Donderstraal op met je ragebait.quote:Op zondag 19 juli 2026 13:44 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
En straks hebben hier vanavond weer een aantal users het schuim op de mond als Kiev weer ongenadig hard is geraakt door Russische aanvallen.
De glijdende schaal waar je aan refereert, is een feit. Hebben we denk ik elke wat langer lopende oorlog wel gezien.quote:Op zondag 19 juli 2026 13:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een militair doel is een doel waarvan buiten gevechtstelling een duidelijk militair voordeel biedt. Dan heb je nog het proportionaliteitsbeginsel, waarbij het voordeel wel moet afwegen ten opzichte van de schade die aan burgers (of mensen) ontstaat. Dat laatste is natuurlijk per definitie arbitrair.
Dus zo'n distributiecentrum? In hoeverre biedt het militair voordeel en in hoeverre is er schade of slachtoffers civiel ontstaan. Dat is de kern van de discussie. Wat mij betreft kan het wel als militair doel, omdat het een belangrijk logistiek knooppunt is waarvan blijkbaar ook het leger gebruikt maakte.
Blijft onverlet of je die doelpaal telkens wil blijven opschuiven. Of je daar op lange termijn ook beter mee af bent, als land, als wereld. En dát denk ik dus niet.
De oplossing is heel simpel hoor. Putler kapt, gaat zich melden in den Haag en krijgt de doodstraf.quote:Op zondag 19 juli 2026 13:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Inderdaad, dat gaat gebeuren.
Partijen moeten inzien dat deze escalatie ladder leidt tot niks. Behalve veel doden, en een eindeloze oorlog.
TBD.quote:Op zondag 19 juli 2026 13:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een zinloze verspilling van schaarse munitie
Dat is natuurlijk flauwekul. Het is niet zo dat alle uniformen of zware wapens via de webshop besteld worden.quote:Op zondag 19 juli 2026 13:44 schreef ExTec het volgende:
[..]
I'll raise you: ik weet dat amerikanen ipv PSU uitrusting van die winkels hebben. Met bonnen.
Maar dat is niet hetzelfde als niks hebben als je niet besluit zelf er geld aan te besteden. En in die situatie zitten russen.
[..]
Goochelen met cijfers, omgerekend zijn dat ongeveer 12 doden per dag (1570 dagen) op een bevolking van zo'n 40.000.000. Dat is ongeveer net zo hoog als het aantal verkeersdoden per dag in Oekraine...quote:Op zondag 19 juli 2026 12:22 schreef luxerobots het volgende:
Omdat Oekraïne zichzelf verdedigt. Ze weten de Russen te stoppen en drones neer te halen. Ook gaat regelmatig het luchtalarm waarbij Oekraïners verzocht worden de schuilkelders op te zoeken.
Aantal burgerslachtoffers volgens de OHCHR (12 juni):
>16.126 burgerdoden (reële cijfers zijn naar schatting aanzienlijk hoger)[9]
https://nl.wikipedia.org/(...)a%C3%AFne_sinds_2022
Laten we het conservatief gezien op 20.000 schatten.
Dat is zeventien keer meer dan de aanslagen van 7 oktober in Israël.
Misschien zit er wel een munitiefabriek onder die supermarkt!quote:Op zondag 19 juli 2026 13:50 schreef havanagila het volgende:
Gaan we nou, na jaren terreuraanvallen op supermarkten e.d., moeilijk doen over een distributiecentrum?
Zoals @AchJa al zei: terreurbombardementen hebben zelden het gewenste effect. Niet in Dresden, niet in Vietnam. En er is heel veel infra in Rusland. Om dat allemaal te vernietigen is praktisch ondoenlijk. En ondertussen is zo de druk er af bij de relevante doelwitten.quote:Op zondag 19 juli 2026 13:50 schreef ExTec het volgende:
[..]
TBD.
Je merkt nav wat oek nu flinkt dat russen al beduidend meer kritiek beginnen te krijgen op putin.
Je krijgt niet het volledige plaatje mee, als je alles louter door een militaire lens bekijkt.
Je krijgt grosso modo een camo broek, een hemd, en het schermvest wat onderdeel is van de rus PSU mag je al kopen.quote:Op zondag 19 juli 2026 13:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk flauwekul. Het is niet zo dat alle uniformen of zware wapens via de webshop besteld worden.
Ow, ongetwijfeld. En de andere kant op net zo goed.quote:Overigens hebben ook de Oekrainers allerlei funding acties voor aggregaten, drones etc via dit soort shops. Waarvan ik soms vermoed dat er gewoon Russen achter zitten en het geld dat gedoneerd wordt uiteindelijk in de vorm van een granaat of drone bij de Oekrainers terecht komt, maar dan aan het andere eind. Komen we na de oorlog vast achter.
nee de EU is ook groot zatquote:Op zondag 19 juli 2026 12:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Of dit het bestaansrecht aantast weet ik niet, maar hoe groter, hoe minder stuurbaar. Dat ben ik wel met je eens. Daarom ben ik ook voor ongebreidelde uitbreiding van de EU
Ook als je de de gebouwen en infra van Kiev vergelijkt met bijv Sarajevo, Gaza, Dresden etc, dan valt het tot nu toe allemaal wel mee met willekeurig massaal geweld. Er is nog volop escalatieruimtequote:Op zondag 19 juli 2026 13:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Goochelen met cijfers, omgerekend zijn dat ongeveer 12 doden per dag (1570 dagen) op een bevolking van zo'n 40.000.000. Dat is ongeveer net zo hoog als het aantal verkeersdoden per dag in Oekraine...
maar platbombarderen bied geen oplossing ,voor Ruzzia niet en voor Oekraine ook nietquote:Op zondag 19 juli 2026 13:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ook als je de de gebouwen en infra van Kiev vergelijkt met bijv Sarajevo, Gaza, Dresden etc, dan valt het tot nu toe allemaal wel mee met willekeurig massaal geweld. Er is nog volop escalatieruimte
Nee. Dat zou iedereen moeten snappen. Maar langzaam, langzaam gaan we wel die kant op als we niet uitkijken. Onder aan de streep niets dan ellende voor iedereen.quote:Op zondag 19 juli 2026 13:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar platbombarderen bied geen oplossing ,voor Ruzzia niet en voor Oekraine ook niet
Syria dat was ook een ellende met Allepo
In Syrië heeft Assad ook niet gewonnen met platbombarderenquote:Op zondag 19 juli 2026 13:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. Dat zou iedereen moeten snappen. Maar langzaam, langzaam gaan we wel die kant op als we niet uitkijken. Onder aan de streep niets dan ellende voor iedereen.
Een oorlog wordt eerder gewonnen ondanks dat men de burgerbevolking platbombardeert dan dankzij. Sommige theoretici zeggen ook dat WO2 eerder gewonnen had kunnen worden als de bombardementen zich puur op militaire doelen geconcentreerd had.quote:Op zondag 19 juli 2026 14:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
In Syrië heeft Assad ook niet gewonnen met platbombarderen
alle dictators moeten opgehangen worden , ik heb liever dat AI ons gaat regerenquote:Op zondag 19 juli 2026 14:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een oorlog wordt eerder gewonnen ondanks dat men de burgerbevolking platbombardeert dan dankzij. Sommige theoretici zeggen ook dat WO2 eerder gewonnen had kunnen worden als de bombardementen zich puur op militaire doelen geconcentreerd had.
Je denkt dat men gaat carpetbombarderen in deze oorlog??quote:Op zondag 19 juli 2026 13:47 schreef ExTec het volgende:
[..]
De glijdende schaal waar je aan refereert, is een feit. Hebben we denk ik elke wat langer lopende oorlog wel gezien.
Dresden in WO2, carpetbombing van steden in vietnam.
En ik denk dat het hier ook wel gaat gebeuren.
Ja. En het is ook het slimste om je te concentreren op één schakel in het systeem, ipv verspreid over verschillende elementen. Want zonder brandstof staat alles stil, dan heb je ook niks aan je kogellagers of uniformen.quote:Op zondag 19 juli 2026 14:01 schreef The-BFG het volgende:
Oekraïne moet zich vooral blijven concentreren op het bombarderen van de raffinaderijen. Elektrische infra kan ook maar dat betekent ook dat o.a. ziekenhuizen plat kunnen gaan.
Deze cijfers zijn natuurlijk verre van volledig, als je 20k zegt ook. Hele gebieden is helemaal niet bekend hoeveel doden er zijn gevallen zoals Mariupol, Lyschansck (?) En al die andere steden en gebieden in voornamelijk het oosten.quote:Op zondag 19 juli 2026 12:22 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Omdat Oekraïne zichzelf verdedigt. Ze weten de Russen te stoppen en drones neer te halen. Ook gaat regelmatig het luchtalarm waarbij Oekraïners verzocht worden de schuilkelders op te zoeken.
Aantal burgerslachtoffers volgens de OHCHR (12 juni):
>16.126 burgerdoden (reële cijfers zijn naar schatting aanzienlijk hoger)[9]
https://nl.wikipedia.org/(...)a%C3%AFne_sinds_2022
Laten we het conservatief gezien op 20.000 schatten.
Dat is zeventien keer meer dan de aanslagen van 7 oktober in Israël.
En wat zijn die "relevante doelwitten" dan?quote:Op zondag 19 juli 2026 13:55 schreef LXIV het volgende:
En ondertussen is zo de druk er af bij de relevante doelwitten.
kloptquote:Op zondag 19 juli 2026 14:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja. En het is ook het slimste om je te concentreren op één schakel in het systeem, ipv verspreid over verschillende elementen. Want zonder brandstof staat alles stil, dan heb je ook niks aan je kogellagers of uniformen.
Vanuit moreelbesef? of juist strategisch?quote:Op zondag 19 juli 2026 13:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Neen, het enige wat ik zeg is dat de inlichtingenpositie van de Russen toch beter is dan gedacht gezien Vyshneve. Vervolgens wordt door iemand anders de kinderziekenhuis kaart getrokken, dat doe ik niet. Wij weten simpelweg niet wat er wel of niet in zo'n ziekenhuis gebeurt.
Daarbovenop komt natuurlijk het proportionaliteitsbeginsel, ook al zou een kelder van een ziekenhuis gebruikt worden voor militaire doeleinden terwijl de rest van het ziekenhuis wel gewoon als ziekenhuis gebruikt wordt zou ik (en alle zichzelf respecterende krijgsmachten) daar nooit een bom op flikkeren. Maar dat geldt nmm ook voor zo'n Wildberries distributiecentrum. Dat ze daar allerlei larp, drones en airsoft rommel verkopen is prima maar dan bekijk je het wel heel ruim.
Komt bij dat terreurbomdardementen mlitair gezien eigenlijk nooit iets opleveren.
Bijvoorbeeld de energie-infra, zoals al gezegd. Of munitie-opslagplaatsen of verkeersknooppunten. Dus doelwitten waarvan het bestoken militair voordeel biedt ipv enkel wraak.quote:Op zondag 19 juli 2026 14:04 schreef ExTec het volgende:
[..]
En wat zijn die "relevante doelwitten" dan?
Het is geen '40-'45 waar de tegenstander eerst netjes op een bepaalde positie zijn troepen formeert, waar je een bom op kunt gooien.
Heb je niet meegekregen dat dankzij drones oorlog er radicaal anders uitziet anno nu?
Oek bombardeert nog steeds netjes lokale HQ's enzo. Lijken met "relevante doelwitten".
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |