quote:
Het duurt nog jaren voordat uitbreiding van overvol stroomnet te merken is
De capaciteit van het stroomnet wordt in de komende tien jaar verdubbeld. Dat moet de capaciteitsproblemen oplossen die nu bijvoorbeeld de bouw van nieuwe woningen tegenhouden. Maar het duurt nog wel een paar jaar voordat het effect van die uitbreiding merkbaar wordt.
Nederland is de afgelopen jaren in hoog tempo verduurzaamd. Op de daken van een derde van alle woningen liggen zonnepanelen. Daarnaast zijn er op verschillende plekken grote windmolenparken aangelegd.
Maar daardoor zit in heel Nederland het stroomnet vol. Het gevolg daarvan is dat bijvoorbeeld nieuwe woningen niet op het stroomnet aangesloten kunnen worden. Daardoor loopt de oplossing van de woningcrisis vertraging op.
"De energietransitie is met al die zonnepanelen en windparken eenzijdig ingezet", concludeert hoogleraar duurzame energie Ronald Huisman van de Erasmus Universiteit Rotterdam. "Er is daarbij te weinig gekeken naar andere effecten, zoals de gevolgen voor de capaciteit op het stroomnet."
Zo is er volgens de hoogleraar bij de plaatsing van zonnepanelen en aanleg van windparken onvoldoende nagedacht over energieopslag. Dat geldt ook voor het in balans brengen van de vraag en het aanbod. Huisman: "De eenzijdigheid waarmee de energietransitie is ingezet, verklaart deels waardoor we nu verrast zijn door capaciteitsproblemen op het stroomnet."
De uitbreiding van de capaciteit van het stroomnet komt nu op gang. Netbeheerder TenneT investeert tussen 2025 en 2035 naar verwachting een astronomisch bedrag van 111 miljard euro in het hoogspanningsnet.
Dus we moeten het stroomverbruik verminderen? Houtkachels of toch weer aardgas?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:40 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dan staan al die mogelijke antwoorden al lang genoemd in dit topic. Bovendien gaat dit topic nog steeds over netcongestie en niet over heel Nederland fossielvrij maken.
Waterstof is kansloos.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus we moeten het stroomverbruik verminderen? Houtkachels of toch weer aardgas?
In het Klimaatakkoord staat, dat we alles met waterstof gaan doen. Volgens de NAM en de regering kan het aardgasnetwerk "met wat aanpassingen" ook gebruikt worden voor waterstof. Daar zijn ook veel subsidies voor, ook van de EU. Maar tot nu toe is dat nog niet van de grond gekomen.
De nadruk ligt ook vooral op TenneT, oftewel het hoogspanningsnet. Het verplaatsten van de stroom tussen de provincies en regio's. Niet de kabels in de straten. Er spelen dus twee verschillende dingen: dat de elektriciteit niet op de juiste plaats te krijgen is en dat het voltage van de aansluitingen soms de drempelwaardes overschrijd.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waterstof is kansloos.
Dat was meer een ballonnetje om nog wat geld voor het gasnetwerk los te peuteren.
Het hele probleem van netcongestie in een notendop. Uiteindelijk gaat het om energie wat in Nederland met een uitgebreid gasnetwerk ook middels gas lokaal opgewekt kan worden. Ik zou mijn gasaansluitng niet kwijt willen zodat ik desnoods met een aggregaat op gas mijn eigen stroom kan opwekken voor het geval dat het overheidsbeleid faalt.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De nadruk ligt ook vooral op TenneT, oftewel het hoogspanningsnet. Het verplaatsten van de stroom tussen de provincies en regio's. Niet de kabels in de straten. Er spelen dus twee verschillende dingen: dat de elektriciteit niet op de juiste plaats te krijgen is en dat het voltage van de aansluitingen soms de drempelwaardes overschrijd.
Wat TenneT dus voornamelijk lijkt te doen, is de energie die vroeger door lokale centrales geleverd wordt te verplaatsten van de windparken op de Noordzee of de zonnepanelen op de daken, maar de wijkcentrales. Als je nieuwbouwhuis geen aansluiting kan krijgen is dat het probleem. En als je omvormer zich uitzet als de zon flink schijnt, zijn het de kabels daarachter.
Nou is er ook nog een stukje tussen het verdeelstation en de wijkcentrale, dat eventueel ook verdeeld wordt door de regionale netwerkbeheerder. Dat kan heel divers zijn. Dus daar kan eventueel het probleem ook nog zitten als je geen of geen zwaardere aansluiting kunt krijgen. Of zelfs, dat het wel werkt als de zon flink schijnt of de lokale aardgascentrale draait, maar niet als de stroom uit de Noordzee moet komen.
prima weertje vandaag op zich (hier), goed genoeg om achtereenvolgens de wasmachine en droger gratis te laten draaien, en momenteel de auto van mijn vrouw aan het bijladen (langzaam), met als resultaat dat ik momenteel 200 watt uit het net trek.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waterstof is kansloos.
Dat was meer een ballonnetje om nog wat geld voor het gasnetwerk los te peuteren.
En een poging van de fossiele industrie om nog een beetje aan greenwashing te doen. Grijze waterstof...quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waterstof is kansloos.
Maar het kost dus alleen al honderden miljarden aan de verzwaring van het stroomnet om de aardgascentrales uit te kunnen zetten. Zodat de stroom die de windparken bij een flinke storm opwekken verdeeld kan worden over heel Nederland. De zonnepanelen op de daken spelen hier slechts een hele kleine rol in.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:48 schreef knoopie het volgende:
[..]
En een poging van de fossiele industrie om nog een beetje aan greenwashing te doen. Grijze waterstof...
Het is wel leuk om alleen naar de initiële kosten te kijken, maar ik ben wel benieuwd wat uiteindelijk gemiddeld gezien goedkoper is. Niet alles is rendabel en een voorbeeld (voor mij) zijn thuisbatterijen, maar zonnepanelen zijn in mijn geval gewoon echt rendabel, ook als salderen stopt (afgelopen 12 maanden zo'n 8% rendement als ik salderen niet meereken).quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar het kost dus alleen al honderden miljarden aan de verzwaring van het stroomnet om de aardgascentrales uit te kunnen zetten. Zodat de stroom die de windparken bij een flinke storm opwekken verdeeld kan worden over heel Nederland. De zonnepanelen op de daken spelen hier slechts een hele kleine rol in.
Niet rendabel? Vertel eens? Want ik ga er wel eentje scoren dit jaar, maar ik heb het dan over zo'n stekkerbatterij he. 5 a 6 kWh, dat is (voor mij) 3,5 jaar terugverdientijd, dat is niet veel.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:54 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Het is wel leuk om alleen naar de initiële kosten te kijken, maar ik ben wel benieuwd wat uiteindelijk gemiddeld gezien goedkoper is. Niet alles is rendabel en een voorbeeld (voor mij) zijn thuisbatterijen, maar zonnepanelen zijn in mijn geval gewoon echt rendabel, ook als salderen stopt (afgelopen 12 maanden zo'n 8% rendement als ik salderen niet meereken).
Warmtepomp bespaar ik ook flink mee tenopzichte van wat ik had (stadswarmte, maar ik reken meestal t.o.v. gas)
Elektrische auto bespaar ik ook flink mee qua brandstof ten opzichte van benzine auto + minder onderhoud.
Zo'n stekkerbatterij kost 1300?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 21:16 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Niet rendabel? Vertel eens? Want ik ga er wel eentje scoren dit jaar, maar ik heb het dan over zo'n stekkerbatterij he. 5 a 6 kWh, dat is (voor mij) 3,5 jaar terugverdientijd, dat is niet veel.
Maar je moet ook de boete meenemen die je niét hoeft te betalen. Elke kWh is 2 bedragen waard, 1x je kwh-prijs omdat je die stroom niét uit het net hoeft te trekken en elke kWh uit dat batterij (als je exclusief laadt vanaf je panelen) is een kWh waar je geen boete over betaald omdat je 'm niet teruglevert.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 22:05 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Zo'n stekkerbatterij kost 1300?
Als je dat deelt door de prijs per kwh kom je op 5200 uit (bij 0,25cent per kwh). Dus je moet 5200 kwh van je eigen panelen gebruiken om quitte te spelen. Ik geloof niet dat dat lukt in ongeveer 3,5 jaar (zeker met stekker batterij, vanwege beperkt vermogen).
Volgens mij krijg je bijv bij greenchoice netto een halve cent per kwh.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 22:07 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar je moet ook de boete meenemen die je niét hoeft te betalen. Elke kWh is 2 bedragen waard, 1x je kwh-prijs omdat je die stroom niét uit het net hoeft te trekken en elke kWh uit dat batterij (als je exclusief laadt vanaf je panelen) is een kWh waar je geen boete over betaald omdat je 'm niet teruglevert.
Waar staat die 9,8ct voor? Want volgens mij is de kwh prijs eerder richting de 24-25cent.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 22:14 schreef CoolGuy het volgende:
In mijn geval is dat 23,6ct + 9,8ct = 33,4ct per kWh. Om 1300 euro terug te verdienen kom je dan op:
1300 euro x 100ct = 130.000ct. / 33,4ct = 3.982,22 kWh. Zo'n batterij doet 5 kWh, en ik doe dan dus de aanname dat ik in de donkere uren van een dag die 5 kWh verbruik (wat ook zo is), en dat doe ik zo'n 240 nachten per jaar (want in de wintermaanden krijg ik die batterij niet vol elke dag).
Nou, 3.982,22 kWh / 5 = 778,44 nachten, en aangezien ik de aanname doe van zo'n 240 nachten per jaar maakt dat 3,24 jaar.
Ik baseer dat dan op de cijfers vanuit mijn Home Assistant. Die heeft mijn P1 meter geintegreerd, en ik heb dus zo'n simulator draaien die mij verteld dat een 5 a 6 kWh accu in mijn geval ideaal zou zijn. Dus hoger dan dat ga ik ook niet want dat heeft geen zin.
Die 9,8ct is de terugleverboete die ik betaal per kWh volgens mijn contract. Maar dat ís het niet, want zoals ik zie, ik draai een simulator, gebaseerd op mijn verbruik. Ik heb eerder een andere simulator gebruikt waar ik zeg maar 1 jaar aan kwartierverbruiken (die ik dus uit mijn P1 meter trek) kon uploaden.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 22:26 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Waar staat die 9,8ct voor? Want volgens mij is de kwh prijs eerder richting de 24-25cent.
En 240 dagen dat kunnen lijkt mij wel onrealistisch. Volgens mij is het vermogen van een stekker batterij ook of 800W of 2400W (als permanent aangesloten batterij). Dus piekvermogen kun je niet helemaal afdekken.
Als je van die 5-6kwh in de nacht op die dagen kunt verplaatsen naar overdag, zonder batterij dan is dat denk ik rendabeler.
Het simpele antwoord is, dat we aan die sterke verzwaring van het elektriciteitsnet alleen wat hebben als het tussen 17:00 en 21:00 stormt. Want dat is het enige scenario waarbij je alle andere centrales uit kunt zetten.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:54 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Het is wel leuk om alleen naar de initiële kosten te kijken, maar ik ben wel benieuwd wat uiteindelijk gemiddeld gezien goedkoper is. Niet alles is rendabel en een voorbeeld (voor mij) zijn thuisbatterijen, maar zonnepanelen zijn in mijn geval gewoon echt rendabel, ook als salderen stopt (afgelopen 12 maanden zo'n 8% rendement als ik salderen niet meereken).
Warmtepomp bespaar ik ook flink mee tenopzichte van wat ik had (stadswarmte, maar ik reken meestal t.o.v. gas)
Elektrische auto bespaar ik ook flink mee qua brandstof ten opzichte van benzine auto + minder onderhoud.
Bij storm worden ze juist uitgeschakeld, dus het zal wel over andere condities gaan.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 22:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het simpele antwoord is, dat we aan die sterke verzwaring van het elektriciteitsnet alleen wat hebben als het tussen 17:00 en 21:00 stormt. Want dat is het enige scenario waarbij je alle andere centrales uit kunt zetten.
Afhankelijk van het type windturbine, produceren ze maximaal bij windkracht 7 of 8 en schakelen ze af boven windkracht 10 of 11. De hele goede kunnen nog wat meer verdragen. De oude windturbines waren synchroon, wat betekende dat hun generator altijd op 50 of 60 Hertz draaide, al naar gelang de frequentie van het stroomnet. Dat hield ook in, dat ze tot windkracht 3 stilstonden.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 23:22 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Bij storm worden ze juist uitgeschakeld, dus het zal wel over andere condities gaan.
Het is wel "verslavend" zo'n accu. Had er eerst 1 bij m'n moeder neergezet, werkte mooi, toen een 2e en al snel stonden er 4.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 22:45 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Die 9,8ct is de terugleverboete die ik betaal per kWh volgens mijn contract. Maar dat ís het niet, want zoals ik zie, ik draai een simulator, gebaseerd op mijn verbruik. Ik heb eerder een andere simulator gebruikt waar ik zeg maar 1 jaar aan kwartierverbruiken (die ik dus uit mijn P1 meter trek) kon uploaden.
Ik kan van de cijfers niet echt iets anders maken, die 240 nachten zijn in mijn geval wel realistisch, dwz, volgens de simulaties.
Nee, die 5 a 6 kWh zijn vanaf dat het donker is tot het weer licht is, en hoe warmer het wordt, hoe meer we de airco's aanhebben bijvoorbeeld. Ik snap prima dat ik zo'n accu beperkt is tot 800 watt leveren, maar of ik nou in 1 uur 2,4 kWh lever, of over 3 uur 800 watt per uur, wat neerkomt op dat ik voor 5 kWh 6,25 uur nodig heb, 5 kWh is 5 kWh aan verbruik.
Maar, ik zal 'm ergens richting de zomer gaan asnschaffen, dus dan gaan we zien wat het ding gaat doen als ie er staat.
Hoe groot is je grondgebied? Zit je al te denken aan een flinke windturbine? Je kunt natuurlijk ook wat kopen dat nog redelijk dichtbij is maar buiten de stad, maar het is dan natuurlijk maar de vraag hoe je die energie dan bij jou krijgt. En je kunt het dan beter voor de hele wijk doen. Tijd om je eigen energiebedrijf op te richtenquote:Op vrijdag 20 februari 2026 23:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is wel "verslavend" zo'n accu. Had er eerst 1 bij m'n moeder neergezet, werkte mooi, toen een 2e en al snel stonden er 4.
Zelf nu 40kWh neergezet, komt op zich wel aardig op met alle hobby's (Folding@home). Dat ga ik wel zo aansturen dat die computers draaien als er voldoende capaciteit over is. Nog geen idee hoe ik dat ga doen maar met ChatGPT, Gemini en Claud zal er vast wel een oplossing/script uitrollen.
Voornamelijk door Greenpeace / GroenLinks en specifiek door Samsom en Timmermans, toen ze bij de EU zaten.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 23:54 schreef michaelmoore het volgende:
ik heb de indruk dat al die problemen van stikstof en stroom en ruimte gebrek door ambtenaren veroorzaakt worden
Als ik de baas was over alle vergunningen dan zou ik ook iedereen laten wachten , dan voel jezelf erg machtigquote:Op zaterdag 21 februari 2026 00:24 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Voornamelijk door Greenpeace / GroenLinks en specifiek door Samsom en Timmermans, toen ze bij de EU zaten.
Hun "claim to fame" is, dat ze het geprivatiseerd hebben en er een verdien model van hebben gemaakt. Het probleem daarmee is, dat het bedrijven helemaal niks interesseert of jij nu wel of niet stroom krijgt. Het gaat er ze alleen om, dat ze er goed aan kunnen verdienen. Dus als er stroom uit je stopcontact komt, moet je blij zijn. Het lijkt Afrika wel!quote:Op zaterdag 21 februari 2026 00:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als ik de baas was over alle vergunningen dan zou ik ook iedereen laten wachten , dan voel jezelf erg machtig
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |