abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221366114
twitter

Aardig tweetje wat ook een deel van de kern van de kritiek op Syrskyi bevat

quote:
I can confirm that throughout 2023–2024 we suffered enormous losses because of repeated counterattacks to retake tree lines and ruins, and it all followed the same pattern.

Our troops occupied advantageous positions and destroyed the enemy as if at a shooting range. Enemy losses were 17–25 times greater than ours. But then "someone" decided the line on the map wasn't neat enough, and the endless orders began: "straighten the line," "retake the previously lost positions."

The result was losses that were impossible to justify, with two consequences. First, the casualty ratio dropped to only three to one. Second, our infantry was often too small in number and disoriented, allowing the enemy to break through not only the "retaken positions" but also the previously stable defensive line where they had earlier failed again and again despite enormous losses. This is how we lost an enormous number of people—so many that, had they been preserved, there would have been far less need for new mobilization.

The second recurring pattern was the rotations in 2023–2024. During these rotations, the enemy struck newly arrived units and broke through. These constant rotations to patch holes elsewhere, with breakthroughs as the inevitable consequence, were also characteristic of Syrskyi's style.

Any other army in the same situation would have assigned sectors of responsibility to large formations—divisions, corps, armies—and reinforced them with fresh battalions. Instead, we saw the constant creation of new units and endless crisis micromanagement instead of an overall strategy.

By 2025–2026, this entire Syrskyi-style way of fighting had become impossible because of drones. Yet attempts to continue fighting this way have not stopped. Fighting through unjustified losses and constant micromanagement without sustained support has simply become a habit. If earlier this approach cost us Ocheretyne, now it is Siversk. The strategy remains the same: weaken our own forces and allow the enemy to gain the advantage.

Anyone would have replaced General Syrskyi long ago with someone more capable. Anyone would also have sought the advice of a trusted military adviser instead of reacting emotionally and trying to command military professionals directly.

At the end of 1942, Stalin recognized the brilliance of General Antonov, whose phenomenal memory impressed him, and made him his principal adviser. It was precisely because Stalin listened to Antonov that the victories which followed became possible. Antonov also had the courage to tell Stalin the truth in private, although after the war Stalin's pride resurfaced, and he sent Antonov away to the provinces in 1948.

Churchill and Roosevelt tested generals and replaced them until they found commanders who did not merely fight, but who won. Once they found winners, they tolerated them despite all their eccentricities.

Today, in the era of drone warfare, we objectively need a different kind of war than the one fought under Syrskyi and Zelenskyy in previous years. We need a different team of generals capable of winning the war that is being fought today, because Syrskyi's methods lead toward defeat once the enemy completes its mobilization. And we must have the patience to trust new generals instead of interfering with their command.
+

twitter

quote:
Syrskyi's conflicts with the GUR and the SBU are another story that everyone remains silent about.

There is reason to suspect that this is why Malyuk was removed, and now Khmara as well, handing the SBU over to the political wing while pushing this service toward a deep systemic crisis.

There is also reason to suspect that this is why Budanov's candidate was not appointed, and why the GUR's capabilities have been reduced by half across the board.

The story is this.
Syrskyi got many officers killed, not only soldiers, and a couple of years ago this created a severe shortage of platoon and company commanders, along with shortages in other officer positions. Syrskyi then demanded that the intelligence and security services immediately provide him with seven thousand officers.

He was refused, and that resentment is believed to be one of the reasons why Syrskyi, by manipulating Zelenskyy, has tried to strike both the SBU and the GUR--their combat units, the chiefs who refused him, and their personnel.

Of course everyone stays silent because it is a very ugly story. But continuing to hide it now means destroying Ukraine's future and destroying the possibility of Victory.

Incidentally, this also explains why Syrskyi is now reportedly planning to remove Khmara. He was one of those who, together with Malyuk, refused to hand over his people--and forgiveness is simply not an option.

That is why we need a new Commander-in-Chief immediately, and there are many reasons for it. We need new approaches, a new quality of military leadership, and we need to restore the sense of the Defense Forces as a community. Right now they are dominated by the Soviet mentality, intrigue, and a prison-like system--something even worse than a prison.

It cannot continue like this. The Defense Forces cannot endure Syrskyi's system, the country cannot endure it, and if the enemy doubles its army this autumn, we certainly will not endure it.
  zaterdag 18 juli 2026 @ 00:44:25 #3
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_221366298
Ik kan het niet meer volgen :')
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_221366526

Moskou (voorstadje)
pi_221366531
pi_221366560
twitter
pi_221366893
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 00:44 schreef Parafernalia het volgende:
Ik kan het niet meer volgen :')
Ik zou zweren dat er 1 minuut geleden nog een hele conversatie stond.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zaterdag 18 juli 2026 @ 09:46:10 #9
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_221367017
Wat een enorme rookpluimen op die video's, jezus.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_221367338
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 09:46 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Wat een enorme rookpluimen op die video's, jezus.
Logistieke centra vol plastic meuk. Dat zijn feitelijk gewoon olieproducten die daar in de fik staan, dus dat rookt wel.
pi_221367360
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 11:07 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Logistieke centra vol plastic meuk. Dat zijn feitelijk gewoon olieproducten die daar in de fik staan, dus dat rookt wel.
Ja, met een totale inventaris ter waarde van wel 100 euro ofzo.
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
pi_221367521
twitter
pi_221367626
quote:
Oekraïne heeft in de nacht van vrijdag op zaterdag een grootschalige droneaanval uitgevoerd rondom Moskou. Russische Telegram-kanalen melden dat er lokale infrastructuurvoorzieningen ten oosten van de hoofdstad zijn geraakt.
Moskou KAPUT MACHEN *O*
Zonder wrijving geen glans
  zaterdag 18 juli 2026 @ 12:25:39 #15
55835 ZaZoe
The spice of life
pi_221367657
Karma is a bitch
Een pond moed is meer waard dan een ton geluk
pi_221367740

Maar wel gunstig dat ze ondertussen door beginnen te krijgen wiens schuld dit nu eigenlijk is.
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
pi_221367802
Maar goed, uiteindelijk puilde het assortiment van wildberries uit met goederen die voor militaire doeleinden werden gebruikt.

twitter

twitter

Zeer valide doel, dus.
pi_221368531
twitter
pi_221368976

Skala soldaten maken een vlag video in het centrum van Konsta met fotos van Syrskyi en Zelensky _O- _O-
  zaterdag 18 juli 2026 @ 15:30:51 #20
462265 Peligrosso
Radio Espantoso
pi_221369429
vette animatie van dronebewegingen richting Moskou van de afgelopen week.

Ik weet niet hoe ik die animatie hier moet posten, dus dan maar zo.
Autocratie bv - Anne Applebaum
Het uur van de wolven - Giuliano da Empoli
pi_221369637
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 15:30 schreef Peligrosso het volgende:

For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  zaterdag 18 juli 2026 @ 15:56:49 #22
462265 Peligrosso
Radio Espantoso
pi_221369653
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 15:54 schreef Bensel het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Dat is lullig.
En kloten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Peligrosso op 18-07-2026 16:07:30 ]
pi_221369749
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 15:30 schreef Peligrosso het volgende:

Het antwoord is blijkbaar: Wachten tot iemand het op Twitter post.

twitter
  zaterdag 18 juli 2026 @ 17:09:22 #24
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221370273
Leuke persiflage van de huidige stand van zaken wat betreft geopolitiek:

Bekijk deze YouTube-video
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zaterdag 18 juli 2026 @ 17:18:02 #25
462265 Peligrosso
Radio Espantoso
pi_221370374
POLL
pi_221370969
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 17:09 schreef phpmystyle het volgende:
Leuke persiflage van de huidige stand van zaken wat betreft geopolitiek:

Misschien is de Lama's ook iets voor jou.
En een prettige scheut door de pielemuis.
pi_221370970
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 17:18 schreef Peligrosso het volgende:
[poll=10215]
_O_
pi_221371282
quote:
11s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 13:50 schreef ExTec het volgende:
[ x ]
Zelensky, ik zeg dat al vanaf de start, speelt geen helder spel, ik vermoed Russische connecties en zelfverrijking.
Ik zal veel commentaar krijgen, maar wat zeg je als dit zou uitkomen?

Grootste gevaar is een dubbelspel van een aantal hooggeplaatste figuren, die geld doorsluizen vanuit de EU via Oek naar Rusland, zodat ze samen gaan optrekken tegen de EU, dat zou wrang zijn.

De media, en algehele opinie in de EU heeft Oek een lijkt het wel onschendbare heldenstatus gegeven, waar elke kritiek agressief wordt afgewimpeld.
Ik hoop dat ze kritisch blijven en Intel erop blijven zetten. Die miljardensteunen kunnen heel slecht uitpakken als het verkeerd terecht komt.
Vakman pur sang
pi_221371423
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 19:03 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Zelensky, ik zeg dat al vanaf de start, speelt geen helder spel, ik vermoed Russische connecties en zelfverrijking.

Grootste gevaar is een dubbelspel van een aantal hooggeplaatste figuren, die geld doorsluizen vanuit de EU via Oek naar Rusland, zodat ze samen gaan optrekken tegen de EU, dat zou wrang zijn.

De media, en algehele opinie in de EU heeft Oek een lijkt het wel onschendbare heldenstatus gegeven, waar elke kritiek agressief wordt afgewimpeld.
Ik hoop dat ze kritisch blijven en Intel erop blijven zetten. Die miljardensteunen kunnen heel slecht uitpakken als het verkeerd terecht komt.
Goed verhaal dude.
pi_221371427
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 19:28 schreef ExTec het volgende:

[..]
Goed verhaal dude.
Hij moet iets nu de Russische wonderwapens maar uitblijven.
pi_221371446
quote:

[..]

Ja, ik vermoed ook dat we naar een briljant stukje 4d schaken kijken waarbij Rusland en Oekraïne elkaars infrastructuur en bevolking in puin schieten, de binnenlandse economieën ten gronde richten en het mondiale aanzien van Rusland door het gootje te spoelen zodat ze een gezamenlijk front tegen de EU kunnen vormen.

Ik begin alvast aan m'n noodpakket.
pi_221371475
quote:

[..]

BNW is die kant op. Of de andere kant, als je gelooft dat ik van de illuminatie ben

Dat hele politieke steekspel is ontzettend jammer, maar denk niet te veel van invloed op de oorlog an sich. Het was ook wel te verwachten met de oude soviet mentaliteit die ondanks pogingen toch nog doorebt. Hoop wel dat die Sirsky gezien zijn doctrine ook verwijderd wordt. Dan kan de rust weerkeren met iemand die vers is en hopelijk de lijn van Federov doorzet qua hervormingen.
Twitch.tv/bensel15
pi_221371481
quote:
15s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 19:32 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Ja, ik vermoed ook dat we naar een briljant stukje 4d schaken kijken waarbij Rusland en Oekraïne elkaars infrastructuur en bevolking in puin schieten, de binnenlandse economieën ten gronde richten en het mondiale aanzien van Rusland door het gootje te spoelen zodat ze een gezamenlijk front tegen de EU kunnen vormen.

Ik begin alvast aan m'n noodpakket.
Het was natuurlijk een stuk tekst dat je denkt: waar te beginnen, maar dit is een uitstekende poging. _O-
pi_221371541
quote:

[..]

Dit slaat dan wel weer helemaal nergens op

Ik snap niet met alle valide kritieken en openbaringen die uit goede westerse en Oekraïense media zijn gekomen over zelensky , syrskyi etc ineens dit totaal uit je duim moet zuigen gebaseerd op echt helemaal niets?

Cc @Discombobulate
pi_221371669
Het is puur op guts, mensenkennis. Al vind ik dat Oekraïne zich rechtvaardigd verdedigd.
Ergens klopt er iets niet met Zelensky en bepaalde entourage om hem heen.

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Vakman pur sang
pi_221371750
Ik ben vandaag een frietje gaan eten bij Franky en Coen. https://www.frankyandcoen.nl/
Ook wel eens fijn in een bubbel met gelijkgestemden te zitten. Iedereen superaardig en hulpvaardig naar elkaar toe. Wat je voor je frietje betaalde, mocht je zelf weten.
En er werden karrevrachten, letterlijk in paardenwagens, spullen binnen gebracht.

Ook kennisgemaakt met mensen die camouflagenetten laten knopen, ze leveren het frame, een net dat je zelf moet opspannen en na wat uitleg kan iedereen het. Ze doen het in kerken die ruimte beschikbaar stellen, permanent of een paar dagen per week. Natuurlijk betaal je voor het frame en het net, en publiek dat komt helpen knopen betaalt voor de reepjes camouflagestof die ze in de netten knopen. Ik ga eens kijken of ik het ook bij mij in de stad kan organiseren. Met een keer per week een kraam op de markt zou ik al een heel eind komen.

Franky en Coen zelf, en hun kinderen zijn ook superaardig, hele lieve mensen gewoon.
Blij dat vandaag zo’n succes voor ze was.
pi_221371753
ZOJUIST

en ongeveer tegelijk:

Fedorov
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 18 juli 2026 @ 20:07:14 #38
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_221371764
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 20:05 schreef skysherrif het volgende:
ZOJUIST

[ afbeelding ]

en ongeveer tegelijk:

[ afbeelding ]

Fedorov
Hoopgevend.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zaterdag 18 juli 2026 @ 20:30:13 #39
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_221371912
quote:
ZOJUIST

[ afbeelding ]

en ongeveer tegelijk:

[ afbeelding ]

Fedorov
Welke kant gaat dit dan op? Kan moeilijk voorstellen dat hij terug komt en Syrskiy weg.
pi_221371944
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 20:30 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Welke kant gaat dit dan op? Kan moeilijk voorstellen dat hij terug komt en Syrskiy weg.
Protest in Kyiv vanavond 3x zo groot als gister, meerdere officieren die zich vandaag hebbne ontslagen uit het leger uit protest en anderen die zich openlijk achter fedorov scharen, wellicht heeft hij gewoon geen keus.

Maar niets is nog zeker
pi_221372095
pi_221372357
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 14:47 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]

Skala soldaten maken een vlag video in het centrum van Konsta met fotos van Syrskyi en Zelensky _O- _O-
Bedoel je met Konsta Kostjantynivka?

Heel veel mensen zeggen Konstjantynivka, waarschijnlijk vanwege in het hoofd zittende Constantinopel.
pi_221372453
quote:

[..]

Je mag best kritisch zijn, maar Zelensky betichten van Russische connecties vind ik te ver gaan.
Ook Denys Davydov draait helemaal door, door Sirskyi te betichten van het hebben van Russische connecties, en misschien zelfs een Russische spion te zijn.
pi_221372493
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 21:04 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Bedoel je met Konsta Kostjantynivka?

Heel veel mensen zeggen Konstjantynivka, waarschijnlijk vanwege in het hoofd zittende Constantinopel.
Yes

Was nog een andre video waar skala een "clearing operation" uitvoerde daar vandaag:

https://t.me/skala425/931

pi_221372525
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 21:10 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Je mag best kritisch zijn, maar Zelensky betichten van Russische connecties vind ik te ver gaan.
Ook Denys Davydov draait helemaal door, door Sirskyi te betichten van het hebben van Russische connecties, en misschien zelfs een Russische spion te zijn.
Dat is knettergek inderdaad
Vakman pur sang
pi_221372877
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 13:01 schreef ExTec het volgende:
Maar goed, uiteindelijk puilde het assortiment van wildberries uit met goederen die voor militaire doeleinden werden gebruikt.

[ x ]

[ x ]

Zeer valide doel, dus.
Ja de russische soldaten gebruikten Wildberries ook vaak liever dan de militaire logistiek, omdat het sneller en betrouwbaarder was. Crowd funding acties liepen voor bepaalde goederen ook via Wildberries.

Maar goed, zoals hier al jarenlang werd aangestipt, rusland heeft een gigantisch land met bijna oneindig veel doelwitten.
pi_221372932
quote:
ZOJUIST

[ afbeelding ]

en ongeveer tegelijk:

[ afbeelding ]

Fedorov
Mooi man, protesteren kan helpen.

Ondertussen wordt je in rusland voor 10 jaar opgesloten voor de meest milde kritiek op het systeem.

Het blijft een hilarisch verschil.
pi_221373171
Geen idee of dit al gepost was.

https://www.bnr.nl/nieuws(...)-van-odesa-haven-aan

quote:
FT: ook opperbevelhebber van de Oekraïense strijdkrachten wordt mogelijk ontslagen

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky overweegt de opperbevelhebber van de strijdkrachten, Oleksandr Syrskyi, te ontslaan, zo meldt de Financial Times. Dit bericht volgt na dagen van onrust binnen de militaire leiding van het land na het ontslag van minister van Defensie Mykhailo Fedorov.

Syrskyi en Fedorov verschilden van mening over de juiste strategie in de oorlog tegen Rusland. Fedorov gaf op een persconferentie na zijn ontslag toe dat hij had aangedrongen op het ontslag van Syrskyi.

Zelensky kijkt volgens de Britse krant naar alternatieve kandidaten. De Oekraïense president plaatste op X dat hij zaterdag een ontmoeting heeft met korpscommandanten die 'de zwaarst bevochten delen' van het front verdedigen.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_221373287
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 22:04 schreef oheng het volgende:

[..]
Mooi man, protesteren kan helpen.

Ondertussen wordt je in rusland voor 10 jaar opgesloten voor de meest milde kritiek op het systeem.

Het blijft een hilarisch verschil.

Gerucht
pi_221373380
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 20:05 schreef la_perle_rouge het volgende:
Ik ben vandaag een frietje gaan eten bij Franky en Coen. https://www.frankyandcoen.nl/
Ook wel eens fijn in een bubbel met gelijkgestemden te zitten. Iedereen superaardig en hulpvaardig naar elkaar toe. Wat je voor je frietje betaalde, mocht je zelf weten.
En er werden karrevrachten, letterlijk in paardenwagens, spullen binnen gebracht.

Ook kennisgemaakt met mensen die camouflagenetten laten knopen, ze leveren het frame, een net dat je zelf moet opspannen en na wat uitleg kan iedereen het. Ze doen het in kerken die ruimte beschikbaar stellen, permanent of een paar dagen per week. Natuurlijk betaal je voor het frame en het net, en publiek dat komt helpen knopen betaalt voor de reepjes camouflagestof die ze in de netten knopen. Ik ga eens kijken of ik het ook bij mij in de stad kan organiseren. Met een keer per week een kraam op de markt zou ik al een heel eind komen.

Franky en Coen zelf, en hun kinderen zijn ook superaardig, hele lieve mensen gewoon.
Blij dat vandaag zo’n succes voor ze was.
Tof dat je ze "in het echt" gezien hebt!

Maar het is patat.
  zaterdag 18 juli 2026 @ 23:01:25 #51
307622 Perox
(niet de echte)
pi_221373434
quote:

[..]

Ja man, zijn allemaal crisis acteurs! 8)7
  Moderator zaterdag 18 juli 2026 @ 23:15:30 #52
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221373709
lol, ze schieten elkaar helemaal verrot om straks samen met EU miljarden die al verschoten zijn heel Europa aan te vallen

goed verhaal man _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_221374060
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 22:45 schreef skysherrif het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Gerucht
Net Ajax en Kroes :')

Hopelijk loopt het wel beter af :X
pi_221374201
Zelensky ziet dat Oekraine een goede slag slaat. Krijgt Amerikaanse support - beslist ineens een ontslagronde te gaan doen.

Achterlijker wordt het niet.
pi_221374265
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 23:40 schreef theunderdog het volgende:
Zelensky ziet dat Oekraine een goede slag slaat. Krijgt Amerikaanse support - beslist ineens een ontslagronde te gaan doen.

Achterlijker wordt het niet.
ik zie de link en logica niet van die zin
Twitch.tv/bensel15
pi_221374304
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 23:44 schreef Bensel het volgende:

[..]
Het gaat goed - je zorgt voor instabiliteit.
pi_221374318
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2026 23:44 schreef Bensel het volgende:

[..]
Nou, Achterlijker dan die zin wordt het niet.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_221374456
SPOILER: Triggerwarning
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_221374490
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 00:03 schreef ExTec het volgende:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Haha Russen hebben wel humor.
  zondag 19 juli 2026 @ 00:17:07 #60
64288 Bensel
Ladderzat
pi_221374584
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 00:03 schreef ExTec het volgende:
paarden eten veel, en komend winter is er weinig te eten, omdat er geen diesel zal zijn voor tractoren, en geen mensen om handmatig de oogst binnen te halen
Twitch.tv/bensel15
pi_221374698
Zircon/S400/Iskander aanval op Kyiv.

4 inslagen al.
pi_221374784
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 00:26 schreef skysherrif het volgende:
Zircon/S400/Iskander aanval op Kyiv.

4 inslagen al.
Boven de 10, worden er meer gelanceerd nu.
pi_221374884
Nieuwe lanceringen.

Vrij behoorlijk zware aanval op kyiv vannacht.

Rond de 25 verschillende Ballistische raketten.
pi_221375080
Tegen de 40 ballistische raketten al op Kyiv, puur pratend overBms 1 van de grootste aanvallen op kyiv deze oorlog

Update: uiteindelijk rond de 30 blijkt.

[ Bericht 18% gewijzigd door skysherrif op 19-07-2026 01:07:17 ]
pi_221375171
twitter
pi_221375269

nu wel naar de 40
pi_221375301
pi_221375308
Nu officieel grootste ballistische aanval op Kyiv deze oorlog
  zondag 19 juli 2026 @ 01:56:02 #69
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221375319
Bah.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_221375454
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 01:44 schreef skysherrif het volgende:
Nu officieel grootste ballistische aanval op Kyiv deze oorlog
En weer op civiele doelen. Terrorisme.
  zondag 19 juli 2026 @ 08:31:53 #71
462265 Peligrosso
Radio Espantoso
pi_221375565
Ratland
  zondag 19 juli 2026 @ 08:52:01 #73
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_221375598
Russen :r :r
pi_221375656
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 07:09 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Zo werken de Russen al decennia… Ziek hoe die lui gesteund blijven worden…
pi_221376108
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 07:09 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Wellicht missen ze wat chips en zijn ze gewoon niet nauwkeuriger. Ok generaalski, richting Kiyv... vuur.

Echt walgelijk die russen
pi_221376281
https://www.ad.nl/binnenl(...)r-oekraine~ae952970/

Artikeltje hoor, indrukwekkend poeh hé!
pi_221376441
quote:
2s.gif Op zondag 19 juli 2026 09:18 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Zo werken de Russen al decennia… Ziek hoe die lui gesteund blijven worden…
Ja als je daar iets van zegt dan krijg je te horen “dat het nu eenmaal oorlog is” en “in een oorlog gebeuren smerige dingen”.

Een mooie manier om oorlogsmisdaden te bagatelliseren.
  zondag 19 juli 2026 @ 11:05:27 #78
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221376547
Terwijl Poetin probeert om de vroegere USSR regio's terug te pakken zijn er andere USSR regio's als Kazakhstan en Armenië die de middelvinger opsteken naar Ruzzia ,
En ipv daarvan Oekraïne helpen door de export van diesel naar Ruzzia tegen te houden

Kazachstan staat duidelijk aan de kant van de voor hun vrijheid vechtende vroegere USSR regio's net als Siberië en Armenië

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 19-07-2026 11:55:50 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 19 juli 2026 @ 11:13:48 #79
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221376757
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 10:43 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ja als je daar iets van zegt dan krijg je te horen “dat het nu eenmaal oorlog is” en “in een oorlog gebeuren smerige dingen”.

Een mooie manier om oorlogsmisdaden te bagatelliseren.
Dat is natuurlijk wel hoe het is.
Jij en anderen verlekkeren jezelf met filmpjes dat in Moskou van alles en nog wat de lucht in gaat, en nu doet Rusland dit terug.

Neemt niet weg dat het weer verschrikkelijk is wat er gebeurt. Deze oorlog kent twee verliezers.
Maar blijkbaar ook een winnaar: de EU omdat Rusland zogezegd verzwakt wordt :')
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
  zondag 19 juli 2026 @ 11:15:40 #80
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221376819
Laat ik duidelijk zijn: ik ben geen fan of volger van Marie. Maar toch zou het niet verkeerd zijn als ook jullie kennis nemen van haar opvattingen om zodoende je eigen kennis wat te verdiepen.

Moderator zondag 19 juli 2026 @ 11:16:21 #81
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221376839
Nee dank u
pi_221376853
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:13 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk wel hoe het is.
Jij en anderen verlekkeren jezelf met filmpjes dat in Moskou van alles en nog wat de lucht in gaat, en nu doet Rusland dit terug.

Neemt niet weg dat het weer verschrikkelijk is wat er gebeurt. Deze oorlog kent twee verliezers.
Maar blijkbaar ook een winnaar: de EU omdat Rusland zogezegd verzwakt wordt :')
Zou je dat ook zeggen als er in Moskou een metrostation of grote flat geraakt zou worden door zo'n Flamingo van Oekraïne?
  zondag 19 juli 2026 @ 11:19:54 #83
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221376953
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:16 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Zou je dat ook zeggen als er in Moskou een metrostation of grote flat geraakt zou worden door zo'n Flamingo van Oekraïne?
Wat zeggen?
Dat de oorlog 2 verliezers kent? Ja.
pi_221376981
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:15 schreef phpmystyle het volgende:
Laat ik duidelijk zijn: ik ben geen fan of volger van Marie. Maar toch zou het niet verkeerd zijn als ook jullie kennis nemen van haar opvattingen om zodoende je eigen kennis wat te verdiepen.

De kolder van Lady Gaga laten we ook deze zondag aan ons voorbij gaan.
  Moderator zondag 19 juli 2026 @ 11:22:51 #85
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221377006
Mooie omgekeerde wereld weer |:(

Oekraine doet dit terug, Rusland deed het al, toegejuigd door een aantal users hier want maidan en de oprukkende navo enzo

[ Bericht 0% gewijzigd door sp3c op 19-07-2026 12:37:13 ]
pi_221377008
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:19 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wat zeggen?
Dat dit nou eenmaal oorlog is en in een oorlog smerige dingen gebeuren.
  zondag 19 juli 2026 @ 11:23:49 #87
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221377014
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:15 schreef phpmystyle het volgende:

wat is dat voor een gestoord mens joh
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 19 juli 2026 @ 11:24:03 #88
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221377016
quote:

[..]

Dat klopt. En het narratief wijzigen kan ook niet zomaar meer. Het volk is verteld dat Rusland verslagen zal worden, en dat Poetin ten val zal komen. En dat zou ook snel gebeuren en relatief gemakkelijk. Dat wist men zeker.
  Moderator zondag 19 juli 2026 @ 11:26:38 #89
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221377043
Niemand is ooit verteld dat Rusland verslagen zal worden of dat Putin ten val zal komen of dat het snel zou gaan of dat het relatief makkelijk zal gaan

Dat leeft allemaal alleen in je koppie
  Moderator zondag 19 juli 2026 @ 11:26:53 #90
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221377044
As usual
pi_221377051
Afgelopen week weer 9.840 Russische soldaten gedood, gewond geraakt of gevangen geworden op het Oekraïense slagveld.

https://index.minfin.com.ua/en/russian-invading/casualties/
  zondag 19 juli 2026 @ 11:29:01 #92
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221377086
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:24 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat klopt. En het narratief wijzigen kan ook niet zomaar meer. Het volk is verteld dat Rusland verslagen zal worden, en dat Poetin ten val zal komen. En dat zou ook snel gebeuren en relatief gemakkelijk. Dat wist men zeker.
het schiet aardig op ja
pi_221377132
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:26 schreef sp3c het volgende:
As usual
Istanbul zal zo wel weer voorbij komen.
En dan is de aandacht weer afgeleid van Russische oorlogsmisdaden, zoals het aanvallen van een metrostation waarvan ze weten dat het belangrijke schuilkelders zijn voor de burgerbevolking…
pi_221377155
quote:
10s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:30 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Istanbul zal zo wel weer voorbij komen.
En dan is de aandacht weer afgeleid van Russische oorlogsmisdaden, zoals het aanvallen van een metrostation waarvan ze weten dat het belangrijke schuilkelders zijn voor de burgerbevolking…
Ik post alvast het plaatje.

SPOILER
  zondag 19 juli 2026 @ 11:34:36 #95
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221377233
Als je de mogelijkheid hebt om een militair doel te raken ipv een civiel doel dan doe je dat natuurlijk. Dat heet een lonend doelwit. Het is extreem simplistisch te denken dat Rusland liever een kinderdagverblijf zou raken dan een drone-fabriek. De reden dat Oekraine -blijkens- zo goed in staat is om militaire doelen te raken is de USA/UK/FR intel.

Waar ik me wel over verbaas is het extreem lage aantal (burger)slachtoffers aan beide zijden. 8 of 9 bij de aanval op Moskou, tot nu toe 1 dode geteld bij de aanval op Kiev. Vergelijk dat met eerdere oorlogen waarbij in vergelijkbare nachten honderden of duizenden slachtoffers vielen.

Enfin: als deze chicken-game nog langer sluipend blijft escaleren dan gaat het apocalyptisch fout op zeker moment. Kan een half jaar duren, kan anderhalf jaar duren. Maar er moet op zeker moment gestopt worden.
The End Times are wild
pi_221377250
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:34 schreef LXIV het volgende:
Als je de mogelijkheid hebt om een militair doel te raken ipv een civiel doel dan doe je dat natuurlijk. Dat heet een lonend doelwit. Het is extreem simplistisch te denken dat Rusland liever een kinderdagverblijf zou raken dan een drone-fabriek. De reden dat Oekraine -blijkens- zo goed in staat is om militaire doelen te raken is de USA/UK/FR intel.

Waar ik me wel over verbaas is het extreem lage aantal (burger)slachtoffers aan beide zijden. 8 of 9 bij de aanval op Moskou, tot nu toe 1 dode geteld bij de aanval op Kiev. Vergelijk dat met eerdere oorlogen waarbij in vergelijkbare nachten honderden of duizenden slachtoffers vielen.

Enfin: als deze chicken-game nog langer sluipend blijft escaleren dan gaat het apocalyptisch fout op zeker moment. Kan een half jaar duren, kan anderhalf jaar duren. Maar er moet op zeker moment gestopt worden.
Ook weer een creatieve, maar bekende, manier van je voor het goedpraten van het bewust bombarderen van burgerdoelen door de Russen :s).
  zondag 19 juli 2026 @ 11:43:43 #97
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221377298
quote:

Zou Rusland het op enig moment aandurven als de oorlog voor haar ongunstig verloopt om bijvoorbeeld een fabriek in pak'm beet Nederland, Duitsland of Frankrijk uit te schakelen?
pi_221377314
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:19 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wat zeggen?
Waarom dan de fanboy van de aanstichter uithangen?

quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:43 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Zou Rusland het op enig moment aandurven als de oorlog voor haar ongunstig verloopt om bijvoorbeeld een fabriek in pak'm beet Nederland, Duitsland of Frankrijk uit te schakelen?
Dreigen ze al jaren mee.
pi_221377316
quote:

[..]
Een koekjesfabriek?
  zondag 19 juli 2026 @ 11:48:11 #100
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221377326
quote:

[..]
Dat denk ik niet, want dat betekent automatisch art 5 en daarmee op korte termijn het verliezen van de oorlog en het einde van de regering Putin. Bovendien heeft dit praktisch gezien geen effect gezien de beperkte Russische vuurkracht ten opzichte van het enorme aantal doelen in de EU.
The End Times are wild
  zondag 19 juli 2026 @ 11:50:46 #101
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221377352
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:46 schreef havanagila het volgende:

[..]
Waarom dan de fanboy van de aanstichter uithangen?
[..]
Dreigen ze al jaren mee.
Een dreigement wat ze dus niet waar kunnen maken.
Rusland conventionele zwakte is anderzijds ook het gevaar. Want de enige manier waarop ze ons wél pijn kunnen doen is nucleair. Maar dat is een drempel die ze niet zomaar zullen oversteken, geen weg terug meer daarna.
The End Times are wild
pi_221377363
twitter
pi_221377368
Rusland haalt luchtverdediging weg uit Arctische noorden, ‘elders harder nodig’

Rusland stript zijn belangrijke militaire locaties in het Arctische hoge noorden van luchtverdedigingsinstallaties, melden RFE/RL en The Barents Observer op basis van satellietbeelden. Waarschijnlijk is het toenemende aantal Oekraïense drone-aanvallen elders in Rusland daar de oorzaak van. Strategische Arctische locaties die eerst zwaar verdedigd werden met S-300 en S-400-raketsystemen lijken nu hun raketten kwijt te zijn. ‘Rusland moet moeilijke keuzes maken’, zegt een Noorse defensie-analist.

Uitputting
'In een poging de drone- en raketaanvallen van Oekraïne op strategische infrastructuur diep op Russisch grondgebied af te weren, put Rusland zijn voorraden onderscheppingsraketten sneller uit dan de defensie-industrie ze kan aanvullen. Dit heeft het Kremlin blijkbaar gedwongen om een groot deel van zijn luchtverdedigingsmiddelen te verplaatsen van regio's met een lagere prioriteit naar gebieden met een hogere prioriteit, zoals Moskou, Sint-Petersburg en operatiegebieden dichter bij het Oekraïense front, waaronder de Krim.'

https://www.bnr.nl/nieuws(...)-elders-harder-nodig
pi_221377369
Als minister moet je het natuurlijk wel goed kunnen vinden met de hoogste militaire leiding, zeker tijdens een oorlogssituatie.
Van Zelensky begreep ik dat hij Federov wel als een belangrijke adviseur zal handhaven.

Het Oekraïense leger kan het beste Moskou innemen. Dan zijn we van die barbaren af.
  zondag 19 juli 2026 @ 11:54:40 #105
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221377376
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:50 schreef LXIV het volgende:

[..]
Rusland conventionele zwakte is anderzijds ook het gevaar. Want de enige manier waarop ze ons wél pijn kunnen doen is nucleair. Maar dat is een drempel die ze niet zomaar zullen oversteken, geen weg terug meer daarna.
Dat gaat China niet goed vinden

en ruzzia zelf ook niet
  zondag 19 juli 2026 @ 11:56:24 #106
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221377383
quote:
10s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:36 schreef KareldeStoute het volgende:
Ook weer een creatieve, maar bekende, manier van je voor het goedpraten van het bewust bombarderen van burgerdoelen door de Russen :s).
Maar zijn het allemaal daadwerkelijk niet legitieme doelen? Blijkbaar is de intel van de Russen best goed aangezien ze nog niet zo lang geleden een munitiedepot in Kyiv/Vyshneve hebben weten te raken. Een munitiedepot waarvan helemaal niemand het bestaan wist, ook Zelensky niet (dit zeg ik met enig sarcasme uiteraard) en de Russen weten nou net dat "niet bestaande" depot te raken. Of was het een heel toevallige afzwaaier ivm een falende wasmachine chip ofzo?

[ Bericht 1% gewijzigd door AchJa op 19-07-2026 12:04:23 ]
  zondag 19 juli 2026 @ 11:58:05 #107
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221377389
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat gaat China niet goed vinden

en ruzzia zelf ook niet
Zo snel zal dat inderdaad niet gebeuren, om diverse redenen waaronder China. Maar puntje bij paaltje is het niet China dat zijn vinger bij de knop heeft zitten.
The End Times are wild
pi_221377405
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:50 schreef LXIV het volgende:

[..]
Deze is minder creatief hoor. Rusland heeft kernwapens, dus is het niet zo erg of raar dat ze bewust burgerdoelen bombarderen…
  zondag 19 juli 2026 @ 12:01:04 #109
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221377406
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:56 schreef AchJa het volgende:

[..]
Maar zijn het allemaal daadwerkelijk niet legitieme doelen? Blijkbaar is de intel van de Russen best goed aangezien ze nog niet zo lang geleden een munitiedepot in Kyiv/Vyshneve hebben weten te raken. Een munitiedepot waarvan helemaal niemand het bestaan wist, ook Zelensky niet (dit zeg ik met enige sarcamse uiteraard) en de Russen weten nou net dat "niet bestaande" depot te raken. Of was het een heel toevallige afzwaaier ivm een falende wasmachine chip ofzo?
Ik denk dat Rusland vooral veel intel op de grond heeft. Bijna de helft van de Kievse bevolking is Russisch-talig en daar zitten vast heel wat mensen met Sovjet-nostalgie, communisten, Russen, tegenstanders van Zelensky etc tussen. Dat die fabriek daar al die tijd ongestoord heeft kunnen staan verbaasd me meer. Daar moeten natuurlijk mensen werken, vrachtwagens in-en uitrijden, reparaties plaatsvinden en noem maar op. En dat tussen de bevolkign van een zo grote stad.

Hoe verklaar jij het extreem lage aantal burgerdoden?
The End Times are wild
  zondag 19 juli 2026 @ 12:01:26 #110
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221377408
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:58 schreef LXIV het volgende:

[..]
Zo snel zal dat inderdaad niet gebeuren, om diverse redenen waaronder China. Maar puntje bij paaltje is het niet China dat zijn vinger bij de knop heeft zitten.
Puntje bij paaltje is deze oorlog voor Putin een game , beetje dure game met veel dode jongens maar goed

Putin raakt meer voormalige USSR landen kwijt dan ie terug veroverd

pi_221377417
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:56 schreef AchJa het volgende:

[..]
Maar zijn het allemaal daadwerkelijk niet legitieme doelen? Blijkbaar is de intel van de Russen best goed aangezien ze nog niet zo lang geleden een munitiedepot in Kyiv/Vyshneve hebben weten te raken. Een munitiedepot waarvan helemaal niemand het bestaan wist, ook Zelensky niet (dit zeg ik met enig sarcamse uiteraard) en de Russen weten nou net dat "niet bestaande" depot te raken. Of was het een heel toevallige afzwaaier ivm een falende wasmachine chip ofzo?
Vast niet allemaal. Maar het is toch ook geen toeval meer als ze zo vaak en consequent burgerdoelen bestoken?
pi_221377437
quote:
10s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:02 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Vast niet allemaal. Maar het is toch ook geen toeval meer als ze zo vaak en consequent burgerdoelen bestoken?
Mss krijgen we nu parallele waarheden:

Ja, het lukt ze om pinpoint een munitie depot te raken, wat idd een valide doel is, maar kinderziekenhuis? Nee, afzwaaier. Doen ze niet expres.

Lijkt me weinig houdbaar, maar goed.
  zondag 19 juli 2026 @ 12:05:56 #113
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221377441
quote:
10s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:02 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Maar kun je het ook bewijzen?
  zondag 19 juli 2026 @ 12:07:02 #114
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221377451
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:48 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat denk ik niet, want dat betekent automatisch art 5 en daarmee op korte termijn het verliezen van de oorlog en het einde van de regering Putin. Bovendien heeft dit praktisch gezien geen effect gezien de beperkte Russische vuurkracht ten opzichte van het enorme aantal doelen in de EU.
Maar zal art 5 zo snel geactiveerd worden als bijvoorbeeld een fabriek dmv explosieven wordt opgeblazen of een drone? We voeren al hybride oorlog tegen elkaar.
Hier in het Westen ligt ook de lat heel hoog om Rusland de oorlog te verklaren.
  zondag 19 juli 2026 @ 12:08:49 #115
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221377460
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:04 schreef ExTec het volgende:

Mss krijgen we nu parallele waarheden:

Ja, het lukt ze om pinpoint een munitie depot te raken, wat idd een valide doel is, maar kinderziekenhuis? Nee, afzwaaier. Doen ze niet expres.

Lijkt me weinig houdbaar, maar goed.
Vwb Vyshneve werd het natuurlijk wel heel lastig om daar een civiele draai aan te geven. Of ze hadden een soort van Enschede kaart moeten spelen.

Maar goed, blijkbaar is de Russische Bol.com ook een valide militair doel dus waarom zou een kelder in een ziekenhuis waar ze drones inelkaar solderen dat niet zijn dan?
  zondag 19 juli 2026 @ 12:09:39 #116
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221377462
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:07 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Maar zal art 5 zo snel geactiveerd worden als bijvoorbeeld een fabriek dmv explosieven wordt opgeblazen of een drone? We voeren al hybride oorlog tegen elkaar.
Hier in het Westen ligt ook de lat heel hoog om Rusland de oorlog te verklaren.
Dat hangt van Nederland af (als het een Nederlandse fabriek betreft). Die kunnen dan besluiten de Noord Atlantische Raad bijeen te roepen. En ik denk dat dit dan zeker gaat gebeuren. Een raket op een fabriek, waarbij ook mensenlevens in gevaar komen, is nogal wat anders dan eventuele hacks of propaganda of dat soort dingen. En er zijn partijen en mensen genoeg die niet kunnen wachten op een art 5. Dan hebben ze eindelijk de aanleiding.
The End Times are wild
pi_221377465
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:08 schreef AchJa het volgende:
dus waarom zou een kelder in een ziekenhuis waar ze drones inelkaar solderen dat niet zijn dan?
En we moeten maar aannemen dat dat gebeurde?
  zondag 19 juli 2026 @ 12:12:26 #118
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221377477
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:09 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat hangt van Nederland af (als het een Nederlandse fabriek betreft). Die kunnen dan besluiten de Noord Atlantische Raad bijeen te roepen. En ik denk dat dit dan zeker gaat gebeuren. Een raket op een fabriek, waarbij ook mensenlevens in gevaar komen, is nogal wat anders dan eventuele hacks of propaganda of dat soort dingen. En er zijn partijen en mensen genoeg die niet kunnen wachten op een art 5. Dan hebben ze eindelijk de aanleiding.
Je beredeneert het nu wel héél technisch. Een aanval op Nederlands grond gebied door middel van een droneaanval op een fabriek die onderdelen produceert voor Oekraïne kan/zal leiden tot activering art5.

Is het wel/niet activeren van art5 een politieke afweging waar vooral landen als Duitsland, Frankrijk en USA over gaan?
pi_221377481
En hier waren ze zeker in de stationshal ook drones in elkaar aan het solderen.

pi_221377485
Toch walgelijk weer die Russische aanvallen op burgerdoelen in Kyiv vannacht.
  zondag 19 juli 2026 @ 12:14:50 #121
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221377491
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:08 schreef AchJa het volgende:

[..]
Vwb Vyshneve werd het natuurlijk wel heel lastig om daar een civiele draai aan te geven. Of ze hadden een soort van Enschede kaart moeten spelen.

Maar goed, blijkbaar is de Russische Bol.com ook een valide militair doel dus waarom zou een kelder in een ziekenhuis waar ze drones inelkaar solderen dat niet zijn dan?
Wat mij het meest zorgen baart is de richting waarmee de doelpalen gestaag verzet worden telkens. Werd in 2022 nog gesproken over het strikt leveren van 'verdedigingswapens' door Nederland aan Oekraine (wat ik overigens ook onzin vond), straks gaan wij raketten produceren die op semi-militaire doelen in Moskou gevuurd gaan worden. Een verkeerde afzwaaier daar op een meisjesschool met 150 doden en Putin moet om binnenlandse redenen wel reageren.
We hebben zo meteen niet meer in de hand in welke richting en met welk tempo het gaat escaleren, en dat is levensgevaarlijk. Ik had eigenlijk al niet verwacht dat het zover als nu zou komen.
The End Times are wild
pi_221377493
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:48 schreef LXIV het volgende:

[..]
Artikel 5 creëert helemaal geen afschrikking meer. Dus dat zegt niets.
pi_221377499
quote:
Jij snapt (nog steeds) de Russische mentaliteit niet.

Rusland voert juist aanvallen uit op flatgebouwen, ambulances, ziekenhuizen en kraamklinieken. Rusland voert geen oorlog volgens het oorlogsrecht of de Geneefse conventie.

Rusland wil de wil van Oekraïne breken. Ze willen leven in Oekraïne onmogelijk maken. Als iedereen weg zou vluchten uit Oekraïne, wordt de machinerie achter het front weggetrokken, en wint Rusland ook de oorlog.
  zondag 19 juli 2026 @ 12:16:14 #124
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221377500
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:12 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je beredeneert het nu wel héél technisch. Een aanval op Nederlands grond gebied door middel van een droneaanval op een fabriek die onderdelen produceert voor Oekraïne kan/zal leiden tot activering art5.

Is het wel/niet activeren van art5 een politieke afweging waar vooral landen als Duitsland, Frankrijk en USA over gaan?
Er gebeurt een aanval
Er moet een "gewapende aanval" (armed attack) zijn op een NAVO-land (in Europa of Noord-Amerika). Dit kan een militaire invasie zijn, maar ook bijvoorbeeld een grote cyberaanval of terrorisme (zoals 9/11).
Het aangevallen land vraagt om hulp
Het land dat wordt aangevallen, meldt dit bij de NAVO.
De NAVO-landen overleggen
Alle 32 NAVO-landen komen bij elkaar in de Noord-Atlantische Raad (de belangrijkste vergadering).
Ze moeten het erover eens zijn dat het echt om een aanval gaat die onder Artikel 5 valt.
Artikel 5 wordt officieel ingeroepen
De NAVO-landen doen een politieke verklaring dat Artikel 5 geldt.
Dit is al één keer gebeurd: na de aanslagen van 11 september 2001 op de VS.
Wat doen de andere landen?
Ieder land beslist zelf wat het doet. Ze moeten helpen, maar het hoeft niet per se met soldaten of wapens.
The End Times are wild
  zondag 19 juli 2026 @ 12:17:36 #125
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221377505
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:15 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Artikel 5 creëert helemaal geen afschrikking meer. Dus dat zegt niets.
Absoluut wel! Want anders had Rusland allang een logistieke lijn in Polen aangevallen. Als dit niet zo is dan kun je de NAVO wel opheffen. Dan hoeven we ook niet te vechten om Oekraine bij de NAVO te krijgen.
The End Times are wild
pi_221377508
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:16 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Rusland voert juist aanvallen uit op flatgebouwen, ambulances, ziekenhuizen en kraamklinieken. Rusland voert geen oorlog volgens het oorlogsrecht of de Geneefse conventie.

Rusland wil de wil van Oekraïne breken. Ze willen leven in Oekraïne onmogelijk maken. Als iedereen weg zou vluchten uit Oekraïne, wordt de machinerie achter het front weggetrokken, en wint Rusland ook de oorlog.
Toch valt het qua pure burgerdoden in Oekraine reuze mee.
  zondag 19 juli 2026 @ 12:18:15 #127
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221377509
Trump en Putin moeten weg ,dood , plat , van de aarde af

we moeten AI hebben om ons te regeren
pi_221377514
Three children injured in Russian guided bomb attack on Izium in Kharkiv Oblast

Seven people, including three children, have been injured as a result of a Russian guided aerial bomb strike on the town of Izium in Kharkiv Oblast on 17 July.

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/07/17/8044597/

pi_221377518
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:17 schreef LXIV het volgende:

[..]
Absoluut wel! Want anders had Rusland allang een logistieke lijn in Polen aangevallen. Als dit niet zo is dan kun je de NAVO wel opheffen. Dan hoeven we ook niet te vechten om Oekraine bij de NAVO te krijgen.
Dat hoeven we ook niet. De NATO is ook enkel nog maar een papierenwerkelijkheid.
  zondag 19 juli 2026 @ 12:19:41 #130
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221377523
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:17 schreef LXIV het volgende:

[..]
Oekraïne hoeft niet bij de NAVO ., Finland was ook niet bij de NAVO, Zweden ook niet , Armenië ook niet
  zondag 19 juli 2026 @ 12:22:00 #131
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221377534
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:16 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Maar dat gebeurd dus niet. Er zijn gisteren meer verkeersdoden in Kiev gevallen als doden ten gevolge van deze 'meest massale aanval ooit'. Dat schrikt niet veel af blijkbaar, het is eerder irritant.

Rusland vecht op de eerste plaats aan de frontlijn. Deze aanvallen 'in de diepte' ondersteunen de gevechten op de frontlijn. Hierbij moet Rusland opletten om de NAVO niet direct bij de oorlog te betrekken. Doelen die voor Rusland interessant zijn in de diepte zijn logistieke knooppunten (vooral munitie en brandstof opslag), productiefaciliteiten, opleidingscentra, militaire staven et cetera. Als ze daarin succesvol zijn dan heeft dat direct effect op de frontlijn. Aanvallen op kinderziekenhuizen en kraamklinieken hebben dat niet. Die verharden alleen maar de wil om door te vechten bij de Oekrainers.
The End Times are wild
pi_221377538
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:18 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Toch valt het qua pure burgerdoden in Oekraine reuze mee.
Omdat Oekraïne zichzelf verdedigt. Ze weten de Russen te stoppen en drones neer te halen. Ook gaat regelmatig het luchtalarm waarbij Oekraïners verzocht worden de schuilkelders op te zoeken.

Aantal burgerslachtoffers volgens de OHCHR (12 juni):
>16.126 burgerdoden (reële cijfers zijn naar schatting aanzienlijk hoger)[9]
https://nl.wikipedia.org/(...)a%C3%AFne_sinds_2022

Laten we het conservatief gezien op 20.000 schatten.

Dat is zeventien keer meer dan de aanslagen van 7 oktober in Israël.
  zondag 19 juli 2026 @ 12:23:17 #133
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221377541
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:19 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dat hoeven we ook niet. De NATO is ook enkel nog maar een papierenwerkelijkheid.
Waarom wil Oekraine er dan nog zo graag bij? Twee jaar terug was het mantra hier dat de NAVO sterker was dan ooit. En nu is het enkel nog papier?

USA is tijdelijk afgehaakt, dat wel.
The End Times are wild
pi_221377547
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:23 schreef LXIV het volgende:

[..]
Waarom wil Oekraine er dan nog zo graag bij? Twee jaar terug was het mantra hier dat de NAVO sterker was dan ooit. En nu is het enkel nog papier?

Omdat Oekraine ervan uitgaat dat het wel 'weer goed komt' met de NATO. Ik geloof dat niet.

Als Le Pen in Frankrijk wint, dan heb je ook een Frankrijk dat tegen de rest van de NATO zegt: 'alles is voor Frankrijk'. Ik zie geen patronen waaruit ik zou moeten concluderen dat de NATO qua samenwerking en organisatie weer op fatsoenlijk niveau komt.
  zondag 19 juli 2026 @ 12:25:02 #135
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221377549
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:22 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Omdat Oekraïne zichzelf verdedigt. Ze weten de Russen te stoppen en drones neer te halen. Ook gaat regelmatig het luchtalarm waarbij Oekraïners verzocht worden de schuilkelders op te zoeken.

Dan vergelijk je een vijfjarige massale oorlog tussen 2 staten met een terreuraanval van 1 dag!!

Dan kan ik ook zeggen: het zijn 4000 x meer doden dan er bij het verkeersongeval in Bovenkarspel omkwamen vorige week. Net zo'n vergelijking die kant noch wal raakt
The End Times are wild
pi_221377550
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:23 schreef LXIV het volgende:
Spreekt boekdelen, dit.

De onbetrouwbaarheid van de VS, is als een slechte droom, gaat vanzelf over, en dan gaan we weer over tot de orde van de dag.
  zondag 19 juli 2026 @ 12:25:57 #137
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221377555
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:25 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Omdat Oekraine ervan uitgaat dat het wel 'weer goed komt' met de NATO. Ik geloof dat niet.

Als Le Pen in Frankrijk wint, dan heb je ook een Frankrijk dat tegen de rest van de NATO zegt: 'alles is voor Frankrijk'. Ik zie geen patronen waaruit ik zou moeten concluderen dat de NATO qua samenwerking en organisatie weer op fatsoenlijk niveau komt.
Het is nog steeds het machtigste en best functionerende militaire bondgenootschap ter wereld. Daar is geen twijfel over.
The End Times are wild
pi_221377556
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:25 schreef ExTec het volgende:

[..]
Spreekt boekdelen, dit.

De onbetrouwbaarheid van de VS, is als een slechte droom, gaat vanzelf over, en dan gaan we weer over tot de orde van de dag.
Waarom denk je dat? en wanneer gaat dat dan 'over' ?
pi_221377558
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:26 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Waarom denk je dat? en wanneer gaat dat dan 'over' ?
Ik denk dat niet.
  zondag 19 juli 2026 @ 12:26:53 #140
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221377559
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:25 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het is nog steeds het machtigste en best functionerende militaire bondgenootschap ter wereld. Daar is geen twijfel over.
Hoe groter de NAVO wordt des te groter de kans op interne conflicten hetgeen het bestaansrecht van de NAVO aantast
pi_221377561
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:26 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ik denk dat niet.
??
  zondag 19 juli 2026 @ 12:28:48 #142
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221377571
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:26 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Hoe groter de NAVO wordt des te groter de kans op interne conflicten hetgeen het bestaansrecht van de NAVO aantast

Of dit het bestaansrecht aantast weet ik niet, maar hoe groter, hoe minder stuurbaar. Dat ben ik wel met je eens. Daarom ben ik ook voor ongebreidelde uitbreiding van de EU
The End Times are wild
pi_221377575
quote:

[..]
Dat is enkel speculatie. Het is enkel 'waar' als je ervan uitgaat dat men zich aan artikel 5 houdt. En dan ook nog eens dat men in een grootschalige oorlog niet enkel aankomt met extra kleding- uitrusting.
pi_221377583
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:22 schreef LXIV het volgende:
Maar dat gebeurd dus niet. Er zijn gisteren meer verkeersdoden in Kiev gevallen als doden ten gevolge van deze 'meest massale aanval ooit'. Dat schrikt niet veel af blijkbaar, het is eerder irritant.
Omdat die aanval slechts één dode tot gevolg had? (zeer flauwe vergelijking dus)

Ik pak er even een nieuwsbericht van twee jaar terug bij:
Zeker 30 doden bij Russische raketaanval op verschillende steden in Oekraïne, ook kinderziekenhuis in Kiev getroffen

Meer dan 30 doden onder andere door het bombarderen van een kinderziekenhuis.

Nogmaals, jij snapt niet hoe de Russen te werk gaan. Of je snapt het wel, zit in het Russische kamp, en spint de boel bewust.
pi_221377596
quote:
Dan vergelijk je een vijfjarige massale oorlog tussen 2 staten met een terreuraanval van 1 dag!!
7 oktober wordt door de Israëli gebruikt als argument voor alles wat ze erna gedaan hebben. Maar het gaat dus eigenlijk om heel weinig slachtoffers (en het valt reuze mee aldus theunderdog).
pi_221377599
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:27 schreef theunderdog het volgende:

[..]
??
ik reageerde op iemand die denkt dat het maar "tijdelijk" is.
pi_221377603
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:32 schreef luxerobots het volgende:

[..]
7 oktober wordt door de Israëli gebruikt als argument voor alles wat ze erna gedaan hebben. Maar het gaat dus eigenlijk om heel weinig slachtoffers (en het valt reuze mee aldus theunderdog).
Maar deze vergelijking heeft toch enkel effect tegenover iemand die pro-Israel is?

Verder is het een vergelijking van een gebeurtenis, tegenover meerdere bombardementen. Het vergelijken van een terreur-organisatie met een land dat alle moderne middelen heeft.

Ik ben pro-Oekraine, maar het valt qua burgerdoden inderdaad mee. Helemaal omdat Oekraine niet genoeg luchtafweer heeft.
pi_221377604
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:30 schreef luxerobots het volgende:

Maar tegenwoordig fantaseren we erbij dat 'het dan wel moest dat ze in de kelder drones aan het maken waren!'.

:')
pi_221377610
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:34 schreef ExTec het volgende:

[..]
Maar tegenwoordig fantaseren we erbij dat 'het dan wel moest dat ze in de kelder drones aan het maken waren!'.

Ja, en dat Rusland ook liever militaire doelen aanvalt.
pi_221377612
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:33 schreef ExTec het volgende:

[..]
ik reageerde op iemand die denkt dat het maar "tijdelijk" is.
Oh zo. Ja nee. Dat denk ik niet. Amerika zal een belangrijke bondgenoot blijven, maar wel een bondgenoot waarvan je niet goed weet wat je er nu mee moet.
pi_221377615
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:35 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Oh zo. Ja nee. Dat denk ik niet. Amerika zal een belangrijke bondgenoot blijven, maar wel een bondgenoot waarvan je niet goed weet wat je er nu mee moet.
Precies. Een volgende democraat die op "World Apology Tour" gaat zegt niks over welke joker er over 4 jaar daarn in het witte huis zit.
pi_221377619
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:13 schreef ExTec het volgende:
En hier waren ze zeker in de stationshal ook drones in elkaar aan het solderen.

[ afbeelding ]
Ja, maar, ze bombarderen heus ook wel eens militaire doelen :'(
pi_221377625
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:37 schreef ExTec het volgende:

[..]
Precies. Een volgende democraat die op "World Apology Tour" gaat zegt niks over welke joker er over 4 jaar daarn in het witte huis zit.
Als Trump het systeem niet in die mate kapotgemaakt heeft dat hij, of een handlanger van hem, gewoon blijft zitten.
pi_221377626
quote:

[..]
Zelfs die democraat zal 'onbetrouwbaar' zijn. Maar misschien is ook onbetrouwbaarheid niet het goede woord. Misschien is het gewoon een evidente ontwikkeling van een land dat al zo lang een wereldmacht is. DIe weet op een gegeven moment niet meer wat het wil. Onder Trump-Amerika wil Amerika immers een wereldmacht blijven (vooral qua andere landen dicteren), maar het wil tegelijkertijd zich ook minder bemoeien met de wereld.

Ja, dat gaat niet. Een keer zal Amerika weer kiezen, maar in die tussentijd blijft het een schizo-bondgenoot.
pi_221377635
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:28 schreef LXIV het volgende:

[..]
Of dit het bestaansrecht aantast weet ik niet, maar hoe groter, hoe minder stuurbaar. Dat ben ik wel met je eens. Daarom ben ik ook voor ongebreidelde uitbreiding van de EU
Die is wel weer creatief ^O^ . Jij moet Poetin wel steunen, want daarom willen meer landen bij de EU en is de kans dat die uiteenvalt groter.
pi_221377659
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:34 schreef ExTec het volgende:

[..]

Dat zal in het theater van Mariupol waar in koeienletters KINDEREN op het voorplein stond gespoten vast ook het geval zijn geweest.

En de burgers van Bucha die een nekschot kregen waren ook allemaal SBU’ers.
  zondag 19 juli 2026 @ 12:47:24 #157
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221377661
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:29 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dat is enkel speculatie. Het is enkel 'waar' als je ervan uitgaat dat men zich aan artikel 5 houdt. En dan ook nog eens dat men in een grootschalige oorlog niet enkel aankomt met extra kleding- uitrusting.
Ik ga er inderdaad van uit dat men artikel 5 zal respecteren. En op een adequate manier zal reageren.
The End Times are wild
pi_221377665
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:47 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik ga er inderdaad van uit dat men artikel 5 zal respecteren. En op een adequate manier zal reageren.
Oke.

Ik betwijfel dat. Op zijn zachts gezegd.
pi_221377674
Ik vind het te belachelijk voor woorden dat er nog steeds mensen zijn die ontkennen dat Rusland doelbewust burgerdoelen aanvalt, terwijl dat gewoon onderdeel van de Russische oorlogsdoctrine is. En ook geen geheim is, dat doen ze namelijk al eeuwen.

Of waren Grozny en Aleppo ook ondergrondse militaire bases ofzo.
pi_221377676
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2026 11:52 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Positief voor de Russen is dat ze nu weer wat reserve onderdelen hebben voor de toestellen die nog niet geraakt zijn.
  zondag 19 juli 2026 @ 12:53:03 #161
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221377691
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:30 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Omdat die aanval slechts één dode tot gevolg had? (zeer flauwe vergelijking dus)

Ik pak er even een nieuwsbericht van twee jaar terug bij:
Zeker 30 doden bij Russische raketaanval op verschillende steden in Oekraïne, ook kinderziekenhuis in Kiev getroffen

Nogmaals, jij snapt niet hoe de Russen te werk gaan. Of je snapt het wel, zit in het Russische kamp, en spint de boel bewust.
Dat vind ik altijd zo'n zielige spin wanneer iemand het niet met je eens is en je ook geen tegenargument kunt bedenken "Je zit in het Russische kamp". Waarom zou ik dat zitten? Ik woon en werk in Nederland, ben heel mijn leven in Nederland geweest, heb hier mijn huis en mijn kinderen. Hoezo zit ik in het Russische kamp? Ik heb me ook niet helemaal laten vervoeren door het Oekrainsche verhaal, dat klopt. Voor mij staat juist het Nederlandse belang voorop, niet dat van een buitenlandse mogendheid. En dat is ook logisch gezien mijn situatie.

Ik ga er ook vanuit dat voor jullie hetzelfde geldt: dat het belang van Nederland waar jullie in het algemeen zullen wonen werken en jullie familie hebben voorop staat. Daarom beweer ik ook nooit dat jullie door Kiev/Moskou/Washington oid betaald worden. Omdat dit onzin is. Verder heeft dit hele FOK!-forum natuurlijk geen enkele invloed op wat dan ook, met 30 vaste bezoekers in dit topic wiens meningen toch al vast staan.

Dan blijft er over dat ik niet zou snappen hoe Rusland te werk zou gaan? Ik weet heel goed hoe dit soort operaties gepland worden, welke afwegen er gemaakt worden, hoe targetting functioneert, wat het Humanitair Oorlogsrecht is, welke manoevrevormen er zijn etc. Beter dan wie dan ook in dit topic, wat voor 90% uit amateurs bestaat, inclusief jij.
The End Times are wild
pi_221377695
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:47 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dat zal in het theater van Mariupol waar in koeienletters KINDEREN op het voorplein stond gespoten vast ook het geval zijn geweest.

En de burgers van Bucha die een nekschot kregen waren ook allemaal SBU’ers.
Ja en vergeet de human safari's niet. Al die oude vandagen die uit hun invalidekarretjes worden geblazen, allemaal soldaten. Of de drone operator kreeg een vuiltje in z'n ogen, en blaast ze elke dag "per ongeluk" op.

Maar expres doen?

Nee, "ik heb zelf een militaire achtergrond, en IK zou dat nooit doen, dus KAN HET NIET ANDERS dan dat hun dat OOK NIET DOEN".

Dat is de samenvatting van hoe enkelen hier redeneren.

Laten we ook niet vergeten dat rus in syrie zo consequent ziekenhuizen aanviel dat AZG maar ophield met de coordinaten doorgeven, omdat rus ze gewoon doodleuk als doelen gebruikte:

quote:
In February 2016, Doctors Without Borders explicitly announced they would no longer pass the GPS coordinates of their clinics to the Syrian or Russian governments through the UN.
Maar blijven roepen alhier, dat "rus het echt niet expres doet!"

:O
  zondag 19 juli 2026 @ 12:56:43 #163
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221377711
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:16 schreef LXIV het volgende:

[..]
Er gebeurt een aanval
Er moet een "gewapende aanval" (armed attack) zijn op een NAVO-land (in Europa of Noord-Amerika). Dit kan een militaire invasie zijn, maar ook bijvoorbeeld een grote cyberaanval of terrorisme (zoals 9/11).
Het aangevallen land vraagt om hulp
Het land dat wordt aangevallen, meldt dit bij de NAVO.
De NAVO-landen overleggen
Alle 32 NAVO-landen komen bij elkaar in de Noord-Atlantische Raad (de belangrijkste vergadering).
Ze moeten het erover eens zijn dat het echt om een aanval gaat die onder Artikel 5 valt.
Artikel 5 wordt officieel ingeroepen
De NAVO-landen doen een politieke verklaring dat Artikel 5 geldt.
Dit is al één keer gebeurd: na de aanslagen van 11 september 2001 op de VS.
Wat doen de andere landen?
Ieder land beslist zelf wat het doet. Ze moeten helpen, maar het hoeft niet per se met soldaten of wapens.
Om art5 effectief te laten zijn heb je dus unanimiteit nodig. Ik zie dat nog niet gebeuren bij landen in zuid-europa, maar ook Frankrijk is twijfelachtig.
Bij een duidelijk symetrische aanval op een Europees land zal die unanimiteit er allicht wel zijn. Maar ik verwacht daarom ook niet dat Rusland front gevechten gaat voeren met Europese landen.
  zondag 19 juli 2026 @ 12:56:46 #164
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221377712
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:35 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ja, en dat Rusland ook liever militaire doelen aanvalt.
Dat is evident. Ook los van enige moraal zijn militaire doelen het meest lonend. Rusland wil de oorlog winnen aan de frontlijn en de aanvallen in de diepte zullen als primair doel hebben om de strijd aan de frontlijn in hun voordeel te beslechten.
Dat wil niet zeggen dat er geen burgerdoelen geraakt worden. Maar als Rusland kan kiezen tussen een dronefabriek en een kinderziekenhuis dan kiest het echt altijd voor het eerste.
The End Times are wild
  zondag 19 juli 2026 @ 12:58:39 #165
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221377722
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:49 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik vind het te belachelijk voor woorden dat er nog steeds mensen zijn die ontkennen dat Rusland doelbewust burgerdoelen aanvalt, terwijl dat gewoon onderdeel van de Russische oorlogsdoctrine is. En ook geen geheim is, dat doen ze namelijk al eeuwen.

Dat online warenhuis dat in Moskou is geraakt, wat was dat dan?
pi_221377723
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:49 schreef Spablauw214 het volgende:

quote:
The historical account of medical personnel removing the Red Cross emblem from vehicles during the Winter War (1939–1940) because Soviet forces were targeting them is documented in medical history archives and Nordic academic literature, specifically regarding international volunteer units.
"Ja, maar ik weet hoe "operaties geplanned worden" en "hoe targettting functioneerd" dus dat kan niet hoor! Finnen moeten er echt naast gezeten hebben!"

zondag 19 juli 2026 @ 13:02:03 #167
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221377734
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:58 schreef ExTec het volgende:

[..]
[..]
"Ja, maar ik weet hoe "operaties geplanned worden" en "hoe targettting functioneerd" dus dat kan niet hoor! Finnen moeten er echt naast gezeten hebben!"

Het verschil is dat er nog militair voordeel uit te halen valt om militaire ambulances of verbandposten e.d. aan te vallen. Dat is niet bij een kinderziekenhuis.
Verder zijn luchtaanvallen in de diepte, gepland op de generale staf in Moskou in 2026, nog heel wat anders dan het schieten op het Rode Kruis door analfabete Russische soldaten in de chaos van het gevecht in 1940.
The End Times are wild
  zondag 19 juli 2026 @ 13:02:57 #168
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221377738
Probleem van deze oorlog is ook dat het Europa verarmt. We worden gedwongen om 3,5 - 5 procent van ons BBP aan defensie te gaan uitgeven, dat doet iets met zaken zoals koopkracht en sociale zekerheid.

Daarnaast zitten we in een energiecrisis door het wegvallen van een belangrijke supplier.
pi_221377743
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:58 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat online warenhuis dat in Moskou is geraakt, wat was dat dan?
Lees anders ff de reactie van Zelensky, dan kun je zelf de reden achterhalen.

https://x.com/ZelenskyyUa/status/2078391827598623180?s=20
pi_221377744
Ow, het waren "analfabete soldaten".

Of, zoals we hiet vaker gekscherend zeggen, al is het evident dat het gekscherende element aan enkelen hier niet besteed is:

Geen kremlinbeleid.
pi_221377750
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:02 schreef phpmystyle het volgende:
Probleem van deze oorlog is ook dat het Europa verarmt. We worden gedwongen om 3,5 - 5 procent van ons BBP aan defensie te gaan uitgeven, dat doet iets met zaken zoals koopkracht en sociale zekerheid.

Daarnaast zitten we in een energiecrisis door het wegvallen van een belangrijke supplier.
Hahahahaha.
  zondag 19 juli 2026 @ 13:04:45 #172
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221377765
quote:
10s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:03 schreef ExTec het volgende:
e hiet vaker gekscherend zeggen, al is het evident dat het gekscherende element aan enkelen hier niet besteed is:

Geen kremlinbele
Het gaat erom dat appels met peren vergeleken worden.
The End Times are wild
pi_221377769
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:02 schreef LXIV het volgende:
Het verschil is dat er nog militair voordeel uit te halen valt om militaire ambulances of verbandposten e.d. aan te vallen.
Ow, nu je toch bezig bent, kun je het "militaire voordeel" van al die ziekenhuizen in syrie ook ff spinnen?

Alvast bedankt.
pi_221377861
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:08 schreef Anton91 het volgende:
[ x ]
Jij ook bedankt voor het posten van al die tweets, houdt me op de hoogte 😁
pi_221377900
quote:

Grappige is dat deze problemen voor Rusland veel groter zijn.

- Braindrain
- Verlies van arbeidskrachten omdat ze als militair werken
- Defensie-uitgaven zijn enorm
- Winsten die weggevallen zijn omdat Europa minder energie afneemt
- Aanvallen op olie-infra waardoor brandstof duurder wordt, zorgt voor tekorten en enorme aanjager inflatie
  zondag 19 juli 2026 @ 13:12:42 #177
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221377915
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:11 schreef luxerobots het volgende:

[..]

- Braindrain
- Aanvallen op olie-infra waardoor brandstof duurder wordt, zorgt voor tekorten en enorme aanjager inflatie
Ja, maar een verlies voor Rusland maakt het nog geen win voor ons.
The End Times are wild
  zondag 19 juli 2026 @ 13:13:34 #178
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221377924
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:11 schreef luxerobots het volgende:

[..]

- Braindrain
Dat zal deels best waar zijn, hoewel ik er voor wil waken dat we dat niet overdrijven.
Anyway, maar wat hebben wij daar aan?

Als bij mij een hersentumor wordt vastgesteld boeit het mij geen ene reet dat bij mijn vijand longkanker is vastgesteld.
  zondag 19 juli 2026 @ 13:14:39 #179
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221377927
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:10 schreef ExTec het volgende:
En we moeten maar aannemen dat dat gebeurde?
Neen, het enige wat ik zeg is dat de inlichtingenpositie van de Russen toch beter is dan gedacht gezien Vyshneve. Vervolgens wordt door iemand anders de kinderziekenhuis kaart getrokken, dat doe ik niet. Wij weten simpelweg niet wat er wel of niet in zo'n ziekenhuis gebeurt.

Daarbovenop komt natuurlijk het proportionaliteitsbeginsel, ook al zou een kelder van een ziekenhuis gebruikt worden voor militaire doeleinden terwijl de rest van het ziekenhuis wel gewoon als ziekenhuis gebruikt wordt zou ik (en alle zichzelf respecterende krijgsmachten) daar nooit een bom op flikkeren. Maar dat geldt nmm ook voor zo'n Wildberries distributiecentrum. Dat ze daar allerlei larp, drones en airsoft rommel verkopen is prima maar dan bekijk je het wel heel ruim.

Komt bij dat terreurbomdardementen mlitair gezien eigenlijk nooit iets opleveren.
  zondag 19 juli 2026 @ 13:19:35 #180
337625 Timwonnacott
Te kritisch
pi_221377983
quote:

Dit is dezelfde retoriek die heeft geleid tot de massale afbraak van ons leger. Jezelf kunnen verdedigen is een vereiste, geen luxe. Daarnaast is het ook nog eens kolder want niet dat geld vloeit niet regelrecht ons land uit maar investeren gewoon op andere manieren binnen ons land.

Alleen al de 1,5% wat we aan infrastructuur mogen besteden is een zegen voor het land waar we vandaag alweer een belangrijke brug hebben moeten afsluiten voor vrachtverkeer omdat het onderhoud bagger is, alsof dat op lange termijn geen invloed heeft op de sociale zekerheid en koopkracht.

https://nos.nl/artikel/26(...)ctor-impact-is-enorm
  zondag 19 juli 2026 @ 13:21:05 #181
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221378013
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:14 schreef AchJa het volgende:

[..]
Neen, het enige wat ik zeg is dat de inlichtingenpositie van de Russen toch beter is dan gedacht gezien Vyshneve. Vervolgens wordt door iemand anders de kinderziekenhuis kaart getrokken, dat doe ik niet. Wij weten simpelweg niet wat er wel of niet in zo'n ziekenhuis gebeurt.

Daarbovenop komt natuurlijk het proportionaliteitsbeginsel, ook al zou een kelder van een ziekenhuis gebruikt worden voor militaire doeleinden terwijl de rest van het ziekenhuis wel gewoon als ziekenhuis gebruikt wordt zou ik (en alle zichzelf respecterende krijgsmachten) daar nooit een bom op flikkeren. Maar dat geldt nmm ook voor zo'n Wildberries distributiecentrum. Dat ze daar allerlei larp, drones en airsoft rommel verkopen is prima maar dan bekijk je het wel heel ruim.

Komt bij dat terreurbomdardementen mlitair gezien eigenlijk nooit iets opleveren.
Op zeker moment, als het te lang duurt allemaal, kom je wel bijna altijd op een glijdende schaal wat dat betreft.
The End Times are wild
  zondag 19 juli 2026 @ 13:25:00 #182
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221378086
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:01 schreef LXIV het volgende:

Ik denk dat Rusland vooral veel intel op de grond heeft. Bijna de helft van de Kievse bevolking is Russisch-talig en daar zitten vast heel wat mensen met Sovjet-nostalgie, communisten, Russen, tegenstanders van Zelensky etc tussen. Dat die fabriek daar al die tijd ongestoord heeft kunnen staan verbaasd me meer. Daar moeten natuurlijk mensen werken, vrachtwagens in-en uitrijden, reparaties plaatsvinden en noem maar op. En dat tussen de bevolkign van een zo grote stad.

Hoe verklaar jij het extreem lage aantal burgerdoden?
Ik denk vnl door het tijdstip van de aanvallen ('s nachts) en dat ze toch nog aardig accuraat zijn. Als je bewuste terreurbombardementen wil uitvoeren dan gooi je overdag een bom op een markt ofzo, net zoals Sarajevo 1994 bv.
  zondag 19 juli 2026 @ 13:31:37 #183
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221378175
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:25 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik denk vnl door het tijdstip van de aanvallen ('s nachts) en dat ze toch nog aardig accuraat zijn. Als je bewuste terreurbombardementen wil uitvoeren dan gooi je overdag een bom op een markt ofzo, net zoals Sarajevo 1994 bv.
Dus wel de infra willen vernietigen, maar niet de werknemers en daarom bewust 's nachts aanvallen? Zoals de RAF bij de bombardementen op Philips. Dan zou nog een escalatiestap kunnen zijn om wel de werknemers te treffen, die zijn minder gemakkelijk vervangbaar dan de infra.

Idd, dan heb je al 70 doden met één mortiergranaat. Vanuit dat perspectief is dus 1 dode bij zo'n massaal bombardement met ballistische raketten erg laag.

Vrees dan dat wanneer deze escalatie doorgaat straks ook bewust burgerslachtoffers gemaakt gaan worden over-en-weer. Dat kan beginnen per ongeluk, dan tegenreactie etc.
The End Times are wild
pi_221378203
quote:
Daarbovenop komt natuurlijk het proportionaliteitsbeginsel, ook al zou een kelder van een ziekenhuis gebruikt worden voor militaire doeleinden terwijl de rest van het ziekenhuis wel gewoon als ziekenhuis gebruikt wordt zou ik (en alle zichzelf respecterende krijgsmachten) daar nooit een bom op flikkeren.
Dus jij en een rus soldaat zijn niet hetzelfde?

Als je dat snapt, wanneer houd je dan eens op met wantoestanden die hun flikken "verklaren" vanuit je eigen ervaring/opleiding/normen en waarden?

quote:
Maar dat geldt nmm ook voor zo'n Wildberries distributiecentrum.
Westerse soldaten betrekken hun uniformen niet van amazon. Dankzij de ontstellende corruptie komt het er dus op neer dat zeer elementair spul daar gewoon gekocht wordt. Meer dan 1 rus milblogger hebben zelf toegegeven dat het een valide militair doel is. Non-discussie, dus, wmb.
pi_221378219
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:21 schreef LXIV het volgende:

[..]
Op zeker moment, als het te lang duurt allemaal, kom je wel bijna altijd op een glijdende schaal wat dat betreft.
Zie links en rechts ook al geluiden bij oekkies die idd ronduit zeggen dat er maar ook appartementencomplexen in rus opgeblazen moeten worden.
pi_221378220
quote:

Dat ligt er enorm aan hoe die procenten geïnvesteerd worden en waar het geld wordt uitgegeven.
We kunnen het ook uitgeven aan het terugbrengen van internationale spoor verbindingen die in het verleden zijn gesloopt. Dat betekent profijt voor Europese burgers een bedrijven. Want die nieuwe spoorlijnen kunnen we natuurlijk ook reguliere treinen op laten rijden zolang er geen maximale behoefte aan militair transport is. Het aantal spoor verbindingen wat Nederland met Duitsland en België heeft is bedroevend laag.

Infrastructuur die gebruikt kan worden voor snelle verplaatsing van militaire manschappen en/of materieel is immers een legitiem doel voor wat betreft die norm aan uitgaven.
pi_221378221
quote:

[..]
Zoals op een stationsplein......?
pi_221378228
quote:

[..]
Rusland ondertussen:
twitter
pi_221378233
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:31 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dus wel de infra willen vernietigen, maar niet de werknemers en daarom bewust 's nachts aanvallen? Zoals de RAF bij de bombardementen op Philips. Dan zou nog een escalatiestap kunnen zijn om wel de werknemers te treffen, die zijn minder gemakkelijk vervangbaar dan de infra.

Idd, dan heb je al 70 doden met één mortiergranaat. Vanuit dat perspectief is dus 1 dode bij zo'n massaal bombardement met ballistische raketten erg laag.

Vrees dan dat wanneer deze escalatie doorgaat straks ook bewust burgerslachtoffers gemaakt gaan worden over-en-weer. Dat kan beginnen per ongeluk, dan tegenreactie etc.
Inderdaad, dat gaat gebeuren.
Partijen moeten inzien dat deze escalatie ladder leidt tot niks. Behalve veel doden, en een eindeloze oorlog.
Vakman pur sang
  Moderator zondag 19 juli 2026 @ 13:40:09 #190
236264 crew  capricia
pi_221378262
quote:

Hoeveel geeft Rusland eigenlijk uit qua BBP aan defensie?
Dat zal inmiddels wel iets van 10% zijn.
De koopkracht zal daar dus dramatisch zijn. En het land totaal verarmd?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_221378301
Rusland is de aanvallende partij. Is voor Oekraïne geen optie om te stoppen met zich verdedigen aangezien het land dan ophoudt te bestaan. Rusland kiest voor oorlog niet Oekraïne.
  zondag 19 juli 2026 @ 13:42:22 #192
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221378335
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:33 schreef ExTec het volgende:

Als je dat snapt, wanneer houd je dan eens op met wantoestanden die hun flikken "verklaren" vanuit je eigen ervaring/opleiding/normen en waarden?

Westerse soldaten betrekken hun uniformen niet van amazon. Dankzij de ontstellende corruptie komt het er dus op neer dat zeer elementair spul daar gewoon gekocht wordt. Meer dan 1 rus milblogger hebben zelf toegegeven dat het een valide militair doel is. Non-discussie, dus, wmb.
Je wil niet weten hoeveel "handige" shizzle destijds op e-bay gekocht is door oa de Nederlandse militairen in Afghanistan en dan laten we de shopping sprees in de verschillende PX'en nog even buiten beschouwing...

Maar goed, ik vind in dit geval beide geen valide militaire doelen simpel zat, dat dat Wildberries verhaal meteen weer afgedaan wordt als een "non-discussie" is natuurlijk weer tekenend.
  zondag 19 juli 2026 @ 13:43:21 #193
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221378363
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Hoeveel geeft Rusland eigenlijk uit qua BBP aan defensie?
Dat zal inmiddels wel iets van 10% zijn.
De koopkracht zal daar dus dramatisch zijn. En het land totaal verarmd?
Ik meende dat het nominaal 4/4,5 procent is maar dat het gedurende de oorlog zo rond de 7 procent lag.

Ja, dat geld had Rusland ook kunnen gebruiken om infrastructuur buiten de grote steden op te knappen of het aanbieden van meer sociale zekerheid.
De impact op hun economie is beperkt omdat de economie zich eerder in een hoogconjunctuur bevindt dan in een crisis.
  zondag 19 juli 2026 @ 13:43:31 #194
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221378370
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:33 schreef ExTec het volgende:

[..]

[..]
Een militair doel is een doel waarvan buiten gevechtstelling een duidelijk militair voordeel biedt. Dan heb je nog het proportionaliteitsbeginsel, waarbij het voordeel wel moet afwegen ten opzichte van de schade die aan burgers (of mensen) ontstaat. Dat laatste is natuurlijk per definitie arbitrair.

Dus zo'n distributiecentrum? In hoeverre biedt het militair voordeel en in hoeverre is er schade of slachtoffers civiel ontstaan. Dat is de kern van de discussie. Wat mij betreft kan het wel als militair doel, omdat het een belangrijk logistiek knooppunt is waarvan blijkbaar ook het leger gebruikt maakte.
Blijft onverlet of je die doelpaal telkens wil blijven opschuiven. Of je daar op lange termijn ook beter mee af bent, als land, als wereld. En dát denk ik dus niet.
The End Times are wild
pi_221378381
Het word tijd voor een opvolger van operation spiderweb, als die bommenwerpers net terug zijn van een missie lijkt mij een mooi moment.
pi_221378395
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:42 schreef AchJa het volgende:

[..]
Je wil niet weten hoeveel "handige" shizzle destijds op e-bay gekocht is door oa de Nederlandse militairen in Afghanistan en dan laten we de shopping sprees in de verschillende PX'en nog even buiten beschouwing...
I'll raise you: ik weet dat amerikanen ipv PSU uitrusting van die winkels hebben. Met bonnen.

Maar dat is niet hetzelfde als niks hebben als je niet besluit zelf er geld aan te besteden. En in die situatie zitten russen.

quote:
Maar goed, ik vind in dit geval beide geen valide militaire doelen simpel zat, dat dat Wildberries verhaal meteen weer afgedaan wordt als een "non-discussie" is natuurlijk weer tekenend.
Als rus het zelf ook vind, ben je wmb wel klaar.
  zondag 19 juli 2026 @ 13:44:49 #198
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221378400
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:43 schreef LXIV het volgende:

[..]
Een militair doel is een doel waarvan buiten gevechtstelling een duidelijk militair voordeel biedt. Dan heb je nog het proportionaliteitsbeginsel, waarbij het voordeel wel moet afwegen ten opzichte van de schade die aan burgers (of mensen) ontstaat. Dat laatste is natuurlijk per definitie arbitrair.

Dus zo'n distributiecentrum? In hoeverre biedt het militair voordeel en in hoeverre is er schade of slachtoffers civiel ontstaan. Dat is de kern van de discussie. Wat mij betreft kan het wel als militair doel, omdat het een belangrijk logistiek knooppunt is waarvan blijkbaar ook het leger gebruikt maakte.
Blijft onverlet of je die doelpaal telkens wil blijven opschuiven. Of je daar op lange termijn ook beter mee af bent, als land, als wereld. En dát denk ik dus niet.
En straks hebben hier vanavond weer een aantal users het schuim op de mond als Kiev weer ongenadig hard is geraakt door Russische aanvallen.
  zondag 19 juli 2026 @ 13:44:51 #199
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221378403
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:35 schreef ExTec het volgende:

[..]
Zie links en rechts ook al geluiden bij oekkies die idd ronduit zeggen dat er maar ook appartementencomplexen in rus opgeblazen moeten worden.
Een zinloze verspilling van schaarse munitie
The End Times are wild
  Moderator zondag 19 juli 2026 @ 13:47:25 #200
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221378489
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:43 schreef Anton91 het volgende:
Het word tijd voor een opvolger van operation spiderweb, als die bommenwerpers net terug zijn van een missie lijkt mij een mooi moment.
Persoonlojk zou ik ze proberen te raken voor zo op missie gaan maar wie ben ik?
pi_221378504
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:44 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
En straks hebben hier vanavond weer een aantal users het schuim op de mond als Kiev weer ongenadig hard is geraakt door Russische aanvallen.
Donderstraal op met je ragebait.
pi_221378506
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:43 schreef LXIV het volgende:

[..]

De glijdende schaal waar je aan refereert, is een feit. Hebben we denk ik elke wat langer lopende oorlog wel gezien.

Dresden in WO2, carpetbombing van steden in vietnam.

En ik denk dat het hier ook wel gaat gebeuren.
  zondag 19 juli 2026 @ 13:48:21 #203
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_221378518
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:38 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Inderdaad, dat gaat gebeuren.
Partijen moeten inzien dat deze escalatie ladder leidt tot niks. Behalve veel doden, en een eindeloze oorlog.
De oplossing is heel simpel hoor. Putler kapt, gaat zich melden in den Haag en krijgt de doodstraf.
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_221378577
Gaan we nou, na jaren terreuraanvallen op supermarkten e.d., moeilijk doen over een distributiecentrum?
pi_221378581
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:44 schreef LXIV het volgende:

[..]
Een zinloze verspilling van schaarse munitie
TBD.

Je merkt nav wat oek nu flinkt dat russen al beduidend meer kritiek beginnen te krijgen op putin.

Je krijgt niet het volledige plaatje mee, als je alles louter door een militaire lens bekijkt.
  zondag 19 juli 2026 @ 13:52:09 #206
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221378628
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:44 schreef ExTec het volgende:

[..]
I'll raise you: ik weet dat amerikanen ipv PSU uitrusting van die winkels hebben. Met bonnen.

Maar dat is niet hetzelfde als niks hebben als je niet besluit zelf er geld aan te besteden. En in die situatie zitten russen.
[..]

Dat is natuurlijk flauwekul. Het is niet zo dat alle uniformen of zware wapens via de webshop besteld worden.

Overigens hebben ook de Oekrainers allerlei funding acties voor aggregaten, drones etc via dit soort shops. Waarvan ik soms vermoed dat er gewoon Russen achter zitten en het geld dat gedoneerd wordt uiteindelijk in de vorm van een granaat of drone bij de Oekrainers terecht komt, maar dan aan het andere eind. Komen we na de oorlog vast achter.
The End Times are wild
  zondag 19 juli 2026 @ 13:52:54 #207
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221378651
quote:

Goochelen met cijfers, omgerekend zijn dat ongeveer 12 doden per dag (1570 dagen) op een bevolking van zo'n 40.000.000. Dat is ongeveer net zo hoog als het aantal verkeersdoden per dag in Oekraine...
pi_221378708
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:50 schreef havanagila het volgende:
Gaan we nou, na jaren terreuraanvallen op supermarkten e.d., moeilijk doen over een distributiecentrum?
Misschien zit er wel een munitiefabriek onder die supermarkt!

De tering zeg.
  zondag 19 juli 2026 @ 13:55:07 #209
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221378724
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:50 schreef ExTec het volgende:

[..]
TBD.

Je merkt nav wat oek nu flinkt dat russen al beduidend meer kritiek beginnen te krijgen op putin.

Je krijgt niet het volledige plaatje mee, als je alles louter door een militaire lens bekijkt.
Zoals @AchJa al zei: terreurbombardementen hebben zelden het gewenste effect. Niet in Dresden, niet in Vietnam. En er is heel veel infra in Rusland. Om dat allemaal te vernietigen is praktisch ondoenlijk. En ondertussen is zo de druk er af bij de relevante doelwitten.

Vergelijk hoe Duitsland overging op bombardementen in Londen. Was ook een grote fout.
The End Times are wild
pi_221378740
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:52 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk flauwekul. Het is niet zo dat alle uniformen of zware wapens via de webshop besteld worden.
Je krijgt grosso modo een camo broek, een hemd, en het schermvest wat onderdeel is van de rus PSU mag je al kopen.

Die ene high profile soldaat die gevlucht was, Pavel Filatyev, deed daar boekje over open. Kunt dit gewoon opzoeken he.

quote:
Overigens hebben ook de Oekrainers allerlei funding acties voor aggregaten, drones etc via dit soort shops. Waarvan ik soms vermoed dat er gewoon Russen achter zitten en het geld dat gedoneerd wordt uiteindelijk in de vorm van een granaat of drone bij de Oekrainers terecht komt, maar dan aan het andere eind. Komen we na de oorlog vast achter.
Ow, ongetwijfeld. En de andere kant op net zo goed.
  zondag 19 juli 2026 @ 13:55:46 #211
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221378742
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:28 schreef LXIV het volgende:

[..]
nee de EU is ook groot zat

nog groter is niet in het voordeel van de 27 leden , dus dat gaan we niet doen, ook Oekraïne niet

Zowel de EU als ook NATO hebben geen centraal dictatorland die tanks kan sturen bij uittreding dus als er landen net als de UK die de EU willen verlaten svp ok ga maar gauw
  zondag 19 juli 2026 @ 13:56:33 #212
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221378767
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:52 schreef AchJa het volgende:

[..]
Goochelen met cijfers, omgerekend zijn dat ongeveer 12 doden per dag (1570 dagen) op een bevolking van zo'n 40.000.000. Dat is ongeveer net zo hoog als het aantal verkeersdoden per dag in Oekraine...
Ook als je de de gebouwen en infra van Kiev vergelijkt met bijv Sarajevo, Gaza, Dresden etc, dan valt het tot nu toe allemaal wel mee met willekeurig massaal geweld. Er is nog volop escalatieruimte

Dat met die verkeersdoden plaatst het wel in het juiste perspectief. Die ga ik onthouden.
The End Times are wild
  zondag 19 juli 2026 @ 13:58:03 #213
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221378778
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:56 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ook als je de de gebouwen en infra van Kiev vergelijkt met bijv Sarajevo, Gaza, Dresden etc, dan valt het tot nu toe allemaal wel mee met willekeurig massaal geweld. Er is nog volop escalatieruimte
maar platbombarderen bied geen oplossing ,voor Ruzzia niet en voor Oekraine ook niet

Syria dat was ook een ellende , en toch moest ook Assad terug naar Moscow vluchten
  zondag 19 juli 2026 @ 13:59:31 #214
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221378781
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
maar platbombarderen bied geen oplossing ,voor Ruzzia niet en voor Oekraine ook niet

Syria dat was ook een ellende met Allepo
Nee. Dat zou iedereen moeten snappen. Maar langzaam, langzaam gaan we wel die kant op als we niet uitkijken. Onder aan de streep niets dan ellende voor iedereen.
The End Times are wild
  zondag 19 juli 2026 @ 14:00:22 #215
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221378789
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:59 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nee. Dat zou iedereen moeten snappen. Maar langzaam, langzaam gaan we wel die kant op als we niet uitkijken. Onder aan de streep niets dan ellende voor iedereen.
In Syrië heeft Assad ook niet gewonnen met platbombarderen
platbombarderen is nooit de oplossing , maar putin kan wel zijn agressie kwijt
  zondag 19 juli 2026 @ 14:01:05 #216
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_221378790
Oekraïne moet zich vooral blijven concentreren op het bombarderen van de raffinaderijen. Elektrische infra kan ook maar dat betekent ook dat o.a. ziekenhuizen plat kunnen gaan.
  zondag 19 juli 2026 @ 14:01:45 #217
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221378797
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
In Syrië heeft Assad ook niet gewonnen met platbombarderen
Een oorlog wordt eerder gewonnen ondanks dat men de burgerbevolking platbombardeert dan dankzij. Sommige theoretici zeggen ook dat WO2 eerder gewonnen had kunnen worden als de bombardementen zich puur op militaire doelen geconcentreerd had.
The End Times are wild
  zondag 19 juli 2026 @ 14:03:01 #218
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221378806
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:01 schreef LXIV het volgende:

[..]
Een oorlog wordt eerder gewonnen ondanks dat men de burgerbevolking platbombardeert dan dankzij. Sommige theoretici zeggen ook dat WO2 eerder gewonnen had kunnen worden als de bombardementen zich puur op militaire doelen geconcentreerd had.
alle dictators moeten opgehangen worden , ik heb liever dat AI ons gaat regeren

Putin, Hitler Stalin, Chavez , Castro , Mugabe , Trump, Assad en ook Chomeini
pi_221378812
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:47 schreef ExTec het volgende:

[..]
De glijdende schaal waar je aan refereert, is een feit. Hebben we denk ik elke wat langer lopende oorlog wel gezien.

Dresden in WO2, carpetbombing van steden in vietnam.

En ik denk dat het hier ook wel gaat gebeuren.
Je denkt dat men gaat carpetbombarderen in deze oorlog??
  zondag 19 juli 2026 @ 14:03:38 #220
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221378813
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:01 schreef The-BFG het volgende:
Oekraïne moet zich vooral blijven concentreren op het bombarderen van de raffinaderijen. Elektrische infra kan ook maar dat betekent ook dat o.a. ziekenhuizen plat kunnen gaan.
Ja. En het is ook het slimste om je te concentreren op één schakel in het systeem, ipv verspreid over verschillende elementen. Want zonder brandstof staat alles stil, dan heb je ook niks aan je kogellagers of uniformen.
The End Times are wild
pi_221378819
quote:

[..]

Deze cijfers zijn natuurlijk verre van volledig, als je 20k zegt ook. Hele gebieden is helemaal niet bekend hoeveel doden er zijn gevallen zoals Mariupol, Lyschansck (?) En al die andere steden en gebieden in voornamelijk het oosten.

Nog even los van aantal burgers wat vermoord is ná inname.
pi_221378824
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:55 schreef LXIV het volgende:
En ondertussen is zo de druk er af bij de relevante doelwitten.

En wat zijn die "relevante doelwitten" dan?

Het is geen '40-'45 waar de tegenstander eerst netjes op een bepaalde positie zijn troepen formeert, waar je een bom op kunt gooien.

Heb je niet meegekregen dat dankzij drones oorlog er radicaal anders uitziet anno nu?

Oek bombardeert nog steeds netjes lokale HQ's enzo. Lijken met "relevante doelwitten".
  zondag 19 juli 2026 @ 14:05:07 #223
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221378844
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:03 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ja. En het is ook het slimste om je te concentreren op één schakel in het systeem, ipv verspreid over verschillende elementen. Want zonder brandstof staat alles stil, dan heb je ook niks aan je kogellagers of uniformen.
klopt

het is een oorlog met Palantir AI tegen corrupte WW2 bevelhebbers met medailles
pi_221378846
quote:

[..]

Vanuit moreelbesef? of juist strategisch?

Want dat eerste is toch steeds meer aan het verdwijnen.
  zondag 19 juli 2026 @ 14:05:46 #225
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221378862
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:04 schreef ExTec het volgende:

[..]
En wat zijn die "relevante doelwitten" dan?

Het is geen '40-'45 waar de tegenstander eerst netjes op een bepaalde positie zijn troepen formeert, waar je een bom op kunt gooien.

Heb je niet meegekregen dat dankzij drones oorlog er radicaal anders uitziet anno nu?

Oek bombardeert nog steeds netjes lokale HQ's enzo. Lijken met "relevante doelwitten".
Bijvoorbeeld de energie-infra, zoals al gezegd. Of munitie-opslagplaatsen of verkeersknooppunten. Dus doelwitten waarvan het bestoken militair voordeel biedt ipv enkel wraak.
The End Times are wild
  zondag 19 juli 2026 @ 14:06:13 #226
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221378866
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:05 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Vanuit moreelbesef? of juist strategisch?

Want dat eerste is toch steeds meer aan het verdwijnen.
Dat laatste is moreelbesef
The End Times are wild
  zondag 19 juli 2026 @ 14:06:31 #227
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221378868
quote:
Neen, dat is extra. Ze krijgen een basispakket maar mogen dat zelf aanvullen met wat ze willen mits gekocht bij winkels die feitelijk van defensie zelf zijn en on base zitten.

quote:
Dat is wat jij er van maakt.

quote:
Als rus het zelf ook vind, ben je wmb wel klaar.
Oh ja, een verdwaalde blogger op Telegram vindt dat dus is het zo... Veel gekker moet het ook niet worden he? :')
  zondag 19 juli 2026 @ 14:07:21 #228
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221378876
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:05 schreef LXIV het volgende:

[..]
Bijvoorbeeld de energie-infra, zoals al gezegd. Of munitie-opslagplaatsen of verkeersknooppunten. Dus doelwitten waarvan het bestoken militair voordeel biedt ipv enkel wraak.
Palantir AI weet en ziet alles, Ruzzia ziet alleen blinde wraak
pi_221378899
quote:

[..]
Dit mag je niet zeggen, want dan ben je pro-Rusland ofzo.
  Moderator zondag 19 juli 2026 @ 14:08:39 #230
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221378904
Mag wel
pi_221378918
Overigens zijn er ook veel minder dan 40 miljoen inwoners. Eerder rond de 25 miljoen nu.

Denk dat je eerder tegen de 50k/100k burgerdoden zit.
  zondag 19 juli 2026 @ 14:10:49 #232
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221378922
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:08 schreef sp3c het volgende:
Mag wel
mag best ., je mag ook poep zeggen
  zondag 19 juli 2026 @ 14:11:09 #233
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221378925
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:10 schreef BEFEM het volgende:
Overigens zijn er ook veel minder dan 40 miljoen inwoners. Eerder rond de 25 miljoen nu.
Verhoudingsgewijs verandert daar niets door
The End Times are wild
pi_221378929
quote:

[..]
Maar dan hebben we het alleen over burgers.

Als we het over militairen gaan hebben...

28 januari 2026:
RTL: 1,8 miljoen slachtoffers in Oekraïne-oorlog: 'Sinds Tweede Wereldoorlog niet meer gezien'
pi_221378931
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:11 schreef LXIV het volgende:

[..]
Verhoudingsgewijs verandert daar niets door
Nee maar die 16k klopt natuurlijk helemaal niet. Dat zijn alleen getelde slachtoffers.
pi_221378933
quote:

[..]
Zoals @:Achja al zei: terreurbombardementen hebben zelden het gewenste effect. Niet in Dresden, niet in Vietnam. En er is heel veel infra in Rusland. Om dat allemaal te vernietigen is praktisch ondoenlijk. En ondertussen is zo de druk er af bij de relevante doelwitten.

Vergelijk hoe Duitsland overging op bombardementen in Londen. Was ook een grote fout.
Jawel, maar de Duitsers wilden de Totalen Krieg. De duizenden bezoekers in het Berliner Sportpalast waren uitzinnig toen Goebbels het aankondigde.
  zondag 19 juli 2026 @ 14:12:44 #237
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221378935
Toch heb ik wel het gevoel dat de intensiteit wel uit de oorlog is, het aantal doden neemt af omdat er minder front gevechten gevoerd worden.
Het is een beetje een aanspoelend water aan het worden.

Grootste hobbel is om tot een formulering te komen die zowel in Rusland als in het Westen gedragen kan worden.
pi_221378940
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:05 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar die worden prima aangepakt.....?

Overigens moesten we net nog van je aannemen dat infra helemaal geen nut had want russia stronk:

quote:
En er is heel veel infra in Rusland. Om dat allemaal te vernietigen is praktisch ondoenlijk.
pi_221378943
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:06 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat laatste is moreelbesef
Leg uit? want niet per definitie toch?

Kijk, iemand als Achja heeft hier veel meer verstand van, maar mij lijkt het uiteindelijk ook perceptie. Als je bijvoorbeeld kijkt naar het handelen van Israel na 7 oktober, lijken zij wel te denken dat oorlogsmisdaden plegen in hun voordeel is. Hebben ze dan geheel ongelijk? kan buitenporportioneel geweld ook niet voordelig zijn?
  zondag 19 juli 2026 @ 14:13:49 #240
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221378951
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:13 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het ging over civiele doelen/burgers.
Omdat de cijfers dan makkelijker te downplayen zijn.
pi_221378953
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
mag best ., je mag ook poep zeggen
Het woord narratief gebruiken is meegaan met het narratief.
  zondag 19 juli 2026 @ 14:16:08 #243
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221378958
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:14 schreef luxerobots het volgende:
Omdat de cijfers dan makkelijker te downplayen zijn.
Militairen (combatanten) zijn per definitie valide militaire doelen. De hele discussie ging over civiele doelen (niet legitieme doelen). Die militairen kun je dus buiten beschouwing laten.
  zondag 19 juli 2026 @ 14:16:54 #244
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221378959
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:13 schreef ExTec het volgende:

[..]
Maar die worden prima aangepakt.....?

Overigens moesten we net nog van je aannemen dat infra helemaal geen nut had want russia stronk:
[..]

Nee, niet doelgericht aanvallen is onbegonnen werk omdat er teveel doelwitten zijn. Dat zeg ik juist de hele tijd. Doelgericht je op één aspect richten is juist heel slim. Wat nu gebeurt met de enerigevoorziening.

Of je leest mijn posts heel slecht en reageert maar woest met schuim op je mond, of je begrijpt ze gewoon niet en reageert maar woest met schuim op je mond. In beide gevallen is het voor mij heel irritant. Dat heeft niks met jouw standpunt an sich te maken, maar vooral met jouw onvermogen te discussieren en inhoudelijk op mijn posts in te gaan. Het is vooral een wild geschreeuw dat de plank telkens mis slaat.
Daarom gooi ik je op blok nu. Vaarwel
The End Times are wild
pi_221378962
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:16 schreef AchJa het volgende:

[..]
Militairen (combatanten) zijn per definitie valide militaire doelen. De hele discussie ging over civiele doelen (niet legitieme doelen). Die militairen kun je dus buiten beschouwing laten.
Los daarvan, die UNCHR cijfers zijn alleen geverifieerde aantal doden. Het werkelijke aantal civiele doden ligt vele malen hoger.
pi_221378963
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:06 schreef AchJa het volgende:

Dat is wat jij er van maakt.
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:55 schreef ExTec het volgende:

Die ene high profile soldaat die gevlucht was, Pavel Filatyev, deed daar boekje over open. Kunt dit gewoon opzoeken he.
Je baseren op wat ze zelf zeggen lijkt me meer valide dan het voor de zoveelste keer weer uitleggen dmv een misplaatste vereenzelviging met.

quote:
Want bij ONS werkt het niet zo. Dan KAN het NIET ANDERS dan dat het DAAR OOK NIET ZO WERKT.
  zondag 19 juli 2026 @ 14:17:53 #247
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221378968
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:15 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Het woord narratief gebruiken is meegaan met het narratief.
Narratief wordt gewoon volop gebruikt, ook binnen de NAVO.
The End Times are wild
pi_221378970
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:17 schreef LXIV het volgende:

[..]
Narratief wordt gewoon volop gebruikt, ook binnen de NAVO.
Ja, verschrikkelijk. Zelfde met polarisatie. Terwijl het echt ongelooflijk saai is in ons land :)
pi_221378971
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:16 schreef AchJa het volgende:

[..]
Die liet men buiten beschouwing omdat je dan nog iets kunt zeggen als, er komen net zoveel mensen om als dat er omkomen bij verkeersongelukken.

Als je echter naar het geheel kijkt, waar ook militaire slachtoffers bij zitten, zie je pas wat voor gigantische gehaktmolen dit conflict is.
  zondag 19 juli 2026 @ 14:18:42 #250
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221378974
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:25 schreef ExTec het volgende:
Spreekt boekdelen, dit.

Trump is tijdelijk, simpel zat. Die zitten we wel uit.
pi_221378984
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:16 schreef LXIV het volgende:
Nee, niet doelgericht aanvallen is onbegonnen werk omdat er teveel doelwitten zijn. Dat zeg ik juist de hele tijd. Doelgericht je op één aspect richten is juist heel slim. Wat nu gebeurt met de enerigevoorziening.

Ik kreeg het idee dat je stelde dat er valide doelen werden genegeerd, omdat.....? Wraakdoelen prio hebben?

Energievoorzieningen worden aangepakt. En ondanks dat rus enorm is, zitten ze op krim in het donker.
pi_221378986
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:18 schreef AchJa het volgende:

[..]
Kan je verklaren waarom je dat denkt. En dan bedoel ik niet enkel dat Trump tijdelijk is (want evident, er komen nieuwe verkiezingen), maar waarom Amerika daarna wel weer 'betrouwbaar' wordt? wat is je analyse daaromtrent? waarom denk je dat?
  zondag 19 juli 2026 @ 14:20:36 #253
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221379007
quote:

[..]
quote:
Een volgende democraat die op "World Apology Tour" gaat zegt niks over welke joker er over 4 jaar daarn in het witte huis zit.
  zondag 19 juli 2026 @ 14:24:34 #255
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221379017
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:38 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Als Trump het systeem niet in die mate kapotgemaakt heeft dat hij, of een handlanger van hem, gewoon blijft zitten.
Trump is nu ICE aan het trainen om straks democraten op te sluiten als buitenlandse agenten
  zondag 19 juli 2026 @ 14:24:41 #256
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221379019
quote:

[..]
Ja, die is weg.
Maar ik zie niet zo snel weer een establishment-democraat terugkomen met grote focus op de trans-Atlantische relaties. Ook omdat de Amerikaanse stemmers hier niet op zitten te wachten.
pi_221379023
Kijk, heel soms zegt' ie wat zinnigs.

_O_
  zondag 19 juli 2026 @ 14:25:35 #258
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221379024
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:24 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja, die is weg.
Maar ik zie niet zo snel weer een establishment-democraat terugkomen met grote focus op de trans-Atlantische relaties.
een Clinton of een Kennedy of een Obama
jawel toch

Euiropa moet zonder de USA kunnen
pi_221379027
quote:

[..]
Ja, die is weg.
Maar ik zie niet zo snel weer een establishment-democraat terugkomen met grote focus op de trans-Atlantische relaties.
Die focus verandering blijft. Maar dat is niet erg. Dat is iets waar je gewoon op kan aanpassen. De debiele retoriek van Trump is tijdelijk. En zelfs als daar een herhaling van komt, zijn we dat dan wel gewend. Misschien dat Achja dat bedoeld.
pi_221379039
quote:

[..]
Ja, die is weg.
Maar ik zie niet zo snel weer een establishment-democraat terugkomen met grote focus op de trans-Atlantische relaties. Ook omdat de Amerikaanse stemmers hier niet op zitten te wachten.
Ah einde van Trumps tijd wel weer hoor. :P
Vakman pur sang
pi_221379040
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:26 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Die focus verandering blijft. Maar dat is niet erg. Dat is iets waar je gewoon op kan aanpassen. De debiele retoriek van Trump is tijdelijk. En zelfs als daar een herhaling van komt, zijn we dat dan wel gewend. Misschien dat Achja dat bedoeld.
Als Vance wint dan gaan we snel terug verlangen naar Trump.
pi_221379042
Trackrecord van Biden was feitelijk natuurlijk dramatisch.

Dripfeeden van spul voor oekraine, proberen polen te verbieden MiGs te leveren.

Dan mag je toch hopen dat die mooie, fijne, nieuwe democraat weer niet zo'n de-escalatie angsthaas is.

Je kunt dan erg formalistich zeggen: ja, maar er staat een VS handtekening onder dat NAVO verdrag! Ze moeten ons ech wel helpen! - maar wie zegt dat jij niet de volgende bent die onder de bus wordt gepleurd, want: we moeten niet willen escaleren!
pi_221379047
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:28 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Als Vance wint dan gaan we snel terug verlangen naar Trump.
Dat hangt af van de midterms. Bovendien denk ik dat juist niet. Vance heeft totaal niet de zelfverzekerdheid van Trump. Is meer een meeloper.
pi_221379056
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:29 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dat hangt af van de midterms. Bovendien denk ik dat juist niet. Vance heeft totaal niet de zelfverzekerdheid van Trump. Is meer een meeloper.
Vance is pas 2 jaar na de midterms in het spel... Trump dient gewoon zn termijn uit, uiteraard.

Maar hij heeft een nog grotere hekel aan Europa, los van dat het een meeloper is. Dat zijn ze allemaal, maar het gedachtegoed dat ze neerkijken op Europa zit gewoon heel erg diep en groeit alleen maar.
  zondag 19 juli 2026 @ 14:30:49 #265
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221379058
quote:

[..]
Nouja, de kans dat de volgende president een man of vrouw wordt met een heel ander karakter als Trump. Die kans is best groot.

Maar ik zie door mijn verrekijker niet snel een nieuwe Obama, Bush, of All-gore zomaar verkozen worden. Veeleer een Vance of een Mamdani look-a-like.

Overigens betekent dat niet dat we Amerika moeten afzweren, wij hebben veel raakvlakken met de amerikanen en wij zijn natuurlijk hun founding father.
Daarom ben ik er ook voorstander van om a la Frankrijk de banden met China te versterken, en op het gebied van defensie is het best verstandig om een goede 2% uit te geven.

De wereld van 5 jaar geleden komt niet meer terug.
En nu klink ik als Klaus Schwab :')
pi_221379068
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:30 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Nouja, de kans dat de volgende president een man of vrouw wordt met een heel ander karakter als Trump. Die kans is best groot.

Maar ik zie door mijn verrekijker niet snel een nieuwe Obama, Bush, of All-gore zomaar verkozen worden. Veeleer een Vance of een Mamdani look-a-like.

Overigens betekent dat niet dat we Amerika moeten afzweren, wij hebben veel raakvlakken met de amerikanen en wij zijn natuurlijk hun founding father.
Daarom ben ik er ook voorstander van om a la Frankrijk de banden met China te versterken, en op het gebied van defensie is het best verstandig om een goede 2% uit te geven.

De wereld van 5 jaar geleden komt niet meer terug.
En nu klink ik als Klaus Schwab :')
Neuh. Samenwerking tussen Europese middlepowers is meer dan genoeg. Amerika blijft een belangrijke bondgenoot, maar beetje schizo. Dus je moet doen aan risicospreiding. Maar sterke banden aanhalen met China lijkt mij een tikkeltje overdreven.
pi_221379071
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:30 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Vance is pas 2 jaar na de midterms in het spel... Trump dient gewoon zn termijn uit, uiteraard.

Maar hij heeft een nog grotere hekel aan Europa, los van dat het een meeloper is. Dat zijn ze allemaal, maar het gedachtegoed dat ze neerkijken op Europa zit gewoon heel erg diep en groeit alleen maar.
Het is speculatie, maar Vance maakt op mij geen indruk.
  zondag 19 juli 2026 @ 14:32:40 #268
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221379072
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:17 schreef ExTec het volgende:
Je baseren op wat ze zelf zeggen lijkt me meer valide dan het voor de zoveelste keer weer uitleggen dmv een misplaatste vereenzelviging met.
Je moet eens wat minder caps lock hysterisch reageren met je:

quote:
Want bij ONS werkt het niet zo. Dan KAN het NIET ANDERS dan dat het DAAR OOK NIET ZO WERKT.
En wie is "ze"? Die Pavel? Kun je hem anders ff quoten waarin hij stelt dat de Russen hun zooi zelf moeten kopen bij de Wildberries? Ik had niet echt zin om fanatiek te zoeken dus had hem in Chat gegooid en die gaf met dit antwoord:

quote:
Pavel Filatyev, who served as a Russian paratrooper, described this problem in his memoir ZOV. He wrote that many soldiers spent their own money to replace or supplement issued equipment because they considered the standard issue insufficient or unreliable.
Ik lees nergens dat ze niks krijgen en aangewezen waren op de civiele markt.
  zondag 19 juli 2026 @ 14:33:03 #269
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221379077
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:28 schreef ExTec het volgende:
Trackrecord van Biden was feitelijk natuurlijk dramatisch.

Dripfeeden van spul voor oekraine, proberen polen te verbieden MiGs te leveren.

Dan mag je toch hopen dat die mooie, fijne, nieuwe democraat weer niet zo'n de-escalatie angsthaas is.

Je kunt dan erg formalistich zeggen: ja, maar er staat een VS handtekening onder dat NAVO verdrag! Ze moeten ons ech wel helpen! - maar wie zegt dat jij niet de volgende bent die onder de bus wordt gepleurd, want: we moeten niet willen escaleren!
Biden was de eerste die stingers en anti-tankwapens stuurde toen in Duitsland nog werd vergaderd wel/geen helmen en scherfvesten sturen.
pi_221379085
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:30 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Europa voedt dat ook wel hoor.
Dat werkt 2 kanten op, als je dat niet ziet dan mis je wat.
Persoonlijk vind ik het erg jammer dat onze trans-Atlantische connectie vertroebeld.

Op dit moment is de moraal erg tegenstrijdig, maar de VS heeft ondanks vele fouten wel gelijk in hun kritiek op bepaald beleid in Europa. En als je dat ziet als aanval heb je het niet goed begrepen.
Vakman pur sang
pi_221379104
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:34 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Persoonlijk vind ik het erg jammer dat onze trans-Atlantische connectie vertroebeld.
Geen idee wat je hier zegt.
  zondag 19 juli 2026 @ 14:37:15 #272
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221379118
quote:

[..]
Nou ja zo ongeveer. Ondertussen zitten de Amerikanen nog steeds in de NATO en gaat het vwb de militaire samenwerking nog steeds prima. De VS focus is alleen meer richting China/Azie gegaan maar dat zag je 10-15 jaar geleden onder Obama met zijn "Pivot to Asia" al aankomen natuurlijk. Dat zou niemand moeten verbazen.

Vooral het europese NATO smaldeel heeft destijds zijn kop in zand gestoken en dacht dat het allemaal niet in zo'n vaart zou lopen.
pi_221379127
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:32 schreef AchJa het volgende:

[..]
Je moet eens wat minder caps lock hysterisch reageren met je:
[..]
En wie is "ze"? Die Pavel? Kun je hem anders ff quoten waarin hij stelt dat de Russen hun zooi zelf moeten kopen bij de Wildberries? Ik had niet echt zin om fanatiek te zoeken dus had hem in Chat gegooid en die gaf met dit antwoord:
[..]
Ik lees nergens dat ze niks krijgen en aangewezen waren op de civiele markt.
Heb je chat ook gevraagd naar voorbeelden van soldaten die hun eigen gear moeten kopen, bij hun commandant, of stel je alleen vragen die in je straatje passen?
  zondag 19 juli 2026 @ 14:38:42 #274
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_221379148
Een voordeel van Trump is dat ie de Amerikaanse positie flink aangetast heeft. Nu is het aan Europa om minder afhankelijk te worden van dat 3e wereld land en bijvoorbeeld China.

Dat betekent wel meer samenwerking en wat minder geilen op volledige soevereiniteit. Of je moet zelf Nederland in rap tempo een 3e wereld land laten worden.
pi_221379179
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:34 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Op dit moment is de moraal erg tegenstrijdig, maar de VS heeft ondanks vele fouten wel gelijk in hun kritiek op bepaald beleid in Europa. En als je dat ziet als aanval heb je het niet goed begrepen.
Europa voedt dat niet, Europa beseft dat het Amerikaanse bondgenootschap nooit meer zal zijn wat het geweest is, en kiest daarom voor het losweken van de Amerikaanse afhankelijkheid.

Verder heeft de VS zich niet te bemoeien met Europees beleid binnen Europa.
Net zoals Europese landen zich niet bemoeien met binnenlands beleid van de VS.
  zondag 19 juli 2026 @ 14:42:10 #276
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221379183
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:37 schreef ExTec het volgende:
Heb je chat ook gevraagd naar voorbeelden van soldaten die hun eigen gear moeten kopen, bij hun commandant, of stel je alleen vragen die in je straatje passen?
En hoe heeft dat een connectie met de civiele markt dan? Dat eoa corrupte commandant geld verdient aan het achterhouden en doorverkopen van door defensie verstrekt materiaal heeft niks met Wildberries te maken he?

Jij hebt altijd een grote bek over het verzetten van de doelpalen maar dit is ook wel een mooie van je hoor.
pi_221379186
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:41 schreef Wantie het volgende:
Europa voedt dat niet, Europa beseft dat het Amerikaanse bondgenootschap nooit meer zal zijn wat het geweest is,
Nou, de wat verstandigeren onder ons.

We hebben ook volk dat denkt dat het allemaal maar een kwade droom is, gaat vanzelf over, en dan is alles weer koek+ei.
pi_221379198
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:42 schreef AchJa het volgende:

[..]
En hoe heeft dat een connectie met de civiele markt dan?
Dat lijkt me simpel? Als jij niet dat krijgt wat je normaliter dient te krijgen, zul je het zelf aan moeten vullen?

quote:
Dat eoa corrupte commandant geld verdient aan het achterhouden en doorverkopen van door defensie verstrekt materiaal heeft niks met Wildberries te maken he?
Lol. Tenzij meneer de corrupte commandant, juist, het op wildberries pleurt om het aldaar te verkopen.
  zondag 19 juli 2026 @ 14:44:30 #279
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_221379201
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:42 schreef ExTec het volgende:

[..]
Nou, de wat verstandigeren onder ons.

We hebben ook volk dat denkt dat het allemaal maar een kwade droom is, gaat vanzelf over, en dan is alles weer koek+ei.
Maak me meer zorgen over die Nexit kneuzen. Ook al is dat ook een soort van je kop in het zand steken.
pi_221379203
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:41 schreef Wantie het volgende:

[..]
Europa voedt dat niet, Europa beseft dat het Amerikaanse bondgenootschap nooit meer zal zijn wat het geweest is, en kiest daarom voor het losweken van de Amerikaanse afhankelijkheid.

Verder heeft de VS zich niet te bemoeien met Europees beleid binnen Europa.
Net zoals Europese landen zich niet bemoeien met binnenlands beleid van de VS.

Ik zie de EU juist wel zich gedragen als wereldtoneel bepaler qua rechten.
Heb me altijd al geërgerd aan dat gedrag, dat kun je wel doen maar dan moet je ook militair oppermachtig zijn.
Vakman pur sang
pi_221379204
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:33 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Biden was de eerste die stingers en anti-tankwapens stuurde toen in Duitsland nog werd vergaderd wel/geen helmen en scherfvesten sturen.
Duitsland die wapens levert lag toen nog gevoelig vanwege de Duitse reputatie op oorlogsgebied.

Dat is inmiddels helemaal verdwenen en er is zelfs geen verzet tegen Duitsland die een sterk leger wil opbouwen.
Dat was voor de invasie van Rusland wel anders.
pi_221379218
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:45 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik zie de EU juist wel zich gedragen als wereldtoneel bepaler qua rechten.
We hebben het over de VS

quote:
Heb me altijd al geërgerd aan dat gedrag, dat kun je wel doen maar dan moet je ook militair oppermachtig zijn.
Nee, je hoeft diplomatie niet per se as te dwingen met militair geweld.

Je ziet bovendien aan de Amerikaanse acties van de afgelopen decennia dat dat een enorme verspilling van geld, midden en mensenlevens is.
  zondag 19 juli 2026 @ 14:50:03 #283
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221379243
quote:
10s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:44 schreef ExTec het volgende:
Dat lijkt me simpel? Als jij niet dat krijgt wat je normaliter dient te krijgen, zul je het zelf aan moeten vullen?
[..]
Lol. Tenzij meneer de corrupte commandant, juist, het op wildberries pleurt om het aldaar te verkopen.
Kortom, je verzint het zelf.

Maar goed, als je mij nou een link geeft waar Pavel zegt dat de Russische militairen structureel alles zelf moeten kopen bij de Wildberries of een andere civiele instantie dan is de discussie platgeslagen. Zolang dat niet gebeurt ben ik van mening dat de Wildberries nou niet direct een legitiem militair doel is.

Dat het wel gebeurd is boeit me eerlijk gezegd niet zo maar dat staat los van het legitieme natuurlijk.
pi_221379263
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:47 schreef Wantie het volgende:

[..]
We hebben het over de VS
[..]
Nee, je hoeft diplomatie niet per se as te dwingen met militair geweld.

Je ziet bovendien aan de Amerikaanse acties van de afgelopen decennia dat dat een enorme verspilling van geld, midden en mensenlevens is.
Ik vind mij in bepaalde kritische uitlatingen van de VS naar de EU. Wat intern eigenlijk alleen kritiek krijgt maar waar de VS gewoon gelijk heeft.
Daar kunnen we elkaar meer opzoeken juist.
Voorbeeld: ongecontroleerde migratie naar de EU.
De VS zegt: stop er mee en doe er wat aan.
Daar zit meer lef in de speeches dan we van onze eigen EU leiders horen.
Op vele andere punten vind ik de EU beter.

Wanneer gaat de EU zich eens echt verdedigen tegen die belachelijke invasie?
Vakman pur sang
pi_221379308
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:50 schreef AchJa het volgende:

[..]
Nee, verhalen van extreem slecht uitgeruste rus soldaten zijn wijd verbreid. En dat wordt door commercie aangevuld.

Dat is de kern, niet de exacte bewoording van deze of gene.
pi_221379432
CIA: Russische rekruut na 20 tot 30 minuten dood of gewond

Russische rekruten die aan het front in Oekraïne aankomen, overleven naar schatting 20 tot 30 minuten voordat ze worden gedood of gewond raken, aldus CIA-directeur John Ratcliffe tijdens de Defense and Innovation Summit in Pennsylvania. Het is voor het eerst dat een hoge Amerikaanse inlichtingenfunctionaris bevestigt hoe dodelijk de oorlog voor Moskou is geworden, schrijft Defense News.

https://www.bnr.nl/nieuws(...)nuten-dood-of-gewond
  zondag 19 juli 2026 @ 15:08:29 #287
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221379489
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:57 schreef ExTec het volgende:
Nee, verhalen van extreem slecht uitgeruste rus soldaten zijn wijd verbreid. En dat wordt door commercie aangevuld.

Dat is de kern, niet de exacte bewoording van deze of gene.
Dus er is nergens gezegd dat de Russische militairen per defintie afhankelijk zijn van civiele leveranciers?

Enne net hadden ze nog "niks".

quote:
  zondag 19 juli 2026 @ 15:11:06 #288
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221379528
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:52 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Dat kan niet

De EU is aan alle kanten open

Afghanistan en Pakistan komt via Polen , Afrika via Spanje en Italië , het Midden-Oosten via Griekenland en Turkije en Bulgarije
  zondag 19 juli 2026 @ 15:13:44 #289
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221379569
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:50 schreef AchJa het volgende:

[..]

Maar goed, als je mij nou een link geeft waar Pavel zegt dat de Russische militairen structureel alles zelf moeten kopen bij de Wildberries of een andere civiele instantie dan is de discussie platgeslagen. Zolang dat niet gebeurt ben ik van mening dat de Wildberries nou niet direct een legitiem militair doel is.

nou die zwarte rook wijst op diesel, benzine of otie of zo
https://www.telegraaf.nl/(...)allen/158928929.html
Bol.com plat gooien heeft inderdaad geen zin

quote:
Oekraïne heeft met een droneaanval twee distributiecentra van Wildberries, de grootste webwinkel van Rusland, getroffen.
Volgens Kiev levert het bedrijf ook goederen aan het Russische leger.
Op sociale media worden veel beelden gedeeld van de enorme rookwolken in de regio van de Russische hoofdstad Moskou.

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 19-07-2026 15:19:48 ]
  zondag 19 juli 2026 @ 15:14:51 #290
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221379583
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 15:05 schreef BennieButtfuck het volgende:

Russische rekruten die aan het front in Oekraïne aankomen, overleven naar schatting 20 tot 30 minuten voordat ze worden gedood of gewond raken, aldus CIA-directeur John Ratcliffe tijdens de Defense and Innovation Summit in Pennsylvania. Het is voor het eerst dat een hoge Amerikaanse inlichtingenfunctionaris bevestigt hoe dodelijk de oorlog voor Moskou is geworden, schrijft Defense News.

Dat is alvast langer dan ongeveer het kwartier wat tijdens de koude oorlog als gemiddelde gehanteerd werd vwb de westerse troepen als de Russen binnen gingen walsen. Als ik me goed herinner gaven ze een infanterist aan het front een minuut of 3.
pi_221379584
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 15:08 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dus er is nergens gezegd dat de Russische militairen per defintie afhankelijk zijn van civiele leveranciers?
Er valt niet met zekerheid te zeggen dat werkelijk alle eenheden zo slecht behandeld worden. Kunnen wel constateren dat er zeker eenheden bestaan die wel uit moeten wijken naar.

Is niet zwart-wit he?

quote:
Enne net hadden ze nog "niks".
Spreekwoordelijk he?

Ik had dat genuanceerd, maar ik snap dat je dat negeert, want anders kun je immers niet met laser focus op deze non-issue blijven hameren.

quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:55 schreef ExTec het volgende:

[..]
Je krijgt grosso modo een camo broek, een hemd, en het schermvest wat onderdeel is van de rus PSU mag je al kopen.
  zondag 19 juli 2026 @ 15:19:00 #292
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221379630
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 15:14 schreef ExTec het volgende:

Er valt niet met zekerheid te zeggen dat werkelijk alle eenheden zo slecht behandeld worden. Kunnen wel constateren dat er zeker eenheden bestaan die wel uit moeten wijken naar.

Is niet zwart-wit he?
Maar nog steeds kan ik nergens lezen dat ze afhankelijk zijn van de Wildberries.

quote:
Spreekwoordelijk he?
Ja natuurlijk, daarom heb je "niks" in bold gezet om het even te benadrukken. Wie probeer je nou voor de gek te houden?

quote:
Ik had dat genuanceerd, maar ik snap dat je dat negeert, want anders kun je immers niet met laser focus op deze non-issue blijven hameren.
Kopen van wie? De commandant zoals je later stelde?

Bottomline, ze zijn niet afhankelijk van de Wildberries.
pi_221379730
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 15:11 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat kan niet

De EU is aan alle kanten open

Afghanistan en Pakistan komt via Polen , Afrika via Spanje en Italië , het Midden-Oosten via Griekenland en Turkije en Bulgarije
Dat is precies de waarschuwing van de VS naar de EU, gooi dat dicht desnoods met geweld
Vakman pur sang
  zondag 19 juli 2026 @ 15:26:56 #294
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221379748
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 15:05 schreef BennieButtfuck het volgende:

En wat is de tijd voor een Oekraïnsche soldaat?
The End Times are wild
pi_221379809
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 15:19 schreef AchJa het volgende:

[..]
Maar nog steeds kan ik nergens lezen dat ze afhankelijk zijn van de Wildberries.
Wildberries is een vendor. De wildberries nogal niet. Koop je er soms dagelijks ofzo? 'De' zetten we meestal alleen voor 'household names'.

Concurrent van wildberries is ozone. Ze zullen daar idd ook kunnen kopen.

Maar is allemaal weinig relevant. Drones met glasvezel spoelen zijn per definitie voor eenmalig gebruik, dus geen eens dual use goed, gewoon oorlogstuig. En dat verkopen ze. Derhalve: valide militair doel.
pi_221379882
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2026 14:52 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik vind mij in bepaalde kritische uitlatingen van de VS naar de EU. Wat intern eigenlijk alleen kritiek krijgt maar waar de VS gewoon gelijk heeft.
Daar kunnen we elkaar meer opzoeken juist.
Voorbeeld: ongecontroleerde migratie naar de EU.
De VS zegt: stop er mee en doe er wat aan.
Daar zit meer lef in de speeches dan we van onze eigen EU leiders horen.
Op vele andere punten vind ik de EU beter.

De kritiek van de VS is lachwekkend als migrantenland.

Het enige waar de VS zich mee bezig houdt is het proberen de EU te destabiliseren en verzwakken.

De VS is niet gebaat bij een sterk verenigd Europa, maar een verdeeld Europa dat afhankelijk is van de VS en doet wat de VS wil.
pi_221379918
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2026 15:25 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat is precies de waarschuwing van de VS naar de EU, gooi dat dicht desnoods met geweld
Nope.

Laat de VS eens ophouden vluchtelingenstromen op gang te brengen.
pi_221379932
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2026 15:39 schreef Wantie het volgende:

[..]
De kritiek van de VS is lachwekkend als migrantenland.

Het enige waar de VS zich mee bezig houdt is het proberen de EU te destabiliseren en verzwakken.

De VS is niet gebaat bij een sterk verenigd Europa, maar een verdeeld Europa dat afhankelijk is van de VS en doet wat de VS wil.
Ik dacht dat Rusland en Iran dat willen. Die schijnbaar achter veel migratiegolven zitten via proxys inmenging en terrorisme.

Juist de ophitsing van Europeanen tegen de VS is wat vijanden willen.
Vakman pur sang
  zondag 19 juli 2026 @ 15:44:29 #299
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221379960
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 15:32 schreef ExTec het volgende:

Wildberries is een vendor. De wildberries nogal niet. Koop je er soms dagelijks ofzo? 'De' zetten we meestal alleen voor 'household names'.

Concurrent van wildberries is ozone. Ze zullen daar idd ook kunnen kopen.

Maar is allemaal weinig relevant. Drones met glasvezel spoelen zijn per definitie voor eenmalig gebruik, dus geen eens dual use goed, gewoon oorlogstuig. En dat verkopen ze. Derhalve: valide militair doel.
Dus iedereen die bv. meewerkt aan het DroneAid Collective is ook een valide militair doel? Dat is wat je nu zegt?
  zondag 19 juli 2026 @ 15:44:47 #300
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 19 juli 2026 @ 15:44:53 #301
13456 AchJa
Shut up!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')