Dit doet mij sterk denken aan een preek die ik onlangs hoorde in mijn kerk afgelopen zondag:quote:Op vrijdag 20 maart 2026 23:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik bedoelde niet te zeggen dat je elk willekeurig iets kunt geloven of niet meer geloven, maar dat het uiteindelijk een keuze is om wel of niet te geloven, geen automatisch gegeven.
Een moment van diepe, pure rust. Gevonden te midden van de alledaagse chaos van het huishouden en de boodschappen. Wie wil dat niet?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 15:43 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik moet hier iets vertellen. Afgelopen nacht had ik een paar uur nagedacht en besloten om van dingen afstand te nemen en om iedereen te accepteren zoals die is. Vandaag, enkele uren geleden heb ik voor het allereerst in mijn leven God heel dicht bij me gevoeld. Het overkwam me plotseling, en niet vanuit mezelf. Ik was met dingen bezig in de huishouding, schoonmaken, opruimen, boodschappen. Het kwam van buiten. Het was een overweldigend gevoel van liefde en van "het is allemaal niet zo belangrijk, laat het los". Het was totale acceptatie van mijn zijn, hoe ik ben, ondanks alles wat ik fout doe. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Nee, ik gebruik geen drugs en ik drink niet en ik rook ook niet. Vanmorgen heb ik alleen een broodje kaas gegeten en een kop thee gedronken. Het was ook erg overtuigend en kreeg ik mee "hou dit bij je". Ik ga dit nooit meer vergeten.
En zo is dat. Sorry hoef je helemaal niet te zeggen. Ik vind het allang fijn dat je de tijd hebt genomen om te reageren. Hoe het ook zij, het moment neem ik wel mee in de rest van mijn leven, omdat het positief is in tijden van twijfel. Wat een ander er over denkt, dat maakt totaal niet uit. En eigenlijk ook niet, wat de daadwerkelijke oorzaak is.quote:
Uiteindelijk is ieder mens zelf verantwoordelijk voor welk type kompas hij kiest voor zijn levenswandel.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 18:02 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
En zo is dat. Sorry hoef je helemaal niet te zeggen. Ik vind het allang fijn dat je de tijd hebt genomen om te reageren. Hoe het ook zij, het moment neem ik wel mee in de rest van mijn leven, omdat het positief is in tijden van twijfel. Wat een ander er over denkt, dat maakt totaal niet uit. En eigenlijk ook niet, wat de daadwerkelijke oorzaak is.
Ik wacht met smart tot de wiskunde, natuurkunde en sterrenkunde komt met een meetlint waarmee je emotie, intuitie, mentale constructen, psychologische fenomenen en dwarszittend trauma in een formule gieten, waar ik t meetlint naast mn emotie kan leggen om te kijken hoe groot die is. Een lineaal langs mijn motivatie om te kijken hoe ver dat gaat. Een lasermeetapparaat voor mijn intuitie, een waar database voor mijn mentale constructen, en ipv een temperatuurmeter, een psychologischfenomenen meter in mijn nachtkasje kan leggen om te kijken of deze fluctueert in de komende periode.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 09:35 schreef EsserS het volgende:
De kosmos spreekt niet in raadselen van profeten maar in de elegante taal van de wiskunde.
Dat is het dus niet zoals ik al aangaf met mijn voorbeeld.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 23:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik bedoelde niet te zeggen dat je elk willekeurig iets kunt geloven of niet meer geloven, maar dat het uiteindelijk een keuze is om wel of niet te geloven, geen automatisch gegeven.
Welke van de enorme hoeveelheid goden heb je het hier over?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 15:43 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik moet hier iets vertellen. Afgelopen nacht had ik een paar uur nagedacht en besloten om van dingen afstand te nemen en om iedereen te accepteren zoals die is. Vandaag, enkele uren geleden heb ik voor het allereerst in mijn leven God heel dicht bij me gevoeld. Het overkwam me plotseling, en niet vanuit mezelf. Ik was met dingen bezig in de huishouding, schoonmaken, opruimen, boodschappen. Het kwam van buiten. Het was een overweldigend gevoel van liefde en van "het is allemaal niet zo belangrijk, laat het los". Het was totale acceptatie van mijn zijn, hoe ik ben, ondanks alles wat ik fout doe. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Nee, ik gebruik geen drugs en ik drink niet en ik rook ook niet. Vanmorgen heb ik alleen een broodje kaas gegeten en een kop thee gedronken. Het was ook erg overtuigend en kreeg ik mee "hou dit bij je". Ik ga dit nooit meer vergeten.
Tel daarbij op dat het idee dat “de kosmos/natuur geschreven is in wiskundige taal” al bij Galileo voorkwam, die zelf gelovig was. Hij zag dat niet als een tegenstelling zoals de user in je quote suggereert. In de praktijk is wetenschap ook niet vrij van interpretatie, aannames of filosofische uitgangspunten. Theorieën beginnen vaak met een hypothese, die voorafgegaan wordt door een aanname/idee/geloof in iets. De ironie is ook dat hij wetenschap bijna beschrijft in religieuze termen: roeping, tempels, overwinning, enz.quote:Op zondag 22 maart 2026 09:50 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik wacht met smart tot de wiskunde, natuurkunde en sterrenkunde komt met een meetlint waarmee je emotie, intuitie, mentale constructen, psychologische fenomenen en dwarszittend trauma in een formule gieten, waar ik t meetlint naast mn emotie kan leggen om te kijken hoe groot die is. Een lineaal langs mijn motivatie om te kijken hoe ver dat gaat. Een lasermeetapparaat voor mijn intuitie, een waar database voor mijn mentale constructen, en ipv een temperatuurmeter, een psychologischfenomenen meter in mijn nachtkasje kan leggen om te kijken of deze fluctueert in de komende periode.
Als we dan toch bezig zijn, kunnen ze wellicht een kooi bouwen waar we water in vangen. Een gaas spannen wat de lucht buiten houdt en een doosje waarin ik mn bewustzijn en/of gedachte in kan bewaren.
Brahman kwam z'n Shiva/Shakti ophalen, t was kapot gegaan.
When statische meetlinten voor dynamische begrippen
Misschien trachten ze wat uit die hoek te vertellen, who knows...
Maar wie ben ik, de next random idioot 001 op internet.
We need to think less, and feel more ~Osho, ervanuitgaande dat Animus dominant staat tenopzichte van Anima. Hier kan ik overigens ook een mooie POL discussie mee aftrappen, maar dat gaan we hier niet doen.
De keuze om moslim of christen te worden wordt vaak voorafgegaan door een reeks kleinere beslissingen, zoals je ergens in verdiepen of er bewust over nadenken, die uiteindelijk kunnen uitmonden in een bekering. Dat gebeurt niet 'even'. Tegelijkertijd kunnen sommige mensen het ervaren als iets wat hen overkomt. Daarom denk ik dat het niet zo zwart-wit is: het is een keuze óf het is iets waar je geen invloed op hebt (geen keuze).quote:Op zondag 22 maart 2026 11:07 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat is het dus niet zoals ik al aangaf met mijn voorbeeld.
Zo kun jij niet even kiezen om een moslim te zijn. Je overtuiging komt van binnenuit en die is niet zomaar even vrij te kiezen.
En ik heb er destijds niet voor gekozen om "even atheist te worden". Dat was een langzaam proces waarbij ik mij ineens realiseerde dat ik niet meer geloofde wat mij altijd verteld is. Sterker nog ik heb mij verzet tegen dat hele idee. Toch gebeurde het.
Iets wat je overkomt, waardoor je (wellicht) iets kunt gaan geloven, kies je ook niet.quote:Op zondag 22 maart 2026 11:44 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
De keuze om moslim of christen te worden wordt vaak voorafgegaan door een reeks kleinere beslissingen, zoals je ergens in verdiepen of er bewust over nadenken, die uiteindelijk kunnen uitmonden in een bekering. Dat gebeurt niet 'even'. Tegelijkertijd kunnen sommige mensen het ervaren als iets wat hen overkomt. Daarom denk ik dat het niet zo zwart-wit is: het is een keuze óf het is iets waar je geen invloed op hebt (geen keuze).
Geloof of ongeloof is meer iets dat groeit en je uiteindelijk voor jezelf bevestigd.quote:Op maandag 23 maart 2026 09:24 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Iets wat je overkomt, waardoor je (wellicht) iets kunt gaan geloven, kies je ook niet.
Mijn keuze om de Bijbel en het christendom goed te bestuderen heeft geleid tot mijn atheisme. Dat laatste was geen keuze.
Ik heb ook gekozen om me wat te verdiepen in de islam. Tot bekering is het niet gekomen.
Hij riep nog wel tot (zijn) God dus geloofde hij imho nog wel.quote:Op maandag 23 maart 2026 09:34 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Geloof of ongeloof is meer iets dat groeit en je uiteindelijk voor jezelf bevestigd.
Een kind gelooft ook niet meer in Sinterklaas op het moment dat die erachter komt dat die niet bestaat. Hoe graag het kind ook wil, het lukt niet meer.
En zo kon Jezus ook niet meer in God geloven toen hij aan het kruis stierf. Het was geen keuze, hij voelde God niet meer.
Wat betreft je eerste zin: ik bedoelde ook dat het geloven je kan overkomen, en dat het in die zin geen keuze is. Daarom zei ik dat ik het niet zo zwart-wit zie: óf het is altijd een keuze, óf nooit. In die zin denk ik dus dat je ervaring niet per se voor iedereen geldt.quote:Op maandag 23 maart 2026 09:24 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Iets wat je overkomt, waardoor je (wellicht) iets kunt gaan geloven, kies je ook niet.
Mijn keuze om de Bijbel en het christendom goed te bestuderen heeft geleid tot mijn atheisme. Dat laatste was geen keuze.
Ik heb ook gekozen om me wat te verdiepen in de islam. Tot bekering is het niet gekomen.
Dit inderdaad.quote:Op zondag 22 maart 2026 11:44 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
De keuze om moslim of christen te worden wordt vaak voorafgegaan door een reeks kleinere beslissingen, zoals je ergens in verdiepen of er bewust over nadenken, die uiteindelijk kunnen uitmonden in een bekering. Dat gebeurt niet 'even'. Tegelijkertijd kunnen sommige mensen het ervaren als iets wat hen overkomt. Daarom denk ik dat het niet zo zwart-wit is: het is een keuze óf het is iets waar je geen invloed op hebt (geen keuze).
Heb je het over fantasierijke voorstellingen en allerlei wanen die in de hoofden van mensen voorkomen? Maar Ali toch, je weet toch hopelijk wel dat wat toevallig goed voelt in je hoofd niet altijd "waar" hoeft te zijn?quote:Op woensdag 25 maart 2026 13:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
..... ondanks bewijs in overdaad.
Wie oren heeft om te horen, laat hem horenquote:Op zaterdag 21 maart 2026 15:43 schreef -Sigaartje het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |