SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus in principe van de Russische overheid/leger met als doel burgers te waarschuwen? Ik neem aan dat die radarkanalen zelf niet over radar beschikkenquote:Op woensdag 19 augustus 2026 22:40 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Russische:
https://t.me/atypicalday/126431
Dit zijn een aantal russische radarkanalen die ik volg:
t.me/atypicalday (okay)
t.me/locatorru (beste imo)
t.me/vrv_radar (goed)
t.me/radar_rvk (slecht)
t.me/lpr1_treugolnik (slecht/okay)
t.me/kupolrussia (slecht/okay)
t.me/radarrussiia (goed)
Delen die informatie zodat burgers mogelijk schuil moeten zoeken.
Meer indirect, op basis van SMS berichten of andere communicatie middelen van de Russische overheid die binnenkomen in bepaalde regios + berichten van burgers die drones horen overvliegen. Soms zijn bepaalde Russische regios met officiele berichtgeving namelijk te laat.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 22:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dus in principe van de Russische overheid/leger met als doel burgers te waarschuwen? Ik neem aan dat die radarkanalen zelf niet over radar beschikken
Maar het wordt iig getolereerd door de Russische overheid. Dus als er bijvoorbeeld in een regio een SMS-alarm afgaat, dan komt dat bij zo'n kanaal terecht .Soort real-time OSINT verzamelaar.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 22:50 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Meer indirect, op basis van SMS berichten of andere communicatie middelen van de Russische overheid die binnenkomen in bepaalde regios + berichten van burgers die drones horen overvliegen. Soms zijn bepaalde Russische regios met officiele berichtgeving namelijk te laat.
En wss nog andere manieren waar ik niet van weet.
Ja wordt prima getolereerd, Oekraiense manier is hetzelfde.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 22:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar het wordt iig getolereerd door de Russische overheid. Dus als er bijvoorbeeld in een regio een SMS-alarm afgaat, dan komt dat bij zo'n kanaal terecht .Soort real-time OSINT verzamelaar.
Zijn die kwalitatief gelijkwaardig aan de Russische?quote:Op woensdag 19 augustus 2026 23:03 schreef skysherrif het volgende:
Koreaanse ballistische raketten ook gelanceerd zojuist.
Grotere warhead, slechtere precisie simpel gezegdquote:Op woensdag 19 augustus 2026 23:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zijn die kwalitatief gelijkwaardig aan de Russische?
Ja, zo kun je dat gebrek aan precisie ook compenserenquote:Op woensdag 19 augustus 2026 23:09 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Grotere warhead, slechtere precisie simpel gezegd
Een koreaanse raket die een paar weken terug een hele familie uitroeide zou kennelijk 15(!)km zijn doel gemist hebben:quote:Op woensdag 19 augustus 2026 23:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, zo kun je dat gebrek aan precisie ook compenseren
Lijkt een woontoren te raken.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 23:15 schreef Perrin het volgende:
Wat doen wij in Europa hieraan behalve de situatie monitoren?
[ x ]
[ x ]
Ik verwacht heel harde woorden en veroordelingen morgen.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 23:15 schreef Perrin het volgende:
Alleen maar bruikbaar om terreur te zaaien eigenlijkquote:Op woensdag 19 augustus 2026 23:12 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Een koreaanse raket die een paar weken terug een hele familie uitroeide zou kennelijk 15(!)km zijn doel gemist hebben:
https://english.nv.ua/nat(...)1.html#goog_rewarded
Thoughts and prayers wellicht?quote:Op woensdag 19 augustus 2026 23:15 schreef Perrin het volgende:
[ x ]
[ x ]
quote:Op woensdag 19 augustus 2026 23:31 schreef skysherrif het volgende:
Onbevestigde berichten dat een kinderziekenhuis geraakt is.
Dat ze die nog zoveel daar hebben.. Je zou toch verwachten dat die meer verspreid en buiten de stad neergelegd zouden worden. Of vanaf de wielen rechtstreeks naar het front, dus nooit statischquote:Op woensdag 19 augustus 2026 23:39 schreef skysherrif het volgende:
(ook veel magazijnen geraakt overigens en "secondaries" gezien van wellicht ontplofte munitie oid)
Weinig. Hard de andere kant op kijken en de handjes op de oren. En je ziet ook al lang dat het weinig aandacht meer gegeven wordt in de media.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 23:15 schreef Perrin het volgende:
[ x ]
[ x ]
Kruisraketten worden uit de lucht geschoten door onze F16squote:Op woensdag 19 augustus 2026 23:28 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]
Kalibr raketten gelanceerd vanuit Novorossyik. Oekraiense grootschalige aanval op de haven van een paar dagen geleden niet genoeg gedaan om ze uit te schakelen.
Politici kunnen er niet meer mee scoren, want als ze het telkens veroordelen maar niks doen dan verliezen ze geloofwaardigheid. Niks te winnen, dus negeren ze het gewoon. Dan ook weinig aandacht in de media en het volk heeft enkel interesse in voetbal en boer-zoekt-vrouwquote:Op donderdag 20 augustus 2026 00:06 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Weinig. Hard de andere kant op kijken en de handjes op de oren. En je ziet ook al lang dat het weinig aandacht meer gegeven wordt in de media.
Heldhaftig hopen we dat het weer voorbij gaat.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 00:06 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Weinig. Hard de andere kant op kijken en de handjes op de oren. En je ziet ook al lang dat het weinig aandacht meer gegeven wordt in de media.
Treurig voor een 'hoogopgeleide, geavanceerde economie'. Eerder tandeloos en stuurloos.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 00:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Politici kunnen er niet meer mee scoren, want als ze het telkens veroordelen maar niks doen dan verliezen ze geloofwaardigheid. Niks te winnen, dus negeren ze het gewoon. Dan ook weinig aandacht in de media en het volk heeft enkel interesse in voetbal en boer-zoekt-vrouw
Ze hebben geen visie. Als er voor een politicus geen winst te behalen valt dan brandt hij er zijn vingers niet aan. Heb ik van zo dichtbij gezienquote:Op donderdag 20 augustus 2026 00:12 schreef Perrin het volgende:
[..]
Treurig voor een 'hoogopgeleide, geavanceerde economie'. Eerder tandeloos en stuurloos.
Europees leiderschap en staatsmanschap.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 00:14 schreef LXIV het volgende:
Je hoort ze sowieso niet meer over de oorlog. Heel anders dan begin dit jaar. Het is doodse stilte geworden.
Wel nog even sjorrenquote:Op donderdag 20 augustus 2026 00:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Europees leiderschap en staatsmanschap.
[ afbeelding ]
ja Putin moet gestopt worden,daat gaat niet meer door verkiezingen, maar hoe dan wel ??????quote:Het regime van Poetin moet vallen om de oorlog te beëindigen, maar wie zal de dolk in de rug steken?!
Zijn ook flinke klappen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 01:00 schreef skysherrif het volgende:
Ondertussen heel de krim zonder stroom.
Nee.quote:
Volk en Vaderland adverteerde er ooit mee, nadat Adolf het Oostfront een flink stuk had laten opschuiven.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 21:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
landbouwers hebben het in Rusland altijd heel moeilijk gehad onder Stalin en onder Breznjev, maar ook in China
waarom niet ??quote:Op donderdag 20 augustus 2026 07:58 schreef Immerdebestebob het volgende:
Dit gaat Oekraïne niet vol kunnen houden toch?
ja de bevolking die er nu is die blijft , je went overal aanquote:Op woensdag 19 augustus 2026 23:15 schreef Perrin het volgende:
[ x ]
[ x ]
maar wel een oorlog in Europa , en als Putin weer sterker wordt dan gaat ie door , als ie in de gaten krijgt dat NATO meer een kaart clubje isquote:
Het is ook niet onze oorlog.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 00:14 schreef LXIV het volgende:
Je hoort ze sowieso niet meer over de oorlog. Heel anders dan begin dit jaar. Het is doodse stilte geworden.
nou Polen niet maar Estland en Letland dat kan maar zo , dat zijn ook oude USSR gebieden en dan aansluiting bij kaliningradquote:Op donderdag 20 augustus 2026 08:28 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Als de Russen aan de Poolse grens staan gaat iedereen moord en brand schreeuwen, wedden?
De vraag is wie hem opvolgt. Een deel van die idioten zijn mogelijk nog erger. De kritiek dat Poetin veel te zwak ingrijpt voorspeld niets goed.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 01:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja Putin moet gestopt worden,daat gaat niet meer door verkiezingen, maar hoe dan wel ??????
Bekijk deze YouTube-video
Ik vraag het me af. Ik begin te denken dat wij in West-Europa ook Polen geruisloos zullen opofferen.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 08:28 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Als de Russen aan de Poolse grens staan gaat iedereen moord en brand schreeuwen, wedden?
Hahaha natuurlijk niet man.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 09:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik vraag het me af. Ik begin te denken dat wij in West-Europa ook Polen geruisloos zullen opofferen.
'Onze oorlog' gaat mij ook te ver. Maar het is toch in 'ons' belang dat Rusland niet verder doorstoot?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 08:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Daar werd een jaar geleden heel anders over gedaan
We geven alles oostelijk van het ijzeren gordijn bij het minste of geringste weer terug.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 11:00 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hahaha natuurlijk niet man.
Welnee. We zullen er staan. Europa komt militair weer terug. Ik heb daar 0 twijfel over. Wat wel spannend is, is of dat nog op tijd gaat gebeuren. Wat mij daar weer positief maakt is dat dat Rusland ook een overschatte boel is geweest.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 11:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
We geven alles oostelijk van het ijzeren gordijn bij het minste of geringste weer terug.
Oorlog in Iran heeft daar denk ik grote invloed op gehad. Daarnaast is het al heel lang een patstelling wat ook niet helpt om het in de media te houden.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 00:14 schreef LXIV het volgende:
In de wereld van tiktok-breinen is een oorlog zoals deze niet genoeg voor de dopamine-kick. Maarrrrrr, als het een beetje meezit hebben we over enkele jaren een conflict tussen israel en Turkije. Dat kan leuk uitpakken.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 11:04 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Oorlog in Iran heeft daar denk ik grote invloed op gehad. Daarnaast is het al heel lang een patstelling wat ook niet helpt om het in de media te houden.
Nooit gedacht dat ik ooit met de gedachte zou spelen voor turkije te zijn.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 11:10 schreef theunderdog het volgende:
Maarrrrrr, als het een beetje meezit hebben we over enkele jaren een conflict tussen israel en Turkije
Politici zijn gewoon heel opportunistisch. En kuddedieren. Een jaar geleden kon je nog risicoloos met stoere praatjes jezelf in de spotlight zetten en scoren. Als Rusland dan teruggedwongen was kon je het op je CV zetten.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 11:04 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Oorlog in Iran heeft daar denk ik grote invloed op gehad. Daarnaast is het al heel lang een patstelling wat ook niet helpt om het in de media te houden.
Kunnen nog weinig want we maken zelf geen Patriots. Ik mag hopen dat komend jaar de Europese alternatieven wel in grootschalige productie gaan.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 23:15 schreef Perrin het volgende:
[ x ]
[ x ]
Maar met welk doel?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 11:46 schreef MaxMark het volgende:
Weer veel activiteit rondom Kaliningrad. Ook Nederlandse vliegtuigen doen mee![]()
[ x ]
Freyja Project aimt vooral op eerste tests van het prototype mid volgend jaar .... grootschalige productie zal dan nog zeker niet zomaar mogelijk zijn, al kent het wel een modulaire opbouw en is gebaseerd op een launcher ontwikkeld door het oekrainse Fire Point, mete brede steun van de EU en de verwachting is dat het eenzelfde inrichting zal kunnen gebruiken van een al bestaande raket die gebasseerd is op de russische S-400 (maar wel in een volledig gemoderniseerde versie).quote:Op donderdag 20 augustus 2026 11:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Kunnen nog weinig want we maken zelf geen Patriots. Ik mag hopen dat komend jaar de Europese alternatieven wel in grootschalige productie gaan.
je hebt ook nog de samp/t NG die al operationeel is en nu getest wordt in Oekraine.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 12:01 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Freyja Project aimt vooral op eerste tests van het prototype mid volgend jaar .... grootschalige productie zal dan nog zeker niet zomaar mogelijk zijn, al kent het wel een modulaire opbouw en is gebaseerd op een launcher ontwikkeld door het oekrainse Fire Point, mete brede steun van de EU en de verwachting is dat het eenzelfde inrichting zal kunnen gebruiken van een al bestaande raket die gebasseerd is op de russische S-400 (maar wel in een volledig gemoderniseerde versie).
zal zeker anderhalf tot twee jaar duren, maar de commitment, ook vanuit de EU is er wel heel duidelijk voor, ik weet echter niet of het de oekrainers tegen die tijd nog zozeer van nut zal gaan zijn.
Verder heb je nu wel de IRIS-T SLM van Diehl. maar het probleem daarvan is vooral het bereik, en volgens mij zetten de oekrainers die liever in aan het front tegen drones en niet om hun steden te verdedigen omdat de effectiviteit tegen raketten gewoon te klein is.
Weet volgens mij niemand echt. Ik zie wel veel suggesties, zoals "show of force" of het in de gaten houden van schepen cq. onderzeeërs die gezien zijn. Ik bel Mark Rutte even en laat het je weten.quote:
Ja, show of force of demonstratie. Dat is het. En ook gewoon een oefeningquote:Op donderdag 20 augustus 2026 12:55 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Weet volgens mij niemand echt. Ik zie wel veel suggesties, zoals "show of force" of het in de gaten houden van schepen cq. onderzeeërs die gezien zijn. Ik bel Mark Rutte even en laat het je weten.
In het verlengde daarvan, dan weet je dus ook dat dit praatjes voor de buhne waren:quote:Op woensdag 19 augustus 2026 23:45 schreef LXIV het volgende:
Dat ze die nog zoveel daar hebben.. Je zou toch verwachten dat die meer verspreid en buiten de stad neergelegd zouden worden. Of vanaf de wielen rechtstreeks naar het front, dus nooit statisch
Kyiv Independentquote:'Expressly prohibited' — Ukraine's largest defense firm illegally stored weapons near civilian targets in Vyshneve, Zelensky says
Top officials at Ukroboronprom, Ukraine's state-owned defense conglomerate, violated the law by allowing weapons depots to be located in the Kyiv suburb of Vyshneve, President Volodymyr Zelensky said on July 11.
Ja, dat gelooft ook niemand.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 15:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
In het verlengde daarvan, dan weet je dus ook dat dit praatjes voor de buhne waren:
[..]
Kyiv Independent
quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:34 schreef Adrie072 het volgende:
Goed en mooi leesvoer!
Mysterieus Nederlands bedrijf levert dodelijke satellietbeelden aan Oekraïne voor oorlog met Rusland: ’Dit is écht een gamechanger’
Rotterdam - Oekraïense militairen kunnen dankzij een Rotterdams bedrijf sinds kort vrijwel live satellietbeelden bekijken van de situatie op het slagveld, bijvoorbeeld op hun telefoon. Het is een spectaculaire nieuwe ontwikkeling in de oorlog. Geen Rus blijft meer onzichtbaar in de frontlinie en daarachter. „Dit is de volgende grote stap na de drone. Écht een gamechanger.’’
https://www.telegraaf.nl/(...)anger/160234295.html
https://archive.is/202608(...)election-167.0-603.7quote:Revolutie aan het front
Mysterieus Nederlands bedrijf levert dodelijke satellietbeelden aan Oekraïne: „Dit is écht een gamechanger”
Rotterdam – Oekraïense militairen kunnen dankzij een Rotterdams bedrijf sinds kort vrijwel live satellietbeelden van de situatie op het slagveld bekijken, bijvoorbeeld op hun telefoon. Het is een spectaculaire nieuwe ontwikkeling in de oorlog. Geen Rus blijft meer onzichtbaar aan de frontlinie en daarachter. „Dit is de volgende grote stap na de drone. Écht een gamechanger.”
Rusland mag dan al zeventig jaar geleden de eerste kunstmaan ooit in de ruimte hebben gebracht, op het gebied van satellietinlichtingen staan ze ver op achterstand, zeggen twee initiatiefnemers van Bravo1Alpha tegen De Telegraaf.
Voor Oekraïense militairen betekent het een immens voordeel: zij kunnen nu gewoon op hun telefoon, tablet of laptop vanuit de loopgraaf satellietbeelden van commerciële aanbieders bekijken. Met een beetje geluk zijn die beelden hooguit een kwartier oud.
Het is voor het eerst dat militairen zonder tussenkomst van een hoofdkwartier zulke actuele beelden ontvangen om Russische doelen mee te bestrijden. Die doelen kunnen vervolgens worden aangevallen met bomdrones of raketten, zonder dat er eerst een verkenningsdrone of F-35 boven hoeft te hangen om de precieze locatie door te geven.
’Niemand kan zich meer verstoppen’
„Voortaan kan niemand zich meer verstoppen”, zegt Stef Have, oud-Apachevlieger en een van de mensen achter Bravo1Alpha.
„Vroeger vloog ik met de Apache op basis van satellietbeelden die een dag oud waren. Dan hoopte je maar dat er nog mensen waren op het moment dat we op die plek aankwamen. Dus dit maakt een enorm verschil.”
Het effect is volgens Have nu al zichtbaar op het slagveld. Is het woord ’gamechanger’ niet al vaak gebruikt sinds de Russische invasie in Oekraïne zonder dat er daadwerkelijk iets veranderde?
„Ja, maar het is daadwerkelijk een gamechanger als je weet wat er honderd kilometer verderop op de grond gebeurt zonder dat je daar met een cameradrone boven hoeft te hangen”, zegt Have.
Dolfijnentrainer
De oprichter van Bravo1Alpha blijft, in tegenstelling tot Stef Have, anoniem vanwege de Russische dreiging. Hij wil wel iets vertellen over zijn achtergrond. Die ligt niet in de militaire inlichtingenwereld of de ruimtevaart, maar bij het trainen van dolfijnen.
Verkenningsdrones hebben volgens hem veel nadelen die satellieten minder hebben.
„Drones zijn weerafhankelijk, satellieten kunnen grotendeels door wolken heen kijken. Drones kunnen worden gejamd of neergehaald.”
Verkenningsdrones voor de middellange afstand kosten tussen de 80.000 en 150.000 euro.
Bovendien bestrijken satellieten een veel groter gebied.
„Verkenningsdrones maken een momentopname, met de satelliet kun je beter de leefpatronen onderscheiden.”
Met behulp van AI kunnen experts verschillende foto's naast elkaar leggen en vervolgens bijvoorbeeld ontdekken dat er opeens een bandenspoor een bos in leidt.
Of ze zien dat de auto van een Russische commandant op de oprijlaan staat: hij is thuis.
„Je kunt logistieke bewegingen volgen of uitvinden waar munitieopslagplaatsen zijn. Daarom zijn op satellieten gebaseerde inlichtingen zo belangrijk op operationeel en tactisch niveau. Strategisch niveau is er natuurlijk ook van afhankelijk.”
Russische dronepiloten
In The New York Times beschrijven Oekraïense militairen hoe dat in de praktijk gaat.
Ze hadden een huis gevonden waar Russische dronepiloten op bed waren neergeploft om uit te rusten van hun werkdag. Voor de deur van hun huis, ergens in het door de Russen bezette deel van Oekraïne, stond hun witte auto.
Dertig kilometer verderop stonden de Oekraïners klaar, verborgen onder een bomenrij. Ze hadden een middelgrote drone bij zich met twee bommen eronder.
Dankzij de satellietbeelden konden ze zien dat het licht op groen stond om hun Russische collega's uit te schakelen.
Een jaar geleden zou het nog dagen hebben geduurd voordat satellietbeelden de fronttroepen bereikten. Dat kwam door tragere technologie en doordat de inlichtingen langs allerlei commandolagen moesten.
Daardoor was het moeilijk om met een langeafstandsdronе doelen te raken die snel van plek naar plek verplaatsen, zoals een kleine troepeneenheid.
Het gaat nog een tijd duren voordat Rusland deze techniek ook onder de knie krijgt, verwachten de twee mannen van Bravo1Alpha.
„We zullen ze hier maar niet te veel tips geven over hoe ze het moeten aanpakken.”
Ah de volgende "gamechanger"...quote:Op donderdag 20 augustus 2026 16:34 schreef Adrie072 het volgende:
Goed en mooi leesvoer!
Mysterieus Nederlands bedrijf levert dodelijke satellietbeelden aan Oekraïne voor oorlog met Rusland: ’Dit is écht een gamechanger’
Rotterdam - Oekraïense militairen kunnen dankzij een Rotterdams bedrijf sinds kort vrijwel live satellietbeelden bekijken van de situatie op het slagveld, bijvoorbeeld op hun telefoon. Het is een spectaculaire nieuwe ontwikkeling in de oorlog. Geen Rus blijft meer onzichtbaar in de frontlinie en daarachter. „Dit is de volgende grote stap na de drone. Écht een gamechanger.’’
https://www.telegraaf.nl/(...)anger/160234295.html
GovCenExecquote:Vantor, Bravo1Alpha Partner on GEOINT, IMINT Capabilities for Tactical Operations
-Vantor and Bravo1Alpha have teamed up on tactical GEOINT and satellite intelligence tools
-The collaboration focuses on faster battlefield decision-making using real-time imagery
-The companies aim to improve intelligence operations in contested environments
Vantor and Bravo1Alpha have entered into a strategic cooperation agreement to develop geospatial intelligence and imagery intelligence capabilities designed to accelerate satellite-enabled decision-making at the tactical edge.
Bravo1Alpha said in a LinkedIn post on Thursday the collaboration focuses on bridging strategic space-based intelligence capabilities with frontline operational execution, particularly for European defense and security missions.
The effort aims to improve the delivery, processing and operationalization of near-real-time satellite imagery in contested, fast-moving environments.
What Capabilities Are the Companies Developing?
The partnership centers on two primary operational capabilities:
-Close satellite support station — designed to create a near real-time “sensor-to-effector” workflow that enables deployed units to access and act on satellite-derived intelligence within minutes
-Forward-deployable GEOINT cells — intended to integrate intelligence and command-and-control functions to accelerate imagery exploitation and operational decision-making. The deployable fusion intelligence cells are optimized for rapid intelligence processing, dissemination and situational awareness support.
Vantor and Bravo1Alpha have spent several months developing and refining the workflows, which they described as combat-proven and field-tested, to support more agile intelligence operations.
What Is Vantor’s Broader Spatial Intelligence Strategy?
The Bravo1Alpha partnership follows Vantor’s recent alliance agreement with CGI, focused on AI-enabled situational awareness and spatial intelligence capabilities for defense and civil government customers.
Under that February agreement, CGI and Vantor said they plan to combine CGI’s artificial intelligence, edge computing and visual analytics capabilities with Vantor’s Tensorglobe spatial intelligence platform and Raptor navigation technology for operations in GPS-denied environments.
Beide kanten hebben nu veelal drone feeds van de frontlinie.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ah de volgende "gamechanger"...
Maar het is al wat ouder nieuws:
[..]
GovCenExec
Dat er uitbrak op het Antonav terrein kan iig bevestigd wordenquote:📍 In Kyiv, the following were hit:
▫️ The industrial enterprise LLC "Fire Point" – which produced components for strike UAVs of long and medium range, as well as assembling and storing accelerators used in "Flamingo" cruise missiles;
▫️ The trading and warehouse complex of the company "Ukrspeccystems" – where components for strike UAVs of long and medium range were produced, large-scale assembly of aircraft-type UAVs was carried out, and they were stored;
▫️ An aircraft industry assembly plant;
▫️ State Enterprise "Antonov" – which produced the long-range aircraft-type UAV An-196 "Lutyi," and also developed and manufactured piloted aircraft of various types;
▫️ An ammunition depot – which stored thermobaric aircraft bombs M-900, anti-tank mines, and ammunition for "Baba-Yaga" type UAVs.
📍 In the Kyiv region, the following were hit:
▫️ The Martusivka transport and logistics center (the "Zamler Group" logistics center) – which was used for storing and distributing dual-use goods, including those for the production of long and medium-range UAVs, robotic complexes, and electronic warfare equipment;
▫️ The Brovary fuel and lubricants depot – which stored up to 8,000 cubic meters of fuel intended for the Ukrainian Armed Forces.
💥 In addition, on the evening of August 19, warehouses with military equipment were hit in the ports of "Chornomorsk" and "Yuzhny."
Dat is de vraag. Oekraïne zal nooit toegeven dat er drones werden gemaakt maar dat het een supermarktopslag betrof, en de Russen zullen claimen een militair doelwit te hebben gezocht.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:48 schreef skysherrif het volgende:
Ik dacht met de vele discussies over de doelen van Russische aanvallen op Oekraiense steden dacht ik een snel overzichtje te maken wat ik heb kunnen vinden over geraakte doelen in Kyiv gisternacht. Er kunnen/zijn sowieso nog meer doelen geraakt die ik of niet kon vinden of niet openbaar gemaakt zijn. Daarnaast zijn r gisteravond door het hele land nog meer doelen geraakt. Vooral in de Kharkiv/Sumy regio zijn allerlei supermarkten zelf geraakt, tankstation, substations etc.
Korte samenvatting van wat ik kan vinden dat de Russen hebben geraakt gisteren in Kyiv:
Een substation in Brovary, te zien aan de flits.
[ afbeelding ]
KLO Depot in Brovary
[ afbeelding ]
Varus Magazijn (oekraiense supermarktketen)
[ afbeelding ]
Eko Market Magazijn (supermarktketen)
[ afbeelding ]
Magazijn van Yves Rocher
[ afbeelding ]
Thermal Power station TPP 6 schijnt voor een groot deel vernietigd te zijn alweer en mensen hebben geen heet water in veel delen.
[ afbeelding ]
Fora Supermarktketen (anders dan varus)
[ afbeelding ]
Magazijn Aurora supermarkten
[ afbeelding ]
Een magazijn van Ijsfabrikant Fayne Lody
[ afbeelding ]
Magazijn waar ik niet van kan vinden wat het is:
[ afbeelding ]
Meerdere appartementengebouwen over de gehele stad
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Afzwaaier in een dorpje nabij Kyiv, doden en gewonden door gevallen.
[ afbeelding ]
Onbevestigde claims van Rusland waarvan ik de 1 meer geloof dan de ander:
[..]
Dat er uitbrak op het Antonav terrein kan iig bevestigd worden
[ afbeelding ]
---
Opvallende toename in het aantal voedselmagazijnen die geraakt zijn. Rusland wil echt een enorme humanitaire crisis creeren als de winter aankomt waar er geen energie, voedsel etc meer is. Tenminste, in mijn opinie dan.
Tot nu toe 15 doden en tientallen gewonden in Kyiv door de aanval gisteren.
Dat kon vroeger al helemaal niet en tegenwoordig nog steeds niet:quote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:19 schreef skysherrif het volgende:
„Voortaan kan niemand zich meer verstoppen”, zegt Stef Have, oud-Apachevlieger en een van de mensen achter Bravo1Alpha.
„Vroeger vloog ik met de Apache op basis van satellietbeelden die een dag oud waren. Dan hoopte je maar dat er nog mensen waren op het moment dat we op die plek aankwamen. Dus dit maakt een enorm verschil.”
De resolutie is simpelweg niet goed genoeg.quote:Limits of Satellite Imaging Resolution bounds:
The sharpest commercial satellites top out around 30 cm per pixel, meaning a person appears as a single blurry dot or a few blended pixels, not a recognizable figure.
Dat kon al lang. Airbus, MPG Pro, Vantor etc. leveren die beelden gewoon. Maar hij moet niet vergeten dat je maar net een sat boven het gebied moet hebben hangen, je hebt geen 24/7 coverage.quote:„Ja, maar het is daadwerkelijk een gamechanger als je weet wat er honderd kilometer verderop op de grond gebeurt zonder dat je daar met een cameradrone boven hoeft te hangen”, zegt Have.
quote:Dolfijnentrainer
De oprichter van Bravo1Alpha blijft, in tegenstelling tot Stef Have, anoniem vanwege de Russische dreiging. Hij wil wel iets vertellen over zijn achtergrond. Die ligt niet in de militaire inlichtingenwereld of de ruimtevaart, maar bij het trainen van dolfijnen.
Nee dat kunnen EO satellieten niet. Wel de SAR (Synthetic Aperture Radar) sats van bv Iceye die kunnen dat wel maar daar kun je geen personen op zien.quote:„Drones zijn weerafhankelijk, satellieten kunnen grotendeels door wolken heen kijken.
quote:ICEYE's Synthetic Aperture Radar (SAR) satellites cannot see individual human beings. While ICEYE provides high-resolution imaging down to 25 cm, this resolution is only capable of detecting large objects like vehicles, aircraft, ships, and buildings, not individual people
Van de fotos en informatie die er te zien zijn is het vrij zeker dat dit gewoon inderdaad supermarktopslagen waren. Het kan zeker zijn dat er ook drone opslagen zijn geraakt en fabrieken naast deze, en dat lijkt me zeker ook aannemelijk maar daar zijn uiteraard geen fotos van naar buiten gekomen omwille van Opsec. Het wordt beide geraakt.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:52 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat is de vraag. Oekraïne zal nooit toegeven dat er drones werden gemaakt maar dat het een supermarktopslag betrof, en de Russen zullen claimen een militair doelwit te hebben gezocht.
Vond het eerlijk gezegd ook een vrij vaag verhaal.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat kon vroeger al helemaal niet en tegenwoordig nog steeds niet:
[..]
De resolutie is simpelweg niet goed genoeg.
[..]
Dat kon al lang. Airbus, MPG Pro, Vantor etc. leveren die beelden gewoon. Maar hij moet niet vergeten dat je maar net een sat boven het gebied moet hebben hangen, je hebt geen 24/7 coverage.
[..]
[..]
Nee dat kunnen EO satellieten niet. Wel de SAR (Synthetic Aperture Radar) sats van bv Iceye die kunnen dat wel maar daar kun je geen personen op zien.
[..]
Oke. 'Gamechanger' is dus clickbait. Maar nog steeds wel mooi dat dit van een Nederlands bedrijf komt. Mag ook wel na al die negativiteit over Europa.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 18:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ah de volgende "gamechanger"...
Maar het is al wat ouder nieuws:
[..]
GovCenExec
Enne over Stef Have, de laatste keer dat hij in een Apache gevlogen heeft is meer dan 20 jaar geleden. Hij is eigenaar van Breda int Airport en bestiert Forum Group, daar zitten meer oud luchtmachtmatties van hem in, oa Pietertje "IP adressen schaffen we gewoon af, iedereen zijn eigen stukje cloud" Cobelens.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:11 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Vond het eerlijk gezegd ook een vrij vaag verhaal.
Jij maakt de boel wel ingewikkeld, hoor. Want Pieter is toch gewoon een autoriteit?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Enne over Stef Have, de laatste keer dat hij in een Apache gevlogen heeft is meer dan 20 jaar geleden. Hij is eigenaar van Breda int Airport en bestiert Forum Group, daar zitten meer oud luchtmachtmatties van hem in, oa Pietertje "IP adressen schaffen we gewoon af, iedereen zijn eigen stukje cloud" Cobelens.
https://forum-group.nl/over-forum-group/
[ x ]
![]()
Ik vraag me echt af wat dat bedrijf in dit geval precies doet, die satellieten zijn van Vantor (voorheen Maxar) en die leveren de beelden. Vantor heeft 10 sats in orbit. Met max 15 keer per dag een image van een gebied. Wil je 30cm hebben is het dagelijks, dus die flauwekul van near realtime in highres is echt onzin.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:12 schreef theunderdog het volgende:
Oke. 'Gamechanger' is dus clickbait. Maar nog steeds wel mooi dat dit van een Nederlands bedrijf komt. Mag ook wel na al die negativiteit over Europa.
https://vantor.com/product/worldview/quote:Fast, accurate, detailed imagery of any location on Earth
Powered by 10 of the world’s most advanced imaging satellites, WorldView 2D gives you access to ~7 million sq km of daily collection capacity—the equivalent of Australia's landmass—including 3.5+ million sq km of 30 cm resolution imagery. With self-service ordering and optimized scheduling, you can task high-resolution imagery of any location on Earth on mission-relevant timelines.
15x daily revisits for faster insights
Gain access to insights at the frequency your missions demand. WorldView 2D provides up to 15x daily revisits of the same location on Earth and daily access to more than 3.5 million sq km of 30 cm resolution imaging capacity—the most of any commercial provider.
Die man is dood en doodeng wanneer het op privacy aankomt. Walgelijk hoe hij daar over denkt. Engnek.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:28 schreef theunderdog het volgende:
Want Pieter is toch gewoon een autoriteit?
Cobelens is totaal geen autoriteit. Die was voordat hij baas MIVD werd nog wel normaal, daarna begon hij er vooral op los te zwammen. Betrokkene is ondertussen ook al 15 jaar met FLO...quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:28 schreef theunderdog het volgende:
Jij maakt de boel wel ingewikkeld, hoor. Want Pieter is toch gewoon een autoriteit?
Die krijg je niet te horen. Iedereen die geen toegang heeft tot geclassificeerde informatie moet het doen met MSM/Social Media etc.quote:Wie moet je in vredesnaam serieus nemen wat defensie betreft? wat is nou echt informatie waar je iets aan hebt?
Ohwww....quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik vraag me echt af wat dat bedrijf in dit geval precies doet, die satellieten zijn van Vantor (voorheen Maxar) en die leveren de beelden. Vantor heeft 10 sats in orbit. Met max 15 keer per dag een image van een gebied. Wil je 30cm hebben is het dagelijks, dus die flauwekul van near realtime in highres is echt onzin.
Dat bedrijf zal wel eoa slim verdienmodel opgetuigd hebben maar fungeert feitelijk gewoon als een doorgeefluik.
[..]
https://vantor.com/product/worldview/
Volgens kwade tongen doet Rusland dat als reactie op de aanvallen op Wildberries.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:02 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Van de fotos en informatie die er te zien zijn is het vrij zeker dat dit gewoon inderdaad supermarktopslagen waren. Het kan zeker zijn dat er ook drone opslagen zijn geraakt en fabrieken naast deze, en dat lijkt me zeker ook aannemelijk maar daar zijn uiteraard geen fotos van naar buiten gekomen omwille van Opsec. Het wordt beide geraakt.
Bovendien, het is ook gewoon zo dat supermarkten last hebben van legere schappen in oekraien de afgelopen week en ik vrees dat dat na vandaag niet beter worden.
Daarnaast is Rusland al weken/maanden bovendien bezig met supermarkten zelf te vernietigen.
Zoals deze van Aurora vannacht nog:
[ afbeelding ]
Of deze eerder
[ afbeelding ]
En zo zijn er meer voorbeelden te vinden als je zoekt. Dus dat Rusland ook de magazijnen raakt is niet heel verwonderlijk.
Volgens mij is het niet veel meer dan een server die de satellietdate ontvangt en dan distribueert via een app. Of het revolutionair te noemen is dat soldaten 'live' over satellietbeelden kunnen beschikken weet ik niet, maar het was natuurlijk wel zo dat het heel lang duurde voordat dit soort info op het front aankwam.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik vraag me echt af wat dat bedrijf in dit geval precies doet, die satellieten zijn van Vantor (voorheen Maxar) en die leveren de beelden. Vantor heeft 10 sats in orbit. Met max 15 keer per dag een image van een gebied. Wil je 30cm hebben is het dagelijks, dus die flauwekul van near realtime in highres is echt onzin.
Dat bedrijf zal wel eoa slim verdienmodel opgetuigd hebben maar fungeert feitelijk gewoon als een doorgeefluik.
[..]
https://vantor.com/product/worldview/
En dat kunnen wij ook prima maar die satellieten zijn niet van ons. En de update rate/resolutie gaat niks aan veranderd worden.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:44 schreef theunderdog het volgende:
Ohwww....
En ik was net blij om te horen dat wij ook wat kunnen
gewoon tongen lijkt me...quote:Op donderdag 20 augustus 2026 19:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
Volgens kwade tongen doet Rusland dat als reactie op de aanvallen op Wildberries.
Gewoon tongen is altijd lekker.quote:
Ik geloof je. Maar spijtig weer.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 20:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
En dat kunnen wij ook prima maar die satellieten zijn niet van ons. En de update rate/resolutie gaat niks aan veranderd worden.
Het is gewoon een autoverkoper verhaal.
Hey, als jij gewoon 1 app hebt, die altijd laatste beelden ophaalt, zodat jij niet zelf alle vendors afhoeft, is dat al winst hoor.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 20:26 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik geloof je. Maar spijtig weer.
Zou nice zijn als wij (of Europa) met iets 'groots' kwamen. Beetje hoop.
Ja nee, dat klopt. Maar hier zitten wat 'doomers' die denken dat het al helemaal afgelopen zaak is voor Europa. Dus tja...quote:Op donderdag 20 augustus 2026 21:35 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hey, als jij gewoon 1 app hebt, die altijd laatste beelden ophaalt, zodat jij niet zelf alle vendors afhoeft, is dat al winst hoor.
Welbeschouwd is dat ook het USP van zoiets als thuisbezorgd.
Het is afgelopen zaak voor Europa. Maar niet vanwege een oorlog, die hebben we zó vaak een gehad. Wel vanwege geboortecijfers en immigratie.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 21:40 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja nee, dat klopt. Maar hier zitten wat 'doomers' die denken dat het al helemaal afgelopen zaak is voor Europa. Dus tja...
Beetje positief nieuws, zou die mensen ook opfleuren
Jij met je geboortecijfer. Niets aan het handje.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 21:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is afgelopen zaak voor Europa. Maar niet vanwege een oorlog, die hebben we zó vaak een gehad. Wel vanwege geboortecijfers en immigratie.
Ja, maar ook dat gaat dus niet gebeuren. En dat is op niet al te lange termijn een veel grotere dreiging dan wat gerommel in het uiterste Oosten van Europa.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 21:58 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jij met je geboortecijfer. Niets aan het handje.
Immigratie - remigratie. Dat komt allemaal wel goed.
nou komen toch steeds nieuwe mensen bij ?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 21:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is afgelopen zaak voor Europa. Maar niet vanwege een oorlog, die hebben we zó vaak een gehad. Wel vanwege geboortecijfers en immigratie.
er komen ook veel mensne uit oekraine bijquote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, maar ook dat gaat dus niet gebeuren. En dat is op niet al te lange termijn een veel grotere dreiging dan wat gerommel in het uiterste Oosten van Europa.
Fysiek het grondgebied zal nog vast heel lang bestaan. Maar ik heb het over de identiteit en functionerende samenleving.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou komen toch steeds nieuwe mensen bij ?
ook uit pakistan en india
Dat gaat wel gebeuren. En als niet: dan was dat een keuze. Ook dikke primaquote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, maar ook dat gaat dus niet gebeuren. En dat is op niet al te lange termijn een veel grotere dreiging dan wat gerommel in het uiterste Oosten van Europa.
mensen blijven mensenquote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Fysiek het grondgebied zal nog vast heel lang bestaan. Maar ik heb het over de identiteit en functionerende samenleving.
quote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:01 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat gaat wel gebeuren. En als niet: dan was dat een keuze. Ook dikke prima
Eens dat het een vorm van keuze was, dat tenminste niemand met het mes op de keel gedwongen isquote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:01 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat gaat wel gebeuren. En als niet: dan was dat een keuze. Ook dikke prima
Toppie.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
[..]
Eens dat het een vorm van keuze was, dat tenminste niemand met het mes op de keel gedwongen is
dat er 5 miljoen mensen uit Afrika naar Europa komen ja dat zal bestquote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
[..]
Eens dat het een vorm van keuze was, dat tenminste niemand met het mes op de keel gedwongen is
ik ben wel met je eens dat de import migratie aan bepaalde kwalificaties moet voldoen ,quote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
[..]
4 delige docu over troep die naar Oekraine kwam om mensen te doden. Geef ze een stukje frikandel dat nog onder je schoen zat en ga lekker verder met je tijd besteden aan Oekrainers die het moeilijk hebben frietjes te serveren.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:36 schreef MaxMark het volgende:
Damn, Franky & Coen mochten met russische krijgsgevangen praten:
[ x ]
Ik weet nooit wat ik daar nou van moet vinden. Die verhalen van die gevangenen. Die interviews zijn altijd vaag.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:36 schreef MaxMark het volgende:
Damn, Franky & Coen mochten met russische krijgsgevangen praten:
[ x ]
Wel weer een creatieve manier om de extreemrechtse omvolkingstheorie te promoten. Past wel bij je liefde voor sterke man Poetin.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 21:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Langzaam aan maar gestaag verslechterd de economische situatie.quote:'Als de regering geld nodig heeft, zal Poetin gewoon activa in beslag nemen. Het kan hem niets schelen', aldus een medewerker van een Russische miljardair tegenover The Washington Post. 'En ik denk dat het die kant opgaat.' Volgens de eerder genoemde oud-ambtenaar van Financiën 'heerst het gevoel dat de politieke macht niet meer zo stabiel is, en dit is zo'n periode waarin je er beter niet bij kunt zijn'. Nationalisering is geen denkbeeldig nachtmerriescenario voor ondernemend Rusland, naar verluidt heeft de staat vorig jaar al voor zo'n 44,4 miljard euro aan activa in beslag genomen.
Dat was ook de hype voor beide wereldoorlogen. Uiteindelijk altijd groei.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 21:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Onderaan de streep is het natuurlijk maar 1 leverancier (Vantor). En als je met die app in staat bent om de beelden binnen te krijgen middels een internetverbinding kun je dat ook rechtstreeks doen middels de Vantor Hub.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 21:35 schreef ExTec het volgende:
Hey, als jij gewoon 1 app hebt, die altijd laatste beelden ophaalt, zodat jij niet zelf alle vendors afhoeft, is dat al winst hoor.
Met de kanttekening dat ze maar voor 1 restaurant rijden.quote:Welbeschouwd is dat ook het USP van zoiets als thuisbezorgd.
In combinatie met.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 08:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)kremlin-in-problemen
[..]
Langzaam aan maar gestaag verslechterd de economische situatie.
Ik vind het ook redelijk ver gaan voor patatbakkers. Ze geven overigens wel aan dat ze toestemming hebben gevraagd aan de gevangenen zelf, dus niemand kwam in beeld die dat niet wilde.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 02:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik weet nooit wat ik daar nou van moet vinden. Die verhalen van die gevangenen. Die interviews zijn altijd vaag.
Much respect voor Franky & Coen overigens. Maar dit zouden ze niet moeten doen.
Uiteindelijk gaan ze toch een beetje teveel in zichzelf gaan geloven en denken ze dat ze moeder Theresa zijnquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 09:08 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Ik vind het ook redelijk ver gaan voor patatbakkers. Ze geven overigens wel aan dat ze toestemming hebben gevraagd aan de gevangenen zelf, dus niemand kwam in beeld die dat niet wilde.
Mag niet.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 09:08 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Ze geven overigens wel aan dat ze toestemming hebben gevraagd aan de gevangenen zelf, dus niemand kwam in beeld die dat niet wilde.
Ze zeggen zelf van wel, maar met een matige verklaring.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:16 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Mag niet.
Is in strijd met de derde Geneefse Conventie.
Het mag formeel (Conventie van Geneve) ook niet eens, ook al geven ze zelf toestemming. Het moet dan door een officiele instantie zoals bv het Rode Kruis gebeuren.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 02:05 schreef capricia het volgende:
Ik weet nooit wat ik daar nou van moet vinden. Die verhalen van die gevangenen. Die interviews zijn altijd vaag.
Much respect voor Franky & Coen overigens. Maar dit zouden ze niet moeten doen.
Edit: oh @PluggieOD was me voor...quote:As technology advanced, prisoners became exposed to public curiosity via photographic images and video footage. This was already the case during the Second World War, where photo and film propaganda was extensively used by all the Parties. In subsequent armed conflicts, images of prisoners of war frequently appeared on television and later were posted on the internet.[106] For example, during the Vietnam War, US pilots who had fallen into the power of the enemy were shown on television, where they were forced to make anti-American statements.[107] Similar propaganda methods were used during the Iran-Iraq War in the 1980s, as well as during the 1990–1991 Gulf War, with images being shown of prisoners of war on both sides, sometimes in humiliating conditions and poses.[108] In the latter case, these practices took place despite the coalition’s policy of only allowing photographs of prisoners of war to be made public if they were not close up enough for individuals to be identified.[109] This is how, in the years after the adoption of the 1949 Conventions, the very notion of exposure to insults and public curiosity acquired a new dimension.[110]
Tja, beetje lastig wat Frankie en Coen betreft.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het mag formeel (Conventie van Geneve) ook niet eens, ook al geven ze zelf toestemming. Het moet dan door een officiele instantie zoals bv het Rode Kruis gebeuren.
[..]
Edit: oh @:PluggieOD was me voor...
Ja, ben ik allemaal ook met je eens. Maar..quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:01 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Tja, beetje lastig wat Frankie en Coen betreft.
Het is misschien beetje te kort door de bocht met het vingertje te wijzen, ze hebben tegenwoordig wel een journalistieke functie en rapporteren doorgaans ook veel over hoe het aan het front aan toe gaat.
Het interview is verder ook niet zo (totaal niet) boeiend eigenlijk, met haar open deurtjes.
Wat betreft het Rode Kruis, haar rol in/rond Oekraine is nogal dubieus...
Eerlijk gezegd: Europa is enigszins wakker geschrokken, maar nog lang niet voldoende voorbereid.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:14 schreef theunderdog het volgende:
Bereiden wij (Europa) ons nou genoeg voor op een toekomstige oorlog met Rusland? of een ander land?
Ik heb niet genoeg kennis, om daarover te oordelen. Maar wat vinden de mensen met verstand van dit onderwerp hiervan?
Misschien is het ergens goed dat Europa er lang met de pet naar gegooid heeft.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd: Europa is enigszins wakker geschrokken, maar nog lang niet voldoende voorbereid.
We investeren fors meer en bouwen defensiecapaciteit op, maar na decennia van bezuinigingen zijn munitievoorraden, luchtverdediging, logistiek en algehele militaire slagkracht nog onvoldoende.
Met de VS erbij is de afschrikking sterk maar zonder Amerikaanse steun heeft Europa nog serieuze gaten.
Als het huidige tempo wordt volgehouden, verwacht ik dat Europa rond 2030 - 2035 wezenlijk beter voorbereid is.
De richting is goed, maar we lopen achter en moeten sneller.
Er is afgelopen jaar 2x geoefend met het Oekraïnse leger en toen werd het navo legertje totaal de vernieling in geholpen. Recentelijk zijn de Amerikanen ook volledig in de pan gehakt tijdens zo'n oefening. Wat een geruststelling.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd: Europa is enigszins wakker geschrokken, maar nog lang niet voldoende voorbereid.
We investeren fors meer en bouwen defensiecapaciteit op, maar na decennia van bezuinigingen zijn munitievoorraden, luchtverdediging, logistiek en algehele militaire slagkracht nog onvoldoende.
Met de VS erbij is de afschrikking sterk maar zonder Amerikaanse steun heeft Europa nog serieuze gaten.
Als het huidige tempo wordt volgehouden, verwacht ik dat Europa rond 2030 - 2035 wezenlijk beter voorbereid is.
De richting is goed, maar we lopen achter en moeten sneller.
Niet echt, nee. Oekraïne heeft jarenlange frontervaring en leert daar uitzonderlijk snel.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 12:00 schreef Haags het volgende:
[..]
Er is afgelopen jaar 2x geoefend met het Oekraïnse leger en toen werd het navo legertje totaal de vernieling in geholpen. Recentelijk zijn de Amerikanen ook volledig in de pan gehakt tijdens zo'n oefening. Wat een geruststelling.
Dat niet, maar je moet ook wel conclusies gaan verbinden aan hetgeen je kunt zien wat er in de 'Kill Zone' afspeelt. En wie weet hoe drones zich verder gaan ontwikkelen, misschien zijn over een aantal jaar swarms van paar honderd of duizend+ drones doodnormaal. Of kunnen ze zich prima of beter aanpassen aan verschillende omstandigheden enz.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:56 schreef Perrin het volgende:
Drones veranderen de oorlog, maar ze maken de rest van het leger niet overbodig heb ik van @:Achja geleerd.
Het doel van z'n oefening is dan ook niet om te winnen. Het doel is om te leren waar je eigen zwaktes liggen en hoe je die kan verbeteren.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 12:00 schreef Haags het volgende:
[..]
Er is afgelopen jaar 2x geoefend met het Oekraïnse leger en toen werd het navo legertje totaal de vernieling in geholpen. Recentelijk zijn de Amerikanen ook volledig in de pan gehakt tijdens zo'n oefening. Wat een geruststelling.
Meer onder de noemer: het is niet verstandig om met stenen te gooien als je zelf in een glazen huis woont.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:45 schreef ExTec het volgende:
Onder de noemer: ja, maar zuigend pro-rus kanalen hebben het ook wel eens bij het juiste eind hoor.
Eh, ok.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:50 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Meer onder de noemer: het is niet verstandig om met stenen te gooien als je zelf in een glazen huis woont.
Maar even serieus, hoe vaak moet nog aan je worden uitgelegd worden dat Rusland al veel langer met eenzeflde campagne bezig was voor Oekraine Wildberries ging aanvalen. Wat Oekraine trouwens al deed voor de 40 dagen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:50 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Meer onder de noemer: het is niet verstandig om met stenen te gooien als je zelf in een glazen huis woont.
Het gaat niet om Wildberries. Het gaat over Budanov's plan die totaal backfired.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:00 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Maar even serieus, hoe vaak moet nog aan je worden uitgelegd worden dat Rusland al veel langer met eenzeflde campagne bezig was voor Oekraine Wildberries ging aanvalen. Wat Oekraine trouwens al deed voor de 40 dagen.
Op een gegeven moment wordt het wel een beetje vermoeiend?
E: Het is prima interessant om te praten over de gevolgen en de campagnes van beide kanten, maar als het voornaamste wat je haalt uit de video: "Het is niet verstandig om met stene nte gooien als je zelf in een glazen huis woont" is dat wel heel kortzichtig en naief?
Denk dat je het hier wel goed samenvat ja.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:13 schreef Breekfast het volgende:
Als Oekraïne die Wildberrie magazijnen niet had aangevallen dan had Poetin ook geen aanleiding gehad om in 2022 Oekraïne binnen te vallen. Of haal ik nu iets door elkaar qua volgordelijkheid? Hmm.
Wil je alsjeblieft eens opzoeken hoeveel aanvallen Odessa heeft verwerkt voor deze 40 dagen durende operatie? Ik snap gewoon totaal niet hoe mensen erbij komen dat nu ineens Rusland heeft ontdekt dat ze Odessa kunnen aanvallen na deze 40 dagen. Odessa wordt al 4 jaar elke dag aangevallen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:09 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het gaat niet om Wildberries. Het gaat over Budanov's plan die totaal backfired.
Over aanvallen op cargoships terwijl Odessa binnen bereik ligt van ongelimiteerd vuur. Over ballistische aanvallen terwijl je zelf geen patriots meer hebt.
Die oneliner was meer een reactie op de briljante post van Extec. Niet onnauwkeurig though.
Nawfal wordt weer lekker betaald, vroeger maakte hij nog we leens posts zowel pro als anti oekraine. Tis nu alleen maar pro ruslandquote:
Hier een voorbeeldje uit 2024:quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:09 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het gaat niet om Wildberries. Het gaat over Budanov's plan die totaal backfired.
Over aanvallen op cargoships terwijl Odessa binnen bereik ligt van ongelimiteerd vuur. Over ballistische aanvallen terwijl je zelf geen patriots meer hebt.
Die oneliner was meer een reactie op de briljante post van Extec. Niet onnauwkeurig though.
rusland doet het al heel, heel lang. Dus elke keer dat jij iets zegt in de richting van "Ja, maar Oekraïne maakt het er zelf naar want ze doen x", praat je voor rusland.quote:Three of the most recent documented attacks by HRMMU struck different seaports, reportedly causing damage to civilian vessels
But why?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:29 schreef skysherrif het volgende:
Vrij imposant van de Russen.
Ergens tussen het achterland en het front in hebben ze tientallen logistieke voertuigen diep ingegraven, hier in beeld gebracht door een Oekraiense drone.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bron: https://t.me/marmuletik/52074
Deze plannen stammen al uit 2023. Met name uit de koker van Budanov, zie:quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:22 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Wil je alsjeblieft eens opzoeken hoeveel aanvallen Odessa heeft verwerkt voor deze 40 dagen durende operatie? Ik snap gewoon totaal niet hoe mensen erbij komen dat nu ineens Rusland heeft ontdekt dat ze Odessa kunnen aanvallen na deze 40 dagen. Odessa wordt al 4 jaar elke dag aangevallen.
Overigens snap ik even Budanov niet in deze, dat is de stafchef van Zelensky wat heeft die hier mee te maken. Maar kan zijn dat ik iets heb gemist?
Dus omdat Oekraïne sinds 2023 dergelijke plannen had is het voor Rusland gerechtvaardigd om als reactie daarop vanaf het begin van de oorlog Odessa te bombarderen?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:31 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Deze plannen stammen al uit 2023. Met name uit de koker van Budanov, zie:
https://www.google.com/am(...)/story%3fid=96127220
Toen had Oekraïne de middelen nog niet. Op zich is het idee helder en logisch; economische doelen en militaire productie achter het front.
Nu hebben ze natuurlijk drones in grote hoeveelheden en flamingo's.
Ik kan dat artikel niet zo goed linken aan deze 40 dagen durende operatie of de afgelopen maanden. Dit artikel is uit jan 2023 toen lange afstand drones van beide kanten nog in hun kinderschoenen stond. Ondertussen is Oekraine al jaren heel diep aan het striken in Rusland. Sowieso heb ik geen enorme verandering van modus operandi gezien in de afgelopen 2 maanden. Op de grote zwarte zee/azov zee campagne na.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:31 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
https://www.google.com/am(...)/story%3fid=96127220
Toen had Oekraïne de middelen nog niet. Op zich is het idee helder en logisch; economische doelen en militaire productie achter het front.
Nu hebben ze natuurlijk drones in grote hoeveelheden en flamingo's.
quote:Early this year, Ukrainian officials came to President Volodymyr Zelensky with a risky plan to end the war with Russia. It would require expanding their bombing campaign to include a set of targets
and a class of weapons they had long avoided. In addition to Ukraine's ongoing strikes against Russian military bases, oil refineries, supply lines, and logistics hubs, the officials wanted to launch waves of Al-enabled drones at Moscow's airports, hoping to stop international carriers from flying in and out of the Russian capital”
When officials presented the plan to Zelensky this winter, he expressed strong reservations, one of the sources said. He worried that it could be seen as “piracy” if the drones hit a civilian airliner in Moscow, especially if the strikes killed or injured passengers, airport staff, or members of the flight crew. But in his desperation to find a Russian pressure point that could restart the peace process, Zelensky allowed preparations for the strikes to continue for several months this spring and early summer,
by the middle of spring, the plan to force a more permanent shutdown of Moscow’s airports had advanced far enough to receive a code name: M&Ms, a reference to the many small, cheap, and nearly identical drones that the mission would require. To overwhelm Russian air defenses, the operation would need to send as many as 1,000 drones a night to airports in and around Moscow, said one of the sources familiar with it.
Planning for the operation was halted in July, when Zelensky abruptly fired its mastermind, Defense Minister Mykhailo Fedorov.
Fedorov had worked on the plan for most of this year, keeping it a secret even from some of his closest aides.
One of the sources familiar with the plan expressed hope that the new defense minister would carry it forward. “We will try. Technically it’s possible,” the source said. “You can revive this project with a new team, but it would take, in my view, around three months.”
Zelensky raised concerns about unintended targets being struck when it came to the plan to attack Moscow’s airports, one of the sources familiar with these conversations told me. The officials behind the plan offered work-arounds, the source said. They suggested, for example, that Ukraine would warn civilian airlines to avoid Russian airports and evacuate their planes before the swarm of Ukrainian drones arrived. “If they say to themselves, You know what, it’s getting too risky. Why even continue flying there?” the source said. “
Het lieve Rusland doet nu pas zijn handschoenen uit.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:13 schreef Breekfast het volgende:
Als Oekraïne die Wildberrie magazijnen niet had aangevallen dan had Poetin ook geen aanleiding gehad om in 2022 Oekraïne binnen te vallen. Of haal ik nu iets door elkaar qua volgordelijkheid? Hmm.
Welk gedeelte is precies "backfired" dan?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:31 schreef inslagenreuring het volgende:
Dit wordt wel een beetje vermoeiend hoor. Dit is een conclusie van Chat:quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:26 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Hier een voorbeeldje uit 2024:
https://ukraine.ohchr.org(...)hly-Casualty-Numbers
[..]
rusland doet het al heel, heel lang. Dus elke keer dat jij iets zegt in de richting van "Ja, maar Oekraïne maakt het er zelf naar want ze doen x", praat je voor rusland.
Ja, hou dan ook op.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:39 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dit wordt wel een beetje vermoeiend hoor.
Nee. Ik zal het even simpel voor je houden: het is misschien niet zo slim om grootschalige drone- en raketcampganes af te kondigen als je eigen AA verzadigd is.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus omdat Oekraïne sinds 2023 dergelijke plannen had is het voor Rusland gerechtvaardigd om als reactie daarop vanaf het begin van de oorlog Odessa te bombarderen?
Begrijp ik dat goed?
Als je vergelding wil, dan bombardeer je ook ziekenhuizen en oude historische gebouwen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:39 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dit wordt wel een beetje vermoeiend hoor. Dit is een conclusie van Chat:
er is geen goede basis om te zeggen dat alle Oekraïense langeafstandaanvallen simpelweg vergeldingen waren voor Russische aanvallen op Kyiv. Wel zie je vanaf 2023 een steeds sterkere wederzijdse escalatiedynamiek, waarbij de aanval op het achterland zelf een belangrijk onderdeel van de oorlogvoering wordt. En in juni 2025 is er een uitzonderlijk duidelijk voorbeeld van een directe Russische vergeldingsactie.
Het werpt ook een ander licht op je eerste vraag. De plannen van februari 2023 waren niet zomaar een theoretische uitspraak van Budanov. Volgens de gelekte Amerikaanse inlichtingen was er een concrete operationele voorbereiding voor aanvallen diep in Rusland. Tegelijkertijd blijkt uit hetzelfde materiaal dat Washington bang was voor een escalatiespiraal: Oekraïne zou Rusland diep kunnen raken → Rusland zou harder terugslaan → de oorlog zou kunnen escaleren.
Eigen inbreng: ik zeg dus niet dat Rusland niet de agressor is, of zaken anders niet zou hebben gedaan.
Ik constateer slechts de escalatiespiraal waar Washington in 2023 al voor gewaarschuwd heeft. En Waarom Oekraïne deze aanvallen heeft uitgesteld.
Ja, ik weet wat backfire betekent. Daarom koos ik dat woord ook.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:38 schreef ExTec het volgende:
[..]
Welk gedeelte is precies "backfired" dan?
Ik ga er namelijk niet vanuit dat oekraine echt dacht dat het geen repercussies zou hebben, ga er ook niet vanuit dat ze dachten dat rus zich binnen een week wel terug zou trekken.
"Backfired" is als iets tegenovergestelde gevolgen heeft als verwacht, of een reactie had die je niet aan zag komen.
Lijkt geen sprake van.
Doel lijkt een zekere mate van ontwrichting van de rus mij, en dat lijkt het vooralsnog prima te doen.
Het idee was ook niet slecht. Alleen de uitvoering is niet ideaal geweest. Ze hadden het moeten concentreren op bepaalde doelen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:46 schreef Adames het volgende:
[..]
Als je vergelding wil, dan bombardeer je ook ziekenhuizen en oude historische gebouwen.
Of verkracht je complete dorpen.
Heeft vaak weinig zin om een oorlog te laten stoppen.
Oekraine is op zoek naar zware economische schade om de oorlogsmachine binnen Rusland te raken. Dat wil wel helpen.
Volgens mij is dat rus nu eerst schijtgoedkoop olie verkoopt aan zoiets als india en daarna marktconform een hoeveelheid geraffineerde brandstoffen terugkoopt niet een 'bug' maar juist een "feature"?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:47 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ja, ik weet wat backfire betekent. Daarom koos ik dat woord ook.
Een voorbeeld: de Russen hebben nu betere luchtverdediging, raffinagecapaciteit buiten Rusland, zijn bezig de vloot te voorzien van anti-drone mechanismen, hebben de ballistische en drone campagnes opgevoerd, enorm veel magazijnen opgeblazen, alle brandstofpunten binnen 20 km van het front opgeblazen.
Als reactie.
En zo kan ik eigenlijk nog wel even doorgaan.
Oek lijkt de doelstellingen die ze zichzelf gezet hebben prima te halen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:38 schreef ExTec het volgende:
ga er ook niet vanuit dat ze dachten dat rus zich binnen een week wel terug zou trekken.
Afzwaaier.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:56 schreef skysherrif het volgende:
ZE HEBBEN DEZE LOCATIE ZOJUIST GEDOUBLETAPPED
Ik fantaseer helemaal niets. Ik heb letterlijk doelen geciteerd die ik zelf niet bedacht heb. Dus zeg dan dat je het onredelijk vindt dat ik Oekraïne langs hun eigen opgestelde doelstellingen leg. Dan heb je een eerlijke discussie.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:58 schreef ExTec het volgende:
[..]
Volgens mij is dat rus nu eerst schijtgoedkoop olie verkoopt aan zoiets als india en daarna marktconform een hoeveelheid geraffineerde brandstoffen terugkoopt niet een 'bug' maar juist een "feature"?
Wat overigens een druppel op een gloeiende plaat is. Vandaag weer zat filmpjes van rijen in moskou, maar gelukkig hebben ze "raffinage capaciteit buiten rusland".
En denk dat zoiets als anti-drone mechanisme op schepen niet "een reactie" is op een campagne van ongeveer 1 maandwant meestal zijn de lead times voor nieuw materiel wat langer dan een maand.
Ik zal het nog een keer zeggen he:
[..]
Oek lijkt de doelstellingen die ze zichzelf gezet hebben prima te halen.
Allicht als we het over de doelstellingen die jij erbij fantaseert hebben, het e.e.a. ge-"backfired" is, maar dat waren zover zichtbaar niet hun doelstellingen.
Backfire =! dat rus iets terugdoet. Niemand had verwacht dat rus binnen hun mogelijkheden niks zou doen.
Ik verwacht niet dat Rusland afhankelijk is van nieuwssites om dit soort informatie te vergaren.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:44 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Nee. Ik zal het even simpel voor je houden: het is misschien niet zo slim om grootschalige drone- en raketcampganes af te kondigen als je eigen AA verzadigd is.
Het influencen is ze prima gelukt. Weliswaar niet tot gewenste uitkomst, maar da's opzich niet bijzonder. Tenzij je als ware je een autist (als ware, he?) net gaat doen alsof alle acties zinloos zijn, tot die ene magische handeling het conflict beslecht. Dan zou je voorbij gaan aan dat beeindigen van conflicten doorgaans het gevolg is van vele handelingen en vele factoren, en zelden tot nooit van een 1 opzichzelf staande actie.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:07 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ik fantaseer helemaal niets. Ik heb letterlijk doelen geciteerd die ik zelf niet bedacht heb. Dus zeg dan dat je het onredelijk vindt dat ik Oekraïne langs hun eigen opgestelde doelstellingen leg. Dan heb je een eerlijke discussie.
Zelensky: “I approved a 40-day operation by the Service to influence the aggressor state in order to press for an end to the war.”
Er zijn in juli meer dan 200 -totaal onbeschermde- shadowfleet tankers geraakt. In de zee van Azov en zwarte zee.
Volgens mij is het niet zo vergezocht om het als 'reactie' te typeren dat deze nu van anti-drone netten en machinegeweren worden voorzien.
Net zoals vele mobile fireteams langs logistieke knooppunten.
quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:58 schreef ExTec het volgende:
Backfire =! dat rus iets terugdoet. Niemand had verwacht dat rus binnen hun mogelijkheden niks zou doen.
Vooral blijven doen alsof je er geen hol van snapt. Moet je trots op zijn dat zoiets je forte is.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:12 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik verwacht niet dat Rusland afhankelijk is van nieuwssites om dit soort informatie te vergaren.
Ja, aan de lopende band vrachtwagens opgeblazen. Volgens OSINT zijn dat er zo'n ruim 300 geweest. Werkelijke schattingen gaan naar de 180-200 van mei tot augustus terwijl er dagelijks zo'n 1200 vrachtwagens langs reden.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:15 schreef ExTec het volgende:
[..]
Het influencen is ze prima gelukt. Weliswaar niet tot gewenste uitkomst, maar da's opzich niet bijzonder. Tenzij je als ware je een autist (als ware, he?) net gaat doen alsof alle acties zinloos zijn, tot die ene magische handeling het conflict beslecht. Dan zou je voorbij gaan aan dat beeindigen van conflicten doorgaans het gevolg is van vele handelingen en vele factoren, en zelden tot nooit van een 1 opzichzelf staande actie.
En van je mooie "mobile fireteams" zijn ook filmpjes te vinden, met name hoe ze opgeblazen worden door drones.
En vanzelfsprekend zijn die mobiele fireteams een reactie op dat oek op de landbridge aan de lopende band vrachtwagens opblaast. Maar:
[..]
Helder, maar waar zit dat "backfire'en" nou precies in dan?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:26 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ja, aan de lopende band vrachtwagens opgeblazen. Volgens OSINT zijn dat er zo'n ruim 300 geweest. Werkelijke schattingen gaan naar de 180-200 van mei tot augustus terwijl er dagelijks zo'n 1200 vrachtwagens langs reden.
Uiteraard heb je ook schrikeffect en risicomijdend gedrag maar de totale effecten zijn totaal overdreven.
De brandstoftekorten op de Krim waren vooral toe te schrijven aan 2 grote opslagen die waren vernietigd met drones.
Waar de prijzen nu alweer aanzienlijk lager zijn dan in juli en tekorten verder afnemen.
En natuurlijk worden die teams geraakt, het is een gewapend conflict.
Ja, dan ga je mij maar op de persoon aanvallen...quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:16 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Vooral blijven doen alsof je er geen hol van snapt. Moet je trots op zijn dat zoiets je forte is.
Tijd dat Oekraine ook zorgt voor afzwaaiers op winkelcentra, en nog een afzwaaier wanneer hulpdiensten daar aan het werk zijn.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:20 schreef MaxMark het volgende:
Bovenstaande discussie leidt erg af van wat er zojuist gebeurd is weer. Hier de dubbeltap te zien:
[ x ]
Rusland heeft in de zomer van 2026 meer dan 200 Oekraïense benzinestations aangevallen. Dit werd expliciet gezien als vergelding voor Oekraïense aanvallen op Russische olie-infrastructuur.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:29 schreef ExTec het volgende:
[..]
Helder, maar waar zit dat "backfire'en" nou precies in dan?
Rat gevondenquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:44 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Rusland heeft in de zomer van 2026 meer dan 200 Oekraïense benzinestations aangevallen. Dit werd expliciet gezien als vergelding voor Oekraïense aanvallen op Russische olie-infrastructuur.
https://www.ft.com/conten(...)4b141?syn-25a6b1a6=1
https://www.upstreamonlin(...)n-attack/2-1-2013781
En dit is het topje van de ijsberg.
Aanvallen op energiebedrijven opgeschaald:
https://apnews.com/articl(...)bc0508b8365d62e0d436
En ook ballistische aanvallen op steden. En aanvallen op Odessa zijn wel degelijk opgeschaald na de recente campagne.
Kijk. Ik snap ook dat Oekraïne wat moet doen. Maar deze weg leidt volgens mij alleen maar naar meer ellende. Getuige ook weer de vreselijke afbeeldingen die we nu zien.
Jij moet ff kappen met je cheapshots. Ik heb het over operationele gevolgen, dat jij dit in het water gooit typeert jou als rat.quote:
Goh, misschien is Oekraine gewoon aan het kijken hoe ze de Russen wat kunnen belemmeren in haar oorlogsvoering want de raketten en drones blijven toch wel vliegen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:44 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Rusland heeft in de zomer van 2026 meer dan 200 Oekraïense benzinestations aangevallen. Dit werd expliciet gezien als vergelding voor Oekraïense aanvallen op Russische olie-infrastructuur.
En ook ballistische aanvallen op steden. En aanvallen op Odessa zijn wel degelijk opgeschaald na de recente campagne.
Kijk. Ik snap ook dat Oekraïne wat moet doen. Maar deze weg leidt volgens mij alleen maar naar meer ellende. Getuige ook weer de vreselijke afbeeldingen die we nu zien.
Wat had je dan verwacht als antwoord op dit soort 'slimme vragen'?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:41 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, dan ga je mij maar op de persoon aanvallen...
quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus omdat Oekraïne sinds 2023 dergelijke plannen had is het voor Rusland gerechtvaardigd om als reactie daarop vanaf het begin van de oorlog Odessa te bombarderen?
Begrijp ik dat goed?
Nee, dit soort shit gebeurt al jaren.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:44 schreef inslagenreuring het volgende:
Getuige ook weer de vreselijke afbeeldingen die we nu zien.
Ja prima. Ik hoop niet dat de Oekraïense legerleiding deze mentaliteit ook hanteert. Dat leer je namelijk helemaal niets.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:48 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Goh, misschien is Oekraine gewoon aan het kijken hoe ze de Russen wat kunnen belemmeren in haar oorlogsvoering want de raketten en drones blijven toch wel vliegen.
De Russen nemen bepaalde tactieken van de Oekraïners over als de situatie daar naar is. Zo ook met die drones, die vliegen sowieso wel en als er geen pomp was geraakt was het wel een flat ingevlogen o.i.d.
https://mod.gov.ua/en/contact-usquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:49 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ja prima. Ik hoop niet dat de Oekraïense legerleiding deze mentaliteit ook hanteert. Dat leer je namelijk helemaal niets.
Ik moet helemaal niets als jij zegt dat Oekraiense aanvallen alleen maar naar meer ellende leiden, zoals op klaarlichte dag winkelcentra bombarderen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:47 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Jij moet ff kappen met je cheapshots. Ik heb het over operationele gevolgen, dat jij dit in het water gooit typeert jou als rat.
Ik denk dat verlamd door angst, of rus nog wat harder civiele doelen aan gaat vallen, maar niks doen hem ook niet gaat worden.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:49 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ja prima. Ik hoop niet dat de Oekraïense legerleiding deze mentaliteit ook hanteert. Dat leer je namelijk helemaal niets.
Het was gelijk al duidelijk wat je wilde aansmeren. Daarom reageerde ik ook niet.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:51 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Ik moet helemaal niets als jij zegt dat Oekraiense aanvallen alleen maar naar meer ellende leiden, zoals op klaarlichte dag winkelcentra bombarderen.
Je zegt het toch echt zelf?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:53 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het was gelijk al duidelijk wat je wilde aansmeren. Daarom reageerde ik ook niet.
Stop daar gewoon mee.
Je bestaat het om wat net gebeurt is als gevolg op te dissen van wat oek doet.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:53 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het was gelijk al duidelijk wat je wilde aansmeren.
Daar ben ik het mee oneens. 'Iets doen' terwijl het op termijn vrij weinig effect sorteert en je misselijke acties terug krijgt is een slecht idee.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:51 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik denk dat verlamd door angst, of rus nog wat harder civiele doelen aan gaat vallen, maar niks doen hem ook niet gaat worden.
Je speelt doelbewust in op een bepaald sentiment. Zonder inhoudelijk te reageren. Dat is gewoon goedkoop.quote:
quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:26 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ja, aan de lopende band vrachtwagens opgeblazen. Volgens OSINT zijn dat er zo'n ruim 300 geweest. Werkelijke schattingen gaan naar de 180-200 van mei tot augustus terwijl er dagelijks zo'n 1200 vrachtwagens langs reden.
Uiteraard heb je ook schrikeffect en risicomijdend gedrag maar de totale effecten zijn totaal overdreven.
De brandstoftekorten op de Krim waren vooral toe te schrijven aan 2 grote opslagen die waren vernietigd met drones.
Waar de prijzen nu alweer aanzienlijk lager zijn dan in juli en tekorten verder afnemen.
En natuurlijk worden die teams geraakt, het is een gewapend conflict.
Nou, blijkbaar weet je daar het antwoord niet op.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:48 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Wat had je dan verwacht als antwoord op dit soort 'slimme vragen'?
[..]
Wat die beste man claimt is niet onafhankelijk te verifiëren. Hoe ver je er ook induikt.quote:
Nee, het was een retorische vraag waarmee je iedere vorm van causaliteit wenst te verwerpen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nou, blijkbaar weet je daar het antwoord niet op.
Ironische post met zo'n username.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:59 schreef MaxMark het volgende:
inslagenreuring is aan het maxposten, zodat de aanslag zojuist op een winkelcentrum weer ondersneeuwt. Doet 'ie goed.
Zo wordt het effect van Rusland haar acties doorgaans ook "totaal overdreven".quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:26 schreef inslagenreuring het volgende:
Het is wel onafhankelijk te verifieren want hij is WEL een osinter en hij heeft ze alle 1700 gearchiveerd, jezus manquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:03 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Wat die beste man claimt is niet onafhankelijk te verifiëren. Hoe ver je er ook induikt.
Maakt ook niet uit. Ter discussie staat ook niet of er e.e.a. geraakt is. Of bedoel je dat niet?
Reeds in oktober 2025quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:44 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
https://www.ft.com/content/2ade480c-012c-47d9-8dde-85022756697cquote:Sergii Koretskyi, chief executive of Naftogaz, Ukraine’s state energy company, said in an interview that Russia was again seeking to sap morale with targeted strikes on energy infrastructure, as it has every year since 2022. The difference this time, Koretskyi said, was in the frequency and scale of the attacks — with hundreds of drones and dozens of missiles on an almost nightly basis.
As a consequences of these attacks, “we need billions of cubic meters of gas more during the heating season”, he added. Ukraine needed 13.2bn cubic meters of gas for the winter before the October attacks, and Kyiv had planned to import 4.6 bcm of gas by November 1 — “significantly more than in previous years”, Koretskyi said.
He declined to provide a specific number but the two Ukrainian officials predicted that at the current pace of Russia’s attacks, Ukraine would probably need to buy about 4.4 bcm more gas before March, or a fifth of the country’s annual use, at a cost of around $2.2bn.
An October 3 attack on facilities in the Kharkiv and Poltava regions was described by Koretskyi as “the most massive and the most aggressive attack since the full-scale invasion started”. He earlier said that a “significant portion” of Naftogaz infrastructure was damaged in the assault, with “some of the destruction” described as critical. A second massive attack on gas infrastructure followed on Sunday, targeting gas storage facilities. Maxim Timchenko, the chief executive of DTEK, Ukraine’s largest private energy company, told the FT that “our assets are being attacked every day. Every day they damage some piece of equipment.”
Koretskyi said Kyiv is in dire need of “more air defence systems”. Russia’s drone strikes are “becoming more massive, more precise and definitely they are using AI”, Timchenko said. “If they select a target and send 50, 60, 100 drones and missiles then it’s very difficult for our air defence to protect these facilities.”
He said DTEK was looking to participate in new initiatives, including a programme to “develop and produce interceptors” for drones. Another crucial need, Koretskyi said, is additional equipment for repairs, including compressors and power transformers. Kyiv’s goal, said Koretskyi, is to create “a strategic reserve of this equipment”. For its part, DTEK is investing heavily in onshore wind farms and battery storage to help build a more resilient power grid. “For us, decentralised dispersed power generation is the best way to minimise the success of Russian attacks,” said Timchenko.
Je bent wel autist?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:55 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Daar ben ik het mee oneens. 'Iets doen' terwijl het op termijn vrij weinig effect sorteert en je misselijke acties terug krijgt is een slecht idee.
Beter een naaldenprik in het hart dan wat klappen over het hele lichaam.
quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:15 schreef ExTec het volgende:
Tenzij je als ware je een autist (als ware, he?) net gaat doen alsof alle acties zinloos zijn, tot die ene magische handeling het conflict beslecht. Dan zou je voorbij gaan aan dat beeindigen van conflicten doorgaans het gevolg is van vele handelingen en vele factoren, en zelden tot nooit van een 1 opzichzelf staande actie.
Oké. En ik maar denken dat de USSR hersteld wordt.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:06 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Zo wordt het effect van Rusland haar acties doorgaans ook "totaal overdreven".
Daarom is het na vijf jaar nog flink oorlog en over een aantal jaar zijn we waarschijnlijk in deel ~2000 beland.
Oké. Ik call bullshit op die cijfers.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:07 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Het is wel onafhankelijk te verifieren want hij is WEL een osinter en hij heeft ze alle 1700 gearchiveerd, jezus man
Niet veel meer of minder dan jij.quote:
quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:09 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Oké. Ik call bullshit op die cijfers.
En uit wiens koker kwamen dan deze "werkelijke schattingen"?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:26 schreef inslagenreuring het volgende:
Werkelijke schattingen gaan naar de 180-200 van mei tot augustus terwijl er dagelijks zo'n 1200 vrachtwagens langs reden.
Ik denk niet dat 1 enkele handeling de doorslag gaat geven.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:09 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Niet veel meer of minder dan jij.
Ja dit is dus het probleem je hebt echt nul verstand van zaken en je callt bullshit op iemand die uren per dag mee bezig is en ze ook allemaal geolocaliseert?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:09 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Oké. Ik call bullshit op die cijfers.
https://acleddata.com/quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:11 schreef ExTec het volgende:
[..]
[..]
En uit wiens koker kwamen dan deze "werkelijke schattingen"?
Nogmaals, dat heb ik ook niet beweerd. Dat komt van de oekraiense legerleiding en Zelensky.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:11 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik denk niet dat 1 enkele handeling de doorslag gaat geven.
Ja, waarom niet. Weet ik veel wat zo'n iemand uitspookt op zijn zolderkamertje.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:13 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Ja dit is dus het probleem je hebt echt nul verstand van zaken en je callt bullshit op iemand die uren per dag mee bezig is en ze ook allemaal geolocaliseert?
[ x ]
Je bent echt totaal niet serieus te nemenquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:16 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ja, waarom niet. Weet ik veel wat zo'n iemand uitspookt op zijn zolderkamertje.
Nee, ook die hadden heus niet het idee dat een enkele handeling het allemaal wel ff zou beslechten.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:15 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Nogmaals, dat heb ik ook niet beweerd. Dat komt van de oekraiense legerleiding en Zelensky.
Ja, dat itt "de scherpe geesten in het kremlin", he?quote:Blijkbaar zijn dat autisten. Volgens mij ben je iets op het spoor.
Oké. Gelukkig kan ik van jou lezen wat zo'n gozer aan tellingen doet naast het schilderen van zijn warhammer 40k figuren.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:17 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Je bent echt totaal niet serieus te nemen
Jouw woorden ouwe reus.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:17 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, ook die hadden heus niet het idee dat een enkele handeling het allemaal wel ff zou beslechten.
[..]
Ja, dat itt "de scherpe geesten in het kremlin", he?
Volgt.quote:
Hij is nog wat geprikkeld door de aanval op het winkelcentrum.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:47 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Jij moet ff kappen met je cheapshots. Ik heb het over operationele gevolgen, dat jij dit in het water gooit typeert jou als rat.
https://www.forbes.com/si(...)o-russian-logistics/quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:19 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Oké. Gelukkig kan ik van jou lezen wat zo'n gozer aan tellingen doet naast het schilderen van zijn warhammer 40k figuren.
Richt ik me op de meer officiële bronnen.
Dat begrijp ik wel, zijn ook heftige gebeurtenissen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:22 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Hij is nog wat geprikkeld door de aanval op het winkelcentrum.
quote:Op donderdag 20 augustus 2026 11:34 schreef Pegos het volgende:
De Russische barbaren zijn weer aan de gang.
Als ze de oorlog niet op het land met confessionele middelen kunnen beslechten gaan ze over op het terroriseren van de Oekraïense bevolking,
Ik pleit ervoor dat alle landen die Oekraïne steunen ze helpen om deze Russische raketten-regen het hoofd te bieden, in welke vorm dan ook.
Geraakt interesseert niemand. Vernietigd gaat het om.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:24 schreef skysherrif het volgende:
[..]
https://www.forbes.com/si(...)o-russian-logistics/
[ afbeelding ]
Forbes hier eind mei en veel andere media gebruiken hem continue als bron over exact dit onderwerp omdat hij geweldig werk levert. Maar maak je zelf gerust nog verder belachelijk en succes naar je zoektocht dat er slechts 200 bevestigd geraakt zijn.
Extrapoleer 80/125 naar zijn meest recente update en dan kom je niet op ergens in de 200 uit.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:39 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Geraakt interesseert niemand. Vernietigd gaat het om.
Specifiek geraakt denk ik aangezien dit de thuisstad van Zelenski is.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:28 schreef skysherrif het volgende:
5 doden en meer dan 100 gewonden inmiddels
Ik weet niet of dat het er mee te maken heeft.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:43 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Specifiek geraakt denk ik aangezien dit de thuisstad van Zelenski is.
En dat maakt het dus makkelijker om een stad als Kryvy Rih te raken. Die redeiljk ver van het front ligt maar ook weer niet super ver. Normaal konden dit soort drones de stad niet raken dus gingen zeallemaal naar de steden er net voor. Dnipro, Kherson, Zaporizha, Odessa, Mykolaiv noem maar op.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:43 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Specifiek geraakt denk ik aangezien dit de thuisstad van Zelenski is.
Elke keer staat erbij dat het de thuisstad van Zelenski is, dus dan denk ik dat dat wel enige invloed heeft.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:54 schreef skysherrif het volgende:
[..]
En dat maakt het dus makkelijker om een stad als Kryvy Rih te raken. Die redeiljk ver van het front ligt maar ook weer niet super ver. Normaal konden dit soort drones de stad niet raken dus gingen zeallemaal naar de steden er net voor. Dnipro, Kherson, Zaporizha, Odessa, Mykolaiv noem maar op.
Maar de Russen hebben dus steeds meer mogelijkheden om nu ook Kryvy Rih te raken met deze goedkopere wapens die veels schade doen.
Dusja ik denk niet dat het per se symbolisch is, de eerder genoemde steden maken dit soort verschrikkingen allang mee. Nu is Kryvy Rih simpelweg aan de beurt. Maar wellicht dat het inderdaad niet helpt dat Zelda daar geboren is.
quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 18:02 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Elke keer staat erbij dat het de thuisstad van Zelenski is, dus dan denk ik dat dat wel enige invloed heeft.
Overigens las ik vandaag dat Russische troepen bezig zijn Mykolaivka/Nikolaevka te infiltreren. Ik had niet gedacht dat er toch een strijd om Sloviansk en Kramatorsk zou komen maar dat komt toch wel in de buurt.
[..]
Elke keer staat erbij dat het de thuisstad van Zelenski is, dus dan denk ik dat dat wel enige invloed heeft.
Overigens las ik vandaag dat Russische troepen bezig zijn Mykolaivka/Nikolaevka te infiltreren. Ik had niet gedacht dat er toch een strijd om Sloviansk en Kramatorsk zou komen maar dat komt toch wel in de buurt.
Als je een straaljager kunt neerhalen dan kun je toch ook een jet-drone neerhalen?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:49 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat het er mee te maken heeft.
Meer de evolutie van Russische capabiliteiten op het gebied van drones. Volgens Oekraiense bronnen waren het uiteindelijk 6 jet drones.
Rusland is enorm bezig om zoveel mogelijk drones om te toveren in jet aangedreven drones.
Zie bijv:
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/08/15/8048818/
[ afbeelding ]
De bm35.
Oekraine kan hier weinig tegen doen waar ze normaliter dit soort drones vrij eenvoudig konden intercepten is dat nu niet meer mogelijk.
En natuurlijk doen deze ook veel meer schade door de snelheid.
--
Ook een reden waarom het misschen lijkt alsof Rusland veel meer ballistische raketten schiet op steden als een soort escalatie, maar dat is vooral optisch. Heeft meer te maken met opgeschaalde productie van + geen Pac 3 van Oekraine + s400 die weer in die rol wordt ingezet + shitload aan Koreaanse ballistische raketten.
Rusland wordt zeker wel bruter meer en meer, ze willen Oekraine deze winter echt tot overgave dwingen. Maar uiteindelijk draait het allemaal om wat Rusland kan en dat is dit jaar weer enorm toegenomen.
Over de hele lijn zie je dat Rusland toch zijn overwicht begint te doen gelden. Heeft nog lang geduurd.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 18:11 schreef skysherrif het volgende:
[..]
[ x ]
[ x ]
10:20 tot 12:20
En hier in de timestamps nog wat info over sloviansk-kramatorsk (ook wel weer een interessante om in zijn volledigheid te luisteren.
---
Klopt ja, Russen rukken aardig op en dat is niet gek. Eigenlijk het belangrijkste stukje donbas wordt momenteel verdedigd door de 81e luchtmobiele brigade, 54e gemchaniseerde en verschillende "mountain assault brigades. Deze alledrie zijn al jaren niet geroteerd en zwaar uitgeput, terwijl alle recruten naar de aanvalsbrigades van Skala, 33e en 225e zijn gegaan in het Zaporizha gebied met name. Dit terwijl Rusland bijna een volledig nieuwe legergroepering daar tegenover heeft gezet.
Ik verwacht dit jaar nog geen echte strijd in de steden zelf ondanks dat ze zo dichtbij komen omdat de flanken zeker bij Lyman momenteel nog goed intact zijn. En uiteindelijk is via de flanken aanvallen meestal de manier hoe Rusland het aanpakt, zie nu kostiantynivka.
Maar mogelijk wel dat eind dit jaar we het begin van de belegering zien ja. Of de flanken moeten eerder vallen....
Oh tuurlijk kan Oekraine het wel...., maar het is niet makkelijk. En je wil natuurlijk liever niet je arsenaal aan goede interceptors voor kruisraketten hier aan opmaken... Er is niet genoeg munitie voor alles.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 18:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je een straaljager kunt neerhalen dan kun je toch ook een jet-drone neerhalen?
Poetin wil heel Oekraïne, dus dat verdrag komt er niet.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 18:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Over de hele lijn zie je dat Rusland toch zijn overwicht begint te doen gelden. Heeft nog lang geduurd.
Kunnen we kiezen als Europa: instappen of niet instappen. Van de usa hoeven we weinig te verwachten.
Wat ik mis van de EU-‘leiders’ zijn de stoere praatjes van vorig jaar, Macron met zijn troepen sturen, Rutte, Merz, Starmer. Het lijkt erop dat ze hun naam niet meer willen verbinden met een naderend fiasco.
Wel sneu voor Oekraïne dat oppervlakkig gesteund met al die mooie praatjes de mannelijke bevolking door de gehaktmolen gedraaid heeft en nu straks een verdrag mag afsluiten onder minder gunstige voorwaarden dan dat ze 3 jaar geleden had gekund.
Ja, zal wel een economische afweging zijn. Want met een air to air raket vanaf een F16 moet dat simpel zijnquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 18:54 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Oh tuurlijk kan Oekraine het wel...., maar het is niet makkelijk. En je wil natuurlijk liever niet je arsenaal aan goede interceptors voor kruisraketten hier aan opmaken... Er is niet genoeg munitie voor alles.
Heel Oekraïne gaat niet gebeuren, is ook nooit geroepen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Poetin wil heel Oekraïne, dus dat verdrag komt er niet.
Recent nog, als reactie op de walenleverantie van Turkije.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Heel Oekraïne gaat niet gebeuren, is ook nooit geroepen.
Wat een raar gelul. Na de invasie hadden ze de volledige capitulatie kunnen tekenen. Nu staan ze een stuk sterker. Het grote probleem is dat Europa ook niet echt systemen heeft die tegen ballistische raketten beschermen. Dat blijft toch voorbehouden aan de VS. Dat is op dit moment het grote probleem voor Oekraïne. Poetin is een imperialistisch Rupsje Nooitgenoeg. Vrede betekent gewoon even adempauze voor de volgende imperialistische verovering.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 18:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Over de hele lijn zie je dat Rusland toch zijn overwicht begint te doen gelden. Heeft nog lang geduurd.
Kunnen we kiezen als Europa: instappen of niet instappen. Van de usa hoeven we weinig te verwachten.
Wat ik mis van de EU-‘leiders’ zijn de stoere praatjes van vorig jaar, Macron met zijn troepen sturen, Rutte, Merz, Starmer. Het lijkt erop dat ze hun naam niet meer willen verbinden met een naderend fiasco.
Wel sneu voor Oekraïne dat oppervlakkig gesteund met al die mooie praatjes de mannelijke bevolking door de gehaktmolen gedraaid heeft en nu straks een verdrag mag afsluiten onder minder gunstige voorwaarden dan dat ze 3 jaar geleden had gekund.
Poetin stopt nu , hij is moe , het hoeft niet meer nog meer land te hebbenquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Heel Oekraïne gaat niet gebeuren, is ook nooit geroepen.
De situatie is nu ongunstiger dan een paar jaar geleden. Je ziet ondanks alles Rusland toch doorduwen. En puntje bij paaltje staat Oekraïne er alleen voor.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wat een raar gelul. Na de invasie hadden ze de volledige capitulatie kunnen tekenen. Nu staan ze een stuk sterker. Het grote probleem is dat Europa ook niet echt systemen heeft die tegen ballistische raketten beschermen. Dat blijft toch voorbehouden aan de VS. Dat is op dit moment het grote probleem voor Oekraïne. Poetin is een imperialistisch Rupsje Nooitgenoeg. Vrede betekent gewoon even adempauze voor de volgende imperialistische verovering.
Laat eens zien danquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:07 schreef Wantie het volgende:
[..]
Recent nog, als reactie op de walenleverantie van Turkije
Dat is al aan bod geweest toen die walenleverantie werd besproken hier.quote:
Waarom is dat van groot nut als Rusland doorzet?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:25 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat Oekraïne wel heeft is ervaring, opgebouwde defensie, ervaring met drones en wapensystemen.
Dat is van groot nut voor de EU mits Rusland doorzet. En hier kom je in een unieke spagaat.
Een paar jaar geleden stonden ze aan de poorten van Kiev.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
De situatie is nu ongunstiger dan een paar jaar geleden. Je ziet ondanks alles Rusland toch doorduwen. En puntje bij paaltje staat Oekraïne er alleen voor.
Tering hondenquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:32 schreef skysherrif het volgende:
Update: 14 doden en meer dan 120 gewonden.
Dodental gaat nu snel omhoog nadat eerder reddingswerkers hun werk niet konden doen omdat Rusland de locatie bleef aanvallen.
Paar jaar geleden lag Rusland zelf ook niet onder vuurquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:29 schreef Monolith het volgende:
[..]
Een paar jaar geleden stonden ze aan de poorten van Kiev.
Welk verdrag hadden ze 3 jaar geleden kunnen afsluiten dan?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 18:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Oekraïne gaat eraan deze winter. Helemaal als Rasstev online gaat.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:51 schreef skysherrif het volgende:
Oh u dacht dat dat het was?
[ afbeelding ]
Dat gaat deze winter nog niet lukken Gelukkigquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 20:07 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oekraïne gaat eraan deze winter. Helemaal als Rasstev online gaat.
Mwa, lijkt me sterk.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:58 schreef The-BFG het volgende:
Ik zag gisteren op BVN een Noord Korea expert voorbij komen die claimde dat als Oekraïne het voor elkaar krijgt om een drone oid kon laten crashen op Noord Korea. NK wel eens kon besluiten om de steun aan Rusland te staken. Want dat geïsoleerd zijn vinden ze daar belangrijk. Tevens is het verhaal dat ze onaantastbaar zijn ook heilig.
Valt mss wat voor te zeggen, maar hoe dan... je moet over China heen of vanuit zee de boel lanceren, maar daar krijg je nooit toestemming voor.
Mij dus ook hoor, maar vond het wel vermakelijk dat ie überhaupt suggereerde dat Oekraïne ff een drone naar NK zou moeten sturen.quote:
De drones worden inderdaad steeds complexer maar ik vraag me af wat voor impact dit heeft op de kosten, ontwikkeltijd en schaalbaarheid. Het mooie was juist de eenvoud wat het goedkoop en schaalbaar maakte, maar het wordt gewoon steeds meer een (kruis)raket (straalmotor, ins en AI eigenschappen enz) waardoor je ook velen voordelen moet wegstrepen lijkt me.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 17:49 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat het er mee te maken heeft.
Meer de evolutie van Russische capabiliteiten op het gebied van drones. Volgens Oekraiense bronnen waren het uiteindelijk 6 jet drones.
Rusland is enorm bezig om zoveel mogelijk drones om te toveren in jet aangedreven drones.
Zie bijv:
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/08/15/8048818/
[ afbeelding ]
De bm35.
Oekraine kan hier weinig tegen doen waar ze normaliter dit soort drones vrij eenvoudig konden intercepten is dat nu niet meer mogelijk.
En natuurlijk doen deze ook veel meer schade door de snelheid.
--
Ook een reden waarom het misschen lijkt alsof Rusland veel meer ballistische raketten schiet op steden als een soort escalatie, maar dat is vooral optisch. Heeft meer te maken met opgeschaalde productie van + geen Pac 3 van Oekraine + s400 die weer in die rol wordt ingezet + shitload aan Koreaanse ballistische raketten.
Rusland wordt zeker wel bruter meer en meer, ze willen Oekraine deze winter echt tot overgave dwingen. Maar uiteindelijk draait het allemaal om wat Rusland kan en dat is dit jaar weer enorm toegenomen.
Niks te zien op nu.nl. Antoon en Douwe Bob zijn wel hoofdpagina nieuws.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:32 schreef skysherrif het volgende:
Update: 14 doden en meer dan 120 gewonden.
Dodental gaat nu snel omhoog nadat eerder reddingswerkers hun werk niet konden doen omdat Rusland de locatie bleef aanvallen.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Poetin laat Russen oppakken die vechten om brandstof bij tankstations
Nu Oekraïne een derde van de belangrijkste olieraffinaderijen in Rusland heeft getroffen, lopen de spanningen aan de pomp op.
Vladimir Poetin laat Russen oppakken die bij tankstations om brandstof vechten.
In minstens twaalf regio's in Rusland staan volgens The Independent kilometerslange files met automobilisten die willen tanken
. Sommigen hebben tot wel dertig uur moeten wachten, om vervolgens een lege pomp aan te treffen.
Op beelden is te zien dat de gemoederen tussen automobilisten hoog oplopen.
De ruziënde Russen kunnen op hoge boetes van de politie rekenen.
In Volgograd zou de politie bovendien vijf mensen hebben opgepakt die met een filmpje op internet klaagden over de gang van zaken.
Ze wilden weten waarom lokale ambtenaren voorrang kregen aan de pomp. 'Een ongeautoriseerde openbare bijeenkomst', oordeelde de politie.
Tankstations in Moskou en omgeving hadden al een beperking van 50 tot 60 liter per tankbeurt opgelegd.
Om een totale ineenstorting te voorkomen zijn de Russen ook bezig met het verlengen van exportverboden, het in het geheim importeren van benzinevoorraden uit India en het toestaan van brandstof van lagere kwaliteit.
Wel heel matige analyse dit.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 18:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ook dat inderdaad. Als je denkt dat in 2022 Oekraïne weg was gekomen met een klein stukje land afstaan en vervolgens eeuwig met rust gelaten zou worden ben je ook echt wel een enorm goedgelovige debiel.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
Paar jaar geleden lag Rusland zelf ook niet onder vuur
[..]
Je kunt op ieder moment een verdrag afsluiten natuurlijk. Het hangt er vanaf hoe de vlag er bij hangt hoe gunstig of ongunstig het verdrag voor je is. Daar gaat oorlog letterlijk om. Ik denk niet dat het nu gunstiger is voor Oekraine dan destijds onder Trumps' pogingen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:54 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Welk verdrag hadden ze 3 jaar geleden kunnen afsluiten dan?
Wanneer heeft Oekraine deze oorlog gewonnen dan volgens jou?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 21:10 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Wel heel matige analyse dit.
In Rusland zijn pas de belastingen verhoogd, ondernemers gaan failliet, het begrotingstekort is op de lange termijn niet houdbaar. Rusland verkoopt goud om de begroting in stand te houden.
Burgers staan uren in de rij om te tanken, mobiel internet werkt vaak niet, en veel ondernemers die online hun spulletjes verkochten zijn hun bedrijf kwijt.
Als Oekraïne overeind kan blijven, hebben ze goede kaarten om deze oorlog te winnen.
Volgens mij heeft niemand de illusie (gehad) dat er een overwinning in zit, ook Oekraïne niet. Het gaat er om dat een complete patstelling bereikt wordt, dan pas is er (misschien) iets geloofwaardigs met Rusland af te spreken.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 21:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wanneer heeft Oekraine deze oorlog gewonnen dan volgens jou?
Ik kan moeilijk uit alle berichtgeving opmaken wie het nu het beste af gaat. Wezenlijke veranderingen op de frontlijn zijn er al jaren niet meer. Elkaars infrastructuur aantasten gaat twee kanten op. Al die juichberichten zijn er al jaren en er verandert weinig. Technologisch is het een wedloop waar ze elkaar telkens weten te overtreffen. Dus daar heb ik allemaal niks aan.
Wat mij opvalt is dat de Europese regeringsleiders veel minder tamtam maken en dat het lijkt alsof hun commitment langzaam teruggetrokken wordt. Dus dat wordt ingeschat dat een overwinning er niet meer in zit..
Ja, dat denk ik ook. Rusland als dusdanig wordt nooit verslagen (maw: er gaan geen Oekrainsche of NAVO-tanks over het Rode Plein rollen). Ik zie hetzelfde ook niet gebeuren in Kiev. Dus er komt uiteindelijk een verdrag met daarin een verdeling. Beter laat dan nooit maar ook beter vroeg dan laat.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 22:15 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Volgens mij heeft niemand de illusie (gehad) dat er een overwinning in zit, ook Oekraïne niet. Het gaat er om dat een complete patstelling bereikt wordt, dan pas is er (misschien) iets geloofwaardigs met Rusland af te spreken.
Je weet gewoon dat ze dit expres doen om geen enkele andere reden dan dat dit de geboorteplaats is van Zelenskyy. Daarom heb ik ook geen medelijden met geen enkele rus, en er zijn geen onschuldige russen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:48 schreef skysherrif het volgende:
Zojuist hebben de Russen midden op klaarlichte dag een winkelcentrum opgeblazen in Kryvih Rih.
Geen opslagmagazijn, niet snachts, niet het front. Gewoon een winkelcentrum waar kinderen, moeders, ouderen aan het winkelen waren.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Gore kk russen
Ik denk dat er een vrij simpel verdrag zal uitvloeien waarbij beiden kanten een wapenstilstand zullen respecteren en dat de grenzen gewoon de bestaande gevechtslijn zullen volgen, wat het wel enorm interessant maakt is dat die grenzen dermate lang zijn dat beiden ze nooit volledig kunnen bemannen, daarnaast verwacht ik dat Rusland in ruil voor opheffen van sancties af en toe wat terug gaat geven.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 21:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je kunt op ieder moment een verdrag afsluiten natuurlijk. Het hangt er vanaf hoe de vlag er bij hangt hoe gunstig of ongunstig het verdrag voor je is. Daar gaat oorlog letterlijk om. Ik denk niet dat het nu gunstiger is voor Oekraine dan destijds onder Trumps' pogingen.
Alleen bij een machtswissel.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 06:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik denk dat er een vrij simpel verdrag zal uitvloeien waarbij beiden kanten een wapenstilstand zullen respecteren en dat de grenzen gewoon de bestaande gevechtslijn zullen volgen, wat het wel enorm interessant maakt is dat die grenzen dermate lang zijn dat beiden ze nooit volledig kunnen bemannen, daarnaast verwacht ik dat Rusland in ruil voor opheffen van sancties af en toe wat terug gaat geven.
Wat wel een voordeel is dat die volken een stuk pragmatischer zijn daar, de meeste Russen zal het volgens mij hun reet roesten, die zijn verre van Patriotisch, die willen gewoon zuipen en normaal eten kunnen kopen, wat betreft de Ukrainers, mwoah iets meer maar ook weer niet overdreven, de gemiddelde Oekrainer is vooral bezig om geen belasting te betalen of op andere slinkse manier aan geld te komen, de vrouwen vind ik ook wel bijzonder, extreem bezig met hun uiterlijk en vinden van geschikte kerel, ik heb met wat Oekrainese dames gewerkt en die komen altijd op het werk alsof ze naar een bruiloft gaanquote:Op zaterdag 22 augustus 2026 07:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Alleen bij een machtswissel.
Maar die komt binnen nu en zoveel jaar.
Het is een interessante ontwikkeling, gaat Rusland weer banden aanhalen of gaat het full in strijd met het westen.
Het kost een generatie om de haat en het bloed te verdrinken
quote:Russia struck a railway enterprise in Kyiv with a ballistic missile — one person was killed
In Darnytsia, a foreman at a railway enterprise was killed following a Russian ballistic missile strike. At Rozdilna station in Odesa region the railway station building was damaged.
Napoleon zei over de Nederlandse vrouwen dat het leek alsof ze slechts geschikt waren om koeien te melken.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 08:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wat wel een voordeel is dat die volken een stuk pragmatischer zijn daar, de meeste Russen zal het volgens mij hun reet roesten, die zijn verre van Patriotisch, die willen gewoon zuipen en normaal eten kunnen kopen, wat betreft de Ukrainers, mwoah iets meer maar ook weer niet overdreven, de gemiddelde Oekrainer is vooral bezig om geen belasting te betalen of op andere slinkse manier aan geld te komen, de vrouwen vind ik ook wel bijzonder, extreem bezig met hun uiterlijk en vinden van geschikte kerel, ik heb met wat Oekrainese dames gewerkt en die komen altijd op het werk alsof ze naar een bruiloft gaan
Napoleon was 1 meter 40.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 08:45 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Napoleon zei over de Nederlandse vrouwen dat het leek alsof ze slechts geschikt waren om koeien te melken.
5e grote volgens de nieuwe bingokaart.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 03:49 schreef skysherrif het volgende:
In Chapayevsk, Samara regio is voor het eerst een Ozon opslagplaats geraakt. Lijkt ook meteen totaal vernietigd te gaan worden
[ afbeelding ]
3e grootste ozon locatie in Rusland van wat ik kan vinden.
Volledige overgave. Dat is in het perspectief van Poetin-verstehers als LXIV natuurlijk gunstig.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 19:54 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Welk verdrag hadden ze 3 jaar geleden kunnen afsluiten dan?
Maar slechts een wapenstilstand is nu juist wat Rusland niet wil. Die zijn bang voor een herhaling van Minsk, dat die tijd dan gebruikt gaat worden voor herbewapening, en dat Oekraïne over 5 jaar alles wil terugveroveren.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 06:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik denk dat er een vrij simpel verdrag zal uitvloeien waarbij beiden kanten een wapenstilstand zullen respecteren en dat de grenzen gewoon de bestaande gevechtslijn zullen volgen, wat het wel enorm interessant maakt is dat die grenzen dermate lang zijn dat beiden ze nooit volledig kunnen bemannen, daarnaast verwacht ik dat Rusland in ruil voor opheffen van sancties af en toe wat terug gaat geven.
De Krim misschien wel, Ukraine gaat de Donbas zeker niet opgeven.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar slechts een wapenstilstand is nu juist wat Rusland niet wil. Die zijn bang voor een herhaling van Minsk, dat die tijd dan gebruikt gaat worden voor herbewapening, en dat Oekraïne over 5 jaar alles wil terugveroveren.
Rusland wil een vredesverdrag met de jure overdracht van gebied ( de Krim en de Donbas)
Een vredesverdrag levert niets op.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar slechts een wapenstilstand is nu juist wat Rusland niet wil. Die zijn bang voor een herhaling van Minsk, dat die tijd dan gebruikt gaat worden voor herbewapening, en dat Oekraïne over 5 jaar alles wil terugveroveren.
Rusland wil een vredesverdrag met de jure overdracht van gebied ( de Krim en de Donbas)
Ja, gouden tijden voor je.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 08:41 schreef Mikeytt het volgende:
Dagelijks meermaals schade aan infrastructuur lees ik dezer dagen!
https://unn.ua/en/news/th(...)ne-person-was-killed
[ afbeelding ]
[..]
Het is juist net andersom. Bij een vredesverdrag accepteren beide partijen de situatie, een wapenstilstand is tijdelijk.quote:Op zaterdag 22 augustus 2026 10:10 schreef Wantie het volgende:
[..]
Een vredesverdrag levert niets op.
Rusland kan dan herbewapenen en de rest van Oekraïne innemen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |