abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 april 2026 @ 13:05:26 #251
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220547838
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 12:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dus, jij hebt de discipline om iedere dag precies de juiste hoeveelheid energie naar binnen te werken en in de winkel wordt je overspoeld met koolhydraathapjes, dus dat is dan het makkelijkste. En dus is het onzin dat mensen met minder discipline beter groente en vet dan koolhydraten kunnen eten als ze niet dik willen worden?
Discipline? Het gaat voor mij gewoon vanzelf.

Als mensen niet dik willen worden dan moeten ze er een gezond eet- en beweegpatroon op nahouden. Een koolhydraatarm dieet kán daaronder vallen, maar dat is zeker geen voorwaarde. Simpelweg geen, of weinig, troep eten is in elk geval een goed begin. Zoals ik al zei: er zit een wereld van verschil tussen een zak snoep of een volkorenbrood.
Huilen dan.
  vrijdag 10 april 2026 @ 13:05:31 #252
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_220547839
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 12:23 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Hiervoor wordt gemeld dat in Frankrijk het advies 500gr rood vlees is, in België 300 en in Nederland is het 100 gram.

Dan is het toch wel duidelijk dat er minimaal 2 de plank behoorlijk misslaan.

Dus hou op met het onverdedigbare te verdedigen.
Dat klopt, dat zijn België en Frankrijk. Die lopen nog een stuk achter de realiteit aan. Vooral in Frankrijk niet zo gek, de boerenlobby is daar heel sterk.

Weet je wat onverdedigbaar is? Dat we anno 2026 nog steeds enorme hoeveelheden vlees consumeren onder het mom van 'vrijheid'. Niemand heeft de vrijheid om de wereld kapot te maken. En de vrijheid om jezelf kapot te maken wordt ook behoorlijk overschat.

Maar zo lang een doos diepvriesfrikandellen nog steeds goedkoper is dan een zak aardappelen kun je moeilijk van mensen verwachten dat ze zelf slimmere keuzes gaan maken.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  vrijdag 10 april 2026 @ 13:14:45 #253
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220547880
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 12:56 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]
Het is dat denigrerende, neerbuigende, belerende "ik ben toch gewoon heel redelijk?" toontje dat het hem doet. Prima dat ze zelf geen (rood) vlees eten, maar ga je niet moreel verheven voelen en de kleuterjuf uithangen. Dat werkt, zoals te zien, averechts. Ik las elders dat er met beloningen gewerkt wordt als je het goed doet :') Dat is NOG irritanter, laat mensen gewoon met rust.
Hooghartigheid. Ik ben beter dan jij en jij moet precies doen zoals ik je opdraag. Gesugarcoat.

Het is niks anders dan dicteren op een nog huichelachtigere manier in imho. Zelfs met een vorm van gaslighting er in met dat "ik ben toch gewoon heel redelijk?" toontje.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 10 april 2026 @ 13:17:11 #254
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220547891
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 13:05 schreef hooibaal het volgende:

[..]
Dat klopt, dat zijn België en Frankrijk. Die lopen nog een stuk achter de realiteit aan. Vooral in Frankrijk niet zo gek, de boerenlobby is daar heel sterk.

Weet je wat onverdedigbaar is? Dat we anno 2026 nog steeds enorme hoeveelheden vlees consumeren onder het mom van 'vrijheid'. Niemand heeft de vrijheid om de wereld kapot te maken. En de vrijheid om jezelf kapot te maken wordt ook behoorlijk overschat.

Maar zo lang een doos diepvriesfrikandellen nog steeds goedkoper is dan een zak aardappelen kun je moeilijk van mensen verwachten dat ze zelf slimmere keuzes gaan maken.
*ahum.. kuch kuch*
https://www.supermarktscanner.nl/product-vergelijken/frikandellen

https://www.supermarktsca(...)appelen%20bij%20lidl
1947-2016
pi_220548290
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 13:14 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Hooghartigheid. Ik ben beter dan jij en jij moet precies doen zoals ik je opdraag. Gesugarcoat.

Het is niks anders dan dicteren op een nog huichelachtigere manier in imho. Zelfs met een vorm van gaslighting er in met dat "ik ben toch gewoon heel redelijk?" toontje.
Heb je het nu over jullie zelf?
pi_220548302
quote:
Waarom? Als jij naar de supermarkt gaat, koop je gewoon 10 kilo van het goedkoopste artikel? En dat eet je dan een hele week?
  vrijdag 10 april 2026 @ 14:40:42 #257
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220548327
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 14:31 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Heb je het nu over jullie zelf?
Verklaar 'jullie'.
1947-2016
pi_220548349
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 14:40 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Verklaar 'jullie'.
De mensen die zeggen: "rot op met je adviezen, wie ben jij om mij te vertellen wat ik moet doen, dat bepaal ik zelf wel en ik ga nu expres het tegenovergestelde doen".
  vrijdag 10 april 2026 @ 14:47:56 #259
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220548352
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 14:46 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
De mensen die zeggen: "rot op met je adviezen, wie ben jij om mij te vertellen wat ik moet doen, dat bepaal ik zelf wel en ik ga nu expres het tegenovergestelde doen".
Dat is nog steeds niet op een achterbakse huichelachtige manier een ander opleggen wat jij wil hoe diegene hun leven leiden. Dat is een reactie die puur op hunzelf gaat.

Dus snap je uitleg niet zo.
1947-2016
pi_220548364
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 14:47 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat is nog steeds niet op een achterbakse huichelachtige manier een ander opleggen wat jij wil hoe diegene hun leven leiden. Dat is een reactie die puur op hunzelf gaat.

Dus snap je uitleg niet zo.
Het is een goedbedoeld advies, geen wet die je wordt opgelegd. Je mag al zelf kiezen wat je er mee doet. Er komt niemand met een zweep langs om je flink te kastijden als je het anders doet. Maar zo lijkt het wel, als ik het zo hoor.
  vrijdag 10 april 2026 @ 14:58:47 #261
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220548414
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 14:50 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het is een goedbedoeld advies, geen wet die je wordt opgelegd. Je mag al zelf kiezen wat je er mee doet. Er komt niemand met een zweep langs om je flink te kastijden als je het anders doet. Maar zo lijkt het wel, als ik het zo hoor.
Met de zweep langs niet nee. Dat mag immers niet.
Wel gaat dit weer zn politieke leven leiden en de politiek gaat daar weer 'gedragsbeïnvloeding' aan toevoegen met maatregelen. Lees duurder maken waardoor er weer hogere prijzen blijven komen.

quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 09:40 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ja, dit kennen we nu wel. Verlagen van de prijzen van gezonde producten zal wel weer onmogelijk blijken.
Daarbij weet je ook al dat dit weer genugded gaat worden door de hele maatschappij in het openbare leven omdat het soort mensen die zich hier wel in kunnen vinden, het graag wel opleggen aan een ander en de keuzes gaan ontnemen. Zoals bijvoorbeeld recent met de efteling en hun kipnuggets en mayo. Lekker gaslighten dat er een 'keuze' is. Het gaat een stuk geraffineerder en achterbakser dan een zweep op je rug.
1947-2016
pi_220548440
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 14:58 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Met de zweep langs niet nee. Dat mag immers niet.
Wel gaat dit weer zn politieke leven leiden en de politiek gaat daar weer 'gedragsbeïnvloeding' aan toevoegen met maatregelen. Lees duurder maken waardoor er weer hogere prijzen blijven komen.
[..]
Daarbij weet je ook al dat dit weer genugded gaat worden door de hele maatschappij in het openbare leven omdat het soort mensen die zich hier wel in kunnen vinden, het graag wel opleggen aan een ander en de keuzes gaan ontnemen. Zoals bijvoorbeeld recent met de efteling en hun kipnuggets en mayo. Lekker gaslighten dat er een 'keuze' is. Het gaat een stuk geraffineerder en achterbakser dan een zweep op je rug.
Stem op een partij die alle consumentenbescherming af wil schaffen?

Het nadeel is dan wel, dat al het geld dat nu de burgers ten goede komt, dan naar de bedrijven wordt gestuurd. Je krijgt dan troep voor de hoofdprijs.
  vrijdag 10 april 2026 @ 15:07:32 #263
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220548446
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 15:05 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Stem op een partij die alle consumentenbescherming af wil schaffen?

Het nadeel is dan wel, dat al het geld dat nu de burgers ten boede komt, dan naar de bedrijven wordt gestuurd. Je krijgt dan troep voor de hoofdprijs.
Dit is geen consumenten bescherming. Dit gaat over gezondheid van voeding.
Zie niet zo in wat dat laatste met dit topic van doen heeft.
1947-2016
pi_220548534
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2026 22:57 schreef core2duo het volgende:
De Nederlandse richtlijnen, met zorg voor de rest van de wereld en toekomstige generaties, passen mooi bij onze calvinistische inslag. De Belgen mogen 300 gram rood vlees per week eten. In Frankrijk zijn de aanbevelingen per week maximaal: 500 gram rood vlees, 150 gram bewerkt rood vlees, ruim voldoende kaas, 2x100 gram vis. Ik zie niet in waarom wij weer het beste jongetje van de klas moeten zijn.
En Frankrijk behoort tot de landen met de hoogste levensverwachting
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_220548544
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 15:07 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dit is geen consumenten bescherming. Dit gaat over gezondheid van voeding.
Zie niet zo in wat dat laatste met dit topic van doen heeft.
Pas sinds een paar jaar "mag" je weer vet eten, wat 50 jaar geleden door een gekke Amerikaan op de zwarte lijst was gezet, omdat je van vet vet wordt. Logisch, toch? Het slaat alleen nergens op. Ja, als je te veel eet wordt je dik, maar de grootste dikmaker is de suiker, waarmee ze dat vet in veel producten toen hebben vervangen. Maar toch hebben een paar generaties diëtisten dat zo op school geleerd.

En veel eten wordt aangeprezen met dat er weinig of geen calorieën in zitten, zodat je er zoveel van kunt eten als je maar wilt, zonder er dik van te worden. En voor de vorm worden er wat vitaminen en mineralen aan toegevoegd om het niet ronduit ongezond te maken.

Of dat er in de supermarkt steeds meer eten ligt waar zoveel mogelijk van vervangen is door goedkopere ingrediënten, vaak water en zetmeel. Kikkererwten in plaats van vlees, kippenseparatorvlees in plaats van varkens- of rundvlees, enzovoorts.

Kortom, als we het overlaten aan de producenten en consumenten liggen er straks duizend varianten van karton met verschillende combinaties van geur- kleur- en smaakstoffen in de winkel. "Helaas" mag dat niet van de EU, die eist dat er in zit wat er op het etiket staat en dat het niet ongezond is. Of het ook gezond is, daar zijn geen wetten over, alleen adviezen. Het staat iedereen nog steeds vrij om zich vol te proppen met de ongezondste rommel uit de supermarkt.

Als je wilt weten waar we uitkomen als de EU daar mee zou stoppen, hoef je alleen maar naar de lunches van Amerikaanse schoolkinderen te kijken. Koekjes en fast food. Heinz heeft het bijvoorbeeld voor elkaar gekregen dat ketchup daar is aangemerkt als "gezonde groente". En ja, je hebt daar eten waar cellofaan (zaagsel) in zit, zoals Parmezaanse kaas. Amerikaanse kaas is niet eens kaas.

En inderdaad, niemand gaat je daar verbieden iedere dag een kilo biefstuk te eten. Maar hier ook niet.
pi_220548551
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 15:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
En Frankrijk behoort tot de landen met de hoogste levensverwachting
Ze hebben daar ook veel meer boeren met Parkinson dan hier, door al het gif wat op de druiven gespoten wordt.
  Forum Admin vrijdag 10 april 2026 @ 15:33:58 #267
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220548586
Ik denk eigenlijk dat het venijn niet zit in gerommel in de marge wat betreft vlees eten, mits we het over gezondheid hebben. Er zijn (heel veel) mensen die veel te veel vlees eten. Dat komt niet meer op een verschil van 50 gram per dag. En dan is het ook nog van belang of het vet/rood vlees is of mager gevogelte.

Mensen die echt veel te veel vlees eten zonder dat ze daar bijvoorbeeld zeer intensieve bodybuilding of andere intense krachtsporten beoefenen tegenover zetten leven per definitie heel erg ongezond. Daar is een duidelijke concensus over. Bovendien laat de rest van het dieet dan vaak ook te wensen over.

Anekdotisch wellicht, maar zo ervaar ik het wel.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220548595
quote:

[..]

Natuurlijk zeg jij dat het België en Frankrijk zijn. Net beriep je je nog op de kennis van alle organisaties, maar nu is het ineens degene die het laagste gewicht aan vlees adviseert...

Je tweede alinea laat zien dat je niet objectief bent als het gaat om dit onderwerp.

De derde alinea bevat een aantoonbare onwaarheid. Doos frikandellen bij AH: 3,85 (2,75 per kg). Aardappelen zak van 3 kg is 3,49 (1,16 per kg).
  vrijdag 10 april 2026 @ 15:35:52 #269
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220548599
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 15:33 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik denk eigenlijk dat het venijn niet zit in gerommel in de marge wat betreft vlees eten, mits we het over gezondheid hebben. Er zijn (heel veel) mensen die veel te veel vlees eten. Dat komt niet meer op een verschil van 50 gram per dag. En dan is het ook nog van belang of het vet/rood vlees is of mager gevogelte.

Mensen die echt veel te veel vlees eten zonder dat ze daar bijvoorbeeld zeer intensieve bodybuilding of andere intense krachtsporten beoefenen tegenover zetten leven per definitie heel erg ongezond. Daar is een duidelijke concensus over. Bovendien laat de rest van het dieet dan vaak ook te wensen over.

Gevarieerd eten is de sleutel dan ook volgens mij.
1947-2016
  vrijdag 10 april 2026 @ 15:36:44 #270
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220548603
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 15:34 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Natuurlijk zeg jij dat het België en Frankrijk zijn. Net beriep je je nog op de kennis van alle organisaties, maar nu is het ineens degene die het laagste gewicht aan vlees adviseert...

Je tweede alinea laat zien dat je niet objectief bent als het gaat om dit onderwerp.

De derde alinea bevat een aantoonbare onwaarheid. Doos frikandellen bij AH: 3,85 (2,75 per kg). Aardappelen zak van 3 kg is 3,49 (1,16 per kg).
Piepers benne op het moment in de supermarkt nog geen 20cent per kilo.
1947-2016
  Forum Admin vrijdag 10 april 2026 @ 15:37:15 #271
pi_220548610
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 15:35 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Gevarieerd eten is de sleutel dan ook volgens mij.
Altijd belangrijk, maar je kan gevarieerd nog steeds ergens te veel van eten :P
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220548616
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 15:36 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ik heb een hele snelle blik geworpen en op basis daarvan zag ik al dat zijn uitspraak onwaar was. Meer was even niet nodig.

Dat aardappelen goedkoper zijn dan (afval)vlees lijkt mij verder ook wel evident.
  vrijdag 10 april 2026 @ 15:38:25 #273
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220548621
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 15:36 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Al kreeg ik geld toe :') . Die inferieure zetmeelbonken zijn benne niet te vreten :r .
Huilen dan.
pi_220548632
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2026 15:33 schreef Straatcommando. het volgende:

Het grote probleem aan deze adviezen is m.i. dat het helemaal niet gaat om gezondheid, maar om politiek aan de ene kant en geld aan de andere kant.

Want vergis je niet: er is veel meer geld te verdienen met plantaardig voedsel dan met vlees. En dat maakt dat er heel veel mensen in die wereld zitten die gewoon een geldelijk belang hebben bij het promoten van een plantaardig dieet.
  Forum Admin vrijdag 10 april 2026 @ 15:41:33 #275
pi_220548636
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 april 2026 15:38 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Al kreeg ik geld toe :') . Die inferieure zetmeelbonken zijn benne niet te vreten :r .
Nou nou nou, aardappels hebben onterecht een slecht imago bij sommige mensen. Je hebt ook heel veel soorten aardappelen he.

Je stereotype kapot gekookte smakeloze piepers zit niemand op te wachten, nee. Overigens is veel goedkoper pasta precies hetzelfde, zo niet erger.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')