abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220694059
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 11:29 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Bullshit.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220694063
Het enige wat het doet is productie verplaatsen naar het buitenland.
Je mag je ook vragen of dit dus wel legaal is gezien EU.

Helpen met dat efficiëntie vraagstuk doet het ook niet.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 2 mei 2026 @ 02:55:39 #153
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220694196
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2026 20:21 schreef 215 het volgende:
De bruto stroomprijs was vandaag een paar uur onder de minus vijftig cent. Dat is het bedrag waar kerncentrales op inschrijven. Die kerncentrales mochten vandaag dus geen stroom leveren. Terug regelen is geen optie en al helemaal niet voor een paar uur dus al die energie hebben ze moeten 'affakkelen'. Dat is dus wel pure opwarming van de atmosfeer met gemaakte energie.
affakkelen vind ik een vreemde benaming bij een overschot aan stroom , omzetting in warmte resulteert in een warmere buitenlucht of een warm zwembad

quote:
AI-overzicht
Met "affakkelen", wordt hier bedoeld dat overtollige stroom op een nutteloze manier wordt omgezet in warmte, in plaats van dat het wordt opgeslagen of terug geleverd aan het net.

Omzetting in warmte: De meest voorkomende manier van "elektrisch affakkelen" is het bewust inschakelen van verbruikers die stroom omzetten in warmte, zoals een elektrische kachel,.
Na 2026 zullen meer mensen de omvormer uitzetten op zeer zonnige dagen in geval van een negatieve stroomprijs bij een dynamisch contract , een zwembad mee verwarmen of een batterij opladen
Ik denk dat er snel kleine batterijen komen voor een 2000 euro om een uur of 4 te overbruggen met 6 KWH , ik wacht wel af waar het energiebedrijf mee komt, ik ga me er nu niet in verdiepen

quote:
Ja, er zijn verschillende softwareoplossingen en apps waarmee je zonnepanelen automatisch kunt uitschakelen bij negatieve stroomprijzen.
Dit is vooral nuttig als je een dynamisch energiecontract hebt, om te voorkomen dat je betaalt voor het terug leveren van stroom.

Hier zijn de belangrijkste methoden en aanbieders:
mySolarEdge App (SolarEdge): Vanaf eind 2023 biedt SolarEdge de mogelijkheid om in de app de functie 'negatieve prijsoptimalisatie' in te stellen. Hiermee stopt de omvormer automatisch de productie zodra de stroomprijs negatief is.

Enphase App: Gebruikers met een Enphase-systeem kunnen via de app (onder batterijprofielen) AI-optimalisatie en het elektriciteitstarief instellen om zo de panelen te pauzeren bij negatieve prijzen.

Zonneplan Powerplay: Zonneplan biedt met de app 'Powerplay' een automatische aansturing. Hierbij wordt de omvormer gepauzeerd bij negatieve uurprijzen.

MetDeZon (voor Goodwe): Voor eigenaren van een Goodwe-omvormer biedt MetDeZon specifieke software om het systeem automatisch uit te schakelen.

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 02-05-2026 03:35:19 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220695356
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 00:14 schreef ludovico het volgende:

[..]
Bullshit.
Hoezo ?
Het bericht komt van de ACM zelf, dat ze een invoedingstarief willen invoeren voor de producenten van elektriciteit.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220695403
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 02:55 schreef michaelmoore het volgende:
Ik denk dat er snel kleine batterijen komen voor een 2000 euro om een uur of 4 te overbruggen met 6 KWH , ik wacht wel af waar het energiebedrijf mee komt, ik ga me er nu niet in verdiepen
[..]
Die zijn er al een tijdje
  zaterdag 2 mei 2026 @ 11:27:37 #156
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220695413
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:25 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Die zijn er al een tijdje
ja als mijn vast contract afloopt in januari 2028 dan zal ik eens horen wat te doen
ik heb er geen sjoege van

zo een batterij lijkt me wel
Maar aan de deur een accu kopen dat is niet mijn stijl
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220696732
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:12 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Hoezo ?
Het bericht komt van de ACM zelf, dat ze een invoedingstarief willen invoeren voor de producenten van elektriciteit.
Dat helpt helemaal niet bij efficiënt gebruik van het net en heeft EU gemeenschappelijke markt technische punten die het defacto illegaal maakt.

ACM zal fors tegengas krijgen, dit komt er niet doorheen.
pi_220702190
Ff op een andere noot.

Ik krijg straks SDE++ subsidie.
Die subsidie is berekend op terugverdientijd.

Worden die invoedingskosten zo weer gesubsidieerd ook? Zo niet dan is dat ook weer reden tot rechtszaken.
pi_220702206
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 07:38 schreef ludovico het volgende:
Ff op een andere noot.

Ik krijg straks SDE++ subsidie.
Die subsidie is berekend op terugverdientijd.

Worden die invoedingskosten zo weer gesubsidieerd ook? Zo niet dan is dat ook weer reden tot rechtszaken.
Dus toch! Mooi.
pi_220705206
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 07:44 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus toch! Mooi.
Ja

Stroom die je tijdelijk opslaat in een batterij is niet subsidiabel. Ook al is er een bruto productiemeter die de output van je panelen bepaalt.

En ze hebben een aansluitwaarde van max 50% op het net tov nominaal geïnstalleerd PV vermogen.

Alleen als je er dan een batterij naast zet mag je het omvormer vermogen van de batterij erbij optellen dus gewoon weer 100% benutten.

Rare wereld
pi_220706485
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 15:25 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ja

Stroom die je tijdelijk opslaat in een batterij is niet subsidiabel. Ook al is er een bruto productiemeter die de output van je panelen bepaalt.

En ze hebben een aansluitwaarde van max 50% op het net tov nominaal geïnstalleerd PV vermogen.

Alleen als je er dan een batterij naast zet mag je het omvormer vermogen van de batterij erbij optellen dus gewoon weer 100% benutten.

Rare wereld
Maar zou de batterij dan een andere omvormer nodig hebben of kan de omvormer van de zonnepanelen gewoon gebruikt worden? Bij huisinstallaties kan dat in sommige gevallen wel.
pi_220710478
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 18:01 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Maar zou de batterij dan een andere omvormer nodig hebben of kan de omvormer van de zonnepanelen gewoon gebruikt worden? Bij huisinstallaties kan dat in sommige gevallen wel.
Voor de panelen gaat het om watt piek vermogen. Niet het omvormer vermogen.

Weet niet verder. Deze set up is aangeraden
pi_220717896
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2026 11:12 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Hoezo ?
https://nltimes.nl/2026/0(...)producers-grid-costs

De weerstand was al eerder te lezen maar de onderbouwing mist ook compleet van AFM het zijn drogredenen.

Raar dus. Alsof iemand met een sterke ideologie aan het roer staat die zijn wensen doordrukt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')