Wil je alsjeblieft eens opzoeken hoeveel aanvallen Odessa heeft verwerkt voor deze 40 dagen durende operatie? Ik snap gewoon totaal niet hoe mensen erbij komen dat nu ineens Rusland heeft ontdekt dat ze Odessa kunnen aanvallen na deze 40 dagen. Odessa wordt al 4 jaar elke dag aangevallen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:09 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het gaat niet om Wildberries. Het gaat over Budanov's plan die totaal backfired.
Over aanvallen op cargoships terwijl Odessa binnen bereik ligt van ongelimiteerd vuur. Over ballistische aanvallen terwijl je zelf geen patriots meer hebt.
Die oneliner was meer een reactie op de briljante post van Extec. Niet onnauwkeurig though.
Nawfal wordt weer lekker betaald, vroeger maakte hij nog we leens posts zowel pro als anti oekraine. Tis nu alleen maar pro ruslandquote:
Hier een voorbeeldje uit 2024:quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:09 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het gaat niet om Wildberries. Het gaat over Budanov's plan die totaal backfired.
Over aanvallen op cargoships terwijl Odessa binnen bereik ligt van ongelimiteerd vuur. Over ballistische aanvallen terwijl je zelf geen patriots meer hebt.
Die oneliner was meer een reactie op de briljante post van Extec. Niet onnauwkeurig though.
rusland doet het al heel, heel lang. Dus elke keer dat jij iets zegt in de richting van "Ja, maar Oekraïne maakt het er zelf naar want ze doen x", praat je voor rusland.quote:Three of the most recent documented attacks by HRMMU struck different seaports, reportedly causing damage to civilian vessels
But why?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:29 schreef skysherrif het volgende:
Vrij imposant van de Russen.
Ergens tussen het achterland en het front in hebben ze tientallen logistieke voertuigen diep ingegraven, hier in beeld gebracht door een Oekraiense drone.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bron: https://t.me/marmuletik/52074
Deze plannen stammen al uit 2023. Met name uit de koker van Budanov, zie:quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:22 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Wil je alsjeblieft eens opzoeken hoeveel aanvallen Odessa heeft verwerkt voor deze 40 dagen durende operatie? Ik snap gewoon totaal niet hoe mensen erbij komen dat nu ineens Rusland heeft ontdekt dat ze Odessa kunnen aanvallen na deze 40 dagen. Odessa wordt al 4 jaar elke dag aangevallen.
Overigens snap ik even Budanov niet in deze, dat is de stafchef van Zelensky wat heeft die hier mee te maken. Maar kan zijn dat ik iets heb gemist?
Dus omdat Oekraïne sinds 2023 dergelijke plannen had is het voor Rusland gerechtvaardigd om als reactie daarop vanaf het begin van de oorlog Odessa te bombarderen?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:31 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Deze plannen stammen al uit 2023. Met name uit de koker van Budanov, zie:
https://www.google.com/am(...)/story%3fid=96127220
Toen had Oekraïne de middelen nog niet. Op zich is het idee helder en logisch; economische doelen en militaire productie achter het front.
Nu hebben ze natuurlijk drones in grote hoeveelheden en flamingo's.
Ik kan dat artikel niet zo goed linken aan deze 40 dagen durende operatie of de afgelopen maanden. Dit artikel is uit jan 2023 toen lange afstand drones van beide kanten nog in hun kinderschoenen stond. Ondertussen is Oekraine al jaren heel diep aan het striken in Rusland. Sowieso heb ik geen enorme verandering van modus operandi gezien in de afgelopen 2 maanden. Op de grote zwarte zee/azov zee campagne na.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:31 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
https://www.google.com/am(...)/story%3fid=96127220
Toen had Oekraïne de middelen nog niet. Op zich is het idee helder en logisch; economische doelen en militaire productie achter het front.
Nu hebben ze natuurlijk drones in grote hoeveelheden en flamingo's.
quote:Early this year, Ukrainian officials came to President Volodymyr Zelensky with a risky plan to end the war with Russia. It would require expanding their bombing campaign to include a set of targets
and a class of weapons they had long avoided. In addition to Ukraine's ongoing strikes against Russian military bases, oil refineries, supply lines, and logistics hubs, the officials wanted to launch waves of Al-enabled drones at Moscow's airports, hoping to stop international carriers from flying in and out of the Russian capital”
When officials presented the plan to Zelensky this winter, he expressed strong reservations, one of the sources said. He worried that it could be seen as “piracy” if the drones hit a civilian airliner in Moscow, especially if the strikes killed or injured passengers, airport staff, or members of the flight crew. But in his desperation to find a Russian pressure point that could restart the peace process, Zelensky allowed preparations for the strikes to continue for several months this spring and early summer,
by the middle of spring, the plan to force a more permanent shutdown of Moscow’s airports had advanced far enough to receive a code name: M&Ms, a reference to the many small, cheap, and nearly identical drones that the mission would require. To overwhelm Russian air defenses, the operation would need to send as many as 1,000 drones a night to airports in and around Moscow, said one of the sources familiar with it.
Planning for the operation was halted in July, when Zelensky abruptly fired its mastermind, Defense Minister Mykhailo Fedorov.
Fedorov had worked on the plan for most of this year, keeping it a secret even from some of his closest aides.
One of the sources familiar with the plan expressed hope that the new defense minister would carry it forward. “We will try. Technically it’s possible,” the source said. “You can revive this project with a new team, but it would take, in my view, around three months.”
Zelensky raised concerns about unintended targets being struck when it came to the plan to attack Moscow’s airports, one of the sources familiar with these conversations told me. The officials behind the plan offered work-arounds, the source said. They suggested, for example, that Ukraine would warn civilian airlines to avoid Russian airports and evacuate their planes before the swarm of Ukrainian drones arrived. “If they say to themselves, You know what, it’s getting too risky. Why even continue flying there?” the source said. “
Het lieve Rusland doet nu pas zijn handschoenen uit.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:13 schreef Breekfast het volgende:
Als Oekraïne die Wildberrie magazijnen niet had aangevallen dan had Poetin ook geen aanleiding gehad om in 2022 Oekraïne binnen te vallen. Of haal ik nu iets door elkaar qua volgordelijkheid? Hmm.
Welk gedeelte is precies "backfired" dan?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:31 schreef inslagenreuring het volgende:
Dit wordt wel een beetje vermoeiend hoor. Dit is een conclusie van Chat:quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:26 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Hier een voorbeeldje uit 2024:
https://ukraine.ohchr.org(...)hly-Casualty-Numbers
[..]
rusland doet het al heel, heel lang. Dus elke keer dat jij iets zegt in de richting van "Ja, maar Oekraïne maakt het er zelf naar want ze doen x", praat je voor rusland.
Ja, hou dan ook op.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:39 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dit wordt wel een beetje vermoeiend hoor.
Nee. Ik zal het even simpel voor je houden: het is misschien niet zo slim om grootschalige drone- en raketcampganes af te kondigen als je eigen AA verzadigd is.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus omdat Oekraïne sinds 2023 dergelijke plannen had is het voor Rusland gerechtvaardigd om als reactie daarop vanaf het begin van de oorlog Odessa te bombarderen?
Begrijp ik dat goed?
Als je vergelding wil, dan bombardeer je ook ziekenhuizen en oude historische gebouwen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:39 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dit wordt wel een beetje vermoeiend hoor. Dit is een conclusie van Chat:
er is geen goede basis om te zeggen dat alle Oekraïense langeafstandaanvallen simpelweg vergeldingen waren voor Russische aanvallen op Kyiv. Wel zie je vanaf 2023 een steeds sterkere wederzijdse escalatiedynamiek, waarbij de aanval op het achterland zelf een belangrijk onderdeel van de oorlogvoering wordt. En in juni 2025 is er een uitzonderlijk duidelijk voorbeeld van een directe Russische vergeldingsactie.
Het werpt ook een ander licht op je eerste vraag. De plannen van februari 2023 waren niet zomaar een theoretische uitspraak van Budanov. Volgens de gelekte Amerikaanse inlichtingen was er een concrete operationele voorbereiding voor aanvallen diep in Rusland. Tegelijkertijd blijkt uit hetzelfde materiaal dat Washington bang was voor een escalatiespiraal: Oekraïne zou Rusland diep kunnen raken → Rusland zou harder terugslaan → de oorlog zou kunnen escaleren.
Eigen inbreng: ik zeg dus niet dat Rusland niet de agressor is, of zaken anders niet zou hebben gedaan.
Ik constateer slechts de escalatiespiraal waar Washington in 2023 al voor gewaarschuwd heeft. En Waarom Oekraïne deze aanvallen heeft uitgesteld.
Ja, ik weet wat backfire betekent. Daarom koos ik dat woord ook.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:38 schreef ExTec het volgende:
[..]
Welk gedeelte is precies "backfired" dan?
Ik ga er namelijk niet vanuit dat oekraine echt dacht dat het geen repercussies zou hebben, ga er ook niet vanuit dat ze dachten dat rus zich binnen een week wel terug zou trekken.
"Backfired" is als iets tegenovergestelde gevolgen heeft als verwacht, of een reactie had die je niet aan zag komen.
Lijkt geen sprake van.
Doel lijkt een zekere mate van ontwrichting van de rus mij, en dat lijkt het vooralsnog prima te doen.
Het idee was ook niet slecht. Alleen de uitvoering is niet ideaal geweest. Ze hadden het moeten concentreren op bepaalde doelen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:46 schreef Adames het volgende:
[..]
Als je vergelding wil, dan bombardeer je ook ziekenhuizen en oude historische gebouwen.
Of verkracht je complete dorpen.
Heeft vaak weinig zin om een oorlog te laten stoppen.
Oekraine is op zoek naar zware economische schade om de oorlogsmachine binnen Rusland te raken. Dat wil wel helpen.
Volgens mij is dat rus nu eerst schijtgoedkoop olie verkoopt aan zoiets als india en daarna marktconform een hoeveelheid geraffineerde brandstoffen terugkoopt niet een 'bug' maar juist een "feature"?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:47 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ja, ik weet wat backfire betekent. Daarom koos ik dat woord ook.
Een voorbeeld: de Russen hebben nu betere luchtverdediging, raffinagecapaciteit buiten Rusland, zijn bezig de vloot te voorzien van anti-drone mechanismen, hebben de ballistische en drone campagnes opgevoerd, enorm veel magazijnen opgeblazen, alle brandstofpunten binnen 20 km van het front opgeblazen.
Als reactie.
En zo kan ik eigenlijk nog wel even doorgaan.
Oek lijkt de doelstellingen die ze zichzelf gezet hebben prima te halen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:38 schreef ExTec het volgende:
ga er ook niet vanuit dat ze dachten dat rus zich binnen een week wel terug zou trekken.
Afzwaaier.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:56 schreef skysherrif het volgende:
ZE HEBBEN DEZE LOCATIE ZOJUIST GEDOUBLETAPPED
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |