Hey, als jij gewoon 1 app hebt, die altijd laatste beelden ophaalt, zodat jij niet zelf alle vendors afhoeft, is dat al winst hoor.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 20:26 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik geloof je. Maar spijtig weer.
Zou nice zijn als wij (of Europa) met iets 'groots' kwamen. Beetje hoop.
Ja nee, dat klopt. Maar hier zitten wat 'doomers' die denken dat het al helemaal afgelopen zaak is voor Europa. Dus tja...quote:Op donderdag 20 augustus 2026 21:35 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hey, als jij gewoon 1 app hebt, die altijd laatste beelden ophaalt, zodat jij niet zelf alle vendors afhoeft, is dat al winst hoor.
Welbeschouwd is dat ook het USP van zoiets als thuisbezorgd.
Het is afgelopen zaak voor Europa. Maar niet vanwege een oorlog, die hebben we zó vaak een gehad. Wel vanwege geboortecijfers en immigratie.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 21:40 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja nee, dat klopt. Maar hier zitten wat 'doomers' die denken dat het al helemaal afgelopen zaak is voor Europa. Dus tja...
Beetje positief nieuws, zou die mensen ook opfleuren
Jij met je geboortecijfer. Niets aan het handje.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 21:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is afgelopen zaak voor Europa. Maar niet vanwege een oorlog, die hebben we zó vaak een gehad. Wel vanwege geboortecijfers en immigratie.
Ja, maar ook dat gaat dus niet gebeuren. En dat is op niet al te lange termijn een veel grotere dreiging dan wat gerommel in het uiterste Oosten van Europa.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 21:58 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jij met je geboortecijfer. Niets aan het handje.
Immigratie - remigratie. Dat komt allemaal wel goed.
nou komen toch steeds nieuwe mensen bij ?quote:Op donderdag 20 augustus 2026 21:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is afgelopen zaak voor Europa. Maar niet vanwege een oorlog, die hebben we zó vaak een gehad. Wel vanwege geboortecijfers en immigratie.
er komen ook veel mensne uit oekraine bijquote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, maar ook dat gaat dus niet gebeuren. En dat is op niet al te lange termijn een veel grotere dreiging dan wat gerommel in het uiterste Oosten van Europa.
Fysiek het grondgebied zal nog vast heel lang bestaan. Maar ik heb het over de identiteit en functionerende samenleving.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou komen toch steeds nieuwe mensen bij ?
ook uit pakistan en india
Dat gaat wel gebeuren. En als niet: dan was dat een keuze. Ook dikke primaquote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, maar ook dat gaat dus niet gebeuren. En dat is op niet al te lange termijn een veel grotere dreiging dan wat gerommel in het uiterste Oosten van Europa.
mensen blijven mensenquote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Fysiek het grondgebied zal nog vast heel lang bestaan. Maar ik heb het over de identiteit en functionerende samenleving.
quote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:01 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat gaat wel gebeuren. En als niet: dan was dat een keuze. Ook dikke prima
Eens dat het een vorm van keuze was, dat tenminste niemand met het mes op de keel gedwongen isquote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:01 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat gaat wel gebeuren. En als niet: dan was dat een keuze. Ook dikke prima
Toppie.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
[..]
Eens dat het een vorm van keuze was, dat tenminste niemand met het mes op de keel gedwongen is
dat er 5 miljoen mensen uit Afrika naar Europa komen ja dat zal bestquote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
[..]
Eens dat het een vorm van keuze was, dat tenminste niemand met het mes op de keel gedwongen is
ik ben wel met je eens dat de import migratie aan bepaalde kwalificaties moet voldoen ,quote:Op donderdag 20 augustus 2026 22:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
[..]
4 delige docu over troep die naar Oekraine kwam om mensen te doden. Geef ze een stukje frikandel dat nog onder je schoen zat en ga lekker verder met je tijd besteden aan Oekrainers die het moeilijk hebben frietjes te serveren.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:36 schreef MaxMark het volgende:
Damn, Franky & Coen mochten met russische krijgsgevangen praten:
[ x ]
Ik weet nooit wat ik daar nou van moet vinden. Die verhalen van die gevangenen. Die interviews zijn altijd vaag.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 23:36 schreef MaxMark het volgende:
Damn, Franky & Coen mochten met russische krijgsgevangen praten:
[ x ]
Wel weer een creatieve manier om de extreemrechtse omvolkingstheorie te promoten. Past wel bij je liefde voor sterke man Poetin.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 21:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Langzaam aan maar gestaag verslechterd de economische situatie.quote:'Als de regering geld nodig heeft, zal Poetin gewoon activa in beslag nemen. Het kan hem niets schelen', aldus een medewerker van een Russische miljardair tegenover The Washington Post. 'En ik denk dat het die kant opgaat.' Volgens de eerder genoemde oud-ambtenaar van Financiën 'heerst het gevoel dat de politieke macht niet meer zo stabiel is, en dit is zo'n periode waarin je er beter niet bij kunt zijn'. Nationalisering is geen denkbeeldig nachtmerriescenario voor ondernemend Rusland, naar verluidt heeft de staat vorig jaar al voor zo'n 44,4 miljard euro aan activa in beslag genomen.
Dat was ook de hype voor beide wereldoorlogen. Uiteindelijk altijd groei.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 21:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Onderaan de streep is het natuurlijk maar 1 leverancier (Vantor). En als je met die app in staat bent om de beelden binnen te krijgen middels een internetverbinding kun je dat ook rechtstreeks doen middels de Vantor Hub.quote:Op donderdag 20 augustus 2026 21:35 schreef ExTec het volgende:
Hey, als jij gewoon 1 app hebt, die altijd laatste beelden ophaalt, zodat jij niet zelf alle vendors afhoeft, is dat al winst hoor.
Met de kanttekening dat ze maar voor 1 restaurant rijden.quote:Welbeschouwd is dat ook het USP van zoiets als thuisbezorgd.
In combinatie met.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 08:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)kremlin-in-problemen
[..]
Langzaam aan maar gestaag verslechterd de economische situatie.
Ik vind het ook redelijk ver gaan voor patatbakkers. Ze geven overigens wel aan dat ze toestemming hebben gevraagd aan de gevangenen zelf, dus niemand kwam in beeld die dat niet wilde.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 02:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik weet nooit wat ik daar nou van moet vinden. Die verhalen van die gevangenen. Die interviews zijn altijd vaag.
Much respect voor Franky & Coen overigens. Maar dit zouden ze niet moeten doen.
Uiteindelijk gaan ze toch een beetje teveel in zichzelf gaan geloven en denken ze dat ze moeder Theresa zijnquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 09:08 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Ik vind het ook redelijk ver gaan voor patatbakkers. Ze geven overigens wel aan dat ze toestemming hebben gevraagd aan de gevangenen zelf, dus niemand kwam in beeld die dat niet wilde.
Mag niet.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 09:08 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Ze geven overigens wel aan dat ze toestemming hebben gevraagd aan de gevangenen zelf, dus niemand kwam in beeld die dat niet wilde.
Ze zeggen zelf van wel, maar met een matige verklaring.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:16 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Mag niet.
Is in strijd met de derde Geneefse Conventie.
Het mag formeel (Conventie van Geneve) ook niet eens, ook al geven ze zelf toestemming. Het moet dan door een officiele instantie zoals bv het Rode Kruis gebeuren.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 02:05 schreef capricia het volgende:
Ik weet nooit wat ik daar nou van moet vinden. Die verhalen van die gevangenen. Die interviews zijn altijd vaag.
Much respect voor Franky & Coen overigens. Maar dit zouden ze niet moeten doen.
Edit: oh @PluggieOD was me voor...quote:As technology advanced, prisoners became exposed to public curiosity via photographic images and video footage. This was already the case during the Second World War, where photo and film propaganda was extensively used by all the Parties. In subsequent armed conflicts, images of prisoners of war frequently appeared on television and later were posted on the internet.[106] For example, during the Vietnam War, US pilots who had fallen into the power of the enemy were shown on television, where they were forced to make anti-American statements.[107] Similar propaganda methods were used during the Iran-Iraq War in the 1980s, as well as during the 1990–1991 Gulf War, with images being shown of prisoners of war on both sides, sometimes in humiliating conditions and poses.[108] In the latter case, these practices took place despite the coalition’s policy of only allowing photographs of prisoners of war to be made public if they were not close up enough for individuals to be identified.[109] This is how, in the years after the adoption of the 1949 Conventions, the very notion of exposure to insults and public curiosity acquired a new dimension.[110]
Tja, beetje lastig wat Frankie en Coen betreft.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 10:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het mag formeel (Conventie van Geneve) ook niet eens, ook al geven ze zelf toestemming. Het moet dan door een officiele instantie zoals bv het Rode Kruis gebeuren.
[..]
Edit: oh @:PluggieOD was me voor...
Ja, ben ik allemaal ook met je eens. Maar..quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:01 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Tja, beetje lastig wat Frankie en Coen betreft.
Het is misschien beetje te kort door de bocht met het vingertje te wijzen, ze hebben tegenwoordig wel een journalistieke functie en rapporteren doorgaans ook veel over hoe het aan het front aan toe gaat.
Het interview is verder ook niet zo (totaal niet) boeiend eigenlijk, met haar open deurtjes.
Wat betreft het Rode Kruis, haar rol in/rond Oekraine is nogal dubieus...
Eerlijk gezegd: Europa is enigszins wakker geschrokken, maar nog lang niet voldoende voorbereid.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:14 schreef theunderdog het volgende:
Bereiden wij (Europa) ons nou genoeg voor op een toekomstige oorlog met Rusland? of een ander land?
Ik heb niet genoeg kennis, om daarover te oordelen. Maar wat vinden de mensen met verstand van dit onderwerp hiervan?
Misschien is het ergens goed dat Europa er lang met de pet naar gegooid heeft.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd: Europa is enigszins wakker geschrokken, maar nog lang niet voldoende voorbereid.
We investeren fors meer en bouwen defensiecapaciteit op, maar na decennia van bezuinigingen zijn munitievoorraden, luchtverdediging, logistiek en algehele militaire slagkracht nog onvoldoende.
Met de VS erbij is de afschrikking sterk maar zonder Amerikaanse steun heeft Europa nog serieuze gaten.
Als het huidige tempo wordt volgehouden, verwacht ik dat Europa rond 2030 - 2035 wezenlijk beter voorbereid is.
De richting is goed, maar we lopen achter en moeten sneller.
Er is afgelopen jaar 2x geoefend met het Oekraïnse leger en toen werd het navo legertje totaal de vernieling in geholpen. Recentelijk zijn de Amerikanen ook volledig in de pan gehakt tijdens zo'n oefening. Wat een geruststelling.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd: Europa is enigszins wakker geschrokken, maar nog lang niet voldoende voorbereid.
We investeren fors meer en bouwen defensiecapaciteit op, maar na decennia van bezuinigingen zijn munitievoorraden, luchtverdediging, logistiek en algehele militaire slagkracht nog onvoldoende.
Met de VS erbij is de afschrikking sterk maar zonder Amerikaanse steun heeft Europa nog serieuze gaten.
Als het huidige tempo wordt volgehouden, verwacht ik dat Europa rond 2030 - 2035 wezenlijk beter voorbereid is.
De richting is goed, maar we lopen achter en moeten sneller.
Niet echt, nee. Oekraïne heeft jarenlange frontervaring en leert daar uitzonderlijk snel.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 12:00 schreef Haags het volgende:
[..]
Er is afgelopen jaar 2x geoefend met het Oekraïnse leger en toen werd het navo legertje totaal de vernieling in geholpen. Recentelijk zijn de Amerikanen ook volledig in de pan gehakt tijdens zo'n oefening. Wat een geruststelling.
Dat niet, maar je moet ook wel conclusies gaan verbinden aan hetgeen je kunt zien wat er in de 'Kill Zone' afspeelt. En wie weet hoe drones zich verder gaan ontwikkelen, misschien zijn over een aantal jaar swarms van paar honderd of duizend+ drones doodnormaal. Of kunnen ze zich prima of beter aanpassen aan verschillende omstandigheden enz.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 11:56 schreef Perrin het volgende:
Drones veranderen de oorlog, maar ze maken de rest van het leger niet overbodig heb ik van @:Achja geleerd.
Het doel van z'n oefening is dan ook niet om te winnen. Het doel is om te leren waar je eigen zwaktes liggen en hoe je die kan verbeteren.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 12:00 schreef Haags het volgende:
[..]
Er is afgelopen jaar 2x geoefend met het Oekraïnse leger en toen werd het navo legertje totaal de vernieling in geholpen. Recentelijk zijn de Amerikanen ook volledig in de pan gehakt tijdens zo'n oefening. Wat een geruststelling.
Meer onder de noemer: het is niet verstandig om met stenen te gooien als je zelf in een glazen huis woont.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:45 schreef ExTec het volgende:
Onder de noemer: ja, maar zuigend pro-rus kanalen hebben het ook wel eens bij het juiste eind hoor.
Eh, ok.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:50 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Meer onder de noemer: het is niet verstandig om met stenen te gooien als je zelf in een glazen huis woont.
Maar even serieus, hoe vaak moet nog aan je worden uitgelegd worden dat Rusland al veel langer met eenzeflde campagne bezig was voor Oekraine Wildberries ging aanvalen. Wat Oekraine trouwens al deed voor de 40 dagen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 14:50 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Meer onder de noemer: het is niet verstandig om met stenen te gooien als je zelf in een glazen huis woont.
Het gaat niet om Wildberries. Het gaat over Budanov's plan die totaal backfired.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:00 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Maar even serieus, hoe vaak moet nog aan je worden uitgelegd worden dat Rusland al veel langer met eenzeflde campagne bezig was voor Oekraine Wildberries ging aanvalen. Wat Oekraine trouwens al deed voor de 40 dagen.
Op een gegeven moment wordt het wel een beetje vermoeiend?
E: Het is prima interessant om te praten over de gevolgen en de campagnes van beide kanten, maar als het voornaamste wat je haalt uit de video: "Het is niet verstandig om met stene nte gooien als je zelf in een glazen huis woont" is dat wel heel kortzichtig en naief?
Denk dat je het hier wel goed samenvat ja.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:13 schreef Breekfast het volgende:
Als Oekraïne die Wildberrie magazijnen niet had aangevallen dan had Poetin ook geen aanleiding gehad om in 2022 Oekraïne binnen te vallen. Of haal ik nu iets door elkaar qua volgordelijkheid? Hmm.
Wil je alsjeblieft eens opzoeken hoeveel aanvallen Odessa heeft verwerkt voor deze 40 dagen durende operatie? Ik snap gewoon totaal niet hoe mensen erbij komen dat nu ineens Rusland heeft ontdekt dat ze Odessa kunnen aanvallen na deze 40 dagen. Odessa wordt al 4 jaar elke dag aangevallen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:09 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het gaat niet om Wildberries. Het gaat over Budanov's plan die totaal backfired.
Over aanvallen op cargoships terwijl Odessa binnen bereik ligt van ongelimiteerd vuur. Over ballistische aanvallen terwijl je zelf geen patriots meer hebt.
Die oneliner was meer een reactie op de briljante post van Extec. Niet onnauwkeurig though.
Nawfal wordt weer lekker betaald, vroeger maakte hij nog we leens posts zowel pro als anti oekraine. Tis nu alleen maar pro ruslandquote:
Hier een voorbeeldje uit 2024:quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:09 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het gaat niet om Wildberries. Het gaat over Budanov's plan die totaal backfired.
Over aanvallen op cargoships terwijl Odessa binnen bereik ligt van ongelimiteerd vuur. Over ballistische aanvallen terwijl je zelf geen patriots meer hebt.
Die oneliner was meer een reactie op de briljante post van Extec. Niet onnauwkeurig though.
rusland doet het al heel, heel lang. Dus elke keer dat jij iets zegt in de richting van "Ja, maar Oekraïne maakt het er zelf naar want ze doen x", praat je voor rusland.quote:Three of the most recent documented attacks by HRMMU struck different seaports, reportedly causing damage to civilian vessels
But why?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:29 schreef skysherrif het volgende:
Vrij imposant van de Russen.
Ergens tussen het achterland en het front in hebben ze tientallen logistieke voertuigen diep ingegraven, hier in beeld gebracht door een Oekraiense drone.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bron: https://t.me/marmuletik/52074
Deze plannen stammen al uit 2023. Met name uit de koker van Budanov, zie:quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:22 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Wil je alsjeblieft eens opzoeken hoeveel aanvallen Odessa heeft verwerkt voor deze 40 dagen durende operatie? Ik snap gewoon totaal niet hoe mensen erbij komen dat nu ineens Rusland heeft ontdekt dat ze Odessa kunnen aanvallen na deze 40 dagen. Odessa wordt al 4 jaar elke dag aangevallen.
Overigens snap ik even Budanov niet in deze, dat is de stafchef van Zelensky wat heeft die hier mee te maken. Maar kan zijn dat ik iets heb gemist?
Dus omdat Oekraïne sinds 2023 dergelijke plannen had is het voor Rusland gerechtvaardigd om als reactie daarop vanaf het begin van de oorlog Odessa te bombarderen?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:31 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Deze plannen stammen al uit 2023. Met name uit de koker van Budanov, zie:
https://www.google.com/am(...)/story%3fid=96127220
Toen had Oekraïne de middelen nog niet. Op zich is het idee helder en logisch; economische doelen en militaire productie achter het front.
Nu hebben ze natuurlijk drones in grote hoeveelheden en flamingo's.
Ik kan dat artikel niet zo goed linken aan deze 40 dagen durende operatie of de afgelopen maanden. Dit artikel is uit jan 2023 toen lange afstand drones van beide kanten nog in hun kinderschoenen stond. Ondertussen is Oekraine al jaren heel diep aan het striken in Rusland. Sowieso heb ik geen enorme verandering van modus operandi gezien in de afgelopen 2 maanden. Op de grote zwarte zee/azov zee campagne na.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:31 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
https://www.google.com/am(...)/story%3fid=96127220
Toen had Oekraïne de middelen nog niet. Op zich is het idee helder en logisch; economische doelen en militaire productie achter het front.
Nu hebben ze natuurlijk drones in grote hoeveelheden en flamingo's.
quote:Early this year, Ukrainian officials came to President Volodymyr Zelensky with a risky plan to end the war with Russia. It would require expanding their bombing campaign to include a set of targets
and a class of weapons they had long avoided. In addition to Ukraine's ongoing strikes against Russian military bases, oil refineries, supply lines, and logistics hubs, the officials wanted to launch waves of Al-enabled drones at Moscow's airports, hoping to stop international carriers from flying in and out of the Russian capital”
When officials presented the plan to Zelensky this winter, he expressed strong reservations, one of the sources said. He worried that it could be seen as “piracy” if the drones hit a civilian airliner in Moscow, especially if the strikes killed or injured passengers, airport staff, or members of the flight crew. But in his desperation to find a Russian pressure point that could restart the peace process, Zelensky allowed preparations for the strikes to continue for several months this spring and early summer,
by the middle of spring, the plan to force a more permanent shutdown of Moscow’s airports had advanced far enough to receive a code name: M&Ms, a reference to the many small, cheap, and nearly identical drones that the mission would require. To overwhelm Russian air defenses, the operation would need to send as many as 1,000 drones a night to airports in and around Moscow, said one of the sources familiar with it.
Planning for the operation was halted in July, when Zelensky abruptly fired its mastermind, Defense Minister Mykhailo Fedorov.
Fedorov had worked on the plan for most of this year, keeping it a secret even from some of his closest aides.
One of the sources familiar with the plan expressed hope that the new defense minister would carry it forward. “We will try. Technically it’s possible,” the source said. “You can revive this project with a new team, but it would take, in my view, around three months.”
Zelensky raised concerns about unintended targets being struck when it came to the plan to attack Moscow’s airports, one of the sources familiar with these conversations told me. The officials behind the plan offered work-arounds, the source said. They suggested, for example, that Ukraine would warn civilian airlines to avoid Russian airports and evacuate their planes before the swarm of Ukrainian drones arrived. “If they say to themselves, You know what, it’s getting too risky. Why even continue flying there?” the source said. “
Het lieve Rusland doet nu pas zijn handschoenen uit.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:13 schreef Breekfast het volgende:
Als Oekraïne die Wildberrie magazijnen niet had aangevallen dan had Poetin ook geen aanleiding gehad om in 2022 Oekraïne binnen te vallen. Of haal ik nu iets door elkaar qua volgordelijkheid? Hmm.
Welk gedeelte is precies "backfired" dan?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:31 schreef inslagenreuring het volgende:
Dit wordt wel een beetje vermoeiend hoor. Dit is een conclusie van Chat:quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:26 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Hier een voorbeeldje uit 2024:
https://ukraine.ohchr.org(...)hly-Casualty-Numbers
[..]
rusland doet het al heel, heel lang. Dus elke keer dat jij iets zegt in de richting van "Ja, maar Oekraïne maakt het er zelf naar want ze doen x", praat je voor rusland.
Ja, hou dan ook op.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:39 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dit wordt wel een beetje vermoeiend hoor.
Nee. Ik zal het even simpel voor je houden: het is misschien niet zo slim om grootschalige drone- en raketcampganes af te kondigen als je eigen AA verzadigd is.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus omdat Oekraïne sinds 2023 dergelijke plannen had is het voor Rusland gerechtvaardigd om als reactie daarop vanaf het begin van de oorlog Odessa te bombarderen?
Begrijp ik dat goed?
Als je vergelding wil, dan bombardeer je ook ziekenhuizen en oude historische gebouwen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:39 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dit wordt wel een beetje vermoeiend hoor. Dit is een conclusie van Chat:
er is geen goede basis om te zeggen dat alle Oekraïense langeafstandaanvallen simpelweg vergeldingen waren voor Russische aanvallen op Kyiv. Wel zie je vanaf 2023 een steeds sterkere wederzijdse escalatiedynamiek, waarbij de aanval op het achterland zelf een belangrijk onderdeel van de oorlogvoering wordt. En in juni 2025 is er een uitzonderlijk duidelijk voorbeeld van een directe Russische vergeldingsactie.
Het werpt ook een ander licht op je eerste vraag. De plannen van februari 2023 waren niet zomaar een theoretische uitspraak van Budanov. Volgens de gelekte Amerikaanse inlichtingen was er een concrete operationele voorbereiding voor aanvallen diep in Rusland. Tegelijkertijd blijkt uit hetzelfde materiaal dat Washington bang was voor een escalatiespiraal: Oekraïne zou Rusland diep kunnen raken → Rusland zou harder terugslaan → de oorlog zou kunnen escaleren.
Eigen inbreng: ik zeg dus niet dat Rusland niet de agressor is, of zaken anders niet zou hebben gedaan.
Ik constateer slechts de escalatiespiraal waar Washington in 2023 al voor gewaarschuwd heeft. En Waarom Oekraïne deze aanvallen heeft uitgesteld.
Ja, ik weet wat backfire betekent. Daarom koos ik dat woord ook.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:38 schreef ExTec het volgende:
[..]
Welk gedeelte is precies "backfired" dan?
Ik ga er namelijk niet vanuit dat oekraine echt dacht dat het geen repercussies zou hebben, ga er ook niet vanuit dat ze dachten dat rus zich binnen een week wel terug zou trekken.
"Backfired" is als iets tegenovergestelde gevolgen heeft als verwacht, of een reactie had die je niet aan zag komen.
Lijkt geen sprake van.
Doel lijkt een zekere mate van ontwrichting van de rus mij, en dat lijkt het vooralsnog prima te doen.
Het idee was ook niet slecht. Alleen de uitvoering is niet ideaal geweest. Ze hadden het moeten concentreren op bepaalde doelen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:46 schreef Adames het volgende:
[..]
Als je vergelding wil, dan bombardeer je ook ziekenhuizen en oude historische gebouwen.
Of verkracht je complete dorpen.
Heeft vaak weinig zin om een oorlog te laten stoppen.
Oekraine is op zoek naar zware economische schade om de oorlogsmachine binnen Rusland te raken. Dat wil wel helpen.
Volgens mij is dat rus nu eerst schijtgoedkoop olie verkoopt aan zoiets als india en daarna marktconform een hoeveelheid geraffineerde brandstoffen terugkoopt niet een 'bug' maar juist een "feature"?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:47 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ja, ik weet wat backfire betekent. Daarom koos ik dat woord ook.
Een voorbeeld: de Russen hebben nu betere luchtverdediging, raffinagecapaciteit buiten Rusland, zijn bezig de vloot te voorzien van anti-drone mechanismen, hebben de ballistische en drone campagnes opgevoerd, enorm veel magazijnen opgeblazen, alle brandstofpunten binnen 20 km van het front opgeblazen.
Als reactie.
En zo kan ik eigenlijk nog wel even doorgaan.
Oek lijkt de doelstellingen die ze zichzelf gezet hebben prima te halen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:38 schreef ExTec het volgende:
ga er ook niet vanuit dat ze dachten dat rus zich binnen een week wel terug zou trekken.
Afzwaaier.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:56 schreef skysherrif het volgende:
ZE HEBBEN DEZE LOCATIE ZOJUIST GEDOUBLETAPPED
Ik fantaseer helemaal niets. Ik heb letterlijk doelen geciteerd die ik zelf niet bedacht heb. Dus zeg dan dat je het onredelijk vindt dat ik Oekraïne langs hun eigen opgestelde doelstellingen leg. Dan heb je een eerlijke discussie.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:58 schreef ExTec het volgende:
[..]
Volgens mij is dat rus nu eerst schijtgoedkoop olie verkoopt aan zoiets als india en daarna marktconform een hoeveelheid geraffineerde brandstoffen terugkoopt niet een 'bug' maar juist een "feature"?
Wat overigens een druppel op een gloeiende plaat is. Vandaag weer zat filmpjes van rijen in moskou, maar gelukkig hebben ze "raffinage capaciteit buiten rusland".
En denk dat zoiets als anti-drone mechanisme op schepen niet "een reactie" is op een campagne van ongeveer 1 maandwant meestal zijn de lead times voor nieuw materiel wat langer dan een maand.
Ik zal het nog een keer zeggen he:
[..]
Oek lijkt de doelstellingen die ze zichzelf gezet hebben prima te halen.
Allicht als we het over de doelstellingen die jij erbij fantaseert hebben, het e.e.a. ge-"backfired" is, maar dat waren zover zichtbaar niet hun doelstellingen.
Backfire =! dat rus iets terugdoet. Niemand had verwacht dat rus binnen hun mogelijkheden niks zou doen.
Ik verwacht niet dat Rusland afhankelijk is van nieuwssites om dit soort informatie te vergaren.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:44 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Nee. Ik zal het even simpel voor je houden: het is misschien niet zo slim om grootschalige drone- en raketcampganes af te kondigen als je eigen AA verzadigd is.
Het influencen is ze prima gelukt. Weliswaar niet tot gewenste uitkomst, maar da's opzich niet bijzonder. Tenzij je als ware je een autist (als ware, he?) net gaat doen alsof alle acties zinloos zijn, tot die ene magische handeling het conflict beslecht. Dan zou je voorbij gaan aan dat beeindigen van conflicten doorgaans het gevolg is van vele handelingen en vele factoren, en zelden tot nooit van een 1 opzichzelf staande actie.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:07 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ik fantaseer helemaal niets. Ik heb letterlijk doelen geciteerd die ik zelf niet bedacht heb. Dus zeg dan dat je het onredelijk vindt dat ik Oekraïne langs hun eigen opgestelde doelstellingen leg. Dan heb je een eerlijke discussie.
Zelensky: “I approved a 40-day operation by the Service to influence the aggressor state in order to press for an end to the war.”
Er zijn in juli meer dan 200 -totaal onbeschermde- shadowfleet tankers geraakt. In de zee van Azov en zwarte zee.
Volgens mij is het niet zo vergezocht om het als 'reactie' te typeren dat deze nu van anti-drone netten en machinegeweren worden voorzien.
Net zoals vele mobile fireteams langs logistieke knooppunten.
quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:58 schreef ExTec het volgende:
Backfire =! dat rus iets terugdoet. Niemand had verwacht dat rus binnen hun mogelijkheden niks zou doen.
Vooral blijven doen alsof je er geen hol van snapt. Moet je trots op zijn dat zoiets je forte is.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:12 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik verwacht niet dat Rusland afhankelijk is van nieuwssites om dit soort informatie te vergaren.
Ja, aan de lopende band vrachtwagens opgeblazen. Volgens OSINT zijn dat er zo'n ruim 300 geweest. Werkelijke schattingen gaan naar de 180-200 van mei tot augustus terwijl er dagelijks zo'n 1200 vrachtwagens langs reden.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:15 schreef ExTec het volgende:
[..]
Het influencen is ze prima gelukt. Weliswaar niet tot gewenste uitkomst, maar da's opzich niet bijzonder. Tenzij je als ware je een autist (als ware, he?) net gaat doen alsof alle acties zinloos zijn, tot die ene magische handeling het conflict beslecht. Dan zou je voorbij gaan aan dat beeindigen van conflicten doorgaans het gevolg is van vele handelingen en vele factoren, en zelden tot nooit van een 1 opzichzelf staande actie.
En van je mooie "mobile fireteams" zijn ook filmpjes te vinden, met name hoe ze opgeblazen worden door drones.
En vanzelfsprekend zijn die mobiele fireteams een reactie op dat oek op de landbridge aan de lopende band vrachtwagens opblaast. Maar:
[..]
Helder, maar waar zit dat "backfire'en" nou precies in dan?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:26 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ja, aan de lopende band vrachtwagens opgeblazen. Volgens OSINT zijn dat er zo'n ruim 300 geweest. Werkelijke schattingen gaan naar de 180-200 van mei tot augustus terwijl er dagelijks zo'n 1200 vrachtwagens langs reden.
Uiteraard heb je ook schrikeffect en risicomijdend gedrag maar de totale effecten zijn totaal overdreven.
De brandstoftekorten op de Krim waren vooral toe te schrijven aan 2 grote opslagen die waren vernietigd met drones.
Waar de prijzen nu alweer aanzienlijk lager zijn dan in juli en tekorten verder afnemen.
En natuurlijk worden die teams geraakt, het is een gewapend conflict.
Ja, dan ga je mij maar op de persoon aanvallen...quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:16 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Vooral blijven doen alsof je er geen hol van snapt. Moet je trots op zijn dat zoiets je forte is.
Tijd dat Oekraine ook zorgt voor afzwaaiers op winkelcentra, en nog een afzwaaier wanneer hulpdiensten daar aan het werk zijn.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:20 schreef MaxMark het volgende:
Bovenstaande discussie leidt erg af van wat er zojuist gebeurd is weer. Hier de dubbeltap te zien:
[ x ]
Rusland heeft in de zomer van 2026 meer dan 200 Oekraïense benzinestations aangevallen. Dit werd expliciet gezien als vergelding voor Oekraïense aanvallen op Russische olie-infrastructuur.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:29 schreef ExTec het volgende:
[..]
Helder, maar waar zit dat "backfire'en" nou precies in dan?
Rat gevondenquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:44 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Rusland heeft in de zomer van 2026 meer dan 200 Oekraïense benzinestations aangevallen. Dit werd expliciet gezien als vergelding voor Oekraïense aanvallen op Russische olie-infrastructuur.
https://www.ft.com/conten(...)4b141?syn-25a6b1a6=1
https://www.upstreamonlin(...)n-attack/2-1-2013781
En dit is het topje van de ijsberg.
Aanvallen op energiebedrijven opgeschaald:
https://apnews.com/articl(...)bc0508b8365d62e0d436
En ook ballistische aanvallen op steden. En aanvallen op Odessa zijn wel degelijk opgeschaald na de recente campagne.
Kijk. Ik snap ook dat Oekraïne wat moet doen. Maar deze weg leidt volgens mij alleen maar naar meer ellende. Getuige ook weer de vreselijke afbeeldingen die we nu zien.
Jij moet ff kappen met je cheapshots. Ik heb het over operationele gevolgen, dat jij dit in het water gooit typeert jou als rat.quote:
Goh, misschien is Oekraine gewoon aan het kijken hoe ze de Russen wat kunnen belemmeren in haar oorlogsvoering want de raketten en drones blijven toch wel vliegen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:44 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Rusland heeft in de zomer van 2026 meer dan 200 Oekraïense benzinestations aangevallen. Dit werd expliciet gezien als vergelding voor Oekraïense aanvallen op Russische olie-infrastructuur.
https://www.ft.com/conten(...)4b141?syn-25a6b1a6=1
https://www.upstreamonlin(...)n-attack/2-1-2013781
En dit is het topje van de ijsberg.
Aanvallen op energiebedrijven opgeschaald:
https://apnews.com/articl(...)bc0508b8365d62e0d436
En ook ballistische aanvallen op steden. En aanvallen op Odessa zijn wel degelijk opgeschaald na de recente campagne.
Kijk. Ik snap ook dat Oekraïne wat moet doen. Maar deze weg leidt volgens mij alleen maar naar meer ellende. Getuige ook weer de vreselijke afbeeldingen die we nu zien.
Wat had je dan verwacht als antwoord op dit soort 'slimme vragen'?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:41 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, dan ga je mij maar op de persoon aanvallen...
quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 15:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus omdat Oekraïne sinds 2023 dergelijke plannen had is het voor Rusland gerechtvaardigd om als reactie daarop vanaf het begin van de oorlog Odessa te bombarderen?
Begrijp ik dat goed?
Nee, dit soort shit gebeurt al jaren.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:44 schreef inslagenreuring het volgende:
Getuige ook weer de vreselijke afbeeldingen die we nu zien.
Ja prima. Ik hoop niet dat de Oekraïense legerleiding deze mentaliteit ook hanteert. Dat leer je namelijk helemaal niets.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:48 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Goh, misschien is Oekraine gewoon aan het kijken hoe ze de Russen wat kunnen belemmeren in haar oorlogsvoering want de raketten en drones blijven toch wel vliegen.
De Russen nemen bepaalde tactieken van de Oekraïners over als de situatie daar naar is. Zo ook met die drones, die vliegen sowieso wel en als er geen pomp was geraakt was het wel een flat ingevlogen o.i.d.
https://mod.gov.ua/en/contact-usquote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:49 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ja prima. Ik hoop niet dat de Oekraïense legerleiding deze mentaliteit ook hanteert. Dat leer je namelijk helemaal niets.
Ik moet helemaal niets als jij zegt dat Oekraiense aanvallen alleen maar naar meer ellende leiden, zoals op klaarlichte dag winkelcentra bombarderen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:47 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Jij moet ff kappen met je cheapshots. Ik heb het over operationele gevolgen, dat jij dit in het water gooit typeert jou als rat.
Ik denk dat verlamd door angst, of rus nog wat harder civiele doelen aan gaat vallen, maar niks doen hem ook niet gaat worden.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:49 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ja prima. Ik hoop niet dat de Oekraïense legerleiding deze mentaliteit ook hanteert. Dat leer je namelijk helemaal niets.
Het was gelijk al duidelijk wat je wilde aansmeren. Daarom reageerde ik ook niet.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:51 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Ik moet helemaal niets als jij zegt dat Oekraiense aanvallen alleen maar naar meer ellende leiden, zoals op klaarlichte dag winkelcentra bombarderen.
Je zegt het toch echt zelf?quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:53 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het was gelijk al duidelijk wat je wilde aansmeren. Daarom reageerde ik ook niet.
Stop daar gewoon mee.
Je bestaat het om wat net gebeurt is als gevolg op te dissen van wat oek doet.quote:Op vrijdag 21 augustus 2026 16:53 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het was gelijk al duidelijk wat je wilde aansmeren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |