Super duidelijk. Zo’n beetje elke gezondheidsorganisatie komt tot dezelfde conclusie. Al decennia lang dezelfde trend.quote:Op donderdag 9 april 2026 23:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet zo duidelijk en wat je in de nieuwe schijf van 5 ook duidelijk ziet is dat ideologie een steeds grotere greep op wetenschap krijgt.
En zelfs dan beseffen diëtisten dat je een verstokte vleeseter nooit op een overwegend plantaardig dieet krijgt, hoe veel beter dat ook zal zijn. Ze zullen in zetten op de marges: beetje minder rood vlees, wat meer vezels. Die verandering is al moeilijk genoeg.quote:Op donderdag 9 april 2026 18:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee, het is een adviesje wat van diëtisten afkomt. Alsof diëtisten die ook maar iets van voedingswetenschap weten een doet m dieet met bakken rood vlees gaan aanraden.
Mijn leven draait niet om de werkgever.quote:Op donderdag 9 april 2026 20:38 schreef hooibaal het volgende:
Maar werkgevers hebben ook baat bij gezond personeel, of vind jij van niet?
Als je een keer advies geeft niet. Als je door blijft drammen met je 'advies' nadat iemand aangeeft daar geen interesse in te hebben, dan ben je een aso ja.quote:Op donderdag 9 april 2026 22:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ook als ze het netjes uitleggen? Of ben ik ook een aso omdat ik een andere mening heb dan jij en advies geef?
Milieu heeft alles met gezondheid te maken. Ik vraag me trouwens af hoeveel mensen er meer dan één gehaktbal per week eten. Ik zie in de schijf van vijf al drie vlees/vis-dingen staan. Een normale vleesportie is vaak dik beneden de 100 gram. De meeste Nederlanders eten allang niet meer iedere dag vlees (ik ook niet). Dus ik zie het probleem eigenlijk niet.quote:Op vrijdag 10 april 2026 02:17 schreef Kottnauer het volgende:
Het Voedingscentrum diskwalificeert zichzelf door zich te bemoeien met het milieu. Dat betekent dat ze niet langer het beste voedingsadvies geven, maar blijkbaar ook andere belangen laten meewegen.
Gezondheidsorganisatie… Daar gaat het dus mis. Het voedingscentrum is er zo een. Die verhullen niet eens meer dat ze voedingsadviezen laten beïnvloeden door idealisme.quote:Op vrijdag 10 april 2026 01:46 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Super duidelijk. Zo’n beetje elke gezondheidsorganisatie komt tot dezelfde conclusie. Al decennia lang dezelfde trend.
Een normale vleesportie is toch echt boven de 100 gram.quote:Op vrijdag 10 april 2026 07:35 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Milieu heeft alles met gezondheid te maken. Ik vraag me trouwens af hoeveel mensen er meer dan één gehaktbal per week eten. Ik zie in de schijf van vijf al drie vlees/vis-dingen staan. Een normale vleesportie is vaak dik beneden de 100 gram. De meeste Nederlanders eten allang niet meer iedere dag vlees (ik ook niet). Dus ik zie het probleem eigenlijk niet.
100 gram is wel wat vaak aangehouden wordt voor een eenvoudige maaltijdcomponent in eenpansmaaltijden bij bijvoorbeeld gehakt. Maar bij een stuk vlees kom je vaak snel op 125-150 gram uit ja.quote:Op vrijdag 10 april 2026 08:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een normale vleesportie is toch echt boven de 100 gram.
Kijk maar eens in de supermarkt.
Jij hebt een mening: primaquote:Op donderdag 9 april 2026 22:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ook als ze het netjes uitleggen? Of ben ik ook een aso omdat ik een andere mening heb dan jij en advies geef?
Ja en nee.quote:Op vrijdag 10 april 2026 02:17 schreef Kottnauer het volgende:
Het Voedingscentrum diskwalificeert zichzelf door zich te bemoeien met het milieu. Dat betekent dat ze niet langer het beste voedingsadvies geven, maar blijkbaar ook andere belangen laten meewegen.
Heel naar volk inderdaad.quote:Op donderdag 9 april 2026 22:39 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Dreinen, drammen en dreigen.
Doorgaans komt dit bij dit soort organisaties dat als ze dit niet doen ze geen subsidies meer krijgen, is bijvoorbeeld ook extreem het geval bij culturele subsidies in Amsterdam, kun je nog zo een goede aanvraag doen, als het niet inclusief genoeg is dan krijg je de subsidie niet, daarom heeft elke culturele club er ook wel wat inclusieve mensen in het bestuur omdat je dan een veel grotere kans maakt.quote:Op vrijdag 10 april 2026 02:17 schreef Kottnauer het volgende:
Dat weerlegt niet wat ik zeg. Het Voedingscentrum is maar een emmertje in een zee van gezondheidsorganisaties. Ze baseren zich op de Gezondheidsraad en die hebben wetenschappers in dienst die een overzicht maken van de meest recente literatuur over voeding en gezondheid. Daar komt over gezondheid niets controversieels uit of iets dat sterk afwijkt van andere organisaties met dezelfde expertise. De hele voedingswetenschap beweegt dezelfde kant op. De tegengeluiden zijn een stuk ideologischer dan de wetenschappers.quote:Op vrijdag 10 april 2026 08:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Gezondheidsorganisatie… Daar gaat het dus mis. Het voedingscentrum is er zo een. Die verhullen niet eens meer dat ze voedingsadviezen laten beïnvloeden door idealisme.
Dit klopt toch niet helemaal.quote:Op donderdag 9 april 2026 22:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Omdat je lichaam efficiënt is. Vroeger, lang geleden, kregen we meer vet dan koolhydraten binnen, hoogstens als fruit en noten. Koolhydraten zijn pas populair sinds we landbouw doen. Graszaden, voornamelijk. Later ook aardappelen en mais. Het is dus heel nieuw voor je lijf. En daar je vroeger je koolhydraten binnenkreeg in de vorm van eiwit of vet, genereren die hormonen dat je genoeg gegeten hebt.
Bij koolhydraten is dat niet het geval. Dus niet alleen zijn die tegenwoordig goedkoop te produceren, maar daar ga je ook meer van eten omdat je lichaam niet zegt dat je voldaan bent. Kassa! Je hebt dan pas genoeg als je maag vol zit. Daarom is maagverkleining ook zo populair voor mensen met overwicht. Ook vind je koolhydraten, vooral suikers, heel lekker omdat je lichaam zegt: "Energie! Meer!" Je blijft dus eten tot je maag vol zit, als je daar niet heel bewust mee omgaat.
Nou zijn vetten heel belangrijke bouwstenen voor je lijf, voor dingen zoals celwanden en zenuwen, die (net als met eiwitten) ook gebruikt kunnen worden als energie, als je over hebt. En daar gaat het mis. Je lichaam houdt het in reserve totdat je het nodig hebt, vooral als cholesterol (vetblaasjes) in je bloedsomloop. Die daar door kan verstoppen.
Als je dik wordt is dat voornamelijk de koolhydraten die worden opgeslagen. Pas als je er daar weinig van eet, worden ook de overtollige vetten en eiwitten omgezet in energie en eventueel opgeslagen als vet. Dus als je geen of weinig koolhydraten eet, zijn vet en eiwitten prima. Het is dat we genetisch niet voorbereid zijn op grote hoeveelheden koolhydraten waar het fout gaat.
Iig niet dik beneden de 100 gram.quote:Op vrijdag 10 april 2026 09:01 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
100 gram is wel wat vaak aangehouden wordt voor een eenvoudige maaltijdcomponent in eenpansmaaltijden bij bijvoorbeeld gehakt. Maar bij een stuk vlees kom je vaak snel op 125-150 gram uit ja.
Dat valt wel mee, als je dit: https://www.ah.nl/product(...)t-andijvie-gehaktbalquote:Op vrijdag 10 april 2026 09:01 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
100 gram is wel wat vaak aangehouden wordt voor een eenvoudige maaltijdcomponent in eenpansmaaltijden bij bijvoorbeeld gehakt. Maar bij een stuk vlees kom je vaak snel op 125-150 gram uit ja.
Subsidies maken meer kapot dan je lief is.quote:Op vrijdag 10 april 2026 09:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
Doorgaans komt dit bij dit soort organisaties dat als ze dit niet doen ze geen subsidies meer krijgen, is bijvoorbeeld ook extreem het geval bij culturele subsidies in Amsterdam, kun je nog zo een goede aanvraag doen, als het niet inclusief genoeg is dan krijg je de subsidie niet, daarom heeft elke culturele club er ook wel wat inclusieve mensen in het bestuur omdat je dan een veel grotere kans maakt.
Dat klopt.quote:Op vrijdag 10 april 2026 09:55 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dit klopt toch niet helemaal.
Er is juist veel aanwijzing dat mensen al lang vóór landbouw ook zetmeelrijke knollen, wortels, en vruchten aten, en dat we zelfs genetische aanpassingen voor zetmeelvertering hebben.
En verzadiging hangt niet alleen af van koolhydraten versus vet of eiwit, maar ook van vezels, bewerking, energiedichtheid, textuur, en snelheid van opname. Geraffineerde suikers en sterk bewerkte koolhydraten verzadigen vaak minder goed, maar vezelrijke koolhydraten (groente, fruit en volkorenproducten) kunnen juist goed verzadigen. Eiwit geeft gemiddeld wel vaak de sterkste verzadiging, maar koolhydraten zijn niet per definitie “onverzadigend”.
Het hangt er van af wat je eet. Bij rauwe groente zit je snel vol, maar blijf je wel de hele dag eten. Bij alleen koolhydraten kun je gewoon door blijven eten tot je maag vol zit.quote:Je zegt "je hebt geen honger meer als je maag vol zit", en ook dat is nogal kort door het bochtje. Honger en verzadiging worden geregeld door een mix van maagvulling, darmhormonen, bloedsuiker, en hersensignalen.
Overtollig energie wel. Maar vet en eiwit zijn ook bouwstenen. Die worden daarvoor bewaard zolang je genoeg energie binnenkomt, bijvoorbeeld als je veel koolhydraten eet.quote:Dat je lichaam overtollig vet in de vorm van cholesterol in je bloed houdt klopt ook niet: overtollige energie wordt vooral opgeslagen als triglyceriden in vetweefsel. Cholesterol is iets anders: het is een vetachtige stof die je lichaam nodig heeft voor onder meer celmembranen en hormonen. In het bloed wordt cholesterol vervoerd in lipoproteïnen zoals LDL en HDL.
Dus, jij hebt de discipline om iedere dag precies de juiste hoeveelheid energie naar binnen te werken en in de winkel wordt je overspoeld met koolhydraathapjes, dus dat is dan het makkelijkste. En dus is het onzin dat mensen met minder discipline beter groente en vet dan koolhydraten kunnen eten als ze niet dik willen worden?quote:Gewichtstoename komt in de kern door langdurige overconsumptie van energie, ongeacht of die energie vooral uit vet of koolhydraten komt. Een koolhydraatarm eetpatroon kan voor sommige mensen werken, maar dat maakt niet elk hoog-vetdieet automatisch gezond. Het punt dat sterk bewerkte koolhydraatrijke producten het makkelijk maken om te veel te eten, heeft wel een kern van waarheid. Vooral producten met veel suikers en weinig vezels kunnen minder verzadigen. Vet- en eiwitrijke voeding verzadigt gemiddeld vaak beter. Maar dat is iets anders dan zeggen dat koolhydraten als groep het probleem zijn. Er is nogal een verschil tussen een zak snoep of een zak volkorenbrood.
Voor een stukje brood(hihi)nodige anekdotische bewijsvoering: de basis van mijn eetpatroon bestaat uit hoogwaardige koolhydraatrijke producten. Zonder koolhydraten presteer ik niet. BMI 20.5.
Hiervoor wordt gemeld dat in Frankrijk het advies 500gr rood vlees is, in België 300 en in Nederland is het 100 gram.quote:Op vrijdag 10 april 2026 09:18 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat weerlegt niet wat ik zeg. Het Voedingscentrum is maar een emmertje in een zee van gezondheidsorganisaties. Ze baseren zich op de Gezondheidsraad en die hebben wetenschappers in dienst die een overzicht maken van de meest recente literatuur over voeding en gezondheid. Daar komt over gezondheid niets controversieels uit of iets dat sterk afwijkt van andere organisaties met dezelfde expertise. De hele voedingswetenschap beweegt dezelfde kant op. De tegengeluiden zijn een stuk ideologischer dan de wetenschappers.
Dit advies van het Voedingscentrum bevat niets dat het minder gezond maakt dan een ‘slechter voor het milieu’-variant. Als het om rood vlees gaat geven veel organisaties een maximale hoeveelheid - geen minimale. Als je daar honderd gram onder gaat zitten, is het advies niet opeens ongezonder of in tegenspraak.
quote:Op vrijdag 10 april 2026 12:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hiervoor wordt gemeld dat in Frankrijk het advies 500gr rood vlees is, in België 300 en in Nederland is het 100 gram.
Dan is het toch wel duidelijk dat er minimaal 2 de plank behoorlijk misslaan.
Dus hou op met het onverdedigbare te verdedigen.
Klinkt allemaal niet zo anders als Nederland. Dat de nummertjes achterlopen komt ironisch genoeg door de boeren lobby. Inmenging waar dan weer een stuk minder moeilijk over wordt gedaan.quote:Eat less meat, France urges, for sake of health, climate
Paris (France) (AFP) – The French government issued a long-awaited report Wednesday urging people to limit meat consumption for their health and also to fight climate change -- and not everyone in the country of "steak-frites" is thrilled.
Het is dat denigrerende, neerbuigende, belerende "ik ben toch gewoon heel redelijk?" toontje dat het hem doet. Prima dat ze zelf geen (rood) vlees eten, maar ga je niet moreel verheven voelen en de kleuterjuf uithangen. Dat werkt, zoals te zien, averechts. Ik las elders dat er met beloningen gewerkt wordt als je het goed doetquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |