SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je wapens levert ben je geen valide doel?quote:Op zondag 19 juli 2026 15:44 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus iedereen die bv. meewerkt aan het DroneAid Collective is ook een valide militair doel? Dat is wat je nu zegt?
nou als je wel eens in Afrika komt dan zou je weten dat ze allemaal bij voorkeur naar de USA willen en als tweede keus de EUquote:Op zondag 19 juli 2026 15:41 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nope.
Laat de VS eens ophouden vluchtelingenstromen op gang te brengen.
appartementen complexen opblazen heeft geen zin , zinloos , veel puin en 8 dodenquote:Op zondag 19 juli 2026 13:35 schreef ExTec het volgende:
[..]
Zie links en rechts ook al geluiden bij oekkies die idd ronduit zeggen dat er maar ook appartementencomplexen in rus opgeblazen moeten worden.
Te vinden op Aliexpress:quote:Op zondag 19 juli 2026 15:47 schreef ExTec het volgende:
[..]
Als je wapens levert ben je geen valide doel?
Als je de financiering erbij trekt, trek je het wel extreem ruim op. Want bij natiestaten wordt wapentuig betaald door de belastingbetaler -> elke belastingbetaler is doel.
Da's extreem. Maar ga jij met een pick up vol drones naar oek, ben je in mijn optiek gewoon een doel.
quote:Avilsailx Drone Glasvezel Spoel 5km-50km Anti-Interferentie, Stabiele Video Transmissie, G657A2 Slijtvast & Scheurbestendig
Vraag het ze.quote:Op zondag 19 juli 2026 15:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
En wat is de tijd voor een Oekraïnsche soldaat?
Drones die dat gebruiken kun je met goed fatsoen eigenlijk geen eens civiel noemen:quote:Op zondag 19 juli 2026 16:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Te vinden op Aliexpress:
[..]
[ afbeelding ]
quote:Yes, you can buy complete, ready-to-fly fiber optic drones today, though you will not find them at standard consumer retail stores like Best Buy or Amazon.
Because this technology emerged directly from recent electronic warfare requirements, the market is divided between specialized tactical defense sites and commercial FPV webstores.
Ben ik met je eens hoor. En toch kan dat soort spul gekocht worden op Aliexpress, Alibaba, Amazon en noem ze maar op... Dus om op basis van het assortiment te zeggen dat het een valide militair doel is vind ik persoonlijk wel erg ver gaan.quote:Op zondag 19 juli 2026 16:19 schreef ExTec het volgende:
Drones die dat gebruiken kun je met goed fatsoen eigenlijk geen eens civiel noemen:
En de VS.quote:Op zondag 19 juli 2026 15:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik dacht dat Rusland en Iran dat willen. Die schijnbaar achter veel migratiegolven zitten via proxys inmenging en terrorisme.
En de VS probeert de EU te destabiliseren door anti EU partijen te steunen.quote:Juist de ophitsing van Europeanen tegen de VS is wat vijanden willen.
tij dat de EU zonder de US verder gaat, geen probleemquote:Op zondag 19 juli 2026 16:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
En de VS.
[..]
En de VS probeert de EU te destabiliseren door anti EU partijen te steunen.
Daarmee schaart de VS zich tot onze vijand, ipv bondgenoot.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Geen brandstof, geen oogst, geen aardappelen, geen wodka, revolutie.
ze kunnen moeilijk verkondigen dat Putin eene idioot is, dat is wel zo maar dat kun je niet zeggen , in de USA kun je nog wel zeggen dat Trump mesjokke is, nog welquote:Op zondag 19 juli 2026 17:01 schreef vul_maar_in het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Deze lui zijn echt Knettergek.
Edit: stomme titel, maar de clips van de TV zijn echt bizar.
Nee ik bedoel die mafkezen in de studio met hun smerige retoriekquote:Op zondag 19 juli 2026 17:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ze kunnen moeilijk verkondigen dat Putin eene idioot is, dat is wel zo maar dat kun je niet zeggen , in de USA kun je nog wel zeggen dat Trump mesjokke is, nog wel
als ik hier 100 keer post dat Rob Jetten ene dwaas is dan zal er niemand boos worden
Maar in Ruzzia is zulk gedrag niet verstandig
Sololslof is gekke kontenlikker en hij weet het zelf, was ie maar weer terug in zijn villa in Italië met zijn Milanese maatpakken en zijn Ferrariquote:Op zondag 19 juli 2026 17:36 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Nee ik bedoel die mafkezen in de studio met hun smerige retoriek
I know. Maar het is gewoon eng om ze te horen pratenquote:Op zondag 19 juli 2026 17:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Sololslof is gekke kontenlikker en hij weet het zelf, was ie maar weer terug in zijn villa in Italië met zijn maatpakken en zijn Ferrari
Soloslof praat vloeiend Italiaans he
The Techno Fascist KARP said without AI , Russia would have wonquote:Op zondag 19 juli 2026 17:54 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
I know. Maar het is gewoon eng om ze te horen praten
Ik denk dat juist deze denkwijze/retoriek killing is.quote:Op zondag 19 juli 2026 16:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
En de VS.
[..]
En de VS probeert de EU te destabiliseren door anti EU partijen te steunen.
Daarmee schaart de VS zich tot onze vijand, ipv bondgenoot.
Domste wat je kunt doen.quote:Op zondag 19 juli 2026 16:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
tij dat de EU zonder de US verder gaat, geen probleem
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-veel-verder-vooruitquote:Op zondag 19 juli 2026 18:18 schreef vul_maar_in het volgende:
Vs kan je momenteel helemaal niks mee. over 2 jaar maar weer eens kijken hoe de red white en blue erbij hangt.
En voor wie zegt, de Amerikanen moeten wachten op de EU. Nee die laten zich niet graag overlopen door Chinaquote:. Zo zegt de directeur van EIT RawMaterials dat de EU een voorbeeld zou moeten nemen aan de Amerikaanse aanpak: 'Terwijl we praten, wordt de volgende waardeketen overgenomen door de Amerikanen.'
Ik zeg niet we er vijanden mee moeten maken die gasten zijn niet te verslaan. Maar even pas op de plaats en lekker zelf investeren lijkt me beter.quote:Op zondag 19 juli 2026 18:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-veel-verder-vooruit
Moet dit je vriend zijn of je vijand?
Kies maar als je massaal aangevallen wordt
Dan moet je dat artikel lezen, dat lukt niet door de traagheid van de EU.quote:Op zondag 19 juli 2026 18:21 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Ik zeg niet we er vijanden mee moeten maken die gasten zijn niet te verslaan. Maar even pas op de plaats en lekker zelf investeren lijkt me beter.
what else is new. maar niet beginnen is zeker geen optie.quote:Op zondag 19 juli 2026 18:23 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dan moet je dat artikel lezen, dat lukt niet door de traagheid van de EU
Weet ik, maar dat is niet wat de VS doet.quote:Op zondag 19 juli 2026 18:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik denk dat juist deze denkwijze/retoriek killing is.
En dat jij degene bent die in de bullshit trap stapt.
Een sterke EU//VS alliantie is wat we moeten hebben. Alleen dan zijn we mega sterk en machtig.
Dan zijn we het niet eens. De anti eu partijen waren juist aan de macht en de VS wil ook rechtse partijen zien en de nregering echte aanpak van remigratie.quote:Op zondag 19 juli 2026 18:31 schreef Wantie het volgende:
[..]
Weet ik, maar dat is niet wat de VS doet.
De VS steunt anti Europese partijen in Europa.
En dat is niet sinds Trump.
De Republikeinen stonden ook te juichen bij de Brexit.
Daarmee was ook een stuk macht van de EU gebroken.
Laat ze eerst maar eens ophouden met dat smijten met tarieven en oorlogje voeren waar het niet nodig is. Waren prima bondgenoten maar nu is er even geen land mee te bezeilen.quote:Op zondag 19 juli 2026 18:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dan zijn we het niet eens. De anti eu partijen waren juist aan de macht en de VS wil ook rechtse partijen zien en de nregering echte aanpak van remigratie.
De enige andere optie is dat dit te lang doorsluimert en we straks weer gaskamers bouwen net als vroeger met de Joden maar dan voor Moslims.
Dat zien mensen van mijlenver aankomen en dan moet de VS weer ingrijpen omdat er eoa ultra gek de dienst gaat willen uitmaken.
Je kunt niet afwenden van wat de VS gedaan heeft voor Europa tijdens WW2 en ik denk oprecht dat ze dat willen voorkomen nu.
Een tarieven strijd is gewoon normaal tussen economische grootmachten. Is van alle tijden, alleen nu wordt er zo panisch over gedaan.quote:Op zondag 19 juli 2026 18:45 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Laat ze eerst maar eens ophouden met dat smijten met tarieven en oorlogje voeren waar het niet nodig is. Waren prima bondgenoten maar nu is er even geen land mee te bezeilen.
Mwoah ik zeg niet dat tarieven geen doel dienen maar dit is gewoon pure willekeur om waar meneer nu weer boos over is.quote:Op zondag 19 juli 2026 18:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Een tarieven strijd is gewoon normaal tussen economische grootmachten. Is van alle tijden, alleen nu wordt er zo panisch over gedaan.
Dit is toch wel bijzonder hoor.quote:Op zondag 19 juli 2026 18:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Een tarieven strijd is gewoon normaal tussen economische grootmachten. Is van alle tijden, alleen nu wordt er zo panisch over gedaan.
Its Just business .
https://www.thebarentsobs(...)winter-crisis/454168quote:"On the brink of emergency": Arkhangelsk seeks Moscow bailout to avoid winter crisis
Lawmakers from the ruling United Russia party in the north Russian Arkhangelsk region have appealed to the federal government for emergency financial assistance, acknowledging that the regional budget lacks the funds needed to keep residents warm through the winter. They warn that fuel deliveries to remote Arctic settlements are falling behind schedule and that parts of the region face the risk of a major technological emergency.
[...]
Officials say they cannot currently guarantee the delivery of the required 21,000 tonnes of coal and 12,000 tonnes of diesel fuel to isolated districts of Arkhangelsk region. If sea ice forms before the fuel arrives, local boiler houses could be forced to shut down.
Elke week een ander tarief schreeuwen en dan weer terug trekken is niet van alle tijden.quote:Op zondag 19 juli 2026 18:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Its Just business .
Nee, we moeten ons niet in de volgende oorlog in het MO laten slepen omdat de VS zo graag vijanden wil hebben.quote:En Iran? Ik zie graag de EU zij aan zij er vol in gaan samen met de VS om strijd te leveren aan onze gemeenschappelijke vijanden.
Dat verbroedert en versterkt ons.
Alleen ubermongool Trump speelt het spel niet goed.
Nee dat levert niets opquote:Op zondag 19 juli 2026 11:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zou Rusland het op enig moment aandurven als de oorlog voor haar ongunstig verloopt om bijvoorbeeld een fabriek in pak'm beet Nederland, Duitsland of Frankrijk uit te schakelen?
quote:The West is superior and must always win.
This is how Palantir views the world
Military AI software Data company Palantir is one of the most influential, secretive, and controversial companies in the world.
NRC visited the office in London.
What is the worldview of the Palantirians?
We gaan Oekraine niet bij de NATO brengenquote:Op zondag 19 juli 2026 12:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Absoluut wel! Want anders had Rusland allang een logistieke lijn in Polen aangevallen. Als dit niet zo is dan kun je de NAVO wel opheffen. Dan hoeven we ook niet te vechten om Oekraine bij de NAVO te krijgen.
Aan Karp heb je ook een goede. Die geniet van zijn werk.quote:Op zondag 19 juli 2026 19:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee dat levert niets op
Dat heeft geen enkele zin
Palantir is degene die de doelen aanwijst met behulp van de Palantir spionage satellieten en met AI de strategie bepaald om Ruzzia aan de bedelstaf te brengen
Karp is de AI generaal van Oekraine
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Karp haat de domme dictator Poetin enormquote:Op zondag 19 juli 2026 20:07 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Aan Karp heb je ook een goede. Die geniet van zijn werk.
Of het afluisteren van de telefoon van Merkel, of het voorliegen van de Europese leiders mbt de oorlog in Irak, of het uitvoeren van martelvluchten via Europese vliegvelden... Maar Europa laat zich graag in de luren leggen. Wat dat betreft zijn het wel übercucks, onze leiders.quote:Op zondag 19 juli 2026 18:31 schreef Wantie het volgende:
[..]
Weet ik, maar dat is niet wat de VS doet.
De VS steunt anti Europese partijen in Europa.
En dat is niet sinds Trump.
De Republikeinen stonden ook te juichen bij de Brexit.
Daarmee was ook een stuk macht van de EU gebroken.
Ze laten dat soort shit ook over hun kant gaan als rus het flikt, dus waar heb je het over.quote:Op zondag 19 juli 2026 20:16 schreef LXIV het volgende:
Ik bedoel: Je denkt toch niet dat de USA het geaccepteerd had wanneer bv Frankrijk de president een afluisterbare telefoon in handen had gespeeld en dat ze dan enkel wat schaapachtig hadden gelachen en het liefst hadden gehad dat het nooit was uitgekomen? Die hadden gewoon een punitieve actie ondernomen, die laten echt niet met zich sollen.
afluisteren is zo 1976quote:Op zondag 19 juli 2026 20:16 schreef LXIV het volgende:
Ik bedoel: Je denkt toch niet dat de USA het geaccepteerd had wanneer bv Frankrijk de president een afluisterbare telefoon in handen had gespeeld en dat ze dan enkel wat schaapachtig hadden gelachen en het liefst hadden gehad dat het nooit was uitgekomen? Die hadden gewoon een punitieve actie ondernomen, die laten echt niet met zich sollen.
Dat denk ik juist nietquote:Op zondag 19 juli 2026 20:40 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ze laten dat soort shit ook over hun kant gaan als rus het flikt, dus waar heb je het over.
Niks meegekregen van het beinvloeden van verkiezingen?quote:
Ene kant begrijpelijk, andere kant zit bijna alle Europese Navo in de EU.quote:Op zondag 19 juli 2026 20:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
We gaan Oekraine niet bij de NATO brengen
Finland en Zweden zijn er al bij gekomen vanwege de angst voor die gestoorde Poetin
Een hele grote NATO familie maakt de eenheid niet sterker, de mogelijkheid van interne conflicten zal dan toenemen en dat is dodelijk voor het verbond
Naar mijn smaak zijn er al teveel bij , het risico op interne conflicten wordt te groot, NATO kan uit elkaar vallen he
Is niet waar, bijvoorbeeld Nigel Farage en de AFD.quote:Op zondag 19 juli 2026 18:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dan zijn we het niet eens. De anti eu partijen waren juist aan de macht en de VS wil ook rechtse partijen zien en de nregering echte aanpak van remigratie.
Hele debiele redenering.quote:De enige andere optie is dat dit te lang doorsluimert en we straks weer gaskamers bouwen net als vroeger met de Joden maar dan voor Moslims.
Nee, dit slaat totaal nergens meer op.quote:Dat zien mensen van mijlenver aankomen en dan moet de VS weer ingrijpen omdat er eoa ultra gek de dienst gaat willen uitmaken.
Je kunt niet afwenden van wat de VS gedaan heeft voor Europa tijdens WW2 en ik denk oprecht dat ze dat willen voorkomen nu.
Nee, de VS wil geen Europees machtsblok die met hun concurreert.quote:Linkse partijen in Nl, Du, Fr en vooral Spanje zijn pas de echte gevaren die willens en wetens steeds meer nieuw vlees binnenhalen die straks als het slecht afloopt allemaal vermoord worden.
Nee, helemaal niet.quote:Op zondag 19 juli 2026 20:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Of het afluisteren van de telefoon van Merkel, of het voorliegen van de Europese leiders mbt de oorlog in Irak, of het uitvoeren van martelvluchten via Europese vliegvelden... Maar Europa laat zich graag in de luren leggen. Wat dat betreft zijn het wel übercucks, onze leiders.
De Duitsers hebben het gewoon geslikt. Verder niks. Denk je dat de Chinezen of Amerikanen zoiets gewoon zouden slikken?quote:Op zondag 19 juli 2026 22:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, helemaal niet.
Afgezien van wat Fokkers die in de kont van Trump kruipen dan.
We zien de EU steeds meer een eigen koers varen. Dat gaat niet op stel en sprong natuurlijk.
Wat dat betreft is het hier altijd erg zwartwit: of we zitten in de kont van Trump, of we gaan radicaal een andere kant op.
Exact ja.quote:Op zondag 19 juli 2026 23:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
De Duitsers hebben het gewoon geslikt. Verder niks. Denk je dat de Chinezen of Amerikanen zoiets gewoon zouden slikken?
Die gaan met atoombommen gooien?quote:Op zondag 19 juli 2026 23:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
De Duitsers hebben het gewoon geslikt. Verder niks. Denk je dat de Chinezen of Amerikanen zoiets gewoon zouden slikken?
Dat is een feit. Maar de telefoon van een bevriend staatshoofd hacken is next level.quote:Op zondag 19 juli 2026 23:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die gaan met atoombommen gooien?
Feit is dat iedereen bij iedereen spioneert.
Yup, maar wat verwacht je als represaille, dat Duitsland al het telefoonverkeer met de VS gaat blokkeren?quote:Op zondag 19 juli 2026 23:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is een feit. Maar de telefoon van een bevriend staatshoofd hacken is next level.
Totaal niet. Ze hebben de ambassadeur ontboden. Poeh poeh.quote:Op zondag 19 juli 2026 23:28 schreef Wantie het volgende:
[..]
Yup, maar wat verwacht je als represaille, dat Duitsland al het telefoonverkeer met de VS gaat blokkeren?
Duitsland heeft wel maatregelen tegen de VS genomen.
Zoals een verdrag afgedwongen waarin de VS beloofd dat nooit meer te doen.
Diplomatiek heeft Duitsland dit ook hoog gespeeld.
Duitsers kennen hun geschiedenis & verantwoordelijkheid.quote:Op zondag 19 juli 2026 23:44 schreef LXIV het volgende:
Van alle Europese cucks zijn de Duitsers de allergrootste cucks, en de Engelsen en Spanjaarden het minste (Oost-Europa buiten beschouwing gelaten)
Het verdrag is er inderdaad niet gekomen zie ik.quote:Op zondag 19 juli 2026 23:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Totaal niet. Ze hebben de ambassadeur ontboden. Poeh poeh.
En dat verdrag:
2. Poging tot een "No-Spy Agreement"
Duitsland probeerde met de Verenigde Staten een formeel akkoord te sluiten waarin beide landen zouden afzien van spionage tegen elkaar. De Amerikaanse regering wilde echter geen bindende overeenkomst sluiten, waardoor dit initiatief uiteindelijk mislukte. [osw.waw.pl], [straitstimes.com]
Van alle Europese cucks zijn de Duitsers de allergrootste cucks, en de Engelsen en Spanjaarden het minste (Oost-Europa buiten beschouwing gelaten)
Is ook een van de redenen waarom je voorbij retoriek moet kijken. Trump heeft voordeel gezien om retorisch anti-Ukraine te zijn, maar ondertussen bleef plantr en ook Musk intensief met Oekraine samenwerken. Ja, even met wat chaos, maar desalniettemin.quote:Op zondag 19 juli 2026 19:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee dat levert niets op
Dat heeft geen enkele zin
Palantir is degene die de doelen aanwijst met behulp van de Palantir spionage satellieten en met AI de strategie bepaald om Ruzzia aan de bedelstaf te brengen
Karp is de AI generaal van Oekraine
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die Fedorov en Karp die liggen elkaar wel , ik vermoed dat Oekraïne de defensie gaat opsplitsen met een AI deel
[ afbeelding ]
Spanje is zich aan het gedragen als een klein kind. Het zou in theorie goed zijn om samen met de VS op te trekken en het hun heel lastig te maken.quote:Op maandag 20 juli 2026 00:00 schreef ExTec het volgende:
Het "stoere spanje" kan het zich veroorloven om de VS de middelvinger te geven, simpelweg omdat de rest dat niet doet.
Als europa als block had gezegd: rot op met je vliegtuigen hadden we problemen met de VS van een hele andere orde van grootte.
Laat ze alle industrie in Iran maar mooi vlak gooien.. het laatste waar ze daar nu nog tijd voor hebben dankzij Trump is spullen naar rusland sturenquote:Op maandag 20 juli 2026 00:00 schreef ExTec het volgende:
Het "stoere spanje" kan het zich veroorloven om de VS de middelvinger te geven, simpelweg omdat de rest dat niet doet.
Als europa als block had gezegd: rot op met je vliegtuigen hadden we problemen met de VS van een hele andere orde van grootte.
Geopolitiek is vreemd. Je moet je eens verdiepen in bijvoorbeeld de spionage tussen Amerika en Israel. Als je puur daarop afgaat dan zou je denken dat moeten vijanden zijn. Maar nee, nergens is de samenwerking zo intensief.quote:Op zondag 19 juli 2026 23:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is een feit. Maar de telefoon van een bevriend staatshoofd hacken is next level.
Nee, Spanje voelt geen dreiging van Rusland en daardoor de noodzaak niet om overdreven in defensie te investeren.quote:Op maandag 20 juli 2026 00:19 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Spanje is zich aan het gedragen als een klein kind. Het zou in theorie goed zijn om samen met de VS op te trekken en het hun heel lastig te maken.
politiek heeft niets met business te doen, ja in Rusland is dat anders , maar in de USA staat dat los ven elkaarquote:Op maandag 20 juli 2026 00:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Is ook een van de redenen waarom je voorbij retoriek moet kijken. Trump heeft voordeel gezien om retorisch anti-Ukraine te zijn,
maar ondertussen bleef Palantir en ook Musk intensief met Oekraïne samenwerken.
Ja, even met wat chaos, maar desalniettemin.
In mijn optiek niet.quote:Op maandag 20 juli 2026 00:27 schreef Wantie het volgende:
Nee, Spanje voelt geen dreiging van Rusland en daardoor de noodzaak niet om overdreven in defensie te investeren.
En daarin hebben ze gelijk..
Dan moeten ze vrijwillig oprotten uit de NAVO.quote:Op maandag 20 juli 2026 00:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
Daar heeft Spanje geen boodschap aan.
En terecht.
Waarom?quote:Op maandag 20 juli 2026 00:51 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dan moeten ze vrijwillig oprotten uit de NAVO.
Ik moet je uitleggen waarom freeloaders onwenselijk zijn...?quote:Op maandag 20 juli 2026 01:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waarom?
Dat maakt de NAVO enkel zwakker en voor Spanje maakt het verder niet uit.
Het is geen freeloader.quote:Op maandag 20 juli 2026 01:03 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik moet je uitleggen waarom freeloaders onwenselijk zijn...?
Het goede nieuws is, deze Skala-soldaten leven nog. Ik dacht eerst dat de foto's van Syrskyi en Zelensky met AI erop waren gemonteerd. Dat blijkt niet zo te zijn.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 14:47 schreef skysherrif het volgende:
Skala soldaten maken een vlag video in het centrum van Konsta met fotos van Syrskyi en Zelensky![]()
In Spanje broeit ondergronds immer nog het kooltje van Guernica.quote:Op maandag 20 juli 2026 08:31 schreef Lospedrosa het volgende:
Spanje heeft een gevaarlijke extreem linkse regering, en doet vervelend.
Ook al met die immigranten vrijstellingen die heel de eu schaden
doet er niet toe toch , ik neem gelijk aan dat ie nog steeds een mobiel heeft en een Apple gebruiker verandert nooit van merkquote:
Volgens mij is die foto van Lavrov in 2022 al twintig keer voorbijgekomen hier.quote:Op maandag 20 juli 2026 08:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
doet er niet toe toch , ik neem gelijk aan dat ie nog steeds een mobiel heeft en een Apple gebruiker verandert nooit van merk
Dat kan goed , blijft een hele rake fotoquote:Op maandag 20 juli 2026 08:51 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Volgens mij is die foto van Lavrov in 2022 al twintig keer voorbijgekomen hier.
Spanje doet niet vervelend.quote:Op maandag 20 juli 2026 08:31 schreef Lospedrosa het volgende:
Spanje heeft een gevaarlijke extreem linkse regering, en doet vervelend.
Ook al met die immigranten vrijstellingen die heel de eu schaden
Spanje komt tegenover de bullebak op voor dat nieuwe islamitische jongetje in de klas, het zusje van Spanje gaat daar heel veel spijt van krijgen.quote:Op maandag 20 juli 2026 09:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Spanje doet niet vervelend.
Spanje loopt niet slaafs achter de VS aan. Dus moet Spanje gedemoniseerd worden.
Nee. Dat staat zeker niet los van elkaar. Verder is CIA heel erg politiek.quote:Op maandag 20 juli 2026 00:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
politiek heeft niets met business te doen, ja in Rusland is dat anders , maar in de USA staat dat los ven elkaar
Ze zijn onderdeel van de NATO, dus ze hebben per definitie daarin geen gelijk. Dan rotten ze toch op?quote:Op maandag 20 juli 2026 00:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, Spanje voelt geen dreiging van Rusland en daardoor de noodzaak niet om overdreven in defensie te investeren.
En daarin hebben ze gelijk..
Nee, ze zijn lid van de NAVO en hebben gewoon aan hun verplichtingen voldaan toen de VS zich aangevallen voelde.quote:Op maandag 20 juli 2026 09:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ze zijn onderdeel van de NATO, dus ze hebben per definitie daarin geen gelijk. Dan rotten ze toch op?
Nogmaals: je bent onderdeel van de nato. Dan doe je niet enkel 'mee' als je denkt dat je land direct in gevaar is.quote:Op maandag 20 juli 2026 09:42 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, ze zijn lid van de NAVO en hebben gewoon aan hun verplichtingen voldaan toen de VS zich aangevallen voelde.
Spanje heeft echter gelijk dat het geld wegsmijterij is om absurd veel geld uit te geven aan defensie vanwege een niet bestaande dreiging.
Wie gaat een invasie uitvoeren op Spaans grondgebied?
Marokko?
Ze doen gewoon mee en hebben onder andere 27.000 militairen ingezet toen de VS vond dat ze werden aangevallen.quote:Op maandag 20 juli 2026 09:47 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nogmaals: je bent onderdeel van de nato. Dan doe je niet enkel 'mee' als je denkt dat je land direct in gevaar is.
Ze doen mee, of rotten op. Klaar.
Dat schatten jij en ik niet erg realistisch in, maar dat is iets wat spanje van oudsher in haar achterhoofd houd. Denk aan de spaanse exclaves die aan marokko vast zitten.quote:Op maandag 20 juli 2026 09:42 schreef Wantie het volgende:
Wie gaat een invasie uitvoeren op Spaans grondgebied?
Marokko?
Investeren in defensie gaat niet om Rusland alleen. Het gaat om het creëren van weer een sterk Europa binnen de NATO.quote:Op maandag 20 juli 2026 09:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ze doen gewoon mee en hebben onder andere 27.000 militairen ingezet toen de VS vond dat ze werden aangevallen.
Het is alleen zinloos om geld over de balk te gooien ter verdediging van een invasie die er nooit zal komen.
Bovendien is de NAVO slechter af zonder Spanje dan andersom.
Als je je er niet in verdiept, dan zou je dat nooit geloven. Maar Marokko heeft best een leuk leger.quote:Op maandag 20 juli 2026 09:52 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat schatten jij en ik niet erg realistisch in, maar dat is iets wat spanje van oudsher in haar achterhoofd houd. Denk aan de spaanse exclaves die aan marokko vast zitten.
Daarvoor heeft Spanje de NAVO niet nodig.quote:Op maandag 20 juli 2026 09:52 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat schatten jij en ik niet erg realistisch in, maar dat is iets wat spanje van oudsher in haar achterhoofd houd. Denk aan de spaanse exclaves die aan marokko vast zitten.
Daar is de NAVO niet voor bedoeld.quote:Op maandag 20 juli 2026 09:53 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Investeren in defensie gaat niet om Rusland alleen. Het gaat om het creëren van weer een sterk Europa binnen de NATO.
Totaal niet.quote:Spanje is een blok aan het been.
Dus?quote:Door heel dwars te doen wat betreft die investeren, ongelooflijk anti-Israel te zijn (want een belangrijke bondgenoot is van meerdere NATO landen, vooral Amerika, Duitsland en Nederland).
We zijn het niet eens.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Daar is de NAVO niet voor bedoeld.
[..]
Totaal niet.
[..]
Dus?
De Navo is er niet om Pro Israël te zijn.
Logisch, jij wilt een NAVO waarbij Europese regeringsleiders in de kont van Trump kruipen.quote:
Jeetje. Niveautje.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:04 schreef Wantie het volgende:
[..]
Logisch, jij wilt een NAVO waarbij Europese regeringsleiders in de kont van Trump kruipen.
Ik niet.
Nee, vast niet.quote:
Zitten gewoon echte mensen achter een beeldscherm. Je mag gerust een beetje normaal doen.quote:
Dit.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:09 schreef theunderdog het volgende:
Ik hekel Trump, maar sta wel voor een sterke NATO. In die context kan Trump zijn retoriek voordelig zijn. Maar dan zie ik graag dat elk Europees land 'meedoet'. Dat is alles.
Rus doet de hele oorlog al niet anders.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:10 schreef Nebelwerfer het volgende:
Oekraïne begeeft zich steeds meer in grijs gebied met de aanvallen op distributiecentra en dat kan Rusland natuurlijk ook goed doen.
Maar dan wel op eigen voorwaarden. Die budget verhoging is uit de lucht gegrepen. Spanje zegt niet niets te willen doen.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:09 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zitten gewoon echte mensen achter een beeldscherm. Je mag gerust een beetje normaal doen.
Ik hekel Trump, maar sta wel voor een sterke NATO. In die context kan Trump zijn retoriek voordelig zijn. Maar dan zie ik graag dat elk Europees land 'meedoet'. Dat is alles.
Ik ben het ermee eens dat je niet perse aan het budget hoeft te houden. Maar ik vind de houding van Spanje vooral dat ze dwars liggen om het dwars liggen. Maja, dat is arbitrair, want misschien vind jij de houding van Spanje wel heel erg goed.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:13 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Maar dan wel op eigen voorwaarden. Die budget verhoging is uit de lucht gegrepen. Spanje zegt niet niets te willen doen.
Dat is geen reden om het ook te doen. Bovendien laat Oekraïne zien dat het werkt. Als Rusland de Oekraïense graanexport sloopt omdat het de oorlogseconomie helpt is dat een probleem.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:12 schreef ExTec het volgende:
[..]
Rus doet de hele oorlog al niet anders.
Geen reden, maar het werkt wel.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:15 schreef Nebelwerfer het volgende:
Dat is geen reden om het ook te doen. Bovendien laat Oekraïne zien dat het werkt.
Nooit?quote:Op maandag 20 juli 2026 10:15 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Dat is geen reden om het ook te doen. Bovendien laat Oekraïne zien dat het werkt. Als Rusland de Oekraïense graanexport sloopt omdat het de oorlogseconomie helpt is dat een probleem.
Het is relatief goedkoop scoren.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:15 schreef theunderdog het volgende:
Jij vindt Spanje niet een beetje 'ik ben 2 en ik zeg nee'?
Ja, zulke zaken ook inderdaad.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:18 schreef ExTec het volgende:
[..]
Het is relatief goedkoop scoren.
Makkelijk om tegen de VS te zeggen dat ze geen spaanse luchthavens mogen gebruiken omdat je immers weet dat ze dat toch wel kunnen in noordelijkere landen.
Stel je voor dat heel europa zegt, hey sanchez, jij mag voor heel europa beslissen.quote:
Het 2 jarige gevoel heb ik vooral bij Trump. Verder denk ik dat we binnen europa vooral concreet moeten maken welke kant we op willen en niet alles op het verhogen van budget moeten gooien.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:15 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik ben het ermee eens dat je niet perse aan het budget hoeft te houden. Maar ik vind de houding van Spanje vooral dat ze dwars liggen om het dwars liggen. Maja, dat is arbitrair, want misschien vind jij de houding van Spanje wel heel erg goed.
Gaat om het pragmatische pad voorwaarts. Niet om wie er gelijk heeft.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:23 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Spanje had wat Iran betreft ook gewoon gelijk.
Naja. Het is ook juist andersom. Amerika kan niet veel meer doen dan anti-Spanje retoriek, omdat om ze echt te straffen je heel de EU moet straffen. Ook Trump snapt dat de EU een grote essentiële markt is en blijft.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:23 schreef ExTec het volgende:
[..]
Stel je voor dat heel europa zegt, hey sanchez, jij mag voor heel europa beslissen.
Wat denk je dat er dan met starlink voor oekraine gebeurt, als heel europa de deur op slot pleurt?
Goedkoop en makkelijk scoren, dus.
Ja dat het werkt is een reden. Dat zij het ook doen vind ik minder een reden.quote:
Allemaal leuk in theorie, maar Amerika is en blijft een belangrijke bondgenoot. Wat Europese middlepowers moeten doen is goed samenwerken, om aan risicospreiding te doen. Maar de kant die wij op moeten gaan, is niet anti-Amerikaans.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:23 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Het 2 jarige gevoel heb ik vooral bij Trump. Verder denk ik dat we binnen europa vooral concreet moeten maken welke kant we op willen en niet alles op het verhogen van budget moeten gooien.
Spanje had wat Iran betreft ook gewoon gelijk.
Zoals uitgeproken door velen in deze topic zie je idd dat het bijna altijd afdaalt naar dat niveau. Maakt het zeker niet goed, en is ook geen rechtsvaardiging, maar is wel feit.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:26 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ja dat het werkt is een reden. Dat zij het ook doen vind ik minder een reden.
Wel iets van alle tijden natuurlijk. De geallieerden in ww2 gooiden ook vanalles burgerlijk plat natuurlijk.
Voor bombarderen zijn de duitsers na de oorlog dan ook niet bestraft.
Spanje uit de NAVO maakt de NAVO zwakker dan Spanje in de NAVO met een lager defensiebudget.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:09 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zitten gewoon echte mensen achter een beeldscherm. Je mag gerust een beetje normaal doen.
Ik houd ze er liever bij. Maar dan moeten ze wel wat veranderen qua houding.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
Spanje uit de NAVO maakt de NAVO zwakker dan Spanje in de NAVO met een lager defensiebudget.
Niks.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:23 schreef ExTec het volgende:
[..]
Stel je voor dat heel europa zegt, hey sanchez, jij mag voor heel europa beslissen.
Wat denk je dat er dan met starlink voor oekraine gebeurt, als heel europa de deur op slot pleurt?
Nee, de NAVO mag best wat tegengas hebben, ipv een club jaknikkers richting Trump.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik houd ze er liever bij. Maar dan moeten ze wel wat veranderen qua houding.
Da's een onverantwoorde gok.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:32 schreef Wantie het volgende:
[..]
Niks.
De VS is niet gebaat bij een Russische overwinning.
Nee, dat slaat nergens op.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:15 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik ben het ermee eens dat je niet perse aan het budget hoeft te houden. Maar ik vind de houding van Spanje vooral dat ze dwars liggen om het dwars liggen. Maja, dat is arbitrair, want misschien vind jij de houding van Spanje wel heel erg goed.
Ow, wel eens hoor.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:33 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, de NAVO mag best wat tegengas hebben, ipv een club jaknikkers richting Trump.
Kijken we op gebied van migratie is het andersom. Wij gooien hier grenzen dicht terwijl ze daar binnenstromen.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:24 schreef ExTec het volgende:
[..]
Gaat om het pragmatische pad voorwaarts. Niet om wie er gelijk heeft.
We?quote:Op maandag 20 juli 2026 10:34 schreef ExTec het volgende:
[..]
Da's een onverantwoorde gok.
En ik pak starlink, maar denk maar aan alle eventuele andere dingen waar we op dit punt, nog niet zonder de VS kunnen. Die komen dan allemaal in gevaar omdat kleuter trump een driftbui krijgt.
Onderscheid zonder verschil.quote:
Ambulances, ziekenhuizen, kraamklinieken en nu ook distributiecentra.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:10 schreef Nebelwerfer het volgende:
https://nos.nl/l/2623697
Geen idee of het hier al behandeld is.
Wel een logische escalatie. Oekraïne begeeft zich steeds meer in grijs gebied met de aanvallen op distributiecentra en dat kan Rusland natuurlijk ook goed doen. 2027 kan wel eens het jaar worden van wereldwijde honger.
Daar lijkt het anders niet opquote:Op maandag 20 juli 2026 10:35 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ow, wel eens hoor.
Ik neem het goedkoop scoren van spanje dus ook niet kwalijk.
Mee eens het vervelende is wel dat ze het op het punt doen waar de Amerikanen wel een punt hebben.quote:Op maandag 20 juli 2026 09:59 schreef Joppiez het volgende:
Het is inderdaad erg verfrissend een Europese regeringshoofd te hebben wat zich niet op commando door de Amerikanen in het gaatje laat nemen (althans publiekelijk).
Semantiek. Ik zie Oekraine als een van de belangrijkste landen voor de NATO, als niet-NATO lid.quote:
Ja, want tot op heden viel Rusland geen civiele doelen aanquote:Op maandag 20 juli 2026 10:10 schreef Nebelwerfer het volgende:
Wel een logische escalatie. Oekraïne begeeft zich steeds meer in grijs gebied met de aanvallen op distributiecentra en dat kan Rusland natuurlijk ook goed doen. 2027 kan wel eens het jaar worden van wereldwijde honger.
Waarom?quote:Op maandag 20 juli 2026 10:39 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Semantiek. Ik zie Oekraine als een van de belangrijkste landen voor de NATO, als niet-NATO lid.
Omdat je potsierlijk een maatregel afkondigd waarvan je weet dat deze netto geen enkel effect gaat hebben.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:38 schreef Wantie het volgende:
Daar lijkt het anders niet op
Ik snap ook niet waarom je het goedkoop scoren noemt.
Ik zou graag zien dat ze in de pas blijven lopen.quote:En men wil als gevolg dat Spanje uit de NAVO wordt gelazerd.
Maar vergt dat een 5% investering?quote:Op maandag 20 juli 2026 10:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Mee eens het vervelende is wel dat ze het op het punt doen waar de Amerikanen wel een punt hebben.
Van mij hoeven ze geen 5% te investeren maar roepen dat het niet nodig is omdat je helemaal in het westen van de EU ligt is ook te zwak. Ook van Spanje mag verwacht worden dat ze de Baltische staten verdedigen en daar hun leger voor op peil houden.
Het gaat me om de gevolgen. Niet het niveau vd aanvallen.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:38 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ambulances, ziekenhuizen, kraamklinieken en nu ook distributiecentra.
Dat zou wel een escalatie van Rusland zijn zeg.
Goed punt....quote:
Omdat de rest van Europa te laf is om nee te zeggen.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:41 schreef ExTec het volgende:
[..]
Omdat je potsierlijk een maatregel afkondigd waarvan je weet dat deze netto geen enkel effect gaat hebben.
[..]
En ik vind dat Europa geen slaaf is van de VS.quote:Ik zou graag zien dat ze in de pas blijven lopen.
Ook dit is een stukje semantiek, maar wel de kern.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Van mij hoeven ze geen 5% te investeren maar roepen dat het niet nodig is omdat je helemaal in het westen van de EU ligt is ook te zwak.
Heeft wel impact gehad.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:43 schreef ExTec het volgende:
Wellicht nog wat duidelijker: het is eigenlijk prima dat spanje dit doet/gedaan heeft.
Omdat het idd de boodschap wel overbrengt. Confronteerd de VS met dat we idd niet klakkeloos meegaan in hun zinloze oorlogen.
Maar laten we niet doen alsof deze boodschap impact heeft gehad -> goedkoop scoren.
Is er ook maar 1 vliegtuig minder naar iran gegaan?quote:
Hoe de oorlog in oekraine verloopt > het lekkere gevoel in onze onderbuik wat we krijgen als we trump een dikke middelvinger geven.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
Omdat de rest van Europa te laf is om nee te zeggen.
[..]
En ik vind dat Europa geen slaaf is van de VS.
Wat hebben de bombardementen op Iran ons opgeleverd?
Niets.
Maar we betalen er wel de prijs voor.
En dan moeten we dat slaafs faciliteren?
Ik had liever gezien dat Europa de rug recht had gehouden.
Trump schoffeert Europa op alle fronten en dreigt zelfs een oorlog tegen Denemarken te starten.
En wij maar slaafs blijven knikken en volgen...
Nee maar wel een verbetering van de huidige net aan of niet 2% zeker omdat er veel te repareren valt.quote:
Dat zeg ik niet. Maar Oekraïne is bezig met het structureel slopen van leefbaarheid. Nu deed Rusland dit al met energie in de winter, maar ze hebben meer opties waar minder over geklaagd kan worden als Oekraïne hierzelf ook aan doet.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, want tot op heden viel Rusland geen civiele doelen aan![]()
Rusland valt al burgerdoelen aan. Inclusief aanvallen op ziekenhuizen, ambulances en andere zorgfaciliteiten.quote:Op maandag 20 juli 2026 11:00 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Maar Oekraïne is bezig met het structureel slopen van leefbaarheid. Nu deed Rusland dit al met energie in de winter,
Tegen wie wordt er geklaagd? En hoezo helpt klagen?quote:maar ze hebben meer opties waar minder over geklaagd kan worden als Oekraïne hierzelf ook aan doet.
Je geeft het zelf al aan: Rusland deed dat al veel eerder.quote:Op maandag 20 juli 2026 11:00 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Maar Oekraïne is bezig met het structureel slopen van leefbaarheid. Nu deed Rusland dit al met energie in de winter, maar ze hebben meer opties waar minder over geklaagd kan worden als Oekraïne hierzelf ook aan doet.
Dus Trump kan heel Europa chanteren met Oekraïne.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:49 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hoe de oorlog in oekraine verloopt > het lekkere gevoel in onze onderbuik wat we krijgen als we trump een dikke middelvinger geven.
Spanje is ook bezig met het moderniseren van hun leger.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee maar wel een verbetering van de huidige net aan of niet 2% zeker omdat er veel te repareren valt.
Net zoals het NL en DLD leger trouwens maar die knallen nu dan ook naar voren.
https://www.euractiv.com/(...)ord-military-budget/
Totdat we het allemaal zelf kunnen zal het idd koordansen blijven, ja. Of tot de oorlog over is.quote:Op maandag 20 juli 2026 11:08 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus Trump kan heel Europa chanteren met Oekraïne.
Dan kan hij de middelvinger verwachten.
Oorlog is verschrikkelijk. Als oorlogsrecht wordt geschonden, is het vrijwel altijd vragen om nog meer schendingen. Maar de hoofdschuldige hier is Rusland.quote:Op maandag 20 juli 2026 11:13 schreef Nebelwerfer het volgende:
Oekraïne normaliseert het nu. Dat is ergens logisch om te doen en het helpt ze, maar ik denk dat we bang moeten zijn waar het eindigen gaat.
Als we nu zeggen dat die distributiecentra legitieme doelwitten zijn, waar stopt het dan?
CIA is inderdaad overheidquote:Op maandag 20 juli 2026 09:31 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee. Dat staat zeker niet los van elkaar. Verder is CIA heel erg politiek.
nee ieder land gaat over de eigen defensie investeringenquote:Op maandag 20 juli 2026 09:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ze zijn onderdeel van de NATO, dus ze hebben per definitie daarin geen gelijk. Dan rotten ze toch op?
quote:AI-overzicht
Dat klopt exact.
Elk NAVO-land bepaalt zelfstandig zijn eigen defensiebegroting, de hoogte van de investeringen en waaraan dit geld specifiek wordt besteed.
De NAVO zelf heeft geen eigen leger of centrale schatkist en koopt geen wapens aan.
Wel gelden er gezamenlijke afspraken en richtlijnen over de omvang van deze uitgaven:
De oude norm (2%): Lidstaten hebben afgesproken om minimaal 2% van hun Bruto Binnenlands Product (BBP) uit te geven aan defensie.
De nieuwe norm (5%): Op de NAVO-top in Den Haag is vastgelegd dat landen toewerken naar een investering van 5% van het BBP,
Voor tal van zaken maakt het geen klap uit wie er begonnen is met wat.quote:Op maandag 20 juli 2026 11:15 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Oorlog is verschrikkelijk. Als oorlogsrecht wordt geschonden, is het vrijwel altijd vragen om nog meer schendingen. Maar de hoofdschuldige hier is Rusland.
Uiteraard wel. Want zoals ik al zei: als je in conflict/oorlog bent met een land dat begonnen is met het schenden van oorlogsrecht, wordt het steeds lastiger voor de andere partij om zich er wel aan te houden.quote:Op maandag 20 juli 2026 12:06 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Voor tal van zaken maakt het geen klap uit wie er begonnen is met wat.
het land dat begonnen is met oorlog voeren kan er ook als eerst mee ophouden , die moet dan de imperialistische plannen in de vriezer zettenquote:Op maandag 20 juli 2026 12:06 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Spanje doet wel vervelend.quote:Op maandag 20 juli 2026 09:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Spanje doet niet vervelend.
Spanje loopt niet slaafs achter de VS aan. Dus moet Spanje gedemoniseerd worden.
Ja, maar dat doen ze niet.quote:Op maandag 20 juli 2026 12:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het land dat begonnen is met oorlog voeren kan er ook als eerst mee ophouden , die moet dan de imperialistische plannen in de vriezer zetten
dat is het meest eenvoudige
dan den we niet of er niets gebeurd, mits ze de schade vergoeden
Oorzaak, gevolg.quote:Op maandag 20 juli 2026 12:53 schreef Nebelwerfer het volgende:
Wat ik apart vind is dat we dingen goedpraten zodra Oekraïne ze begaat.
Meh. Kort antwoord op mijn punten.quote:
een distributiecentrum in puin leggen is financiële schade,quote:Op maandag 20 juli 2026 12:53 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ja, maar dat doen ze niet.
Wat ik apart vind is dat we dingen goedpraten zodra Oekraïne ze begaat.
Distributiecentrum is nu prima waar dat eerder schandalig was.
Natuurlijk zijn zaken te begrijpen, maar je moet de ernst ook onderkennen.
Als NL na MH17 een Russisch vliegtuig vol burgers uit de lucht zou hebben geschoten zou je dat als “oog om oog” kunnen beschrijven, maar dat maakt het voor de betrokkenen niet anders.
Ook niet voor de militairen die de opdracht kregen te vergelden.
Uiteindelijk is het allemaal een glijdende schaal met steeds meer gevolgen. Eerlijk of niet eerlijk.
Ja, oorlog zuigt he.quote:Op maandag 20 juli 2026 13:00 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Meh. Kort antwoord op mijn punten.
Verder zou men het daar dan bij moeten houden. Zeg gewoon Rusland begaat misdaden dus Oekraïne mag het ook. Nu is er allemaal verdediging te lezen betreffende de civiele drones die in de schappen zouden liggen. Als dat een doelwit legitiem maakt is niets meer veilig.
Meh. Op zijn minst grijs gebied.quote:Op maandag 20 juli 2026 13:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een distributiecentrum in puin leggen is financiële schade, niet schandalig, geen humanitaire schade , geen ziekenhuis , geen woonwijk
MH17 uit de lucht schieten is 300 Nederlandse en Maleisische doden die van niets wisten op dat moment
Het lijkt er sterk op dat je open deuren intrapt, om zogenaamde neutraliteit te forceren.quote:Op maandag 20 juli 2026 13:07 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Jap, met aan beide kanten slachtoffers.
onschuldig ergens aanquote:
Een open deur zou betekenen dat iedereen het als logisch beschouwd en dat is gewoon niet zo.quote:Op maandag 20 juli 2026 13:11 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het lijkt er sterk op dat je open deuren intrapt, om zogenaamde neutraliteit te forceren.
Ja, oorlog is geen feestje. Maar wat verwacht je exact van Oekraine? dat ze zich aan allerlei verdragen blijven houden, ook als de tegenpartij (bezetter) dit niet doet, en je daardoor de onderliggende partij kan worden?
Wat wil je precies?
1: Dat oorlog verschrikkelijk is en er slachtoffers vallen aan beide kanten?quote:Op maandag 20 juli 2026 13:19 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Een open deur zou betekenen dat iedereen het als logisch beschouwd en dat is gewoon niet zo.
Oorlog is kut en onmenselijk. Het is niet vreemd dat Oekraïne grenzen over gaat, zeker niet als Russen dat ook deden.
Maar ikzelf vind wel dat wij best mogen onderkennen dat dit gebeurd. Oorlog zien als iets zwart/wits slaat nergens op.
ja in wezen wel , maar dat is niet gebeurdquote:Op maandag 20 juli 2026 13:20 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Een vliegtuig vol Russische burgers is in wezen net zo onschuldig.
Heb je ooit weleens een dorp of stad gezien dat is veroverd door rusland? Compleet vernietigd, met iedereen er in.quote:Op maandag 20 juli 2026 11:13 schreef Nebelwerfer het volgende:
Oekraïne normaliseert het nu. Dat is ergens logisch om te doen en het helpt ze, maar ik denk dat we bang moeten zijn waar het eindigen gaat.
Als we nu zeggen dat die distributiecentra legitieme doelwitten zijn, waar stopt het dan?
Als rusland daar mee stopt zou oekraine zich ook meer bezwaard voeren zulke acties uit te voeren Maar omdat rusland het doet, is de drempel voor oekraine ook een stuk lager geworden. En het is niet zo dat rusland verplicht is om burgerdoelen aan te vallen, die kunnen elk moment gewoon stoppenquote:Op maandag 20 juli 2026 11:13 schreef Nebelwerfer het volgende:
Palantir zit waarschijnlijk gewoon in de zak van de overheid/CIA.quote:Op maandag 20 juli 2026 11:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
CIA is inderdaad overheid
Palantir is private business
Dat doet Rusland al. Plus ziekenhuizen, scholen, warenhuizen, speeltuinen. Als sinds het begin van de oorlog. Rusland heeft zich direct in”grijs gebied” begeven en zit al jaren op pikzwart gebied. Maar o wee als Oekraïne een stapje in die richting zet, dan zwaaien er wat betweterige vingertjes.quote:Op maandag 20 juli 2026 10:10 schreef Nebelwerfer het volgende:
Ja, en wanneer hebben we dan als vergelding een Russisch vliegtuig vol burgers uit de lucht geschoten?quote:Op maandag 20 juli 2026 13:20 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Een vliegtuig vol Russische burgers is in wezen net zo onschuldig.
Een distributiecentrum omleggen is strategisch.quote:Op maandag 20 juli 2026 12:06 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
en wilders is een spion van Italiequote:Op maandag 20 juli 2026 14:20 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Palantir zit waarschijnlijk gewoon in de zak van de overheid/CIA.
Ja maar die steunen we nietquote:Op maandag 20 juli 2026 14:25 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Dat doet Rusland al. Plus ziekenhuizen, scholen, warenhuizen, speeltuinen. Als sinds het begin van de oorlog. Rusland heeft zich direct in”grijs gebied” begeven en zit al jaren op pikzwart gebied. Maar o wee als Oekraïne een stapje in die richting zet, dan zwaaien er wat betweterige vingertjes.
Oekraïne doet het nog als er zo min mogelijk mensen zijn, terwijl de Rus bij voorkeur wacht tot er brandweerlieden en reddingswerkers zijn toegestroomd om nog een keer op hetzelfde punt toe te slaan.
Palantir...het oog van Mordor rust op ons.quote:Op maandag 20 juli 2026 14:20 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ja dit verhaal is zo raar, er gaan meerdere verhalen de rondte (oa dat de Russen deze jongens al gevangen hadden en onder dwang deze vlaggenfoto lieten nemen) of gewoon dat ze hierna gevangen zijn genomen.quote:Op maandag 20 juli 2026 08:19 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Het goede nieuws is, deze Skala-soldaten leven nog. Ik dacht eerst dat de foto's van Syrskyi en Zelensky met AI erop waren gemonteerd. Dat blijkt niet zo te zijn.
De Russen beweren dat zijzelf het waren die de eerste video naar buiten hebben laten komen.
Nee die post ging over twee Su vliegtuigen die op de krim zijn vernietigd, maar de beelden mochten nog niet vrijgegeven wordenquote:Op maandag 20 juli 2026 15:20 schreef Knoc het volgende:
Is deze tweet mogelijk relateert aan de post die @:skysherrif recent verwijderde ivm opsec?
[ x ]
https://finance.yahoo.com/quote/PLTR/quote:Op maandag 20 juli 2026 14:20 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat klopt.
Palantir Technologies (ticker: PLTR) is een commercieel beursgenoteerd bedrijf dat in 2020 naar de New York Stock Exchange (NYSE) is gegaan.
Het Amerikaanse softwarebedrijf is gespecialiseerd in big data-analyse en AI-toepassingen.
De belangrijkste details van de onderneming op een rij:
Sector:
Software en cloudservices. Het bedrijf levert platforms zoals Gotham, Foundry en Apollo.
Klantenbestand:
Oorspronkelijk vooral gericht op overheids- en inlichtingendiensten, maar inmiddels is de commerciële (zakelijke) sector uitgegroeid tot een van hun belangrijkste groeisectoren.
.Beursnotering:
Verhandelbaar onder het symbool PLTR.
Maar wat is dan de mening over Drapatyiquote:Op maandag 20 juli 2026 16:20 schreef skysherrif het volgende:
Alles lijkt er op dat Syrskyi geen CiC meer is en ook stafchef Hnatov opstopt .
Gesprekken zijn vandaag gaande met Drapatyi (hier hoopt " iedereen" op) Biletsky (in Oekraine ook extreem populair, maar politiek gevoelig gezien zijn achtergrond), Obolensky (hoge pief in de National guard, vrienden met biletsky en drapatyi, maar te onervaren imo), Horbatiuk en Apostol (minder populaire keuzes, horbatiuk was het brein achter de bradleys door mijnenvelden rijden in Robotyne en Apostol is wat meer van de syrskyi kant)
quote:Op maandag 20 juli 2026 17:02 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Maar wat is dan de mening over Drapatyi
Edit: oh ik lees het verkeerd
Heeft die al eerder promotie gemaakt? Want dit verhaal hebben we hier al eerder in deze context gezienquote:Op maandag 20 juli 2026 17:19 schreef skysherrif het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zegt niet alles, maar dit is een publieke poll op een groot oekrains telegram kanaal, 71% drapatyi, 18% biletsky en een paar procent voor de andere.
Drapatyi is heel populair omdat hij sinds 2014 een oorlogsheld is die actief meevocht, met name fameus door deze video:
https://www.youtube.com/shorts/LMK0F5kW-DA
Hij was de bestuurder van deze BMP die door een blokkade breekt in Mariupol van pro seperatisten. Verder het imago van iemand die heel goed luistert naar zijn onderofficieren en hen juist vrijheid geeft om ad hoc beslissingen te maken + een goed trackrecord qua operaties (oa tegenoffensief Kupiansk als meest recente), tegenovergestelde van Syrskyi zegmaar. Die het liefst zelf elk facet van een operatie uitvoert. Daarom zou syrskyi als officier van een brigade helemaal niet zon slecht idee zijn, het is geen slechte strateeg.
Enige kritiek die je wel hoort op Drapatyi dat hij soms onder de druk kan bezwijken en minder makkelijk misschien heel "lastige" beslissingen kan maken. (dat is vooral wat echte critici over hem zeggen, maar niet per se ook echt waar)
Spanje laat zien geen bitch van Trump te zijn.quote:
We zijn een bondgenootschap, het is gewoon dom.quote:Op maandag 20 juli 2026 18:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Spanje laat zien geen bitch van Trump te zijn.
Dat kun je vervelend vinden.
Maar waarom is usa dan geen bitch van Spanje?quote:Op maandag 20 juli 2026 18:32 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
We zijn een bondgenootschap, het is gewoon dom.
Spanje is lid van een vereniging die beloofd elkaar te beschermen tegen derden, die vereniging die heetquote:Op maandag 20 juli 2026 18:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Spanje laat zien geen bitch van Trump te zijn.
Dat kun je vervelend vinden.
Slaafs blijven volgen is nog veel dommer.quote:Op maandag 20 juli 2026 18:32 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
We zijn een bondgenootschap, het is gewoon dom.
China zal met een krimpende bevolking en hogere prijzen wel wat minder tarwe consumerenquote:Op maandag 20 juli 2026 19:34 schreef LXIV het volgende:
Als Rusland niet kan oogsten en Oekraïne niet kan exporteren en de oogst in usa valt ook nog tegen hebben we in 2027 een probleem
De twee andere landen die wereldwijd de grootste hoeveelheden tarwe produceren, net zoals Rusland en Canada, zijn China en India.
Gezamenlijk zijn zij verantwoordelijk voor een zeer groot deel van de wereldwijde graanoogst.
Hier is het overzicht van de top 5 grootste tarweproducenten ter wereld:
China:
De absolute nummer één. Produceert jaarlijks meer dan 135 miljoen ton tarwe.
India:
Produceert doorgaans ruim 110 miljoen ton per jaar.
Rusland:
Produceert jaarlijks zo'n 85 tot 104 miljoen ton en is hiermee tevens de grootste exporteur ter wereld.
Verenigde Staten:
Zit daar vlak achter met een productie van ongeveer 45 tot 54 miljoen ton.
Canada:
Produceert ongeveer 35 tot 37 miljoen ton per jaar.
Australië (ca. 30 tot 36 miljoen ton),
Hoewel China en India veruit de meeste tarwe produceren, houden zij het grootste deel van hun oogst zelf voor eigen consumptie.
Landen als Rusland, Canada, de Verenigde Staten en Australië zijn de belangrijkste leveranciers op de wereldwijde exportmarkt.
Meh !quote:Op maandag 20 juli 2026 14:41 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Ja, en wanneer hebben we dan als vergelding een Russisch vliegtuig vol burgers uit de lucht geschoten?
Niet en nooit dus, een argument uit fabeltjesland.
Hoe moet ik anders reageren op dingen die ik niet zo gezegd heb dan?quote:en stop met dat irritante gemekker, “meh, meh, meh”, je bent toch geen geit?
je vergelijkt het neerschieten van de MH 17 met een aanval op een distributiecentrum, beetje domquote:Op maandag 20 juli 2026 20:14 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Meh !
[..]
Hoe moet ik anders reageren op dingen die ik niet zo gezegd heb dan?
Ik geef de mh17 als voorbeeld om aan te geven dat het niet altijd opgaat dat oog om oog ok is.
Maar daar wordt blijkbaar hier wel anders over gedacht.
Nope.quote:Op maandag 20 juli 2026 20:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je vergelijkt het neerschieten van de MH 17 met een aanval op een distributiecentrum, beetje dom
Snap ik maar het gaat niet om Trump. Maar om het bondgenootschap, dat overleeft trump welquote:Op maandag 20 juli 2026 19:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar waarom is usa dan geen bitch van Spanje?
Een bondgenootschap betekent niet dat we allemaal de bitch van Trump zijn, hoeveel hij ook liegt, bedreigd en beledigd.
Nee, waarom is dat een probleem?quote:Op maandag 20 juli 2026 10:37 schreef ExTec het volgende:
[..]
Onderscheid zonder verschil.
Tenzij je nu heel luchtig wil gaan doen of rusland grenzend aan polen heulemaal geen probleem is ofzo.
Toen militair ingrijpen en dreigen had een hele hoop doden en gedoe gescheeld.quote:Op maandag 20 juli 2026 12:53 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Wat ik apart vind is dat we dingen goedpraten zodra Oekraïne ze begaat. Distributiecentrum is nu prima waar dat eerder schandalig was. Natuurlijk zijn zaken te begrijpen, maar je moet de ernst ook onderkennen.
Als NL na MH17 een Russisch vliegtuig vol burgers uit de lucht zou hebben geschoten zou je dat als “oog om oog” kunnen beschrijven, maar dat maakt het voor de betrokkenen niet anders. Ook niet voor de militairen die de opdracht kregen te vergelden.
Uiteindelijk is het allemaal een glijdende schaal met steeds meer gevolgen. Eerlijk of niet eerlijk.
Plus Rusland ook een stuk minder kan exporteren, de azov en zwarte zee zitten voor beide kanten momenteel in een best hevige lockdown. Vooral Afrika zal dat echt gaan merken, meerdere landen zijn volledig afhankelijk van import uit die landen voor voedsel meen ik.quote:Op maandag 20 juli 2026 19:34 schreef LXIV het volgende:
Als Rusland niet kan oogsten en Oekraïne niet kan exporteren en de oogst in usa valt ook nog tegen hebben we in 2027 een probleem
quote:CRIMEA ⛔️ STOP: 7 ⚓️ vessels of the shadow fleet, 7 ⚡️ substations in Crimea and occupied territories, 6 units of air defense in Russia, and 2 incredibly destructive "berries" 2.0. Night of July 20th - delivering results.
⚓️ SBS Operation "Molochka":
During the night, 7 Russian vessels were targeted: 3 tankers and 4 cargo ships in the Black and Azov Seas.
⚡️ SBS Operation "Crimean Switch Off": 7 energy nodes/substations were disabled in Yalta, Morskoe, Privetnoe, Luchistoe, and other locations.
🔥 SBS Operation "Air Defense Strike": 6 elements of air defense were destroyed in Yeisk, Primorsko-Akhtarsk, and Kamyshevatskoe, all in Russia:
"Tor-M2" anti-aircraft missile systems, "Nebo-SV" radar complexes (2 units), "Nebo-U", "Kasta 2E2", "Gamma S1M".
🌶️ Total score for the period of July 1st-20th, for individual SBS operations in Crimea:
⚓️ "Molochka": 183 units of the shadow fleet (119 in the Azov Sea, 64 in the Black Sea).
⚡️ "Crimean Switch Off": 103 energy nodes.
🔥 "Air Defense Strike": 25 elements of air defense (12 anti-aircraft missile systems, 12 radar complexes, 1 electronic warfare complex).
🚢 Kerch Strait Ferry Crossing: -75% capacity. Three out of five ferries have been destroyed, two have lost their maneuverability and are operating as barges, being towed. For now.
Units 414, 413, 412, 427, the 20th brigade, and the 1st SBS center were involved.
The disruption of the military, energy, and logistical capabilities of the occupier in Crimea by SBS units will continue indefinitely.
*Video of "Molochka" in the pinned comment.
More evidence will be provided soon.
quote:Oh, how everything is being disabled... Kuban - an unplowed field. Birds of the SBU special forces have visited the swamps of the Krasnodar region.
8 elements of air defense were detected and destroyed on the night of July 20th in the enemy's operational depth (6 in the Krasnodar region and 2 in the temporarily occupied territory of the Zaporizhzhia region): Tor missile systems, Buk missile systems, Kasta, Gamma, Nebo-SV, Nebo-U radar complexes, etc.
🔥 "TOR-M2" missile system, settlement of Yeisk, Krasnodar region, Russia.
🔥 "Kasta-2E2" radar station, settlement of Yeisk, Krasnodar region, Russia.
🔥 "Gamma-S1M" radar station, settlement of Yeisk, Krasnodar region, Russia.
🔥 2 units of "Nebo-SV" radar stations, settlement of Yeisk, Krasnodar region, Russia.
🔥 "Nebo-U" radar station, settlement of Primorsko-Akhtarsk, Krasnodar region, Russia.
🔥 "BUK-M1" missile system, settlement of Zelenopil, temporarily occupied territory of the Zaporizhzhia region.
🔥 Radar station, settlement of Danylo-Ivanivka, temporarily occupied territory of the Zaporizhzhia region.
The "Birds" unit of the SBU special forces were operating.
The destruction of the military, energy, and logistical capabilities of the occupiers in Crimea by the SBU "Birds" will continue indefinitely.
CRIMEA ⛔️ STOP
We will endure.
Moscow will fall.
We will feed and rebuild Crimea.
quote:CRIMEA ⛔️ STOP. +19 energy facilities in Crimea and occupied territories. Operation "Crimean Switch Off" is in progress.
Total count from July 1st to 20th: 104⚡️ substations and energy facilities have been successfully targeted.
This time:
🔥 110 kV substation "Luchyste", village of Luchyste, Crimea, 9th Battalion "Kairos", 414th Brigade of Special Operations Forces "Mad'yar Birds"
🔥 110 kV substation "Morske", village of Morske, Crimea, 9th Battalion "Kairos", 414th Brigade of Special Operations Forces "Mad'yar Birds"
🔥 110 kV substation "Privitne", village of Privitne, Crimea, 9th Battalion "Kairos", 414th Brigade of Special Operations Forces "Mad'yar Birds"
🔥 110 kV substation "Darsan", village of Yalta, Crimea, 9th Battalion "Kairos", 414th Brigade of Special Operations Forces "Mad'yar Birds", 427th Brigade of Special Operations Forces "Rarog"
🔥 110 kV substation "Soliana", village of Kerch, Crimea, 1st Special Operations Center
🔥 220 kV substation "Azovska", village of Staryi Krym, Crimea, 1st Special Operations Center
🔥 110 kV substation "Zorya", village of Ponizivka, Crimea, 412th Brigade of Special Operations Forces "Nemesis"
🔥 110 kV substation "Kapsel", village of Sudak, Crimea, 9th Battalion "Kairos", 414th Brigade of Special Operations Forces "Mad'yar Birds"
🔥 110 kV substation "Koktebel", village of Shchebetovka, Crimea, 9th Battalion "Kairos", 414th Brigade of Special Operations Forces "Mad'yar Birds"
🔥 110 kV substation "Lenino", village of Yedy-Kuy, Crimea, 1st Special Operations Center
🔥 220 kV substation "Nansosna-3", village of Zelenyi Yar, Crimea, 1st Special Operations Center
🔥 150 kV substation "Berdianska", village of Berdiansk, Crimea, 1st Special Operations Center
🔥 Substation, village of Shyroke, Kherson region, 20th Brigade of Special Operations Forces "K-2"
🔥 Substation, village of Zemlyanky, Donetsk region, 4th Battalion, 414th Brigade of Special Operations Forces "Mad'yar Birds"
🔥 Substation, village of Bezhyneve, Luhansk region, 20th Brigade of Special Operations Forces "K-2"
🔥 Substation, village of Bila Hora, Luhansk region, 20th Brigade of Special Operations Forces "K-2"
🔥 Substation, village of Denezhnykovе, Luhansk region, 20th Brigade of Special Operations Forces "K-2"
🔥 Substation, village of Makiivka, Donetsk region, 4th Battalion, 414th Brigade of Special Operations Forces "Mad'yar Birds"
🔥 Substation, village of Ganivka, Zaporizhzhia region, 412th Brigade of Special Operations Forces "Nemesis"
The Crimean power grid will remain under constant pressure until the burden of colonization is completely lifted from the Ukrainian peninsula.
We will persevere.
Moscow will fall.
We will restore and rebuild Crimea.
Hoe had dat militair ingrijpen er concreet uit moeten/kunnen zien destijds?quote:Op maandag 20 juli 2026 22:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Toen militair ingrijpen en dreigen had een hele hoop doden en gedoe gescheeld.
Oprechte vraag, wat moet Oekraine dan doen?quote:Op maandag 20 juli 2026 12:53 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Wat ik apart vind is dat we dingen goedpraten zodra Oekraïne ze begaat. Distributiecentrum is nu prima waar dat eerder schandalig was. Natuurlijk zijn zaken te begrijpen, maar je moet de ernst ook onderkennen.
Als NL na MH17 een Russisch vliegtuig vol burgers uit de lucht zou hebben geschoten zou je dat als “oog om oog” kunnen beschrijven, maar dat maakt het voor de betrokkenen niet anders. Ook niet voor de militairen die de opdracht kregen te vergelden.
Toen militair ingrijpen en dreigen had een hele hoop doden en gedoe gescheeld.quote:Op maandag 20 juli 2026 12:53 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Wij niet. Afrika en midden oosten wel.quote:Op maandag 20 juli 2026 19:34 schreef LXIV het volgende:
https://kyivindependent.c(...)-to-replace-syrskyi/quote:Op maandag 20 juli 2026 17:46 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Heeft die al eerder promotie gemaakt? Want dit verhaal hebben we hier al eerder in deze context gezien
hier is een goede tube uit Crimea hoogseizoen , geen gasten, waar ze loopt in 7:40 heb ik ook gelopenquote:Op maandag 20 juli 2026 19:34 schreef LXIV het volgende:
Samen met de bondgenoten de crash site veilig stellen en Oekraïne volpompen met wapens.quote:Op maandag 20 juli 2026 22:22 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Hoe had dat militair ingrijpen er concreet uit moeten/kunnen zien destijds?
Als ik die hoeveelheid substation lees dan denk ik dat Nederland na zo'n aanval geen of vrijwel geen elektriciteits net meer zou hebben. Het verbaast mij dat die aanvallen op onderverdeelstation zo lang door kunnen blijven gaan?quote:
De infrastructuur van Oekraine en Rusland is natuurlijk ook veel meer gebouwd met de kans dat er uberhaupt dingen stuk gaan en makkelijk individuee lvan elkaar gerepareerd kunnen worden zonder dat gelijk het hele systeem niet meer werkt en ook met eventuele oorlogen in gedachte.quote:Op maandag 20 juli 2026 22:31 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Als ik die hoeveelheid substation lees dan denk ik dat Nederland na zo'n aanval geen of vrijwel geen elektriciteits net meer zou hebben. Het verbaast mij dat die aanvallen op onderverdeelstation zo lang door kunnen blijven gaan?
Dan krijg je enorme hongersnood waarschijnlijk, in het geval van Rusland gaat het om 20% van de wereldwijde exportmarkt en bij Oekraïne gaat het om 10%.quote:Op maandag 20 juli 2026 19:34 schreef LXIV het volgende:
quote:Op maandag 20 juli 2026 22:26 schreef skysherrif het volgende:
[..]
https://kyivindependent.c(...)-to-replace-syrskyi/
Hier aardig stukje over hem.
Mijn geheugen is nog goed!quote:Drapatyi resigned as commander of the Ukrainian Ground Forces on June 1, 2025, after a Russian Iskander ballistic missile attack on a training ground operated by the 239th training center, which killed 12 Ukrainian soldiers.
Oei, dan hebben we in 2100 geen 10x, maar slechts 9,999x meer Afrikanen als Europeanenquote:Op maandag 20 juli 2026 22:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Toen militair ingrijpen en dreigen had een hele hoop doden en gedoe gescheeld.
[..]
Wij niet. Afrika en midden oosten wel.
En gek genoeg is volgens mij juist de meeste kritiek op hem meer dat hij opstapte toen, dan wat er daadwerkelijk gebeurde.quote:Op maandag 20 juli 2026 22:35 schreef BEFEM het volgende:
Op maandag 20 juli 2026 22:26 schreef skysherrif het volgende:
Zou wel weer een rare gang van zaken zijn als iemand eerst ontslag neemt en dan een tijd later de hoogste functie zou krijgenquote:Op maandag 20 juli 2026 22:38 schreef skysherrif het volgende:
[..]
En gek genoeg is volgens mij juist de meeste kritiek op hem meer dat hij opstapte toen, dan wat er daadwerkelijk gebeurde.
Als ik me nog wat herinner van die tijd, waren er vlak daarvoor meer van dit soort incidenten geweest die een beetje in een doofpot werden gestopt dus hij vond juist dat hij een voorbeeld moest stellen door publiekelijk de schuld opzich te nemen en af te treden. Dusja het is een beetje hoe je er naar kijkt.quote:Op maandag 20 juli 2026 22:39 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Zou wel weer een rare gang van zaken zijn als iemand eerst ontslag neemt en dan een tijd later de hoogste functie zou krijgen
Nee, dat bedoeld men niet met de lex talionis. Het idee is dat de slachtoffers gestorven zijn en de daders dus ditzelfde lot; de doodstraf, dienen ondergaan.quote:Op maandag 20 juli 2026 12:53 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Hopelijk in Egypte dan geen opstand. Gedoe rondom Suez kunnen we niet erbij hebben.quote:Op maandag 20 juli 2026 22:35 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dan krijg je enorme hongersnood waarschijnlijk, in het geval van Rusland gaat het om 20% van de wereldwijde exportmarkt en bij Oekraïne gaat het om 10%.
Inderdaad en het gaat qua export van Rusland en Oekraïne om een totale hoeveelheid waarme 350-450 miljoen mensen gevoed worden.quote:Op maandag 20 juli 2026 22:43 schreef Adames het volgende:
[..]
Hopelijk in Egypte dan geen opstand. Gedoe rondom Suez kunnen we niet erbij hebben.
Denk dat de uitvoering onmogelijk was. Hoe lang deden de Fransen er bijvoorbeeld over on tijdens die oefeningen in Roemenië aan te kakkenquote:Op maandag 20 juli 2026 22:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Samen met de bondgenoten de crash site veilig stellen en Oekraïne volpompen met wapens.
De plannen lagen er al.
via de kaap varen dat kanquote:Op maandag 20 juli 2026 22:43 schreef Adames het volgende:
[..]
Hopelijk in Egypte dan geen opstand. Gedoe rondom Suez kunnen we niet erbij hebben.
En andersomquote:Op maandag 20 juli 2026 22:54 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Van anti naar pro. Het is gewoon een verdienmodel. Alles voor de engagement.
Dat zou wel een erg gevaarlijke operatie geweest kunnen zijn waarbij meerdere dodelijke slachtoffers hadden kunnen vallen, het lag ook 30km achter de frontlinie en daarom is dit scenario ook niet uitgevoerd.quote:Op maandag 20 juli 2026 22:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Samen met de bondgenoten de crash site veilig stellen en Oekraïne volpompen met wapens.
De plannen lagen er al.
Intentie. Een warenhuis opblazen, puur om maar iets op te blazen, als onderdeel van een terreur campagne, zoals het Kremlin doet, kan natuurlijk op meer weerstand rekenen dan een Oekraïense poging om logistiek plat te leggen om zich te kunnen verdedigen.quote:Op maandag 20 juli 2026 12:53 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
De Russen beweren dan ook dat warenhuizen gebruikt worden voor de opslag of het transport van wapens. Of dat werkelijk zo is kunnen we natuurlijk toch niet bewijzen.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 00:01 schreef havanagila het volgende:
[..]
Intentie. Een warenhuis opblazen, puur om maar iets op te blazen, als onderdeel van een terreur campagne, zoals het Kremlin doet, kan natuurlijk op meer weerstand rekenen dan een Oekraïense poging om logistiek plat te leggen om zich te kunnen verdedigen.
En als NL als ordinaire wraak een vliegtuig vol burgers zou neerhalen is dat geen 'oog om oog' maar walgelijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |