Dat is ook reuze interessant. Zelfs ikquote:Op donderdag 19 maart 2026 13:46 schreef Mijk het volgende:
Ik vraag me altijd af in deze discussies of iets pas kan bestaan zodra iets bewezen is, want in mijn visie op al die religies, is het enkel een gedachteloze staat waarin ervaring centraal staat. Kun je een ervaring van iemand bewijzen? Zo ja, dan is dit ook te bewijzen.
Zo nee, bestaat die gedachteloze staat dan niet? Het is een beetje hetzelfde als vragen aan schippers op een zee waar het altijd stormt, of er spiegelglad water kan bestaan. Die zullen dat als onmogelijk bestempelen daar ze het nooit gezien hebben. Ze hebben geen referentiemateriaal.
Nu ben ik een tegenstander van de klassieke opvatting van religie, die mag duidelijk zijn, maar dit vind ik wel een interessante kwestie.
Ik wel... het is onwaar, als iets enkel kan bestaan zodra het bewezen is, dan bestond er 6000y geleden vrijwel niets, zaken waren immers niet bewezen.quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:49 schreef EsserS het volgende:
[..]
Dat is ook reuze interessant. Zelfs ikben daar nog niet uit.
Als iets niet is bewezen is het niet waar of wel waar. Dus wat is het dan?quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:51 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik wel... het is onwaar, als iets enkel kan bestaan zodra het bewezen is, dan bestond er 6000y geleden vrijwel niets, zaken waren immers niet bewezen.
Het is onbekend, het is niet zwart/wit. Wat dat betreft is een agnostische opstelling dan veel sterker mbt deze leren.quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:52 schreef EsserS het volgende:
[..]
Als iets niet is bewezen is het niet waar of wel waar. Dus wat is het dan?
Er zijn ontelbare dingen die in het heelal bestaan, maar niet bewezen zijn. Wie zelfs op basis van bewijs zegt dat iets wel bestaat, doet dat uiteindelijk ook vanuit zijn eigen referentiekader en ervaring.quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:51 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik wel... het is onwaar, als iets enkel kan bestaan zodra het bewezen is, dan bestond er 6000y geleden vrijwel niets, zaken waren immers niet bewezen.
Het feit dat we geen bewijs tegen iets hebben, is geen bewijs voor de waarheid ervan.quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:54 schreef Mijk het volgende:
[..]
Het is onbekend, het is niet zwart/wit. Wat dat betreft is een agnostische opstelling dan veel sterker mbt deze leren.
In de rechtbank is iets pas waar als het bewezen is.quote:Op donderdag 19 maart 2026 13:46 schreef Mijk het volgende:
Ik vraag me altijd af in deze discussies of iets pas kan bestaan zodra iets bewezen is, want in mijn visie op al die religies, is het enkel een gedachteloze staat waarin ervaring centraal staat. Kun je een ervaring van iemand bewijzen? Zo ja, dan is dit ook te bewijzen, wellicht niet op dit moment.
Zo nee, bestaat die gedachteloze staat dan niet? Het is een beetje hetzelfde als vragen aan schippers op een zee waar het altijd stormt, of er spiegelglad water kan bestaan. Die zullen dat als onmogelijk bestempelen daar ze het nooit gezien hebben. Ze hebben geen referentiemateriaal.
Nu ben ik een tegenstander van de klassieke opvatting van religie, die mag duidelijk zijn, maar dit vind ik wel een interessante kwestie.
Ik wist het wel, ik wist het wel ... je bent wel in staat om iets logisch op te schrijven. Hopelijk niet het laatste stukje rationeel denken van jouw kant.quote:Op donderdag 19 maart 2026 14:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In de rechtbank is iets pas waar als het bewezen is.
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat iets niet waar is tenzij het bewezen is.
Als de buurman zijn vrouw vermoordt en dat kan niet worden bewezen, wil dat niet zeggen dat hij het niet heeft gedaan. En als jij er toch van overtuigd bent dat hij het wel heeft gedaan omdat je daar goede redenen voor hebt, ben je natuurlijk vrij om daar volop van overtuigd te blijven, bewezen of niet bewezen. Sommige zaken zijn ook gewoon niet te bewijzen. Dat wil niet zeggen dat ze niet bestaan of niet waar zijn. Bewijs maar eens dat jij nu emoties voelt, of een gedachte hebt. Kan niet. Toch weet je voor jezelf wel degelijk dat je die hebt.
Daarom gaat het ook om 2 verschillende domeinen:
Geloof, levensbeschouwing, religie etc. zijn persoonlijke aangelegenheden, over persoonlijke overtuigingen. Iedereen heeft het recht om zelf te bepalen wat hij/zij gelooft.
Wetenschap probeert iets voor iedereen aan te tonen op een manier dat iedereen zich daar wel bij moet neerleggen, ondanks persoonlijke overtuigingen, omdat het streeft naar gestandaardiseerde, objectieve metingen.
Soms overlappen de twee, terecht of onterecht.
quote:Op donderdag 19 maart 2026 14:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]En daar ontstaat het probleem, en de stekelige taal hier in het topic.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daarom gaat het ook om 2 verschillende domeinen:
Geloof, levensbeschouwing, religie etc. zijn persoonlijke aangelegenheden, over persoonlijke overtuigingen. Iedereen heeft het recht om zelf te bepalen wat hij/zij gelooft.
Wetenschap probeert iets voor iedereen aan te tonen op een manier dat iedereen zich daar wel bij moet neerleggen, ondanks persoonlijke overtuigingen, omdat het streeft naar gestandaardiseerde, objectieve metingen.
Soms overlappen de twee, terecht of onterecht.
Je moet die domeinen gescheiden houden. Het heeft weinig zin om in het ene domein de epistemologie te hanteren van een totaal ander domein.
De evolutietheorie (bijvoorbeeld) aanvallen vanuit een geloofsvisie leidt enkel tot spraakverwarring en rommelige argumentatie.
Anderzijds heeft het ook geen enkele zin om persoonlijke, spirituele ervaringen te diskwalificeren als onwetenschappelijk. Ze claimen immers juist strikt persoonlijk te zijn?
Op het moment dat een geloof, of een spirituele ervaring, claimt de universele waarheid te zijn stapt men af van het persoonlijke domein en dan ontstaat het probleem, en het geruzie.And it's only the giving
That makes you
What you are
Klopt. Wat heb ik hier meer gezegd?quote:Op donderdag 19 maart 2026 16:36 schreef OllieA het volgende:
[..]
En daar ontstaat het probleem, en de stekelige taal hier in het topic.
Je moet die domeinen gescheiden houden. Het heeft weinig zin om in het ene domein de epistemologie te hanteren van een totaal ander domein.
De evolutietheorie (bijvoorbeeld) aanvallen vanuit een geloofsvisie leidt enkel tot spraakverwarring en rommelige argumentatie.
Anderzijds heeft het ook geen enkele zin om persoonlijke, spirituele ervaringen te diskwalificeren als onwetenschappelijk. Ze claimen immers juist strikt persoonlijk te zijn?
Op het moment dat een geloof, of een spirituele ervaring, claimt de universele waarheid te zijn stapt men af van het persoonlijke domein en dan ontstaat het probleem, en het geruzie.
Aan allen die dit lezen: laat die stilte voor hem spreken, zijn stilte is het bewijs dat mijn rationele spiegel werkt. Het is het ultieme bewijs dat zijn argumenten op basis van mythologische verhalen de toets van de ratio en het gezond verstand niet doorstaan. Te veel van wat hij hier verkondigt, is uiterst twijfelachtig. Zijn kwaadaardige sluier van onwaarheden ontneemt u een heldere blik op de realiteit. Hoed u dus voor valse profeten, hun leer is dodelijk en destructief voor de menselijke geest én het hart.quote:Op donderdag 19 maart 2026 16:20 schreef EsserS het volgende:
[..]
REACTIE OP POST #132
Ik wist het wel, ik wist het wel ... je bent wel in staat om iets logisch op te schrijven. Hopelijk niet het laatste stukje rationeel denken van jouw kant.
Je legt de vinger precies op de zere plek waar ons rechtsgevoel en de feitelijke werkelijkheid elkaar raken. Het is een ijzersterk punt dat 'waarheid' en 'bewijs' in de rechtszaal twee verschillende grootheden zijn. Je hebt helemaal gelijk dat een feit niet ophoudt te bestaan op het moment dat we het niet kunnen aantonen. Als die buurman inderdaad een vreselijke daad heeft begaan, verandert een gebrek aan bewijsmateriaal daar "voor de kosmos" niets aan. Die innerlijke zekerheid die je beschrijft (dat onderbuikgevoel of die persoonlijke overtuiging) is een essentieel onderdeel van ons mens-zijn.
Scherp is ook hoe je het onderscheid maakt tussen onze persoonlijke belevingswereld en de kille, objectieve meetlat van de wetenschap. We hebben die gedeelde feiten hard nodig om als samenleving niet in totale willekeur te vervallen. Jouw vergelijking met gedachten en emoties is een mooie filosofische prikkel: we voelen ze van binnenuit als de absolute waarheid terwijl een buitenstaander ze nooit precies zo kan ervaren als wijzelf. Toch raakt jouw tekst aan een modern dilemma: hoe gaan we om met wat we 'weten' maar niet direct kunnen 'laten zien'? Terwijl we enerzijds de vrijheid hebben om onze eigen overtuigingen te koesteren, hebben we anderzijds de objectieve wetenschap nodig als een soort gezamenlijk anker. Je verwoordt dat onderscheid tussen geloof en wetenschap op een heel toegankelijke manier en de overlap die je aan het einde noemt, is precies waar de meest interessante gesprekken ontstaan. Overigens is in de rechtspraak 'zekerheid' maar een relatief begrip. Het gebruik van kansberekening is daar niet onbekend. De "beruchte" zaak Lucy de Berk is daar een schoolvoorbeeld van.
Om die boeiende overlap nog wat verder te verkennen, riep je tekst bij mij een paar prikkelende vragen op:
De grens van overtuiging: wanneer wordt een gezonde persoonlijke overtuiging (zoals bij de buurman) volgens jou een gevaarlijk vooroordeel of zelfs een complottheorie?
De meetbaarheid van het innerlijke: als we met moderne hersenscans steeds vaker emoties en gedachten 'zichtbaar' kunnen maken, komt de wetenschap dan niet heel dicht bij het bewijzen van die persoonlijke waarheid die jij als onbewijsbaar beschrijft?
De 'harde' wetenschap: wetenschap verandert voortdurend door nieuwe ontdekkingen. Moeten we ons dan wel 'neerleggen' bij de huidige wetenschappelijke waarheid of is die in essentie net zo voorlopig als een persoonlijke overtuiging?
De rechtsstaat: stel dat we een techniek uitvinden die gedachten direct kan 'uitlezen'. Zou die onbewijsbare persoonlijke waarheid dan wat jou betreft de nieuwe standaard in de rechtbank moeten worden?
Kortom, tijd om kritisch naar de eigen definities van 'waarheid' te kijken. Ik ben erg benieuwd hoe jij naar deze nuances kijkt!
Je bent vrij om te geloven.quote:Op donderdag 19 maart 2026 14:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
edereen heeft het recht om zelf te bepalen wat hij/zij gelooft.
Nee, niet mee eens. Sommige dingen kies je voor om te geloven of niet. Dat doe je door hoe je daadwerkelijk handelt.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 14:08 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je bent vrij om te geloven.
Je bepaalt niet wat je gelooft. Geloof kun je niet kiezen. We hebben het daar al eerder over gehad.
De praktijk toont aan dat mensen zich tot uiteenlopende geloven bekeren, wat erop wijst dat dit een keuze is, een die zelfs bewust gemaakt wordt.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 14:08 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je bepaalt niet wat je gelooft. Geloof kun je niet kiezen. We hebben het daar al eerder over gehad.
Eens, als je bepaalt wat je gelooft, ben je al voorbij datgeen wat je zoekt. Want het bepalen gebeurt dmv ego, en juist dat is hetgeen wat je vóór moet zijn. En het woord geloof is wat onfortuinlijk, want t gaat om faith ipv believe imo.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 14:08 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Heel erg mee eens.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 14:08 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je bepaalt niet wat je gelooft. Geloof kun je niet kiezen.
Soms is er voldoende bewijstlast, en dan nog geloven mensen niet. Het is geen soort wiskundige functie van X hoeveelheid bewijslast = geloven. Er komen wel meer dingen bij kijken.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 16:19 schreef EsserS het volgende:
[..]
Heel erg mee eens.
Geloof of atheïsme overkomt ons op basis van de bewijslast die ons brein accepteert. Stel dat mij 1 miljoen euro wordt geboden om onmiddellijk oprecht te geloven dat er een roze olifant in de kamer staat. Ik kan het zeggen, ik kan doen alsof maar ik kan mijn hersenen niet dwingen het als waarheid te accepteren. Dit haalt de morele veroordeling weg want een "ongelovige" (zoals ik) kan er volgens deze logica immers ook niets aan doen dat hij niet overtuigd is. Zoals jullie weten geloof ik niet in sprookjes als verklaring voor de realiteit. Bovendien is "geloven" geen weten dus als rationeel mens vind ik dat ook niet interessant.
Scherp gezien maar volgens mij verwissel je de trouwring met de liefde. De ring (de bekering) is een keuze maar de liefde (het geloof) moet er simpelweg zijn. Onze hersenen zijn meesters in het achteraf goedpraten van keuzes die we vaak door onze omgeving of emoties maken. Geloven voelt voor mij meer als iets wat je 'overkomt' dan iets wat je 'besluit'.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 14:44 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
De praktijk toont aan dat mensen zich tot uiteenlopende geloven bekeren, wat erop wijst dat dit een keuze is, een die zelfs bewust gemaakt wordt.
oh dus jij kunt kiezen om niet te geloven, als is het maar voor 1 dag? En dan bedoel ik echt niet -geloven he? Atheïsme dus.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 14:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, niet mee eens. Sommige dingen kies je voor om te geloven of niet. Dat doe je door hoe je daadwerkelijk handelt.
Ik bedoelde niet te zeggen dat je elk willekeurig iets kunt geloven of niet meer geloven, maar dat het uiteindelijk een keuze is om wel of niet te geloven, geen automatisch gegeven.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 16:48 schreef hoatzin het volgende:
[..]
oh dus jij kunt kiezen om niet te geloven, als is het maar voor 1 dag? En dan bedoel ik echt niet -geloven he? Atheïsme dus.
Nope.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |