https://nos.nl/artikel/26(...)n-gehaktbal-per-weekquote:Voedingscentrum vernieuwt Schijf van Vijf: maximaal één gehaktbal per week
Nederlanders zouden minder vlees en meer plantaardige eiwitten moeten eten. Dat staat in de nieuwe Schijf van Vijf, die het Voedingscentrum vandaag presenteert. Het advies is om maximaal 100 gram rood vlees per week te eten, vergelijkbaar met een gehaktbal.
Daarmee gaat het Voedingscentrum verder dan de Gezondheidsraad. Die adviseerde in december nog om maximaal 200 gram rood vlees per week te eten. Volgens het Voedingscentrum is het beter voor het milieu om te minderen.
Wat is de Schijf van Vijf?
In de Schijf van Vijf staan sinds 1953 producten die volgens de wetenschap goed zijn voor de gezondheid en het milieu. Volgens het Voedingscentrum moet je het zien als hulpmiddel voor een gezond en duurzaam voedingspatroon. In het blauwe vak staan dranken als water, thee en frisdranken zonder suiker. In het gele vak staan volkorenbrood, volkoren pasta's en zilvervliesrijst; producten waar veel vezels in zitten.
De laatste Schijf van Vijf was tien jaar oud. Tussendoor zijn er wel kleine updates geweest, maar geen grote veranderingen zoals nu. Wereldwijd wordt veel onderzoek gedaan naar voeding en eetpatronen. De nieuwe Schijf van Vijf is opgesteld op basis van de nieuwste inzichten waar de meeste wetenschappers het over eens zijn.
De vakken zelf zijn hetzelfde gebleven, maar binnen het roze vak heeft een grote verandering plaatsgevonden. Het advies voor vlees gaat van maximaal 500 gram per week naar 300 gram, waarvan slechts 100 gram rood vlees. De overige 200 gram is voor vis en kip. Ook moeten Nederlanders minder kaas op hun boterham doen: maximaal 20 in plaats van 40 gram per dag.
Minder dierlijke eiwitten dus en meer plantaardig, luidt de aanbeveling. Het Voedingscentrum adviseert om bijna twee keer zoveel linzen en bonen te nemen als eerst. Duurzaamheid is daarin doorslaggevend. Het advies was 120 tot 180 gram per week, dat gaat naar 250 gram per week.
Het zou beter zijn om nog meer peulvruchten te nemen, maar dat is volgens gezondheidsexpert Marije Verwijs van het Voedingscentrum niet realistisch. "Peulvruchten zijn voor veel mensen nog geen onderdeel van hun eetpatroon. Haalbaarheid is ook belangrijk."
'Verandering is hard nodig'
De makers van de nieuwe Schijf van Vijf zeggen dat een gezond, duurzaam en veilig eetpatroon "belangrijker dan ooit" is. Daarom moet het eetpatroon veranderen. "De helft van de Nederlanders heeft overgewicht en 1,2 miljoen mensen kampen met diabetes. Het huidige voedselsysteem is verantwoordelijk voor een derde van de klimaatimpact."
Het Voedingscentrum zegt te benadrukken dat niet alleen consumenten iets moeten veranderen aan hun eetpatroon. "Ook de overheid, producenten en aanbieders hebben veel invloed op de eetkeuzes die mensen maken."
D66-minister Van Essen van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur laat in een reactie weten in het najaar met plannen te komen om de Nederlandse consument te helpen bij een meer plantaardig eetpatroon, zoals prijsafspraken met supermarkten.
Dit.quote:Op donderdag 9 april 2026 00:51 schreef Cockwhale het volgende:
Gaat het hier om gezondheid of is het Groenslinks-D666 die hier letterlijk weer hun ideologisch roet in het eten aan het gooien zijn?
Het schijnt dat je kaal wordt als je teveel tofoe eet.quote:Op donderdag 9 april 2026 00:52 schreef Domnivoor het volgende:
Jelle en zijn harem gaan voor peultjes
En volgens het milieucentrum?quote:Op donderdag 9 april 2026 00:43 schreef tjoptjop het volgende:
Volgens het Voedingscentrum is het beter voor het milieu om te minderen.
Beter voor het milieu? Is dit advies van Milieudefensie, of is dit advies van het Voedingscentrum? Als expert van het voedingscentrum ga je toch ook niet adviseren in wat voor een auto we moeten gaan rijden?quote:Daarmee gaat het Voedingscentrum verder dan de Gezondheidsraad. Die adviseerde in december nog om maximaal 200 gram rood vlees per week te eten. Volgens het Voedingscentrum is het beter voor het milieu om te minderen.
Wordt tijd dat ze daar gaan streven naar een afspiegeling van de samenleving.quote:Op donderdag 9 april 2026 00:46 schreef tjoptjop het volgende:
Weinig divers clubje trouwens, kunnen we het dan nog wel serieus nemen?
[ afbeelding ]
En dan is er nog Amerika.quote:Op donderdag 9 april 2026 02:28 schreef Gimmick het volgende:
Het Nederlandse voedingsadvies wijkt ook niet af van andere landen, op wat details na.
Dus toch een milieuorganisatie? Adviseer dan gelijk om geen kinderen te nemen, want elke scheet is er één te veel.quote:Op donderdag 9 april 2026 00:43 schreef tjoptjop het volgende:
Ik verwacht van een voedingscentrum advies over wat de beste voeding voor mij is maar blijkbaar kan dat niet zonder klimaatactivisme.quote:Op donderdag 9 april 2026 00:43 schreef tjoptjop het volgende:
NIET.quote:Op donderdag 9 april 2026 00:46 schreef tjoptjop het volgende:
[ afbeelding ]
Veel supermarkten hebben er ook een bakker in zitten, ik haal vaak dat brood.quote:Op donderdag 9 april 2026 03:57 schreef raptorix het volgende:
Ik ben sinds dit jaar heel gezond gaan eten, en eet sowieso nog maar weinig vlees, maar ik zou liever hebben dat ze eens een grote bek zouden hebben over de Supermarkten en Unilevers van deze wereld die ons voedsel verpesten.
Neem alleen maar dat supermarkt brood, dat is zo fucking ongezond, ik kan iedereen aanraden om gewoon kwaliteits brood bij een goede bakker te kopen, nog maar niet te spreken over die maaltijd salades die eigenlijk vol met ongezond vet en suikers zitten. Ik ben inmiddels 15 kilo afgevallen, niet door dieeten maar gewoon door een hoop troep te skippen, ik kan het iedereen aanraden.
Wel jammer dat het brood bij de bakker al snel vier keer zo duur is, dat kan natuurlijk niet iedereen zich als standaard veroorloven (om maar één voorbeeld te noemen).quote:Op donderdag 9 april 2026 03:57 schreef raptorix het volgende:
Ik ben sinds dit jaar heel gezond gaan eten, en eet sowieso nog maar weinig vlees, maar ik zou liever hebben dat ze eens een grote bek zouden hebben over de Supermarkten en Unilevers van deze wereld die ons voedsel verpesten.
Neem alleen maar dat supermarkt brood, dat is zo fucking ongezond, ik kan iedereen aanraden om gewoon kwaliteits brood bij een goede bakker te kopen, nog maar niet te spreken over die maaltijd salades die eigenlijk vol met ongezond vet en suikers zitten. Ik ben inmiddels 15 kilo afgevallen, niet door dieeten maar gewoon door een hoop troep te skippen, ik kan het iedereen aanraden.
Dit was vroeger niet zo. Dus gewoon een valse tekst.quote:In de Schijf van Vijf staan sinds 1953 producten die volgens de wetenschap goed zijn voor de gezondheid en het milieu.
Gelukkig eet ik alleen bruine gehaktballen. Zit daar een limiet op?quote:Op donderdag 9 april 2026 00:43 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/26(...)n-gehaktbal-per-week
100gr per weeken vooral die laatste alinea weer, we weten allemaal waar dat op uit gaat komen
Dat is waar, maar je hoeft er veel minder van te eten omdat echt vult, je voelt het ook alleen al aan het gewicht van zo een brood.quote:Op donderdag 9 april 2026 06:19 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Wel jammer dat het brood bij de bakker al snel vier keer zo duur is, dat kan natuurlijk niet iedereen zich als standaard veroorloven (om maar één voorbeeld te noemen).
Die krijgen het deeg centraal aangeleverd, het enige wat ze doen is het in de oven stoppen.quote:Op donderdag 9 april 2026 06:16 schreef theguyver het volgende:
[..]
Veel supermarkten hebben er ook een bakker in zitten, ik haal vaak dat brood.
Andersom zijn er genoeg mensen die geen overgewicht hebben maar wel ongezond eten, ik moet zeggen dat de tools van het voedingcentrum goed inzicht geven over je eetgedrag, daarnaast zijn er veel mensen met overgewicht omdat ze niet zozeer extreem veel eten, maar vooral niet regelmatig waardoor ze pas gaan eten als ze honger krijgen.quote:Op donderdag 9 april 2026 06:39 schreef OmniRocket het volgende:
Voedingscenrum moet zich niet bezig houden met het milieu maar met de gezondheid van mensen. Het probleem is dat mensen met overgewicht zich al niet aan de schijf van vijf houden, ze eten veel te ongezond.
Daar gaat een wijziging in de schijf van vijf niet bij helpen. Al helemaal niet als je zegt dat het voor het milieu moet.
Dat klopt. Dat is ook wat ik van het voedingscentrum verwacht, advies over wat je wanneer het beste kan eten zodat je gezond blijft. Niet dat je minder vlees moet eten vanwege het milieu.quote:Op donderdag 9 april 2026 06:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Andersom zijn er genoeg mensen die geen overgewicht hebben maar wel ongezond eten, ik moet zeggen dat de tools van het voedingcentrum goed inzicht geven over je eetgedrag, daarnaast zijn er veel mensen met overgewicht omdat ze niet zozeer extreem veel eten, maar vooral niet regelmatig waardoor ze pas gaan eten als ze honger krijgen.
Gelukkig hebben we jou.quote:Op donderdag 9 april 2026 01:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit.
Gaat niet om gezondheid, gaat om ideologie pushen.
Derhalve dus niet meer serieus te nemen. Helaas.
Ja dat staat mij ook tegen.quote:Op donderdag 9 april 2026 01:50 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Beter voor het milieu? Is dit advies van Milieudefensie, of is dit advies van het Voedingscentrum? Als expert van het voedingscentrum ga je toch ook niet adviseren in wat voor een auto we moeten gaan rijden?
Mwah, als ik tegenwoordig één boterham van AH eet vult dat eigenlijk hetzelfde als één boterham van de bakker toen ik dat nog atquote:Op donderdag 9 april 2026 06:37 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is waar, maar je hoeft er veel minder van te eten omdat echt vult, je voelt het ook alleen al aan het gewicht van zo een brood.
Aha! Dus je valt toch af omdat je minder eet!quote:Op donderdag 9 april 2026 06:37 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is waar, maar je hoeft er veel minder van te eten omdat echt vult, je voelt het ook alleen al aan het gewicht van zo een brood.
Gewoon heel veel peterselie eten, heeft negatieve verbrandingswaarde!quote:Op donderdag 9 april 2026 07:33 schreef Zorro het volgende:
[..]
Aha! Dus je valt toch af omdat je minder eet!
Die piramide is niet alleen bat shit crazy, maar ook hypocriet. Het officiële voedingsadvies in de VS zegt bijvoorbeeld nog steeds dat je verzadigd vet moet vermijden. Dat advies heeft ook RFK niet veranderd. Maar als je dan deze piramide volgt krijg je teveel verzadigd vet binnen. Sterker nog: met de rib eye en boter in de linker bovenhoek krijgt het een prominente plek. Er worden dus twee werkelijkheden gecreëerd: een leuke afbeelding die het goed doet in de maga echokamer en de wetenschap schappelijke werkelijkheid.quote:Op donderdag 9 april 2026 03:48 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[..]
En dan is er nog Amerika.
[ afbeelding ]
Rare vergelijking. Het blijft toch om voeding gaan? Alleen de redenen waarom ze bepaalde voeding adviseren gaat blijkbaar mee met de tijdsgeest.quote:Op donderdag 9 april 2026 01:50 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Beter voor het milieu? Is dit advies van Milieudefensie, of is dit advies van het Voedingscentrum? Als expert van het voedingscentrum ga je toch ook niet adviseren in wat voor een auto we moeten gaan rijden?
Ik denk dat je je vergist in de kwaliteit van veel bakkers.quote:Op donderdag 9 april 2026 03:57 schreef raptorix het volgende:
Mag ik er ook eentje? Met ketchup van Heinz graag. Halvegare flexitariër die ik ben. Eet van alle walletjes. En dan met een leren jackie naar het partijcongres PvdD. Ik ben zo.quote:Op donderdag 9 april 2026 07:42 schreef nostra het volgende:
Donderdag, vandaag dus, is mijn cheat day voor een broodje bal mayo van de slager. Voldoe dus aan alle normen, yay.
Dus Obelix had die niet in zijn oor moeten steken?quote:Op donderdag 9 april 2026 07:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Gewoon heel veel peterselie eten, heeft negatieve verbrandingswaarde!
Je hebt best een punt zo te lezen.quote:Op donderdag 9 april 2026 07:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik denk dat je je vergist in de kwaliteit van veel bakkers.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bron: https://www.ad.nl/gezond/(...)81f629812a&auth_rd=1
En het is ook niet zo dat ze consessies doen aan gezondheid. De gezondheidsraad adviseert maximaal 200 gram rood vlees. Dat is dus een bovengrens. Je kunt dus prima minder eten zonder dat je gezondheid daar onder lijdt. Zie het verschil met peulvruchten, fruit, groente waarbij ze een ondergrens adviseren.quote:Op donderdag 9 april 2026 07:51 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Rare vergelijking. Het blijft toch om voeding gaan? Alleen de redenen waarom ze bepaalde voeding adviseren gaat blijkbaar mee met de tijdsgeest.
Het is ook uiterst politiek correct om het advies over peulvruchten naar beneden bij te stellen vanwege culturele gevoeligheden. Hier wordt dan weer niemand boos over.quote:Op donderdag 9 april 2026 08:26 schreef Mikeytt het volgende:
Ik vind het wel bijzonder dat het advies voor peulvruchten voor velen nog moeilijk is. Nog geen 50 jaar geleden was het nog standaard om meerdere keren per week peulvruchten te eten.
Wel jammer dat er nog niets wordt gedeeld over intuïtief eten, zeker gezien de obesitas-epidemie.
Bedankt voor de informatie. Gaan we niets mee doen.quote:Op donderdag 9 april 2026 00:43 schreef tjoptjop het volgende:
Het advies voor vlees gaat van maximaal 500 gram per week naar 300 gram, waarvan slechts 100 gram rood vlees. De overige 200 gram is voor vis en kip. Ook moeten Nederlanders minder kaas op hun boterham doen: maximaal 20 in plaats van 40 gram per dag.
Daarin samenwerken is het geval in alle wetenschappelijke velden. Als elke deskundige in zijn vakgebied blijft kijken, krijg je nooit vooruitgang.quote:Op donderdag 9 april 2026 05:52 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik verwacht van een voedingscentrum advies over wat de beste voeding voor mij is maar blijkbaar kan dat niet zonder klimaatactivisme.
Goed juist. Eerst twijfelde ik nog of ik dit soort dingen nog serieus moest nemen. Nu weet ik zeker dat ik dat niet meer ga doen.quote:Op donderdag 9 april 2026 01:13 schreef Red_85 het volgende:
Derhalve dus niet meer serieus te nemen. Helaas.
Op zich vind ik juist wel goed dat ze in dit opzicht hun oogkleppen afdoen en kijken naar de rol van voeding in een bredere maatschappelijke context. Het grootste gevaar voor onze maatschappij op dit moment is echter niet het klimaat, ook niet migratie, maar de vergrijzing. Ik mis in hun adviezen een beetje hoe ze dat het hoofd willen bieden.quote:Op donderdag 9 april 2026 05:52 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik verwacht van een voedingscentrum advies over wat de beste voeding voor mij is maar blijkbaar kan dat niet zonder klimaatactivisme.
Je hoeft ook niets. "Moeten" heeft de NOS er ter plekke bij verzonnen. Staat nergens in het advies.quote:Op donderdag 9 april 2026 08:32 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Bedankt voor de informatie. Gaan we niets mee doen.
Ik 'moet' helemaal niets. Al zeker niet mijn dagelijkste stukje vlees opgeven.
Soylent Green?quote:Op donderdag 9 april 2026 08:44 schreef thabit het volgende:
maar de vergrijzing. Ik mis in hun adviezen een beetje hoe ze dat het hoofd willen bieden.
je was dus gewoon viesdik?quote:Op donderdag 9 april 2026 03:57 schreef raptorix het volgende:
wij van WC raden WC eend aan.quote:Op donderdag 9 april 2026 08:49 schreef ootjekatootje het volgende:
De helft van die vrouwen in het artikel heeft anorexia of een andere eetstoornis gehad, tenminste zo zien ze er uit. Wat een ingevallen gezichtjes.
Lief!!quote:
Zo zo het mag allemaal wat kosten. En wie betaalt datquote:Op donderdag 9 april 2026 00:46 schreef tjoptjop het volgende:
[ afbeelding ]
Maak je geen zorgen, ik laat me mijn vrijheid vlees te eten door niemand afnemen.quote:Op donderdag 9 april 2026 09:04 schreef Haushofer het volgende:
Smullen, al die Fok!se "na mij de zondvloed" en "ze nemen mijn vrijheid af!" reacties.
Wij, unilever, voedingsindustrie.quote:Op donderdag 9 april 2026 09:11 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Zo zo het mag allemaal wat kosten. En wie betaalt dat
"De schijf van vijf past hun advies aan, 1 gehakbal maximaal per week en Ättestupa wordt verlaagd van 78 naar 72 jaar oud"quote:Op donderdag 9 april 2026 08:44 schreef thabit het volgende:
[..]
Op zich vind ik juist wel goed dat ze in dit opzicht hun oogkleppen afdoen en kijken naar de rol van voeding in een bredere maatschappelijke context. Het grootste gevaar voor onze maatschappij op dit moment is echter niet het klimaat, ook niet migratie, maar de vergrijzing. Ik mis in hun adviezen een beetje hoe ze dat het hoofd willen bieden.
Ik vroeg me af of de gehaktbal inclusief de ui, ei, paneermeel en sambal was? Of rekenen ze met puur vlees?quote:
Als ik gehaktballen maak is de helft plantaardig.quote:Op donderdag 9 april 2026 09:17 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik vroeg me af of de gehaktbal inclusief de ui, ei, paneermeel en sambal was? Of rekenen ze met puur vlees?
En als je half om half gehakt met kikkererwten gebruikt, mag je er dan twee of een?
Het is inderdaad vreemd dat er maar een schijf is, voor een middelbare schoolleerling uit de binnenstad van Amsterdam geldt hetzelfde advies als voor een bouwvakker van dertig hier op het platteland, die zes dagen in de week werkt.quote:Op donderdag 9 april 2026 09:35 schreef Montagui het volgende:
Enige verduidelijking van de op.
De schijf van vijf had altijd het belang van de gezondheid van de individuele mens op het oog.
De schijf van vijf heeft nu het belang van de gezondheid voor de mensheid op het oog.
Uiteindelijk blijft het 'jouw' keuze.
Graag zie ik daarom 2 schijven van vijf.
1 voor de individuele mens en 1 voor de mensheid.
Graag onafhankelijk keuze advies en geen 'overheidsadvies'.
Ja, dit kennen we nu wel. Verlagen van de prijzen van gezonde producten zal wel weer onmogelijk blijken.quote:D66-minister Van Essen van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur laat in een reactie weten in het najaar met plannen te komen om de Nederlandse consument te helpen bij een meer plantaardig eetpatroon, zoals prijsafspraken met supermarkten.
De 'oude' schijf van vijf schijnt geïnspireerd te zijn door Unilever; we moesten aan de 'gezonde' margarine om onze zuivelproducten te kunnen exporteren.quote:Op donderdag 9 april 2026 03:57 schreef raptorix het volgende:
Wij natuurlijkquote:Op donderdag 9 april 2026 09:11 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Zo zo het mag allemaal wat kosten. En wie betaalt dat
quote:De Stichting Voedingscentrum Nederland wordt via een instellingssubsidie gefinancierd van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Hiernaast ontvangt het Voedingscentrum projectsubsidies van de bovengenoemde ministeries en van andere subsidieverstrekkers zoals ZonMw.
Het Voedingscentrum accepteert geen financiële bijdragen van bedrijven. We werken wel samen met bedrijven in de vorm van een Publiek Private Samenwerkingen (PPS), bijvoorbeeld om folders te verspreiden via supermarkten. Daarvoor is deze Gedragscode opgesteld.
Katan in zn boek 'Voedings mythes' was er ook al vernietigend over.quote:Op donderdag 9 april 2026 09:45 schreef Dutchguy het volgende:
Het is zoals Maarten Keulemans van de Volkskrant het zegt:
"Ooit was Schijf van Vijf aanbeveling om te zorgen dat je voldoende en gezond eet. 👍
Nu heeft @:voedingscentrum
het verpolitiekt tot moralistische oproep tot matiging: denk aan het klimaat, eet minder vlees!"
Maar het duurder maken van andere voeding, is het dan weer welquote:Op donderdag 9 april 2026 09:40 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ja, dit kennen we nu wel. Verlagen van de prijzen van gezonde producten zal wel weer onmogelijk blijken.
quote:Op donderdag 9 april 2026 09:12 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Maak je geen zorgen, ik laat me mijn vrijheid vlees te eten door niemand afnemen.
Wat zegt Katan dan over het VC? Kon alleen dit vinden uit 2009:quote:Op donderdag 9 april 2026 09:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Katan in zn boek 'Voedings mythes' was er ook al vernietigend over.
In 2009 zat er dus ook al een klimaatoogmerk in.quote:Daarom adviseer ik mensen meestal om het antwoord op hun vragen te zoeken op www.voedingscentrum.nl. Het voedingscentrum is het voorlichtingsbureau voor de voeding van de overheid. Het wordt betaald door het ministerie van Landbouw. Vroeger mochten ze daarom geen onaardige dingen zeggen over kaas, maar dat lijkt achter de rug. Ze zeggen nu gewoon dat te veel volvette kaas niet gezond is, en niet goed voot het klimaat. Ik ben het niet altijd eens met het voedingscentrum, maar ze zijn deskundig en eerlijk, en dat is al heel wat.
Dit kan me werkelijk waar helemaal niets meer schelen.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:09 schreef Gimmick het volgende:
Ze zeggen nu gewoon dat te veel volvette kaas niet gezond is, en niet goed voot het klimaat.
Wie betaalt bepaalt, links naar unilever, daardoor bevooroordeeld.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:09 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Wat zegt Katan dan over het VC? Kon alleen dit vinden uit 2009:
[..]
In 2009 zat er dus ook al een klimaatoogmerk in.
https://www.mkatan.nl/bnr(...)ormatie-over-voeding
Exact.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:25 schreef Hexagon het volgende:
Je hoeft niet per se dat advies op te volgen.
Het maakt een paar users toch echt boos.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:28 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Exact.
Je kan ook praten met elkaar over hoe belachelijk het is en waarom het zo belachelijk is.
Daar is dit een 'forum' voor.
Dit! Maakt voor mij in elk geval "de eetmeter" onbruikbaar.quote:Op donderdag 9 april 2026 05:52 schreef the-eye het volgende:
[..]
Namen en rugnummers.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:30 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Het maakt een paar users toch echt boos.
Omdat er daadwerkelijk belastinggeld naar dit soort klimaatwappie-onzin gaat.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:30 schreef MissButterflyy het volgende:
Het maakt een paar users toch echt boos.
Ja, er gaat wel meer belastinggeld naar dingen die ik onzin vind.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:33 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Omdat er daadwerkelijk belastinggeld naar dit soort klimaatwappie-onzin gaat.
Hopelijk gaan andere landen niet mee in deze onzin. Kan ik 1x per maand naar Duitsland om vlees in te slaan. Grote diepvries in de garage die energie slurpt. Komt wel goed met het milieu.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:35 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja, er gaat wel meer belastinggeld naar dingen die ik onzin vind.
Zinloos om je hier druk over te maken.
Je kunt nog steeds eten waar je zelf zin in hebt.
Ja, zonder vet en met extra proteïne. Het smaakt ook steeds meer naar karton. Gewone producten waar alleen in zit wat er in zou moeten zitten zijn zeldzaam geworden. Gewoon al je eten zelf maken van verse producten.quote:Op donderdag 9 april 2026 09:41 schreef Horzula het volgende:
[..]
De 'oude' schijf van vijf schijnt geïnspireerd te zijn door Unilever; we moesten aan de 'gezonde' margarine om onze zuivelproducten te kunnen exporteren.
Nu zit overal weer 'proteïne' doorheen.
En dit zegt Katan in 2016 over de Schijf van vijf/voedingscentrum:quote:Op donderdag 9 april 2026 10:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wie betaalt bepaalt, links naar unilever, daardoor bevooroordeeld.
Voedings Mythes heeft een belangrijke rode draad: alles met mate en negeer de 'onderzoeks' bullshit.
"Eat recycled food. It's good for the environment, and ok for you"quote:Het huidige voedselsysteem is verantwoordelijk voor een derde van de klimaatimpact
Nee, je moet alles intersectioneel benaderen. Het is waarschijnlijk ook nog beter voor Gaza en de dekolonisatie als je minder rood vlees eet.quote:Op donderdag 9 april 2026 01:50 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nouja wat is belachelijk. Als dit optimaal gezond is dan is het zo. Je moet niet verwachten dat ze er frikandellen en pizza in gaan zetten.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:28 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Exact.
Je kan ook praten met elkaar over hoe belachelijk het is en waarom het zo belachelijk is.
Daar is dit een 'forum' voor.
Zolang je je groene aflaat maar koopt door een CO2-compensatie te doen en een boompje ergens aan te (laten, uiteraard laten) planten en minimaal één vintage trui te kopen, is Groenlinks er helemaal oké mee.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:53 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ik koop mijn vlees bij een lokaal boerencollectief waarbij de dieren goed behandeld worden en het vlees geen rare toevoegingen heeft. En daarom mag ik zoveel vlees eten als ik wilNiet van de milieuactivisten, maar dat geeft niet.
Linkse gezichten, je pikt ze er zo tussen uit.quote:Op donderdag 9 april 2026 00:46 schreef tjoptjop het volgende:
[ afbeelding ]
Ironisch genoeg gaan veel reststromen en afgekeurd eten naar de voederindustrie (wat uiteraard meestal prima is) dus je vlees bevat enkele procenten gerecycled eten.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:50 schreef PurifieR het volgende:
[..]
"Eat recycled food. It's good for the environment, and ok for you"
Judge Dredd voorspelt de toekomst.
Deze adviezen worden natuurlijk niet bedacht door de woordvoerders.quote:Op donderdag 9 april 2026 00:46 schreef tjoptjop het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe groot is die? Verbouwen jij en je gezin dat zelf of huur je daar mensen voor in? Je kunt ook je eigen vlees verbouwen. Konijnen of kippen, bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 9 april 2026 11:03 schreef Geschiedkundige het volgende:
Een gehaktbal van 100 gram. Dat is net een soepballetje..
Wij eten overigens al niet heel vaak vlees. Meeste van ons eten halen we jaarrond uit de eigen moestuin.
Is een door mij opgezet vrijwillersproject. Werken diverse mensen in mee die ook zelf veel mee naar huis (mogen) nemen. Rest delen we eerst uit aan minderbedeelden in het dorp, dan lopen we nog wat rond te brengen in de wijk. De rest gaat naar instanties als de voedselbank,veelal zomers hebben we veel overschot.quote:Op donderdag 9 april 2026 11:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoe groot is die? Verbouwen jij en je gezin dat zelf of huur je daar mensen voor in? Je kunt ook je eigen vlees verbouwen. Konijnen of kippen, bijvoorbeeld.
Het is dus eigenlijk een klein boerderijtje voor de hobby. Wel mooi dat je het ook uitdeelt.quote:Op donderdag 9 april 2026 11:10 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Is een door mij opgezet vrijwillersproject. Werken diverse mensen in mee die ook zelf veel mee naar huis (mogen) nemen. Rest delen we eerst uit aan minderbedeelden in het dorp, dan lopen we nog wat rond te brengen in de wijk. De rest gaat naar instanties als de voedselbank,veelal zomers hebben we veel overschot.
We hebben nu ruim 2 hectare aan moestuin, in de eigen tuin ook nog 250-300m2 ongeveer voor de leuk met de kleine.
Mogelijk kan ik nog 0.7 ha toevoegen als de deal doorgaat
Ja eigenlijk wel. Gewoon leuk voor de buurt ook eigenlijk. Zijn we bijna dagelijks wel wat uurtjes aan kwijt met z'n allen. Alles is gratis, we verkopen niks. Kosten draag ik volledig.quote:Op donderdag 9 april 2026 11:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is dus eigenlijk een klein boerderijtje voor de hobby. Wel mooi dat je het ook uitdeelt.
En inderdaad veel gezonder dan dat eten uit de supermarkt.quote:Op donderdag 9 april 2026 11:19 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ja eigenlijk wel. Gewoon leuk voor de buurt ook eigenlijk. Zijn we bijna dagelijks wel wat uurtjes aan kwijt met z'n allen. Alles is gratis, we verkopen niks. Kosten draag ik volledig.
Het zal ongetwijfeld gebruikt worden door politici om vlees eten te ontmoedigen en de lasten te verhogen. Daarom is het belangrijk dat dit soort organisaties zich niet laten leiden door idealisme maar zich aan hun kerntaken houden.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:25 schreef Hexagon het volgende:
Je hoeft niet per se dat advies op te volgen.
Je leeft over het algemeen langer en gezonder als je de adviezen van de instanties opvolgt.quote:Op donderdag 9 april 2026 11:20 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Het zal ongetwijfeld gebruikt worden door politici om vlees eten te ontmoedigen en de lasten te verhogen. Daarom is het belangrijk dat dit soort organisaties zich niet laten leiden door idealisme maar zich aan hun kerntaken houden.
Goed bezig!quote:Op donderdag 9 april 2026 10:31 schreef GezondRechts het volgende:
Vanavond weer een extra lap vlees op de bbq
Tja, zij wil het liefst dat we allemaal vegetariër worden. Ik ben het daar wat minder mee eens. Een pondje minder prima, maar heul van het vlees af gaat er bij mij niet in.quote:Op donderdag 9 april 2026 11:09 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Zolang engnekken als Ouwehand niet hun zin doorgedrukt krijgen niet nee.
Vleesvervangers idd ja, maar je kan best prima vega eten. Pasta’s genoeg die heerlijk zijn zonder vlees.quote:Op donderdag 9 april 2026 01:22 schreef Vlinder het volgende:
Ik kan best een keer zonder vlees. Bij de pannenkoeken bijvoorbeeld![]()
Maar bij mn aardappelen en groenten wil ik gewoon vlees hoor. Net als in de pasta. Ik heb het geprobeerd maar vegazooi is echt niet te eten
Zeker, maar bovenal ook veel lekkerderquote:Op donderdag 9 april 2026 11:20 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En inderdaad veel gezonder dan dat eten uit de supermarkt.
Als ze dat zouden willen deden ze dat ook wel zonder de adviezen van dit centrum.quote:Op donderdag 9 april 2026 11:20 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Het zal ongetwijfeld gebruikt worden door politici om vlees eten te ontmoedigen en de lasten te verhogen. Daarom is het belangrijk dat dit soort organisaties zich niet laten leiden door idealisme maar zich aan hun kerntaken houden.
Wellicht. Maar als ze dit gaan doen met vermelding dat ze zich baseren op deze gegevens verwacht ik dat de overige Kamerleden aan de rem trekken.quote:Op donderdag 9 april 2026 11:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als ze dat zouden willen deden ze dat ook wel zonder de adviezen van dit centrum.
Ja, de jacht op een koekje is een stuk minder inspannend dan de jacht op een hert. Zeker als je dat met een speer moet doen.quote:Op donderdag 9 april 2026 12:45 schreef bloodymary1 het volgende:
Dat mensen steed dikker worden komt echt niet doordat ze gehaktballen of ander vlees eten. Dat komt door wat ze daarnaast allemaal in hun bek stoppen. Snoep, koek, chips, fastfood elke dag.
Ik blijf er bij dat ik vega's er vaak ongezond uit vind zien. En die ik ken zijn ook vaak ziek, minder weerstand.
Maar iedereen moet lekker doen waar die zich goed bij voelt. Boeien.
Wie beweert dat dan?quote:Op donderdag 9 april 2026 12:45 schreef bloodymary1 het volgende:
Dat mensen steed dikker worden komt echt niet doordat ze gehaktballen of ander vlees eten.
******quote:Op donderdag 9 april 2026 12:45 schreef bloodymary1 het volgende:
Dat mensen steed dikker worden komt echt niet doordat ze gehaktballen of ander vlees eten. Dat komt door wat ze daarnaast allemaal in hun bek stoppen. Snoep, koek, chips, fastfood elke dag. ******
Ik blijf er bij dat ik vega's er vaak ongezond uit vind zien. En die ik ken zijn ook vaak ziek, minder weerstand.
Is dat niet meer iets voor het Milieucentrum?quote:Volgens het Voedingscentrum is het beter voor het milieu om te minderen.
Lekker moederen maar dan in een goedbetaalde baan.quote:Op donderdag 9 april 2026 00:46 schreef tjoptjop het volgende:
[ afbeelding ]
Dat is logisch en kan je zelf ook wel bedenken lijkt mij.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja wat is belachelijk. Als dit optimaal gezond is dan is het zo. Je moet niet verwachten dat ze er frikandellen en pizza in gaan zetten.
En of je verder optimaal gezond wil leven is moet je zelf weten.
Dit is de crux. We hebben altijd, overal calorierijk voedsel tot onze beschikking. Daar kan niet iedereen even goed mee om gaan.quote:Op donderdag 9 april 2026 12:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, de jacht op een koekje is een stuk minder inspannend dan de jacht op een hert. Zeker als je dat met een speer moet doen.
Snoep koek en chips is wel vegetarisch.quote:Op donderdag 9 april 2026 12:45 schreef bloodymary1 het volgende:
Dat mensen steed dikker worden komt echt niet doordat ze gehaktballen of ander vlees eten. Dat komt door wat ze daarnaast allemaal in hun bek stoppen. Snoep, koek, chips, fastfood elke dag.
Er is weinig mis met supermarkt brood hoor. Is gewoon aan strenge regels gebonden. Warme-bakker-brood is vaak alleen maar duurder.quote:Op donderdag 9 april 2026 03:57 schreef raptorix het volgende:
Wat een clubje burgertrutten, zegquote:Op donderdag 9 april 2026 00:46 schreef tjoptjop het volgende:
[ afbeelding ]
Als mensen geen vleeswaren of kaas op brood mogen eten wat blijft er nog over dan?quote:Op donderdag 9 april 2026 12:03 schreef Gia het volgende:
Het gevolg hiervan gaat ook zijn dat mensen die te dik zijn, niet meer naar een dietist gaan en al helemaal geen gebruik meer maken van het eetdagboek van het voedingscentrum, want je komt met normaal/matig eten dan niet meer aan de groene balkjes. Bij de dietist krijg je continu op je lazer omdat je gewoon graag minstens 5 x per week vlees wil eten bij de warme maaltijd. En ook op je brood.
Alleen op je brood eet je per week, over het algemeen, al meer dan een ons vleesbeleg.
Voor kaas hoef je geen dier te doden.quote:Op donderdag 9 april 2026 14:57 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Als mensen geen vleeswaren of kaas op brood mogen eten wat blijft er nog over dan?
Jam, pindakaas, appelstroop of chocovlokken? Allemaal suikerbommen. Of je moet zo'n geitenwollensokfiguur zijn die hummus eet.
Het verschilt per supermarkt. De Jumbo heeft prima brood.quote:Op donderdag 9 april 2026 14:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er is weinig mis met supermarkt brood hoor. Is gewoon aan strenge regels gebonden. Warme-bakker-brood is vaak alleen maar duurder.
Het is wel bewerkt hoor. Of het ongezond is laat ik in het midden, maar dat "lang lekker" brood is niet te eten.quote:Op donderdag 9 april 2026 15:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het verschilt per supermarkt. De Jumbo heeft prima brood.
Boter? Sandwich spread? Eieren? Salade? Avocado? Soep?quote:Op donderdag 9 april 2026 14:57 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Als mensen geen vleeswaren of kaas op brood mogen eten wat blijft er nog over dan?
Jam, pindakaas, appelstroop of chocovlokken? Allemaal suikerbommen. Of je moet zo'n geitenwollensokfiguur zijn die hummus eet.
Ja, mee eens. Ik koop alleen vers brood. Ze hebben ook heerlijk Waldkorn stokbrood als streekproduct, maar dat is eigenlijk van een andere bakker.quote:Op donderdag 9 april 2026 15:15 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is wel bewerkt hoor. Of het ongezond is laat ik in het midden, maar dat "lang lekker" brood is niet te eten.
Je kan best wel brood eten, hoor. Alleen niet te veel en dan wel volkoren - niet die kleffe witte plakjes die veel mensen eten.quote:Op donderdag 9 april 2026 15:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Boter? Sandwich spread? Eieren? Salade? Avocado? Soep?
Maar brood is bijna volledig koolhydraten, dat kun je beter niet eten. Net zoals pasta en rijst. Aardappelen zijn dan nog het beste. Wat gezonde broodvervangers:
[ afbeelding ]
Met een beetje kaas en bonen:
[ afbeelding ]
Met wat kip is ook prima:
[ afbeelding ]
In Azië doen mensen dat in hun broodtrommeltje voor de lunch. Wel vaak met wat rijst, maar die kun je het beste weglaten.
Beter veranderen ze de naam in: Opvoedingscentrum.quote:Voedingscentrum: maximaal één gehaktbal per week
Dus in dat clubje zit maar één voedingsexpert die hoogst waarschijnlijk ideologisch gedreven is.quote:Op donderdag 9 april 2026 00:46 schreef tjoptjop het volgende:
[ afbeelding ]
Ja, ik eet ook regelmatig brood als ik daar zin in heb. Maar toch steeds vaker een gezonde salade zoals hierboven.quote:Op donderdag 9 april 2026 15:27 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je kan best wel brood eten, hoor. Alleen niet te veel en dan wel volkoren - niet die kleffe witte plakjes die veel mensen eten.
Italianen eten bergen pasta en kampen het minst van de Europeanen met overgewicht. Rijst idem dito. In Azie eten ze er tonnen van en toch zijn ze veel slanker dan de gemiddelde Europeaan...quote:Op donderdag 9 april 2026 15:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
Maar brood is bijna volledig koolhydraten, dat kun je beter niet eten. Net zoals pasta en rijst. Aardappelen zijn dan nog het beste.
Sinds kort doe ik mijn boodschappen in België, na het tanken, bij de Carrefour of Delhaize. En dan vraag ik me toch af waarom het brood (en zoveel andere dingen) daar stukken lekkerder is dan in NL. Zelfs lekkerder dan wat je hier bij een bakker haalt.quote:Op donderdag 9 april 2026 14:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er is weinig mis met supermarkt brood hoor. Is gewoon aan strenge regels gebonden. Warme-bakker-brood is vaak alleen maar duurder.
Het laatste natuurlijk.quote:Op donderdag 9 april 2026 00:51 schreef Cockwhale het volgende:
Gaat het hier om gezondheid of is het Groenslinks-D666 die hier letterlijk weer hun ideologisch roet in het eten aan het gooien zijn?
Nee hoor, een plantaardig dieet is alles behalve gezonder.quote:Op donderdag 9 april 2026 02:28 schreef Gimmick het volgende:
Jammer dat ‘gezondheid’ en ‘milieu’-argumenten door elkaar lopen. Het is duidelijk dat beide een meer plantaardig dieet beter is (gezonder en lagere impact op het milieu), maar je ziet dat dit nogal afleidt.
Als je puur naar gezondheid kijkt is het advies om meer plantaardig en minder dierlijk overtuigend genoeg en totaal niet controversieel. Het Nederlandse voedingsadvies wijkt ook niet af van andere landen, op wat details na.
Dit zit een stuk dichter in de buurt van hoe een mens inderdaad normaal dient te eten. Bewerkte graanproducten dient men eigenlijk zo min mogelijk te eten, fruit, groente, vis en onbewerkte vleesproducten juist meer. Idealiter ook biologisch.quote:Op donderdag 9 april 2026 03:48 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[..]
En dan is er nog Amerika.
[ afbeelding ]
Mag wel? Van de schijfpolitie?quote:Op donderdag 9 april 2026 17:10 schreef Harvest89 het volgende:
Gewoon geen varkensvlees meer eten, rund met mate, en kip/vis paar keer in de week mag wel.
Tijd voor een Blijf van mijn Schijfhuis 😱quote:
quote:Op donderdag 9 april 2026 17:16 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Tijd voor een Blijf van mijn Schijfhuis 😱
Ja, een mediterraan dieet scoort steevast hoog in de lijsten, terwijl dat volgens veel onderzoeken net slecht is. Met veel rood vlees, kaas, brood of pasta en wijn. Wel met veel verse groente. Dat komt vooral omdat rood vlees slecht is voor het milieu en veel slechte vetten bevat, net zoals kaas. Vetten hebben heel lang op de zwarte lijst gestaan. Ook nu nog worden veel dingen aangeprezen als zonder of met heel weinig vet.quote:Op donderdag 9 april 2026 15:45 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Italianen eten bergen pasta en kampen het minst van de Europeanen met overgewicht. Rijst idem dito. In Azie eten ze er tonnen van en toch zijn ze veel slanker dan de gemiddelde Europeaan...
Dat beschreef ook meer wat onze boeren produceerden dan wat optimale voeding is. Vetten is daar later van afgehaald na een grote campagne daartegen in de VS.quote:De oorspronkelijke Schijf van Vijf
De Schijf van Vijf werd in 1953 geïntroduceerd door het Voorlichtingsbureau voor de voeding in Nederland (een overheidsorgaan dat in 2000 opging in het Voedingscentrum). De schijf bevatte de volgende groepen voedingsmiddelen:
Melk en melkproducten
Groente, fruit, aardappelen
Vlees, vis, kaas, eieren en peulvruchten
Vetten
Graan en graanproducten zoals brood
In die volgorde, met vocht om er weer vijf van te maken. Waarbij het eigenlijk vreemd is dat koolhydraten nu zo hoog zijn gezet, maar dat is de goedkoopste energiebron en wordt daarom ook veel gegeten.quote:Groente en fruit
Brood, pasta en aardappelen
Zuivel, vlees(waren), vis, peulvruchten, ei en vleesvervangers
Vetten en olie
Vocht
Ik zou niet weten waarom. Heerlijk. Malse varkenshaas of beenham.quote:Op donderdag 9 april 2026 17:10 schreef Harvest89 het volgende:
Gewoon absoluut geen varkensvlees meer eten
Niemand heeft het over een volledig plantaardig dieet dus die stroman mag je weer aftuigen.quote:Op donderdag 9 april 2026 16:23 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het laatste natuurlijk.
[..]
Nee hoor, een plantaardig dieet is alles behalve gezonder.
En al helemaal niet die hevig bewerkte vegatarische of veganistische troep die er tegenwoordig vaak in de schappen ligt.
[..]
Dit zit een stuk dichter in de buurt van hoe een mens inderdaad normaal dient te eten. Bewerkte graanproducten dient men eigenlijk zo min mogelijk te eten, fruit, groente, vis en onbewerkte vleesproducten juist meer. Idealiter ook biologisch.
quote:28 augustus 2025
Ben je gezonder bezig als je voor plantaardig gehakt kiest? 'Mensen eten zich niet dik aan vleesvervangers'
Plantaardige vleesvervangers zijn vaak ultrabewerkt, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze ongezond zijn. Dat stellen voedingsexperts Martijn Katan en Ingeborg Brouwer (BETA) bij Eenvandaag (Avro-Tros). “Dat zijn etenswaren waarvan je niet meer kunt herkennen waar het eigenlijk van gemaakt is,” legt emeritus hoogleraar voeding Martijn Katan (VU) uit. “Er gaan veel hulpstoffen in en er worden speciale trucs uitgehaald om het lekkerder en zachter te maken.” Toch betekent dat volgens hem niet automatisch dat het schadelijk is.
https://vu.nl/nl/nieuws/2(...)onder-dan-echt-vlees
Het is wel een adviesje waar diëtisten hun behandeling op baseren.quote:Op donderdag 9 april 2026 17:12 schreef Monolith het volgende:
Half fok weer over de zeik vanwege gangbare voedingswetenschap in de vorm van een adviesje.
Ziedend!quote:Op donderdag 9 april 2026 18:11 schreef TAmaru het volgende:
Werken er 60 overbetaalde fucking ambtenaren bij dat nutteloze kutclubje? Waar bemoeien ze zich mee zeg? Laat mij gewoon keuzes maken die slecht voor mijn gezondheid en het milieu zijn maar goed voor mijn mondje en mijn kontje.
Absoluut. Dit is weer geldverspilling en overheidsbemoeienis van de bovenste plank. En omdat het ook mijn en jouw geld betreft, zou jij ook ziedend moeten zijn.quote:
Overheden zouden wel wat meer als bedrijven beoordeeld mogen worden. En dan ook met consequenties.quote:Op donderdag 9 april 2026 18:22 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Absoluut. Dit is weer geldverspilling en overheidsbemoeienis van de bovenste plank. En omdat het ook mijn en jouw geld betreft, zou jij ook ziedend moeten zijn.
Voor dat laatste doen vezels wonderen.quote:Op donderdag 9 april 2026 18:11 schreef TAmaru het volgende:
Werken er 60 overbetaalde fucking ambtenaren bij dat nutteloze kutclubje? Waar bemoeien ze zich mee zeg? Laat mij gewoon keuzes maken die slecht voor mijn gezondheid en het milieu zijn maar goed voor mijn mondje en mijn kontje.
Tuurlijk, ik doe mijn hamburger altijd op een bruin broodjequote:Op donderdag 9 april 2026 18:29 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Voor dat laatste doen vezels wonderen.
Er is niemand die dat jou nu verbiedt.quote:Op donderdag 9 april 2026 18:11 schreef TAmaru het volgende:
Als ik mijn belastinggeld niet kwijt was aan het Voedingscentrum, zou ik nóg betere keuzes kunnen maken.quote:Op donderdag 9 april 2026 18:31 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Er is niemand die dat jou nu verbiedt.
Nee, het is een adviesje wat van diëtisten afkomt. Alsof diëtisten die ook maar iets van voedingswetenschap weten een doet m dieet met bakken rood vlees gaan aanraden.quote:Op donderdag 9 april 2026 18:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Het is wel een adviesje waar diëtisten hun behandeling op baseren.
Dan word je erop aangekeken als je zegt dagelijks vlees te eten. Nu is dat eigenlijk vooral op het gebruik van suikers en dat wijntje in het weekend. Mensen durven straks niet meer naar een diëtist te gaan!
FU met je dwingende maatregelen.quote:Op donderdag 9 april 2026 18:38 schreef hooibaal het volgende:
Een goed begin, maar helaas is het allemaal nog steeds veel te vrijblijvend. Net bij 1Vandaag alweer een hele optocht van mensen 'die zich daar echt niet aan gaan houden hoor'. Lekker signaal geef je dan af als publieke omroep. Het wordt hoog tijd dat er dwingende afspraken gemaakt worden met supermarkten, horeca, schoolkantines enzovoorts.
Sodemieter op. Wat is dit voor gezeik, wat een schaamteloze idiote betutteling.quote:Op donderdag 9 april 2026 18:38 schreef hooibaal het volgende:
Een goed begin, maar helaas is het allemaal nog steeds veel te vrijblijvend. Net bij 1Vandaag alweer een hele optocht van mensen 'die zich daar echt niet aan gaan houden hoor'. Lekker signaal geef je dan af als publieke omroep. Het wordt hoog tijd dat er dwingende afspraken gemaakt worden met supermarkten, horeca, schoolkantines enzovoorts.
Helaas zijn veel mensen niet zelf in staat om verstandige keuzes te maken. Die moet je daar dan een handje bij helpen.quote:Op donderdag 9 april 2026 18:47 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Sodemieter op. Wat is dit voor gezeik, wat een schaamteloze idiote betutteling.
Nee helemaal niet. Moeten ze zelf weten. Laat ze zich eerst maar wat drukker maken om het gerommel met ons eten. Als je denkt goed bezig te zijn blijkt je voeding vol troep te zitten omdat onze overheid ligt te slapen. Al dan niet bewust.quote:Op donderdag 9 april 2026 18:50 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Helaas zijn veel mensen niet zelf in staat om verstandige keuzes te maken. Die moet je daar dan een handje bij helpen.
Wat een grenzeloze arrogantie.quote:Op donderdag 9 april 2026 18:50 schreef hooibaal het volgende:
Die moet je daar dan een handje bij helpen.
Ja, je pikt ze er zo uit. Altijd hebben ze gelijk. Denken ze.quote:Op donderdag 9 april 2026 18:55 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Wat een grenzeloze arrogantie.
Maarja, zo kennen we de klimaatwappies.
Omdat varkens naast schattig, ook hartstikke intelligent zijn.quote:Op donderdag 9 april 2026 17:37 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom. Heerlijk. Malse varkenshaas of beenham.
Wat is er mis met koolhydratenquote:Op donderdag 9 april 2026 15:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Boter? Sandwich spread? Eieren? Salade? Avocado? Soep?
Maar brood is bijna volledig koolhydraten, dat kun je beter niet eten. Net zoals pasta en rijst. Aardappelen zijn dan nog het beste. Wat gezonde broodvervangers:
[ afbeelding ]
Met een beetje kaas en bonen:
[ afbeelding ]
Met wat kip is ook prima:
[ afbeelding ]
In Azië doen mensen dat in hun broodtrommeltje voor de lunch. Wel vaak met wat rijst, maar die kun je het beste weglaten.
Hoezo, mijn katten zijn slim.quote:Op donderdag 9 april 2026 19:06 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Omdat varkens naast schattig, ook hartstikke intelligent zijn.
Je kunt dan nog beter hond of kat eten.
Zo stoerquote:Op donderdag 9 april 2026 10:31 schreef GezondRechts het volgende:
Vanavond weer een extra lap vlees op de bbq
quote:Op donderdag 9 april 2026 00:51 schreef Cockwhale het volgende:
Lotte, Charmaine, Sabrina, Romana en Eva vormen een gezelschap dat zo ideologisch eensgezind is, dat zelfs een gehaktbal van het voedingscentrum nog tot een levendiger debat leidt. Het doet sterk denken aan een perfect afgestelde echokamer. Zo, tijd om deze broeierige eensgezindheid even weg te spoelen met een havercappuccino: hopelijk schuimt die nog een beetje tegen.quote:Op donderdag 9 april 2026 00:46 schreef tjoptjop het volgende:
[ afbeelding ]
Je vraagt je af wat Jelle daar als mens van piemel doet,quote:Op donderdag 9 april 2026 19:14 schreef Peppert het volgende:
[..]
Lotte, Charmaine, Sabrina, Romana en Eva vormen een gezelschap dat zo ideologisch eensgezind is, dat zelfs een gehaktbal van het voedingscentrum nog tot een levendiger debat leidt. Het doet sterk denken aan een perfect afgestelde echokamer. Zo, tijd om deze broeierige eensgezindheid even weg te spoelen met een havercappuccino: hopelijk schuimt die nog een beetje tegen.
Ik heb er niet zozeer moeite mee om ze af en toe te eten (want er gaat weinig boven geroosterd buikspek imo) maar wél met hoe die dieren gehouden worden en helemaal met hoe ze vervolgens op transport naar het slachthuis worden vervoerd. Daar wil ik absoluut niets mee te maken hebben.quote:Op donderdag 9 april 2026 19:06 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Omdat varkens naast schattig, ook hartstikke intelligent zijn.
Je kunt dan nog beter hond of kat eten.
Varkens zijn slimmer.quote:
Nooit.quote:Op donderdag 9 april 2026 19:50 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Varkens zijn slimmer.
Dus gooi je kat maar in de braadpan.
Klinkt alsof je voorstander bent van een soort landelijke snickerpolitie:quote:Op donderdag 9 april 2026 18:38 schreef hooibaal het volgende:
Als iemand zo'n flauwekul-term nodig heeft, dan weet je dat het eigenlijk gewoon een goed idee is.quote:Op donderdag 9 april 2026 20:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Klinkt alsof je voorstander bent van een soort landelijke snickerpolitie:
NWS / Snicker-politie in stadhuis
Ik gebruik de Eetmeter veel (ben er 13 kilo mee afgevallen), die groene balkjes staan los van de Schijf van Vijf-adviezen hoor. Het maakt niet uit of je ijzerbalkje groen wordt van vlees of van plantaardig eten, zolang je je vitaminen en mineralen maar binnen krijgt.quote:Op donderdag 9 april 2026 12:03 schreef Gia het volgende:
Het gevolg hiervan gaat ook zijn dat mensen die te dik zijn, niet meer naar een dietist gaan en al helemaal geen gebruik meer maken van het eetdagboek van het voedingscentrum, want je komt met normaal/matig eten dan niet meer aan de groene balkjes.
Onzin.quote:Op donderdag 9 april 2026 15:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
Maar brood is bijna volledig koolhydraten, dat kun je beter niet eten. Net zoals pasta en rijst.
Jij weet ook zonder advies of onderzoeken wel wat gezond is! Gewoon wat je lekker vind!quote:Op donderdag 9 april 2026 18:22 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Absoluut. Dit is weer geldverspilling en overheidsbemoeienis van de bovenste plank. En omdat het ook mijn en jouw geld betreft, zou jij ook ziedend moeten zijn.
Als je er te veel van eet, maar dat is niet voorbehouden aan alleen koolhydraten. En waarom is het geen goede combinatie met vet?quote:Op donderdag 9 april 2026 21:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je wordt er dik van en het is geen goede combinatie met vet?
Ik let heus wel goed op mijn gezondheid, maar hoef echt niet de fucking schijf van vijf te volgen die volstaat met onzin.quote:Op donderdag 9 april 2026 21:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Jij weet ook zonder advies of onderzoeken wel wat gezond is! Gewoon wat je lekker vind!
Elke dag aardappels?quote:Op donderdag 9 april 2026 21:48 schreef Nicksanders het volgende:
Eet bijna 7 dagen per week vlees of vis ga die vega shit niet eten.
Gewoon groente, aardappels vlees of vis.
Omdat je lichaam efficiënt is. Vroeger, lang geleden, kregen we meer vet dan koolhydraten binnen, hoogstens als fruit en noten. Koolhydraten zijn pas populair sinds we landbouw doen. Graszaden, voornamelijk. Later ook aardappelen en mais. Het is dus heel nieuw voor je lijf. En daar je vroeger je koolhydraten binnenkreeg in de vorm van eiwit of vet, genereren die hormonen dat je genoeg gegeten hebt.quote:Op donderdag 9 april 2026 21:24 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Als je er te veel van eet, maar dat is niet voorbehouden aan alleen koolhydraten. En waarom is het geen goede combinatie met vet?
Ik gebruik al 2 jaar de eetmeter van hun om inzicht te krijgen/houden in wat ik eet. Perfecte tool.quote:Op donderdag 9 april 2026 05:52 schreef the-eye het volgende:
[..]
Dreinen, drammen en dreigen.quote:Op donderdag 9 april 2026 18:57 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ja, je pikt ze er zo uit. Altijd hebben ze gelijk. Denken ze.Idioten.
Ook als ze het netjes uitleggen? Of ben ik ook een aso omdat ik een andere mening heb dan jij en advies geef?quote:Op donderdag 9 april 2026 22:39 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Dreinen, drammen en dreigen.
Dat is helemaal niet zo duidelijk en wat je in de nieuwe schijf van 5 ook duidelijk ziet is dat ideologie een steeds grotere greep op wetenschap krijgt.quote:Op donderdag 9 april 2026 02:28 schreef Gimmick het volgende:
Jammer dat ‘gezondheid’ en ‘milieu’-argumenten door elkaar lopen. Het is duidelijk dat beide een meer plantaardig dieet beter is (gezonder en lagere impact op het milieu), maar je ziet dat dit nogal afleidt.
Omdat het voedingsadvies ook sterk gekleurd wordt door wat de boeren produceren en de mensen gewend zijn? Ga je hier of in Frankrijk bijvoorbeeld kaas verbieden? En het gaat niet alleen om jou, maar om de hele bevolking. Als iedereen iedere dag een flinke portie rood vlees eet, dan krijgen we grote problemen op en heleboel andere vlakken. Gewoon omdat we daar veel voedsel voor nodig hebben en het veel mest (ammoniak, stikstof) produceert. We helpen dan onze leefomgeving om zeep.quote:Op donderdag 9 april 2026 22:57 schreef core2duo het volgende:
De Nederlandse richtlijnen, met zorg voor de rest van de wereld en toekomstige generaties, passen mooi bij onze calvinistische inslag. De Belgen mogen 300 gram rood vlees per week eten. In Frankrijk zijn de aanbevelingen per week maximaal: 500 gram rood vlees, 150 gram bewerkt rood vlees, ruim voldoende kaas, 2x100 gram vis. Ik zie niet in waarom wij weer het beste jongetje van de klas moeten zijn.
Niet elke dag ook vaak wokgroenten met rijst of andere dingen maar dan zit er kip in.quote:Op donderdag 9 april 2026 22:09 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Elke dag aardappels?
Zelfs op Guantanamo Bay hebben ze het niet zo slecht.
Ah zo, nee logisch. Wij eten wel eens zonder vlees (vaak met bonen of noten, sommige gerechten lenen zich daar wel voor), maar dan eet ik vaak nog wel vleeswaren op brood.quote:Op donderdag 9 april 2026 23:16 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Niet elke dag ook vaak wokgroenten met rijst of andere dingen maar dan zit er kip in.
Oftewel elke dag wel vlees uitzonderingen daargelaten zoals het een keer pannenkoeken is bijvoorbeeld.
Dat doe ik ook. Maar dit soort adviezen kunnen worden meegenomen in beleid, door bijvoorbeeld vlees duurder te maken of te vermengen met suikerbietenvezels. Daar komt ook weerstand vandaan.quote:Op donderdag 9 april 2026 22:29 schreef theunderdog het volgende:
Altijd leuk hoe dit soort nieuws zorgen voor discussies waarin mensen doen alsof je moet kiezen.
Terwijl: ik erken dat teveel vlees eten ongezond is. Maar ik blijf het wel doen, want: lekker.
Super duidelijk. Zo’n beetje elke gezondheidsorganisatie komt tot dezelfde conclusie. Al decennia lang dezelfde trend.quote:Op donderdag 9 april 2026 23:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet zo duidelijk en wat je in de nieuwe schijf van 5 ook duidelijk ziet is dat ideologie een steeds grotere greep op wetenschap krijgt.
En zelfs dan beseffen diëtisten dat je een verstokte vleeseter nooit op een overwegend plantaardig dieet krijgt, hoe veel beter dat ook zal zijn. Ze zullen in zetten op de marges: beetje minder rood vlees, wat meer vezels. Die verandering is al moeilijk genoeg.quote:Op donderdag 9 april 2026 18:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee, het is een adviesje wat van diëtisten afkomt. Alsof diëtisten die ook maar iets van voedingswetenschap weten een doet m dieet met bakken rood vlees gaan aanraden.
Mijn leven draait niet om de werkgever.quote:Op donderdag 9 april 2026 20:38 schreef hooibaal het volgende:
Maar werkgevers hebben ook baat bij gezond personeel, of vind jij van niet?
Als je een keer advies geeft niet. Als je door blijft drammen met je 'advies' nadat iemand aangeeft daar geen interesse in te hebben, dan ben je een aso ja.quote:Op donderdag 9 april 2026 22:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ook als ze het netjes uitleggen? Of ben ik ook een aso omdat ik een andere mening heb dan jij en advies geef?
Milieu heeft alles met gezondheid te maken. Ik vraag me trouwens af hoeveel mensen er meer dan één gehaktbal per week eten. Ik zie in de schijf van vijf al drie vlees/vis-dingen staan. Een normale vleesportie is vaak dik beneden de 100 gram. De meeste Nederlanders eten allang niet meer iedere dag vlees (ik ook niet). Dus ik zie het probleem eigenlijk niet.quote:Op vrijdag 10 april 2026 02:17 schreef Kottnauer het volgende:
Het Voedingscentrum diskwalificeert zichzelf door zich te bemoeien met het milieu. Dat betekent dat ze niet langer het beste voedingsadvies geven, maar blijkbaar ook andere belangen laten meewegen.
Gezondheidsorganisatie… Daar gaat het dus mis. Het voedingscentrum is er zo een. Die verhullen niet eens meer dat ze voedingsadviezen laten beïnvloeden door idealisme.quote:Op vrijdag 10 april 2026 01:46 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Super duidelijk. Zo’n beetje elke gezondheidsorganisatie komt tot dezelfde conclusie. Al decennia lang dezelfde trend.
Een normale vleesportie is toch echt boven de 100 gram.quote:Op vrijdag 10 april 2026 07:35 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Milieu heeft alles met gezondheid te maken. Ik vraag me trouwens af hoeveel mensen er meer dan één gehaktbal per week eten. Ik zie in de schijf van vijf al drie vlees/vis-dingen staan. Een normale vleesportie is vaak dik beneden de 100 gram. De meeste Nederlanders eten allang niet meer iedere dag vlees (ik ook niet). Dus ik zie het probleem eigenlijk niet.
100 gram is wel wat vaak aangehouden wordt voor een eenvoudige maaltijdcomponent in eenpansmaaltijden bij bijvoorbeeld gehakt. Maar bij een stuk vlees kom je vaak snel op 125-150 gram uit ja.quote:Op vrijdag 10 april 2026 08:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een normale vleesportie is toch echt boven de 100 gram.
Kijk maar eens in de supermarkt.
Jij hebt een mening: primaquote:Op donderdag 9 april 2026 22:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ook als ze het netjes uitleggen? Of ben ik ook een aso omdat ik een andere mening heb dan jij en advies geef?
Ja en nee.quote:Op vrijdag 10 april 2026 02:17 schreef Kottnauer het volgende:
Het Voedingscentrum diskwalificeert zichzelf door zich te bemoeien met het milieu. Dat betekent dat ze niet langer het beste voedingsadvies geven, maar blijkbaar ook andere belangen laten meewegen.
Heel naar volk inderdaad.quote:Op donderdag 9 april 2026 22:39 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Dreinen, drammen en dreigen.
Doorgaans komt dit bij dit soort organisaties dat als ze dit niet doen ze geen subsidies meer krijgen, is bijvoorbeeld ook extreem het geval bij culturele subsidies in Amsterdam, kun je nog zo een goede aanvraag doen, als het niet inclusief genoeg is dan krijg je de subsidie niet, daarom heeft elke culturele club er ook wel wat inclusieve mensen in het bestuur omdat je dan een veel grotere kans maakt.quote:Op vrijdag 10 april 2026 02:17 schreef Kottnauer het volgende:
Dat weerlegt niet wat ik zeg. Het Voedingscentrum is maar een emmertje in een zee van gezondheidsorganisaties. Ze baseren zich op de Gezondheidsraad en die hebben wetenschappers in dienst die een overzicht maken van de meest recente literatuur over voeding en gezondheid. Daar komt over gezondheid niets controversieels uit of iets dat sterk afwijkt van andere organisaties met dezelfde expertise. De hele voedingswetenschap beweegt dezelfde kant op. De tegengeluiden zijn een stuk ideologischer dan de wetenschappers.quote:Op vrijdag 10 april 2026 08:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Gezondheidsorganisatie… Daar gaat het dus mis. Het voedingscentrum is er zo een. Die verhullen niet eens meer dat ze voedingsadviezen laten beïnvloeden door idealisme.
Dit klopt toch niet helemaal.quote:Op donderdag 9 april 2026 22:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Omdat je lichaam efficiënt is. Vroeger, lang geleden, kregen we meer vet dan koolhydraten binnen, hoogstens als fruit en noten. Koolhydraten zijn pas populair sinds we landbouw doen. Graszaden, voornamelijk. Later ook aardappelen en mais. Het is dus heel nieuw voor je lijf. En daar je vroeger je koolhydraten binnenkreeg in de vorm van eiwit of vet, genereren die hormonen dat je genoeg gegeten hebt.
Bij koolhydraten is dat niet het geval. Dus niet alleen zijn die tegenwoordig goedkoop te produceren, maar daar ga je ook meer van eten omdat je lichaam niet zegt dat je voldaan bent. Kassa! Je hebt dan pas genoeg als je maag vol zit. Daarom is maagverkleining ook zo populair voor mensen met overwicht. Ook vind je koolhydraten, vooral suikers, heel lekker omdat je lichaam zegt: "Energie! Meer!" Je blijft dus eten tot je maag vol zit, als je daar niet heel bewust mee omgaat.
Nou zijn vetten heel belangrijke bouwstenen voor je lijf, voor dingen zoals celwanden en zenuwen, die (net als met eiwitten) ook gebruikt kunnen worden als energie, als je over hebt. En daar gaat het mis. Je lichaam houdt het in reserve totdat je het nodig hebt, vooral als cholesterol (vetblaasjes) in je bloedsomloop. Die daar door kan verstoppen.
Als je dik wordt is dat voornamelijk de koolhydraten die worden opgeslagen. Pas als je er daar weinig van eet, worden ook de overtollige vetten en eiwitten omgezet in energie en eventueel opgeslagen als vet. Dus als je geen of weinig koolhydraten eet, zijn vet en eiwitten prima. Het is dat we genetisch niet voorbereid zijn op grote hoeveelheden koolhydraten waar het fout gaat.
Iig niet dik beneden de 100 gram.quote:Op vrijdag 10 april 2026 09:01 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
100 gram is wel wat vaak aangehouden wordt voor een eenvoudige maaltijdcomponent in eenpansmaaltijden bij bijvoorbeeld gehakt. Maar bij een stuk vlees kom je vaak snel op 125-150 gram uit ja.
Dat valt wel mee, als je dit: https://www.ah.nl/product(...)t-andijvie-gehaktbalquote:Op vrijdag 10 april 2026 09:01 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
100 gram is wel wat vaak aangehouden wordt voor een eenvoudige maaltijdcomponent in eenpansmaaltijden bij bijvoorbeeld gehakt. Maar bij een stuk vlees kom je vaak snel op 125-150 gram uit ja.
Subsidies maken meer kapot dan je lief is.quote:Op vrijdag 10 april 2026 09:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
Doorgaans komt dit bij dit soort organisaties dat als ze dit niet doen ze geen subsidies meer krijgen, is bijvoorbeeld ook extreem het geval bij culturele subsidies in Amsterdam, kun je nog zo een goede aanvraag doen, als het niet inclusief genoeg is dan krijg je de subsidie niet, daarom heeft elke culturele club er ook wel wat inclusieve mensen in het bestuur omdat je dan een veel grotere kans maakt.
Dat klopt.quote:Op vrijdag 10 april 2026 09:55 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dit klopt toch niet helemaal.
Er is juist veel aanwijzing dat mensen al lang vóór landbouw ook zetmeelrijke knollen, wortels, en vruchten aten, en dat we zelfs genetische aanpassingen voor zetmeelvertering hebben.
En verzadiging hangt niet alleen af van koolhydraten versus vet of eiwit, maar ook van vezels, bewerking, energiedichtheid, textuur, en snelheid van opname. Geraffineerde suikers en sterk bewerkte koolhydraten verzadigen vaak minder goed, maar vezelrijke koolhydraten (groente, fruit en volkorenproducten) kunnen juist goed verzadigen. Eiwit geeft gemiddeld wel vaak de sterkste verzadiging, maar koolhydraten zijn niet per definitie “onverzadigend”.
Het hangt er van af wat je eet. Bij rauwe groente zit je snel vol, maar blijf je wel de hele dag eten. Bij alleen koolhydraten kun je gewoon door blijven eten tot je maag vol zit.quote:Je zegt "je hebt geen honger meer als je maag vol zit", en ook dat is nogal kort door het bochtje. Honger en verzadiging worden geregeld door een mix van maagvulling, darmhormonen, bloedsuiker, en hersensignalen.
Overtollig energie wel. Maar vet en eiwit zijn ook bouwstenen. Die worden daarvoor bewaard zolang je genoeg energie binnenkomt, bijvoorbeeld als je veel koolhydraten eet.quote:Dat je lichaam overtollig vet in de vorm van cholesterol in je bloed houdt klopt ook niet: overtollige energie wordt vooral opgeslagen als triglyceriden in vetweefsel. Cholesterol is iets anders: het is een vetachtige stof die je lichaam nodig heeft voor onder meer celmembranen en hormonen. In het bloed wordt cholesterol vervoerd in lipoproteïnen zoals LDL en HDL.
Dus, jij hebt de discipline om iedere dag precies de juiste hoeveelheid energie naar binnen te werken en in de winkel wordt je overspoeld met koolhydraathapjes, dus dat is dan het makkelijkste. En dus is het onzin dat mensen met minder discipline beter groente en vet dan koolhydraten kunnen eten als ze niet dik willen worden?quote:Gewichtstoename komt in de kern door langdurige overconsumptie van energie, ongeacht of die energie vooral uit vet of koolhydraten komt. Een koolhydraatarm eetpatroon kan voor sommige mensen werken, maar dat maakt niet elk hoog-vetdieet automatisch gezond. Het punt dat sterk bewerkte koolhydraatrijke producten het makkelijk maken om te veel te eten, heeft wel een kern van waarheid. Vooral producten met veel suikers en weinig vezels kunnen minder verzadigen. Vet- en eiwitrijke voeding verzadigt gemiddeld vaak beter. Maar dat is iets anders dan zeggen dat koolhydraten als groep het probleem zijn. Er is nogal een verschil tussen een zak snoep of een zak volkorenbrood.
Voor een stukje brood(hihi)nodige anekdotische bewijsvoering: de basis van mijn eetpatroon bestaat uit hoogwaardige koolhydraatrijke producten. Zonder koolhydraten presteer ik niet. BMI 20.5.
Hiervoor wordt gemeld dat in Frankrijk het advies 500gr rood vlees is, in België 300 en in Nederland is het 100 gram.quote:Op vrijdag 10 april 2026 09:18 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat weerlegt niet wat ik zeg. Het Voedingscentrum is maar een emmertje in een zee van gezondheidsorganisaties. Ze baseren zich op de Gezondheidsraad en die hebben wetenschappers in dienst die een overzicht maken van de meest recente literatuur over voeding en gezondheid. Daar komt over gezondheid niets controversieels uit of iets dat sterk afwijkt van andere organisaties met dezelfde expertise. De hele voedingswetenschap beweegt dezelfde kant op. De tegengeluiden zijn een stuk ideologischer dan de wetenschappers.
Dit advies van het Voedingscentrum bevat niets dat het minder gezond maakt dan een ‘slechter voor het milieu’-variant. Als het om rood vlees gaat geven veel organisaties een maximale hoeveelheid - geen minimale. Als je daar honderd gram onder gaat zitten, is het advies niet opeens ongezonder of in tegenspraak.
quote:Op vrijdag 10 april 2026 12:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hiervoor wordt gemeld dat in Frankrijk het advies 500gr rood vlees is, in België 300 en in Nederland is het 100 gram.
Dan is het toch wel duidelijk dat er minimaal 2 de plank behoorlijk misslaan.
Dus hou op met het onverdedigbare te verdedigen.
Klinkt allemaal niet zo anders als Nederland. Dat de nummertjes achterlopen komt ironisch genoeg door de boeren lobby. Inmenging waar dan weer een stuk minder moeilijk over wordt gedaan.quote:Eat less meat, France urges, for sake of health, climate
Paris (France) (AFP) – The French government issued a long-awaited report Wednesday urging people to limit meat consumption for their health and also to fight climate change -- and not everyone in the country of "steak-frites" is thrilled.
Het is dat denigrerende, neerbuigende, belerende "ik ben toch gewoon heel redelijk?" toontje dat het hem doet. Prima dat ze zelf geen (rood) vlees eten, maar ga je niet moreel verheven voelen en de kleuterjuf uithangen. Dat werkt, zoals te zien, averechts. Ik las elders dat er met beloningen gewerkt wordt als je het goed doetquote:
Discipline? Het gaat voor mij gewoon vanzelf.quote:Op vrijdag 10 april 2026 12:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dus, jij hebt de discipline om iedere dag precies de juiste hoeveelheid energie naar binnen te werken en in de winkel wordt je overspoeld met koolhydraathapjes, dus dat is dan het makkelijkste. En dus is het onzin dat mensen met minder discipline beter groente en vet dan koolhydraten kunnen eten als ze niet dik willen worden?
Dat klopt, dat zijn België en Frankrijk. Die lopen nog een stuk achter de realiteit aan. Vooral in Frankrijk niet zo gek, de boerenlobby is daar heel sterk.quote:Op vrijdag 10 april 2026 12:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hiervoor wordt gemeld dat in Frankrijk het advies 500gr rood vlees is, in België 300 en in Nederland is het 100 gram.
Dan is het toch wel duidelijk dat er minimaal 2 de plank behoorlijk misslaan.
Dus hou op met het onverdedigbare te verdedigen.
Hooghartigheid. Ik ben beter dan jij en jij moet precies doen zoals ik je opdraag. Gesugarcoat.quote:Op vrijdag 10 april 2026 12:56 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Het is dat denigrerende, neerbuigende, belerende "ik ben toch gewoon heel redelijk?" toontje dat het hem doet. Prima dat ze zelf geen (rood) vlees eten, maar ga je niet moreel verheven voelen en de kleuterjuf uithangen. Dat werkt, zoals te zien, averechts. Ik las elders dat er met beloningen gewerkt wordt als je het goed doetDat is NOG irritanter, laat mensen gewoon met rust.
*ahum.. kuch kuch*quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:05 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Dat klopt, dat zijn België en Frankrijk. Die lopen nog een stuk achter de realiteit aan. Vooral in Frankrijk niet zo gek, de boerenlobby is daar heel sterk.
Weet je wat onverdedigbaar is? Dat we anno 2026 nog steeds enorme hoeveelheden vlees consumeren onder het mom van 'vrijheid'. Niemand heeft de vrijheid om de wereld kapot te maken. En de vrijheid om jezelf kapot te maken wordt ook behoorlijk overschat.
Maar zo lang een doos diepvriesfrikandellen nog steeds goedkoper is dan een zak aardappelen kun je moeilijk van mensen verwachten dat ze zelf slimmere keuzes gaan maken.
Heb je het nu over jullie zelf?quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:14 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hooghartigheid. Ik ben beter dan jij en jij moet precies doen zoals ik je opdraag. Gesugarcoat.
Het is niks anders dan dicteren op een nog huichelachtigere manier in imho. Zelfs met een vorm van gaslighting er in met dat "ik ben toch gewoon heel redelijk?" toontje.
Waarom? Als jij naar de supermarkt gaat, koop je gewoon 10 kilo van het goedkoopste artikel? En dat eet je dan een hele week?quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:05 schreef hooibaal het volgende:
Maar zo lang een doos diepvriesfrikandellen nog steeds goedkoper is dan een zak aardappelen kun je moeilijk van mensen verwachten dat ze zelf slimmere keuzes gaan maken.
Verklaar 'jullie'.quote:Op vrijdag 10 april 2026 14:31 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Heb je het nu over jullie zelf?
De mensen die zeggen: "rot op met je adviezen, wie ben jij om mij te vertellen wat ik moet doen, dat bepaal ik zelf wel en ik ga nu expres het tegenovergestelde doen".quote:
Dat is nog steeds niet op een achterbakse huichelachtige manier een ander opleggen wat jij wil hoe diegene hun leven leiden. Dat is een reactie die puur op hunzelf gaat.quote:Op vrijdag 10 april 2026 14:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De mensen die zeggen: "rot op met je adviezen, wie ben jij om mij te vertellen wat ik moet doen, dat bepaal ik zelf wel en ik ga nu expres het tegenovergestelde doen".
Het is een goedbedoeld advies, geen wet die je wordt opgelegd. Je mag al zelf kiezen wat je er mee doet. Er komt niemand met een zweep langs om je flink te kastijden als je het anders doet. Maar zo lijkt het wel, als ik het zo hoor.quote:Op vrijdag 10 april 2026 14:47 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is nog steeds niet op een achterbakse huichelachtige manier een ander opleggen wat jij wil hoe diegene hun leven leiden. Dat is een reactie die puur op hunzelf gaat.
Dus snap je uitleg niet zo.
Met de zweep langs niet nee. Dat mag immers niet.quote:Op vrijdag 10 april 2026 14:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is een goedbedoeld advies, geen wet die je wordt opgelegd. Je mag al zelf kiezen wat je er mee doet. Er komt niemand met een zweep langs om je flink te kastijden als je het anders doet. Maar zo lijkt het wel, als ik het zo hoor.
Daarbij weet je ook al dat dit weer genugded gaat worden door de hele maatschappij in het openbare leven omdat het soort mensen die zich hier wel in kunnen vinden, het graag wel opleggen aan een ander en de keuzes gaan ontnemen. Zoals bijvoorbeeld recent met de efteling en hun kipnuggets en mayo. Lekker gaslighten dat er een 'keuze' is. Het gaat een stuk geraffineerder en achterbakser dan een zweep op je rug.quote:Op donderdag 9 april 2026 09:40 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ja, dit kennen we nu wel. Verlagen van de prijzen van gezonde producten zal wel weer onmogelijk blijken.
Stem op een partij die alle consumentenbescherming af wil schaffen?quote:Op vrijdag 10 april 2026 14:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Met de zweep langs niet nee. Dat mag immers niet.
Wel gaat dit weer zn politieke leven leiden en de politiek gaat daar weer 'gedragsbeïnvloeding' aan toevoegen met maatregelen. Lees duurder maken waardoor er weer hogere prijzen blijven komen.
[..]
Daarbij weet je ook al dat dit weer genugded gaat worden door de hele maatschappij in het openbare leven omdat het soort mensen die zich hier wel in kunnen vinden, het graag wel opleggen aan een ander en de keuzes gaan ontnemen. Zoals bijvoorbeeld recent met de efteling en hun kipnuggets en mayo. Lekker gaslighten dat er een 'keuze' is. Het gaat een stuk geraffineerder en achterbakser dan een zweep op je rug.
Dit is geen consumenten bescherming. Dit gaat over gezondheid van voeding.quote:Op vrijdag 10 april 2026 15:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Stem op een partij die alle consumentenbescherming af wil schaffen?
Het nadeel is dan wel, dat al het geld dat nu de burgers ten boede komt, dan naar de bedrijven wordt gestuurd. Je krijgt dan troep voor de hoofdprijs.
En Frankrijk behoort tot de landen met de hoogste levensverwachtingquote:Op donderdag 9 april 2026 22:57 schreef core2duo het volgende:
De Nederlandse richtlijnen, met zorg voor de rest van de wereld en toekomstige generaties, passen mooi bij onze calvinistische inslag. De Belgen mogen 300 gram rood vlees per week eten. In Frankrijk zijn de aanbevelingen per week maximaal: 500 gram rood vlees, 150 gram bewerkt rood vlees, ruim voldoende kaas, 2x100 gram vis. Ik zie niet in waarom wij weer het beste jongetje van de klas moeten zijn.
Pas sinds een paar jaar "mag" je weer vet eten, wat 50 jaar geleden door een gekke Amerikaan op de zwarte lijst was gezet, omdat je van vet vet wordt. Logisch, toch? Het slaat alleen nergens op. Ja, als je te veel eet wordt je dik, maar de grootste dikmaker is de suiker, waarmee ze dat vet in veel producten toen hebben vervangen. Maar toch hebben een paar generaties diëtisten dat zo op school geleerd.quote:Op vrijdag 10 april 2026 15:07 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit is geen consumenten bescherming. Dit gaat over gezondheid van voeding.
Zie niet zo in wat dat laatste met dit topic van doen heeft.
Ze hebben daar ook veel meer boeren met Parkinson dan hier, door al het gif wat op de druiven gespoten wordt.quote:Op vrijdag 10 april 2026 15:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
En Frankrijk behoort tot de landen met de hoogste levensverwachting
Natuurlijk zeg jij dat het België en Frankrijk zijn. Net beriep je je nog op de kennis van alle organisaties, maar nu is het ineens degene die het laagste gewicht aan vlees adviseert...quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:05 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Dat klopt, dat zijn België en Frankrijk. Die lopen nog een stuk achter de realiteit aan. Vooral in Frankrijk niet zo gek, de boerenlobby is daar heel sterk.
Weet je wat onverdedigbaar is? Dat we anno 2026 nog steeds enorme hoeveelheden vlees consumeren onder het mom van 'vrijheid'. Niemand heeft de vrijheid om de wereld kapot te maken. En de vrijheid om jezelf kapot te maken wordt ook behoorlijk overschat.
Gevarieerd eten is de sleutel dan ook volgens mij.quote:Op vrijdag 10 april 2026 15:33 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik denk eigenlijk dat het venijn niet zit in gerommel in de marge wat betreft vlees eten, mits we het over gezondheid hebben. Er zijn (heel veel) mensen die veel te veel vlees eten. Dat komt niet meer op een verschil van 50 gram per dag. En dan is het ook nog van belang of het vet/rood vlees is of mager gevogelte.
Mensen die echt veel te veel vlees eten zonder dat ze daar bijvoorbeeld zeer intensieve bodybuilding of andere intense krachtsporten beoefenen tegenover zetten leven per definitie heel erg ongezond. Daar is een duidelijke concensus over. Bovendien laat de rest van het dieet dan vaak ook te wensen over.
Anekdotisch wellicht, maar zo ervaar ik het wel.
Piepers benne op het moment in de supermarkt nog geen 20cent per kilo.quote:Op vrijdag 10 april 2026 15:34 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Natuurlijk zeg jij dat het België en Frankrijk zijn. Net beriep je je nog op de kennis van alle organisaties, maar nu is het ineens degene die het laagste gewicht aan vlees adviseert...
Je tweede alinea laat zien dat je niet objectief bent als het gaat om dit onderwerp.
De derde alinea bevat een aantoonbare onwaarheid. Doos frikandellen bij AH: 3,85 (2,75 per kg). Aardappelen zak van 3 kg is 3,49 (1,16 per kg).
Altijd belangrijk, maar je kan gevarieerd nog steeds ergens te veel van etenquote:Op vrijdag 10 april 2026 15:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Gevarieerd eten is de sleutel dan ook volgens mij.
Ik heb een hele snelle blik geworpen en op basis daarvan zag ik al dat zijn uitspraak onwaar was. Meer was even niet nodig.quote:Op vrijdag 10 april 2026 15:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Piepers benne op het moment in de supermarkt nog geen 20cent per kilo.
Al kreeg ik geld toequote:Op vrijdag 10 april 2026 15:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Piepers benne op het moment in de supermarkt nog geen 20cent per kilo.
Het grote probleem aan deze adviezen is m.i. dat het helemaal niet gaat om gezondheid, maar om politiek aan de ene kant en geld aan de andere kant.quote:Op vrijdag 10 april 2026 15:33 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik denk eigenlijk dat het venijn niet zit in gerommel in de marge wat betreft vlees eten, mits we het over gezondheid hebben. Er zijn (heel veel) mensen die veel te veel vlees eten. Dat komt niet meer op een verschil van 50 gram per dag. En dan is het ook nog van belang of het vet/rood vlees is of mager gevogelte.
Mensen die echt veel te veel vlees eten zonder dat ze daar bijvoorbeeld zeer intensieve bodybuilding of andere intense krachtsporten beoefenen tegenover zetten leven per definitie heel erg ongezond. Daar is een duidelijke concensus over. Bovendien laat de rest van het dieet dan vaak ook te wensen over.
Anekdotisch wellicht, maar zo ervaar ik het wel.
Nou nou nou, aardappels hebben onterecht een slecht imago bij sommige mensen. Je hebt ook heel veel soorten aardappelen he.quote:Op vrijdag 10 april 2026 15:38 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Al kreeg ik geld toe. Die inferieure zetmeelbonken zijn benne niet te vreten
.
Boil m mash m stick m in a stewquote:Op vrijdag 10 april 2026 15:38 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Al kreeg ik geld toe. Die inferieure zetmeelbonken zijn benne niet te vreten
.
Ook waar. Gevarieerd te veel is ook slecht. Immers te...quote:Op vrijdag 10 april 2026 15:37 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Altijd belangrijk, maar je kan gevarieerd nog steeds ergens te veel van eten
Het gaat altijd om geld. Dat zien we nu ook met die vlees bereidingen die steeds meer ingrediënten naast vlees gaan bevatten en daar wordt dan nog schimmig over gedaan ook.quote:Op vrijdag 10 april 2026 15:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het grote probleem aan deze adviezen is m.i. dat het helemaal niet gaat om gezondheid, maar om politiek aan de ene kant en geld aan de andere kant.
Want vergis je niet: er is veel meer geld te verdienen met plantaardig voedsel dan met vlees. En dat maakt dat er heel veel mensen in die wereld zitten die gewoon een geldelijk belang hebben bij het promoten van een plantaardig dieet.
Vind 't allemaal niks.quote:Op vrijdag 10 april 2026 15:41 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nou nou nou, aardappels hebben onterecht een slecht imago bij sommige mensen. Je hebt ook heel veel soorten aardappelen he.
Je stereotype kapot gekookte smakeloze piepers zit niemand op te wachten, nee. Overigens is veel goedkoper pasta precies hetzelfde, zo niet erger.
...vreden.quote:Op vrijdag 10 april 2026 15:44 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ook waar. Gevarieerd te veel is ook slecht. Immers te...
Ik weet wel wat gezonder is, tenzij je altijd volkorenpasta eetquote:Op vrijdag 10 april 2026 15:46 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Vind 't allemaal niks.
Verder absoluut geen moeilijke eter, en als het moet eet ik ze wel maar liever niet. Pasta geen probleem.
Je kan er natuurlijk meer mee dan alleen koken en een sloot jus erover.quote:Op vrijdag 10 april 2026 15:46 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Vind 't allemaal niks.
Verder absoluut geen moeilijke eter, en als het moet eet ik ze wel maar liever niet. Pasta geen probleem.
Meestal.quote:Op vrijdag 10 april 2026 15:54 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik weet wel wat gezonder is, tenzij je altijd volkorenpasta eet
Er is veel meer geld te verdienen aan vlees, zelf voor akkerbouwers. Waar verdien je meer aan? 1 kilogram graan verkopen aan een mens of 5 kilogram graan verkopen aan een varkensboer? Het eindproduct levert net zoveel kcal op (ongeveer dan, cijfers zijn een voorbeeld), maar door de vleesindustrie hebben we veel meer vraag.quote:Op vrijdag 10 april 2026 15:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het grote probleem aan deze adviezen is m.i. dat het helemaal niet gaat om gezondheid, maar om politiek aan de ene kant en geld aan de andere kant.
Want vergis je niet: er is veel meer geld te verdienen met plantaardig voedsel dan met vlees. En dat maakt dat er heel veel mensen in die wereld zitten die gewoon een geldelijk belang hebben bij het promoten van een plantaardig dieet.
Het geld wordt niet primair door boeren verdiend, wist je dat?quote:Op vrijdag 10 april 2026 16:03 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Er is veel meer geld te verdienen aan vlees, zelf voor akkerbouwers. Waar verdien je meer aan? 1 kilogram graan verkopen aan een mens of 5 kilogram graan verkopen aan een varkensboer? Het eindproduct levert net zoveel kcal op (ongeveer dan, cijfers zijn een voorbeeld), maar door de vleesindustrie hebben we veel meer vraag.
Aardappelpuree kan ook nog.quote:Op vrijdag 10 april 2026 15:59 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Je kan er natuurlijk meer mee dan alleen koken en een sloot jus erover.
Als je ook niet van patat houdt, en niet van gebakken aardappeltjes met spekjes en ui, en niet van ovenschotels met aardappel, en niet van gnocci, dan verklaar ik je voor gek en/of leugenaar.
Dit zijn de lobby cijfers voor plant VS vlees.quote:Op vrijdag 10 april 2026 16:07 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het geld wordt niet primair door boeren verdiend, wist je dat?
quote:In the U.S., about 800 times more public funding and 190 times more lobbying money goes to animal-source food products than alternatives. In the EU, about 1,200 times more public funding and three times more lobbying money goes to animal-source food products.
https://news.stanford.edu(...)rnative-meat-compete
Dat doet mij denken aan Bombastium.quote:
Was het maar zo simpel.quote:Op vrijdag 10 april 2026 13:05 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Discipline? Het gaat voor mij gewoon vanzelf.
Als mensen niet dik willen worden dan moeten ze er een gezond eet- en beweegpatroon op nahouden. Een koolhydraatarm dieet kán daaronder vallen, maar dat is zeker geen voorwaarde. Simpelweg geen, of weinig, troep eten is in elk geval een goed begin. Zoals ik al zei: er zit een wereld van verschil tussen een zak snoep of een volkorenbrood.
Je zou een punt hebben als we koeien uitsluitend laten grazen op land alleen gras kan groeien. Maar dat doen we niet. We kiezen er bewust voor om gras te groeien voor koeien op vruchtbare grond die ook een andere bestemming had kunnen hebben (voor de veengebieden kun je het argument maken dat gras/veeteelt de enige optie is). En dan heb je opeens een extreem inefficiënte en milieuvervuilende manier om kcal/eiwitten te genereren per hectare.quote:Op zaterdag 11 april 2026 10:01 schreef Memeowitz het volgende:
Runderen spelen al eeuwen een cruciale rol in de overleving van de mens. Wij kunnen geen gras verteren, maar koeien wel. Zij zetten dit om in vlees, melk en mest die de bodem vruchtbaar houdt. Als een mens ooit de koe had kunnen uitvinden, dan zou dit de meest waardevolle uitvinding ter wereld zijn geweest. Wat vaak over het hoofd wordt gezien, is dus het risico van het volledig verbannen van vlees. Dit raakt niet alleen de landbouw, maar ook de basis van ons eigen bestaan. De politieke lobby tegen vlees is dus niet alleen een strijd tegen een produkt, maar een stiekeme strijd tegen de mens zelf. Een deel van de politieke elite haat mensen. En streeft een wereld na waarin menselijke behoeften zoveel als mogelijk beperkt worden. Om ons bestaan te beperken. Als ze de zuurstof konden belasten of beperken, dan zouden ze dit waarschijnlijk ook doen. Iedereen die zomaar meegaat in de anti-vleeslobby, draagt dus onbewust bij aan deze ontwikkeling tegen het bestaan van de mens.
Met welk gif?quote:Op zaterdag 11 april 2026 14:46 schreef Gimmick het volgende:
De intensieve veehouderij is mede verantwoordelijk voor de vergiftiging van de lucht die we ademen en het water dat we drinken.
Of iets giftig is, is een kwestie van de hoeveelheid. En ik neem aan, dat je liever veel mensen hebt dan veel koeien.quote:Op zaterdag 11 april 2026 16:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dan ben jezelf ook giftig. Kijk eens even kritisch naar je eigen emissies.
Jij zou de olifant nog niet zien als die op jouw voet staat.quote:Op vrijdag 10 april 2026 16:22 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dit zijn de lobby cijfers voor plant VS vlees.
[..]
Dat is een verkeerde aannamequote:Op zaterdag 11 april 2026 16:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
En ik neem aan, dat je liever veel mensen hebt dan veel koeien.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |