Ja, mee eens. Ik koop alleen vers brood. Ze hebben ook heerlijk Waldkorn stokbrood als streekproduct, maar dat is eigenlijk van een andere bakker.quote:Op donderdag 9 april 2026 15:15 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is wel bewerkt hoor. Of het ongezond is laat ik in het midden, maar dat "lang lekker" brood is niet te eten.
Je kan best wel brood eten, hoor. Alleen niet te veel en dan wel volkoren - niet die kleffe witte plakjes die veel mensen eten.quote:Op donderdag 9 april 2026 15:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Boter? Sandwich spread? Eieren? Salade? Avocado? Soep?
Maar brood is bijna volledig koolhydraten, dat kun je beter niet eten. Net zoals pasta en rijst. Aardappelen zijn dan nog het beste. Wat gezonde broodvervangers:
[ afbeelding ]
Met een beetje kaas en bonen:
[ afbeelding ]
Met wat kip is ook prima:
[ afbeelding ]
In Azië doen mensen dat in hun broodtrommeltje voor de lunch. Wel vaak met wat rijst, maar die kun je het beste weglaten.
Beter veranderen ze de naam in: Opvoedingscentrum.quote:Voedingscentrum: maximaal één gehaktbal per week
Dus in dat clubje zit maar één voedingsexpert die hoogst waarschijnlijk ideologisch gedreven is.quote:Op donderdag 9 april 2026 00:46 schreef tjoptjop het volgende:
Weinig divers clubje trouwens, kunnen we het dan nog wel serieus nemen?
[ afbeelding ]
Ja, ik eet ook regelmatig brood als ik daar zin in heb. Maar toch steeds vaker een gezonde salade zoals hierboven.quote:Op donderdag 9 april 2026 15:27 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je kan best wel brood eten, hoor. Alleen niet te veel en dan wel volkoren - niet die kleffe witte plakjes die veel mensen eten.
Italianen eten bergen pasta en kampen het minst van de Europeanen met overgewicht. Rijst idem dito. In Azie eten ze er tonnen van en toch zijn ze veel slanker dan de gemiddelde Europeaan...quote:Op donderdag 9 april 2026 15:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
Maar brood is bijna volledig koolhydraten, dat kun je beter niet eten. Net zoals pasta en rijst. Aardappelen zijn dan nog het beste.
Sinds kort doe ik mijn boodschappen in België, na het tanken, bij de Carrefour of Delhaize. En dan vraag ik me toch af waarom het brood (en zoveel andere dingen) daar stukken lekkerder is dan in NL. Zelfs lekkerder dan wat je hier bij een bakker haalt.quote:Op donderdag 9 april 2026 14:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er is weinig mis met supermarkt brood hoor. Is gewoon aan strenge regels gebonden. Warme-bakker-brood is vaak alleen maar duurder.
Het laatste natuurlijk.quote:Op donderdag 9 april 2026 00:51 schreef Cockwhale het volgende:
Gaat het hier om gezondheid of is het Groenslinks-D666 die hier letterlijk weer hun ideologisch roet in het eten aan het gooien zijn?
Nee hoor, een plantaardig dieet is alles behalve gezonder.quote:Op donderdag 9 april 2026 02:28 schreef Gimmick het volgende:
Jammer dat ‘gezondheid’ en ‘milieu’-argumenten door elkaar lopen. Het is duidelijk dat beide een meer plantaardig dieet beter is (gezonder en lagere impact op het milieu), maar je ziet dat dit nogal afleidt.
Als je puur naar gezondheid kijkt is het advies om meer plantaardig en minder dierlijk overtuigend genoeg en totaal niet controversieel. Het Nederlandse voedingsadvies wijkt ook niet af van andere landen, op wat details na.
Dit zit een stuk dichter in de buurt van hoe een mens inderdaad normaal dient te eten. Bewerkte graanproducten dient men eigenlijk zo min mogelijk te eten, fruit, groente, vis en onbewerkte vleesproducten juist meer. Idealiter ook biologisch.quote:Op donderdag 9 april 2026 03:48 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[..]
En dan is er nog Amerika.
[ afbeelding ]
Mag wel? Van de schijfpolitie?quote:Op donderdag 9 april 2026 17:10 schreef Harvest89 het volgende:
Gewoon geen varkensvlees meer eten, rund met mate, en kip/vis paar keer in de week mag wel.
Tijd voor een Blijf van mijn Schijfhuis 😱quote:
quote:Op donderdag 9 april 2026 17:16 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Tijd voor een Blijf van mijn Schijfhuis 😱
Ja, een mediterraan dieet scoort steevast hoog in de lijsten, terwijl dat volgens veel onderzoeken net slecht is. Met veel rood vlees, kaas, brood of pasta en wijn. Wel met veel verse groente. Dat komt vooral omdat rood vlees slecht is voor het milieu en veel slechte vetten bevat, net zoals kaas. Vetten hebben heel lang op de zwarte lijst gestaan. Ook nu nog worden veel dingen aangeprezen als zonder of met heel weinig vet.quote:Op donderdag 9 april 2026 15:45 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Italianen eten bergen pasta en kampen het minst van de Europeanen met overgewicht. Rijst idem dito. In Azie eten ze er tonnen van en toch zijn ze veel slanker dan de gemiddelde Europeaan...
Dat beschreef ook meer wat onze boeren produceerden dan wat optimale voeding is. Vetten is daar later van afgehaald na een grote campagne daartegen in de VS.quote:De oorspronkelijke Schijf van Vijf
De Schijf van Vijf werd in 1953 geïntroduceerd door het Voorlichtingsbureau voor de voeding in Nederland (een overheidsorgaan dat in 2000 opging in het Voedingscentrum). De schijf bevatte de volgende groepen voedingsmiddelen:
Melk en melkproducten
Groente, fruit, aardappelen
Vlees, vis, kaas, eieren en peulvruchten
Vetten
Graan en graanproducten zoals brood
In die volgorde, met vocht om er weer vijf van te maken. Waarbij het eigenlijk vreemd is dat koolhydraten nu zo hoog zijn gezet, maar dat is de goedkoopste energiebron en wordt daarom ook veel gegeten.quote:Groente en fruit
Brood, pasta en aardappelen
Zuivel, vlees(waren), vis, peulvruchten, ei en vleesvervangers
Vetten en olie
Vocht
Ik zou niet weten waarom. Heerlijk. Malse varkenshaas of beenham.quote:Op donderdag 9 april 2026 17:10 schreef Harvest89 het volgende:
Gewoon absoluut geen varkensvlees meer eten
Niemand heeft het over een volledig plantaardig dieet dus die stroman mag je weer aftuigen.quote:Op donderdag 9 april 2026 16:23 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het laatste natuurlijk.
[..]
Nee hoor, een plantaardig dieet is alles behalve gezonder.
En al helemaal niet die hevig bewerkte vegatarische of veganistische troep die er tegenwoordig vaak in de schappen ligt.
[..]
Dit zit een stuk dichter in de buurt van hoe een mens inderdaad normaal dient te eten. Bewerkte graanproducten dient men eigenlijk zo min mogelijk te eten, fruit, groente, vis en onbewerkte vleesproducten juist meer. Idealiter ook biologisch.
quote:28 augustus 2025
Ben je gezonder bezig als je voor plantaardig gehakt kiest? 'Mensen eten zich niet dik aan vleesvervangers'
Plantaardige vleesvervangers zijn vaak ultrabewerkt, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze ongezond zijn. Dat stellen voedingsexperts Martijn Katan en Ingeborg Brouwer (BETA) bij Eenvandaag (Avro-Tros). “Dat zijn etenswaren waarvan je niet meer kunt herkennen waar het eigenlijk van gemaakt is,” legt emeritus hoogleraar voeding Martijn Katan (VU) uit. “Er gaan veel hulpstoffen in en er worden speciale trucs uitgehaald om het lekkerder en zachter te maken.” Toch betekent dat volgens hem niet automatisch dat het schadelijk is.
https://vu.nl/nl/nieuws/2(...)onder-dan-echt-vlees
Het is wel een adviesje waar diëtisten hun behandeling op baseren.quote:Op donderdag 9 april 2026 17:12 schreef Monolith het volgende:
Half fok weer over de zeik vanwege gangbare voedingswetenschap in de vorm van een adviesje.
Ziedend!quote:Op donderdag 9 april 2026 18:11 schreef TAmaru het volgende:
Werken er 60 overbetaalde fucking ambtenaren bij dat nutteloze kutclubje? Waar bemoeien ze zich mee zeg? Laat mij gewoon keuzes maken die slecht voor mijn gezondheid en het milieu zijn maar goed voor mijn mondje en mijn kontje.
Absoluut. Dit is weer geldverspilling en overheidsbemoeienis van de bovenste plank. En omdat het ook mijn en jouw geld betreft, zou jij ook ziedend moeten zijn.quote:
Overheden zouden wel wat meer als bedrijven beoordeeld mogen worden. En dan ook met consequenties.quote:Op donderdag 9 april 2026 18:22 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Absoluut. Dit is weer geldverspilling en overheidsbemoeienis van de bovenste plank. En omdat het ook mijn en jouw geld betreft, zou jij ook ziedend moeten zijn.
Voor dat laatste doen vezels wonderen.quote:Op donderdag 9 april 2026 18:11 schreef TAmaru het volgende:
Werken er 60 overbetaalde fucking ambtenaren bij dat nutteloze kutclubje? Waar bemoeien ze zich mee zeg? Laat mij gewoon keuzes maken die slecht voor mijn gezondheid en het milieu zijn maar goed voor mijn mondje en mijn kontje.
Tuurlijk, ik doe mijn hamburger altijd op een bruin broodjequote:Op donderdag 9 april 2026 18:29 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Voor dat laatste doen vezels wonderen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |