abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220259635
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 21:00 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Je ziet jezelf als heel wat...
Nee hoor, ik hoop alleen op het beste.
pi_220259680
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dan heb je een slecht geheugen, want ik heb die wel aangehaald.

Onlangs nog over zacht weefsel in dinosaurusbotten dat simpelweg niet mogelijk is op basis van de geschatte tijdsperiodes.

Heb je eindelijk een fatsoenlijke klok, wil je er niet aan.

Dat is het probleem tegenwoordig, het bewijs moet wijken voor de theorie.
Dat voorbeeld is al uit den treure weerlegd, notabene door Schweitzer zelf:

https://barryyeoman.com/2006/04/schweitzers-dangerous-discovery/

quote:
Some creationists, noting Schweitzer’s evangelical faith, have tried to pressure her into siding with them. “It is high time that the ‘Scientific’ community comes clean: meaning that the public is going to hold them ACCOUNTABLE when they find out that they have been misled,” reads a recent e-mail message Schweitzer received. She has received dozens of similar notes, a few of them outright menacing.

These religious attacks wound her far more than the scientific ones. “It rips my guts out,” she says. “These people are claiming to represent the Christ that I love. They’re not doing a very good job. It’s no wonder that a lot of my colleagues are atheists.” She told one zealot, “You know, if the only picture of Christ I had was your attitude towards me, I’d run.”
Dit laat ook zien waarom het zo zinloos is om met je te "discusseren" :)

Ik ga er dan ook verder niet meer op in. Jij blij, ik blij.
pi_220259682
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 21:00 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Kijk, daar was ie al: het excuus.

De spookrijder die eerst claimt de goede richting te rijden op de weg, en daarna stelt dat er iets mis is met wat de rest van de snelweg onder "de goede richting" verstaat.
Ik begrijp dat kinderlijke vertrouwen in de 'academische wereld' niet. Alsof daar geen enkele belangen bij betrokken zijn. Het komt bij mij altijd over alsof jullie niet kritisch kunnen nadenken over dingen.
pi_220259688
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 21:00 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nu is moraliteit ineens een fluïde kwestie. :') :')
Je vraagt mij om een reden waarom God besloot te doen wat hij deed.

Vraag het God zou ik zeggen, niet mij.
pi_220259713
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 21:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik begrijp dat kinderlijke vertrouwen in de 'academische wereld' niet. Alsof daar geen enkele belangen bij betrokken zijn. Het komt bij mij altijd over alsof jullie niet kritisch kunnen nadenken over dingen.
Zei de man met het kinderlijke vertrouwen in de Bijbel. :)

Nou, tabé maar weer es. Begin een cult, praat recht wat krom is, doe je ding, geniet van alle ellende op de wereld als bevestiging en open er een topic over.
pi_220259744
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 21:05 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Dat voorbeeld is al uit den treure weerlegd, notabene door Schweitzer zelf:

https://barryyeoman.com/2006/04/schweitzers-dangerous-discovery/
Er is helemaal niks weerlegd. Wat daarin staat, en wat we eerder al hadden besproken, is dat Schweitzer niet gelooft dat dat materiaal jong is. Dat wil niet zeggen dat het dat ook niet is. Er is nog helemaal geen goede verklaring voor. Zij is ook niet de enige die dergelijk materiaal heeft gevonden, zij was alleen de eerste die erover publiceerde. Maar daar houdt het verhaal niet op.

quote:
Dit laat ook zien waarom het zo zinloos is om met je te "discusseren" :)

Ik ga er dan ook verder niet meer op in. Jij blij, ik blij.
Zou ik ook niet doen nee.
pi_220259756
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 21:08 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Zei de man met het kinderlijke vertrouwen in de Bijbel. :)

Nou, tabé maar weer es. Begin een cult, doe je ding, geniet van alle ellende op de wereld als bevestiging en open er een topic over.
Precies ja, een kinderlijk vertrouwen in God, precies zoals het hoort. Veel succes.
  woensdag 4 maart 2026 @ 21:12:10 #58
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220259764
quote:

[..]
:')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 4 maart 2026 @ 21:46:38 #60
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_220260052
Geinig, ik kom weer eens kijken in dit subforum en het zijn nog exact dezelfde mensen die exact dezelfde discussies voeren als vijf jaar geleden. :D

Mijn visie op het idee van vrijdenken: niemand denkt werkelijk vrij, iedereen wordt constant beïnvloed door andermans ideeën en iedereen is gevoelig voor allerlei vormen van cognitieve bias. Vertrouwen op je eigen vermogen tot logisch redeneren dient nooit blind te zijn, ongeacht of je gelovig of ongelovig bent.
pi_220260373
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nou, de New Age-beweging gaat wel iets verder terug dan dat. Die is eerder ontstaan in de 19e eeuw door lieden als Helena Blavatsky van het Theosofisch genootschap, die Westers en Oosters occultisme met elkaar in verband brachten en oosterse ideeën over verlichting en verlossing populair begonnen te maken. Ook de Kaballah speelde hierin een belangrijke rol. Een opvolger van Blavatsky, Alice Bailey, heeft uitgebreid geschreven over die new age en zijn messias, Maitreya Buddha. Haar werken, gepubliceerd door de uitgeverij Lucifer Publishing Company, later hernoemd tot Lucis Trust, zijn erg invloedrijk geweest in de filosofie van bijvoorbeeld de Verenigde Naties. Hetzelfde geldt voor de werken van de Jezuiet Pierre Teilhard de Chardin, die boeddhisme en katholicisme aan elkaar koppelde (en ook betrokken was bij de Piltdown Man-hoax om de evolutietheorie te 'bewijzen', een van de vele hoaxen rondom deze theorie). New Age is dus de vereniging van Oosterse en Westerse esoterie in afwachting van een alternatieve messias die alle religies zal verenigen en de mensheid naar een hogere staat van bewustzijn moet leiden. De hippiebeweging was daar inderdaad een belangrijke aanzet toe, en heeft in grote mate bijgedragen aan de vernieting van het Christelijke geloof in het westen, wat uiteraard noodzakelijk is om zo'n New Age te realiseren.

[ afbeelding ]

Lucis Trust

Pierre Teilhard de Chardin

Het was een nieuwe tijd voor wetenschappen en dat sommigen er een religieus getint loopje mee namen ontkracht de wetenschap erachter niet.

Je vergeet te vermelden dat de Piltdown Man het werk was van een amateur dat door wetenschappers in dat veld is onderzocht en als een vervalsing is bestempelt. Wat uiteindelijk in Time Magazine is gepubliceerd ook aan de figuurlijke schandpaal.

Wat dat betreft is het zelfreinigende vermogen van de wetenschap bijzonder hoog. Waar dat bij religie vaak zeer laag tot niet aanwezig is. Zie oa de verbittering over niet uitgekomen eindtijden in de 19e eeuw. De Piltdown man-hoax is al lang en breed begraven, maar doemsdagen worden nog altijd gepredikt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 04-03-2026 22:31:39 ]
pi_220260423
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2026 22:24 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Het was een nieuwe tijd voor wetenschappen en dat sommigen er een religieus getint loopje mee namen ontkracht de wetenschap erachter niet. Je vergeet te vermelden dat de Piltdown Man het werk was van een amateur dat door wetenschappers in dat veld is onderzocht en als een vervalsing is bestempelt. Wat uiteindelijk in Time Magazine is gepubliceerd ook.

Wat dat betreft is het zelfreinigende vermogen van de wetenschap bijzonder hoog. Waar dat bij religie vaak zeer laag tot niet aanwezig is.
Probleem is dat er uiteindelijk niets van de theorie overblijft als je gewoon naar de feiten kijkt in plaats van dingen te zien die er niet zijn, weergegeven als lijntjes tussen fantasiedieren. De 'evolutie van de mens' is daar ook onderdeel van. Het is een mooi verhaaltje maar er is geen daadwerkelijk bewijs voor. Daarom heeft men ook regelmatig toevlucht tot hoaxes moeten zoeken om het overtuigend te maken. En inderdaad, die hoaxes zijn exposet. Gelukkig maar, maar dat wil niet zeggen dat er iets overtuigends voor in de plaats is gekomen.
pi_220260529
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 22:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Probleem is dat er uiteindelijk niets van de theorie overblijft als je gewoon naar de feiten kijkt in plaats van dingen te zien die er niet zijn, weergegeven als lijntjes tussen fantasiedieren. De 'evolutie van de mens' is daar ook onderdeel van. Het is een mooi verhaaltje maar er is geen daadwerkelijk bewijs voor. Daarom heeft men ook regelmatig toevlucht tot hoaxes moeten zoeken om het overtuigend te maken. En inderdaad, die hoaxes zijn exposet. Gelukkig maar, maar dat wil niet zeggen dat er iets overtuigends voor in de plaats is gekomen.
Jouw Piltdown man is door een amateur als verhaal de wereld in geholpen en als hoax ontmaskerd door vakwetenschappers die Time Magazine hebben gehaald en de wereld hebben laten weten dát het een hoax was. Zoals een ijzersmit een plastic zwaardje als namaak zou kunnen bestempelen.

Dat is wat je soms krijgt als creatievelingen een loopje met de wetenschap nemen. Zo zijn er talloze voorbeelden waarbij de wetenschap valse claims van derden heeft onderzocht en gedebunked.

Als voor jou met deze wetenschap juist deze Piltdown man zou bewijzen dat de hele evolutietheorie niet echt zou zijn, dan heb je nog wel een weg te gaan met vervalsingen en loopjes rondom de Bijbel. De Lijkwade van Turijn is gedateerd tot zo rond de 13e eeuw en Miller zat er volledig naast met zijn voorspelling van het einde van de wereld op 22 oktober 1844. En dát is voor jou geen probleem. Het was zelfs niet het einde van de adventistenbeweging.

Op die dag was het grootste werkelijke nieuws trouwens dat de Dominicaanse Republiek haar onafhankelijkheid kreeg en Dickins publiceerde A Christmas Carol :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 04-03-2026 22:56:09 ]
pi_220260625
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 21:46 schreef DecoAoreste het volgende:
Geinig, ik kom weer eens kijken in dit subforum en het zijn nog exact dezelfde mensen die exact dezelfde discussies voeren als vijf jaar geleden. :D
Ja, 't is treurig, ik weet het :')

quote:
Mijn visie op het idee van vrijdenken: niemand denkt werkelijk vrij, iedereen wordt constant beïnvloed door andermans ideeën en iedereen is gevoelig voor allerlei vormen van cognitieve bias.
Misschien is de enige manier om daar in elk geval bewust van te zijn zen's mind, beginners mind :P

Daar ben ik nooit zo goed in :')
  woensdag 4 maart 2026 @ 23:59:19 #65
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_220260710
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 22:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Je kunt altijd wel iets vinden waar iets op aan te merken is. In hoofdlijnen is er voldoende overtuigend bewijs om te stellen dat de aarde en het leven daar op veel ouder is dan dat bepaalde christenen geloven.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  donderdag 5 maart 2026 @ 06:17:03 #66
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220260944
quote:

[..]
Met deze uitspraak verban je jezelf naar het land der dwazen. Ach, Euripides heeft al bijna 2.500 jaar geleden gezegd: "Spreek verstandige dingen tot een dwaas en hij verklaart u voor gek".

[ Bericht 5% gewijzigd door EsserS op 05-03-2026 08:24:31 ]
pi_220261037
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 23:59 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Je kunt altijd wel iets vinden waar iets op aan te merken is. In hoofdlijnen is er voldoende overtuigend bewijs om te stellen dat de aarde en het leven daar op veel ouder is dan dat bepaalde christenen geloven.
Als creationisme louter een vorm van "vrijdenken" zou zijn, dan zou je toch verwachten dat er ook seculiere wetenschappers zonder religieuze agenda hebben gepubliceerd over b.v. radiometrische methoden die uitwijzen dat de aarde max. 10.000 jaar oud is.

Waar zijn deze wetenschappers?
  donderdag 5 maart 2026 @ 07:36:27 #68
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220261075
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 07:26 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Als creationisme louter een vorm van "vrijdenken" zou zijn, dan zou je toch verwachten dat er ook seculiere wetenschappers zonder religieuze agenda hebben gepubliceerd over b.v. radiometrische methoden die uitwijzen dat de aarde max. 10.000 jaar oud is.

Waar zijn deze wetenschappers?
Scherp.

Als de data daadwerkelijk een jonge aarde zouden ondersteunen dan hadden we allang stapels neutrale onderzoeken gezien die niets met religie te maken hebben. Wetenschap is van nature competitief en kritisch dus een ontdekking die de hele geologie op zijn kop zet, is voor elke onderzoeker een 'gouden ticket', ongeacht hun geloof. Het feit dat die publicaties er simpelweg niet zijn, spreekt boekdelen. In plaats daarvan zien we dat radiometrische datering wereldwijd door verschillende disciplines consistent wordt bevestigd.

Vinden jullie het ook zo irritant dat dit forum zo wordt bevuild met de denkbeelden en uitspraken van een volwassen man die denkt als een klein, klein kleutertje? Hij snapt niet dat het speelkwartiertje al lang geleden is afgelopen.

[ Bericht 0% gewijzigd door EsserS op 05-03-2026 08:20:24 ]
pi_220261203
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 07:36 schreef EsserS het volgende:

[..]
Scherp.

Als de data daadwerkelijk een jonge aarde zouden ondersteunen dan hadden we allang stapels neutrale onderzoeken gezien die niets met religie te maken hebben. Wetenschap is van nature competitief en kritisch dus een ontdekking die de hele geologie op zijn kop zet, is voor elke onderzoeker een 'gouden ticket', ongeacht hun geloof. Het feit dat die publicaties er simpelweg niet zijn, spreekt boekdelen. In plaats daarvan zien we dat radiometrische datering wereldwijd door verschillende disciplines consistent wordt bevestigd.
Ja. Het argument van Veiths track record en het feit dat lieden zoals ik daar in vergelijking niks hebben gepresteerd is ook wat raar, want ik herhaal gewoon de consensus zoals neergezet door duizenden wetenschappers uit de desbetreffende velden die die track record wèl hebben. Veith wordt door die wetenschappers als een crackpot beschouwd.

Daarbij zie je vaker wetenschappers van het padje gaan. Denk b.v. aan Serge Lang (hiv veroorzaakt geen aids) of John Clauser (AGW bestaat niet). En die opvattingen zou je dan alleen mogen bekritiseren als je net zo gevestigd bent als wetenschapper?

Wederom een drogargument.

quote:
Vinden jullie het ook zo irritant dat dit forum zo wordt bevuild met de denkbeelden en uitspraken van een volwassen man die denkt als een klein, klein kleutertje? Hij snapt niet dat het speelkwartiertje al lang geleden is afgelopen.
Ja, ik vind het ook irritant, maar stel wel voor deze toon niet te gebruiken. De sfeer is hier al ruk genoeg zonder, eerlijk gezegd.
pi_220261212
Wat mij vooral stoort is de "ik pak de popcorn bij de aanstaande WO3" opmerking. Als je zo kunt genieten van alle geopolitieke chaos omdat het je eindtijddenken zou bevestigen (een "ik kwam laatst 3 stronteigenwijze Leeuwen tegen, dus astrologie klopt"-argument), dan is er wel iets goed mis met je, me dunkt.

Het illustreert alles wat er zo grondig mis is met christenfundamentalisme. Makkelijk lullen ook als je b.v. geen kinderen hebt.

Verwerpelijk, in mijn ogen. Als dat "vrijdenken" is, dan geef ik m'n portie wel aan Fikkie :')
  donderdag 5 maart 2026 @ 08:21:23 #71
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220261227
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2026 08:15 schreef Haushofer het volgende:
Makkelijk lullen ook als je b.v. geen kinderen hebt.

Verwerpelijk, in mijn ogen. Als dat "vrijdenken" is, dan geef ik m'n portie wel aan Fikkie :')

[ Bericht 0% gewijzigd door EsserS op 05-03-2026 08:40:23 ]
  donderdag 5 maart 2026 @ 12:08:02 #72
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220263205
quote:

[..]
Je vraagt mij om een reden waarom God besloot te doen wat hij deed.

Vraag het God zou ik zeggen, niet mij.
Wat geef jij nou voor raar antwoord. Je weet altijd zo goed wat er in het hoofd van God om gaat?
pi_220263577
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2026 08:15 schreef Haushofer het volgende:
Wat mij vooral stoort is de "ik pak de popcorn bij de aanstaande WO3" opmerking. Als je zo kunt genieten van alle geopolitieke chaos omdat het je eindtijddenken zou bevestigen (een "ik kwam laatst 3 stronteigenwijze Leeuwen tegen, dus astrologie klopt"-argument), dan is er wel iets goed mis met je, me dunkt.

Het illustreert alles wat er zo grondig mis is met christenfundamentalisme. Makkelijk lullen ook als je b.v. geen kinderen hebt.

Ach man overdrijf toch niet zo. Alsof ik letterlijk genietend met popcorn ga kijken hoe de wereld naar de malle gaat. Waarom denk je nou dat ik al jaren hier en elders waarschuw voor de komende tijden? Mijn hele reputatie op het spel zet, me vrijwillig laat uitmaken voor van alles en nog wat? Omdat het me allemaal geen moer interesseert wat er met anderen gebeurt? Als dat waar zou zijn, zou ik mijn tijd wel anders invullen.
  donderdag 5 maart 2026 @ 13:05:19 #74
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220263713
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 12:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Mijn hele reputatie op het spel zet,
Welke reputatie? Die van .......
  donderdag 5 maart 2026 @ 13:07:02 #75
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_220263730
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 12:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ach man overdrijf toch niet zo. Alsof ik letterlijk genietend met popcorn ga kijken hoe de wereld naar de malle gaat. Waarom denk je nou dat ik al jaren hier en elders waarschuw voor de komende tijden? Mijn hele reputatie op het spel zet, me vrijwillig laat uitmaken voor van alles en nog wat? Omdat het me allemaal geen moer interesseert wat er met anderen gebeurt? Als dat waar zou zijn, zou ik mijn tijd wel anders invullen.

Wat zouden we volgens jou moeten doen om de eindtijd goed door te komen? Is geloven in Jezus voldoende, moeten we bij een bepaalde kerk horen, of is er nog iets anders?

Oprechte vraag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')