Voorgaande topics.quote:Fitna (film)
Regie : Geert Wilders
Productie : Geert Wilders
Script : Geert Wilders
Uitgebracht : maart 2008
Genre : korte film
Lengte : 15 minuten
Land : Nederland
Geert Wilders, de maker van de film
Fitna (Arabisch: فتنة), ook wel de Koranfilm van Geert Wilders genoemd, is een vijftien minuten durende Nederlandse korte film, die, na enig uitstel, waarschijnlijk zal verschijnen in maart 2008.
Fitna betekent beproeving en is een zeer breed begrip. Oorspronkelijk betekende het begrip letterlijk het in het vuur verhitten van goud en zilver om dat op echtheid te toetsen. In de Koran wordt het woord gebruikt om het gevaar te omschrijven dat moslims terugkeren naar het veelgodendom of het heidendom. Zo is iemand die fitna zaait in de ogen van moslims een groter kwaad dan een moordenaar. In het algemeen staat fitna voor 'het kwaad'.[1][2] De film zal in ieder geval verschijnen op het internet, op de website fitnathemovie.com. Of de film ook te zien zal zijn op de publieke omroep is nog niet bekend.[3]
Commotie
Nog voordat de film is verschenen, zorgt deze voor veel commotie in de moslimwereld. Zo heeft Iran laten weten, dat er consequenties zullen volgen mocht de film daadwerkelijk worden uitgezonden.[4] In Pakistan werd de beveiliging van Nederlandse diplomatieke vestigingen en bedrijven aanzienlijk opgevoerd uit angst voor woedende moslims.[5] De Arabisch-Europese Liga kondigde aan met een "tegenfilm" te komen.[6] De islamitische organisatie Hizb ut-Tahrir besloot naar aanleiding van het nieuws over de productie van de film folders uit te delen tegen "lasterwerk van de islam".[7] De Taliban dreigt met aanvallen op de Nederlandse soldaten in Afghanistan. [8]Ook de politiek roerde zich. De Nederlandse minister-president Jan Peter Balkenende (CDA) sprak van "een forse crisissituatie".[9] Minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) vroeg burgemeesters extra alert te zijn in verband met de film.[10] Fitna kreeg echter ook bijval. Zo noemde Minister Ella Vogelaar (PvdA) de film goed voor het integratiedebat.[11][12]
Televisiemakers Ersin Kiris en Vincent van der Lem maakten De Tegenfilm, een 28-minuten durend verslag waarin Kiris op zoek gaat naar "de grenzen van vrijheid van meningsuiting". [13]
Egypte weerde de kinderfilm Waar is het Paard van Sinterklaas? op het filmfestival van Cairo.[14]
Bronnen, noten en/of referenties:
1. Fitna is 'het kwaad', BN/De Stem, 9 februari 2008
2. Koranfilm Wilders heet Fitna, NU.nl, 9 februari 2008
3. Koranfilm Wilders komt op internet, NU.nl, 5 januari 2008
4. 'Iran waarschuwt Nederland om film Wilders', NU.nl, 22 januari 2008
5. Koranfilm: Pakistan beveiligt Nederlanders, Elsevier, 8 februari 2008
6. Arabische Europese Liga maakt tegenfilm Wilders, NU.nl, 17 januari 2008
7. Islamitische beweging foldert tegen ‘laster', NRC.nl, 28 december 2007
8. Taliban dreigen met aanvallen wegens Wilders-film, NU.nl, 28 februari 2008
9. 'Koranfilm zorgt voor forse crisissituatie', NU.nl, 18 januari 2008
10. Minister vraagt burgemeesters alert te zijn om Koranfilm, NU.nl, 16 januari 2008
11. Vogelaar: Koranfilm goed voor integratiedebat, Elsevier, 29 januari 2008
12. Geert Wilders' koranfilm: alle ophef en paniek, Maartje Willems, Elsevier, 23 januari 2008
13. http://www.mtnl.nl/read/tegenfilm-infox
14. Nederland vraagt Egypte opheldering over boycot, Trouw, 28 februari 2008
Onder geen voorwaarde, nooit verbieden.quote:Op donderdag 6 maart 2008 23:52 schreef Floripas het volgende:
[..]
Wat zou Nederland volgens jou dan moeten doen? Die film verbieden?
Je bedoelt het soort ontopic van 'blablabla, moslims zijn slecht, islam is kut'? .quote:Op donderdag 6 maart 2008 23:55 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
ik dacht dat dit topic over wilders en de islam gingen ja christenen en joden zijn ook niet geweldloos en ja in de talmoet en de bijbel staan ook vreselijke dingen dat zal ik nooit ontkennen. voor het geval je het niet wist ik ben atheist. ik stel alleen dat de islam de ergste is van allemaal.
zullen we nu weer ontopic verder gaan?
Dat sowiesoquote:Op donderdag 6 maart 2008 23:58 schreef Kanjer het volgende:
Maar je weet gewoon dat, als je vooraf een datum en locatie noemt dat er fout volk op af komt.
die aanvulling geef jij eraan ik heb dat nergens zo gezegd.quote:Op donderdag 6 maart 2008 23:53 schreef Floripas het volgende:
[..]
Je zegt net dat Christenen zijn verlicht en daarom geen geweld meer plegen.
nou word hij mooi als je serieus teksten uit de koran pakt die geweldadig zijn in een topic waar het over een film gaat die stelt dat de islam/koran geweldadig is en zelfs door wilders word gelinkt aan fasicme. dan is dat oninteresant en flamebait...quote:Op donderdag 6 maart 2008 23:53 schreef gronk het volgende:
[..]
Ik reageer d'r niet op omdat 't absoluut oninteressant stuk is, en overduidelijke flamebait.
Maar waarin is Nederland nu precies doorgedraaid?quote:Op donderdag 6 maart 2008 23:58 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Onder geen voorwaarde, nooit verbieden.
Het zou ALLE omroepen sieren als ze zouden besluiten om allemaal op het zelfde tijdstip de film uit te zenden.
Maar je weet gewoon dat, als je vooraf een datum en locatie noemt dat er fout volk op af komt.
nee ik bedoel dat we het over de islam, koran, geert wilders en zijn film gaan hebben... dat is immers waar het topic over gaat... dacht ik tenminste hoor mocht ik het fout hebben voel je dan vooral vrij om aan te geven waar dit topic dan wel over gaatquote:Op donderdag 6 maart 2008 23:59 schreef gronk het volgende:
[..]
Je bedoelt het soort ontopic van 'blablabla, moslims zijn slecht, islam is kut'? .
Nope.
Nee, dat is het ook niet. Het herkauwen van dat rijtje is dat wel een beetje.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 00:00 schreef __Saviour__ het volgende:
Hier verder dan. Misschien wil nu iemand reageren.
Wilders film is blijkbaar gebasseerd op gewelddadige passages uit de koran. Volgens moslims is de koran het absolute en letterlijke woord van god, dus wat vinden zij van die stukken? Ze betichten de film ervan haatzaaiend te zijn, maar de hele inhoudt van die film is gebasseerd op hun eigen boek.
Dit is een zeer redelijke vraag en absoluut geen flamebait gronk.
De initiële vergelijking kwam van jou, hoor.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 00:02 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
nee ik bedoel dat we het over de islam, koran, geert wilders en zijn film gaan hebben... dat is immers waar het topic over gaat... dacht ik tenminste hoor mocht ik het fout hebben voel je dan vooral vrij om aan te geven waar dit topic dan wel over gaat
Komop zeg, 't is al door de nodige users opgemerkt dat je zo'n lijstje met quotes ook op kan stellen op basis van bijbelteksten. Da's net zo oninteressant. Waar het om gaat is dat dat lijstje zogenaamd 'onweerlegbaar' moet aantonen dat 'de islam' een foute religie is. En da's bullshit, en overduidelijke flamebait.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 00:01 schreef GewoneMan het volgende:
nou word hij mooi als je serieus teksten uit de koran pakt die geweldadig zijn in een topic waar het over een film gaat die stelt dat de islam/koran geweldadig is en zelfs door wilders word gelinkt aan fasicme. dan is dat oninteresant en flamebait...
Tenzij je d'r een stijve plasser van krijgt om moslims af te schilderen als debiele, agressieve beesten.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 00:04 schreef Floripas het volgende:
De modernisering van religie begint altijd met het afzwakken van de passages die erg ouderwets zijn als "overdrachtelijk" of "metaforisch". Als moslims zich niet allemaal en bloc gedragen naar dat type uitspraken, hoef je dus ook niet te komen met die zaken om de islam anno 2008 als achterlijk af te schilderen.
dat is waar maar enkel om aan te geven dat de islam nog een hele lange weg voor de boeg heeft. al vrees ik dat die verlichting nooit zal komen.... maar das louter speculatie ik heb immers geen glazen bol.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 00:06 schreef Floripas het volgende:
[..]
De initiële vergelijking kwam van jou, hoor.
Ik heb de indruk dat de moslims hoofdzakelijk pissed zijn om de aankondiging dat er op het eind 'iets' gebeurd met een plaatje van Mohammedquote:Op vrijdag 7 maart 2008 00:00 schreef __Saviour__ het volgende:
Hier verder dan. Misschien wil nu iemand reageren.
Wilders film is blijkbaar gebasseerd op gewelddadige passages uit de koran. Volgens moslims is de koran het absolute en letterlijke woord van god, dus wat vinden zij van die stukken? Ze betichten de film ervan haatzaaiend te zijn, maar de hele inhoud van die film is gebasseerd op hun eigen boek.
Dit is een zeer redelijke vraag en absoluut geen flamebait gronk.
De bijbel wordt veel vaker als leidraad gebruikt dan als absolute waarheid. Maar de koran zou het onfeilbare goddelijke woord zijn, dat niet open staat voor vrije interpretatie. Dus ook de gewelddadige teksten zijn op die manier een absoluut onderdeel van de islam.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 00:06 schreef gronk het volgende:
Komop zeg, 't is al door de nodige users opgemerkt dat je zo'n lijstje met quotes ook op kan stellen op basis van bijbelteksten. Da's net zo oninteressant. Waar het om gaat is dat dat lijstje zogenaamd 'onweerlegbaar' moet aantonen dat 'de islam' een foute religie is. En da's bullshit, en overduidelijke flamebait.
maar het gaat niet over de bijbelquote:Op vrijdag 7 maart 2008 00:06 schreef gronk het volgende:
[..]
Komop zeg, 't is al door de nodige users opgemerkt dat je zo'n lijstje met quotes ook op kan stellen op basis van bijbelteksten. Da's net zo oninteressant. Waar het om gaat is dat dat lijstje zogenaamd 'onweerlegbaar' moet aantonen dat 'de islam' een foute religie is. En da's bullshit, en overduidelijke flamebait.
Ik stel nergens dat NL is doorgedraaid, dat voorop.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 00:01 schreef Floripas het volgende:
[..]
Maar waarin is Nederland nu precies doorgedraaid?
De islam is een paar 100 jaar jonger dan het christendom, het komt wel maar je moet nog even geduld hebben.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 00:08 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
dat is waar maar enkel om aan te geven dat de islam nog een hele lange weg voor de boeg heeft. al vrees ik dat die verlichting nooit zal komen.... maar das louter speculatie ik heb immers geen glazen bol.
onthoofdingen checkquote:Op vrijdag 7 maart 2008 00:08 schreef gronk het volgende:
[..]
Tenzij je d'r een stijve plasser van krijgt om moslims af te schilderen als debiele, agressieve beesten.
ik heb niet de illusie dat ik nog een paar honderd jaar leefquote:Op vrijdag 7 maart 2008 00:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De islam is een paar 100 jaar jonger dan het christendom, het komt wel maar je moet nog even geduld hebben.
nou, hoe verlicht wij echt zijn moet ik nog zien, zolang is dat debacle met de Joden immers nog niet geleden, en als ik zo zie hoe wij nu, zonder enig onderscheid, tegen alle moslims te keer gaan .. erg verlicht vind ik dat nietquote:Op vrijdag 7 maart 2008 00:08 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
dat is waar maar enkel om aan te geven dat de islam nog een hele lange weg voor de boeg heeft. al vrees ik dat die verlichting nooit zal komen.... maar das louter speculatie ik heb immers geen glazen bol.
Er is natuurlijk geen vaste tijd voor verlichting. Maar in de moderne wereld vraagt zeker om snelle ontwikkelingen. Dit kan echt niet nog 600 jaar doorgaan op deze manier.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 00:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De islam is een paar 100 jaar jonger dan het christendom, het komt wel maar je moet nog even geduld hebben.
nou ja ik was toen nog niet geboren dus dat is relatief... en je oogst wat je zaait die lieve moslims zaaien veel haat met hun dreigingen en aanslagen. dat geeft een reactie maar das logische...quote:Op vrijdag 7 maart 2008 00:18 schreef moussie het volgende:
[..]
nou, hoe verlicht wij echt zijn moet ik nog zien, zolang is dat debacle met de Joden immers nog niet geleden, en als ik zo zie hoe wij nu, zonder enig onderscheid, tegen alle moslims te keer gaan .. erg verlicht vind ik dat niet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |