Voorgaande topics.quote:Fitna (film)
Regie : Geert Wilders
Productie : Geert Wilders
Script : Geert Wilders
Uitgebracht : maart 2008
Genre : korte film
Lengte : 15 minuten
Land : Nederland
Geert Wilders, de maker van de film
Fitna (Arabisch: فتنة), ook wel de Koranfilm van Geert Wilders genoemd, is een vijftien minuten durende Nederlandse korte film, die, na enig uitstel, waarschijnlijk zal verschijnen in maart 2008.
Fitna betekent beproeving en is een zeer breed begrip. Oorspronkelijk betekende het begrip letterlijk het in het vuur verhitten van goud en zilver om dat op echtheid te toetsen. In de Koran wordt het woord gebruikt om het gevaar te omschrijven dat moslims terugkeren naar het veelgodendom of het heidendom. Zo is iemand die fitna zaait in de ogen van moslims een groter kwaad dan een moordenaar. In het algemeen staat fitna voor 'het kwaad'.[1][2] De film zal in ieder geval verschijnen op het internet, op de website fitnathemovie.com. Of de film ook te zien zal zijn op de publieke omroep is nog niet bekend.[3]
Commotie
Nog voordat de film is verschenen, zorgt deze voor veel commotie in de moslimwereld. Zo heeft Iran laten weten, dat er consequenties zullen volgen mocht de film daadwerkelijk worden uitgezonden.[4] In Pakistan werd de beveiliging van Nederlandse diplomatieke vestigingen en bedrijven aanzienlijk opgevoerd uit angst voor woedende moslims.[5] De Arabisch-Europese Liga kondigde aan met een "tegenfilm" te komen.[6] De islamitische organisatie Hizb ut-Tahrir besloot naar aanleiding van het nieuws over de productie van de film folders uit te delen tegen "lasterwerk van de islam".[7] De Taliban dreigt met aanvallen op de Nederlandse soldaten in Afghanistan. [8]Ook de politiek roerde zich. De Nederlandse minister-president Jan Peter Balkenende (CDA) sprak van "een forse crisissituatie".[9] Minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) vroeg burgemeesters extra alert te zijn in verband met de film.[10] Fitna kreeg echter ook bijval. Zo noemde Minister Ella Vogelaar (PvdA) de film goed voor het integratiedebat.[11][12]
Televisiemakers Ersin Kiris en Vincent van der Lem maakten De Tegenfilm, een 28-minuten durend verslag waarin Kiris op zoek gaat naar "de grenzen van vrijheid van meningsuiting". [13]
Egypte weerde de kinderfilm Waar is het Paard van Sinterklaas? op het filmfestival van Cairo.[14]
Bronnen, noten en/of referenties:
1. Fitna is 'het kwaad', BN/De Stem, 9 februari 2008
2. Koranfilm Wilders heet Fitna, NU.nl, 9 februari 2008
3. Koranfilm Wilders komt op internet, NU.nl, 5 januari 2008
4. 'Iran waarschuwt Nederland om film Wilders', NU.nl, 22 januari 2008
5. Koranfilm: Pakistan beveiligt Nederlanders, Elsevier, 8 februari 2008
6. Arabische Europese Liga maakt tegenfilm Wilders, NU.nl, 17 januari 2008
7. Islamitische beweging foldert tegen ‘laster', NRC.nl, 28 december 2007
8. Taliban dreigen met aanvallen wegens Wilders-film, NU.nl, 28 februari 2008
9. 'Koranfilm zorgt voor forse crisissituatie', NU.nl, 18 januari 2008
10. Minister vraagt burgemeesters alert te zijn om Koranfilm, NU.nl, 16 januari 2008
11. Vogelaar: Koranfilm goed voor integratiedebat, Elsevier, 29 januari 2008
12. Geert Wilders' koranfilm: alle ophef en paniek, Maartje Willems, Elsevier, 23 januari 2008
13. http://www.mtnl.nl/read/tegenfilm-infox
14. Nederland vraagt Egypte opheldering over boycot, Trouw, 28 februari 2008
quote:
Oftewel voor 28 maart?quote:Code rood. Alle verloven zijn ingetrokken, de Wilders film zit eraan te komen. Zo vertelde zojuist een hoestende man in een tochtende parkeergarage dat de film van Wilders ieder moment kan uitkomen. Eigenlijk stond voor 28 maart de première gepland, maar het heeft er nu alle schijn van dat de film ieder moment kan uitkomen. Bij de politie is het code rood. Agenten zijn te kennen gegeven zich beschikbaar te houden voor eventuele ongeregeldheden. Tot voor kort hadden de politie en Wilders dagelijks overleg, maar dit overleg is door de PVV-voorman opgeschort. Voor de politietop een teken dat Wilders niet alleen verder radicaliseert, maar tevens op het punt staat Fitna te lanceren. Natuurlijk hebben wij het ministerie van Binnenlandse Zaken om een reactie gevraagd, maar die weigeren ieder commentaar. Wat wij inmiddels ook weten van die hoestende man in die regenjas is dat de film in ieder geval niet wordt vertoond op fitnathemovie. Het betreft hier namelijk slechts een shared domeintje, wat dus betekent dat er via deze url slechts doorverwezen zal worden naar de daadwerkelijk locatie van Fitna. Spannund...
1 april kikker in je anus?quote:Op zaterdag 15 maart 2008 20:57 schreef gronk het volgende:
[..]
Joah, hij is er wel, alleen d'r is wat gedoe met de vertoning. D'r was eerst sprake van dat Wilders 'm in Nieuwspoort wilde vertonen, maar de kosten van de beveiliging (300-400k euro) waren iets teveel voor Wilders.* D'r was nog een suggestie om 'm in de zaal van de tweede kamer te vertonen, maar daar heb ik niets meer van gehoord; d'r werd ook nog gesuggereerd om dan maar een oude kazerne gratis ter beschikking te stellen, maar dat werd (door Bos) afgedaan met de opmerking 'we betalen de persoonlijke beveiliging van Wilders, maar de overheid is geen bioscoopexploitant.'
Laatste wat ik gehoord heb (20.00u@NOS) , is dat 'eind maart' nog steeds de 'releasedatum is'.
* Ergens vind ik dat een beetje een vaag verhaal --- ik kan me niet voorstellen dat Wilders geen vriendjes heeft die 3-4 ton kunnen en willen schuiven.
Ja dit nieuws is ook alleen maar "uitgelekt" zodat het nog meer aandacht krijgt natuurlijk. Typisch WIlders manier van media in zijn macht houden.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 21:14 schreef arj1o1 het volgende:
Film is aanstaande!
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/1233141.html#comments
[..]
Oftewel voor 28 maart?
quote:Op zaterdag 15 maart 2008 21:19 schreef IHVK het volgende:
[..]
Ja dit nieuws is ook alleen maar "uitgelekt" zodat het nog meer aandacht krijgt natuurlijk. Typisch WIlders manier van media in zijn macht houden.
collecte houdenquote:Op zaterdag 15 maart 2008 20:57 schreef gronk het volgende:
* Ergens vind ik dat een beetje een vaag verhaal --- ik kan me niet voorstellen dat Wilders geen vriendjes heeft die 3-4 ton kunnen en willen schuiven.
Precies. Organiseer een tombola voor weetikveelwat en je haalt zo tig-duizend euro op. Het lijkt me sterk dat wilders met een paar oproepen en een spotje op youtube niet een paar ton kan ophalen.quote:
Zonder moslims zou Wilders ook geen bekende politicus zijn .. als die geen rellen kan uitlokken bij de moslims is die nergens meerquote:Op zaterdag 15 maart 2008 14:37 schreef Dr.Nikita het volgende:
Zonder moslims waren er ook geen rellen.
Waarom reageer je op iemand die de Nederlandse belangen niet erkent.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 23:04 schreef moussie het volgende:
nog even terug komen op een opmerking uit het vorige topic
[..]
Zonder moslims zou Wilders ook geen bekende politicus zijn .. als die geen rellen kan uitlokken bij de moslims is die nergens meer
Jij roept op tot geweld, dus ga jij nou niet beginnen over normen en waarden.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 23:21 schreef Meki het volgende:
[..]
Waarom reageer je op iemand die de Nederlandse belangen niet erkent.
die vrouw woont in Hongarije , daar hebben ze perfecte vrijheden.
zeuren om de normen en waarden , en ze woont niet in Nederland
kan je het aangeven waar ik tot geweld uitroep ?quote:Op zaterdag 15 maart 2008 23:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jij roept op tot geweld, dus ga jij nou niet beginnen over normen en waarden.
Dat heb ik in het vorige topic al gedaan maar daar ging je er niet verder op in.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 23:29 schreef Meki het volgende:
[..]
kan je het aangeven waar ik tot geweld uitroep ?
...die nog geeneens uit is.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 23:48 schreef Ryan3 het volgende:
Straks verdwint die Wilders nog, in een bos..
Jezus man, dat jullie zo lang kunnen door zeiken over die film.
Als ze net zo veel tijd zouden besteden aan hun Nederlands als aan het klooien met pjoeters dan hadden ze een baan en hadden ze zich helemaal niet druk gemaakt over een nog niet vertoonde film van Wilders.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 23:43 schreef Druuna het volgende:
Ik zocht iets via google, en kom bij toeval uit op dit forum,
http://www.salto.nl/forum/default.asp
![]()
Gehackt door moslims!
Zie de tekst op deze website
dat zou ik ook zeggen, welterustenquote:Op zaterdag 15 maart 2008 23:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat heb ik in het vorige topic al gedaan maar daar ging je er niet verder op in.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |