quote:Op maandag 3 april 2006 10:21 schreef RonaldV het volgende:
Waarin Oversight problemen heeft met een foto in de FOT-wiki
En die zie ik dus weer niet nu welquote:Op maandag 3 april 2006 10:23 schreef Oversight het volgende:
[..]
Kijk maar...
http://wiki.fok.nl/index.php/Afbeelding:Screen.JPG
quote:Op maandag 3 april 2006 10:27 schreef Subhuman het volgende:
Al die andere plaatjes hebben geen ad in de bestandsnaam zitten, deze is toevallig in zo'n map terechtgekomen dus ik denk echt, zoals al eerder aangegeven, dat een adblocker de oorzaak is.
Of je zet je ZoneAlarm eens uit of zoquote:Op maandag 3 april 2006 10:28 schreef Oversight het volgende:
[..]
Wil je mij een plezier doen en het plaatje even hier posten?
Dan zet ik hem opnieuw in de upload in een andere map....
quote:Op maandag 3 april 2006 10:32 schreef Subhuman het volgende:
http://wiki.fok.nl/index.php/Afbeelding:Fotografe2.jpg
Zie je die wel?
quote:Op maandag 3 april 2006 10:33 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Of je zet je ZoneAlarm eens uit of zo
Omdat ik het topic graag uitnodigend wilde houden voor anderen. Het ging ernstig de verkeerde kant op. Ik heb er netjes gepost dat ik ging opschonen trouwens, en na een minuut of 5 heb ik de bezem erdoor gehaald.quote:Op maandag 3 april 2006 10:33 schreef PdeHoog het volgende:
Meimaand Modellen Maand - 06-05 stoomtreinen! deel 2
Waarom is hier trouwens geschoondIk mis een aantal posts
Fok! moet zich druk maken om mensen die hun firewall niet fatsoenlijk in kunnen stellen?quote:Op maandag 3 april 2006 10:36 schreef Oversight het volgende:
[..]
Moet gewoon zichtbaar zijn, óók voor mensen met zonealarm...
zeker nietquote:Op maandag 3 april 2006 10:38 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Fok! moet zich druk maken om mensen die hun firewall niet fatsoenlijk in kunnen stellen?
Beetje omgekeerde wereld inderdaad, maar goed, alles voor de kijkcijfers.quote:Op maandag 3 april 2006 10:38 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Fok! moet zich druk maken om mensen die hun firewall niet fatsoenlijk in kunnen stellen?
quote:Op maandag 3 april 2006 10:39 schreef Ynske het volgende:
[..]
zeker niet
maar nu vraag ik me af, komt dat dan door een adblocker ofzo?
Werk jij bij de landelijke VVV of zo?quote:Op maandag 3 april 2006 11:35 schreef Ynske het volgende:
Voor in de agenda:
25-28 mei
Sporen naar het Verleden bij Stoomtrein van Goes- Borsele
(tevens een bezoek van een gastloc van de ZLSM
Tentoonstelling:
Foto Nationaal 2005 is te zien in:
02-03-2006 t/m 05-04-2006 ............ Epe
15-04-2006 t/m 14-05-2006 ............ Winschoten
20-05-2006 t/m 18-06-2006 ............ Nijmegen
24-06-2006 t/m 23-07-2006 ............ Limburg
nee, maar vind t altijd leuk om opzoek te gaan naar leuke dingenquote:Op maandag 3 april 2006 13:13 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Werk jij bij de landelijke VVV of zo?
Ze zijn verwerktquote:Op maandag 3 april 2006 13:14 schreef Ynske het volgende:
[..]
nee, maar vind t altijd leuk om opzoek te gaan naar leuke dingen
als t je lastig is moet je t zeggen hoor
De regel is bekend, en heeft een maand als sticky bovenaan gestaan. Er zit zelfs een hulpmiddelte in de FAQ. Als het je niet bevalt: prima, maar onthoud dat je hier niet hoeft te posten of lezen.quote:Op maandag 3 april 2006 13:28 schreef thecrook het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar sommige mensen gedragen zich hier echt als de Fok! gestapo en hebben écht overal iets over te zeiken! Je foto is te breed, je foto is te smal etc. bah bah en nog eens bah!
Het gaat mij er om dat ik het leuk vind om mijn (amateur)foto's te plaatsen en eventueel ook nog wat leer van de commentaren die geleverd worden. Maar enkele individuen maken zich meer zorgen om de breedte van de foto of dat het wel of niet een snapshot is dan om de kwaliteit daarvan en ontnemen daarmee mijn plezier om in dit topic te posten. Hartelijk dank hiervoor!quote:Op maandag 3 april 2006 13:33 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De regel is bekend, en heeft een maand als sticky bovenaan gestaan. Er zit zelfs een hulpmiddelte in de FAQ. Als het je niet bevalt: prima, maar onthoud dat je hier niet hoeft te posten of lezen.
als je echt wat wilt leren om je foto's te verbeteren, waarom post je ze dan niet in het topic speciaal daarvoor?quote:Op maandag 3 april 2006 13:40 schreef thecrook het volgende:
[..]
Het gaat mij er om dat ik het leuk vind om mijn (amateur)foto's te plaatsen en eventueel ook nog wat leer van de commentaren die geleverd worden. Maar enkele individuen maken zich meer zorgen om de breedte van de foto of dat het wel of niet een snapshot is dan om de kwaliteit daarvan en ontnemen daarmee mijn plezier om in dit topic te posten. Hartelijk dank hiervoor!![]()
Ik heb welgeteld één(!) foto geplaatst die te breed was en dat is meteen rechtgezet door een mod. Jouw post bevestigd wel wat ik al dacht: op één of andere manier zit het het fotoforum vol met ubermenschen die het allemaal zo goed (denken) te weten! Ik ben weg uit jullie zielige fotopeupeltopic hoor!quote:Op maandag 3 april 2006 13:43 schreef Ynske het volgende:
[..]
als je echt wat wilt leren om je foto's te verbeteren, waarom post je ze dan niet in het topic speciaal daarvoor?
ons plezier word overigens ook ontnomen door eigewijze mensen zoals jij die zich niet aan de max 550 pix houden aangezien er genoeg mensen zijn die nog internetten via een telefoonlijn
Ik ben blij dat je het leuk vindt om te posten. Houden zo!quote:Op maandag 3 april 2006 13:40 schreef thecrook het volgende:
[..]
Het gaat mij er om dat ik het leuk vind om mijn (amateur)foto's te plaatsen en eventueel ook nog wat leer van de commentaren die geleverd worden. Maar enkele individuen maken zich meer zorgen om de breedte van de foto of dat het wel of niet een snapshot is dan om de kwaliteit daarvan en ontnemen daarmee mijn plezier om in dit topic te posten. Hartelijk dank hiervoor!![]()
En wij hebben welgeteld één resize actie laten uitvoeren door de MODS. En jij begint meteen te piepen omdat jouw foto ge-edit is???? Dat hier de mods wel strak de orde handhaven is niet ons probleem. Dat jij er een probleem van maakt is wel jouw probleem.quote:Op maandag 3 april 2006 13:56 schreef thecrook het volgende:
[..]
Ik heb welgeteld één(!) foto geplaatst die te breed was en dat is meteen rechtgezet door een mod. Jouw post bevestigd wel wat ik al dacht: op één of andere manier zit het het fotoforum vol met ubermenschen die het allemaal zo goed (denken) te weten! Ik ben weg uit jullie zielige fotopeupeltopic hoor!![]()
![]()
Als je even de moeite had genomen om wat terug te lezen, had je kunnen zien dat HET HIER HELEMAAL NIET GAAT OM EEN FOTO DIE GE-EDIT ISquote:Op maandag 3 april 2006 14:18 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
En wij hebben welgeteld één resize actie laten uitvoeren door de MODS. En jij begint meteen te piepen omdat jouw foto ge-edit is???? Dat hier de mods wel strak de orde handhaven is niet ons probleem. Dat jij er een probleem van maakt is wel jouw probleem.
Maar doe je wel effe de deur dicht als je FOT uitrent?? De verwarming staat aan omdat hier alleen maar Cooole mensen rondlopen.![]()
quote:Op maandag 3 april 2006 14:35 schreef thecrook het volgende:
[..]
Als je even de moeite had genomen om wat terug te lezen, had je kunnen zien dat HET HIER HELEMAAL NIET GAAT OM EEN FOTO DIE GE-EDIT IS
Duidelijk het verhaal van de klok en de klepelquote:Op maandag 3 april 2006 14:41 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Ik ben niet doof hoor.. En ik weet best dat je het over resizing hebt... Is ook editen. Modderen is ook editen. Bannen is ook editen. dus niet lopen blaten.
Als je zelf al je eigen postje aanpast vanwege een typefout dan is het al editen..
EN dat jij niet tegen een strakker beleid kan dan wat er op de rest van Fok! aangehouden wordt... Jammer dan.. Doei![]()
Het gaat helemaal niet over hard lopen blaten omdat iets niet helemaal volgens de fokpolicy is. maar ik kan de foto's/topics anders niet bekijken en met mij zijn er meerderen die dat probleem hebben.quote:Op maandag 3 april 2006 14:51 schreef thecrook het volgende:
[..]
Duidelijk het verhaal van de klok en de klepel![]()
Het gaat niet om een foto die ge-edit is kneus, maar om mensen zoals jij die zonodig hard moeten lopen blaten wanneer iets niet helemaal volgens de Fok!policy is. Ik zal de deur voor je dichtdoen.......
er zijn plaatsen genoeg in Nederland waar je niet de mogelijkheid hebt om een snellere lijn te nemenquote:Op maandag 3 april 2006 16:16 schreef fr.oosje het volgende:
Neem dan eens een snelle lijn. wie zit er nu nog op een 56k6 lijn????????? Ik vind die postzegels hier ook veels te klein, maar de pixel politie is hier erg streng.
Plaats dit ook ff in de FAQquote:Op maandag 3 april 2006 16:19 schreef Subhuman het volgende:
Okee volgens mij is het eens tijd voor wat duidelijke regels.
1. Als je een foto ziet die te groot is, en die de mods wellicht nog niet gezien hebben, attendeer hen er dan op via het feedbacktopic of via MSN. Zij zullen dit dan rechtzetten.
2. Mocht je de poster willen attenderen op een te grote foto, doe dit dan in normale bewoordingen. Posts meten
erin worden niet gewaardeerd. Kan je de user niet op een normale manier attenderen, laat dit dan gewoon achterwege. Bovendien is het niet noodzakelijk en user nogmaals te laten weten dat z'n foto te groot is als iemand anders dit al heeft gedaan.
Het gaat niet alleen fout bij de posters van te grote foto's, maar ook bij sommigen die daarop reageren.
Een beetje rekening houden met je medemens kan ook geen kwaad!quote:Op maandag 3 april 2006 16:19 schreef fr.oosje het volgende:
Ja maar dat is de MINDERHEID en daar hoeven we als MEERDERHEID geen rekening mee te houden
De layout blijft toch hetzelfde? Fok verkleint de foto automatisch naar 550 px... zou dus qua layout niet uit moeten maken.quote:Op maandag 3 april 2006 19:58 schreef prupke het volgende:
[..]
Een beetje rekening houden met je medemens kan ook geen kwaad!
Het is toch makkelijk om een foto te posten die een formaat heeft van wat gewenst is op fok volgens de faq?
Ik vind het ook bloed irritant als mijn layout verbrast word door een veel te grote foto (en ja ik heb een snelle verbinding)
Regels zijn nu eenmaal opgesteld en het zou fijn zijn als we die gaan naleven zonder er elke keer over te moeten mekkeren.
Dat klopt wel maar ik dat kan ooit ff duren voor alles weer rechtgetrokken is.quote:Op maandag 3 april 2006 20:31 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
De layout blijft toch hetzelfde? Fok verkleint de foto automatisch naar 550 px... zou dus qua layout niet uit moeten maken.
Dat ben ik met je eens, B&H is bijvoorbeeld erg op dat gebiedquote:Op maandag 3 april 2006 20:33 schreef prupke het volgende:
[..]
Dat klopt wel maar ik dat kan ooit ff duren voor alles weer rechtgetrokken is.
En als je op een pagina 35 foto's hebt staan die veel groter zijn dan kan je dus ff een tijdje niets doen. Daarom is het zo irritant.
Kijk jij begrijpt hetquote:Op maandag 3 april 2006 20:50 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, B&H is bijvoorbeeld erg op dat gebied![]()
Ik vind de 550px niet echt een belemmering. En je kunt altijd even een linkje zetten naar een volledige versie.
Kijk even met de "Zoeken" functie hierboven naar 550 pixels, dan zul je zien dat FOT niet de enige plek is waar over 550 pixels gezeurd wordt. Weliswaar zeuren wij er het hardst over, maar dat komt omdat hier aanmerkelijk meer foto's gepost worden. En ja, het staat echt ergens in de FAQ&Policy.quote:Op maandag 3 april 2006 16:27 schreef fr.oosje het volgende:
Ik vind trouwens die 550 pixels alleen terug bij Fot in de algemene Policy kom ik het helemaal niet tegen. Trouwens die 550 pixels heeft helemaal niets te maken met de bestandsgrootte. Dus dat is geen argument
Van mij hoeft het ook niet maar blijkbaar is het noodzakelijk omdat dit gezeur elke zoveel tijd terugkomt.quote:Op maandag 3 april 2006 18:33 schreef fr.oosje het volgende:
ja leuk nog meer regels
Kun je wat specifieker zijn? Afgelopen weekeinde? Is al uitgelegd, lees maar terug. Vanavond? Duik nog even terug in de discussie over valsspelen. Op valsspelen staat diskwalificatie. Dus is het onderwerp uitgesloten deze maand. Wat is daar vreemd aan?quote:Op dinsdag 4 april 2006 00:31 schreef k_man het volgende:
Nou vooruit, RonaldV, leg eens uit?
Hoe praat je je rare gedrag goed?
Dat er in andere subfora over de wedstrijd gepraat wordt is geen probleem, integendeel. Maar dat er in andere subfora gepost wordt "Stem hier even op verleiding!" vind ik wel een probleem. Daarom is het onderwerp gediskwalificeerd.quote:Op dinsdag 4 april 2006 00:36 schreef _evenstar_ het volgende:
krijg ik nog antwoord op mijn vraag waarom gelijk het hele onderwerp en niet de persoon in kwestie die "gespammed" heeft van deze wedstrijd elimineren
en mag ik vragen waarom er zo;n commentaar is dat er in subfora's over gepraat is, het onderwerp aangegeven is...? wilden niet iedereen dat de fot ewedstrijden toegangelijker zouden worden en er meer mensen mee zouden doen ?
misschien wel dubbele vragen en lees ik niet goed.. maar mij is het niet duidelijk en ik zou graag verduidelijking willen krijgen aub..
Ja hoor, in het gekrakeel had ik je even gemist, sorry.quote:Op dinsdag 4 april 2006 00:36 schreef _evenstar_ het volgende:
krijg ik nog antwoord op mijn vraag waarom gelijk het hele onderwerp en niet de persoon in kwestie die "gespammed" heeft van deze wedstrijd elimineren
De eerste vraag begrijp ik niet helemaal, zou je die opnieuw kunnen stellen?quote:en mag ik vragen waarom er zo;n commentaar is dat er in subfora's over gepraat is, het onderwerp aangegeven is...? wilden niet iedereen dat de fot ewedstrijden toegangelijker zouden worden en er meer mensen mee zouden doen ?
Met uitzondering van dat ene vraagje... zou je die nog even overnieuw kunnen stellen? Voor de rest hoop ik dat het duidelijker is nu.quote:misschien wel dubbele vragen en lees ik niet goed.. maar mij is het niet duidelijk en ik zou graag verduidelijking willen krijgen aub..
En wat als het je mede-modje is die dat doet? En die vervolgens dat weer bestempeld als vals spelen? Wat moeten de users daar nou van denken?quote:Op dinsdag 4 april 2006 00:41 schreef Subhuman het volgende:
Dat er in andere subfora over de wedstrijd gepraat wordt is geen probleem, integendeel. Maar dat er in andere subfora gepost wordt "Stem hier even op verleiding!" vind ik wel een probleem. Daarom is het onderwerp gediskwalificeerd.
Gewoon lang genoeg laten hangenquote:Op dinsdag 4 april 2006 00:43 schreef _evenstar_ het volgende:
ah nu is het duidelijkthanx sub
![]()
dan wordt het egwoon een foto van verleiding met een lange sluitertyijd( als ik dat voor elkander krijg
Medemodje heeft opgeroepen om te gaan stemmen en heeft niet de stemmers in een bepaalde richting gestuurd.quote:Op dinsdag 4 april 2006 00:45 schreef k_man het volgende:
[..]
En wat als het je mede-modje is die dat doet? En die vervolgens dat weer bestempeld als vals spelen? Wat moeten de users daar nou van denken?
Yeah right!quote:Op dinsdag 4 april 2006 00:46 schreef Mauro het volgende:
[..]
Medemodje heeft opgeroepen om te gaan stemmen en heeft niet de stemmers in een bepaalde richting gestuurd.
Dit is natuurlijk helemáál geen oproep om op verleiding te stemmen hè?quote:Op maandag 3 april 2006 11:26 schreef RonaldV het volgende:
Er begint vanavond weer een nieuwe FOT wedstrijd, en één van de onderwerpen waarop gestemd kan worden is "verleiding". Als je denkt jezelf daar helemaal op te kunnen uitleven, stem dan hier
Die had ik nog niet gezien. Sowwy.quote:Op dinsdag 4 april 2006 00:49 schreef k_man het volgende:
[..]
Yeah right!![]()
[..]
Dit is natuurlijk helemáál geen oproep om op verleiding te stemmen hè?![]()
Je bent er wel erg op gebrand om me ergens van te betichten he?quote:Op dinsdag 4 april 2006 00:39 schreef k_man het volgende:
Jij roept mensen in US op om te komen stemmen Ronald. Dat doen vervolgens enkele mensen. Maar dan blijkt opeens dat ze dat kennelijk helemaal niet mochten. Sterker nog: er is vals gespeeld! Da's nogal vreemd. Kennelijk riep jij mensen op om vals te spelen?
Ik vind het ook prima dat de wedstrijd gepromoot wordt. Ik vind het alleen hoogst merkwaardig dat het modje dat dat doet na een beetje kritiek 180 graden draait en het vals spelen noemt. Slappe houding, denk ik dan.quote:Op dinsdag 4 april 2006 00:49 schreef _evenstar_ het volgende:
wat ik bedoelde was dat ik niet snap wat er verkeerd is om te spammen, je maakt het zo toegangkelijker, ik zou graag van de mensen die daar problemen mee hebben, wat ze daar voor probleem in zien. zo duidelijker![]()
Dat heet aansluiten op de belevingswereld van je doelgroep. Er staat duidelijk "één van de onderwerpen".quote:Op dinsdag 4 april 2006 00:49 schreef k_man het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk helemáál geen oproep om op verleiding te stemmen hè?![]()
ik vind het jammer dat je met een persoonlijke vete bezig bent.quote:Op dinsdag 4 april 2006 00:52 schreef k_man het volgende:
[..]
Ik vind het ook prima dat de wedstrijd gepromoot wordt. Ik vind het alleen hoogst merkwaardig dat het modje dat dat doet na een beetje kritiek 180 graden draait en het vals spelen noemt. Slappe houding, denk ik dan.
Maar ik hoor graag wat RonaldV er op te zeggen heeft.
En dat is precies waarom ik geen fan ben van technische opdrachten.quote:Op dinsdag 4 april 2006 00:52 schreef _evenstar_ het volgende:
[afbeelding]
dit soort foto's krijg ik dus met lange sluitertijd![]()
Goh hé, er roepen wat mensen dat er vals is gespeeld. Tja, dan zal dat wel zo zijn. Dan sluiten we dat onderwerp maar uit.quote:Op dinsdag 4 april 2006 00:52 schreef RonaldV het volgende:
4. Er werd beticht van valsspelerij. Valsspelerij is reden voor uitsluiting. Uitzoeken hoe en wat duurt te lang, en er moest een wedstrijd beginnen. Aangezien elk besluit veel commentaar zou uitlokken hebben we besloten om het helemaal kort te sluiten en het beschuldigde onderwerp niet toe te laten. Aangezien ik degene was die dat veroorzaakte door naar US te gaan heb ik die melding op me genomen.
En als die doelgroep komt stemmen is dat opeens een probleem.quote:Op dinsdag 4 april 2006 00:53 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dat heet aansluiten op de belevingswereld van je doelgroep. Er staat duidelijk "één van de onderwerpen".
Bij jou niet bedoel je. Om eerlijk te zijn: dat zal me worst wezen. Er lopen nog meer mensen op Fok!, en die kan ik het ook niet allemaal naar de zin maken. Ik kan wel proberen om het er zo veel mogelijk naar de zin te maken. Dus daar doe ik mijn best dan maar op.quote:Op dinsdag 4 april 2006 00:56 schreef k_man het volgende:
[..]
Goh hé, er roepen wat mensen dat er vals is gespeeld. Tja, dan zal dat wel zo zijn. Dan sluiten we dat onderwerp maar uit.![]()
Ik blijf erbij: dit maakt je niet bepaald geloofwaardiger.
Dat er is valsgespeeld hebben we met eigen ogen gezien. Daarom doet dat onderwerp niet meer mee.quote:Op dinsdag 4 april 2006 00:56 schreef k_man het volgende:
Goh hé, er roepen wat mensen dat er vals is gespeeld. Tja, dan zal dat wel zo zijn. Dan sluiten we dat onderwerp maar uit.![]()
Bij behoorlijk wat users blijkbaar wel, ja.quote:Op dinsdag 4 april 2006 00:58 schreef k_man het volgende:
[..]
En als die doelgroep komt stemmen is dat opeens een probleem.![]()
Er is niks persoonlijks aan. Maar ik kan er moeilijk iemand anders dan RonaldV op aan spreken, toch? Hij heeft die oproep in US gedaan. Hij laat zich vervolgens - samen met Subhuman - overtuigen een onderwerp uit te sluiten, alleen omdat een paar mensen 'vals spel' roepen. Ik vind dat een erg vreemde gang van zaken en daar zeg ik dus wat van.quote:Op dinsdag 4 april 2006 00:54 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
ik vind het jammer dat je met een persoonlijke vete bezig bent.
Ik vind het erg jammer van het onderwerp, en ikzelf had een ander keus gemaakt.
Maar sub en ronald hebben een keus samen gemaakt.In wat hun opzicht de beste keus was.
Zij zijn mod en jij niet.
Bevalt het je niet pech gehad.
Je mag best kritiek geven en je mening hebben.
Maar waar jij mee bezig bent is een vete en dat heeft niets meer met het oorspronkelijke onderwerp van discussie te maken![]()
Wat was er vals aan dan? Waarom mogen bepaalde users wel stemmen en anderen niet?quote:Op dinsdag 4 april 2006 01:00 schreef Subhuman het volgende:
Dat er is valsgespeeld hebben we met eigen ogen gezien. Daarom doet dat onderwerp niet meer mee.
Punt.
quote:Op dinsdag 4 april 2006 00:52 schreef _evenstar_ het volgende:
[afbeelding]
dit soort foto's krijg ik dus met lange sluitertijd![]()
quote:Op dinsdag 4 april 2006 01:03 schreef k_man het volgende:
[..]
Wat was er vals aan dan? Waarom mogen bepaalde users wel stemmen en anderen niet?
quote:Op maandag 3 april 2006 23:16 schreef Subhuman het volgende:
Omdat ik het gewoon not done vind om op zo'n goedkope manier stemmen te ronselen, doet het onderwerp verleiding deze maand niet mee. We kunnen in elk subforum wel een topic openen "Stem op mijn onderwerp!" en reken maar dat er altijd mensen zijn die het doen. Dat is niet de manier waarop ik het nieuwe onderwerp zou willen bepalen; dan kunnen we net zo goed willekeurig eentje prikken.
Volgende maand mag het onderwerp verleiding natuurlijk opnieuw aangedragen worden, en als het dan op een normale manier verkozen wordt heb ik daar ook geen enkel probleem mee. Deze maand wordt het onderwerp het als tweede geëindigde onderwerp lange belichtingstijd.
Deze beslissing staat vast.
er zijn er méér die voor datzelfde onderwerp hebben gelobbied in andere subfora. niet alleen RonaldVquote:Op dinsdag 4 april 2006 01:02 schreef k_man het volgende:
[..]
Er is niks persoonlijks aan. Maar ik kan er moeilijk iemand anders dan RonaldV op aan spreken, toch? Hij heeft die oproep in US gedaan. Hij laat zich vervolgens - samen met Subhuman - overtuigen een onderwerp uit te sluiten, alleen omdat een paar mensen 'vals spel' roepen. Ik vind dat een erg vreemde gang van zaken en daar zeg ik dus wat van.
Degene die het persoonlijk maakt is RonaldV zelf, met zijn opmerking dat ik maar beter uit FOT weg kan blijven.
dus ik mag mijn hele msn lijst vragen om op 1 onderwerp te stemmen?quote:Op dinsdag 4 april 2006 01:03 schreef k_man het volgende:
[..]
Wat was er vals aan dan? Waarom mogen bepaalde users wel stemmen en anderen niet?
Quote me ff, dat maakt het geloofwaardigerquote:Op dinsdag 4 april 2006 01:02 schreef k_man het volgende:
[..]
Degene die het persoonlijk maakt is RonaldV zelf, met zijn opmerking dat ik maar beter uit FOT weg kan blijven.
ik zie een groot blauwww licht ( insert brabants dialecttoontjequote:
Uiteraard bij mij ja. Ik kan moeilijk voor een ander spreken.quote:Op dinsdag 4 april 2006 00:59 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Bij jou niet bedoel je. Om eerlijk te zijn: dat zal me worst wezen. Er lopen nog meer mensen op Fok!, en die kan ik het ook niet allemaal naar de zin maken. Ik kan wel proberen om het er zo veel mogelijk naar de zin te maken. Dus daar doe ik mijn best dan maar op.
Wat is het nut van deze discussie? Wil je RonaldV's persoonlijkheid doorgronden?quote:Op dinsdag 4 april 2006 01:08 schreef k_man het volgende:
[..]
Uiteraard bij mij ja. Ik kan moeilijk voor een ander spreken.
Kijk, ik vind het uitstekend dat je die oproep hebt gedaan. Ik vind het alleen zo slap dat je bij kritiek van een paar users je zo snel laat omlullen dat zelfs het hele onderwerp wordt uitgesloten. Als je dan ook nog zo hardnekkig blijft doen alsof het allemaal heel logisch en verklaarbaar is maakt dat het alleen maar erger.
g...g....gggg..eee...nn.......e?- nee geen 'e', een v-v...e..r..b..r..a..n..d..e..rquote:Op dinsdag 4 april 2006 01:07 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
ik zie een groot blauwww licht ( insert brabants dialecttoontje)
Mijn inzending heb je al binnenquote:Op dinsdag 4 april 2006 01:10 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Wat is het nut van deze discussie? Wil je RonaldV's persoonlijkheid doorgronden?
In elk geval is het niet echt meer FOT-gerelateerd, onze beslissing verandert niet, de wedstrijd gaat door; wat mij betreft einde discussie.
Ja, zo blijven we in cirkeltjes draaien. Degene die de stemmen 'ronselde' was dus je mede-modje. Je zult hem niet publiekelijk willen afvallen, maar het is natuurlijk een merkwaardige situatie. De discussie die nu is ontstaan vindt z'n oorsprong in die oproep, maar toch heeft RonaldV het allemaal perfect aangepakt?quote:
Beste k-man,quote:Op dinsdag 4 april 2006 01:08 schreef k_man het volgende:
[..]
Uiteraard bij mij ja. Ik kan moeilijk voor een ander spreken.
Kijk, ik vind het uitstekend dat je die oproep hebt gedaan. Ik vind het alleen zo slap dat je bij kritiek van een paar users je zo snel laat omlullen dat zelfs het hele onderwerp wordt uitgesloten. Als je dan ook nog zo hardnekkig blijft doen alsof het allemaal heel logisch en verklaarbaar is maakt dat het alleen maar erger.
Ik spreek je aan in de functie die je hier vervult. Daar is niks persoonlijks aan, dat was voor ieder ander in deze situatie hetzelfde geweest.quote:
En die van jou.quote:Op dinsdag 4 april 2006 01:10 schreef Subhuman het volgende:
Wat is het nut van deze discussie? Wil je RonaldV's persoonlijkheid doorgronden?
Oplossing voor het stemprobleem is heel erg makkelijk.quote:
Dat zou een idee kunnen zijn. Het vergt ietsje meer van de wedstrijdleiding om dat bij te houden, maar het vereist ook weer geen gigantische administratie.quote:Op dinsdag 4 april 2006 01:28 schreef Mauro het volgende:
Oplossing voor het stemprobleem is heel erg makkelijk.
Alleen de mensen die een foto hebben ingezonden bij de vorige wedstrijd mogen stemmen.
Iedereen die mee wil doen, kan een foto insturen en mag de volgende keer ook meestemmen.
das wel begrijpelijk. maar denk je echt dat het zin heeft om te zeuren over iets wat al vaststaat?quote:Op dinsdag 4 april 2006 01:32 schreef k_man het volgende:
Overigens, ik hoop dat jullie beseffen dat ik de discussie aanga omdat ik zo nodig moet zeuren of zuigen, of vanwege een persoonlijke vete of zoiets. Zo is het echt niet. Ik zou hier echt geen tijd en energie insteken als het me niet werkelijk zou boeien.
Ik doe al mee vanaf de allereerste fotowedstrijd hier, vaker dan wie dan ook. Ik voel me betrokken bij die wedstrijd. Als er dan in mijn ogen hele merkwaardige dingen gebeuren kom ik daartegen in het geweer.
quote:Op dinsdag 4 april 2006 09:47 schreef Ynske het volgende:
In mijn ogen heb je niet valsgespeeld Puckzzz.
Het gevoel dat mij wel bekroop is dat juist degene, of dat gevoel de waarheid is weet ik niet, die voor Lange Belichtingstijd gestemd hadden zijn gaan klagen over valsspelen omdat ze inzagen dat ze nu niet meer konden winnen.
Dat wil ik even rechtzetten. Als er stemmen waren geronseld in andere fora voor bijv. tegenlicht was dat onderwerp net zo hard gediskwalificeerd. Het gaat niet om het verschil tussen thema's en technieken, ik moedig het kiezen van thema's juist aan. Maar wel op een normale manier.quote:Op dinsdag 4 april 2006 09:51 schreef Puckzzz het volgende:
als het nu om L.B. en Tegenlicht was gegaan was er denk ik niet zo'n ophef over geweest. Want tegenlicht is ook een technisch onderwerp zonder andere 'lading'
ik denk dat wat Puckzzz bedoelt, en zoals ik het zie, dat de beslissing bij jullie gelijk was gebleven maar dat de users die nu zijn gaan klagen dan niet waren gaan klagen.quote:Op dinsdag 4 april 2006 10:01 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Dat wil ik even rechtzetten. Als er stemmen waren geronseld in andere fora voor bijv. tegenlicht was dat onderwerp net zo hard gediskwalificeerd. Het gaat niet om het verschil tussen thema's en technieken, ik moedig het kiezen van thema's juist aan. Maar wel op een normale manier.
Maar voor de beslissing zelf zou het niks uitgemaakt hebben. Ik heb met eigen ogen die dingen gezien en daarom is deze beslissing genomen. Klagende users of niet, ik zou dat toch wel gezien hebben.quote:Op dinsdag 4 april 2006 10:05 schreef Ynske het volgende:
[..]
ik denk dat wat Puckzzz bedoelt, en zoals ik het zie, dat de beslissing bij jullie gelijk was gebleven maar dat de users die nu zijn gaan klagen dan niet waren gaan klagen.
Wij zeggen nergens dat wij denken dat lange belichtingstijden een laagdrempelig onderwerp is. Waar haal je dat nu weer vandaan?quote:Op dinsdag 4 april 2006 10:06 schreef Puckzzz het volgende:
Sinds wanneer mag je niet in een ander forum zeggen:
Jongens we hebben een leuk thema voor de fotowedstrijd die misschien ook voor jullie leuk is. Als jullie daaraan mee willen doen moet je wel even voor dat onderwerp stemmen.
Wie weet hadden er nu wel meer mensen mee durven doen aan het thema Verleiding omdat ze daar wel ideetjes voor hadden. Het onderwerp L.B. kunnen die mensen weer niets mee. Ik vind het arrogant van jullie om te denken dat L.B. een laagdrempelig onderwerp is
Dus je mag bv niet in oud of us of pta of waar dan ook, een link gooien met dit zijn de onderwerpen van de fotwedstrijd, want dan kun je het beïnvloedenquote:Op dinsdag 4 april 2006 10:09 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Wij zeggen nergens dat wij denken dat lange belichtingstijden een laagdrempelig onderwerp is. Waar haal je dat nu weer vandaan?
En nee, ik vind niet dat je dat in een ander forum mag zeggen met een duidelijke link naar op welk onderwerp ze moeten stemmen. Bovendien stond het er heel anders. Dan kan ik ook wel topics in ONZ gaan openen om stemmen te ronselen.
eens isquote:Op dinsdag 4 april 2006 10:18 schreef Ynske het volgende:
Lange belichtingstijden is zoals _evenstar_ al eerder aangaf geen laagdrempelig onderwerp aangezien mensen met een goedkopere camera bijna geen fatsoendelijke/instuurbare foto's kunnen krijgen , zie de foto die ze erbij geplaatst had
en dus is het drempelverhogend, en dus is dat in tegenstrijding met het beleid/idee om fot laagdrempeliger te maken voor geen fotogenieën
Heyhey!!quote:Op dinsdag 4 april 2006 10:20 schreef Mauro het volgende:
[..]
eens is
Met een compactcamera (de echt dure uitgezonderd) kun je de sluitertijd niet echt instellen. Je kunt ze wel op de nachtstand zetten en de flits uit maar verder kun je niks. En dat vind ik jammer dat je op deze manier anderen uitsluit.
Je mag best oproepen om te komen stemmen, om zo de wedstrijd bekender te maken. Maar noem dan alle onderwerpen, en niet eentje specifiek omdat je dat onderwerp erdoor wilt drukken.quote:Op dinsdag 4 april 2006 10:18 schreef Ynske het volgende:
Dus je mag bv niet in oud of us of pta of waar dan ook, een link gooien met dit zijn de onderwerpen van de fotwedstrijd, want dan kun je het beïnvloeden
maar als t onderwerp al gekozen is, dan mag het weer wel, want dan kun je eventuele fotografen attenderen op iets waar ze aan mee zouden kunnen doen...
Dat heeft hier niks mee te maken. Voor de rest is de gebruikelijke procedure gevolgd. Welke onderwerpen ingestuurd worden heb ik geen invloed op.quote:Lange belichtingstijden is zoals _evenstar_ al eerder aangaf geen laagdrempelig onderwerp aangezien mensen met een goedkopere camera bijna geen fatsoendelijke/instuurbare foto's kunnen krijgen , zie de foto die ze erbij geplaatst had
en dus is het drempelverhogend, en dus is dat in tegenstrijding met het beleid/idee om fot laagdrempeliger te maken voor geen fotogenieën
Gammaquote:Op dinsdag 4 april 2006 10:22 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Heyhey!!
Laten we vooral FOT toegankelijk houden he? We zijn hier een amateur fotografie forum die voor iedereen leuk moet zijn, niet alleen voor de gevorderde fotograaf
En zo hebben we allemaal onze wensjesquote:Op dinsdag 4 april 2006 10:43 schreef fr.oosje het volgende:
Ik zou zo graag eens een paar modjes hebben die verstand hebben van fotografie ipv allerlei regeltjes.
Ja zoals verleiding is het niet?quote:Op dinsdag 4 april 2006 10:45 schreef RonaldV het volgende:
[..]
En zo hebben we allemaal onze wensjes
Ik geloof dat je het punt van de discussie gemist hebt.quote:
Ik zag het, mijn dankquote:
Zeker niet, jij wilde toch ook verleiding?quote:Op dinsdag 4 april 2006 10:53 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik geloof dat je het punt van de discussie gemist hebt.
Je aanname is bijna goed, en daardoor helemaal fout.quote:Op dinsdag 4 april 2006 10:59 schreef fr.oosje het volgende:
[..]
Zeker niet, jij wilde toch ook verleiding?
Sorry maar ik kon de verleiding niet weerstaan
Prima joh wat jij wilt, volgens mij zeggen we het zelfdequote:Op dinsdag 4 april 2006 11:02 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Je aanname is bijna goed, en daardoor helemaal fout.
Ik wilde een onderwerp, en geen techniek. verleiding was het enige onderwerp, de resterende ideeën waren technieken.
Wat mij betreft ben je hiermee een volledig ongeloofwaardige draaikont geworden.quote:Op zaterdag 1 april 2006 21:06 schreef RonaldV het volgende:
verleiding (als dit hem wordt doe ik nu eens wel mee...)
Prima. Wat mij betreft sluit het één het ander niet uit.quote:Op dinsdag 4 april 2006 11:22 schreef fr.oosje het volgende:
[..]
Prima joh wat jij wilt, volgens mij zeggen we het zelfde
Ik kwam deze nog tegen.
[..]
Wat mij betreft ben je hiermee een volledig ongeloofwaardige draaikont geworden.
Begin jij nu ook al weer?quote:Op dinsdag 4 april 2006 11:22 schreef fr.oosje het volgende:
[..]
Prima joh wat jij wilt, volgens mij zeggen we het zelfde
Ik kwam deze nog tegen.
[..]
Wat mij betreft ben je hiermee een volledig ongeloofwaardige draaikont geworden.
quote:Op dinsdag 4 april 2006 11:32 schreef fr.oosje het volgende:
Komt omdat we we modjes hebben die zelf ook maar door blijven gaan denk ik. Maar voor mij is de kous af hoor. Het maakt mij geen ene reet uit wat het onderwerp wordt. En als ik heel eerlijk ben ook niet wie er modjes zijn.
quote:Op dinsdag 4 april 2006 10:43 schreef fr.oosje het volgende:
Ik zou zo graag eens een paar modjes hebben die verstand hebben van fotografie ipv allerlei regeltjes.
quote:Op dinsdag 4 april 2006 11:22 schreef fr.oosje het volgende:
[..]
Flauw, ik bedoel het maakt me niet uit wie (in persoon) de modjes zijn als ze maar verstand van fotografie hebben.quote:
*eensch is*quote:
Je kan je eigen post weghalen. Dan heeft de rest van FOT niet zo door dat je mutserig/blont aan het doen bentquote:Op dinsdag 4 april 2006 12:02 schreef Offy het volgende:
Oh
verkeerde topic, al die knopjes, ik moet er nog zo aan wennen![]()
Dat regelen de FA's toch? modjes hebben dat recht niet.....quote:Op dinsdag 4 april 2006 12:52 schreef Offy het volgende:
Eigenlijk was het een 'schiet er eens mee op!'-opmerking richting onze geliefde mod bedoeld, ik heb namelijk nog helemaal geen knopjes
wie???quote:Op dinsdag 4 april 2006 12:52 schreef Offy het volgende:
Eigenlijk was het een 'schiet er eens mee op!'-opmerking richting onze geliefde mod bedoeld, ik heb namelijk nog helemaal geen knopjes
Maar ik kan niet bij een FA aankloppen met 'geef mij eens knopjes'quote:Op dinsdag 4 april 2006 12:57 schreef Shark.Bait het volgende:
Dat regelen de FA's toch? modjes hebben dat recht niet.....
oooooooooooooooooow. Op die fiets.quote:Op dinsdag 4 april 2006 13:01 schreef Offy het volgende:
Maar ik kan niet bij een FA aankloppen met 'geef mij eens knopjes'
quote:Op dinsdag 4 april 2006 13:00 schreef Puckzzz het volgende:
wie???
quote:
Ik heb er ook niks van mee gekregen... Dit is volgens mij een van de moeilijkste subforums of een MOD te zijn... of een userquote:Op dinsdag 4 april 2006 15:39 schreef Kleintje het volgende:
*popcorn weer weglegd*
Jammer dat ik de rel heb gemist...
hallo!! de stemrondes zouden het belangrijkste in je leven moeten zijnquote:Op dinsdag 4 april 2006 15:49 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Ik heb er ook niks van mee gekregen... Dit is volgens mij een van de moeilijkste subforums of een MOD te zijn... of een user![]()
Waar hebben we het over? Een onderwerp voor een wedstrijdje...
quote:Op dinsdag 4 april 2006 16:18 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
hallo!! de stemrondes zouden het belangrijkste in je leven moeten zijn![]()
Waar was jij dan, gisteravond? Huh?quote:Op dinsdag 4 april 2006 16:18 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
hallo!! de stemrondes zouden het belangrijkste in je leven moeten zijn![]()
in bed...ik was er van overtuigd dat het verleiding werdquote:
Gerepareerdquote:Op dinsdag 4 april 2006 17:19 schreef Werewolf het volgende:
Hele grote foto's in Macro Fotografie deel 16
Vermoedelijk uit het kijken of ze nog gevonden werdenquote:Op dinsdag 4 april 2006 23:29 schreef Schanulleke het volgende:
Was er een proef met centrale topics![]()
Waar bestond die uit?
You got itquote:Op woensdag 5 april 2006 00:25 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Vermoedelijk uit het kijken of ze nog gevonden werden![]()
dacht dat de topics geband warenquote:Op woensdag 5 april 2006 00:27 schreef RonaldV het volgende:
[..]
You got it
En de proef faalde jammerlijk.
Het idee was ook wel leuk, maar de uitvoering, met de centrale topics onderin liet ruimschoots te wensen over. De achterliggende redenering doet een beetje denken aan de trainer van RBC die belooft dat zijn club dit seizoen niet meer zal zakken op de ranglijstquote:Op woensdag 5 april 2006 00:47 schreef Subhuman het volgende:
Het idee leek zo leuk, alle centrale topics op een centraal punt waar ze makkelijk te vinden zijn en ook niet wegzakken. Helaas viel het in de praktijk behoorlijk tegen.
quote:Op woensdag 5 april 2006 09:49 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Het idee was ook wel leuk, maar de uitvoering, met de centrale topics onderin liet ruimschoots te wensen over. De achterliggende redenering doet een beetje denken aan de trainer van RBC die belooft dat zijn club dit seizoen niet meer zal zakken op de ranglijst
onderin is niet zo'n stomme plaatsquote:Op woensdag 5 april 2006 10:06 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Maar onder de sticky's wil je ze eigenlijk ook niet hebben omdat dan je gewone topics raken ondergesneeuwd. Het is dus een behoorlijk dilemma waar deze topics te plaatsen.
De onderwerpenlijst was eerst nog lannger, die hebben we al laten inkorten. En te kort wil je die ook niet hebben anders is een topic al veel te snel uit de lijst weggezakt.quote:Op woensdag 5 april 2006 10:07 schreef Ynske het volgende:
[..]
onderin is niet zo'n stomme plaats
alleen is de onderwerpenlijst te lang hiervoor, aangezien ze altijd buiten beeld (jah zelfs met 1600 * 1200) vallen
Vind ik op zich wel een goed idee, hoewel het op dit moment ook wel werkbaar is.quote:Op woensdag 5 april 2006 15:19 schreef petre86 het volgende:
en zoals ze hadden/hebben met de subfora waar een subsite voor was?
een banner boven de lijst met daarin verschillende linkjes ( dan nu naar de centrale topics)?
dat een idee?
dat wel... maareh 3400 pix nogwatquote:
quote:Op vrijdag 7 april 2006 08:26 schreef Schanulleke het volgende:
Je bedoelt ze te verwijzen naar Verbeter mijn foto
Het vervelende is dat de beide topics net niet druk genoeg bezocht worden, en dus wegzakken. Maar als ik het in de gaten heb zal ik er op wijzen.quote:Op vrijdag 7 april 2006 08:06 schreef Ynske het volgende:
Het valt me de laatste tijd steeds meer op dat mensen foto's plaatsen in het Ik heb vandaag een mooie foto gemaakt (deeltje 3) topic, en hier gaan vragen om kritiek en verbeterpunten. Mij lijkt juist dat ze daarvoor in het Help me mijn foto te verbeteren - deel 3 moeten zijn. Is het misschien mogelijk dat daar op de een of andere manier meer nadruk opgelegd word?
tis maar een idee
Heb je zoiets op een webpagina staan? Of op een docje, zodat Sub het eventueel in de Wiki kan gooien zetten?quote:Op vrijdag 7 april 2006 23:11 schreef prupke het volgende:
ff vraagje.
Mocht mijn lieve collega bereid zijn om mij te helpen met visagie, zou het dan iets zijn om een tutorial neer te gooien daarover?
Zodat mensen die dus geen visagist hebben toch een beetje de techniek kunnen toepassen?
Ik kan niet namens alle fotografen spreken, maar mij lijkt een documentje over het opmaken van modellen voor foto's wel handig. Je vriendin is zich er toch van bewust dat het voor fotograie anders moet dan voor (ik noem maar iets) toneel, he?quote:Op vrijdag 7 april 2006 23:16 schreef prupke het volgende:
ik heb nog helemaal niets. Maar ze komt mij binnenkort een keer mooi maken
en dan in verschillende opmaaktechnieken (of hoe dat ook heet)
En dan maken we gewoon foto's daarvan
Dan moet ik het geheel nog ff in elkaar flansen.
Maar de vraag is of dat nut zou hebben voor in fot, want als dat niet zo zou zijn ga ik er ook geen tijd instoppen.
ze is een echt visagiste dus voor modellen die geschoten moeten worden.quote:Op vrijdag 7 april 2006 23:19 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik kan niet namens alle fotografen spreken, maar mij lijkt een documentje over het opmaken van modellen voor foto's wel handig. Je vriendin is zich er toch van bewust dat het voor fotograie anders moet dan voor (ik noem maar iets) toneel, he?
Je hebt gelijk.quote:Op woensdag 12 april 2006 11:42 schreef Ynske het volgende:
Stomme vraag misschien
maar wat heeft het voor nut dat dit topic open blijft?
[showcase] Expressies in het donker
het enige dat mensen doen, is gillen dat het ze teveel moeite is om de linkjes te bekijken.
wat heeft het a, voor nut dat ze dat reageren, en b, als er toch geen reacties op komen is t alleen maar voor t kicken van t topic
Bedoel je zoiets?quote:Op vrijdag 14 april 2006 10:15 schreef outcast_within het volgende:
Is er eigenlijk een meld hier een koopje geralteerd tot camera's topic? zou zoiets werken? zou zoiets gewenst zijn?
Praktisch probleem: ik zou niet weten hoe we een vergelijkend onderzoek moeten houden. En dan zitten we nog met de beperkte houdbaarheid van aanbiedingen en prijzen.quote:Op vrijdag 14 april 2006 10:26 schreef outcast_within het volgende:
mss ook dat er daarin gewerkt kan worden naar een best buy guide o.i.d.
Deze camera is de beste in deze prijsklasse.
Maar deze camera in diezelfde prijsklasse heeft mss een wat slechtere flits maar een betere autofocus. mocht je dat belangrijker vinden.
Nou ja, als iedereen af en toe een camera onder de loep neemt, volgens dezelfde eisen, dan zou het wel te doen moeten zijn. Maar dan ga je dus verplichtingen opleggen aan gebruikers.quote:Op vrijdag 14 april 2006 10:52 schreef Puckzzz het volgende:
Dat zou iemand dan continu in de gaten moeten houden.
Is wel erg veel werk he?
En zo zijn er meer, die camera's puur op hun technische prestaties bekijken. Ik denk dat we het daar het beste bij kunnen houden, en alleen linken naar (alweer) nieuwe apparatuur.quote:Je kunt ook gewoon op deze link klikken:
http://www.prijsindex.net/show/index/
Ik denk dat iedereen het leuk vindt om feedback op zijn/haar foto te krijgen, dus dat wil ik eigenlijk niet verbieden. Maar het moet natuurlijk wel binnen de perken blijven. En wat het aantal foto's betreft: daar heb je gelijk in. Het gaat om "een mooie foto", niet om het meervoud. Als je er meer hebt kun je altijd nog een showcase openen.quote:Op zaterdag 15 april 2006 10:39 schreef PdeHoog het volgende:
Ik heb vandaag een mooie foto gemaakt (deeltje 3)
Kunnen we dit topic niet gewoon sluitenMensen dumpen er meer dan 1 foto, er wordt commentaar geleverd en de foto's die gepost worden kunnen net zo goed in een verzameltopic van het betreffende onderwerp
Dan krijg je hier gelijk weer reacties dat er voor alles een showcase wordt geopendquote:Op zaterdag 15 april 2006 15:49 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen het leuk vindt om feedback op zijn/haar foto te krijgen, dus dat wil ik eigenlijk niet verbieden. Maar het moet natuurlijk wel binnen de perken blijven. En wat het aantal foto's betreft: daar heb je gelijk in. Het gaat om "een mooie foto", niet om het meervoud. Als je er meer hebt kun je altijd nog een showcase openen.
Dat was in het begin evenquote:Op zaterdag 15 april 2006 16:06 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Dan krijg je hier gelijk weer reacties dat er voor alles een showcase wordt geopend![]()
Gewoon openenquote:Op zondag 16 april 2006 00:30 schreef Tape het volgende:
Ik heb eigenlijk een heel korte vraag over een bepaald type/kwaliteit foto. Maar er is niet echt een soort algemeen topic voor kleine dingen, wel? Een heel topic apart vond ik namelijk ook zo veel van het goeie... Of niet?
Ik probeer via msn al iemand te regelen, maar wij zijn modloos momenteel en Mukie heeft het ff te druk. Ik kijk ff of Marty misschien tijd heeft.quote:Op dinsdag 18 april 2006 13:57 schreef Tha_Erik het volgende:
Hallo, ik heb mijn telefoon laten vallen en nu doet de telef
. Die lijkt mij hier niet echt op de goede plaats.
Kijk, met connecties kom je nog eens ergensquote:Op dinsdag 18 april 2006 14:05 schreef Tha_Erik het volgende:
Modloos? Tijd om de beest uit te hangen.
Nouja zeg! Proberen we hier de boel een beetje FOT te houden wanneer jullie er niet zijn, is het weer niet goed?quote:Op woensdag 19 april 2006 00:32 schreef RonaldV het volgende:
Misschien een beetje overbodige vraag: maar had het echt zo veel haast om naar een ander topic geschopt te worden?
Die laatste zin had je weg kunnen laten Puckzzz. Ik ben het er wel mee eens met je mening.quote:Op woensdag 19 april 2006 09:40 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Nouja zeg! Proberen we hier de boel een beetje FOT te houden wanneer jullie er niet zijn, is het weer niet goed?
nee natuurlijk had het geen haast, er werd niet gebasht, er werden geen doodsverwensingen geplaatst en er werden geen foto's van naakte meisjes van 16 geplaatst nee. Maar het was gewoon helemaal niet op zijn plaats hier in FOT dus heb ik ff iemand erbij geroepen die de powers had om 'm dicht te gooien.
Dat zal ik voortaan ook maar laten dus.
och als je zoiets doet en je krijgt een reactie als hierboven voel ik niet zo de behoefte meer om er iets aan te doen.quote:Op woensdag 19 april 2006 10:37 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Die laatste zin had je weg kunnen laten Puckzzz. Ik ben het er wel mee eens met je mening.
Maar de Mods draaien deze week een Graveyard-shift..![]()
Tuurlijk joh! Ik was helemaal in paniek, vandaar dat ik ook zo paniekerig meepostte in het topicquote:Op woensdag 19 april 2006 12:24 schreef Subhuman het volgende:
Binnen vijf minuten na de melding waren jullie al in paniek op zoek naar iemand die snel snel het topic kon sluiten. Tien minuten later was ik zelf online. We houden graag zelf een beetje in de gaten wat er gebeurt in FOT zodat we kunnen zien of iets vaker voorkomt of niet. Als het topic nou uuuuuren open had gestaan was het een ander verhaal geweest natuurlijk.
Nou, daar leek het wel op. We zijn heel erg blij en dankbaar dat jullie het ook wat in de gaten houden als wij er toevallig niet zijn hoor.quote:Op woensdag 19 april 2006 12:32 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Tuurlijk joh! Ik was helemaal in paniek, vandaar dat ik ook zo paniekerig meepostte in het topic
quote:deze opmerking staat volledig los van het feit dat je me een boel informatie hebt gegeven over het internet van mijn zoon, waarvoo rmijn dank. het doet het
ja sorrie, ik heb al een vrachtwagen zout besteld bij Requote:
Slakken evacueerdquote:Op woensdag 19 april 2006 12:39 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
ja sorrie, ik heb al een vrachtwagen zout besteld bij Re
Ik wordt alleen zoooooooooooo schijtziek van die -belerende praten tegen kleutertoontjes- van de mods alhier....
maargoed, je kunt het als user toch niet goed doen tenzij je keurig in het gareel mee marcheert. Iets wat niet echt in mijn aard ligt.
weet je hoe dat voelt als er zo'n boom van twee meter op je tenen gaat staan en je toevallig net geen schoenen aan hebt?quote:Op woensdag 19 april 2006 12:46 schreef Vliegvrager het volgende:
Vergeet het gareel
korte samenvatting: Ron plaatst ongelukkige opmerking, Puckzzz zere teentjes, sub op zijn beurt weer zere teentjes. Boze koppen grote woorden, maar niets aan de hand.
Allebei even de schoudertjes naar de oren brengen en 1 beweging weer loslaten plus uitademen.
Zo, klaar
Ik heb ook nog geen schoenen aan!quote:Op woensdag 19 april 2006 12:49 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
weet je hoe dat voelt als er zo'n boom van twee meter op je tenen gaat staan en je toevallig net geen schoenen aan hebt?
een keurige 1.74 maar heb inmiddels wel mijn witte cowboylaarzen aanquote:Op woensdag 19 april 2006 12:51 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Ik heb ook nog geen schoenen aan!Hoe lang ben jij Puckzzz?
Aangezien ik de laatste twee weken niet veel goeds schijn te kunnen doen: met terugwerkende kracht, en vooruitlopend op alle (lange) tenen waar ik op heb gestaan, sta en nog ga staan:quote:Op woensdag 19 april 2006 12:49 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
weet je hoe dat voelt als er zo'n boom van twee meter op je tenen gaat staan en je toevallig net geen schoenen aan hebt?
denk aan je rugquote:Op woensdag 19 april 2006 13:41 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik ga iedereen wel gewoon voor het hoofd stoten voor de verandering.
Alsof ik ook maar een moment heb overwogen om dat met mijn eigen hoofd uit te voeren. Ik stoot anderen voor het hoofd, niet mezelf uiteraard.quote:
Naja je kan altijd nog als een dolle stier door de porceleinkast denderen...schijnt ook erg effectief te zijn.quote:Op woensdag 19 april 2006 13:58 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Alsof ik ook maar een moment heb overwogen om dat met mijn eigen hoofd uit te voeren. Ik stoot anderen voor het hoofd, niet mezelf uiteraard.
Ja, maar na een uur kan het ook zijn dat je binnen 5 minuten online komt.quote:Op woensdag 19 april 2006 12:24 schreef Subhuman het volgende:
Binnen vijf minuten na de melding waren jullie al in paniek op zoek naar iemand die snel snel het topic kon sluiten. Tien minuten later was ik zelf online. We houden graag zelf een beetje in de gaten wat er gebeurt in FOT zodat we kunnen zien of iets vaker voorkomt of niet. Als het topic nou uuuuuren open had gestaan was het een ander verhaal geweest natuurlijk.
Je zou het ook anders kunnen bekijken denk ik.quote:Op woensdag 19 april 2006 12:24 schreef Subhuman het volgende:
quote:Op donderdag 20 april 2006 08:14 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Je zou het ook anders kunnen bekijken denk ik.
In plaats van er meteen een negatieve draai aan te geven "ik ben moderator en jullie niet, hoe durf je mijn modrechten aan te tasten?
" attitude, zou je ook kunnen denken " Goh, wat heb ik me daar een positief ingestelde gebruikers
die mij de taak van het modden makkelijker maken als ik er niet ben
![]()
![]()
. Misschien moet ik sommige toevoegen op msn zodat ze kunnen zien wanneer ik er ben om te modden.
"
Nu weet je dat er mensen zijn (hoewel, ik denk dat het nu naar "waren" is afgezakt) die het wel wat kan schelen dat het goed gaat met FOT. Die mensen moet je koesteren, in de watten leggen.
Je hebt een heel goed punt. Ik vind ook dat we samen dit forum maken, en dat niet de mods alle initiavieven moeten opstarten of het forum moeten trekken. Blijft wel dat ik mijn argument ook nog steeds valide vind. We moeten daar dus een goed compromis voor zien te vinden.quote:Op donderdag 20 april 2006 08:14 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Je zou het ook anders kunnen bekijken denk ik.
In plaats van er meteen een negatieve draai aan te geven "ik ben moderator en jullie niet, hoe durf je mijn modrechten aan te tasten?
" attitude, zou je ook kunnen denken " Goh, wat heb ik me daar een positief ingestelde gebruikers
die mij de taak van het modden makkelijker maken als ik er niet ben
![]()
![]()
. Misschien moet ik sommige toevoegen op msn zodat ze kunnen zien wanneer ik er ben om te modden.
"
Nu weet je dat er mensen zijn (hoewel, ik denk dat het nu naar "waren" is afgezakt) die het wel wat kan schelen dat het goed gaat met FOT. Die mensen moet je koesteren, in de watten leggen.
Deze topics trekken juist veel nieuwe users die hun foto's plaatsen en daarna wellicht doorstromen naar onze andere topics. Ik geef toe dat ze erg veel overlap vertonen, maar ze staan nooit allemaal tegelijk bovenaan de topiclijst. Ik zie het daarom eigenlijk niet zitten om ze allemaal te sluiten.quote:Op vrijdag 21 april 2006 08:44 schreef Vliegvrager het volgende:
Ik ben het met 'madame de ziekerd' eens:
Reptielen Fotografie
Foto's van vogels deeltje 4
Portretteer je huisdier deel 3
Dieren in het wild
Macro Fotografie deel 16
[Algemeen] Je leukste dierentuin foto's Deel 2
en misschien heb ik er nog 1 of 2 gemist hoor
Heel goed punt. Ik vond de posts ook een beetje het gevoel opwekken van "kijk mij eens met m'n dure opleiding" en daar werd heel fel op gereageerd. Aan de andere kant krijgen users die om hulp vragen in dit topic misschien ook wel het idee "Hier zitten de experts, hier moet ik wezen." Het is vast wishful thinking van mijn kant (ik ben wel vaker naïef geloof ikquote:Op vrijdag 21 april 2006 08:56 schreef Vliegvrager het volgende:
nou ik toch aan het feedbacken ben: mag ik jullie aanraden de hele boel vanaf deze post te wissen. Dat het off-topic is, is tot daar aan toe, maar het toontje en het gesmijt met vaktermen maken het allemaal erg ontoegankelijk voor leekjes. En als er 1 topic is waar je de leekjes binnen boord wilt krijgen/houden, is het nou net dat topic.
het gaat niet om t sluiten van die topics die VV aankaartquote:Op vrijdag 21 april 2006 11:09 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Deze topics trekken juist veel nieuwe users die hun foto's plaatsen en daarna wellicht doorstromen naar onze andere topics. Ik geef toe dat ze erg veel overlap vertonen, maar ze staan nooit allemaal tegelijk bovenaan de topiclijst. Ik zie het daarom eigenlijk niet zitten om ze allemaal te sluiten.
Het ik heb een mooie foto gemaakt topic zijn we al over aan het nadenken. Er is voorgesteld om de naam te wijzigen en het topic iets beter in de gaten te houden: maximaal 1 foto per post en zo weinig mogelijk commentaar. Nou heb ik persoonlijk eigenlijk helemaal geen zin om een topic zo streng te modden als bijvoorbeeld dat Sexy & Gewaagd topic in US, maar een beetje strengere regels lijken noodzakelijk te zijn.quote:Op vrijdag 21 april 2006 11:15 schreef Ynske het volgende:
[..]
het gaat niet om t sluiten van die topics die VV aankaart
het gaat me erom dat er alweer een topic bijkomt waar mensen foto's die elders geplaatst kunenn worden gaan dumpen, met de vraag om opbouwende kritiek terwijl juist daar een ander topic voor is
kijk maar naar dat ik heb een mooie foto gemaakt topic, dat is alweer meer richting het help me mijn foto te verbeteren topic aan t verzanden
Dat bedoel ik ook helemaal niet. Ik bedoel dat we al erg veel specifieke dierentopics hebben, en dat een algemeen dierentopic daarmee concurreert. Sommige van die specifieke dierentopics zijn erg succesvol, en trekken idd nieuwe users. Als er ook een algemeen dierentopic is, zakken die specifieke topics veel sneller weg, dat is zonde. Dus idd niet al die topics sluiten, alleen deze die eigenlijk gewoon maar geopend is omdat TS blijkbaar niet zo goed kan zoeken. Alle foto's in dat topic kunnen met gemak in een van de specifieke topics terecht toch?quote:Op vrijdag 21 april 2006 11:09 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Deze topics trekken juist veel nieuwe users die hun foto's plaatsen en daarna wellicht doorstromen naar onze andere topics. Ik geef toe dat ze erg veel overlap vertonen, maar ze staan nooit allemaal tegelijk bovenaan de topiclijst. Ik zie het daarom eigenlijk niet zitten om ze allemaal te sluiten.
streng modden heeft geen zinquote:Op vrijdag 21 april 2006 11:22 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Het ik heb een mooie foto gemaakt topic zijn we al over aan het nadenken. Er is voorgesteld om de naam te wijzigen en het topic iets beter in de gaten te houden: maximaal 1 foto per post en zo weinig mogelijk commentaar. Nou heb ik persoonlijk eigenlijk helemaal geen zin om een topic zo streng te modden als bijvoorbeeld dat Sexy & Gewaagd topic in US, maar een beetje strengere regels lijken noodzakelijk te zijn.
Alle andere topics zijn niet alleen bedoeld om commentaar op je foto's te krijgen, maar om ook te discussieren over hoe je het beste met dat aspect van de fotografie om kunt gaan. Ik geef toe, het gebeurt amper, maar de topics zijn er wel voor. Ik weet niet of we zo streng moeten zijn. "Commentaar alleen in dat topic en nergens anders." Ik denk juist dat dat de openheid niet echt ten goede komt.
Van die kant had ik het nog niet bekeken. Het nieuwe dierentopic is alleen wel in korte tijd heel populair geworden, en ik zie foto's van mensen die ik nog nooit eerder in FOT heb gezien! Wat dat betreft spreekt een algemeen topic wellicht meer aan dan alle specifieke topics bij elkaar. Veel mensen vinden het toch leuk om wat weg te "zwijmelen" bij al die lieve diertjes. Maar je hebt wel gelijk dat het flink concurreert met elkaar. Ik zal er eens over nadenken.quote:Op vrijdag 21 april 2006 11:23 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Dat bedoel ik ook helemaal niet. Ik bedoel dat we al erg veel specifieke dierentopics hebben, en dat een algemeen dierentopic daarmee concurreert. Sommige van die specifieke dierentopics zijn erg succesvol, en trekken idd nieuwe users. Als er ook een algemeen dierentopic is, zakken die specifieke topics veel sneller weg, dat is zonde. Dus idd niet al die topics sluiten, alleen deze die eigenlijk gewoon maar geopend is omdat TS blijkbaar niet zo goed kan zoeken. Alle foto's in dat topic kunnen met gemak in een van de specifieke topics terecht toch?
De topics gaan niet dicht, dat zeker niet. En het ene topic waar mensen "gewoon mooie" foto's kunnen dumpen is het "Ik heb vandaag een mooie foto gemaakt" topic. Dat er vragen komen over hoe de foto's gemaakt zijn is onvermijdelijk en dat wil ik ook zeker niet tegenhouden. Sommige mensen plempen alleen gelijk 10 foto's in dat topic en daar ben ik minder blij mee.quote:Op vrijdag 21 april 2006 11:27 schreef Ynske het volgende:
[..]
streng modden heeft geen zin
en t klinkt misschien heel cru maar gooi die twee topics dan gewoon dicht
dan heb je niet t gezeik van S&G
waarom max1 foto? zet er dan max 3 foto's op als je zo graag maxen wilt stellen
of zorg ervoor dat er 1 topic is, waar mensen "gewoon mooie" fotos in kunnen dumpen
voor de rest sta ik achter VV
jij bent miinder blij met 10 geplempte foto'squote:Op vrijdag 21 april 2006 11:33 schreef Subhuman het volgende:
[..]
De topics gaan niet dicht, dat zeker niet. En het ene topic waar mensen "gewoon mooie" foto's kunnen dumpen is het "Ik heb vandaag een mooie foto gemaakt" topic. Dat er vragen komen over hoe de foto's gemaakt zijn is onvermijdelijk en dat wil ik ook zeker niet tegenhouden. Sommige mensen plempen alleen gelijk 10 foto's in dat topic en daar ben ik minder blij mee.
Strenger modden a la S&G is de oplossing, maar daar heb ik niet zo heel veel zin in. Maar we kunnen wel proberen het iets meer in de hand te houden. De nadruk te leggen op foto's in dat topic, en tekstposts zo veel mogelijk proberen tegen te gaan. Dan is het niet gelijk zo streng als S&G maar toch iets meer in de hand te houden wellicht.quote:Op vrijdag 21 april 2006 11:39 schreef Ynske het volgende:
[..]
jij bent miinder blij met 10 geplempte foto's
en ik stoor me aan t gewouwel tussendoor
Het topic over de foto's van het weekend en ik heb een mooie foto gemaakt zijn inderdaad vrij dubbel.quote:t is niet kwaad bedoeld wat ik zeg, maar als je nu kijkt naar de topiclijst zie je dat er dubbele zaken zijn
zo met dat dierentopic, maar ook met fotos van t weekend/foto's van vandaag
Nee nee, ik heb helemaal niet het gevoel dat je me aanvalt! Ik ben juist blij met al deze opbouwende kritiek en argumenten.quote:je wilt niet tegenhouden dat mensen vragen stellen over hoe die foto gemaakt is. ok ben ik met je eens maar ga eens in t help me verbeteren topic kijken, daar worden hele posts geplaatst over waar het is,. en dat dat zo dichtbij is bla bla bla
ik heb op dit moment het gevoel dat jij denkt dat ik je aanval, dat is helemaal niet zo, misschien ben ik niet goed in t verwoorden van mijn gevoel
Het blijft in FOT natuurlijk wel gaan om foto's die je zelf gemaakt hebt. Als we met een beetje snapshots users kunnen lokken die wel geïnteresseerd zijn om hun kennis uit te breiden dan vind ik dat geen probleem natuurlijk! Ik denk dat zulke mensen eerder zullen posten in een algemeen dierentopic dan in een specifiek topic. Als er gewoon willekeurig foto's van lieve beestjes geplaatst gaan worden kan je inderdaad beter naar F&F.quote:maar ik heb gewoon het idee, en dat is wat ik aankaartte in eersten instantie, dat 'alweer' een overkoepelend topic geen meerwaarde is op de topics die al bestaan
als je dat wilt, overkoepelende topics, dan krijg je dus ook een auto topic (zie pta) etc
en de foto;s die geplaatst worden in dat dieren topic zijn misschien niet allemaal maar die gaan er wel steeds meer komen de welbesproken snapshots
en ik meen me te herinneren dat er laatst door jullie in een topic nog aangegeven is dat die mensen beter naar F&F konden gaan
Het feit dat een topic populair is, wil niet zeggen dat het niet gesloten mag worden. Ik heb het al eerder gemeld over dat "post hier een mooie foto"-topic. Veel van die topics zijn gewoon verzamelbakken van foto's geworden die ook over die andere topics verdeeld kunnen worden. En dan is het misschien juist goed om mensen die oudere topics onder ogen te brengenquote:Op vrijdag 21 april 2006 11:32 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Van die kant had ik het nog niet bekeken. Het nieuwe dierentopic is alleen wel in korte tijd heel populair geworden, en ik zie foto's van mensen die ik nog nooit eerder in FOT heb gezien! Wat dat betreft spreekt een algemeen topic wellicht meer aan dan alle specifieke topics bij elkaar. Veel mensen vinden het toch leuk om wat weg te "zwijmelen" bij al die lieve diertjes. Maar je hebt wel gelijk dat het flink concurreert met elkaar. Ik zal er eens over nadenken.
Ik denk niet dat dat veel uitmaakt. Volgens mij heb je 3 doelgroepen:quote:Op vrijdag 21 april 2006 11:39 schreef Subhuman het volgende:
Is het misschien een goed idee om al deze topics voor een specifiek onderwerp centraal te maken zodat ze onderin blijven staan? Voor de digitale camera-topics en show hier je foto-topics was het een fiasco omdat deze niet teruggevonden werden door degenen die ze nodig hadden. Voor de iets minder regelmatig bezochte topics zoals deze specifieke dierentopics is dat misschien minder een issue, die staan al nooit lang heel erg bovenin, en op die manier blijven ze beter vindbaar. Wat vinden jullie?
mensen lezen de faq niet, helaasquote:Op vrijdag 21 april 2006 11:53 schreef Werewolf het volgende:
Kan je niet gewoon in de faq een post met "Waar moet ik mijn foto('s) plaatsen?" maken?
Hierin zet je dan de centrale topics die er zijn.
Momenteel is er in de FAQ onder het kopje "Wil je iets laten zien?" wel wat informatie over het plaatsen van foto's, maar over centrale topics wordt niets gezegd.
Je zal altijd blijven houden dat men foto's verkeeerd plaatst, maar je kunt mensen er dan in ieder geval erop wijzen.
Mensen die welwillend zijn kunnen dan 'makkelijk' zien wat het geschikte topic is voor hun foto.
Ik wist van het bestaan van een aantal van deze specifieke dierentopics niet eens af...
Een korte uitleg over topics als 'beoordeel mijn foto' '
Ik heb vandaag een mooie foto gemaakt' en het aanmaken van een showcase zou misschien ook wel makkelijk zijn.
Het is maar een idee
Natuurlijk lezen veel mensen de faq niet, maar toch vind ik het raar dat er wel dingen in de FAQ staan over het posten van grote foto's etc. maar niets over waar je wat kunt plaatsen.quote:
Ja, mensen trekken is natuurlijk leuk, maar geen doel op zich. Het doel blijft discussiëren over foto's en fotografie. Dat gaat beter in specifieke topics dan in heel algemene. Op het moment dat je dat ondergeschikt gaat maken aan mensen trekken, kun je net zo goed 1 topic maken, met als titel: 'zet hier je foto neer deeltje 924'quote:Op vrijdag 21 april 2006 12:05 schreef Subhuman het volgende:
Helaas wordt de FAQ niet gelezen inderdaad. Heb daar ook aan gedacht, en zo kwam ik op het idee van de centrale topics. Dat dierentopic is waarschijnlijk ook alleen populair doordat mensen het in de algemene AT-lijst zagen staan. Maar de kans dat je daarmee mensen trekt die verder kijken dan alleen de AT is wel aanwezig natuurlijk.
De balans tussen algemeen en specifiek vinden is wel erg lastig denk ik. Topics als "vogelfoto's" en "reptielefoto's" trekken al amper mensen via de AT, maar een topic als "dierenfoto's" juist ineens heel veel terwijl dat volgens jullie weer te algemeen is.
Waarom is ie er dan nog?quote:Op vrijdag 21 april 2006 12:05 schreef Subhuman het volgende:
Helaas wordt de FAQ niet gelezen inderdaad.
Waar? Waar?quote:Op vrijdag 21 april 2006 12:14 schreef Werewolf het volgende:
Als je mensen naar binnen wilt lokken via de AT, dan kan je beter een topic "Playboyfoto's Bridget" aanmaken.
Misschien is het wel een leuke trekker in de AT, maar het maakt de overzichtelijk er hier niet beter op. De afzonderlijke dierentopics (en alleen de vogels, katten en dierentuindieren-topics) lopen toch best goed dacht ik zo. Ik zie met name dat vogeltopic regelmatig gekicked worden.quote:Op vrijdag 21 april 2006 12:05 schreef Subhuman het volgende:
Helaas wordt de FAQ niet gelezen inderdaad. Heb daar ook aan gedacht, en zo kwam ik op het idee van de centrale topics. Dat dierentopic is waarschijnlijk ook alleen populair doordat mensen het in de algemene AT-lijst zagen staan. Maar de kans dat je daarmee mensen trekt die verder kijken dan alleen de AT is wel aanwezig natuurlijk.
De balans tussen algemeen en specifiek vinden is wel erg lastig denk ik. Topics als "vogelfoto's" en "reptielefoto's" trekken al amper mensen via de AT, maar een topic als "dierenfoto's" juist ineens heel veel terwijl dat volgens jullie weer te algemeen is.
hier ben ik t eigenlijk wel mee eensquote:Op vrijdag 21 april 2006 13:16 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Misschien is het wel een leuke trekker in de AT, maar het maakt de overzichtelijk er hier niet beter op. De afzonderlijke dierentopics (en alleen de vogels, katten en dierentuindieren-topics) lopen toch best goed dacht ik zo. Ik zie met name dat vogeltopic regelmatig gekicked worden.
Naar mijn weten moet je toestemming hebben van desbetreffende personae, maar dat telt weer niet voor concert en sportfotografie. Ik heb ook ene sniperfoto geplekt een SC's of wat geleden..quote:Op vrijdag 21 april 2006 13:47 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik heb even een vraag in het algemeen.
Mag je foto's van mensen die niet weten dat ze gefotografeerd zijn op internet plaatsen?
En dan heb ik het eigenlijk niet over een foto van een groot druk plein met mensen er op, maar meer over echt de persoon als onderwerp en centraal deel in de foto.
Gewoon iets wat ik me afvraag.
zoals HM2 zegt dien je toestemming te hebben van de geportretteerde persoon wanneer je de foto publiceert, onder publiceren verstaat men tegenwoordig ook het op internet plaatsen. maar ziequote:Op vrijdag 21 april 2006 13:47 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik heb even een vraag in het algemeen.
Mag je foto's van mensen die niet weten dat ze gefotografeerd zijn op internet plaatsen?
En dan heb ik het eigenlijk niet over een foto van een groot druk plein met mensen er op, maar meer over echt de persoon als onderwerp en centraal deel in de foto.
Gewoon iets wat ik me afvraag.
quote:Mag ik iemand op de openbare weg fotograferen?
Je mag fotograferen wie en wat je wilt. De enige uitzonderingen zijn staatsgeheime objecten (al zul je die niet snel voor je lens krijgen) en situaties waarin je vooraf afgesproken hebt dat je geen foto's mag maken. Denk bijvoorbeeld aan een rondleiding in een fabriek of een bezoek aan een discotheek. Die toestemming hoeft niet op papier met een handtekening te worden vastgelegd; een bordje aan de deur is al genoeg.
De volgende vraag is natuurlijk, mag ik die foto dan publiceren? Normaliter mag een foto niet openbaar gemaakt worden zonder toestemming van de geportretteerde: hij heeft, zoals dat heet, een portretrecht op de foto. Echter, dit geldt voor foto's die in opdracht zijn vervaardigd (artikel 20).
Een foto van een persoon op de openbare weg is meestal te kwalificeren als "een portret dat vervaardigd is zonder daartoe strekkende opdracht". In dat geval is openbaarmaking daarvan door de fotograaf niet geoorloofd als de geportretteerde (of zijn nabestaanden) een redelijk belang heeft tegen publicatie (artikel 21). Dit gaat overigens alleen op als de gelaatstrekken van de geportretteerde hier herkenbaar op staan. Een foto van een menigte in een voetbalstadion mag dus gepubliceerd worden zonder dat de individuele supporters hier iets tegen kunnen doen.
Er zijn diverse gronden die als redelijk belang kunnen tellen. Zo geldt een inbreuk op de privé-sfeer als redelijk belang, bijvoorbeeld bij een foto op een naaktstrand. Een bekende persoonlijkheid heeft een commercieel belang bij zo'n verbod, want die verdient vaak geld door het verkopen van foto's van zichzelf.
quote:Over portretrecht
Gebruik door de maker van het portret
Geen publicatie zonder toestemming
Zoals gezegd heeft de fotograaf, schilder of andere maker van het portret gewoon het auteursrecht op de afbeelding. Er gelden wel een paar beperkingen. De belangrijkste beperking is dat de maker het werk niet mag publiceren zonder toestemming van de geportretteerde. Als deze is overleden, hebben de nabestaanden tien jaar lang het recht om toestemming te geven of te weigeren.
Staan er meerdere personen op het portret, dan heeft de maker van alle geportretteerden deze toestemming nodig.
Toestemming verkrijgen
Meestal zal de maker expliciet vragen om toestemming. De toestemming kan ook impliciet worden gegeven. Als iemand wordt geinterviewd voor een krant, en de fotograaf van de krant maakt een foto, dan had die persoon moeten weten dat die foto in de krant zou komen. De krant hoeft dan niet meer expliciet om toestemming te vragen.
Portretten zonder opdracht
Portretten kunnen ook worden gemaakt zonder opdracht. Een fotograaf kan b.v. in een winkelstraat foto's maken van het winkelend publiek, of foto's maken bij een rechtszaak of voetbalwedstrijd. In deze gevallen geldt een andere regel. Publicatie mag, tenzij dit een redelijk belang van de geportretteerde schendt.
De wet zegt (artikel 21):
[Bij een portret zonder opdracht] is openbaarmaking daarvan door dengene, wien het auteursrecht daarop toekomt, niet geoorloofd, voor zoover een redelijk belang van den geportretteerde of, na zijn overlijden, van een zijner nabestaanden zich tegen de openbaarmaking verzet.
De vraag wat nu zo'n "redelijk belang" is, is in de jurisprudentie beantwoord. De belangrijkste belangen zijn het financieel belang en het privacybelang. Ongewenste publicatie van portretten met naakt of erotiek zijn bijvoorbeeld vrijwel altijd tegen het redelijk belang van de geportretteerde.
quote:Foto's op Internet
Auteursrecht op afbeeldingen
Vrijwel alle foto's en alle plaatjes die op Internet beschikbaar zijn, zijn auteursrechtelijk beschermd. Volgens de Auteurswet 1912 zijn "teeken-, schilder-, bouw- en beeldhouwwerken, lithografieën, graveer- en andere plaatwerken", alsmede fotografische werken, filmwerken en "werken van toegepaste kunst en tekeningen en modellen van nijverheid" auteursrechtelijk beschermd. In een enkel geval heeft de auteur afstand gedaan van zijn auteursrecht, maar dat moet hij er dan wel expliciet bij gezet hebben.
Om voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking te komen, moet een werk origineel zijn en het persoonlijk stempel/karakter van de maker dragen. Bij tekeningen, schilderijen en dergelijke is dit eigenlijk altijd het geval, omdat deze immers tot stand komen doordat de maker met potlood of kwast het werk op papier zet. Bij foto's ligt dit iets moeilijker. De vereiste originaliteit kan hier liggen in bijvoorbeeld de invalshoek, de compositie van het gefotografeerde, de belichting enzovoorts. In de praktijk blijkt dat de rechter al snel aanneemt dat er sprake is van een originele foto. Alleen puur mechanisch tot stand gekomen foto's, zoals uit pasfotohokjes en beveiligingscamera's, zijn niet beschermd.
Als een werk beschermd is, mag het niet worden gebruikt zonder toestemming van de maker. Dit betekent dat het niet gekopieerd en verspreid mag worden, maar ook dat het niet op een website geplaatst mag worden.
Citeren
Het is toegestaan om een deel van andermans werk over te nemen in een aankondiging, beoordeling, bespreking, kritiek of wetenschappelijke verhandeling. Let wel: een deel. Het is slechts zelden toelaatbaar om het hele werk over te nemen. Bij een bespreking van foto's of schilderijen zou dit het geval kunnen zijn. Wel moet je dan de foto of het schilderij zodanig bewerken dat deze duidelijk verschilt van het origineel. Dit kan bijvoorbeeld door hem flink te verkleinen of de kleuren aan te passen, of door niet relevante delen weg te snijden. Overigens mag je nooit meer citeren dan je nodig hebt voor het doel van je citaat.
Het kan gebeuren dat iemand een foto maakt waarop bijvoorbeeld een beeldhouwwerk of een schilderij van een ander te zien is. Dit mag, tenzij dat beeldhouwwerk of schilderij het "hoofdonderwerp" van de foto is. In de praktijk zit je daar al snel aan, omdat de rechter zich zal afvragen waarom je je camera niet een meter naar links hebt gericht. Een vakantiefoto van je partner die poseert bij een standbeeld, mag dus niet op je persoonlijke website zonder toestemming van de beeldhouwer. Fotografeer je echter de hoofdstraat van een pittoresk dorpje waar toevallig in de linker benedenhoek een stukje van datzelfde standbeeld zichtbaar is, dan is er niets aan de hand.
Niet-commercieel gebruik
Veel websites worden gemaakt door hobbyisten zonder enig winstoogmerk. Ook zij willen vaak graag foto's of ander beeldmateriaal gebruiken als onderdeel van hun site. Dergelijk gebruik is heel kleinschalig, en de kans is bijzonder klein dat de fotograaf hierdoor schade lijdt. Toch moet ook voor dit soort gebruik toestemming gevraagd worden. Wie zonder toestemming een werk gebruikt, maakt inbreuk op het auteursrecht. Het doet niet ter zake of het gebruik commercieel is, of de naam van de auteur vermeld wordt, of dat de webmaster reclame voor hem maakt door het gebruik van de foto's, of wat dan ook. Hij kan schadevergoeding eisen en/of eisen dat de webmaster zijn werk van de site afhaalt. Bij foto's is het gebruikelijk om een schadevergoeding te eisen (en te krijgen) van 3 maal het gebruikelijke tarief van die maker.
Onbekende maker
Van veel werk op Internet is niet bekend wie de maker is. En zijn een hoop sites die overal beeldmateriaal vandaan halen om dat via hun eigen site of een CD-ROM te verspreiden. Ook kopiëren mensen vaak plaatjes van elkaar. Het is dan onbegonnen werk om te achterhalen wie nou dat ene plaatje of die foto gemaakt heeft. Auteursrechtelijk gezien betekent dit dat de foto of het plaatje niet mag gebruiken. Het is de verantwoordelijkheid van de gebruiker om van alle auteursrechthebbenden toestemming te krijgen voor gebruik van hun werk. Weet je niet wie de maker is, dan mag je het werk niet publiceren.
Nou is dat soms erg lastig. De Stichting Foto Anoniem (een onderdeel van de Stichting Burafo) is een centrale instantie met een uitgebreid adressenbestand van fotografen. De stichting probeert dan de fotograaf te achterhalen, en stelt de vrager in contact met de fotograaf. Dan kun je hem toestemming vragen. Lukt dat niet, dan kan de stichting een contract opstellen, waarbij jij de normale tarieven betaalt (aan hen dus). De stichting vrijwaart jou dan tegen alle aanspraken van de fotograaf als die later ineens komt klagen.
Natuurlijk kun je ook gewoon de foto publiceren, maar dan heb je wel een lastig juridisch probleem als die fotograaf later boze brieven stuurt. Die kan dan een forse schadevergoeding eisen, die over het algemeen hoger zal liggen dan wat je aan die stichting Foto Anoniem zou betalen.
Portretrecht
Het veiligste lijkt dus om al je foto's en afbeeldingen zelf te maken, en nooit een standbeeld of schilderij van een ander op de foto te zetten. Er is echter nog een ander aspect waar je bij gebruik van foto's op Internet rekening mee moet houden. Het gebruik van een portret mag namelijk niet zomaar. Een portret betekent overigens niet alleen maar een foto van het gezicht. Zo gauw iemand herkenbaar op de foto staat, is de foto een portret, dus ook als er een zwart balkje over de ogen staat.Maar ergens in een massa in een voetbalstadion als stipje op de foto is uiteraard niet voldoende.
Naar Nederlands recht zijn er twee soorten portretten: de portretten in opdracht, en de portretten niet in opdracht. Een portret in opdracht mag alleen worden gepubliceerd met toestemming van alle geportretteerden. Een portret dat niet in opdracht is gemaakt, mag zonder toestemming worden gepubliceerd. Wel moet de publicist rekening houden met de belangen van de gefotografeerde persoon. Als deze een redelijk belang heeft tegen publicatie, dan mag de foto niet gepubliceerd worden. Een foto van een professioneel model mag dus bijvoorbeeld niet worden gepubliceerd, omdat deze hier normaal geld voor vraagt. Ook foto's van het naaktstrand mogen niet worden gepubliceerd zonder toestemming, want niet iedereen die daar komt wil de foto's van zichzelf terugzien in de krant of op Internet.
Op Internet doet het probleem zich nogal eens voor bij hobbyclubs en scholen. Die maken foto's van activiteiten en publiceren die op hun website. Op die foto's zijn dan vaak de kinderen die meedoen aan die activiteiten duidelijk herkenbaar. Niet alle ouders stellen hier prijs op. Als de ouders een redelijk belang hebben, kunnen ze publicatie van de foto's verbieden. Bij foto's van het dagje uit in het zwembad of zo, en ook bij scholen met asielzoekers of ondergedoken kinderen kom je al snel aan zo'n redelijk belang.
Sommige scholen hebben protocollen ontwikkeld over wat ze wel niet op hun website zetten. In een dergelijk protocol wordt bijvoorbeeld afgesproken dat ouders kunnen protesteren tegen publicatie van een foto, waarna deze wordt weggehaald, of dat de schoolleiding aan de ouders van alle geportretteerde kinderen toestemming vraagt alvorens deze te publiceren.
nee wacht evenquote:Op vrijdag 21 april 2006 14:47 schreef HMaster-II het volgende:
Met andere woorden.. Het zomaar plaatsen van een foto is niet geoorloofd.
Ik was dus in overtreding eigenlijk wel toch..![]()
Maar aan de andere kant, Dat hebben de Story, Privé, Weekend en weet ik veel wat voor roddelbladen helemaal geen bestaanrecht meer toch? De meeste foto's zijn (bagger)sniperfoto's. Hoe zit dat dan??
Vraag ik me nu eigenlijk af![]()
ja okee, maar wat is je suggestie hiervoor?quote:Op vrijdag 21 april 2006 15:48 schreef Werewolf het volgende:
<knip>
subcategoriseren van topics in clusters..quote:Op vrijdag 21 april 2006 16:45 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
ja okee, maar wat is je suggestie hiervoor?
"overig"quote:Op vrijdag 21 april 2006 17:27 schreef Werewolf het volgende:
@puckzzz
Voor die andere kon ik niet echt een goede subcategorienaam bedenken.
Je zou voor de grap eens kunnen zoekenquote:Op vrijdag 21 april 2006 23:33 schreef jojomen4 het volgende:
Hoe kan een foto geplaatst worden? Welke website kan ik daar ook alweer voor gebruiken?
Dan is je probleem dus opgelostquote:
Uhm....ik zou eens op de site zelf lezenquote:Op vrijdag 21 april 2006 23:52 schreef jojomen4 het volgende:
In de FAQ bedoelde ikHoelang blijft zo'n foto staan op zo'n server? Maandje? Heb de eerste genomen (picserver).
Als je je foto's verkleint tot 550 pixels heb je geen code nodig.quote:Op maandag 24 april 2006 09:54 schreef Robertje het volgende:
Kan iemand zeggen wat voor een code ik moet gebruiken om mijn foto's in de gewenste breedte en hoogte te kunnen plaatsen??
resizen in een grafisch programma naar 550 pix breedquote:Op maandag 24 april 2006 09:54 schreef Robertje het volgende:
Kan iemand zeggen wat voor een code ik moet gebruiken om mijn foto's in de gewenste breedte en hoogte te kunnen plaatsen??
Ok...jammer dat je geen antwoord geeft op mijn vraag.quote:Op maandag 24 april 2006 09:58 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Als je je foto's verkleint tot 550 pixels heb je geen code nodig.
wat wil je dan weten? als ik vragen mag?quote:Op maandag 24 april 2006 10:36 schreef Robertje het volgende:
[..]
Ok...jammer dat je geen antwoord geeft op mijn vraag.
Verwacht dan ook niet dat mensen de moeite nemen om jouw foto's te bekijken of te becommentariëren.quote:Op maandag 24 april 2006 11:15 schreef Robertje het volgende:
Ik neem de moeite niet om ze nogmaals te resizen... vandaar de linkjes. Ze mogen gewoon de foto's bekijken hoor.
Ik zit niet in een dip. Alleen had ik een vraagje. Het was niet kattig bedoeld ofzo. Alleen ben ik te lui om de foto's nog een keer te resizen. En ze weer op een server te plaatsen. Vandaar dat ik linkjes plaats.quote:Op maandag 24 april 2006 11:30 schreef HMaster-II het volgende:
Robertje,
Nu ging het de afgelopen week zo goed met jou hier...
-Eindelijk wat gefundeerde kritiek in zelfs 2 regels.![]()
-Kritiek die ook eens positief is.![]()
En nu begin je weer opstandig te doen...Weekend dipje??
![]()
Tis maar wat ik merk hoor.. niet meteen mijn gaan slaan.
![]()
Het resizen, daar heb ik ook moeite mee hoor. Om alles dubbel op de webserver te planten. Maar Dat is de consequentie ervan. Ik maak van de resizes gewoon een verkapte thumbnail. Dan kunnen de viewers ook de redelijk grotere foto zien. (800 pixels aan de langste kant van de foto)quote:Op maandag 24 april 2006 11:42 schreef Robertje het volgende:
[..]
Ik zit niet in een dip. Alleen had ik een vraagje. Het was niet kattig bedoeld ofzo. Alleen ben ik te lui om de foto's nog een keer te resizen. En ze weer op een server te plaatsen. Vandaar dat ik linkjes plaats.
Ik weet zelf de code niet meer..quote:Op maandag 24 april 2006 11:55 schreef Robertje het volgende:
Daarom vroeg ik ook naar die code dat je de foto's op 550 pixels kan plaatsen.
1 |
Ik denk dat Robertje gewoon dit bedoelt:quote:Op maandag 24 april 2006 10:41 schreef Ynske het volgende:
dr is geen tag die automatisch je fotobreedtes aanpast
Oh die...quote:Op maandag 24 april 2006 12:09 schreef Offy het volgende:
[..]
Ik denk dat Robertje gewoon dit bedoelt:
[ img=550]url[/ img]
Maar daar worden je foto's echt niet mooier van hoor.
Laat EchnaDarr het maar zeggen, die is de TS.quote:Op maandag 24 april 2006 23:10 schreef Re het volgende:
kan het evenementen topic niet hernoemd worden naar Elf Fantasy Fair 2006?
Bedankt voor het maken van deze lijst!quote:Op vrijdag 21 april 2006 15:48 schreef Werewolf het volgende:
Had even niets te doen...
Dit is wat ik even zo snel kon vinden...
<knip hele lijst>
Ik ben voor...renamen die hapquote:Op dinsdag 25 april 2006 09:52 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Bedankt voor het maken van deze lijst!Ik ben op zich wel voor een dergelijke opdeling maar dan moeten we wel kijken of we bepaalde topics niet willen hernoemen. Er moet wel iets "speciaals" te bespreken zijn om het een apart topic waard te laten zijn. Reptielenfotografie is nog te algemeen vind ik, als je in een dierentuin een reptiel op de foto zet heb je daar geen andere technieken voor nodig dan wanneer je een giraffe op de foto zet bijvoorbeeld. Verander je de naam van dat topic naar Aquarium- en terrariumfotografie heb je gelijk een mooi afgebakend gebied te pakken. Ik zou dan nog aparte kopjes Mensen (voor portretten) en Natuur (voor landschhappen e.d.) maken. Met een dergelijke lijst is het voor iedereen duidelijk waar hij of zij terecht kan, worden er niet overal nieuwe topics voor geopend en hebben deze topics meer waarde omdat besproken technieken langer bewaard blijven denk ik.
Ik ben dan voor een ander (korter) tagje eigenlijk. Centraal wordt al gebruikt voor de ik zoek een camera topics enzo. Dit zijn echt topics over een bepaald fotografisch gebied en die mogen best als zodanig herkenbaar zijn. Of we zetten ze bij de centrale topics, boven de sticky's.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:00 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Ik ben voor...renamen die hap
Je zou er zelfs nog de tag [centraal] bij kunnen zetten om het nog duidelijker te maken
Maak er [VERZAMEL] vanquote:Op dinsdag 25 april 2006 10:51 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Ik ben dan voor een ander (korter) tagje eigenlijk. Centraal wordt al gebruikt voor de ik zoek een camera topics enzo. Dit zijn echt topics over een bepaald fotografisch gebied en die mogen best als zodanig herkenbaar zijn. Of we zetten ze bij de centrale topics, boven de sticky's.
Die hele centraal-zet-maar-boven-de-slotjes-verhaal is redelijk niet goed doorgekomen.. Hier in FOT zijn ze al weer weg, terwijl op de rest van Fok! ze redelijk teveel zichtbaar zijn..quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:51 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Ik ben dan voor een ander (korter) tagje eigenlijk. Centraal wordt al gebruikt voor de ik zoek een camera topics enzo. Dit zijn echt topics over een bepaald fotografisch gebied en die mogen best als zodanig herkenbaar zijn. Of we zetten ze bij de centrale topics, boven de sticky's.
de 550 pixels discussie kom je ook op andere plekken tegen, maar hier het meest, omdat we hier de meeste foto's verstouwen.quote:Op dinsdag 25 april 2006 11:59 schreef HMaster-II het volgende:
[..]
Die hele centraal-zet-maar-boven-de-slotjes-verhaal is redelijk niet goed doorgekomen.. Hier in FOT zijn ze al weer weg, terwijl op de rest van Fok! ze redelijk teveel zichtbaar zijn..
Is FOT nu echt het enige deel van Fok!, dat zich wel redelijk aan het beleid houdt??![]()
Ik noem:
- 550 pixel-cultuur beleid
- SC gedrag beleid
- Centraaltjes beleid
![]()
![]()
Een eigen tag lijkt me wel het handigste... Ik kijk namelijk nooit bij de gesloten topics.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:51 schreef Subhuman het volgende:
Ik ben dan voor een ander (korter) tagje eigenlijk. Centraal wordt al gebruikt voor de ik zoek een camera topics enzo. Dit zijn echt topics over een bepaald fotografisch gebied en die mogen best als zodanig herkenbaar zijn. Of we zetten ze bij de centrale topics, boven de gesloten topics
Hier wordt ook het meeste gehouden aan de 550 regel.. Kijk eens in PTA en je wordt gillend gek..quote:Op dinsdag 25 april 2006 12:02 schreef RonaldV het volgende:
[..]
de 550 pixels discussie kom je ook op andere plekken tegen, maar hier het meest, omdat we hier de meeste foto's verstouwen.
Het SC gedrag wordt ook op andere plekken aangepakt, maar lang niet overal.
En het centraal beleid: ik weet niet goed wat je bedoelt. De centrale topics (onderaan in de lijst met actieve topics) is volgens mij overal aan het verdwijnen, het werkt niet praktisch. Of bedoel je wat anders?
Uhm, ik zat eigenlijk te denken dat we een algemeen topic zouden maken voor meerdere van dit soort evenementen. Ik had zo'n "stormloop" niet verwacht. Maar wat mij betreft is het oke.quote:Op maandag 24 april 2006 23:31 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Laat EchnaDarr het maar zeggen, die is de TS.
In TRV is een patstelling over die centrale topics onderaan. Users roepen in koor dat het niet handig is, modjes roepen net zo hard terug dat ze het lekker zo houden. Tja.quote:Op dinsdag 25 april 2006 13:29 schreef HMaster-II het volgende:
Hier wordt ook het meeste gehouden aan de 550 regel.. Kijk eens in PTA en je wordt gillend gek..
SC.... Dat loopt nu toch lekker..
De centraaltjes die bedoel ik ja.. In TRV staan ze nog heel erg veel.. Daar lopen ze volgens mij ook beter.
Mensen....leven....etc. etc. etc.quote:Op woensdag 26 april 2006 10:30 schreef Kleintje het volgende:
Wat is er op FOT gebeurd???
Waarom is de sfeer zo beneden peil, waarom mis ik zo ontzettend veel oude stamgasten???
Leg eens uitquote:Erg jammer.
Heb het gevoel dat er een hoop hielen worden gelikt, een hoop bruine armen zijn en ik krijg een erg kliekerig gevoel..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |