Deze discussie lijkt vrijwel een kopie van de "Deense" cartoonrellen (hoewel deze vanuit meerdere invalshoeken een stuk complexer is). De fundamentele vraag is eigenlijk waar stopt de vrije meningsuiting. Wat Wilders in mijn optiek doet is feitelijk niks anders dan de vrijheid van godsdienst ter discussie stellen. In feite is het niks anders dan grondwetartikel 1 en artikel 6 nogmaals eens ter discussie stellen (lees tegen het elkaar uitspelen). Door een religie/overtuiging op het strafbankje te laten plaatsnemen.quote:[upd] Ministeriële brief over Koranfilm Wilders
Politiek Minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken heeft alle burgemeesters opgeroepen ''extra alert'' te zijn op spanningen die kunnen ontstaan door de Koranfilm van Geert Wilders. Ze deed dat in een brief.
De brief werd eind november al verstuurd, nadat de plannen van de PVV-leider in de openbaarheid waren gekomen.
De aankondiging van Wilders ''zou kunnen leiden tot onrust in de samenleving en spanning tussen bevolkingsgroepen'', waarschuwt de minister. ''U als bestuurder zult daar als eerste de tekenen van merken. Dat is waarom ik u wil vragen om in uw contacten met uw burgers en in het bijzonder de moslimgemeenschap extra alert te zijn.''
Wilders wil met zijn film laten zien dat de Koran, het voor moslims heilige geschrift, een fascistisch boek is dat mensen nog altijd inspireert tot geweld. Ter Horst en haar collega Ernst Hirsch Ballin van Justitie hebben begin november een gesprek gehad met Wilders over de filmplannen. Ze hebben hem daarin gewezen op de risico's ervan voor hemzelf, maar ook op mogelijke repercussies die de film kan hebben in binnen- en buitenland.
''Het kabinet kent de film nog niet maar de toelichting door de heer Wilders zelf heeft tot de in het gesprek verwoorde zorgen geleid. Deze zorgen zijn gedeeld met de heer Wilders'', schrijft Ter Horst aan de burgemeesters. Eerder verwierp het kabinet het voorstel van de PVV-fractieleider om de Koran te verbieden in Nederland.
Update 19.56 uur
Een groep ministers komt sinds geruime tijd regelmatig bijeen om te spreken over de mogelijke gevolgen van de Koranfilm. Dat hebben ingewijden vanavond gezegd. Volgens de bronnen houden de ministers rekening met alle mogelijke gevolgen van de film en bekijken ze welke maatregelen getroffen kunnen worden. Ze hebben ook contacten met de moslimwereld.
Zo voerden de ministers gisteravond overleg over de mogelijke consequenties van de Koranfilm. Tijdens de bijeenkomst waren onder meer de ministeries van Binnenlandse Zaken, Justitie, Buitenlandse Zaken en Algemene Zaken vertegenwoordigd. Ook de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding Tjibbe Joustra was aanwezig.
Tegenover de buitenwereld is het overleg tot dusver geheim gehouden, omdat publiciteit ''de zaak niet dient'', aldus een betrokkene.
Het kabinet is bang dat de film zal leiden tot rellen, vlagverbrandingen en handelsboycots. Er zijn zelfs al maatregelen genomen om de snelle evacuatie van Nederlanders uit moslimlanden mogelijk te maken, meldt RTL-correspondent Conny Mus vanuit het Midden-Oosten.
Ja ik hoop dat ook!quote:Op donderdag 17 januari 2008 08:32 schreef Pakspul het volgende:
Ik hoop aan einde van het verhaal dat Wilders zegt: "Er komt geen film en dat was ook nooit de bedoeling, want het resultaat als dit zag ik al aankomen en ik wou jullie dat ook even duidelijk maken". Dan lach ik me echt verrot al die zandbak-hippies gepwnd 1e klas
Hij mag van mij part best die film uit geven, netzo als die hele rel over die ex-moslim dat gaat ook te ver. Laat hem maar lekker z'n gang gaan en als die hippies er niet tegen dan moeten ze gewoon snappen dat ze hier niet welkom zijn, 60 jaar geleden zijn er mensen geweest die ervoor hebben gezorgt dat wij nu leven in een maatschappij waar je alles mag zeggen en dat moet ook onthouden worden.quote:Op donderdag 17 januari 2008 08:49 schreef appelsientje het volgende:
[..]
Ja ik hoop dat ook!
Maar ik ben er bang voor...
Ik vind dit geen "recht op meningsuiting" is... dit is gewoon heel bewust beledigen.. ik snap zijn punt wel.. maar de manier waarop hij het brengt is gewoon niet slim. (denk ik)
Inderdaad. Kennelijk is dus nog niet eens bekend wanneer het filmpje uitkomt. Is Wilders uberhaupt al begonnen met de opnames?quote:Op donderdag 17 januari 2008 10:23 schreef Montov het volgende:
De hele hype wordt genant. Job Cohen zei het gisteren al: het debat wordt gegijzeld door een filmpje dat er nog niet eens is. Hij wil liever discussieren over het filmpje zelf na publicatie, dan vooraf al heisa maken over mogelijke consequenties.
Volgens mij geeft Drugshond al aan dat de discussie op zich niet anders is dan andere discussies; het draait steeds om hetzelfde thema. Vrijheid van godsdienst, vrijheid van meningsuiting.quote:Op donderdag 17 januari 2008 10:45 schreef damian5700 het volgende:
Ik weet nog steeds niet waarover we (gaan) discussiëren. De commotie vooraf gaande aan het filmpje, de vraag hoe de godsdienstvrijheid zich verhoudt tot de vrije meningsuiting, de vragen over het toewijzen van verantwoordelijkheden over de eventuele gevolgen, de vrijheid van meningsuiting, een politicus die een film maakt of de boodschap van de film zelf?
Damn, ik ben het een keer eens met een uitspraak van onze nationale thee-leutende knuffelaar. Maar goed, een kapotte klok geeft ook tweemaal per dag de goede tijd.quote:Op donderdag 17 januari 2008 10:23 schreef Montov het volgende:
Job Cohen zei het gisteren al: het debat wordt gegijzeld door een filmpje dat er nog niet eens is. Hij wil liever discussieren over het filmpje zelf na publicatie, dan vooraf al heisa maken over mogelijke consequenties.
Ik ben het met de constatering van de laatste alinea eens (wat is de aantrekkingskracht van de islam buiten de traditioneel islamitische landen?), alleen zijn er meestal in dit debat meerdere thema's verweven.quote:Op donderdag 17 januari 2008 11:10 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Volgens mij geeft Drugshond al aan dat de discussie op zich niet anders is dan andere discussies; het draait steeds om hetzelfde thema. Vrijheid van godsdienst, vrijheid van meningsuiting.
De posities in het debat lijken bijna op een geconditioneerde reflex ook.
Users die van mening zijn dat het einde der tijden nakende is, dankzij 1) de aanwezigheid van moslims en 2) dankzij een intrinsieke zwakte van de Westerse normen en waarden, die leidt tot decadentie en dus verminderde weerstand tov een militantere cultuur.
En users die dit afwimpelen als sterk overdreven.
Ikzelf behoor tot die laatste categorie. Ik zie nergens in Nederland, in de wereld dat de Westerse normen en waarden serieus worden uitgedaagd door een alternatief normen en waardenstelsel, dat zogenaamd sterker, militanter, imperialistischer, minder decadent zou zijn.
Ja, het maken van deze film en hoe de verantwoordelijkheden liggen is in dit geval een thema; wat ik echter bedoel is dat het draait om steeds weer dezelfde onderliggende discussie, en die spitst zich dan toe in een situationele discussie nav één of ander incident.quote:Op donderdag 17 januari 2008 11:31 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik ben het met de constatering van de laatste alinea eens (wat is de aantrekkingskracht van de islam buiten de traditioneel islamitische landen?), alleen zijn er meestal in dit debat meerdere thema's verweven.
Daar wijs ik op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |