Voorgaande topics.quote:Fitna (film)
Regie : Geert Wilders
Productie : Geert Wilders
Script : Geert Wilders
Uitgebracht : maart 2008
Genre : korte film
Lengte : 15 minuten
Land : Nederland
Geert Wilders, de maker van de film
Fitna (Arabisch: فتنة), ook wel de Koranfilm van Geert Wilders genoemd, is een vijftien minuten durende Nederlandse korte film, die, na enig uitstel, waarschijnlijk zal verschijnen in maart 2008.
Fitna betekent beproeving en is een zeer breed begrip. Oorspronkelijk betekende het begrip letterlijk het in het vuur verhitten van goud en zilver om dat op echtheid te toetsen. In de Koran wordt het woord gebruikt om het gevaar te omschrijven dat moslims terugkeren naar het veelgodendom of het heidendom. Zo is iemand die fitna zaait in de ogen van moslims een groter kwaad dan een moordenaar. In het algemeen staat fitna voor 'het kwaad'.[1][2] De film zal in ieder geval verschijnen op het internet, op de website fitnathemovie.com. Of de film ook te zien zal zijn op de publieke omroep is nog niet bekend.[3]
Commotie
Nog voordat de film is verschenen, zorgt deze voor veel commotie in de moslimwereld. Zo heeft Iran laten weten, dat er consequenties zullen volgen mocht de film daadwerkelijk worden uitgezonden.[4] In Pakistan werd de beveiliging van Nederlandse diplomatieke vestigingen en bedrijven aanzienlijk opgevoerd uit angst voor woedende moslims.[5] De Arabisch-Europese Liga kondigde aan met een "tegenfilm" te komen.[6] De islamitische organisatie Hizb ut-Tahrir besloot naar aanleiding van het nieuws over de productie van de film folders uit te delen tegen "lasterwerk van de islam".[7] De Taliban dreigt met aanvallen op de Nederlandse soldaten in Afghanistan. [8]Ook de politiek roerde zich. De Nederlandse minister-president Jan Peter Balkenende (CDA) sprak van "een forse crisissituatie".[9] Minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) vroeg burgemeesters extra alert te zijn in verband met de film.[10] Fitna kreeg echter ook bijval. Zo noemde Minister Ella Vogelaar (PvdA) de film goed voor het integratiedebat.[11][12]
Televisiemakers Ersin Kiris en Vincent van der Lem maakten De Tegenfilm, een 28-minuten durend verslag waarin Kiris op zoek gaat naar "de grenzen van vrijheid van meningsuiting". [13]
Egypte weerde de kinderfilm Waar is het Paard van Sinterklaas? op het filmfestival van Cairo.[14]
Bronnen, noten en/of referenties:
1. Fitna is 'het kwaad', BN/De Stem, 9 februari 2008
2. Koranfilm Wilders heet Fitna, NU.nl, 9 februari 2008
3. Koranfilm Wilders komt op internet, NU.nl, 5 januari 2008
4. 'Iran waarschuwt Nederland om film Wilders', NU.nl, 22 januari 2008
5. Koranfilm: Pakistan beveiligt Nederlanders, Elsevier, 8 februari 2008
6. Arabische Europese Liga maakt tegenfilm Wilders, NU.nl, 17 januari 2008
7. Islamitische beweging foldert tegen ‘laster', NRC.nl, 28 december 2007
8. Taliban dreigen met aanvallen wegens Wilders-film, NU.nl, 28 februari 2008
9. 'Koranfilm zorgt voor forse crisissituatie', NU.nl, 18 januari 2008
10. Minister vraagt burgemeesters alert te zijn om Koranfilm, NU.nl, 16 januari 2008
11. Vogelaar: Koranfilm goed voor integratiedebat, Elsevier, 29 januari 2008
12. Geert Wilders' koranfilm: alle ophef en paniek, Maartje Willems, Elsevier, 23 januari 2008
13. http://www.mtnl.nl/read/tegenfilm-infox
14. Nederland vraagt Egypte opheldering over boycot, Trouw, 28 februari 2008
over een paar weken meende ik me te herinnerenquote:Op zondag 2 maart 2008 02:17 schreef Luutgaert het volgende:
Het is alweer de tweede dag van maart en er is nog geen vaste uitzenddatum, het blijft spannend!
Hij heeft hem af, maar is nog in onderhandeling...quote:Op zondag 2 maart 2008 02:17 schreef Luutgaert het volgende:
Het is alweer de tweede dag van maart en er is nog geen vaste uitzenddatum, het blijft spannend!
quote:Op zondag 2 maart 2008 03:42 schreef FatihReloadeD het volgende:
Moslims stellen zich echt aan.... Nee, de rest van nederland is lekker, ze vinden het niet erg dat ons land een grote stoot krijgt qua economie etc. door één of andere getraumatiseerd dom blondje.
Hij heeft lef? Die man durft nieteens fatsoenlijk boodschappen te doen bij de albertheijn omdat die bang is om allochtonen tegen te komen. Hij moet met 20 bodyguards gaan poepen omdat hij bang is dat er een bom verstopt is ergens waar hij z'n gat legt.
Democratie
quote:Op zondag 2 maart 2008 03:42 schreef FatihReloadeD het volgende:
Moslims stellen zich echt aan.... Nee, de rest van nederland is lekker, ze vinden het niet erg dat ons land een grote stoot krijgt qua economie etc. door één of andere getraumatiseerd dom blondje.
dan vraag je wel het onmogelijke...quote:Op zondag 2 maart 2008 04:42 schreef concac het volgende:
[..]
als de moslims zich niet aanstellen waarom al die ophef, doodsbedreigingen zelfs voordat de film uit is.
![]()
getraumatiseerde moslims moeten eens wat nuttigs doen, dan de heletijd woedend zijn
[ afbeelding ]
Wilders moet eens wat nuttigs doen ipv. films maken en Moslims de hele tijd zwart maken..quote:Op zondag 2 maart 2008 04:42 schreef concac het volgende:
[..]
als de moslims zich niet aanstellen waarom al die ophef, doodsbedreigingen zelfs voordat de film uit is.
![]()
getraumatiseerde moslims moeten eens wat nuttigs doen, dan de heletijd woedend zijn
[ afbeelding ]
ik vind dat hij zijn tijd nuttig besteed. ik vind niet dat hij moslims zwart maakt maar enkel de waarheid over de islam meld goed dat er iemand is die de nederlandse bevolking wakker schudquote:Op zondag 2 maart 2008 05:06 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Wilders moet eens wat nuttigs doen ipv. films maken en Moslims de hele tijd zwart maken..
Dus de islamieten schamen zich..quote:Op zondag 2 maart 2008 05:21 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
ik vind dat hij zijn tijd nuttig besteed. ik vind niet dat hij moslims zwart maakt maar enkel de waarheid over de islam meldt goed dat er iemand is die de nederlandse bevolking wakker schudt
Ah, jij weet de waarheid over de islam? Vertel eens? En meteen die van het christendom en het judisme graagquote:Op zondag 2 maart 2008 05:21 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
ik vind dat hij zijn tijd nuttig besteed. ik vind niet dat hij moslims zwart maakt maar enkel de waarheid over de islam meld goed dat er iemand is die de nederlandse bevolking wakker schud
quote:Europa moet film Wilders gezamenlijk uitleggen
Bron : www.wereldomroep.nl
Nederland moet samen met andere Europese landen het buitenland uitleggen waarom de anti-islamfilm van Geert Wilders niet verboden wordt. Dat vindt de Nederlandse parlementariër Alexander Pechtold. Volgens Pechtold moet de Nederlandse regering meer duidelijk maken wat democratie en de vrijheid van meningsuiting betekenen in Europa.
Volgens Pechtold richt de discussie over de anti-islam film van Geert Wilders zich veel te veel naar binnen. "Het kabinet waarschuwt steeds Geert Wilders over de gevolgen van zijn film", vertelt Pechtold. "De blik moet meer naar het buitenland. Wij zijn opgegroeid met democratie en de vrijheid van meningsuiting. In het buitenland is dat niet overal zo. Daar grijpen fundamentalisten dit soort films aan om haat te zaaien tegen het westen. Je moet uitleggen wat die grondrechten hier betekenen. Misschien moet Balkenende wel op Al Jazeera om de zaak uit te leggen. Of staatssecretaris Aboutaleb, want die spreekt Arabisch."
Europa
Nederland hoeft dat volgens Pechtold overigens niet alleen te doen. Andere Europese landen hebben volgens hem ook een belang. "Je ziet bijvoorbeeld bij de Deense cartoonrellen dat dit elk land kan gebeuren. Je moet eigenlijk met de Raad van ministers in Europa nu één front vormen. Democratie en de vrijheid van meningsuiting zijn Europese uitvindingen. Maar nu lijkt het of ieder land zijn eigen boontjes moet doppen."
Voorlopig lukt het Nederland ook nog niet erg goed de situatie uit te leggen. Premier Balkenende waarschuwde dat het uitkomen van de Wilders-film geweld tegen Nederlanders zou kunnen veroorzaken met zelfs doden tot gevolg. De eerste signalen daarvan zouden volgens de premier al zichtbaar zijn. Hij noemde de dreiging van de Taliban om Nederlandse militairen in Afghanistan aan te vallen en stewardessen die niet meer op bepaalde vluchten durven te vliegen. Minister Koenders van Ontwikkelingssamenwerking heeft een reis naar Somalië moeten afblazen na directe bedreigingen.
Misbruik
Pechtold deelt de bezorgdheid van Balkenende niet helemaal. "Misschien valt het allemaal straks wel mee, omdat we er nu al zo mee bezig zijn. Ik durf daar nu nog niks over te zeggen. Het hangt er ook allemaal van af hoe de film straks in het buitenland door het regime misbruikt wordt. Die hebben vaak een dubbele agenda. In Iran grijpen ze dit aan om iets te doen aan de economische sancties. Je moet dus over de hoofden van het regime de mensen proberen bewust te maken van wat democratie betekent. Ik vind democratie eigenlijk zelfs een exportproduct. Je moet niet alleen met je economie komen aanzetten, maar mensen proberen bewust te maken van democratie."
Volgens Pechtold is het overigens de eigen verantwoordelijkheid van Wilders of hij de film uitzendt. Achteraf kan het Openbaar Ministerie dan toetsen of Wilders bepaalde grondrechten geschonden heeft met zijn film. Geert Wilders zelf lijkt zich vooralsnog weinig aan te trekken van alle commotie. Hij deed de waarschuwing van Balkenende over de gevolgen af als zou het kabinet buigen en capituleren voor de islam. Hij zou dat nooit doen.
Dat vind ik een slechte vergelijking. Wilders maakt een film, dat is een volstrekt geweldloze uiting van zijn mening. Het verkopen van een wapen is geheel iets anders, een wapen koop je om iemand mee te bedreigen of om mensen mee te verwonden. Aan een wapen zijn dus direct onethische zaken verbonden en film is geheel onschuldig in dat opzicht en geeft alleen maar de mening van Wilders weer.quote:Op zondag 2 maart 2008 07:23 schreef Noin het volgende:
Van mij mag Wilders doen wat ie wil, maar iedereen is wel verantwoordelijk voor zijn daden.
ALs Wilders de film uitbrengt en daar elke moslim in de wereld mee schoffeert, en die moslims breken dan de boel af vind ik dat 90% de verantwoording van de moslims zelf, maar toch ook voor 10% van Wilders.
Ik vind het een beetje als een wapenverkoper die een pistool verkoopt aan iemand met wel de juiste papieren en vergunningen, maar die er toch een beetje nerveus uit ziet. Als die nerveuze gast dan op een school al zijn klasgenoten afknalt vind ik dat de schuld van die overspannen student, maar ik vind het voor 10% toch ook de schuld van die wapenverkoper.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |