station en leeg als we 2 haltes verder zijn.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:58 schreef XcUZ_Me het volgende:
Er zijn mensen die de metro nemen in Rotterdam van Maashaven naar Rijnhaven. Dat is één halte![]()
Wordt echt mooie televisie morgen.
Wat een krom argument weer, omdat ik een prepaid telefoon heb, moet ik ook maar genoegen nemen met een anoniem kaart van de NS . Ik heb al fucking 38 jaar kunnen reizen zonder dat mijn doopcel bijgehouden werd over die reizen. Ik heb tot nu toe nog geen geode reden gehoord waarom die gegevens nu wel zolang niet geanomiseerd zouden moeten worden bewaard.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:48 schreef snowgoon het volgende:
Als je het duurdere pre paid gebruikt, lijkt het me ook geen probleem om anoniem te gaan reizen.
Gewoon even naar zo'n hulpje lopen, die helpen ook de bejaarden die het niet snappenquote:Op woensdag 28 januari 2009 12:53 schreef Merel het volgende:
Ik snap best dat dit systeem handig kan zijn voor mensen met abonnementen hoor. Maar voor de incidentele "oh ik spring even voor twee haltes in de metro"-reiziger is het wel heel veel gedoe! Ik heb al drie keer voor zo'n automaat gestaan om zo'n kaart te kopen, maar ik vond 't zo ingewikkeld dat ik 't maar opgegeven heb
Ja, want dat werkt ook al zo goed.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:40 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Jawel hoor. Er zijn wegwerpkaarten te koop.
Dan koop je toch gewoon een dagkaart die je aan het einde van de dag weg doet.
Life's a bitch.
Frans Mensonidesquote:Metrostation Rotterdam CS. Ik wil wel eens reizen op een wegwerpchipkaart (voor mij is die hele kaart toch al een weggooier) en probeer er een te trekken uit de enige verkoopautomaat in de hal die ze produceert (waar over vijf dagen vast een rij van 100 man voor zal staan). Een witkielmeisje schiet op me af. Helaas, deze automaat kan toch geen weggooikaartjes leveren, al staat het erop. Ik moet voor dat ene enkeltje naar boven, naar het RET-verkooppunt.
Contant afrekenen bij de chauffeur. De strippenkaart dus want dat is dan je vervoersbewijs.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:59 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Wat denk jij dat voor een toerist handiger is?
Het systeem van de chipkaart of een strippenkaart?
Je complete doopcel wordt bijgehouden als je reistquote:Op woensdag 28 januari 2009 12:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een krom argument weer, omdat ik een prepaid telefoon heb, moet ik ook maar genoegen nemen met een anoniem kaart van de NS . Ik heb al fucking 38 jaar kunnen reizen zonder dat mijn doopcel bijgehouden werd over die reizen. Ik heb tot nu toe nog geen geode reden gehoord waarom die gegevens nu wel zolang niet geanomiseerd zouden moeten worden bewaard.
Ik zou niet weten waarom die dingen niet in de bus kunnen worden verkocht. Worden nu ook wegwerpkaarten verkocht in Rotterdamse tabakszaken.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:01 schreef wdn het volgende:
[..]
Contant afrekenen bij de chauffeur. De strippenkaart dus want dat is dan je vervoersbewijs.
OV chipkaarten zijn niet te koop in de bus denk ik(?)
quote:RTV Rijnmond reist dagenlang gratis met gekraakte OV-chipkaart
28 januari 2009
De OV-chipkaart, die vanaf donderdag verplicht is in de Rotterdamse metro, kan eenvoudig worden gekraakt én dagenlang worden gebruikt.
Verslaggevers van RTV Rijnmond hebben afgelopen dagen zonder problemen gereisd met een gemanipuleerde OV-chipkaart op het RET-metronet. Zij wisten ook op illegale wijze het saldo op de kaart te verhogen.
In theorie zou de gehackte kaart binnen 24 uur door het OV-chipsysteem moeten zijn opgemerkt om daarna direct te worden geblokkeerd. De praktijk wees uit dat er minstens twee dagen gratis mee gereisd kon worden.
LEES MEER
RTV Rijnmond gebruikte een anomieme chipkaart die bij een RET verkooppunt werd gekocht. Maandag is deze kaart bewerkt door onderzoekers van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Met een laptop en een kaartlezer is de kaart gelezen en de aanwezige data bekeken. Daarna is het saldo op de kaart opgewaardeerd, waardoor zonder te betalen kon worden gereisd.
Gemanipuleerde kaart niet opgemerkt door databank RET
Metrovervoerder RET en Translink Systems die de reisgegevens beheren, hebben eerder laten weten dat fraude met de OV-chipkaart zinloos is, omdat een gemanipuleerde kaart snel door het systeem zou worden opgemerkt en geblokkeerd. Translink Systems zegt dat elke nacht in een zogeheten night-audit de gegevens van de poortjes worden vergeleken met de centrale databank. Een verschil in saldo zou daarbij binnen één dag worden gesignaleerd. Tijdens de twee dagen dat de verslaggevers met de kaart reisden is dit niet gebeurd; alle poortjes gingen normaal open.
Systeem pas veilig door ontwikkeling van nieuwe chip
Uit het onderzoek van RTV Rijnmond bleek dat voor het opwaarderen van een OV-chipkaart niet veel nodig is. Een kaartlezer is voor een paar tientjes verkrijgbaar. De Radboud Universiteit is in het bezit van de benodigde software om de kaart te manipuleren. Volgens de onderzoekers is het een kwestie van tijd voordat anderen de software ook gaan ontwikkelen en verspreiden. Om het chipsysteem écht veilig te maken is volgens Professor Bart Jacobs van de Radboud Universiteit nodig een andere chip te ontwikkelen. Dit zal jaren duren en bovendien miljoenen euro’s kosten.
Reactie RET: 'prima kaart'
RET is woensdagochtend ingelicht over het onderzoek van RTV Rijnmond. In een reactie geeft de RET toe dat reizigers enkele dagen met een gekraakte pas kunnen reizen. Het openbaar vervoersbedrijf ziet geen aanleiding om de beveiliging van de OV-chipkaart aan te passen en spreekt van een prima kaart. Fraudeurs die tegen de lamp lopen, hangt een zware straf boven het hoofd, aldus een woordvoerster van de RET.
Motie van de SP over de gekraakte kaart
De SP gaat naar aanleiding van dit nieuws woensdag nog een motie indienen om de strippenkaart in het openbaar vervoer te behouden. De Socialistische Partij wil dat staatssecretaris Huizinga stopt met het invoeren van de OV-chipkaart.
Zucht, een voordeel is pas een voordeel als het merendeel van de mensen daar baat bij heeft. Die enkeling die nu blij is omdat hij net wat minder hoeft te betalen vanwege het vervallen van de zonering, weegt echt niet op tegen de 99 procent van de reizigers die gewoon standaard meer gaan betalen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:46 schreef snowgoon het volgende:
Maar jij wilt toch ook telkens horen wat de voordelen zijn en om de zoveel tijd ga jij ook weer alle nadelen herhalen.
Ochjee, een automaat die nog niet werkt...quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:01 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja, want dat werkt ook al zo goed.
[..]
Frans Mensonides
Die snapte het ook nietquote:Op woensdag 28 januari 2009 12:59 schreef Hephaistos. het volgende:
Gewoon even naar zo'n hulpje lopen, die helpen ook de bejaarden die het niet snappen![]()
quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:59 schreef Hephaistos. het volgende:
. Gewoon zo'n kaart kopen, 50 euro tegoed op zetten en je bent een hele tijd zoet.
quote:http://www.9292ov.nl/9292OV563.asp
Op de OV-chipkaart kan een saldo van maximum ¤ 30,- worden geladen
Volgens mij komen er automaten in de bus. Iig oplaadautomaten.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:01 schreef wdn het volgende:
[..]
Contant afrekenen bij de chauffeur. De strippenkaart dus want dat is dan je vervoersbewijs.
OV chipkaarten zijn niet te koop in de bus denk ik(?)
Kom eens met duidelijke bronnen waaruit blijkt dat 99% van de mensen meer gaat betalen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:04 schreef Zelva het volgende:
[..]
Zucht, een voordeel is pas een voordeel als het merendeel van de mensen daar baat bij heeft. Die enkeling die nu blij is omdat hij net wat minder hoeft te betalen vanwege het vervallen van de zonering, weegt echt niet op tegen de 99 procent van de reizigers die gewoon standaard meer gaan betalen.
Toch blijf ik dit geen argument tegen het nieuwe systeem vinden. Strippenkaarten zijn ook na te maken, het gaat om hoe de massa er mee omgaat.quote:
Nee, nu alleen te weinig saldo, iets waar je pas achter kan komen als je op het station bent.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:59 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik denk dat de chip ook voor de normale reiziger een uitkomst is. Nooit meer te weinig strippen op je kaart,
Nee, nu alleen in de rij staan voor een saldo-opwaardeerautomaat en dan maar hopen dat je je pinpas niet vergeten bent.quote:nooit meer voor kaartjesautomaten staan met te weinig losgeld bij je,
Nee, nu slechts ettelijke keren in- en uitchecken en voortdurend je saldo controleren of het allemaal wel goed gaat.. Én pas achteraf weten wat je reis nu überhaupt heeft gekost.quote:nooit meer bedenken hoeveel zonegrenzen je nou overschrijdt.
Overduidelijk iemand die zich totaal niet in het onderwerp heeft verdiept. Er kan maximaal 30 euro op zo'n ding.quote:Gewoon zo'n kaart kopen, 50 euro tegoed op zetten en je bent een hele tijd zoet.
Laat de vervoerders die zo graag deze kaart willen hebben dan met voorbeelden komen dat het echt niet duurder wordt voor de reizigers.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:06 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Kom eens met duidelijke bronnen waaruit blijkt dat 99% van de mensen meer gaat betalen.
Bagatelliseren noemen ze zoiets met een duur woord.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:04 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ochjee, een automaat die nog niet werkt...
Altijd leuk, een bewering doen zonder onderbouwing, en dan moet iemand anders maar aantonen dat het niet waar isquote:Op woensdag 28 januari 2009 13:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Laat de vervoerders die zo graag deze kaart willen hebben dan met voorbeelden komen dat het echt niet duurder wordt voor de reizigers.
Het is niet zo moelijk men weet over het algemeen wel hoeveel reisbewegingen er gemaakt worden en hoeveel kilometer menens in de bus zitten hoeveel strippekaart inkomsten men nu heeft, en hoeveel de opbrengsten met een ov-chip zouden worden. Als beide uitkomsten hetzelfde zijn dan pas geloof ik dat. Maar aangezien de vervoerder zeggen dat het zo is hoeven wij het toch niet te geloven.
Zo leuk dit. De ene klager loopt te klagen dat het te lang duurt, de ander dat het te langzaam gaatquote:Op woensdag 28 januari 2009 13:10 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik blijf erbij dat ze alles veel te snel willen. Er zijn nog zoveel dingen niet goed, onduidelijk, etc. Waarom dan nu al alleen de ov-chip toelaten. Take it easy!
Punt-voor-punt-quoten is irritantquote:Op woensdag 28 januari 2009 13:10 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee, nu alleen te weinig saldo, iets waar je pas achter kan komen als je op het station bent.
[..]
Nee, nu alleen in de rij staan voor een saldo-opwaardeerautomaat.
[..]
Nee, nu slechts ettelijke keren in- en uitchecken en voortdurend je saldo controleren of het allemaal wel goed gaat.. Én pas achteraf weten wat je reis nu überhaupt heeft gekost.
[..]
Overduidelijk iemand die zich totaal niet in het onderwerp heeft verdiept. Er kan maximaal 30 euro op zo'n ding.
Is het al de 29ste?quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Bagatelliseren noemen ze zoiets met een duur woord.
Er is maar één automaat op Rotterdam CS, het grootste en belangrijkste station van Rotterdam, die wegwerpkaarten kan uitspuwen en zelfs die werkt nog niet.
Neuroloog, weet je nog? Lees dat stuk van Frans nog eens, hierboven. Ik durf te beweren dat minimaal 99 procent van de reizigers verder dan 2 kilometer reist.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:06 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Kom eens met duidelijke bronnen waaruit blijkt dat 99% van de mensen meer gaat betalen.
De testfase die nog één dag duurt...quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:08 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Goed leermoment voor het RET.
Ook daar is de testfase voor.
Jij controleerde altijd je strippenkaart voordat je op het station kwam? En was de sigarenzaak dan ook altijd open om een nieuwe kaart te halen?quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:10 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee, nu alleen te weinig saldo, iets waar je pas achter kan komen als je op het station bent.
[..]
Nee, nu alleen in de rij staan voor een saldo-opwaardeerautomaat en dan maar hopen dat je je pinpas niet vergeten bent.
[..]
Nee, nu slechts ettelijke keren in- en uitchecken en voortdurend je saldo controleren of het allemaal wel goed gaat.. Én pas achteraf weten wat je reis nu überhaupt heeft gekost.
[..]
Overduidelijk iemand die zich totaal niet in het onderwerp heeft verdiept. Er kan maximaal 30 euro op zo'n ding.
Ach, dan ga je toch gewoon naar het RET verkooppunt op het stationsplein in de stationsbouwput?quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Bagatelliseren noemen ze zoiets met een duur woord.
Er is maar één automaat op Rotterdam CS, het grootste en belangrijkste station van Rotterdam, die wegwerpkaarten kan uitspuwen en zelfs die werkt nog niet.
Op dit moment loopt zo'n beetje elke RET-medewerker op een metro-station. Ze hebben er voor gekozen om de opsporing van fraudeurs op dit moment niet tot prioriteit te verheffen.quote:
Moet je nagaan dat ze al drie jaar aan het prutsen zijn...quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:10 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik blijf erbij dat ze alles veel te snel willen. Er zijn nog zoveel dingen niet goed, onduidelijk, etc. Waarom dan nu al alleen de ov-chip toelaten. Take it easy!
Nou kom dan eens met een duidelijk onderzoek waar dat uit blijkt.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:15 schreef Zelva het volgende:
[..]
Neuroloog, weet je nog? Lees dat stuk van Frans nog eens, hierboven. Ik durf te beweren dat minimaal 99 procent van de reizigers verder dan 2 kilometer reist.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |