abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57354292
quote:
Fitna (film)
Regie : Geert Wilders
Productie : Geert Wilders
Script : Geert Wilders
Uitgebracht : maart 2008
Genre : korte film
Lengte : 15 minuten
Land : Nederland

Geert Wilders, de maker van de film

Fitna (Arabisch: فتنة), ook wel de Koranfilm van Geert Wilders genoemd, is een vijftien minuten durende Nederlandse korte film, die, na enig uitstel, waarschijnlijk zal verschijnen in maart 2008.

Fitna betekent beproeving en is een zeer breed begrip. Oorspronkelijk betekende het begrip letterlijk het in het vuur verhitten van goud en zilver om dat op echtheid te toetsen. In de Koran wordt het woord gebruikt om het gevaar te omschrijven dat moslims terugkeren naar het veelgodendom of het heidendom. Zo is iemand die fitna zaait in de ogen van moslims een groter kwaad dan een moordenaar. In het algemeen staat fitna voor 'het kwaad'.[1][2] De film zal in ieder geval verschijnen op het internet, op de website fitnathemovie.com. Of de film ook te zien zal zijn op de publieke omroep is nog niet bekend.[3]

Commotie

Nog voordat de film is verschenen, zorgt deze voor veel commotie in de moslimwereld. Zo heeft Iran laten weten, dat er consequenties zullen volgen mocht de film daadwerkelijk worden uitgezonden.[4] In Pakistan werd de beveiliging van Nederlandse diplomatieke vestigingen en bedrijven aanzienlijk opgevoerd uit angst voor woedende moslims.[5] De Arabisch-Europese Liga kondigde aan met een "tegenfilm" te komen.[6] De islamitische organisatie Hizb ut-Tahrir besloot naar aanleiding van het nieuws over de productie van de film folders uit te delen tegen "lasterwerk van de islam".[7] De Taliban dreigt met aanvallen op de Nederlandse soldaten in Afghanistan. [8]Ook de politiek roerde zich. De Nederlandse minister-president Jan Peter Balkenende (CDA) sprak van "een forse crisissituatie".[9] Minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) vroeg burgemeesters extra alert te zijn in verband met de film.[10] Fitna kreeg echter ook bijval. Zo noemde Minister Ella Vogelaar (PvdA) de film goed voor het integratiedebat.[11][12]

Televisiemakers Ersin Kiris en Vincent van der Lem maakten De Tegenfilm, een 28-minuten durend verslag waarin Kiris op zoek gaat naar "de grenzen van vrijheid van meningsuiting". [13]

Egypte weerde de kinderfilm Waar is het Paard van Sinterklaas? op het filmfestival van Cairo.[14]

Bronnen, noten en/of referenties:

1. Fitna is 'het kwaad', BN/De Stem, 9 februari 2008
2. Koranfilm Wilders heet Fitna, NU.nl, 9 februari 2008
3. Koranfilm Wilders komt op internet, NU.nl, 5 januari 2008
4. 'Iran waarschuwt Nederland om film Wilders', NU.nl, 22 januari 2008
5. Koranfilm: Pakistan beveiligt Nederlanders, Elsevier, 8 februari 2008
6. Arabische Europese Liga maakt tegenfilm Wilders, NU.nl, 17 januari 2008
7. Islamitische beweging foldert tegen ‘laster', NRC.nl, 28 december 2007
8. Taliban dreigen met aanvallen wegens Wilders-film, NU.nl, 28 februari 2008
9. 'Koranfilm zorgt voor forse crisissituatie', NU.nl, 18 januari 2008
10. Minister vraagt burgemeesters alert te zijn om Koranfilm, NU.nl, 16 januari 2008
11. Vogelaar: Koranfilm goed voor integratiedebat, Elsevier, 29 januari 2008
12. Geert Wilders' koranfilm: alle ophef en paniek, Maartje Willems, Elsevier, 23 januari 2008
13. http://www.mtnl.nl/read/tegenfilm-infox
14. Nederland vraagt Egypte opheldering over boycot, Trouw, 28 februari 2008
Voorgaande topics.
Koranfilm Wilders # 01: Kabinet bereidt zich voor.
Koranfilm Wilders # 02 : Kabinet bereidt zich voor.
Koranfilm Wilders # 03 : Kabinet bereidt zich voor
Koranfilm Wilders # 04 : Wilders tijdelijk het land uit ?
Koranfilm Wilders # 05 : Groot alarm na film Wilders
Koranfilm Wilders # 06 : Site Willem II gekraakt.
Koranfilm Wilders # 07 : Koranfilm Wilders heet Fitna, Jihad
Koranfilm Wilders # 08 : Balkenende: Ik maak me hele grote zorgen
Koranfilm Wilders # 09 : Balkenende: Ik maak me hele grote zorgen
Koranfilm Wilders # 10 : Kan Wilders worden gestopt ?
Koran-film Wilders #11 : Wilders spreekt: Ik capituleer niet
Koran-film Wilders #12: Europa moet film Wilders gezamenlijk uitleggen
Koran-film Wilders #13: NAVO-baas bezorgd over Wilders-film.
Koran-film Wilders #14: Deel kabinet wil film verbieden
Koran-film Wilders #15: EU bereidt ambassades voor op film Wilders
Koran-film Wilders #16: EU bereidt ambassades voor op film
Koran-film Wilders #17: Uitzenddatum nog steeds onbekend.

Proloog
  • 'Wilders trapt moslims op het hart'
  • Moefti waarschuwt Wilders over zijn filmproject
  • Politie arresteert anti-Wilders-activisten
  • Wilders praat met NOVA over Koran-film
  • Kritiek op voorgenomen film Wilders over de Koran (deel 3)
  • Willders film: Nederlandse Moslim Raad vreest het ergste (deel 2)
  • Wilders: The Movie (deel 1)

Achtergronden : Geert Wilders
  •   donderdag 13 maart 2008 @ 16:43:51 #2
    95427 Hephaistos.
    ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
    pi_57354355
    Laat hem eens opschieten zeg. Hij roept nu al wekenlang dat dat ding binnenkort uitgezonden gaat worden.
      donderdag 13 maart 2008 @ 16:46:24 #3
    172669 Papierversnipperaar
    Cafeïne is ook maar een drug.
    pi_57354424
    Het vorige topic eindigde met Gia die een Mohammed-avatar ging regelen.
    Free Assange! Hack the Planet
    [b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
    De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
    pi_57354570
    Mag nu wel een keer komen
    Geef mij maar Amsterdam
    pi_57354614
    quote:
    Op donderdag 13 maart 2008 12:34 schreef Gia het volgende:

[..]

Als jij nu eens in de politiek gaat!
    mijn stem krijgt ze
    When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
    pi_57354730
    Hoeveel films over de Koran, de Islam en Mohammed gaan nu nog volgen?

De filmwereld maakt graag kritische films die veel aandacht krijgen.
      Eurovisie Songfestival Queen donderdag 13 maart 2008 @ 17:06:26 #7
    163650 Greys
    pi_57354899
    quote:
    Op donderdag 13 maart 2008 16:59 schreef Eminentie het volgende:
    Hoeveel films over de Koran, de Islam en Mohammed gaan nu nog volgen?

De filmwereld maakt graag kritische films die veel aandacht krijgen.
    Je hebt aandacht en aandacht... De aandacht die deze film (hoewel ik dat nog steeds een groot woord vind voor die paar minuten) krijgt, zitten weinig mensen op te wachten.
    IT'S GREYSIE IT'S PARTY
      donderdag 13 maart 2008 @ 17:08:20 #8
    95427 Hephaistos.
    ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
    pi_57354939
    Wat staat Geert trouwens gay op die foto in de OP. Heeft ie het in z'n rug ofzo?
      donderdag 13 maart 2008 @ 17:09:46 #9
    193875 thloreg
    seni seviyorum NL & TR
    pi_57354980
    Ik denk dat die film/filmpje een soort mini-versie wordt van Michael Moore z'n films. Beetje teksten uit de Koran nemen die gevaarlijk zijn afgewisseld met nieuws-beelden uit de media begeleid met wat ingesproken tekst. Zie daar de film van Wilders. Ik denk dat iedereen na afloop als dit kort durend filmpje is uitgebracht zal zeggen: Nou.. was dat het? " De enige die wekenlang aandacht heeft gehad voor iets wat mischien tegenvalt is dus Wilders geweest en tevens de lachende derde. Mee eens?
    Slapen is geen geringe kunst: je moet er de hele dag voor wakker blijven.
      donderdag 13 maart 2008 @ 17:15:36 #10
    78780 deedeetee
    rustig doorgaan met ademhalen
    pi_57355114
    Ik verwacht er niks nieuws van. Het zal wel de gewone * oude koek * zijn.

Het enige opvallende aan die film is de heisa die erover gemaakt is. Zelfs Balkenende heeft er reclame voor gemaakt
    Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
    pi_57355244
    quote:
    Op donderdag 13 maart 2008 17:06 schreef Greys het volgende:

[..]

Je hebt aandacht en aandacht... De aandacht die deze film (hoewel ik dat nog steeds een groot woord vind voor die paar minuten) krijgt, zitten weinig mensen op te wachten.
    Ik vermoed dat we na de film van Geert Wilders een stortvloed van films gaan krijgen over de Islam, Koran en Mohammed.
      Eurovisie Songfestival Queen donderdag 13 maart 2008 @ 17:52:00 #12
    163650 Greys
    pi_57355886
    quote:
    Op donderdag 13 maart 2008 17:21 schreef Eminentie het volgende:

[..]

Ik vermoed dat we na de film van Geert Wilders een stortvloed van films gaan krijgen over de Islam, Koran en Mohammed.
    Serieus? Ik heb het idee dat 'we' het dan voorlopig wel even gezien hebben, maar dat kan ook mijn naïviteit zijn hoor
    IT'S GREYSIE IT'S PARTY
    pi_57356204
    Na zoveel reclame voor de film van Wilders zou het niet vreemd zijn als de opmroepen over elkaar zouden buitelen om de eerste uitzendrechten.

Ohnee wacht, de omroepen zijn schijtebakken voor de moslims. Triest maar waar.
      Donald Duck held donderdag 13 maart 2008 @ 18:10:39 #14
    46149 __Saviour__
    Superstapelsmoor op Kristel
    pi_57356216
    quote:
    Op donderdag 13 maart 2008 17:21 schreef Eminentie het volgende:
    Prima. Dat versnelt hopelijk de verlichting die de islam broodnodig moet ondergaan.
    ❤ Rozen zijn rood ❤
    ❤ Viooltjes zijn blauw ❤
    ❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
    pi_57357128
    quote:
    Op donderdag 13 maart 2008 09:21 schreef FOKwa het volgende:
    Dat zin de religies van die mensen, dat zijn de tradities van die mensen,
    Dat is de manier van leven voor die mensen, dat is de cultuur van die mensen, daar moet je respect voor hebben.
    HEB IK GEEN RESPECT VOOR, VIND HET SUKKELS, sorry!
    Hier gaat het nou om
    Hoe wil jij dan respect eisen terwijl jij hier zegt dat je weigert de gelovigen te erkennen ??
    Jou haat zit zo erg dat jij bijna los barst daarin.
    Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
    pi_57357158
    quote:
    Op donderdag 13 maart 2008 18:10 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Prima. Dat versnelt hopelijk de verlichting die de islam broodnodig moet ondergaan.
    Ongelooflijk dat jij dit prima vindt.
    Dit kan de derde wereldoorlog betekenen, waarin Europese landen misbruik maken van vrijheid van meningsuiting om een oorlog te starten tegen de godsdienst Islaam.
    pi_57357180
    quote:
    Op donderdag 13 maart 2008 18:10 schreef Dr.Nikita het volgende:
    Na zoveel reclame voor de film van Wilders zou het niet vreemd zijn als de opmroepen over elkaar zouden buitelen om de eerste uitzendrechten.

Ohnee wacht, de omroepen zijn schijtebakken voor de moslims. Triest maar waar.
    Kan jij een bron hiervan ervan vermelden of zit je zomaar iets te roepen
      donderdag 13 maart 2008 @ 19:02:58 #18
    pi_57357310
    quote:
    Op donderdag 13 maart 2008 18:56 schreef Meki het volgende:

[..]

Ongelooflijk dat jij dit prima vindt.
    Dit kan de derde wereldoorlog betekenen, waarin Europese landen misbruik maken van vrijheid van meningsuiting om een oorlog te starten tegen de godsdienst Islaam.
    Als een oorlog nodig is om onze vrijheden te verdedigen, so be it. Ik hoop dat je je realiseert dat je nu weer dreigt met geweld alleen maar omdat je je snel beledigt voelt?
    [b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
    pi_57357462
    quote:
    Op donderdag 13 maart 2008 19:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als een oorlog nodig is om onze vrijheden te verdedigen, so be it. Ik hoop dat je je realiseert dat je nu weer dreigt met geweld alleen maar omdat je je snel beledigt voelt?
    welke vrijheid heb jij het over,
    lees aub de grondwet en artikel 1 nogmaals, voordat je over vrijheid begint
    iedereen in Nederland is gelijk, je gaat geen aparte regels maken voor de Moslims, je bent dan zo laag ingesteld als jij dat terecht vindt.

Als Wilders voor Nederlandse belangen verdedigt, dan zou ie de grondwet en artikel 1 moeten verdedigen. maar dat doet hij niet. hij weigert elke dialoog met anderen ?? is dat democratisch ??

ik keur geen geweld goed. Maar vindt het terecht als men een oorlog uitspreekt tegen Moslims dat hij hetzelfde kan verwachten.
      Donald Duck held donderdag 13 maart 2008 @ 19:12:54 #20
    46149 __Saviour__
    Superstapelsmoor op Kristel
    pi_57357539
    quote:
    Op donderdag 13 maart 2008 19:10 schreef Meki het volgende:
    ik keur geen geweld goed. Maar vindt het terecht als men een oorlog uitspreekt tegen Moslims dat hij hetzelfde kan verwachten.
    Er is helemaal geen sprake van oorlog. Altans niet uitgeroepen door onze zijde. Er zijn alleen wat uitingen van vrijheid van meningsuiting waar de moslims daar niet mee kunnen omgaan.
    ❤ Rozen zijn rood ❤
    ❤ Viooltjes zijn blauw ❤
    ❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
      donderdag 13 maart 2008 @ 19:17:11 #21
    pi_57357637
    quote:
    Op donderdag 13 maart 2008 19:10 schreef Meki het volgende:

[..]

welke vrijheid heb jij het over,
    lees aub de grondwet en artikel 1 nogmaals, voordat je over vrijheid begint
    iedereen in Nederland is gelijk, je gaat geen aparte regels maken voor de Moslims, je bent dan zo laag ingesteld als jij dat terecht vindt.
    Integendeel, ik wil de wet op godsdienstvrijheid afschaffen omdat ik tegen aparte regels ben.
    quote:
    Als Wilders voor Nederlandse belangen verdedigt, dan zou ie de grondwet en artikel 1 moeten verdedigen. maar dat doet hij niet. hij weigert elke dialoog met anderen ?? is dat democratisch ??
    Hij is niet verplicht om in discussie te gaan. Dat is voor mij een reden om niet op hem te stemmen, maar het is niet verboden wat hij doet.
    quote:
    Ik keur geweld alleen goed uit zelfverdediging. Als je geweld nodig hebt om je geloof te verdedigen ben je een primitieve barbaar en is je geloof een grote leugen.
    pi_57357688
    quote:
    Op donderdag 13 maart 2008 19:12 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Er is helemaal geen sprake van oorlog. Altans niet uitgeroepen door onze zijde. Er zijn alleen wat uitingen van vrijheid van meningsuiting waar de moslims daar niet mee kunnen omgaan.
    Wilders heeft duidelijk gezegd, we zijn in oorlog met de Islaam. als dat geen dreiging is voor ons, dan weet ik het ook niet..

Wilders verdedigt geen vrijheid van meningsuiting, hij verdedigt alleen zijn doelen en via die weg misbruikt hij de vrijheden. Wil je nog met respect en vrede leven waarin we met de vrijheden van Europa erkennen.. of wil je in een wereld leven met provocaties en bedreigingen. aan jou de keus
      donderdag 13 maart 2008 @ 19:20:31 #23
    204162 SuperShark
    Eat you alive!
    pi_57357723
    Meki, wanneer blaas jij jezelf nou een keer op ?
    Kill the fish.
    pi_57357791
    quote:
    Op donderdag 13 maart 2008 19:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Integendeel, ik wil de wet op godsdienstvrijheid afschaffen omdat ik tegen aparte regels ben.
    [..]

Hij is niet verplicht om in discussie te gaan. Dat is voor mij een reden om niet op hem te stemmen, maar het is niet verboden wat hij doet.
    [..]

Ik keur geweld alleen goed uit zelfverdediging. Als je geweld nodig hebt om je geloof te verdedigen ben je een primitieve barbaar en is je geloof een grote leugen.
    1. er zijn geen aparte regels. je kan niet provoceren en bedreigen om je doelen te behartigen. Wilders verdedigt echt geen Nederlandse belangen, hij brengt die in gevaar. blijkbaar vindt jij dat kunnen.

2. Er is nooit in de Nederlandse geschiedenis geweest dat een volksvertegenwoordiger de bevolking weigert.. en weigert in dialoog en gesprekken te voeren met je MEDELANDERS. wilt hij die problemen oplossen moest ie in dialoog gaan. je moet verwachten van een volksvertegenwoordiger dat hij met de mensen praat daarover.

3. Het is zelfverdediging. nogmaals Wilders heeft de oorlog uitgeroepen tegen de Islaam. En nu moeten wij de moslims het gaan verdedigen.

Simpel. Als ik jou een oorlog uitroep , zal je je moeten verdedigen
    pi_57357849
    quote:
    Op donderdag 13 maart 2008 19:20 schreef SuperShark het volgende:
    Meki, wanneer blaas jij jezelf nou een keer op ?
    geef me een reden waarom ik op deze krommige reactie moet reageren
    ik ben een persoon met dialoog en respect. geloof je het niet , dan moet je me leren kennen en je zult je ogen niet geloven
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')