abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 januari 2008 @ 07:25:37 #1
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_56093554
Het zit is toch wel aan te komen..... ff een reekstopic starten.
Nieuws/Geschiedenis & Achtergronden
  • 'Wilders trapt moslims op het hart'
  • Moefti waarschuwt Wilders over zijn filmproject
  • Politie arresteert anti-Wilders-activisten
  • Wilders praat met NOVA over Koran-film
  • Kritiek op voorgenomen film Wilders over de Koran (deel 3)
  • Willders film: Nederlandse Moslim Raad vreest het ergste (deel 2)
  • Wilders: The Movie (deel 1)
    quote:
    [upd] Ministeriële brief over Koranfilm Wilders

Politiek Minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken heeft alle burgemeesters opgeroepen ''extra alert'' te zijn op spanningen die kunnen ontstaan door de Koranfilm van Geert Wilders. Ze deed dat in een brief.

De brief werd eind november al verstuurd, nadat de plannen van de PVV-leider in de openbaarheid waren gekomen.

De aankondiging van Wilders ''zou kunnen leiden tot onrust in de samenleving en spanning tussen bevolkingsgroepen'', waarschuwt de minister. ''U als bestuurder zult daar als eerste de tekenen van merken. Dat is waarom ik u wil vragen om in uw contacten met uw burgers en in het bijzonder de moslimgemeenschap extra alert te zijn.''

Wilders wil met zijn film laten zien dat de Koran, het voor moslims heilige geschrift, een fascistisch boek is dat mensen nog altijd inspireert tot geweld. Ter Horst en haar collega Ernst Hirsch Ballin van Justitie hebben begin november een gesprek gehad met Wilders over de filmplannen. Ze hebben hem daarin gewezen op de risico's ervan voor hemzelf, maar ook op mogelijke repercussies die de film kan hebben in binnen- en buitenland.

''Het kabinet kent de film nog niet maar de toelichting door de heer Wilders zelf heeft tot de in het gesprek verwoorde zorgen geleid. Deze zorgen zijn gedeeld met de heer Wilders'', schrijft Ter Horst aan de burgemeesters. Eerder verwierp het kabinet het voorstel van de PVV-fractieleider om de Koran te verbieden in Nederland.

Update 19.56 uur
    Een groep ministers komt sinds geruime tijd regelmatig bijeen om te spreken over de mogelijke gevolgen van de Koranfilm. Dat hebben ingewijden vanavond gezegd. Volgens de bronnen houden de ministers rekening met alle mogelijke gevolgen van de film en bekijken ze welke maatregelen getroffen kunnen worden. Ze hebben ook contacten met de moslimwereld.

Zo voerden de ministers gisteravond overleg over de mogelijke consequenties van de Koranfilm. Tijdens de bijeenkomst waren onder meer de ministeries van Binnenlandse Zaken, Justitie, Buitenlandse Zaken en Algemene Zaken vertegenwoordigd. Ook de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding Tjibbe Joustra was aanwezig.

Tegenover de buitenwereld is het overleg tot dusver geheim gehouden, omdat publiciteit ''de zaak niet dient'', aldus een betrokkene.

Het kabinet is bang dat de film zal leiden tot rellen, vlagverbrandingen en handelsboycots. Er zijn zelfs al maatregelen genomen om de snelle evacuatie van Nederlanders uit moslimlanden mogelijk te maken, meldt RTL-correspondent Conny Mus vanuit het Midden-Oosten.
    Deze discussie lijkt vrijwel een kopie van de "Deense" cartoonrellen (hoewel deze vanuit meerdere invalshoeken een stuk complexer is). De fundamentele vraag is eigenlijk waar stopt de vrije meningsuiting. Wat Wilders in mijn optiek doet is feitelijk niks anders dan de vrijheid van godsdienst ter discussie stellen. In feite is het niks anders dan grondwetartikel 1 en artikel 6 nogmaals eens ter discussie stellen (lees tegen het elkaar uitspelen). Door een religie/overtuiging op het strafbankje te laten plaatsnemen.
    Om te bewijzen hoe complex deze materie is.- Nieuwsbank
    Is wat Wilders nu doet nou opruiing... of is dit juist kwantificeerbaar door negatieve geweldsspiraal als reaktie op.

Ook vindt ik het ronduit merkwaardig dat een politica doelbewust een film moet maken om een maatschappelijk theorema ter discussie te stellen. Slechts een detail belichting van het totale of onvolledige plaatje. De grens met ideologische propaganda ligt er wel heel dik op.

Hans Teeuwen heeft wel een subtiel punt door een zekere scheidingslijn te benoemen. Vrijheid van meningsuiting stopt wanneer geweld zijn intrede doet. De vraag is omgekeerd maatschappelijk gezien wie hier de langste adem (met betrekking tot zelfbeheersing) heeft.

De berichtgeving van het nieuwsbericht is imo secundair (hoe preventief deze gedachte moge zijn). Als je geweld gebruikt ben je voorbij de grens tot een vruchtbaar dialoog en per definitie strafbaar (zeker binnen de kaders van de Nederlandse wet)..

[ Bericht 1% gewijzigd door Drugshond op 19-01-2008 07:03:39 ]
  • pi_56093607
    Het blijft toch speculeren hoe de film er uit gaat zien.
    Ik ben het wel met Teeuwen eens, dat jezelf een spiegel voorhouden, ook wel eens wil helpen.
    If everything isn't black and white, I say, 'Why the hell not?'
    pi_56094072
    Ik hoop aan einde van het verhaal dat Wilders zegt: "Er komt geen film en dat was ook nooit de bedoeling, want het resultaat als dit zag ik al aankomen en ik wou jullie dat ook even duidelijk maken". Dan lach ik me echt verrot al die zandbak-hippies gepwnd 1e klas
      donderdag 17 januari 2008 @ 08:47:20 #4
    159879 Kaneel
    dé smaakmaker
    pi_56094237
    Wanneer is die 15 min. horror in elkaar gezet en geupload op pvv.nl?
      donderdag 17 januari 2008 @ 08:49:48 #5
    10119 appelsientje
    Het beste onder de zon
    pi_56094268
    quote:
    Op donderdag 17 januari 2008 08:32 schreef Pakspul het volgende:
    Ik hoop aan einde van het verhaal dat Wilders zegt: "Er komt geen film en dat was ook nooit de bedoeling, want het resultaat als dit zag ik al aankomen en ik wou jullie dat ook even duidelijk maken". Dan lach ik me echt verrot al die zandbak-hippies gepwnd 1e klas
    Ja ik hoop dat ook!
    Maar ik ben er bang voor...

Ik vind dit geen "recht op meningsuiting" is... dit is gewoon heel bewust beledigen.. ik snap zijn punt wel.. maar de manier waarop hij het brengt is gewoon niet slim. (denk ik)
    To deny our impulses would deny the very thing that make us human.
    pi_56094339
    quote:
    Op donderdag 17 januari 2008 08:49 schreef appelsientje het volgende:

[..]

Ja ik hoop dat ook!
    Maar ik ben er bang voor...

Ik vind dit geen "recht op meningsuiting" is... dit is gewoon heel bewust beledigen.. ik snap zijn punt wel.. maar de manier waarop hij het brengt is gewoon niet slim. (denk ik)
    Hij mag van mij part best die film uit geven, netzo als die hele rel over die ex-moslim dat gaat ook te ver. Laat hem maar lekker z'n gang gaan en als die hippies er niet tegen dan moeten ze gewoon snappen dat ze hier niet welkom zijn, 60 jaar geleden zijn er mensen geweest die ervoor hebben gezorgt dat wij nu leven in een maatschappij waar je alles mag zeggen en dat moet ook onthouden worden.

Als ik naar Iran ga pas ik mij aan naar hun en als hun hier komen nemen ze het geloof mee, klopt niet en zal ook nooit goed gaan. Geloof heel leuk en aardig, 6 meter onder de grond waar ik er geen last van heb
    pi_56094369
    Het is wel een hype waar menig Hollywood-studio jaloers op zou zijn. Mijn inziens wordt het een amateuristisch filmpje die het niveau van zendtijd van de politieke partijen niet overstijgt. Hirchi Ali had tenminste nog Theo van Gogh die redelijk getalenteerd was om haar te helpen.
    "Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
    pi_56094388
    Wanneer komt die film uit?
    pi_56094426
    Ik ben benieuwd
    "Those unforgettable days, for them I live"
    pi_56094623
    Als deze film uitkomt dan ga ik een potje Counter Strike spelen en mensen pwnen
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
      Forum Admin donderdag 17 januari 2008 @ 09:39:23 #11
    58651 crew  murp
    murp
    pi_56095269
    ik had gisteren een filempie gezien op de frontpage, niet van wilders maar van een organisatie die liet zien op hun wijze hoe er met vrouwelijke moslima's wordt omgegaan.
    was wel interesant
      donderdag 17 januari 2008 @ 10:23:37 #12
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_56096102
    De hele hype wordt genant. Job Cohen zei het gisteren al: het debat wordt gegijzeld door een filmpje dat er nog niet eens is. Hij wil liever discussieren over het filmpje zelf na publicatie, dan vooraf al heisa maken over mogelijke consequenties.
    Géén kloon van tvlxd!
    pi_56096153
    Het hele rumoer eromheen komt op mij over alsof men zich lekker zit te maken.
    Als het pannen van daken waait
    Als het gras naar je voeten graait
    Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
    pi_56096365
    quote:
    Op donderdag 17 januari 2008 10:23 schreef Montov het volgende:
    De hele hype wordt genant. Job Cohen zei het gisteren al: het debat wordt gegijzeld door een filmpje dat er nog niet eens is. Hij wil liever discussieren over het filmpje zelf na publicatie, dan vooraf al heisa maken over mogelijke consequenties.
    Inderdaad. Kennelijk is dus nog niet eens bekend wanneer het filmpje uitkomt. Is Wilders uberhaupt al begonnen met de opnames?
    Voor het zelfde geld duurt het nog een jaar eer het uitkomt.
    pi_56096679
    Ik weet nog steeds niet waarover we (gaan) discussiëren. De commotie vooraf gaande aan het filmpje, de vraag hoe de godsdienstvrijheid zich verhoudt tot de vrije meningsuiting, de vragen over het toewijzen van verantwoordelijkheden over de eventuele gevolgen, de vrijheid van meningsuiting, een politicus die een film maakt of de boodschap van de film zelf?
    If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
    pi_56096873
    De strekking van de film laat zich ongeveer raden, de reactie ook. Gedonder over die film komt er toch wel. Ook al zou Wilders zijn kritiek nog zo mild verpakken, er zullen altijd wel extremisten zijn die er aanstoot aan nemen. Daarna wordt het vakkundig uitvergroot en bij de Deense cartoonrellen hebben we gezien hoe goed die fundi's in het opruien van de bevolking.

Ook in de Nederlandse samenleving zullen de spanningen verder toenemen, maar wie echt reëel is, ziet in dat dit vroeger of later onvermijdelijk was. De uitgangspunten van de 'zuivere islam' botsen namelijk sowieso al met onze democratische rechtsstaat.
    pi_56097345
    quote:
    Op donderdag 17 januari 2008 10:45 schreef damian5700 het volgende:
    Ik weet nog steeds niet waarover we (gaan) discussiëren. De commotie vooraf gaande aan het filmpje, de vraag hoe de godsdienstvrijheid zich verhoudt tot de vrije meningsuiting, de vragen over het toewijzen van verantwoordelijkheden over de eventuele gevolgen, de vrijheid van meningsuiting, een politicus die een film maakt of de boodschap van de film zelf?
    Volgens mij geeft Drugshond al aan dat de discussie op zich niet anders is dan andere discussies; het draait steeds om hetzelfde thema. Vrijheid van godsdienst, vrijheid van meningsuiting.

De posities in het debat lijken bijna op een geconditioneerde reflex ook.
    Users die van mening zijn dat het einde der tijden nakende is, dankzij 1) de aanwezigheid van moslims en 2) dankzij een intrinsieke zwakte van de Westerse normen en waarden, die leidt tot decadentie en dus verminderde weerstand tov een militantere cultuur.
    En users die dit afwimpelen als sterk overdreven.

Ikzelf behoor tot die laatste categorie. Ik zie nergens in Nederland, in de wereld dat de Westerse normen en waarden serieus worden uitgedaagd door een alternatief normen en waardenstelsel, dat zogenaamd sterker, militanter, imperialistischer, minder decadent zou zijn.
    I´m back.
    pi_56097475
    quote:
    Op donderdag 17 januari 2008 10:23 schreef Montov het volgende:
    Job Cohen zei het gisteren al: het debat wordt gegijzeld door een filmpje dat er nog niet eens is. Hij wil liever discussieren over het filmpje zelf na publicatie, dan vooraf al heisa maken over mogelijke consequenties.
    Damn, ik ben het een keer eens met een uitspraak van onze nationale thee-leutende knuffelaar. Maar goed, een kapotte klok geeft ook tweemaal per dag de goede tijd.
    "Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
    pi_56097916
    quote:
    Op donderdag 17 januari 2008 11:10 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Volgens mij geeft Drugshond al aan dat de discussie op zich niet anders is dan andere discussies; het draait steeds om hetzelfde thema. Vrijheid van godsdienst, vrijheid van meningsuiting.

De posities in het debat lijken bijna op een geconditioneerde reflex ook.
    Users die van mening zijn dat het einde der tijden nakende is, dankzij 1) de aanwezigheid van moslims en 2) dankzij een intrinsieke zwakte van de Westerse normen en waarden, die leidt tot decadentie en dus verminderde weerstand tov een militantere cultuur.
    En users die dit afwimpelen als sterk overdreven.

Ikzelf behoor tot die laatste categorie. Ik zie nergens in Nederland, in de wereld dat de Westerse normen en waarden serieus worden uitgedaagd door een alternatief normen en waardenstelsel, dat zogenaamd sterker, militanter, imperialistischer, minder decadent zou zijn.
    Ik ben het met de constatering van de laatste alinea eens (wat is de aantrekkingskracht van de islam buiten de traditioneel islamitische landen?), alleen zijn er meestal in dit debat meerdere thema's verweven.
    Daar wijs ik op.
    If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
      donderdag 17 januari 2008 @ 11:44:30 #20
    8372 Bastard
    Persona non grata
    pi_56098327
    Aan de voorloop van dit filmpje is eigenlijk al het resultaat te zien wat er in het filmpje te zien zal zijn. Moslims die roepen dat hij met zn leven speelt, dat er een fatwa word uitgesproken, dat er eens een autobom moet komen etc. Kortom, het type mens onder ons die zeer snel op hun tenen getrapt is en er niet voor zal schuwen om extreem geweld te gebruiken jegens hun medemens puur om hun trots te bewaren. Hoe erger de belediging, hoe meer bloed dat er mag vloeien, dat is dan hun recht en voor hun is dat niet minder dan rechtvaardig.
    Kortom, niets nieuws onder de zon in dat filmpje lijkt mij.

Maar wat jammerlijk aan het gedeelte nu is, is het feit dat wij, de andere kant als het ware, de Nederlanders alvast een hetze aan het bouwen zijn. We bouwen nu al een grond voor ze voor eventuele escalaties die gaan komen. Straks hoor je dingen als "Hij was gewaarschuwd, jullie zagen het aankomen" etc etc. Het zou beter zijn in mijn visie om daarom eerst allemaal de mond te houden en na het filmpje te gaan kijken wat is er fout aan of beledigend vlgs onze normen.
    The truth was in here.
    pi_56098357
    quote:
    Op donderdag 17 januari 2008 11:31 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Ik ben het met de constatering van de laatste alinea eens (wat is de aantrekkingskracht van de islam buiten de traditioneel islamitische landen?), alleen zijn er meestal in dit debat meerdere thema's verweven.
    Daar wijs ik op.
    Ja, het maken van deze film en hoe de verantwoordelijkheden liggen is in dit geval een thema; wat ik echter bedoel is dat het draait om steeds weer dezelfde onderliggende discussie, en die spitst zich dan toe in een situationele discussie nav één of ander incident.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 17-01-2008 12:00:27 ]
    I´m back.
      donderdag 17 januari 2008 @ 13:08:19 #22
    3542 Gia
    User under construction
    pi_56100505
    Het is eigenlijk heel simpel. In de wet is vastgelegd tot hoe ver de vrijheid van meningsuiting gaat en waar de grenzen liggen. Als iemand daar overheen gaat door het moedwillig beledigen van een bevolkingsgroep, dan kan men die persoon aanklagen. Het beledigen moet dan dus wel een vooropgezet plan zijn. Het gaat er niet om dat iemand iets zegt waardoor een ander zich beledigd VOELT, maar om het opzettelijk beledigen.

Als Wilders van mening is dat er passages in de koran staan die duidelijk botsen met onze wetgeving, maar waar moslims wél waarde aan hechten, dan constateert hij terecht een probleem. Dit probleem moet bespreekbaar kunnen zijn. Het bespreekbaar maken van problemen heeft niks te maken met opzettelijk beledigen, ook niet als moslims dat nu eenmaal wel zo voelen.

Ik vind trouwens ook dat het wel wat duidelijker mag worden wat precies valt onder vrijheid van geloof en vrijheid van meningsuiting. Het moeten mogen dragen van een boerka vind IK niet vallen onder vrijheid van geloof.
    Als ik zeg dat moslims geitenneukers zijn, dan is dat opzettelijk beledigen en valt dat m.i. niet onder vrijheid van meningsuiting. Het is ordinair schelden en heeft niks te maken met een mening.
    Als ik zeg dat de islam een vrouwenonderdrukkende godsdienst is en ik staaf die mening met passages uit de koran, dan is dat een duidelijke mening die gezegd moet kunnen worden.

IK snap niet wat er zo moeilijk is aan de hele kwestie. Als Wilders over de grens gaat, klaag je hem aan.
    Als moslims zomaar wat willekeurige auto's gaan vernielen is dat niet de schuld van Wilders, maar van die specifieke moslims. Simpel zat.
    pi_56100533
    Ben zeer benieuwd...ik begreep al niet wat al de ophef was rondom Submission...dus dit zal me ook al niks doen....

Als je de lijn van Wilders een beetje volgt, denk ik dat een film wordt waarbij veel beelden zullen zien van de uitvoering van de islamitische wetgeving (sharia) dus lekker veel handenafhakkerij, vrouwen die worden geëxcuteerd vanwege vermeend overspel, onderdrukken van vrouwen, homo's die van het hoogste gebouw worden gepleurd en natuurlijk vervolging van andersdenkenden/gelovigen...

Ik wacht met spanning af....ik verwacht fantastische 'spontane' protesten in zogenaamde islamistische landen van mensen die de film helemaal niet hebben gezien
    pi_56139806
    Mocht Wilders zo ver gaan om de Koran te verbranden of verscheuren, dan zal dit volgens de groot-moefti betekenen dat hij aanzet tot "oorlogen en bloedvergieten". Volgens al-Hassoun is het "de verantwoordelijkheid van het Nederlandse volk om hem ervan te weerhouden".

Dit klopt waar en ben het met de moefti eens
    Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
      vrijdag 18 januari 2008 @ 20:52:25 #25
    3542 Gia
    User under construction
    pi_56139922
    Als ik graag naar de winkel ga om een koran te kopen om daar de BBQ mee aan te maken, dan moet ik dat nog altijd zelf weten.
    Als ik dit in het openbaar doe, of er een filmpje van maak en op youtube zet, en moslims gaan dan auto's van zomaar willekeurige nederlanders in de fik steken, wie is er dan fout?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')