abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 2 maart 2026 @ 17:40:51 #276
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220240839
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 17:18 schreef Tovia het volgende:
_O- :')
Lach maar. Ik verkondig alleen maar naakte feiten zonder vooroordelen.
  maandag 2 maart 2026 @ 19:06:57 #277
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220241513
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 17:18 schreef Tovia het volgende:
_O- :')
Waar zie je precies mensen oproepen tot de algehele vernietiging van Palestijnen a la Amalek?

Ik kan geen hond vinden hier die zoiets heeft gesteld.

Verder staan er nog wat vragen open.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 3 maart 2026 @ 16:38:51 #278
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220248167
Omdat ik het niet kan nalaten weer een stichtelijk woord. Dit keer over vrijdenken als de Beëlzebub voor het ware geloof.

De Vrijgeest in de Muil van de Afgrond
Lieve vrienden, laten we eens hartig spreken over die moderne pestilentie die men 'vrijdenken' noemt. Want ziet, die ijdele bespiegelingen van uw eigen verstand zijn niets minder dan de Beëlzebub zelf die als een briesende leeuw door uw bovenkamer sluipt om de laatste restjes ootmoed te verslinden. U waant zich 'verlicht' maar u dwaalt in een pikzwarte nacht van eigenwillige godsdienstigheid waar de rede uw enige, valse afgod is.

Pas toch op!. Want elke gedachte die niet buigt onder het juk van de onversneden waarheid is slechts een extra splinter voor uw eigen eeuwige brandstapel. De hellepoort staat reeds op een kier voor degenen die menen dat hun eigen brein een betere gids is dan de aloude, smalle paden. Ik zeg het u met een minzame glimlach maar de indringende zwavelwalm hangt nu al aan uw hippe kleren. De afgrond gaapt dieper dan uw diepste filosofische overpeinzing. En geloof me vrij: daar beneden is geen wifi voor uw kritische vragen.

Straks zult u kermen in de buitenste duisternis waar het gepiep en geknarsetand u de lust tot intellectueel discussiëren wel zal ontnemen. Dat zogenaamde vrije denken is de moeder van alle snode ketterijen en de definitieve doodsteek voor de eenvoud des harten. Wilt u werkelijk uw onsterfelijke ziel verkwanselen voor een middagje intellectuele ijdelheid? De toorn des Heeren is geen abstract concept maar een verterend vuur dat korte metten maakt met uw eigendunkelijke logica. Het is toch zonde dat zo’n knappe kop als de uwe straks als een verdroogde tak in de oven van de verdoemenis belandt.

Werp die boeien van de rede af voordat de laatste bazuin klinkt en de poel van vuur uw definitieve studeerkamer wordt. Bedenk wel: in de eeuwigheid telt uw hoogstpersoonlijke mening niet meer mee. Daar regeert slechts de onverbiddelijke Waarheid.

Laten we afsluiten met een gebed.

Titel:
Gebed om de Heilige Kortzichtigheid

O Grote, Onverbiddelijke Potentaat, hier buig ik mijn hoogmoedige knieën in het stof van mijn eigen nietigheid. Ik beken met diepe schaamte dat ik hedenochtend weer even heb gepoogd een logische oorzaak-gevolgrelatie te leggen, geheel buiten Uw voorzienigheid om. Sla mij toch met een gezegende blindheid voor elk argument dat niet met een vroom 'amen' eindigt.

Ruk die sissende adder van de logica uit mijn schedelpan voordat hij mij met zijn giftige 'waarom-vragen' rechtstreeks de poel van vuur en zwavel in jaagt. Laat mijn verstand verworden tot een onbeschreven blad. Of liever nog: tot een dorre woestijn waar geen enkele kritische gedachte ooit nog wortel schiet. Want wat baat het de mens als hij de hele wereld begrijpt maar zijn ziel als een doorgebakken kotelet in de eeuwige oven van de verdoemenis moet wentelen?

Bezegel mijn lippen met de zegellak van het blindelings geloof zodat ik nooit meer 'maar' of 'echter' durf te prevelen tegenover Uw ondoorgrondelijke decreten. Verlos mij van de tirannie van het gezond verstand die Beëlzebub van de bovenkamer die mij verleidt tot het snode pad van het eigen inzicht. Laat mij liever een onwetende dwaas zijn in Uw voorhof dan een gepromoveerd intellectueel die tandenknarsend de hitte van de buitenste duisternis moet trotseren.

Giet Uw heilige beton in de kieren van mijn twijfel zodat er geen spatje rede meer doorheen kan sijpelen naar mijn onsterfelijke ziel.

Amen.
pi_220249054
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2026 14:16 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
De vraag is: geloof jij dat.
Dat is niet de vraag. Dat is opnieuw een poging om af te leiden van mijn daadwerkelijke punt. Daarom heb ik je posts genegeerd.

quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 19:06 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Waar zie je precies mensen oproepen tot de algehele vernietiging van Palestijnen a la Amalek?

Ik kan geen hond vinden hier die zoiets heeft gesteld.
Waar beweer ik dat "mensen hier" hebben “opgeroepen tot de algehele vernietiging van Palestijnen”? Dat zeg ik nergens. Het gaat niet om mensen die hier zouden oproepen tot vernietiging, maar om de dubbele maatstaf die men hanteert: aan de ene kant het scherp bekritiseren en veroordelen van genocide in de Bijbel, die duizenden jaren geleden zou hebben plaatsgevonden, maar aan de andere kant het fel verdedigen of relativeren van genocide die voor hun ogen plaatsvindt, gepleegd door dezelfde historische bevolkingsgroep uit de Bijbel, in hetzelfde gebied.
pi_220249383
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 16:38 schreef EsserS het volgende:
Omdat ik het niet kan nalaten weer een stichtelijk woord. Dit keer over vrijdenken als de Beëlzebub voor het ware geloof.

De Vrijgeest in de Muil van de Afgrond
Lieve vrienden, laten we eens hartig spreken over die moderne pestilentie die men 'vrijdenken' noemt. Want ziet, die ijdele bespiegelingen van uw eigen verstand zijn niets minder dan de Beëlzebub zelf die als een briesende leeuw door uw bovenkamer sluipt om de laatste restjes ootmoed te verslinden. U waant zich 'verlicht' maar u dwaalt in een pikzwarte nacht van eigenwillige godsdienstigheid waar de rede uw enige, valse afgod is.

Pas toch op!. Want elke gedachte die niet buigt onder het juk van de onversneden waarheid is slechts een extra splinter voor uw eigen eeuwige brandstapel. De hellepoort staat reeds op een kier voor degenen die menen dat hun eigen brein een betere gids is dan de aloude, smalle paden. Ik zeg het u met een minzame glimlach maar de indringende zwavelwalm hangt nu al aan uw hippe kleren. De afgrond gaapt dieper dan uw diepste filosofische overpeinzing. En geloof me vrij: daar beneden is geen wifi voor uw kritische vragen.

Straks zult u kermen in de buitenste duisternis waar het gepiep en geknarsetand u de lust tot intellectueel discussiëren wel zal ontnemen. Dat zogenaamde vrije denken is de moeder van alle snode ketterijen en de definitieve doodsteek voor de eenvoud des harten. Wilt u werkelijk uw onsterfelijke ziel verkwanselen voor een middagje intellectuele ijdelheid? De toorn des Heeren is geen abstract concept maar een verterend vuur dat korte metten maakt met uw eigendunkelijke logica. Het is toch zonde dat zo’n knappe kop als de uwe straks als een verdroogde tak in de oven van de verdoemenis belandt.

Werp die boeien van de rede af voordat de laatste bazuin klinkt en de poel van vuur uw definitieve studeerkamer wordt. Bedenk wel: in de eeuwigheid telt uw hoogstpersoonlijke mening niet meer mee. Daar regeert slechts de onverbiddelijke Waarheid.

Laten we afsluiten met een gebed.

Titel:
Gebed om de Heilige Kortzichtigheid

O Grote, Onverbiddelijke Potentaat, hier buig ik mijn hoogmoedige knieën in het stof van mijn eigen nietigheid. Ik beken met diepe schaamte dat ik hedenochtend weer even heb gepoogd een logische oorzaak-gevolgrelatie te leggen, geheel buiten Uw voorzienigheid om. Sla mij toch met een gezegende blindheid voor elk argument dat niet met een vroom 'amen' eindigt.

Ruk die sissende adder van de logica uit mijn schedelpan voordat hij mij met zijn giftige 'waarom-vragen' rechtstreeks de poel van vuur en zwavel in jaagt. Laat mijn verstand verworden tot een onbeschreven blad. Of liever nog: tot een dorre woestijn waar geen enkele kritische gedachte ooit nog wortel schiet. Want wat baat het de mens als hij de hele wereld begrijpt maar zijn ziel als een doorgebakken kotelet in de eeuwige oven van de verdoemenis moet wentelen?

Bezegel mijn lippen met de zegellak van het blindelings geloof zodat ik nooit meer 'maar' of 'echter' durf te prevelen tegenover Uw ondoorgrondelijke decreten. Verlos mij van de tirannie van het gezond verstand die Beëlzebub van de bovenkamer die mij verleidt tot het snode pad van het eigen inzicht. Laat mij liever een onwetende dwaas zijn in Uw voorhof dan een gepromoveerd intellectueel die tandenknarsend de hitte van de buitenste duisternis moet trotseren.

Giet Uw heilige beton in de kieren van mijn twijfel zodat er geen spatje rede meer doorheen kan sijpelen naar mijn onsterfelijke ziel.

Amen.
Wat leuk man, je kunt nu gezellig samen met Ali naar dezelfde kerk.
  dinsdag 3 maart 2026 @ 19:30:33 #281
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220249623
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 18:21 schreef Tovia het volgende:

[..]
Dat is niet de vraag. Dat is opnieuw een poging om af te leiden van mijn daadwerkelijke punt. Daarom heb ik je posts genegeerd.
[..]
Waar beweer ik dat "mensen hier" hebben “opgeroepen tot de algehele vernietiging van Palestijnen”? Dat zeg ik nergens. Het gaat niet om mensen die hier zouden oproepen tot vernietiging, maar om de dubbele maatstaf die men hanteert: aan de ene kant het scherp bekritiseren en veroordelen van genocide in de Bijbel, die duizenden jaren geleden zou hebben plaatsgevonden, maar aan de andere kant het fel verdedigen of relativeren van genocide die voor hun ogen plaatsvindt, gepleegd door dezelfde historische bevolkingsgroep uit de Bijbel, in hetzelfde gebied.
Nou nee, dat is de hamvraag.

Geloof jij dat.

Dan kunnen we je posts aangaande je enorme bezorgdheden omtrent genocide wat beter duiden...

Verder wacht ik met smacht op quotes van fokkers die verdedigen wat jij stelt dat ze verdedigen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 3 maart 2026 @ 21:06:37 #282
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220251094
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 19:01 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Wat leuk man, je kunt nu gezellig samen met Ali naar dezelfde kerk.
;)
pi_220251559
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2026 00:51 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Maar waarom? Bij fase-overgangen loop je b.v. op een gegeven moment tegen het feit aan dat je een atomaire benadering moet gebruiken. Dat resulteert in singulariteiten. Voor ruimtetijd zijn er soortgelijke hints, gegeven door Bekenstein en Hawking. Waarom zou je dan nu opeen naar een "metafysische" verklaring grijpen omdat je tegen een singulariteit aanloopt? En grijp je ook naar "metafysica" als je, zeg, exotische supergeleiders wilt verklaren?

Ik ken geen enkel geval waarin metafysica een bevredigendere verklaring voor een natuurlijk fenomeen geeft dan fysica. Andersom zijn er talloze voorbeelden te geven.

Ik heb dus domweg veel meer vertrouwen in fysische verklaringen (in dit geval:kwantumzwaartekracht) dan metafysische verkkaringen, en zie dat niet als een categoriefout. Kwantumzwaartekracht is gewoon, bij gebrek aan empirische handvaten, verdomd moeilijk.
Mijn punt is niet dat metafysica betere verklaringen geeft voor natuurlijke fenomenen. Wat ik probeer te zeggen is: áls ruimtetijd een begin heeft, dan is dat geen natuurlijk fenomeen binnen het universum, maar het ontstaan van het natuurlijke domein zelf. Het kan dan terecht zijn om daar metafysisch over te spreken en dat hoeft niet per se ingevuld te worden met ‘God did it’. Craig gebruikt het kalam-argument volgens mij ook vooral filosofisch en probeert het te versterken met natuurkundige bevindingen (voor zijn tweede premisse). Maar het blijft een filosofische stelling.

Wat mij ook opvalt als ik je eerdere bijdragen hierover teruglees, is dat je enerzijds stelt dat Craig zich niet op causaliteit kan beroepen, omdat causaliteit alleen een eigenschap van de ruimtetijd zou zijn; je trekt daar dan een grens. Anderzijds geef je aan dat we simpelweg niet weten of er een absoluut begin is geweest, dat een singulariteit meestal aangeeft dat een theorie daar haar geldigheid verliest, en dat we moeten wachten op een theorie van kwantumzwaartekracht.

Maar als dat zo is, dan kun je het kalam-argument ook niet definitief verwerpen. We kunnen niet met zekerheid zeggen dat er wel een begin is geweest, maar ook niet dat er geen begin is geweest. In dat geval gaat Craig voorlopig uit van een bepaalde metafysische aanname, maar dat geldt net zo goed voor de ontkenning daarvan. Ik ben het daarom eens met dat we moeten wachten op een voltooide theorie van kwantumzwaartekracht. Maar als er een absoluut begin is van ruimtetijd, dan kan de verklaring geen eerdere fysische toestand zijn. En dan is het een metafysische vraag, lijkt mij. De voorbeelden die je hier geeft vallen binnen ruimte en tijd en dat is juist wat er ter discussie staat.
pi_220251609
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 08:57 schreef Haushofer het volgende:

Maar je ziet hier ook dat veel filosofen weinig kaas van natuurkunde hebben gegeten. "Causaliteit is een handige manier om gebeurtenissen in de ruimtetijd te ordenen, dus het zal ook wel buiten ruimtetijd om bestaan" is net zo uit de lucht gegrepen als "alles om ons heen heeft een kleur, dus de wind zal ook wel een kleur hebben". Alleen zijn het in dit geval "gerespecteerde" filosofen aan universiteiten die dit soort redenaties gebruiken. En dat is nogal bizar, in mijn ogen.

Als er iets is wat de kwantummechanica ons heeft geleerd, is dat de natuur schijt heeft aan onze intuïtie, omdat deze intuïtie is geëvolueerd op hele beperkte lengte- en tijdschalen en natuurlijke selectie eigenschappen heeft gefilterd om ons te laten overleven.

Je ziet hetzelfde met b.v. "moraal" of ethiek: het idee dat er een moraal zou bestaan buiten de mens om.
Ik denk dat jij als natuurkundige waarschijnlijk ook niet alles weet over natuurkunde, laat staan over andere vakgebieden binnen de wetenschap. Het is dus wat kort door de bocht om “veel” filosofen hier te verwijten dat ze weinig kaas van natuurkunde hebben gegeten. Een beetje bescheidenheid past ons allemaal.

Wat je stelt over causaliteit en de ruimtetijd is een metafysische interpretatie van fysica, want het is geen empirische conclusie uit de kwantummechanica.

Je herhaalt hiermee de inconsistentie waar ik eerder op wees: enerzijds stel je dat William Craig zich niet op causaliteit kan beroepen, omdat het een eigenschap van de ruimtetijd zou zijn, waarmee je dus een duidelijke grens trekt. Alhoewel Craig spreekt over niet-temporele causaliteit (en daarom gaat je analogie met kleur en wind eigenlijk ook niet op). Anderzijds geef je aan dat we nog niet weten of het universum een begin heeft, en dat we daarvoor moeten wachten op een theorie van kwantumzwaartekracht. Maar als die kwestie nog openstaat, hoe kun je dan nu al zo stellig zijn over de reikwijdte van causaliteit? Ik vind dat toch wel twee verschillende standpunten.
pi_220252193
Causaliteit is de aanname dat er onafhankelijke zaken kunnen bestaan die verbonden zijn geraakt door causaliteit.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  woensdag 4 maart 2026 @ 04:22:21 #286
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220252855
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 22:30 schreef Akathisia het volgende:
Causaliteit is de aanname dat er onafhankelijke zaken kunnen bestaan die verbonden zijn geraakt door causaliteit
Iets kan niet tegelijkertijd "onafhankelijk" zijn en onderworpen aan externe oorzaken. Jouw stelling rammelt aan alle kanten zodra je de kwantumwereld induikt omdat de natuur daar simpelweg geen "losse eilandjes" accepteert. De werkelijkheid is daar fundamenteel één verbonden web (denk aan die gekke verstrengeling) waarbij deeltjes pas eigenschappen krijgen door hun relatie met elkaar. Je kunt dus niet zeggen dat er eerst onafhankelijke dingen zijn die later pas "bezoek" krijgen van causaliteit. Die verbinding is er vanaf het begin al. Eigenlijk is causaliteit niet de lijm tussen de brokstukken maar de structuur van het hele bouwwerk zelf. Kortom: onafhankelijkheid is een illusie van onze dagelijkse blik terwijl alles op diep niveau allang met elkaar aan het dansen is.

Immanuel Kant maakt het eigenlijk heel menselijk. Hij zegt dat we niet als een onbeschreven blad naar de wereld kijken maar met een voorgeprogrammeerde 'bril' op onze neus. Voor Kant is causaliteit geen lijm die tussen twee losse objecten in de buitenwereld zit maar een filter in ons eigen brein.

Stel je de biljartbal voor: de witte bal rolt over het laken en tikt de rode bal aan die vervolgens begint te rollen. In jouw stelling zou je zeggen: "Kijk, daar heb je twee onafhankelijke ballen die door de botsing verbonden worden." Maar Kant tikt je op de schouder en zegt: "Ho even, dat zie je helemaal niet!" Wat je feitelijk waarneemt, is slechts een opeenvolging van beelden: eerst beweegt A, dan raken ze elkaar, dan beweegt B.

Jouw hersenen zijn de eigenlijke 'verbinders' die daar razendsnel het label "oorzaak en gevolg" op plakken om de wereld begrijpelijk te maken. Zonder die ingebouwde software van ons verstand zouden we alleen maar een chaotische diashow van losse kleuren en vormen zien. Die "onafhankelijke zaken" uit je stelling zijn dus eigenlijk constructies van ons eigen denken om grip te krijgen op de werkelijkheid.

Volgens Kant kunnen we de wereld "zoals hij echt is" (het Ding an sich) nooit zien omdat we die bril van causaliteit simpelweg niet af kunnen zetten. We zitten dus vast in een cirkelredenering: we denken dat dingen onafhankelijk zijn en dan verbonden raken maar die hele logica komt uit onszelf. De "verbinding" is dus geen externe gebeurtenis maar de manier waarop ons brein de boel ordent. Je stelling beschrijft dus eigenlijk niet hoe de wereld werkt maar hoe de menselijke machine de wereld verwerkt. Kortom: we zien de wereld niet zoals hij is maar zoals wij zijn.

[ Bericht 33% gewijzigd door EsserS op 04-03-2026 04:44:36 ]
pi_220254240
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 05:36 schreef EsserS het volgende:

[..]
Dat is een lief compliment. Dank je.

Maar inhoudelijk is het weer bagger.
Dat vind ik nou ook, daarom zeg ik dat je beter columns kunt schrijven want van een inhoudelijke discussie komt het nooit met je.
pi_220254263
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 10:16 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Dit toont wel weer je gebrekkige manier van redeneren. Wederom recht lullen wat krom is.
[..]
Ik heb nooit "schizofrene framing" gebruikt, die leugen heb je ook al vaker geuit en is domweg niet waar. In mijn boek Goddelijke Patronen spreek ik over apofenie in het algemeen, en betrek ik het juist op allerlei verschillende fenomenen zoals complotdenken, statistische valkuilen en de replicatiecrisis in de sociale- en medische wetenschappen. En ook geloof, ja. Om te laten zien dat doorgeschoten patroonherkenning een heel breed fenomeen is. Dus niks "schizofrene framing van gelovigen", en ook hier weer: een leugen.

Je "manifestaties van een gezonde, evenwichtige psyche" zijn daarbij nogal ironisch.
[..]
Ja, ik ageer tegen jouw fundamentalisme, misantropie en pseudowetenschap.

Kortom: leugens, leugens, leugens :)

:W
Ik heb mij altijd ingehouden, maar ik kan me nu eenmaal niet aan de indruk onttrekken dat je een soort compulsieve neiging hebt om iedereen die niet in jouw straatje denkt weg te zetten als geestelijk gebrekkig, welke termen je daar ook voor gebruikt. Daarom kun je het ook niet laten om in topics die werkelijk niets met natuurkunde of wat dan ook te maken hebben jouw eigen evangelie te komen preken en vooral te laten zien hoe dommig en gebrekkig mensen die anders denken dan jij zijn. Dat zul je ontkennen omdat je een beeld van jezelf wilt houden als een evenwichtige, wetenschappelijke, rationele man, maar een groot deel van je bijdragen lijkt bij mij meer een soort poging om jezelf omhoog te halen door anderen heel negatief te labelen en te kakken te zetten, en dat is met de jaren alleen maar erger geworden. Ik respecteerde jou lange tijd als discussiepartner, maar je toon is gewoon heel vervelend en misselijk geworden, en aangezien je wel degelijk tegen het geloof en de geschriften ageert met je 'argumenten', bespeur ik daarin inderdaad een verharding die je kwetsbaar maakt voor onredelijkheid, dat is precies het proces wat ik in jou heb zien plaatsvinden en waar ik je ook meerdere malen in het verleden voor heb proberen te waarschuwen. Ook dat zul je ontkennen, maar ik ben niet blind. Verder respecteer ik je nog altijd gewoon als mens, maar als discussiepartner heb je bij mij al lange tijd volledig afgedaan, omdat je gewoon niet inhoudelijk kunt blijven maar het uiteindelijk altijd over de persoonlijke boeg moet gooien. En daar kan maar een reden voor zijn die je zelf nu niet onder ogen wilt zien. En zolang dat het geval is, zullen wij niet bij elkaar komen, en zit ik ook niet te wachten op jouw aandacht hier op dit forum of ergens anders.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 04-03-2026 10:21:10 ]
pi_220254312
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 21:38 schreef ejtleeditnA het volgende:

[..]
Mijn punt is niet dat metafysica betere verklaringen geeft voor natuurlijke fenomenen. Wat ik probeer te zeggen is: áls ruimtetijd een begin heeft dan is dat geen natuurlijk fenomeen binnen het universum, maar het ontstaan van het natuurlijke domein zelf.
Maar dat is niet wat de natuurkunde zegt. De natuurkunde zegt dat als je de kosmische film terugspoelt, de geldigheid van de klassieke ruimtetijd eindigt. En nogmaals: het eindigen van klassieke en effectieve beschrijvingen zien we op allerlei plaatsen in de natuurkunde. Ik heb als natuurkundige dus geen enkele reden om jouw "als" aan te nemen.

quote:
Wat mij ook opvalt als ik je eerdere bijdragen hierover teruglees, is dat je enerzijds stelt dat Craig zich niet op causaliteit kan beroepen, omdat causaliteit alleen een eigenschap van de ruimtetijd zou zijn; je trekt daar dan een grens. Anderzijds geef je aan dat we simpelweg niet weten of er een absoluut begin is geweest, dat een singulariteit meestal aangeeft dat een theorie daar haar geldigheid verliest, en dat we moeten wachten op een theorie van kwantumzwaartekracht.

Maar als dat zo is, dan kun je het kalam-argument ook niet definitief verwerpen.
Nee, dat kan ik inderdaad niet. Ik kan alleen de absolute noodzaak die het Kalam-argument veronderstelt verwerpen, want die zekerheid hebben we helemaal niet.
pi_220254327
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 10:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:

...je toon is gewoon heel vervelend en misselijk geworden...
Dat ervaar ik dito bij jou. Je zit hier opnieuw leugens te verspreiden, maar gaat daar totaal niet op in.

Ik neem jou als discussiepartner ook niet serieus, en je moet niet net doen alsof jij wel openstaat voor "discussie", want je zit hier te evangeliseren en profeteren met de absolute waarheid in de zak.
pi_220254581
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 10:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik heb mij altijd ingehouden, maar ik kan me nu eenmaal niet aan de indruk onttrekken dat je een soort compulsieve neiging hebt om iedereen die niet in jouw straatje denkt weg te zetten als geestelijk gebrekkig, welke termen je daar ook voor gebruikt. Daarom kun je het ook niet laten om in topics die werkelijk niets met natuurkunde of wat dan ook te maken hebben jouw eigen evangelie te komen preken en vooral te laten zien hoe dommig en gebrekkig mensen die anders denken dan jij zijn. Dat zul je ontkennen omdat je een beeld van jezelf wilt houden als een evenwichtige, wetenschappelijke, rationele man, maar een groot deel van je bijdragen lijkt bij mij meer een soort poging om jezelf omhoog te halen door anderen heel negatief te labelen en te kakken te zetten, en dat is met de jaren alleen maar erger geworden. Ik respecteerde jou lange tijd als discussiepartner, maar je toon is gewoon heel vervelend en misselijk geworden, en aangezien je wel degelijk tegen het geloof en de geschriften ageert met je 'argumenten', bespeur ik daarin inderdaad een verharding die je kwetsbaar maakt voor onredelijkheid, dat is precies het proces wat ik in jou heb zien plaatsvinden en waar ik je ook meerdere malen in het verleden voor heb proberen te waarschuwen. Ook dat zul je ontkennen, maar ik ben niet blind. Verder respecteer ik je nog altijd gewoon als mens, maar als discussiepartner heb je bij mij al lange tijd volledig afgedaan, omdat je gewoon niet inhoudelijk kunt blijven maar het uiteindelijk altijd over de persoonlijke boeg moet gooien. En daar kan maar een reden voor zijn die je zelf nu niet onder ogen wilt zien. En zolang dat het geval is, zullen wij niet bij elkaar komen, en zit ik ook niet te wachten op jouw aandacht hier op dit forum of ergens anders.
Ik denk niet dat het doel is om bij elkaar te komen / water bij de wijn te doen, in de zin dat jij je geloof half verlaat en Haushover de wetenschap half opzij zet.

Ik denk ook niet dat jij ooit tot elkaar komt met een moslim. Misschien wordt het dan Ali is lam, maar nooit Ali een beetje Islam. Wat dat betreft kom je in je adventistenkerk veel zaliger bij elkaar dan hier.

En wat dat ontmoeten elders betreft. Kopje koffie en niet praten over de wetenschap of het geloof is toch wel mogelijk? We kunnen het gewoon over tuinieren en over koetjes en kalfjes hebben zonder de evolutietheorie of de tuin van eden erbij te halen? Lijkt me best ok, een maandelijkse ontmoeting en 12 onderwerpen die niet vervallen in gelul over levensbeschouwing en bij de eerste afwijking meteen de zoemer en vertrekken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 04-03-2026 11:03:19 ]
pi_220254928
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 10:55 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik denk niet dat het doel is om bij elkaar te komen / water bij de wijn te doen, in de zin dat jij je geloof half verlaat en Haushover de wetenschap half opzij zet.

Ik denk ook niet dat jij ooit tot elkaar komt met een moslim. Misschien wordt het dan Ali is lam, maar nooit Ali een beetje Islam. Wat dat betreft kom je in je adventistenkerk veel zaliger bij elkaar dan hier.

En wat dat ontmoeten elders betreft. Kopje koffie en niet praten over de wetenschap of het geloof is toch wel mogelijk? We kunnen het gewoon over tuinieren en over koetjes en kalfjes hebben zonder de evolutietheorie of de tuin van eden erbij te halen? Lijkt me best ok, een maandelijkse ontmoeting en 12 onderwerpen die niet vervallen in gelul over levensbeschouwing en bij de eerste afwijking meteen de zoemer en vertrekken.
Bij elkaar komen is niet dat we het met elkaar eens worden, maar dat we respectvol een inhoudelijke discussie kunnen voortzetten zonder labels, insinuaties over andermans gebrekkige cognitieve vaardigheden, het introduceren van allerlei off-topic dingen (zoals constant over natuurkunde en wetenschap bezig blijven in een subforum dat letterlijk filosofie en levensbeschouwing heet en waarmee je de aandacht steeds op jezelf vestigt in plaats van op het onderwerp), en andere zaken die er niet toe doen.

En nee, ik heb er geen behoefte aan om iemand te ontmoeten die mij geen basaal respect toont omdat ik simpelweg een andere mening heb.

Dat vind ik altijd zo opmerkelijk. Men beticht gelovigen ervan zo intolerant te zijn. Maar de werkelijke intolerante mensen hier zijn de niet-gelovigen die het simpelweg niet kunnen verkroppen dat anderen hun wereldbeeld niet delen.
pi_220255339
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 10:24 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Dat ervaar ik dito bij jou. Je zit hier opnieuw leugens te verspreiden, maar gaat daar totaal niet op in.

Ik neem jou als discussiepartner ook niet serieus, en je moet niet net doen alsof jij wel openstaat voor "discussie", want je zit hier te evangeliseren en profeteren met de absolute waarheid in de zak.
Ik verdedig mijn standpunten ja, op een plek die daar geschikt voor is. Als jij dat evangeliseren wil noemen, prima. Maar ik voer hier gewoon inhoudelijke discussies met mensen op basis van mijn overtuigingen. En ik kan prima van mening veranderen als ik daar goede redenen voor heb. Mensen als cognitief inferieur bestempelen is geen goede reden voor mij om jouw standpunten over wat dan ook over te nemen, hoe verrassend dat misschien ook is. Slechte argumenten ook niet.
pi_220255435
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 11:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Bij elkaar komen is niet dat we het met elkaar eens worden, maar dat we respectvol een inhoudelijke discussie kunnen voortzetten zonder labels, insinuaties over andermans gebrekkige cognitieve vaardigheden, het introduceren van allerlei off-topic dingen (zoals constant over natuurkunde en wetenschap bezig blijven in een subforum dat letterlijk filosofie en levensbeschouwing heet en waarmee je de aandacht steeds op jezelf vestigt in plaats van op het onderwerp), en andere zaken die er niet toe doen.

En nee, ik heb er geen behoefte aan om iemand te ontmoeten die mij geen basaal respect toont omdat ik simpelweg een andere mening heb.

Dat vind ik altijd zo opmerkelijk. Men beticht gelovigen ervan zo intolerant te zijn. Maar de werkelijke intolerante mensen hier zijn de niet-gelovigen die het simpelweg niet kunnen verkroppen dat anderen hun wereldbeeld niet delen.
Levensbeschouwing is niet alleen een bepaalde Christelijke stroming van een user hier. Wetenschap kan eveneens heel sterk de kijk op het leven beinvloeden.

Verder

Marjolein Faber: Ik ben beleid
Ali: Ik ben alle gelovigen.
  woensdag 4 maart 2026 @ 12:33:33 #295
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220255440
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 11:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Hoeveel basaal respect toon je iemand wiens religie je een demonische dwaling noemt? Hoe leidt dat uberhaupt tot een inhoudelijke discussie?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220255939
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 12:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Mensen als cognitief inferieur bestempelen is geen goede reden voor mij om jouw standpunten over wat dan ook over te nemen.
Dat doe ik dan ook niet. Dat maak jij ervan.

quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 12:33 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Hoeveel basaal respect toon je iemand wiens religie je een demonische dwaling noemt? Hoe leidt dat uberhaupt tot een inhoudelijke discussie?
Dit, inderdaad: het is het verschuilen achter een, in mijn ogen, verwerpelijke moraal en vervolgens telkens God naar voren schuiven als "het is nou eenmaal niet anders", om zo de eigen verantwoordelijkheid weg te nemen. En dan vervolgens andere users die dat niet doen betichten van "persoonlijk worden" en "mensen cognitief inferieur noemen".

Ja, doei.
pi_220255988
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 21:41 schreef ejtleeditnA het volgende:

[..]
Ik denk dat jij als natuurkundige waarschijnlijk ook niet alles weet over natuurkunde, laat staan over andere vakgebieden binnen de wetenschap. Het is dus wat kort door de bocht om “veel” filosofen hier te verwijten dat ze weinig kaas van natuurkunde hebben gegeten. Een beetje bescheidenheid past ons allemaal.
Het is gebaseerd op de simpele observatie dat ik apologeten nooit dit stuk natuurkunde hoor benoemen.

quote:
Wat je stelt over causaliteit en de ruimtetijd is een metafysische interpretatie van fysica, want het is geen empirische conclusie uit de kwantummechanica.
Ik heb geen idee wat je hiermee bedoelt.

quote:
Je herhaalt hiermee de inconsistentie waar ik eerder op wees: enerzijds stel je dat William Craig zich niet op causaliteit kan beroepen, omdat het een eigenschap van de ruimtetijd zou zijn, waarmee je dus een duidelijke grens trekt. Alhoewel Craig spreekt over niet-temporele causaliteit (en daarom gaat je analogie met kleur en wind eigenlijk ook niet op). Anderzijds geef je aan dat we nog niet weten of het universum een begin heeft, en dat we daarvoor moeten wachten op een theorie van kwantumzwaartekracht. Maar als die kwestie nog openstaat, hoe kun je dan nu al zo stellig zijn over de reikwijdte van causaliteit? Ik vind dat toch wel twee verschillende standpunten.
Ik zeg nergens dat er geen "oorzaak" toegedicht kan worden aan de oerknal, zoals het Kalam-argument doet; ik stel alleen dat er geen noodzaak voor is, zoals het Kalam-argument claimt, en dat er hele goede redenen zijn om daar aan te twijfelen.

Bij gebrek aan een theorie van kwantumzwaartekracht kun je verder weinig stellig zijn, lijkt me.
pi_220256094
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 12:33 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Zeg jij dat, gezien hoe jij tegen de Islam en moslims tekeer gaat?

Ik scheid mensen van hun religie. Ik kan iemands religie demonisch noemen, dat wil niet zeggen dat ik die persoon een demoon noem. Ik verwacht eigenlijk dat mensen wel in staat zijn om dat onderscheid te kunnen maken tussen hun eigen persoon en waarde als mens en hun denkbeelden. Die twee hebben voor mij niets met elkaar te maken.
  woensdag 4 maart 2026 @ 13:53:06 #299
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220256151
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 12:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik verdedig mijn standpunten ja, op een plek die daar geschikt voor is. Als jij dat evangeliseren wil noemen, prima. Maar ik voer hier gewoon inhoudelijke discussies met mensen op basis van mijn overtuigingen. En ik kan prima van mening veranderen als ik daar goede redenen voor heb. Mensen als cognitief inferieur bestempelen is geen goede reden voor mij om jouw standpunten over wat dan ook over te nemen, hoe verrassend dat misschien ook is. Slechte argumenten ook niet.
Inhoudelijk is er bijzonder veel aan te merken op jouw bijdragen want je loopt met je (levens)overtuigingen 2.000 jaar achter op de Paus en je verkondigt hier dat de bijbel een geschiedenis- en biologieboek is.

Denk je soms dat we kleuters of achterlijk zijn?

[ Bericht 0% gewijzigd door EsserS op 04-03-2026 13:58:46 ]
  woensdag 4 maart 2026 @ 13:57:15 #300
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220256180
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 10:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat vind ik nou ook, daarom zeg ik dat je beter columns kunt schrijven want van een inhoudelijke discussie komt het nooit met je.
Het is onmogelijk om met iemand als jij een inhoudelijke discussie aan te gaan. Ik ga uit van toetsbare feiten en jij van fabels en waanvoorstellingen. Ik ga uit van de ratio, jij van emoties en onderbuikgevoelens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')