Het volgende stuk tekst is toegevoegd op 26-2.quote:Ik ben een complotidioot. Menigeen weet dat. Althans.. Menigeen vindt dat.
Ik denk vaak in complotten. Dat is ook vaak onvermijdelijk als je jezelf toestaat vrij te denken.
Ik zie mezelf dus eerder als vrijdenker dan als complottheoreticus.
Buiten de grenzen van het veilige en/of buiten de algemeen geaccepteerde consensus naar zaken kijken.
Doe jij dat ook wel eens?
Maar het gaat in mijn geval vaak verder dan dat. Soms ga je als vrijdenker op zoek naar antwoorden in een labyrint van... van... laat ik het zo zeggen... oneffenheden... van intuïtieve onwaarheden... van losse eindjes.
Er moet immers voor mij altijd een logische verklaring zijn waarom iets is zoals het is en waarom daar nooit meer aan getwijfeld mag worden.
En waarom ik dan het idee krijg dat de meerderheid zich daar steeds makkelijker bij neerlegt. Iets is zo omdat het zo is! Het heeft geen zin om daar nu nog aan te twijfelen. Het is zonde van mijn energie.
En je hoeft maar een kleine afwijking te hebben in die consensus, en je loopt al het risico om niet of zelfs nooit meer serieus genomen te worden.
Nu denk ik dat iedereen denkt waarik op doel.. Namelijk vaccinaties.. Nee dit keer een keer niet.
Vroeger toen ik nog op de basisschool zat, was ik veel meer met mijn eigen gedachtes bezig dan de stof die gemeenschappelijk werd gedeeld. Ik keek naar buiten met mn elleboog op tafel en mijn kin steunend op mn hand. Ik was toen veel meer bezig om antwoorden te zoeken op basis van de dingen die ik zag. Waarom kunnen vogels vliegen en mensen niet... Om maar iets te noemen. Wie heeft ooit die stoeptegel gemaakt? Hoe hoog zal die struik over 2 jaar zijn? Zou je deze plant kunnen eten?
En dat doe ik dus nog steeds. Niet meer op kinderlijk niveau uiteraard. Je hoofd zit dan vol met vragen. Ik ben dan niet per se op zoek naar antwoorden, maar het doet je wel beseffen hoe bijzonder alles om je heen eigenlijk is. En nog steeds krijg ik soms onbedoeld antwoord op vragen die jaren geleden in me op zijn gekomen. Dat is best een grappige ervaring. Antwoorden of verklaringen zijn vaak cadeautjes op de vragen die je vroeger hebt gesteld. Antwoorden moeten wel bevrediging en voldoening geven.. En het moet vooral ook logisch zijn. Anders leg ik het naast me neer.
Heb jij dat ook wel eens?
Zeer irritant, ja.quote:Op woensdag 4 maart 2026 15:01 schreef Beathoven het volgende:
Sowieso is dit hele forum een beetje het evangeliekanaal van onze huisprofeet. Of het nu begint over Griekse mythologie of leven in een hologram of weet ik wat.
Je bent niet cognitief inferieur maar je manier van denken is inferieur. "Geloven" is simpelweg een minderwaardige vorm van denken. Probeer eens vertrouwen op logica en ratio in plaats van de fabeltjeskrant na te praten. Ik ken niemand die met zijn denkbeelden 2.000 jaar achterloopt op de katholieke kerk. De bijbel een geschiedenis- en biologieboek? Welke gek heeft je dat aangepraat?quote:Op woensdag 4 maart 2026 12:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik verdedig mijn standpunten ja, op een plek die daar geschikt voor is. Als jij dat evangeliseren wil noemen, prima. Maar ik voer hier gewoon inhoudelijke discussies met mensen op basis van mijn overtuigingen. En ik kan prima van mening veranderen als ik daar goede redenen voor heb. Mensen als cognitief inferieur bestempelen is geen goede reden voor mij om jouw standpunten over wat dan ook over te nemen, hoe verrassend dat misschien ook is. Slechte argumenten ook niet.
Dat is niet eens mijn grootste probleem met apologeten zoals Ali. Ik "geloof" ook wel bepaalde zaken die ik niet rationeel kan dichttimmeren. Het is eerder dat gevestigde wetenschap, kennis die via een eeuwenlang beproefde wijze is verkregen, op irrationele wijze opzij wordt geschoven.quote:Op woensdag 4 maart 2026 15:13 schreef EsserS het volgende:
Je bent niet cognitief inferieur maar je manier van denken is inferieur. "Geloven" is simpelweg een minderwaardige vorm van denken.
Zie post hierboven.quote:Op woensdag 4 maart 2026 15:20 schreef RedShoe het volgende:
Er is een heel forum voor zogenaamde vrijdenkers. Waar die term dan ook vandaan mag komen.
BNW, maar dat is blijkbaar niet voldoende voor ze.
Maar welnu, waarom denk je dat de stelling geformuleerd was zoals die geformuleerd was? Causaliteit "is de aanname dat..." - en inderdaad, daar schort nogal wat aanquote:Op woensdag 4 maart 2026 04:22 schreef EsserS het volgende: [..] Iets kan niet tegelijkertijd "onafhankelijk" zijn en onderworpen aan externe oorzaken. Jouw stelling rammelt aan alle kanten zodra je de kwantumwereld induikt omdat de natuur daar simpelweg geen "losse eilandjes" accepteert. De werkelijkheid is daar fundamenteel één verbonden web (denk aan die gekke verstrengeling) waarbij deeltjes pas eigenschappen krijgen door hun relatie met elkaar. Je kunt dus niet zeggen dat er eerst onafhankelijke dingen zijn die later pas "bezoek" krijgen van causaliteit. Die verbinding is er vanaf het begin al. Eigenlijk is causaliteit niet de lijm tussen de brokstukken maar de structuur van het hele bouwwerk zelf. Kortom: onafhankelijkheid is een illusie van onze dagelijkse blik terwijl alles op diep niveau allang met elkaar aan het dansen is. Immanuel Kant maakt het eigenlijk heel menselijk. Hij zegt dat we niet als een onbeschreven blad naar de wereld kijken maar met een voorgeprogrammeerde 'bril' op onze neus. Voor Kant is causaliteit geen lijm die tussen twee losse objecten in de buitenwereld zit maar een filter in ons eigen brein. Stel je de biljartbal voor: de witte bal rolt over het laken en tikt de rode bal aan die vervolgens begint te rollen. In jouw stelling zou je zeggen: "Kijk, daar heb je twee onafhankelijke ballen die door de botsing verbonden worden." Maar Kant tikt je op de schouder en zegt: "Ho even, dat zie je helemaal niet!" Wat je feitelijk waarneemt, is slechts een opeenvolging van beelden: eerst beweegt A, dan raken ze elkaar, dan beweegt B. Jouw hersenen zijn de eigenlijke 'verbinders' die daar razendsnel het label "oorzaak en gevolg" op plakken om de wereld begrijpelijk te maken. Zonder die ingebouwde software van ons verstand zouden we alleen maar een chaotische diashow van losse kleuren en vormen zien. Die "onafhankelijke zaken" uit je stelling zijn dus eigenlijk constructies van ons eigen denken om grip te krijgen op de werkelijkheid. Volgens Kant kunnen we de wereld "zoals hij echt is" (het Ding an sich) nooit zien omdat we die bril van causaliteit simpelweg niet af kunnen zetten. We zitten dus vast in een cirkelredenering: we denken dat dingen onafhankelijk zijn en dan verbonden raken maar die hele logica komt uit onszelf. De "verbinding" is dus geen externe gebeurtenis maar de manier waarop ons brein de boel ordent. Je stelling beschrijft dus eigenlijk niet hoe de wereld werkt maar hoe de menselijke machine de wereld verwerkt. Kortom: we zien de wereld niet zoals hij is maar zoals wij zijn.
Maar dat is een leugen Haushofer. En precies wat ik eerder zei. Is iemand het met jou eens, dan is diegene rationeel. Zo niet, dan is diegene irrationeel, oftewel die kan niet rationeel nadenken. Heel leuk, maar dat is geen inhoud.quote:Op woensdag 4 maart 2026 15:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is niet eens mijn grootste probleem met apologeten zoals Ali. Ik "geloof" ook wel bepaalde zaken die ik niet rationeel kan dichttimmeren. Het is eerder dat gevestigde wetenschap, kennis die via een eeuwenlang beproefde wijze is verkregen, op irrationele wijze opzij wordt geschoven.
Ok, iets meer uitweiden over dit interessante onderwerp was dan nuttig geweest.quote:Op woensdag 4 maart 2026 18:09 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Maar welnu, waarom denk je dat de stelling geformuleerd was zoals die geformuleerd was? Causaliteit "is de aanname dat..." - en inderdaad, daar schort nogal wat aan.
Ja excuus, ik lag al op één oor in bed, dus moest het doen met één hand en half open ogen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 18:32 schreef EsserS het volgende:
[..]
Ok, iets meer uitweiden over dit interessante onderwerp was dan nuttig geweest.
Jij snapt zelf niet wat je ons allemaal wijs probeert te maken. Haushofer liegt niet over jouw absurde overtuigingen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 18:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar dat is een leugen Haushofer. En precies wat ik eerder zei. Is iemand het met jou eens, dan is diegene rationeel. Zo niet, dan is diegene irrationeel, oftewel die kan niet rationeel nadenken. Heel leuk, maar dat is geen inhoud.
De New age beweging werd populair onder esoterisch geïnspireerde zo-maar-wat-denkers. Onder het blowen of inname van LSD, filosofeerden zij over chakra's, aura's, lichtwerkers, eerdere levens en een universeel bewustzijn. Het was groot gelul in de ruimte dat nog steeds weerklank vindt onder onzekere mensen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 15:31 schreef Beathoven het volgende:
We horen Ali trouwens weleens over 'de new age beweging'.
'New age' is een beetje een grote verzamelcontainer voor ondermeer de hippie en post-hippie subcultuur, LSD- en softdrugsgebruik. Ook bepaalde soorten muziek vallen er in. De hele beweging die na WO2 in de jaren '60 voelde dat de wereld open kwam te liggen ipv (weer) zo gesloten wordt als vandaag de dag. In de jaren '90 na de val van de muur was er weer even zo'n hyperoptimistische opleving met o.a. het ontstaan van trippy rave, de Love Parade en trancemuziek. Het paste in die tijd.
Het lijkt helaas ook wel een gegeven dat niet religie, maar dit containerbegrip van subculturen het vrijdenken een beetje heeft overschaduwed.
Jongeren die samenkwamen en blowden en zonder enige voet in studies wat hallucineerden en fantaseerden over de wereld en verlichting. En uiteraard is dat prima als creatieve kunstenaar of artiest zijnde en gun ik nieuwe generaties eenzelfde ervaring van verlichting van oorlogen en doemsdagpredikers.
Maar het nam het stokje 'vrijdenken' ook over en kleurde het van groen naar rood.
Ja, alleen heb ik die mensen nooit verweten demonisch te zijn, misleid te zijn door demonen of bezeten zijn door demonen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 13:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zeg jij dat, gezien hoe jij tegen de Islam en moslims tekeer gaat?
Ik scheid mensen van hun religie. Ik kan iemands religie demonisch noemen, dat wil niet zeggen dat ik die persoon een demoon noem. Ik verwacht eigenlijk dat mensen wel in staat zijn om dat onderscheid te kunnen maken tussen hun eigen persoon en waarde als mens en hun denkbeelden. Die twee hebben voor mij niets met elkaar te maken.
Een letterlijke lezing van het scheppingsverhaal in Genesis is op geen enkele wijze rationeel te noemen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 18:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar dat is een leugen Haushofer. En precies wat ik eerder zei. Is iemand het met jou eens, dan is diegene rationeel. Zo niet, dan is diegene irrationeel, oftewel die kan niet rationeel nadenken. Heel leuk, maar dat is geen inhoud.
Ah, vandaar je aversie.quote:Op woensdag 4 maart 2026 19:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, alleen heb ik die mensen nooit verweten demonisch te zijn, misleid te zijn door demonen of bezeten zijn door demonen.
Demonisch veronderstelt namelijk absolute en totale kwaadaardigheid.
Liever fileer ik adepten van de islam op basis van ratio en logica, zonder ze als aanbidders van de satan weg te zetten.
Tja, wanneer je iemand bent die mensen die een kaarsje branden bij Maria wegzet als door 'demonen gedreven' kan ik enkel medelijden met je hebben.quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ah, vandaar je aversie.
Ik versta onder 'demonisch' niet 'absolute en totale kwaadaardigheid', alsof dat eigenschappen van die mensen zelf zijn en ik dus een moreel oordeel vel.
Ik bedoel daarmee letterlijk geïnspireerd door demonen.
Dat is diagnostisch bedoeld, niet moreel oordelend.
De hele wereld is onderwerp van demonische invloeden. Van leugens en misleidingen. Dat is nu eenmaal de staat waarin deze wereld zich bevindt.
Dat wil niet zeggen dat elk mens dat daardoor wordt beïnvloed (en dat worden we allemaal tot op zekere hoogte) zelf 'absolute en totale kwaadaardigheid' is en voor altijd zal blijven of iets dergelijks.
Ik duid er slechts de bron van een bepaalde gedachtenstroom van aan: eentje die vijandig staat tegenover God en Jezus Christus. Die had trouwens constant te maken met mensen die door demonen waren bezeten. En Paulus kwalificeert de goden van de heidenen ook als demonen. Dus ik spreek slechts in die traditie, niet om mensen aan te vallen.
Dat zeg je nou wel, maar een 'kaarsje branden bij Maria' is niet zo onbenullig als het lijkt. Dat is een symptoom van een heel religieus systeem dat mensen actief weghoudt bij hun God, en dat is een kwalijke zaak. Ik zie zoiemand dan ook als slachtoffer van zo'n systeem en van de krachten die het ontworpen hebben.quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Tja, wanneer je iemand bent die mensen die een kaarsje branden bij Maria wegzet als door 'demonen gedreven' kan ik enkel medelijden met je hebben.
Nee, het is een teken van mensen die op heel laagdrempelige wijze troost zoeken.quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat zeg je nou wel, maar een 'kaarsje branden bij Maria' is niet zo onbenullig als het lijkt. Dat is een symptoom van een heel religieus systeem dat mensen actief weghoudt bij hun God, en dat is een kwalijke zaak. Ik zie zoiemand dan ook als slachtoffer van zo'n systeem en van de krachten die het ontworpen hebben.
Maar die troost zouden ze dus eerder rechtstreeks bij Jezus Christus kunnen zoeken en die zouden ze dan ook ontvangen, in plaats van te worden afgeleid door een nutteloos ritueel. Dat is het hele punt nu juist.quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, het is een teken van mensen die op heel laagdrempelige wijze troost zoeken.
Dat zulks niet past in je eng biblicistisch radicalisme zegt meer over jouw gebrek aan menselijkheid dan dat van de kaarsjesbranders.
... en gezegend is Jezus Christus de vrucht van uw schoot.quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar die troost zouden ze dus eerder rechtstreeks bij Jezus Christus kunnen zoeken en die zouden ze dan ook ontvangen, in plaats van te worden afgeleid door een nutteloos ritueel. Dat is het hele punt nu juist.
Nou, de New Age-beweging gaat wel iets verder terug dan dat. Die is eerder ontstaan in de 19e eeuw door lieden als Helena Blavatsky van het Theosofisch genootschap, die Westers en Oosters occultisme met elkaar in verband brachten en oosterse ideeën over verlichting en verlossing populair begonnen te maken. Ook de Kaballah speelde hierin een belangrijke rol. Een opvolger van Blavatsky, Alice Bailey, heeft uitgebreid geschreven over die new age en zijn messias, Maitreya Buddha. Haar werken, gepubliceerd door de uitgeverij Lucifer Publishing Company, later hernoemd tot Lucis Trust, zijn erg invloedrijk geweest in de filosofie van bijvoorbeeld de Verenigde Naties. Hetzelfde geldt voor de werken van de Jezuiet Pierre Teilhard de Chardin, die boeddhisme en katholicisme aan elkaar koppelde (en ook betrokken was bij de Piltdown Man-hoax om de evolutietheorie te 'bewijzen', een van de vele hoaxen rondom deze theorie). New Age is dus de vereniging van Oosterse en Westerse esoterie in afwachting van een alternatieve messias die alle religies zal verenigen en de mensheid naar een hogere staat van bewustzijn moet leiden. De hippiebeweging was daar inderdaad een belangrijke aanzet toe, en heeft in grote mate bijgedragen aan de vernieting van het Christelijke geloof in het westen, wat uiteraard noodzakelijk is om zo'n New Age te realiseren.quote:Op woensdag 4 maart 2026 15:31 schreef Beathoven het volgende:
We horen Ali trouwens weleens over 'de new age beweging'.
'New age' is een beetje een grote verzamelcontainer voor ondermeer de hippie en post-hippie subcultuur, LSD- en softdrugsgebruik. Ook bepaalde soorten muziek vallen er in. De hele beweging die na WO2 in de jaren '60 voelde dat de wereld open kwam te liggen ipv (weer) zo gesloten wordt als vandaag de dag. In de jaren '90 na de val van de muur was er weer even zo'n hyperoptimistische opleving met o.a. het ontstaan van trippy rave, de Love Parade en trancemuziek. Het paste in die tijd.
Het lijkt helaas ook wel een gegeven dat niet religie, maar dit containerbegrip van subculturen het vrijdenken een beetje heeft overschaduwed.
Jongeren die samenkwamen en blowden en zonder enige voet in studies wat hallucineerden en fantaseerden over de wereld en verlichting. En uiteraard is dat prima als creatieve kunstenaar of artiest zijnde en gun ik nieuwe generaties eenzelfde ervaring van verlichting van oorlogen en doemsdagpredikers.
Maar het nam het stokje 'vrijdenken' ook over en kleurde het van groen naar rood.
Dan moeten we dus allemaal onze mond houden, jij ook.quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ah, vandaar je aversie.
Ik versta onder 'demonisch' niet 'absolute en totale kwaadaardigheid', alsof dat eigenschappen van die mensen zelf zijn en ik dus een moreel oordeel vel.
De hele wereld is onderwerp van demonische invloeden. Van leugens en misleidingen. Dat is nu eenmaal de staat waarin deze wereld zich bevindt.
Dat wil niet zeggen dat elk mens dat daardoor wordt beïnvloed (en dat worden we allemaal tot op zekere hoogte) zelf 'absolute en totale kwaadaardigheid' is en voor altijd zal blijven of iets dergelijks.
Ik duid er slechts de bron van een bepaalde gedachtenstroom van aan: eentje die vijandig staat tegenover God en Jezus Christus. Die had trouwens constant te maken met mensen die door demonen waren bezeten. En Paulus kwalificeert de goden van de heidenen ook als demonen. Dus ik spreek slechts in die traditie, niet om mensen aan te vallen.
Demonen zijn wat mij betreft gevallen intelligente wezens, gevallen engelen, die toegang tot onze geest kunnen krijgen en ons beïnvloeden, meestal zonder dat we dat zelf doorhebben. Zij zijn de bron van allerlei religies, filosofieën en praktijken, omdat zij ons gebruiken in hun eigen strijd tegen God. Wij kunnen daar allemaal slachtoffers van worden, en zijn dat in zekere zin ook.
Dat doe ik ook niet, ik herhaal slechts de woorden van de Heer.quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
... en gezegend is Jezus Christus de vrucht van uw schoot.
Jij bent niet bevoegd te bepalen wat wel en niet nutteloos is.
Doe waar je zin in hebt, zou ik zeggen.quote:Zo vind ik het krampachtig willen vasthouden aan een letterlijke lezing van het scheppingsverhaal nutteloos.
Zo vind ik je bij elkaar gespeculeerde eindtijdsprofetieën op basis van selectieve lezingen van Daniël en Openbaring nutteloos.
Zo vind ik je chronische kruistocht tegen de RKK nutteloos.
Doe mij maar een kaarsje bij Maria.
We moeten wat mij betreft inderdaad waakzaam zijn voor onze eigen gedachten, ja. Ik ook.quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:35 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dan moeten we dus allemaal onze mond houden, jij ook.
Want misschien zijn we allemaal bezeten door demonen, die ons van god afhouden. Demonen die ons dingen laten zeggen waardoor we onze medemensen bij god weghouden.
Daarnaast: ijverig de boodschap uitdragen dat je misschien wel door een demoon bezeten bent, terwijl je door een demoon bezeten bent, heeft iets paradoxaals.
Ja, in weerwil van je ettelijke pogingen om het tegendeel te bewijzen: geen hond die Maria vereert als godin.quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat doe ik ook niet, ik herhaal slechts de woorden van de Heer.
27Het gebeurde, toen Hij deze dingen sprak, dat een vrouw uit de menigte haar stem verhief en tegen Hem zei: Zalig is de buik die U gedragen heeft, en zijn de borsten waaraan U gezogen hebt!
28Maar Hij zei: Veeleer zijn zij zalig die het Woord van God horen en het bewaren.
[..]
Doe waar je zin in hebt, zou ik zeggen.
In hun eigen gedachten en overtuiging niet nee.quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, in weerwil van je ettelijke pogingen om het tegendeel te bewijzen: geen hond die Maria vereert als godin.
Uiteraard. Waarom zou je dat niet letterlijk nemen? Dat deed Jezus ook:quote:Wat dat woord verder betreft: gaat dat ook om die letterlijke lezing van het scheppingsverhaal?
Welke precies? Er zijn een heleboel wetten en die zijn niet allemaal van dezelfde orde.quote:De wetten in Leviticus, moeten we die nu wel of niet bewaren?
Ach, ze zijn niet allemaal van dezelfde orde?quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In hun eigen gedachten en overtuiging niet nee.
Maar als ik rattengif inneem en geloof dat het snoep is, verandert het rattengif niet ineens in snoep.
[..]
Uiteraard. Waarom zou je dat niet letterlijk nemen? Dat deed Jezus ook:
4En Hij antwoordde en zei tegen hen: Hebt u niet gelezen dat Hij Die de mens gemaakt heeft, hen van het begin af mannelijk en vrouwelijk gemaakt heeft,
5 en gezegd heeft: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten, en die twee zullen tot één vlees zijn,
6zodat zij niet meer twee zijn, maar één vlees? Dus, wat God samengevoegd heeft, laat de mens dat niet scheiden.
[..]
Welke precies? Er zijn een heleboel wetten en die zijn niet allemaal van dezelfde orde.
Nee, dat is geen leugen. Zoals al eerder werd gesteld blaat je creationisten zoals Walter Veith na, maar kom je nooit met wetenschappelijke publicaties om je (natuur)wetenschappelijke claims kracht bij te zetten. Want die zijn er niet of nauwelijks.quote:
Wie dat bepaalt? God zelf die ze gegeven heeft natuurlijk.quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ach, ze zijn niet allemaal van dezelfde orde?
Wie bepaalt dat?
En zo zaait de apologeet zelfs wantrouwen tov 's mens eigen gedachten. Ik denk dat de demoon in je dit doet. Wantrouwen zaaien in het hoofd van en in het gesprek tussen mensen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
We moeten wat mij betreft inderdaad waakzaam zijn voor onze eigen gedachten, ja. Ik ook.
Ah zo.quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wie dat bepaalt? God zelf die ze gegeven heeft natuurlijk.
Taizé muziek zingen en luisteren, nog zo'n één. Allemaal duivelsquote:Op woensdag 4 maart 2026 20:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Tja, wanneer je iemand bent die mensen die een kaarsje branden bij Maria wegzet als door 'demonen gedreven' kan ik enkel medelijden met je hebben.
Dat is een leugen, ik heb die regelmatig aangehaald.quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, dat is geen leugen. Zoals al eerder werd gesteld blaat je creationisten zoals Walter Veith na, maar kom je nooit met wetenschappelijke publicaties om je (natuur)wetenschappelijke claims kracht bij te zetten. Want die zijn er niet of nauwelijks.
Ook dat zijn leugens wat mij betreft. Ik heb je al zo vaak uitgelegd dat het soort inferenties dat wordt gedaan simpelweg niet verdedigbaar zijn op basis van het bewijs dat we hebben. Daarom accepteer ik ze niet. Dat lijkt mij nu juist wetenschappelijk, omdat ik niet met bewijs aan de haal ga om mijn vooraf bepaalde overguigingen te bevestigen. Over confirmation bias gesproken.quote:Ik heb domweg een andere standaard voor wat voor wetenschap doorgaat. Een standaard die gangbaar is in de, jawel, wetenschappelijke wereld.
Jij mag best andere standaarden hebben, maar het is geen wetenschap. Creationisme of ID is net zo pseudowetenschappelijk als astrologie of de Flat Earth beweging.
Nee hoor, ik maak slechts inferenties op basis van je eigen postgeschiedenis. Volstrekt gerechtvaardigd, als ik jou moet geloven.quote:Jij daarentegen legt mij keer op keer woorden in de mond en plakt valse intenties op me. Blijkbaar heb je dat nodig. Volgens je eigen denken is dat des duivels.
Zelfde logica: "Je moeder is een hoer. Dat is diagnostisch bedoeld, niet moreel oordelend. De hele wereld is mamelijk een hoerenbende."quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ah, vandaar je aversie.
Demonen zijn wat mij betreft gevallen intelligente wezens, gevallen engelen, die toegang tot onze geest kunnen krijgen en ons beïnvloeden, meestal zonder dat we dat zelf doorhebben. Zij zijn de bron van allerlei religies, filosofieën en praktijken, omdat zij ons gebruiken in hun eigen strijd tegen God. Wij kunnen daar allemaal slachtoffers van worden, en zijn dat in zekere zin ook.
Geen enkele serieus genomen academicus onderschrijft een letterlijke lezing van Genesis.quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is een leugen, ik heb die regelmatig aangehaald.
Overigens is die heer Veith een zeer gedegen wetenschapper die prijzen heeft ontvangen en andere zeer gedegen wetenschappers heeft opgeleid die op topuniversiteiten werken. Iemand die wetenschappelijk gezien veel meer bereikt heeft dan jij. Dus ik begrijp niet waarom je daar zo laatdunkend over doet.
[..]
Ook dat zijn leugens wat mij betreft. Ik heb je al zo vaak uitgelegd dat het soort inferenties dat wordt gedaan simpelweg niet verdedigbaar zijn op basis van het bewijs dat we hebben. Daarom accepteer ik ze niet. Dat lijkt mij nu juist wetenschappelijk, omdat ik niet met bewijs aan de haal ga om mijn vooraf bepaalde overguigingen te bevestigen. Over confirmation bias gesproken.
[..]
Nee hoor, ik maak slechts inferenties op basis van je eigen postgeschiedenis. Volstrekt gerechtvaardigd, als ik jou moet geloven.
Als je moeder een hoer is en die wordt een hoer genoemd, is dat simpelweg een feitelijk statement, geen moreel oordeel. Ik snap niet wat daar zo ingewikkeld aan is.quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zelfde logica: "Je moeder is een hoer. Dat is diagnostisch bedoeld, niet moreel oordelend. De hele wereld is mamelijk een hoerenbende."
Geen aversie nodig hoor
Misschien is er dan iets mis met wat in deze wereld allemaal serieus wordt genomen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Geen enkele serieus genomen academicus onderschrijft een letterlijke lezing van Genesis.
Geen één.
Of je moet accepteren dat je rationeel gezien geen poot hebt om op te staan met al je bezweringen, profetieën en doempreken.quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Misschien is er dan iets mis met wat in deze wereld allemaal serieus wordt genomen.
Ik pak nog een bak popcorn terwijl WO3 van start gaat nadat net is gepubliceerd dat de wereld door pedofiele satanisten wordt gerund.quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Of je moet accepteren dat je rationeel gezien geen poot hebt om op te staan met al je bezweringen, profetieën en doempreken.
Je bent niet de eerste. Die bakken geroosterde maïs pakten de true believers ook t.t.v. het nakende millennium, de Franse Revolutie, WO I en de komst van de Beatles.quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik pak nog een bak popcorn terwijl WO3 van start gaat nadat net is ontdekt dat de wereld door pedofiele satanisten wordt gerund.
Zullen we elkaar over een paar jaar nog eens spreken?
We zullen het zien, beste Etto.quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je bent niet de eerste. Die bakken geroosterde maïs pakten de true believers ook t.t.v. het nakende millennium, de Franse Revolutie, WO I en de komst van de Beatles.
Maar NU is het echt aan, uiteraard.
Nee, dat heb je niet. Je hebt b.v. nooit peer-gereviewede artikelen aangehaald uit wetenschappelijke tijdschriften.quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is een leugen, ik heb die regelmatig aangehaald.
Alweer?quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
We zullen het zien, beste Etto.
Dan heb je een slecht geheugen, want ik heb die wel aangehaald.quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:58 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, dat heb je niet. Je hebt b.v. nooit peer-gereviewede artikelen aangehaald uit wetenschappelijke tijdschriften.
Nogmaals: jij verstaat daar iets anders onder. Dat jij Veith zo hoog hebt zitten zegt alles.
Wat denk je dat wetenschappers uit het werkveld van Veiths creationistische claims vinden?
Juist ja.
Je ziet jezelf als heel wat...quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
We zullen het zien, beste Etto.
Ik weet in ieder geval dat ik bij jou mijn werk heb gedaan, want als gebeurt wat ik gezegd heb dat zal gebeuren, zul ook jij het niet kunnen ontkennen.
Ik hoef geen antwoord op elke vraag die je hebt te geven om zinnige dingen over andere onderwerpen te zeggen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Alweer?
Ik zou het allemaal nog ietwat te pruimen vinden, als ik antwoord zou hebben gehad op mijn vraag waarom het noodzakelijk was dat kinderen afgeslacht moesten worden in het OT.
Geen antwoord op gekregen.
Kijk, daar was ie al: het excuus.quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Misschien is er dan iets mis met wat in deze wereld allemaal serieus wordt genomen.
Nu is moraliteit ineens een fluïde kwestie.quote:Op woensdag 4 maart 2026 21:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik hoef geen antwoord op elke vraag die je hebt te geven om zinnige dingen over andere onderwerpen te zeggen.
Wat jij wilt is een moreel antwoord op een kwestie die je met God zal moeten uitvechten. Ik kan je daar niet bij helpen vrees ik.
Nee hoor, ik hoop alleen op het beste.quote:Op woensdag 4 maart 2026 21:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je ziet jezelf als heel wat...
Dat voorbeeld is al uit den treure weerlegd, notabene door Schweitzer zelf:quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dan heb je een slecht geheugen, want ik heb die wel aangehaald.
Onlangs nog over zacht weefsel in dinosaurusbotten dat simpelweg niet mogelijk is op basis van de geschatte tijdsperiodes.
Heb je eindelijk een fatsoenlijke klok, wil je er niet aan.
Dat is het probleem tegenwoordig, het bewijs moet wijken voor de theorie.
Dit laat ook zien waarom het zo zinloos is om met je te "discusseren"quote:Some creationists, noting Schweitzer’s evangelical faith, have tried to pressure her into siding with them. “It is high time that the ‘Scientific’ community comes clean: meaning that the public is going to hold them ACCOUNTABLE when they find out that they have been misled,” reads a recent e-mail message Schweitzer received. She has received dozens of similar notes, a few of them outright menacing.
These religious attacks wound her far more than the scientific ones. “It rips my guts out,” she says. “These people are claiming to represent the Christ that I love. They’re not doing a very good job. It’s no wonder that a lot of my colleagues are atheists.” She told one zealot, “You know, if the only picture of Christ I had was your attitude towards me, I’d run.”
Ik begrijp dat kinderlijke vertrouwen in de 'academische wereld' niet. Alsof daar geen enkele belangen bij betrokken zijn. Het komt bij mij altijd over alsof jullie niet kritisch kunnen nadenken over dingen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 21:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Kijk, daar was ie al: het excuus.
De spookrijder die eerst claimt de goede richting te rijden op de weg, en daarna stelt dat er iets mis is met wat de rest van de snelweg onder "de goede richting" verstaat.
Je vraagt mij om een reden waarom God besloot te doen wat hij deed.quote:Op woensdag 4 maart 2026 21:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nu is moraliteit ineens een fluïde kwestie.![]()
Zei de man met het kinderlijke vertrouwen in de Bijbel.quote:Op woensdag 4 maart 2026 21:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik begrijp dat kinderlijke vertrouwen in de 'academische wereld' niet. Alsof daar geen enkele belangen bij betrokken zijn. Het komt bij mij altijd over alsof jullie niet kritisch kunnen nadenken over dingen.
Er is helemaal niks weerlegd. Wat daarin staat, en wat we eerder al hadden besproken, is dat Schweitzer niet gelooft dat dat materiaal jong is. Dat wil niet zeggen dat het dat ook niet is. Er is nog helemaal geen goede verklaring voor. Zij is ook niet de enige die dergelijk materiaal heeft gevonden, zij was alleen de eerste die erover publiceerde. Maar daar houdt het verhaal niet op.quote:Op woensdag 4 maart 2026 21:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat voorbeeld is al uit den treure weerlegd, notabene door Schweitzer zelf:
https://barryyeoman.com/2006/04/schweitzers-dangerous-discovery/
Zou ik ook niet doen nee.quote:Dit laat ook zien waarom het zo zinloos is om met je te "discusseren"
Ik ga er dan ook verder niet meer op in. Jij blij, ik blij.
Precies ja, een kinderlijk vertrouwen in God, precies zoals het hoort. Veel succes.quote:Op woensdag 4 maart 2026 21:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zei de man met het kinderlijke vertrouwen in de Bijbel.
Nou, tabé maar weer es. Begin een cult, doe je ding, geniet van alle ellende op de wereld als bevestiging en open er een topic over.
quote:Op woensdag 4 maart 2026 21:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik begrijp dat kinderlijke vertrouwen in de 'academische wereld' niet. Alsof daar geen enkele belangen bij betrokken zijn. Het komt bij mij altijd over alsof jullie niet kritisch kunnen nadenken over dingen.
Het was een nieuwe tijd voor wetenschappen en dat sommigen er een religieus getint loopje mee namen ontkracht de wetenschap erachter niet.quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nou, de New Age-beweging gaat wel iets verder terug dan dat. Die is eerder ontstaan in de 19e eeuw door lieden als Helena Blavatsky van het Theosofisch genootschap, die Westers en Oosters occultisme met elkaar in verband brachten en oosterse ideeën over verlichting en verlossing populair begonnen te maken. Ook de Kaballah speelde hierin een belangrijke rol. Een opvolger van Blavatsky, Alice Bailey, heeft uitgebreid geschreven over die new age en zijn messias, Maitreya Buddha. Haar werken, gepubliceerd door de uitgeverij Lucifer Publishing Company, later hernoemd tot Lucis Trust, zijn erg invloedrijk geweest in de filosofie van bijvoorbeeld de Verenigde Naties. Hetzelfde geldt voor de werken van de Jezuiet Pierre Teilhard de Chardin, die boeddhisme en katholicisme aan elkaar koppelde (en ook betrokken was bij de Piltdown Man-hoax om de evolutietheorie te 'bewijzen', een van de vele hoaxen rondom deze theorie). New Age is dus de vereniging van Oosterse en Westerse esoterie in afwachting van een alternatieve messias die alle religies zal verenigen en de mensheid naar een hogere staat van bewustzijn moet leiden. De hippiebeweging was daar inderdaad een belangrijke aanzet toe, en heeft in grote mate bijgedragen aan de vernieting van het Christelijke geloof in het westen, wat uiteraard noodzakelijk is om zo'n New Age te realiseren.
[ afbeelding ]
Lucis Trust
Pierre Teilhard de Chardin
Probleem is dat er uiteindelijk niets van de theorie overblijft als je gewoon naar de feiten kijkt in plaats van dingen te zien die er niet zijn, weergegeven als lijntjes tussen fantasiedieren. De 'evolutie van de mens' is daar ook onderdeel van. Het is een mooi verhaaltje maar er is geen daadwerkelijk bewijs voor. Daarom heeft men ook regelmatig toevlucht tot hoaxes moeten zoeken om het overtuigend te maken. En inderdaad, die hoaxes zijn exposet. Gelukkig maar, maar dat wil niet zeggen dat er iets overtuigends voor in de plaats is gekomen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 22:24 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het was een nieuwe tijd voor wetenschappen en dat sommigen er een religieus getint loopje mee namen ontkracht de wetenschap erachter niet. Je vergeet te vermelden dat de Piltdown Man het werk was van een amateur dat door wetenschappers in dat veld is onderzocht en als een vervalsing is bestempelt. Wat uiteindelijk in Time Magazine is gepubliceerd ook.
Wat dat betreft is het zelfreinigende vermogen van de wetenschap bijzonder hoog. Waar dat bij religie vaak zeer laag tot niet aanwezig is.
Jouw Piltdown man is door een amateur als verhaal de wereld in geholpen en als hoax ontmaskerd door vakwetenschappers die Time Magazine hebben gehaald en de wereld hebben laten weten dát het een hoax was. Zoals een ijzersmit een plastic zwaardje als namaak zou kunnen bestempelen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 22:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Probleem is dat er uiteindelijk niets van de theorie overblijft als je gewoon naar de feiten kijkt in plaats van dingen te zien die er niet zijn, weergegeven als lijntjes tussen fantasiedieren. De 'evolutie van de mens' is daar ook onderdeel van. Het is een mooi verhaaltje maar er is geen daadwerkelijk bewijs voor. Daarom heeft men ook regelmatig toevlucht tot hoaxes moeten zoeken om het overtuigend te maken. En inderdaad, die hoaxes zijn exposet. Gelukkig maar, maar dat wil niet zeggen dat er iets overtuigends voor in de plaats is gekomen.
Ja, 't is treurig, ik weet hetquote:Op woensdag 4 maart 2026 21:46 schreef DecoAoreste het volgende:
Geinig, ik kom weer eens kijken in dit subforum en het zijn nog exact dezelfde mensen die exact dezelfde discussies voeren als vijf jaar geleden.
Misschien is de enige manier om daar in elk geval bewust van te zijn zen's mind, beginners mindquote:Mijn visie op het idee van vrijdenken: niemand denkt werkelijk vrij, iedereen wordt constant beïnvloed door andermans ideeën en iedereen is gevoelig voor allerlei vormen van cognitieve bias.
Je kunt altijd wel iets vinden waar iets op aan te merken is. In hoofdlijnen is er voldoende overtuigend bewijs om te stellen dat de aarde en het leven daar op veel ouder is dan dat bepaalde christenen geloven.quote:Op woensdag 4 maart 2026 22:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Probleem is dat er uiteindelijk niets van de theorie overblijft als je gewoon naar de feiten kijkt in plaats van dingen te zien die er niet zijn, weergegeven als lijntjes tussen fantasiedieren. De 'evolutie van de mens' is daar ook onderdeel van. Het is een mooi verhaaltje maar er is geen daadwerkelijk bewijs voor. Daarom heeft men ook regelmatig toevlucht tot hoaxes moeten zoeken om het overtuigend te maken. En inderdaad, die hoaxes zijn exposet. Gelukkig maar, maar dat wil niet zeggen dat er iets overtuigends voor in de plaats is gekomen.
Met deze uitspraak verban je jezelf naar het land der dwazen. Ach, Euripides heeft al bijna 2.500 jaar geleden gezegd: "Spreek verstandige dingen tot een dwaas en hij verklaart u voor gek".quote:Op woensdag 4 maart 2026 21:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als creationisme louter een vorm van "vrijdenken" zou zijn, dan zou je toch verwachten dat er ook seculiere wetenschappers zonder religieuze agenda hebben gepubliceerd over b.v. radiometrische methoden die uitwijzen dat de aarde max. 10.000 jaar oud is.quote:Op woensdag 4 maart 2026 23:59 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Je kunt altijd wel iets vinden waar iets op aan te merken is. In hoofdlijnen is er voldoende overtuigend bewijs om te stellen dat de aarde en het leven daar op veel ouder is dan dat bepaalde christenen geloven.
Scherp.quote:Op donderdag 5 maart 2026 07:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als creationisme louter een vorm van "vrijdenken" zou zijn, dan zou je toch verwachten dat er ook seculiere wetenschappers zonder religieuze agenda hebben gepubliceerd over b.v. radiometrische methoden die uitwijzen dat de aarde max. 10.000 jaar oud is.
Waar zijn deze wetenschappers?
Ja. Het argument van Veiths track record en het feit dat lieden zoals ik daar in vergelijking niks hebben gepresteerd is ook wat raar, want ik herhaal gewoon de consensus zoals neergezet door duizenden wetenschappers uit de desbetreffende velden die die track record wèl hebben. Veith wordt door die wetenschappers als een crackpot beschouwd.quote:Op donderdag 5 maart 2026 07:36 schreef EsserS het volgende:
[..]
Scherp.
Als de data daadwerkelijk een jonge aarde zouden ondersteunen dan hadden we allang stapels neutrale onderzoeken gezien die niets met religie te maken hebben. Wetenschap is van nature competitief en kritisch dus een ontdekking die de hele geologie op zijn kop zet, is voor elke onderzoeker een 'gouden ticket', ongeacht hun geloof. Het feit dat die publicaties er simpelweg niet zijn, spreekt boekdelen. In plaats daarvan zien we dat radiometrische datering wereldwijd door verschillende disciplines consistent wordt bevestigd.
Ja, ik vind het ook irritant, maar stel wel voor deze toon niet te gebruiken. De sfeer is hier al ruk genoeg zonder, eerlijk gezegd.quote:Vinden jullie het ook zo irritant dat dit forum zo wordt bevuild met de denkbeelden en uitspraken van een volwassen man die denkt als een klein, klein kleutertje? Hij snapt niet dat het speelkwartiertje al lang geleden is afgelopen.
quote:Op donderdag 5 maart 2026 08:15 schreef Haushofer het volgende:
Makkelijk lullen ook als je b.v. geen kinderen hebt.
Verwerpelijk, in mijn ogen. Als dat "vrijdenken" is, dan geef ik m'n portie wel aan Fikkie![]()
Wat geef jij nou voor raar antwoord. Je weet altijd zo goed wat er in het hoofd van God om gaat?quote:Op woensdag 4 maart 2026 21:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je vraagt mij om een reden waarom God besloot te doen wat hij deed.
Vraag het God zou ik zeggen, niet mij.
Ach man overdrijf toch niet zo. Alsof ik letterlijk genietend met popcorn ga kijken hoe de wereld naar de malle gaat. Waarom denk je nou dat ik al jaren hier en elders waarschuw voor de komende tijden? Mijn hele reputatie op het spel zet, me vrijwillig laat uitmaken voor van alles en nog wat? Omdat het me allemaal geen moer interesseert wat er met anderen gebeurt? Als dat waar zou zijn, zou ik mijn tijd wel anders invullen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 08:15 schreef Haushofer het volgende:
Wat mij vooral stoort is de "ik pak de popcorn bij de aanstaande WO3" opmerking. Als je zo kunt genieten van alle geopolitieke chaos omdat het je eindtijddenken zou bevestigen (een "ik kwam laatst 3 stronteigenwijze Leeuwen tegen, dus astrologie klopt"-argument), dan is er wel iets goed mis met je, me dunkt.
Het illustreert alles wat er zo grondig mis is met christenfundamentalisme. Makkelijk lullen ook als je b.v. geen kinderen hebt.
Verwerpelijk, in mijn ogen. Als dat "vrijdenken" is, dan geef ik m'n portie wel aan Fikkie![]()
Welke reputatie? Die van .......quote:Op donderdag 5 maart 2026 12:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Mijn hele reputatie op het spel zet,
Wat zouden we volgens jou moeten doen om de eindtijd goed door te komen? Is geloven in Jezus voldoende, moeten we bij een bepaalde kerk horen, of is er nog iets anders?quote:Op donderdag 5 maart 2026 12:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ach man overdrijf toch niet zo. Alsof ik letterlijk genietend met popcorn ga kijken hoe de wereld naar de malle gaat. Waarom denk je nou dat ik al jaren hier en elders waarschuw voor de komende tijden? Mijn hele reputatie op het spel zet, me vrijwillig laat uitmaken voor van alles en nog wat? Omdat het me allemaal geen moer interesseert wat er met anderen gebeurt? Als dat waar zou zijn, zou ik mijn tijd wel anders invullen.
Ik denk dat je vooral het tegenovergestelde bereikt. En dat is afkeer tegen het christendom.quote:Op donderdag 5 maart 2026 12:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ach man overdrijf toch niet zo. Alsof ik letterlijk genietend met popcorn ga kijken hoe de wereld naar de malle gaat. Waarom denk je nou dat ik al jaren hier en elders waarschuw voor de komende tijden? Mijn hele reputatie op het spel zet, me vrijwillig laat uitmaken voor van alles en nog wat? Omdat het me allemaal geen moer interesseert wat er met anderen gebeurt? Als dat waar zou zijn, zou ik mijn tijd wel anders invullen.
quote:Op donderdag 5 maart 2026 13:15 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik denk dat je vooral het tegenovergestelde bereikt. En dat is afkeer tegen het christendom.
Als je gewoon je mening geeft dan is dat verder prima.
Maar kun je je voorstellen dat voor sommigen het leven genoeg is. Als je dood gaat en er is geen hel waar je naartoe gaat maar enkel 'niets' en mensen vinden dat prima waarom zou je ze dan persé willen redden?
En kun je je ook voorstellen dat al bestaat er zoiets als een hemel sommigen daar helemaal niet naartoe willen. Want wat is bijvoorbeeld de waarde voor iemand van de hemel als eerder overleden geliefden daar niet blijken te zijn. Dat zal voor sommigen een hel zijn. Het lijkt mij dat zij liever eeuwige rust willen.
Ik snap dan ook echt niet waarom iemand die niet in de hel, als eeuwige plek van pijn en ellende, gelooft zo graag zieltjes wil redden.
Neem je alles wat de Bijbel beweert dat Jezus zei letterlijk voor waarlijk en letterlijk zo gesproken aan?quote:Op woensdag 4 maart 2026 20:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Uiteraard. Waarom zou je dat niet letterlijk nemen? Dat deed Jezus ook:
Ik heb daar wel mijn ideeën over, maar laten we de uiterst matige sfeer niet nog meer bederfen en jou weer een kans geven om me te betichten van "te persoonlijk worden"quote:Op donderdag 5 maart 2026 12:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Waarom denk je nou dat ik al jaren hier en elders waarschuw voor de komende tijden? Mijn hele reputatie op het spel zet, me vrijwillig laat uitmaken voor van alles en nog wat?
Geloven in Jezus is voldoende, maar 'geloven' is daarin geen set mentale parameters, maar Jezus praktisch volgen. Geloof is dus ook bekering, de wil om Gods wil te doen, Gods geboden in de praktijk te brengen. Het geloof is het middel om een relatie met God op te bouwen. Die relatie, gebaseerd op vertrouwen, gehoorzaamheid, en praktische ervaring met hoe God in je leven werkt, is noodzakelijk, omdat God ons redt. We kunnen onszelf niet redden. Daarom hebben we absoluut vertrouwen in God nodig.quote:Op donderdag 5 maart 2026 13:07 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Wat zouden we volgens jou moeten doen om de eindtijd goed door te komen? Is geloven in Jezus voldoende, moeten we bij een bepaalde kerk horen, of is er nog iets anders?
Oprechte vraag.
Nou, ik kan dat wel raden hoor, want dat heb je in het verleden al regelmatig benoemd en door laten schemeren, zoals ik hierboven ook al genoemd heb, hoewel je dat dan weer wil ontkennen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 14:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb daar wel mijn ideeën over, maar laten we de uiterst matige sfeer niet nog meer bederfen en jou weer een kans geven om me te betichten van "te persoonlijk worden"![]()
En alsof je beweegredenen rationeel zouden zijn. Puh-leaseMoet ik voorbeelden geven van hoe gelovigen, complotdenkers en cultaanhangers volslagen irrationeel gedrag rationaliseren?
Blijkbaar bevredigt dit gepredik van je hele diepe spirituele behoeften, laten we het daar maar op houden.
Ik geef toch gewoon mijn mening? Ik dwing toch niemand om ook maar 1 letter die ik schrijf te lezen? Dat kan ik niet eens. Ik doe mee met discussies, open af en toe een topic, en that's it.quote:Op donderdag 5 maart 2026 13:15 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik denk dat je vooral het tegenovergestelde bereikt. En dat is afkeer tegen het christendom.
Als je gewoon je mening geeft dan is dat verder prima.
Dat kan ik me allemaal prima voorstellen ja. Maar er zijn ook genoeg mensen die wel degelijk hopen op iets beters, maar simpelweg weinig tot niets over de geschriften en/of het geloof weten, of er een vertekend beeld van hebben. Zoals iemand ooit zei: Wie oren heeft om te horen, laat hij horen.quote:Maar kun je je voorstellen dat voor sommigen het leven genoeg is. Als je dood gaat en er is geen hel waar je naartoe gaat maar enkel 'niets' en mensen vinden dat prima waarom zou je ze dan persé willen redden?
En kun je je ook voorstellen dat al bestaat er zoiets als een hemel sommigen daar helemaal niet naartoe willen. Want wat is bijvoorbeeld de waarde voor iemand van de hemel als eerder overleden geliefden daar niet blijken te zijn. Dat zal voor sommigen een hel zijn. Het lijkt mij dat zij liever eeuwige rust willen.
Ik snap dan ook echt niet waarom iemand die niet in de hel gelooft zo graag zieltjes wil redden.
Ja, dat doe ik ja, tenzij er echt een goede reden is om te geloven dat er ergens in het kopiëren of vertalen iets is misgegaan.quote:Op donderdag 5 maart 2026 13:40 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Neem je alles wat de Bijbel beweert dat Jezus zei letterlijk voor waarlijk en letterlijk zo gesproken aan?
Alle 3?quote:Wat waren zijn laatste woorden?
Matteüs en Marcus: “Mijn God, mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?”
Lucas: “Vader, in Uw handen beveel Ik Mijn geest.”
Johannes: “Het is volbracht.”
Ja wat is het nu...?
Geloven hier, geloven daar. Waardeloos.quote:Op donderdag 5 maart 2026 14:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Geloven in Jezus is voldoende, maar 'geloven' is daarin geen set mentale parameters, maar Jezus praktisch volgen. Geloof is dus ook bekering, de wil om Gods wil te doen, Gods geboden in de praktijk te brengen.
oef. Daar zijn talloze voorbeelden van he? Ik noem maar een citaatje uit Jeasja 7:14...quote:Op donderdag 5 maart 2026 15:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, dat doe ik ja, tenzij er echt een goede reden is om te geloven dat er ergens in het kopiëren of vertalen iets is misgegaan.
[..]
Dat gaat niet natuurlijk he?quote:Alle 3?
Dag allen, ik ben er ook weer eens, en ik heb alles lurkend gevolgd.quote:Op donderdag 5 maart 2026 15:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, dat doe ik ja, tenzij er echt een goede reden is om te geloven dat er ergens in het kopiëren of vertalen iets is misgegaan.
[..]
Alle 3?
Gelukkig, dan zit ik volgens mij nog aardig goedquote:Op donderdag 5 maart 2026 14:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Geloven in Jezus is voldoende, maar 'geloven' is daarin geen set mentale parameters, maar Jezus praktisch volgen. Geloof is dus ook bekering, de wil om Gods wil te doen, Gods geboden in de praktijk te brengen. Het geloof is het middel om een relatie met God op te bouwen. Die relatie, gebaseerd op vertrouwen, gehoorzaamheid, en praktische ervaring met hoe God in je leven werkt, is noodzakelijk, omdat God ons redt. We kunnen onszelf niet redden. Daarom hebben we absoluut vertrouwen in God nodig.
Dogmatisch denken betekent denken vanuit vaste, onwrikbare overtuigingen waarbij afwijkende ideeën moeilijk worden geaccepteerd of onderzocht.quote:Op donderdag 5 maart 2026 16:04 schreef DecoAoreste het volgende:
Gelukkig, dan zit ik volgens mij nog aardig goed
Ik ben lang niet zo honkvast als jij, integendeel, ik heb inmiddels een stuk of 7-8 kerken gehad in 10 jaar als christen, met allemaal zo hun sterktes en zwaktes. Was wel benieuwd hoe iemand die wel heel duidelijk binnen één specifieke denominatie valt (ook nog een iets radicalere, heb ik het idee) deze kwestie ziet.
Op sommige vlakken moet ik evenwel toch de kant van de ongelovigen kiezen - het doet de geloofwaardigheid van het christendom weinig goeds als je bijvoorbeeld wetenschappelijke inzichten over evolutie glashard ontkent. Het geloof in een jonge aarde is wetenschappelijk onverdedigbaar, en theologisch onnodig - het heeft immers weinig te maken met de rol die Jezus in ons leven speelt. Ook op andere vlakken kan het raadzaam zijn soms een wat minder letterlijke lezing van de Bijbel aan te houden; we mogen het leven, de kruisdood en de wederopstanding van Jezus niet ontkennen, maar mogen tegelijk best oog hebben voor conflicterende details en de tekstuele kritiek die daarop ingaat.
Tegelijk is het natuurlijk zo dat je onherroepelijk wordt aangevallen om je standpunten als je gelovig bent, ook als je dat op een zo redelijk mogelijke manier uitdraagt. Daar zit ook een sterke spirituele component achter. Maar dat hoef ik je vast niet uit te leggen
Dank voor je reactie! Ik weet niet of we 'radicaal' zijn, dat heeft zo'n negatieve connotatie. Het is alleen zo dat de geschriften de basis voor ons geloof vormen we er dus ook naar streven om die in de praktijk te brengen. Daarin gaan we inderdaad verder dan praktisch alle andere kerken, maar is dat niet een beetje het punt, Jezus radicaal volgen door Zijn woord te volgen?quote:Op donderdag 5 maart 2026 16:04 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Gelukkig, dan zit ik volgens mij nog aardig goed
Ik ben lang niet zo honkvast als jij, integendeel, ik heb inmiddels een stuk of 7-8 kerken gehad in 10 jaar als christen, met allemaal zo hun sterktes en zwaktes. Was wel benieuwd hoe iemand die wel heel duidelijk binnen één specifieke denominatie valt (ook nog een iets radicalere, heb ik het idee) deze kwestie ziet.
Hierin verschillen we dus van mening. Je loopt tegen allerlei problemen aan als je die wetenschappelijke inzichten probeert te combineren met het evangelie. Zelf heb ik ook geen reden om dat te doen, op basis van vaak dezelfde wetenschappelijke inzichten. Maar ik kan me goed voorstellen dat dat wat extreem of onnodig goedgelovig over kan komen. Toch heb ik hier geen twijfels meer over, in tegendeel, het bijbelse model verklaart de wereld wat mij betreft veel en veel beter dan het standaard wetenschappelijke.quote:Op sommige vlakken moet ik evenwel toch de kant van de ongelovigen kiezen - het doet de geloofwaardigheid van het christendom weinig goeds als je bijvoorbeeld wetenschappelijke inzichten over evolutie glashard ontkent. Het geloof in een jonge aarde is wetenschappelijk onverdedigbaar, en theologisch onnodig - het heeft immers weinig te maken met de rol die Jezus in ons leven speelt. Ook op andere vlakken kan het raadzaam zijn soms een wat minder letterlijke lezing van de Bijbel aan te houden; we mogen het leven, de kruisdood en de wederopstanding van Jezus niet ontkennen, maar mogen tegelijk best oog hebben voor conflicterende details en de tekstuele kritiek die daarop ingaat.
Dat ben ik wel gewend ja, en ik begrijp natuurlijk ook wel waarom. Maar op een discussieforum zijn er wel standaarden en die gelden voor iedereen. Het zou eigenlijk niet nodig moeten zijn dat ik er soms een punt van maak. Maar ik ga hier ook niet onnodig de stille martelaar uithangen. Het kan mensen ook aan het denken zetten.quote:Tegelijk is het natuurlijk zo dat je onherroepelijk wordt aangevallen om je standpunten als je gelovig bent, ook als je dat op een zo redelijk mogelijke manier uitdraagt. Daar zit ook een sterke spirituele component achter. Maar dat hoef ik je vast niet uit te leggen
Leuk dat je er weer bent. Heb je nog de tijd gevonden voor de boeken die je wilde lezen? Ideeën opgedaan?quote:Op donderdag 5 maart 2026 15:47 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Dag allen, ik ben er ook weer eens, en ik heb alles lurkend gevolgd.
Over die "alle 3". Dit is wel grappig. Er staan twee teksten in de bijbel over de laatste woorden. En het gekke is, ze verschillen. Lucas schrijft dat zijn laatste woorden "Vader in uw handen leg ik mijn geest" en volgens Johannes zijn die "Mijn taak is vervuld". In beide bijbelteksten staat dat hij daarna de geest gaf. De tekst in Lucas is ook een mooi voorbeeld dat God en Jezus niet dezelfde personen waren/zijn.
Ja, maar nog lang niet klaar. Vooral de cultuur waarin de bijbel is geschreven, is erg interessant. Ondertussen heb ik het hier gevolgd, om te ontdekken waar het nu allemaal mis gaat en waarom ik er zoveel moeite mee had. Het was even nodig dat ik me terugtrok.quote:Op donderdag 5 maart 2026 17:04 schreef OllieA het volgende:
[..]
Leuk dat je er weer bent. Heb je nog de tijd gevonden voor de boeken die je wilde lezen? Ideeën opgedaan?
Wat ik zelf vooral heb gekregen door het lezen van je teksten is een nog grotere afkeer van dat Amerikaans-achtige profetische geneuzel. Heel de heiligdomsleer van de zda zie ik als een krampachtige poging God en de bijbel voor het eigen karretje te spannen. Eindtijd geneuzel, Jezus in Genesis, Jonge aarde, bijbelboeken met elkaar verbinden, terugkomst van Jezus al in Daniel voorspeld, Openbaringen betrekken op deze tijd of de nabije toekomst en bovenal de paus wegzetten als de antichrist en de rk volgelingen als domme schapen die verleid worden.quote:Op donderdag 5 maart 2026 16:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dank voor je reactie! Ik weet niet of we 'radicaal' zijn, dat heeft zo'n negatieve connotatie. Het is alleen zo dat de geschriften de basis voor ons geloof vormen we er dus ook naar streven om die in de praktijk te brengen. Daarin gaan we inderdaad verder dan praktisch alle andere kerken, maar is dat niet een beetje het punt, Jezus radicaal volgen door Zijn woord te volgen?
[..]
Hierin verschillen we dus van mening. Je loopt tegen allerlei problemen aan als je die wetenschappelijke inzichten probeert te combineren met het evangelie. Zelf heb ik ook geen reden om dat te doen, op basis van vaak dezelfde wetenschappelijke inzichten. Maar ik kan me goed voorstellen dat dat wat extreem of onnodig goedgelovig over kan komen. Toch heb ik hier geen twijfels meer over, in tegendeel, het bijbelse model verklaart de wereld wat mij betreft veel en veel beter dan het standaard wetenschappelijke.
[..]
Dat ben ik wel gewend ja, en ik begrijp natuurlijk ook wel waarom. Maar op een discussieforum zijn er wel standaarden en die gelden voor iedereen. Het zou eigenlijk niet nodig moeten zijn dat ik er soms een punt van maak. Maar ik ga hier ook niet onnodig de stille martelaar uithangen. Het kan mensen ook aan het denken zetten.
Welkom terug!quote:Op donderdag 5 maart 2026 17:17 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ja, maar nog lang niet klaar. Vooral de cultuur waarin de bijbel is geschreven, is erg interessant. Ondertussen heb ik het hier gevolgd, om te ontdekken waar het nu allemaal mis gaat en waarom ik er zoveel moeite mee had. Het was even nodig dat ik me terugtrok.
Doe je goed, en welkom terug.quote:Op donderdag 5 maart 2026 17:17 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ondertussen heb ik het hier gevolgd, om te ontdekken waar het nu allemaal mis gaat en waarom ik er zoveel moeite mee had. Het was even nodig dat ik me terugtrok.
Mooi gezegd. Ik zou willen dat die beroepskwezelaar eens echt aktief gaat nadenken over 'het leven' in plaats van lijdzaam en gedwee te geloven en te volgen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 17:47 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Wat ik zelf vooral heb gekregen door het lezen van je teksten is een nog grotere afkeer van dat Amerikaans-achtige profetische geneuzel. Heel de heiligdomsleer van de zda zie ik als een krampachtige poging God en de bijbel voor het eigen karretje te spannen. Eindtijd geneuzel, Jezus in Genesis, Jonge aarde, bijbelboeken met elkaar verbinden, terugkomst van Jezus al in Daniel voorspeld, Openbaringen betrekken op deze tijd of de nabije toekomst en bovenal de paus wegzetten als de antichrist en de rk volgelingen als domme schapen die verleid worden.
Het heeft mijn inziens weinig tot niets met God en de bijbel te maken.
Goed hier kunnen we eindeloos over discussiëren en daar heb ik zelf geen zin meer in.
Ik vraag me af waar Gods liefde in je boodschap zit. Misschien zou je daar eens over na kunnen denken. Van: Hoe vertel ik over de grote liefde van God zonder mensen op tegen me in het harnas te jagen door ze op te zadelen met van die typische zda-dingetjes.
Rationele gelovigen zijn fijne mensen om een boom op te zetten. Dit itt orthodox-religieuze mafketels. Dus welkom terug. Ik hoop dat jij en ik nog prettig van gedachten kunnen wisselen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 17:17 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ja, maar nog lang niet klaar. Vooral de cultuur waarin de bijbel is geschreven, is erg interessant. Ondertussen heb ik het hier gevolgd, om te ontdekken waar het nu allemaal mis gaat en waarom ik er zoveel moeite mee had. Het was even nodig dat ik me terugtrok.
En dat allemaal omdat mensen niet op zaterdag maar op zondag rust houden...quote:Op donderdag 5 maart 2026 12:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat vind je van de variant: behandel de ander zoals je zelf graag behandeld zou willen worden?quote:Op donderdag 5 maart 2026 19:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik geloof in God meer dan ik ooit gedaan heb.
Juist omdat ik het baardig theologisch conservatief gekwezel van mensen, vooral mannen uit de prehistorie, naast me neer heb gelegd.
Het is heel simpel. Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
That's it.
God is absolute liefde en barmhartigheid. Heb je verder geen boeken of theologen voor nodig
Als een ander mij niet respecteert omdat hij meent dat ik een kleuter ben en zijn verhaaltjes wel zal "GELOVEN" dan kan hij in de stront vallen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 19:33 schreef OllieA het volgende:
[..]
Wat vind je van de variant: behandel de ander zoals je zelf graag behandeld zou willen worden?
Oprechte vraag, niet om te muggeziften.
Oh, ik bedoelde het als een algemeen leidend moreel principe, zoals ik ook de post van Etto interpreteerde.quote:Op donderdag 5 maart 2026 19:55 schreef EsserS het volgende:
[..]
Als een ander mij niet respecteert omdat hij meent dat ik een kleuter ben en zijn verhaaltjes wel zal "GELOVEN" dan kan hij in de stront vallen.
Ja, ik stel de zaken graag scherp neer. Sorry daarvoor.
Welnee, ik lees ze met plezier en treed graag met jou in discussie.quote:Op donderdag 5 maart 2026 20:07 schreef OllieA het volgende:
[..]
Oh, ik bedoelde het als een algemeen leidend moreel principe, zoals ik ook de post van Etto interpreteerde.
Mijn variant is dan net iets actiever, en ik ben nieuwsgierig wat men en Etto daarvan vindt.
Het was op geen enkele wijze een verhuld commentaar op de postwisselingen met Ali.
Soms vrees ik wel eens dat mijn posts heel onduidelijk zijn.
Vroeger was je nogal van de kerkvaders enzo. Heb je daar geen interesse meer in?quote:Op donderdag 5 maart 2026 19:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik geloof in God meer dan ik ooit gedaan heb.
Juist omdat ik het baardig theologisch conservatief gekwezel van mensen, vooral mannen uit de prehistorie, naast me neer heb gelegd.
Het is heel simpel. Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
That's it.
God is absolute liefde en barmhartigheid. Heb je verder geen boeken of theologen voor nodig
Aan het denken zetten is belangrijk en ook oprecht leuk, juist daarom is die pluriformiteit in meningen ook waardevol. Soms mogen ze wel met meer respect worden geuit, dat is me hier wel vaker gaan tegenstaan. Maar dat is niet specifiek een F&L-dingetje, zelfs niet specifiek een Fok-dingetje. Eerder een breder maatschappelijk probleem, in het kader van polarisering.quote:Op donderdag 5 maart 2026 16:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat ben ik wel gewend ja, en ik begrijp natuurlijk ook wel waarom. Maar op een discussieforum zijn er wel standaarden en die gelden voor iedereen. Het zou eigenlijk niet nodig moeten zijn dat ik er soms een punt van maak. Maar ik ga hier ook niet onnodig de stille martelaar uithangen. Het kan mensen ook aan het denken zetten.
Zodra ik over de liefde van God spreek, begint men hier over genocide. Of hoe wreed het is dat Gods zoon bloederig moet sterven. enzovoorts. Er wordt toch altijd alleen maar over negatieve zaken gevraagd en geklaagd. Dan blijft er voor een positieve boodschap weinig ruimte over. Maar vraag maar raak.quote:Op donderdag 5 maart 2026 17:47 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Wat ik zelf vooral heb gekregen door het lezen van je teksten is een nog grotere afkeer van dat Amerikaans-achtige profetische geneuzel. Heel de heiligdomsleer van de zda zie ik als een krampachtige poging God en de bijbel voor het eigen karretje te spannen. Eindtijd geneuzel, Jezus in Genesis, Jonge aarde, bijbelboeken met elkaar verbinden, terugkomst van Jezus al in Daniel voorspeld, Openbaringen betrekken op deze tijd of de nabije toekomst en bovenal de paus wegzetten als de antichrist en de rk volgelingen als domme schapen die verleid worden.
Het heeft mijn inziens weinig tot niets met God en de bijbel te maken.
Goed hier kunnen we eindeloos over discussiëren en daar heb ik zelf geen zin meer in.
Ik vraag me af waar Gods liefde in je boodschap zit. Misschien zou je daar eens over na kunnen denken. Van: Hoe vertel ik over de grote liefde van God zonder mensen op tegen me in het harnas te jagen door ze op te zadelen met van die typische zda-dingetjes.
Het zijn vooral kleuters die klagen ..... en manipuleren. Jouw bijdragen zijn ontzettend negatief dus je kan negativiteit terug verwachten. Jouw Grote Fabeltjesboek staat vol met toepasselijke spreuken zoals:quote:Op donderdag 5 maart 2026 23:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zodra ik over de liefde van God spreek, begint men hier over genocide. Of hoe wreed het is dat Gods zoon bloederig moet sterven. enzovoorts. Er wordt toch altijd alleen maar over negatieve zaken gevraagd en geklaagd. Dan blijft er voor een positieve boodschap weinig ruimte over. Maar vraag maar raak.
Het is overduidelijk dat jij weinig tot niets begrijpt van wat er in de Bijbel staat. Dus waarom blijf je ons dan lastig vallen met je waanbeelden? Zelfs de Paus beschouwt de Bijbel niet als een feitelijk geschiedenis- of biologieboek maar jij lijkt die teksten wel als harde wetenschap te zien. Eerlijk gezegd vinden ik en vele anderen dat standpunt nogal ridicuul in de 21e eeuw. Waarom zou je jezelf vrijwillig dat stempel opdrukken terwijl we over zoveel logica en kennis beschikken? Ik snap daar niks van.quote:Lucas 6:41-42
En wat ziet gij den splinter, die in uws broeders oog is, en den balk, die in uw eigen oog is, merkt gij niet? Of hoe kunt gij tot uw broeder zeggen: Broeder, laat toe, dat ik den splinter, die in uw oog is, uitdoe; daar gij zelf den balk, die in uw oog is, niet ziet? Gij geveinsde! doe eerst den balk uit uw oog, en dan zult gij bezien, om den splinter uit te doen, die in uws broeders oog is.
Huichelaar, je reageert nergens op als het te moeilijk voor je wordt of dat jouw logica nergens meer in past omdat feiten nu eenmaal feiten zijn en fabels, fabels.quote:"Maar vraag maar raak."
Dat doe jij niet, was het maar waar. Door jouw inferieure vorm van denken ('geloven"), geloof jij dat dat jouw Boodschap is. Maar in werkelijkheid slist er een slang die de mens verkeerde dingen voorspiegelt.quote:"Spreken over de liefde van God"?
6752 jaar!quote:Op vrijdag 6 maart 2026 06:17 schreef EsserS het volgende:
6.000 aardse zonnewentelingen geleden
Een woeste en ledige aarde
Plotseling verscheen daar een God
En daar waren een witte man en vrouw
En later een pratende slang in een tuintje
And the rest is history ........?
Interessant hè? Debatteren over zaken die wetenschappelijk gezien onwaarschijnlijk zijn.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 06:53 schreef Beathoven het volgende:
[..]
6752 jaar!
Ik voorzie een splitsing tussen onze stromingen.
Dat is in zekere zin zo. Hoewel wat jij als negatief ervaart kan voor de ander gewoon een observatie zijn.quote:Op donderdag 5 maart 2026 23:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zodra ik over de liefde van God spreek, begint men hier over genocide. Of hoe wreed het is dat Gods zoon bloederig moet sterven. enzovoorts. Er wordt toch altijd alleen maar over negatieve zaken gevraagd en geklaagd. Dan blijft er voor een positieve boodschap weinig ruimte over. Maar vraag maar raak.
Dus trap er niet in.quote:Op donderdag 5 maart 2026 22:37 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Aan het denken zetten is belangrijk en ook oprecht leuk, juist daarom is die pluriformiteit in meningen ook waardevol. Soms mogen ze wel met meer respect worden geuit, dat is me hier wel vaker gaan tegenstaan. Maar dat is niet specifiek een F&L-dingetje, zelfs niet specifiek een Fok-dingetje. Eerder een breder maatschappelijk probleem, in het kader van polarisering.
Je hoeft niet zelf Bijbelteksten te verzinnen hè, je punt wordt elders al gemaakt:quote:Op vrijdag 6 maart 2026 09:25 schreef EsserS het volgende:
Ik kan het nog steeds niet laten, dit subforum is een onuitputtelijke inspiratiebron. Mijn dank is groot.
De Vermomde Adder onder het Heilig Altaar
Ziet toe geliefden en laat u niet medeslepen door de ijdele klanken van de wolven in schaapsklederen die thans de kansels bevuilen. Zij voeren het Woord Gods wel op de lippen doch hun harten zijn een poel van bittere gal en hoogmoedige spotternij. Met een schijn van godsvrucht verkondigen zij hun eigen leringen waarmee zij de Allerhoogste in Zijn aangezicht durven te belasteren. Deze onzalige predikers van De Boodschap buigen de rechte paden des Heeren tot kromme wegen van eigenwaan en goddeloosheid. Zij maken van het heiligdom een schouwburg en van de waarheid een fabel enkel om de jeukende oren van de wereld te strelen. Wee degenen die de Majesteit van de Opperheer verruilen voor de goedkope glans van menselijke hoogmoed!
Hun oordeel sluimert niet. De Heere der Heirscharen zal de spotlach van hun gezichten wissen met de adem Zijner lippen. Laat u niet verleiden door hun gezwollen taal maar houdt vast aan het onvervalste manna van het Woord. Want wie de Koning der koningen bespot onder het mom van vroomheid stapelt zich een vurige toorn op voor de dag des gerichts.
Amen
Het is de klassieke "Ja, mijn man slaat me elke keer een blauw oog als ik 's avonds niet op tijd zijn fles bier geef, maar verder houdt hij oneindig veel van me".quote:Op vrijdag 6 maart 2026 08:56 schreef Panterjong het volgende:
Dat is in zekere zin zo. Hoewel wat jij als negatief ervaart kan voor de ander gewoon een observatie zijn.
Ik verzin geen bijbelteksten. Bijbelteksten zijn bijbelteksten. Bijbelteksten zijn keiharde feiten, wetenschappelijk onomstreden, want ze staan in de bijbel. Daarom zijn het bijbelteksten. Mijn teksten staan niet in de bijbel (noot: ik houd mij aanbevolen). Dus zijn het geen bijbelteksten.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 09:46 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Je hoeft niet zelf Bijbelteksten te verzinnen hè, je punt wordt elders al gemaakt:
Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is. Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan? Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt! (Matteus 7:21-23)
Noot:quote:Op vrijdag 6 maart 2026 10:18 schreef EsserS het volgende:
[..]
Ik verzin geen bijbelteksten. Bijbelteksten zijn bijbelteksten. Bijbelteksten zijn keiharde feiten, wetenschappelijk onomstreden, want ze staan in de bijbel. Daarom zijn het bijbelteksten. Mijn teksten staan niet in de bijbel (noot: ik houd mij aanbevolen). Dus zijn het geen bijbelteksten.
Of de betekenis van die teksten in de bijbel feitelijk hard te maken zijn, is wat anders. Iedereen kan er zijn eigen betekenis bij verzinnen.
Ik verzin wel heel graag hoe intellectueel ontspoorde predikers met bijbelteksten om gaan. Ook dat is totaal wat anders.
Laat ik nu even heel arrogant zijn. Mensen begrijpen niet eens wat liefde is. En herkennen het daarom niet wanneer het voor hen staat.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 08:56 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dat is in zekere zin zo. Hoewel wat jij als negatief ervaart kan voor de ander gewoon een observatie zijn.
Een verhaal uit de bijbel zal namelijk door iederen als anders ervaren worden. Dan is het toch alleen maar mooi als jij het liefdevolle beeld van God naar voren schuift. Als jij zegt dat God zoveel van ons houdt dat hij z'n eigen zoon voor ons opgeofferd heeft, of iets in die trant. Dan zou ik daar op kunnen antwoorden dat God zich machteloos voelde en geen andere uitweg meer zag en daarom deze dramatische beslissing nam.
We kunnen het daarna hebben over het beeld dat jij hebt over God z'n almacht en het beeld dat ik heb over God z'n onmacht.
En ja, genocide. Hij redt z'n geliefde volk meerdere keren maar vermoord hierbij wel veel mensen die er niets mee te maken hebben, onschuldigen zelfs. Het zijn thema's die zowel God's liefde (voor z'n volk) als God's haat (voor hun tegenstanders) aansnijden.
Mwah, wat een uiterst zwakke redenatie want laten we eerlijk zijn: als we de tekstboeken moeten geloven, heeft God de mens geschapen naar zijn eigen evenbeeld. Dat betekent dus dat al die ontevredenheid, die 'onwetendheid' over liefde en zelfs die kritische blik rechtstreeks uit de bron komen. Eigenlijk zeg je dat God een wezen heeft gecreëerd dat fundamenteel ontevreden en volgens jouw logica zelfs een beetje kwaadaardig is. Als het product niet deugt, kijken we meestal naar de ontwerper, toch? Het voelt een beetje vreemd om de mensheid de schuld te geven van hun karakterfouten terwijl de blauwdruk goddelijk zou zijn. In feite spiegelen wij dus gewoon de complexiteit (of de tekortkomingen) van "onze" Maker. Misschien is het probleem niet dat wij niet weten wat liefde is maar dat we precies zo kritisch zijn geworden als de Hogere Degene die ons bedacht heeft. Als we dan zo 'onmogelijk' zijn in onze oordelen dan hebben we dat trekje simpelweg van boven meegekregen.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 14:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Laat ik nu even heel arrogant zijn. Mensen begrijpen niet eens wat liefd is. En herkennen het daarom niet wanneer het voor hen staat.
Doet God niets aan het leed in de wereld? Dan is hij onverschillig en zelf kwaadaardig.
Doet God wel iets aan het leed in de wereld door kwaadaardige elementen weg te nemen? Dan laat hij genocide plegen.
Het is gewoon nooit goed met mensen die niet echt op zoek zijn naar wat goed is.
Inderdaad, vooral als hij (als eindeloos liefdevolle Goedheid) bij machte is om het wel te doen.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 14:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Doet God niets aan het leed in de wereld? Dan is hij onverschillig en zelf kwaadaardig.
En dat doet hij ook al niet. Zolang de mens leeft zijn er kwaadaardige elementen.quote:Doet God wel iets aan het leed in de wereld door kwaadaardige elementen weg te nemen?
Om beter te kunnen snappen wat je zegt een paar vragen.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 14:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Laat ik nu even heel arrogant zijn. Mensen begrijpen niet eens wat liefde is. En herkennen het daarom niet wanneer het voor hen staat.
Doet God wel iets aan het leed in de wereld door kwaadaardige elementen weg te nemen? Dan laat hij genocide plegen.
Het is gewoon nooit goed met mensen die niet echt op zoek zijn naar wat goed is.
En dat is een kwestie van projectie: want als God wel degelijk goed is, betekent dat dat mensen zelf kwaad doen en misschien wel zijn.
En dat verkropt het menselijke ego niet. Dus projecteert het allerlei negativiteit die in ons zelf zit op God en herkennen we niet wie of wat God eigenlijk is en doet.
Dat is de eigengerechtigheid waar de bijbel constant tegen ageert: geen enkel mens is goed, iedereen moet zich bekeren.
De menselijke trots verzet zich tegen die boodschap en verandert God daarom in een boeman. Dat is het hele mechanisme wat die haat drijft. Op Jezus Christus werd ook van alles en nog wat geprojecteerd door degenen die hem uiteindelijk zouden vermoorden. Dus wie was er nou werkelijk slecht, Jezus, of zij zelf?
Die kwestie, de kwaadaardigheid in ieder mens zelf, is een kwestie van identiteit en mensen zullen met hand en tand hun eigen gelijk en rechtvaardigheid verdedigen in plaats van de waarheid te accepteren dat ze er zelf weleens volledig naast zouden kunnen zitten en helemaal niet zulke goede mensen zijn als dat ze over zichzelf willen geloven. En dat het probleem dus ook niet bij een ander of bij God ligt, maar bij henzelf.
Iemand die die boodschap niet accepteert, zal alles zo verdraaien en inkleuren dat men altijd zelf als de rechtvaardige naar boven komt. Zo overleeft het zondige menselijke ego: verstoor de realiteit om in de eigen illusies te kunnen blijven geloven.
Als je het zo framet niet nee.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 15:54 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Om beter te kunnen snappen wat je zegt een paar vragen.
Is het inbrengen van een slang in het paradijs die listig is en in staat is onschuldige, wat naïeve, mensen tot het doen van kwaad te misleiden een daad van liefde? En zo ja waarom?
Dat hij een demoon had bijvoorbeeld, dat hij een misleider was, dat hij de sabbat niet volgde (terwijl ze die uiteindelijk zelf overtraden toen ze Pilatus vroegen om wachters bij het graf te zetten), enzovoorts.quote:Wat werd er door de moordenaars van Jezus op hem geprojecteerd?
Was de slang dan als aan een ketting gebonden onvrij gestuurd?quote:Op vrijdag 6 maart 2026 16:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als je het zo framet niet nee.
Maar wat was er werkelijk aan de hand?
Er stond een boom die ze met rust moesten laten. Daar zat die slang in.
Er staat nergens dat die slang vrij rond kon kruipen en die naïeve mensjes naar de boom lokken.
Dit bedoel ik dus met projectie en inkleuren. Je framet het zo in je hoofd alsof God met kwade intenties allerlei dingen heeft gedaan, maar die zijn niet gebaseerd op wat de tekst werkelijk beschrijft.
Wat zegt het verhaal wel? Dat ze de keuze hadden gekregen om afstand te doen van het leven. God dwong ze dus niet om tegen hun zin te leven onder Zijn autoriteit. Is dat een daad van liefde? Ja, want ware liefde geeft keuzevrijheid.
[..]
Dat hij een demoon had bijvoorbeeld, dat hij een misleider was, dat hij de sabbat niet volgde (terwijl ze die uiteindelijk zelf overtraden toen ze Pilatus vroegen om wachters bij het graf te zetten), enzovoorts.
Blijkbaar.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 16:55 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Was de slang dan als aan een ketting gebonden onvrij gestuurd?
Hoezo?quote:Vrije wil impliceert dat je kunt kiezen tussen goed en kwaad.
Zo zag Petrus dat in ieder geval wel.quote:Over Jezus. Zie jij de joden dan als de moordenaars van Jezus? En niet de Romeinen? Over framen gesproken....
Ook dat is projectie en inkleuren. Het is iets dat jij er van maakt op basis van de tekst. Het staat er echter niet letterlijk. Er staat enkel dat de slang 'listig' of 'sluw' is gemaakt. Het is dus net zo goed als waar jij mij op wees een geheel eigen inkleuring aan het verhaal.quote:
Omdat God ons volgens het verhaal zo gemaakt heeft. En dat is een mooi idee. Stel je voor dat we automatisch alleen maar goed zouden doen. Poeslief gehoorzamen als een mak schaap. Het lijkt me niet fijn. Of nog erger. Stel je voor dat we alleen maar kwaad kunnen doen. Verschrikkelijk toch. Gelukkig hebben we een vrije wil en maken we meerdere keren op een dag een keuze goed of slecht te doen.quote:Hoezo?
Ook hier kleur je het verhaal zelf in en volg je niet wat er letterlijk staat. Dichter bij wat er letterlijk staat is dat hij bepaalde joden erop wijst Jezus te veroordelen. (Handelingen 2.36). Nergens noemt Petrus echter de joden, of een groep joden of een enkele jood 'de moordenaar'' van Jezus. Het zien van Petrus als iemand die de Joden als de moordenaars van Jezus zag is een geheel eigen invulling die je er aan geeft. En dat kan, want iedereen interpreteert verhalen nu eenmaal anders, en het is geheel correct dat bepaalde joden een aandeel in zijn uiteindelijke dood hadden, ook kan het (in het algemeen) zijn dat men vanuit een bepaalde hoek bepaalde denkbeelden heeft gekregen. Bias noemen de wat hogere geleerden als Haushofer en Etto dat geloof ik.quote:Zo zag Petrus dat in ieder geval wel.
Jezus werd niet door de Romeinen voor de Romeinen gebracht om gedood te worden.
Ali: waarom dienden kinderen vermoord te worden?quote:Op vrijdag 6 maart 2026 14:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Laat ik nu even heel arrogant zijn. Mensen begrijpen niet eens wat liefde is. En herkennen het daarom niet wanneer het voor hen staat.
En dat is een kwestie van projectie: want als God wel degelijk goed is, betekent dat dat mensen zelf kwaad doen en misschien wel zijn.
En dat verkropt het menselijke ego niet. Dus projecteert het allerlei negativiteit die in ons zelf zit op God en herkennen we niet wie of wat God eigenlijk is en doet.
Dat is de eigengerechtigheid waar de bijbel constant tegen ageert: geen enkel mens is goed, iedereen moet zich bekeren.
De menselijke trots verzet zich tegen die boodschap en verandert God daarom in een boeman. Dat is het hele mechanisme wat die haat drijft. Op Jezus Christus werd ook van alles en nog wat geprojecteerd door degenen die hem uiteindelijk zouden vermoorden. Dus wie was er nou werkelijk slecht, Jezus, of zij zelf?
Die kwestie, de kwaadaardigheid in ieder mens zelf, is een kwestie van identiteit en mensen zullen met hand en tand hun eigen gelijk en rechtvaardigheid verdedigen in plaats van de waarheid te accepteren dat ze er zelf weleens volledig naast zouden kunnen zitten en helemaal niet zulke goede mensen zijn als dat ze over zichzelf willen geloven. En dat het probleem dus ook niet bij een ander of bij God ligt, maar bij henzelf.
Iemand die die boodschap niet accepteert, zal alles zo verdraaien en inkleuren dat men altijd zelf als de rechtvaardige naar boven komt. Zo overleeft het zondige menselijke ego: verstoor de realiteit om in de eigen illusies te kunnen blijven geloven.
Zeggen ze zinnige dingen, heb ik er wat aan.quote:Op donderdag 5 maart 2026 22:31 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Vroeger was je nogal van de kerkvaders enzo. Heb je daar geen interesse meer in?
Nou, nee, want de begintoestand was er juist één van lage entropie, anders had er nooit structuur kunnen vormenquote:Op zaterdag 7 maart 2026 06:09 schreef EsserS het volgende:
Zullen we het scheppingsverhaal eens niet als een feitelijk verslag uit een natuurkundeboek lezen?
Als je Genesis 1 niet als biologie maar als psychologie/filosofie leest, ontvouwt zich een fascinerend proces van ordening. Het begint bij "woest en ledig", een treffende metafoor voor totale entropie of de ongefilterde ruis van het universum.
Ik heb in dagen als deze een klein bezwaar tegen de schepping van de mens of de tussensfase 'homo sapiens' in de evolutionaire tak.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 08:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, nee, want de begintoestand was er juist één van lage entropie, anders had er nooit structuur kunnen vormen
"In het begin schiep God de hemel en de aarde. Het universum nu was uiterst netjes en geordend en in een uiterst lage entropische toestand...", dus
En zo is het maar net.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 08:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, nee, want de begintoestand was er juist één van lage entropie, anders had er nooit structuur kunnen vormen
"In het begin schiep God de hemel en de aarde. Het universum nu was uiterst netjes en geordend en in een uiterst lage entropische toestand...", dus
Klopt, we zijn qua moreel bewustzijn niet verder gekomen dan de eerste holbewoners en sabeltandtijgerslachters.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 08:58 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik heb in dagen als deze een klein bezwaar tegen de schepping van de mens of de tussensfase 'homo sapiens' in de evolutionaire tak.
Vlak na de theoretische big bang (nog steeds theorie) zag het heelal er totaal anders uit, waren er nog geen fotonen en was het moes aan deeltjes. Pas later ontstonden waarneembare structuren. Dus het past er best mooi in. Oude religieuze boeken zijn best te combineren met wetenschap. Je moet alleen niet gaan peuteren zoals monniken dat deden (zo kwam men uit op die 6.000 jaar). Ook wetenschappelijke essays en theorieën bevatten onvolkomenheden.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 06:09 schreef EsserS het volgende:
Als je Genesis 1 niet als biologie maar als psychologie/filosofie leest, ontvouwt zich een fascinerend proces van ordening. Het begint bij "woest en ledig", een treffende metafoor voor totale entropie of de ongefilterde ruis van het universum. De eerste "scheppingsdaad" is het scheiden van licht en donker wat rationeel staat voor het menselijk vermogen om onderscheid te maken. Wij zijn de wezens die grenzen trekken, categorieën benoemen en zo structuur aanbrengen in een chaotische werkelijkheid.
Hoe bedoel je, "nog steeds theorie"? Wat zou het anders moeten zijn dan? Een religieus dogma?quote:Op zaterdag 7 maart 2026 11:12 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Vlak na de theoretische big bang (nog steeds theorie) [...]
Ja ja, allemaal menselijke trots en ego héquote:Op vrijdag 6 maart 2026 20:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[...] hoef ik niks van je zogenaamd oh zo verheven, goddelijke missie te weten.
In de wetenschap staat bijna niets voor eeuwig vast. De Big Bang-theorie is op dit moment de best mogelijke verklaring die we hebben voor alles wat we om ons heen zien. Er zijn nog steeds mysteries zoals wat er vóór de oerknal gebeurde of wat "donkere materie" precies is maar de basis van de theorie staat extreem stevig.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 13:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hoe bedoel je, "nog steeds theorie"? Wat zou het anders moeten zijn dan? Een religieus dogma?
Ik bedoel daar alleen maar mee te zeggen dat de big bang nog steeds niet is bewezen. Ik heb dat gemeld om een eindeloze discussie hierover te voorkomen. Wat ik verder wilde vertellen is dat ik de twee scheppingsverhalen in de bijbel, die allebei een ander verhaal vertellen, symbolisch model staan voor het verhaal wat de schrijver wilde vertellen, denk ik. Daarnaast nog een tweede: Ondanks dat er rivieren worden genoemd, denk ik dat het paradijs niet op aarde was. Maar goed, nou slaan we weer een weg in die hier onwenselijk is.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 13:39 schreef Haushofer het volgende:
Hoe bedoel je, "nog steeds theorie"? Wat zou het anders moeten zijn dan? Een religieus dogma?
Het gaat hier twee kanten op. Ik zou deze zinnen zelfs ongeveer zo in kunnen zetten voor fundamentalistische christenen, waar ik jou ook onder schaar:quote:Op vrijdag 6 maart 2026 14:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jawel, zover "bewijzen" natuurwetenschappelijk mogelijk is en je met de "Big Bang" de hete kleine begintoestand van ons heelal bedoelt, is ze dat zeker wel.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 15:32 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik bedoel daar alleen maar mee te zeggen dat de big bang nog steeds niet is bewezen.
Het zou al helpen als er geen wetenschappelijke onwaarheden worden beweerd; dan zijn die onwenselijke zijwegen niet nodig.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 15:32 schreef -Sigaartje het volgende:
Maar goed, nou slaan we weer een weg in die hier onwenselijk is.
Omdat ze een wetenschappelijke theorie altijd vergelijken met zomaar iemands persoonlijke theorie. Waar een wetenschappelijke theorie als solide verzameling van bevindingen meer tegen een feit aan zit, maar soms wel ergens is begonnen met iemands persoonlijke theorie. En men er altijd rekening mee houdt dat er aanvullingen kunnen komen door metingen en nieuwe studies naar details of het bredere verhaal.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 15:27 schreef EsserS het volgende:
[..]
In de wetenschap staat bijna niets voor eeuwig vast. De Big Bang-theorie is op dit moment de best mogelijke verklaring die we hebben voor alles wat we om ons heen zien. Er zijn nog steeds mysteries zoals wat er vóór de oerknal gebeurde of wat "donkere materie" precies is maar de basis van de theorie staat extreem stevig.
Maar het is "slechts theorie" en daar maken intellectueel ontspoorde religieuze pseudowetenschappers en aanverwante gekkies gretig gebruik van door het te trachten te ondermijnen met bizar geklets.
Ben amateur-sterrenkundige en de big bang is nog steeds niet waargenomen. Ok, de stralingsruis is er wel. Goed, nu komen we weer op het gebied van de evolutietheorie, waarvan gezegd wordt dat we die ook niet voor onze ogen zien gebeuren. Dat is met de big bang ook zo. Toch zijn de aanwijzingen zeer sterk en zelfs overtuigend, van beide theorieën. Ik ontken ze ook beiden niet, en ik vind ook een argument van "zie je het dan gebeuren, nee? dan bestaat het niet", erg zwak. Bij de resten van dino's zien we wel de ontwikkeling in soorten door de miljoenen jaren heen. IJsberen zijn ook al een mooi bewijs voor evolutie. Ok, het blijven beren, maar je ziet nergens een bruine beer in het poolgebied rondlopen. De witte vacht van beren was een dna-kopieerfout, net zoals blauwe ogen van mensen. Beren met een bruine vacht waren kansloos in het poolgebied omdat de maaltijden, nog levend, die woestelingen al van verre zagen aankomen. De mens zelf stamt uit de hoorn van Afrika, die hadden geen blauwe ogen en niet de blanke huid. Alleen al de verscheidenheid in mensenrassen geeft aan dat de evolutie gewoon waarheid is. Want hoe komt het dat een Japanner er anders uitziet dan een Noor, of een Koreaan? Het gaat er bij mij niet in dat God dacht, we gaan nu een Japanner maken, en een Noor daar.quote:
Iets met quantumfluctuaties wordt gedacht. Maar dit is nog speculatief.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 16:49 schreef -Sigaartje het volgende:
... en we weten niet hoe die big bang is ontstaan.
Interessante gedachtes hierover zijn ook die over de rol van zwarte gaten gaan. We zullen nooit verder terug kunnen kijken dan de big bang, dus dan blijft het Einsteinen hierin (onder Einsteinen versta ik gedachten laten lopen over hoe het in elkaar zou kunnen zitten. Zo kwam hij tot zijn algemene en speciale relativiteitstheorie, met o.a. de beroemde treinen in zijn boek.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 17:28 schreef EsserS het volgende:
[..]
Iets met quantumfluctuaties wordt gedacht. Maar dit is nog speculatief.
Klopt, hij was een meester in gedachtenexperimenten daarbij gebruik makend van logica en de ratio ondanks dat hij gelovig was. Logisch en rationeel denken is echt niet het exclusieve domein van atheïsten.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 17:30 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Interessante gedachtes hierover zijn ook die over de rol van zwarte gaten gaan. We zullen nooit verder terug kunnen kijken dan de big bang, dus dan blijft het Einsteinen hierin (onder Einsteinen versta ik gedachten laten lopen over hoe het in elkaar zou kunnen zitten. Zo kwam hij tot zijn algemene en speciale relativiteitstheorie, met o.a. de beroemde treinen in zijn boek.
Nou ja, ik zal er hierna over ophouden, maar ik snap niet wat je bedoelt met "nog steeds niet waargenomen". Via inferentie komen we tot de conclusie dat het klassieke heelal uit een zeer hete begintiestand is "ontstaan", wat we de "Big Bang" noemen. De voorspelde imprinten in de CMB, het spectrum en (het bestaan en locaties van) de akoestische pieken in de CMB komen allemaal overeen. Wat verwacht je nog meer van een kosmologische theorie? Een vakantiekiekje van de BB zelf?quote:Op zaterdag 7 maart 2026 16:49 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ben amateur-sterrenkundige en de big bang is nog steeds niet waargenomen. Ok, de stralingsruis is er wel. Goed, nu komen we weer op het gebied van de evolutietheorie, waarvan gezegd wordt dat we die ook niet voor onze ogen zien gebeuren. Dat is met de big bang ook zo. Toch zijn de aanwijzingen zeer sterk en zelfs overtuigend, van beide theorieën. Ik ontken ze ook beiden niet, en ik vind ook een argument van "zie je het dan gebeuren, nee? dan bestaat het niet", erg zwak.
Einstein uitte zich vaak in religieuze termen, maar vond het idee van een persoonlijke God kinderlijk naïef. Hij drukte het mysterie van het bestaan domweg uit met (een Spinoziaans begrip van) "God".quote:Op zaterdag 7 maart 2026 17:39 schreef EsserS het volgende:
[..]
Klopt, hij was een meester in gedachtenexperimenten daarbij gebruik makend van logica en de ratio ondanks dat hij gelovig was. Logisch en rationeel denken is echt niet het exclusieve domein van atheïsten.
Wetenschap is je de vraag stellen: HOE zijn we hier gekomen? Geloof is je de vraag stellen: WAAROM zijn we hier, WAT is hier de zin van?quote:Op zaterdag 7 maart 2026 17:29 schreef -Sigaartje het volgende:
Bij mij werkt het geloof zo: Wat zie je als grondslag (dat is voor ieder persoonlijk) en hoe richt je je geloof in? In feite gaat het veel en veel breder: Hoe zie jezelf jouw leven, wat is jouw grondslag, wat is jouw overtuiging? En, daar heeft dan niemand verder iets mee te maken. Mijn doel van mijn aanwezigheid hier is dan ook nooit om iemand te overtuigen van mijn grondslag en mijn inrichting van mijn geloof of leven. Omdat we het simpelweg niet weten. Als iemand zegt: mijn grondslag is de letterlijke tekst van de bijbel, helemaal goed. Als iemand zegt: ik ga uit van de wetenschap, helemaal ok.
Conclusie: het is aan ieder persoonlijk.
Neem het niet zo zwaar, dat doe ik ook niet. Daarnaast heb ik geen sterrenkunde-bul en hou ik het allemaal niet zo goed bij. Dus vergeef me als ik uit mijn nek klets. Ik heb zelf niet zoveel zin meer in ruzie, en je moet maar zien, ik ben maar een amateurtje met mijn telescoopje en mijn amateurboekjes. Dus zoveel weet ik er niet van.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 17:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou ja, ik zal er hierna over ophouden, maar ik snap niet wat je bedoelt met "nog steeds niet waargenomen". Via inferentie komen we tot de conclusie dat het heelal uit een zeer hete begintiestand is "ontstaan", wat we de "Big Bang" noemen. De voorspelde imprinten in de CMB, het spectrum en (het bestaan en locaties van) de akoestische pieken in de CMB komen allemaal overeen. Wat verwacht je nog meer van een kosmologische theorie? Een vakantiekiekje van de BB zelf?
We zien zoveel niet voor onze ogen gebeuren. Daarom gebruiken we inferentie. Niet alleen in de natuurwetenschappen, maar ook in de historische wetenschap of b.v. de rechtspraak. Met jouw standaard is het ook nog steeds niet bewezen dat Dutroux kinderen heeft misbruikt, "want we hebben het niet zien gebeuren". Da's een nietszeggende uitspraak.
Dit rare criterium gebruiken creationisten ook vaak in hun miskleunen. Om vervolgens daarna de historiciteit van de Bijbel te bejubelen. Iets met dubbele standaarden
Hilarisch als het niet zo treurig pseudowetenschappelijk was.
Maar zoals ik zei, zal er over ophouden, ik heb m'n rant voor vandaag weer geuit en het is idd offtopic.
Precies, en eigenlijk weten we dat niet. Hele volksstammen hebben er over nagedacht en iedereen staat er zelf persoonlijk in hoe hij/zij daarover denkt. En we zitten allemaal in hetzelfde schuitje: we zijn allemaal mensen, een keer geboren, aangekleed, naar school gestuurd, naar het werk en een liefdesleven en vroeg of laat gaan we dood. Dat is alles wat we weten en meer niet. En daarnaast hebben we onze gedachten. Daarom is het zo jammer dat we elkaar zo zitten af te foeteren, het hoeft niet, we zijn allemaal gelijk.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 17:43 schreef EsserS het volgende:
[..]
Wetenschap is je de vraag stellen: HOE zijn we hier gekomen? Geloof is je de vraag stellen: WAAROM zijn we hier, WAT is hier de zin van?
Zeker! Einstein was eigenlijk een soort 'spirituele wetenschapper' die niets moest hebben van een strenge God met een baard die straft of beloont. Voor hem was God simpelweg de verbijsterende logica en schoonheid van het universum zelf. Hij noemde zichzelf een volgeling van de filosoof Spinoza: hij zag het goddelijke in de perfecte natuurwetten die alles aansturen.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 17:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Einstein uitte zich vaak in religieuze termen, maar vond het idee van een persoonlijke God kinderlijk naïef. Hij drukte het mysterie van het bestaan domweg uit met (een Spinoziaans begrip van) "God".
Dat is een Godsbeeld waar ik me trouwens ook prima in zou kunnen vinden. Maar het staat lichtjarenver van een christelijk godsbeeld.
Maar zoek het dan op. Zoek een goede wetenschappelijke tekst waarin dit wordt uiteengezet. Lees wetenschapsfilosofie.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 17:44 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Neem het niet zo zwaar, dat doe ik ook niet. Daarnaast heb ik geen sterrenkunde-bul en hou ik het allemaal niet zo goed bij. Dus vergeef me als ik uit mijn nek klets. Ik heb zelf niet zoveel zin meer in ruzie, en je moet maar zien, ik ben maar een amateurtje met mijn telescoopje en mijn amateurboekjes. Dus zoveel weet ik er niet van.
Mijn excuses.
En in abstracte termen is het grote probleem dat m.n. strenggelovigen op een terrein die niet de hunne is, uitspraken doen over de werkelijkheid. Zij vertellen namelijk HOE het zit ipv WAT het voor hen betekent.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 17:46 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Precies, en eigenlijk weten we dat niet. Hele volksstammen hebben er over nagedacht en iedereen staat er zelf persoonlijk in hoe hij/zij daarover denkt. En we zitten allemaal in hetzelfde schuitje: we zijn allemaal mensen, een keer geboren, aangekleed, naar school gestuurd, naar het werk en een liefdesleven en vroeg of laat gaan we dood. Dat is alles wat we weten en meer niet. En daarnaast hebben we onze gedachten. Daarom is het zo jammer dat we elkaar zo zitten af te foeteren, het hoeft niet, we zijn allemaal gelijk.
Mijn excuses ook. Ik zal het in het vervolg opzoeken. Voordat ik allemaal shit ga schrijven. Beloofd.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 17:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar zoek het dan op. Zoek een goede wetenschappelijke tekst waarin dit wordt uiteengezet. Lees wetenschapsfilosofie.
Ik word soms gewoon zo moe van al die online pseudowetenschappelijke bagger, en dan met name van creationisten (zoals Veith). Het is zulk treurig gebrek aan intellect en nieuwsgierigheid.
Ik ben hier ook niet om "ruzie" te zoeken, ben gewoon gefrustreerd
Zoals ik zei, zal er verder over ophouden. Excuus als het verkeerd overkomt.
Nou, zo erg was het allemaal niet. Zeker niet in vergelijking met de ontzettende religieuze bagger van je-weet-wel-wie.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 17:59 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Mijn excuses ook. Ik zal het in het vervolg opzoeken. Voordat ik allemaal shit ga schrijven. Beloofd.
Dat wil ik niet zeggen. Het is iedereens terrein, ook die van strenggelovigen. De werkelijkheid kan anders zijn dan je denkt, zelfs in het extreme, zoals mensen die denken dat de hele wereld om hun heen een droomwereld is door henzelf bedacht. Het is aan een ieder hoe je alle waarnemingen die je doet, verklaart en hoe je daarover denkt. Dat is je vrijheid. Of het nou wetenschap is, pseudowetenschap, relegie of tovenarij, laat iedereen gewoon het zijne/hare van denken.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 17:57 schreef EsserS het volgende:
[..]
En in abstracte termen is het grote probleem dat m.n. strenggelovigen op een terrein die niet de hunne is, uitspraken doen over de werkelijkheid. Zij vertellen namelijk HOE het zit ipv WAT het voor hen betekent.
Nou, trek je maar niet teveel aan van mijn frustratiesquote:Op zaterdag 7 maart 2026 17:59 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Mijn excuses ook. Ik zal het in het vervolg opzoeken. Voordat ik allemaal shit ga schrijven. Beloofd.
Het mysterie van ontstaan van het universum, de aarde en het leven op aarde kan niet beantwoord worden aan de hand van spiritualiteit en verhalen in oude boeken. Je kan het doen maar de antwoorden komen niet verder dan fabels waar je alleen in kan GELOVEN. En als je echt nieuwsgierig bent, dan kijk je verder dan je neus lang is.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 18:05 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Dat wil ik niet zeggen. Het is iedereens terrein, ook die van strenggelovigen. De werkelijkheid kan anders zijn dan je denkt, zelfs in het extreme, zoals mensen die denken dat de hele wereld om hun heen een droomwereld is door henzelf bedacht. Het is aan een ieder hoe je alle waarnemingen die je doet, verklaart en hoe je daarover denkt. Dat is je vrijheid. Of het nou wetenschap is, pseudowetenschap, relegie of tovenarij, laat iedereen gewoon het zijne/hare van denken.
Aan de andere kant, over je post, waarschijnlijk doel je op hoe gelovigen reageren op de wetenschap. Het doel van de wetenschap is met waarnemingen verklaringen te zoeken van wat er waargenomen wordt. Dat is heel wat anders dan religie. En ik denk dat die twee ook niet met elkaar moeten bemoeien. Hoe je daar zelf als persoon in staat, is een tweede. Als ik wetenschapper was geweest en gelovig, zou ik die twee gescheiden van elkaar houden. Maar goed, ik ben geen wetenschapper, dus misschien roep ik maar wat.
Als ik het verkeerd heb, forgive me. Please.
Wat hij zegt is dat je mag verwachten dat alles dezelfde richting op zou draaien.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 13:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
"de oerknaltheorie kan niet kloppen omdat impulsmoment behouden is".
'Ben gewoon een vent', lol.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 20:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ali: waarom dienden kinderen vermoord te worden?
Hier komen janken over liefde en hoe mensen eigenlijk slecht zijn en nu al ettelijke weken geen antwoord kunnen geven op de vraag waarom KINDEREN afgeslacht dienden te worden.
Bespaar me je hypocrisie. Je ligt nog steeds op je knietjes voor een god die het rucksichtlos afslachten van kinderen heeft gewild, en je gaat anderen hier de les lezen over hoe ze 'naar zichzelf moeten kijken'...
Om te kotsen.
Ben gewoon een vent en zeg dat je niet alles wat in de Bijbel staat letterlijk dient te lezen, of kap met je achterlijke analyses van de rottigheid van de mens... Als baby's killen al veroorloofd is omdat het in een boekje staat, hoef ik niks van je zogenaamd oh zo verheven, goddelijke missie te weten.
Ik heb gewoon besloten de Bijbel niet letterlijk te lezen.quote:Op zondag 8 maart 2026 21:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
'Ben gewoon een vent', lol.
Wat is dit nou weer voor krachttaal.
Ik heb je al gezegd: ik weet niet precies hoe en wat. Er zijn meerdere verklaringen te geven. Maar de enige die het uiteindelijk echt weet, is God zelf. En die God heeft al lang bewezen tot het uiterste te gaan voor zijn eigen schepping. Zo'n extreme maatregel is uitzonderlijk en moet dus ook echt het enige zijn geweest wat nog kon. Daar heb ik simpelweg vertrouwen in. Het idee dat ik 'God aanbidt omdat die baby's vermoordt' is natuurlijk compleet achterlijk.
Da's lekker makkelijk om met morele kwesties om te gaan ja. Gewoon selectief lezen wat in je straatje past en de rest negeren. En dan vooral zeiken op degenen die dat niet doen. Zo houden we het simpel.quote:Op zondag 8 maart 2026 21:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb gewoon besloten de Bijbel niet letterlijk te lezen.
Scheelt een hoop.
Zo houden we het moreel kloppend, vooralquote:Op zondag 8 maart 2026 21:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Da's lekker makkelijk om met morele kwesties om te gaan ja. Gewoon selectief lezen wat in je straatje past en de rest negeren. En dan vooral zeiken op degenen die dat niet doen. Zo houden we het simpel.
Of lui natuurlijk. En het geeft je een goede positie om op anderen te zeiken en die vooral aan te moedigen 'een vent te zijn'. Want jij bent een echte vent natuurlijk... of een struisvogel.quote:Op zondag 8 maart 2026 21:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zo houden we het moreel kloppend, vooral
Maar dat verhaal over de schepping in de bijbel is geen speculatie ook al heeft geen mens dat waargenomen?quote:Op zondag 8 maart 2026 21:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar feit is: we weten het niet en hebben het ook nooit geobserveerd. Het is voornamelijk speculatie.
Lui? Leg eens uit.quote:Op zondag 8 maart 2026 21:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Of lui natuurlijk. En het geeft je een goede positie om op anderen te zeiken en die vooral aan te moedigen 'een vent te zijn'. Want jij bent een echte vent natuurlijk... of een struisvogel.
Maar ik accepteer het symbolische en culturele aspect van de bijbel. Wij verschillen alleen van mening over wat er precies alleen als symbolisch of cultureel moet worden beschouwd, en wat niet. En daar hebben we allebei onze redenen voor.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 15:42 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Het gaat hier twee kanten op. Ik zou deze zinnen zelfs ongeveer zo in kunnen zetten voor fundamentalistische christenen, waar ik jou ook onder schaar:
Iemand die het symbolische en culturele aspect van de bijbel niet accepteert, zal alles zo verdraaien en inkleuren dat men altijd zelf als degene die gelijk heeft naar boven komt. Zo overleeft het geloofsego: verstoor de realiteit om in de eigen illusies te kunnen blijven geloven.
Let op: ik bedoel dit niet persoonlijk, alleen zoals ik het voel. Ook omdat ik uit die geloofswereld kom..Ik ervaarde dat streng-gelovigen de kunst verstaan om kromme zaken (zoals Jhwh die eigenlijk een despoot en tiran is en karaktertrekken van Donald Trump heeft) die in de bijbel staan, op zo'n manier krom recht weten te lullen dat de puzzel past. Ze knippen als als het ware puzzelstukjes bij zodat het een logisch geheel wordt, zonder dat ze weten wat bedoeld was door de schrijvers van de teksten of de redactiehistorie van deze teksten. Het is wel heel erg gemakkelijk om te roepen dat alles precies zo is gebeurd zoals het daar staat, terwijl het helemaal niet hoeft te zijn. Nederland kent ook talloze sagen en volksverhalen, bijvoorbeeld over heksen, die niets meer dan een door mensen bedachte bovenlaag waren voor voor hun onverklaarbare verschijnselen
Dat zeg ik hierboven toch. "Ik kan het niet kloppend maken, dus dan moet ik het niet letterlijk lezen". Lekker makkelijk.quote:
Dingen letterlijk lezen is het epitoom van luiheid...quote:Op zondag 8 maart 2026 21:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat zeg ik hierboven toch. "Ik kan het niet kloppend maken, dus dan moet ik het niet letterlijk lezen". Lekker makkelijk.
Niet als het om letterlijke geschiedschrijving gaat. Er is geen enkele reden om die specifieke verhalen als anders dan dat te lezen.quote:Op zondag 8 maart 2026 21:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dingen letterlijk lezen is het epitoom van luiheid...
Ah, het is zelfs letterlijke historische beschrijving...quote:Op zondag 8 maart 2026 21:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Niet als het om letterlijke geschiedschrijving gaat. Er is geen enkele reden om die specifieke verhalen als anders dan dat te lezen.
Alleen als je 0 verstand van natuurkunde hebt, ja.quote:Op zondag 8 maart 2026 21:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat hij zegt is dat je mag verwachten dat alles dezelfde richting op zou draaien.
Oh jee. Daar gáát de wederopstanding.quote:Op zondag 8 maart 2026 21:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar feit is: we weten het niet en hebben het ook nooit geobserveerd. Het is voornamelijk speculatie.
Dat doe jij juist.quote:Op zondag 8 maart 2026 21:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Da's lekker makkelijk om met morele kwesties om te gaan ja. Gewoon selectief lezen wat in je straatje past en de rest negeren. En dan vooral zeiken op degenen die dat niet doen. Zo houden we het simpel.
Dus kinderen zijn inderdaad letterlijk vermoord wegens goddelijk bevel, is dat wat je zegt?quote:Op zondag 8 maart 2026 21:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Niet als het om letterlijke geschiedschrijving gaat. Er is geen enkele reden om die specifieke verhalen als anders dan dat te lezen.
Dat is wat er letterlijk staat.quote:Op zondag 8 maart 2026 22:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dus kinderen zijn inderdaad letterlijk vermoord wegens goddelijk bevel, is dat wat je zegt?
wat hadden die kinderen precies gedaan dat het rechtvaardigde om vermoord te wordenquote:Op zondag 8 maart 2026 23:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is wat er letterlijk staat.
Of je daarin gelooft, is een ander verhaal.
Nee, als alles vanuit 1 centraal draaiend iets afkomstig zou zijn dat ontploft zou zijn.quote:Op zondag 8 maart 2026 22:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Alleen als je 0 verstand van natuurkunde hebt, ja.
De tekst zegt niet dat die kinderen iets hadden gedaan dat rechtvaardigde om vermoord te worden.quote:Op zondag 8 maart 2026 23:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
wat hadden die kinderen precies gedaan dat het rechtvaardigde om vermoord te worden
?quote:Op zondag 8 maart 2026 23:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De tekst zegt niet dat die kinderen iets hadden gedaan dat rechtvaardigde om vermoord te worden.
Voor mij is dat niet voldoende...quote:Op zondag 8 maart 2026 23:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Blijkbaar was er een andere reden voor.
Ik vind dat een onzinreden.quote:Op zondag 8 maart 2026 23:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Voor mij is dat niet voldoende...
En reden nummer 1 om de Bijbel niet letterlijk te lezen.
Ja, als kindermoord een onzinreden is houdt het op natuurlijk.quote:
Er gebeuren zoveel vreselijke dingen in de wereld. Geloof je die ook niet omdat je er niet mee om kunt gaan?quote:Op zondag 8 maart 2026 23:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, als kindermoord een onzinreden is houdt het op natuurlijk.
Moet dit iets van een rationeel argument zijnquote:Op zondag 8 maart 2026 23:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Er gebeuren zoveel vreselijke dingen in de wereld. Geloof je die ook niet omdat je er niet mee om kunt gaan?
Geef eens antwoord?quote:Op zondag 8 maart 2026 23:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Moet dit iets van een rationeel argument zijn
Uhm ja... afgezien van het feit dat de Holocaust te bewijzen is, heb ik daar nergens gelezen dat het in opdracht van een of andere god was en derhalve moreel te verantwoordenquote:Op zondag 8 maart 2026 23:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Geef eens antwoord?
"Ik vind het te erg, dus ik neem het niet letterlijk".
Neem je getuigenissen over bijv. de holocaust en dergelijke ook niet letterlijk? "Te erg".
Rare gedachtenkronkels zijn het.
Precies.quote:Op zondag 8 maart 2026 21:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
'Ben gewoon een vent', lol.
Wat is dit nou weer voor krachttaal.
Ik heb je al gezegd: ik weet niet precies hoe en wat. Er zijn meerdere verklaringen te geven. Maar de enige die het uiteindelijk echt weet, is God zelf. En die God heeft al lang bewezen tot het uiterste te gaan voor zijn eigen schepping. Zo'n extreme maatregel is uitzonderlijk en moet dus ook echt het enige zijn geweest wat nog kon. Daar heb ik simpelweg vertrouwen in. Het idee dat ik 'God aanbidt omdat die baby's vermoordt' is natuurlijk compleet achterlijk.
Wat me wel opvalt in je discours is dat je nooit rept over de ouders die hun eigen kinderen verbrandden en voor prostitutie uitgaven en dergelijke. Blijkbaar is je morele verontwaardiging selectief wanneer die goed uitkomt om je eigengerechtigheid tentoon te stellen.
Het Pro-Palestina topic is elders, tovia.quote:Op zondag 8 maart 2026 23:46 schreef Tovia het volgende:
[..]
Precies.
Wat ik om te "kotsen" vind, is dat sommige mensen een boek fel veroordelen vanwege verhalen over geweld tegen kinderen duizenden jaren geleden, terwijl precies diezelfde mensen wegkijken weg van, of nog erger, rechtvaardigingen aandragen voor, vergelijkbare wreedheden die vandaag de dag voor hun ogen plaatsvinden, nota bene gepleegd door hetzelfde volk in hetzelfde gebied. Die selectieve verontwaardiging en hypocrisie is niet serieus te nemen.
Ah, en oorlogen in die tijd zijn niet te bewijzen?quote:Op zondag 8 maart 2026 23:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uhm ja... afgezien van het feit dat de Holocaust te bewijzen is, heb ik daar nergens gelezen dat het in opdracht van een of andere god was en derhalve moreel te verantwoorden
Afgezien van nazi's spreekt iedereen er ook diens afschuw over uit
En ja, mijn 'persoonlijke voorkeur' omvat idd geen kindermoord...
Holy shit hee...
Wat hebben kinderen met oorlog te maken? Welke verantwoordelijkheid dragen zij?quote:Op zondag 8 maart 2026 23:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ah, en oorlogen in die tijd zijn niet te bewijzen?
"Moreel te verantwoorden". Vanuit welk moreel kader?
Ik weet niet waar jij allemaal begrip voor hebt. Maar ik zie vooral een heel eenzijdige interpretatie van het verhaal om vooral maar te laten zien hoe groot je eigen moraal is.quote:Op zondag 8 maart 2026 23:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
Wacht even, Ali...
Voor de duidelijkheid...
Jij denkt werkelijk dat ik 'begrip' heb voor mensen die hun kinderen offerden aan Moloch?
Welke andere interpretatie is er?quote:Op zondag 8 maart 2026 23:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij allemaal begrip voor hebt. Maar ik zie vooral een heel eenzijdige interpretatie van het verhaal om vooral maar te laten zien hoe groot je eigen moraal is.
Waarom blijf je doordrammen over 'verantwoordelijkheid' en 'gerechtvaardigd'? Ik zeg net dat er blijkbaar een andere reden voor was.quote:Op zondag 8 maart 2026 23:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat hebben kinderen met oorlog te maken? Welke verantwoordelijkheid dragen zij?
Welke andere reden?quote:Op zondag 8 maart 2026 23:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom blijf je doordrammen over 'verantwoordelijkheid' en 'gerechtvaardigd'? Ik zeg net dat er blijkbaar een andere reden voor was.
Maar daar ga je niet op in, want dat is te ingewikkeld voor je.
Dat mag je zelf bedenken. Ik ga geen poging doen om jou te brainwashen. Jij zit met die kwestie, het is jouw probleem, niet het mijne.quote:Op zondag 8 maart 2026 23:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welke andere interpretatie is er?
Jij zit niet met die kwestie?quote:Op zondag 8 maart 2026 23:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat mag je zelf bedenken. Ik ga geen poging doen om jou te brainwashen. Jij zit met die kwestie, het is jouw probleem, niet het mijne.
Ja, ik accepteer wat er geschreven staat ja.quote:Op zondag 8 maart 2026 23:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jij zit niet met die kwestie?
Het staat geschreven dus accepteer je het maar?
Over luiheid gesproken.
Ik zeik op mensen die overal preken over hoe slecht iedereen is, en zondig, en geen antwoord geeft op de vraag waarom kinderen vermoord moesten worden.quote:Op zondag 8 maart 2026 23:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, ik accepteer wat er geschreven staat ja.
Ik doe niet aan selectieve verontwaardiging, cherrypicking and zeiken op anderen die niet denken zoals ik, alsof die moreel inferieur zijn.
Die vraag heb ik al tig keer beantwoord, maar aangezien jij je liever als een langspeelplaat gedraagt die nooit nieuwe informatie tot zich kan nemen, blijf ik daar niet mee bezig.quote:Op zondag 8 maart 2026 23:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik zeik op mensen die overal preken over hoe slecht iedereen is, en zondig, en geen antwoord geeft op de vraag waarom kinderen vermoord moesten worden.
Demonisch is om jezelf tot de morele arbiter van God te maken, degene die God oordeelt. Alsof jij zelf de ultieme morele autoriteit op deze planeet bent, houd toch op.quote:Op zondag 8 maart 2026 23:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
Echt...
James Brown luisteren is demonisch, kinderen om zeep helpen... tja, staat in het boek.
Nee hoor... niet dat ik me kan herinneren...quote:Op zondag 8 maart 2026 23:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Die vraag heb ik al tig keer beantwoord, maar aangezien jij je liever als een langspeelplaat gedraagt die nooit nieuwe informatie tot zich kan nemen, blijf ik daar niet mee bezig.
Dat is jouw probleem ja, je leest nooit iets fatsoenlijks, onthoudt niks, en begint dan weer over hetzelfde te malen, alsof je een of ander geniaal punt hebt gevonden waarmee je me weleens te pakken zult krijgen, vanuit de morele hoge toren.quote:Op zondag 8 maart 2026 23:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee hoor... niet dat ik me kan herinneren...
De wreedheden en barbarij van moslims en met name Palestijnen is inderdaad een zorgelijke kwestie. Wel het beestje bij de naam noemen graag.quote:Op zondag 8 maart 2026 23:46 schreef Tovia het volgende:
[..]
Precies.
Wat ik om te "kotsen" vind, is dat sommige mensen een boek fel veroordelen vanwege verhalen over geweld tegen kinderen duizenden jaren geleden, terwijl precies diezelfde mensen wegkijken weg van, of nog erger, rechtvaardigingen aandragen voor vergelijkbare wreedheden die vandaag de dag voor hun ogen plaatsvinden, nota bene gepleegd door hetzelfde volk in hetzelfde gebied. Die selectieve verontwaardiging en hypocrisie is niet serieus te nemen.
Het heeft niets met pro-Palestina te maken, maar met pro-menselijkheid en pro-consistente morele maatstaf. Mijn reactie hoort hier geheel thuis, het gaat immers om hetzelfde volk, gebied en wreedheden als die in de bijbel beschreven worden.quote:Op zondag 8 maart 2026 23:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het Pro-Palestina topic is elders, tovia.
Geniaal? Verre van... ik denk dat de meeste mensen gruwen van het idee dat kinderen gedood worden.quote:Op zondag 8 maart 2026 23:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is jouw probleem ja, je leest nooit iets fatsoenlijks, onthoudt niks, en begint dan weer over hetzelfde te malen, alsof je een of ander geniaal punt hebt gevonden waarmee je me weleens te pakken zult krijgen, vanuit de morele hoge toren.
Wellicht kun je één post van mijn hand vinden die het beleid van Netanyahu verdedigt, laat staan toejuicht.quote:Op zondag 8 maart 2026 23:57 schreef Tovia het volgende:
[..]
Het heeft niets met pro-Palestina te maken, maar met pro-menselijkheid en pro-consistente morele maatstaf. Mijn reactie hoort hier geheel thuis, het gaat immers om hetzelfde volk, gebied en wreedheden als die in de bijbel beschreven worden.
Met je reactie doe je precies waar ik en Ali_Kannibali op wezen: je richt je op één kant van het verhaal en gaat voorbij aan de andere kant en kijkt weg. Oftewel er is sprake selectieve verontwaardiging.
"Het is de schuld van de Amalekieten"quote:Op zondag 8 maart 2026 23:57 schreef EsserS het volgende:
[..]
De wreedheden en barbarij van moslims en met name Palestijnen is inderdaad een zorgelijke kwestie. Wel het beestje bij de naam noemen graag.
Amalek heeft niet bestaan...quote:
Het feit dat je steeds wegkijkt, steeds de focus verlegd en de wreedheden niet veroordeeld zoals je doet met die in bijbel, daarmee leg je je positie bloot. Je doet je best om het onder stoelen en banken te steken, maar dat lukt niet zo goed.quote:Op zondag 8 maart 2026 23:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wellicht kun je één post van mijn hand vinden die het beleid van Netanyahu verdedigt, laat staan toejuicht.
Tot die tijd: verdwijn met je eigen selectieve verontwaardiging uit dit topic en ga vlaggen zwaaien op je rooie lijn
Wegkijk waarvan?quote:Op maandag 9 maart 2026 00:08 schreef Tovia het volgende:
[..]
Het feit dat je steeds wegkijkt, steeds de focus verlegd en de wreedheden niet veroordeeld zoals je doet met die in bijbel, daarmee leg je je positie bloot. Je doet je best om het onder stoelen en banken te steken, maar dat lukt niet zo goed.
Ik begrijp dat je me graag ziet verdwijnen, want je ziet niet graag dat die hypocrisie en selectieve verontwaardiging blootgelegd wordt.
Nee inderdaad, daar hebben de Israëlieten voor gezorgd.quote:Op zondag 8 maart 2026 23:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Amalek heeft niet bestaan...
Weet ik eveneens dankzij mijn Joodse vrienden.
Wat is mijn positie?quote:Op maandag 9 maart 2026 00:14 schreef Tovia het volgende:
[..]
Nee inderdaad, daar hebben de Israëlieten voor gezorgd.
Dat verklaart een hoop over je positie.
Voor je makkers bij XR en Frie Pallestijn zul je ongetwijfeld een heel goed punt gemaakt hebben.quote:
Geef gewoon antwoord of trek je keutel in. Je valt hier iemand persoonlijk aan uit het niets zonder enige onderbouwing.quote:
Oh, en die Joodse vrienden waren erbij toen? Die weten dat?quote:Op zondag 8 maart 2026 23:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Geniaal? Verre van... ik denk dat de meeste mensen gruwen van het idee dat kinderen gedood worden.
Gelukkig weet ik dankzij mijn Joodse vrienden dat we heel dat verhaal helemaal niet letterlijk moeten lezen, dat scheelt.
Dat kan ik alleen beantwoorden vanuit een ander kader dan jij waarschijnlijk aanhangt.quote:Blijft mijn vraag: welke reden was er om kinderen te doden?
Waarom neem je zelf het ene wel en het andere niet letterlijk?quote:Op maandag 9 maart 2026 11:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Oh, en die Joodse vrienden waren erbij toen? Die weten dat?
Het klinkt voor mij als comfort food.
'Dit is te moeilijk om mee om te gaan, dus we doen gewoon net alsof het niet gebeurd is. Zo hoef ik nooit mijn persoonlijke overtuigingen aan te passen, maar kan ik een beeld van de wereld vormen dat mij goed uitkomt, in plaats van een beeld dat realistisch is".
Ik vind dat lafbekkerij. Gewoon niet durven om de realiteit in de ogen aan te staren en ermee om te leren gaan. Niet moeilijke zaken beter willen begrijpen. En dan lekker neerkijken op anderen die er wel in geloven, zodat je jezelf rechtvaardiger en beter kunt voelen, want jij hebt wel een juist, rechtvaardig, goed, liefdevol beeld van God, de geschriften, of wat dan ook, en dat is dan uiteraard een reflectie van wie je zelf in de kern bent. Het is spiritueel narcisme.
[..]
Dat kan ik alleen beantwoorden vanuit een ander kader dan jij waarschijnlijk aanhangt.
Maar laten we dit even voor waar aannemen, voor dat kader:
1. De God van het OT en het NT zijn exact hetzelfde.
2. Jezus Christus is de messias en Zoon van God.
3. Jezus Christus is God geïncarneerd in een mensenlichaam om voor de mensheid te sterven die te redden. Dus de Jezus en de God van het OT zijn één, aangezien Jezus zegt dat Hij en de Vader één zijn.
4. Jezus Christus zei: 1Op dat moment kwamen de discipelen bij Jezus en zeiden: Wie is toch de belangrijkste in het Koninkrijk der hemelen?
2En Jezus riep een kind bij Zich en zette dat in hun midden.
3En Hij zei: Voorwaar, Ik zeg u: Als u zich niet verandert en wordt als de kinderen, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan.
4 Wie zich dan zal vernederen als dit kind, die is de belangrijkste in het Koninkrijk der hemelen.
5 En wie zo'n kind ontvangt in Mijn Naam, die ontvangt Mij.
Waarschuwing tegen struikelblokken
6 Maar wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, doet struikelen, het zou beter voor hem geweest zijn dat een molensteen aan zijn hals gehangen was en hij in de diepte van de zee gezonken was.
Dit klinkt niet als een God die lukraak onschuldige kinderen laat vermoorden, of wel?
Dus waarom zou hij daar dan toch opdracht toe geven? Wat zou daar een mogelijke verklaring voor zijn? Waar zou het een oplossing voor kunnen zijn? Wat zou God die kinderen uiteindelijk toch nog kunnen geven?
Dat zijn de vragen die je jezelf moet stellen en ik ga de antwoorden niet voorkauwen. Doe zelfs een wat moeite in plaats van vanuit je hoge toren moreel superieur en verontwaardigd te doen.
Omdat ik daar goede redenen voor heb.quote:Op maandag 9 maart 2026 12:17 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Waarom neem je zelf het ene wel en het andere niet letterlijk?
Al kersenplukkend de bijbel door om deze aan je leer aan te kunnen passen.quote:Op maandag 9 maart 2026 12:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat ik daar goede redenen voor heb.
Ja, hij is zo ontzettend irritant met zijn fabels-zijn-feiten gepredik. Kan de Here niet eens ingrijpen?quote:Op maandag 9 maart 2026 13:51 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Al kersenplukkend de bijbel door om deze aan je leer aan te kunnen passen.
Omdat anders bij hem een stemmetje in zijn hoofd gaat zeuren dat 'er iets niet klopt en zijn wankele overtuiging wellicht moet herzien'. Hij is bang voor dat stemmetje en dus valt hij ons lastig met zijn minderwaardige vorm van denken, genaamd 'geloven'.quote:Op maandag 9 maart 2026 12:17 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Waarom neem je zelf het ene wel en het andere niet letterlijk?
Ik snap dat je kritisch bent maar ik vind zelf wel dat Ali een sterk geloof / sterke overtuiging heeft die hij zeer goed over weet te brengen. Hij weet het allemaal prima te verwoorden en heeft vaak antwoorden op kritische vragen.quote:Op maandag 9 maart 2026 17:07 schreef EsserS het volgende:
[..]
Omdat anders bij hem een stemmetje in zijn hoofd gaat zeuren dat 'er iets niet klopt en zijn wankele overtuiging wellicht moet herzien'. Hij is bang voor dat stemmetje en dus valt hij ons lastig met zijn minderwaardige vorm van denken, genaamd 'geloven'.
Uiteraard gebruik ik in mijn antwoorden de overpeinzingen van anderen. Het is niet nodig om elke keer het wiel opnieuw uit te vinden.quote:Op maandag 9 maart 2026 18:05 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik snap dat je kritisch bent maar ik vind zelf wel dat Ali een sterk geloof / sterke overtuiging heeft die hij zeer goed over weet te brengen. Hij weet het allemaal prima te verwoorden en heeft vaak antwoorden op kritische vragen.
Daar zit tegelijkertijd een mankement. Het lijken allemaal nogal vanuit zijn stroming voorgekauwde kant en klare antwoorden te zijn.
Over alles is door lieden die hem voorgingen al nagedacht, Ali hoeft het alleen te herkauwen. En dat lijkt allemaal dicht geplamuurd te zijn maar hier op het forum worden regelmatig de gaten in z'n overtuiging aangetoond.
Het zou hem sieren hier beter mee om te gaan. In plaats van met opmerkingen te komen dat hij reden heeft om e.e.a. zo te geloven. Of de ander te verwijten selectief te lezen terwijl hij dat zelf juist doet. Of door te zeggen dat dingen er letterlijk staan terwijl je juist alleen met een grote fantasie en door woorden te verdraaien het er van kan maken.
Het zijn uitingen van geloof dat nog in de kinderschoenen staat. Het is dan ook jammer dat Ali gevangen zit in de stroming die hem als mens juist verder heeft geholpen. Om ooit een volwassener geloof te kunnen krijgen zou hij zich daar uiteindelijk van los moeten rukken.
Nee, kwestie van begrijpend lezen.quote:Op maandag 9 maart 2026 13:51 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Al kersenplukkend de bijbel door om deze aan je leer aan te kunnen passen.
Hij is helemaal niet iemand die een sterke overtuiging heeft. Een overtuiging is sterk als het uitgaat van logica en feiten. Hij ziet de bijbel als een feitelijk geschiedenis- en biologieboek. Je weet wel: 6.000 jaar geleden was er eens een godje, mannetje, vrouwtje en een pratend slangetje in een tuintje.quote:Op maandag 9 maart 2026 18:05 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik snap dat je kritisch bent maar ik vind zelf wel dat Ali een sterk geloof / sterke overtuiging heeft die hij zeer goed over weet te brengen. Hij weet het allemaal prima te verwoorden en heeft vaak antwoorden op kritische vragen.
Daar zit tegelijkertijd een mankement. Het lijken allemaal nogal vanuit zijn stroming voorgekauwde kant en klare antwoorden te zijn.
Dus als de slang praat dan lees je het letterlijk maar als er staat dat Jezus is gedood door de Romeinen dan lees je het begrijpend en maak je ervan dat de Joden hem gedood hebben.quote:Op maandag 9 maart 2026 18:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, kwestie van begrijpend lezen.
Laat ik het zo stellen: als iemand die in de wederopstanding gelooft, is een pratende slang ook geen probleem.
En aan de wederopstanding heb ik geen enkele twijfel.
Verder zien we de woorden van die slang terug in elke religie: kennis over goed/kwaad, en het idee dat je zelf god bent of kunt worden.
Die woorden zijn als een echo die door de hele menselijke geschiedenis doorgalmen als de basis voor elke valse religie die God ontkent. Dat kan toeval zijn, of niet.
Maar de bottom line is: als je als Christen in de wederopstanding gelooft (en als je dat niet doet ben je simpelweg geen Christen), dan zou het geloven in andere wonderlijke zaken ook geen probleem moeten opleveren.
Nee, dat is onzin. Ik citeer gewoon hoe de bijbel het zelf framet:quote:Op maandag 9 maart 2026 19:06 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dus als de slang praat dan lees je het letterlijk maar als er staat dat Jezus is gedood door de Romeinen dan lees je het begrijpend en maak je ervan dat de Joden hem gedood hebben.
Dit is exact een uiting van je kinderlijke geloof gevoed vanuit je stroming. Pure kersenplukkerij. Je past de bijbel aan je geloof aan. In plaats van dat je een geloof hebt vanuit de bijbel.
Ik voel daar geen enkele emotie bij eerlijk gezegd. Het zijn gewoon feitelijke constateringen. Als mensen zich als zwijnen gedragen, en dat doen ze hier regelmatig, dan ga ik hier geen hele paragrafen schrijven om hen ten dienste te staan. Waarom zou ik?quote:Anderen hier vergelijken met zwijnen, mij afstempelen als iemand met een zieke geest, mensen hier op het forum satanisch noemen.
Ik heb er alle begrip voor want ik weet maar al te goed hoe emoties werken.
Maar denk er voor je zelf eens overna. Denk je dat dit soort uitingen bij iemand met een volwassen geloof hoort? Denk je dat je het evangelie zo op de juiste manier overbrengt?
Je zei eerder duidelijk dat het de joden waren die Jezus hebben vermoord. Misschien had je het toen wat beter moeten formuleren.quote:Op maandag 9 maart 2026 19:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, dat is onzin. Ik citeer gewoon hoe de bijbel het zelf framet:
12Toen Petrus dat zag, antwoordde hij het volk: Israëlitische mannen, waarom verwondert u zich hierover, of waarom kijkt u ons zo doordringend aan, alsof wij door onze eigen kracht of godsvrucht hebben bewerkstelligd dat deze man nu loopt?
13De God van Abraham, Izak en Jakob, de God van onze vaderen, heeft Zijn Kind Jezus verheerlijkt, Die u hebt overgeleverd. U hebt Hem verloochend vóór Pilatus, toen die oordeelde dat men Hem zou loslaten.
14U echter hebt de Heilige en Rechtvaardige verloochend en gevraagd dat u een moordenaar geschonken zou worden,
15 maar de Vorst van het leven hebt u gedood, Die God uit de doden opgewekt heeft, waarvan wij getuigen zijn.
De bijbel zelf framet de Joodse autoriteiten als de menselijke verantwoordelijken voor Jezus' dood.
De executie werd door de Romeinen uitgevoerd, maar de bron daarvan waren de Joodse autoriteiten.
Dus waarom zou ik dat dan anders moeten verwoorden? Omdat jij mij anders van een 'kinderlijk geloof' beschuldigt?
Wat is dat voor rare manier van doen. Ik blijf gewoon bij de tekst.
[..]
Ik voel daar geen enkele emotie bij eerlijk gezegd. Het zijn gewoon feitelijke constateringen. Als mensen zich als zwijnen gedragen, en dat doen ze hier regelmatig, dan ga ik hier geen hele paragrafen schrijven om hen ten dienste te staan. Waarom zou ik?
Mensen met een zieke geest, dat heb ik niet genoemd hoor.
Ik heb ook niemand satanisch genoemd.
Maar er is wel een realiteit waar jij en anderen maar niet aan willen: die venijnige, smerige toon, de oneerlijke beschuldigen, het constante gezanik op mijn persoon, het belachelijk maken, het denigreren, het bestempelen van mijn geloof als 'kinderlijk' terwijl ik simpelweg de geschriften citeer, dat zijn allemaal geen uitingen die met een goddelijke oorsprong, maar met een heel giftige oorsprong die de waarheid en mensen die die waarheid spreken niet duldt, en datzelfde gif stroomde ook door degenen die Jezus uiteindelijk aan een kruis hingen, omdat ze hem simpelweg niet uit konden staan. Die spirituele realiteit is hier aanwezig, en ik reageer daar op met het advies dat ik heb gekregen:
6 Geef het heilige niet aan de honden, en werp uw parels niet voor de zwijnen, opdat die ze niet op enig moment met hun poten vertrappen, zich omkeren en u verscheuren.
En dat heb ik maar al te vaak gezien hier.
En dat is meer dan prima.quote:Op zondag 8 maart 2026 21:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar ik accepteer het symbolische en culturele aspect van de bijbel. Wij verschillen alleen van mening over wat er precies alleen als symbolisch of cultureel moet worden beschouwd, en wat niet. En daar hebben we allebei onze redenen voor.
Je boodschap is niet relevant voor mij. Ik weet uberhaupt niet waarom je zulke evaluaties uitspreekt. Wat heeft dat met inhoud te maken. Alsof jij de beoordelaar van mijn geloof bent. De arrogantie.quote:Op maandag 9 maart 2026 20:03 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Je zei eerder duidelijk dat het de joden waren die Jezus hebben vermoord. Misschien had je het toen wat beter moeten formuleren.
Je hebt kort geleden gezegd tegen mij dat ik een zieke geest heb. Letterlijk.
Je hebt mij vroeger eens satanisch genoemd of eigenlijk nog erger vergeleken met satan.
Dit gedeelte van je beschuldiging naar mij toe:
'die venijnige, smerige toon, de oneerlijke beschuldigen, het constante gezanik op mijn persoon, het belachelijk maken, het denigreren' vind ik niet zo netjes.
Het zegt niets over hoe ik de laatste tijd tegen je doe. Ik doe juist aardig tegen je.
Verder vind ik dat jij vooral erg hooghartig naar anderen doet en overkomt alsof de rest minderwaardig is (zwijnen).
Wel probeer ik inderdaad uit te leggen dat je een onvolwassen geloof hebt dat nog in z'n kinderschoenen staat. M'n boodschap zal wel niet overkomen. Maar wie weet land het later.
Over het citeren uit de schrift. Ik heb in het verleden meerdere keren aangetoond dat je de bijbel aanpast aan je geloof. Ook dit zal later misschien nog wel landen.
Zo weet ik niet waarom jij evaluaties over mij uitspreekt en mij beoordeelt op mijn geloof. Het enige dat ik deed was benoemen wat er letterlijk in de bijbel staat. Als antwoord geen inhoudelijke reactie. Enkel een evaluatie en een oordeel dat ik een zieke geest zou hebben.quote:Op maandag 9 maart 2026 22:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je boodschap is niet relevant voor mij. Ik weet uberhaupt niet waarom je zulke evaluaties uitspreekt. Wat heeft dat met inhoud te maken. Alsof jij de beoordelaar van mijn geloof bent. De arrogantie.
En dat ontken je dan later weer. Dan schuif je in m'n schoenen dat ik je vals beschuldig.quote:Op zondag 22 februari 2026 12:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat is jouw geest toch verziekt door de theologen.
Je geest is verziekt is heel wat anders dan een 'zieke geest hebben', dat begrijp je toch hopelijk wel.quote:Op maandag 9 maart 2026 22:59 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Zo weet ik niet waarom jij evaluaties over mij uitspreekt en mij beoordeelt op mijn geloof. Het enige dat ik deed was benoemen wat er letterlijk in de bijbel staat. Als antwoord geen inhoudelijke reactie. Enkel een evaluatie en een oordeel dat ik een zieke geest zou hebben.
[..]
En dat ontken je dan later weer. Dan schuif je in m'n schoenen dat ik je vals beschuldig.
Tja van hetzelfde: Je boodschap is niet relevant voor mij. Ik weet uberhaupt niet waarom je zulke evaluaties uitspreekt. Wat heeft dat met inhoud te maken. Alsof jij de beoordeler van mijn geloof bent. De arrogantie.
Maar ik zal je wel weer even met rust laten. Jammer dat je steeds zo negatief en aanvallend reageert. Volgende keer beter.
Komt om en nabij op hetzelfde neer. En dat komt dan als reactie op het door mij benoemen van wat letterlijk in de bijbel staat. Vreemd.quote:Op maandag 9 maart 2026 23:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je geest is verziekt is heel wat anders dan een 'ziekte geest hebben', dat begrijp je toch hopelijk wel.
Ik bedoelde daar uiteraard mee dat je zoveel geloofsvernietigende informatie van bepaalde theologen tot je hebt genomen, dan er van geloof geen sprake meer is. Het is vakkundig ontmanteld en veranderd in een steriele set denkbeelden over hoe de geschiedenis verlopen zou zijn op basis van puur rationele, maar zeer twijfelachtige, argumenten.
Dat is de onvermijdelijke conclusie op basis van je eigen uitspraken.
Nee, komt niet op en nabij op hetzelfde neer. Het zijn totaal verschillende dingen. Maar goed, ik ben dit wel gewend van je.quote:Op maandag 9 maart 2026 23:40 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Komt om en nabij op hetzelfde neer. En dat komt dan als reactie op het door mij benoemen van wat letterlijk in de bijbel staat. Vreemd.
Je boodschap is niet relevant voor mij. Ik weet uberhaupt niet waarom je zulke evaluaties uitspreekt. Wat heeft dat met inhoud te maken. Alsof jij de beoordeler van mijn geloof bent. De arrogantie.
Mijn geloof ligt overigens dichter bij het geloof van Jezus dan jou kinderlijke geloof en het valse geloof van de zda in het algemeen. Dat is de onvermijdelijke conclusie op basis van je eigen uitspraken.
Als je me dan nu nog even giftig, een varken en satanisch noemt hebben we alles weer gehad.
Altijd met het vingertje anderen op het gedrag wijzen waar je jezelf schuldig aanmaakt. Dat zijn we van jou gewend.quote:Op maandag 9 maart 2026 23:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, komt niet op en nabij op hetzelfde neer. Het zijn totaal verschillende dingen. Maar goed, ik ben dit wel gewend van je.
We?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 03:41 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Altijd met het vingertje anderen op het gedrag wijzen waar je jezelf schuldig aanmaakt. Dat zijn we van jou gewend.
Inderdaad.quote:
Alleen in dit geval. Je maakt met iedereen ruzie door ons als minderwaardige varkens te zien. Vandaar.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 09:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Fijn dat 'jullie' je zo verenigd voelen.
Dat heb ik niet gezegd hoor.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 12:05 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Alleen in dit geval. Je maakt met iedereen ruzie door ons als minderwaardige varkens te zien. Vandaar.
Matthéüs 7:6quote:Op dinsdag 10 maart 2026 15:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat heb ik niet gezegd hoor.
Wel dat de houding waarmee jullie in discussies met mij staan niet uitnodigt tot verdere dialoog.
En tja, daar geeft de bijbel inderdaad instructies over. Omdat het tijdverspilling is.
Soms hoop ik echt dat God bestaat. Misschien dat Hij ooit tot je doordringt.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 15:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wel dat de houding waarmee jullie in discussies met mij staan niet uitnodigt tot verdere dialoog.
En tja, daar geeft de bijbel inderdaad instructies over. Omdat het tijdverspilling is.
O mijn God, hij klaagt over onze houding.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 15:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Goed idee.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:21 schreef OllieA het volgende:
Ik heb eigenlijk de behoefte om een grap te maken, of een irrelevant lulverhaal af te steken over iets wat ik leuk vind.
Want de sfeer hier begint zo stekelig te worden.
Hoe staan jullie daar tegenover?
Dat je het maar laat, ziek door demonen bedorven varken dat je bentquote:Op dinsdag 10 maart 2026 17:21 schreef OllieA het volgende:
Ik heb eigenlijk de behoefte om een grap te maken, of een irrelevant lulverhaal af te steken over iets wat ik leuk vind.
Want de sfeer hier begint zo stekelig te worden.
Hoe staan jullie daar tegenover?
Geen probleem als je de gehele mensheid als minderwaardige varkens ziet.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 12:05 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Alleen in dit geval. Je maakt met iedereen ruzie door ons als minderwaardige varkens te zien. Vandaar.
Ali is onze duisternis in het volle zonlicht.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 15:32 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Soms hoop ik echt dat God bestaat. Misschien dat Hij ooit tot je doordringt.
Ja, onze huisprofeet is de menselijke variant van een zonsverduistering op een verder vrolijke zomerdag, een baken van somberheid die onvermoeibaar de weg wijst naar een ravijn waar hij de rest van de wereld graag ziet kelderen. Met een moreel kompas dat stevig op de Middeleeuwen staat afgesteld, verheft hij zijn eigen kortzichtigheid tot goddelijk decreet terwijl hij de rest van ons met zichtbaar genoegen naar het eeuwige vreugdevuur verwijst. Ik hoop voor hem dat de Schepper van het universum toevallig precies dezelfde bekrompen mening heeft als hijzelf. Maar ik acht die kans gering.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:27 schreef Beathoven het volgende:
Ali is onze duisternis in het volle zonlicht.
Nou ga je het krijgen ook!quote:Op dinsdag 10 maart 2026 18:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat je het maar laat, ziek door demonen bedorven varken dat je bent
Klopt, Terry Pratchett was een satirische vrijdenker in de zin dat hij onafhankelijk dacht en kritisch was naar de gevestigde orde. Niet omdat hij de wetenschappelijke feiten over de vorm van de aarde ontkende. Want dan was hij geen vrijdenker maar een "Ali-achtig persoon" die feiten met fictie verwart en alles en iedereen gek vindt.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:57 schreef OllieA het volgende:
O ja, en Pratchett was natuurlijk een vrijdenker.
Wat is dit nou weer voor raar geklets? Moeten we dan tegen Ali zeggen: "Wat ontzettend interessant wat je daar vertelt, zou je alsjeblieft ons nog meer willen vertellen want jouw geniale gedachten strekken ons allen tot voorbeeld?"quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:11 schreef ejtleeditnA het volgende:
Het is nogal kleinzielig hoe hier een groepje zich op één man richt. Het doet bijna denken aan de basisschool. En dan te bedenken dat zelfs een natuurkundige en wat ouderen hieraan meedoen. Niemand staat hier echt open voor de opvattingen of overtuigingen van een ander. In dat opzicht verschilt men niet van degene die men bekritiseert, of beter gezegd: treitert. Er wordt van hem verwacht dat hij openstaat voor jullie standpunten, terwijl jullie zelf net zo min bereid zijn om zijn perspectief serieus te overwegen.
Kortom ik moet me maar satanisch, geestesziek en varken laten noemen zonder daar iets van te mogen zeggen.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:11 schreef ejtleeditnA het volgende:
Het is nogal kleinzielig hoe hier een groepje zich op één man richt. Het doet bijna denken aan de basisschool. En dan te bedenken dat zelfs een natuurkundige en wat ouderen hieraan meedoen. Niemand staat hier echt open voor de opvattingen of overtuigingen van een ander. In dat opzicht verschilt men niet van degene die men bekritiseert, of beter gezegd: treitert. Er wordt van hem verwacht dat hij openstaat voor jullie standpunten, terwijl jullie zelf net zo min bereid zijn om zijn perspectief serieus te overwegen.
Mighty Mouse is er ook.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:11 schreef ejtleeditnA het volgende:
Misschien heb je die talloze topics de afgelopen (ca) 17 jaar hier gemist?quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:11 schreef ejtleeditnA het volgende:
Ik voel een nieuwe religie opkomenquote:Op dinsdag 10 maart 2026 19:57 schreef OllieA het volgende:
[..]
Nou ga je het krijgen ook!
In het kader van de flat earth theorie die hier is voorbijgekomen, en zo volkomen onterecht door @:Haushofer is afgekraakt: de discworld volgens Terry Pratchett.
De discworld is een pannenkoek, gedragen door vier olifanten die op een schildpad staan. Die schildpad peddelt door de ruimte. Het is een beetje een ingewikkelde wereld qua natuurwetten en zo, maar gelukkig is er een elastische snaartheorie die van alles verklaart, en restanten magie spelen ook een rol. Het komt goed uit dat alles wat Pratchett schrijft van kaft tot kaft waar is, dus uiteindelijk klopt het allemaal wel.
Op die pannenkoek leven allerlei rassen, mensen met verschillende kleurtjes, trollen, goblins, vampieren, weerwolven (dat zijn een soort fascisten, maar daar hebben we het hier niet over) banshees, en ik ben er vast nog wat vergeten.
Ank Morpork is een stad op de pannenkoek, geregeerd door een verlicht despoot Lord Vetinary genaamd (niet te verwarren met de gelijknamige Fokuser) die geleidelijk al die rassen weet te integreren. Het wordt een woke-pannekoek, zeg maar. Zo weet hij de misdaad te organiseren door het oprichten van gilden. Moordenaars, dieven, hoeren, clowns, ze hebben allemaal hun eigen gilden en gilde-opleidingen. Onder het motto: als er dan toch misdaad moet zijn, kan het maar beter georganiseerde misdaad wezen.
Een andere grote speler op de pannenkoek is Granny Weatherwax. Dat is een heks, en wel de opperheks. Hoewel het heksendom geen rangen en standen kent, en Granny die eerste is die dat idee met ijzeren hand weet te handhaven. De verhalen rond Granny en haar medeheksen, waarvan Nanny nogal oversekst is (als dat kan) behoren tot mijn favorieten. De 'headology’ van de heksen vormt het leukste commentaar op psychologie dat ik ooit gelezen heb. Maar dit terzijde.
Op de pannenkoek is een berg, en daar leven de goden. Een beetje in de stijl van het pantheon op de Olympus. Het is een grillig volkje, die goden, en je moet een beetje oppassen om geen bliksemschichten naar je hoofd te krijgen. Dus beter niet godlasteren als je in een plas water staat.
Er figureren ook allerlei mindere goden. Bijvoorbeeld Annoia (ik ben niet zeker van de spelling, maar dat geeft niks op Fok) de godin van de klemmende keukenlades. Wanneer je zo'n klotenlade niet open krijgt omdat er weer eens een blikopener of pannenlikker dwarsligt, hoef je maar Annoia aan te roepen, en klaar is Kees. (Wel even een speenvarkentje of kwartel offeren, want de priesters moeten ook eten, per slot van rekening.
In Ank Morpork hebben ze trouwens ook wetenschappers maar dat zijn eigenlijk tovenaars met lange baarden. En betweters, zoals alle wetenschappers. Ze hebben een soort computer die Hex heet en op muizen werkt, geloof ik. Maar ik vind wetenschap altijd erg ingewikkeld, dus dat moet iemand anders maar uitleggen.
Ze hebben er ook een soort internet, op die pannenkoek, maar die gebruiken ze voornamelijk om geld te verdienen. Dus een beetje lollig influenzen en ruzie maken is er niet bij.
Nou, dit was mijn lulverhaal over de discworld, en zo zie je maar dat een platte aarde best kan. D'r zijn 46 boekjes of zo en ze zijn allemaal waar en ik blijf me er geweldig mee vermaken, wanneer het leven weer eens teveel wordt.
O ja, en Pratchett was natuurlijk een vrijdenker.
Om maar on-topic te blijven.
@Haushofer zei:quote:Op dinsdag 10 maart 2026 20:11 schreef ejtleeditnA het volgende:
Dit geldt als senior ook voor mij maar aan alle geduld komt eens een eind.quote:Nee, we hoeven er inderdaad niet zo sneu op te reageren, en persoonlijk laat ik me ook niet van m'n beste kant zien.
Een profetencomplex, die is nieuw, lol.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 22:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Misschien heb je die talloze topics de afgelopen (ca) 17 jaar hier gemist?
Serieuze vraag: ben jij bereid om het perspectief van de Flat Earth beweging "serieus te nemen"? Ook al heb je ze -tig keer uitgelegd dat ze basale kennis over natuurkunde missen?
Of ben jij bereid om het perspectief van een fundamentalistische Scientologist serieus te nemen die de Diagenetica van Hubbard inclusief kosmologie komt prediken? En dat -tig topics lang?
Wat verwacht je dan precies?
Ali staat niet open voor anderen; hij wil prediken, en alle tegenstand hier bevestigt alleen maar zijn standpunt. Waarom zouden anderen na al die -tig topics vol gitzwart mensbeeld, pseudowetenschap en bizarre fantasieën daar nog steeds "open voor moeten staan"? Nee, we hoeven er inderdaad niet zo sneu op te reageren, en persoonlijk laat ik me ook niet van m'n beste kant zien. Maar als je denkt dat hier nog "discussie" mogelijk was, dan heb je werkelijk geen flauw idee wat religieus fundamentalisme inhoudt en wat dat met mensen doet.
Als Ali daadwerkelijk meent dat zijn profetencomplex hier "tijdverspilling" is, waarom denk je dat-ie hier dan nog steeds langskomt? Vanuit zijn nobele streven om onze zielen te redden?
Think again.
Edit
Trouwens, natuurkundigen zijn niet zo sympathiek. Ze houden niet van mensen. Daarom hebben ze de neutronenbom ook uitgevonden.
Begin eerst bij jezelf. Uit het niets viel je me aan. Sloeg nergens op.quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Een profetencomplex, die is nieuw, lol.
Gelukkig ben ik geen pretentieuze natuurkundige en schrijver van flutboeken die met twee regels te ontkrachten zijn en die de psycholoog probeert uit te hangen, en vervolgens anderen ervan beschuldigt dat ze zijn vakgebied niet serieus beheersenSte-ke-blind.
Ik zou iedereen die eraan twijfelt hoe dit subforum verziekt wordt willen aanraden om naar deel 1 van dit topic te gaan, mijn eerste post te lezen en vervolgens de reacties daarop als iemand van een EsserS.
Dan is het wel duidelijk wie wat hier verziekt en met wie geen gesprek te voeren is.
En nee, dat is niet met mij.
Er is hier inderdaad simpelweg een kern die ik beter gewoon kan negeren.
Maar dan beginnen ze te janken en te klagen dat ik ze negeer
Dus dan probeer ik het nog maar weer eens. En al gauw wordt het dan persoonlijk.
Omdat de helft hier zit om te stoken.
De andere helft is gewoon intolerant.
Sommigen beide.
Het is allemaal erg vermoeiend. Gaat ook niks aan veranderen zolang hier geen enkele standaard gehandhaafd wordt.
Het zou fijn zijn als je van dit forum ophoepelt, wij hebben niks aan jouw bijdragen. Je verziekt de sfeer met je leugens, onwaarheden en ongegronde persoonlijke aanvallen. Ga weg.quote:Op woensdag 11 maart 2026 08:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Een profetencomplex, die is nieuw, lol.
Gelukkig ben ik geen pretentieuze natuurkundige en schrijver van flutboeken die met twee regels te ontkrachten zijn en die de psycholoog probeert uit te hangen, en vervolgens anderen ervan beschuldigt dat ze zijn vakgebied niet serieus beheersenSte-ke-blind.
Ik zou iedereen die eraan twijfelt hoe dit subforum verziekt wordt willen aanraden om naar deel 1 van dit topic te gaan, mijn eerste post te lezen en vervolgens de reacties daarop als iemand van een EsserS.
Dan is het wel duidelijk wie wat hier verziekt en met wie geen gesprek te voeren is.
En nee, dat is niet met mij.
Er is hier inderdaad simpelweg een kern die ik beter gewoon kan negeren.
Maar dan beginnen ze te janken en te klagen dat ik ze negeer
Dus dan probeer ik het nog maar weer eens. En al gauw wordt het dan persoonlijk.
Omdat de helft hier zit om te stoken.
De andere helft is gewoon intolerant.
Sommigen beide.
Het is allemaal erg vermoeiend. Gaat ook niks aan veranderen zolang hier geen enkele standaard gehandhaafd wordt.
Excuses voor het offtopic geneuzel.quote:
Nou, ga dan weg. Wij zijn niet blij met jou en jij bent niet blij met ons. Waar wacht je dan op? Is het zo moeilijk voor je om eens te beslissen wat je nu werkelijk wil in dit korte leven wat ons beschoren is?quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik ben er gewoon een beetje klaar mee. Als ik proportioneel had gereageerd op hoe ik hier constant word bejegend, hoe over mij wordt gesproken, hoe men zich gedraagt, dan zou het al lang compleet uit de hand gelopen zijn. Ik houd mij al jaren in.
Nee, doe gewoon eens normaal.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:25 schreef EsserS het volgende:
[..]
Nou, ga dan weg. Wij zijn niet blij met jou en jij bent niet blij met ons. Waar wacht je dan op? Is het zo moeilijk voor je om eens te beslissen wat je nu werkelijk wil in dit korte leven wat ons beschoren is?
Dat discussies giftiger worden is niet iets was uniek is voor dit forum. Veel topics hier worden inderdaad gedomineerd door enkelen die telkens hetzelfde blijven zeggen (zie bijv het topic over wolven in Nederland). Nuance is vaak ver te zoeken. Maar dit zie je eigenlijk overal wel, zeker online. De grote social media platforms zijn niet ontworpen voor discussie en het vinden van overeenkomst, maar zwengelen polarisatie en steeds extremere groepen aan. Zelfs op X is dat het geval tegenwoordig. Ook buiten fok heb ik minder en minder de behoefte aan een discussie. Onderbouwde meningen van experts worden de social media overvleugeld met het pushen van de meeste bizarre redenaties van 'influencers".quote:Op woensdag 11 maart 2026 07:58 schreef Haushofer het volgende:
Probleem is ook dat dit subforum, net als een groot deel van Fok, aan het doodbloeden is en het grootste deel van de activiteit wordt gerealiseerd door fanatici waar mensen (inc. ik) op reageren. Daarbij wordt er weinig gemod. Wat ik ook weer snap met de sfeer
Het is dus een giftige wisselwerking die moeilijk te doorbreken valt. Maar om eerlijk te zijn levert dit subforum mij persoonlijk al een lange tijd meer frustratie op dan plezier en inzichten.
Die knuppel die al 2 opvolg topics heeft gemaakt met allemaal wijsneus conclusies.. Ik volg het al niet eens meerquote:Op woensdag 11 maart 2026 11:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Excuses voor het offtopic geneuzel.
Maar dat is vooral een reactie op, geen initiatief van mij om jouw topic te 'kapen', als je mij ermee bedoelt.
Doe jij eens normaal.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, doe gewoon eens normaal.
Ik distantieer me van sommige woorden die door anderen worden gezegd. Wel vind ik het jammer dat het weer niet goed loopt...quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik ben er gewoon een beetje klaar mee. Als ik proportioneel had gereageerd op hoe ik hier constant word bejegend, hoe over mij wordt gesproken, hoe men zich gedraagt, dan zou het al lang compleet uit de hand gelopen zijn. Ik houd mij al jaren in.
Vind jij het dan zo moeilijk om je verstand te gebruiken en feiten van fabels te onderscheiden? Jij bent kennelijk van het zo-maar-wat-denken-principe. Dat mag hoor maar echt serieus nemen we je dan niet meer in de grote mensenwereld.quote:Op woensdag 11 maart 2026 11:55 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Die knuppel die al 2 opvolg topics heeft gemaakt met allemaal wijsneus conclusies.. Ik volg het al niet eens meer
Ik weet niet precies welke theoloog voor welk denkbeeld dat je aanhangt verantwoordelijk is. Ik hoef ook niet hun hele oeuvres te kennen. Het gaat dan meestal om ideeën als:quote:Op woensdag 11 maart 2026 12:25 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik distantieer me van sommige woorden die door anderen worden gezegd. Wel vind ik het jammer dat het weer niet goed loopt...
Mag ik je vragen welke theologen mijn geest verziekt hebben? Zit Bonhoeffer daartussen. Voetius, Tjeu van den Berk, of Feitse Boerwinkel misschien. Of misschien wat mindere grootheden als Frans Willen Verbaas of Hans Snoek?
En wat is het precies aan hun ideeën waarmee ze m'n geest verziekt hebben?
Heb je je überhaupt in ook maar 1 van hen verdiept?
Dit zijn toch gewoon objectief vervelende, irritante, kinderachtige reacties (of eerder gewoon geflame) die hier niet thuishoren. Of ligt dat nou aan mij.quote:Op woensdag 11 maart 2026 12:28 schreef EsserS het volgende:
[..]
Vind jij het dan zo moeilijk om je verstand te gebruiken en feiten van fabels te onderscheiden? Jij bent kennelijk van het zo-maar-wat-denken-principe. Dat mag hoor maar echt serieus nemen we je dan niet meer in de grote mensenwereld.
Jouw OP was trouwens ongelofelijke bagger, schaam je. Wees blij dat ik er een zinnige aanvulling heb gegeven.
Ik beantwoord gewoon op een post met dezelfde intentionele lading: namelijk die van een intense minachting. Niets meer en niets minder. Jouw bijdragen kunnen door mij van een andere lading worden voorzien maar dat hangt geheel van jouw responses af.quote:Op woensdag 11 maart 2026 12:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit zijn toch gewoon objectief vervelende, irritante, kinderachtige reacties (of eerder gewoon geflame) die hier niet thuishoren. Of ligt dat nou aan mij.
Ik proef juist intense minachting vanuit jou naar iedereen met een andere mening eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 11 maart 2026 13:23 schreef EsserS het volgende:
[..]
Ik beantwoord gewoon op een post met dezelfde intentionele lading: namelijk die van een intense minachting. Niets meer en niets minder. Jouw bijdragen kunnen door mij van een andere lading worden voorzien maar dat hangt geheel van jouw responses af.
Het is al goed, lief dwaallichtje van mij. Je bent onverbeterlijk en daar kan je niks aan doen: je Schepper heeft je zo gemaakt.quote:Op woensdag 11 maart 2026 14:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik proef juist intense minachting vanuit jou naar iedereen met een andere mening eerlijk gezegd.
Soms lijkt het ook alsof je puur voor je eigen vermaak hier zit te trollen en te stoken. Alsof je eigenlijk een puber bent ofzo.
Ik vind je een heel opmerkelijke, storende user.
Nee, die topics heb ik niet gemist.quote:Op dinsdag 10 maart 2026 22:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Misschien heb je die talloze topics de afgelopen (ca) 17 jaar hier gemist?
Serieuze vraag: ben jij bereid om het perspectief van de Flat Earth beweging "serieus te nemen"? Ook al heb je ze -tig keer uitgelegd dat ze basale kennis over natuurkunde missen?
Of ben jij bereid om het perspectief van een fundamentalistische Scientologist serieus te nemen die de Diagenetica van Hubbard inclusief kosmologie komt prediken? En dat -tig topics lang?
Wat verwacht je dan precies?
Ali staat niet open voor anderen; hij wil prediken, en alle tegenstand hier bevestigt alleen maar zijn standpunt. Waarom zouden anderen na al die -tig topics vol gitzwart mensbeeld, pseudowetenschap en bizarre fantasieën daar nog steeds "open voor moeten staan"? Nee, we hoeven er inderdaad niet zo sneu op te reageren, en persoonlijk laat ik me ook niet van m'n beste kant zien. Maar als je denkt dat hier nog "discussie" mogelijk was, dan heb je werkelijk geen flauw idee wat religieus fundamentalisme inhoudt en wat dat met mensen doet.
Als Ali daadwerkelijk meent dat zijn profetencomplex hier "tijdverspilling" is, waarom denk je dat-ie hier dan nog steeds langskomt? Vanuit zijn nobele streven om onze zielen te redden?
Think again.
Edit
Trouwens, natuurkundigen zijn niet zo sympathiek. Ze houden niet van mensen. Daarom hebben ze de neutronenbom ook uitgevonden.
Pfff, mijn god. Wat zei Euripides ook al weer? O ja, ik weet het weer: "Spreek verstandig tegen een gek en hij zal u voor gek verklaren"quote:Op woensdag 11 maart 2026 14:46 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Nee, die topics heb ik niet gemist.
Maar dat is het punt, zelfs áls iemand de flat Earth-theorie zou verdedigen, dan staat het die persoon vrij. Als iemand daar oprecht in gelooft, zou ik die overtuiging serieus nemen, zonder dat ik het er per se mee eens hoef te zijn.
Ik zou me er i.i.g. niet aan ergeren. Dat zou erop duiden dat ik mijn eigen opvattingen over de aarde aan die ander wil opleggen, of dat ik controle wil over wat er wel en niet op het forum geplaatst mag worden. Dit is een subforum over filosofie en levensbeschouwing. Daar hoort ruimte te zijn voor verschillende perspectieven op het leven, ook die van een scientologist, zolang men zich maar aan de forumregels houdt.
Verder zeg ik niet dat je voor alles open moet staan, maar dat veel users hier zelf een sterke mening hebben en niet altijd echt openstaan voor andere perspectieven, dan is het niet redelijk om die openheid wel van religieuzen te verwachten. In zekere zin “predikt” iedereen hier zijn eigen overtuiging.
Als iemand een gitzwart mensbeeld heeft en pseudowetenschappelijke ideeën verkondigt, dan is dat in principe zijn recht, ook al hoeft een ander dat niet op dezelfde manier te zien. Het zijn verwijten die je net zo goed in de andere richting kunt maken over bijv. sciëntisme, een rigide of ongenuanceerde kijk op wetenschappelijk onderzoek hebben, religieuze teksten zwaar uit hun context halen, een gitzwart beeld van religie hebben waarin God uitsluitend wordt neergezet als gewelddadig of kwaadaardig, etc.
Je zou Ali-Kannibali beter zelf kunnen vragen waarom hij hier post, in plaats van dat voor hem in te vullen. Ik begrijp ook niet waarom zijn uitleg over waarom hij het posten hier als “tijdverspilling” ziet, wordt neergezet of verdraaid als een soort profetencomplex. Als dit soort pietlullige dingen al anders worden neergezet, dan is er inderdaad geen serieuze discussie mogelijk. Wat ik hiermee wil zeggen is, dat het niet terecht is om maar in een richting te wijzen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |