50kw zit nog in een soort laag tarief geloof ik als ik de tarieven structuur goed begrijp dus valt eigenlijk mee, maar 50kw kan je ook van een 3x80a trekken daar heb je geen 3x250 voor nodig.quote:Op zaterdag 4 april 2026 15:04 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Lijkt mij logisch, maar zou je daarmee veel maandelijkse kosten besparen?
Dus, geen subsidies, maar wat bedoel je met reserve en blokstroom? Is dat een onderdeel van het balanceren?quote:Op zaterdag 4 april 2026 16:23 schreef ludovico het volgende:
[..]
50kw zit nog in een soort laag tarief geloof ik als ik de tarieven structuur goed begrijp dus valt eigenlijk mee, maar 50kw kan je ook van een 3x80a trekken daar heb je geen 3x250 voor nodig.
Anyhow, als ze 50kw op grootzakelijk goedkeuren en ik daarmee in laagspanning tarief zit is het relatief goedkoop...
225 euro oid per maand denk ik aan vaste kosten. 75 netbeheerder en 150 meetdienst.
[ afbeelding ]
Boven de 50kw is het in een klap heel duur allemaal.
Afleveren word ik nauwelijks gebottleneckt... en hogere vermogens zijn eigenlijk ook niet echt nodig.
Heb me aangemeld voor reserve en blokstroom omdat het afnamevermogen door netcongestie noodgedwongen op 0 is gezet.
Subsidies?quote:Op zaterdag 4 april 2026 17:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus, geen subsidies, maar wat bedoel je met reserve en blokstroom? Is dat een onderdeel van het balanceren?
Het is allemaal zo vaak veranderd, dat ik het niet meer bijhoud. Ook de subsidies. Ik wist wel, dat je geen subsidie meer krijgt als de stroomprijs negatief is.quote:Op zaterdag 4 april 2026 17:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
Subsidies?
SDE++
Wat aftrek van de winst.. EIA ... KIA...
Reserve en blokstroom worden nieuwe contractvormen met de netbeheerder.
Waarbij blokstroom je alleen op bepaalde tijden energie mag afnemen.
En bij reservestroom krijg je het een dag van te voren te horen of er ruimte is op het net.
Die laatste zal vermoedelijk goed passen bij stroomhandel met een batterij. Vermoedelijk verhelpt die dan ook gelijk netcongestie. Immers, de netbeheerder geeft aan wat mag.
Dan is bezwaar ook kansrijk. De wettelijke minimale afstand is toch wel twee keer de tiphoogte.quote:Op zaterdag 4 april 2026 13:59 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Totdat ze 100 meter van jouw huis een windturbine neer willen zetten van 100 meter hoog.
TenneT betaalt hun technische mensen gewoon heel goed.quote:Op zaterdag 4 april 2026 15:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nu er ook nog wat aan doen, zoals meer opleidingen en betere salarissen voor de elektromonteurs. Oh, wacht, daar gaan ze niet over, dat hebben ze geprivatiseerd.
Dat is eigenlijk wat ik bedoel, als het doel is een soort investering, dan is het misschien wel interessant om te kijken naar zo'n batterij container die je overdag oplaad (met lagere aansluiting) en dan met bijv maximaal 45kW ontlaad, zodat je nog onder de 50kW uitkomt.quote:Op zaterdag 4 april 2026 16:23 schreef ludovico het volgende:
[..]
50kw zit nog in een soort laag tarief geloof ik als ik de tarieven structuur goed begrijp dus valt eigenlijk mee, maar 50kw kan je ook van een 3x80a trekken daar heb je geen 3x250 voor nodig.
Anyhow, als ze 50kw op grootzakelijk goedkeuren en ik daarmee in laagspanning tarief zit is het relatief goedkoop...
225 euro oid per maand denk ik aan vaste kosten. 75 netbeheerder en 150 meetdienst.
[ afbeelding ]
Boven de 50kw is het in een klap heel duur allemaal.
Afleveren word ik nauwelijks gebottleneckt... en hogere vermogens zijn eigenlijk ook niet echt nodig.
Heb me aangemeld voor reserve en blokstroom omdat het afnamevermogen door netcongestie noodgedwongen op 0 is gezet.
Bij Liander ken ik ook iemand die al een paar keer intern promotie heeft kunnen maken en inmiddels met mbo-4 op zo'n 70k of zo zit.quote:Op zaterdag 4 april 2026 18:23 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
TenneT betaalt hun technische mensen gewoon heel goed.
https://www.werkenbijtennet.nl/nl/vacatures/87418
Tot ¤5627 voor een MBO niveau 2 functie. Er zijn zat HBO’ers aan het werk voor veel minder, zeker in de publieke sector. Ken zelf iemand met MBO-3 die daar meer dan 7.000 per maand krijgt.
Voor meer kansen zie https://www.werkenbijtennet.nl/nl/vacatures?&page=12
Een beetje handige techneut verdient tegenwoordig echt beter dan een kantoorpikkie.quote:Op zaterdag 4 april 2026 18:48 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Bij Liander ken ik ook iemand die al een paar keer intern promotie heeft kunnen maken en inmiddels met mbo-4 op zo'n 70k of zo zit.
En als ik de verhalen mag horen krijg je er ook zeker geen burnout van. Regelmatig sporten onder werktijd etc (omdat het werk al af is).
Ik heb gesolliciteerd op de vacature "Sub Project Lead Civil Engineering – Onshore Converter"quote:
10+ jaar denk. Batterij omdat die synergie heeft jaar of 7.quote:Op zaterdag 4 april 2026 17:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is allemaal zo vaak veranderd, dat ik het niet meer bijhoud. Ook de subsidies. Ik wist wel, dat je geen subsidie meer krijgt als de stroomprijs negatief is.
Maar levert het zo nog wel wat op? Hoeveel jaar om het terug te verdienen?
Mja het wordt extern aangestuurd en kijkt naar allerlei elektriciteitsmarkten. Congestie... Onbalans..quote:Op zaterdag 4 april 2026 18:42 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk wat ik bedoel, als het doel is een soort investering, dan is het misschien wel interessant om te kijken naar zo'n batterij container die je overdag oplaad (met lagere aansluiting) en dan met bijv maximaal 45kW ontlaad, zodat je nog onder de 50kW uitkomt.
Maar ik heb geen idee hoe interessant dat is prijs technisch en wat dat allemaal kost. Maar ik denk dat er best wel wat kant en klare oplossingen zijn die ook voor andere toepassingen worden gebruikt.
Kun je nagaan hoe klein het aanbod is.quote:Op zaterdag 4 april 2026 18:23 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
TenneT betaalt hun technische mensen gewoon heel goed.
https://www.werkenbijtennet.nl/nl/vacatures/87418
Tot ¤5627 voor een MBO niveau 2 functie. Er zijn zat HBO’ers aan het werk voor veel minder, zeker in de publieke sector. Ken zelf iemand met MBO-3 die daar meer dan 7.000 per maand krijgt.
Voor meer kansen zie https://www.werkenbijtennet.nl/nl/vacatures?&page=12
Ja, een functie als veredelde vakkenvuller bij de Action heet tegenwoordig assistent bedrijfsleider. In navolging van de McDonalds, waar je na je eerste promotie meteen teamleider bent en na de tweede manager. Er werken daar dan ook meer leidinggevenden dan gewone werknemers. Maar de salarissen zijn vergelijkbaar: het minimum, of een paar procent meer.quote:Op zaterdag 4 april 2026 18:54 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik heb gesolliciteerd op de vacature "Sub Project Lead Civil Engineering – Onshore Converter"
Ben benieuwd wat dat precies is...![]()
Maar even serieus: wat een hondse termen voor wat je moet gaan doen gebruiken ze daar. Echt van het padje.
Kansloos zoals ze meegaan in alle marketing newspeak.
En hoe zit het met de netcongestie?quote:Op zaterdag 4 april 2026 20:25 schreef ludovico het volgende:
[..]
Mja het wordt extern aangestuurd en kijkt naar allerlei elektriciteitsmarkten. Congestie... Onbalans..
Onder de 200kwp nominaal vermogen betalen ze nog bij negatieve prijzen..
Het moge duidelijk zijn dat ik het project iets verkleind heb om daaraan te voldoen.
De aansluiting zou 160kw over het net mogen sturen naar voor de subsidie mag maximaal 100 (50% van het nominaal geïnstalleerd vermogen van de panelen)
Ik dacht dus eerst 320kwp te gaan plaatsen maar nevermind. Negatieve stroom uren komen er veel meer.
Misschien wel 7500 ofzo over 15 jaar.
Maal 100kw... Maal 6ct(?).
6 euro keer 7500.. 35k
Ik verbaas me erover ondanks dat het goed betaalt. Men zit toch liever van 9 tot 5 achter de computer, wat ik helemaal prima vind overigens. Meer werk voor mijquote:Op zaterdag 4 april 2026 21:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Kun je nagaan hoe klein het aanbod is.
Het is dat ik al een dagje ouder ben en mijn conditie niet geweldig is, anders had ik ook mee willen doen. Maar ik heb ook daar geen diploma voor, dus ze gaan me niet willen hebben. Dus ik beperk me to het Repair Café.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:07 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik verbaas me erover ondanks dat het goed betaalt. Men zit toch liever van 9 tot 5 achter de computer, wat ik helemaal prima vind overigens. Meer werk voor mij
Nouja in de wachtrij tot de problemen zijn opgelost in 2030 ofzo in mijn regio.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En hoe zit het met de netcongestie?
Daar zijn ze niet zo kieskeurig in. Als je aantoonbare ervaring hebt kom je prima aan de bak.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is dat ik al een dagje ouder ben en mijn conditie niet geweldig is, anders had ik ook mee willen doen. Maar ik heb ook daar geen diploma voor, dus ze gaan me niet willen hebben. Dus ik beperk me to het Repair Café.
Maar de vooruitzichten om geld te verdienen met een eigen zonnepark zijn dus niet geweldig.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:39 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nouja in de wachtrij tot de problemen zijn opgelost in 2030 ofzo in mijn regio.
Maar met blokstroom en reservestroom is er allicht wat eerder wat ruimte.
Geldt alleen voor afname bij mij niet voor afleveren.
Klopt, matig rendement.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar de vooruitzichten om geld te verdienen met een eigen zonnepark zijn dus niet geweldig.
Maar je hebt dus wel een hoop dure accu's nodig.quote:Op zaterdag 4 april 2026 23:49 schreef ludovico het volgende:
[..]
Klopt, matig rendement.
Maar wel redelijk zeker.. als je al de aansluiting hebt.....
En de panelen gaan lang mee.
Nee valt mee.quote:Op zaterdag 4 april 2026 23:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar je hebt dus wel een hoop dure accu's nodig.
In het grote plaatje worden er ieder kwartier centrales aan en uit gezet om de spanning en frequentie constant te houden. Dat gebeurt vooral tussen de grote verdeelcentra. Die geven het dan weer door aan de wijkcentrales.quote:Op zondag 5 april 2026 07:29 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nee valt mee.
1/3e van de totale investering ongeveer.
Een accu van 215kwh. En volgens mij is dat al aan de grote kant.
Met handel is vermogen wat het meest oplevert. Maar gezien ik zelf produceer en max 100kw mag leveren kan de accu toch maar aanvullen tot die 100.
Ok, iedere dag een uurtje bij opschakelen van alternatieven van zon bij zonsondergang en de avond piek. Zal deze periode wel dure stroom zijn rond 18:00?
Accus zijn in twee uur wel leeg.
Ook wel de reden dat wat afname vermogen goed zou zijn. De volgende ochtend is er weer een piek en de gehele nacht geen zonnestroom.
Afleververmogen vergeven aan mijn bedrijfje is dus een oplossing voor netcongestie. Maar ze geven je nu alsnog niet de capaciteit.
Dus de energiecrisis is gedeeltelijk ook regeltechnisch. Het zou wel werken als een staatssecretaris dat gewoon als enige portefeuille zou hebben. Lijkt wel niet urgent genoeg allemaal.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |