Voorgaande topics.quote:Fitna (film)
Regie : Geert Wilders
Productie : Geert Wilders
Script : Geert Wilders
Uitgebracht : maart 2008
Genre : korte film
Lengte : 15 minuten
Land : Nederland
Geert Wilders, de maker van de film
Fitna (Arabisch: فتنة), ook wel de Koranfilm van Geert Wilders genoemd, is een vijftien minuten durende Nederlandse korte film, die, na enig uitstel, waarschijnlijk zal verschijnen in maart 2008.
Fitna betekent beproeving en is een zeer breed begrip. Oorspronkelijk betekende het begrip letterlijk het in het vuur verhitten van goud en zilver om dat op echtheid te toetsen. In de Koran wordt het woord gebruikt om het gevaar te omschrijven dat moslims terugkeren naar het veelgodendom of het heidendom. Zo is iemand die fitna zaait in de ogen van moslims een groter kwaad dan een moordenaar. In het algemeen staat fitna voor 'het kwaad'.[1][2] De film zal in ieder geval verschijnen op het internet, op de website fitnathemovie.com. Of de film ook te zien zal zijn op de publieke omroep is nog niet bekend.[3]
Commotie
Nog voordat de film is verschenen, zorgt deze voor veel commotie in de moslimwereld. Zo heeft Iran laten weten, dat er consequenties zullen volgen mocht de film daadwerkelijk worden uitgezonden.[4] In Pakistan werd de beveiliging van Nederlandse diplomatieke vestigingen en bedrijven aanzienlijk opgevoerd uit angst voor woedende moslims.[5] De Arabisch-Europese Liga kondigde aan met een "tegenfilm" te komen.[6] De islamitische organisatie Hizb ut-Tahrir besloot naar aanleiding van het nieuws over de productie van de film folders uit te delen tegen "lasterwerk van de islam".[7] De Taliban dreigt met aanvallen op de Nederlandse soldaten in Afghanistan. [8]Ook de politiek roerde zich. De Nederlandse minister-president Jan Peter Balkenende (CDA) sprak van "een forse crisissituatie".[9] Minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) vroeg burgemeesters extra alert te zijn in verband met de film.[10] Fitna kreeg echter ook bijval. Zo noemde Minister Ella Vogelaar (PvdA) de film goed voor het integratiedebat.[11][12]
Televisiemakers Ersin Kiris en Vincent van der Lem maakten De Tegenfilm, een 28-minuten durend verslag waarin Kiris op zoek gaat naar "de grenzen van vrijheid van meningsuiting". [13]
Egypte weerde de kinderfilm Waar is het Paard van Sinterklaas? op het filmfestival van Cairo.[14]
Bronnen, noten en/of referenties:
1. Fitna is 'het kwaad', BN/De Stem, 9 februari 2008
2. Koranfilm Wilders heet Fitna, NU.nl, 9 februari 2008
3. Koranfilm Wilders komt op internet, NU.nl, 5 januari 2008
4. 'Iran waarschuwt Nederland om film Wilders', NU.nl, 22 januari 2008
5. Koranfilm: Pakistan beveiligt Nederlanders, Elsevier, 8 februari 2008
6. Arabische Europese Liga maakt tegenfilm Wilders, NU.nl, 17 januari 2008
7. Islamitische beweging foldert tegen ‘laster', NRC.nl, 28 december 2007
8. Taliban dreigen met aanvallen wegens Wilders-film, NU.nl, 28 februari 2008
9. 'Koranfilm zorgt voor forse crisissituatie', NU.nl, 18 januari 2008
10. Minister vraagt burgemeesters alert te zijn om Koranfilm, NU.nl, 16 januari 2008
11. Vogelaar: Koranfilm goed voor integratiedebat, Elsevier, 29 januari 2008
12. Geert Wilders' koranfilm: alle ophef en paniek, Maartje Willems, Elsevier, 23 januari 2008
13. http://www.mtnl.nl/read/tegenfilm-infox
14. Nederland vraagt Egypte opheldering over boycot, Trouw, 28 februari 2008
A. is dat dan nog niet goed te praten en B. Om in deze analogie te blijven werd er al ingereden op agenten lang voordat de provocaties in de vorm van het flitsen begonnen en is het flitsen eerder een gevolg van de daden van die gewelddadige automobilisten dan een oorzaak.quote:Doc schreef:
Dat geldt ook voor autombilisten. Als je al ziet dat autobilisten op flitsende agenten (die volledig in hun recht staan) inrijden ...
Jammer dan. God bestaat niet en alle gelovigen zijn dom. En als je me daarom op mijn bek slaat zorg ik er voor dat je in de bak komt wegens geweldpleging. Jouw geloof is alleen maar jouw probleem.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 15:06 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Totdat Wilders gaat proberen rechten te ontemen van automilisten en ze het liefst het land uit wil schoppen.
Hij ze gaat beledigen, af gaat schilderen als gevaar voor de samenleving ect etc..
Nu gaat de vergelijking sowieso niet helemaal op aangezien voor veel mensen het geloof het belangrijkste is in het leven. Het is ronduit schofterig om die mensen te gaan beledigen onder het mom van vrijheid van meningsuiting. Als Wilders mij in mijn gezicht zou gaan beledigen kon hij ook een enorme ros op zijn muil krijgen, zo simpel is het. (doet de dappere man het ook nog achter een miljoenen kostende persoonsbeveiliging)
Groot gedeelte bestaat daar ook uit, geloof ik. De Koran, met daarin beelden van onthoofdingen en aanslagen, dat soort dingen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 15:20 schreef tinoburg het volgende:
Het zou toch mooi zijn als die hele film alleen bestaat uit fragementen van de afgelopen tijd.Dus alle heisa in de islamitische wereld, bedreigingen van zowel de taliban als al qa'ida. Dus helemaal niets slechts over dat boek,maar alleen even een spiegel naar een ieder die zich heeft aangesteld de afgelopen periode.
Dat zou pas een statement zijn.
ikke ikke ikke en de rest................quote:Op zaterdag 1 maart 2008 15:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jammer dan. God bestaat niet en alle gelovigen zijn dom. En als je me daarom op mijn bek slaat zorg ik er voor dat je in de bak komt wegens geweldpleging. Jouw geloof is alleen maar jouw probleem.
Het word echt tijd voor een nieuw rondje secularisatie.
Ik geloof jou wel, heb dan ook respect voor jequote:Op zaterdag 1 maart 2008 15:21 schreef venomsnake het volgende:
[..]
ikke ikke ikke en de rest................![]()
Overigens geloof ik niet, heb wel respect voor de mensen die dat wel doen.
Vrede op aardequote:Op zaterdag 1 maart 2008 15:22 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik geloof jou wel, heb dan ook respect voor je
Waarom zouden ze in hemelsnaam, het is niet alsof wij dat wel doenquote:Het gaat hier niet om het van moslims in die landen te verlangen dat ze onze waarden als superieur zien. Het gaat erom dat ze accepteren dat wij in ons eigen land onze waarden als superieur zien en ons in ons eigen land niet wensen aan te passen aan hun waarden.
De uitsmijter, die beslist niet mag ontbreken, is de uitspraak van een Egyptische autoriteit, dat als de Nederlandse overheid zich niet inzet voor een verbod van de film hij kan begrijpen, dat de Nederlandse ambassade zal worden afgebroken en dat hij dit niet kan tegenhouden.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 15:20 schreef tinoburg het volgende:
Het zou toch mooi zijn als die hele film alleen bestaat uit fragementen van de afgelopen tijd.Dus alle heisa in de islamitische wereld, bedreigingen van zowel de taliban als al qa'ida. Dus helemaal niets slechts over dat boek,maar alleen even een spiegel naar een ieder die zich heeft aangesteld de afgelopen periode.
Dat zou pas een statement zijn.
Echter vrees ik dat het een film met ordinair moddersmijten zal worden.Terecht overigens , er komt helaas weinig moois voort uit de islam.
Vertel eens in welk moslim-land wij de moslims verbieden hun geloof te belijden?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 15:24 schreef gelly het volgende:
@ Jalu
[..]
Waarom zouden ze in hemelsnaam, het is niet alsof wij dat wel doen
Ik heb respect voor mensen, niet voor ideologieën. En die ideologieën mogen ze niet aan anderen opdringen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 15:21 schreef venomsnake het volgende:
[..]
ikke ikke ikke en de rest................![]()
Ik geloof niet, dus laat ik de gelovigen lekker gaan beledigen
Overigens geloof ik niet, heb wel respect voor de mensen die dat wel doen.
Naja, we zullen het wel nooit eens worden..quote:Op zaterdag 1 maart 2008 15:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb respect voor mensen, niet voor ideologieën. En die ideologieën mogen ze niet aan anderen opdringen.
We hebben de vrijheid (van meningsuiting) om te protesteren tegen organisaties en regeringen die zich in andere landen misdadig gedragen (invasies van Irak en Afghanistan bijvoorbeeld). Dus juist moslims zouden het recht op meningsuiting moeten verdedigen. Dat is hun sterkste wapen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 15:24 schreef gelly het volgende:
@ Jalu
[..]
Je gaat er vanuit dat de moslims aldaar onze vrijheid van meningstuiting willen verbieden terwijl het hen er enkel om gaat dat ze niet beledigd willen worden. Onze vrijheden zullen hen aan hun reet roesten.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 15:26 schreef Jalu het volgende:
[..]
Vertel eens in welk moslim-land wij de moslims verbieden hun geloof te belijden?
Ze zouden zich open kunnen stellen voor de argumenten waarom de Nederlandse overheid deze film niet kan verbieden.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 15:24 schreef gelly het volgende:
@ Jalu
[..]
Dat was helemaal geen autoriteit maar een geestelijke van een fundamentalische beweging.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 15:25 schreef damian5700 het volgende:
[..]
De uitsmijter, die beslist niet mag ontbreken, is de uitspraak van een Egyptische autoriteit, dat als de Nederlandse overheid zich niet inzet voor een verbod van de film hij kan begrijpen, dat de Nederlandse ambassade zal worden afgebroken en dat hij dit niet kan tegenhouden.
Kerel, dat is wel het laatste waar ze zich druk over kunnen maken. Je doet net alsof die landen 1 op 1 met Nederland en haar verwende burgers te vergelijken zijn.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 15:31 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ze zouden zich open kunnen stellen voor de argumenten waarom de Nederlandse overheid deze film niet kan verbieden.
Ze zouden eigenlijk de verschillen moeten inzien van de grondrechten van individuen in hun land en dat van ons.
Ik bedoelde Egyptische religieuze autoriteit. Iemand met veel religieus gezag.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 15:32 schreef gelly het volgende:
[..]
Dat was helemaal geen autoriteit maar een geestelijke van een fundamentalische beweging.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |