abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 21 april 2006 @ 14:34:04 #251
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_37160837
nog een heel interessant stuk gevonden:
quote:
Foto's op Internet

Auteursrecht op afbeeldingen

Vrijwel alle foto's en alle plaatjes die op Internet beschikbaar zijn, zijn auteursrechtelijk beschermd. Volgens de Auteurswet 1912 zijn "teeken-, schilder-, bouw- en beeldhouwwerken, lithografieën, graveer- en andere plaatwerken", alsmede fotografische werken, filmwerken en "werken van toegepaste kunst en tekeningen en modellen van nijverheid" auteursrechtelijk beschermd. In een enkel geval heeft de auteur afstand gedaan van zijn auteursrecht, maar dat moet hij er dan wel expliciet bij gezet hebben.

Om voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking te komen, moet een werk origineel zijn en het persoonlijk stempel/karakter van de maker dragen. Bij tekeningen, schilderijen en dergelijke is dit eigenlijk altijd het geval, omdat deze immers tot stand komen doordat de maker met potlood of kwast het werk op papier zet. Bij foto's ligt dit iets moeilijker. De vereiste originaliteit kan hier liggen in bijvoorbeeld de invalshoek, de compositie van het gefotografeerde, de belichting enzovoorts. In de praktijk blijkt dat de rechter al snel aanneemt dat er sprake is van een originele foto. Alleen puur mechanisch tot stand gekomen foto's, zoals uit pasfotohokjes en beveiligingscamera's, zijn niet beschermd.

Als een werk beschermd is, mag het niet worden gebruikt zonder toestemming van de maker. Dit betekent dat het niet gekopieerd en verspreid mag worden, maar ook dat het niet op een website geplaatst mag worden.
Citeren

Het is toegestaan om een deel van andermans werk over te nemen in een aankondiging, beoordeling, bespreking, kritiek of wetenschappelijke verhandeling. Let wel: een deel. Het is slechts zelden toelaatbaar om het hele werk over te nemen. Bij een bespreking van foto's of schilderijen zou dit het geval kunnen zijn. Wel moet je dan de foto of het schilderij zodanig bewerken dat deze duidelijk verschilt van het origineel. Dit kan bijvoorbeeld door hem flink te verkleinen of de kleuren aan te passen, of door niet relevante delen weg te snijden. Overigens mag je nooit meer citeren dan je nodig hebt voor het doel van je citaat.

Het kan gebeuren dat iemand een foto maakt waarop bijvoorbeeld een beeldhouwwerk of een schilderij van een ander te zien is. Dit mag, tenzij dat beeldhouwwerk of schilderij het "hoofdonderwerp" van de foto is. In de praktijk zit je daar al snel aan, omdat de rechter zich zal afvragen waarom je je camera niet een meter naar links hebt gericht. Een vakantiefoto van je partner die poseert bij een standbeeld, mag dus niet op je persoonlijke website zonder toestemming van de beeldhouwer. Fotografeer je echter de hoofdstraat van een pittoresk dorpje waar toevallig in de linker benedenhoek een stukje van datzelfde standbeeld zichtbaar is, dan is er niets aan de hand.

Niet-commercieel gebruik

Veel websites worden gemaakt door hobbyisten zonder enig winstoogmerk. Ook zij willen vaak graag foto's of ander beeldmateriaal gebruiken als onderdeel van hun site. Dergelijk gebruik is heel kleinschalig, en de kans is bijzonder klein dat de fotograaf hierdoor schade lijdt. Toch moet ook voor dit soort gebruik toestemming gevraagd worden. Wie zonder toestemming een werk gebruikt, maakt inbreuk op het auteursrecht. Het doet niet ter zake of het gebruik commercieel is, of de naam van de auteur vermeld wordt, of dat de webmaster reclame voor hem maakt door het gebruik van de foto's, of wat dan ook. Hij kan schadevergoeding eisen en/of eisen dat de webmaster zijn werk van de site afhaalt. Bij foto's is het gebruikelijk om een schadevergoeding te eisen (en te krijgen) van 3 maal het gebruikelijke tarief van die maker.

Onbekende maker

Van veel werk op Internet is niet bekend wie de maker is. En zijn een hoop sites die overal beeldmateriaal vandaan halen om dat via hun eigen site of een CD-ROM te verspreiden. Ook kopiëren mensen vaak plaatjes van elkaar. Het is dan onbegonnen werk om te achterhalen wie nou dat ene plaatje of die foto gemaakt heeft. Auteursrechtelijk gezien betekent dit dat de foto of het plaatje niet mag gebruiken. Het is de verantwoordelijkheid van de gebruiker om van alle auteursrechthebbenden toestemming te krijgen voor gebruik van hun werk. Weet je niet wie de maker is, dan mag je het werk niet publiceren.

Nou is dat soms erg lastig. De Stichting Foto Anoniem (een onderdeel van de Stichting Burafo) is een centrale instantie met een uitgebreid adressenbestand van fotografen. De stichting probeert dan de fotograaf te achterhalen, en stelt de vrager in contact met de fotograaf. Dan kun je hem toestemming vragen. Lukt dat niet, dan kan de stichting een contract opstellen, waarbij jij de normale tarieven betaalt (aan hen dus). De stichting vrijwaart jou dan tegen alle aanspraken van de fotograaf als die later ineens komt klagen.

Natuurlijk kun je ook gewoon de foto publiceren, maar dan heb je wel een lastig juridisch probleem als die fotograaf later boze brieven stuurt. Die kan dan een forse schadevergoeding eisen, die over het algemeen hoger zal liggen dan wat je aan die stichting Foto Anoniem zou betalen.

Portretrecht

Het veiligste lijkt dus om al je foto's en afbeeldingen zelf te maken, en nooit een standbeeld of schilderij van een ander op de foto te zetten. Er is echter nog een ander aspect waar je bij gebruik van foto's op Internet rekening mee moet houden. Het gebruik van een portret mag namelijk niet zomaar. Een portret betekent overigens niet alleen maar een foto van het gezicht. Zo gauw iemand herkenbaar op de foto staat, is de foto een portret, dus ook als er een zwart balkje over de ogen staat.Maar ergens in een massa in een voetbalstadion als stipje op de foto is uiteraard niet voldoende.

Naar Nederlands recht zijn er twee soorten portretten: de portretten in opdracht, en de portretten niet in opdracht. Een portret in opdracht mag alleen worden gepubliceerd met toestemming van alle geportretteerden. Een portret dat niet in opdracht is gemaakt, mag zonder toestemming worden gepubliceerd. Wel moet de publicist rekening houden met de belangen van de gefotografeerde persoon. Als deze een redelijk belang heeft tegen publicatie, dan mag de foto niet gepubliceerd worden. Een foto van een professioneel model mag dus bijvoorbeeld niet worden gepubliceerd, omdat deze hier normaal geld voor vraagt. Ook foto's van het naaktstrand mogen niet worden gepubliceerd zonder toestemming, want niet iedereen die daar komt wil de foto's van zichzelf terugzien in de krant of op Internet.

Op Internet doet het probleem zich nogal eens voor bij hobbyclubs en scholen. Die maken foto's van activiteiten en publiceren die op hun website. Op die foto's zijn dan vaak de kinderen die meedoen aan die activiteiten duidelijk herkenbaar. Niet alle ouders stellen hier prijs op. Als de ouders een redelijk belang hebben, kunnen ze publicatie van de foto's verbieden. Bij foto's van het dagje uit in het zwembad of zo, en ook bij scholen met asielzoekers of ondergedoken kinderen kom je al snel aan zo'n redelijk belang.

Sommige scholen hebben protocollen ontwikkeld over wat ze wel niet op hun website zetten. In een dergelijk protocol wordt bijvoorbeeld afgesproken dat ouders kunnen protesteren tegen publicatie van een foto, waarna deze wordt weggehaald, of dat de schoolleiding aan de ouders van alle geportretteerde kinderen toestemming vraagt alvorens deze te publiceren.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  vrijdag 21 april 2006 @ 14:47:24 #252
117222 HMaster-II
<3 HMistress
pi_37161201
Met andere woorden.. Het zomaar plaatsen van een foto is niet geoorloofd.
Ik was dus in overtreding eigenlijk wel toch..

Maar aan de andere kant, Dat hebben de Story, Privé, Weekend en weet ik veel wat voor roddelbladen helemaal geen bestaanrecht meer toch? De meeste foto's zijn (bagger)sniperfoto's. Hoe zit dat dan??

Vraag ik me nu eigenlijk af
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 21 april 2006 @ 14:50:13 #253
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_37161291
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 14:47 schreef HMaster-II het volgende:
Met andere woorden.. Het zomaar plaatsen van een foto is niet geoorloofd.
Ik was dus in overtreding eigenlijk wel toch..

Maar aan de andere kant, Dat hebben de Story, Privé, Weekend en weet ik veel wat voor roddelbladen helemaal geen bestaanrecht meer toch? De meeste foto's zijn (bagger)sniperfoto's. Hoe zit dat dan??

Vraag ik me nu eigenlijk af
nee wacht even

je mag overal foto's maken
portretten met en zonder toestemming
het publiceren van portretten met toestemming (van het maken) moet je toestemming vragen voor publicatie
het publiceren van portretten zonder toestemming mag je publiceren, het kan alleen zijn dat het onderwerp aangeeft dat hij dat niet wilt, en dan moet je t verwijderen (doe je dat niet, kan t zelfs eenboete opleveren)

als ik t goed begrepen heb hoor

die van de story etc, publiceren dus zonder toestemming en lopen dus de kans op rectificatie te moeten doen cq boete betalen
Today is life -

Dale Carnegie
  vrijdag 21 april 2006 @ 16:45:00 #255
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_37164708
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 15:48 schreef Werewolf het volgende:
<knip>
ja okee, maar wat is je suggestie hiervoor?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  vrijdag 21 april 2006 @ 16:49:47 #256
117222 HMaster-II
<3 HMistress
pi_37164826
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 16:45 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

ja okee, maar wat is je suggestie hiervoor?
subcategoriseren van topics in clusters..
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
pi_37164830
Lees even verder terug
  vrijdag 21 april 2006 @ 16:56:41 #258
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_37164989
ja ik heb wel iets gelezen op zich, maar wist niet dat je dat met die topics wou doen.

naja als het het forum overzichtelijker maakt is er niets mis mee toch?

behalve die van happenings, dat zijn totaal verschillende onderwerpen.
En landschap en mensen fotografie.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_37165770
Dit is gewoon even een opzetje....

Als je dit in de FAQ erbij zet of zoals Ynske zegt in een apart topic met daarbij wat uitleg over "wanneer in welk topic posten" en wanneer je een showcase aan kan/moet/mag maken, dan heb je tenminste wat overzicht en kan je nieuwe users wat makkelijker wegwijs maken in dit subforum...

@puckzzz
Voor die andere kon ik niet echt een goede subcategorienaam bedenken.
  vrijdag 21 april 2006 @ 17:28:20 #260
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_37165792
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 17:27 schreef Werewolf het volgende:

@puckzzz
Voor die andere kon ik niet echt een goede subcategorienaam bedenken.
"overig" .
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
pi_37169032
En dat als er al een 'diversen' bestaat.
Je moet er altijd voor uitkijken dat categorien zoals divers en overig geen vergaarbakken worden...
  vrijdag 21 april 2006 @ 23:33:15 #262
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_37174510
Hoe kan een foto geplaatst worden? Welke website kan ik daar ook alweer voor gebruiken?
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueńos" Alfredo Di Stefano
pi_37174692
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 23:33 schreef jojomen4 het volgende:
Hoe kan een foto geplaatst worden? Welke website kan ik daar ook alweer voor gebruiken?
Je zou voor de grap eens kunnen zoeken Dan zou je op dit topic: [US] FAQ uit kunnen komen waar een hele rits aan sites staat

Overigens wel een aardige om in de FAQ op te nemen, heren mods
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  vrijdag 21 april 2006 @ 23:45:47 #264
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_37174803
Ja, daar heb ik dus gekeken.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueńos" Alfredo Di Stefano
pi_37174830
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 23:45 schreef jojomen4 het volgende:
Ja, daar heb ik dus gekeken.
Dan is je probleem dus opgelost
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  vrijdag 21 april 2006 @ 23:52:27 #266
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_37174959
In de FAQ bedoelde ik Hoelang blijft zo'n foto staan op zo'n server? Maandje? Heb de eerste genomen (picserver).
pi_37174996
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 23:52 schreef jojomen4 het volgende:
In de FAQ bedoelde ik Hoelang blijft zo'n foto staan op zo'n server? Maandje? Heb de eerste genomen (picserver).
Uhm....ik zou eens op de site zelf lezen
  maandag 24 april 2006 @ 09:54:44 #268
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_37236865
Kan iemand zeggen wat voor een code ik moet gebruiken om mijn foto's in de gewenste breedte en hoogte te kunnen plaatsen??
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
  maandag 24 april 2006 @ 09:58:09 #269
40714 Subhuman
Televised confession
pi_37236938
quote:
Op maandag 24 april 2006 09:54 schreef Robertje het volgende:
Kan iemand zeggen wat voor een code ik moet gebruiken om mijn foto's in de gewenste breedte en hoogte te kunnen plaatsen??
Als je je foto's verkleint tot 550 pixels heb je geen code nodig.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 24 april 2006 @ 09:58:35 #270
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_37236946
quote:
Op maandag 24 april 2006 09:54 schreef Robertje het volgende:
resizen in een grafisch programma naar 550 pix breed
en dan mbv de [img ] [/img ] tags (zonder de spaties)
Today is life -

Dale Carnegie
  maandag 24 april 2006 @ 10:36:42 #271
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_37237791
quote:
Op maandag 24 april 2006 09:58 schreef Subhuman het volgende:

[..]

Als je je foto's verkleint tot 550 pixels heb je geen code nodig.
Ok...jammer dat je geen antwoord geeft op mijn vraag.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 24 april 2006 @ 10:41:12 #272
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_37237883
quote:
Op maandag 24 april 2006 10:36 schreef Robertje het volgende:

[..]

Ok...jammer dat je geen antwoord geeft op mijn vraag.
wat wil je dan weten? als ik vragen mag?
dr is geen tag die automatisch je fotobreedtes aanpast
er is wel in de replique verwerkt dat ze geresized worden, maar dan is er nog altijd de overlast van de te grote foto's die geladen moeten worden, daarom dus dat je zelf handmatig de foto's moet resizen naar 550pix breed
Today is life -

Dale Carnegie
  maandag 24 april 2006 @ 10:50:32 #273
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_37238079
Als ik de resizer van Marco gebruikt zegt het dat mijn foto's al 550 pixels hebben. Terwijl dat niet zo is. Maar ik link ze wel ff. Bedankt Ynske.
pi_37238453
Je kan hoe dan ook beter zelf resizen, dan heb je geen gezeik met jpg-artefacten en met onscherptes door verkleinen.

Linkjes is minder, veel mensen nemen niet de moeite om te kijken
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  maandag 24 april 2006 @ 11:15:29 #275
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_37238723
Ik neem de moeite niet om ze nogmaals te resizen... vandaar de linkjes. Ze mogen gewoon de foto's bekijken hoor.
pi_37238847
quote:
Op maandag 24 april 2006 11:15 schreef Robertje het volgende:
Ik neem de moeite niet om ze nogmaals te resizen... vandaar de linkjes. Ze mogen gewoon de foto's bekijken hoor.
Verwacht dan ook niet dat mensen de moeite nemen om jouw foto's te bekijken of te becommentariëren.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  maandag 24 april 2006 @ 11:25:39 #277
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_37239011
Het is geheel vrijwillig.
  maandag 24 april 2006 @ 11:30:16 #278
117222 HMaster-II
<3 HMistress
pi_37239134
Robertje,

Nu ging het de afgelopen week zo goed met jou hier...
-Eindelijk wat gefundeerde kritiek in zelfs 2 regels.
-Kritiek die ook eens positief is.

En nu begin je weer opstandig te doen... Weekend dipje??

Tis maar wat ik merk hoor.. niet meteen mijn gaan slaan.
pi_37239249
ach, laat hem lekker.
als hij niet wil resizen en dan als alternatief linkjes plaatst. dat mensen lui zijn en minder snel linkjes klikken + reageren, dan dat ze op gepostte foto's reageren tja.. daar wordt dan voor gekozen
maar laat hem zelf die keuze maken.. mij best
dag
  maandag 24 april 2006 @ 11:42:18 #280
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_37239459
quote:
Op maandag 24 april 2006 11:30 schreef HMaster-II het volgende:
Robertje,

Nu ging het de afgelopen week zo goed met jou hier...
-Eindelijk wat gefundeerde kritiek in zelfs 2 regels.
-Kritiek die ook eens positief is.

En nu begin je weer opstandig te doen... Weekend dipje??

Tis maar wat ik merk hoor.. niet meteen mijn gaan slaan.
Ik zit niet in een dip. Alleen had ik een vraagje. Het was niet kattig bedoeld ofzo. Alleen ben ik te lui om de foto's nog een keer te resizen. En ze weer op een server te plaatsen. Vandaar dat ik linkjes plaats.
  maandag 24 april 2006 @ 11:46:26 #281
117222 HMaster-II
<3 HMistress
pi_37239577
quote:
Op maandag 24 april 2006 11:42 schreef Robertje het volgende:

[..]

Ik zit niet in een dip. Alleen had ik een vraagje. Het was niet kattig bedoeld ofzo. Alleen ben ik te lui om de foto's nog een keer te resizen. En ze weer op een server te plaatsen. Vandaar dat ik linkjes plaats.
Het resizen, daar heb ik ook moeite mee hoor. Om alles dubbel op de webserver te planten. Maar Dat is de consequentie ervan. Ik maak van de resizes gewoon een verkapte thumbnail. Dan kunnen de viewers ook de redelijk grotere foto zien. (800 pixels aan de langste kant van de foto)

Het is gewoon extra werk.
  maandag 24 april 2006 @ 11:55:32 #282
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_37239829
Daarom vroeg ik ook naar die code dat je de foto's op 550 pixels kan plaatsen.
  maandag 24 april 2006 @ 11:59:20 #283
117222 HMaster-II
<3 HMistress
pi_37239958
quote:
Op maandag 24 april 2006 11:55 schreef Robertje het volgende:
Daarom vroeg ik ook naar die code dat je de foto's op 550 pixels kan plaatsen.
Ik weet zelf de code niet meer..

Dit gebruik ik eigenlijk.. Is voor mij het makkelijkste. Voor thumb naar foto.
1[url =http//www..nl/grfoto.jpg][img]http//www..nl/klfoto.jpg[/img][/url]
  maandag 24 april 2006 @ 12:09:14 #284
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_37240210
quote:
Op maandag 24 april 2006 10:41 schreef Ynske het volgende:
dr is geen tag die automatisch je fotobreedtes aanpast
Ik denk dat Robertje gewoon dit bedoelt:

[ img=550]url[/ img]

Maar daar worden je foto's echt niet mooier van hoor.
Op zaterdag 2 oktober 2004 19:35 schreef Ouwesok het volgende:
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
  maandag 24 april 2006 @ 12:10:58 #285
117222 HMaster-II
<3 HMistress
pi_37240250
quote:
Op maandag 24 april 2006 12:09 schreef Offy het volgende:

[..]

Ik denk dat Robertje gewoon dit bedoelt:

[ img=550]url[/ img]

Maar daar worden je foto's echt niet mooier van hoor.
Oh die... Ja, maar die gebruik ik niet, omdat die code alleen op Fok! werkt en niet op phpBB-fora-systemen.
  maandag 24 april 2006 @ 12:25:35 #286
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_37240641
Die bedoel ik ja...maar dat wordt niets. Misschien vanmiddag ff resizen naar 550
  maandag 24 april 2006 @ 23:10:30 #287
262 Re
Kiss & Swallow
pi_37263612
kan het evenementen topic niet hernoemd worden naar Elf Fantasy Fair 2006?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  maandag 24 april 2006 @ 23:31:02 #288
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_37264507
quote:
Op maandag 24 april 2006 23:10 schreef Re het volgende:
kan het evenementen topic niet hernoemd worden naar Elf Fantasy Fair 2006?
Laat EchnaDarr het maar zeggen, die is de TS.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  dinsdag 25 april 2006 @ 09:52:01 #289
40714 Subhuman
Televised confession
pi_37271193
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 15:48 schreef Werewolf het volgende:
Had even niets te doen...
Dit is wat ik even zo snel kon vinden...

<knip hele lijst>
Bedankt voor het maken van deze lijst! Ik ben op zich wel voor een dergelijke opdeling maar dan moeten we wel kijken of we bepaalde topics niet willen hernoemen. Er moet wel iets "speciaals" te bespreken zijn om het een apart topic waard te laten zijn. Reptielenfotografie is nog te algemeen vind ik, als je in een dierentuin een reptiel op de foto zet heb je daar geen andere technieken voor nodig dan wanneer je een giraffe op de foto zet bijvoorbeeld. Verander je de naam van dat topic naar Aquarium- en terrariumfotografie heb je gelijk een mooi afgebakend gebied te pakken. Ik zou dan nog aparte kopjes Mensen (voor portretten) en Natuur (voor landschhappen e.d.) maken. Met een dergelijke lijst is het voor iedereen duidelijk waar hij of zij terecht kan, worden er niet overal nieuwe topics voor geopend en hebben deze topics meer waarde omdat besproken technieken langer bewaard blijven denk ik.
pi_37271418
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 09:52 schreef Subhuman het volgende:

[..]

Bedankt voor het maken van deze lijst! Ik ben op zich wel voor een dergelijke opdeling maar dan moeten we wel kijken of we bepaalde topics niet willen hernoemen. Er moet wel iets "speciaals" te bespreken zijn om het een apart topic waard te laten zijn. Reptielenfotografie is nog te algemeen vind ik, als je in een dierentuin een reptiel op de foto zet heb je daar geen andere technieken voor nodig dan wanneer je een giraffe op de foto zet bijvoorbeeld. Verander je de naam van dat topic naar Aquarium- en terrariumfotografie heb je gelijk een mooi afgebakend gebied te pakken. Ik zou dan nog aparte kopjes Mensen (voor portretten) en Natuur (voor landschhappen e.d.) maken. Met een dergelijke lijst is het voor iedereen duidelijk waar hij of zij terecht kan, worden er niet overal nieuwe topics voor geopend en hebben deze topics meer waarde omdat besproken technieken langer bewaard blijven denk ik.
Ik ben voor...renamen die hap
Je zou er zelfs nog de tag [centraal] bij kunnen zetten om het nog duidelijker te maken
  dinsdag 25 april 2006 @ 10:51:02 #291
40714 Subhuman
Televised confession
pi_37272864
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 10:00 schreef Werewolf het volgende:

[..]

Ik ben voor...renamen die hap
Je zou er zelfs nog de tag [centraal] bij kunnen zetten om het nog duidelijker te maken
Ik ben dan voor een ander (korter) tagje eigenlijk. Centraal wordt al gebruikt voor de ik zoek een camera topics enzo. Dit zijn echt topics over een bepaald fotografisch gebied en die mogen best als zodanig herkenbaar zijn. Of we zetten ze bij de centrale topics, boven de sticky's.
  dinsdag 25 april 2006 @ 11:17:43 #292
40714 Subhuman
Televised confession
pi_37273595
Ehm ik bedoel natuurlijk boven de gesloten topics.
pi_37274687
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 10:51 schreef Subhuman het volgende:

[..]

Ik ben dan voor een ander (korter) tagje eigenlijk. Centraal wordt al gebruikt voor de ik zoek een camera topics enzo. Dit zijn echt topics over een bepaald fotografisch gebied en die mogen best als zodanig herkenbaar zijn. Of we zetten ze bij de centrale topics, boven de sticky's.
Maak er [VERZAMEL] van Aangezien het toch een soort van verzameltopics zijn
  dinsdag 25 april 2006 @ 11:59:05 #294
117222 HMaster-II
<3 HMistress
pi_37274823
quote:

[..]

Die hele centraal-zet-maar-boven-de-slotjes-verhaal is redelijk niet goed doorgekomen.. Hier in FOT zijn ze al weer weg, terwijl op de rest van Fok! ze redelijk teveel zichtbaar zijn..

Is FOT nu echt het enige deel van Fok!, dat zich wel redelijk aan het beleid houdt??
Ik noem:
- 550 pixel-cultuur beleid
- SC gedrag beleid
- Centraaltjes beleid

dinsdag 25 april 2006 @ 12:02:59 #295
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_37274944
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 11:59 schreef HMaster-II het volgende:

[..]

Die hele centraal-zet-maar-boven-de-slotjes-verhaal is redelijk niet goed doorgekomen.. Hier in FOT zijn ze al weer weg, terwijl op de rest van Fok! ze redelijk teveel zichtbaar zijn..

Is FOT nu echt het enige deel van Fok!, dat zich wel redelijk aan het beleid houdt??
Ik noem:
- 550 pixel-cultuur beleid
- SC gedrag beleid
- Centraaltjes beleid

de 550 pixels discussie kom je ook op andere plekken tegen, maar hier het meest, omdat we hier de meeste foto's verstouwen.
Het SC gedrag wordt ook op andere plekken aangepakt, maar lang niet overal.
En het centraal beleid: ik weet niet goed wat je bedoelt. De centrale topics (onderaan in de lijst met actieve topics) is volgens mij overal aan het verdwijnen, het werkt niet praktisch. Of bedoel je wat anders?
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_37275078
quote:

Ik ben dan voor een ander (korter) tagje eigenlijk. Centraal wordt al gebruikt voor de ik zoek een camera topics enzo. Dit zijn echt topics over een bepaald fotografisch gebied en die mogen best als zodanig herkenbaar zijn. Of we zetten ze bij de centrale topics, boven de gesloten topics
Een eigen tag lijkt me wel het handigste... Ik kijk namelijk nooit bij de gesloten topics.
Maar dan de vraag: Wat voor tag?
Als je hem kort wilt houden zou ik iets als [CFT] (centraal foto topic) kiezen, maar dat is dan voor nieuwkomers niet meteen erg duidelijk.
Anders is wellicht een tag [FOTO'S], [FOTO] of [FOT] misschien iets..
  dinsdag 25 april 2006 @ 13:29:58 #297
117222 HMaster-II
<3 HMistress
pi_37277506
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 12:02 schreef RonaldV het volgende:

[..]

de 550 pixels discussie kom je ook op andere plekken tegen, maar hier het meest, omdat we hier de meeste foto's verstouwen.
Het SC gedrag wordt ook op andere plekken aangepakt, maar lang niet overal.
En het centraal beleid: ik weet niet goed wat je bedoelt. De centrale topics (onderaan in de lijst met actieve topics) is volgens mij overal aan het verdwijnen, het werkt niet praktisch. Of bedoel je wat anders?
Hier wordt ook het meeste gehouden aan de 550 regel.. Kijk eens in PTA en je wordt gillend gek..
SC.... Dat loopt nu toch lekker..
De centraaltjes die bedoel ik ja.. In TRV staan ze nog heel erg veel.. Daar lopen ze volgens mij ook beter.
pi_37286804
quote:
Op maandag 24 april 2006 23:31 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Laat EchnaDarr het maar zeggen, die is de TS.
Uhm, ik zat eigenlijk te denken dat we een algemeen topic zouden maken voor meerdere van dit soort evenementen. Ik had zo'n "stormloop" niet verwacht. Maar wat mij betreft is het oke.
pi_37287705
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 13:29 schreef HMaster-II het volgende:
Hier wordt ook het meeste gehouden aan de 550 regel.. Kijk eens in PTA en je wordt gillend gek..
SC.... Dat loopt nu toch lekker..
De centraaltjes die bedoel ik ja.. In TRV staan ze nog heel erg veel.. Daar lopen ze volgens mij ook beter.
In TRV is een patstelling over die centrale topics onderaan. Users roepen in koor dat het niet handig is, modjes roepen net zo hard terug dat ze het lekker zo houden. Tja.
pi_37304898
Wat is er op FOT gebeurd???
Waarom is de sfeer zo beneden peil, waarom mis ik zo ontzettend veel oude stamgasten???

Erg jammer.
Heb het gevoel dat er een hoop hielen worden gelikt, een hoop bruine armen zijn en ik krijg een erg kliekerig gevoel..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')