Voorgaande topics.quote:Fitna (film)
Regie : Geert Wilders
Productie : Geert Wilders
Script : Geert Wilders
Uitgebracht : maart 2008
Genre : korte film
Lengte : 15 minuten
Land : Nederland
Geert Wilders, de maker van de film
Fitna (Arabisch: فتنة), ook wel de Koranfilm van Geert Wilders genoemd, is een vijftien minuten durende Nederlandse korte film, die, na enig uitstel, waarschijnlijk zal verschijnen in maart 2008.
Fitna betekent beproeving en is een zeer breed begrip. Oorspronkelijk betekende het begrip letterlijk het in het vuur verhitten van goud en zilver om dat op echtheid te toetsen. In de Koran wordt het woord gebruikt om het gevaar te omschrijven dat moslims terugkeren naar het veelgodendom of het heidendom. Zo is iemand die fitna zaait in de ogen van moslims een groter kwaad dan een moordenaar. In het algemeen staat fitna voor 'het kwaad'.[1][2] De film zal in ieder geval verschijnen op het internet, op de website fitnathemovie.com. Of de film ook te zien zal zijn op de publieke omroep is nog niet bekend.[3]
Commotie
Nog voordat de film is verschenen, zorgt deze voor veel commotie in de moslimwereld. Zo heeft Iran laten weten, dat er consequenties zullen volgen mocht de film daadwerkelijk worden uitgezonden.[4] In Pakistan werd de beveiliging van Nederlandse diplomatieke vestigingen en bedrijven aanzienlijk opgevoerd uit angst voor woedende moslims.[5] De Arabisch-Europese Liga kondigde aan met een "tegenfilm" te komen.[6] De islamitische organisatie Hizb ut-Tahrir besloot naar aanleiding van het nieuws over de productie van de film folders uit te delen tegen "lasterwerk van de islam".[7] De Taliban dreigt met aanvallen op de Nederlandse soldaten in Afghanistan. [8]Ook de politiek roerde zich. De Nederlandse minister-president Jan Peter Balkenende (CDA) sprak van "een forse crisissituatie".[9] Minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) vroeg burgemeesters extra alert te zijn in verband met de film.[10] Fitna kreeg echter ook bijval. Zo noemde Minister Ella Vogelaar (PvdA) de film goed voor het integratiedebat.[11][12]
Televisiemakers Ersin Kiris en Vincent van der Lem maakten De Tegenfilm, een 28-minuten durend verslag waarin Kiris op zoek gaat naar "de grenzen van vrijheid van meningsuiting". [13]
Egypte weerde de kinderfilm Waar is het Paard van Sinterklaas? op het filmfestival van Cairo.[14]
Bronnen, noten en/of referenties:
1. Fitna is 'het kwaad', BN/De Stem, 9 februari 2008
2. Koranfilm Wilders heet Fitna, NU.nl, 9 februari 2008
3. Koranfilm Wilders komt op internet, NU.nl, 5 januari 2008
4. 'Iran waarschuwt Nederland om film Wilders', NU.nl, 22 januari 2008
5. Koranfilm: Pakistan beveiligt Nederlanders, Elsevier, 8 februari 2008
6. Arabische Europese Liga maakt tegenfilm Wilders, NU.nl, 17 januari 2008
7. Islamitische beweging foldert tegen ‘laster', NRC.nl, 28 december 2007
8. Taliban dreigen met aanvallen wegens Wilders-film, NU.nl, 28 februari 2008
9. 'Koranfilm zorgt voor forse crisissituatie', NU.nl, 18 januari 2008
10. Minister vraagt burgemeesters alert te zijn om Koranfilm, NU.nl, 16 januari 2008
11. Vogelaar: Koranfilm goed voor integratiedebat, Elsevier, 29 januari 2008
12. Geert Wilders' koranfilm: alle ophef en paniek, Maartje Willems, Elsevier, 23 januari 2008
13. http://www.mtnl.nl/read/tegenfilm-infox
14. Nederland vraagt Egypte opheldering over boycot, Trouw, 28 februari 2008
je hebt geen vraag aan mij gericht... dus linkje?quote:Op maandag 24 maart 2008 23:31 schreef Meki het volgende:
[..]
Scroll ff naar boven, denk maar niet dat je makkelijk van mij kan afkomen
Je zei dat ik joden haattequote:Op maandag 24 maart 2008 23:49 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
je hebt geen vraag aan mij gericht... dus linkje?
Mag ik ook komen? Wat lief.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:51 schreef Meki het volgende:
Ik heb veel Joodse vrienden en ik ga binnenkort naar een vergadering van Joodse oma's over de toename van racisme tegen Moslims
dus eigenlijk zeg je nu dat je joden haat en hypocriet bentquote:Op maandag 24 maart 2008 23:51 schreef Meki het volgende:
[..]
Je zei dat ik joden haatte
Maar ik haat ze totaal niet
Geloof me maar of niet
Ik heb veel Joodse vrienden en ik ga binnenkort naar een vergadering van Joodse oma's over de toename van racisme tegen Moslims
Hij weigert Hans en Hassan het vooraf te laten bekijken.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:52 schreef Floripas het volgende:
Overigens, ik kan eroverheen hebben gelezen, maar ik lees nergens dat Wilders het aanbod van de NMO heeft afgewezen. Hoe zit dat?
Lezen is ook een kunst.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:53 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
dus eigenlijk zeg je nu dat je joden haat en hypocriet bentheb genoeg posts van jou gelezen
Kan een iemand iets doen aan deze walgelijke beschuldiging die ik niet wil zien omdat deze mijn eer aantastquote:Op maandag 24 maart 2008 23:53 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
dus eigenlijk zeg je nu dat je joden haat en hypocriet bentheb genoeg posts van jou gelezen
quote:Op maandag 24 maart 2008 23:52 schreef Floripas het volgende:
Overigens, ik kan eroverheen hebben gelezen, maar ik lees nergens dat Wilders het aanbod van de NMO heeft afgewezen. Hoe zit dat?
En ik heb binnenkort een excursie naar de vernietiningskampen. De eerste keer dat ik met mijn eigen ogen zal zien.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:52 schreef Floripas het volgende:
[..]
Mag ik ook komen? Wat lief.
En latkes
Welke?quote:Op maandag 24 maart 2008 23:55 schreef Meki het volgende:
[..]
En ik heb binnenkort een excursie naar de vernietiningskampen. De eerste keer dat ik met mijn eigen ogen zal zien.
Onbekend, wil der binnenkort met de auto erheen gaan.quote:
kap nou eens met wilders neer te zetten als de nieuwe adolf hitlerquote:Op maandag 24 maart 2008 23:59 schreef Meki het volgende:
[..]
Onbekend, wil der binnenkort met de auto erheen gaan.
Wil ff kijken wat voor soort mensen er nog kunnen leven in deze wereld die dit hebben aangericht.
En daar ben ik bang voor dat Wilders die kant op gaat.
Meki.....quote:Op maandag 24 maart 2008 23:59 schreef Meki het volgende:
[..]
Wil ff kijken wat voor soort mensen er nog kunnen leven in deze wereld die dit hebben aangericht.
Mag ik even melden dat ik dat een mooi initiatief van je vind?quote:Op maandag 24 maart 2008 23:55 schreef Meki het volgende:
[..]
En ik heb binnenkort een excursie naar de vernietiningskampen. De eerste keer dat ik met mijn eigen ogen zal zien.
Ja, vooral de achterliggende gedachte waarom hij erheen gaat is heel mooi te noemen...quote:Op dinsdag 25 maart 2008 00:01 schreef Floripas het volgende:
[..]
Mag ik even melden dat ik dat een mooi initiatief van je vind?
Auschwitz is de bekendste, als je daar de tijd voor hebt, 't is wel een flinke trip.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:59 schreef Meki het volgende:
[..]
Neen. Vergelijkingen wordt altijd gemaakt om een sfeer te creëren. Vandaar ook vergelijkingen tussen Islam en fascisme, het moet bij je publiek voor een mentale associatie zorgen van iets wat je weet wat naar is geweest, beide kanten gebruiken het, bewust.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 00:03 schreef Floripas het volgende:
[..]
Auschwitz is de bekendste, als je daar de tijd voor hebt, 't is wel een flinke trip.
Daar word je denk ik ook wel genezen van die vergelijkingen.
Je zal het ooit wel een keer snappen.. Het doet je pijn als je telkens van elke kant wordt aangevallen als moslimzijnde , en zeker als je je best doet voor de Nederlandse samenleving.quote:
Dude, Wilders zal zelf echt niet zo ver gaan. Maar ik geef wel toe dat hij een inspiratie is voor mensen die wel zovér zouden gaan. Toch lijkt het mij verstandiger om gewoon zijn standpunten aan te vallen en niet zijn karakter. Die standpunten staan namelijk erg zwak.... hij noemt zichzelf geen racist, maar stiekem heeft hij moeite met "zwarte steden" (Bron) en hij houdt niet van politieke correctheid, maar wanneer ze hemzelf verkeerd behandelen is het opeens laf.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:59 schreef Meki het volgende:
[..] Onbekend, wil der binnenkort met de auto erheen gaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |