abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 maart 2008 @ 21:48:30 #1
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_57529121
quote:
Fitna (film)
Regie : Geert Wilders
Productie : Geert Wilders
Script : Geert Wilders
Uitgebracht : maart 2008
Genre : korte film
Lengte : 15 minuten
Land : Nederland

Geert Wilders, de maker van de film

Fitna (Arabisch: فتنة), ook wel de Koranfilm van Geert Wilders genoemd, is een vijftien minuten durende Nederlandse korte film, die, na enig uitstel, waarschijnlijk zal verschijnen in maart 2008.

Fitna betekent beproeving en is een zeer breed begrip. Oorspronkelijk betekende het begrip letterlijk het in het vuur verhitten van goud en zilver om dat op echtheid te toetsen. In de Koran wordt het woord gebruikt om het gevaar te omschrijven dat moslims terugkeren naar het veelgodendom of het heidendom. Zo is iemand die fitna zaait in de ogen van moslims een groter kwaad dan een moordenaar. In het algemeen staat fitna voor 'het kwaad'.[1][2] De film zal in ieder geval verschijnen op het internet, op de website fitnathemovie.com. Of de film ook te zien zal zijn op de publieke omroep is nog niet bekend.[3]

Commotie

Nog voordat de film is verschenen, zorgt deze voor veel commotie in de moslimwereld. Zo heeft Iran laten weten, dat er consequenties zullen volgen mocht de film daadwerkelijk worden uitgezonden.[4] In Pakistan werd de beveiliging van Nederlandse diplomatieke vestigingen en bedrijven aanzienlijk opgevoerd uit angst voor woedende moslims.[5] De Arabisch-Europese Liga kondigde aan met een "tegenfilm" te komen.[6] De islamitische organisatie Hizb ut-Tahrir besloot naar aanleiding van het nieuws over de productie van de film folders uit te delen tegen "lasterwerk van de islam".[7] De Taliban dreigt met aanvallen op de Nederlandse soldaten in Afghanistan. [8]Ook de politiek roerde zich. De Nederlandse minister-president Jan Peter Balkenende (CDA) sprak van "een forse crisissituatie".[9] Minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) vroeg burgemeesters extra alert te zijn in verband met de film.[10] Fitna kreeg echter ook bijval. Zo noemde Minister Ella Vogelaar (PvdA) de film goed voor het integratiedebat.[11][12]

Televisiemakers Ersin Kiris en Vincent van der Lem maakten De Tegenfilm, een 28-minuten durend verslag waarin Kiris op zoek gaat naar "de grenzen van vrijheid van meningsuiting". [13]

Egypte weerde de kinderfilm Waar is het Paard van Sinterklaas? op het filmfestival van Cairo.[14]

Bronnen, noten en/of referenties:

1. Fitna is 'het kwaad', BN/De Stem, 9 februari 2008
2. Koranfilm Wilders heet Fitna, NU.nl, 9 februari 2008
3. Koranfilm Wilders komt op internet, NU.nl, 5 januari 2008
4. 'Iran waarschuwt Nederland om film Wilders', NU.nl, 22 januari 2008
5. Koranfilm: Pakistan beveiligt Nederlanders, Elsevier, 8 februari 2008
6. Arabische Europese Liga maakt tegenfilm Wilders, NU.nl, 17 januari 2008
7. Islamitische beweging foldert tegen ‘laster', NRC.nl, 28 december 2007
8. Taliban dreigen met aanvallen wegens Wilders-film, NU.nl, 28 februari 2008
9. 'Koranfilm zorgt voor forse crisissituatie', NU.nl, 18 januari 2008
10. Minister vraagt burgemeesters alert te zijn om Koranfilm, NU.nl, 16 januari 2008
11. Vogelaar: Koranfilm goed voor integratiedebat, Elsevier, 29 januari 2008
12. Geert Wilders' koranfilm: alle ophef en paniek, Maartje Willems, Elsevier, 23 januari 2008
13. http://www.mtnl.nl/read/tegenfilm-infox
14. Nederland vraagt Egypte opheldering over boycot, Trouw, 28 februari 2008
Voorgaande topics.
Koranfilm Wilders # 01: Kabinet bereidt zich voor.
Koranfilm Wilders # 02 : Kabinet bereidt zich voor.
Koranfilm Wilders # 03 : Kabinet bereidt zich voor
Koranfilm Wilders # 04 : Wilders tijdelijk het land uit ?
Koranfilm Wilders # 05 : Groot alarm na film Wilders
Koranfilm Wilders # 06 : Site Willem II gekraakt.
Koranfilm Wilders # 07 : Koranfilm Wilders heet Fitna, Jihad
Koranfilm Wilders # 08 : Balkenende: Ik maak me hele grote zorgen
Koranfilm Wilders # 09 : Balkenende: Ik maak me hele grote zorgen
Koranfilm Wilders # 10 : Kan Wilders worden gestopt ?
Koran-film Wilders #11 : Wilders spreekt: Ik capituleer niet
Koran-film Wilders #12: Europa moet film Wilders gezamenlijk uitleggen
Koran-film Wilders #13: NAVO-baas bezorgd over Wilders-film.
Koran-film Wilders #14: Deel kabinet wil film verbieden
Koran-film Wilders #15: EU bereidt ambassades voor op film Wilders
Koran-film Wilders #16: EU bereidt ambassades voor op film
Koran-film Wilders #17: Uitzenddatum nog steeds onbekend.
Koran-film Wilders #18: wordt Fitna in de 2e kamer vertoond?
Koran-film Wilders #19: Fitna voor 1 april uit op internet
Koran-film Wilders #20: Wilders op de vingers getikt door Deense premier
Koran-film Wilders #21:Waar zowat iedereen de film al zat is.

Proloog
  • 'Wilders trapt moslims op het hart'
  • Moefti waarschuwt Wilders over zijn filmproject
  • Politie arresteert anti-Wilders-activisten
  • Wilders praat met NOVA over Koran-film
  • Kritiek op voorgenomen film Wilders over de Koran (deel 3)
  • Willders film: Nederlandse Moslim Raad vreest het ergste (deel 2)
  • Wilders: The Movie (deel 1)

Achtergronden : Geert Wilders
  • I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
      FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 21 maart 2008 @ 21:53:06 #2
    862 Arcee
    Look closer
    pi_57529232
    Fipo.
    Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
    pi_57529304
    tvp
    Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
    pi_57529315
    TijdVoorPasen
      vrijdag 21 maart 2008 @ 22:00:30 #5
    3542 Gia
    User under construction
    pi_57529388
    Tot voorbij pasen.
      vrijdag 21 maart 2008 @ 22:00:31 #6
    172669 Papierversnipperaar
    Cafeïne is ook maar een drug.
    pi_57529389
    Goed topic!
    Free Assange! Hack the Planet
    [b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
    De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
      vrijdag 21 maart 2008 @ 22:06:15 #7
    109363 Angeliquetje
    Cute Angels in the Sky
    pi_57529506
    Vette shit ouwe
    pi_57529739
    Wanneer komt die nou uit?
    pi_57529768
    quote:
    Op vrijdag 21 maart 2008 22:18 schreef Aufruhr het volgende:
    Wanneer komt die nou uit?
    Tussen pasen en eind maart.
    Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
    A murky, forgotten land.
    pi_57529791
    quote:
    Op vrijdag 21 maart 2008 22:19 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Tussen pasen en eind maart.
    spannend
    pi_57529811
    tvp
    "Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
      vrijdag 21 maart 2008 @ 22:28:24 #12
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_57529960
    De reden voor de geheimzinnigheid is --naast de egotripperij van de heer wilders -- ook heel praktisch: op het moment dat wilders aankondigt dat 'fitna' vanaf 12.00 uur vanaf www.bla.nl te downloaden is, ligt die site natuurlijk meteen plat.
    I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
    pi_57530114
    tvp
    pi_57530554
    Wat ik me afvraag: zal de 'lancering' van de film als breaking news gebracht worden op televisie? Of zal het gewoon een item zijn in het dan eerstvolgende journaal?
      vrijdag 21 maart 2008 @ 22:58:30 #15
    3542 Gia
    User under construction
    pi_57530681
    Niks zeggen, stiekem online zetten.
      vrijdag 21 maart 2008 @ 23:01:38 #16
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_57530744
    quote:
    Op vrijdag 21 maart 2008 22:53 schreef sunmoonstar het volgende:
    Wat ik me afvraag: zal de 'lancering' van de film als breaking news gebracht worden op televisie? Of zal het gewoon een item zijn in het dan eerstvolgende journaal?
    Als het al gebeurt is, reken maar van yes. En reken er ook maar op dat er heel wat mobieltjes afgaan bij ambtenaren -- BZK, politie, etc.
    I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
    pi_57530942
    quote:
    Op vrijdag 21 maart 2008 23:01 schreef gronk het volgende:

[..]

Als het al gebeurt is, reken maar van yes. En reken er ook maar op dat er heel wat mobieltjes afgaan bij ambtenaren -- BZK, politie, etc.
    Als het al gebeurt? Ik weet eigenlijk wel zeker dat het gebeurt. Daar twijfel ik geen moment aan. Mag ik vragen waarom jij nog wel twijfelt aan het überhaubt uitkomen van deze film?
      vrijdag 21 maart 2008 @ 23:24:21 #18
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_57531256
    quote:
    Op vrijdag 21 maart 2008 23:09 schreef sunmoonstar het volgende:

Als het al gebeurt? Ik weet eigenlijk wel zeker dat het gebeurt. Daar twijfel ik geen moment aan. Mag ik vragen waarom jij nog wel twijfelt aan het überhaubt uitkomen van deze film?
    Nee, dat mag je niet.
    pi_57531574
    quote:
    Op vrijdag 21 maart 2008 23:24 schreef gronk het volgende:

[..]

Nee, dat mag je niet.
    Duideiljk!
    pi_57531923
    Ik ben van mening. dat Wilders direct gestopt moet worden met zijn aanvallende provocerende rampzalige provocaties.

Hij dient de samenleving niet te ontwrichten. hij dient de vrede een kans te geven.

Als de film uitkomt is er een tijd met haat en geweld elders in het hele wereld. Accepteren wij als tolerante slimme burgers dat een volksvertegenwoordiger een opstand creeert tegen de Moslims in Nederland. accepteren wij dat het hele samenleving ontwricht en dat alle gevolgen niet over te zien is, Accepteren wij binnenkort de Moslimbuurman niet meer. Kunnen we samen binnenkort door een deur.

Moeten wij in een tijd leven vol met haatgevoelens naar ieder toe. Moeten wij blijven toezien hoe Wilders bezig is om Moslims als idioten te bestempelen om zijn doelen te behalen. Moeten wij als enige land in Europa in oorlog zijn met de Moslimlanden. Steun van Europa kan je vergeten.

Moeten wij als land miljarden schade toezien ..

Als we tolerant zijn en voor vrede zijn stoppen we Wilders per direct. Hij is een levensgevaarlijke racist die Nederland op een afgrond zal brengen. Hij zal de samenleving gaan ontwrichten en hij zal haat en geweld veroorzaken.
      zaterdag 22 maart 2008 @ 00:06:28 #21
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_57531999
    quote:
    Op zaterdag 22 maart 2008 00:00 schreef Meki het volgende:

Hij dient de samenleving niet te ontwrichten. hij dient de vrede een kans te geven.
    Hippies
    pi_57532135
    Geert wilders is geen verkeerd persoon, alleen hij heeft het verkeerd aangepakt.
    hij moet zich richten op het kwade van de islam .
    Er bestaan ook goede moslims die alleen kiezen voor vrede naar elkaar en de medemens.

dan pas heeft hij mijn stem erbij.
    pi_57532244
    quote:
    Op zaterdag 22 maart 2008 00:14 schreef Superman11 het volgende:
    Geert wilders is geen verkeerd persoon, alleen hij heeft het verkeerd aangepakt.
    hij moet zich richten op het kwade van de islam .
    Er bestaan ook goede moslims die alleen kiezen voor vrede naar elkaar en de medemens.

dan pas heeft hij mijn stem erbij.
    Geen enkele land kent een persoon als Wilders,.
    zelfs extreem rechtse groeperingen keren van hem zich af.

Je kan nu bij je zelf afvragen wat voor duivelse plannen van Wilders is
    Wilders heeft een doel en dat is Moslims deporteren.
    pi_57532250
    quote:
    Regeringspartijen op winst in peiling
    Uitgegeven: 21 maart 2008 23:30

RIJSWIJK - De coalitie herstelt zich. Waar de regeringspartijen vorige week nog slechts 64 zetels behaalden, staan zij nu op 71 zetels. Dat blijkt vrijdag uit de Politieke Barometer van onderzoeksbureau Synovate/Interview NSS.

Vooral het CDA en de PvdA boekten de afgelopen week winst. Het CDA stijgt van 32 zetels naar 35 zetels. De PvdA gaat van 25 zetels vorige week naar 28 zetels in de nieuwste peiling. De ChristenUnie, de derde coalitiepartij, stijgt met een zetel naar acht zetels.

Zowel de SP, Trots op Nederland, GroenLinks, D66 als de Partij voor de Dieren leverden een zetel in. De SGP heeft, net als vorige week, twee zetels. De grootste verliezer is de PVV. Kon de partij vorige week nog rekenen op vijftien zetels, nu zijn dat er twaalf.
    Zouden mensen nu al tot inkeer komen? Alhoewel dat enorm voorspelbaar is bij zo'n populistisch partijtje als dat van Wilders vind ik het toch een lichte geruststelling. Ik hoop dat deze lijn doorzet.
    pi_57532272
    Terug vind PWilders
    "Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')