abonnement Unibet Coolblue
pi_102014701



perry.jpg mondje.gif krea.jpg 2mc7vx2.gif 123.jpg --H-I-M--.jpg kip.gif m8z21d%5B1%5D.gif Nol2.jpeg
3ester60.jpg aa.gif sunshine.jpg tekentje.jpg herman.jpg BB.gif maria.jpg omgonoz.gif

















- Alg kun je makkelijk en veilig van je ruiten verwijderen met een oud bank/id pasje
- Heb je een lege bak vol kalk zitten, gebruik dan 'PH-Min' om de alg makkelijk en veilig te verwijderen.
- Tape de slangen van in met zwarte tape om alg in je slangen te voorkomen.



Vorige delen:
001 | 002 | 003 | 004 | 005 | 006 | 007 | 008 | 009 | 010
011 | 012 | 013 | 014 | 015 | 016 | 017 | 018 | 019 | 020
021 | 022 | 023 | 024 | 025 | 026 | 027 | 028 | 029 | 030
031 | 032 | 033 | 034 | 035 | 036 | 037 | 038 | 039 | 040
041 | 042 | 043 | 044 | 045 | 046 | 047



Wil jij ook met afbeelding in de OP? Klik hier.
De Openingspost is hier te vinden.
Je raekt an de dinge geweun.
  vrijdag 16 september 2011 @ 13:20:36 #2
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_102014720
Leuke TT.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_102015202
Goh, hier word ik dan wel weer een beetje hebberig van:
http://link.marktplaats.nl/476494486

Geen geld ook :o
Je raekt an de dinge geweun.
  vrijdag 16 september 2011 @ 13:40:12 #4
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102015275
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:38 schreef Messina het volgende:
Goh, hier word ik dan wel weer een beetje hebberig van:
http://link.marktplaats.nl/476494486

Geen geld ook :o
Mooi ding :)
Ik zou hem niet kwijt kunnen, maar wel een mooi ding.

Hoe duur is hij dan? Ik zie nergens een prijs staan.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_102015384
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:40 schreef Komakie het volgende:

[..]

Mooi ding :)
Ik zou hem niet kwijt kunnen, maar wel een mooi ding.

Hoe duur is hij dan? Ik zie nergens een prijs staan.
Plaats een bod (vanaf ¤ 175,00)
Dat geeft al een indicatie ;)

Hier zou 'ie wel passen, maar ik vind 'm te laag. En m'n man schiet me af als ik 't voorstel. :P
Je raekt an de dinge geweun.
  vrijdag 16 september 2011 @ 13:46:11 #6
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_102015505
Ik zou ook heel graag een groter aquarium willen hebben. Zeg 1.20m maar ja geen ruimte en ben bang dat me vloer instort haha

Ik heb echt een heel oud huis!
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_102015675
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:46 schreef ook_gek het volgende:
Ik zou ook heel graag een groter aquarium willen hebben. Zeg 1.20m maar ja geen ruimte en ben bang dat me vloer instort haha

Ik heb echt een heel oud huis!
Je zou kunnen kiezen voor een langer maar minder hoog aquarium. Zo is de gewichtsverdeling beter.
Een aquarium van (bijvoorbeeld) 120x40x40 is net iets minder dan 200 liter. Dat zou je vloer wel aan moeten kunnen, denk ik ;)
Je raekt an de dinge geweun.
  vrijdag 16 september 2011 @ 13:53:10 #8
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_102015764
Vandaag 4 Helena's binnengekregen, ik heb namelijk een giga slakkenplaag. De Hellies zijn al rap aan hun expeditie begonnen, die zitten echt in luilekkerland nu.
Verder nog op zoek naar vuurtjes of WP's, die 2 CR die er nu nog in zitten maakt de bak wel erg leeg.
L'Enfer, c'est les autres.
  Official ESF Kreviewer vrijdag 16 september 2011 @ 13:56:52 #9
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102015917
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:53 schreef Maria2.0 het volgende:
Vandaag 4 Helena's binnengekregen, ik heb namelijk een giga slakkenplaag. De Hellies zijn al rap aan hun expeditie begonnen, die zitten echt in luilekkerland nu.
Daar ben je dan zo vanaf. :).

Ik zou ook graag en bak willen van 2.5 of 3 meter. Maar ja, dat kan hier niet qua gewicht. Zit nu eigenlijk al dik over de max. Misschien in een nieuw huis.
  vrijdag 16 september 2011 @ 14:50:25 #10
92409 Twinky
Little star.
pi_102017801
Zo, hier komen de foto's!


zoals ik al zei, een Aqua-Qube 25. Ik woon vooralsnog samen met Mozes, die vindt de doos erg tof.


Deze spullen erbij: verwarming los gekocht, pomp en licht zaten bij de bak. Die laatste twee heb ik nu dubbel omdat ik een kapotte bak kreeg opgestuurd.


Deze twee gingen erin (vloeibaar biofiltermedium en complete meststof). Allebei één keer per week.


Dit is mijn designer! Mozes keek toe.


Eerste foto, hier stond -ie net. Troebel vooral van het meststof maar ook nog wel een beetje van het wiebelen van het zand. (dat ik daarvoor echt een UUR lang had uitgespoeld. Mijn God, wat een werk.)

Nu net heb ik daglicht-foto's gemaakt!
Hier staat -ie dus:

Fantastische plek, echt heel leuk dat het er precies inpast. Maarrrr het nadeel is dat je er erg moeilijk bijkan. Hij kan maar aan één kant eruit, aan de andere kant zit de lamp. Je moet hem dus 1/3 eruitschuiven en dan kun je friemelen...

Zo staat ie (kant van mijn bureau)


Dichtbij:


Andere kant (bij mijn bed):
  vrijdag 16 september 2011 @ 14:54:42 #11
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_102017991
Hey, dat is leuk. Zo heb je ook helemaal geen achterwandje nodig.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_102018068
Leuk bakje! :)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_102018105
quote:
17s.gif Op vrijdag 16 september 2011 14:50 schreef Twinky het volgende:Eerste foto, hier stond -ie net. Troebel vooral van het meststof maar ook nog wel een beetje van het wiebelen van het zand. (dat ik daarvoor echt een UUR lang had uitgespoeld. Mijn God, wat een werk.)
hehe, kun je nagaan dat ik 150 liter zand heb moeten schoonmaken voor mijn bak 8)7
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  vrijdag 16 september 2011 @ 15:11:05 #14
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102018650
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 14:57 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

hehe, kun je nagaan dat ik 150 liter zand heb moeten schoonmaken voor mijn bak 8)7
Dat is best wel leip :P

@Twinky: Al een idee wat voor visjes erin gaan komen?
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_102018950
Ziet er leuk uit! Ben zelf bijna aquariumloos :( Echt niet leuk en was gisteren weer bij de Rifwachter, pffffff wat een mooie koralen. Binnen twee a drie jaar heb ik een aquarium, in de muur :)
pi_102019124
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 15:18 schreef stoeltafel het volgende:
Ziet er leuk uit! Ben zelf bijna aquariumloos :( Echt niet leuk en was gisteren weer bij de Rifwachter, pffffff wat een mooie koralen. Binnen twee a drie jaar heb ik een aquarium, in de muur :)
hehe de rifwachter: daar koop ik alleen nog simpele harde waren zoals voer :P
levende have haal ik daar niet meer vandaan :N teveel slechte ervaringen mee gehad (en familieleden ook...)

en waarom veel winkels het tegenwoordig normaal vinden om vissen bij de planten te stoppen :? |:(
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_102019263
Is dat zo gek? Veel winkels doen toch ook vissen bij koralen? Zo krijg je een indruk hoe de vis het in jou bak doet :)

Maar welke slechte ervaring heb je bij de rifwachter gehad? Heb daar al me vissen gekocht en nooit problemen gehad. Wel is het koraal aanbod niet super maar ze gaan vooruit.
pi_102019303
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 15:26 schreef stoeltafel het volgende:
Is dat zo gek? Veel winkels doen toch ook vissen bij koralen? Zo krijg je een indruk hoe de vis het in jou bak doet :)

Nee, andersom :P
Niet planten bij de visjes, maar visjes (vaak goudvissen) tussen de planten in laten zwemmen. Vind ik ook vrij apart om eerlijk te zijn.
Je raekt an de dinge geweun.
  vrijdag 16 september 2011 @ 15:32:50 #19
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_102019492
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 15:27 schreef Messina het volgende:

[..]

Nee, andersom :P
Niet planten bij de visjes, maar visjes (vaak goudvissen) tussen de planten in laten zwemmen. Vind ik ook vrij apart om eerlijk te zijn.
Hier doen ze schoonmakertjes en visjes die zwak zijn en aangevallen worden tussen de plantjes.
Dat is wel aardig van ze.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_102019920
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 15:32 schreef Staal het volgende:

[..]

Hier doen ze schoonmakertjes en visjes die zwak zijn en aangevallen worden tussen de plantjes.
Dat is wel aardig van ze.
ja heel aardig.... die zwakke vissen kunnen dus ziekteverwekkers bij zich dragen die ze dus met je meegeven als je een plantje koopt :(

dat is dus de reden dat ik het raar vind: ik koop dus nooit planten bij een zaak die er ook vissen bij heeft zwemmen. Iets te vaak gezeur gehad met ziektes waardoor ik een heel stuk voorzichtiger ben (en met succes!)

voorbeeldje rifwachter: stukken hout uit de bak halen en op de grond zetten waar iedereen met z'n modderpoten had gelopen. na het visje gevangen te hebben waarvoor het hout even moest wijken gaat het hout zonder pardon en zonder af te spoelen zo die bak weer in 8)7
daarnaast regelmatig verkeerd 'advies' gekregen en regelmatig zieke vis (zij zijn dan ook de reden dat ik met een quarantainebak begonnen ben...). Nu koop ik er dus ook echt geen vissen meer :N

nee het oogt erg mooi die zaak, maar als je goed oplet en er maar vaak genoeg komt dan gaan je wat dingen opvallen zeg maar ;)

overigens ben ik niet de enige die dit opvalt: ik hoor het wel van meer mensen
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  vrijdag 16 september 2011 @ 15:46:21 #21
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_102020003
Verrek. Daar heb ik helemaal nooit bij stilgestaan maar als je per ongeluk vergeet je planten af te spoelen en zo bij je vissen in de bak doet. Dat heb ik al meer dan eens gedaan.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_102020082
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 15:46 schreef Staal het volgende:
Verrek. Daar heb ik helemaal nooit bij stilgestaan maar als je per ongeluk vergeet je planten af te spoelen en zo bij je vissen in de bak doet. Dat heb ik al meer dan eens gedaan.
en veel mensen zijn dan ineens verbaasd dat ze ineens een ziekte in hun bak hebben (niemand denkt dan meer aan dat ene plantje dat ze de week ervoor gekocht hadden, de laatste aankoop van vissen was toch al maanden geleden dus dat kan het toch niet zijn :?)

dat dus ;)

kijk 9 van de 10 keer gaat het goed, maar ik heb dus al een paar keer die 10e keer gehad. ALLES gaat nu bij mij in quarantaine: dus ook de planten (minimaal 2 weken in een emmer met water zonder enig dier erbij). Sommige ziektes kunnen zo hardnekkig zijn en/of je halve vissenbestand uitroeien dat dat kleine beetje extra werk aan de quarantaine zich ruimschoots terugbetaald :Y
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  vrijdag 16 september 2011 @ 15:52:58 #23
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_102020226
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 15:48 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

en veel mensen zijn dan ineens verbaasd dat ze ineens een ziekte in hun bak hebben (niemand denkt dan meer aan dat ene plantje dat ze de week ervoor gekocht hadden, de laatste aankoop van vissen was toch al maanden geleden dus dat kan het toch niet zijn :?)

dat dus ;)
Zou maar zo kunnen. Ik ga altijd naar de aquariumwinkel voor voer en dan zie ik een leuk plantje, snel naar huis rijden, snel plantje zonder spoelen in de bak lazeren en dan weer doorrijden voor de rest van de boodschappen. Dit heb ik echt vaak gedaan. Maar ben wel eens op onverklaarbare manier tetra's verloren en ook een maan uit zijn lijden moeten verlossen. Die hing van de e.o.a. dag op zijn kant.

Dat doe ik dus echt nooit meer.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_102020438
en ben ik al eens een school kardinalen kwijtgeraakt aan hardnekkige vinrot, later een hele hardnekkige infectie met kieuwwormen gehad: ook aardig wat vis mee verloren.

toen dus begonnen met quarantaine en dat heeft zich ook al bewezen: al een keer voor 100euro aan corydoras sterbai gehad die op onverklaarbare wijze het loodje legden in de quarantainebak. de overlevenden doen het nu gelukkig prima in mijn hoofdbak, maar ik had er niet aan moeten denken medicijnen te moeten gebruiken in die grote bak (dat kost je een kapitaal aan medicijnen vergeleken met een 100 liter quarantainebakje :P ). in mijn hoofdbak had de infectie kunnen verspreiden en had er voor vele honderden euro's aan vis dood kunnen gaan: daar moet je niet aan denken! :o
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  vrijdag 16 september 2011 @ 16:04:07 #25
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_102020626
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:50 schreef Messina het volgende:

[..]

Je zou kunnen kiezen voor een langer maar minder hoog aquarium. Zo is de gewichtsverdeling beter.
Een aquarium van (bijvoorbeeld) 120x40x40 is net iets minder dan 200 liter. Dat zou je vloer wel aan moeten kunnen, denk ik ;)
Haha ben bang van niet. Ik durf dat echt niet aan. Me huis is echt zo oud. Is een oud vissers huisje van voor de oorlog.
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  vrijdag 16 september 2011 @ 16:17:22 #26
92409 Twinky
Little star.
pi_102021137
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 14:57 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

hehe, kun je nagaan dat ik 150 liter zand heb moeten schoonmaken voor mijn bak 8)7
Pfff daar MOET toch een betere techniek voor zijn? Dit was helemaal niet zoveel (10 kg denk ik, ouzo) en het kostte al zoveel tijd! Ik had het in twee delen gedaan en na een tijd had ik echt geen zin meer en was het bijna helemaal helder, dus vond ik het wel goed :P

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 15:11 schreef Komakie het volgende:
@Twinky: Al een idee wat voor visjes erin gaan komen?
ja! Ze verkopen ze ook op internet, maar ik ging dus naar die aquariumhal in Amersfoort en ben er helemaal enthousiast geworden :) erg aardige, enthousiaste, behulpzame vrouw en ze hebben er echt van alles, ook kreeftjes en garnaaltjes.

Visjes: Rasbora Brigittae.

Minipini zijn die, stuk of 10 wil ik er dan in een klein schooltje. Ze zwemmen zo grappig en zijn lekker actief!

Slakjes: Slaketende Slak

Ook heel klein, en alleen al omdat ze slaketende slak heten O+ Maar die zijn dus ook maar 1cm. Stuk of vier daarvan.

Kreeftjes: Cambarellus patzcuarensis

SNOEPJES zijn dat O+O+ zij zijn eigenlijk de reden dat ik niet alleen visjes wil maar veel meer dan dat. In de winkel waren ze wel roder dan op deze foto.

En dan hadden ze daar ook nog minigarnaaltjes, ik weet niet meer welk ras dat was. Maar die waren ook rood.
o en ze hadden er ook kikkertjes, die vond mijn vriend echt fantastisch. Liggen gewoon de heel tijd een beetje op de grond en dan INEENS zwemmen ze naar boven en gaan ze weer naar beneden :D
En krabbetjes, misschien andere visjes, andere slakjes/garnaaltjes...

Iets anders: Ik heb nu de glasplaat erop gedaan die erbij zat (sluit niet helemaal f, aan de randen is nog ong. 1,5 cm vrij). De pomp spettert namelijk best wel wat water op mijn kast en ik betwijfel of het dan wel zo lang mee zal gaan. (ben sowieso wel van plan eens in de zoveel tijd de kast te vervangen hoor, ik ga er niet van uit dat dit een superconstructie is; het aquarium is behoorlijk zwaar!
Maar ik vraag me af of dat 'erg' is, voor de plantjes nu maar later ook voor de beestjes? Als er kikkertjes in zouden komen zou het kunnen dat ze hun kopjes stoten :P
  vrijdag 16 september 2011 @ 16:27:02 #27
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_102021504
Die CPO's (kreeftjes) kunnen wel wat visjes te pakken krijgen, hou daar rekening mee.
Helena's zijn tof en handig, ik heb er nu 4. Binnenkort waarschijnlijk 40 dus als je roept als je ze er in wilt hebben, dan kijk ik of ik jong heb. Stuur ik er wel op in een tictacdoosje als je wilt ;)
L'Enfer, c'est les autres.
pi_102021581
Ze waren ruim een half uur te laat, maar er zijn geen problemen aangetroffen. Het piepschuim onder de bak heeft voor een aanzienlijke vertraging van het scheuren gezorgd, waar we erg blij mee zijn. Het onderstel is nog prima in orde. Ook de vloer is op geen enkele wijze verzakt.

Dus wat dat betreft allemaal goed nieuws! *O*
Je raekt an de dinge geweun.
  vrijdag 16 september 2011 @ 16:33:04 #29
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_102021753
Twinky, wat betreft de glasplaat en je vraag mbt kikkers. Ik zou in een Cube 25 niet zoveel doen.
Ik heb zelf een Aqua 30 en mijn leidraad is: Slakken, garnalen en eventueel wat minivisjes.
In jouw geval dan slakken, kreeftjes en visjes, maar meer zou ik er niet in doen ;)
Dat wordt dus keuzes maken of binnenkort een bak erbij halen :P
L'Enfer, c'est les autres.
  vrijdag 16 september 2011 @ 16:41:42 #30
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_102022094
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 16:27 schreef Maria2.0 het volgende:
Die CPO's (kreeftjes) kunnen wel wat visjes te pakken krijgen, hou daar rekening mee.
Helena's zijn tof en handig, ik heb er nu 4. Binnenkort waarschijnlijk 40 dus als je roept als je ze er in wilt hebben, dan kijk ik of ik jong heb. Stuur ik er wel op in een tictacdoosje als je wilt ;)
ja ik heb intresse in een paar :D
Heb er nu nog maar 1 met een plukje mos op z'n huisje :D

Maar ik wil er nog wat bij. Want die arme ziel kan niet alles aan :(

Dua als u heeft houd ik me zeeeer aanbevolen :)
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  vrijdag 16 september 2011 @ 16:48:17 #31
92409 Twinky
Little star.
pi_102022296
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 16:27 schreef Maria2.0 het volgende:
Die CPO's (kreeftjes) kunnen wel wat visjes te pakken krijgen, hou daar rekening mee.
Helena's zijn tof en handig, ik heb er nu 4. Binnenkort waarschijnlijk 40 dus als je roept als je ze er in wilt hebben, dan kijk ik of ik jong heb. Stuur ik er wel op in een tictacdoosje als je wilt ;)
Ja nou, daar kan ik wel mee leven. En ik hoop dat ze genoeg ander eten krijgen, dan hoeven ze niet aan mijn brigitjes ;)
En die helena's houd ik me voor aanbevolen! over een week of 2/3 zal ik aan de bel trekken. Of eigenlijk nu want ik wil er nou al beestjes in ;( :P
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 16:33 schreef Maria2.0 het volgende:
Twinky, wat betreft de glasplaat en je vraag mbt kikkers. Ik zou in een Cube 25 niet zoveel doen.
Ik heb zelf een Aqua 30 en mijn leidraad is: Slakken, garnalen en eventueel wat minivisjes.
In jouw geval dan slakken, kreeftjes en visjes, maar meer zou ik er niet in doen ;)
Dat wordt dus keuzes maken of binnenkort een bak erbij halen :P
Ik vond de kikkers wel tof maar ook niet passend in mijn bakje. Het is maar een klein dingetje, en ik wilde het juist rustig houden met vooral minibeestjes. Vooral ook geen mengsel maken, liever wat meer van één soort! En even kijken hoe het gaat. Die garnaaltjes die ze daar had waren echt micro (ik denk 6 mm), weet eigenlijk niet of ze jong waren of zo blijven, maar daar zouden er dan best nog een paar van bij kunnen... Gewoon even afwachten dus. Eerst maar eens zien hoe het gaat met een lege bak, ook qua schoonmaken/waterwaardes/...
pi_102022506
Ik heb nog minstens 100 Anatoma Helena's zitten :P Mocht iemand interesse hebben in een aantal van deze, geen probleem.. Tis gratis :D

Ik heb alleen geen tictac doosjes oid meer om ze te versturen.. Ophalen mag natuurlijk ook :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  vrijdag 16 september 2011 @ 16:56:25 #33
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_102022594
CPO en garnalen gaat geloof ik ook niet denderend goed :P
Je zou kunnen denken aan de Cambarellus Diminutus, die zijn iets vreedzamer. Alleen wel saaier qua kleur.
En anders gewoon garnaaltjes, die zijn zo tof. Altijd druk met poetsen O+
L'Enfer, c'est les autres.
  vrijdag 16 september 2011 @ 16:56:41 #34
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_102022602
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 16:29 schreef Messina het volgende:
Ze waren ruim een half uur te laat, maar er zijn geen problemen aangetroffen. Het piepschuim onder de bak heeft voor een aanzienlijke vertraging van het scheuren gezorgd, waar we erg blij mee zijn. Het onderstel is nog prima in orde. Ook de vloer is op geen enkele wijze verzakt.

Dus wat dat betreft allemaal goed nieuws! *O*
Mooi zo. :).

Vraag even aan die buren of ze klaar zijn met hun geklus. Straks zitten je vissen weer spik en span en besluiten zij een muurtje uit te hakken.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_102022751
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 september 2011 16:48 schreef Twinky het volgende:
Eerst maar eens zien hoe het gaat met een lege bak, ook qua schoonmaken/waterwaardes/...
Heel verstandig! En Mozes heeft er vanaf heden een fan bij. Wat een knappe kat! :D

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 16:56 schreef Staal het volgende:

[..]

Mooi zo. :).

Vraag even aan die buren of ze klaar zijn met hun geklus. Straks zitten je vissen weer spik en span en besluiten zij een muurtje uit te hakken.
Ze zijn klaar met hakken en breken. Ze gaan nog wel tegelen, etc, maar daarvan zullen de schilderijtjes niet van de muur komen. En zo wel wordt 't oorlog. :P
Je raekt an de dinge geweun.
  vrijdag 16 september 2011 @ 17:02:28 #36
92409 Twinky
Little star.
pi_102022814
waar woon je, Perry?
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 16:56 schreef Maria2.0 het volgende:
CPO en garnalen gaat geloof ik ook niet denderend goed :P
Je zou kunnen denken aan de Cambarellus Diminutus, die zijn iets vreedzamer. Alleen wel saaier qua kleur.
En anders gewoon garnaaltjes, die zijn zo tof. Altijd druk met poetsen O+
hmm. Nouja, ik wacht nog wel even en ga dan kijken in de winkel!
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 17:00 schreef Messina het volgende:
Heel verstandig! En Mozes heeft er vanaf heden een fan bij. Wat een knappe kat! :D
hebben :P? het is eigenlijk een katvormig monster ;) maar hij wordt met de jaren steeds liever, er kunnen nu ook mensen op bezoek worden en weggaan zonder dat ze een been missen!
  vrijdag 16 september 2011 @ 17:04:32 #37
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_102022881
Ik ging opzoeken wat ik tof vond en dan youtube filmpjes daarvan kijken :')
Dan krijg je al een beetje een idee hoe dat er in je bak uit gaat zien straks, voorpret is tof O+
L'Enfer, c'est les autres.
pi_102022981
quote:
17s.gif Op vrijdag 16 september 2011 17:02 schreef Twinky het volgende:

hebben :P? het is eigenlijk een katvormig monster ;) maar hij wordt met de jaren steeds liever, er kunnen nu ook mensen op bezoek worden en weggaan zonder dat ze een been missen!
Ik heb zelf al twee monsterkatten. Mijn man wil geen meer :P
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je raekt an de dinge geweun.
  vrijdag 16 september 2011 @ 17:14:23 #39
92409 Twinky
Little star.
pi_102023223
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 17:04 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik ging opzoeken wat ik tof vond en dan youtube filmpjes daarvan kijken :')
Dan krijg je al een beetje een idee hoe dat er in je bak uit gaat zien straks, voorpret is tof O+
Ja daar ben ik al maanden mee bezig! Daarom ook zeker weten de rasbora brigittae. O+ maar nu wordt het allemaal zo echt :D

die zijn ook mooi O+ Mozes is meer zo in het dagelijks leven:
pi_102026107
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 september 2011 17:14 schreef Twinky het volgende:

[..]


die zijn ook mooi O+ Mozes is meer zo in het dagelijks leven:
*Stapje achteruit*
Van een afstand is 'ie nog steeds mooi, hoor! :P
Je raekt an de dinge geweun.
pi_102031508
quote:
17s.gif Op vrijdag 16 september 2011 17:02 schreef Twinky het volgende:
waar woon je, Perry?
Vlakbij Eindhoven :)

Mocht je een klein tictac doosje oid hebben, en dat op willen sturen in een bubbelenvelop, dan kan ik je aan anatoma's helpen :)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  vrijdag 16 september 2011 @ 21:15:45 #42
92409 Twinky
Little star.
pi_102033280
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:39 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Vlakbij Eindhoven :)

Mocht je een klein tictac doosje oid hebben, en dat op willen sturen in een bubbelenvelop, dan kan ik je aan anatoma's helpen :)
ja heb ik wel, anders is de euro voor het kitkatdoosje alsnog minder dan wat ze in de winkel kosten ;) ik ga binnenkort even zoeken :)
pi_102035829
TVP
ik ben me ook weer eens aan het inlezen in het aquarium gebeuren. dit keer heb ik de ruimte dus nu gaat het er echt van komen.
pi_102036791
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 september 2011 21:15 schreef Twinky het volgende:

[..]

ja heb ik wel, anders is de euro voor het kitkatdoosje alsnog minder dan wat ze in de winkel kosten ;) ik ga binnenkort even zoeken :)
Top! :) Ik heb heel veel jonkies, en ook al wat grotere. Dus het is maar net wat je zelf wilt.

@Loecje, dat is altijd leuk om te horen. Heb je al een idee wat je wilt hebben, of ben je nog rustig aan het rondkijken?
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  vrijdag 16 september 2011 @ 22:40:40 #45
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102038050
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 16:27 schreef Maria2.0 het volgende:
Die CPO's (kreeftjes) kunnen wel wat visjes te pakken krijgen, hou daar rekening mee.
Helena's zijn tof en handig, ik heb er nu 4. Binnenkort waarschijnlijk 40 dus als je roept als je ze er in wilt hebben, dan kijk ik of ik jong heb. Stuur ik er wel op in een tictacdoosje als je wilt ;)
Ik heb jaren lang van die kreeftjes gehad en ze hebben bij mij nog nooit een vis te pakken gekregen. Wel elkaar. Eerst dachten we dat ze lagen te paren (ziet er een beetje hetzelfde uit), maar de volgende dag was er 1 toch echt wel heel erg dood :') Er wordt ook nog wel eens afgeraden om er meer dan 1 in een bak te houden.
Wel hele leuke beestjes want ze zijn altijd bezig :)
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_102038659
ik ben nu nog even rustig aan het rondkijken. zoiets moet geen inpulsaankoop zijn vind ik.

ik wil een niet al te grote bak om mee te beginnen, ik ben nu aan het kijken naar een 40cm aquarium.
visjes ben ik nog niet over uit. ik ben al wel aan het rondkijken maar eerst een bak en dan komen de vissen pas.
Het idee is allemaal weer begonnen met de waterslakken dus die komen er sowieso in. waarschijnlijk Clithon sp. en neritina soorten(dus als iemand die nog over heeft hou ik me aanbevolen). Garnalen zie je vaak in een klein aquarium maar die wil ik sowieso niet.

maargoed eerst een aquarium vinden. budget is niet oneindig dus ik probeer een 2ehands aquarium te vinden zodat er voldoende geld overblijft voor de inrichting, vissen en alle basis benodigdheden.

[ Bericht 4% gewijzigd door loecje op 16-09-2011 23:11:34 ]
  vrijdag 16 september 2011 @ 23:06:24 #47
247705 IemandNiemand
Iemand... of toch niemand?!
pi_102039384
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 20:39 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Vlakbij Eindhoven :)

Mocht je een klein tictac doosje oid hebben, en dat op willen sturen in een bubbelenvelop, dan kan ik je aan anatoma's helpen :)
Die kan je toch niet in zo een klein doosje stoppen? Of zeg ik nu iets heel doms?
En toen was er niets!
  vrijdag 16 september 2011 @ 23:12:55 #48
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_102039737
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 23:06 schreef IemandNiemand het volgende:

[..]

Die kan je toch niet in zo een klein doosje stoppen? Of zeg ik nu iets heel doms?
Hij heeft jonkies. Maar ik heb verder ook geen flauw idee hoor. :D.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  vrijdag 16 september 2011 @ 23:18:55 #49
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_102040040
Nu wel. Het zijn heel mooie slakjes en ja, die kun je op deze manier gewoon laten vervoeren. Zeker de jonkies.

Ik dacht even ook dat het om visjes zou gaan. Had wat dat betreft beter moeten weten over Perry. :*
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_102040316
Slakken heb ik al vaker zo laten vervoeren, en dat gaat goed mits het niet te koud is.
Als het dagen/nachten echt richting 5/6 graden gaat, verstuur ik ze al niet meer.. Ga die beestjes niet laten sterven of gevaar laten lopen door een te lage temperatuur ;)

En ooit heb ik er een stel ingepakt in een mooie jampot, in een grote doos en dan vol met piepschuim enzo

Dankje Staal :*

@loecje, ik zou ook meteen kijken naar visjes, zodat je weet wat je wilt.
Er zijn niet veel vissen die in een 40cm bak kunnen, dus vandaar.
Een 2e hands aquarium is zeker niet verkeerd. Vaak kun je nog best leuke bakken kopen voor weinig geld :) Zolang je maar lekker op je gemakje zoekt, kom je vast iets tegen.
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  vrijdag 16 september 2011 @ 23:26:10 #51
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_102040395
Bah,

Ik kon niet wachten, en heb mijn Aqua40 en Aqua30 nog tekoop staan..

Maar van mijn laatste studentengeld een nieuwe bak gekocht, een Aqua60.

3 corydoras albino zitten erin
3 gup V
1 gup M

En plantjes,

Baal wel dat ik de Aqua30 en Aqua40 nog niet verkocht heb. Beide voor 22,50 doe ik ze wel weg.. (scheelt weer iets)

Overigens had ik toen ik het aquarium redelijk had opgezet er zo'n bodemwafel ingegooid. Kwamen al die guppen erop af :') Het lukte ze maar half om hem te pakken en zo verschoof die wafel steeds. Op een gegeven moment lag die wafel bij die Corydas en toen leek het net of die guppy's die corydas begonnen te pikken, wtf?
  vrijdag 16 september 2011 @ 23:37:37 #53
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_102040946
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 23:32 schreef AchJa het volgende:
Je weet zeker dat je die guppen gaat houden? Ik voorspel dat je binnen 3 maanden een guppenplaag hebt.
Nee, maar ik ga ze gewoon niet zomaar weg doen, sorry, ik kan dat niet. Mijn broertje wilde ze door de wc spoelen, dat kan ik gewoon niet :'(

Overigens heb ik het water nog 10 cm onder de rand staan omdat ik mijn kast eronder nog ff wat moet verstevigen. Dus hopelijk morgen afvullen, dan ff de rand poetsen, en dan klaar :)

(een hoop planten zweven nu nog, die ga ik morgen ook pas goed zetten)
  vrijdag 16 september 2011 @ 23:40:54 #54
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_102041112
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 23:26 schreef Saninl het volgende:
Bah,

Ik kon niet wachten, en heb mijn Aqua40 en Aqua30 nog tekoop staan..

Maar van mijn laatste studentengeld een nieuwe bak gekocht, een Aqua60.

3 corydoras albino zitten erin
3 gup V
1 gup M

En plantjes,

Baal wel dat ik de Aqua30 en Aqua40 nog niet verkocht heb. Beide voor 22,50 doe ik ze wel weg.. (scheelt weer iets)

Overigens had ik toen ik het aquarium redelijk had opgezet er zo'n bodemwafel ingegooid. Kwamen al die guppen erop af :') Het lukte ze maar half om hem te pakken en zo verschoof die wafel steeds. Op een gegeven moment lag die wafel bij die Corydas en toen leek het net of die guppy's die corydas begonnen te pikken, wtf?
Je had beter kunnen wachten en van dat geld een 100 liter bakje kunnen kopen. Daar gaat het nl. toch naar toe.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  vrijdag 16 september 2011 @ 23:43:39 #55
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_102041238
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 23:32 schreef AchJa het volgende:
Je weet zeker dat je die guppen gaat houden? Ik voorspel dat je binnen 3 maanden een guppenplaag hebt.
Leek bij mij ook even sprake van te zijn maar nee, laat ik het zo zeggen: het zijn de ideale vissen om toch op vakantie te kunnen gaan. Die voederbollen waren ongebruikt toen ik terug kwam.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_102041250
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 23:37 schreef Saninl het volgende:

[..]

Nee, maar ik ga ze gewoon niet zomaar weg doen, sorry, ik kan dat niet. Mijn broertje wilde ze door de wc spoelen, dat kan ik gewoon niet :'(
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar als je moeite hebt om guppies eruit te gooien krijg je het straks nog moeilijk. Ik zou als ik jou was dat mannetje eruit gooien. Een vriendin (ik had haar gewaarschuwd) is door schade en schande wijs geworden... Op het laatst 80 plus guppen in een 60 liter bakje en die was ook begonnen met vier, drie vrouwtjes en een mannetje.
pi_102041547
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 september 2011 23:43 schreef Staal het volgende:

[..]

Leek bij mij ook even sprake van te zijn maar nee, laat ik het zo zeggen: het zijn de ideale vissen om toch op vakantie te kunnen gaan. Die voederbollen waren ongebruikt toen ik terug kwam.
Dat zeker, het zijn redelijk taaie visjes. Overigens kunnen de meeste vissen wel een tijdje zonder voer. Ik heb ook guppies gehad maar ik viste de jongen er altijd uit.
pi_102041639
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 23:24 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
@loecje, ik zou ook meteen kijken naar visjes, zodat je weet wat je wilt.
Er zijn niet veel vissen die in een 40cm bak kunnen, dus vandaar.
Een 2e hands aquarium is zeker niet verkeerd. Vaak kun je nog best leuke bakken kopen voor weinig geld :) Zolang je maar lekker op je gemakje zoekt, kom je vast iets tegen.
ik heb me zeker al laten informeren over welke vissen er wel in een 40cm bak kunnen. hiervan een lijstje gemaakt en ik heb ook al wel een voorkeur.
maar eerst een aquarium, ik moet 1 ding tegelijk doen anders loop ik te hard van stapel.
  zaterdag 17 september 2011 @ 00:08:52 #59
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_102042185
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 23:54 schreef loecje het volgende:

[..]

ik heb me zeker al laten informeren over welke vissen er wel in een 40cm bak kunnen. hiervan een lijstje gemaakt en ik heb ook al wel een voorkeur.
maar eerst een aquarium, ik moet 1 ding tegelijk doen anders loop ik te hard van stapel.
Aqua30 of Aqua40? (A)
pi_102042249
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 23:40 schreef Staal het volgende:

[..]

Je had beter kunnen wachten en van dat geld een 100 liter bakje kunnen kopen. Daar gaat het nl. toch naar toe.
:Y
En ontkennen heeft geen zin. :P
Je raekt an de dinge geweun.
pi_102043080
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 00:08 schreef Saninl het volgende:

[..]

Aqua30 of Aqua40? (A)
ik had er al naar zitten kijken maar helaas iets wat te ver. ik woon in groningen.
  zaterdag 17 september 2011 @ 10:17:08 #62
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_102047498
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 00:34 schreef loecje het volgende:

[..]

ik had er al naar zitten kijken maar helaas iets wat te ver. ik woon in groningen.
Oh, oke ;)

Ik vind overigens wel dat die guppen een hoop rotzooi (lees; uitwerpselen) achterlaten. Ik heb hiervoor altijd garnalen gehad, en die maakten een hoop minder troep!
pi_102050176
was afgelopen week bij velduis aquaria in enschede, damn wat een prachtige winkel!

helaas kon ik niks kopen :'(
pi_102053504
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 00:34 schreef loecje het volgende:

[..]

ik had er al naar zitten kijken maar helaas iets wat te ver. ik woon in groningen.
Ik heb nog een juwelbakje over (60x30x30) zodra onze nieuwe bak er is. Maar dat kan best nog eens een maand gaan duren...
Je raekt an de dinge geweun.
  zaterdag 17 september 2011 @ 14:00:12 #65
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102053634
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 10:17 schreef Saninl het volgende:

[..]

Oh, oke ;)

Ik vind overigens wel dat die guppen een hoop rotzooi (lees; uitwerpselen) achterlaten. Ik heb hiervoor altijd garnalen gehad, en die maakten een hoop minder troep!
Nogal logisch aangezien garnalen opruimers zijn :)
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  zaterdag 17 september 2011 @ 14:09:31 #66
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_102053939
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 14:00 schreef Komakie het volgende:

[..]

Nogal logisch aangezien garnalen opruimers zijn :)
Ja, oke. :P

Heb voor de verandering mijn lampen anders ingesteld;

10u-13u
15u-22u
pi_102054078
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 14:09 schreef Saninl het volgende:

[..]

Ja, oke. :P

Heb voor de verandering mijn lampen anders ingesteld;

10u-13u
15u-22u
Vanwaar die twee uur ertussen?
Je raekt an de dinge geweun.
  zaterdag 17 september 2011 @ 14:31:13 #68
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_102054657
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 14:13 schreef Messina het volgende:

[..]

Vanwaar die twee uur ertussen?
Puur om het feit dat ik dan 's avonds als ik aan het studeren ben af en toe nog kan genieten van mijn vissen :)

En als ik nog meer uren licht toe ga voegen krijg ik meer algvorming (toch?)
  zaterdag 17 september 2011 @ 14:31:41 #69
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_102054671
Met een beetje mazzel vandaag 10 vuurtjes ophalen. Ik vind 10 wel een mooi aantal, met wat geluk jongen ze toch snel genoeg aan :P
L'Enfer, c'est les autres.
pi_102054710
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 14:31 schreef Saninl het volgende:

[..]

Puur om het feit dat ik dan 's avonds als ik aan het studeren ben af en toe nog kan genieten van mijn vissen :)

En als ik nog meer uren licht toe ga voegen krijg ik meer algvorming (toch?)
Je kan 'm toch wat later aanzetten 's morgens? :P

Grote aquarium (400L) stond aan van 12:00 tot 22:00 uur, kleintje (120L) nu van 12:00 tot 21:00 uur (kleinere bakken geven wat problemen met alg is mijn eigen ervaring, dus ik ben er wat voorzichtiger mee).
Je raekt an de dinge geweun.
pi_102054720
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 14:31 schreef Saninl het volgende:

[..]

Puur om het feit dat ik dan 's avonds als ik aan het studeren ben af en toe nog kan genieten van mijn vissen :)

En als ik nog meer uren licht toe ga voegen krijg ik meer algvorming (toch?)
mijn bakken krijgen 12 uur per dag licht, geen algenprobleem. maar dat is geen garantie dat dat bij jou ook zo is. je zou anders ook 12-22 kunnen verlichten.
  zaterdag 17 september 2011 @ 15:37:10 #72
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102056604
Mijn bakken staan ook 12 uur per dag aan.
Ik heb bij 1 bak nogal last van alg, maar dat komt voornamelijk omdat hij een gedeelte van de dag in de zon staat (kan jammer genoeg niet anders) en omdat er niet genoeg planten in zitten. Iets wat ik aan het oplossen ben, maar het is wel lastig.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  zaterdag 17 september 2011 @ 15:44:17 #73
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102056833
Btw, hoe werkt zo'n stofzuiger om de bodem van je aquarium een beetje schoon te krijgen. Is dat aan te raden of kun je het beter op een andere manier doen?
Mijn 60L bak heeft nogal wat rommel op de bodem liggen en ik wil het er graag uithalen. Nu doe ik dat met een slangetje als ik het water ververs, maar dan komt er nogal eens wat grind mee, wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  zaterdag 17 september 2011 @ 16:29:59 #74
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_102058226
Kan je er geen, niet al te fijnmazig, stukje stof overheen doen? Ik geloof dat die stofzuigers niet anders werken dan dat.

11 vuurtjes bemannen de bak inmiddels!
L'Enfer, c'est les autres.
  zaterdag 17 september 2011 @ 16:31:09 #75
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102058259
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 16:29 schreef Maria2.0 het volgende:
Kan je er geen, niet al te fijnmazig, stukje stof overheen doen? Ik geloof dat die stofzuigers niet anders werken dan dat.

11 vuurtjes bemannen de bak inmiddels!
Zoiets heb ik al geprobeerd, maar werkte niet echt geweldig. Vandaar de vraag.
Kan ook dat ik een niet echt geschikt stukje stof heb gebruikt natuurlijk :P

Maar als je zo'n ding hebt wat ook het grind even optilt (zeg maar) dan werkt dat toch ook beter lijkt mij?
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  zaterdag 17 september 2011 @ 16:32:12 #76
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_102058291
Ik zat meer aan een soort borduurlapje te denken, maar ik weet niet hoe dat heet :')
Of van dat tule. Ja, tule was dus het woord wat ik zocht!
L'Enfer, c'est les autres.
  zaterdag 17 september 2011 @ 16:32:56 #77
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_102058314
Ik heb geen idee, ik hoor er niet al te positieve verhalen over maar dat kan ook toeval zijn hoor.
Ik heb zelf gewoon garnalen tegen de troep :D
L'Enfer, c'est les autres.
  zaterdag 17 september 2011 @ 16:33:04 #78
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102058318
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 16:32 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik zat meer aan een soort borduurlapje te denken, maar ik weet niet hoe dat heet :')
Of van dat tule. Ja, tule was dus het woord wat ik zocht!
hmm ok
Kan het altijd eens proberen
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  zaterdag 17 september 2011 @ 16:34:22 #79
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102058352
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 16:32 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik heb geen idee, ik hoor er niet al te positieve verhalen over maar dat kan ook toeval zijn hoor.
Ik heb zelf gewoon garnalen tegen de troep :D
Dat kan ook inderdaad, maar ik heb niet zo veel met garnalen. Vind het maar rare beestjes :P
Ik moet zeggen dat ik nu ook alleen maar 1 algeneter heb die eigenlijk geen drol uitvoert (lui beest :P ). Vroeger een stuk meer dus misschien dat het er ook iets mee te maken heeft.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_102058907
Heb net een co2 systeem gemaakt maar mijn platys eten de co2 belletjes op of tenminste dat proberen ze.
Kan dit kwaad?
Misschien zijn ze gewoon nieuwsgierig want dat zijn ze meestal wel.
pi_102059556
Ik ben me al een poosje aan het inlezen over vissen en aquaria en sta nu op het punt een aquarium aan te schaffen. Heb op zich een geschikt aquarium in de winkel gezien. Nu zag ik gisteren echter een mooie op Marktplaats staan, alleen bij navragen blijkt deze zo'n vier maanden leeg te staan. Is dit (te) lang?
Had begrepen dat je hier bij een tweedehands aquarium op moet letten omdat de kitranden uitdrogen en/of hij de druk dan niet meer aankan, maar weet niet hoe snel dat kan gebeuren na het leeghalen.
"The problem with common sense is that most people are morons."
pi_102059864
dat wou ik ook net vragen.
waar moet je op letten bij aanschaf van een 2e hands aquarium?
pi_102060784
Vier maanden moet makkelijk kunnen imo. Ik vind dat "uitdrogen" van kit altijd maar een niet te begrijpen verhaal. Ik kan me voorstellen dat als je een aquarium 15 jaar op zolder hebt staan de kit niet helemaal betrouwbaar meer is. Maar je kitranden in de douche donderen er toch ook niet na een jaar uit?
pi_102060848
Ik heb begrepen dat je daar met de kit van tegenwoordig nauwelijks zorgen over hoeft te maken. Een bak kan met gemak een jaar droog staan zonder problemen.

Als je een bak van 10 jaar of ouder koopt zou ik wel voorzichtig zijn.

Naar wat voor formaat bak zijn jullie op zoek? Zoals ik zei, binnenkort komt er hier 1 beschikbaar (Groningen-stad). Ik heb ook nog een kleiner bakje staan (40L?) zonder kap/verlichting, maar dan zul je zelf moeten knutselen en weet niet in hoeverre je daar zin in hebt ;)
Je raekt an de dinge geweun.
pi_102061030
Groningen *O* maar ik zoek eigenlijk iets met kap ivm slakken.
zou je er ook een standaard kap op kunnen zetten? zelf iets knutselen met verlichting lijkt me lastig.
pi_102061275
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 15:44 schreef Komakie het volgende:
Btw, hoe werkt zo'n stofzuiger om de bodem van je aquarium een beetje schoon te krijgen. Is dat aan te raden of kun je het beter op een andere manier doen?
Mijn 60L bak heeft nogal wat rommel op de bodem liggen en ik wil het er graag uithalen. Nu doe ik dat met een slangetje als ik het water ververs, maar dan komt er nogal eens wat grind mee, wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Als je geen extreem fijne/kleine plantjes hebt, werkt het super!
Het werkt hetzelfde als je slangetje, maar dan met een groot oppervlakte.
Je woelt de bodem hiermee lichtjes om, en alle lichte troep en vervuiling komt mee naar boven, dus ook handig, want je ververst meteen water. Af en toe wat omhoog/omlaag gaan met de 'stofzuiger' zorgt ervoor dat de losse zooi mee gaat.

Je kan ook een echte 'stofzuiger' kopen, die gooit het goede water weer terug je bak in. Maar ik gebruik het ten tijde van verversen. Gaat net zo makkelijk, en zo'n plastic ding kost je dan 6/7 euro ofzo :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_102061321
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 17:56 schreef loecje het volgende:
Groningen *O* maar ik zoek eigenlijk iets met kap ivm slakken.
zou je er ook een standaard kap op kunnen zetten? zelf iets knutselen met verlichting lijkt me lastig.
Ik zie net dat een nieuwe kap evenveel kost als een compleet nieuwe bak :')
Wat een afzetterij :')

Ik weet niet of ik het heb gemist, maar hoeveel liter wil je (ongeveer)?
Je raekt an de dinge geweun.
pi_102061394
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 17:50 schreef AchJa het volgende:
Vier maanden moet makkelijk kunnen imo. Ik vind dat "uitdrogen" van kit altijd maar een niet te begrijpen verhaal. Ik kan me voorstellen dat als je een aquarium 15 jaar op zolder hebt staan de kit niet helemaal betrouwbaar meer is. Maar je kitranden in de douche donderen er toch ook niet na een jaar uit?
Tja, ik heb daar echt weinig verstand van. Las over mogelijk lekken van oude aquaria en dat zou zonde zijn natuurlijk. Weet ook niet of het te vergelijken is met kitranden in de badkamer.

quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 17:52 schreef Messina het volgende:
Ik heb begrepen dat je daar met de kit van tegenwoordig nauwelijks zorgen over hoeft te maken. Een bak kan met gemak een jaar droog staan zonder problemen.

Als je een bak van 10 jaar of ouder koopt zou ik wel voorzichtig zijn.

Naar wat voor formaat bak zijn jullie op zoek? Zoals ik zei, binnenkort komt er hier 1 beschikbaar (Groningen-stad). Ik heb ook nog een kleiner bakje staan (40L?) zonder kap/verlichting, maar dan zul je zelf moeten knutselen en weet niet in hoeverre je daar zin in hebt ;)
Ah oké. Dan zou ik nog kunnen vragen hoe oud hij is. Ik twijfel nog een klein beetje tussen een 80cm en een 100cm aquarium. Hoe groot is jouw aquarium wat beschikbaar komt?
"The problem with common sense is that most people are morons."
pi_102061529
minimaal is toch wel 40liter voor visjes heb ik begrepen. ik kan maximaal een 60cm bak kwijt.
dus iets kleiner dan wat lolaatje zoekt.

aqua60 vind ik wel een mooie bak. maar dat vinden meer mensen als ik marktplaats zo zie. dingen dingen gaan daar voor meer dan de nieuwprijs weg :?
pi_102061665
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 18:06 schreef Lolaatje het volgende:

Ah oké. Dan zou ik nog kunnen vragen hoe oud hij is. Ik twijfel nog een klein beetje tussen een 80cm en een 100cm aquarium. Hoe groot is jouw aquarium wat beschikbaar komt?
60x30x30, dat is echt een stuk kleiner dan je in gedachte hebt en zal ik je dus ook afraden. Zoals Staal al zei, waarschijnlijk ga je uiteindelijk toch groter. Hier begon het met Guus & Niet Guus, twee goudvissen in een veel te kleine bak. Toen we daar achter kwamen (dat de bak te klein was), hebben we direct een 120 liter aangeschaft (80cm breed). Daar zitten nu mijn vissen in omdat onze 400L kapot is. Tussen al deze bakken hebben we nog een boel andere bakken gehad.




Het bakje wat beschikbaar komt zodra het onderste aquarium is gefixt is deze:


Een simpele Juwel Rekord 60. Om eerlijk te zijn, niet de mooiste bak op aard ;)
Je raekt an de dinge geweun.
pi_102061681
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 18:11 schreef loecje het volgende:
aqua60 vind ik wel een mooie bak. maar dat vinden meer mensen als ik marktplaats zo zie. dingen dingen gaan daar voor meer dan de nieuwprijs weg :?
Dat is bijzonder, zitten daar dan heel goede accessoires bij ofzo?
"The problem with common sense is that most people are morons."
pi_102062040
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 18:14 schreef Messina het volgende:

[..]

60x30x30, dat is echt een stuk kleiner dan je in gedachte hebt en zal ik je dus ook afraden. Zoals Staal al zei, waarschijnlijk ga je uiteindelijk toch groter. Hier begon het met Guus & Niet Guus, twee goudvissen in een veel te kleine bak. Toen we daar achter kwamen (dat de bak te klein was), hebben we direct een 120 liter aangeschaft (80cm breed). Daar zitten nu mijn vissen in omdat onze 400L kapot is. Tussen al deze bakken hebben we nog een boel andere bakken gehad.
Heb inderdaad bewust voor 80cm of eventueel 100cm gekozen omdat ik denk dat ik 60cm al snel te klein vind. Dan investeer ik liever direct in een iets grotere.

Zo te zien houden jullie al een poosje vissen. 400L lijkt me gaaf, daar kun je wel echt iets moois van maken.. Vergt dat nu ook veel meer onderhoud dan een kleinere? Had het al meegekregen van de scheur, wat balen zeg.

quote:
Een simpele Juwel Rekord 60. Om eerlijk te zijn, niet de mooiste bak op aard ;)
Wel een prima beginnersbak denk ik :).
"The problem with common sense is that most people are morons."
pi_102062144
Eigenlijk kun je het zien als; hoe groter de bak, hoe minder groot de schommelingen zijn in een bak, dus makkelijker te onderhouden (mits gebruik gemaakt van de jusite technieken)

De Rekord 60 is een veel gebruikte beginnersbak, en ook een mooie tussen maat mocht je zoiets dergelijks zoeken qua maat. Top bak!
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_102062267
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 18:27 schreef Lolaatje het volgende:

[..]

Heb inderdaad bewust voor 80cm of eventueel 100cm gekozen omdat ik denk dat ik 60cm al snel te klein vind. Dan investeer ik liever direct in een iets grotere.

Zo te zien houden jullie al een poosje vissen. 400L lijkt me gaaf, daar kun je wel echt iets moois van maken.. Vergt dat nu ook veel meer onderhoud dan een kleinere? Had het al meegekregen van de scheur, wat balen zeg.

[..]

Wel een prima beginnersbak denk ik :).
Je kan het verschil tussen 60 en 80 goed zien. De bovenste foto, het rechter aquarium, dat is 'maar' 80cm, maar oogt ontzettend veel groter dan de 60cm van de onderste foto.

En raar maar waar; Hoe groter de bak, hoe kleiner het onderhoud. Met de kleine(re) bakken was ik eigenlijk altijd bezig met ruiten krabben, alg-problemen etc. Met de grote bak een keer last gehad van puntalg op het raam, maar na een geweldige tip hier was dat binnen 3 minuten opgelost. Het water verversen is natuurlijk wel wat meer werk als je met emmers loopt te zeulen, maar ik gooi er een slang in, water loopt 't balkon op, slang eruit als er genoeg water uit is, tuinslang in het aquarium, weer vol laten lopen en klaar ben ik.

De rekord 60 is inderdaad ideaal voor beginners, en zeker als je weinig ruimte hebt. *O*
Het zijn verder ook wel degelijke bakken, alleen niet de mooiste. Maar ook dat is weer een kwestie van smaak. Uiteindelijk gaat het om je inrichting en vissen, niet om dat zwarte randje wat je er omheen hebt. ;)
Je raekt an de dinge geweun.
pi_102063098
De Rekord 60 ga ik even onthouden. misschien wel niet de mooiste, maar de mooiste bakken zijn een stuk duurder.

quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 18:15 schreef Lolaatje het volgende:

[..]

Dat is bijzonder, zitten daar dan heel goede accessoires bij ofzo?
niets extra's het is gewoon het standaard setje+achterwandposter. ik greep vorige week al mis bij een aqua40 en een aqua60 doordat er iemand voorbij de nieuwprijs bood.
pi_102063463
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 18:57 schreef loecje het volgende:
De Rekord 60 ga ik even onthouden. misschien wel niet de mooiste, maar de mooiste bakken zijn een stuk duurder.

[..]

niets extra's het is gewoon het standaard setje+achterwandposter. ik greep vorige week al mis bij een aqua40 en een aqua60 doordat er iemand voorbij de nieuwprijs bood.
Gewoon geduld hebben! Mijn aqua60 heb ik toen 2ehands voor 40 euro gekocht. Inclusief filter, andere accessoires zaten er niet bij.
Je raekt an de dinge geweun.
  zaterdag 17 september 2011 @ 20:04:44 #97
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102065491
Mijn oude bak is een rekord60, maar zo lelijk vind ik die nou ook weer niet. Ok, het is natuurlijk geen design ingebouwde bak, maar met het zwarte kastje eronder ziet het er prima uit.
Daarnaast heeft het natuurlijk ook met de prijs te maken.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_102067909
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 18:30 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Eigenlijk kun je het zien als; hoe groter de bak, hoe minder groot de schommelingen zijn in een bak, dus makkelijker te onderhouden (mits gebruik gemaakt van de jusite technieken)
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 18:33 schreef Messina het volgende:

En raar maar waar; Hoe groter de bak, hoe kleiner het onderhoud. Met de kleine(re) bakken was ik eigenlijk altijd bezig met ruiten krabben, alg-problemen etc. Met de grote bak een keer last gehad van puntalg op het raam, maar na een geweldige tip hier was dat binnen 3 minuten opgelost. Het water verversen is natuurlijk wel wat meer werk als je met emmers loopt te zeulen, maar ik gooi er een slang in, water loopt 't balkon op, slang eruit als er genoeg water uit is, tuinslang in het aquarium, weer vol laten lopen en klaar ben ik.
Dus vanuit dat oogpunt zou een 100cm makkelijker zijn qua onderhoud dan een 80cm bak? Of is dat onderlinge verschil klein? Ik heb een kleine vijver die ik heb opgelapt (erfenis vorige eigenaar) en die draait nu goed zonder pompen e.d., weet wel dat daarbij ook geldt hoe groter de vijver, des te beter in balans te houden.

quote:
De rekord 60 is inderdaad ideaal voor beginners, en zeker als je weinig ruimte hebt. *O*
Het zijn verder ook wel degelijke bakken, alleen niet de mooiste. Maar ook dat is weer een kwestie van smaak. Uiteindelijk gaat het om je inrichting en vissen, niet om dat zwarte randje wat je er omheen hebt. ;)
De inhoud leidt ook wel voldoende af van dat zwarte randje denk ik inderdaad :). Heb de witte Juwel Rio nog overwogen, vind die wel mooi strak, maar voor mijn huis iets te denk ik.
"The problem with common sense is that most people are morons."
pi_102072389
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 21:01 schreef Lolaatje het volgende:

[..]


[..]

Dus vanuit dat oogpunt zou een 100cm makkelijker zijn qua onderhoud dan een 80cm bak? Of is dat onderlinge verschil klein? Ik heb een kleine vijver die ik heb opgelapt (erfenis vorige eigenaar) en die draait nu goed zonder pompen e.d., weet wel dat daarbij ook geldt hoe groter de vijver, des te beter in balans te houden.

Hmm, het is mijn persoonlijke ervaring, ik weet dat er zat mensen hier zijn die geen problemen hebben met kleinere bakken. Maar mijn 80CM bak houdt zich ook prima. Maar als ik het weer vergelijk met de 160CM bak houdt die zich in verhouding nog beter. ;)
Je raekt an de dinge geweun.
  zaterdag 17 september 2011 @ 23:48:42 #100
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_102076696
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 14:31 schreef Saninl het volgende:

[..]

Puur om het feit dat ik dan 's avonds als ik aan het studeren ben af en toe nog kan genieten van mijn vissen :)

En als ik nog meer uren licht toe ga voegen krijg ik meer algvorming (toch?)
Hier een welgemeend advies van tante Staal. Ook aan Winky.

Ik heb inmiddels heel veel ervaring met kleine bakjes. Ze staan niet voor niets bekend als veel moeilijker in balans te houden dan de big boys onder de aquaria.

Hou de lamp als je weg bent uit en laat het bakje op daglicht draaien. Zet het lampje gerust een uur of vier als je aan het studeren bent aan. Je voorkomt hiermee onwijs veel algproblemen en nee, je planten gaan zeker niet dood. De meeste doen het zelfs veel beter met minder lamplicht. Zelfs Javaplanten groeien gewoon je bakje uit.

Nu krijg ik wrs. alle users hier over me heen maar ik heb echt heel wat ervaring op gedaan. Rustig aan met de lampen is mijn advies aan de houders van de kleine bakjes.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_102077032
Ik ga over een week of twee verhuizen. Hoe verhuis je een 200 liter aquarium? Ik had zelf bedacht om een kleinere bak aan te schaffen, de visjes en planten daar in te vervoeren, grote bak leeg naar nieuwe huis, vol laten lopen, visjes er weer in. Goed idee?
Jesus saves but death prevails.
pi_102077196
Je kan bij de bouwmarkt ook van de plastic (regen)tonnen kopen. Ik doe ze daar in als ik ze moet vervoeren. Wel het water uit je aquarium gebruiken ivm de waterwaardes.
  zaterdag 17 september 2011 @ 23:58:47 #103
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_102077246
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 23:54 schreef Shivo het volgende:
Ik ga over een week of twee verhuizen. Hoe verhuis je een 200 liter aquarium? Ik had zelf bedacht om een kleinere bak aan te schaffen, de visjes en planten daar in te vervoeren, grote bak leeg naar nieuwe huis, vol laten lopen, visjes er weer in. Goed idee?
Wat voor visjes heb je en hoelang moet je rijden naar je nieuwe huis?

Misschien is het makkelijker driekwart eruit te pompen en de vissen zo te verhuizen.
Maar dat hangt er dan vanaf wat voor vissen je hebt. Jouw plan kan ook maar zorg dan wel dat je zakken aquariumwater mee neemt.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_102090602
kijk je lokale aquariumzaak lief aan een vraag een lading van die viszakken waar je zelf ook altijd je nieuwe vis in mee krijgt ;)

daar alle vissen in verdelen en ook zoveel mogelijk water meenemen. Het aquarium zelf echt zo leeg mogelijk meenemen: anders wordt het te zwaar en loop je kans dat je aquarium ook barst ;(
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  zondag 18 september 2011 @ 20:21:39 #105
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102110890
Toen ik vorig jaar verhuisde heb ik een laagje water in het aquarium laten staan met de vissen daarin en de rest van het water heb ik in van die emmers waar frietsauce in zit (Die ze in snackbars gebruiken) gedaan en het er weer bijgevoegd toen ik op plaats van bestemming was. Ondertussen het aquarium ook goed afdekken zodat er geen water uit kan.

Nu moet ik wel zeggen dat ik een 60L aquarium had dus dat was iets makkelijker ;)
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  zondag 18 september 2011 @ 20:32:29 #106
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102111657
Btw, toen ik mijn "nieuwe" aqaurium over nam van iemand anders kreeg ik er een heleboel medicijnen, aanvullende voeding, plantenvoeding, etc bij.

Ik heb een flesje met vloeibare mest gekregen. Volgens de verpakking gewoon een bepaalde hoeveelheid in het water kieperen eens in de 14 dagen en violá.
Voor het eerst gedaan om te kijken of het helpt :)

Maar ik heb er ook een zakje bij gehad met kleiblokjes met sporen elementen.
Er staat op de verpakking alleen dat als plantenvoeding dient en ook goed is voor de uitgeputte voedingsbodem. Verder zat er geen beschrijving bij.
Nu heb ik geen voedingsbodems in mijn aquaria zitten, is het dan wel zinvol om die dingen te gebruiken en zo ja, hoe gebruik je ze? Gewoon bij de wortels van een plant leggen (eventueel ingraven) of iets in die richting :?
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_102114770
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 20:32 schreef Komakie het volgende:
Btw, toen ik mijn "nieuwe" aqaurium over nam van iemand anders kreeg ik er een heleboel medicijnen, aanvullende voeding, plantenvoeding, etc bij.

Ik heb een flesje met vloeibare mest gekregen. Volgens de verpakking gewoon een bepaalde hoeveelheid in het water kieperen eens in de 14 dagen en violá.
Voor het eerst gedaan om te kijken of het helpt :)

Maar ik heb er ook een zakje bij gehad met kleiblokjes met sporen elementen.
Er staat op de verpakking alleen dat als plantenvoeding dient en ook goed is voor de uitgeputte voedingsbodem. Verder zat er geen beschrijving bij.
Nu heb ik geen voedingsbodems in mijn aquaria zitten, is het dan wel zinvol om die dingen te gebruiken en zo ja, hoe gebruik je ze? Gewoon bij de wortels van een plant leggen (eventueel ingraven) of iets in die richting :?
Ik gebruik(te) ook klei, in poedervorm. Even wat water erbij, in een flinke spuit doen (te krijgen bij bijv. de apotheek), en ik spoot het zo de bodem in bij de wortels van de planten.
Ik kan je niet zeggen of het echt effect heeft gehad, though. Ik gebruik diverse middelen. Plantastart (of specifiek-gerichte-planten)tabletten & easycarbo. Maar hey, zo lang het goed gaat, gaat het goed :P
Je raekt an de dinge geweun.
  zondag 18 september 2011 @ 21:17:17 #108
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102114978
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 21:14 schreef Messina het volgende:

[..]

Ik gebruik(te) ook klei, in poedervorm. Even wat water erbij, in een flinke spuit doen (te krijgen bij bijv. de apotheek), en ik spoot het zo de bodem in bij de wortels van de planten.
Ik kan je niet zeggen of het echt effect heeft gehad, though. Ik gebruik diverse middelen. Plantastart (of specifiek-gerichte-planten)tabletten & easycarbo. Maar hey, zo lang het goed gaat, gaat het goed :P
Hmm ik zal het wel gewoon eens proberen. Dan zie ik vanzelf wel hoe het gaat :)
Baat het niet, dan schaadt het ook niet denk ik.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  zondag 18 september 2011 @ 22:20:56 #109
92409 Twinky
Little star.
pi_102120151


Kijk mijn bacterietjes eens lekker zwemmen O+

Ik krijg nou ook al van iemand vuurgarnaaltjes aangeboden. Hoe erg is het om er al beestjes (die dus, en dan de Helena's van Perry) in te doen? gaan ze dan dood?
Op het flesje van de bacteries staat dat je er dan na 1 dag al beestjes in kunt doen, en op internet staan veel verschillende berichten. Van 'zes weken moet eigenlijk' tot 'ja, ik gooi ze er al jaren meteen gewoon in'. Ik vind het lastig. Mijn bak ziet er prachtig uit verder, alle plantjes leven nog en het water is mooi helder. Geen idee waar ik op moet letten verder nog!
pi_102121294
Normaliter laat ik een bak gewoon 4/6 weken staan, met af en toe wat voer erin zodat het gaat rotten en de bacterien kunnen kweken.. Dan een kleine waterverversing, en het begin van de levende haven erin. De vissen/garnalen eten en poepen, dus veroorzaken vervuiling. Dan pas komt je aquarium echt op gang, en dan moet je rustig aan doen met de beestjes.

Garnalen zijn gevoelig. Daarom zou ik die pas na een aantal weken erin doen.
Helena's kunnen er al in als je wilt.. Ik zou er dan wel een klein beetje voer oid in gooien, zodat hun speurtocht naar voedsel meteen kan beginnen :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_102121574
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 22:36 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ik zou er dan wel een klein beetje voer oid in gooien, zodat hun speurtocht naar voedsel meteen kan beginnen :P
Wat verwoordt je dat mooi :D
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_102122115
Dankje :@ :*
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_102122376
is dat zo voor alle slakken?
ik was eigenlijk niet van plan om met bacterie opstart middeltjes te gaan werken.
pi_102123052
Slakken kunnen echt veel hebben.
Als je ze in een nieuwe bak doet kan het zomaar zijn dat ze een dag stil liggen.. Net of ze dood zijn :o En daarna gaan ze eten zoeken.

Anatoma's eten dus andere slakken (laten eigen soort gelukkig wel met rust), verder eten ze afgestorven plantendelen (gezonde planten laten ze met rust), en overtollig visvoer.

Ze kweken overigens alleen als ze andere slakken te eten krijgen. Anders niet :)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  Official ESF Kreviewer maandag 19 september 2011 @ 09:16:58 #115
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102130702
quote:
Ze kweken overigens alleen als ze andere slakken te eten krijgen. Anders niet
Cool. Dat wist ik niet. Was al bang dat ik er daar ook steeds meer van zou krijgen, maar de slakjes zijn op dus dan zal het wel stabiliseren. Ze worden trouwens wel best oud die Anatoma's (en groot). Sommige zitten er bij mij al anderhalf jaar in.
pi_102131530
Klopt.. Ze kunnen volgens mij zelfs 5 jaar worden.
En als ze echt volwassen zijn, zijn ze best groot voor hun doen :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  maandag 19 september 2011 @ 11:43:06 #117
92409 Twinky
Little star.
pi_102133939
Okay, dan ga ik komende dagen ergens het tictacdoosje opsturen! Was vooralsnog niet van plan om ze slakken te voeren maar je weet maar nooit. Kan je dan ook slakken die je buiten vindt, erin gooien?
Wel tof als er iets gebeurt in de bak!

PM je mij je adres?

ik heb overigens vanmorgen een beetje water erbij gedaan, het zakt best snel. Nog niet ververst. Moet dat eens per week in de inwerkperiode of niet?

En wat voor voer moet er dan in? Ik was van plan vanmiddag even langs een standaard dierenwinkel te fietsen voor een netje oid om de blaadjes eruit te vissen, en daar hebben ze vast ook wel van die standaard vlokken/visvoer. Is het dat? Anders kan ik het ook op internet bestellen.
De vloeibare bacteriën waren aangeraden door de aquariummevrouw, niet zozeer om het sneller te laten verlopen (het verbaasde mij ook dat op het flesje stond dat er al na 1 dag visjes inkonden!), maar gewoon omdat het dan beter ging.

Ik zal aan die jongen vragen of de vuurgarnaaltjes nog een paar weken bij hem mogen zwemmen, dan kunnen ze over een aantal weken bij mij erin :)
pi_102134225
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 23:54 schreef Shivo het volgende:
Ik ga over een week of twee verhuizen. Hoe verhuis je een 200 liter aquarium? Ik had zelf bedacht om een kleinere bak aan te schaffen, de visjes en planten daar in te vervoeren, grote bak leeg naar nieuwe huis, vol laten lopen, visjes er weer in. Goed idee?
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb hier een blauwe ton van 150 liter staan met waterafsluitende deksel. Dit gebruik ik puur voor mijn aquarium. Deze mag je gerust komen lenen. Ik woon zelf in noord Brabant. Als je belangstelling hebt pm je mij maar.
  Official ESF Kreviewer maandag 19 september 2011 @ 12:34:21 #119
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102135226
Houdt er rekening mee dat vuurgarnaaltjes fokken als een malle. Ik zou ze zelf niet meer willen hebben. Als je iets meer uitgeeft en bv roodneusgarnalen koopt, dan krijg je tenminste geen overschot (want paren in zoutwater)

Qua voer gebruik ik zelf Sera, ben er erg tevreden over:
Garnalen: sera shrimps natural
Algeneters: sera vipachips (maar die eten ook sera shrimps voer)
Gewone vissen: sera Vipan of Vipagran.

En dan eens per week voer ik ze bevroren wormpjes oid.
  Official ESF Kreviewer maandag 19 september 2011 @ 12:36:15 #120
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102135281
(edit knop is verdwenen)

Overigens zou ik vuurgarnalen niet teveel voeren. Alles dat overblijft van de vissen (poep, voer) en blaadjes wordt ook gegeten.
  maandag 19 september 2011 @ 12:39:31 #121
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102135369
Hmmm mijn tijdklokje doet het niet en de nieuwe ook niet :(

Ik had er 1 en die bleef hangen als hij moest overschakelen van uit naar aan, of andersom.
Als ik dan naar het motortje luisterde klonk dat ook een beetje raar dus maar een nieuwe gekocht. Nu doet die het ook niet en het motortje klinkt prima :(

Niet zo zeer een aquarium vraag, maar iemand een probleem hoe dat komt :?

Ik moet nog testen of ze het op het andere aquarium wel doen. Dan weet ik echt of ze stuk zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat die andere het niet doet.
Het zijn van die hele simpele waarbij je met wat pinnetjes kunt aangeven of het licht uit of aan moet.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  Official ESF Kreviewer maandag 19 september 2011 @ 13:00:48 #122
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102135927
Probeer het even uit met een lamp, dan kun je het testen.
pi_102136274
quote:
7s.gif Op maandag 19 september 2011 11:43 schreef Twinky het volgende:
Okay, dan ga ik komende dagen ergens het tictacdoosje opsturen! Was vooralsnog niet van plan om ze slakken te voeren maar je weet maar nooit. Kan je dan ook slakken die je buiten vindt, erin gooien?
Wel tof als er iets gebeurt in de bak!

PM je mij je adres?

ik heb overigens vanmorgen een beetje water erbij gedaan, het zakt best snel. Nog niet ververst. Moet dat eens per week in de inwerkperiode of niet?

En wat voor voer moet er dan in? Ik was van plan vanmiddag even langs een standaard dierenwinkel te fietsen voor een netje oid om de blaadjes eruit te vissen, en daar hebben ze vast ook wel van die standaard vlokken/visvoer. Is het dat? Anders kan ik het ook op internet bestellen.
De vloeibare bacteriën waren aangeraden door de aquariummevrouw, niet zozeer om het sneller te laten verlopen (het verbaasde mij ook dat op het flesje stond dat er al na 1 dag visjes inkonden!), maar gewoon omdat het dan beter ging.

Ik zal aan die jongen vragen of de vuurgarnaaltjes nog een paar weken bij hem mogen zwemmen, dan kunnen ze over een aantal weken bij mij erin :)
Ik zal mijn adres pm'en, en ik zal er een los zakje met wat voer bij doen voor je. Hoef je dat niet apart nog te kopen :P Tijdens de inwerkperiode hoef je niet zozeer water te verversen. Gewoon de natuur z'n werk laten doen. Als je water moet toevoegen omdat het waterpijl zakt, staat dat gelijk aan waterverversing natuurlijk ;)


Mocht iemand overigens nog planten zoeken, kan ik wel wat selecteren, foto's van maken en dan kan ik gratis planten leveren (tegen verzendkosten van een pakket) zolang de voorraad strekt natuurlijk :)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  maandag 19 september 2011 @ 13:28:58 #124
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_102136699
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 13:15 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Ik zal mijn adres pm'en, en ik zal er een los zakje met wat voer bij doen voor je. Hoef je dat niet apart nog te kopen :P Tijdens de inwerkperiode hoef je niet zozeer water te verversen. Gewoon de natuur z'n werk laten doen. Als je water moet toevoegen omdat het waterpijl zakt, staat dat gelijk aan waterverversing natuurlijk ;)


Mocht iemand overigens nog planten zoeken, kan ik wel wat selecteren, foto's van maken en dan kan ik gratis planten leveren (tegen verzendkosten van een pakket) zolang de voorraad strekt natuurlijk :)
Ik heb zeker wel intresse, zoek planten die dicht begroeid zijn zeg maar.
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  maandag 19 september 2011 @ 13:31:48 #125
92409 Twinky
Little star.
pi_102136764
quote:
7s.gif Op maandag 19 september 2011 12:34 schreef Kreator het volgende:
Houdt er rekening mee dat vuurgarnaaltjes fokken als een malle. Ik zou ze zelf niet meer willen hebben. Als je iets meer uitgeeft en bv roodneusgarnalen koopt, dan krijg je tenminste geen overschot (want paren in zoutwater)

Qua voer gebruik ik zelf Sera, ben er erg tevreden over:
Garnalen: sera shrimps natural
Algeneters: sera vipachips (maar die eten ook sera shrimps voer)
Gewone vissen: sera Vipan of Vipagran.

En dan eens per week voer ik ze bevroren wormpjes oid.
Hmm. Ik moet je zeggen, ik heb niet zoveel moeite met het vrijlaten van beestjes, in de wc of in een watertje hier in de buurt. Hoe is 'als een malle?' ik wilde er niet teveel indoen, een stuk of 10 (dat schijnt het minimum te zijn), en als het er meer dan 20 worden kunnen ze beter 'ergens anders' wonen denk ik.

En stiekem ben ik ervan overtuigd dat ze toch niet overleven bij mij :{
pi_102136954
quote:
7s.gif Op maandag 19 september 2011 13:31 schreef Twinky het volgende:

[..]

Hmm. Ik moet je zeggen, ik heb niet zoveel moeite met het vrijlaten van beestjes, in de wc of in een watertje hier in de buurt. Hoe is 'als een malle?' ik wilde er niet teveel indoen, een stuk of 10 (dat schijnt het minimum te zijn), en als het er meer dan 20 worden kunnen ze beter 'ergens anders' wonen denk ik.

En stiekem ben ik ervan overtuigd dat ze toch niet overleven bij mij :{
Hmja wat moet ik hier van het bovenste gaan denken... Beesten fokken net zo als guppen. Je koopt er 5 binnen een aantal weken maanden heb je er 50. ;)
  Official ESF Kreviewer maandag 19 september 2011 @ 13:52:40 #127
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102137315
quote:
Hmm. Ik moet je zeggen, ik heb niet zoveel moeite met het vrijlaten van beestjes, in de wc of in een watertje hier in de buurt.
:{. Wat is dat nu weer voor iets raars. Dat doe je met een puppy of een kitten toch ook niet. :{.
"Vrijlaten" kun je overigens ook gewoon "doodmaken" noemen.
pi_102137336
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 13:15 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..] Als je water moet toevoegen omdat het waterpijl zakt, staat dat gelijk aan waterverversing natuurlijk ;)

niet echt ;)
bij verdamping wordt de concentratie afvalstoffen hoger, bij verversen haal je een deel afvalstoffen weg :P
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_102137517
Tijdens de indraaiperiode maakt dat niet zoveel uit..
Maar ik zie dat ik dat er niet specifiek heb bijgezet
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_102137858
quote:
15s.gif Op maandag 19 september 2011 13:52 schreef Kreator het volgende:

[..]

:{. Wat is dat nu weer voor iets raars. Dat doe je met een puppy of een kitten toch ook niet. :{.
"Vrijlaten" kun je overigens ook gewoon "doodmaken" noemen.
Ik vind 't al heel naar om een overleden vis door het toilet te spoelen. Ik zou dat echt niet kunnen met een levende.
*rilling over rug*
Je raekt an de dinge geweun.
  maandag 19 september 2011 @ 14:39:18 #131
92409 Twinky
Little star.
pi_102138506
O het is niet zo dat ik structureel vissen weggooi, liever een andere oplossing (naar iemand anders toe bijv). Als ik het teruglees lijkt dat wel zo maar meer als uiterste mogelijkheid :) zo gemeen ben ik niet hoor :P

Denk wel dat het dan misschien toch wel een goed idee is om toch andere te nemen :)
pi_102139337
quote:
15s.gif Op maandag 19 september 2011 13:52 schreef Kreator het volgende:

[..]

:{. Wat is dat nu weer voor iets raars. Dat doe je met een puppy of een kitten toch ook niet. :{.
Nee, die gaan juist het "aquarium" in.

Ik ben zelf een verwoed (roofvis)visser en heb aan de waterkant totaal geen moeite om een voorntje de kop in te slaan en die aan mijn haak te rijgen. Ik lig er dus ook absoluut niet wakker van om een vis uit mijn aquarium dood te maken.
  maandag 19 september 2011 @ 15:07:15 #133
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102139370
Tja, ik doe nooit vissen weg.
De vraag is wel een beetje. Als we een slakkenplaag hebben omdat we een paar slakken te veel hebben na er een paar te hebben uitgezet gebruiken we andere slakken om te op te eten en is het probleem opgelost, terwijl als we te veel garnalen hebben we ze niet weg mogen gooien.

Maar ik ben ook van mening dat je aquarium dieren niet hoort te doden. Het zijn ook je huisdieren, net als je kat of hond.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_102139630
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 15:07 schreef Komakie het volgende:
Maar ik ben ook van mening dat je aquarium dieren niet hoort te doden. Het zijn ook je huisdieren, net als je kat of hond.
Klopt, in principe niet. Maar soms ontkom je er niet aan bij bv een guppie-plaag, ziektes oid. Hetzelfde als je muizen hebt en de pech hebt dat je een mannetje en een vrouwtje in een kooi hebt zitten (gebeurt vaakt genoeg zonder dat men het weet).

Ook met bv. boerderijkatten werkt het zo (heb zelf jaren op een boerderij gewerkt) en ook daar moest je de jongen zo nu en dan afmaken om de kattenpopulatie beheersbaar te houden.
  Official ESF Kreviewer maandag 19 september 2011 @ 15:42:23 #135
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102140473
Bij ziekte of plaag een beestje uit z'n lijden verlossen vind ik nog wat anders dan een snelkwekende garnaal in je aquarium gooien en de overtollige beestjes door de wc spoelen.
pi_102141719
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 13:15 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

Mocht iemand overigens nog planten zoeken, kan ik wel wat selecteren, foto's van maken en dan kan ik gratis planten leveren (tegen verzendkosten van een pakket) zolang de voorraad strekt natuurlijk :)
als ik een aquarium gevonden heb zal ik je eens een PM sturen.
  maandag 19 september 2011 @ 18:33:37 #137
92409 Twinky
Little star.
pi_102147232
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 12:39 schreef Komakie het volgende:
Hmmm mijn tijdklokje doet het niet en de nieuwe ook niet :(

Ik had er 1 en die bleef hangen als hij moest overschakelen van uit naar aan, of andersom.
Als ik dan naar het motortje luisterde klonk dat ook een beetje raar dus maar een nieuwe gekocht. Nu doet die het ook niet en het motortje klinkt prima :(

Niet zo zeer een aquarium vraag, maar iemand een probleem hoe dat komt :?

Ik moet nog testen of ze het op het andere aquarium wel doen. Dan weet ik echt of ze stuk zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat die andere het niet doet.
Het zijn van die hele simpele waarbij je met wat pinnetjes kunt aangeven of het licht uit of aan moet.
ik heb een digitale en die doet het supergoed! (behalve dat hij van 'on' niet meer in 'auto' gaat als dat uit is)
-weet je zeker dat je ze goed hebt ingesteld?
-als de nieuwe het niet doet kun je nog even terug naar de winkel.
pi_102149537
quote:
15s.gif Op maandag 19 september 2011 15:42 schreef Kreator het volgende:
Bij ziekte of plaag een beestje uit z'n lijden verlossen vind ik nog wat anders dan een snelkwekende garnaal in je aquarium gooien en de overtollige beestjes door de wc spoelen.
Absoluut, maar we moeten het niet in het belachelijke trekken, wat ik vaak zie gebeuren. Ik heb discussies meegemaakt waar een vent tot op de enkels werd afgezaagd omdat hij een vis had "vermoord" en aan de andere kant was er niets aan de hand bij de vent die de verse kweek aan zijn piranha's voerde. Want dat diende plotseling een doel... :')

Ik zie binnen de aquarium bezitters vaak een selectieve verontwaardiging.
  maandag 19 september 2011 @ 19:52:25 #139
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102151214
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 19:24 schreef AchJa het volgende:

[..]

Absoluut, maar we moeten het niet in het belachelijke trekken, wat ik vaak zie gebeuren. Ik heb discussies meegemaakt waar een vent tot op de enkels werd afgezaagd omdat hij een vis had "vermoord" en aan de andere kant was er niets aan de hand bij de vent die de verse kweek aan zijn piranha's voerde. Want dat diende plotseling een doel... :')

Ik zie binnen de aquarium bezitters vaak een selectieve verontwaardiging.
Dat is inderdaad wel zo. Net als wat ik zei met die slakken :)
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  maandag 19 september 2011 @ 19:53:08 #140
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102151252
Damnit.
De tijdklok van mijn andere aquarium ook eens geprobeerd bij mijn nieuwe en dat werkte ook niet, maar nu lijkt hij het ook op mijn oude aquarium niet meer te doen :(
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_102151459
En bij een lamp? Dan zie je het echt goed :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  maandag 19 september 2011 @ 20:02:17 #142
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102151727
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 19:57 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
En bij een lamp? Dan zie je het echt goed :P
Op een lamp doet hij het ook niet :(
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_102151929
Ah ok.. Dan vrees ik toch dat je klokkie kapot is..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  maandag 19 september 2011 @ 20:14:28 #144
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102152427
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 20:05 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ah ok.. Dan vrees ik toch dat je klokkie kapot is..
Ik vrees dat er wel meer niet goed zit.
Als daadwerkelijk het klokje van mijn oude aquarium het ook niet meer doet op mijn oude aquarium....
Dan zou het wel een vreemd probleem zijn...
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  maandag 19 september 2011 @ 22:40:24 #145
271634 Lon3
Lone! Lone! Lone! Lone!
pi_102161631
Check op sluiting. Alles wat je aansluit doet het daarna niet meer dat is een teken voor mij dat het overbelast is geraakt en doorgebrand. Kijk uit dat je zelf niet aan de stroom komt te hangen.

Zijn het geaarde stopcontacten
Het is Lon3 de 3 hoort bij mijn naam. Spreek uit als een E... Dus LonE...herhaal! LonE....LLooonnnnnEEEEEEEEE
  maandag 19 september 2011 @ 22:44:30 #146
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102161886
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2011 22:40 schreef Lon3 het volgende:
Check op sluiting. Alles wat je aansluit doet het daarna niet meer dat is een teken voor mij dat het overbelast is geraakt en doorgebrand. Kijk uit dat je zelf niet aan de stroom komt te hangen.

Zijn het geaarde stopcontacten
Dat sowieso, maar ik ben ook een beetje bang dat het dat is.
Ik heb een grote stekkerdoos onder de kast liggen waar ook de tv, stereo, etc op aangesloten zit. Daar zit dan weer een stekkerdoos aan vast voor alles wat met het aquarium te maken heeft. Niet de meest geweldige oplossing, maar ik heb niet echt een ander stopcontact in de buurt.
Wel apart dat verder alles gewoon nog werkt. Ook het ding zelf doet het nog gewoon. Je hoort hem ook tikken zeg maar.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  Official ESF Kreviewer dinsdag 20 september 2011 @ 08:48:32 #147
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102169887
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 19:24 schreef AchJa het volgende:
Ik zie binnen de aquarium bezitters vaak een selectieve verontwaardiging.
Dat ben ik wel met je eens. Ik probeerde alleen duidelijk te maken dat als je vooraf de keus hebt, dat je beter iets kunt kiezen dat bij je past, dan dat je achteraf allerlei dieren moet 'wegdoen'.
Ik vind het bij elke hobby met dieren belangrijk dat mensen éérst nadenken en dán kopen. Dat scheelt veel dierenleed en ellende.

Anyway.

Mijn bak gaat uitstekend op het moment. Geen blauwalg meer, de planten groeien als kool (ook dankzij een dopje profito per week) en de meeste vissen zijn wel op hun maximale grootte. Als ik de ruit vd week heb schoongemaakt zal ik weer eens wat foto's maken.
  dinsdag 20 september 2011 @ 09:34:29 #148
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102170997
Gelukkig doet de tijdklok van mijn andere aquarium het op dat aquarium nog wel :) blijkbaar was ik iets te vroeg met mijn conclusies.

Lost nog niet het andere probleem op, maar gelukkig is hij niet kapot.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  Official ESF Kreviewer dinsdag 20 september 2011 @ 09:44:48 #149
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102171277
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 09:34 schreef Komakie het volgende:
Gelukkig doet de tijdklok van mijn andere aquarium het op dat aquarium nog wel :) blijkbaar was ik iets te vroeg met mijn conclusies.

Lost nog niet het andere probleem op, maar gelukkig is hij niet kapot.
Mijn ervaring is wel dat de goedkope tijdklokken met die pinnetjes een stuk betrouwbaarder zijn dan de digitale. Heb 4 analoge draaien en die draaien gewoon door. 2 digitale zijn allebei vrij snel stuk gegaan.
  dinsdag 20 september 2011 @ 11:30:46 #150
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102174076
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 september 2011 09:44 schreef Kreator het volgende:

[..]

Mijn ervaring is wel dat de goedkope tijdklokken met die pinnetjes een stuk betrouwbaarder zijn dan de

digitale. Heb 4 analoge draaien en die draaien gewoon door. 2 digitale zijn allebei vrij snel stuk gegaan.
Ik gebruik ook altijd die analoge. Ik heb een keer een digitale gehad en die ging ook stuk. Sindsdien een analoge en werkt altijd als een zonnetje. Eigenlijk die van het nieuwe aquarium ook, behalve dan het schakelen. Draaien doet hij verder wel prima. Het is net alsof hij niet genoeg kracht heeft ofzo
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_102184646
Oh Achja gij vuile dierenbeul!
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
  dinsdag 20 september 2011 @ 18:11:54 #152
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102188118
Ik heb een andere stekkerdoos neergelegd en deze rechtstreeks op een stopcontact aangesloten en alles werkt weer naar behoren. :)
Zelfs de tijdklok waarvan ik dacht dat hij stuk was werkt weer als een zonnetje :')
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_102209853
Ik meld me ook weer even.
Gister een klein drama hier.. Lag opeens een plas water voor het aquarium en aangezien het geen klein bakkie is, flitsten de doemscenario's al voorbij..
Na veel gedoe een gedeelte van de ombouw er voor weg te hebben gesloopt op zoek naar het lek.
Water kwam niet van boven, randen waren droog en nergens beschadigingen te zien. Vissen waren ook de hele avond al vrij rustig, dus daar kon het ook niet aan liggen.
Uiteindelijk hebben we dus niets kunnen vinden, ombouw ligt er nog steeds vanaf, just in case.
Nu maar heel hard hopen dat het eenmalig was en er verder niets aan de hand is. Heb weinig zin in 1000liter water in de woonkamer.
We always long for the forbidden things, and desire what is denied us.
pi_102210310
extern filter + slangen nagekeken? (als je die hebt natuurlijk ;) )
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_102210606
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 10:12 schreef Leipo666 het volgende:
extern filter + slangen nagekeken? (als je die hebt natuurlijk ;) )
uiteraard zijn die nagekeken, maar in de hoek waar het water vandaan kwam zit verder niets.
het biologisch filter staat in een andere ruimte en de buizen er naartoe lopen niet direct langs de plek van het water..
We always long for the forbidden things, and desire what is denied us.
pi_102210711
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 10:25 schreef Cecelia het volgende:

[..]

uiteraard zijn die nagekeken, maar in de hoek waar het water vandaan kwam zit verder niets.
het biologisch filter staat in een andere ruimte en de buizen er naartoe lopen niet direct langs de plek van het water..
maar water kan bewegen en het spoor ernaartoe kan al opgedroogt zijn zodat je alleen nog het plasje ziet ;)

maar hopelijk vind je de verklaring en blijkt het iets simpels te zijn :Y
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_102211011
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 10:29 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

maar water kan bewegen en het spoor ernaartoe kan al opgedroogt zijn zodat je alleen nog het plasje ziet ;)

maar hopelijk vind je de verklaring en blijkt het iets simpels te zijn :Y
haha, ik weet het maar al te goed.. :)
toen we onze arowana en pauwogen nog hadden lag er regelmatig een plas water bij het aquarium. in het begin schrok ik me dood, bang dat er ergens een lek zat. nee, bleek dat de arowana 's nachts veel sprong en zo klotste het water over de rand.
We always long for the forbidden things, and desire what is denied us.
  woensdag 21 september 2011 @ 12:38:02 #158
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102214653
Ik had gisteren een sterfgeval in mijn aquarium. Het zat er al tijden aan te komen omdat hij steeds minder snel ging zwemmen, maar hij bleef het volhouden. Nu was het toch echt over.
Mijn vriendin blij want die had echt helemaal niets met die vis :')

Btw, ik heb een algeneter in mijn bak zitten en die zit echt al maanden op dezelfde plek op een stuk hout ergens weg gestopt. Ik zie hem echt nooit bewegen. Ik dacht gisteren van ik geef hem een zetje, kijken of hij nog leeft. En gelijk weg zwemmen. Hij doet het dus nog :P
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_102236181
ik heb een aquarium
hij moet nog gebracht worden maar dan heb ik een Juwel 60x30x30 compleet met verlichting,luchtpomp, filter.
grind(zwart) is onderweg. nu nog ergens plantjes vandaan halen en dan kan er opgestart worden.

en nu verder.
welke dingen moet ik echt in hebben voor een aquarium?
achterwand(poster)
thermometer
visnetje
tijdklok
ornamenten(hout/stenen)
...

[ Bericht 2% gewijzigd door loecje op 21-09-2011 22:26:43 ]
  Official ESF Kreviewer woensdag 21 september 2011 @ 22:53:20 #160
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102243245
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 20:57 schreef loecje het volgende:
en nu verder.
welke dingen moet ik echt in hebben voor een aquarium?
achterwand(poster)
thermometer
visnetje
tijdklok
ornamenten(hout/stenen)
...
Planten.

En vissen. B-).
pi_102244159
planten staat daarboven al genoemd ;)

en bewoners vergeet ik natuurlijk niet. maar daar kan ik nog even over nadenken.
dat weet ik ook nog niet precies. eerst slakken en verder waarschijnlijk vuurtetra. verder nog geen idee
  Official ESF Kreviewer donderdag 22 september 2011 @ 08:49:38 #162
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102251213
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 23:08 schreef loecje het volgende:
planten staat daarboven al genoemd ;)

en bewoners vergeet ik natuurlijk niet. maar daar kan ik nog even over nadenken.
dat weet ik ook nog niet precies. eerst slakken en verder waarschijnlijk vuurtetra. verder nog geen idee
Volgens mij verder wel aardig compleet. :). Maak je wat foto's van de opbouw en als het af is? Is altijd leuk.
  donderdag 22 september 2011 @ 09:14:15 #163
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102251715
Voer ;)

Iets van een krabbertje om eventueel alg en andere viezigheid van het glas af te halen is ook wel handig. Dat kan zo'n magneet dingetje zijn. Die werken als er nog bijna niets op zit. Of een soort ruwe spons. Die werkt goed als het wat hardnekkiger is.
Of een echt setje. Dat gebruik ik op dit moment en werkt echt perfect. Zit een (metalen) krabber bij voor als het echt een probleem wordt en hardnekkig is en een wat zachtere als er maar een beetje op zit. Het setje is iets duurder dan de andere oplossingen (kost een tientje ofzo), maar ik ben er in ieder geval heel blij mee. :)

Een stuk hout is meestal ook wel aan te bevelen in het aquarium voor je ph waarde.
Een stuk steen hoeft niet, maar kan leuk zijn ter decoratie.

Dan ben je wel echt compleet denk ik. :)
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  Official ESF Kreviewer donderdag 22 september 2011 @ 09:17:03 #164
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102251784
Die metalen krabber moet ik ook maar eens aanschaffen.
pi_102251936
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 20:57 schreef loecje het volgende:
ik heb een aquarium
hij moet nog gebracht worden maar dan heb ik een Juwel 60x30x30 compleet met verlichting,luchtpomp, filter.
grind(zwart) is onderweg. nu nog ergens plantjes vandaan halen en dan kan er opgestart worden.

en nu verder.
welke dingen moet ik echt in hebben voor een aquarium?
Afhankelijk van wat je erin wilt houden, een verwarmingselement?

Weet je al wanneer hij gebracht wordt?
"The problem with common sense is that most people are morons."
  donderdag 22 september 2011 @ 09:31:10 #166
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102252084
Ik heb voor het eerst een paar vissen in het aquarium :)

2 Apistogramma cacatuoides (mannetje en een vrouwtje)

10 paarse tetra'tjes (naam begint met Fred, maar verder kan ik het niet vinden op internet |:( misschien dat iemand het weet)
5 Kardinaaltjes

De Apistogramma's wilde ik hebben, ik vind het echt super coole vissen. Zien er echt een beetje uit als punkers. Alleen is het misschien wat jammer dat het er maar 2 zijn terwijl ze in een harem kunnen worden gehouden. Misschien volgende week er nog een paar vrouwtjes bij.

De Tetra'tjes wilde mijn vriendin graag hebben dus daar kon ik weinig aan veranderen. :P Eigenlijk was het een setje van 8, maar de verkoper had er 10 te pakken en toen kregen we er 2 gratis bij. Toch wel aardig :)

De kardinaaltjes kwam mijn moeder ineens gisteravond mee aanzetten. Met de Apistogramma's moet het geen probleem zijn (heerlijk rustige visjes :) ), maar in het begin gingen de paarse tetra's even achter ze aan. Volgens mij worden die ook net iets groter.

Ik had een foto van mijn aquarium genomen voor de verkoper en ik kreeg de complimenten. Hij dacht dat mijn planten nep waren, zo mooi groen waren ze :)
Uiteindelijk voor deze vissen gekozen. Op aanraden van de verkoper komen er in het weekend nog een paar visjes bij. Zo wordt het niet gelijk heel erg druk in de bak zodat de vissen wat beter kunnen wennen. Dan wil ik er nog wat "grondwerk" bij hebben en er was nog een vis die bij mijn huidige bestand past die ik echt super mooi vind, maar een mooiere versie komt daar pas vrijdag van binnen dus daar heb ik bewust nog even mee gewacht.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  donderdag 22 september 2011 @ 09:32:37 #167
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102252107
quote:
5s.gif Op donderdag 22 september 2011 09:17 schreef Kreator het volgende:
Die metalen krabber moet ik ook maar eens aanschaffen.
Ik heb het een half jaar geleden gedaan toen ik wat meer last van alg kreeg (nog steeds een probleem :( )
De verkoper prees het mij aan en ik was een beetje sceptisch aangezien het duurder was dan een standaard dingetje, maar ik heb nog geen moment spijt gehad van de aankoop :)
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_102252405
Apistogramma's vind ik tof. Overweeg zelf ook een koppeltje of harem, afhankelijk van het type, te nemen. Ben nog aan het uitzoeken welke in mijn toekomstige biotoop zouden passen.

Welke vis is het je die vrijdag binnenkomt?
"The problem with common sense is that most people are morons."
  donderdag 22 september 2011 @ 09:48:07 #169
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102252421
Btw, we waren gisteren in de winkel en daar stond een klein zee aquarium.
Aangezien we een beetje uitgekeken zijn op ons eigen aquarium en er ook voorlopig nog geen aanvullende vissen voor kopen (mocht er 1 sterven) had ze ineens het idee dat we daar wel een zee aquarium van konden maken. Ze zag natuurlijk zo'n anamoonvisje zwemmen en was verkocht :')

Op zich natuurlijk een prachtig plan en de verkoper was helemaal enthousiast. Begon gelijk uit te leggen en te vertellen.
Een beetje jammer dat er een prijskaartje aan hangt van zo'n 200/300 euro. Alleen voor de bak zonder vissen :')

Het klinkt trouwens wel heel leuk en onderhoudstechnisch lijkt het ook nog wel te doen. Het is niet eens zo veel meer dan normaal gesproken. Alleen moet je het water een stuk beter in de gaten houden.
Dus nog een projectje voor de toekomst. :)
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  donderdag 22 september 2011 @ 09:53:35 #170
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102252530
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 09:46 schreef Lolaatje het volgende:
Apistogramma's vind ik tof. Overweeg zelf ook een koppeltje of harem, afhankelijk van het type, te nemen. Ben nog aan het uitzoeken welke in mijn toekomstige biotoop zouden passen.

Welke vis is het je die vrijdag binnenkomt?
Ik vind ze er gruwelijk vet uit zien :)
Ze zijn bij mij nog wel redelijk klein. Het mannetje is maar iets van 4cm. Terwijl die 8cm kan worden. Vrouwtje is nog kleiner. Ik denk dat als ze wat groter zijn dat het nog leuker wordt :P

Ik weet niet hoe die vis van vrijdag heet. Hij lijkt een klein beetje op de apistogramma, maar was een beetje doorzichtig met wat verschillende felle kleuren er doorheen. Zag er heel cool uit en de verkoper zei dat hij vrijdag een serie binnen krijgt die nog meer kleur hebben :)
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  Official ESF Kreviewer donderdag 22 september 2011 @ 10:01:26 #171
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102252700
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 09:48 schreef Komakie het volgende:
Btw, we waren gisteren in de winkel en daar stond een klein zee aquarium.
Aangezien we een beetje uitgekeken zijn op ons eigen aquarium en er ook voorlopig nog geen aanvullende vissen voor kopen (mocht er 1 sterven) had ze ineens het idee dat we daar wel een zee aquarium van konden maken. Ze zag natuurlijk zo'n anamoonvisje zwemmen en was verkocht :')

Op zich natuurlijk een prachtig plan en de verkoper was helemaal enthousiast. Begon gelijk uit te leggen en te vertellen.
Een beetje jammer dat er een prijskaartje aan hangt van zo'n 200/300 euro. Alleen voor de bak zonder vissen :')

Het klinkt trouwens wel heel leuk en onderhoudstechnisch lijkt het ook nog wel te doen. Het is niet eens zo veel meer dan normaal gesproken. Alleen moet je het water een stuk beter in de gaten houden.
Dus nog een projectje voor de toekomst. :)
...staar je niet blind op een paar honderd euro voor het glas. Het is echt veel en veel meer werk dan een zoetwaterbak. Ook veel gevoeliger. Zo moet je bv eerst een paar maanden indraaien voordat er vissen in kunnen, is het zout water vrij duur (en de rest ook) en moet je veel meer waarden in de gaten houden. Koraal is stervensduur en is moeilijk in leven te houden.
Als het écht een hobby is waar je veel tijd en geld in wil steken is het wel de moeite waard, maar je moet niet denken dat het bijna hetzelfde is als zoet.

Heb zelf ook maanden ingelezen in de materie en ben uiteindelijk afgehaakt vanwege de kosten en het onderhoud.
Er zijn wel wat leuke fora waar veel informatie op terug te vinden is. Mocht je eraan willen beginnen raad ik wel aan wat boekjes te lezen en sites af te struinen. Er is veel mogelijk, maar het kan je ook afschrikken.
pi_102252942
Ook wel bijzonder dat die verkoper het afschildert alsof er niet veel meer bij komt kijken dan een zoetwateraquarium. En het loopt ook echt fors op qua kosten.
"The problem with common sense is that most people are morons."
pi_102253355
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 09:31 schreef Komakie het volgende:
Ik heb voor het eerst een paar vissen in het aquarium :)
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 09:48 schreef Komakie het volgende:
Aangezien we een beetje uitgekeken zijn op ons eigen aquarium en er ook voorlopig nog geen aanvullende vissen voor kopen (mocht er 1 sterven) had ze ineens het idee dat we daar wel een zee aquarium van konden maken.
:?
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  donderdag 22 september 2011 @ 10:31:40 #174
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102253389
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 10:12 schreef Lolaatje het volgende:
Ook wel bijzonder dat die verkoper het afschildert alsof er niet veel meer bij komt kijken dan een zoetwateraquarium. En het loopt ook echt fors op qua kosten.
Oh het is niet zo dat hij doet alsof het niet meer werk is dan een zoetwater aquarium, maar het viel mij mee met het onderhoud.

Die 300 euro was trouwens alleen voor de inhoud van de bak, niet eens voor de bak zelf en dan hebben we het over een aquarium van 54 liter. Als je een speciale bak er voor gaat kopen ben je gelijk nog echt een heel stuk duurder uit.

Zout water duur vond ik wel meevallen. Iets meer dan 10 euro voor een emmer en daar schijn je best lang mee te kunnen doen als je het over een dergelijk kleine bak hebt.

Hij had het over in laten draaien van ongeveer 6 weken. Afhankelijk wanneer de alg weg is.

Koraal verkocht hij per stuk voor een vaste prijs. Dus ook duurdere koralen zijn dezelfde prijs.

Wat kosten betreft heeft hij het helemaal uitgelegd en is het een stuk duurder dan zoetwater. Wat onderhoud betreft heeft hij ook het nodige vertelt en ik vond het meevallen. Ik had gewoon verwacht dat het nog meer zou zijn.

En natuurlijk moet hij het wel een beetje aanprijzen. Anders verkoopt hij ook niets. Het is en blijft een verkoper natuurlijk he ;)
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  donderdag 22 september 2011 @ 10:32:57 #175
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102253417
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 10:30 schreef Leipo666 het volgende:

[..]


[..]

:?
Ik heb er 2 ;)

Die duide ik aan als "mijn" aquarium, maar dat was een beetje krom eigenlijk. Ik bedoelde het kleine aquarium. Het grote aquarium zitten nu voor het eerst vissen in :)
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  Official ESF Kreviewer donderdag 22 september 2011 @ 10:45:35 #176
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102253731
Nu ja. Staar je niet blind op 1 verkoper. That's all.
pi_102255317
quote:
14s.gif Op donderdag 22 september 2011 08:49 schreef Kreator het volgende:

[..]

Volgens mij verder wel aardig compleet. :). Maak je wat foto's van de opbouw en als het af is? Is altijd leuk.
foto's gaan er zeker komen.
voor mezelf ook leuk om te zien hoe alles groeit en verandert :)

quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 09:14 schreef Komakie het volgende:
Voer ;)

Iets van een krabbertje om eventueel alg en andere viezigheid van het glas af te halen is ook wel handig. Dat kan zo'n magneet dingetje zijn. Die werken als er nog bijna niets op zit. Of een soort ruwe spons. Die werkt goed als het wat hardnekkiger is.
Of een echt setje. Dat gebruik ik op dit moment en werkt echt perfect. Zit een (metalen) krabber bij voor als het echt een probleem wordt en hardnekkig is en een wat zachtere als er maar een beetje op zit. Het setje is iets duurder dan de andere oplossingen (kost een tientje ofzo), maar ik ben er in ieder geval heel blij mee. :)

Een stuk hout is meestal ook wel aan te bevelen in het aquarium voor je ph waarde.
Een stuk steen hoeft niet, maar kan leuk zijn ter decoratie.

Dan ben je wel echt compleet denk ik. :)
voer al voordat de vissen er zijn? en welk voer want ik stond voor een schap met zoveel soorten...
iets om de alg te verwijderen ben ik vergeten op het lijstje 8)7 zo'n magneetding werd mij afgeraden, daar kan steentjes/zand tussen komen en krassen veroorzaken.

hout wil ik er zeker in hebben, maar ben nog geen mooi (betaalbaar) stuk tegen gekomen.

quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 09:24 schreef Lolaatje het volgende:

[..]

Afhankelijk van wat je erin wilt houden, een verwarmingselement?

Weet je al wanneer hij gebracht wordt?
ik wil eerst even afwachten wat de temperatuur is zonder verwarmingselement. mijn studio is altijd rond de 20 graden en dan de warme van de verlichting er nog bij...

ik heb nog geen bericht wanneer het aquarium gebracht gaat worden.
  Official ESF Kreviewer donderdag 22 september 2011 @ 11:53:47 #178
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102255475
Als je tropische vissen neemt zou ik wel een verwarmingselement nemen. Dan heb je de temperatuur redelijk stabiel op 26 tot 29 graden en dat is toch wat ze wel nodig hebben.
Maar het is wel geheel afhankelijk van de soort vis die je gaat kiezen.

Voer zou ik ook pas halen als je de vissen haalt. Sera heeft goed spul.

Hout is gewoon duur. Kwaliteitsspul dat niet enorm gaat afgeven of uit elkaar valt na een week (Afgezaagde stronken uit bv Drentse veengebieden) kost wel wat meer, maar levert ook meer plezier op. Ik heb er een stuk van 42 euro in liggen. Is overigens wel een stuk van een meter lang. Belachelijk natuurlijk voor een stuk hout, maar ja.
pi_102256710
quote:
7s.gif Op donderdag 22 september 2011 11:53 schreef Kreator het volgende:
Als je tropische vissen neemt zou ik wel een verwarmingselement nemen. Dan heb je de temperatuur redelijk stabiel op 26 tot 29 graden en dat is toch wat ze wel nodig hebben.
Maar het is wel geheel afhankelijk van de soort vis die je gaat kiezen.

Zeker 's nachts in de winter loopt de temperatuur van een niet-al-te-groot-bakje redelijk snel terug. Dat vinden vissen meestal niet zo fijn.
Je raekt an de dinge geweun.
pi_102256755
ook als de temperatuur in de kamer stabiel blijft? bij mij is het overdag en snachts ongeveer even warm. daar valt weinig aan te regelen.
pi_102258125
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 09:31 schreef Komakie het volgende:

10 paarse tetra'tjes (naam begint met Fred, maar verder kan ik het niet vinden op internet |:( misschien dat iemand het weet)
Boehlkea fredcochui (blauwe tetra)? Het kwam me bekend voor, ze staan op mijn lijstje als mogelijke schoolvis.
"The problem with common sense is that most people are morons."
  donderdag 22 september 2011 @ 13:24:59 #182
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102258170
quote:
7s.gif Op donderdag 22 september 2011 10:45 schreef Kreator het volgende:
Nu ja. Staar je niet blind op 1 verkoper. That's all.
Doe ik ook niet. Op het moment dat ik daar echt voor zou gaan, zou ik sowieso nog aardig wat informatie in winnen. Het is alleen een eerste kennismaking, of misschien zelfs orientatie, maar voorlopig komt er nog helemaal niets :P
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_102258842
Messina, weet jij een goede aquariumzaak in het noorden?

Hier in Assen zit Klaas Tilman, weet niet of je die kent maar ik vind het een wat aparte zaak. Ze hebben op zich best wat keuze en ook veel spullen voor aquaria, maar kreeg wel wat bijzondere adviezen en informatie. De vissen zitten er de ene keer beter bij dan de andere keer.
"The problem with common sense is that most people are morons."
pi_102259932
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 12:36 schreef loecje het volgende:
ook als de temperatuur in de kamer stabiel blijft? bij mij is het overdag en snachts ongeveer even warm. daar valt weinig aan te regelen.
In dat geval zal het wel loslopen natuurlijk. Wij verwarmen onze kamers 's nachts niet dus 's nachts wil het nog wel eens onder de 10 graden worden als het hard vriest. ;) Maar 20 graden is een koudwaterbak, tropische vissen kun je dan volgens mij compleet vergeten.

quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 13:47 schreef Lolaatje het volgende:
Messina, weet jij een goede aquariumzaak in het noorden?

Hier in Assen zit Klaas Tilman, weet niet of je die kent maar ik vind het een wat aparte zaak. Ze hebben op zich best wat keuze en ook veel spullen voor aquaria, maar kreeg wel wat bijzondere adviezen en informatie. De vissen zitten er de ene keer beter bij dan de andere keer.
Ik ken die zaak niet, maar wil er nu je erover begint wel graag eens kijken ;)

Ikzelf haal mijn vissen altijd bij Frits Kuiper (Groningen-stad). Goed advies (en dat is me heel wat waard), nog nooit een zieke vis mee naar huis gehad. Het is er wel wat klein en benauwd. De vissen worden wel goed gehouden. Plantjes in de bakken, etc.

In Appingedam zit Het Aquariumhuis. Daar ben ik 1 keer geweest. Het advies daar is wat minder. De jongeman was ons aan het helpen en liep tussendoor gewoon weg om uitgebreid te gaan staan kletsen met een wat oudere man. Dat vond ik niet zo klantvriendelijk, maar het is maar een momentopname. Na ruim 10 minuten zijn we dus ook gewoon weggelopen. :P
Het voordeel van Het Aquariumhuis is dat het wat groter en lichter is opgezet allemaal. Veel bakken, maar veel van hetzelfde. Sommige bakken hebben KNALrood licht. Weet niet wat de bedoeling daarvan is.

Dan heb je nog Discus Dierenriem (Groningen-stad). Zoals de naam doet vermoeden verkopen ze bij deze dierenwinkel vissen, waaronder discussen. Ondanks dat alles er heel goed uitziet (gezond, plantjes in de bakken, schoon) heb ik er nog nooit een vis gekocht.

En dan de Hornbach. Don't buy there. Drijven regelmatig dode vissen rond. En het personeel haalt z'n schouders ervoor op. Brr.
Je raekt an de dinge geweun.
pi_102267234
Dank je wel voor de informatie, dan ga ik binnenkort eens naar Frits Kuiper. Heb even op zijn site gekeken, maar die is niet zo uitgebreid. En als ik toch in Groningen ben, zal ik ook even bij Discus Dierenriem kijken.

Eerst maar eens een aquarium in huis hebben en indraaien. Had een geschikte gezien op Marktplaats, maar na de eerste mail reageert de verkoper niet meer dus die zal wel verkocht zijn. Inmiddels achter een andere aan gemaild, ben benieuwd. Heb nu echt wel zin om te beginnen.
"The problem with common sense is that most people are morons."
  donderdag 22 september 2011 @ 19:04:12 #186
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_102269171
Vandaag dit bakje gezien:

Lijkt me wel leuk om eens te kijken of zeewateraquaristiek echt wat voor me is zonder teveel kosten. Nano blijkt daarentegen wel lastig te zijn, en ik zie geen verwarming/koeling.

Iemand ideeen of ervaringen met deze bak?

http://www.aquariumtoebeh(...)-yasha-nano-reeftank
pi_102271192
Noooo na 1 week al!



En deze plantjes (links) zijn unhappy. Ze lieten ook steeds los dus ze zitten nu wat steviger en dieper in het zand. Hebben jullie enig idee? Ze hebben wel weer voedsel gehad vandaag!

pi_102272215
Frits Kuiper ben ik vorige week ook geweest.
ze waren toen allemaal druk bezig dus heb alleen wat rondgekeken. maar bijna zeker dat mijn vissen daar vandaan gaan komen. ziet er daar allemaal goed uit, hoor er goede dingen over en zit op loopafstand.

deze week bij de hornbach geweest. goed genoeg voor spullen maar vissen zou ik daar niet kopen. geen dode vissen gezien maar daar is ook alles mee gezegd.
morgen staat Discus Dierenriem op de planning.
en dan heb ik volgens mij alles in groningen stad bezocht. dan kan ik een beetje vergelijken waar ik wat wil kopen.

quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 14:20 schreef Messina het volgende:

[..]

In dat geval zal het wel loslopen natuurlijk. Wij verwarmen onze kamers 's nachts niet dus 's nachts wil het nog wel eens onder de 10 graden worden als het hard vriest. ;) Maar 20 graden is een koudwaterbak, tropische vissen kun je dan volgens mij compleet vergeten.
tja bij mij is het 1 grote ruimte die ook nog eens goed geïsoleerd is, ik heb de verwarming amper aan en toch blijft het lekker warm.
tropisch hoeft van mij niet perse. ik heb toch nog geen vissen uitgezocht dus ik denk dat ik het visbestand aanpas op de temperatuur.
  donderdag 22 september 2011 @ 22:14:54 #189
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102279290
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 13:23 schreef Lolaatje het volgende:

[..]

Boehlkea fredcochui (blauwe tetra)? Het kwam me bekend voor, ze staan op mijn lijstje als mogelijke schoolvis.
Ja die inderdaad :D

Je moet trouwens wel de juiste betichting in de bak hebben. Van paarse verlichting worden ze vrij flets.

Wij hebben een witte en een paarse lamp en als ze onder de ene zwemen zijn ze heel mooi paars/blauw en onder de andere lamp zijn ze vrij wittig. Als ik me niet vergis gaat de witte lamp het beste.

[ Bericht 20% gewijzigd door Komakie op 22-09-2011 23:24:54 ]
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_102279446
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:10 schreef loecje het volgende:
tja bij mij is het 1 grote ruimte die ook nog eens goed geïsoleerd is, ik heb de verwarming amper aan en toch blijft het lekker warm.
tropisch hoeft van mij niet perse. ik heb toch nog geen vissen uitgezocht dus ik denk dat ik het visbestand aanpas op de temperatuur.
goudvissen zijn ook leuk, maar met alleen maar een verwarminkje kun je volgens mij zoooveel meer!

[ Bericht 0% gewijzigd door Twinky op 22-09-2011 22:24:39 ]
  donderdag 22 september 2011 @ 23:34:13 #191
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102283907
Goudvissen zou ik vrij snel op uitgekeken raken. met een verwarming gaat er inderdaad gelijk gaat er gelijk een wereld extra open :)
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_102285095
nee geen goudvissen. daar is mijn aquarium ook te klein voor
ik ga tijdens het opstarten in de gaten houden welke temperatuur het water heeft. ik kan er altijd nog verwarming erbij kopen.

[ Bericht 11% gewijzigd door loecje op 23-09-2011 12:11:28 ]
  Official ESF Kreviewer vrijdag 23 september 2011 @ 08:45:01 #193
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102288997
quote:
4s.gif Op donderdag 22 september 2011 19:48 schreef Twinky het volgende:
Noooo na 1 week al!
En deze plantjes (links) zijn unhappy. Ze lieten ook steeds los dus ze zitten nu wat steviger en dieper in het zand. Hebben jullie enig idee? Ze hebben wel weer voedsel gehad vandaag!
Er zijn van die tabletjes die je in het zand kunt steken als extra voeding. Je kunt ook kleibolletjes gebruiken. Zelf geen ervaring met klei maar hoor er goede dingen over. Je hebt namelijk een zandbodem en dan hebben ze zeker in het begin wat extra stimulans nodig om de wortels te laten groeien.
Wat voor voedsel voer je? Mijn ervaring is dat Profito goed werkt.

Alg verdwijnt als het goed is vanzelf weer. Iedereen heeft zo'n piek in het begin. Meet in het begin gewoon wekelijks je water en voeg eventueel na een paar weken iets toe om een probleem op te lossen. :)

Mooi gras trouwens.
  Official ESF Kreviewer vrijdag 23 september 2011 @ 08:45:45 #194
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102289011
quote:
7s.gif Op donderdag 22 september 2011 22:17 schreef Twinky het volgende:

[..]

goudvissen zijn ook leuk, maar met alleen maar een verwarminkje kun je volgens mij zoooveel meer!
Klopt. En het kost maar een tientje ofzo.
  vrijdag 23 september 2011 @ 09:09:05 #195
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102289517
quote:
9s.gif Op vrijdag 23 september 2011 08:45 schreef Kreator het volgende:

[..]

Er zijn van die tabletjes die je in het zand kunt steken als extra voeding. Je kunt ook kleibolletjes gebruiken. Zelf geen ervaring met klei maar hoor er goede dingen over. Je hebt namelijk een zandbodem en dan hebben ze zeker in het begin wat extra stimulans nodig om de wortels te laten groeien.
Wat voor voedsel voer je? Mijn ervaring is dat Profito goed werkt.

Alg verdwijnt als het goed is vanzelf weer. Iedereen heeft zo'n piek in het begin. Meet in het begin gewoon wekelijks je water en voeg eventueel na een paar weken iets toe om een probleem op te lossen. :)

Mooi gras trouwens.
Ik heb een plant een keer zo'n kleinbolletje gevoerd van de week, maar ik heb geen idee of het werkt, of dat het uberhaupt wel zin heeft :P
Ik heb gewoon een bodem van steentjes. Er staat alleen bij dat het ook voor een uitgeputte voedingsbodem is, dus ik weet niet of het zin heeft.
Ik had ze alleen liggen omdat ik ze gekregen heb van de vorige eigenaar van het aquarium, dus probeer ik wat dingetjes uit. Bij dit soort dingen is het in ieder geval zo dat baat het niet, schaadt het niet.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_102289817
kleibollen helpen zeker, maar dan wel bij planten die hun voeding via de wortels binnenhalen en dat zijn voornamelijk de moerasplanten. de echte waterplanten halen hun voeding uit het water en gebruiken hun wortels alleen voor houvast. Deze laatste planten hebben dan ook veel meer aan vloeibare plantenvoeding opgelost in het water :)

dus bijvoorbeeld:
echinodorus en cryptocoryne's hebben baat bij kleibollen
waterpest en cabomba hebben baat bij vloeibare bemesting
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_102290376
eigenlijk zou je dan een combi van vloeibaar en kleibollen moeten gebruiken.
wat voor kleibollen zijn dat? volgens mij liggen er bij mn ouders nog groeibollen voor de vijver. zou je die ook kunnen gebruiken?

[ Bericht 3% gewijzigd door loecje op 23-09-2011 09:59:03 ]
  vrijdag 23 september 2011 @ 10:03:14 #198
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102290667
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 09:22 schreef Leipo666 het volgende:
kleibollen helpen zeker, maar dan wel bij planten die hun voeding via de wortels binnenhalen en dat zijn voornamelijk de moerasplanten. de echte waterplanten halen hun voeding uit het water en gebruiken hun wortels alleen voor houvast. Deze laatste planten hebben dan ook veel meer aan vloeibare plantenvoeding opgelost in het water :)

dus bijvoorbeeld:
echinodorus en cryptocoryne's hebben baat bij kleibollen
waterpest en cabomba hebben baat bij vloeibare bemesting
Hmmm dan heb ik er een paar die volgens mij voeding uit het water halen en een paar die voeding uit de bodem halen. Ik geloof dat ik een echinodorus heb en nog een andere. 1 met dikke kleine blaadjes. Ging ook met wortels in de grond dus volgens mij moet die er ook wel baat bij hebben.

In mijn andere aquarium heb ik een plant waarvan ik er redelijk zeker van ben dat hij meer aan vloeibaar heeft. Waar ik gelukkig ook nog wat van heb liggen :)
Ik heb echt zo belachelijk veel spullen bij dat aquarium gekregen :D
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_102294228
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:10 schreef loecje het volgende:
Frits Kuiper ben ik vorige week ook geweest.
ze waren toen allemaal druk bezig dus heb alleen wat rondgekeken. maar bijna zeker dat mijn vissen daar vandaan gaan komen. ziet er daar allemaal goed uit, hoor er goede dingen over en zit op loopafstand.

deze week bij de hornbach geweest. goed genoeg voor spullen maar vissen zou ik daar niet kopen. geen dode vissen gezien maar daar is ook alles mee gezegd.
morgen staat Discus Dierenriem op de planning.
en dan heb ik volgens mij alles in groningen stad bezocht. dan kan ik een beetje vergelijken waar ik wat wil kopen.

[..]

tja bij mij is het 1 grote ruimte die ook nog eens goed geïsoleerd is, ik heb de verwarming amper aan en toch blijft het lekker warm.
tropisch hoeft van mij niet perse. ik heb toch nog geen vissen uitgezocht dus ik denk dat ik het visbestand aanpas op de temperatuur.
Pas ook op met plantjes, sommige planten willen niet zo goed bij 20 graden. Er zijn er zat die het wel prima doen in een niet-tropische bak, maar je zult het wel even moeten benadrukken bij de LFS :)

quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 23:34 schreef Komakie het volgende:
Goudvissen zou ik vrij snel op uitgekeken raken. met een verwarming gaat er inderdaad gelijk gaat er gelijk een wereld extra open :)
Goudvissen zijn geweldig. *O* Sociale visjes zijn leuk :)
Nadeel is dat ze doorgefokt zijn als een malle en er veel ziektes heersen. Daarnaast worden ze vaak ook veel te klein gehouden. Ik geloof dat de gemiddelde levensduur van een goudvis in een aquarium een jaar is. In de natuur is dat like... 20 jaar? In ieder geval veel langer.

quote:
4s.gif Op donderdag 22 september 2011 19:48 schreef Twinky het volgende:

En deze plantjes (links) zijn unhappy. Ze lieten ook steeds los dus ze zitten nu wat steviger en dieper in het zand. Hebben jullie enig idee? Ze hebben wel weer voedsel gehad vandaag!

Ik heb dat plantje ook! Mijn zoon kwam op een dag thuis met dit plantje, in een bakje van de Ikea. Heb moeten googlen om te kijken of het in het aquarium kon of niet (wat het geval was). Ik heb er een plant-a-start tabletje onder gedaan en hij doet 't nog prima. Echt groeien doet 'ie niet (of heel langzaam).

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 09:50 schreef loecje het volgende:
eigenlijk zou je dan een combi van vloeibaar en kleibollen moeten gebruiken.
wat voor kleibollen zijn dat? volgens mij liggen er bij mn ouders nog groeibollen voor de vijver. zou je die ook kunnen gebruiken?
Vaak zijn dat bollen voor 500+ liter. Ook even oppassen wat erin zit! ;)
Je raekt an de dinge geweun.
  vrijdag 23 september 2011 @ 14:59:30 #200
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_102299340
Heb je gelijk in Messina. Zowel over het doorgefokte als over dat ze meestal niet oud worden.
Heb zelf nog steeds de zwarte telescoop buiten, voor het vierde jaar en hij is gigantisch groot geworden. De andere twee zijn overleden.

Hoe is het met jouw aquarium of moet ik dan gewoon even het topic eerst doorlezen?
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_102299911
Nog geen nieuws van de verzekering, die komt uiterlijk dinsdag. Daar wachten we op. :)
Je raekt an de dinge geweun.
  vrijdag 23 september 2011 @ 17:59:47 #202
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102305199
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 12:10 schreef Messina het volgende:

Goudvissen zijn geweldig. *O* Sociale visjes zijn leuk :)
Nadeel is dat ze doorgefokt zijn als een malle en er veel ziektes heersen. Daarnaast worden ze vaak ook veel te klein gehouden. Ik geloof dat de gemiddelde levensduur van een goudvis in een aquarium een jaar is. In de natuur is dat like... 20 jaar? In ieder geval veel langer.
Ik heb er niet zo veel mee. Ik vind het ook niet echt mooie vissen.

Het Apistogramma mannetje in mijn bak zet soms trouwens een beetje op. Net alsof hij zijn adem inhoudt ofzo. Iemand dat ook wel eens gezien?
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_102325495
Ik heb sinds een aantal weken ook een bakje staan, van 40x30x30 cm. Een nieuwe hobby voor mij, en ik vind het best leuk. Aanvankelijk had ik een groepje van 25 vuurgarnalen erin, sinds een weekje ook 4 guppen (1 man, 3 vrouwtjes). Problemen tot nu toe:

* Van de vrouwtjesguppen is er maar eentje volwassen genoeg om echt interessant te zijn voor het mannetje, die heeft het dus vrij zwaar te verduren. De andere twee zijn blijkbaar nog iets te jong. Dit probleem zal zich natuurlijk vanzelf wel oplossen, maar het is soms een beetje vervelend te zien.

* Ik heb al één keer gezien dat een garnaal te grazen werd genomen door een gup. Volgens de meeste bronnen hoort dit niet te gebeuren. De garnalen laten zich nu ook een stuk minder zien, en ik ben bang dat de guppen ze zullen blijven pakken nu ze eenmaal de smaak te pakken hebben gekregen.

Op de bodem heb ik een stukje gekookte bloemkool liggen (was eigenlijk voor de garnalen bedoeld), en ik merk dat de guppen het heel leuk vinden om hier aan te knabbelen. Moet ik hiermee nog oppassen i.v.m. overvoeren? Ik dacht zelf dat dit wel meevalt omdat zo'n stukje groente toch niet echt zwaar voedsel is.

[ Bericht 1% gewijzigd door naamdrager op 24-09-2011 09:03:13 ]
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
  zaterdag 24 september 2011 @ 13:43:24 #204
92409 Twinky
Little star.
pi_102330275
Kleibolletjes zijn schaars bij de winkels.. en die tabletjes van Tetra zien er ook goed uit, maar die kun je ook alleen bestellen. En om nou zeven euro verzendkosten te betalen voor een potje van vijf euro... Nog maar even verder kijken!

Verder heb ik ontdekt dat je als aquariumhouder nieuwe reflexen ontwikelt. Ik werd vannacht midden in de nacht wakker van gerinkel en stond meteen naast mijn bed, half slapend, doodsbang dat mijn hele kamer blank zou staan...
Was het gewoon mijn onopgetuigde beker+lepeltje van de chocolademelk van gisteravond, die door mijn onschuldig kijkende kater van de salontafel was gegooid. :P
  Official ESF Kreviewer zaterdag 24 september 2011 @ 14:51:33 #205
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102331582
Je moederinstinct.
  zaterdag 24 september 2011 @ 14:57:44 #206
92409 Twinky
Little star.
pi_102331770
quote:
6s.gif Op zaterdag 24 september 2011 14:51 schreef Kreator het volgende:
Je moederinstinct.
ik denk het ja O+ mijn aquariumplantjes zijn echt mijn kindjes O+
  zaterdag 24 september 2011 @ 15:02:32 #207
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_102331875
Kleibolletjes kun je goedkoop halen bij winkels of tuincentra met een vijverafdeling

Exact de zelfde dingen alleen koop je dan voor 5,= een hoeveelheid waar je 3 jaar mee vooruit kunt ipv een klein doosje/potje die in 1x leeg is bij al een klein bakje


Wat ik zelf meestal deed is een oplossing maken van klei + plantenvoeding en die spuit ik in de bodem bij de wortels 1x per maand
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  zaterdag 24 september 2011 @ 15:34:30 #208
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_102332583
Kan PlantaMin ook met garnalen?

En groeien planten dan voldoende?

Mvg,
pi_102334359
quote:
15s.gif Op zaterdag 24 september 2011 15:02 schreef Prowl het volgende:
Kleibolletjes kun je goedkoop halen bij winkels of tuincentra met een vijverafdeling

Exact de zelfde dingen alleen koop je dan voor 5,= een hoeveelheid waar je 3 jaar mee vooruit kunt ipv een klein doosje/potje die in 1x leeg is bij al een klein bakje


Wat ik zelf meestal deed is een oplossing maken van klei + plantenvoeding en die spuit ik in de bodem bij de wortels 1x per maand
die bolletjes zijn veel groter, krijg je dan niet teveel voedingsstoffen in je aquarium?
  zaterdag 24 september 2011 @ 17:08:33 #210
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_102334940
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 16:44 schreef loecje het volgende:

[..]

die bolletjes zijn veel groter, krijg je dan niet teveel voedingsstoffen in je aquarium?
Nee, die dingen lossen heel langzaam op en anders mep je ze met een hamer in kleinere stukjes

Ik heb ooit bij iemand een aquarium leeg moeten halen waar 4 jaar daarvoor klei bolletjes in waren gedaan, die waren nog maar voor de helft opgelost :D
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  zondag 25 september 2011 @ 01:07:50 #211
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102350089
Een paar nieuwe foto's van mijn aquarium :)



Mannetjes Apistrogramma:


Aangezien wij ook een poes hebben en ze ook van vissen houdt, mag zij er ook bij. :)
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  zondag 25 september 2011 @ 01:16:51 #212
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_102350304
Kijk die kat hengelen! :D.

Ik wil me overigens nergens mee bemoeien maar zit zijn halsbandje niet te strak? Twee vingers minstens? Kan aan de foto liggen hoor, maar het ziet er veel te strak uit.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_102350541
ik heb vandaag het aquarium eens helemaal schoongemaakt. wat een gepruts met het interne filter. vooral tussen het filter en het glas. maar het is gelukt.

ik moet alleen nog ff kijken wat de volgorde van de filtersponzen moet zijn. de vorige eigenaar had deze uitgekookt en daarna laten drogen.
wel netjes een nieuw doosje filterwatten erbij gekregen.
  zondag 25 september 2011 @ 01:50:36 #214
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102350945
quote:
6s.gif Op zondag 25 september 2011 01:16 schreef Staal het volgende:
Kijk die kat hengelen! :D.

Ik wil me overigens nergens mee bemoeien maar zit zijn halsbandje niet te strak? Twee vingers minstens? Kan aan de foto liggen hoor, maar het ziet er veel te strak uit.
Zit absoluut niet te strak. Als hij nog losser doet kun je hem zo over haar hoofd af doen :P

Ze is in ieder geval helemaal gefacineerd door de vissen. Het andere aquarium kan ze niet zo goed zien dus daar heeft ze niet zo veel mee, maar hier kan ze naar kijken dus dan is het ineens heel interessant. :D
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  zondag 25 september 2011 @ 01:54:46 #215
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_102351031
Het ziet er leuk uit, zo'n hengelende kat.

Ik moet trouwens morgen het aquarium een grote schoonmaak geven. Zie er altijd tegenop maar het is eigenlijk met anderhalf uur gewoon klaar.

Overigens kook ik sponzen echt nooit uit. Gewoon uitknijpen onder de kraan en hup weer terug.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_102357226
deze filtersponzen zijn 2ehands en hiervoor is het aquarium een quarantaine bak geweest. je weet maar nooit watvoor beestjes er in dat filter zitten... ik begin nu helemaal opnieuw dus of ik nu uitgekookte of nieuwe filtersponzen hebt maakt denk ik niet uit.

ik heb begrepen dat je verder alleen moet uitknijpen, liefst in aquariumwater omdat dat dezelfde waarden heeft. lijkt me ook logisch dat je niet moet uitkoken want dan dood je ook alle goede bacteriën.
  zondag 25 september 2011 @ 13:25:07 #217
92409 Twinky
Little star.
pi_102358194
quote:
7s.gif Op zondag 25 september 2011 01:54 schreef Staal het volgende:
Ik moet trouwens morgen het aquarium een grote schoonmaak geven. Zie er altijd tegenop maar het is eigenlijk met anderhalf uur gewoon klaar.
*O* GO STAAL *O*
  zondag 25 september 2011 @ 23:06:07 #218
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102382736
Binnen een paar dagen zit er op het grind en op de steen in het nieuwe aquarium gelijk al een groene aanslag. Zo maar ineens uit het niets. 2 weken goed staan draaien en nu binnen 2 dagen is het er ineens lijkt wel.

Ik heb gelijk maar het licht terug geschroefd naar 10 uur in plaats van 12. Hopelijk dat het iets beter gaat. Anders moet ik wat gaan verzinnen.

Planten groeien trouwens wel als een gek :D
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  maandag 26 september 2011 @ 16:36:24 #219
184827 Nervosity
Doet nergens aan mee!
pi_102402479
edit: Wrong...
  maandag 26 september 2011 @ 16:38:21 #220
184827 Nervosity
Doet nergens aan mee!
pi_102402564


Mijn hand tamme vuuraal. Voerde hem rode muggelarven.



De etterbak van het aquarium



Leuk, vooral met een spiegeltje

Dit zijn wat oudere foto's. Kreeg een ziekte en helaas is alles op 2 albino algeneters dood gegaan...
  Official ESF Kreviewer maandag 26 september 2011 @ 16:47:55 #221
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102402956
Gaat zo'n vuuraal nog een beetje samen met andere vissen enzo? Vind ze wel tof.

Edit, niet voor mijn bak dus...

http://www.punkyfish.nl/pages/database/zoetwater/vissen/519
  maandag 26 september 2011 @ 16:53:46 #222
184827 Nervosity
Doet nergens aan mee!
pi_102403229
quote:
5s.gif Op maandag 26 september 2011 16:47 schreef Kreator het volgende:
Gaat zo'n vuuraal nog een beetje samen met andere vissen enzo? Vind ze wel tof.

Edit, niet voor mijn bak dus...

http://www.punkyfish.nl/pages/database/zoetwater/vissen/519
Deze was een centimeter of 30 a 40 denk ik. Maar heb het laten inrichten daarop. Helaas is het nu compleet anders... Gezelschap geworden. Zit nu een kleine bij in (15 a 20 cm) en nog schuw, maar gaat prima.
  Official ESF Kreviewer maandag 26 september 2011 @ 16:57:59 #223
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102403401
Als ik zelf nog iets toevoeg, dan zijn het Rhinogobius Wui. Als ik de ruimte (en geld) had, dan kwamen er ook nog zo'n vuuraal en wat kogelvissen bij. Maar ja, dat gaat niet in een gezelschapsbak.
  maandag 26 september 2011 @ 19:08:59 #224
92409 Twinky
Little star.
pi_102408042
wooh, vet, zo'n vuuraal :D
  maandag 26 september 2011 @ 22:22:06 #225
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102418916
Een foto'tje gemaakt van mijn alg probleem.


Iemand een idee? Welke vorm van alg zou dit trouwens kunnnen zijn? Ter bestrijding...
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_102419220
grind gewassen en zit nu in het aquarium.
morgen kastje kopen (2x ikea kullen-2 lade) en een paar waterplanten
daarna kan eindelijk het vullen beginnen :D
pi_102420794
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 22:22 schreef Komakie het volgende:
Een foto'tje gemaakt van mijn alg probleem.
[ afbeelding ]

Iemand een idee? Welke vorm van alg zou dit trouwens kunnnen zijn? Ter bestrijding...
Een closeup zou handig zijn :)
Je raekt an de dinge geweun.
  maandag 26 september 2011 @ 23:27:20 #228
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_102422028
Ziet er uit als blauwalg
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  dinsdag 27 september 2011 @ 00:20:24 #229
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_102424103
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 22:22 schreef Komakie het volgende:
Een foto'tje gemaakt van mijn alg probleem.
[ afbeelding ]

Iemand een idee? Welke vorm van alg zou dit trouwens kunnnen zijn? Ter bestrijding...
Blauwalg.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  dinsdag 27 september 2011 @ 00:23:12 #230
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_102424193
Kwam hier eik langs voor updates van Messina. Maar dat is hooguit morgen pas.

Morgen ga ik mijn eigen bak schoonmaken. Moet het echt doen nu. Had het uitgesteld en gelukkig kan dat met guppen.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  dinsdag 27 september 2011 @ 00:23:57 #231
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_102424218
quote:
14s.gif Op maandag 26 september 2011 19:08 schreef Twinky het volgende:
wooh, vet, zo'n vuuraal :D
Vet eng jah.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  dinsdag 27 september 2011 @ 08:33:36 #232
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102427173
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 00:20 schreef Staal het volgende:

[..]

Blauwalg.
Daar was ik al bang voor...
Ik heb nog een middeltje tegen blauwalg, maar ik weet niet of het bij een net opgestarte bak zo slim is om er gelijk in te gooien. Of moet dat niet uitmaken?
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  Official ESF Kreviewer dinsdag 27 september 2011 @ 08:46:28 #233
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102427352
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 08:33 schreef Komakie het volgende:

[..]

Daar was ik al bang voor...
Ik heb nog een middeltje tegen blauwalg, maar ik weet niet of het bij een net opgestarte bak zo slim is om er gelijk in te gooien. Of moet dat niet uitmaken?
Ik heb de afgelopen maanden van alles geprobeerd tegen blauwalg en het enige dat echt hielp was een potje met antibiotica.
...al komt het nu na een aantal weken weer terug helaas. :{.
  dinsdag 27 september 2011 @ 09:10:10 #234
92409 Twinky
Little star.
pi_102427746
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 september 2011 00:23 schreef Staal het volgende:
Kwam hier eik langs voor updates van Messina. Maar dat is hooguit morgen pas.

Morgen ga ik mijn eigen bak schoonmaken. Moet het echt doen nu. Had het uitgesteld en gelukkig kan dat met guppen.
dan doe ik het nog een keer:
*O* GO STAAL *O*
  dinsdag 27 september 2011 @ 10:07:16 #235
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102429137
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 september 2011 08:46 schreef Kreator het volgende:

[..]

Ik heb de afgelopen maanden van alles geprobeerd tegen blauwalg en het enige dat echt hielp was een potje met antibiotica.
...al komt het nu na een aantal weken weer terug helaas. :{.
Ik baal er wel van.
Ik heb geen idee wat er is gebeurd. Het geeft gewoon de hele tijd goed gedraaid en nu ineens...
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  Official ESF Kreviewer dinsdag 27 september 2011 @ 10:30:46 #236
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102429706
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2011 10:07 schreef Komakie het volgende:
Ik baal er wel van.
Ik heb geen idee wat er is gebeurd. Het geeft gewoon de hele tijd goed gedraaid en nu ineens...
Er zijn wel wat verklaringen voor, maar je kunt het altijd krijgen. Het zit sowieso in het water en het komt onder de juiste omstandigheden ineens naar boven wapperen.
De waardes in mijn aquarium zijn ook allemaal prima en toch dit. Kut is het wel ja.
  dinsdag 27 september 2011 @ 10:54:43 #237
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_102430261
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2011 10:07 schreef Komakie het volgende:

[..]

Ik baal er wel van.
Ik heb geen idee wat er is gebeurd. Het geeft gewoon de hele tijd goed gedraaid en nu ineens...
Plaats van het aquarium, teveel vis, te weinig planten, verkeerde filter en de waardes niet goed in de gaten houden zijn de belangrijkste oorzaken van (blauw) alg. Er zit bij die hardnekkige alg niks anders op dan heel de bak schoon te maken en stenen etc. uit te koken en opnieuw te starten. Vaak hebben mensen teveel vis in de bak.
  Official ESF Kreviewer dinsdag 27 september 2011 @ 10:57:32 #238
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102430344
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 10:54 schreef betyar het volgende:

[..]

Plaats van het aquarium, teveel vis, te weinig planten, verkeerde filter en de waardes niet goed in de gaten houden zijn de belangrijkste oorzaken van (blauw) alg. Er zit bij die hardnekkige alg niks anders op dan heel de bak schoon te maken en stenen etc. uit te koken en opnieuw te starten. Vaak hebben mensen teveel vis in de bak.
Je brengt het allemaal wel heel stellig maar ik ben het niet met je eens. Dat kunnen oorzaken zijn, het kan ook om onbekende redenen optreden.
Zoals je ziet heeft TS ook niet te veel vissen.

Antibiotica kan ook prima werken, dan hoef je niet helemaal opnieuw te beginnen. Waarden in de gaten houden helpt wel, maar is totaal geen garantie.
  dinsdag 27 september 2011 @ 11:08:22 #239
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_102430620
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 september 2011 10:57 schreef Kreator het volgende:

[..]

Je brengt het allemaal wel heel stellig maar ik ben het niet met je eens. Dat kunnen oorzaken zijn, het kan ook om onbekende redenen optreden.
Zoals je ziet heeft TS ook niet te veel vissen.

Antibiotica kan ook prima werken, dan hoef je niet helemaal opnieuw te beginnen. Waarden in de gaten houden helpt wel, maar is totaal geen garantie.
Niet teveel vissen, maar teveel voedingsstoffen. denk aan teveel voer, voer wat in het filter komt kan gaan rotten, alg komt alleen als er teveel voedingsstoffen in het water zitten. De planten krijgen het niet verwerkt en krijgt alg de kans om te komen kijken.

TS kan de filter nakijken en overwegen (meer) keramsiche pijpjes te gebruiken.
Zuurstoftekort is ook een veel voorkomende oorzaak, dus zorgen voor meer oppervlakte d.m.v. het oppervlakte water meer te laten bewegen.
  Official ESF Kreviewer dinsdag 27 september 2011 @ 11:31:55 #240
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102431247
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 11:08 schreef betyar het volgende:
Niet teveel vissen
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 10:54 schreef betyar het volgende:
teveel vis, Vaak hebben mensen teveel vis in de bak.
?

Blauwalg is geen alg trouwens, maar een bacterie. De enige echte oplossing is fosfaat en nitraat verminderen. Die zijn soms lastig te meten met een meetsetje.
  dinsdag 27 september 2011 @ 11:55:54 #241
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102431983
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 10:54 schreef betyar het volgende:

[..]

Plaats van het aquarium, teveel vis, te weinig planten, verkeerde filter en de waardes niet goed in de gaten houden zijn de belangrijkste oorzaken van (blauw) alg. Er zit bij die hardnekkige alg niks anders op dan heel de bak schoon te maken en stenen etc. uit te koken en opnieuw te starten. Vaak hebben mensen teveel vis in de bak.
Plaats: In de kamer. De hele dag geen direct zonlicht. (of misschien een uurtje in de ochtend)
Te veel vis: Hij is net opgestart, er zit ongeveer de helft van het beoogde aantal in. Zijn er niet echt veel.
Te weinig planten: 3 grote gezonde planten staan erin.
Verkeerd filter: Lijkt me ook sterk. Zitten ook een heleboel keramische pijpjes in.
Waterwaardes zien er ook prima uit.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  Official ESF Kreviewer dinsdag 27 september 2011 @ 12:33:08 #242
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102433164
Ik vond persoonlijk ook wel dat je wat weinig planten hebt, maar goed. Dat moet het verschil ook niet maken (cichliden draait ook gewoon goed normaal gesproken).
Ik zou het eens met een Aerol variant proberen. Is niet meer te verkrijgen, maar veel zaken hebben nog wel wat onder de toonbank...
  dinsdag 27 september 2011 @ 14:21:28 #243
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_102436868
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 11:31 schreef Kreator het volgende:

[..]

[..]

?
Misschien wat verwarring, maar het komt erop naar dat teveel vis voor problemen zorgt.

quote:
Blauwalg is geen alg trouwens, maar een bacterie. De enige echte oplossing is fosfaat en nitraat verminderen. Die zijn soms lastig te meten met een meetsetje.
Klopt. Blauwe alg is een bacterie maar wordt op dezelfde manier bestreden als gewoon alg.

Het hele probleem ligt bij de opstart van het aquarium denk ik zo. Te vlug willen gaan. Dan blijf je tobben met je bak.

* Betyar pakt aquariumboek

Een nieuw aquarium heeft ALTIJD een opstartperiode van 36 dagen. als je binnen die 36 dagen vis gaat houden kun je rekenen op problemen, zeker bij de kleinere aquaria.
Tijdens deze opstartperiode komt in je water een grote hoeveelheid ammonia vrij op een piek rond dag 10, na een dag of 15 is het nagenoeg weg, daarna komt er een nitrietgehalte dat de piek bereikt rond dag 30 dat in +- 6 dagen weer normale waarden heeft, nu is de bak "gerijpt" en werkt de filter naar behoren (let wel een filter werkt pas optimaal na een maand of 4-5).
5 dagen vanaf de opstartperiode kunnen de planten ingezet worden omdat dan de temperatuur stabiel is en het chloor "weg" is. Planten kunnen aan de gang zonder gestoord te worden door de vissen, de vissen zet je pas NA 36 dagen in.
Dan begint de strijd tussen planten en algen, die 6 maanden kan duren,waar algen in den beginnen lijken te winnen.
Om de algen tegen gaan met minder licht werkt ook de plantengroei tegen dit zal dus geen tot een averechtse werking hebben. Het enige wat werkt zijn meer planten en minder uitwerpselen en organische afvalstoffen. Het probleem moet je bij de bron aanpakken (ammonia) en niet bij het eindproduct (blauw) alg.

Trek je de haren uit je hoofd uit frustratie probeer dan een ionenwisselaar.
  dinsdag 27 september 2011 @ 16:35:24 #244
92409 Twinky
Little star.
pi_102442100
Zo, vandaag weer water gemeten.


Wat mij opvalt: toch een beetje chloor. Moet je aan het begin aflezen maar de kleur bleef ongeveer hetzelfde.
Ook valt me op dat de pH best hoog is, 7,6-8,0. Dat is eigenlijk te hoog... Moet er nu spul in?

Verder gaan de plantjes wel weer wat beter, behalve eentje, die heeft het bijna helemaal opgegeven. Ik laat ze nu even lekker wortelen en alle overbodige, rottende blaadjes kunnen er dan over een tijdje wel weer af.
Het wordt nu een beetje saai :P er gebeurt gewoon niks!

  dinsdag 27 september 2011 @ 17:46:09 #245
92409 Twinky
Little star.
pi_102445010
o en ik heb al een klein bewonertje :D O+O+ Hij heet slakobus.

pi_102445073
Wat is de pH van je kraanwater? De pH is hier standaard vrij hoog, dus ga straks zelf over turf filteren en deels regenwater gebruiken.

Wat betreft de chloor, hoe lang draait hij nu? Nog niet zo lang toch?

Slakobus :D.
"The problem with common sense is that most people are morons."
  dinsdag 27 september 2011 @ 17:50:26 #247
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_102445138
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 september 2011 16:35 schreef Twinky het volgende:
Zo, vandaag weer water gemeten.
[ afbeelding ]

Wat mij opvalt: toch een beetje chloor. Moet je aan het begin aflezen maar de kleur bleef ongeveer hetzelfde.
Ook valt me op dat de pH best hoog is, 7,6-8,0. Dat is eigenlijk te hoog... Moet er nu spul in?

Verder gaan de plantjes wel weer wat beter, behalve eentje, die heeft het bijna helemaal opgegeven. Ik laat ze nu even lekker wortelen en alle overbodige, rottende blaadjes kunnen er dan over een tijdje wel weer af.
Het wordt nu een beetje saai :P er gebeurt gewoon niks!

[ afbeelding ]
Wat voor steen zit er in je aquarium? Kalkhoudende stenen maken het water hard. Kienhout geeft looistoffen af en maakt het water wat zuurder en laat de Ph dalen.
  Moderator dinsdag 27 september 2011 @ 17:57:34 #248
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_102445386
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 19:57 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
En bij een lamp? Dan zie je het echt goed :P
Hoi,

Vraagje : Wat voor bak heb jij daar ie 600 liter is? De standaard bakken die ik vind komen niet boven de 400 liter. Heb je hem op maat laten maken?
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  dinsdag 27 september 2011 @ 18:05:19 #249
92409 Twinky
Little star.
pi_102445642
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 17:48 schreef Lolaatje het volgende:
Wat is de pH van je kraanwater? De pH is hier standaard vrij hoog, dus ga straks zelf over turf filteren en deels regenwater gebruiken.

Wat betreft de chloor, hoe lang draait hij nu? Nog niet zo lang toch?

Slakobus :D.
pH is hier ook best hoog volgens mij, ik had metingen gezien die inderdaad boven de 7,5 waren. Regenwater middenin Utrecht is volgens mij niet zo fris..

Hij draait nu 12 dagen, is chloor normaal in het begin?

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 17:50 schreef betyar het volgende:
Wat voor steen zit er in je aquarium? Kalkhoudende stenen maken het water hard. Kienhout geeft looistoffen af en maakt het water wat zuurder en laat de Ph dalen.
De steen is een decoratieve, de vrouw van de winkel zei nog speciaal dat ik 'een andere' niet moest kopen omdat daar kalk inzat. Ik heb ook een stukje hout, maar weet niet of dat kienhout is, maar dat zou een goede aanvulling zijn!

Hier een filmpje van Slakobus:
  dinsdag 27 september 2011 @ 18:09:13 #250
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_102445768
quote:
5s.gif Op dinsdag 27 september 2011 17:57 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Hoi,

Vraagje : Wat voor bak heb jij daar ie 600 liter is? De standaard bakken die ik vind komen niet boven de 400 liter. Heb je hem op maat laten maken?
Hier staat er buiten eentje van meer dan 1000 liter, 8 jaar gedraaid. Ik ga er straks een bouwen van eiken.
  Moderator dinsdag 27 september 2011 @ 18:09:43 #251
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_102445777
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 18:09 schreef betyar het volgende:

[..]

Hier staat er buiten eentje van meer dan 1000 liter, 8 jaar gedraaid. Ik ga er straks een bouwen van eiken.
Hoe kom je aan die van 1000 liter? Op maat gemaakt?
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  dinsdag 27 september 2011 @ 18:10:53 #252
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_102445816
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 september 2011 18:05 schreef Twinky het volgende:

[..]

pH is hier ook best hoog volgens mij, ik had metingen gezien die inderdaad boven de 7,5 waren. Regenwater middenin Utrecht is volgens mij niet zo fris..

Hij draait nu 12 dagen, is chloor normaal in het begin?

[..]

De steen is een decoratieve, de vrouw van de winkel zei nog speciaal dat ik 'een andere' niet moest kopen omdat daar kalk inzat. Ik heb ook een stukje hout, maar weet niet of dat kienhout is, maar dat zou een goede aanvulling zijn!

Hier een filmpje van Slakobus:
Je kunt de steen testen met azijnzuur. Bruist ie dan zit er kalk in.
  dinsdag 27 september 2011 @ 18:11:16 #253
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_102445827
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 18:09 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Hoe kom je aan die van 1000 liter? Op maat gemaakt?
Zelf gemaakt, van hout.
pi_102446242
kastje staat. nu nog de 2 aan elkaar verbinden.

net mooi stuk hout en een paar plantjes gehaald bij frits kuipers.
vanavond gaat het water erin *O*
pi_102458207
en alles staat.

de kastjes met het aquarium


het aquarium gevuld :D plantjes staan er nog wat verlept bij maar ik kan er nu al van genieten :D
  dinsdag 27 september 2011 @ 22:54:55 #256
92409 Twinky
Little star.
pi_102461415
shit, was net aan het rommelen en ik zie dat mijn hele steen onder de witte dingetjes zit! Heel moeilijk op de foto te krijgen, maar het lijken wel larven ofzo. Wit, in groepjes. Ze bewegen niet, zijn ongeveer 2/3mm groot... echt een stuk of 30/40... wtf, wat is het :o
pi_102465927
quote:
13s.gif Op dinsdag 27 september 2011 22:54 schreef Twinky het volgende:
shit, was net aan het rommelen en ik zie dat mijn hele steen onder de witte dingetjes zit! Heel moeilijk op de foto te krijgen, maar het lijken wel larven ofzo. Wit, in groepjes. Ze bewegen niet, zijn ongeveer 2/3mm groot... echt een stuk of 30/40... wtf, wat is het :o
Slakkeneitjes? ;)

loecje, ziet er al heel gezellig uit! Wil je geen achterwandje? Ik zou in ieder geval de achterkant even afdekken, desnoods met zwart papier (aan de buitenkant ofcourse ;))


Nog geen nieuws van de verzekering. Of nou ja, wel nieuws: Ze hebben het druk, excuses, kan 'iets' langer duren. Hoe lang dan precies, dat stond niet in de brief.
Je raekt an de dinge geweun.
pi_102466382
Toegevoegd aan de OP:

Aquariums: Komakie, Loecje, Twinky.
Avatars: Loecje, Twinky.

En direct een reminder aangezien we weer dichtbij het einde van het topic komen: SVP de OP van de wiki pakken! ;)

Zo, en nu naar bed :*
Je raekt an de dinge geweun.
pi_102466590
achterwand komt nog, die ligt nog bij mn ouders.
niet de meest handige volgorde maargoed lukt nu ook nog wel.
  Official ESF Kreviewer woensdag 28 september 2011 @ 08:32:41 #260
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102467489
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 september 2011 18:05 schreef Twinky het volgende:
Hier een filmpje van Slakobus:
Over een paar maanden zijn dat er tientallen/honderden. ;-).
  Official ESF Kreviewer woensdag 28 september 2011 @ 08:34:38 #261
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102467530
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 06:06 schreef loecje het volgende:
achterwand komt nog, die ligt nog bij mn ouders.
niet de meest handige volgorde maargoed lukt nu ook nog wel.
Hoe wil je die vastlijmen als het water er al inzit? :o.
pi_102468956
Mede door deze topicreeks heb ik mijn vader er toe aan kunnen zetten om na ruim 30 jaar zijn aquarium-hobby weer op te pikken.

En zelf zit ik er ook serieus aan te denken om er mee te beginnen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 28 september 2011 @ 10:11:04 #263
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102469437
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 september 2011 18:05 schreef Twinky het volgende:

[..]

pH is hier ook best hoog volgens mij, ik had metingen gezien die inderdaad boven de 7,5 waren. Regenwater middenin Utrecht is volgens mij niet zo fris..

Hij draait nu 12 dagen, is chloor normaal in het begin?

[..]

De steen is een decoratieve, de vrouw van de winkel zei nog speciaal dat ik 'een andere' niet moest kopen omdat daar kalk inzat. Ik heb ook een stukje hout, maar weet niet of dat kienhout is, maar dat zou een goede aanvulling zijn!

Hier een filmpje van Slakobus:
aaahhh wat een schatje :P

Ik zou er toch vrij snel wat aan doen, want zoals Kreator al zei. Voor je het weet heb je er tientallen en dat wil je waarschijnlijk ook niet.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_102469873
Twinky, helaas gaan de anatoma's vandaag pas verhuizen.
Gister was ik veel te laat thuis ;( (stomme baasch..)

Vandaag ben ik met geluk iets voor 5 uur thuis, dan kan ik ze even vangen, inpakken en versturen naar je, en dan zijn ze er morgen :D
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  Official ESF Kreviewer woensdag 28 september 2011 @ 10:31:23 #265
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102469902
Ik heb er eventueel ook wel genoeg hoor. Als het in de buurt van Twente is, kun je ze zo ophalen.
(of zit ik nu een dikke businessdeal in de weg..)
  woensdag 28 september 2011 @ 10:39:32 #266
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102470083
quote:
5s.gif Op woensdag 28 september 2011 10:31 schreef Kreator het volgende:
Ik heb er eventueel ook wel genoeg hoor. Als het in de buurt van Twente is, kun je ze zo ophalen.
(of zit ik nu een dikke businessdeal in de weg..)
Perry was al bijna gestopt met zijn day job :P
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_102470944
Whahaha ikke wel :P Hooguit wat i-netten onder de baas z'n tijd als ik geluk heb.

Verder zijn ze bij mij ook gewoon gratis.. Op verzendkosten na, maar daarvoor zaten er al zegels bij de tictac bak (nog fijner zelfs :P)

Ik moet nog steeds foto's maken van mijn planten, en tegelijkertijd ook weer snoeien.
Hopelijk eind van de week..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  woensdag 28 september 2011 @ 11:24:01 #268
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102471415
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 02:28 schreef Messina het volgende:
Toegevoegd aan de OP:

Aquariums: Komakie, Loecje, Twinky.
Avatars: Loecje, Twinky.

En direct een reminder aangezien we weer dichtbij het einde van het topic komen: SVP de OP van de wiki pakken! ;)

Zo, en nu naar bed :*
Cool :)

Hopelijjk later nog een foto van een "schoon" aquarium met nog wat meer vissen erin :)
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_102473144
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 11:24 schreef Komakie het volgende:

[..]

Cool :)

Hopelijjk later nog een foto van een "schoon" aquarium met nog wat meer vissen erin :)
Ik heb niet de alg-foto genomen, maar die ervoor ;) Ik hoop dat je snel van je algprobleem verlost bent. Het is frustrerend.
Als het blauwalg is, wil ik je aanraden zoveel mogelijk handmatig weg te halen. Blauwalg vormt vaak "lapjes" die je voorzichtig in 1 keer weg kan halen.
Je raekt an de dinge geweun.
pi_102474182
quote:
11s.gif Op woensdag 28 september 2011 08:34 schreef Kreator het volgende:

[..]

Hoe wil je die vastlijmen als het water er al inzit? :o.
poster aan de achterkant.
  woensdag 28 september 2011 @ 13:19:09 #271
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102475031
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 12:18 schreef Messina het volgende:

[..]

Ik heb niet de alg-foto genomen, maar die ervoor ;)
Gelukkig :D

quote:
Ik hoop dat je snel van je algprobleem verlost bent. Het is frustrerend.
Als het blauwalg is, wil ik je aanraden zoveel mogelijk handmatig weg te halen. Blauwalg vormt vaak "lapjes" die je voorzichtig in 1 keer weg kan halen.
Ik heb het op plaatjes inderdaad wel eens gezien hoe erg het kan zijn.
Zo ziet het er bij mij niet echt uit. Het is bij mij meer alsof het grind gewoon groen wordt. En het stuk steen wat erin zit ook trouwens.
Met dat stuk steen kan niet veel aan de hand zijn. Dat heeft hiervoor ook al tijden in een aquarium gezeten dus lijkt mij dat er dan niet veel aan de hand kan zijn.

Het is in ieder geval vrij frustrerend inderdaad. Voornamelijk ook omdat het 2 weken prachtig heeft staan draaien en van het een op het andere moment ineens allemaal groen op plekken waar het niet hoort.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  woensdag 28 september 2011 @ 14:25:29 #272
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102477018
Btw, heeft iemand nog een idee om een kier in een wand op te vullen?

Aangezien ik een hoekaquarium heb konden de wanden natuurlijk niet zo makkelijk passen als bij een normaal aquarium. Dus nu zit er achterin een kier waar de vissen doorheen zouden kunnen.
Ik had er eerst niet echt rekening mee gehouden en ze kunnen natuurlijk nooit echt ver weg, maar ik wil ook niet dat er 1 per ongeluk vast blijft zitten ofzo.

Iemand een idee van iets waarmee je dat kunt opvullen?
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  woensdag 28 september 2011 @ 14:32:03 #273
92409 Twinky
Little star.
pi_102477220
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 10:30 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Twinky, helaas gaan de anatoma's vandaag pas verhuizen.
Gister was ik veel te laat thuis ;( (stomme baasch..)

Vandaag ben ik met geluk iets voor 5 uur thuis, dan kan ik ze even vangen, inpakken en versturen naar je, en dan zijn ze er morgen :D
Dan ga ik morgen na mijn werk supersnel naar huis, hopende dat ze in mijn brievenbus zitten *O*

Hoe doen de Homotome Helena's het?
pi_102477251
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 14:25 schreef Komakie het volgende:
Btw, heeft iemand nog een idee om een kier in een wand op te vullen?

Aangezien ik een hoekaquarium heb konden de wanden natuurlijk niet zo makkelijk passen als bij een normaal aquarium. Dus nu zit er achterin een kier waar de vissen doorheen zouden kunnen.
Ik had er eerst niet echt rekening mee gehouden en ze kunnen natuurlijk nooit echt ver weg, maar ik wil ook niet dat er 1 per ongeluk vast blijft zitten ofzo.

Iemand een idee van iets waarmee je dat kunt opvullen?
Er is een kit die je kan gebruiken in een gevuld aquarium, onderwater dus. Ik weet alleen niet welke dat is. Misschien onze alwetende Perry? :P
Je raekt an de dinge geweun.
  woensdag 28 september 2011 @ 14:36:31 #275
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102477340
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 14:33 schreef Messina het volgende:

[..]

Er is een kit die je kan gebruiken in een gevuld aquarium, onderwater dus. Ik weet alleen niet welke dat is. Misschien onze alwetende Perry? :P
Hmm het is wel een brede kier. Ik denk wel een centimeter op zijn breedst. Zou dat het op kunnen vullen? Ik ga vanmiddag even langs de aquariumwinkel om te vragen of die wat heeft en om hem over de algen te vragen.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_102477520
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 14:36 schreef Komakie het volgende:

[..]

Hmm het is wel een brede kier. Ik denk wel een centimeter op zijn breedst. Zou dat het op kunnen vullen? Ik ga vanmiddag even langs de aquariumwinkel om te vragen of die wat heeft en om hem over de algen te vragen.
Je kan er ook filterwatten in/tussen proppen. In het begin is dat natuurlijk spierwit, maar dat is tijdelijk. Ik zou dat wel doen nadat je algprobleem is opgelost :)
Je raekt an de dinge geweun.
  woensdag 28 september 2011 @ 15:04:13 #277
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102478053
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 14:44 schreef Messina het volgende:

[..]

Je kan er ook filterwatten in/tussen proppen. In het begin is dat natuurlijk spierwit, maar dat is tijdelijk. Ik zou dat wel doen nadat je algprobleem is opgelost :)
Ik denk dat het laatste sowieso een vereiste is voordat ik echt gekke dingen ga doen ;)
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  woensdag 28 september 2011 @ 15:20:46 #278
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_102478548
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 14:25 schreef Komakie het volgende:
Btw, heeft iemand nog een idee om een kier in een wand op te vullen?

Aangezien ik een hoekaquarium heb konden de wanden natuurlijk niet zo makkelijk passen als bij een normaal aquarium. Dus nu zit er achterin een kier waar de vissen doorheen zouden kunnen.
Ik had er eerst niet echt rekening mee gehouden en ze kunnen natuurlijk nooit echt ver weg, maar ik wil ook niet dat er 1 per ongeluk vast blijft zitten ofzo.

Iemand een idee van iets waarmee je dat kunt opvullen?
Tempex en/of PUR.
  woensdag 28 september 2011 @ 15:26:08 #279
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102478747
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 15:20 schreef betyar het volgende:

[..]

Tempex en/of PUR.
Maaaaarrrrrrrr... Kan dat er ook in als het water en de vissen er al in zitten?
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  woensdag 28 september 2011 @ 15:27:09 #280
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_102478778
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 15:26 schreef Komakie het volgende:

[..]

Maaaaarrrrrrrr... Kan dat er ook in als het water en de vissen er al in zitten?
Tempex wel.
  woensdag 28 september 2011 @ 15:39:26 #281
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102479190
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 15:27 schreef betyar het volgende:

[..]

Tempex wel.
Hmmm ok. en zitten daar geen schadelijk stoffen in voor de vissen?
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  woensdag 28 september 2011 @ 15:43:26 #282
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_102479322
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 15:39 schreef Komakie het volgende:

[..]

Hmmm ok. en zitten daar geen schadelijk stoffen in voor de vissen?
Nee. Tenminste niet dat ik weet.Eigenlijk nog nooit gehoord dat Tempex schadelijke stoffen bevat, behalve als je het aansteekt.
  woensdag 28 september 2011 @ 16:22:18 #283
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102480635
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 15:43 schreef betyar het volgende:

[..]

Nee. Tenminste niet dat ik weet.Eigenlijk nog nooit gehoord dat Tempex schadelijke stoffen bevat, behalve als je het aansteekt.
Dat wordt in een aquarium wat lastig :P
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  woensdag 28 september 2011 @ 21:03:51 #284
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102490737
quote:
7s.gif Op zondag 25 september 2011 01:54 schreef Staal het volgende:
Het ziet er leuk uit, zo'n hengelende kat.

Ik moet trouwens morgen het aquarium een grote schoonmaak geven. Zie er altijd tegenop maar het is eigenlijk met anderhalf uur gewoon klaar.

Overigens kook ik sponzen echt nooit uit. Gewoon uitknijpen onder de kraan en hup weer terug.
Speciaal voor jou dan :P


Je moet toch wel van haar houden O+
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_102495364
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 21:03 schreef Komakie het volgende:

[..]

Speciaal voor jou dan :P


Je moet toch wel van haar houden O+
Hihi, schrikken je vissen zich niet constant de tering? :P
Je raekt an de dinge geweun.
pi_102495719
quote:
14s.gif Op woensdag 28 september 2011 14:32 schreef Twinky het volgende:

[..]

Dan ga ik morgen na mijn werk supersnel naar huis, hopende dat ze in mijn brievenbus zitten *O*

Hoe doen de Homotome Helena's het?
Ik kom nu pas thuis ;( ;( (vergeef me)
Morgen ga ik om half 4 naar huis, want dan zullen ze verzonden worden. Hoe dan ook!
Helena's doen het gewoon... goed :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  woensdag 28 september 2011 @ 23:15:09 #287
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102497175
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 22:38 schreef Messina het volgende:

[..]

Hihi, schrikken je vissen zich niet constant de tering? :P
Nee die hebben gewoon schijt aan dat beest. Het is eigenlijk meer net alsof ze hem uit aan het dagen zijn zo achter het glas :D
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_102499985
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 22:44 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Ik kom nu pas thuis ;( ;( (vergeef me)
Morgen ga ik om half 4 naar huis, want dan zullen ze verzonden worden. Hoe dan ook!
Helena's doen het gewoon... goed :P
NOOOOO dan hoop ik echt dat ze op tijd komen want morgenavond gaan we naar zeeland (zaterdagavond weer terug). Anders moeten ze een dagje kamperen in mijn brievenbus.

En niet de gewone helena's maar de homotome. :P
pi_102500037
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 21:03 schreef Komakie het volgende:

[..]

Speciaal voor jou dan :P


Je moet toch wel van haar houden O+
O+O+ wat lief. En met de andere poot proberen, maar dat werkt ook niet :D
  donderdag 29 september 2011 @ 00:58:34 #290
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102500841
quote:
14s.gif Op donderdag 29 september 2011 00:26 schreef Twinky het volgende:

[..]

O+O+ wat lief. En met de andere poot proberen, maar dat werkt ook niet :D
Het is een schatje :)
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  donderdag 29 september 2011 @ 01:05:40 #291
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102500970
Ik heb vandaag nog wel 3 algeneters bij kunnen zetten :)
Grappige is dat nu het licht in de bak uit is en die beestjes heel actief worden. Doordat ze geel zijn kun je ze nog heel mooi op het raam zien zitten :)

Het is trouwens inderdaad blauwalg wat er in mijn bak zit. Pilletjes gekregen van de viswinkel om het tegen te gaan. Ik ben benieuwd....
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_102501274
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 23:15 schreef Komakie het volgende:

[..]

Nee die hebben gewoon schijt aan dat beest. Het is eigenlijk meer net alsof ze hem uit aan het dagen zijn zo achter het glas :D
Onze brits korthaar (=enorm) ging altijd voor het aquarium op de grond zitten, alsof het een TV was, en als er dan eindelijk een vis op de door hem gewenste plek voorbij kwam sprong hij omhoog tegen het glas. Echt een debiel gezicht.
Ik ben toen toch maar met een plantenspuit aan de haal gegaan, want de vissen schrokken zich elke keer de teeeeee-ring en ik had enkele nagelsporen in m'n mooie houten ombouw ontdekt. }:|

quote:
7s.gif Op donderdag 29 september 2011 00:25 schreef Twinky het volgende:

[..]

NOOOOO dan hoop ik echt dat ze op tijd komen want morgenavond gaan we naar zeeland (zaterdagavond weer terug). Anders moeten ze een dagje kamperen in mijn brievenbus.

Dat overleven ze met gemak ;)
Je raekt an de dinge geweun.
pi_102504007
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 22:44 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Ik kom nu pas thuis ;( ;( (vergeef me)
Morgen ga ik om half 4 naar huis, want dan zullen ze verzonden worden. Hoe dan ook!
Helena's doen het gewoon... goed :P
dan heb je vast ook nog geen tijd gehad om je plantjes op de foto te zetten en te snoeien?
  donderdag 29 september 2011 @ 10:00:02 #294
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102504665
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 01:31 schreef Messina het volgende:

[..]

Onze brits korthaar (=enorm) ging altijd voor het aquarium op de grond zitten, alsof het een TV was, en als er dan eindelijk een vis op de door hem gewenste plek voorbij kwam sprong hij omhoog tegen het glas. Echt een debiel gezicht.
Ik ben toen toch maar met een plantenspuit aan de haal gegaan, want de vissen schrokken zich elke keer de teeeeee-ring en ik had enkele nagelsporen in m'n mooie houten ombouw ontdekt. }:|

[..]

Dat overleven ze met gemak ;)
Hij heeft 1 keer geprobeerd om er op te springen. Dat lukte ook, maar toen was het inderdaad heel snel klaar voor mij en was hij er binnen 2 seconden weer vanaf :P
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_102506901
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 09:36 schreef loecje het volgende:

[..]

dan heb je vast ook nog geen tijd gehad om je plantjes op de foto te zetten en te snoeien?
Correct.. ;(
Kbaal er zelf ook van.. Want ik wil de visjes blij machen *O*
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  Official ESF Kreviewer donderdag 29 september 2011 @ 12:15:26 #296
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102508909
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 01:05 schreef Komakie het volgende:
Ik heb vandaag nog wel 3 algeneters bij kunnen zetten :)

Welke soort?
  donderdag 29 september 2011 @ 12:35:33 #297
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_102509518
quote:
7s.gif Op donderdag 29 september 2011 12:15 schreef Kreator het volgende:

[..]

Welke soort?
Damn, ik ben altijd slecht in soorten benoemen... Ik kan de namen nooit zo goed onthouden.
Ze zijn in ieder geval geel en kunnen iets van 12cm worden.

Zien er zo uit:
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_102510060
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 12:35 schreef Komakie het volgende:

[..]

Damn, ik ben altijd slecht in soorten benoemen... Ik kan de namen nooit zo goed onthouden.
Ze zijn in ieder geval geel en kunnen iets van 12cm worden.

Zien er zo uit:
[ afbeelding ]
kan je plaatje niet zien, maar waarschijnlijk is het de "valse" siamese algeneter: Gyronocheilus Aymonieri
pi_102510223
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 12:54 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

kan je plaatje niet zien, maar waarschijnlijk is het de "valse" siamese algeneter: Gyronocheilus Aymonieri
Nee, dat is 'm niet. Daar heb ik er wel een van, weet ik eindelijk hoe 'ie heet. :P

*edit*
Is het de Hypostomus plectomus (albino)?
Je raekt an de dinge geweun.
  Official ESF Kreviewer donderdag 29 september 2011 @ 13:07:10 #300
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_102510396
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2011 12:35 schreef Komakie het volgende:

[..]

Damn, ik ben altijd slecht in soorten benoemen... Ik kan de namen nooit zo goed onthouden.
Ze zijn in ieder geval geel en kunnen iets van 12cm worden.

Zien er zo uit:
[ afbeelding ]
Ik heb er 2 die er sprekend op lijken, maar dan met blauwe ogen en worden 5/7cm. Leuke beestjes idd.
pi_102510445
Dan gooi ik 'm ff dicht :@
Je raekt an de dinge geweun.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')