Neem het niet zo zwaar, dat doe ik ook niet. Daarnaast heb ik geen sterrenkunde-bul en hou ik het allemaal niet zo goed bij. Dus vergeef me als ik uit mijn nek klets. Ik heb zelf niet zoveel zin meer in ruzie, en je moet maar zien, ik ben maar een amateurtje met mijn telescoopje en mijn amateurboekjes. Dus zoveel weet ik er niet van.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 17:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou ja, ik zal er hierna over ophouden, maar ik snap niet wat je bedoelt met "nog steeds niet waargenomen". Via inferentie komen we tot de conclusie dat het heelal uit een zeer hete begintiestand is "ontstaan", wat we de "Big Bang" noemen. De voorspelde imprinten in de CMB, het spectrum en (het bestaan en locaties van) de akoestische pieken in de CMB komen allemaal overeen. Wat verwacht je nog meer van een kosmologische theorie? Een vakantiekiekje van de BB zelf?
We zien zoveel niet voor onze ogen gebeuren. Daarom gebruiken we inferentie. Niet alleen in de natuurwetenschappen, maar ook in de historische wetenschap of b.v. de rechtspraak. Met jouw standaard is het ook nog steeds niet bewezen dat Dutroux kinderen heeft misbruikt, "want we hebben het niet zien gebeuren". Da's een nietszeggende uitspraak.
Dit rare criterium gebruiken creationisten ook vaak in hun miskleunen. Om vervolgens daarna de historiciteit van de Bijbel te bejubelen. Iets met dubbele standaarden
Hilarisch als het niet zo treurig pseudowetenschappelijk was.
Maar zoals ik zei, zal er over ophouden, ik heb m'n rant voor vandaag weer geuit en het is idd offtopic.
Precies, en eigenlijk weten we dat niet. Hele volksstammen hebben er over nagedacht en iedereen staat er zelf persoonlijk in hoe hij/zij daarover denkt. En we zitten allemaal in hetzelfde schuitje: we zijn allemaal mensen, een keer geboren, aangekleed, naar school gestuurd, naar het werk en een liefdesleven en vroeg of laat gaan we dood. Dat is alles wat we weten en meer niet. En daarnaast hebben we onze gedachten. Daarom is het zo jammer dat we elkaar zo zitten af te foeteren, het hoeft niet, we zijn allemaal gelijk.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 17:43 schreef EsserS het volgende:
[..]
Wetenschap is je de vraag stellen: HOE zijn we hier gekomen? Geloof is je de vraag stellen: WAAROM zijn we hier, WAT is hier de zin van?
Zeker! Einstein was eigenlijk een soort 'spirituele wetenschapper' die niets moest hebben van een strenge God met een baard die straft of beloont. Voor hem was God simpelweg de verbijsterende logica en schoonheid van het universum zelf. Hij noemde zichzelf een volgeling van de filosoof Spinoza: hij zag het goddelijke in de perfecte natuurwetten die alles aansturen.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 17:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Einstein uitte zich vaak in religieuze termen, maar vond het idee van een persoonlijke God kinderlijk naïef. Hij drukte het mysterie van het bestaan domweg uit met (een Spinoziaans begrip van) "God".
Dat is een Godsbeeld waar ik me trouwens ook prima in zou kunnen vinden. Maar het staat lichtjarenver van een christelijk godsbeeld.
Maar zoek het dan op. Zoek een goede wetenschappelijke tekst waarin dit wordt uiteengezet. Lees wetenschapsfilosofie.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 17:44 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Neem het niet zo zwaar, dat doe ik ook niet. Daarnaast heb ik geen sterrenkunde-bul en hou ik het allemaal niet zo goed bij. Dus vergeef me als ik uit mijn nek klets. Ik heb zelf niet zoveel zin meer in ruzie, en je moet maar zien, ik ben maar een amateurtje met mijn telescoopje en mijn amateurboekjes. Dus zoveel weet ik er niet van.
Mijn excuses.
En in abstracte termen is het grote probleem dat m.n. strenggelovigen op een terrein die niet de hunne is, uitspraken doen over de werkelijkheid. Zij vertellen namelijk HOE het zit ipv WAT het voor hen betekent.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 17:46 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Precies, en eigenlijk weten we dat niet. Hele volksstammen hebben er over nagedacht en iedereen staat er zelf persoonlijk in hoe hij/zij daarover denkt. En we zitten allemaal in hetzelfde schuitje: we zijn allemaal mensen, een keer geboren, aangekleed, naar school gestuurd, naar het werk en een liefdesleven en vroeg of laat gaan we dood. Dat is alles wat we weten en meer niet. En daarnaast hebben we onze gedachten. Daarom is het zo jammer dat we elkaar zo zitten af te foeteren, het hoeft niet, we zijn allemaal gelijk.
Mijn excuses ook. Ik zal het in het vervolg opzoeken. Voordat ik allemaal shit ga schrijven. Beloofd.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 17:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar zoek het dan op. Zoek een goede wetenschappelijke tekst waarin dit wordt uiteengezet. Lees wetenschapsfilosofie.
Ik word soms gewoon zo moe van al die online pseudowetenschappelijke bagger, en dan met name van creationisten (zoals Veith). Het is zulk treurig gebrek aan intellect en nieuwsgierigheid.
Ik ben hier ook niet om "ruzie" te zoeken, ben gewoon gefrustreerd
Zoals ik zei, zal er verder over ophouden. Excuus als het verkeerd overkomt.
Nou, zo erg was het allemaal niet. Zeker niet in vergelijking met de ontzettende religieuze bagger van je-weet-wel-wie.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 17:59 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Mijn excuses ook. Ik zal het in het vervolg opzoeken. Voordat ik allemaal shit ga schrijven. Beloofd.
Dat wil ik niet zeggen. Het is iedereens terrein, ook die van strenggelovigen. De werkelijkheid kan anders zijn dan je denkt, zelfs in het extreme, zoals mensen die denken dat de hele wereld om hun heen een droomwereld is door henzelf bedacht. Het is aan een ieder hoe je alle waarnemingen die je doet, verklaart en hoe je daarover denkt. Dat is je vrijheid. Of het nou wetenschap is, pseudowetenschap, relegie of tovenarij, laat iedereen gewoon het zijne/hare van denken.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 17:57 schreef EsserS het volgende:
[..]
En in abstracte termen is het grote probleem dat m.n. strenggelovigen op een terrein die niet de hunne is, uitspraken doen over de werkelijkheid. Zij vertellen namelijk HOE het zit ipv WAT het voor hen betekent.
Nou, trek je maar niet teveel aan van mijn frustratiesquote:Op zaterdag 7 maart 2026 17:59 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Mijn excuses ook. Ik zal het in het vervolg opzoeken. Voordat ik allemaal shit ga schrijven. Beloofd.
Het mysterie van ontstaan van het universum, de aarde en het leven op aarde kan niet beantwoord worden aan de hand van spiritualiteit en verhalen in oude boeken. Je kan het doen maar de antwoorden komen niet verder dan fabels waar je alleen in kan GELOVEN. En als je echt nieuwsgierig bent, dan kijk je verder dan je neus lang is.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 18:05 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Dat wil ik niet zeggen. Het is iedereens terrein, ook die van strenggelovigen. De werkelijkheid kan anders zijn dan je denkt, zelfs in het extreme, zoals mensen die denken dat de hele wereld om hun heen een droomwereld is door henzelf bedacht. Het is aan een ieder hoe je alle waarnemingen die je doet, verklaart en hoe je daarover denkt. Dat is je vrijheid. Of het nou wetenschap is, pseudowetenschap, relegie of tovenarij, laat iedereen gewoon het zijne/hare van denken.
Aan de andere kant, over je post, waarschijnlijk doel je op hoe gelovigen reageren op de wetenschap. Het doel van de wetenschap is met waarnemingen verklaringen te zoeken van wat er waargenomen wordt. Dat is heel wat anders dan religie. En ik denk dat die twee ook niet met elkaar moeten bemoeien. Hoe je daar zelf als persoon in staat, is een tweede. Als ik wetenschapper was geweest en gelovig, zou ik die twee gescheiden van elkaar houden. Maar goed, ik ben geen wetenschapper, dus misschien roep ik maar wat.
Als ik het verkeerd heb, forgive me. Please.
Wat hij zegt is dat je mag verwachten dat alles dezelfde richting op zou draaien.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 13:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
"de oerknaltheorie kan niet kloppen omdat impulsmoment behouden is".
'Ben gewoon een vent', lol.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 20:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ali: waarom dienden kinderen vermoord te worden?
Hier komen janken over liefde en hoe mensen eigenlijk slecht zijn en nu al ettelijke weken geen antwoord kunnen geven op de vraag waarom KINDEREN afgeslacht dienden te worden.
Bespaar me je hypocrisie. Je ligt nog steeds op je knietjes voor een god die het rucksichtlos afslachten van kinderen heeft gewild, en je gaat anderen hier de les lezen over hoe ze 'naar zichzelf moeten kijken'...
Om te kotsen.
Ben gewoon een vent en zeg dat je niet alles wat in de Bijbel staat letterlijk dient te lezen, of kap met je achterlijke analyses van de rottigheid van de mens... Als baby's killen al veroorloofd is omdat het in een boekje staat, hoef ik niks van je zogenaamd oh zo verheven, goddelijke missie te weten.
Ik heb gewoon besloten de Bijbel niet letterlijk te lezen.quote:Op zondag 8 maart 2026 21:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
'Ben gewoon een vent', lol.
Wat is dit nou weer voor krachttaal.
Ik heb je al gezegd: ik weet niet precies hoe en wat. Er zijn meerdere verklaringen te geven. Maar de enige die het uiteindelijk echt weet, is God zelf. En die God heeft al lang bewezen tot het uiterste te gaan voor zijn eigen schepping. Zo'n extreme maatregel is uitzonderlijk en moet dus ook echt het enige zijn geweest wat nog kon. Daar heb ik simpelweg vertrouwen in. Het idee dat ik 'God aanbidt omdat die baby's vermoordt' is natuurlijk compleet achterlijk.
Da's lekker makkelijk om met morele kwesties om te gaan ja. Gewoon selectief lezen wat in je straatje past en de rest negeren. En dan vooral zeiken op degenen die dat niet doen. Zo houden we het simpel.quote:Op zondag 8 maart 2026 21:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb gewoon besloten de Bijbel niet letterlijk te lezen.
Scheelt een hoop.
Zo houden we het moreel kloppend, vooralquote:Op zondag 8 maart 2026 21:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Da's lekker makkelijk om met morele kwesties om te gaan ja. Gewoon selectief lezen wat in je straatje past en de rest negeren. En dan vooral zeiken op degenen die dat niet doen. Zo houden we het simpel.
Of lui natuurlijk. En het geeft je een goede positie om op anderen te zeiken en die vooral aan te moedigen 'een vent te zijn'. Want jij bent een echte vent natuurlijk... of een struisvogel.quote:Op zondag 8 maart 2026 21:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zo houden we het moreel kloppend, vooral
Maar dat verhaal over de schepping in de bijbel is geen speculatie ook al heeft geen mens dat waargenomen?quote:Op zondag 8 maart 2026 21:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar feit is: we weten het niet en hebben het ook nooit geobserveerd. Het is voornamelijk speculatie.
Lui? Leg eens uit.quote:Op zondag 8 maart 2026 21:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Of lui natuurlijk. En het geeft je een goede positie om op anderen te zeiken en die vooral aan te moedigen 'een vent te zijn'. Want jij bent een echte vent natuurlijk... of een struisvogel.
Maar ik accepteer het symbolische en culturele aspect van de bijbel. Wij verschillen alleen van mening over wat er precies alleen als symbolisch of cultureel moet worden beschouwd, en wat niet. En daar hebben we allebei onze redenen voor.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 15:42 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Het gaat hier twee kanten op. Ik zou deze zinnen zelfs ongeveer zo in kunnen zetten voor fundamentalistische christenen, waar ik jou ook onder schaar:
Iemand die het symbolische en culturele aspect van de bijbel niet accepteert, zal alles zo verdraaien en inkleuren dat men altijd zelf als degene die gelijk heeft naar boven komt. Zo overleeft het geloofsego: verstoor de realiteit om in de eigen illusies te kunnen blijven geloven.
Let op: ik bedoel dit niet persoonlijk, alleen zoals ik het voel. Ook omdat ik uit die geloofswereld kom..Ik ervaarde dat streng-gelovigen de kunst verstaan om kromme zaken (zoals Jhwh die eigenlijk een despoot en tiran is en karaktertrekken van Donald Trump heeft) die in de bijbel staan, op zo'n manier krom recht weten te lullen dat de puzzel past. Ze knippen als als het ware puzzelstukjes bij zodat het een logisch geheel wordt, zonder dat ze weten wat bedoeld was door de schrijvers van de teksten of de redactiehistorie van deze teksten. Het is wel heel erg gemakkelijk om te roepen dat alles precies zo is gebeurd zoals het daar staat, terwijl het helemaal niet hoeft te zijn. Nederland kent ook talloze sagen en volksverhalen, bijvoorbeeld over heksen, die niets meer dan een door mensen bedachte bovenlaag waren voor voor hun onverklaarbare verschijnselen
Dat zeg ik hierboven toch. "Ik kan het niet kloppend maken, dus dan moet ik het niet letterlijk lezen". Lekker makkelijk.quote:
Dingen letterlijk lezen is het epitoom van luiheid...quote:Op zondag 8 maart 2026 21:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat zeg ik hierboven toch. "Ik kan het niet kloppend maken, dus dan moet ik het niet letterlijk lezen". Lekker makkelijk.
Niet als het om letterlijke geschiedschrijving gaat. Er is geen enkele reden om die specifieke verhalen als anders dan dat te lezen.quote:Op zondag 8 maart 2026 21:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dingen letterlijk lezen is het epitoom van luiheid...
Ah, het is zelfs letterlijke historische beschrijving...quote:Op zondag 8 maart 2026 21:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Niet als het om letterlijke geschiedschrijving gaat. Er is geen enkele reden om die specifieke verhalen als anders dan dat te lezen.
Alleen als je 0 verstand van natuurkunde hebt, ja.quote:Op zondag 8 maart 2026 21:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat hij zegt is dat je mag verwachten dat alles dezelfde richting op zou draaien.
Oh jee. Daar gáát de wederopstanding.quote:Op zondag 8 maart 2026 21:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar feit is: we weten het niet en hebben het ook nooit geobserveerd. Het is voornamelijk speculatie.
Dat doe jij juist.quote:Op zondag 8 maart 2026 21:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Da's lekker makkelijk om met morele kwesties om te gaan ja. Gewoon selectief lezen wat in je straatje past en de rest negeren. En dan vooral zeiken op degenen die dat niet doen. Zo houden we het simpel.
Dus kinderen zijn inderdaad letterlijk vermoord wegens goddelijk bevel, is dat wat je zegt?quote:Op zondag 8 maart 2026 21:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Niet als het om letterlijke geschiedschrijving gaat. Er is geen enkele reden om die specifieke verhalen als anders dan dat te lezen.
Dat is wat er letterlijk staat.quote:Op zondag 8 maart 2026 22:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dus kinderen zijn inderdaad letterlijk vermoord wegens goddelijk bevel, is dat wat je zegt?
wat hadden die kinderen precies gedaan dat het rechtvaardigde om vermoord te wordenquote:Op zondag 8 maart 2026 23:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is wat er letterlijk staat.
Of je daarin gelooft, is een ander verhaal.
Nee, als alles vanuit 1 centraal draaiend iets afkomstig zou zijn dat ontploft zou zijn.quote:Op zondag 8 maart 2026 22:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Alleen als je 0 verstand van natuurkunde hebt, ja.
De tekst zegt niet dat die kinderen iets hadden gedaan dat rechtvaardigde om vermoord te worden.quote:Op zondag 8 maart 2026 23:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
wat hadden die kinderen precies gedaan dat het rechtvaardigde om vermoord te worden
?quote:Op zondag 8 maart 2026 23:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De tekst zegt niet dat die kinderen iets hadden gedaan dat rechtvaardigde om vermoord te worden.
Voor mij is dat niet voldoende...quote:Op zondag 8 maart 2026 23:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Blijkbaar was er een andere reden voor.
Ik vind dat een onzinreden.quote:Op zondag 8 maart 2026 23:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Voor mij is dat niet voldoende...
En reden nummer 1 om de Bijbel niet letterlijk te lezen.
Ja, als kindermoord een onzinreden is houdt het op natuurlijk.quote:
Er gebeuren zoveel vreselijke dingen in de wereld. Geloof je die ook niet omdat je er niet mee om kunt gaan?quote:Op zondag 8 maart 2026 23:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, als kindermoord een onzinreden is houdt het op natuurlijk.
Moet dit iets van een rationeel argument zijnquote:Op zondag 8 maart 2026 23:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Er gebeuren zoveel vreselijke dingen in de wereld. Geloof je die ook niet omdat je er niet mee om kunt gaan?
Geef eens antwoord?quote:Op zondag 8 maart 2026 23:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Moet dit iets van een rationeel argument zijn
Uhm ja... afgezien van het feit dat de Holocaust te bewijzen is, heb ik daar nergens gelezen dat het in opdracht van een of andere god was en derhalve moreel te verantwoordenquote:Op zondag 8 maart 2026 23:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Geef eens antwoord?
"Ik vind het te erg, dus ik neem het niet letterlijk".
Neem je getuigenissen over bijv. de holocaust en dergelijke ook niet letterlijk? "Te erg".
Rare gedachtenkronkels zijn het.
Precies.quote:Op zondag 8 maart 2026 21:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
'Ben gewoon een vent', lol.
Wat is dit nou weer voor krachttaal.
Ik heb je al gezegd: ik weet niet precies hoe en wat. Er zijn meerdere verklaringen te geven. Maar de enige die het uiteindelijk echt weet, is God zelf. En die God heeft al lang bewezen tot het uiterste te gaan voor zijn eigen schepping. Zo'n extreme maatregel is uitzonderlijk en moet dus ook echt het enige zijn geweest wat nog kon. Daar heb ik simpelweg vertrouwen in. Het idee dat ik 'God aanbidt omdat die baby's vermoordt' is natuurlijk compleet achterlijk.
Wat me wel opvalt in je discours is dat je nooit rept over de ouders die hun eigen kinderen verbrandden en voor prostitutie uitgaven en dergelijke. Blijkbaar is je morele verontwaardiging selectief wanneer die goed uitkomt om je eigengerechtigheid tentoon te stellen.
Het Pro-Palestina topic is elders, tovia.quote:Op zondag 8 maart 2026 23:46 schreef Tovia het volgende:
[..]
Precies.
Wat ik om te "kotsen" vind, is dat sommige mensen een boek fel veroordelen vanwege verhalen over geweld tegen kinderen duizenden jaren geleden, terwijl precies diezelfde mensen wegkijken weg van, of nog erger, rechtvaardigingen aandragen voor, vergelijkbare wreedheden die vandaag de dag voor hun ogen plaatsvinden, nota bene gepleegd door hetzelfde volk in hetzelfde gebied. Die selectieve verontwaardiging en hypocrisie is niet serieus te nemen.
Ah, en oorlogen in die tijd zijn niet te bewijzen?quote:Op zondag 8 maart 2026 23:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uhm ja... afgezien van het feit dat de Holocaust te bewijzen is, heb ik daar nergens gelezen dat het in opdracht van een of andere god was en derhalve moreel te verantwoorden
Afgezien van nazi's spreekt iedereen er ook diens afschuw over uit
En ja, mijn 'persoonlijke voorkeur' omvat idd geen kindermoord...
Holy shit hee...
Wat hebben kinderen met oorlog te maken? Welke verantwoordelijkheid dragen zij?quote:Op zondag 8 maart 2026 23:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ah, en oorlogen in die tijd zijn niet te bewijzen?
"Moreel te verantwoorden". Vanuit welk moreel kader?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |