https://www.nu.nl/midden-(...)-revolutie-kent.htmlquote:Volgens president Donald Trump is een Amerikaanse "armada" op weg naar het Midden-Oosten. Hij zegt dat de VS de situatie in Iran nauwlettend in de gaten blijft houden. Volgens de VN is er in Iran inmiddels sprake van het "dodelijkste geweld" sinds de revolutie in 1979.
"Er zijn een hoop schepen die kant op, gewoon voor het geval dat", zei Trump in de nacht van donderdag op vrijdag aan boord van regeringsvliegtuig Air Force One. "Ik zou liever zien dat er niets gebeurt, maar we houden ze nauwlettend in de gaten."
The Guardian meldt dat vliegdekschip USS Abraham Lincoln met meerdere geleide luchtafweerraketten op weg is naar het Midden-Oosten. Het schip komt ergens in de komende dagen aan.
Ook worden verschillende luchtafweersystemen opgetuigd in bestaande Amerikaanse bases in Israël. Het Verenigd Koninkrijk meldt dat het op verzoek van Qatar enkele gevechtsvliegtuigen naar dat land stuurt.
Trump dreigt al langer met geweld in Iran, dat te maken heeft met de hevigste en dodelijkste protesten in lange tijd. Iraniërs gaan sinds december massaal de straat op vanwege economische malaise in dat land. De demonstraties, die met harde hand worden neergeslagen, worden gezien als een van de grootste uitdagingen ooit voor het regime van ayatollah Ali Khamenei.
Dodelijkste geweld in Iran sinds 1979
Tot nu toe zijn volgens schattingen van mensenrechtenorganisaties meer dan vijfduizend doden gevallen door het optreden van het regime, onder wie tientallen kinderen. Een verkenningsmissie van de Verenigde Naties in Iran spreekt van het dodelijkste geweld tegen demonstranten sinds de Iraanse revolutie van 1979.
De VN-verkenningsmissie zegt bewijs te hebben dat het dodental door overheidsgeweld veel hoger ligt dan de officiële cijfers die Iran naar buiten heeft gebracht. Woensdag zei de regering dat er 3.100 doden zijn gevallen.
Trump dreigt met militaire actie als de Iraanse regering demonstranten blijft doden, al blijft het vooralsnog vooral bij dreigen. Volgens experts hebben de Amerikanen ingecalculeerd dat een Amerikaanse militaire interventie waarschijnlijk geen val van het regime teweegbrengt. Bovendien zouden omliggende Golfstaten druk hebben uitgeoefend om niet tot geweld over te gaan.
Iran ontkent dat onder druk VS achthonderd executies zijn uitgesteld
Trump claimde vorige week een succes door te stellen dat Iran achthonderd executies van demonstranten had uitgesteld vanwege de Amerikaanse dreiging. Iran zegt vrijdag dat dat niet het geval is. Er waren überhaupt geen executies gepland, is de Iraanse lezing.
Het regime zei eerder dat demonstranten die betrokken zijn bij geweld, de doodstraf riskeren. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde - het militaire elitekorps van het regime - lokt een "buitenlands commandocentrum van inlichtingendiensten" geweld uit bij protesten. De Iraanse regering denkt dat vooral Israël en de VS met behulp van geweld van groepjes in Iran een staatsgreep beogen.
Weet je het zeker?quote:Op vrijdag 13 maart 2026 17:45 schreef HowardRoark het volgende: [..] Nee, dat stel ik helemaal niet op die manier.
quote:Op vrijdag 13 maart 2026 17:30 schreef HowardRoark het volgende: [..] Nou, gezien de reacties worden er inderdaad de nodige 'libs' getriggered, dit doordat zij natuurlijk weer een anti VS en Israël positie innemen. Waarmee je je indirect achter het Iraanse regime schaart. Ik denk dat dit niet nodig is. Het zou mij ook totaal niet uitmaken wie nu de president is, al was het meest linkse Democraat mogelijk. Het Iraanse regime aanpakken is iets dat ik altijd zou toejuichen.
?quote:Op vrijdag 13 maart 2026 17:51 schreef UitStraling het volgende:
Geweldig wel, hoe een slimme Iraniër de vloer aanveegt met laf Nederland en Flop Jetten.
Er zijn dit jaar ook nog verkiezingen enzo...quote:Op vrijdag 13 maart 2026 17:47 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Maar wat levert een torenhoge olieprijs en afhankelijkheid de VS op? Ik denk dat het een gans met gouden eieren is. Derhalve zie ik ze niet stoppen.
De opstanden kunnen nu elk moment uitbreken!quote:
Maar we winnen!!!!quote:Op vrijdag 13 maart 2026 17:59 schreef Haags het volgende:
Dit heeft echt potentie om een nog grotere tyfuszooi te worden dan het al was voorbije weken.
Kap er lekker mee joh, die ajetollie is dood, mooi geweest uit dat licht.
We gaan door tot we 4 euro per liter betalen aan de pompquote:Op vrijdag 13 maart 2026 17:59 schreef Haags het volgende:
Dit heeft echt potentie om een nog grotere tyfuszooi te worden dan het al was voorbije weken.
Altijd afmaken waar je mee begonquote:Op vrijdag 13 maart 2026 17:59 schreef Haags het volgende:
Dus een nuke ploffen op Iran want dat is de enige manier. Of wil je een guerrilla-oorlog beginnen met boots on the ground?quote:
Toch boots on the ground?quote:
47 jaar praten en thee drinken heeft niet geholpen, tijd voor actie en een beetje mannelijkheid aub.quote:
Een tyfusbende maken is mannelijk?quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:09 schreef UitStraling het volgende:
[..]
47 jaar praten en thee drinken heeft niet geholpen, tijd voor actie en een beetje mannelijkheid aub.
Type: Special Operations Capable - Marine Air Ground Task Forcequote:The 31st MEU consists of a company-sized command element, a battalion landing team (BLT), (an infantry battalion reinforced with artillery, amphibious vehicles and other attachments), a medium tiltrotor squadron (reinforced), (which includes detachments of short take-off, vertical landing airplanes and heavy, light, and attack helicopters), and a combat logistics battalion.
Als dit winnen is dan bestaat Hamas al heel lang niet meerquote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:01 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Maar we winnen!!!!
Naar verluid dan.
Weer een Iraniër die waarschuwt voor de islamisering van Europa.quote:Ze waarschuwt: „Ik heb Europese steden totaal zien veranderen. Hamburg, Berlijn, Parijs, Rome: overal waar ik kom zie ik verpaupering, toenemende onveiligheid, maar vooral islamisering.”
Mannelijkheidquote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:09 schreef UitStraling het volgende:
[..]
47 jaar praten en thee drinken heeft niet geholpen, tijd voor actie en een beetje mannelijkheid aub.
True to this.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:17 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
[..]
Weer een Iraniër die waarschuwt voor de islamisering van Europa.
Dit heeft niks met mannelijk of vrouwelijk te maken.quote:
Volgens US Intelligence staat het regiem van Iran niet op omvallen. Dus als dat het doel is, gaat het niet geweldig.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:08 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Toch boots on the ground?
Als dat gebeurt, dan lijkt het mij dat ze in de Straat van Hormuz ingezet gaan worden.
Maar maar, volgens Pete Hegseth en zijn adviseur Jack Daniels is Iran al kapot.
Luchtmacht, marine, leger, allemaal kapot, en van de raketten en drones is 90-95 procent kapot.
Hij zal toch niet gelogen hebben
Meteen terug sturen.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:17 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
[..]
Weer een Iraniër die waarschuwt voor de islamisering van Europa.
Dan heeft Pete de memo niet gekregenquote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:19 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Volgens US Intelligence staat het regiem van Iran niet op omvallen. Dus als dat het doel is, gaat het niet geweldig.
quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:20 schreef Wantie het volgende:
[..]
Meteen terug sturen.
Geen islamisering reality check hier.
1933 belde.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:21 schreef Since2003 het volgende:
Post hem hier nog maar eens. De vorige is al dicht.
Pax Judaica uitgelegd.
Bekijk deze YouTube-video
Dan hadden mijn broertje en ik vroeger ontzettend mannelijke kamersquote:
Ze zijn pas sinds gisteren begonnen met gerichte aanvallen op het IRGC voetvolk. Geef het nog een paar weken.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:19 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Volgens US Intelligence staat het regiem van Iran niet op omvallen. Dus als dat het doel is, gaat het niet geweldig.
Ik zie het regime ook liever vallen maar het lijkt er op dat de oorlog pas voorbij is wanneer Iran dat zegt. Tot die tijd gaan schepen daar niet varen. Angst is een wapen.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:22 schreef Estate2 het volgende:
Zolang de Iraniërs nog iedere dag minimaal 1 raket of drone kunnen lanceren is het nog niet voorbij en dat kan wel eens heel lang duren.
Ja, de hoofdprijs.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In Gaza konden ze na een jaar nog langeafstandsraketten afvuren en de Gazastrook is maar 0,2 promille van Iran.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:22 schreef Estate2 het volgende:
Zolang de Iraniërs nog iedere dag minimaal 1 raket of drone kunnen lanceren is het nog niet voorbij en dat kan wel eens heel lang duren.
quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:25 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Ze zijn pas sinds gisteren begonnen met gerichte aanvallen op het IRGC voetvolk. Geef het nog een paar weken.
Ja, zie ook het woord 'indirect'. Dat had jij weggelaten om een vertekend beeld te schetsen. Maar dit is dus wel degelijk wat mensen doen als zij zich tegen de VS en Israël keren. Dan schaar je je indirect aan de kant van het Iraanse regime.quote:
Ook al zal de USA er voor het grote publiek mee ophouden , de oorlog Israel -Iran gaat doorquote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:22 schreef Estate2 het volgende:
Tja, sommigen hadden blijkbaar verwacht dat alles nu al klaar zou zijn. Ik blijf mij daar ook over verbazen. Het is dan ook lastig dit soort 'kritiek' serieus te nemen. Het lijkt niet meer dan een excuus om weer flink te kunnen bashen.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:25 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Ze zijn pas sinds gisteren begonnen met gerichte aanvallen op het IRGC voetvolk. Geef het nog een paar weken.
Pijnlik en waar.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:04 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
We gaan door tot we 4 euro per liter betalen aan de pomp
En dan komt Khamenei junior junior junior aan de macht. Schitterend.
quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:34 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, sommigen hadden blijkbaar verwacht dat alles nu al klaar zou zijn. Ik blijf mij daar ook over verbazen. Het is dan ook lastig dit soort 'kritiek' serieus te nemen. Het lijkt niet meer dan een excuus om weer flink te kunnen bashen.
Intussen is het vrijdag 13 maart.quote:Donald Trump has said he thinks the war with Iran will be over soon. In a phone interview with CBS News on Monday, March 9, the US president said: “I think the war is very complete, pretty much … we’re very far ahead of schedule.”
Maar het verdwijnt ook niet op deze manier. Enige manieren zijn mannen aan de grond of een atoombom.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:16 schreef UitStraling het volgende:
Soms lijkt de halve wereld nog maar te bestaan uit leugenachtige islamieten, hysterische huisvrouwtjes, woke gekkies en halfzacht linksvolk, kanker verdwijnt ook niet door er lief tegen te praten en een knuffeltje, hups gas erop.
Ik vind jouw vergelijking mank gaan. Rusland viel een soeverein land aan en dat werd door bijna iedereen afgekeurd, dat er een aantal was die, zoals jij zegt, vond dat je voorzichtig moest wezen met Rusland ivm kernwapens dreiging (die Rusland gewoon bewezen heeft itt Iran) als 'Poetin pijper' werd aangemerkt is onterecht.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:32 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ja, zie ook het woord 'indirect'. Dat had jij weggelaten om een vertekend beeld te schetsen. Maar dit is dus wel degelijk wat mensen doen als zij zich tegen de VS en Israël keren. Dan schaar je je indirect aan de kant van het Iraanse regime.
Want laten we bijvoorbeeld eens naar een andere oorlog kijken: als mensen in de oorlog tussen Oekraïne en Rusland alleen maar Oekraïne en het Westen bashen. Staan deze mensen dan aan de kant van de Russen of niet? Daar lijkt het dan wel op.
En nog niet de helft was al nodig om het in topic over die oorlog als een 'Poetin pijper' of 'Kremlin trol' te worden weggezet. Zelfs al stelde iemand dat het wel belangrijk was voorzichtig te zijn gezien de kernwapens van de Russen. Meteen was je al weggezet als iemand die voor Rusland was. Waarom zouden er hier ineens andere regels gelden?
Denk je nu echt in een oorlog tussen twee partijen alleen maar een kant te kunnen bashen en bespotten en dan niet het beeld wekken dat je ergens voor een andere partij bent?
In Gaza zijn er na jaren bombarderen en gevechten op de grond nog altijd talloze Hamas-strijders.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:25 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Welk "theedrinken"?quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:37 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Zulk cynisme past beter bij het resultaat van 47 jaar theedrinken.
Israël heeft in 2024 een gerichte actie tegen Hezbollah gehouden.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:25 schreef RotatoR het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:28 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ja, de hoofdprijs.Trump gaat gewoon het klimaat redden door benzine onbetaalbaar te maken <3SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat ben ik met je eens. Dat kan een paar uur, paar dagen of paar weken zijn. Ik zou het ook niet weten.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
[..]
Intussen is het vrijdag 13 maart.
Dus dat "soon" is vaag.
Deze oorlog is alleen niet nutteloos. Sommige mensen vinden deze oorlog nutteloos en omdat men of het Iraanse regime rustig verder wilt laten aanmodderen of wellicht het gevaar dat dit regime vormt oprecht niet begrijpt.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:39 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik vind jouw vergelijking mank gaan. Rusland viel een soeverein land aan en dat werd door bijna iedereen afgekeurd, dat er een aantal lui waren die zoals jij zegt vond dat je voorzichtig moest wezen met Rusland ivm kernwapens dreiging (die Rusland gewoon bewezen heeft itt Iran) als 'Poetin pijper' werd aangemerkt is onterecht.
Kiezen voor een partij in een onnodige nutteloze oorlog hoeft helemaal niet.
Jij vond dat er een wapenembargo tegen Oekraïne moest worden ingesteld, zodat Oekraïne zich niet kon verdedigen en Rusland snel de overwinning kon claimen.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:32 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ja, zie ook het woord 'indirect'. Dat had jij weggelaten om een vertekend beeld te schetsen. Maar dit is dus wel degelijk wat mensen doen als zij zich tegen de VS en Israël keren. Dan schaar je je indirect aan de kant van het Iraanse regime.
Want laten we bijvoorbeeld eens naar een andere oorlog kijken: als mensen in de oorlog tussen Oekraïne en Rusland alleen maar Oekraïne en het Westen bashen. Staan deze mensen dan aan de kant van de Russen of niet? Daar lijkt het dan wel op.
En nog niet de helft was al nodig om het in topic over die oorlog als een 'Poetin pijper' of 'Kremlin trol' te worden weggezet. Zelfs al stelde iemand dat het wel belangrijk was voorzichtig te zijn gezien de kernwapens van de Russen. Meteen was je al weggezet als iemand die voor Rusland was. Waarom zouden er hier ineens andere regels gelden?
Denk je nu echt in een oorlog tussen twee partijen alleen maar een kant te kunnen bashen en bespotten en dan niet het beeld wekken dat je ergens voor een andere partij bent?
Dat komt omdat Israël zich iedere keer moet inhouden en de Palestijnen weer miljarden krijgen vanuit het Westen en Iran om weer opnieuw te beginnen. Dan krijg je dat natuurlijk.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In Gaza zijn er na jaren bombarderen en gevechten op de grond nog altijd talloze Hamas-strijders.
Maar misschien dat alle Iraanse troepen bij elkaar gaan staan, zodat ze met bommen zijn uit te schakelen.
Zelensky en Reza Pahlavi zullen vast en zeker besproken hebben hoe ze zich beide genaaid voelen door Trump.quote:
Een mooie manier van het punt missen.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:46 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat komt omdat Israël zich iedere keer moet inhouden en de Palestijnen weer miljarden krijgen vanuit het Westen en Iran om weer opnieuw te beginnen. Dan krijg je dat natuurlijk.
De vicieuze cirkel wordt gecreëerd door de internationale gemeenschap. De Palestijnen vallen Israël aan, Israël wil hard gaan terugslaan, de hele internationale gemeenschap schreeuwt alles bij elkaar dat Israël moet stoppen en de Palestijnen heel veel hulp en geld moeten krijgen. Op deze manier duurt het conflict eeuwig voort.
Oh, bijzonder, laat maar zien dat ik dat heb gezegd. Toon die quote maar ...quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:44 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij vond dat er een wapenembargo tegen Oekraïne moest worden ingesteld, zodat Oekraïne zich niet kon verdedigen en Rusland snel de overwinning kon claimen.
Dan ben je wat mij betreft een Poetin pijper.
Oekraïne was geen sponsor van terrorisme. Dat verhaal is wel totaal anders.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:39 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik vind jouw vergelijking mank gaan. Rusland viel een soeverein land aan en dat werd door bijna iedereen afgekeurd, dat er een aantal was die, zoals jij zegt, vond dat je voorzichtig moest wezen met Rusland ivm kernwapens dreiging (die Rusland gewoon bewezen heeft itt Iran) als 'Poetin pijper' werd aangemerkt is onterecht.
quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:39 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik vind jouw vergelijking mank gaan. Rusland viel een soeverein land aan en dat werd door bijna iedereen afgekeurd, dat er een aantal was die, zoals jij zegt, vond dat je voorzichtig moest wezen met Rusland ivm kernwapens dreiging (die Rusland gewoon bewezen heeft itt Iran) als 'Poetin pijper' werd aangemerkt is onterecht.
De vicieuze cirkel wordt gecreëerd door andere (olie)belangen dan alleen regimes willen veranderen.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:46 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat komt omdat Israël zich iedere keer moet inhouden en de Palestijnen weer miljarden krijgen vanuit het Westen en Iran om weer opnieuw te beginnen. Dan krijg je dat natuurlijk.
De vicieuze cirkel wordt gecreëerd door de internationale gemeenschap. De Palestijnen vallen Israël aan, Israël wil hard gaan terugslaan, de hele internationale gemeenschap schreeuwt alles bij elkaar dat Israël moet stoppen en de Palestijnen heel veel hulp en geld moeten krijgen. Op deze manier duurt het conflict eeuwig voort.
Oh, dat wordt de hele tijd gezegd.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:50 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Oh, bijzonder, laat maar zien dat ik dat heb gezegd. Toon die quote maar ...
En kunnen we dan ook zeggen dat mensen die nu tegen de VS en Israël zijn een 'Ayatollah pijper' zijn? Ik zal dat trouwens niet doen. Maar even om de vergelijking te maken hoe ridicuul zulke retoriek is.
Ja en dat is enorm vermoeiend en slaat elke discussie dood.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oh, dat wordt de hele tijd gezegd.
Iedereen die kritisch naar deze oorlog kijkt wordt weggezet als anti Israël en pro Iran...
Olie heeft niets te maken met het conflict in Israël, dat is religieus-cultureel.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:51 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
De vicieuze cirkel wordt gecreëerd door andere (olie)belangen dan alleen regimes willen veranderen.
Och, het was daar altijd al instabiel begreep ik uit de discussie hier.quote:
Dan had de VS zich er niet mee moeten bemoeien.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:56 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Olie heeft niets te maken met het conflict in Israël, dat is religieus-cultureel.
Er gaan iig troepen die kant op.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:54 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Zie overal opeens geruchten van een start van een kleine operatie op de grond. Maar zal wel niks concreets zijn?
De 'kritiek' neemt voornamelijk de vorm aan van bashen en bespotten.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oh, dat wordt de hele tijd gezegd.
Iedereen die kritisch naar deze oorlog kijkt wordt weggezet als anti Israël en pro Iran...
Wat elke discussie doodslaat zijn de talloze oneliners in een poging de Amerikaanse regering en/of Israël te bashen en het beeld te wekken alsof alles aan die kant misgaat en Iran min of meer aan de winnende hand is. En als men hier dan op wordt aangesproken wordt het bashen verkocht als 'kritiek'.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:55 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja en dat is enorm vermoeiend en slaat elke discussie dood.
Punt is vooral dat je strijdkrachten niet zomaar wegbomardeert. Zeker niet in een land met de omvang van Iran.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:46 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Wat klets je nu toch weer, beide kanten worden bespot en gebashed.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 19:00 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De 'kritiek' neemt voornamelijk de vorm aan van bashen en bespotten.
Wellicht moet je jezelf eens afvragen, waarom zou de oorlog tussen Oekraïne en Rusland zwart-wit moeten zijn en kunnen we ons kunnen openlijk tegen het Westen keren en mag daar ook nog eens niets over worden gezegd?
[..]
Wat elke discussie doodslaat zijn de talloze oneliners in een poging de Amerikaanse regering en/of Israël te bashen en het beeld te wekken alsof alles aan die kant misgaat en Iran min of meer aan de winnende hand is. En als men hier dan op wordt aangesproken wordt het bashen verkocht als 'kritiek'.
Nou, voor de 1000e keer, deze oorlog helpt niemand en lijkt totaal ondoordacht, niemand die het regime steunt.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:50 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Oh, bijzonder, laat maar zien dat ik dat heb gezegd. Toon die quote maar ...
En kunnen we dan ook zeggen dat mensen die nu tegen de VS en Israël zijn een 'Ayatollah pijper' zijn? Ik zal dat trouwens niet doen. Maar even om de vergelijking te maken hoe ridicuul zulke retoriek is.
Dubai is ook niets meer dan Sharm el Sheikquote:
Welk land beschiet Dubai?quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
Och, het was daar altijd al instabiel begreep ik uit de discussie hier.
ripquote:Op vrijdag 13 maart 2026 19:00 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er gaan iig troepen die kant op.
[ x ]
Ik vrees dat de Perziërs goed hebben opgelet hoe de Afghanen dat aanpakten.quote:
Over een jaar is Iran nog gewoon zoals ze was, maar dan met nog meer hardliners.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 19:00 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Wellicht moet je jezelf eens afvragen, waarom zou de oorlog tussen Oekraïne en Rusland zwart-wit moeten zijn en kunnen we ons kunnen openlijk tegen het Westen keren en mag daar ook nog eens niets over worden gezegd?
[..]
Wat elke discussie doodslaat zijn de talloze oneliners in een poging de Amerikaanse regering en/of Israël te bashen en het beeld te wekken alsof alles aan die kant misgaat en Iran min of meer aan de winnende hand is. En als men hier dan op wordt aangesproken wordt het bashen verkocht als 'kritiek'.
En dat was een arm land.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 19:03 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik vrees dat de Perziërs goed hebben opgelet hoe de Afghanen dat aanpakten.
Ik zou het heel graag met je oneens zijn.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 19:04 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Over een jaar is Iran nog gewoon zoals ze was, maar dan met nog meer hardliners.
Vanaf wanneer wordt het wel een onoverkomelijk probleem en een enorm brakke actie Howard? Als over een maand de straat van Hormuz nog dicht is? Als Rusland straks weer vol continu mee mag doen op de oliemarkt? Als we hier stagflatie krijgen? Als er na een jaar bombarderen nog geen schijn is van een regime wat valt? Zeg het maar?quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:34 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, sommigen hadden blijkbaar verwacht dat alles nu al klaar zou zijn. Ik blijf mij daar ook over verbazen. Het is dan ook lastig dit soort 'kritiek' serieus te nemen. Het lijkt niet meer dan een excuus om weer flink te kunnen bashen.
nou de strop om de nek van Israel was te strak gewordenquote:Op vrijdag 13 maart 2026 19:01 schreef havanagila het volgende:
[..]
Nou, voor de 1000e keer, deze oorlog helpt niemand en er lijkt totaal ondoordacht, niemand die het regime steunt.
tenzij het drinkwater op isquote:Op vrijdag 13 maart 2026 19:04 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Over een jaar is Iran nog gewoon zoals ze was, maar dan met nog meer hardliners.
quote:AI-overzicht
De drinkwatersituatie in Iran is in 2025 kritiek door aanhoudende droogte, hittegolven en mismanagement, met name in Teheran waar dammen historisch lage niveaus bereikten.
Acute tekorten leidden tot protesten en mogelijke waterimporten uit buurlanden.
Kernpunten drinkwater Iran 2025:
Acute crisis: In 2025 bereikte de decennialange watercrisis een dieptepunt, met in sommige regio's tot drie dagen achtereen waterstoringen.
Tehran in gevaar: Al Jazeera meldde dat de stuwmeren rond de hoofdstad op het laagste niveau in een eeuw stonden, wat leidde tot waarschuwingen dat het water in november 2025 op kon raken.
Oorzaken: Naast klimaatverandering, die zorgde voor 10-jaarlijkse droogteomstandigheden, worden Yale E360 slechte damprojecten en inefficiënte landbouw (waterintensieve gewassen) als hoofdoorzaken genoemd.
Mogen sterven omdat je grote baas bepaalde files uit het nieuws wil houden.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 19:00 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er gaan iig troepen die kant op.
[ x ]
Gaat Trump's ego nooit toelaten, die zal Hegseth wel onder de bus gooien oid.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 19:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou de strop om de nek van Israel was te strak geworden
ze moesten wel
links HAMAS , rechts Hezbollah en in de rug Iran
de 7 oktober was het startsein van Iran en met een kernbom zou het in een keer afgelopen kunnen zijn met Israël, de HAAT van Iran is te groot
Deze oorlog gaat niet stoppen vpprlopig
Die gaat pas stoppen als het drinkwater in Iran op is
[..]
tenzij het drinkwater op is
Wie zegt dat dit gaat gebeuren?quote:Op vrijdag 13 maart 2026 19:04 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Vanaf wanneer wordt het wel een onoverkomelijk probleem en een enorm brakke actie Howard? Als over een maand de straat van Hormuz nog dicht is? Als Rusland straks weer vol continu mee mag doen op de oliemarkt? Als we hier stagflatie krijgen? Als er na een jaar bombarderen nog geen schijn is van een regime wat valt? Zeg het maar?
In mijn ogen is dit een knap waardeloos uitgevoerde aanval maar als het regime valt en er een minder repressief regime komt, binnen een jaar, dan vind ik het een geslaagde operatie. Kom jij ook eens met wat doelpalen.
Iedereen behalve Trump, dus ga maar uit van wel. En mocht de dictatuur morgen vallen, ben je nog steeds maanden bezig met zeemijnen opruimen.quote:
For the greater goodquote:Op vrijdag 13 maart 2026 19:05 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Mogen sterven omdat je grote baas bepaalde files uit het nieuws wil houden.![]()
Die kans is aanwezig. Wie zegt dat dit niet gaat gebeuren? Het gaat om ruim 1.500km kust waar Iran vanaf kan opereren en aanvallen. De dreiging alleen al houdt scheepvaart tegen.quote:
Ik zeg dat niet. Ik vraag je alleen wanneer je vind dat de VS en Israël er gewoon een bende van gemaakt hebben. Dus stel, en ja dit is hypothetisch, stel de Straat van Hornuz is over een maand of over drie maanden nog dicht, hebben ze er dan een bende van gemaakt? Jij lijkt dit niet in te verwachten, dus vertel maar, wat verwacht je?quote:
Heb je je al aangemeld voor het leger, of ben je lekker mannelijk vanachter je toetsenbord?quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:16 schreef UitStraling het volgende:
Soms lijkt de halve wereld nog maar te bestaan uit leugenachtige islamieten, hysterische huisvrouwtjes, woke gekkies en halfzacht linksvolk, kanker verdwijnt ook niet door er lief tegen te praten en een knuffeltje, hups gas erop.
quote:Op vrijdag 13 maart 2026 19:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Punt is vooral dat je strijdkrachten niet zomaar wegbomardeert. Zeker niet in een land met de omvang van Iran.
Op dit moment vind ik dat nog zeker niet. Sterker nog, tot op heden gaat deze oorlog uitstekend.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 19:18 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik zeg dat niet. Ik vraag je alleen wanneer je vind dat de VS en Israël er gewoon een bende van gemaakt hebben. Dus stel, en ja dit is hypothetisch, stel de Straat van Hornuz is over een maand of over drie maanden nog dicht, hebben ze er dan een bende van gemaakt? Jij lijkt dit niet in te verwachten, dus vertel maar, wat verwacht je?
Hebben ze er een bende van gemaakt als Rusland het komend halfjaar of komend jaar lekker mee mag doen op de oliemarkt? Of stel we krijgen hier stagflatie of er is over een jaar nog geen schijn is van een regime wat valt? Of China grijpt deze mooie kans aan om Taiwan in te lijven. Hebben ze er dan een bende van gemaakt?
Wat vind jij doelen die ze zouden moeten behalen om dit een succes te noemen en wanneer valen ze.
In mijn ogen is dit een knap waardeloos uitgevoerde aanval maar als het regime valt en er een minder repressief regime komt, binnen een jaar, dan vind ik het een geslaagde operatie. Kom jij ook eens met wat doelpalen.
Niets vertekend aan hoor, je hebt het gewoon gezegd. Kun je jezelf in bochten wringen nu je erop aangesproken wordt, het maakt je hypocrisie niet minder.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:32 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Mwah, heb je denk ik meer informatie voor nodig. Je schaart je niet aan de kant van de Russen als je het niet eens bent met de oorlog, je schaart je aan de kant van de Russen als je doelbewust misinformatie verspreidt. Een beetje zoals jij regelmatig doet over de VS.quote:Want laten we bijvoorbeeld eens naar een andere oorlog kijken: als mensen in de oorlog tussen Oekraïne en Rusland alleen maar Oekraïne en het Westen bashen. Staan deze mensen dan aan de kant van de Russen of niet? Daar lijkt het dan wel op.
Grappig. Zelf ben je nogal voorstander van iedereen die tegen Trump is weg te zetten als een links gekkie, of gelden er dan andere regels?quote:En nog niet de helft was al nodig om het in topic over die oorlog als een 'Poetin pijper' of 'Kremlin trol' te worden weggezet. Zelfs al stelde iemand dat het wel belangrijk was voorzichtig te zijn gezien de kernwapens van de Russen. Meteen was je al weggezet als iemand die voor Rusland was. Waarom zouden er hier ineens andere regels gelden?
Doe ik dat? Is kritiek hebben op het gebrek aan beleid, planning en zorgvuldigheid nu al het beeld wekken dat ik voor Iran ben?quote:Denk je nu echt in een oorlog tussen twee partijen alleen maar een kant te kunnen bashen en bespotten en dan niet het beeld wekken dat je ergens voor een andere partij bent?
Het voorkom-dat-Hormuz-gesloten blijft preventieteam is onderweg:quote:Op vrijdag 13 maart 2026 19:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
Die kans is aanwezig. Wie zegt dat dit niet gaat gebeuren? Het gaat om ruim 1.500km kust waar Iran vanaf kan opereren en aanvallen. De dreiging alleen al houdt scheepvaart tegen.
De VS en Israël zijn deze oorlog gestart zonder duidelijk einddoel en de enige weg lijkt escalatie, wat de oorlog langer laat duren, niet korter.
Ik hoop dat het snel voorbij is maar ik vrees voor ¤4.00 per liter benzine over enkele weken.
Regime change?quote:Op vrijdag 13 maart 2026 19:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die kans is aanwezig. Wie zegt dat dit niet gaat gebeuren? Het gaat om ruim 1.500km kust waar Iran vanaf kan opereren en aanvallen. De dreiging alleen al houdt scheepvaart tegen.
De VS en Israël zijn deze oorlog gestart zonder duidelijk einddoel en de enige weg lijkt escalatie, wat de oorlog langer laat duren, niet korter.
Ik hoop dat het snel voorbij is maar ik vrees voor ¤4.00 per liter benzine over enkele weken.
Nee, je als een ander quote. Doe dat dan in de volledigheid zonder woorden weg te laten. Dat heb je niet gedaan.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 19:27 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Niets vertekend aan hoor, je hebt het gewoon gezegd. Kun je jezelf in bochten wringen nu je erop aangesproken wordt, het maakt je hypocrisie niet minder.
Dan heb je het topic over de oorlog in Oekraïne niet gevolgd, daar waren dergelijke aantijgingen eerder regel dan uitzondering. En welke vermeende misinformatie zou ik verspreiden over de VS?quote:Op vrijdag 13 maart 2026 19:27 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Mwah, heb je denk ik meer informatie voor nodig. Je schaart je niet aan de kant van de Russen als je het niet eens bent met de oorlog, je schaart je aan de kant van de Russen als je doelbewust misinformatie verspreidt. Een beetje zoals jij regelmatig doet over de VS.
Waar heb ik dat in topic gedaan?quote:Op vrijdag 13 maart 2026 19:27 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Grappig. Zelf ben je nogal voorstander van iedereen die tegen Trump is weg te zetten als een links gekkie, of gelden er dan andere regels?
Heb ik het alleen over jou dan? Nee, ik benoem een algemeen sentiment. En er zijn hier inmiddels al posts voorbijgekomen die Iran als de meest rationale actor in deze oorlog hebben weggezet of zelfs hebben gesteld dat Iran aan de winnende hand was.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 19:27 schreef beefkeek het volgende:[..]
Doe ik dat? Is kritiek hebben op het gebrek aan beleid, planning en zorgvuldigheid nu al het beeld wekken dat ik voor Iran ben?
Oh sorry, ik zal mij even duidelijker verwoorden. We hebben tot nu toe zo’n 224 lezingen gehad over wat de doelen waren van deze oorlog of speciale operatie. We hebben heel veel explosies gezien, waaronder het huzarenstuk op Khomeini. Verder zien we, in mijn ogen, vooral een VS dat, gedreven door successen met Maduro en geleid door een president die geen langdurige oorlog zou beginnen, nu een enorm langdurige oorlog ingesleept lijkt te zijn.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 19:27 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Op dit moment vind ik dat nog zeker niet. Sterker nog, tot op heden gaat deze oorlog uitstekend.
Het viel namelijk van te voren te verwachten dat het een oorlog zou zijn die niet binnen een paar dagen over is en ook dat Iran rare sprongen zou gaan maken. Mocht over een maand of drie de Straat van Hornuz nog altijd dichtzitten, dan hebben de VS en Israël op dat vlak wel gefaald, dat mag duidelijk zijn.
Ik vind het tevens raar dat je zegt dat het een waardeloos uitgevoerde aanval is, maar mocht het regime nog vallen dan is het een geslaagde operatie. Het begin van deze oorlog is prima, ongeacht of het regime nog valt. En laten we hopen van wel. Nu moet het wel een vervolg krijgen, maar dat zal zich in de komende weken moeten uitwijzen.
In Libië duurde het zelfs bijna een jaar alvorens het regime daar viel en dat was zwakker dan dat van Iran. Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat mensen schijnbaar verwachten dat er binnen een paar dagen regime change had moeten zijn.
Hier gaat het al fout. Want waarom verwachten mensen dat de VS en Israël precies gaan uitleggen wat men van plan is en hoe men dit gaat uitvoeren? Je begrijpt toch zelf ook wel dat Iran daar dan meteen op kan inspelen Intern zullen er vast en zeker plannen zijn en die zullen trouwens ook kunnen wisselen afgaande op de situatie op de grond.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 19:42 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Oh sorry, ik zal mij even duidelijker verwoorden. We hebben tot nu toe zo’n 224 lezingen gehad over wat de doelen waren van deze oorlog of speciale operatie. We hebben heel veel explosies gezien, waaronder het huzarenstuk op Khomeini. Verder zien we, in mijn ogen, vooral een VS dat, gedreven door successen met Maduro en geleid door een president die geen langdurige oorlog zou beginnen, nu een enorm langdurige oorlog ingesleept lijkt te zijn.
Ik snap dat het voor Israël aantrekkelijk is, maar voor de wereld zie ik echt nul winst bij een uitkomst zoals in Libië, Afghanistan, Irak of wat dan ook. Misschien is theedrinken niet de oplossing, maar als we één ding inmiddels wel moeten weten, is het dat platbombarderen ook niet echt een weg naar succes is.
Dus ja, mocht dit onverwacht leiden tot een regime change en daarna een regime dat minder repressief is voor de burgers, dan vind ik het een onverwacht succes.
Dat klinkt tegenstrijdig.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 19:00 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[..]
Dit is je al 130x gezegd. In een democratie maar ook dictatuur is het gebruikelijk om het doel van een oorlog (helder) te formuleren. Dat is hier alles behalve gedaan.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 19:47 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hier gaat het al fout. Want waarom verwachten mensen dat de VS en Israël precies gaan uitleggen wat men van plan is en hoe men dit gaat uitvoeren? Je begrijpt toch zelf ook wel dat Iran daar dan meteen op kan inspelen Intern zullen er vast en zeker plannen zijn en die zullen trouwens ook kunnen wisselen afgaande op de situatie op de grond.
En militair ingrijpen is de enige taal die in deze regio werkt. Met diplomatie of sancties gaat men het Iraanse regime niet op andere gedachten brengen. En het is ook niet alsof dit nog niet is geprobeerd.
Dan zou je dus eigenlijk moeten zeggen (als militair ingrijpen geen optie is), oké, we geven op en laten Iran gewoon hun gang gaan. Dat zou natuurlijk een enorme fout zijn. Iran is in potentie veel gevaarlijker dan de Russen of de Chinezen.
quote:''Millennium Challenge 2002 (MC02) was a major war game exercise conducted by the United States Armed Forces under United States Joint Forces Command in mid-2002, running from 24 July to 15 August. The exercise involved both live exercises and computer simulations, costing US$250 million (equivalent to about $448M in 2025), the most expensive war game in US military history.''
quote:Quickly into the beginning of the game, the red team took advantage of the strategic positioning of the Strait of Hormuz, waiting for the US Navy to pass through, and within minutes they beat the superior blue team, sinking 19 ships.
With a focus on asymmetrical warfare tactics, the red team was able to bypass the fact that the US military was technologically superior, and achieve a victory.
While simulated, had this been a real life, 20,000 US sailors and marines could have died. This was not the desired result, especially after the Pentagon had poured a quarter of a million dollars, two years and 13,500 participants into its development. In response, the game was reset and rigged to achieve the desired outcome.
Bronnen:quote:In a 20-page report that contradicted the official report on the Millennium Challenge 2002, Van Riper criticized the game as being rigged. The official document was over 750 pages long and described the war game as a “major milestone” and considered Van Riper's victory over 19 boats as “moderately unsuccessful.”
In rigging the game, the red team faced restrictions imposed that limited their tactics. This included a restriction that meant that they could not initiate combat. Van Riper wrote that the results of the game were because the US army “did not operate against a thinking and adaptive enemy that could win.”
Hier zit een vooroordeel in van jewelste. Er zijn genoeg golfstaten die ook overwegend islamitisch zijn en de taal van de internationale geld(olie)handel goed verstaan. Niks militair ingrijpen.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 19:47 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hier gaat het al fout. Want waarom verwachten mensen dat de VS en Israël precies gaan uitleggen wat men van plan is en hoe men dit gaat uitvoeren? Je begrijpt toch zelf ook wel dat Iran daar dan meteen op kan inspelen Intern zullen er vast en zeker plannen zijn en die zullen trouwens ook kunnen wisselen afgaande op de situatie op de grond.
En militair ingrijpen is de enige taal die in deze regio werkt. Met diplomatie of sancties gaat men het Iraanse regime niet op andere gedachten brengen. En het is ook niet alsof dit nog niet is geprobeerd.
Dan zou je dus eigenlijk moeten zeggen (als militair ingrijpen geen optie is), oké, we geven op en laten Iran gewoon hun gang gaan. Dat zou natuurlijk een enorme fout zijn. Iran is in potentie veel gevaarlijker dan de Russen of de Chinezen.
Zelfs als de VS controle krijgt over de Straat van Hormuz, hoe lang houden ze dat dan vol?quote:
Dus je valt over het woordje indirect, dat dat niet in wat ik zei stond? Het doet niets af aan de kern.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 19:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, je als een ander quote. Doe dat dan in de volledigheid zonder woorden weg te laten. Dat heb je niet gedaan.
Je doet niets anders. Alles wordt gedraait in het voordeel van de VS, in elk topic.quote:Dan heb je het topic over de oorlog in Oekraïne niet gevolgd, daar waren dergelijke aantijgingen eerder regel dan uitzondering. En welke vermeende misinformatie zou ik verspreiden over de VS?
Zelfs in de quote van je eigen post waar je op reageerde.quote:Waar heb ik dat in topic gedaan?
Nee, je benoemt geen algemeen sentiment. Je ziet een enkele reactie van iemand die je triggert en extrapoleert dat naar iedereen die het niet met je eens is. Het is een nogal valse manier van discussiëren.quote:Heb ik het alleen over jou dan? Nee, ik benoem een algemeen sentiment. En er zijn hier inmiddels al posts voorbijgekomen die Iran als de meest rationale actor in deze oorlog hebben weggezet of zelfs hebben gesteld dat Iran aan de winnende hand was.
Dit klopt historisch gezien niet. Bij eerdere oorlogen maakten de VS hun doelen juist vrij duidelijk.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 19:47 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is een wereld door de ogen van iemand die de wereld in zwart/wit ziet. De ene helft is goed. Want die zegt hetzelfde als jij. En de andere helft is fout. Want dat zijn:quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:16 schreef UitStraling het volgende:
Zo zit de wereld gelukkig niet in elkaar. Je hebt extreem links een klein groepje debielen. En extreem rechts een klein groepje debielen. Zijn meestal mensen die binair denken. Zwart-wit. Goed-fout. Dat werk. En een gigantische grote groep in allerlei grijstinten die er tussen zit.quote:leugenachtige islamieten, hysterische huisvrouwtjes, woke gekkies en halfzacht linksvolk,
Alsof die infantiele lamlul met z'n doorgesnoven kutkop morgen nog weet wat ie gisteren riep.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:08 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Toch boots on the ground?
Als dat gebeurt, dan lijkt het mij dat ze in de Straat van Hormuz ingezet gaan worden.
Maar maar, volgens Pete Hegseth en zijn adviseur Jack Daniels is Iran al kapot.
Luchtmacht, marine, leger, allemaal kapot, en van de raketten en drones is 90-95 procent kapot.
Hij zal toch niet gelogen hebben
Mijn post was dan ook sarcastisch bedoeldquote:Op vrijdag 13 maart 2026 20:25 schreef vosss het volgende:
[..]
Alsof die infantiele lamlul met z'n doorgesnoven kutkop morgen nog weet wat ie gisteren riep.
Iedereen die denkt dat ie dat nog wel weet geeft de beste zatlap en cokesnuiver te veel credits.
Is er niet. Extreme zelfoverschatting door 2 beroepscriminelen die nu nog niet het flauwste benul hebben wat nu te doen. En dat ik dat vanuit m’n woonkamer in Nederland met de Huis-tuin-en keukenmedia waar ik beschikking toe heb met 100% zekerheid durf te stellen zegt alles over hoe extreem incompetent die Israëliërs en Amerikanen zijn. Echt beschamend amateuristisch.quote:
Klopt, maar als je dat zegt, dan ben je pro Iran, anti Israël en lijd je aan het Trump Derangement Syndrome...quote:Op vrijdag 13 maart 2026 20:41 schreef cherrycoke het volgende:
ik snap de endgame niet helemaal,
alles naar de tering bombarderen en hopen dat het volk in opstand komt? met zo een groot landleger?
ja nee, gaat niet gebeuren, once the smoke is clear the rats will come out again.
Dat is hier toch ook gegeven?quote:Op vrijdag 13 maart 2026 20:21 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dit klopt historisch gezien niet. Bij eerdere oorlogen maakten de VS hun doelen juist vrij duidelijk.
In 1991 ging de Eerste Golfoorlog vooraf door VN-resolutie 660 en een ultimatum. Toen dat afliep gaf Bush vrijwel direct een briefing waarin hij het doel uitlegde: Irak uit Koeweit verdrijven.
Ook bij Afghanistan (2001) en Irak (2003) werden de politieke doelen vooraf publiek gecommuniceerd. Militair detail niet, maar het doel van de oorlog wel.
quote:Washington’s stated goals have included degrading Iran’s nuclear program, ballistic missiles, navy, drones, and control of its terror proxies. The United States is well on its way to achieving these objectives.
All of these capabilities are badly degraded with, for example, more than fifty Iranian naval vessels resting on the sea floor. Going after remaining missile and drone manufacturing capabilities will likely take a couple of more weeks, at which point US President Donald Trump will be able to declare victory.
A better government in Iran that is more cooperative internationally and that respects the human rights of its people is also desirable, but that outcome is largely in the hands of the Iranian people.
Regardless of who governs next, Iran will be much weaker for years to come and less able to threaten the United States.
Bron
Nou, zo straf zou ik dat niet stellen. Het was een perfecte aanslag op die ouwe religiefanaticus met companen. Maar ja, niet helemaal nagedacht hoe nu verder?quote:Op vrijdag 13 maart 2026 20:54 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Is er niet. Extreme zelfoverschatting door 2 beroepscriminelen die nu nog niet het flauwste benul hebben wat nu te doen. En dat ik dat vanuit m’n woonkamer in Nederland met de Huis-tuin-en keukenmedia waar ik beschikking toe heb met 100% zekerheid durf te stellen zegt alles over hoe extreem incompetent die Israëliërs en Amerikanen zijn. Echt beschamend amateuristisch.
En wie heeft nu de plek van die religiefanaticus overgenomen? En als die dood is komt er exact dezelfde nieuwe en daarna weer en daarna weer. Dus wat bombardementen gaan 0,0 doen in een land wat decennia de tijd heeft genomen om het onderdrukkingsbeleid op haar burgers tot in de puntjes te perfectioneren.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 21:07 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nou, zo straf zou ik dat niet stellen. Het was een perfecte aanslag op die ouwe religiefanaticus met companen. Maar ja, niet helemaal nagedacht hoe nu verder?
Precies, dus gigantisch naief van Trump e.c.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 21:10 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En wie heeft nu de plek van die religiefanaticus overgenomen? En als die dood is komt er exact dezelfde nieuwe en daarna weer en daarna weer. Dus wat bombardementen gaan 0,0 doen in een land wat decennia de tijd heeft genomen om het onderdrukkingsbeleid op haar burgers tot in de puntjes te perfectioneren.
Gewoon incompetent. De man is niet capabel voor de functie.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 21:14 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Precies, dus gigantisch naief van Trump e.c.
Tja, daar zijn de meningen over verdeeld.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 21:16 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Gewoon incompetent. De man is niet capabel voor de functie.
de drinkwater oorlog komt eraan , die gaat Iran verliezenquote:Op vrijdag 13 maart 2026 21:17 schreef Lospedrosa het volgende:
Je kunt nu ook niet zomaar stoppen waarmee je begonnen bent.
Afhandelen en doelen bereiken.
Dan pas terugtrekken
Of ze stoppen met bejaardenhuizenquote:Op vrijdag 13 maart 2026 21:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de drinkwater oorlog komt eraan , die gaat Iran verliezen
Van wie? De golfregio, waar het nóg droger is?quote:Op vrijdag 13 maart 2026 21:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Er komt geen drinkwateroorlogquote:Op vrijdag 13 maart 2026 21:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee want dat veranderd met de dag en is afhankelijk van het weer en de stand van de sterren.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 20:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is hier toch ook gegeven?
[..]
nee toch , dat kan niet hequote:Op vrijdag 13 maart 2026 21:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Of ze stoppen met bejaardenhuizen
Plus tegen wie gaan ze om water vechten.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 21:27 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nee, zonder water ben je te zwak om te vechten.
Namor of zoquote:Op vrijdag 13 maart 2026 21:32 schreef Wantie het volgende:
[..]
Plus tegen wie gaan ze om water vechten.
Dat is wel moeilijk als je niet helder hebt wat je doelen zijn.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 21:17 schreef Lospedrosa het volgende:
Je kunt nu ook niet zomaar stoppen waarmee je begonnen bent.
Afhandelen en doelen bereiken.
Dan pas terugtrekken
Tsja, waarom denk je dat zelfs de beide Bush'es hun handen nooit aan Iran hebben willen branden? Met name George W. Bush had misschien wel het meest oorlogszuchtige kabinet uit de naoorlogse geschiedenis van de VS. Dick Cheney anyone?quote:Op vrijdag 13 maart 2026 19:59 schreef Bredemug het volgende:
In 2002 was er een simulatie genaamd ''The Millennium challenge 2002'' , zelfs toen wisten ze al dat het proberen en het overnemen van de strait een kansloze missie zou zijn. Er is een reden waarom men altijd zegt ''those who forget history are doomed to repeat it''
[..]
[..]
[..]
Bronnen:
1. War game was fixed to ensure American victory, claims general
2. Strait of Hormuz: Millennium Challenge 2002 - the simulation that predicts how conflict between Iran and the US could go
Ronald Raegan die liet ze tegen elkaar vechten en leverde aan beiden de wapens met de irak -Iran oorlog, als Iran won dan ging ie aan Irak betere wapens leverenquote:Op vrijdag 13 maart 2026 22:03 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Tsja, waarom denk je dat zelfs de beide Bush'es hun handen nooit aan Iran hebben willen branden? Met name George W. Bush had misschien wel het meest oorlogszuchtige kabinet uit de naoorlogse geschiedenis van de VS. Dick Cheney anyone?
De houding van de Amerikaanse president Ronald Reagan tijdens de Irak-Iranoorlog (1980-1988) was complex en werd gekenmerkt door een "dubbelspel".
Hoewel de VS officieel neutraal waren, steunde de regering-Reagan Irak (onder Saddam Hoessein) om te voorkomen dat Iran de oorlog zou winnen, maar raakte ondertussen verwikkeld in geheime wapenleveranties aan Iran (de Iran-Contra-affaire).
Kernpunten van het beleid van Reagan:
Steun aan Irak: Vanaf 1982 besloot de regering-Reagan actief Irak te steunen, omdat ze een Iraanse overwinning als een bedreiging voor de Amerikaanse belangen in de regio beschouwden.
Deze steun omvatte inlichtingen, economische hulp en 'dual-use' technologie (technologie voor zowel civiel als militair gebruik).
Iran-Contra-affaire (Irangate): Ondanks de steun aan Irak, verkocht de regering-Reagan in het geheim wapens aan Iran.
Dit werd onthuld in 1986.
Het doel was tweeledig: het vrijkrijgen van Amerikaanse gijzelaars in Libanon en het financieren van de Contra-rebellen in Nicaragua.
Dit schandaal veroorzaakte een grote politieke crisis voor Reagan.
Neutraliteit en escalatie: De VS probeerden de oorlog te beperken tot Irak en Iran, maar grepen in toen de scheepvaart in de Perzische Golf werd bedreigd. Reagan beval vergeldingsacties tegen Iraanse doelen.
Resultaat: Tegen 1988 droeg de Amerikaanse steun aan Irak bij aan het einde van de oorlog, wat in feite een nederlaag voor Iran betekende.
Getriggerd?quote:Op vrijdag 13 maart 2026 20:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat weet je best.
En ook waardoor dat land is getriggerd.
https://vrtnws.be/p.8e6JQ(...)bV8xNzczNDMyNDMyOTU3quote:Inge Vrancken: "Iran is verre van uitgeschakeld"
"Het aantal doelwitten dat de VS en Israël in 2 weken tijd hebben aangevallen, is enorm. Dat gaat om zo'n 6.000 targets", zegt hoogleraar militaire geschiedenis Tom Simoens. "Maar wat heb je dan vernietigd? Veel bakstenen en de resterende oppervlakteschepen en vliegtuigen, maar Iran antwoordt niet met die middelen."
"Iran probeert het conflict te rekken, met ballistische raketten, drones en proxies in andere landen, en wil economische schade aanrichten door de Straat van Hormuz te sluiten", zegt hij. "Je kan zoveel kazernes bombarderen als je wil - dat is dan een target dat je kan afvinken - maar dat zal niet altijd strategische effecten hebben."
"We horen de zegeberichten, zowel aan Amerikaanse als Israëlische kant, maar toch zien we dat Iran blijft aanvallen en voor angst blijft zorgen", zegt ook Midden-Oostenexpert Inge Vrancken.
"In Israël gaat vandaag nog altijd zeer vaak het luchtalarm af, maar het Israëlische leger communiceert daar nauwelijks over. Er is nog altijd sprake van inslagen en schade door brokstukken. Iran is dus verre van uitgeschakeld."
Ja, maar die optie bestaat niet meer hè? Want Irak hangt na de val van Saddam immers ook als los zand aan elkaar.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 22:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ronald Raegan die liet ze tegen elkaar vechten en leverde aan beiden de wapens met de irak -Iran oorlog, als Iran won dan ging ie aan Irak betere wapens leveren
[..]
ja ide stomme GW bush, en Balkenende hobbelde braaf achter hem aan met zijn vriend de hoop kefferquote:Op vrijdag 13 maart 2026 22:18 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Ja, maar die optie bestaat niet meer hè? Want Irak hangt na de val van Saddam immers ook als los zand aan elkaar.
Degene die dit gefilmd heeft weet welk figuur dat is? Of "jurk, dus slecht"?quote:Op vrijdag 13 maart 2026 22:20 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
De ratten verlaten het zinkende schip.
Yup.quote:
Leuk verzonnen.quote:De Burj Khalifa willen opblazen want je bent getriggerd. Ok.
Ah, dan opeens geldt het internationaal recht wel?quote:Is dat iets nieuws in het befaamde internationale recht? Of geldt internationaal recht niet voor Iran?
ik verwacht boots on the ground nuquote:Op vrijdag 13 maart 2026 22:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Nu de beurzen dicht zijn zie ik zo nog wel een aankondiging komen van Trumpmans, iets van een escalatie denk ik
Trump heeft geen keuze denk ik.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 22:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik verwacht boots on the ground nu
Ik kan niks vinden, uberhaupt iets dat dit zou gebeuren.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 22:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Yup.
Of dacht je dat het bombarderen van Iran zonder gevolgen zou zijn.
Dat is wel heel naïef van je.
[..]
Leuk verzonnen.
[..]
Ah, dan opeens geldt het internationaal recht wel?
Niet dat dat verder relevant is: de VS had kunnen weten dat een aanval op Iran escaleert naar de omliggende landen.
Dit is geen potje cricket waarbij iedereen netjes volgens de regels werkt.
Iran weet dat ze de VS niet kunnen raken, dus raken ze Amerikaanse belangen die wel binnen bereik zijn.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 13 maart 2026 22:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
Trump heeft geen keuze denk ik.
Ze zullen de kustlijn moeten innemen om de straat van Hormûz veilig te stellen.
Ik mis namen en rugnummers.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 22:24 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Degene die dit gefilmd heeft weet welk figuur dat is? Of "jurk, dus slecht"?
Moah, Trump heeft bij zijn tournee door het Midden Oosten luchtverdedigingswapens die door Biden waren toegezegd aan Oekraïne verscheept naar de Verenigde Arabische Emiraten.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 22:41 schreef theguyver het volgende:
[..]
Ik kan niks vinden, uberhaupt iets dat dit zou gebeuren.
Dat Iran Israel zou bestoken ja, dat Iran basis van de VS zou aanvallen ja.
Dat Iran random als een debiel alles bestookt, meh niemand hier had dit verwacht denk ook niet dat men uberhaupt had verwacht dat Iran dit als uitgangs punt ging gebruiken bij een mogelijke aanval.
Sure het zou vast wel eens besproken zijn maar denk niet dat men echt van Iran had verwacht dat men dit ging doen!
Te laat voor de Formule 1quote:Op vrijdag 13 maart 2026 22:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik verwacht boots on the ground nu
quote:Vertaling
De transformatie van de Amerikaanse regering in een autoritaire, extreemrechtse, ultranationalistische, gewelddadige en onderdrukkende regering is voltooid. In de politieke wetenschap is er een zeer precieze term voor dit type bewind: fascisme.
Maar hier op Fok mag het f woord nog steeds niet gezegd wordenquote:Op vrijdag 13 maart 2026 23:19 schreef Peppert het volgende:
[ x ]
Ik ben het trouwens eens met de man.
[..]
Even doorzetten, alle begin is lastigquote:Op vrijdag 13 maart 2026 22:58 schreef Perrin het volgende:
Trump leert dat het moeilijkste deel van een twee weken durende oorlog de eerste vier jaar zijn.
Fascisme is tegenwoordig een scheldwoord geworden voor de post-1945 generaties, maar in wezen is het een politiek en economisch systeem. Ik benader het zoals ik ook liberalisme, communisme of islamisme benader: als een manier om samenlevingen te ordenen. Voor mij is het geen scheldwoord.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 23:22 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Maar hier op Fok mag het f woord nog steeds niet gezegd worden
Dan geef je het toch een andere naam? Autocratie mag vast wel.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 23:22 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Maar hier op Fok mag het f woord nog steeds niet gezegd worden
nu.nlquote:Al Jazeera meldde eerder vandaag dat de pro-Iraanse koepelorganisatie Islamitisch Verzet in Irak een prijs op het hoofd van in de regio gestationeerde Amerikaanse militairen heeft gezet. Wie "accurate en betrouwbare" informatie over hun verblijfslocaties, posities of bewegingen verschaft, kan daar omgerekend 100.000 euro voor ontvangen.
Allemaal logisch en te verwachten.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 23:28 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
nu.nl
Wel ja, joh, ga lekker door zo!
Ze zijn er nog niet maar het gaat rap.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 23:19 schreef Peppert het volgende:
[ x ]
Ik ben het eens met de man. Ik heb geen historicus nodig die over 60 jaar een boek schrijft, noch een minister van onderwijs die in 2083 lesmateriaal in het curriculum doorvoert. De echte kunst is patronen te zien terwijl je midden in de waan van de dag zit, terwijl je zwemt, leeft en ademt in het moment. Het gaat om het herkennen van de (overduidelijke) structuren en om die niet pas achteraf te ontdekken met een herdenkingsmonument.
[..]
Het is opbieden want:quote:Op vrijdag 13 maart 2026 23:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Allemaal logisch en te verwachten.
Kut voor het westen maar logisch vanuit Iran bezien.
quote:VS: beloning tot 10 miljoen dollar voor gouden tip Khamenei
De VS looft tot 10 miljoen dollar (zo'n 8,7 miljoen euro) uit voor tips rond de Iraanse opperste leider Mojtaba Khamenei en enkele belangrijke figuren in zijn kring. Dat meldt Rewards for Justice, een Amerikaanse overheidswebsite met signaleringen. Naast geld wordt tipgever ook een veilig onderkomen en bescherming geboden.
quote:Op vrijdag 13 maart 2026 22:56 schreef zakjapannertje het volgende:
Delen van Qatar worden geëvacueerd volgens BBC News wegens het oorlogsgeweld
Absoluut, nog zeker geen 100%. Het Amerikaanse Hooggerechtshof heeft bijvoorbeeld nog te veel macht, en natuurlijk speelt ook de kwestie van de maximale presidentiële termijnen mee. We zijn toeschouwers van de strijd tussen twee fascistische en een streng-islamitische regering. Het heeft niks te maken met vrijheid, blijheid.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 23:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ze zijn er nog niet maar het gaat rap.
Drie autocraten dus.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 23:42 schreef Peppert het volgende:
[..]
Absoluut, nog zeker geen 100%. Het Amerikaanse Hooggerechtshof heeft bijvoorbeeld nog te veel macht, en natuurlijk speelt ook de kwestie van de maximale presidentiële termijnen mee. We zijn toeschouwers van de strijd tussen twee fascistische en een streng-islamitische regering. Het heeft niks te maken met vrijheid, blijheid.
Het zijn absoluut autocratische landen. De VS nog niet volledig, maar het presidentiële ambt is door de jaren heen zeer machtig geworden.quote:
De VS gaat anders hard die kant op. Kennelijk wil het volk een autocratische leider. Je moet ze hier maar eens horen over die slappe Jetten. Flink roeptoeteren werkt best wel.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 23:59 schreef Peppert het volgende:
[..]
Het zijn absoluut autocratische landen. De VS nog niet volledig, maar het presidentiële ambt is door de jaren heen zeer machtig geworden.
Volgens mij is dit al voorbij gekomen, dus oud nieuws. Maar goed, de grote klapper zou vandaag komen volgens Trump en geen idee of iemand zich heeft overgegeven, zoon van Khamenei is ook al verminkt, hoor nog niet over weer een school met kinderen plat. Wel al een paar soldaten, je zal maar sterven door deze onzin..quote:Op zaterdag 14 maart 2026 00:34 schreef Doler12 het volgende:
Ondertussen, komen zulke klein dingetjes mondjes maat aan het licht. Ook dat er heel wat meer gewonden zijn gevallen bijvoorbeeld.
[ x ]
Platgooien die Houthi leider dan maar. Dat is toch geen leider van een land?quote:Op zaterdag 14 maart 2026 00:39 schreef recidivist het volgende:
Ik lees dat de Houthi leider heeft gezegd dat zij zich ermee gaan bemoeien? Zat eraan te komen maar wellicht als reactie op boots on the ground van Amerika om te proberen met in eerste instantie 2500 mariniers een vrije doorgang van schepen in de straat van Hormuz te bewerkstelligen? Ook zijn er voor het eerst vanuit in Bahrain Amerikaanse HIMARS geïnstalleerde systemen raketten op Iran afgeschoten. De inmenging van de Houthis in het conflict zou ook met die inmenging van Bahrain (Golfstaten) te maken kunnen hebben.
Benieuwd hoe de Houthis zich ermee gaan bemoeien: rode zee en/of olie installaties van Golfstaten/Saudie Arabië.
Komt net binnen. Je bent denk ik in de war met de tanker die is neergestort in West Irak na een botsing met een andere tanker.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 00:39 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Volgens mij is dit al voorbij gekomen, dus oud nieuws. Maar goed, de grote klapper zou vandaag komen volgens Trump en geen idee of iemand zich heeft overgegeven, zoon van Khamenei is ook al verminkt, hoor nog niet over weer een school met kinderen plat. Wel al een paar soldaten, je zal maar sterven door deze onzin..
Laat die poepjurken maar komen.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 00:39 schreef recidivist het volgende:
Ik lees dat de Houthi leider heeft gezegd dat zij zich ermee gaan bemoeien? Zat eraan te komen maar wellicht als reactie op boots on the ground van Amerika om te proberen met in eerste instantie 2500 mariniers een vrije doorgang van schepen in de straat van Hormuz te bewerkstelligen? Ook zijn er voor het eerst vanuit in Bahrain Amerikaanse HIMARS geïnstalleerde systemen raketten op Iran afgeschoten. De inmenging van de Houthis in het conflict zou ook met die inmenging van Bahrain (Golfstaten) te maken kunnen hebben.
Benieuwd hoe de Houthis zich ermee gaan bemoeien: rode zee en/of olie installaties van Golfstaten/Saudie Arabië.
Ja, dat dacht ik.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 00:42 schreef Doler12 het volgende:
[..]
Komt net binnen. Je bent denk ik in de war met de tanker die is neergestort in West Irak na een botsing met een andere tanker.
Ja de laatste keer ging echt top, oepsquote:Op zaterdag 14 maart 2026 00:42 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Laat die poepjurken maar komen.
We moeten wel toegeven dat hij in twee weken wel bizar veel voor elkaar heeft gekregen. Een groot deel van de Iraanse top inclusief hun hoogste leider heeft hij weten te pakken. Nucleair programma weer twee jaar teruggeschoten in de tijd en ook de luchtafweer en raketinstallaties van Iran zijn behoorlijk vernield. Rusland heeft in vier jaar tijd nog niet eens de helft hiervan bereikt in Oekraïne.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 22:58 schreef Perrin het volgende:
Trump leert dat het moeilijkste deel van een twee weken durende oorlog de eerste vier jaar zijn.
Even in Jip en Janneke taal:quote:Op zaterdag 14 maart 2026 00:46 schreef Doler12 het volgende:
[..]
Ja de laatste keer ging echt top, oeps![]()
https://en.wikipedia.org/(...)0%93Houthi_ceasefire
quote:Sinds het begin van het conflict heeft de overheid de Houthi's er steeds van beschuldigd de regering te willen omvergooien. De regering beschuldigde eveneens Iran, dat ook sjiitisch is, ervan de Houthi's van steun te voorzien.In 2014 hebben de Houthi's grote delen van Jemen, waaronder ook de hoofdstad Sanaa, kunnen veroveren. De machtsgreep van de Houthi's werd voltooid in februari 2015, toen de rebellen via de televisie de ontbinding van het parlement en de installatie van een presidentiële overgangsraad aankondigden. Het machtsvacuüm dat onder andere hierdoor ontstond, leidde tot een burgeroorlog.
Zij streven ernaar om opnieuw een emiraat op te richten, met de regels van het sjiisme. Analisten achten het plausibel dat de Houthi's een eigen staat binnen Jemen willen creëren omdat een volledige dominantie binnen Jemen niet mogelijk is, aangezien de sjiieten slechts 30% van de totale bevolking van Jemen uitmaken.
quote:Op zaterdag 14 maart 2026 00:46 schreef Doler12 het volgende:
Ja de laatste keer ging echt top, oeps![]()
https://en.wikipedia.org/(...)0%93Houthi_ceasefire
Probleem is dat de bombardementen tegen de Houthis weinig significants opleverde en hen ook de strijd niet deed staken. Zelfde probleem waar de Saudiërs jaren geleden ook tegenaan liepen na meerdere jaren van intensieve bombardementen. Zij zijn ook blijkbaar nogal bedreven geworden in het goed kunnen doorstaan van de bombardementen en hun wapensystemen ertegen beschermen.quote:Administration officials interviewed by the New York Times said that Trump agreed to the cease fire because the airstrikes were not achieving their objectives and the United States failed to achieve air superiority against the Houthis.[12] According to reports, Iran played a role in persuading the Houthis to reach a truce with the United States to help build "momentum" for the 2025 Iran–United States negotiations.[13]
Eens, dit is geen verhaal rechts of links, republikein of democraat. Dit is oprecht gewoon eng.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 23:19 schreef Peppert het volgende:
[ x ]
Ik ben het eens met de man. Ik heb geen historicus nodig die over 60 jaar een boek schrijft, noch een minister van onderwijs die in 2083 lesmateriaal in het curriculum doorvoert. De echte kunst is patronen te zien terwijl je midden in de waan van de dag zit, terwijl je zwemt, leeft en ademt in het moment. Het gaat om het herkennen van de (overduidelijke) structuren en om die niet pas achteraf te ontdekken met een herdenkingsmonument.
[..]
Angst is nooit een goede raadgever, probeer gewoon te blijven communiceren met wie dan ook.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 00:58 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Eens, dit is geen verhaal rechts of links, republikein of democraat. Dit is oprecht gewoon eng.
Dat is juist het grote probleem met dit soort extremen. Ik geloof in samenwerking en communicatie tussen rechtse en linkse idealen. Maar met steeds meer extremen (zowel links en rechts) wordt dat wel lastig.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 01:02 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Angst is nooit een goede raadgever, probeer gewoon te blijven communiceren met wie dan ook.
Als we straks 4 euro aan de pomp gaan betalen worden alle landen boos. Want economie gaat achteruit.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 18:04 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
We gaan door tot we 4 euro per liter betalen aan de pomp
En dan komt Khamenei junior junior junior aan de macht. Schitterend.
Nou, als Nederland aangevallen wordt sta ik pal naast en achter alle inwoners, rechts of links. Zo nationalistisch ben ik wel. Punt is dat als een gedeelte de externe invallers /bezetters wel prima vinden is er een groot probleem. En dan kun je terugkijken in de geschiedenis, de NSB vond de bezetting van Duitsland best prima.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 01:05 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Dat is juist het grote probleem met dit soort extremen. Ik geloof in samenwerking en communicatie tussen rechtse en linkse idealen. Maar met steeds meer extremen (zowel links en rechts) wordt dat wel lastig.
Als Amerika slim zijn bombarderen ze gewoon alle drinkwatervoorzieningen. Dan zitten ze veel sneller zonder drinkwater.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 21:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nou, lekker dan. Voordelen?quote:Op zaterdag 14 maart 2026 01:21 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Als Amerika slim zijn bombarderen ze gewoon alle drinkwatervoorzieningen. Dan zitten ze veel sneller zonder drinkwater.
Natuurlijk tref je daar burgers mee. Dat is dan weer het slechte ervan
En dan? Grootste humanitaire oorlogsschandaal sinds de tweede wereldoorlog?quote:Op zaterdag 14 maart 2026 01:21 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Als Amerika slim zijn bombarderen ze gewoon alle drinkwatervoorzieningen. Dan zitten ze veel sneller zonder drinkwater.
Jij voorop?quote:Op zaterdag 14 maart 2026 01:07 schreef capuchon_jongen het volgende:
En plots vecht dan heel Europa in Iran.
De echte ratten zitten op de beurs hun winst op de oorlogshandel al binnen te halen.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 01:26 schreef Simmertje het volgende:
[..]
En dan? Grootste humanitaire oorlogsschandaal sinds de tweede wereldoorlog?
Trump en zijn vriendjes ja. Terwijl hardwerkend Amerika de sjaak is (ja, ook de mensen die Trump hebben gestemd).quote:Op zaterdag 14 maart 2026 01:34 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
De echte ratten zitten op de beurs hun winst op de oorlogshandel al binnen te halen.
Wow word ik even persoonlijk aangevallen.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 01:34 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
De echte ratten zitten op de beurs hun winst op de oorlogshandel al binnen te halen.
quote:Op zaterdag 14 maart 2026 01:47 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Wow word ik even persoonlijk aangevallen.
Het internationale recht geldt alleen in het voordeel van extremistische relihaatbaarden. Zoveel was me al duidelijk.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 22:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Yup.
Of dacht je dat het bombarderen van Iran zonder gevolgen zou zijn.
Dat is wel heel naïef van je.
[..]
Leuk verzonnen.
[..]
Ah, dan opeens geldt het internationaal recht wel?
Niet dat dat verder relevant is: de VS had kunnen weten dat een aanval op Iran escaleert naar de omliggende landen.
Dit is geen potje cricket waarbij iedereen netjes volgens de regels werkt.
Iran weet dat ze de VS niet kunnen raken, dus raken ze Amerikaanse belangen die wel binnen bereik zijn.
Dat hoef je niet te bombarderen , IRAN zat vorig jaar al droogquote:Op zaterdag 14 maart 2026 01:21 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
"Dag Nul" (Day Zero) in de context van Iran verwijst naar het kritieke punt waarop een stad of regio geen toegang meer heeft tot drinkwater, wanneer de laatste druppels uit de kranen stromen.
Al Jazeera Centre for Studies
Al Jazeera Centre for Studies
Hier zijn de belangrijkste punten over de "Dag Nul"-dreiging in Iran, gebaseerd op informatie rond 2025-2026:
Teheran als epicentrum: De term wordt specifiek herhaald in 2025/2026 in relatie tot de hoofdstad Teheran, een metropool met meer dan 15 miljoen inwoners.
Watercrisis: De situatie is een direct gevolg van decennialang slecht beheer van watervoorraden, droogte en een snel dalende grondwaterspiegel.
Betekenis: Het markeert het moment waarop de overheid de watertoevoer naar huishoudens noodgedwongen moet stopzetten, wat leidt tot een humanitaire en maatschappelijke crisis..
Iran kampt met een ernstige watercrisis door langdurige droogte, wanbeheer en een onhoudbare landbouwsector die 70-90% van het water verbruikt.
Door inefficiënte irrigatie, illegale putten en verbouw van dorstige gewassen daalt het grondwaterpeil dramatisch, wat leidt tot bodemdaling.
Het land investeert in ontzilting en zoekt water in het buitenland.
Kernpunten van de watercrisis en landbouw in Iran:
Waterschaarste & Landbouw: De landbouwsector in Iran gebruikt zo'n 90% van het totale beschikbare water, vaak op een inefficiënte manier.
Dit heeft geleid tot een "waterfaillissement", waarbij grondwaterreserves uitgeput raken.
Verkeerde Gewaskeuze: Iran verbouwt gewassen die te dorstig zijn voor het droge klimaat, wat de watercrisis verergert.
Bodemdaling & Putten: Het onttrekken van grondwater via duizenden (illegale) putten veroorzaakt grootschalige bodemdaling, met name rond steden als Teheran, Yazd en Isfahan.
Zoals al die haatbaarden die wereldwijd aanslagen plegen?quote:Op zaterdag 14 maart 2026 02:25 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het internationale recht geldt alleen in het voordeel van extremistische relihaatbaarden. Zoveel was me al duidelijk.
Dat ze zelf klakkeloos buurlanden bestoken maakt in die berekening niet uit. De VS heeft ze immers "getriggerd".
Wel de Tel sell variant.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 02:20 schreef ACT-F het volgende:
Het is ook echt een propagandaoorlog:
[ x ]
Wel lachen dat je vindt dat de VS gewoon de top van Iran mag vermoorden en het land bombarderen.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 02:25 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het internationale recht geldt alleen in het voordeel van extremistische relihaatbaarden. Zoveel was me al duidelijk.
Dat ze zelf klakkeloos buurlanden bestoken maakt in die berekening niet uit. De VS heeft ze immers "getriggerd".
Could!quote:
Ook weer zo'n huil post.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 06:16 schreef theguyver het volgende:
[..]
Zoals al die haatbaarden die wereldwijd aanslagen plegen?
meen stuk of 4 aanslagen in de VS 1 in Nederland
Oslo, Noorwegen (8 maart 2026): Er vond een explosie plaats bij de Amerikaanse ambassade. Drie broers van Iraakse afkomst zijn gearresteerd. Zij worden ervan verdacht te handelen in opdracht van een "overheid" (mogelijk Iran). Op de Google Maps-pagina van de ambassade werd na de aanval een video van de overleden Ayatollah Khamenei geplaatst.
Luik, België (9 maart 2026): Een explosie veroorzaakte schade aan een synagoge. Een militante sjiitische online gemeenschap eiste de verantwoordelijkheid op via een video die door de autoriteiten wordt onderzocht.
Cyprus (maart 2026): De Britse luchtmachtbasis RAF Akrotiri werd getroffen door drones, vermoedelijk afgevuurd door Hezbollah vanuit Libanon als directe vergelding.
Toronto, Canada (3 maart 2026): Er zijn schoten gelost op Joodse doelwitten in Toronto. De dader is momenteel nog voortvluchtig, maar de Israëlische Nationale Veiligheidsraad linkt dit direct aan de verhoogde dreiging na het uitbreken van het conflict met Iran.
Canada (maart 2026): Een sportschool van een bekende Iraanse dissident werd het doelwit van een schietpartij. Autoriteiten onderzoeken of dit een actie is van een Iraanse "sleeper cell" als vergelding voor de aanvallen op Teheran.
Rotterdam (13 maart 2026): Bij de synagoge aan het A.B.N. Davidsplein werd rond 03:40 uur brand gesticht en was een explosie te horen.
Dood normale mensen die dit gewoon doen right!
Ik ben benieuwd of ie van plan is het te bezetten...en wat daar de consquenties van zullen zijn.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 07:33 schreef De_Kraam het volgende:
Kharg Island aanvallen. The Donald heeft zeker geoefend in Battlefield 3.
Nja volledig wegvagen is best zonde.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 07:48 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd of ie van plan is het te bezetten...en wat daar de consquenties van zullen zijn.
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk ja, maar waarom/hoe bezetten? Het lijkt me dat de marines daar enorm kwetsbaar zullen zijn.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 07:54 schreef theguyver het volgende:
[..]
Nja volledig wegvagen is best zonde.
Ik vermoed inzet mariniers/special Units.
Ik ben benieuwd hoe Trump zou reageren als andere landen xo'n lijst van zijn regering maakt.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 07:46 schreef Aether het volgende:
US offers up to $10 million for information on Khamenei Jr, other officials
[ x ]
Ze hebben daar gewoon te veel koeien.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 21:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Of ze stoppen met bejaardenhuizen
Ze weigeren de weilanden vol te bouwenquote:Op zaterdag 14 maart 2026 08:03 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ze hebben daar gewoon te veel koeien.
Daar komt alle ellende door.
Dat laatste is een misvatting. Nsb was sterk nationalistisch en hadden gehoopt op een boost voor hun partij. Geen bezetting door Duitsland.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 01:08 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nou, als Nederland aangevallen wordt sta ik pal naast en achter alle inwoners, rechts of links. Zo nationalistisch ben ik wel. Punt is dat als een gedeelte de externe invallers /bezetters wel prima vinden is er een groot probleem. En dan kun je terugkijken in de geschiedenis, de NSB vond de bezetting van Duitsland best prima.
Amazing Mike / Petequote:
Tijdens onderhandelingen van obama over een nuclaire deal, die werkende deal heeft de huidige leider van de VS met zijn uitmuntende 5d geniale lange termijn blik al een jaar of 7 geleden opgezegd.quote:
Die deal zorgde er alleen voor dat ze ondergronds gingen en was een soort vrijbrief om niet ingevallen te worden.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 08:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Tijdens onderhandelingen van obama over een nuclaire deal, die werkende deal heeft de huidige leider van de VS met zijn uitmuntende 5d geniale lange termijn blik al een jaar of 7 geleden opgezegd.
Werkende deal met Iran?quote:Op zaterdag 14 maart 2026 08:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Tijdens onderhandelingen van obama over een nuclaire deal, die werkende deal heeft de huidige leider van de VS met zijn uitmuntende 5d geniale lange termijn blik al een jaar of 7 geleden opgezegd.
Dat wilde de bevolking in de jaren 70 in iran ook, zoals we zien altijd een slecht plan voor de bevolking op de iets langere termijn.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 00:03 schreef Firuze60 het volgende:
. Kennelijk wil het volk een autocratische leider.
https://www.reuters.com/w(...)-reports-2026-03-13/quote:March 13 (Reuters) - Five U.S. Air Force refueling planes were struck and damaged on the ground at Prince Sultan air base in Saudi Arabia, the Wall Street Journal reported on Friday, citing two U.S. officials.
The planes, which were hit during an Iranian missile strike on the Saudi base in recent days, were damaged but not fully destroyed and are being repaired, the Journal said, adding that no one was killed in the strikes.
Worden er steeds minder in de lucht straks.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 08:25 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
https://www.reuters.com/w(...)-reports-2026-03-13/
quote:Hamas Urges Iran to Stop 'Targeting Neighboring' Countries
Hamas on Saturday called on Iran to refrain from targeting neighboring countries, while affirming Tehran's right to defend itself against Israel and the United States.
"While affirming the right of the Islamic Republic of Iran to respond to this aggression by all available means in accordance with international norms and laws, the movement calls on the brothers in Iran to avoid targeting neighboring countries," Hamas said in a statement.
Het werkte ook in Japan 80 jaar geleden, ja toch. Nuke op Teheran en die Iraniërs zingen wel een toontje lager.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 08:53 schreef halfway het volgende:
Die kop van de Telegraaf, Kernwapens? Tja ik zie hem er wel voor aan.
quote:Hamas vraagt Iran geen Golfstaten te bestoken: 'Samenwerken om agressie te stoppen'
De Palestijnse terreurbeweging Hamas heeft Iran gevraagd op te houden met luchtaanvallen op de Arabische buurlanden.
Hamas heeft zeer nauwe betrekkingen met de Golfstaat Qatar en is lang door Iran gesteund.
Qatar is een van de Golfstaten die Iran aanvalt, waar de VS de grootste luchtmachtbasis in de regio hebben.
"De broeders in Iran" hebben het recht zich te verdedigen tegen de Amerikaans-Israëlische agressie, maar moeten ophouden met de aanvallen op de buurlanden, vindt Hamas.
De landen in de betrokken regio moeten "samenwerken om de agressie te stoppen en de broederlijke onderlinge betrekkingen te handhaven".
De olierijke Golfstaten hebben al lange tijd nauwe relaties met de VS, vooral op het gebied van olie en militaire zaken.
De VS hebben meerdere bases in de regio of gebruiken bases van die staten.
Ze verkopen ook veel wapens aan de Golfstaten. .
Ze hebben er circa 650.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 08:31 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Worden er steeds minder in de lucht straks.
Van de 60 op dat moment in de straat. Dus 30% kans eigenlijk.quote:
Een dwaas die zich omringd heeft met nog gekkere figuren. Zou goed kunnen dat Iran hem zo frustreert dat hij doorslaat, en niemand die m dan zal corrigeren.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 08:53 schreef halfway het volgende:
Die kop van de Telegraaf, Kernwapens? Tja ik zie hem er wel voor aan.
Voor een verzekeraar absoluut onaanvaardbaarquote:Op zaterdag 14 maart 2026 09:18 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Van de 60 op dat moment in de straat. Dus 30% kans eigenlijk.
Ik vind dit altijd van die domme titels. We hebben geen idee wat het uiteindelijke streven is, en welke 'backfires' wel of niet voorzien en wel of niet acceptabel geacht/ingecalculeerd werden. Heck, wie weet is een 'backfire' juist het beoogde. Het is slimmer om na te gaan wat mogelijke voordelen zijn van ogenschijnlijke nadelen.quote:
Filmpje gekeken? of blijf je blindstaren op een titel/plaatje wat geoptimaliseerd is voor een algoritmequote:Op zaterdag 14 maart 2026 09:22 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Ik vind dit altijd van die domme titels. We hebben geen idee wat het uiteindelijke streven is, en welke 'backfires' wel of niet voorzien en wel of niet acceptabel geacht/ingecalculeerd werden. Heck, wie weet is een 'backfire' juist het beoogde.
quote:Op vrijdag 13 maart 2026 22:24 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Degene die dit gefilmd heeft weet welk figuur dat is? Of "jurk, dus slecht"?
Geïdentificeerd door wie?quote:
Dat is ook weer zo, maar zijn toon in de eerste minuten, met z'n "Waaatching" en "Aaaablaaaze", lijkt wel aardig in lijn te liggen met de titel.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 09:27 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Filmpje gekeken? of blijf je blindstaren op een titel/plaatje wat geoptimaliseerd is voor een algoritme
Alles op YT is zo tegenwoordig
Klopt, maar alsnog hoe denk je dat ze Maduro gevangen hebben genomen?quote:Op zaterdag 14 maart 2026 08:00 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk ja, maar waarom/hoe bezetten? Het lijkt me dat de marines daar enorm kwetsbaar zullen zijn.
Dood, gewond.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:34 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Mentaal al jaren lijkt memaar zijn er nieuwe geruchten?
Maar wat is de 'klus' in dit geval al dan?quote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:32 schreef theguyver het volgende:
[..]
Klopt, maar alsnog hoe denk je dat ze Maduro gevangen hebben genomen?
ze hebben daar gewoon wat special forces gedropt en binnen no time was de kulus geklaard.
In dit geval denk ik ook zoiets in de vorm van een raid
Lijkt me onzin.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Dood, gewond.
Maar vooralsnog lijken het vooral iraans gelieerde accounts die die geruchten verspreiden.
Daarom kom ik ook meteen naar Fok om het jullie te vragen.quote:
quote:VS versoepelen sancties tegen Venezuela na gekrompen aanbod olie
Washington- De Verenigde Staten hebben Venezuela toestemming gegeven om meststoffen en olie aan Amerikaanse bedrijven te verkopen.
Het Amerikaanse ministerie van Financiën meldt dat de sancties tegen Venezuela verder worden versoepeld.
Sinds de Amerikaanse en Israëlische aanvallen op Iran staat het wereldwijde aanbod van deze producten onder druk en zijn de prijzen flink gestegen.
1 uur geleden
Het ministerie heeft vrijdag drie bijgewerkte algemene licenties uitgegeven „om de revitalisering van de energiesector van het land verder te ondersteunen en te helpen zorgen voor een goed bevoorrade wereldwijde grondstoffenmarkt”, verklaart het ministerie op X.
De toegestane investeringen en activiteiten in de Venezolaanse energie-industrie worden daarmee uitgebreid en meststoffen kunnen rechtstreeks naar de VS worden uitgevoerd om Amerikaanse boeren te ondersteunen.
Die schijnt al meerdere dagen niet gezien of gehoord te zijn toch?quote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Dood, gewond.
Maar vooralsnog lijken het vooral iraans gelieerde accounts die die geruchten verspreiden.
Eiland Kharg veilig stellen!quote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:37 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Maar wat is de 'klus' in dit geval al dan?
Of niet live in elk geval.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:38 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Die schijnt al meerdere dagen niet gezien of gehoord te zijn toch?
Was toch bij Trump ook, een hoop speculatie toen die een paar dagen niet in de media was verschenen.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:38 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Die schijnt al meerdere dagen niet gezien of gehoord te zijn toch?
Hij heeft zich een tijdje niet laten zien, maar eergisteren heeft hij nog een raad voorgezeten in Tel Aviv.quote:
Raad van Elf, alaaf alaafquote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:41 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Hij heeft zich een tijdje niet laten zien, maar eergisteren heeft hij nog een raad voorgezeten in Tel Aviv.
quote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:41 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Hij heeft zich een tijdje niet laten zien, maar eergisteren heeft hij nog een raad voorgezeten in Tel Aviv.
De man is dood. Dat is al een week bekend op twitter en Instagram. Maar Israel wil dat niet bekend maken want dat zou echt groot gezichtsverlies zijn.quote:
Het gaat niet zo goed natuurlijk. Beetje onverwacht nieuws dat Hezbollah sterker terug gekomen is. Een aankomende invasie naar Zuid Libanon. Iedereen moet al 2 weken constant naar de schuilkelders rennen. Bibi doet voorlopig een 'low profile' om gezeik te vermijden denk ik.quote:
Ik durf niet te zeggen of dit recent is.quote:
quote:
quote:OP is an Iranian disinformation account.
The video depicts a fire that took place in Mandaluyong City, a city that is part of Metro Manila, in the Philippines in December 2025.
There are no reported fires or damages of these scale in Tel Aviv as of March 14.
https://gulfnews.com/worl(...)homeless-1.500378007
https://www.philstar.com/(...)ess-mandaluyong-fire
https://tribune.net.ph/20(...)-fire-in-mandaluyong
https://www.facebook.com/share/r/18ERrrDjkH/
https://www.facebook.com/share/r/1CPtPoSFqJ/
Ja.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:49 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Is dit niet een troll account?
Ja precies, heb ik zelf ook al verschillende keren gezegd trouwens. Bibi is gewoon aan het duiken voor de pers. Lastige vragen enzo, dat moeten we natuurlijk niet hebben. Gatsie.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:45 schreef Doler12 het volgende:
[..]
Het gaat niet zo goed natuurlijk. Beetje onverwacht nieuws dat Hezbollah sterker terug gekomen is. Een aankomende invasie naar Zuid Libanon. Iedereen moet al 2 weken constant naar de schuilkelders rennen. Bibi doet voorlopig een 'low profile' om gezeik te vermijden denk ik.
Twitter en Instagram en zulks zijn nou niet bepaald de meest betrouwbare informatiebronnen ('da hep op Feesboek gestaan').quote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:45 schreef WillemVOC het volgende:
[..]
De man is dood. Dat is al een week bekend op twitter en Instagram. Maar Israel wil dat niet bekend maken want dat zou echt groot gezichtsverlies zijn.
Goed artikel, bedankt voor het delen. Ik zou iedereen aanraden het te lezen.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:10 schreef Monolith het volgende:
Stukje over de mogelijke escalatiepaden van het conflict:
https://www.theguardian.c(...)-netanyahu-us-israel
Hoe populair is hij nog onder de Israëlische bevolking?quote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:53 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Waarom zou Netanyahu dood zijn? Er zijn helemaal geen reports van drones of aanvallen op hem of ook maar in de buurt van zijn lokatie.
Wss is er wel een bepaald veiligheids risico waardoor ze hem even uit het zicht houden.
Kom deze wel erg vaak tegen en alleen recente beelden. Denk dat het wel recent en echt is.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:51 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Zou ook weer iets in de fik hebben gestaan op zee, maar dat zou dan wel eerder vannacht gebeurd moeten zijn. Hoor ik ook weinig verder over dus neem het met een korrel zout
[ x ]
Beetje zoals Trump niet? Een deel haat hem, een deel staat achter hem.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:55 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Hoe populair is hij nog onder de Israëlische bevolking?
Als de VS dat inneemt verliest Iran dus 95% van zijn capaciteit. Dat wordt heel vervelend voor o.a. China.quote:Op vrijdag 13 maart 2026 22:42 schreef theguyver het volgende:
[..]
Ik sluit troepen vanuit Israel ook niet uit btw
Lijkt me ook dat Iran dan zoeits heeft van als wij het niet hebben, dan niemand.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:57 schreef HSG het volgende:
[..]
Als de VS dat inneemt verliest Iran dus 95% van zijn capaciteit. Dat wordt heel vervelend voor o.a. China.
Nou, de media die ik volg is alles behalve positief over deze strijd en een eventuele goede afloop voor met name Amerika.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:43 schreef WillemVOC het volgende:
De westerse propaganda gaat maar door. Men doet net alsof Iran deze oorlog aan het verliezen is. Iran is een verschrikkelijk groot land. Ze hebben overal wapens verborgen de afgelopen 20 jaar want ze wisten dat ze ooit aangevallen zouden worden.
Israel en de VS hebben zich vreselijk vergist in de strijdkracht van Iran. Het zou een paar dagen duren. Beter trekken de vs en israel zich terug en geven ze toe dat ze de oorlog verloren hebben anders krijgen we een oorlog die 20 jaar gaat duren en dit zal vreselijke gevolgen hebben voor heel de wereld als het om olie gaaat.
Niet Israel is de baas over deze wereld maar Iran. En daarom zijn ze ook aangevallen. De VS en Israel konden het niet hebben dat Iran de straat van Homerus regeert waar elke olietanker doorheen moet.
Dat is de enige reden dat Iran aangevallen is.
Dit.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:58 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Nou, de media die ik volg is alles behalve positief over deze strijd en een eventuele goede afloop voor met name Amerika.
Logisch. Spanje heeft helemaal geen trek om zich een oorlog in te laten piepelen waar ze part nog deel van uitmaken.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:57 schreef WillemVOC het volgende:
[ x ]
Ik sta achter de spanjaarden. De rest in europa zijn lafbekken die geregeerd worden door joods geld.
En dat geldt voor zo'n beetje alle grote westerse media (op wat Amerikaanse na dan misschien).quote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:58 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Nou, de media die ik volg is alles behalve positief over deze strijd en een eventuele goede afloop voor met name Amerika.
ik lees vooral hoe Iran gebombardeerd worden in de nederlandse media. Ik weet niet welke media jij dan leest?quote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:58 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Hier hebben we 80 jaar oorlog gevoerd tegen de spanjaarden. Verraders heb je overalquote:
Hijzelf niet, want corrupt, maar z'n partij (Likud) staat echter nog altijd ver bovenaan in de peilingen.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:55 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Oktober verkiezingen in Israël.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:55 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Filips II dacht ook vast dat het in 2-4 weken gepiept zou zijn.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 11:02 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Hier hebben we 80 jaar oorlog gevoerd tegen de spanjaarden. Verraders heb je overal
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zaterdag 14 maart 2026 10:55 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |