Je hebt best een punt zo te lezen.quote:Op donderdag 9 april 2026 07:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik denk dat je je vergist in de kwaliteit van veel bakkers.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bron: https://www.ad.nl/gezond/(...)81f629812a&auth_rd=1
En het is ook niet zo dat ze consessies doen aan gezondheid. De gezondheidsraad adviseert maximaal 200 gram rood vlees. Dat is dus een bovengrens. Je kunt dus prima minder eten zonder dat je gezondheid daar onder lijdt. Zie het verschil met peulvruchten, fruit, groente waarbij ze een ondergrens adviseren.quote:Op donderdag 9 april 2026 07:51 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Rare vergelijking. Het blijft toch om voeding gaan? Alleen de redenen waarom ze bepaalde voeding adviseren gaat blijkbaar mee met de tijdsgeest.
Het is ook uiterst politiek correct om het advies over peulvruchten naar beneden bij te stellen vanwege culturele gevoeligheden. Hier wordt dan weer niemand boos over.quote:Op donderdag 9 april 2026 08:26 schreef Mikeytt het volgende:
Ik vind het wel bijzonder dat het advies voor peulvruchten voor velen nog moeilijk is. Nog geen 50 jaar geleden was het nog standaard om meerdere keren per week peulvruchten te eten.
Wel jammer dat er nog niets wordt gedeeld over intuïtief eten, zeker gezien de obesitas-epidemie.
Bedankt voor de informatie. Gaan we niets mee doen.quote:Op donderdag 9 april 2026 00:43 schreef tjoptjop het volgende:
Het advies voor vlees gaat van maximaal 500 gram per week naar 300 gram, waarvan slechts 100 gram rood vlees. De overige 200 gram is voor vis en kip. Ook moeten Nederlanders minder kaas op hun boterham doen: maximaal 20 in plaats van 40 gram per dag.
Daarin samenwerken is het geval in alle wetenschappelijke velden. Als elke deskundige in zijn vakgebied blijft kijken, krijg je nooit vooruitgang.quote:Op donderdag 9 april 2026 05:52 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik verwacht van een voedingscentrum advies over wat de beste voeding voor mij is maar blijkbaar kan dat niet zonder klimaatactivisme.
Goed juist. Eerst twijfelde ik nog of ik dit soort dingen nog serieus moest nemen. Nu weet ik zeker dat ik dat niet meer ga doen.quote:Op donderdag 9 april 2026 01:13 schreef Red_85 het volgende:
Derhalve dus niet meer serieus te nemen. Helaas.
Op zich vind ik juist wel goed dat ze in dit opzicht hun oogkleppen afdoen en kijken naar de rol van voeding in een bredere maatschappelijke context. Het grootste gevaar voor onze maatschappij op dit moment is echter niet het klimaat, ook niet migratie, maar de vergrijzing. Ik mis in hun adviezen een beetje hoe ze dat het hoofd willen bieden.quote:Op donderdag 9 april 2026 05:52 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik verwacht van een voedingscentrum advies over wat de beste voeding voor mij is maar blijkbaar kan dat niet zonder klimaatactivisme.
Je hoeft ook niets. "Moeten" heeft de NOS er ter plekke bij verzonnen. Staat nergens in het advies.quote:Op donderdag 9 april 2026 08:32 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Bedankt voor de informatie. Gaan we niets mee doen.
Ik 'moet' helemaal niets. Al zeker niet mijn dagelijkste stukje vlees opgeven.
Soylent Green?quote:Op donderdag 9 april 2026 08:44 schreef thabit het volgende:
maar de vergrijzing. Ik mis in hun adviezen een beetje hoe ze dat het hoofd willen bieden.
je was dus gewoon viesdik?quote:Op donderdag 9 april 2026 03:57 schreef raptorix het volgende:
Ik ben sinds dit jaar heel gezond gaan eten, en eet sowieso nog maar weinig vlees, maar ik zou liever hebben dat ze eens een grote bek zouden hebben over de Supermarkten en Unilevers van deze wereld die ons voedsel verpesten.
Neem alleen maar dat supermarkt brood, dat is zo fucking ongezond, ik kan iedereen aanraden om gewoon kwaliteits brood bij een goede bakker te kopen, nog maar niet te spreken over die maaltijd salades die eigenlijk vol met ongezond vet en suikers zitten. Ik ben inmiddels 15 kilo afgevallen, niet door dieeten maar gewoon door een hoop troep te skippen, ik kan het iedereen aanraden.
wij van WC raden WC eend aan.quote:Op donderdag 9 april 2026 08:49 schreef ootjekatootje het volgende:
De helft van die vrouwen in het artikel heeft anorexia of een andere eetstoornis gehad, tenminste zo zien ze er uit. Wat een ingevallen gezichtjes.
Lief!!quote:
Zo zo het mag allemaal wat kosten. En wie betaalt datquote:Op donderdag 9 april 2026 00:46 schreef tjoptjop het volgende:
Weinig divers clubje trouwens, kunnen we het dan nog wel serieus nemen?
[ afbeelding ]
Maak je geen zorgen, ik laat me mijn vrijheid vlees te eten door niemand afnemen.quote:Op donderdag 9 april 2026 09:04 schreef Haushofer het volgende:
Smullen, al die Fok!se "na mij de zondvloed" en "ze nemen mijn vrijheid af!" reacties.
Wij, unilever, voedingsindustrie.quote:Op donderdag 9 april 2026 09:11 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Zo zo het mag allemaal wat kosten. En wie betaalt dat
"De schijf van vijf past hun advies aan, 1 gehakbal maximaal per week en Ättestupa wordt verlaagd van 78 naar 72 jaar oud"quote:Op donderdag 9 april 2026 08:44 schreef thabit het volgende:
[..]
Op zich vind ik juist wel goed dat ze in dit opzicht hun oogkleppen afdoen en kijken naar de rol van voeding in een bredere maatschappelijke context. Het grootste gevaar voor onze maatschappij op dit moment is echter niet het klimaat, ook niet migratie, maar de vergrijzing. Ik mis in hun adviezen een beetje hoe ze dat het hoofd willen bieden.
Ik vroeg me af of de gehaktbal inclusief de ui, ei, paneermeel en sambal was? Of rekenen ze met puur vlees?quote:
Als ik gehaktballen maak is de helft plantaardig.quote:Op donderdag 9 april 2026 09:17 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik vroeg me af of de gehaktbal inclusief de ui, ei, paneermeel en sambal was? Of rekenen ze met puur vlees?
En als je half om half gehakt met kikkererwten gebruikt, mag je er dan twee of een?
Het is inderdaad vreemd dat er maar een schijf is, voor een middelbare schoolleerling uit de binnenstad van Amsterdam geldt hetzelfde advies als voor een bouwvakker van dertig hier op het platteland, die zes dagen in de week werkt.quote:Op donderdag 9 april 2026 09:35 schreef Montagui het volgende:
Enige verduidelijking van de op.
De schijf van vijf had altijd het belang van de gezondheid van de individuele mens op het oog.
De schijf van vijf heeft nu het belang van de gezondheid voor de mensheid op het oog.
Uiteindelijk blijft het 'jouw' keuze.
Graag zie ik daarom 2 schijven van vijf.
1 voor de individuele mens en 1 voor de mensheid.
Graag onafhankelijk keuze advies en geen 'overheidsadvies'.
Ja, dit kennen we nu wel. Verlagen van de prijzen van gezonde producten zal wel weer onmogelijk blijken.quote:D66-minister Van Essen van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur laat in een reactie weten in het najaar met plannen te komen om de Nederlandse consument te helpen bij een meer plantaardig eetpatroon, zoals prijsafspraken met supermarkten.
De 'oude' schijf van vijf schijnt geïnspireerd te zijn door Unilever; we moesten aan de 'gezonde' margarine om onze zuivelproducten te kunnen exporteren.quote:Op donderdag 9 april 2026 03:57 schreef raptorix het volgende:
Ik ben sinds dit jaar heel gezond gaan eten, en eet sowieso nog maar weinig vlees, maar ik zou liever hebben dat ze eens een grote bek zouden hebben over de Supermarkten en Unilevers van deze wereld die ons voedsel verpesten.
Wij natuurlijkquote:Op donderdag 9 april 2026 09:11 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Zo zo het mag allemaal wat kosten. En wie betaalt dat
quote:De Stichting Voedingscentrum Nederland wordt via een instellingssubsidie gefinancierd van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Hiernaast ontvangt het Voedingscentrum projectsubsidies van de bovengenoemde ministeries en van andere subsidieverstrekkers zoals ZonMw.
Het Voedingscentrum accepteert geen financiële bijdragen van bedrijven. We werken wel samen met bedrijven in de vorm van een Publiek Private Samenwerkingen (PPS), bijvoorbeeld om folders te verspreiden via supermarkten. Daarvoor is deze Gedragscode opgesteld.
Katan in zn boek 'Voedings mythes' was er ook al vernietigend over.quote:Op donderdag 9 april 2026 09:45 schreef Dutchguy het volgende:
Het is zoals Maarten Keulemans van de Volkskrant het zegt:
"Ooit was Schijf van Vijf aanbeveling om te zorgen dat je voldoende en gezond eet. 👍
Nu heeft @:voedingscentrum
het verpolitiekt tot moralistische oproep tot matiging: denk aan het klimaat, eet minder vlees!"
Maar het duurder maken van andere voeding, is het dan weer welquote:Op donderdag 9 april 2026 09:40 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ja, dit kennen we nu wel. Verlagen van de prijzen van gezonde producten zal wel weer onmogelijk blijken.
quote:Op donderdag 9 april 2026 09:12 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Maak je geen zorgen, ik laat me mijn vrijheid vlees te eten door niemand afnemen.
Wat zegt Katan dan over het VC? Kon alleen dit vinden uit 2009:quote:Op donderdag 9 april 2026 09:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Katan in zn boek 'Voedings mythes' was er ook al vernietigend over.
In 2009 zat er dus ook al een klimaatoogmerk in.quote:Daarom adviseer ik mensen meestal om het antwoord op hun vragen te zoeken op www.voedingscentrum.nl. Het voedingscentrum is het voorlichtingsbureau voor de voeding van de overheid. Het wordt betaald door het ministerie van Landbouw. Vroeger mochten ze daarom geen onaardige dingen zeggen over kaas, maar dat lijkt achter de rug. Ze zeggen nu gewoon dat te veel volvette kaas niet gezond is, en niet goed voot het klimaat. Ik ben het niet altijd eens met het voedingscentrum, maar ze zijn deskundig en eerlijk, en dat is al heel wat.
Dit kan me werkelijk waar helemaal niets meer schelen.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:09 schreef Gimmick het volgende:
Ze zeggen nu gewoon dat te veel volvette kaas niet gezond is, en niet goed voot het klimaat.
Wie betaalt bepaalt, links naar unilever, daardoor bevooroordeeld.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:09 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Wat zegt Katan dan over het VC? Kon alleen dit vinden uit 2009:
[..]
In 2009 zat er dus ook al een klimaatoogmerk in.
https://www.mkatan.nl/bnr(...)ormatie-over-voeding
Exact.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:25 schreef Hexagon het volgende:
Je hoeft niet per se dat advies op te volgen.
Het maakt een paar users toch echt boos.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:28 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Exact.
Je kan ook praten met elkaar over hoe belachelijk het is en waarom het zo belachelijk is.
Daar is dit een 'forum' voor.
Dit! Maakt voor mij in elk geval "de eetmeter" onbruikbaar.quote:Op donderdag 9 april 2026 05:52 schreef the-eye het volgende:
[..]
Namen en rugnummers.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:30 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Het maakt een paar users toch echt boos.
Omdat er daadwerkelijk belastinggeld naar dit soort klimaatwappie-onzin gaat.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:30 schreef MissButterflyy het volgende:
Het maakt een paar users toch echt boos.
Ja, er gaat wel meer belastinggeld naar dingen die ik onzin vind.quote:Op donderdag 9 april 2026 10:33 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Omdat er daadwerkelijk belastinggeld naar dit soort klimaatwappie-onzin gaat.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |