abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 10 maart 2008 @ 15:45:36 #1
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_57285342
quote:
Fitna (film)
Regie : Geert Wilders
Productie : Geert Wilders
Script : Geert Wilders
Uitgebracht : maart 2008
Genre : korte film
Lengte : 15 minuten
Land : Nederland

Geert Wilders, de maker van de film

Fitna (Arabisch: فتنة), ook wel de Koranfilm van Geert Wilders genoemd, is een vijftien minuten durende Nederlandse korte film, die, na enig uitstel, waarschijnlijk zal verschijnen in maart 2008.

Fitna betekent beproeving en is een zeer breed begrip. Oorspronkelijk betekende het begrip letterlijk het in het vuur verhitten van goud en zilver om dat op echtheid te toetsen. In de Koran wordt het woord gebruikt om het gevaar te omschrijven dat moslims terugkeren naar het veelgodendom of het heidendom. Zo is iemand die fitna zaait in de ogen van moslims een groter kwaad dan een moordenaar. In het algemeen staat fitna voor 'het kwaad'.[1][2] De film zal in ieder geval verschijnen op het internet, op de website fitnathemovie.com. Of de film ook te zien zal zijn op de publieke omroep is nog niet bekend.[3]

Commotie

Nog voordat de film is verschenen, zorgt deze voor veel commotie in de moslimwereld. Zo heeft Iran laten weten, dat er consequenties zullen volgen mocht de film daadwerkelijk worden uitgezonden.[4] In Pakistan werd de beveiliging van Nederlandse diplomatieke vestigingen en bedrijven aanzienlijk opgevoerd uit angst voor woedende moslims.[5] De Arabisch-Europese Liga kondigde aan met een "tegenfilm" te komen.[6] De islamitische organisatie Hizb ut-Tahrir besloot naar aanleiding van het nieuws over de productie van de film folders uit te delen tegen "lasterwerk van de islam".[7] De Taliban dreigt met aanvallen op de Nederlandse soldaten in Afghanistan. [8]Ook de politiek roerde zich. De Nederlandse minister-president Jan Peter Balkenende (CDA) sprak van "een forse crisissituatie".[9] Minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) vroeg burgemeesters extra alert te zijn in verband met de film.[10] Fitna kreeg echter ook bijval. Zo noemde Minister Ella Vogelaar (PvdA) de film goed voor het integratiedebat.[11][12]

Televisiemakers Ersin Kiris en Vincent van der Lem maakten De Tegenfilm, een 28-minuten durend verslag waarin Kiris op zoek gaat naar "de grenzen van vrijheid van meningsuiting". [13]

Egypte weerde de kinderfilm Waar is het Paard van Sinterklaas? op het filmfestival van Cairo.[14]

Bronnen, noten en/of referenties:

1. Fitna is 'het kwaad', BN/De Stem, 9 februari 2008
2. Koranfilm Wilders heet Fitna, NU.nl, 9 februari 2008
3. Koranfilm Wilders komt op internet, NU.nl, 5 januari 2008
4. 'Iran waarschuwt Nederland om film Wilders', NU.nl, 22 januari 2008
5. Koranfilm: Pakistan beveiligt Nederlanders, Elsevier, 8 februari 2008
6. Arabische Europese Liga maakt tegenfilm Wilders, NU.nl, 17 januari 2008
7. Islamitische beweging foldert tegen ‘laster', NRC.nl, 28 december 2007
8. Taliban dreigen met aanvallen wegens Wilders-film, NU.nl, 28 februari 2008
9. 'Koranfilm zorgt voor forse crisissituatie', NU.nl, 18 januari 2008
10. Minister vraagt burgemeesters alert te zijn om Koranfilm, NU.nl, 16 januari 2008
11. Vogelaar: Koranfilm goed voor integratiedebat, Elsevier, 29 januari 2008
12. Geert Wilders' koranfilm: alle ophef en paniek, Maartje Willems, Elsevier, 23 januari 2008
13. http://www.mtnl.nl/read/tegenfilm-infox
14. Nederland vraagt Egypte opheldering over boycot, Trouw, 28 februari 2008
Voorgaande topics.
Koranfilm Wilders # 01: Kabinet bereidt zich voor.
Koranfilm Wilders # 02 : Kabinet bereidt zich voor.
Koranfilm Wilders # 03 : Kabinet bereidt zich voor
Koranfilm Wilders # 04 : Wilders tijdelijk het land uit ?
Koranfilm Wilders # 05 : Groot alarm na film Wilders
Koranfilm Wilders # 06 : Site Willem II gekraakt.
Koranfilm Wilders # 07 : Koranfilm Wilders heet Fitna, Jihad
Koranfilm Wilders # 08 : Balkenende: Ik maak me hele grote zorgen
Koranfilm Wilders # 09 : Balkenende: Ik maak me hele grote zorgen
Koranfilm Wilders # 10 : Kan Wilders worden gestopt ?
Koran-film Wilders #11 : Wilders spreekt: Ik capituleer niet
Koran-film Wilders #12: Europa moet film Wilders gezamenlijk uitleggen
Koran-film Wilders #13: NAVO-baas bezorgd over Wilders-film.
Koran-film Wilders #14: Deel kabinet wil film verbieden
Koran-film Wilders #15: EU bereidt ambassades voor op film Wilders
Koran-film Wilders #16: EU bereidt ambassades voor op film

Proloog
  • 'Wilders trapt moslims op het hart'
  • Moefti waarschuwt Wilders over zijn filmproject
  • Politie arresteert anti-Wilders-activisten
  • Wilders praat met NOVA over Koran-film
  • Kritiek op voorgenomen film Wilders over de Koran (deel 3)
  • Willders film: Nederlandse Moslim Raad vreest het ergste (deel 2)
  • Wilders: The Movie (deel 1)

Achtergronden : Geert Wilders
  • I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
      maandag 10 maart 2008 @ 15:50:10 #2
    15221 Falco
    Afleidingsmanoeuvre
    pi_57285420
    Het wordt een 1 april-grap.
    <a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
      maandag 10 maart 2008 @ 15:58:26 #3
    42020 DJMarcel.nl
    /care sedert 2002
    pi_57285568
    quote:
    Op maandag 10 maart 2008 15:50 schreef Falco het volgende:
    Het wordt een 1 april-grap.
    Goeie.
    Iedereen voor lul.

pi_57285604
    quote:
    Op maandag 10 maart 2008 15:45 schreef FOKwa het volgende:
    Nou, volgens mij heeft hij de regering opgeroepen om dat boek te verbieden. Da's wel geweldloos inderdaad, maar als fractievoorzitter is het meer dan een mening. Overigens ben ik het niet met je eens dat je wat voor boek dan ook moet verbieden, maar ik snap hem wel enigszins als je de islam als een grote sekte bekijkt en als je ziet hoe er wordt omgegaan met Mein Kampf.
    Plus dat die er dus aan toegevoegd heeft dat, als je als moslim zijnde niet bereid bent om minstens de helft uit je boekie te scheuren, er geen plaats is voor jou in Nederland ..
    en dat vind ik dus een nogal heftige uitspraak voor een politicus van een land waarin de godsdienstvrijheid, en met goede redenen, in artikel 1 is vastgelegd ..
    helemaal absurd wordt het imho als een politicus, die eerst vond dat de grondwet maar op de schop mocht nu ineens artikel 7 van dezelfde grondwet beschouwd als een onvervreemdbaar recht ..
    pleased to meet you
    pi_57285765
    Ach Balkenende roept bang te zijn voor financieel verlies (boycot) en doden (afghanistan) maar heeft zelf voor miljoenen euro's belastinggeld en vele levens naar Uruzgan gestuurd.

Hypocriet, die film is nog niet eens uit en hij heeft een gekozen volksvertegenwoordiger (die hem stemmen kost) al aan de tegenpartij overhandigd...
    ships are safe in the harbor, but that is not what ships are meant for
    pi_57285975
    quote:
    Op maandag 10 maart 2008 16:08 schreef Mr.Spock het volgende:
    Ach Balkenende roept bang te zijn voor financieel verlies (boycot) en doden (afghanistan) maar heeft zelf voor miljoenen euro's belastinggeld en vele levens naar Uruzgan gestuurd.
    Nou ja, als alle moslim landen Nederlandse producten en diensten gaan boycotten gaat het wel een paar miljoentjes kosten, dus die angst is niet geheel onterecht.
    Honey ! Take me drunk, i am home !
    pi_57285992
    quote:
    Op maandag 10 maart 2008 16:08 schreef Mr.Spock het volgende:

Hypocriet, die film is nog niet eens uit en hij heeft een gekozen volksvertegenwoordiger (die hem stemmen kost) al aan de tegenpartij overhandigd...
    Overdrijf je nu niet een beetje ?
    Honey ! Take me drunk, i am home !
    pi_57286163
    quote:
    Op maandag 10 maart 2008 15:59 schreef moussie het volgende:

[..]

Plus dat die er dus aan toegevoegd heeft dat, als je als moslim zijnde niet bereid bent om minstens de helft uit je boekie te scheuren, er geen plaats is voor jou in Nederland ..
    en dat vind ik dus een nogal heftige uitspraak voor een politicus van een land waarin de godsdienstvrijheid, en met goede redenen, in artikel 1 is vastgelegd ..
    helemaal absurd wordt het imho als een politicus, die eerst vond dat de grondwet maar op de schop mocht nu ineens artikel 7 van dezelfde grondwet beschouwd als een onvervreemdbaar recht ..
    Ach, godsdienstvrijheid zit al in de vrijheid van meningsuiting, dus wat dat betreft kan artikel 1 wel op de schop. Temeer omdat er stelselmatig misbruik van gemaakt wordt om een uitzonderingspositie voor het een of ander te verkrijgen.
    Daarnaast is godsdienstvrijheid op zich goed, maar als je de teksten in de koran bekijkt dan kan ik me voorstellen dat Wilders aangeeft dat er heel veel ontoelaatbare teksten in staan, met name omdat ze niet met historische afstand gelezen worden en omdat daardoor veel moslims zichzelf veel ongein legitimeren op basis van hun geloof en dat boek.
    Ik ben - zoals ik al zei - niet voor het verbieden van wat voor boek dan ook, maar ik snap zijn invalshoek als je de islam meer bekijkt als een grote sekte en de omgang met Mein Kampf vergelijkt met de omgang met de koran.
    pi_57286253
    quote:

[..]

dat ben ik niet met je eens...

punt 1 godsdienst vrijheid is middels chantage in de grondwet opgenomen.
    punt 2 het is een overbodig recht, vrijheids van meningsuiting volstaat prima, ook voor een religie.
    punt 3 (meer dan) de helft van de koran is absoluut niet te verenigen met onze wetten danwel onze normen en waarden
    When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
    pi_57286320
    TVP, in afwachting (tenzij van uitstel afstel komt).
    Vedanta_veri: Ik vraag mij af waarom iedereen zo voor het verbod op pedofilie is maar niet op roken, beiden zijn dingen waar je anderen mee beschadigd. Maar goed, mensen die verslaafd zijn aan iets kunnen daar niet objectief over zijn.
      maandag 10 maart 2008 @ 17:15:36 #11
    172669 Papierversnipperaar
    Cafeïne is ook maar een drug.
    pi_57287016
    Heeft iemand al iets van de film gezien?
    Free Assange! Hack the Planet
    [b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
    De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
      maandag 10 maart 2008 @ 17:27:32 #12
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_57287189
    quote:
    Op maandag 10 maart 2008 16:34 schreef GewoneMan het volgende:

Bron?
    I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
    pi_57287814
    Kom nou op met die film

slechte tvp ik weet
    pi_57287822
    quote:
    Op maandag 10 maart 2008 17:27 schreef gronk het volgende:

[..]

Bron?
    heb zo geen bron (ga nog wel ff zoeken maar niet nu) word vervolgt...
    When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
      maandag 10 maart 2008 @ 18:14:57 #15
    3542 Gia
    User under construction
    pi_57287985
    quote:

[..]

Tja dat is fout, klaag hem aan. Oja, dat wordt al gedaan.
    En nu?
    Rechtvaardigt de mening van Wilders ook maar één relletje tegen een willekeurige Nederlander in Iran of Afganistan? Of het in de fik steken van willekeurige auto's in Slotervaart?
      maandag 10 maart 2008 @ 18:47:07 #16
    186824 Rizzy-Li
    Dit is een ondertitel!!!!
    pi_57288530
    Omdat je het recht hebt om vrij te spreken, moet je het ook maar doen?

Ik ga toch ook niet zomaar iemand klootzak noemen als ik weet dat het diegene pijn doet.

Maar wat betreft geloofs vrijheid betreft, is het niet zo dat het uitgeoefent mag worden. Maar niet opgedrongen? Moslims kraken ook alles af wat westers is google of youtbe maar eens op arabie over het westen....
      maandag 10 maart 2008 @ 19:13:20 #17
    130125 versabommie
    Hartelijke Bommenlegger
    pi_57289105
    quote:
    Op maandag 10 maart 2008 18:47 schreef Rizzy-Li het volgende:

Ik ga toch ook niet zomaar iemand klootzak noemen als ik weet dat het diegene pijn doet.

Maar wat betreft geloofs vrijheid betreft, is het niet zo dat het uitgeoefent mag worden. Maar niet opgedrongen? Moslims kraken ook alles af wat westers is google of youtbe maar eens op arabie over het westen....
    Toch zijn er zat prachtwijk-moslims, die nederlandse meisjes aanspreken met hoer en zich beroepen op vrijheid van meningsuitting..
    Wie laat alle meisjes blozen? Da's Bommie in zijn lederhose!
    This is my imaginary warning light. If it starts blinking, a situation has 10 seconds to resolve itself before I flash white with anger and kill somebody!
    pi_57289123
    quote:
    Op maandag 10 maart 2008 16:34 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

dat ben ik niet met je eens...

punt 2 het is een overbodig recht, vrijheids van meningsuiting volstaat prima, ook voor een religie.
    punt 3 (meer dan) de helft van de koran is absoluut niet te verenigen met onze wetten danwel onze normen en waarden
    Vrijheid van godsdienst is in de grondwet opgenomen om gelijkheid en veelzijdigheid in dit land te verspreiden. Veelzijdigheid creëert veelzijdigheid in andere aspecten in het sociale en culturele leven. Onbegrip en spanningen worden juist weggenomen door veelzijdigheid als het op de juiste manier wordt toegepast.

Het is geen overbodig recht, iedereen mag denken wat hij of zij wil. Godsdienst hoort daar ook bij, al geloof ik er zelf ook niet in.

Elk heilig boek van eeuwen oud, dat duizenden keren herschreven is (nog voor de boekdrukkunst) en totaal niet te hertoetsen is op de echtheid van wat het probeert te presentateren, is niet te verenigen met onze wetten danwel onze normen en waarden; dus ook de bijbel en de tenach niet. De oorzaak van de polarisatie is te zoeken bij de mensen en de interpretatie van wat zij lezen, niet bij wat er in het boek zelf staat. Kinderlijke religieuze indoctrinatie is prioriteit en oorzaak nummer 1 wat betreft de problemen die alle godsdiensten opleveren.
      maandag 10 maart 2008 @ 19:16:06 #19
    pi_57289177
    quote:
    Natuurlijk, wat heb je anders aan dat recht?
    quote:
    Soms doet de waarheid pijn. Het probleem met grenzen stellen is dat iemand met een bepaalde mening of geloof kan claimen dat ie onnodig beledigt word en daarmee censuur kan afdwingen.
    quote:
    Censuur op religieuze kritiek is het afdwingen van je religieuze regels aan niet/anders gelovigen. Dat klopt.
    [b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
    pi_57289244
    quote:
    Heb je de hele moslimpopulatie op deze aardbol geïnterviewd dat je dat zo precies weet? Of vertegenwoordigd een debiel figuur op youtube miljoenen mensen?
      maandag 10 maart 2008 @ 19:22:13 #21
    pi_57289323
    quote:
    Op maandag 10 maart 2008 19:14 schreef boyv het volgende:

[..]

Vrijheid van godsdienst is in de grondwet opgenomen om gelijkheid en veelzijdigheid in dit land te verspreiden. Veelzijdigheid creëert veelzijdigheid in andere aspecten in het sociale en culturele leven. Onbegrip en spanningen worden juist weggenomen door veelzijdigheid als het op de juiste manier wordt toegepast.

Het is geen overbodig recht, iedereen mag denken wat hij of zij wil. Godsdienst hoort daar ook bij, al geloof ik er zelf ook niet in.
    Volgens mij heeft men godsdienstvrijheid in de grondwet gezet om te voorkomen dat 1 godsdienst (een variant van het christendom) zou domineren in een tijd dat het niet geloven in een God feitelijk ondenkbaar was.
    pi_57289387
    Wilders heeft nu ook de pers gehaald in Colombia.

Geert Wilders heeft nu ook de Colombiaanse pers gehaald. Het dagblad El Tiempo meldde maandag dat Nederland in opperste staat van paraatheid tegen het terrorisme is gebracht vanwege Wilders' anti-Koranfilm Fitna.
    ,,En niet alleen Nederland, ook de NAVO en delegaties van de Europese Commissie in de hele wereld'', aldus El Tiempo. ,,De film maakt de veiligheidsdiensten aan het trillen.''
    ,,Geen enkel televisiestation durft de film uit te zenden en de regering oefent druk uit om het niet te doen, een schandaal in het liberale Nederland, waar de vrijheid van meningsuiting haast geen grenzen kent. Als hij geen kanaal vindt, dreigt de gedeputeerde (sic) de film te verspreiden op het internet.''
    El Tiempo verhaalt over de mogelijke gevolgen voor de Nederlandse troepen in Afghanistan, de boycot door islamitische landen van Nederlandse producten én een fundamenteel debat in Europa over de vrijheid van meningsuiting.

Staat op AD.nl
      maandag 10 maart 2008 @ 20:34:53 #23
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_57290917
    quote:
    Deense cartoonist: Wilders moet film uitzenden!

Kurt Westergaard, de Deense cartoonist die met zijn spotprenten grote woede in moslimlanden veroorzaakt, hekelt Nederlandse politici die willen dat Geert Wilders zijn koranfilm niet moet uitzenden.

'Er is in Denemarken geen politicus die dat zou zeggen. Dat zou zijn politieke ondergang betekenen. Een Deens politicus weet dat je de vrijheid van meningsuiting niet moet inperken,' zegt Westergaard maandag in een interview in de Volkskrant.

Westergaard wordt met de dood bedreigd wegens zijn spotprent, die hij in 2005 maakte, en moest daarom onderduiken. Vorige maand werden drie mannen gearresteerd die plannen hadden om hem te vermoorden.

Slachtoffers
    Spijt van zijn tekeningen, die in 2006 leidden tot wereldwijde rellen, heeft hij niet, zo benadrukt Westergaard: in democratische landen als Denemarken en Nederland moet alles kunnen worden gezegd, en moslims moeten snappen hoe een democratie werkt en ons systeem accepteren.

'Dat er destijds slachtoffers zijn gevallen? Dat spijt me zeer. Maar daarvoor kunnen wij, kan ik, geen verantwoording nemen. De rellen van 2006 zijn in gang gezet door regimes die niet kunnen voldoen aan de behoeftes van hun eigen bevolking. Daar ligt het probleem.'

Hij roept Wilders daarom op vooral niet toe te geven aan de druk de vertoning af te blazen: 'Wilders moet zijn film gewoon uitbrengen. Het ging en gaat om vrijheid van meningsuiting.'

Misstanden
    Eind februari riepen CDA-politici Maxime Verhagen en Pieter van Geel Wilders op af te zien van het uitzenden van Fitna, zijn aangekondigde koranfilm. En premier Jan Peter Balkenende (ook CDA) vroeg Wilders 'nu een goed na te denken' over de gevolgen van zijn film, waarin hij de misstanden van de koran aan de orde wil stellen.
    Bron
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
    pi_57292854
    quote:
    Op maandag 10 maart 2008 18:14 schreef Gia het volgende:

[..]

Tja dat is fout, klaag hem aan. Oja, dat wordt al gedaan.
    En nu?
    Rechtvaardigt de mening van Wilders ook maar één relletje tegen een willekeurige Nederlander in Iran of Afganistan? Of het in de fik steken van willekeurige auto's in Slotervaart?
    tja, als je de moslims generaliseert moet je niet verbaasd opkijken als dat omgekeerd ook gebeurd .. en nee, dat vind ik niet rechtvaardig ..
    zoals ik eerder al zei, imho heeft de moslim hier even weinig te maken met de zichzelf opblazende extremist daar, als dat de Nederlander daar te maken heeft met de film van Wilders
    pleased to meet you
    pi_57293451
    quote:
    Op maandag 10 maart 2008 20:34 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Bron
    Staat ook hier

... en hij heeft volledig gelijk!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar: