Wat schatitigquote:Op woensdag 28 januari 2009 12:36 schreef Q. het volgende:
[..]
God, heb je er weer eentje. Eenreiziger
met een
eigen mening
. Het OV is er niet voor de reizigers, het OV is er voor de vervoersbedrijven! Je snapt er ook niets van hè?
Een prepaid anonieme telefoon met wel 30 euro per jaar beltegoed wat ik altijd cash betaal .quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:30 schreef snowgoon het volgende:
Jij gebruikt een GSM niet om te bellen?
Dus bij een GSM worden de gevegens alleen maar bijgehouden op het moment dat je belt/sms'st. Hoe lang houden de telecomproveiders die gegevens vast? (in het eerder gelinkte document maar 6 maanden wat nogal een verschil is met 7 jaar)quote:En het reisgedrag wordt niet bijgehouden, het wordt bijgehouden waar je was op het moment dat je belde. Net zoals de chipkaart ook niet constant een signaal afgeeft waar die is.
Sinds wanneer? Ik heb namelijk nog nooit voor mijn bankpas betaald (abn)quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:28 schreef snowgoon het volgende:
[..]
<..>
Net zoals als je bankpas die tegenwoordig geld kost.
Postbank al jaren in ieder geval. Ok alleen als je hem gesloopt hebt voor de verval datum, maar aangezien de kwaliteit van de magneetstrips veel te wensen over laat moeten veel mensen deze pas voor de verval datum vervangen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:42 schreef wdn het volgende:
Sinds wanneer? Ik heb namelijk nog nooit voor mijn bankpas betaald (abn)![]()
Mijn pas is tot nu toe iedere gratis verstrekt op het moment dat de vervaldatum werd bereikt.
Als student wel, meeste andere mensen niet.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:42 schreef wdn het volgende:
[..]
Sinds wanneer? Ik heb namelijk nog nooit voor mijn bankpas betaald (abn)![]()
Mijn pas is tot nu toe iedere gratis verstrekt op het moment dat de vervaldatum werd bereikt.
Die is dus niet zo gratis.quote:Waarom een Privé Pakket?
Het Privé Pakket van ABN AMRO is een compleet pakket voor al uw bankzaken. U krijgt een betaalrekening met Wereldpas. Het pakket kunt u kosteloos uitbreiden met onder andere een creditcard en een spaarrekening.
U krijgt standaard (¤ 8,25 per kwartaal):
een betaalrekening
een Wereldpas
Internet Bankieren
Financieel Jaaroverzicht
Wordt je privacy minder geschonden als de gegevens korter worden bewaard?quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een prepaid anonieme telefoon met wel 30 euro per jaar beltegoed wat ik altijd cash betaal .![]()
[..]
Dus bij een GSM worden de gevegens alleen maar bijgehouden op het moment dat je belt/sms'st. Hoe lang houden de telecomproveiders die gegevens vast? (in het eerder gelinkte document maar 6 maanden wat nogal een verschil is met 7 jaar)
Ja.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:48 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Wordt je privacy minder geschonden als de gegevens korter worden bewaard?
quote:Op woensdag 28 januari 2009 10:48 schreef snowgoon het volgende:
Dat je binnen een uur terug kon reizen is eerder een nadeel van het systeem dan een bewuste service van de strippenkaart.
Die zijn duurder.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:40 schreef snowgoon het volgende:
Jawel hoor. Er zijn wegwerpkaarten te koop.
Dan koop je toch gewoon een dagkaart die je aan het einde van de dag weg doet.
Zolang gegevens worden bewaard over mijn gedrag, wordt een inbreuk gemaakt op mijn persoonlijke leven. Hoe langer gegevens bewaard worden, hoe langer die inbreuk gemaakt wordt, plus hoe groter de kans wordt dat die gegevens gebruikt gaan worden voor zaken die ik niet wil.quote:
Ik heb echt nog nooit 8,25 betaald.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:46 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Als student wel, meeste andere mensen niet.
[..]
Die is dus niet zo gratis.
Wat denk jij dat voor een toerist handiger is?quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:53 schreef Merel het volgende:
[..]
Die zijn duurder.
En ik wil maar twee haltes, daar heb ik geen dagkaart voor nodig, dan betaal ik voor een hele dag rondreizen terwijl ik maar twee minuutjes met de metro hoef!
En ik ben de lui om die twee haltes te lopen ja
Ik snap best dat dit systeem handig kan zijn voor mensen met abonnementen hoor. Maar voor de incidentele "oh ik spring even voor twee haltes in de metro"-reiziger is het wel heel veel gedoe! Ik heb al drie keer voor zo'n automaat gestaan om zo'n kaart te kopen, maar ik vond 't zo ingewikkeld dat ik 't maar opgegeven heb
Van Eindhoven station naar de HEAO is 2 haltes. Regelmatig is de bus vol als deze vertrekt op het station en leeg als we 2 haltes verder zijn.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:58 schreef XcUZ_Me het volgende:
Er zijn mensen die de metro nemen in Rotterdam van Maashaven naar Rijnhaven. Dat is één halte![]()
Wordt echt mooie televisie morgen.
Wat een krom argument weer, omdat ik een prepaid telefoon heb, moet ik ook maar genoegen nemen met een anoniem kaart van de NS . Ik heb al fucking 38 jaar kunnen reizen zonder dat mijn doopcel bijgehouden werd over die reizen. Ik heb tot nu toe nog geen geode reden gehoord waarom die gegevens nu wel zolang niet geanomiseerd zouden moeten worden bewaard.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:48 schreef snowgoon het volgende:
Als je het duurdere pre paid gebruikt, lijkt het me ook geen probleem om anoniem te gaan reizen.
Gewoon even naar zo'n hulpje lopen, die helpen ook de bejaarden die het niet snappenquote:Op woensdag 28 januari 2009 12:53 schreef Merel het volgende:
Ik snap best dat dit systeem handig kan zijn voor mensen met abonnementen hoor. Maar voor de incidentele "oh ik spring even voor twee haltes in de metro"-reiziger is het wel heel veel gedoe! Ik heb al drie keer voor zo'n automaat gestaan om zo'n kaart te kopen, maar ik vond 't zo ingewikkeld dat ik 't maar opgegeven heb
Ja, want dat werkt ook al zo goed.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:40 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Jawel hoor. Er zijn wegwerpkaarten te koop.
Dan koop je toch gewoon een dagkaart die je aan het einde van de dag weg doet.
Life's a bitch.
Frans Mensonidesquote:Metrostation Rotterdam CS. Ik wil wel eens reizen op een wegwerpchipkaart (voor mij is die hele kaart toch al een weggooier) en probeer er een te trekken uit de enige verkoopautomaat in de hal die ze produceert (waar over vijf dagen vast een rij van 100 man voor zal staan). Een witkielmeisje schiet op me af. Helaas, deze automaat kan toch geen weggooikaartjes leveren, al staat het erop. Ik moet voor dat ene enkeltje naar boven, naar het RET-verkooppunt.
Contant afrekenen bij de chauffeur. De strippenkaart dus want dat is dan je vervoersbewijs.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:59 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Wat denk jij dat voor een toerist handiger is?
Het systeem van de chipkaart of een strippenkaart?
Je complete doopcel wordt bijgehouden als je reistquote:Op woensdag 28 januari 2009 12:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een krom argument weer, omdat ik een prepaid telefoon heb, moet ik ook maar genoegen nemen met een anoniem kaart van de NS . Ik heb al fucking 38 jaar kunnen reizen zonder dat mijn doopcel bijgehouden werd over die reizen. Ik heb tot nu toe nog geen geode reden gehoord waarom die gegevens nu wel zolang niet geanomiseerd zouden moeten worden bewaard.
Ik zou niet weten waarom die dingen niet in de bus kunnen worden verkocht. Worden nu ook wegwerpkaarten verkocht in Rotterdamse tabakszaken.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:01 schreef wdn het volgende:
[..]
Contant afrekenen bij de chauffeur. De strippenkaart dus want dat is dan je vervoersbewijs.
OV chipkaarten zijn niet te koop in de bus denk ik(?)
quote:RTV Rijnmond reist dagenlang gratis met gekraakte OV-chipkaart
28 januari 2009
De OV-chipkaart, die vanaf donderdag verplicht is in de Rotterdamse metro, kan eenvoudig worden gekraakt én dagenlang worden gebruikt.
Verslaggevers van RTV Rijnmond hebben afgelopen dagen zonder problemen gereisd met een gemanipuleerde OV-chipkaart op het RET-metronet. Zij wisten ook op illegale wijze het saldo op de kaart te verhogen.
In theorie zou de gehackte kaart binnen 24 uur door het OV-chipsysteem moeten zijn opgemerkt om daarna direct te worden geblokkeerd. De praktijk wees uit dat er minstens twee dagen gratis mee gereisd kon worden.
LEES MEER
RTV Rijnmond gebruikte een anomieme chipkaart die bij een RET verkooppunt werd gekocht. Maandag is deze kaart bewerkt door onderzoekers van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Met een laptop en een kaartlezer is de kaart gelezen en de aanwezige data bekeken. Daarna is het saldo op de kaart opgewaardeerd, waardoor zonder te betalen kon worden gereisd.
Gemanipuleerde kaart niet opgemerkt door databank RET
Metrovervoerder RET en Translink Systems die de reisgegevens beheren, hebben eerder laten weten dat fraude met de OV-chipkaart zinloos is, omdat een gemanipuleerde kaart snel door het systeem zou worden opgemerkt en geblokkeerd. Translink Systems zegt dat elke nacht in een zogeheten night-audit de gegevens van de poortjes worden vergeleken met de centrale databank. Een verschil in saldo zou daarbij binnen één dag worden gesignaleerd. Tijdens de twee dagen dat de verslaggevers met de kaart reisden is dit niet gebeurd; alle poortjes gingen normaal open.
Systeem pas veilig door ontwikkeling van nieuwe chip
Uit het onderzoek van RTV Rijnmond bleek dat voor het opwaarderen van een OV-chipkaart niet veel nodig is. Een kaartlezer is voor een paar tientjes verkrijgbaar. De Radboud Universiteit is in het bezit van de benodigde software om de kaart te manipuleren. Volgens de onderzoekers is het een kwestie van tijd voordat anderen de software ook gaan ontwikkelen en verspreiden. Om het chipsysteem écht veilig te maken is volgens Professor Bart Jacobs van de Radboud Universiteit nodig een andere chip te ontwikkelen. Dit zal jaren duren en bovendien miljoenen euro’s kosten.
Reactie RET: 'prima kaart'
RET is woensdagochtend ingelicht over het onderzoek van RTV Rijnmond. In een reactie geeft de RET toe dat reizigers enkele dagen met een gekraakte pas kunnen reizen. Het openbaar vervoersbedrijf ziet geen aanleiding om de beveiliging van de OV-chipkaart aan te passen en spreekt van een prima kaart. Fraudeurs die tegen de lamp lopen, hangt een zware straf boven het hoofd, aldus een woordvoerster van de RET.
Motie van de SP over de gekraakte kaart
De SP gaat naar aanleiding van dit nieuws woensdag nog een motie indienen om de strippenkaart in het openbaar vervoer te behouden. De Socialistische Partij wil dat staatssecretaris Huizinga stopt met het invoeren van de OV-chipkaart.
Zucht, een voordeel is pas een voordeel als het merendeel van de mensen daar baat bij heeft. Die enkeling die nu blij is omdat hij net wat minder hoeft te betalen vanwege het vervallen van de zonering, weegt echt niet op tegen de 99 procent van de reizigers die gewoon standaard meer gaan betalen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 11:46 schreef snowgoon het volgende:
Maar jij wilt toch ook telkens horen wat de voordelen zijn en om de zoveel tijd ga jij ook weer alle nadelen herhalen.
Ochjee, een automaat die nog niet werkt...quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:01 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja, want dat werkt ook al zo goed.
[..]
Frans Mensonides
Die snapte het ook nietquote:Op woensdag 28 januari 2009 12:59 schreef Hephaistos. het volgende:
Gewoon even naar zo'n hulpje lopen, die helpen ook de bejaarden die het niet snappen![]()
quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:59 schreef Hephaistos. het volgende:
. Gewoon zo'n kaart kopen, 50 euro tegoed op zetten en je bent een hele tijd zoet.
quote:http://www.9292ov.nl/9292OV563.asp
Op de OV-chipkaart kan een saldo van maximum ¤ 30,- worden geladen
Volgens mij komen er automaten in de bus. Iig oplaadautomaten.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:01 schreef wdn het volgende:
[..]
Contant afrekenen bij de chauffeur. De strippenkaart dus want dat is dan je vervoersbewijs.
OV chipkaarten zijn niet te koop in de bus denk ik(?)
Kom eens met duidelijke bronnen waaruit blijkt dat 99% van de mensen meer gaat betalen.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:04 schreef Zelva het volgende:
[..]
Zucht, een voordeel is pas een voordeel als het merendeel van de mensen daar baat bij heeft. Die enkeling die nu blij is omdat hij net wat minder hoeft te betalen vanwege het vervallen van de zonering, weegt echt niet op tegen de 99 procent van de reizigers die gewoon standaard meer gaan betalen.
Toch blijf ik dit geen argument tegen het nieuwe systeem vinden. Strippenkaarten zijn ook na te maken, het gaat om hoe de massa er mee omgaat.quote:
Nee, nu alleen te weinig saldo, iets waar je pas achter kan komen als je op het station bent.quote:Op woensdag 28 januari 2009 12:59 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik denk dat de chip ook voor de normale reiziger een uitkomst is. Nooit meer te weinig strippen op je kaart,
Nee, nu alleen in de rij staan voor een saldo-opwaardeerautomaat en dan maar hopen dat je je pinpas niet vergeten bent.quote:nooit meer voor kaartjesautomaten staan met te weinig losgeld bij je,
Nee, nu slechts ettelijke keren in- en uitchecken en voortdurend je saldo controleren of het allemaal wel goed gaat.. Én pas achteraf weten wat je reis nu überhaupt heeft gekost.quote:nooit meer bedenken hoeveel zonegrenzen je nou overschrijdt.
Overduidelijk iemand die zich totaal niet in het onderwerp heeft verdiept. Er kan maximaal 30 euro op zo'n ding.quote:Gewoon zo'n kaart kopen, 50 euro tegoed op zetten en je bent een hele tijd zoet.
Laat de vervoerders die zo graag deze kaart willen hebben dan met voorbeelden komen dat het echt niet duurder wordt voor de reizigers.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:06 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Kom eens met duidelijke bronnen waaruit blijkt dat 99% van de mensen meer gaat betalen.
Bagatelliseren noemen ze zoiets met een duur woord.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:04 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ochjee, een automaat die nog niet werkt...
Altijd leuk, een bewering doen zonder onderbouwing, en dan moet iemand anders maar aantonen dat het niet waar isquote:Op woensdag 28 januari 2009 13:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Laat de vervoerders die zo graag deze kaart willen hebben dan met voorbeelden komen dat het echt niet duurder wordt voor de reizigers.
Het is niet zo moelijk men weet over het algemeen wel hoeveel reisbewegingen er gemaakt worden en hoeveel kilometer menens in de bus zitten hoeveel strippekaart inkomsten men nu heeft, en hoeveel de opbrengsten met een ov-chip zouden worden. Als beide uitkomsten hetzelfde zijn dan pas geloof ik dat. Maar aangezien de vervoerder zeggen dat het zo is hoeven wij het toch niet te geloven.
Zo leuk dit. De ene klager loopt te klagen dat het te lang duurt, de ander dat het te langzaam gaatquote:Op woensdag 28 januari 2009 13:10 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik blijf erbij dat ze alles veel te snel willen. Er zijn nog zoveel dingen niet goed, onduidelijk, etc. Waarom dan nu al alleen de ov-chip toelaten. Take it easy!
Punt-voor-punt-quoten is irritantquote:Op woensdag 28 januari 2009 13:10 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee, nu alleen te weinig saldo, iets waar je pas achter kan komen als je op het station bent.
[..]
Nee, nu alleen in de rij staan voor een saldo-opwaardeerautomaat.
[..]
Nee, nu slechts ettelijke keren in- en uitchecken en voortdurend je saldo controleren of het allemaal wel goed gaat.. Én pas achteraf weten wat je reis nu überhaupt heeft gekost.
[..]
Overduidelijk iemand die zich totaal niet in het onderwerp heeft verdiept. Er kan maximaal 30 euro op zo'n ding.
Is het al de 29ste?quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Bagatelliseren noemen ze zoiets met een duur woord.
Er is maar één automaat op Rotterdam CS, het grootste en belangrijkste station van Rotterdam, die wegwerpkaarten kan uitspuwen en zelfs die werkt nog niet.
Neuroloog, weet je nog? Lees dat stuk van Frans nog eens, hierboven. Ik durf te beweren dat minimaal 99 procent van de reizigers verder dan 2 kilometer reist.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:06 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Kom eens met duidelijke bronnen waaruit blijkt dat 99% van de mensen meer gaat betalen.
De testfase die nog één dag duurt...quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:08 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Goed leermoment voor het RET.
Ook daar is de testfase voor.
Jij controleerde altijd je strippenkaart voordat je op het station kwam? En was de sigarenzaak dan ook altijd open om een nieuwe kaart te halen?quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:10 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee, nu alleen te weinig saldo, iets waar je pas achter kan komen als je op het station bent.
[..]
Nee, nu alleen in de rij staan voor een saldo-opwaardeerautomaat en dan maar hopen dat je je pinpas niet vergeten bent.
[..]
Nee, nu slechts ettelijke keren in- en uitchecken en voortdurend je saldo controleren of het allemaal wel goed gaat.. Én pas achteraf weten wat je reis nu überhaupt heeft gekost.
[..]
Overduidelijk iemand die zich totaal niet in het onderwerp heeft verdiept. Er kan maximaal 30 euro op zo'n ding.
Ach, dan ga je toch gewoon naar het RET verkooppunt op het stationsplein in de stationsbouwput?quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Bagatelliseren noemen ze zoiets met een duur woord.
Er is maar één automaat op Rotterdam CS, het grootste en belangrijkste station van Rotterdam, die wegwerpkaarten kan uitspuwen en zelfs die werkt nog niet.
Op dit moment loopt zo'n beetje elke RET-medewerker op een metro-station. Ze hebben er voor gekozen om de opsporing van fraudeurs op dit moment niet tot prioriteit te verheffen.quote:
Moet je nagaan dat ze al drie jaar aan het prutsen zijn...quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:10 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik blijf erbij dat ze alles veel te snel willen. Er zijn nog zoveel dingen niet goed, onduidelijk, etc. Waarom dan nu al alleen de ov-chip toelaten. Take it easy!
Nou kom dan eens met een duidelijk onderzoek waar dat uit blijkt.quote:Op woensdag 28 januari 2009 13:15 schreef Zelva het volgende:
[..]
Neuroloog, weet je nog? Lees dat stuk van Frans nog eens, hierboven. Ik durf te beweren dat minimaal 99 procent van de reizigers verder dan 2 kilometer reist.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |