abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 maart 2026 @ 15:06:49 #1
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220256770
Niet mijn topic

quote:
Ik ben een complotidioot. Menigeen weet dat. Althans.. Menigeen vindt dat.

Ik denk vaak in complotten. Dat is ook vaak onvermijdelijk als je jezelf toestaat vrij te denken.

Ik zie mezelf dus eerder als vrijdenker dan als complottheoreticus.

Buiten de grenzen van het veilige en/of buiten de algemeen geaccepteerde consensus naar zaken kijken.
Doe jij dat ook wel eens?

Maar het gaat in mijn geval vaak verder dan dat. Soms ga je als vrijdenker op zoek naar antwoorden in een labyrint van... van... laat ik het zo zeggen... oneffenheden... van intuïtieve onwaarheden... van losse eindjes.

Er moet immers voor mij altijd een logische verklaring zijn waarom iets is zoals het is en waarom daar nooit meer aan getwijfeld mag worden.
En waarom ik dan het idee krijg dat de meerderheid zich daar steeds makkelijker bij neerlegt. Iets is zo omdat het zo is! Het heeft geen zin om daar nu nog aan te twijfelen. Het is zonde van mijn energie.

En je hoeft maar een kleine afwijking te hebben in die consensus, en je loopt al het risico om niet of zelfs nooit meer serieus genomen te worden.

Nu denk ik dat iedereen denkt waarik op doel.. Namelijk vaccinaties.. Nee dit keer een keer niet.

Vroeger toen ik nog op de basisschool zat, was ik veel meer met mijn eigen gedachtes bezig dan de stof die gemeenschappelijk werd gedeeld. Ik keek naar buiten met mn elleboog op tafel en mijn kin steunend op mn hand. Ik was toen veel meer bezig om antwoorden te zoeken op basis van de dingen die ik zag. Waarom kunnen vogels vliegen en mensen niet... Om maar iets te noemen. Wie heeft ooit die stoeptegel gemaakt? Hoe hoog zal die struik over 2 jaar zijn? Zou je deze plant kunnen eten?

En dat doe ik dus nog steeds. Niet meer op kinderlijk niveau uiteraard. Je hoofd zit dan vol met vragen. Ik ben dan niet per se op zoek naar antwoorden, maar het doet je wel beseffen hoe bijzonder alles om je heen eigenlijk is. En nog steeds krijg ik soms onbedoeld antwoord op vragen die jaren geleden in me op zijn gekomen. Dat is best een grappige ervaring. Antwoorden of verklaringen zijn vaak cadeautjes op de vragen die je vroeger hebt gesteld. Antwoorden moeten wel bevrediging en voldoening geven.. En het moet vooral ook logisch zijn. Anders leg ik het naast me neer.

Heb jij dat ook wel eens?
Het volgende stuk tekst is toegevoegd op 26-2.

Mijn (EsserS) mening over vrijdenken:

Waar hebben we het nu eigenlijk over?
Vrijdenken is niet hetzelfde als "zo maar wat roepen". Omdat het geworteld is in logica en bewijs verschilt het wezenlijk van complotdenken waarbij bewijslast vaak wordt genegeerd of verdraaid.

De belangrijkste kenmerken van een vrijdenker
Onafhankelijkheid van dogma's (religieus, politiek of maatschappelijk), volgen van de wetenschappelijke methode (dus kritisch denken en de bereidheid je aanvankelijke overtuiging overboord te gooien als nieuw bewijs daarom vraagt) en intellectuele autonomie (denk zelfstandig na).

De geschiedenis in een notendop
De term kwam sterk opzetten tijdens de Verlichting (18e eeuw). Denkers als Voltaire en Spinoza stelden dat de menselijke rede superieur was aan religieuze openbaringen. Het komt er op neer dat "geloven" een inferieure vorm van denken is omdat het zoeken en vinden van "de waarheid" centraal staat bij vrijdenkers. In Nederland heeft de vereniging De Vrije Gedachte al sinds de 19e eeuw een grote rol gespeeld in het promoten van dit gedachtegoed.

Is een vrijdenker altijd een atheïst?
Vaak wel maar niet noodzakelijkerwijs. Hoewel veel vrijdenkers atheïst of agnost zijn - omdat ze vinden dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor een god - draait het fundament vooral om de vrijheid om te twijfelen en te onderzoeken. Een religieus persoon die zijn eigen tradities kritisch bevraagt en toetst aan de rede vertoont ook trekken van vrijdenken. Ook de katholieke kerk is bezig met het versoepelen van eeuwenoude dogma's hetgeen dit instituut een meer vrijdenkend karakter geeft. Echter, evangelisten - m.n. degenen aan de "Hervormde" kant - die andere mensen blijven lastig vallen met hun obscure dogma's zijn geen vrijdenkers maar dwaallichten (in figuurlijke zin).

Verschil met een dwaallicht
Een dwaallicht verspreidt onbetrouwbare informatie (het complotdenken is diepgeworteld in het brein), is zelf totaal de weg kwijt (verward of onlogisch redeneren) en is een 'leider' die anderen een verkeerde, gevaarlijke kant op trekt.

Het gaat dus in de eerste plaats om rationeel denken. Is rationeel hetzelfde als wetenschappelijk? Het is eigenlijk best geruststellend dat je niet direct een witte jas aan hoeft te trekken om rationeel bezig te zijn. Naast de wetenschap zijn er namelijk nog een heleboel andere manieren om je verstand te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan logische rationaliteit waarbij je simpelweg kijkt of de stapjes in een redenering kloppen zoals bij een rekensom of een computerprogramma. Dan heb je de praktische of instrumentele vorm die je dagelijks gebruikt om te bepalen hoe je zo efficiënt mogelijk van A naar B komt. In de rechtszaal draait het weer om juridische rationaliteit, waarbij wetten en regels het kader vormen voor een logisch oordeel. Als we met elkaar in gesprek gaan om tot een eerlijk compromis te komen, gebruiken we wat filosofen communicatieve rationaliteit noemen. En tot slot is er de filosofische rationaliteit waarmee we kritisch nadenken over grote vragen waar je geen liniaal bij kunt houden, zoals ethiek of moraliteit. Bij dat laatste speelt 'geloven' weer een grote rol.

Het is verfrissend om te beseffen dat een advocaat, een programmeur en een ethicus allemaal "rationeel" kunnen zijn ook al gebruiken ze totaal verschillende gereedschapskisten.

Als we met logica en gezond verstand al zo ver komen waarom hebben we die hele wetenschappelijke machinerie dan wel poespas dan nog nodig?

Het korte antwoord: de wetenschappelijke insteek is onze beveiliging tegen zelfbedrog. Waar andere vormen van rationaliteit vaak uitgaan van abstracte regels of menselijke afspraken voegt de wetenschap een aantal unieke "checks & balances" toe, zoals:

De harde realiteit als scheidsrechter: Bij logica kun je een perfect sluitend verhaal houden dat in de praktijk totaal niet klopt. De wetenschap zegt: "Leuk bedacht, maar laat het maar zien." Het dwingt je om je ideeën te toetsen aan de buitenwereld (empirie).

Falsificatie (de 'durf-je-ongelijk-te-hebben'-test): Wetenschappelijk denken is uniek omdat het actief zoekt naar bewijs dat je theorie niet klopt. Andere vormen van rationaliteit proberen vaak een standpunt te onderbouwen; wetenschap probeert het onderuit te halen om te zien of het blijft staan.

Correctie op onze eigen 'kronkels': Wij mensen zijn geprogrammeerd om overal patronen te zien (ook waar ze niet zijn) en bevestiging te zoeken voor wat we al geloven. De wetenschappelijke methode met dubbelblind onderzoek en statistiek, filtert die menselijke ruis eruit.

Reproduceerbaarheid: Het is pas rationeel in wetenschappelijke zin als iemand anders, aan de andere kant van de wereld, met dezelfde stappen tot precies hetzelfde resultaat komt. Het haalt het "persoonlijke" uit de rationaliteit.

Maar hoe dan ook is rationaliteit veel kleurrijker dan alleen cijfertjes en experimenten. Het is de gereedschapskist waarmee we onze hele wereld structureren.
  woensdag 4 maart 2026 @ 15:08:04 #2
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220256776
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2026 15:01 schreef Beathoven het volgende:
Sowieso is dit hele forum een beetje het evangeliekanaal van onze huisprofeet. Of het nu begint over Griekse mythologie of leven in een hologram of weet ik wat.
Zeer irritant, ja.
pi_220256786
@EsserS, suggestie voor een aardige historisch correcte aanvullende afbeelding in de OP :)

woensdag 4 maart 2026 @ 15:13:27 #4
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220256811
quote:
Op woensdag 4 maart 2026 12:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Ik verdedig mijn standpunten ja, op een plek die daar geschikt voor is. Als jij dat evangeliseren wil noemen, prima. Maar ik voer hier gewoon inhoudelijke discussies met mensen op basis van mijn overtuigingen. En ik kan prima van mening veranderen als ik daar goede redenen voor heb. Mensen als cognitief inferieur bestempelen is geen goede reden voor mij om jouw standpunten over wat dan ook over te nemen, hoe verrassend dat misschien ook is. Slechte argumenten ook niet.
Je bent niet cognitief inferieur maar je manier van denken is inferieur. "Geloven" is simpelweg een minderwaardige vorm van denken. Probeer eens vertrouwen op logica en ratio in plaats van de fabeltjeskrant na te praten. Ik ken niemand die met zijn denkbeelden 2.000 jaar achterloopt op de katholieke kerk. De bijbel een geschiedenis- en biologieboek? Welke gek heeft je dat aangepraat?

Een Gestroomlijnd Getuigenis aangaande de Onfeilbare Schriftuur

O, gij arme dwalenden die uwer oren leent aan het sissend venijn der 'logica' en de helse hoogmoed der 'wetenschap'! Weet dat elk woord der Heilige Schrift een onwrikbare rots is ook waar het de historie der tijden en de kruipende schepselen der aarde betreft. Wat deert ons de goddeloze spot der archeologie wanneer de Schrift klaarlijk spreekt van muren die vielen door louter bazuingeschal? Die zogenaamde 'historische bronnen' zijn niets dan vuns bedrog van de vorst der duisternis om het vrome hart te doen wankelen. Ook de biologie dat duivelse spinsel van Darwiniaanse afgodendienaars moet buigen voor de eeuwige waarheid.

Indien de Heere zegt dat de haas herkauwt dan herkauwt de haas, al zoudt gij met uw vleselijke ogen en demonische microscopen duizendmaal het tegendeel menen te zien! De walvis is een vis, de vleermuis een vogel en wie daar met 'taxonomie' tegenin gaat, wandelt op het brede pad naar de poel des vuurs. Laat de rede varen want zij is de hoer van de antichrist die u wil doen geloven dat de aarde ouder is dan zesduizend zonnecirculaties. Verwerp de koolstofdatering als ware het een giftige adder uit de afgrond. Enkel de geslachtsregisters van de aartsvaders bieden de ware chronologie.

Zalig zijn de onwetenden van geest, die de feiten vertrappen om de letter te aanbidden. Want ziet, de wijsheid dezer wereld is dwaasheid bij God, en de biologie der Schrift is de enige weg tot behoud.

Tot slot de Heilige Zeven Stellingen tegen de Helse Hoogmoed der Rede

Tegen de Geologie: alzo de Schrift spreekt van een wereldwijde watervloed zo zijn alle aardlagen slechts het slijk der zonde, in één etmaal neergelegd. Wie rept van 'miljoenen jaren' lastert de almacht des Scheppers.

Tegen de Astronomie: de zon staat stil op bevel van de vrome en de aarde rust op haar grondvesten De zwaartekracht is een verzinsel van hen die niet willen buigen voor de hand die alles schraagt.

Tegen de Biologie: de Leviathan en de Behemoth wandelden zij aan zij met de mens. De fossielen in de grond zijn louter beproevingen des geloofs door de Heere daar geplaatst om de hovaardige onderzoeker te verwarren.

Tegen de Medische Wetenschap: ziekte is een roede en geen kwestie van onzichtbare 'bacteriën'. Wie een microscoop hanteert om Gods raadsplan te ontleden, pleegt spirituele spionage.

Tegen de Evolutieleer: wij stammen niet af van het onredelijk gedierte. De gedachte dat een mens uit een slijk der aarde zou voortkomen buiten de directe vinger Gods, is een braaksel der hel.

Tegen de Logica: het verstand is een verduisterde lantaarn. Enkel door de ogen te sluiten voor het bewijs ziet men de Waarheid in haar volle glorie.

Tegen de Chronologie: de tijdrekening begint en eindigt bij de genealogie van Adam. Elke methode die de aarde ouder acht dan de vroomheid toelaat, is een instrument van de Vorst der Lucht.

[ Bericht 11% gewijzigd door EsserS op 04-03-2026 15:32:16 ]
  woensdag 4 maart 2026 @ 15:20:41 #5
505120 RedShoe
Sharp knives create scars
pi_220256859
Er is een heel forum voor zogenaamde vrijdenkers. Waar die term dan ook vandaan mag komen.
BNW, maar dat is blijkbaar niet voldoende voor ze.
Don't follow me. I am lost too
.
Please. There's nothing to do here.
There's nothing. There's just....I mean, there's nothing.
pi_220256960
We horen Ali trouwens weleens over 'de new age beweging'.

'New age' is een beetje een grote verzamelcontainer voor ondermeer de hippie en post-hippie subcultuur, LSD- en softdrugsgebruik. Ook bepaalde soorten muziek vallen er in. De hele beweging die na WO2 in de jaren '60 voelde dat de wereld open kwam te liggen ipv (weer) zo gesloten wordt als vandaag de dag. In de jaren '90 na de val van de muur was er weer even zo'n hyperoptimistische opleving met o.a. het ontstaan van trippy rave, de Love Parade en trancemuziek. Het paste in die tijd.

Het lijkt helaas ook wel een gegeven dat niet religie, maar dit containerbegrip van subculturen het vrijdenken een beetje heeft overschaduwed.

Jongeren die samenkwamen en blowden en zonder enige voet in studies wat hallucineerden en fantaseerden over de wereld en verlichting. En uiteraard is dat prima als creatieve kunstenaar of artiest zijnde en gun ik nieuwe generaties eenzelfde ervaring van verlichting van oorlogen en doemsdagpredikers.

Maar het nam het stokje 'vrijdenken' ook over en kleurde het van groen naar rood.

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 04-03-2026 15:40:09 ]
pi_220256998
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 15:13 schreef EsserS het volgende:
Je bent niet cognitief inferieur maar je manier van denken is inferieur. "Geloven" is simpelweg een minderwaardige vorm van denken.
Dat is niet eens mijn grootste probleem met apologeten zoals Ali. Ik "geloof" ook wel bepaalde zaken die ik niet rationeel kan dichttimmeren. Het is eerder dat gevestigde wetenschap, kennis die via een eeuwenlang beproefde wijze is verkregen, op irrationele wijze opzij wordt geschoven.

Prima om gevestigde wetenschap te bekritiseren; dat is waar wetenschap om draait. Maar pseudowetenschap zoals creationisme, de kritiek op radiometrische dateringen en kosmologie, of kritiek op de zienswijzen op de Bijbel vanuit historisch-kritische methoden van tafel vegen met door religieuze instituten gevoede desinformatie, daar heb ik wel moeite mee. Allemaal onder het valse voorwendsel van een "open discussie", maar puntje bij paaltje is hun specifieke lezing van de Bijbel de ultieme authoriteit. Uiteraard zullen apologeten wél claimen dat wat zij bedrijven "wetenschap" is, maar alleen al het simpele feit dat niet-gelovige wetenschappers hun opvattingen vrijwel nooit delen (toon mij een seculiere bioloog die evolutie in z'n geheel verwerpt, een seculiere geoloog die meent dat de aarde slechts 10.000 jaar oud is of een seculiere kosmoloog die het oerknalmodel in zijn geheel verwerpt) zou een enorm teken aan de wand moeten zijn. MENE MENE TEKEL UPHARSIN :P
pi_220257074
quote:
4s.gif Op woensdag 4 maart 2026 15:20 schreef RedShoe het volgende:
Er is een heel forum voor zogenaamde vrijdenkers. Waar die term dan ook vandaan mag komen.
BNW, maar dat is blijkbaar niet voldoende voor ze.
Zie post hierboven.

Een mooi voorbeeld van waar vrijdenken in BNW ooit is gebruikt is imho in het rondehuis-topic.

Zelfde soort voorbeeld als bij Eisinga. Iedereen projecteerde er wilde steeds sterker wordende verhalen op en uiteindelijk kwam er een boek dat zo'n beetje alles ontkrachtte en een historisch correcter verhaal in boekvorm verscheen.

pi_220257896
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 04:22 schreef EsserS het volgende: [..] Iets kan niet tegelijkertijd "onafhankelijk" zijn en onderworpen aan externe oorzaken. Jouw stelling rammelt aan alle kanten zodra je de kwantumwereld induikt omdat de natuur daar simpelweg geen "losse eilandjes" accepteert. De werkelijkheid is daar fundamenteel één verbonden web (denk aan die gekke verstrengeling) waarbij deeltjes pas eigenschappen krijgen door hun relatie met elkaar. Je kunt dus niet zeggen dat er eerst onafhankelijke dingen zijn die later pas "bezoek" krijgen van causaliteit. Die verbinding is er vanaf het begin al. Eigenlijk is causaliteit niet de lijm tussen de brokstukken maar de structuur van het hele bouwwerk zelf. Kortom: onafhankelijkheid is een illusie van onze dagelijkse blik terwijl alles op diep niveau allang met elkaar aan het dansen is. Immanuel Kant maakt het eigenlijk heel menselijk. Hij zegt dat we niet als een onbeschreven blad naar de wereld kijken maar met een voorgeprogrammeerde 'bril' op onze neus. Voor Kant is causaliteit geen lijm die tussen twee losse objecten in de buitenwereld zit maar een filter in ons eigen brein. Stel je de biljartbal voor: de witte bal rolt over het laken en tikt de rode bal aan die vervolgens begint te rollen. In jouw stelling zou je zeggen: "Kijk, daar heb je twee onafhankelijke ballen die door de botsing verbonden worden." Maar Kant tikt je op de schouder en zegt: "Ho even, dat zie je helemaal niet!" Wat je feitelijk waarneemt, is slechts een opeenvolging van beelden: eerst beweegt A, dan raken ze elkaar, dan beweegt B. Jouw hersenen zijn de eigenlijke 'verbinders' die daar razendsnel het label "oorzaak en gevolg" op plakken om de wereld begrijpelijk te maken. Zonder die ingebouwde software van ons verstand zouden we alleen maar een chaotische diashow van losse kleuren en vormen zien. Die "onafhankelijke zaken" uit je stelling zijn dus eigenlijk constructies van ons eigen denken om grip te krijgen op de werkelijkheid. Volgens Kant kunnen we de wereld "zoals hij echt is" (het Ding an sich) nooit zien omdat we die bril van causaliteit simpelweg niet af kunnen zetten. We zitten dus vast in een cirkelredenering: we denken dat dingen onafhankelijk zijn en dan verbonden raken maar die hele logica komt uit onszelf. De "verbinding" is dus geen externe gebeurtenis maar de manier waarop ons brein de boel ordent. Je stelling beschrijft dus eigenlijk niet hoe de wereld werkt maar hoe de menselijke machine de wereld verwerkt. Kortom: we zien de wereld niet zoals hij is maar zoals wij zijn.
Maar welnu, waarom denk je dat de stelling geformuleerd was zoals die geformuleerd was? Causaliteit "is de aanname dat..." - en inderdaad, daar schort nogal wat aan ;).
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_220257942
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 15:35 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Dat is niet eens mijn grootste probleem met apologeten zoals Ali. Ik "geloof" ook wel bepaalde zaken die ik niet rationeel kan dichttimmeren. Het is eerder dat gevestigde wetenschap, kennis die via een eeuwenlang beproefde wijze is verkregen, op irrationele wijze opzij wordt geschoven.
Maar dat is een leugen Haushofer. En precies wat ik eerder zei. Is iemand het met jou eens, dan is diegene rationeel. Zo niet, dan is diegene irrationeel, oftewel die kan niet rationeel nadenken. Heel leuk, maar dat is geen inhoud.
  woensdag 4 maart 2026 @ 18:32:20 #11
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220258007
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 18:09 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Maar welnu, waarom denk je dat de stelling geformuleerd was zoals die geformuleerd was? Causaliteit "is de aanname dat..." - en inderdaad, daar schort nogal wat aan ;).
Ok, iets meer uitweiden over dit interessante onderwerp was dan nuttig geweest. ;)
pi_220258015
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 18:32 schreef EsserS het volgende:

[..]
Ok, iets meer uitweiden over dit interessante onderwerp was dan nuttig geweest. ;)
Ja excuus, ik lag al op één oor in bed, dus moest het doen met één hand en half open ogen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  woensdag 4 maart 2026 @ 18:34:18 #13
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220258017
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 18:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Maar dat is een leugen Haushofer. En precies wat ik eerder zei. Is iemand het met jou eens, dan is diegene rationeel. Zo niet, dan is diegene irrationeel, oftewel die kan niet rationeel nadenken. Heel leuk, maar dat is geen inhoud.
Jij snapt zelf niet wat je ons allemaal wijs probeert te maken. Haushofer liegt niet over jouw absurde overtuigingen.
  woensdag 4 maart 2026 @ 18:57:39 #14
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220258145
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2026 15:31 schreef Beathoven het volgende:

'New age' is een beetje een grote verzamelcontainer voor ondermeer de hippie en post-hippie subcultuur, LSD- en softdrugsgebruik. Ook bepaalde soorten muziek vallen er in. De hele beweging die na WO2 in de jaren '60 voelde dat de wereld open kwam te liggen ipv (weer) zo gesloten wordt als vandaag de dag. In de jaren '90 na de val van de muur was er weer even zo'n hyperoptimistische opleving met o.a. het ontstaan van trippy rave, de Love Parade en trancemuziek. Het paste in die tijd.

Het lijkt helaas ook wel een gegeven dat niet religie, maar dit containerbegrip van subculturen het vrijdenken een beetje heeft overschaduwed.

Jongeren die samenkwamen en blowden en zonder enige voet in studies wat hallucineerden en fantaseerden over de wereld en verlichting. En uiteraard is dat prima als creatieve kunstenaar of artiest zijnde en gun ik nieuwe generaties eenzelfde ervaring van verlichting van oorlogen en doemsdagpredikers.

Maar het nam het stokje 'vrijdenken' ook over en kleurde het van groen naar rood.
De New age beweging werd populair onder esoterisch geïnspireerde zo-maar-wat-denkers. Onder het blowen of inname van LSD, filosofeerden zij over chakra's, aura's, lichtwerkers, eerdere levens en een universeel bewustzijn. Het was groot gelul in de ruimte dat nog steeds weerklank vindt onder onzekere mensen.

[ Bericht 0% gewijzigd door EsserS op 04-03-2026 19:24:36 ]
  woensdag 4 maart 2026 @ 19:07:35 #15
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220258209
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 13:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Zeg jij dat, gezien hoe jij tegen de Islam en moslims tekeer gaat?

Ik scheid mensen van hun religie. Ik kan iemands religie demonisch noemen, dat wil niet zeggen dat ik die persoon een demoon noem. Ik verwacht eigenlijk dat mensen wel in staat zijn om dat onderscheid te kunnen maken tussen hun eigen persoon en waarde als mens en hun denkbeelden. Die twee hebben voor mij niets met elkaar te maken.
Ja, alleen heb ik die mensen nooit verweten demonisch te zijn, misleid te zijn door demonen of bezeten zijn door demonen.

Demonisch veronderstelt namelijk absolute en totale kwaadaardigheid.

Liever fileer ik adepten van de islam op basis van ratio en logica, zonder ze als aanbidders van de satan weg te zetten.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 4 maart 2026 @ 19:15:34 #16
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220258262
quote:

[..]
Een letterlijke lezing van het scheppingsverhaal in Genesis is op geen enkele wijze rationeel te noemen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220258989
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 19:07 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja, alleen heb ik die mensen nooit verweten demonisch te zijn, misleid te zijn door demonen of bezeten zijn door demonen.

Demonisch veronderstelt namelijk absolute en totale kwaadaardigheid.

Liever fileer ik adepten van de islam op basis van ratio en logica, zonder ze als aanbidders van de satan weg te zetten.
Ah, vandaar je aversie.

Ik versta onder 'demonisch' niet 'absolute en totale kwaadaardigheid', alsof dat eigenschappen van die mensen zelf zijn en ik dus een moreel oordeel vel.

Ik bedoel daarmee letterlijk geïnspireerd door demonen.

Dat is diagnostisch bedoeld, niet moreel oordelend.

De hele wereld is onderwerp van demonische invloeden. Van leugens en misleidingen. Dat is nu eenmaal de staat waarin deze wereld zich bevindt.

Dat wil niet zeggen dat elk mens dat daardoor wordt beïnvloed (en dat worden we allemaal tot op zekere hoogte) zelf 'absolute en totale kwaadaardigheid' is en voor altijd zal blijven of iets dergelijks.

Ik duid er slechts de bron van een bepaalde gedachtenstroom van aan: eentje die vijandig staat tegenover God en Jezus Christus. Die had trouwens constant te maken met mensen die door demonen waren bezeten. En Paulus kwalificeert de goden van de heidenen ook als demonen. Dus ik spreek slechts in die traditie, niet om mensen aan te vallen.

Demonen zijn wat mij betreft gevallen intelligente wezens, gevallen engelen, die toegang tot onze geest kunnen krijgen en ons beïnvloeden, meestal zonder dat we dat zelf doorhebben. Zij zijn de bron van allerlei religies, filosofieën en praktijken, omdat zij ons gebruiken in hun eigen strijd tegen God. Wij kunnen daar allemaal slachtoffers van worden, en zijn dat in zekere zin ook.
  woensdag 4 maart 2026 @ 20:11:54 #18
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220259019
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ah, vandaar je aversie.

Ik versta onder 'demonisch' niet 'absolute en totale kwaadaardigheid', alsof dat eigenschappen van die mensen zelf zijn en ik dus een moreel oordeel vel.

De hele wereld is onderwerp van demonische invloeden. Van leugens en misleidingen. Dat is nu eenmaal de staat waarin deze wereld zich bevindt.

Dat wil niet zeggen dat elk mens dat daardoor wordt beïnvloed (en dat worden we allemaal tot op zekere hoogte) zelf 'absolute en totale kwaadaardigheid' is en voor altijd zal blijven of iets dergelijks.

Ik duid er slechts de bron van een bepaalde gedachtenstroom van aan: eentje die vijandig staat tegenover God en Jezus Christus. Die had trouwens constant te maken met mensen die door demonen waren bezeten. En Paulus kwalificeert de goden van de heidenen ook als demonen. Dus ik spreek slechts in die traditie, niet om mensen aan te vallen.
Tja, wanneer je iemand bent die mensen die een kaarsje branden bij Maria wegzet als door 'demonen gedreven' kan ik enkel medelijden met je hebben.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220259037
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:11 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Tja, wanneer je iemand bent die mensen die een kaarsje branden bij Maria wegzet als door 'demonen gedreven' kan ik enkel medelijden met je hebben.
Dat zeg je nou wel, maar een 'kaarsje branden bij Maria' is niet zo onbenullig als het lijkt. Dat is een symptoom van een heel religieus systeem dat mensen actief weghoudt bij hun God, en dat is een kwalijke zaak. Ik zie zoiemand dan ook als slachtoffer van zo'n systeem en van de krachten die het ontworpen hebben.
  woensdag 4 maart 2026 @ 20:14:49 #20
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220259062
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat zeg je nou wel, maar een 'kaarsje branden bij Maria' is niet zo onbenullig als het lijkt. Dat is een symptoom van een heel religieus systeem dat mensen actief weghoudt bij hun God, en dat is een kwalijke zaak. Ik zie zoiemand dan ook als slachtoffer van zo'n systeem en van de krachten die het ontworpen hebben.
Nee, het is een teken van mensen die op heel laagdrempelige wijze troost zoeken.

Dat zulks niet past in je eng biblicistisch radicalisme zegt meer over jouw gebrek aan menselijkheid dan dat van de kaarsjesbranders.

"Actief weghouden van God"... daar zorgen literalisten als jij wel voor, met die achterlijk conservatieve denkbeelden en primitieve opvattingen over mens zijn.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220259079
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:14 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee, het is een teken van mensen die op heel laagdrempelige wijze troost zoeken.

Dat zulks niet past in je eng biblicistisch radicalisme zegt meer over jouw gebrek aan menselijkheid dan dat van de kaarsjesbranders.
Maar die troost zouden ze dus eerder rechtstreeks bij Jezus Christus kunnen zoeken en die zouden ze dan ook ontvangen, in plaats van te worden afgeleid door een nutteloos ritueel. Dat is het hele punt nu juist.
  woensdag 4 maart 2026 @ 20:18:15 #22
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220259109
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Maar die troost zouden ze dus eerder rechtstreeks bij Jezus Christus kunnen zoeken en die zouden ze dan ook ontvangen, in plaats van te worden afgeleid door een nutteloos ritueel. Dat is het hele punt nu juist.
... en gezegend is Jezus Christus de vrucht van uw schoot.

Jij bent niet bevoegd te bepalen wat wel en niet nutteloos is.

Zo vind ik het krampachtig willen vasthouden aan een letterlijke lezing van het scheppingsverhaal nutteloos.

Zo vind ik je bij elkaar gespeculeerde eindtijdsprofetieën op basis van selectieve lezingen van Daniël en Openbaring nutteloos.

Zo vind ik je chronische kruistocht tegen de RKK nutteloos.

Doe mij maar een kaarsje bij Maria.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220259198
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2026 15:31 schreef Beathoven het volgende:

Nou, de New Age-beweging gaat wel iets verder terug dan dat. Die is eerder ontstaan in de 19e eeuw door lieden als Helena Blavatsky van het Theosofisch genootschap, die Westers en Oosters occultisme met elkaar in verband brachten en oosterse ideeën over verlichting en verlossing populair begonnen te maken. Ook de Kaballah speelde hierin een belangrijke rol. Een opvolger van Blavatsky, Alice Bailey, heeft uitgebreid geschreven over die new age en zijn messias, Maitreya Buddha. Haar werken, gepubliceerd door de uitgeverij Lucifer Publishing Company, later hernoemd tot Lucis Trust, zijn erg invloedrijk geweest in de filosofie van bijvoorbeeld de Verenigde Naties. Hetzelfde geldt voor de werken van de Jezuiet Pierre Teilhard de Chardin, die boeddhisme en katholicisme aan elkaar koppelde (en ook betrokken was bij de Piltdown Man-hoax om de evolutietheorie te 'bewijzen', een van de vele hoaxen rondom deze theorie). New Age is dus de vereniging van Oosterse en Westerse esoterie in afwachting van een alternatieve messias die alle religies zal verenigen en de mensheid naar een hogere staat van bewustzijn moet leiden. De hippiebeweging was daar inderdaad een belangrijke aanzet toe, en heeft in grote mate bijgedragen aan de vernieting van het Christelijke geloof in het westen, wat uiteraard noodzakelijk is om zo'n New Age te realiseren.

Lucis Trust

Pierre Teilhard de Chardin

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 04-03-2026 20:32:53 ]
pi_220259306
quote:

[..]
Ah, vandaar je aversie.

Demonen zijn wat mij betreft gevallen intelligente wezens, gevallen engelen, die toegang tot onze geest kunnen krijgen en ons beïnvloeden, meestal zonder dat we dat zelf doorhebben. Zij zijn de bron van allerlei religies, filosofieën en praktijken, omdat zij ons gebruiken in hun eigen strijd tegen God. Wij kunnen daar allemaal slachtoffers van worden, en zijn dat in zekere zin ook.
Dan moeten we dus allemaal onze mond houden, jij ook.
Want misschien zijn we allemaal bezeten door demonen, die ons van god afhouden. Demonen die ons dingen laten zeggen waardoor we onze medemensen bij god weghouden.

Daarnaast: ijverig de boodschap uitdragen dat je misschien wel door een demoon bezeten bent, terwijl je door een demoon bezeten bent, heeft iets paradoxaals.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_220259317
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:18 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
... en gezegend is Jezus Christus de vrucht van uw schoot.

Jij bent niet bevoegd te bepalen wat wel en niet nutteloos is.
Dat doe ik ook niet, ik herhaal slechts de woorden van de Heer.

27Het gebeurde, toen Hij deze dingen sprak, dat een vrouw uit de menigte haar stem verhief en tegen Hem zei: Zalig is de buik die U gedragen heeft, en zijn de borsten waaraan U gezogen hebt!
28Maar Hij zei: Veeleer zijn zij zalig die het Woord van God horen en het bewaren.

7Als u bidt, gebruik dan geen omhaal (herhaling) van woorden zoals de heidenen, want zij denken dat zij door de veelheid van hun woorden verhoord zullen worden.
8Word dan aan hen niet gelijk, want uw Vader weet wat u nodig hebt, voordat u tot Hem bidt.

quote:
Zo vind ik het krampachtig willen vasthouden aan een letterlijke lezing van het scheppingsverhaal nutteloos.

Zo vind ik je bij elkaar gespeculeerde eindtijdsprofetieën op basis van selectieve lezingen van Daniël en Openbaring nutteloos.

Zo vind ik je chronische kruistocht tegen de RKK nutteloos.

Doe mij maar een kaarsje bij Maria.

Doe waar je zin in hebt, zou ik zeggen.
pi_220259323
quote:
2s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:35 schreef OllieA het volgende:

[..]
Dan moeten we dus allemaal onze mond houden, jij ook.
Want misschien zijn we allemaal bezeten door demonen, die ons van god afhouden. Demonen die ons dingen laten zeggen waardoor we onze medemensen bij god weghouden.

Daarnaast: ijverig de boodschap uitdragen dat je misschien wel door een demoon bezeten bent, terwijl je door een demoon bezeten bent, heeft iets paradoxaals.
We moeten wat mij betreft inderdaad waakzaam zijn voor onze eigen gedachten, ja. Ik ook.
  woensdag 4 maart 2026 @ 20:39:53 #27
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220259351
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat doe ik ook niet, ik herhaal slechts de woorden van de Heer.

27Het gebeurde, toen Hij deze dingen sprak, dat een vrouw uit de menigte haar stem verhief en tegen Hem zei: Zalig is de buik die U gedragen heeft, en zijn de borsten waaraan U gezogen hebt!
28Maar Hij zei: Veeleer zijn zij zalig die het Woord van God horen en het bewaren.
[..]
Doe waar je zin in hebt, zou ik zeggen.
Ja, in weerwil van je ettelijke pogingen om het tegendeel te bewijzen: geen hond die Maria vereert als godin.

Wat dat woord verder betreft: gaat dat ook om die letterlijke lezing van het scheppingsverhaal?

De wetten in Leviticus, Numeri, Deuteronomium... moeten we die nu wel of niet bewaren? Welke wel, welke niet, en waarom?

Garnalen eten, mag dat nu wel of niet?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220259392
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:39 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja, in weerwil van je ettelijke pogingen om het tegendeel te bewijzen: geen hond die Maria vereert als godin.
In hun eigen gedachten en overtuiging niet nee.

Maar als ik rattengif inneem en geloof dat het snoep is, verandert het rattengif niet ineens in snoep.

quote:
Wat dat woord verder betreft: gaat dat ook om die letterlijke lezing van het scheppingsverhaal?
Uiteraard. Waarom zou je dat niet letterlijk nemen? Dat deed Jezus ook:

4En Hij antwoordde en zei tegen hen: Hebt u niet gelezen dat Hij Die de mens gemaakt heeft, hen van het begin af mannelijk en vrouwelijk gemaakt heeft,
5 en gezegd heeft: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten, en die twee zullen tot één vlees zijn,
6zodat zij niet meer twee zijn, maar één vlees? Dus, wat God samengevoegd heeft, laat de mens dat niet scheiden.

quote:
De wetten in Leviticus, moeten we die nu wel of niet bewaren?
Welke precies? Er zijn een heleboel wetten en die zijn niet allemaal van dezelfde orde.
  woensdag 4 maart 2026 @ 20:44:17 #29
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220259416
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
In hun eigen gedachten en overtuiging niet nee.

Maar als ik rattengif inneem en geloof dat het snoep is, verandert het rattengif niet ineens in snoep.
[..]
Uiteraard. Waarom zou je dat niet letterlijk nemen? Dat deed Jezus ook:

4En Hij antwoordde en zei tegen hen: Hebt u niet gelezen dat Hij Die de mens gemaakt heeft, hen van het begin af mannelijk en vrouwelijk gemaakt heeft,
5 en gezegd heeft: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten, en die twee zullen tot één vlees zijn,
6zodat zij niet meer twee zijn, maar één vlees? Dus, wat God samengevoegd heeft, laat de mens dat niet scheiden.
[..]
Welke precies? Er zijn een heleboel wetten en die zijn niet allemaal van dezelfde orde.
Ach, ze zijn niet allemaal van dezelfde orde?

Wie bepaalt dat?

PS: dat iets van het begin af aan mannelijk en vrouwelijk is gemaakt = de wereld is 6.000 jaar oud is nogal een aanname, niet?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220259422
quote:
Maar dat is een leugen Haushofer.
Nee, dat is geen leugen. Zoals al eerder werd gesteld blaat je creationisten zoals Walter Veith na, maar kom je nooit met wetenschappelijke publicaties om je (natuur)wetenschappelijke claims kracht bij te zetten. Want die zijn er niet of nauwelijks.

Ik heb domweg een andere standaard voor wat voor wetenschap doorgaat. Een standaard die gangbaar is in de, jawel, wetenschappelijke wereld.

Jij mag best andere standaarden hebben, maar het is geen wetenschap. Creationisme of ID is net zo pseudowetenschappelijk als astrologie of de Flat Earth beweging.

Jij daarentegen legt mij keer op keer woorden in de mond en plakt valse intenties op me. Blijkbaar heb je dat nodig. Volgens je eigen denken is dat des duivels.
pi_220259431
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:44 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ach, ze zijn niet allemaal van dezelfde orde?

Wie bepaalt dat?
Wie dat bepaalt? God zelf die ze gegeven heeft natuurlijk.
pi_220259433
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
We moeten wat mij betreft inderdaad waakzaam zijn voor onze eigen gedachten, ja. Ik ook.
En zo zaait de apologeet zelfs wantrouwen tov 's mens eigen gedachten. Ik denk dat de demoon in je dit doet. Wantrouwen zaaien in het hoofd van en in het gesprek tussen mensen.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  woensdag 4 maart 2026 @ 20:46:26 #33
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220259441
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wie dat bepaalt? God zelf die ze gegeven heeft natuurlijk.
Ah zo.

Garnalen eten, mag dat?

Waarom wel/niet?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220259442
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:11 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Taizé muziek zingen en luisteren, nog zo'n één. Allemaal duivels :Y
pi_220259486
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:44 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Nee, dat is geen leugen. Zoals al eerder werd gesteld blaat je creationisten zoals Walter Veith na, maar kom je nooit met wetenschappelijke publicaties om je (natuur)wetenschappelijke claims kracht bij te zetten. Want die zijn er niet of nauwelijks.
Dat is een leugen, ik heb die regelmatig aangehaald.

Overigens is die heer Veith een zeer gedegen wetenschapper die prijzen heeft ontvangen en andere zeer gedegen wetenschappers heeft opgeleid die op topuniversiteiten werken. Iemand die wetenschappelijk gezien veel meer bereikt heeft dan jij. Dus ik begrijp niet waarom je daar zo laatdunkend over doet. Ik heb je ook nooit een fatsoenlijk weerwoord zien leveren op het soort model dat hij biedt voor bijv. de geologische kolom, die veel beter overeenkomt met het daadwerkelijke bewijs dat we vinden.

quote:
Ik heb domweg een andere standaard voor wat voor wetenschap doorgaat. Een standaard die gangbaar is in de, jawel, wetenschappelijke wereld.

Jij mag best andere standaarden hebben, maar het is geen wetenschap. Creationisme of ID is net zo pseudowetenschappelijk als astrologie of de Flat Earth beweging.
Ook dat zijn leugens wat mij betreft. Ik heb je al zo vaak uitgelegd dat het soort inferenties dat wordt gedaan simpelweg niet verdedigbaar zijn op basis van het bewijs dat we hebben. Daarom accepteer ik ze niet. Dat lijkt mij nu juist wetenschappelijk, omdat ik niet met bewijs aan de haal ga om mijn vooraf bepaalde overguigingen te bevestigen. Over confirmation bias gesproken.

quote:
Jij daarentegen legt mij keer op keer woorden in de mond en plakt valse intenties op me. Blijkbaar heb je dat nodig. Volgens je eigen denken is dat des duivels.
Nee hoor, ik maak slechts inferenties op basis van je eigen postgeschiedenis. Volstrekt gerechtvaardigd, als ik jou moet geloven.
pi_220259496
quote:

[..]
Ah, vandaar je aversie.

Zelfde logica: "Je moeder is een hoer. Dat is diagnostisch bedoeld, niet moreel oordelend. De hele wereld is mamelijk een hoerenbende."

Geen aversie nodig hoor :Y
  woensdag 4 maart 2026 @ 20:50:22 #37
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220259501
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Overigens is die heer Veith een zeer gedegen wetenschapper die prijzen heeft ontvangen en andere zeer gedegen wetenschappers heeft opgeleid die op topuniversiteiten werken. Iemand die wetenschappelijk gezien veel meer bereikt heeft dan jij. Dus ik begrijp niet waarom je daar zo laatdunkend over doet.
[..]
Ook dat zijn leugens wat mij betreft. Ik heb je al zo vaak uitgelegd dat het soort inferenties dat wordt gedaan simpelweg niet verdedigbaar zijn op basis van het bewijs dat we hebben. Daarom accepteer ik ze niet. Dat lijkt mij nu juist wetenschappelijk, omdat ik niet met bewijs aan de haal ga om mijn vooraf bepaalde overguigingen te bevestigen. Over confirmation bias gesproken.
[..]
Nee hoor, ik maak slechts inferenties op basis van je eigen postgeschiedenis. Volstrekt gerechtvaardigd, als ik jou moet geloven.
Geen enkele serieus genomen academicus onderschrijft een letterlijke lezing van Genesis.

Geen één.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220259516
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:49 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Zelfde logica: "Je moeder is een hoer. Dat is diagnostisch bedoeld, niet moreel oordelend. De hele wereld is mamelijk een hoerenbende."

Geen aversie nodig hoor :Y
Als je moeder een hoer is en die wordt een hoer genoemd, is dat simpelweg een feitelijk statement, geen moreel oordeel. Ik snap niet wat daar zo ingewikkeld aan is.
pi_220259531
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:50 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Geen enkele serieus genomen academicus onderschrijft een letterlijke lezing van Genesis.

Geen één.
Misschien is er dan iets mis met wat in deze wereld allemaal serieus wordt genomen.
  woensdag 4 maart 2026 @ 20:53:54 #40
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220259558
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Misschien is er dan iets mis met wat in deze wereld allemaal serieus wordt genomen.
Of je moet accepteren dat je rationeel gezien geen poot hebt om op te staan met al je bezweringen, profetieën en doempreken.

Laat staan dat je eist dat de wereld buiten die bubbel dat wel serieus neemt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220259569
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:53 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Of je moet accepteren dat je rationeel gezien geen poot hebt om op te staan met al je bezweringen, profetieën en doempreken.
Ik pak nog een bak popcorn terwijl WO3 van start gaat nadat net is gepubliceerd dat de wereld door pedofiele satanisten wordt gerund.

Zullen we elkaar over een paar jaar nog eens spreken?
  woensdag 4 maart 2026 @ 20:56:13 #42
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220259581
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik pak nog een bak popcorn terwijl WO3 van start gaat nadat net is ontdekt dat de wereld door pedofiele satanisten wordt gerund.

Zullen we elkaar over een paar jaar nog eens spreken?
Je bent niet de eerste. Die bakken geroosterde maïs pakten de true believers ook t.t.v. het nakende millennium, de Franse Revolutie, WO I en de komst van de Beatles.

Maar NU is het echt aan, uiteraard.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220259592
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:56 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Je bent niet de eerste. Die bakken geroosterde maïs pakten de true believers ook t.t.v. het nakende millennium, de Franse Revolutie, WO I en de komst van de Beatles.

Maar NU is het echt aan, uiteraard.
We zullen het zien, beste Etto.

Ik weet in ieder geval dat ik bij jou mijn werk heb gedaan, want als gebeurt wat ik gezegd heb dat zal gebeuren, zul ook jij het niet kunnen ontkennen.
pi_220259597
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee, dat heb je niet. Je hebt b.v. nooit peer-gereviewede artikelen aangehaald uit wetenschappelijke tijdschriften.

Nogmaals: jij verstaat daar iets anders onder. Dat jij Veith zo hoog hebt zitten zegt alles.

Wat denk je dat wetenschappers uit het werkveld van Veiths creationistische claims vinden?

Juist ja.
  woensdag 4 maart 2026 @ 20:58:59 #45
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220259607
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Alweer?

Ik zou het allemaal nog ietwat te pruimen vinden, als ik antwoord zou hebben gehad op mijn vraag waarom het noodzakelijk was dat kinderen afgeslacht moesten worden in het OT.

Geen antwoord op gekregen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220259608
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:58 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Nee, dat heb je niet. Je hebt b.v. nooit peer-gereviewede artikelen aangehaald uit wetenschappelijke tijdschriften.

Nogmaals: jij verstaat daar iets anders onder. Dat jij Veith zo hoog hebt zitten zegt alles.

Wat denk je dat wetenschappers uit het werkveld van Veiths creationistische claims vinden?

Juist ja.
Dan heb je een slecht geheugen, want ik heb die wel aangehaald.

Onlangs nog over zacht weefsel in dinosaurusbotten dat simpelweg niet mogelijk is op basis van de geschatte tijdsperiodes.

Heb je eindelijk een fatsoenlijke klok, wil je er niet aan.

Dat is het probleem tegenwoordig, het bewijs moet wijken voor de theorie.
  woensdag 4 maart 2026 @ 21:00:03 #47
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220259621
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik weet in ieder geval dat ik bij jou mijn werk heb gedaan, want als gebeurt wat ik gezegd heb dat zal gebeuren, zul ook jij het niet kunnen ontkennen.
Je ziet jezelf als heel wat...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220259623
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:58 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Alweer?

Ik zou het allemaal nog ietwat te pruimen vinden, als ik antwoord zou hebben gehad op mijn vraag waarom het noodzakelijk was dat kinderen afgeslacht moesten worden in het OT.

Geen antwoord op gekregen.
Ik hoef geen antwoord op elke vraag die je hebt te geven om zinnige dingen over andere onderwerpen te zeggen.

Wat jij wilt is een moreel antwoord op een kwestie die je met God zal moeten uitvechten. Ik kan je daar niet bij helpen vrees ik.
pi_220259628
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Kijk, daar was ie al: het excuus.

De spookrijder die eerst claimt de goede richting te rijden op de weg, en daarna stelt dat er iets mis is met wat de rest van de snelweg onder "de goede richting" verstaat.
  woensdag 4 maart 2026 @ 21:00:56 #50
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220259630
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 21:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik hoef geen antwoord op elke vraag die je hebt te geven om zinnige dingen over andere onderwerpen te zeggen.

Wat jij wilt is een moreel antwoord op een kwestie die je met God zal moeten uitvechten. Ik kan je daar niet bij helpen vrees ik.
Nu is moraliteit ineens een fluïde kwestie. :') :')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220259635
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 21:00 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Je ziet jezelf als heel wat...
Nee hoor, ik hoop alleen op het beste.
pi_220259680
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dan heb je een slecht geheugen, want ik heb die wel aangehaald.

Onlangs nog over zacht weefsel in dinosaurusbotten dat simpelweg niet mogelijk is op basis van de geschatte tijdsperiodes.

Heb je eindelijk een fatsoenlijke klok, wil je er niet aan.

Dat is het probleem tegenwoordig, het bewijs moet wijken voor de theorie.
Dat voorbeeld is al uit den treure weerlegd, notabene door Schweitzer zelf:

https://barryyeoman.com/2006/04/schweitzers-dangerous-discovery/

quote:
Some creationists, noting Schweitzer’s evangelical faith, have tried to pressure her into siding with them. “It is high time that the ‘Scientific’ community comes clean: meaning that the public is going to hold them ACCOUNTABLE when they find out that they have been misled,” reads a recent e-mail message Schweitzer received. She has received dozens of similar notes, a few of them outright menacing.

These religious attacks wound her far more than the scientific ones. “It rips my guts out,” she says. “These people are claiming to represent the Christ that I love. They’re not doing a very good job. It’s no wonder that a lot of my colleagues are atheists.” She told one zealot, “You know, if the only picture of Christ I had was your attitude towards me, I’d run.”
Dit laat ook zien waarom het zo zinloos is om met je te "discusseren" :)

Ik ga er dan ook verder niet meer op in. Jij blij, ik blij.
pi_220259682
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 21:00 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Kijk, daar was ie al: het excuus.

De spookrijder die eerst claimt de goede richting te rijden op de weg, en daarna stelt dat er iets mis is met wat de rest van de snelweg onder "de goede richting" verstaat.
Ik begrijp dat kinderlijke vertrouwen in de 'academische wereld' niet. Alsof daar geen enkele belangen bij betrokken zijn. Het komt bij mij altijd over alsof jullie niet kritisch kunnen nadenken over dingen.
pi_220259688
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 21:00 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nu is moraliteit ineens een fluïde kwestie. :') :')
Je vraagt mij om een reden waarom God besloot te doen wat hij deed.

Vraag het God zou ik zeggen, niet mij.
pi_220259713
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 21:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik begrijp dat kinderlijke vertrouwen in de 'academische wereld' niet. Alsof daar geen enkele belangen bij betrokken zijn. Het komt bij mij altijd over alsof jullie niet kritisch kunnen nadenken over dingen.
Zei de man met het kinderlijke vertrouwen in de Bijbel. :)

Nou, tabé maar weer es. Begin een cult, praat recht wat krom is, doe je ding, geniet van alle ellende op de wereld als bevestiging en open er een topic over.
pi_220259744
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 21:05 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Dat voorbeeld is al uit den treure weerlegd, notabene door Schweitzer zelf:

https://barryyeoman.com/2006/04/schweitzers-dangerous-discovery/
Er is helemaal niks weerlegd. Wat daarin staat, en wat we eerder al hadden besproken, is dat Schweitzer niet gelooft dat dat materiaal jong is. Dat wil niet zeggen dat het dat ook niet is. Er is nog helemaal geen goede verklaring voor. Zij is ook niet de enige die dergelijk materiaal heeft gevonden, zij was alleen de eerste die erover publiceerde. Maar daar houdt het verhaal niet op.

quote:
Dit laat ook zien waarom het zo zinloos is om met je te "discusseren" :)

Ik ga er dan ook verder niet meer op in. Jij blij, ik blij.
Zou ik ook niet doen nee.
pi_220259756
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 21:08 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Zei de man met het kinderlijke vertrouwen in de Bijbel. :)

Nou, tabé maar weer es. Begin een cult, doe je ding, geniet van alle ellende op de wereld als bevestiging en open er een topic over.
Precies ja, een kinderlijk vertrouwen in God, precies zoals het hoort. Veel succes.
  woensdag 4 maart 2026 @ 21:12:10 #58
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220259764
quote:

[..]
:')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 4 maart 2026 @ 21:46:38 #60
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_220260052
Geinig, ik kom weer eens kijken in dit subforum en het zijn nog exact dezelfde mensen die exact dezelfde discussies voeren als vijf jaar geleden. :D

Mijn visie op het idee van vrijdenken: niemand denkt werkelijk vrij, iedereen wordt constant beïnvloed door andermans ideeën en iedereen is gevoelig voor allerlei vormen van cognitieve bias. Vertrouwen op je eigen vermogen tot logisch redeneren dient nooit blind te zijn, ongeacht of je gelovig of ongelovig bent.
pi_220260373
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 20:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nou, de New Age-beweging gaat wel iets verder terug dan dat. Die is eerder ontstaan in de 19e eeuw door lieden als Helena Blavatsky van het Theosofisch genootschap, die Westers en Oosters occultisme met elkaar in verband brachten en oosterse ideeën over verlichting en verlossing populair begonnen te maken. Ook de Kaballah speelde hierin een belangrijke rol. Een opvolger van Blavatsky, Alice Bailey, heeft uitgebreid geschreven over die new age en zijn messias, Maitreya Buddha. Haar werken, gepubliceerd door de uitgeverij Lucifer Publishing Company, later hernoemd tot Lucis Trust, zijn erg invloedrijk geweest in de filosofie van bijvoorbeeld de Verenigde Naties. Hetzelfde geldt voor de werken van de Jezuiet Pierre Teilhard de Chardin, die boeddhisme en katholicisme aan elkaar koppelde (en ook betrokken was bij de Piltdown Man-hoax om de evolutietheorie te 'bewijzen', een van de vele hoaxen rondom deze theorie). New Age is dus de vereniging van Oosterse en Westerse esoterie in afwachting van een alternatieve messias die alle religies zal verenigen en de mensheid naar een hogere staat van bewustzijn moet leiden. De hippiebeweging was daar inderdaad een belangrijke aanzet toe, en heeft in grote mate bijgedragen aan de vernieting van het Christelijke geloof in het westen, wat uiteraard noodzakelijk is om zo'n New Age te realiseren.

[ afbeelding ]

Lucis Trust

Pierre Teilhard de Chardin

Het was een nieuwe tijd voor wetenschappen en dat sommigen er een religieus getint loopje mee namen ontkracht de wetenschap erachter niet.

Je vergeet te vermelden dat de Piltdown Man het werk was van een amateur dat door wetenschappers in dat veld is onderzocht en als een vervalsing is bestempelt. Wat uiteindelijk in Time Magazine is gepubliceerd ook aan de figuurlijke schandpaal.

Wat dat betreft is het zelfreinigende vermogen van de wetenschap bijzonder hoog. Waar dat bij religie vaak zeer laag tot niet aanwezig is. Zie oa de verbittering over niet uitgekomen eindtijden in de 19e eeuw. De Piltdown man-hoax is al lang en breed begraven, maar doemsdagen worden nog altijd gepredikt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 04-03-2026 22:31:39 ]
pi_220260423
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2026 22:24 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Het was een nieuwe tijd voor wetenschappen en dat sommigen er een religieus getint loopje mee namen ontkracht de wetenschap erachter niet. Je vergeet te vermelden dat de Piltdown Man het werk was van een amateur dat door wetenschappers in dat veld is onderzocht en als een vervalsing is bestempelt. Wat uiteindelijk in Time Magazine is gepubliceerd ook.

Wat dat betreft is het zelfreinigende vermogen van de wetenschap bijzonder hoog. Waar dat bij religie vaak zeer laag tot niet aanwezig is.
Probleem is dat er uiteindelijk niets van de theorie overblijft als je gewoon naar de feiten kijkt in plaats van dingen te zien die er niet zijn, weergegeven als lijntjes tussen fantasiedieren. De 'evolutie van de mens' is daar ook onderdeel van. Het is een mooi verhaaltje maar er is geen daadwerkelijk bewijs voor. Daarom heeft men ook regelmatig toevlucht tot hoaxes moeten zoeken om het overtuigend te maken. En inderdaad, die hoaxes zijn exposet. Gelukkig maar, maar dat wil niet zeggen dat er iets overtuigends voor in de plaats is gekomen.
pi_220260529
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 22:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Probleem is dat er uiteindelijk niets van de theorie overblijft als je gewoon naar de feiten kijkt in plaats van dingen te zien die er niet zijn, weergegeven als lijntjes tussen fantasiedieren. De 'evolutie van de mens' is daar ook onderdeel van. Het is een mooi verhaaltje maar er is geen daadwerkelijk bewijs voor. Daarom heeft men ook regelmatig toevlucht tot hoaxes moeten zoeken om het overtuigend te maken. En inderdaad, die hoaxes zijn exposet. Gelukkig maar, maar dat wil niet zeggen dat er iets overtuigends voor in de plaats is gekomen.
Jouw Piltdown man is door een amateur als verhaal de wereld in geholpen en als hoax ontmaskerd door vakwetenschappers die Time Magazine hebben gehaald en de wereld hebben laten weten dát het een hoax was. Zoals een ijzersmit een plastic zwaardje als namaak zou kunnen bestempelen.

Dat is wat je soms krijgt als creatievelingen een loopje met de wetenschap nemen. Zo zijn er talloze voorbeelden waarbij de wetenschap valse claims van derden heeft onderzocht en gedebunked.

Als voor jou met deze wetenschap juist deze Piltdown man zou bewijzen dat de hele evolutietheorie niet echt zou zijn, dan heb je nog wel een weg te gaan met vervalsingen en loopjes rondom de Bijbel. De Lijkwade van Turijn is gedateerd tot zo rond de 13e eeuw en Miller zat er volledig naast met zijn voorspelling van het einde van de wereld op 22 oktober 1844. En dát is voor jou geen probleem. Het was zelfs niet het einde van de adventistenbeweging.

Op die dag was het grootste werkelijke nieuws trouwens dat de Dominicaanse Republiek haar onafhankelijkheid kreeg en Dickins publiceerde A Christmas Carol :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 04-03-2026 22:56:09 ]
pi_220260625
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 21:46 schreef DecoAoreste het volgende:
Geinig, ik kom weer eens kijken in dit subforum en het zijn nog exact dezelfde mensen die exact dezelfde discussies voeren als vijf jaar geleden. :D
Ja, 't is treurig, ik weet het :')

quote:
Mijn visie op het idee van vrijdenken: niemand denkt werkelijk vrij, iedereen wordt constant beïnvloed door andermans ideeën en iedereen is gevoelig voor allerlei vormen van cognitieve bias.
Misschien is de enige manier om daar in elk geval bewust van te zijn zen's mind, beginners mind :P

Daar ben ik nooit zo goed in :')
  woensdag 4 maart 2026 @ 23:59:19 #65
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_220260710
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 22:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Je kunt altijd wel iets vinden waar iets op aan te merken is. In hoofdlijnen is er voldoende overtuigend bewijs om te stellen dat de aarde en het leven daar op veel ouder is dan dat bepaalde christenen geloven.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  donderdag 5 maart 2026 @ 06:17:03 #66
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220260944
quote:

[..]
Met deze uitspraak verban je jezelf naar het land der dwazen. Ach, Euripides heeft al bijna 2.500 jaar geleden gezegd: "Spreek verstandige dingen tot een dwaas en hij verklaart u voor gek".

[ Bericht 5% gewijzigd door EsserS op 05-03-2026 08:24:31 ]
pi_220261037
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 23:59 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Je kunt altijd wel iets vinden waar iets op aan te merken is. In hoofdlijnen is er voldoende overtuigend bewijs om te stellen dat de aarde en het leven daar op veel ouder is dan dat bepaalde christenen geloven.
Als creationisme louter een vorm van "vrijdenken" zou zijn, dan zou je toch verwachten dat er ook seculiere wetenschappers zonder religieuze agenda hebben gepubliceerd over b.v. radiometrische methoden die uitwijzen dat de aarde max. 10.000 jaar oud is.

Waar zijn deze wetenschappers?
  donderdag 5 maart 2026 @ 07:36:27 #68
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220261075
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 07:26 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Als creationisme louter een vorm van "vrijdenken" zou zijn, dan zou je toch verwachten dat er ook seculiere wetenschappers zonder religieuze agenda hebben gepubliceerd over b.v. radiometrische methoden die uitwijzen dat de aarde max. 10.000 jaar oud is.

Waar zijn deze wetenschappers?
Scherp.

Als de data daadwerkelijk een jonge aarde zouden ondersteunen dan hadden we allang stapels neutrale onderzoeken gezien die niets met religie te maken hebben. Wetenschap is van nature competitief en kritisch dus een ontdekking die de hele geologie op zijn kop zet, is voor elke onderzoeker een 'gouden ticket', ongeacht hun geloof. Het feit dat die publicaties er simpelweg niet zijn, spreekt boekdelen. In plaats daarvan zien we dat radiometrische datering wereldwijd door verschillende disciplines consistent wordt bevestigd.

Vinden jullie het ook zo irritant dat dit forum zo wordt bevuild met de denkbeelden en uitspraken van een volwassen man die denkt als een klein, klein kleutertje? Hij snapt niet dat het speelkwartiertje al lang geleden is afgelopen.

[ Bericht 0% gewijzigd door EsserS op 05-03-2026 08:20:24 ]
pi_220261203
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 07:36 schreef EsserS het volgende:

[..]
Scherp.

Als de data daadwerkelijk een jonge aarde zouden ondersteunen dan hadden we allang stapels neutrale onderzoeken gezien die niets met religie te maken hebben. Wetenschap is van nature competitief en kritisch dus een ontdekking die de hele geologie op zijn kop zet, is voor elke onderzoeker een 'gouden ticket', ongeacht hun geloof. Het feit dat die publicaties er simpelweg niet zijn, spreekt boekdelen. In plaats daarvan zien we dat radiometrische datering wereldwijd door verschillende disciplines consistent wordt bevestigd.
Ja. Het argument van Veiths track record en het feit dat lieden zoals ik daar in vergelijking niks hebben gepresteerd is ook wat raar, want ik herhaal gewoon de consensus zoals neergezet door duizenden wetenschappers uit de desbetreffende velden die die track record wèl hebben. Veith wordt door die wetenschappers als een crackpot beschouwd.

Daarbij zie je vaker wetenschappers van het padje gaan. Denk b.v. aan Serge Lang (hiv veroorzaakt geen aids) of John Clauser (AGW bestaat niet). En die opvattingen zou je dan alleen mogen bekritiseren als je net zo gevestigd bent als wetenschapper?

Wederom een drogargument.

quote:
Vinden jullie het ook zo irritant dat dit forum zo wordt bevuild met de denkbeelden en uitspraken van een volwassen man die denkt als een klein, klein kleutertje? Hij snapt niet dat het speelkwartiertje al lang geleden is afgelopen.
Ja, ik vind het ook irritant, maar stel wel voor deze toon niet te gebruiken. De sfeer is hier al ruk genoeg zonder, eerlijk gezegd.
pi_220261212
Wat mij vooral stoort is de "ik pak de popcorn bij de aanstaande WO3" opmerking. Als je zo kunt genieten van alle geopolitieke chaos omdat het je eindtijddenken zou bevestigen (een "ik kwam laatst 3 stronteigenwijze Leeuwen tegen, dus astrologie klopt"-argument), dan is er wel iets goed mis met je, me dunkt.

Het illustreert alles wat er zo grondig mis is met christenfundamentalisme. Makkelijk lullen ook als je b.v. geen kinderen hebt.

Verwerpelijk, in mijn ogen. Als dat "vrijdenken" is, dan geef ik m'n portie wel aan Fikkie :')
  donderdag 5 maart 2026 @ 08:21:23 #71
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220261227
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2026 08:15 schreef Haushofer het volgende:
Makkelijk lullen ook als je b.v. geen kinderen hebt.

Verwerpelijk, in mijn ogen. Als dat "vrijdenken" is, dan geef ik m'n portie wel aan Fikkie :')

[ Bericht 0% gewijzigd door EsserS op 05-03-2026 08:40:23 ]
  donderdag 5 maart 2026 @ 12:08:02 #72
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220263205
quote:

[..]
Je vraagt mij om een reden waarom God besloot te doen wat hij deed.

Vraag het God zou ik zeggen, niet mij.
Wat geef jij nou voor raar antwoord. Je weet altijd zo goed wat er in het hoofd van God om gaat?
pi_220263577
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2026 08:15 schreef Haushofer het volgende:
Wat mij vooral stoort is de "ik pak de popcorn bij de aanstaande WO3" opmerking. Als je zo kunt genieten van alle geopolitieke chaos omdat het je eindtijddenken zou bevestigen (een "ik kwam laatst 3 stronteigenwijze Leeuwen tegen, dus astrologie klopt"-argument), dan is er wel iets goed mis met je, me dunkt.

Het illustreert alles wat er zo grondig mis is met christenfundamentalisme. Makkelijk lullen ook als je b.v. geen kinderen hebt.

Ach man overdrijf toch niet zo. Alsof ik letterlijk genietend met popcorn ga kijken hoe de wereld naar de malle gaat. Waarom denk je nou dat ik al jaren hier en elders waarschuw voor de komende tijden? Mijn hele reputatie op het spel zet, me vrijwillig laat uitmaken voor van alles en nog wat? Omdat het me allemaal geen moer interesseert wat er met anderen gebeurt? Als dat waar zou zijn, zou ik mijn tijd wel anders invullen.
  donderdag 5 maart 2026 @ 13:05:19 #74
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220263713
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 12:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Mijn hele reputatie op het spel zet,
Welke reputatie? Die van .......
  donderdag 5 maart 2026 @ 13:07:02 #75
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_220263730
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2026 12:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ach man overdrijf toch niet zo. Alsof ik letterlijk genietend met popcorn ga kijken hoe de wereld naar de malle gaat. Waarom denk je nou dat ik al jaren hier en elders waarschuw voor de komende tijden? Mijn hele reputatie op het spel zet, me vrijwillig laat uitmaken voor van alles en nog wat? Omdat het me allemaal geen moer interesseert wat er met anderen gebeurt? Als dat waar zou zijn, zou ik mijn tijd wel anders invullen.

Wat zouden we volgens jou moeten doen om de eindtijd goed door te komen? Is geloven in Jezus voldoende, moeten we bij een bepaalde kerk horen, of is er nog iets anders?

Oprechte vraag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')