quote:Deflation – A fall in the general price of goods and services. This problem, seen during the Great Depression, hurts economic growth as consumers wait for prices to fall. By contrast, "disinflation" is a benign reduction in the inflation rate.
Inflation – A rise in the general price of goods and services. When out of control, it constrains saving and investment in the economy. The rate of inflation is most often measured by changes in the Labor Department's consumer price index.
Recession – A sharp contraction in economic activity and employment. A common but informal measure is two consecutive quarters with a decline of national output. A recession is officially declared by a committee of the National Bureau of Economic Research in Boston – this occurs after the fact when final data have arrived and been analyzed.
Stagflation – A combination of stagnation (manifested as significant unemployment and slow or negative economic growth) and entrenched inflation – a phenomenon that characterized the 1970s in America.
quote:Oke misschien een domme vraag... maar hoe kan het nu precies zo zijn, dat een beurs bij de opening meteen in de min (of plus) begint? Want nog voordat de handel is begonnen, geeft de AEX al een waarde aan.
Dit vraag ik me eigenlijk ook al af, net zoals de DOW nog even bleef doordalen gisteren toen hij al gesloten was.quote:Op dinsdag 30 september 2008 08:52 schreef appelsientje het volgende:
En hier weer verder..
Ik had nog een vraag
[..]
Grappig he, een vertaling met een typfout erinquote:Op dinsdag 30 september 2008 08:56 schreef Five_Horizons het volgende:
TT aangepast i.v.m. herkenbaarheid
Nog even en dan gaat het weer beginnen... openen op 318....langzaam naar de 300 tot een herstel naar de 320.
Ja en begrijp ik dus niet.... de handel is nog niet eens begonnen en het zit al in de min...quote:
Verkooporders die meteen vanaf de opening verwerkt worden.quote:Op dinsdag 30 september 2008 09:03 schreef appelsientje het volgende:
[..]
Ja en begrijp ik dus niet.... de handel is nog niet eens begonnen en het zit al in de min...
Ja, dat weet ik, maar ik haal het er niet uitquote:Op dinsdag 30 september 2008 09:00 schreef Cith het volgende:
ha! In de OP staat nog steeds dat dit een WRG WGR-reeks is!!1!!!
Klopt, notering Dexia is dan ook geschorst. F*uckersquote:Op dinsdag 30 september 2008 09:13 schreef simmu het volgende:
ik geloof dat de belgen vandaag (tot nu toe dan) het hardst *het zaadje* zijn. dexia *en* fortis die hulp nodig hebben is wellicht wat veel....
Als de beurs sluit, gaan de beleggers natuurlijk niet ineens allemaal aan de koffie. (of het bier)quote:Op dinsdag 30 september 2008 08:52 schreef appelsientje het volgende:
En hier weer verder..
Ik had nog een vraag
[..]
bronquote:OK, we are a banana republic
House votes no. Rex Nutting has the best line: House to Wall Street: Drop Dead. He also correctly places the blame and/or credit with House Republicans. For reasons I’ve already explained, I don’t think the Dem leadership was in a position to craft a bill that would have achieved overwhelming Democratic support, so make or break was whether enough GOPers would sign on. They didn’t.
I assume Pelosi calls a new vote; but if it fails, then what? I guess write a bill that is actually, you know, a good plan, and try to pass it — though politically it might not make sense to try until after the election.
For now, I’m just going to quote myself:
So what we now have is non-functional government in the face of a major crisis, because Congress includes a quorum of crazies and nobody trusts the White House an inch.
As a friend said last night, we’ve become a banana republic with nukes.
gisteren werd nog dit filmpje van hem genoemd wat echt de moeite waard is om te kijken.quote:
ja maar dat kan ook in een keer weer naar beneden knallen....quote:
Dat deden ze toch al nietquote:Op dinsdag 30 september 2008 09:27 schreef downthedrain het volgende:
wow, spyker cars -31%
hebben we straks een automerk minder.....(de zakenmannetjes kunnen vast geen leuke bolides meer bestellen ....)
http://finance.google.com/finance?q=INDEXDJX%3A.DJIquote:Op dinsdag 30 september 2008 09:35 schreef vaarsuvius het volgende:
Gister linkte iemand hier beurskoersen (bv DJ) via google news (denk ik) maar ik kan die nergens meer vinden. Ik vond die grafiekjes erg prettig.
weet iemand welke ik bedoel? De bewuste pagina had de actuele koers flink groot in beeld in de LinkerBovenhoek.
Dat is hem.. Thanks ik heb nu een map 'Financieel' aan mijn Bladwijzers toegevoegd.....quote:Op dinsdag 30 september 2008 09:39 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
http://finance.google.com/finance?q=INDEXDJX%3A.DJI
quote:As a friend said last night, we’ve become a banana republic with nukes.
Of slagveldquote:
quote:UPDATE: Ping An ziet mogelijk af van belang in Fortis - bron
Dinsdag 30 September 2008 10:20 (Update van eerder gepubliceerd bericht 'Ping An ziet mogelijk af van belangneming in Fortis' om reactie Fortis toe te voegen.)
AMSTERDAM (Dow Jones)--Ping An Insurance Group Co. ziet mogelijk af van zijn plan om een 50%-belang te nemen in Fortis' vermogensbeheeractiviteiten voor EUR2,15 miljard, aldus een persoon bekend met de situatie tegen Dow Jones Nieuwsdienst dinsdag.
Een woordvoerder van Ping An wilde niet op de geruchten ingaan. 'De situatie verandert zo snel, dat we het plan nauwkeurig bestuderen', aldus de woordvoerder.
Een woordvoerder van Fortis onthoudt zich van elk commentaar.
De Chinese verzekeraar Ping An sloot in maart 2008 een overeenkomst met Fortis over een 50%-belang in de vermogensbeheerdivisie.
Ook de Financial Times meldt dinsdag op basis van anonieme bronnen dat Ping An mogelijk afziet van de voorgestelde joint-venture.
Rond 10.00 uur noteert het aandeel Fortis 2,5% hoger EUR4,05, terwijl de AEX +0,3% stijgt.
Door Harm Luttikhedde; Dow Jones Nieuwsdienst +31-20-571-52-01; harm.luttikhedde@dowjones.com
6%quote:Op dinsdag 30 september 2008 10:33 schreef Roel_Jewel het volgende:
Fortis nu de grootste stijger met bijna 10%.
9.9 % ?quote:Op dinsdag 30 september 2008 10:35 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
6%
en AEX teruggezakt tot plus 0,6%.
Ik wacht nog steeds tot de 300-grens is bereiktquote:Op dinsdag 30 september 2008 10:40 schreef sitting_elfling het volgende:
correctie door koopjes jagers die denken dat de beurs nu toch wel écht laag stond
Bijna 18% +?quote:Op dinsdag 30 september 2008 10:51 schreef Roel_Jewel het volgende:
Spyker nu +12%. Het gaat HARD op en neer...
quote:Top Dexia neemt ontslag
30 september 2008, 11:19 uur
1Topman Axel Miller van de Frans-Belgische bank Dexia heeft dinsdag zijn ontslag aangeboden. De voorzitter van de raad van bestuur, Pierre Richard, deed hetzelfde. Dat meldt de Vlaamse omroep VRT dinsdag.
De notering van de Belgisch-Franse financiëledienstengroep Dexia is opgeschort op Euronext Brussel en Euronext Parijs in afwachting van een persbericht. De Belgische, Luxemburgse en Franse overheden en de aandeelhouders van Dexia investeren samen euro 6,4 mrd in Dexia. Dat heeft de Belgische premier Yves Leterme dinsdagochtend bekendgemaakt na een hele nacht vergaderen.
yo!quote:
Het is overigens goed voor de USDquote:Op dinsdag 30 september 2008 11:31 schreef sitting_elfling het volgende:
overigens is het best grappig om te zien dat nadat de bail out verworpen was, de volgende ochtend op dit moment dus .. de beurzen groen aangeven.
quote:Belgische minister van financien houdt ING en KBC in de gaten
AMSTERDAM (Dow Jones)--De Belgische regering houdt ING Groep nv en KBC Groep nv nauwlettend in de gaten nadat het Fortis nv en Dexia sa financieel te hulp is geschoten. Dit zei de Belgische minister van financien, Didier Reynders dinsdag tijdens een hoorzitting in het Belgische Parlement.
ING Bank is sterk aanwezig in Belgie, terwijl KBC een Belgische bankverzekeraar is.
De olympische spelen gingen ook al niet zo goed voor de belgenquote:Op dinsdag 30 september 2008 11:38 schreef Narcolepticus het volgende:
Die Belgen krijgen het wel voor hun oren zeg! Op alle vlakken. Je zou er bijna medelijden mee krijgen.
quote:Op dinsdag 30 september 2008 11:59 schreef Cith het volgende:
[..]
De olympische spelen gingen ook al niet zo goed voor de belgen
www.beurs.nlquote:ECB pompt $30 miljard in geldmarkt bij rente van 11%
Dinsdag 30 September 2008 12:30
AMSTERDAM (Dow Jones)--De Europese Centrale Bank (ECB) heeft dinsdag middels een eendaagse dollartender $30 miljard aan liquiditeit toegewezen, tegen een rente van 11%
De centrale bank stelt dat het in totaal 57 aanvragen op de tender ontving, met een totale waarde van $77,339 miljard. De actie is bedoeld om de dollarliquiditeit bij banken te waarborgen.
De 11% rente is substantieel hoger dan de 3% die maandag nog werd genoteerd. De toename volgt op de afwijzing van het reddingsplan voor de financiele sector van de Amerikaanse regering door het Huis van Afgevaardigden.
Door Marijn Wellink;
Ik ook niet. Ik denk dat er nog wel een paar banken in Europa in de problemen komen.quote:Op dinsdag 30 september 2008 12:49 schreef simmu het volgende:
ik ben niet overtuigd dat de bodem gevonden is.
11%quote:Op dinsdag 30 september 2008 12:49 schreef simmu het volgende:
[..]
www.beurs.nl
W000t 11 %, ik dacht dat vandaag de centrale banken met een gecoördineerde reddingsoperatie kwamen.quote:Op dinsdag 30 september 2008 12:49 schreef simmu het volgende:
[..]
www.beurs.nl
ze redden zichzelf met deze percentages anders wel aardigquote:Op dinsdag 30 september 2008 12:56 schreef Drugshond het volgende:
[..]
W000t 11 %, ik dacht dat vandaag de centrale banken met een gecoördineerde reddingsoperatie kwamen.
Fijn rentepercentagequote:Op dinsdag 30 september 2008 12:49 schreef simmu het volgende:
[..]
www.beurs.nl
30*10^9 tegen 11% 1 dag uitlenen, dat levert de ecb dan voor 1 dag 9 miljoen euro op. Waar gaan dei winsten dan eigenlijk naar toe.quote:Op dinsdag 30 september 2008 12:49 schreef simmu het volgende:
[..]
www.beurs.nl
linea recta naar de afschrijvingenquote:Op dinsdag 30 september 2008 13:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
30*10^9 tegen 11% 1 dag uitlenen, dat levert de ecb dan voor 1 dag 9 miljoen euro op. Waar gaan dei winsten dan eigenlijk naar toe.
http://www.depers.nl/econ(...)e-topman-Fortis.htmlquote:België tegen vertrekpremie topman Fortis
De Belgische premier Yves Leterme heeft de Fortis-directie gevraagd om de vertrekpremie voor ex-topman Herman Verwilst niet te betalen.
De topman stapte vrijdag op, na amper vijf maanden leiding te hebben gegeven aan het Belgisch-Nederlandse financiële concern. Zijn premie kan oplopen tot 5 miljoen euro, tot ergernis van enkele Belgische politici. [.....]
Inderdaad, of de achtbaan gaat weer verder rollen als de DOW open gaatquote:Op dinsdag 30 september 2008 13:22 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
stap maar uit en kom morgen weer terug dan.
wellicht wel ja... tot later, eerst even uitrusten dan!quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:23 schreef Xenwolfie het volgende:
[..]
Inderdaad, of de achtbaan gaat weer verder rollen als de DOW open gaat.
Dit gaat werken als zand in een machinerie voor de gehele economie. Investeringen in bedrijven lopen op deze manier in een hard tempo achteruit. ==> Flinke toename werkeloosheid in de VS en elders. ?!?quote:Hoe nijpend de situatie is blijkt uit verschillende delen van het systeem. Ten eerste is er een gebrek aan vertrouwen tussen de banken onderling. Ze willen elkaar niets lenen op de interbancaire markt. Daarnaast zijn er grote problemen op bepaalde obligatiemarkten. Van de markt voor hypotheekleningen is bekend dat er geen enkele handel meer plaatsvindt. Maar er zijn ook overloopeffecten naar andere markten waar je normaal wel handel zou verwachten, bijvoorbeeld de bedrijfsleningen. Zelfs voor obligaties van de beste ondernemingen komt de handel uiterst moeilijk tot stand.
Dat de markt voor bedrijfsleningen helemaal uit zijn lood is, blijkt uit onderstaande grafiek. Daarin wordt het renteverschil uitgebeeld tussen bedrijfsleningen met een AAA-status, van ondernemingen met de beste kredietwaardigheid dus, en Amerikaanse staatsleningen. Dat verschil is opgelopen tot bijna 2,5%. U krijgt dus ten opzichte van staatsleningen 2,5% meer rente op de beste ondernemingen ter wereld.
Bron: Goldman Sachs Asset Management
Dat renteverschil is nog veel groter op bedrijfsleningen van minder kwaliteit. Bij High Yield praten we al over een verschil (spread) met staatsleningen van ruim 8%. Volgens mij zijn bedrijfsleningen daarom een zeer interessante beleggingsvorm geworden.
Terecht dat ze dat niet willen. Met z'n staart tussen de benen mag hij het pand verlaten.quote:Belgen tegen vertrekpremie topman Fortis
De Belgische premier Leterme heeft de Fortis-directie gevraagd om de vertrekpremie voor ex-topman Verwilst niet te betalen.
5 miljoen
De topman stapte vrijdag op, na amper vijf maanden leiding te hebben gegeven. Zijn premie kan oplopen tot 5 miljoen euro, tot ergernis van enkele Belgische politici. 'Ronduit onethisch', zei CD&V-fractieleider Servais Verherstraeten in de Belgische parlementscommissie Financiën.
Verbolgen
De Belgische, Nederlandse en Luxemburgse staat zijn sinds zondag een belangrijke aandeelhouder in Fortis. Premier Leterme stelde dat hij de verbolgenheid deelt over de ontslagpremie. 'Ik heb vanmorgen contact opgenomen met de Fortis-directie. Ik heb hen gezegd dat ik het niet zou waarderen als de ontslagvergoeding aan Verwilst wordt uitgekeerd', aldus Leterme. Volgens hem heeft Fortis 'zeer zorgvuldig' naar zijn vraag geluisterd.
15.30 uur.quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:41 schreef star_gazer het volgende:
Hoe laat in NL-tijd gaat wallstreet open?
http://www.rtl.nl/compone(...)/rtlz_livestream.xml
is ook leuk om nu te volgen
Dow zal geheel tegen alle verwachtingen in, wel weer dik stijgen.quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:26 schreef star_gazer het volgende:
Ben benieuwd wat er gebeurt als de Dow opent.
Het centrale globaliseringsdraadje.... wat je aandelen doen boeit ons niet. Daarvoor juist het oude WGR-topic.quote:Op dinsdag 30 september 2008 14:11 schreef JimmyJames het volgende:
Is dit nu het centrale beleggingsdraadje?
idd.quote:Op dinsdag 30 september 2008 14:14 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Het centrale globaliseringsdraadje.... wat je aandelen doen boeit ons niet. Daarvoor juist het oude WGR-topic.
of reageren op iets wat gebeurd is. het is interactiequote:Op dinsdag 30 september 2008 14:31 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Maar vergeet niet dat de beurzen vooruitlopen op wat er in de economie gaat gebeuren.
What goes up ,must come down.quote:Op dinsdag 30 september 2008 14:12 schreef mr.marcus het volgende:
[..]
Dow zal geheel tegen alle verwachtingen in, wel weer dik stijgen.
Geen pijl op te trekken.
Veel jan modalen zijn wel in de gladde praatjes van hypotheek adviseurs getrapt met hun beleggingshypotheken. Dus die kunnen wanneer ze een ander huis nu willen kopen en de beurs zet zijn val door nog flink geraakt gaan worden.quote:Op dinsdag 30 september 2008 14:22 schreef simmu het volgende:
jan modaal heeft geen aandelen, dus wat boeit het hem dat die geen drol meer waard zijn. jan modaal heeft echter wel een pensioen en recht op aow (nja, hooptie dan maar). jan modaal heeft wellicht ergens wat spaarcentjes bij een bank, en jan modaal had graag zijn baan willen behouden.
Zelfs Femke Halsema vat dat dusquote:Op dinsdag 30 september 2008 14:41 schreef simmu het volgende:
je kan prima snappen dat de huidige situatie nou niet bepaald rooskleurig is
quote:Op dinsdag 30 september 2008 14:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Veel jan modalen zijn wel in de gladde praatjes van hypotheek adviseurs getrapt met hun beleggingshypotheken. Dus die kunnen wanneer ze een ander huis nu willen kopen en de beurs zet zijn val door nog flink geraakt gaan worden.
Ik ben het wel eens met de strekking dat je geen constructies aan moet gaan die je zelf niet snapt...maar he...er zijn genoeg voorbeelden van banken die hun klanten achteraf alsnog naaien.quote:Op dinsdag 30 september 2008 14:51 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Gevalletje eigenschuld dikke bult. Als je hypotheek neemt dan ga je toch niet blind af op de praatjes van een verkoop adviseur.
Je staat er zelf bij en je hebt heft in eigen hand. Je bent dan ook volslagen idioot als je zelf niet wat researche doet.
Mwah, ik vind het anders bijzonder kwalijk dat assurantie en hypotheek-adviseurs het doen voor komen alsof zij onafhankelijk zijn maar in feite een verlenging van de bankverzekeraars zijn. De consument wordt door die lieden bewust op het verkeerde been gezet en zij krijgen dan dus een slecht advies. Het stoort mij nog altijd enorm dat in de diverse affaires rondom financiële producten (Dexia, Nationale Nederlanden, etc etc) de tussenpersonen (het woord alleen al laat zien dat men niet enkel het belang van de klant in de gaten houdt) volledig buiten schot zijn gebleven. Ook deze lieden hadden miljoenen aan claims tegemoet moeten zien.quote:Op dinsdag 30 september 2008 14:51 schreef Revolution-NL het volgende:
Gevalletje eigenschuld dikke bult. Als je hypotheek neemt dan ga je toch niet blind af op de praatjes van een verkoop adviseur.
true. het gangbare protest uit mijn kennissenkring is: "maar het trekt wel weer aan dus heb ik er geen last van, zat lange looptijd"quote:Op dinsdag 30 september 2008 14:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Veel jan modalen zijn wel in de gladde praatjes van hypotheek adviseurs getrapt met hun beleggingshypotheken. Dus die kunnen wanneer ze een ander huis nu willen kopen en de beurs zet zijn val door nog flink geraakt gaan worden.
onderschat ook de onvloed van groepsdenken niet! nou *dat* zie je hier in alle lagen bruut terug!quote:Op dinsdag 30 september 2008 14:51 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Je staat er zelf bij en je hebt heft in eigen hand. Je bent dan ook volslagen idioot als je zelf niet wat researche doet.
hoe dichter bij 15:30 hoe zenuwachtiger ze worden.quote:Op dinsdag 30 september 2008 14:59 schreef Xenwolfie het volgende:
AEX begint te sukkelen....
* Xenwolfie maakt zich klaar om de achtbaan in te gaan
quote:President George Bush zal vandaag, voor opening van Wall Street, een persconferentie geven in reactie op de afwijzing van het reddingsplan.
Hoe zat het ook al weer...ergens op Fok las ik dat er heel veel USA soldaten uit Irak terug geroepen zijn...die zijn per 1 oktober in Amerika voor "active duty".quote:
De reactie van een kennis van mij het lijkt bijna een amerikaan :quote:Op dinsdag 30 september 2008 15:01 schreef simmu het volgende:
true. het gangbare protest uit mijn kennissenkring is: "maar het trekt wel weer aan dus heb ik er geen last van, zat lange looptijd"
Verder ben ik dan wel heel benieuwd hoe hypotheek verstrekkers zulke hypotheken in de boeken hebben gezet, vooral als we hier in nederland net zo'n zakkende huizenmarkt krijgen als in de VS.quote:Er zit wel een beleggingshypotheek aan mijn huis vast, maar "wie dan leeft, wie dan zorgt".
Volgens mij conspiracy theory collega is een burgeroorlog in amerika bijna onafwendbaar..quote:Op dinsdag 30 september 2008 15:23 schreef agter het volgende:
[..]
Hoe zat het ook al weer...ergens op Fok las ik dat er heel veel USA soldaten uit Irak terug geroepen zijn...die zijn per 1 oktober in Amerika voor "active duty".
...ik wacht wel af en hou mijn hart vast...
Dan had ie dat al lang gedaanquote:Op dinsdag 30 september 2008 15:26 schreef Dulk het volgende:
kan hij hier zijn veto voor gebruiken, of zeg ik dan iets heel stoms
Geen nieuw plan? lol! Die gozer blijft me verrassen.quote:Op dinsdag 30 september 2008 15:29 schreef agter het volgende:
Bush heeft aangekondigd dat er geen nieuw plan op tafel komt...zegt RTL7.
Als dat klopt......DOW dieprood vandaag evenals de AEX morgen.quote:Op dinsdag 30 september 2008 15:29 schreef agter het volgende:
Ik vraag me inderdaad af wat er nu gaat gebeuren.quote:Op dinsdag 30 september 2008 15:31 schreef MrFl0ppY het volgende:
[..]
Geen nieuw plan? lol! Die gozer blijft me verrassen.
quote:Op dinsdag 30 september 2008 15:29 schreef agter het volgende:
Hij hoopt dat het oude plan alsnog geaccepteerd wordt.quote:Op dinsdag 30 september 2008 15:32 schreef 68Chevelle het volgende:
[..]
Als dat klopt......DOW dieprood vandaag evenals de AEX morgen.
quote:VS VANDAAG: Wall Street opent hoger na 'zwarte maandag'
Dinsdag 30 September 2008 15:27
AMSTERDAM (Dow Jones)--Wall Street zal dinsdag naar verwachting hoger openen, na de historische verliezen maandag. Beleggers hopen dat het er alsnog een reddingsplan komt.
De futures van de Amerikaanse beurzen geven een half uur voor opening aan dat de Dow Jones Industrial Average (DJIA) en de Nasdaq een hogere opening tegemoet gaan.
De S&P 500 futures staan 24,60 punten hoger op 1.143,40. Afgezet tegen de fair value, zal de DJIA omgerekend 322,32 punten hoger openen.
De Nasdaq 100 futures staan 23,00 punten hoger op 1.535,00. Afgezet tegen de fair value zal de Nasdaq 29,66 punten hoger openen ten opzichte van het slot van gisteren.
In reactie op het bloedbad van gisteren riep de Amerikaanse minister van Financien Henry Paulson op om snel een oplossing te vinden voor het miljarden kostende reddingsplan om te voorkomen dat de Amerikaanse economie nog verder geschaad wordt. 'We moeten hard aan de slag. Er moet iets gebeuren', zei de teleurgestelde Paulson na een ontmoeting met president Bush.
Zojuist riep president Bush het Huis van Afgevaardigden op om tot actie over te gaan en alsnog in te stemmen met een reddingsplan waarvoor $700 miljard nodig is. Hij benadrukte dat dit plan de belastingbetaler uiteindelijk minder zal kosten dan wanneer er niet wordt ingegrepen door de overheid. 'Het gaat om een grote hoeveelheid geld van de belastingbetaler, maar het is dan ook een groot probleem.'
Op macro-economisch vlak wordt een half uur na de openingsbel het cijfer over het Amerikaanse consumentenvertrouwen in september bekend gemaakt.
Wall Street sloot op 'zwarte maandag' met donkerrode cijfers, nadat het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden tegen het reddingsplan voor de financiele sector stemde. De Dow noteerde het grootste puntenverlies uit de geschiedenis.
De Dow Jones-index eindigde uiteindelijk 6,7% of 748 punten lager op 10.394,92 punten. De breed samengestelde S&P 500 daalde 8,5% tot 1.110,00 punten, terwijl de technologiezware Nasdaq 9,1% afstond tot 1.983,73 punten.
http://www.reuters.com/article/newsOne/idUSTRE48T40U20080930quote:Declines for Las Vegas, the weakest U.S. market, hit 29.9 percent from a year ago and 34.3 percent from its peak in August of 2006, S&P said. Annual declines for Phoenix and Miami for July hit 29.3 percent and 28.2 percent, respectively.
http://www.rtl.nl/financien/rtlz/home/quote:Fortis heeft besloten zijn omvangrijke reclamecampagne ‘Here Today. Where Tomorrow’ met onmiddelijke ingang op te schorten.
Als ze nou voor 0.001% van die 700 miljard wat nee-stemmers omkopenquote:Op dinsdag 30 september 2008 15:33 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
!
Eerste reactie: geloof er geen barst van, ze hebben gewoon genoeg vertrouwen dat de druk zo groot wordt op de nee-stemmers dat ze 't er in de huidige vorm doorheen willen duwen. Politieke spelletjes op 't allerhoogste niveau. Maar dat kan ik natuurlijk niet hard maken.
Dat werd tijdquote:Op dinsdag 30 september 2008 15:52 schreef agter het volgende:
[..]
http://www.rtl.nl/financien/rtlz/home/
Dan heb je iig wel lefquote:Op dinsdag 30 september 2008 15:55 schreef ItaloDancer het volgende:
Als ze nou voor 0.001% van die 700 miljard wat nee-stemmers omkopen
gaat beter dusquote:Op dinsdag 30 september 2008 16:07 schreef ItaloDancer het volgende:
VS consumentenvertrouwen sept 59,8 - Conference Board
VS index huidige situatie sept 58,8 vs 65,0 in aug
VS verwachtingsindex sept 60,5 vs 54,1 in aug
VS consumentenvertrouwen was 58,5 in aug
quote:Libor Rises Most on Record After U.S. Congress Rejects Bailout
By Gavin Finch
Sept. 30 (Bloomberg) -- The cost of borrowing in dollars overnight rose the most on record after the U.S. Congress rejected a $700 billion bank-rescue plan, putting an unprecedented squeeze on the global financial system.
The London interbank offered rate, or Libor, that banks charge each other for such loans climbed 431 basis points to an all-time high of 6.88 percent today, the British Bankers' Association said. The euro interbank offered rate, or Euribor, for one-month loans jumped to a record 5.05 percent, the European Banking Federation said. The Libor-OIS spread, a gauge of the scarcity of cash, also increased to an all-time high.
``This is unheard of, the money markets should be the engine driving the financial system but they have broken down,'' said Kornelius Purps, a fixed-income strategist in Munich for UniCredit Markets and Investment Banking, a unit of Italy's largest lender. ``Any institution that hasn't completed its 2008 funding needs by now is going to be in very serious trouble. More banks are going to need to be bailed out.''
The seizure in the credit markets is tipping lenders toward insolvency, forcing U.S. and European governments to rescue five banks in the past two days, including Dexia SA, the world's biggest provider of loans to local governments, and Wachovia Corp. Money-market rates climbed even after the Federal Reserve yesterday more than doubled the size of its dollar-swap line with foreign central banks to $620 billion. In Europe, banks borrowed dollars from the ECB at almost six times the Fed's benchmark interest rate today.
[...]
Wat gebeurt er als er geen reddingsplan doorheen komt met die banken?quote:Op dinsdag 30 september 2008 16:33 schreef Lyrebird het volgende:
BTW, de stemming onder mijn collega's is als volgt. Van uiterst links tot zeer gematigd rechts is men er van overtuigd dat het een goede zaak was dat dit bail out plan niet is aangenomen.
Het lijkt er ook op dat zowel de Dems als de Reps eindelijk naar de kiezer aan het luisteren zijn.
En ook die manier van liquiditeit in de markt brengen droogt dus in rap tempo op.quote:Op dinsdag 30 september 2008 16:25 schreef Tweeke het volgende:
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=alszNo3N0CHo&refer=home
[..]
da's nog steeds links van het midden... stelletje krakersquote:Op dinsdag 30 september 2008 16:33 schreef Lyrebird het volgende:
BTW, de stemming onder mijn collega's is als volgt. Van uiterst links tot zeer gematigd rechts is men er van overtuigd dat het een goede zaak was dat dit bail out plan niet is aangenomen.
Het lijkt er ook op dat zowel de Dems als de Reps eindelijk naar de kiezer aan het luisteren zijn.
Als fiscal conservative zit ik hier op uiterst rechts. Niet dat het wel eens anders is geweest, zelfs in Nederland niet.quote:Op dinsdag 30 september 2008 16:40 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
da's nog steeds links van het midden... stelletje krakers
Laten we hopen dat ze dat blijven doen.quote:Op dinsdag 30 september 2008 16:33 schreef Lyrebird het volgende:
Jij als econoom in opleiding zou toch ook moeten weten dat niet altijd de meerderheid gelijk heeft.quote:Op dinsdag 30 september 2008 17:08 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Laten we hopen dat ze dat blijven doen.
Dat verlies is gisteren al genomen he.quote:Op dinsdag 30 september 2008 19:07 schreef Dr.Daggla het volgende:
Toch gek, die deal is afgeblazen maar de DJ is toch de hele dag al groen..
Hoe zit dat dan precies?
Waarom zou je op krediet kopen? Dat kost toch alleen maar rentequote:Op dinsdag 30 september 2008 20:18 schreef Lyrebird het volgende:
Hoe meer ik over de deal lees, hoe meer de heren en dames senatoren het hebben over "the small businesses that will need a FCID insurance of $250k and fameelees that will have to move", hoe meer ik denk dat deze deal totaal onnodig is.
Amerikanen moeten net zoals vroeger weer gewoon gaan sparen voordat ze geld uitgeven. Veel van mijn vrienden en kennissen hier kopen spullen op krediet. Ik hoop van harte dat deze crisis leidt tot een omschakeling en dat mensen wat verantwoordelijker gaan leven. Ijdele hoop, maar toch.
Als de inflatie hoger is dan de rente ben je dan geen dief van je eigen portemonnee als je juist niet leent en er leuke dingen voor koopt die strax duurder zijnquote:Op dinsdag 30 september 2008 20:59 schreef pberends het volgende:
[..]
Waarom zou je op krediet kopen? Dat kost toch alleen maar rente?
1000 miljard dollar gisteren toch? 1 Biljoen, 1.000.000.000.000..... Dat zijn bedragen waar je je geen besef van kan maken zeg.quote:Op dinsdag 30 september 2008 19:10 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Dat verlies is gisteren al genomen he.
Vandaag wat koopjesjagers en de hoop dat het plan, al dan niet in gewijzigde vorm, er alsnog door komt.
de helft daarvan hebben ze vandaag al weer terug verdiend.quote:Op dinsdag 30 september 2008 21:42 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
1000 miljard dollar gisteren toch? 1 Biljoen, 1.000.000.000.000..... Dat zijn bedragen waar je je geen besef van kan maken zeg.
1,2 zelfsquote:Op dinsdag 30 september 2008 21:42 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
1000 miljard dollar gisteren toch? 1 Biljoen, 1.000.000.000.000..... Dat zijn bedragen waar je je geen besef van kan maken zeg.
reken mee lieverd, uitgaande van een startpositie van 500, een dag-1 verlies van 8% en dag-2 winst van 4%:quote:Op dinsdag 30 september 2008 22:11 schreef mr.marcus het volgende:
[..]
de helft daarvan hebben ze vandaag al weer terug verdiend.
Dow
10,850.66 +485.21 (4.68%)
Nasdaq
2,082.33 +98.60 (4.97%)
S&P 500
1,164.73 +58.34 (5.27%)
10y bond
3.83% +0.20 (5.51%)
In de rijksschatkist, vraag me niet waar die is, wel een goede vraag. Vast in Beatrix Paleisquote:Op dinsdag 30 september 2008 23:30 schreef simmu het volgende:
zeg, ik vraag me af he, ik ben burger en ik betaal belasting. een heleboel mensen betalen belasting, en de overheid incasseert dat, en die geeft dan ook weer dingen uit. hence: een balans. alles gaat echter niet instant lijkt me. dus de overheid heeft ook een huishoudrekening, een spaarrekening, etc.. nodig. er is dus regelmatig zowel voor de korte, als de lange termijn 'opslag' nodig. waar is dat dan? hoe is dat geregeld?
Doe mij die hamburgers dan maarquote:Op dinsdag 30 september 2008 22:13 schreef DJKoster het volgende:
[..]
1,2 zelfs
CNN had een overzichtje van wat je er voor kon kopen..
360 miljard hamburgers, 100den miljoenen Ferrari's , etc. en wereldwijde gezondsheidszorg(en dan hield je nog wat over ook)
Waar baseer je dat op, "nog nooit zo hoog geweest"? Volgens mij valt het allemaal wel mee namelijk. De rente tussen banken is inderdaadwel relatief hoog vergeleken met de afgelopen jaren.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 04:39 schreef Drugshond het volgende:
Het is nog niet over hoor..... de rente tussen banken onderling is nog nooit zo hoog geweest.
Precies. De media wordt gebruikt om te indoctrineren. Ik hoorde laatst (maandag dacht ik) op de radio dat mensen op dit moment het beste kunnen beleggen, omdat dan grote winsten te behalen zijn.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 07:15 schreef Pheno het volgende:
Als we nu heel hard roepen dat <insert banknaam> ook problemen heeft staat vandaag alles weer op ploffen
dat is toch wat ik ongeveer bedoelde?quote:Op dinsdag 30 september 2008 23:41 schreef simmu het volgende:
[..]
reken mee lieverd, uitgaande van een startpositie van 500, een dag-1 verlies van 8% en dag-2 winst van 4%:
8% verlies op dag 1:
500 / 100 * 92 = 460
4% winst op dag 2:
460 / 100 * 104 = 478.4
dus totaal op 2 dagen: (500 - 478.4) / 5 = 4.32% verlies
en met dergelijke bedragen maakt een procentpuntje meer of minder wel uit!
Wilt men op deze manier ook meer geld naar de banken krijgen.quote:111 Teletekst wo 01 okt
PvdA:ontzie kleine spaarders
` PvdA-Kamerlid Tang wil mensen met een
klein vermogen fiscaal tegemoetkomen.
Volgens hem teren deze spaarders in
2009 in op hun vermogen,omdat de rente
die ze krijgen ongeveer gelijk is aan
de verwachte inflatie.
Mensen die meer dan 20.000 euro op een
spaarrekening hebben staan,moeten een
vermogensrendementsheffing betalen.De
PvdA wil dat deze heffing verlaagd of
afgeschaft wordt voor mensen met een
klein vermogen.
Het plan wordt vandaag ingediend bij de
Financiële Beschouwingen in de Tweede
Kamer.Andere partijen lijken bereid het
te steunen.
Blijft altijd een gok. Maar ik denk dat je komende tijd niet erg veel winst zult maken. De truc is om dat moment te kiezen wanneer het omslaat en de oude waardes langzaam weer worden opgezocht.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 09:09 schreef appelsientje het volgende:
Goed de beurs begint wederom in de plus....
Soms vraag ik mezelf wel eens af.. had ik nu maandag op het eind van de dag moeten kopen...of niet..
Ik zit dan ook te denken op lange termijn, dus ik koop nu en kijk over 1 jaar hoe het ervoor staat..quote:Op woensdag 1 oktober 2008 09:55 schreef MrFl0ppY het volgende:
[..]
Blijft altijd een gok. Maar ik denk dat je komende tijd niet erg veel winst zult maken. De truc is om dat moment te kiezen wanneer het omslaat en de oude waardes langzaam weer worden opgezocht.
lange termijn is >10 jaar geloof ik.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 11:35 schreef appelsientje het volgende:
Ik zit dan ook te denken op lange termijn, dus ik koop nu en kijk over 1 jaar hoe het ervoor staat..
Goed stuk!quote:If There Must Be a Bailout, Here's How to Do It: Jonathan Weil
Commentary by Jonathan Weil
Oct. 1 (Bloomberg) -- Maybe Congress isn't so dumb after all.
The fatal flaw in Treasury Secretary Hank Paulson's $700 billion bailout plan was that it wouldn't fix the problem: Too many important financial institutions don't have enough capital.
If the government wants to save dying banks before they take others down with them, it should choose the clean and direct path: Inject capital into them. Take ownership stakes in return. And, where that's not feasible, seize them and sell their assets in an orderly way, just as the Resolution Trust Corp. did after the 1980s savings-and-loan crisis.
Only after a company's shareholders and debtholders have been flattened should taxpayers take a hit. And for a $700 billion investment, U.S. taxpayers should get a lot more in return than a gargantuan pile of toxic waste.
For that much money, at yesterday's prices, the government could buy 23 of the 24 banks in the KBW Bank Index, including Bank of America Corp. and Wells Fargo & Co. And it still would have money left to buy a stake in JPMorgan Chase & Co., the largest company in the index.
Infusing capital directly, though, was too simple for Paulson. It lacked subterfuge. He decided the way to save the financial system from the evils of structured finance was through more structured finance.
Instead of asking Congress to let Treasury recapitalize needy banks, he proposed buying some of their troubled assets at above-market prices. This would have let other banks create phony capital by writing up the values of similar assets on their own balance sheets, using Treasury's prices as their guide.
Small Wonder
In short, Paulson's plan was one part robbery (with the banks doing the robbing) and one part accounting sleight of hand. No wonder House members rejected it.
If Paulson or congressional leaders devise a Plan B, they should look to the example of Fortis, Belgium's biggest financial-services company. This week, the governments of Belgium, the Netherlands and Luxembourg invested 11.2 billion euros ($16.3 billion) in Fortis. In exchange, they got ownership of almost half its banking business.
That's how a government intervention is supposed to work. The company gets fresh capital, which has the added benefit of not being fake. The buyers get equity. Legacy shareholders get slammed with dilution. And if the company recovers, the government can sell shares to the public later, maybe even at a profit.
Such simplicity might feel unnatural to someone like Paulson, who used to run Goldman Sachs Group Inc., or a congressman such as Barney Frank who depends on campaign checks from bankers like an infant needs mother's milk. And lots of taxpayers might object anyway, because it still would involve sending big checks to banks.
Gaining Understanding
At least voters could understand a plan in the European mold, which might lead them to be more forgiving about any unpleasant details. That's better than trying to scare the public into supporting a bailout that doesn't make sense.
As for the illiquid assets still on banks' balance sheets, the best way to find out what they're worth is to start disclosing every conceivable piece of data about them, right down to the daily cash flows they produce. A big reason subprime mortgage-related securities aren't selling is that outsiders can't see what's underlying them on a timely basis.
Remove the kimonos, and capitalism will take its course. At some price, buyers will emerge, once they can see what they're buying. Banks could clear their books. The companies that are able to attract fresh capital would survive. And the ones that couldn't would die, as they should.
What Congress must remember is that Americans don't exist at the pleasure of the country's banks. It's supposed to be the other way around. There's still time for the politicians to come up with a rescue plan that will work. The important part is making sure you and I get something of value in return for our money.
Bron: Bloomberg
Selang wil je nu zeggen dat je een "linkse" bailout, waarbij de banken gedeeltelijk genationaliseerd worden wel goed vind.quote:
Het grote Kees de Kort topicquote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:54 schreef Drugshond het volgende:
Trichet moet papier prikken op het strand
Als een bailout persé moet om het 'systeem' te beschermen (dat staat voor mij nog niet vast, maar goed), dan vind ik nationalisatie in elk geval een minder slechte oplossing dan wat nu wordt voorgesteld. De overheid moet zich dan gedragen als een investeringsmaatschappij en zorgen dat ze een goede deal maken waarbij de belastingbetaler grote kans op winst heeft als zij de geredde banken over een paar jaar weer verkoopt.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Selang wil je nu zeggen dat je een "linkse" bailout, waarbij de banken gedeeltelijk genationaliseerd worden wel goed vind.
Pcies dat.... What's in it for me.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 13:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als een bailout persé moet om het 'systeem' te beschermen (dat staat voor mij nog niet vast, maar goed), dan vind ik nationalisatie in elk geval een minder slechte oplossing dan wat nu wordt voorgesteld. De overheid moet zich dan gedragen als een investeringsmaatschappij en zorgen dat ze een goede deal maken waarbij de belastingbetaler grote kans op winst heeft als zij de geredde banken over een paar jaar weer verkoopt.
Noob question.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 13:58 schreef superworm het volgende:
Ik vraag me zo af: gaat die 'totale collapse' uberhaupt nog komen?
I know, noob question, ben zelf geen econoom of beurstype. Ik volg het pas een aantal dagen nauwgezet, en ik moet zeggen dat het een volledig schizofrene wereld lijkt. Ikzelf heb de beslissing genomen een verzameling zilver aan te leggen; ik had altijd al een paar munten, maar verzamelen is 1. leuk, en 2. je kunt het verpatsen in moeilijke(re) tijdenquote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:08 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Noob question.3 van de 5 'big five' bestaan niet meer. De doorslag naar de reële economie moet nog beginnen (kijk eens voor de grap naar de aandelen van wat tech-pionieers, Google, Apple, M$).
Aegon, Farmer Mac en nog een hele boel ondernemingen beginnen nu pas de fall-out te merken na het omvallen van Lehmann Brothers.De US Option ARM-hypomarkt is in 2010 op zijn hoogtepunt. Dat zal een vergelijkbare fall-out opleveren als nu de subprime-krisis. Huizenprijzen die blijven kelderen in de US. Vele hedgefonds die blowup gaan.
Hoeveel erger wil je het nog hebben... en het wordt nog erger.
quote:Lagere opening Wall Street verwacht
1 oktober 2008, 15:07 | ANP
NEW YORK (AFN) - Wall Street begint waarschijnlijk lager aan de nieuwe handeldag. Beleggers wachten gespannen op de beslissing van de Amerikaanse Senaat over het reddingsplan voor de financiële sector.
De Amerikaanse beleggers kregen voorbeurs nieuwe werkgelegenheidscijfers van salarisstrookverwerker ADP. Die meldde dat in september in de private sector achtduizend banen verloren zijn gegaan, fors minder dan analisten hadden verwacht.
De Senaat stemt woensdagavond over het reddingsplan. ,,Blind vertrouwen werkt dit keer niet na de afwijzing van maandag. Beleggers zijn voorzichtig'', aldus een Amerikaanse handelaar. Het Huis van Afgevaardigden stemt niet eerder dan donderdagmiddag over het plan.
Deutsche Bank
Een half uur voor handelsaanvang staat de future op de S&P 500-index 11,5 punten lager op 1157,50 punten. Dat is 11,02 punten onder de zogenoemde fair value. Dit betekent dat de S&P 1 procent lager opent. Bij deze berekening wordt rekening gehouden met de rente en het dividend tot de afloop van het futurecontract. Op basis van eenzelfde berekening voor de future op de Nasdaq opent de technologiebeurs 12,42 punten, of 0,6 procent, lager.
Naar verwachting zal het industriële concern General Electric een daling laten zien. Zakenbank Deutsche Bank verlaagde zijn koersdoel voor de industriële reus, die geldt als een belangrijke graadmeter voor de stand van zaken in de Amerikaanse economie is.
quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:39 schreef appelsientje het volgende:
trouwens de euro schoot net onder de 1,40...
Dan gaat het record van maandag eraanquote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:42 schreef Drugshond het volgende:
zeker als het plan weer niet doorgaat.
Yup.....quote:Op woensdag 1 oktober 2008 16:10 schreef ItaloDancer het volgende:
VS industrie bedrijfsindex sept verwachting was 49,5 1-10-2008 16:05:56
VS industriesector bedrijfsindex sept 43,5 vs 49,9 in aug 1-10-2008 16:05:28
VS industrie prijsindex sept 53,5 vs 77,0 in aug 1-10-2008 16:00:00
VS industrie werkgelegenheidsindex sept 41,8 vs 49,7 in aug 1-10-2008 16:00:00
VS industrie index nieuwe orders sept 38,8 vs 48,3 in aug 1-10-2008 16:00:00
VS industrie productieindex sept 40,8 vs 52,1 in aug 1-10-2008 16:00:00
VS industrie voorraadindex sept 43,4 vs 49,3 in aug 1-10-2008 16:00:00
Ajjjj
dit is wel echt matig.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 16:10 schreef ItaloDancer het volgende:
VS industrie bedrijfsindex sept verwachting was 49,5 1-10-2008 16:05:56
VS industriesector bedrijfsindex sept 43,5 vs 49,9 in aug 1-10-2008 16:05:28
VS industrie prijsindex sept 53,5 vs 77,0 in aug 1-10-2008 16:00:00
VS industrie werkgelegenheidsindex sept 41,8 vs 49,7 in aug 1-10-2008 16:00:00
VS industrie index nieuwe orders sept 38,8 vs 48,3 in aug 1-10-2008 16:00:00
VS industrie productieindex sept 40,8 vs 52,1 in aug 1-10-2008 16:00:00
VS industrie voorraadindex sept 43,4 vs 49,3 in aug 1-10-2008 16:00:00
Ajjjj
100 is onvolwaardelijk vertrouwen...quote:Op woensdag 1 oktober 2008 16:41 schreef superworm het volgende:
Sorry, ik ben weer de noob, maar dat maakt het voor andere noobs weer toegankelijker:
Die indexcijfers, op welk jaar staat '100' dan?
Lol, ok. Mij was altijd verteld met economie dat indexcijfers vanaf een bepaald punt genomen dienen te worden namelijk. Vertrouwen is natuurlijk ook een graadmeter, maar geen betrouwbare lijkt me? Geef mij maar feitenquote:Op woensdag 1 oktober 2008 16:47 schreef Drugshond het volgende:
[..]
100 is onvolwaardelijk vertrouwen...
0 is geen vertrouwen.
Het is een indexering.. een graadmeter...een natte vinger. Er is geen relatieve referentie naar 100.
De cijfers worden opgemaakt door middel van een vaste set van multiple choice vragen die naar een boel ondernemers/managers wordt verstuurd in allerlei sectoren van de markt.
Och, da's de VS. Daar gaat alles met een knal, heftig en snel. Volgend jaar zijn ze er alweer bovenop, al wordt het inderdaad nooit meer helemaal als vroeger.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:08 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Noob question.3 van de 5 'big five' bestaan niet meer. De doorslag naar de reële economie moet nog beginnen (kijk eens voor de grap naar de aandelen van wat tech-pionieers, Google, Apple, M$).
Aegon, Farmer Mac en nog een hele boel ondernemingen beginnen nu pas de fall-out te merken na het omvallen van Lehmann Brothers.De US Option ARM-hypomarkt is in 2010 op zijn hoogtepunt. Dat zal een vergelijkbare fall-out opleveren als nu de subprime-krisis. Huizenprijzen die blijven kelderen in de US. Vele hedgefonds die blowup gaan.
Hoeveel erger wil je het nog hebben... en het wordt nog erger.
Dat weet ik zeker van niet. De gehele consumenten bestedingen zitten nu op slot. Leningen zijn bijna niet verkrijgbaar of je moet vermogen hebben en voldoende daadkrachtig zijn inclusief een smetloos verleden.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 17:45 schreef Narcolepticus het volgende:
Och, da's de VS. Daar gaat alles met een knal, heftig en snel. Volgend jaar zijn ze er alweer bovenop, al wordt het inderdaad nooit meer helemaal als vroeger.
Dat had ik wel verwacht zo'n antwoord. Vooral dat de overheid alleen maar geld geeft aan slechte ondernemingen en dus het eigenlijk in een zwart gat wilt storten is mijns inziens niet meer als de schreeuwende vriendjes volgen.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 13:15 schreef SeLang het volgende:
Als een bailout persé moet om het 'systeem' te beschermen (dat staat voor mij nog niet vast, maar goed), dan vind ik nationalisatie in elk geval een minder slechte oplossing dan wat nu wordt voorgesteld. De overheid moet zich dan gedragen als een investeringsmaatschappij en zorgen dat ze een goede deal maken waarbij de belastingbetaler grote kans op winst heeft als zij de geredde banken over een paar jaar weer verkoopt.
400?! Lijkt me nogal veel voor zo'n nietszeggende economie...quote:Op woensdag 1 oktober 2008 18:59 schreef geenID het volgende:
Ierland garandeerd nu 400 miljard EUR voor de banken daar. Vreemd dat dit nog niet voorbijgekomen is hier. Duitse steun ed is ook amper besproken.
Dat is ook zo. En dat geldt ook voor al die 'toxic assets' die ze hebben. Men zegt dat er geen kopers zijn, maar die zijn er natuurlijk wel, alleen betalen die geen prijzen waar de banken blij mee zijn. De vraag is dan waarom de overheid er dan wel hoge prijzen voor zou moeten betalen.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 18:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat had ik wel verwacht zo'n antwoord. Vooral dat de overheid alleen maar geld geeft aan slechte ondernemingen en dus het eigenlijk in een zwart gat wilt storten is mijns inziens niet meer als de schreeuwende vriendjes volgen.
Maar dat je je dan toch wel een beetje kan vinden in nationalistie van zulke ondernemingen. Wanneer in de markteconomie het goed zou functioneren zouden de aandelen prijzen van zo'n bank tot niets zakken dat er op den duur vast wel een durfinvesteerder komt die toch geld in zo'n bedrijf durft te pompen.
Het lijkt me een bazooka, maar een die nog meer ongeloofwaardig is.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 19:03 schreef superworm het volgende:
[..]
400?! Lijkt me nogal veel voor zo'n nietszeggende economie...
Nuquote:'Frankrijk wil EU-noodplan van 300 miljard'
Uitgegeven: 1 oktober 2008 19:05
BERLIJN - Frankrijk wil tijdens een top van de grote landen van de Europese Unie dit weekeinde een voorstel doen voor een 300 miljard euro kostend reddingsplan voor de financiële sector. Dat meldde een Europese regeringsbron woensdag.
ANP
"Frankrijk zal op de ontmoeting zaterdag een Europees reddingsplan voorstellen ter waarde van 300 miljard euro", zei de bron op voorwaarde van anonimiteit. Frankrijk is op dit moment voorzitter van de Europese Unie.
De Verenigde Staten willen de kredietcrisis keren door een noodplan van 700 miljard dollar (475 miljard euro). Dat moet nog door het Congres worden goedgekeurd.
Frankrijk is ook al zo'n land dat leeft op schulden.quote:
hier meer erover: http://globaleconomicanal(...)op-run-on-banks.htmlquote:Op woensdag 1 oktober 2008 19:08 schreef geenID het volgende:
[..]
Het lijkt me een bazooka, maar een die nog meer ongeloofwaardig is.
quote:
http://www.forbes.com/200(...)_bw_0923bailout.htmlquote:In fact, some of the most basic details, including the $700 billion figure Treasury would use to buy up bad debt, are fuzzy.
"It's not based on any particular data point," a Treasury spokeswoman told Forbes.com Tuesday. "We just wanted to choose a really large number."
Het is natuurlijk niet gezegd dat je zonder hypotheek geen huis kan kopen, alleen zul je minder snel een wat duurder huis kunnen kopen en dus bijvoorbeeld 10 jaar langer in een appartement moeten wonen (en ja die zijn veel voordeliger in de VS).quote:Op woensdag 1 oktober 2008 22:32 schreef UberPhreak het volgende:
Natuurlijk slecht geweest toen, personen die geen lening zouden moeten krijgen die toch een geven, maar als je er over nadenkt is alles toch wel ziek als een mens niet eens normaal een dak boven zijn hoofd kan kopen? Dan is er toch wel wat mis met de wereld eigenlijk....
Dit is denk wel een ground zero van alle problemen. Het gaat idd terug vanaf de Clinton periode.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 21:25 schreef simmu het volgende:
Woei! Hier een leuk ironisch linkje
en jongens, zeg nu eens: was het een goed idee?
quote:Auto Sales Fall Sharply in Sept.
DETROIT — September was another difficult month for carmakers.
Tighter Credit Only Adds to Auto Industry’s Troubles (October 1, 2008)
Toyota, the Ford Motor Company and Chrysler each said Wednesday that their sales in the United States fell more than 30 percent in September, as volatility in the financial markets compounded what already had been a miserable year for the auto industry.
Is eigenlijk oud nieuws.... dit wisten we een half jaar geleden ook al. Maar staat nu pas op CNN.quote:In Option-ARM World, Only Two Large Lenders Remain
NEW YORK -(Dow Jones)- Of all the large lenders that wrote Option ARM, or so- called Pick-A-Pay mortgages, only two notable names - Downey Financial Corp. ( DSL) and BankUnited Financial Corp. (BKUNA) - remain independent.
In fact, the list of companies that once issued Option-ARMs reads like a graveyard of the nation's housing boom and mortgage bust. Wachovia Corp. (WB), Countrywide Financial, Washington Mutual Inc. (WM) and IndyMac Bancorp were among the top-five issuers of the failing loans. All of them have been forced to sell themselves at fire-sale prices to healthier banks - or, in the case of IndyMac, to be liquidated after being seized by regulators.
Option-ARM mortgages have quickly become synonymous with the fast-and-loose loan writing that fueled this decade's nationwide boom in housing prices. In an effort to entice prospective borrowers with ever-looser loan terms, Option-ARM loans allowed most borrowers to avoid paying portions of the loans' monthly interest, and instead added that deferred interest to the mortgage's balance.
Both Washington Mutual and Wachovia, which recently had about $50 billion and $122 billion in the loans, respectively, were abruptly forced to sell themselves within the last week. JPMorgan Chase & Co. (JPM), which purchased most of Washington Mutual assets, quickly wrote down the value of WaMu's $50 billion Option-ARM portfolio by $8.9 billion, and expects 20% of the outstanding balances won't be re-paid.
Shares in Downey recently traded down 4.3% to $2.68, down more than 91% from its 52-week high. Shares in BankUnited recently traded up 23.7% to 93 cents, or still off more than 86% from their 52-week high. Both banks have signed agreements with concerned regulators, and analysts and investors alike have largely deemed the banks' futures too risky to warrant new investment.
Downey said it currently holds $6.2 billion in Option-ARM mortgages as of June 30, while BankUnited held $7.1 billion of the loans at the end of the bank's third quarter.
Beyond confirming their holdings of Option ARMs, both banks declined to comment for this story.
As housing prices around the nation have fallen precipitously, Option-ARM borrowers have by and large continued to make the loans' minimum, less-than- interest-only payment.
As a result, many of these so-called Pick-A-Pay loans (the name is derived from Wachovia's brand name for Option-ARMs) now carry balances that are equal to, or even higher than, the value of the properties to which they are tied. And as borrowers around the nation find themselves owing more in mortgage debt than their homes are worth, many have stopped making payments or walked away from homes altogether, and left banks facing large losses.
Fitch Ratings released a report about the loans in early September, concluding that Option-ARM loans "face dramatically increasing defaults in the coming year and beyond."
As with other adjustable-rate mortgages, Option-ARM loans allow borrowers to enjoy low monthly payments for an initial period - typically three to five years - and then reset, or "recast," to higher interest rates and, therefore, higher monthly payments. A lion's share of Option-ARM loans are set to recast in 2009 and 2010, though some may recast sooner should borrowers' Option-ARM balances become excessively higher than the values of the properties behind them.
Downey is located in Newport Beach, Calif., and BankUnited is headquartered in Coral Gables, Fla. - and both are located near epicenters of the nation's home- price woes.
Staat hier ook op..... CNBC is nu bezig met een poker-tournament (leuk, maar nu ff niet).quote:
Wat is eigenlijk het huis van afgevaardigden? En wat is het congres? Ik dacht altijd dat het huis van afgevaardigden het parlement was, maar waarom stemmen zij dan niet als enige en als eerste?quote:Op donderdag 2 oktober 2008 02:47 schreef Drugshond het volgende:
Nog 15 minuten.... het zal waarschijnlijk wel door het congres komen.
Maar de kans dat het door het huis van afgevaardigden komt wordt vrij klein geacht.
Geen idee.....lijkt een beetje op onze 1e kamer die de plannen van de 2e kamer nietig kan verklaren.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 02:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat is eigenlijk het huis van afgevaardigden? En wat is het congres? Ik dacht altijd dat het huis van afgevaardigden het parlement was, maar waarom stemmen zij dan niet als enige en als eerste?
quote:Het Congres van de Verenigde Staten (United States Congress) is de wetgevende instantie en volksvertegenwoordiging van de Amerikaanse federale overheid en bestaat uit twee kamers: de Senaat en het Huis van Afgevaardigden.
Je hebt dus de Senaat en het Huis van Afgevaardigden. Het congres kan dus niet tegen of voor stemmen want dat doen dus de leden van de Senaat of het Huis van Afgevaardigden. Vreemd dus dat veel media spreken van 'het congres'.quote:The United States Congress is the bicameral legislature of the federal government of the United States of America, consisting of two houses, the Senate and the House of Representatives.
Dat dikgedrukte is denk ik een verklaring voor het verschil in stemming denk ik.quote:De Senaat heeft meer invloed dan het Huis van Afgevaardigden. De Senaat is kleiner en haar leden hebben meer ervaring. Daarnaast kunnen ze beter weerstand bieden tegen de publieke opinie, omdat ze voor een langere termijn gekozen worden, dus niet direct worden afgerekend op hun stemgedrag. Ook heeft de Senaat een aantal exclusieve bevoegdheden. Volgens artikel een van de grondwet kan de president niet zomaar internationale akkoorden sluiten, met enkele uitzonderingen, zonder instemming van de Senaat. Ook dient de Senaat in te stemmen met belangrijke benoemingen (Hooggerechtshof, ambassadeurs en leden van het kabinet).
dat kun je wel op je buik schrijven. De komende jaren blijft dit het nieuws zeker bepalen in meer of mindere mate.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 17:45 schreef Narcolepticus het volgende:
[..]
Och, da's de VS. Daar gaat alles met een knal, heftig en snel. Volgend jaar zijn ze er alweer bovenop, al wordt het inderdaad nooit meer helemaal als vroeger.
quote:Senaat VS stemt in met reddingsplan financiele sector
AMSTERDAM (FD.nl/DJ)--De Amerikaanse Senaat heeft het aangepaste reddingsplan voor banken in nood van de Amerikaanse overheid goedgekeurd. In totaal stemden 74 senatoren voor het plan, terwijl 25 senatoren tegen waren. In de nieuwe versie van het plan zou onder andere de garantie voor banktegoeden zijn verhoogd naar $250.000 van $100.000. Het belangrijkste punt blijft echter de injectie van $700 mrd in de bankensector.
Het reddingsplan wordt nu teruggestuurd naar het Huis van Afgevaardigden, waar vrijdag een stemming wordt verwacht. Afgelopen maandag keurde het Huis een initieel plan af, waarna Wall Street onderuit ging. Minister van financien Henry Paulson en president George W. Bush hebben beide in een korte verklaring het Huis van Afgevaardigden opgeroepen het plan nu goed te keuren en snel te reageren.
Die bail-out hebben ze onderdeel gemaakt van een andere Bill waar ze over moesten voten. Dit trucje passen ze heel vaak toe om bepaalde zaken gedaan te krijgen.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 00:01 schreef ChrisMoneymaker het volgende:
in de bailout:
Section 503: EXEMPTION FROM EXCISE TAX FOR CERTAIN WOODEN ARROWS DESIGNED FOR USE BY CHILDREN
nou vraag ik je..
We zullen zien. De VS zijn bij uitstek het land van "nieuwe ronde nieuwe kansen".quote:Op donderdag 2 oktober 2008 04:36 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
dat kun je wel op je buik schrijven. De komende jaren blijft dit het nieuws zeker bepalen in meer of mindere mate.
Met zo'n steeds zwaarder wordende molensteen om je nek kunnen zelfs die amerikanen bijna niet meer lopen hoor.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 10:12 schreef Narcolepticus het volgende:
[..]
We zullen zien. De VS zijn bij uitstek het land van "nieuwe ronde nieuwe kansen".
Idd... en dat is niet omdat de dollar stijgt.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 07:19 schreef appelsientje het volgende:
Hmmm de euro is nu dan toch echt onder de 1,40..
www.nu.nlquote:Financiële crisis maakt ziek
Uitgegeven: 2 oktober 2008 11:54
Laatst gewijzigd: 2 oktober 2008 11:55
BRUSSEL - De financiële crisis drukt kenbaar zwaar op de gezondheid van enkele direct betrokkenen in België. Zo zit Maurice Lippens, de ontslagnemende voorzitter van Fortis, thuis met hartklachten en een hoge bloeddruk.
Dit meldt de Belgische zakenkrant De Tijd donderdag.
Open VLD-politicus Francis Vermeiren, voorzitter van de Gemeentelijke Holding en Dexia-bestuurder, ligt in het ziekenhuis met een lichte trombose.
Peter Praet, directeur van de Nationale Bank van België, werd maandag onwel maar was diezelfde avond al weer op de been. Herman Verwilst, voormalig topman van Fortis, ten slotte werd twee weken geleden ter observatie in het ziekenhuis opgenomen, maar is inmiddels weer aan het werk.
Nou en? Laat hem doodgaan. Live fast, die young.quote:
Ik poker nog, al paar maanden winstgevend. Ik heb er dus wel vertrouwen in.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 17:58 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
Gezien je eerdere pokerervaringen zou ik sowieso maar van de financiële markten wegblijven, Hertog Martin
quote:The SEC extended its ban on short selling of financial-services stocks until three days after the $700 billion bailout becomes law. The ban won't run beyond Oct. 17 though.
Hard op weg naar het dieptepunt van deze week (10,365.45)quote:Op donderdag 2 oktober 2008 20:35 schreef ItaloDancer het volgende:
-350 and counting...
Ja dat zie je niet vaak... maar zul je zien dat morgen Europa ook flink laag zal beginnenquote:Op donderdag 2 oktober 2008 21:41 schreef simmu het volgende:
is weer eens wat anders, wall street wat lager doet dan europa
Hele slechte economische cijfers.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 22:08 schreef Xenwolfie het volgende:
En wat is de reden nou weer? Koopjesjagers zijn blut?
wanneer wordt er gestemd?quote:Op donderdag 2 oktober 2008 22:24 schreef Lyrebird het volgende:
Als dit plan door het Huis komt, dan vertrek ik. Het is van de zotte dat ze er nog eens 100 miljard aan earmarks tegenaan smijten. Jeezus zeg, het was al een verrot plan om mee te beginnen.
Na de kredietcrisis komt de nu de USA economie in de file met 50 ipv 120.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 22:11 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Hele slechte economische cijfers.
Uitkeringsaanvragen op een recordniveau sinds 2001.
Fabrieksorders met 4% gedaald in augustus.
Morgen het zeer belangrijke maandelijkse banenrapport (14:30) en de ISM services index (16:00).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |