Voorgaande topics.quote:Fitna (film)
Regie : Geert Wilders
Productie : Geert Wilders
Script : Geert Wilders
Uitgebracht : maart 2008
Genre : korte film
Lengte : 15 minuten
Land : Nederland
Geert Wilders, de maker van de film
Fitna (Arabisch: فتنة), ook wel de Koranfilm van Geert Wilders genoemd, is een vijftien minuten durende Nederlandse korte film, die, na enig uitstel, waarschijnlijk zal verschijnen in maart 2008.
Fitna betekent beproeving en is een zeer breed begrip. Oorspronkelijk betekende het begrip letterlijk het in het vuur verhitten van goud en zilver om dat op echtheid te toetsen. In de Koran wordt het woord gebruikt om het gevaar te omschrijven dat moslims terugkeren naar het veelgodendom of het heidendom. Zo is iemand die fitna zaait in de ogen van moslims een groter kwaad dan een moordenaar. In het algemeen staat fitna voor 'het kwaad'.[1][2] De film zal in ieder geval verschijnen op het internet, op de website fitnathemovie.com. Of de film ook te zien zal zijn op de publieke omroep is nog niet bekend.[3]
Commotie
Nog voordat de film is verschenen, zorgt deze voor veel commotie in de moslimwereld. Zo heeft Iran laten weten, dat er consequenties zullen volgen mocht de film daadwerkelijk worden uitgezonden.[4] In Pakistan werd de beveiliging van Nederlandse diplomatieke vestigingen en bedrijven aanzienlijk opgevoerd uit angst voor woedende moslims.[5] De Arabisch-Europese Liga kondigde aan met een "tegenfilm" te komen.[6] De islamitische organisatie Hizb ut-Tahrir besloot naar aanleiding van het nieuws over de productie van de film folders uit te delen tegen "lasterwerk van de islam".[7] De Taliban dreigt met aanvallen op de Nederlandse soldaten in Afghanistan. [8]Ook de politiek roerde zich. De Nederlandse minister-president Jan Peter Balkenende (CDA) sprak van "een forse crisissituatie".[9] Minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) vroeg burgemeesters extra alert te zijn in verband met de film.[10] Fitna kreeg echter ook bijval. Zo noemde Minister Ella Vogelaar (PvdA) de film goed voor het integratiedebat.[11][12]
Televisiemakers Ersin Kiris en Vincent van der Lem maakten De Tegenfilm, een 28-minuten durend verslag waarin Kiris op zoek gaat naar "de grenzen van vrijheid van meningsuiting". [13]
Egypte weerde de kinderfilm Waar is het Paard van Sinterklaas? op het filmfestival van Cairo.[14]
In het weekend van 22-23 maart deed de Nederlandse Moslim Omroep het voorstel Fitna om in haar zendtijd[15]; de voorwaarden die de NMO daarbij stelde waren voor Wilders 'niet acceptabel'[16]; Wilders had met name moeite met inzage vooraf. Diezelfde voorwaarde deed Wilders website ook de das om; Network Solutions, de provider voor de 'fitna'-site, zette het http://www.fitnathemovie.com op zwart vanwege wilders weigering om inzage vooraf te geven. [17]
Overigens, geenstijl.nl doet ook een duit in het zakje door te stellen dat zij Fitna best uit zouden willen zenden, mits de gebruikte bandbreedte wordt vergoed, en met inzage vooraf -- dat is nl. hun standaard policy. [18]
Bronnen, noten en/of referenties:
1. Fitna is 'het kwaad', BN/De Stem, 9 februari 2008
2. Koranfilm Wilders heet Fitna, NU.nl, 9 februari 2008
3. Koranfilm Wilders komt op internet, NU.nl, 5 januari 2008
4. 'Iran waarschuwt Nederland om film Wilders', NU.nl, 22 januari 2008
5. Koranfilm: Pakistan beveiligt Nederlanders, Elsevier, 8 februari 2008
6. Arabische Europese Liga maakt tegenfilm Wilders, NU.nl, 17 januari 2008
7. Islamitische beweging foldert tegen ‘laster', NRC.nl, 28 december 2007
8. Taliban dreigen met aanvallen wegens Wilders-film, NU.nl, 28 februari 2008
9. 'Koranfilm zorgt voor forse crisissituatie', NU.nl, 18 januari 2008
10. Minister vraagt burgemeesters alert te zijn om Koranfilm, NU.nl, 16 januari 2008
11. Vogelaar: Koranfilm goed voor integratiedebat, Elsevier, 29 januari 2008
12. Geert Wilders' koranfilm: alle ophef en paniek, Maartje Willems, Elsevier, 23 januari 2008
13. http://www.mtnl.nl/read/tegenfilm-infox
14. Nederland vraagt Egypte opheldering over boycot, Trouw, 28 februari 2008
15. Moslimomroep wil Fitna uitzenden, depers.nl , 23 maart 2008
16. Wilders slaat aanbod NMO over Fitna af, radio nederland wereldomroep, 23 maart 2008
17 .NetworkSolutions wilde Fitna van te voren zien, webwereld, 25 maart 2008
18. Fitna gaat er wellicht nooit komen
Je bedoelt, over drie maanden?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 19:39 schreef Het_hupt het volgende:
ik had gehoopt #26 pas te zien bij het verschijnen van de film
Ijdele hoopquote:Op dinsdag 25 maart 2008 19:39 schreef Het_hupt het volgende:
ik had gehoopt #26 pas te zien bij het verschijnen van de film
Hij zal wel eerder verschijnen, dan krijg je het druk makkerquote:
We zijn er klaar voor.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 19:41 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ijdele hoop![]()
Eer dat die film er is zitten we al ruim over de 30 denk ik. En pas daarna breekt de hel los. De spreekwoordelijke hel dan; dat dan weer wel
Stormfront is extreem, maar een kleine speler. De impact van de wildersfilm wordt iets groter geacht. Vandaar.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 19:40 schreef GewoneMan het volgende:
saviour heeft wel degelijk een punt. hoeveel sites zijn er wel niet die gehost worden? wie host b.v. stormfront?
Goed punt, en waarom wordt er niet over gediscussierd, zowel in de media als hier?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 19:40 schreef GewoneMan het volgende:
saviour heeft wel degelijk een punt. hoeveel sites zijn er wel niet die gehost worden? wie host b.v. stormfront? en zo zijn er talloze sites die content verspreiden, wilders heeft vrijwel niks losgelaten over de film niet genoeg om te stellen dat het (IMHO) meer screening nodig heeft dan b.v. stormfront
ik meende zelfs op geenstijl te hebben gelezen dat de website van hezbola door hetzelfde hostingsbedrijf word gehost
Wie bepaalt de impact?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 19:50 schreef gronk het volgende:
[..]
Stormfront is extreem, maar een kleine speler. De impact van de wildersfilm wordt iets groter geacht. Vandaar.
Als fok net zo traag is als nu, zal dat reuze meevallenquote:Op dinsdag 25 maart 2008 19:45 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
Hij zal wel eerder verschijnen, dan krijg je het druk makker
qua impact schat ik zoquote:Op dinsdag 25 maart 2008 19:50 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Goed punt, en waarom wordt er niet over gediscussierd, zowel in de media als hier?
Laat ik ook eens een vraag met een wedervraag beantwoorden: waarom is er geen 26-delige reeks over www.stormfront.org, en wel over een filmpje van wilders?quote:
Ik hoop dat het een nietszeggende kutfilm is, maar ik ben bang dat Wilders met z'n film de "partijen" nog verder tegen elkaar wil ophitsen, subtiel waarschijnlijk, zonder dat ie direct voor discriminatie aangeklaagd kan worden,quote:Op dinsdag 25 maart 2008 19:54 schreef mahlah het volgende:
Sorry voor het herhaaldelijk stellen van de vraag, maar ik ben erg benieuwd naar de verschillende meningen hierover. Stiekem hoop ik dat de film geen strafbare uitspraken bevat en Wilders niet kan worden veroordeeld en alle tegenstanders daarmee in hun hemd staan (figuurlijk). Ik vraag mij af of moslims dit ook hopen.... of dat zij hopen dat ze beledigd worden en Wilders vervolgens de gevangenis in moet. Wat hopen jullie?
Eindelijk iemand die de spijker op z'n kop slaagt, alleen ben je vergeten te zeggen dat het politieke klimaat ook meespeeld, Cohen, Bos, Vogelaar etcquote:Op dinsdag 25 maart 2008 19:55 schreef StateOfMind het volgende:
Ik denk trouwens dat de kern van de hele heisa rondom Wilders en de islam terug te leiden is tot 1 punt.
Even heel simpel gesteld:
Het overgrote deel van de Wildersstemmers bestaat uit (ff generaliseren!) simpele Henk en simpele Truus uit de achterstandswijken.
Deze achterstandswijken (door het hele land) worden dagelijks geterroriseerd (criminaliteit, overlast, bedreigingen, drugs enz.) door voornamelijk (dat woord impliceert dus dat het ook om andere groepen gaat dus!) losgeslagen relschoppende jonge Marokkanen.
Simpele Henk en simpele Truus denken: Marokkanen = moslims. Daar speelt een Wilders heel handig op in; en voila; de huidige situatie!
Als er aan deze kern iets gedaan zou worden, kunnen simpele Henk en simpele Truus weer veilig op een kratje bier zittend, veilig van hun voortuintje en hun weer rustig geworden buurt genieten en dan valt het overgrote deel van Wilders' draagvlak weg!
Even volgens jou logica: Hezbola is veel bekender en wordt wel gehost.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 19:54 schreef gronk het volgende:
[..] Laat ik ook eens een vraag met een wedervraag beantwoorden: waarom is er geen 26-delige reeks over www.stormfront.org, en wel over een filmpje van wilders?
Ik krijg eerder de indruk dat men zich tegen elkaar laat ophitsen.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 19:56 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik hoop dat het een nietszeggende kutfilm is, maar ik ben bang dat Wilders met z'n film de "partijen" nog verder tegen elkaar wil ophitsen, subtiel waarschijnlijk, zonder dat ie direct voor discriminatie aangeklaagd kan worden,
Nogmaals, ook daar hebben we geen 26-delige topicreeks over.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 19:59 schreef mahlah het volgende:
[..]
Even volgens jou logica: Hezbola is veel bekender en wordt wel gehost.
Omdat jullie alles van Stormfront op slot gooien en bannen.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 19:54 schreef gronk het volgende:
[..]
Laat ik ook eens een vraag met een wedervraag beantwoorden: waarom is er geen 26-delige reeks over www.stormfront.org, en wel over een filmpje van wilders?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |