abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 21 maart 2026 @ 09:35:39 #151
511677 EsserS
Just show it!
pi_220394278
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 23:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik bedoelde niet te zeggen dat je elk willekeurig iets kunt geloven of niet meer geloven, maar dat het uiteindelijk een keuze is om wel of niet te geloven, geen automatisch gegeven.
Dit doet mij sterk denken aan een preek die ik onlangs hoorde in mijn kerk afgelopen zondag:

Het Manifest van de Verlichte Geest
Verbreek de boeien van het bijgeloof, gij die nog wandelt in de schaduwen van het onverklaarbare! Wij staan niet op deze aarde als onderdanen van een onzichtbare dwingeland maar als de soevereine ridders van de Ratio. De dageraad van het verstand is aangebroken en verdrijft de nevelen van het dogmatische duister.

Hoort de roep van de logica die zuiverder klinkt dan welk koorgezang ook:

De Wetenschap als Baken: geen mirakelen maar metingen; geen gebeden maar bewijzen vormen het fundament van onze vooruitgang.

Het Gezond Verstand als Kompas: vertrouw niet op de overlevering van stoffige perkamenten maar op de onfeilbare kracht van het menselijk intellect.

De Ratio als Bevrijder: de knielende mens is een geknechte mens maar de denkende mens is een god in de dop.

Het geloof in een opperwezen is geen deugd doch de wortel van alle kwaad. Een giftige klimop die de groei van de menselijke potentie verstikt. Het is een vlucht in de onwetendheid, een verraad aan de grijze cellen die ons door de evolutie zijn geschonken. Waar religie muren optrekt van vrees daar bouwt de Wetenschap bruggen van staal en licht.

Laat ons de tempels van het dogma verlaten en de laboratoria van de waarheid betreden. De kosmos spreekt niet in raadselen van profeten maar in de elegante taal van de wiskunde. Onze roeping is helder: het ontsluieren van de natuurwetten, het genezen van de rede en het vieren van de overwinning van het weten op het wankele geloven.

De mens is de maat van alle dingen en in de glans van de Verlichting regeert de Ratio triomfantelijk over het fantoom van de godheid.

<EINDE PREEK>

Ik geloof heilig in die "geloofsverklaring" die het menselijk denken vereert.
De lachende e zegt: "In Data We Trust"
pi_220395546

[ Bericht 100% gewijzigd door ejtleeditnA op 21-03-2026 12:30:55 ]
pi_220397246
Ik moet hier iets vertellen. Afgelopen nacht had ik een paar uur nagedacht en besloten om van dingen afstand te nemen en om iedereen te accepteren zoals die is. Vandaag, enkele uren geleden heb ik voor het allereerst in mijn leven God heel dicht bij me gevoeld. Het overkwam me plotseling, en niet vanuit mezelf. Ik was met dingen bezig in de huishouding, schoonmaken, opruimen, boodschappen. Het kwam van buiten. Het was een overweldigend gevoel van liefde en van "het is allemaal niet zo belangrijk, laat het los". Het was totale acceptatie van mijn zijn, hoe ik ben, ondanks alles wat ik fout doe. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Nee, ik gebruik geen drugs en ik drink niet en ik rook ook niet. Vanmorgen heb ik alleen een broodje kaas gegeten en een kop thee gedronken. Het was ook erg overtuigend en kreeg ik mee "hou dit bij je". Ik ga dit nooit meer vergeten.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 16:35:44 #154
511677 EsserS
Just show it!
pi_220397847
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 15:43 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik moet hier iets vertellen. Afgelopen nacht had ik een paar uur nagedacht en besloten om van dingen afstand te nemen en om iedereen te accepteren zoals die is. Vandaag, enkele uren geleden heb ik voor het allereerst in mijn leven God heel dicht bij me gevoeld. Het overkwam me plotseling, en niet vanuit mezelf. Ik was met dingen bezig in de huishouding, schoonmaken, opruimen, boodschappen. Het kwam van buiten. Het was een overweldigend gevoel van liefde en van "het is allemaal niet zo belangrijk, laat het los". Het was totale acceptatie van mijn zijn, hoe ik ben, ondanks alles wat ik fout doe. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Nee, ik gebruik geen drugs en ik drink niet en ik rook ook niet. Vanmorgen heb ik alleen een broodje kaas gegeten en een kop thee gedronken. Het was ook erg overtuigend en kreeg ik mee "hou dit bij je". Ik ga dit nooit meer vergeten.
Een moment van diepe, pure rust. Gevonden te midden van de alledaagse chaos van het huishouden en de boodschappen. Wie wil dat niet?

Vanuit een rationele blik zou je kunnen zeggen dat je brein, na je bewuste besluit om afstand te nemen en te accepteren, eindelijk de 'pauzeknop' vond. Wetenschappelijk gezien kan zo’n plotseling gevoel van eenheid en liefde ontstaan wanneer het deel van onze hersenen dat constant oordeelt en analyseert, ons ego, zeg maar, even helemaal stilvalt. Dat je dit ervaart terwijl je heel gewone dingen doet zoals opruimen, is eigenlijk heel logisch. Het zijn vaak die monotone handelingen die onze geest in een soort 'flow' brengen waardoor er ruimte ontstaat voor zo'n intense doorbraak.

Tegelijkertijd is er de kant van het gevoel en het geloof die dit moment benoemt als "Goddelijke Genade". Of je het nu een warme spirituele aanraking noemt of een kille neurologische reset, de impact ervan is onmiskenbaar echt. Het feit dat je je zo totaal geaccepteerd voelde ondanks je eigen fouten is een krachtig medicijn tegen de hardheid waarmee we vaak naar onszelf kijken. De ratio kan de bron misschien niet bewijzen maar zij kan ook niet ontkennen dat dit gevoel van "het is allemaal niet zo belangrijk, laat het los" een enorme waarde heeft voor je welzijn.

Maar waarom voelt het zo overtuigend?
De ratio zegt ons dat een externe bron (zoals God) niet te bewijzen is terwijl we de effecten in de hersenen wél kunnen meten. Daarom is de meest waarschijnlijke verklaring dat je brein een zeldzame weg heeft gevonden naar een staat van pure rust. Het feit dat je geen middelen hebt gebruikt en gewoon een broodje kaas op had, versterkt alleen maar het idee dat dit een natuurlijke, krachtige capaciteit van de menselijke geest is. Dat het wetenschappelijk waarschijnlijk een intern proces is, maakt de ervaring overigens niet minder waardevol. Of die "genade" nu uit een hemelse bron komt of uit een schitterend biologisch mechanisme in jezelf: het resultaat is dat jij je nu lichter en geaccepteerd voelt. En dat is, rationeel bekeken, een fantastisch resultaat van een ochtendje opruimen.

Zo kijk ik ernaar. Sorry.
pi_220398953
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 16:35 schreef EsserS het volgende:
Zo kijk ik ernaar. Sorry.
En zo is dat. Sorry hoef je helemaal niet te zeggen. Ik vind het allang fijn dat je de tijd hebt genomen om te reageren. Hoe het ook zij, het moment neem ik wel mee in de rest van mijn leven, omdat het positief is in tijden van twijfel. Wat een ander er over denkt, dat maakt totaal niet uit. En eigenlijk ook niet, wat de daadwerkelijke oorzaak is.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 18:20:34 #156
511677 EsserS
Just show it!
pi_220399214
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 18:02 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
En zo is dat. Sorry hoef je helemaal niet te zeggen. Ik vind het allang fijn dat je de tijd hebt genomen om te reageren. Hoe het ook zij, het moment neem ik wel mee in de rest van mijn leven, omdat het positief is in tijden van twijfel. Wat een ander er over denkt, dat maakt totaal niet uit. En eigenlijk ook niet, wat de daadwerkelijke oorzaak is.
Uiteindelijk is ieder mens zelf verantwoordelijk voor welk type kompas hij kiest voor zijn levenswandel.
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 09:50:33 #157
57816 crew  Mijk
BAM
pi_220403349
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 09:35 schreef EsserS het volgende:
De kosmos spreekt niet in raadselen van profeten maar in de elegante taal van de wiskunde.
Ik wacht met smart tot de wiskunde, natuurkunde en sterrenkunde komt met een meetlint waarmee je emotie, intuitie, mentale constructen, psychologische fenomenen en dwarszittend trauma in een formule gieten, waar ik t meetlint naast mn emotie kan leggen om te kijken hoe groot die is. Een lineaal langs mijn motivatie om te kijken hoe ver dat gaat. Een lasermeetapparaat voor mijn intuitie, een waar database voor mijn mentale constructen, en ipv een temperatuurmeter, een psychologischfenomenen meter in mijn nachtkasje kan leggen om te kijken of deze fluctueert in de komende periode.

Als we dan toch bezig zijn, kunnen ze wellicht een kooi bouwen waar we water in vangen. Een gaas spannen wat de lucht buiten houdt en een doosje waarin ik mn bewustzijn en/of gedachte in kan bewaren.

Brahman kwam z'n Shiva/Shakti ophalen, t was kapot gegaan.

When statische meetlinten voor dynamische begrippen :(

Misschien trachten ze wat uit die hoek te vertellen, who knows...

Maar wie ben ik, de next random idioot 001 op internet.

We need to think less, and feel more ~Osho, ervanuitgaande dat Animus dominant staat tenopzichte van Anima. Hier kan ik overigens ook een mooie POL discussie mee aftrappen, maar dat gaan we hier niet doen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Mijk op 22-03-2026 10:03:05 ]
As above, so below.
  zondag 22 maart 2026 @ 11:07:36 #158
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_220403818
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 23:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik bedoelde niet te zeggen dat je elk willekeurig iets kunt geloven of niet meer geloven, maar dat het uiteindelijk een keuze is om wel of niet te geloven, geen automatisch gegeven.
Dat is het dus niet zoals ik al aangaf met mijn voorbeeld.

Zo kun jij niet even kiezen om een moslim te zijn. Je overtuiging komt van binnenuit en die is niet zomaar even vrij te kiezen.

En ik heb er destijds niet voor gekozen om "even atheist te worden". Dat was een langzaam proces waarbij ik mij ineens realiseerde dat ik niet meer geloofde wat mij altijd verteld is. Sterker nog ik heb mij verzet tegen dat hele idee. Toch gebeurde het.
  zondag 22 maart 2026 @ 11:09:07 #159
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_220403829
quote:
Welke van de enorme hoeveelheid goden heb je het hier over?
pi_220403941
quote:
3s.gif Op zondag 22 maart 2026 09:50 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ik wacht met smart tot de wiskunde, natuurkunde en sterrenkunde komt met een meetlint waarmee je emotie, intuitie, mentale constructen, psychologische fenomenen en dwarszittend trauma in een formule gieten, waar ik t meetlint naast mn emotie kan leggen om te kijken hoe groot die is. Een lineaal langs mijn motivatie om te kijken hoe ver dat gaat. Een lasermeetapparaat voor mijn intuitie, een waar database voor mijn mentale constructen, en ipv een temperatuurmeter, een psychologischfenomenen meter in mijn nachtkasje kan leggen om te kijken of deze fluctueert in de komende periode.

Als we dan toch bezig zijn, kunnen ze wellicht een kooi bouwen waar we water in vangen. Een gaas spannen wat de lucht buiten houdt en een doosje waarin ik mn bewustzijn en/of gedachte in kan bewaren.

Brahman kwam z'n Shiva/Shakti ophalen, t was kapot gegaan.

When statische meetlinten voor dynamische begrippen :(

Misschien trachten ze wat uit die hoek te vertellen, who knows...

Maar wie ben ik, de next random idioot 001 op internet.

We need to think less, and feel more ~Osho, ervanuitgaande dat Animus dominant staat tenopzichte van Anima. Hier kan ik overigens ook een mooie POL discussie mee aftrappen, maar dat gaan we hier niet doen.
Tel daarbij op dat het idee dat “de kosmos/natuur geschreven is in wiskundige taal” al bij Galileo voorkwam, die zelf gelovig was. Hij zag dat niet als een tegenstelling zoals de user in je quote suggereert. In de praktijk is wetenschap ook niet vrij van interpretatie, aannames of filosofische uitgangspunten. Theorieën beginnen vaak met een hypothese, die voorafgegaan wordt door een aanname/idee/geloof in iets. De ironie is ook dat hij wetenschap bijna beschrijft in religieuze termen: roeping, tempels, overwinning, enz.
pi_220404028
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 11:07 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Dat is het dus niet zoals ik al aangaf met mijn voorbeeld.

Zo kun jij niet even kiezen om een moslim te zijn. Je overtuiging komt van binnenuit en die is niet zomaar even vrij te kiezen.

En ik heb er destijds niet voor gekozen om "even atheist te worden". Dat was een langzaam proces waarbij ik mij ineens realiseerde dat ik niet meer geloofde wat mij altijd verteld is. Sterker nog ik heb mij verzet tegen dat hele idee. Toch gebeurde het.
De keuze om moslim of christen te worden wordt vaak voorafgegaan door een reeks kleinere beslissingen, zoals je ergens in verdiepen of er bewust over nadenken, die uiteindelijk kunnen uitmonden in een bekering. Dat gebeurt niet 'even'. Tegelijkertijd kunnen sommige mensen het ervaren als iets wat hen overkomt. Daarom denk ik dat het niet zo zwart-wit is: het is een keuze óf het is iets waar je geen invloed op hebt (geen keuze).
  maandag 23 maart 2026 @ 09:24:34 #162
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_220410751
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 11:44 schreef ejtleeditnA het volgende:

[..]
De keuze om moslim of christen te worden wordt vaak voorafgegaan door een reeks kleinere beslissingen, zoals je ergens in verdiepen of er bewust over nadenken, die uiteindelijk kunnen uitmonden in een bekering. Dat gebeurt niet 'even'. Tegelijkertijd kunnen sommige mensen het ervaren als iets wat hen overkomt. Daarom denk ik dat het niet zo zwart-wit is: het is een keuze óf het is iets waar je geen invloed op hebt (geen keuze).
Iets wat je overkomt, waardoor je (wellicht) iets kunt gaan geloven, kies je ook niet.

Mijn keuze om de Bijbel en het christendom goed te bestuderen heeft geleid tot mijn atheisme. Dat laatste was geen keuze.

Ik heb ook gekozen om me wat te verdiepen in de islam. Tot bekering is het niet gekomen.
  maandag 23 maart 2026 @ 09:34:57 #163
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_220410799
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:24 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Iets wat je overkomt, waardoor je (wellicht) iets kunt gaan geloven, kies je ook niet.

Mijn keuze om de Bijbel en het christendom goed te bestuderen heeft geleid tot mijn atheisme. Dat laatste was geen keuze.

Ik heb ook gekozen om me wat te verdiepen in de islam. Tot bekering is het niet gekomen.
Geloof of ongeloof is meer iets dat groeit en je uiteindelijk voor jezelf bevestigd.

Een kind gelooft ook niet meer in Sinterklaas op het moment dat die erachter komt dat die niet bestaat. Hoe graag het kind ook wil, het lukt niet meer.

En zo kon Jezus ook niet meer in God geloven toen hij aan het kruis stierf. Het was geen keuze, hij voelde God niet meer.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  maandag 23 maart 2026 @ 12:19:21 #164
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_220411859
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:34 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Geloof of ongeloof is meer iets dat groeit en je uiteindelijk voor jezelf bevestigd.

Een kind gelooft ook niet meer in Sinterklaas op het moment dat die erachter komt dat die niet bestaat. Hoe graag het kind ook wil, het lukt niet meer.

En zo kon Jezus ook niet meer in God geloven toen hij aan het kruis stierf. Het was geen keuze, hij voelde God niet meer.
Hij riep nog wel tot (zijn) God dus geloofde hij imho nog wel.
pi_220413698
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 09:24 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Wat betreft je eerste zin: ik bedoelde ook dat het geloven je kan overkomen, en dat het in die zin geen keuze is. Daarom zei ik dat ik het niet zo zwart-wit zie: óf het is altijd een keuze, óf nooit. In die zin denk ik dus dat je ervaring niet per se voor iedereen geldt.
pi_220427862
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 11:44 schreef ejtleeditnA het volgende:

[..]
Dit inderdaad.

Soms heb je het deurtje om tot geloof te komen al eerder gesloten door te weigeren om iets voor waar aan te nemen, ondanks bewijs in overdaad.

Dan zeg je uiteindelijk 'er is geen bewijs', maar het bewijs dat het latere bewijs overtuigend genoeg had kunnen maken, heb je al geweigerd.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 25-03-2026 14:22:03 ]
  vrijdag 27 maart 2026 @ 16:48:19 #167
511677 EsserS
Just show it!
pi_220445311
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 13:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:

..... ondanks bewijs in overdaad.
Heb je het over fantasierijke voorstellingen en allerlei wanen die in de hoofden van mensen voorkomen? Maar Ali toch, je weet toch hopelijk wel dat wat toevallig goed voelt in je hoofd niet altijd "waar" hoeft te zijn?

[ Bericht 10% gewijzigd door EsserS op 27-03-2026 17:22:52 ]
  vrijdag 10 april 2026 @ 10:15:43 #168
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_220546328
quote:
Wie oren heeft om te horen, laat hem horen :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')