abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221377900
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:02 schreef phpmystyle het volgende:
Probleem van deze oorlog is ook dat het Europa verarmt. We worden gedwongen om 3,5 - 5 procent van ons BBP aan defensie te gaan uitgeven, dat doet iets met zaken zoals koopkracht en sociale zekerheid.

Daarnaast zitten we in een energiecrisis door het wegvallen van een belangrijke supplier.
Grappige is dat deze problemen voor Rusland veel groter zijn.

- Braindrain
- Verlies van arbeidskrachten omdat ze als militair werken
- Defensie-uitgaven zijn enorm
- Winsten die weggevallen zijn omdat Europa minder energie afneemt
- Aanvallen op olie-infra waardoor brandstof duurder wordt, zorgt voor tekorten en enorme aanjager inflatie
  zondag 19 juli 2026 @ 13:12:42 #177
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221377915
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:11 schreef luxerobots het volgende:

[..]

- Braindrain
- Aanvallen op olie-infra waardoor brandstof duurder wordt, zorgt voor tekorten en enorme aanjager inflatie
Ja, maar een verlies voor Rusland maakt het nog geen win voor ons.
The End Times are wild
  zondag 19 juli 2026 @ 13:13:34 #178
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221377924
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:11 schreef luxerobots het volgende:

[..]

- Braindrain
Dat zal deels best waar zijn, hoewel ik er voor wil waken dat we dat niet overdrijven.
Anyway, maar wat hebben wij daar aan?

Als bij mij een hersentumor wordt vastgesteld boeit het mij geen ene reet dat bij mijn vijand longkanker is vastgesteld.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zondag 19 juli 2026 @ 13:14:39 #179
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221377927
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:10 schreef ExTec het volgende:
En we moeten maar aannemen dat dat gebeurde?
Neen, het enige wat ik zeg is dat de inlichtingenpositie van de Russen toch beter is dan gedacht gezien Vyshneve. Vervolgens wordt door iemand anders de kinderziekenhuis kaart getrokken, dat doe ik niet. Wij weten simpelweg niet wat er wel of niet in zo'n ziekenhuis gebeurt.

Daarbovenop komt natuurlijk het proportionaliteitsbeginsel, ook al zou een kelder van een ziekenhuis gebruikt worden voor militaire doeleinden terwijl de rest van het ziekenhuis wel gewoon als ziekenhuis gebruikt wordt zou ik (en alle zichzelf respecterende krijgsmachten) daar nooit een bom op flikkeren. Maar dat geldt nmm ook voor zo'n Wildberries distributiecentrum. Dat ze daar allerlei larp, drones en airsoft rommel verkopen is prima maar dan bekijk je het wel heel ruim.

Komt bij dat terreurbomdardementen mlitair gezien eigenlijk nooit iets opleveren.
  zondag 19 juli 2026 @ 13:19:35 #180
337625 Timwonnacott
Te kritisch
pi_221377983
quote:
Probleem van deze oorlog is ook dat het Europa verarmt. We worden gedwongen om 3,5 - 5 procent van ons BBP aan defensie te gaan uitgeven, dat doet iets met zaken zoals koopkracht en sociale zekerheid.

Daarnaast zitten we in een energiecrisis door het wegvallen van een belangrijke supplier.
Dit is dezelfde retoriek die heeft geleid tot de massale afbraak van ons leger. Jezelf kunnen verdedigen is een vereiste, geen luxe. Daarnaast is het ook nog eens kolder want niet dat geld vloeit niet regelrecht ons land uit maar investeren gewoon op andere manieren binnen ons land.

Alleen al de 1,5% wat we aan infrastructuur mogen besteden is een zegen voor het land waar we vandaag alweer een belangrijke brug hebben moeten afsluiten voor vrachtverkeer omdat het onderhoud bagger is, alsof dat op lange termijn geen invloed heeft op de sociale zekerheid en koopkracht.

https://nos.nl/artikel/26(...)ctor-impact-is-enorm
  zondag 19 juli 2026 @ 13:21:05 #181
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221378013
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:14 schreef AchJa het volgende:

[..]
Neen, het enige wat ik zeg is dat de inlichtingenpositie van de Russen toch beter is dan gedacht gezien Vyshneve. Vervolgens wordt door iemand anders de kinderziekenhuis kaart getrokken, dat doe ik niet. Wij weten simpelweg niet wat er wel of niet in zo'n ziekenhuis gebeurt.

Daarbovenop komt natuurlijk het proportionaliteitsbeginsel, ook al zou een kelder van een ziekenhuis gebruikt worden voor militaire doeleinden terwijl de rest van het ziekenhuis wel gewoon als ziekenhuis gebruikt wordt zou ik (en alle zichzelf respecterende krijgsmachten) daar nooit een bom op flikkeren. Maar dat geldt nmm ook voor zo'n Wildberries distributiecentrum. Dat ze daar allerlei larp, drones en airsoft rommel verkopen is prima maar dan bekijk je het wel heel ruim.

Komt bij dat terreurbomdardementen mlitair gezien eigenlijk nooit iets opleveren.
Op zeker moment, als het te lang duurt allemaal, kom je wel bijna altijd op een glijdende schaal wat dat betreft.
The End Times are wild
  zondag 19 juli 2026 @ 13:25:00 #182
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221378086
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 12:01 schreef LXIV het volgende:

Ik denk dat Rusland vooral veel intel op de grond heeft. Bijna de helft van de Kievse bevolking is Russisch-talig en daar zitten vast heel wat mensen met Sovjet-nostalgie, communisten, Russen, tegenstanders van Zelensky etc tussen. Dat die fabriek daar al die tijd ongestoord heeft kunnen staan verbaasd me meer. Daar moeten natuurlijk mensen werken, vrachtwagens in-en uitrijden, reparaties plaatsvinden en noem maar op. En dat tussen de bevolkign van een zo grote stad.

Hoe verklaar jij het extreem lage aantal burgerdoden?
Ik denk vnl door het tijdstip van de aanvallen ('s nachts) en dat ze toch nog aardig accuraat zijn. Als je bewuste terreurbombardementen wil uitvoeren dan gooi je overdag een bom op een markt ofzo, net zoals Sarajevo 1994 bv.
  zondag 19 juli 2026 @ 13:31:37 #183
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221378175
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:25 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik denk vnl door het tijdstip van de aanvallen ('s nachts) en dat ze toch nog aardig accuraat zijn. Als je bewuste terreurbombardementen wil uitvoeren dan gooi je overdag een bom op een markt ofzo, net zoals Sarajevo 1994 bv.
Dus wel de infra willen vernietigen, maar niet de werknemers en daarom bewust 's nachts aanvallen? Zoals de RAF bij de bombardementen op Philips. Dan zou nog een escalatiestap kunnen zijn om wel de werknemers te treffen, die zijn minder gemakkelijk vervangbaar dan de infra.

Idd, dan heb je al 70 doden met één mortiergranaat. Vanuit dat perspectief is dus 1 dode bij zo'n massaal bombardement met ballistische raketten erg laag.

Vrees dan dat wanneer deze escalatie doorgaat straks ook bewust burgerslachtoffers gemaakt gaan worden over-en-weer. Dat kan beginnen per ongeluk, dan tegenreactie etc.
The End Times are wild
pi_221378203
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:14 schreef AchJa het volgende:
Daarbovenop komt natuurlijk het proportionaliteitsbeginsel, ook al zou een kelder van een ziekenhuis gebruikt worden voor militaire doeleinden terwijl de rest van het ziekenhuis wel gewoon als ziekenhuis gebruikt wordt zou ik (en alle zichzelf respecterende krijgsmachten) daar nooit een bom op flikkeren.
Dus jij en een rus soldaat zijn niet hetzelfde?

Als je dat snapt, wanneer houd je dan eens op met wantoestanden die hun flikken "verklaren" vanuit je eigen ervaring/opleiding/normen en waarden?

quote:
Maar dat geldt nmm ook voor zo'n Wildberries distributiecentrum.
Westerse soldaten betrekken hun uniformen niet van amazon. Dankzij de ontstellende corruptie komt het er dus op neer dat zeer elementair spul daar gewoon gekocht wordt. Meer dan 1 rus milblogger hebben zelf toegegeven dat het een valide militair doel is. Non-discussie, dus, wmb.
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
pi_221378219
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:21 schreef LXIV het volgende:

[..]
Op zeker moment, als het te lang duurt allemaal, kom je wel bijna altijd op een glijdende schaal wat dat betreft.
Zie links en rechts ook al geluiden bij oekkies die idd ronduit zeggen dat er maar ook appartementencomplexen in rus opgeblazen moeten worden.
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
pi_221378220
quote:

Dat ligt er enorm aan hoe die procenten geïnvesteerd worden en waar het geld wordt uitgegeven.
We kunnen het ook uitgeven aan het terugbrengen van internationale spoor verbindingen die in het verleden zijn gesloopt. Dat betekent profijt voor Europese burgers een bedrijven. Want die nieuwe spoorlijnen kunnen we natuurlijk ook reguliere treinen op laten rijden zolang er geen maximale behoefte aan militair transport is. Het aantal spoor verbindingen wat Nederland met Duitsland en België heeft is bedroevend laag.

Infrastructuur die gebruikt kan worden voor snelle verplaatsing van militaire manschappen en/of materieel is immers een legitiem doel voor wat betreft die norm aan uitgaven.
pi_221378221
quote:

[..]
Zoals op een stationsplein......?
pi_221378228
quote:

[..]
Rusland ondertussen:
twitter
pi_221378233
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:31 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dus wel de infra willen vernietigen, maar niet de werknemers en daarom bewust 's nachts aanvallen? Zoals de RAF bij de bombardementen op Philips. Dan zou nog een escalatiestap kunnen zijn om wel de werknemers te treffen, die zijn minder gemakkelijk vervangbaar dan de infra.

Idd, dan heb je al 70 doden met één mortiergranaat. Vanuit dat perspectief is dus 1 dode bij zo'n massaal bombardement met ballistische raketten erg laag.

Vrees dan dat wanneer deze escalatie doorgaat straks ook bewust burgerslachtoffers gemaakt gaan worden over-en-weer. Dat kan beginnen per ongeluk, dan tegenreactie etc.
Inderdaad, dat gaat gebeuren.
Partijen moeten inzien dat deze escalatie ladder leidt tot niks. Behalve veel doden, en een eindeloze oorlog.
Vakman pur sang
  Moderator zondag 19 juli 2026 @ 13:40:09 #190
236264 crew  capricia
pi_221378262
quote:

Hoeveel geeft Rusland eigenlijk uit qua BBP aan defensie?
Dat zal inmiddels wel iets van 10% zijn.
De koopkracht zal daar dus dramatisch zijn. En het land totaal verarmd?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_221378301
Rusland is de aanvallende partij. Is voor Oekraïne geen optie om te stoppen met zich verdedigen aangezien het land dan ophoudt te bestaan. Rusland kiest voor oorlog niet Oekraïne.
  zondag 19 juli 2026 @ 13:42:22 #192
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_221378335
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:33 schreef ExTec het volgende:

Als je dat snapt, wanneer houd je dan eens op met wantoestanden die hun flikken "verklaren" vanuit je eigen ervaring/opleiding/normen en waarden?

Westerse soldaten betrekken hun uniformen niet van amazon. Dankzij de ontstellende corruptie komt het er dus op neer dat zeer elementair spul daar gewoon gekocht wordt. Meer dan 1 rus milblogger hebben zelf toegegeven dat het een valide militair doel is. Non-discussie, dus, wmb.
Je wil niet weten hoeveel "handige" shizzle destijds op e-bay gekocht is door oa de Nederlandse militairen in Afghanistan en dan laten we de shopping sprees in de verschillende PX'en nog even buiten beschouwing...

Maar goed, ik vind in dit geval beide geen valide militaire doelen simpel zat, dat dat Wildberries verhaal meteen weer afgedaan wordt als een "non-discussie" is natuurlijk weer tekenend.
  zondag 19 juli 2026 @ 13:43:21 #193
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221378363
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Hoeveel geeft Rusland eigenlijk uit qua BBP aan defensie?
Dat zal inmiddels wel iets van 10% zijn.
De koopkracht zal daar dus dramatisch zijn. En het land totaal verarmd?
Ik meende dat het nominaal 4/4,5 procent is maar dat het gedurende de oorlog zo rond de 7 procent lag.

Ja, dat geld had Rusland ook kunnen gebruiken om infrastructuur buiten de grote steden op te knappen of het aanbieden van meer sociale zekerheid.
De impact op hun economie is beperkt omdat de economie zich eerder in een hoogconjunctuur bevindt dan in een crisis.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
  zondag 19 juli 2026 @ 13:43:31 #194
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221378370
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:33 schreef ExTec het volgende:

[..]

[..]
Een militair doel is een doel waarvan buiten gevechtstelling een duidelijk militair voordeel biedt. Dan heb je nog het proportionaliteitsbeginsel, waarbij het voordeel wel moet afwegen ten opzichte van de schade die aan burgers (of mensen) ontstaat. Dat laatste is natuurlijk per definitie arbitrair.

Dus zo'n distributiecentrum? In hoeverre biedt het militair voordeel en in hoeverre is er schade of slachtoffers civiel ontstaan. Dat is de kern van de discussie. Wat mij betreft kan het wel als militair doel, omdat het een belangrijk logistiek knooppunt is waarvan blijkbaar ook het leger gebruikt maakte.
Blijft onverlet of je die doelpaal telkens wil blijven opschuiven. Of je daar op lange termijn ook beter mee af bent, als land, als wereld. En dát denk ik dus niet.
The End Times are wild
pi_221378381
Het word tijd voor een opvolger van operation spiderweb, als die bommenwerpers net terug zijn van een missie lijkt mij een mooi moment.
pi_221378395
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:42 schreef AchJa het volgende:

[..]
Je wil niet weten hoeveel "handige" shizzle destijds op e-bay gekocht is door oa de Nederlandse militairen in Afghanistan en dan laten we de shopping sprees in de verschillende PX'en nog even buiten beschouwing...
I'll raise you: ik weet dat amerikanen ipv PSU uitrusting van die winkels hebben. Met bonnen.

Maar dat is niet hetzelfde als niks hebben als je niet besluit zelf er geld aan te besteden. En in die situatie zitten russen.

quote:
Maar goed, ik vind in dit geval beide geen valide militaire doelen simpel zat, dat dat Wildberries verhaal meteen weer afgedaan wordt als een "non-discussie" is natuurlijk weer tekenend.
Als rus het zelf ook vind, ben je wmb wel klaar.
  zondag 19 juli 2026 @ 13:44:49 #198
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221378400
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:43 schreef LXIV het volgende:

[..]
Een militair doel is een doel waarvan buiten gevechtstelling een duidelijk militair voordeel biedt. Dan heb je nog het proportionaliteitsbeginsel, waarbij het voordeel wel moet afwegen ten opzichte van de schade die aan burgers (of mensen) ontstaat. Dat laatste is natuurlijk per definitie arbitrair.

Dus zo'n distributiecentrum? In hoeverre biedt het militair voordeel en in hoeverre is er schade of slachtoffers civiel ontstaan. Dat is de kern van de discussie. Wat mij betreft kan het wel als militair doel, omdat het een belangrijk logistiek knooppunt is waarvan blijkbaar ook het leger gebruikt maakte.
Blijft onverlet of je die doelpaal telkens wil blijven opschuiven. Of je daar op lange termijn ook beter mee af bent, als land, als wereld. En dát denk ik dus niet.
En straks hebben hier vanavond weer een aantal users het schuim op de mond als Kiev weer ongenadig hard is geraakt door Russische aanvallen.
  zondag 19 juli 2026 @ 13:44:51 #199
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221378403
quote:
7s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:35 schreef ExTec het volgende:

[..]
Zie links en rechts ook al geluiden bij oekkies die idd ronduit zeggen dat er maar ook appartementencomplexen in rus opgeblazen moeten worden.
Een zinloze verspilling van schaarse munitie
The End Times are wild
  Moderator zondag 19 juli 2026 @ 13:47:25 #200
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221378489
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2026 13:43 schreef Anton91 het volgende:
Het word tijd voor een opvolger van operation spiderweb, als die bommenwerpers net terug zijn van een missie lijkt mij een mooi moment.
Persoonlojk zou ik ze proberen te raken voor zo op missie gaan maar wie ben ik?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')