abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 april 2026 @ 22:29:36 #151
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_220502829
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 22:21 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat is een uitstekend idee dat heel veel geld en overlast bespaart, maar dan moet je dat de gemeente en de provincie laten doen. Dat is nu allemaal geprivatiseerd.
Je kan er als gemeente toch geld voor vangen bij gebruik niet?
pi_220502881
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 22:29 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Je kan er als gemeente toch geld voor vangen bij gebruik niet?
Je moet de infrastructuur aanleggen en beheren en dat is nou net waar rechtse regeringen van af willen.
pi_220502898
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 22:13 schreef Nebelwerfer het volgende:
Vraag die ik hier denk ik wel kan stellen:

Waarom legt men, bij nieuwe bestrating, geen soort van buizenstelsel aan waar men naar hartelust kabels kan toevoegen dan wel verwijderen als het nut niet meer daar is? 1 keer een grotere investering waar je vervolgens jarenlang plezier aan hebt. Als de gemeente hem plaats kan deze bedrijven met belang aan kabels hiervoor laten betalen.

Of stel ik dan zaken te simpel voor?
Maar is nieuwe bestrating niet vooral iets wat ze leggen bij nieuwe straten (+nieuwe woningen), waar neem ik aan geen problemen zijn.
pi_220502918
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 22:42 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Maar is nieuwe bestrating niet vooral iets wat ze leggen bij nieuwe straten (+nieuwe woningen), waar neem ik aan geen problemen zijn.
Je bedoelt, je kunt de stoep openbreken en een sleuf graven zonder dat je 10 kabels en leidingen tegen komt die in de weg zitten? Als je onder een asfaltweg door moet, dan moet je dat alsnog doen voor de aanleg er van.
pi_220502965
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 22:47 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je bedoelt, je kunt de stoep openbreken en een sleuf graven zonder dat je 10 kabels en leidingen tegen komt die in de weg zitten? Als je onder een asfaltweg door moet, dan moet je dat alsnog doen voor de aanleg er van.
Nee ik denk dat dat bij nieuwbouw wijken/straten er voldoende rekening mee word gehouden en dat het probleem niet zo zeer in de kabels onder straten die nu bestraat worden.
  vrijdag 3 april 2026 @ 22:58:14 #156
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_220502981
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 22:42 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Zolang elke aanbieder zijn eigen rotzooi wil leggen is het makkelijk als dat gewoon door een bak kan worden getrokken niet?

Ook worden verzwaringen of verbeteringen van netten zo makkelijker te realiseren in de toekomst.
  vrijdag 3 april 2026 @ 23:22:23 #157
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_220503101
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 22:58 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Zolang elke aanbieder zijn eigen rotzooi wil leggen is het makkelijk als dat gewoon door een bak kan worden getrokken niet?

Ook worden verzwaringen of verbeteringen van netten zo makkelijker te realiseren in de toekomst.
Elke aanbieder? Ieder gebied heeft een eigen netbeheerder dus er zijn geen verschillende aanbieders. Verder stel je eigenlijk een soort mantelbuis voor, maar ik zie het voordeel niet echt? Bij te weinig capaciteit wordt er een verzwaring uitgevoerd en dat houdt in dat de bestaande kabel wordt gerooid en een kabel met grotere capaciteit wordt gelegd. Het is niet dat ze kabels parallel naast elkaar leggen. Verder wordt het werk veelal in combi met gas en water uitgevoerd waarbij elektra in de hogere zandlagen ligt en je dus alles er alsnog uit moet trekken.

Ze hebben wel een ander systeem bedacht: VKLS
  vrijdag 3 april 2026 @ 23:29:52 #158
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_220503148
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 23:22 schreef RichardHammond het volgende:

[..]
Elke aanbieder? Ieder gebied heeft een eigen netbeheerder dus er zijn geen verschillende aanbieders. Verder stel je eigenlijk een soort mantelbuis voor, maar ik zie het voordeel niet echt? Bij te weinig capaciteit wordt er een verzwaring uitgevoerd en dat houdt in dat de bestaande kabel wordt gerooid en een kabel met grotere capaciteit wordt gelegd. Het is niet dat ze kabels parallel naast elkaar leggen. Verder wordt het werk veelal in combi met gas en water uitgevoerd waarbij elektra in de hogere zandlagen ligt en je dus alles er alsnog uit moet trekken.

Ze hebben wel een ander systeem bedacht: VKLS
Eerder een betonnen bak waar je het hele zooitje inlegt met deksels waar nodig. Scheelt je het hele graven.

Wel mooi te zien dat er wel ontwikkelingen zijn.

Verder ben ik leek op het gebied. Vroeg me dit alleen al even af sinds ik in spanje deze oplossing zag bij natuurstenen stoepen in combinatie met asfaltwegen.
pi_220503941
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 22:13 schreef Nebelwerfer het volgende:
Vraag die ik hier denk ik wel kan stellen:

Waarom legt men, bij nieuwe bestrating, geen soort van buizenstelsel aan waar men naar hartelust kabels kan toevoegen dan wel verwijderen als het nut niet meer daar is? 1 keer een grotere investering waar je vervolgens jarenlang plezier aan hebt. Als de gemeente hem plaats kan deze bedrijven met belang aan kabels hiervoor laten betalen.

Of stel ik dan zaken te simpel voor?
Het gebeurt sporadisch wel.
Maar het is ook wel complex. Dit zou het meest voor de hand liggen als je een nieuwe wijk bouwrijp maakt. Maar ja, dan ligt de boel toch al 100 keer open en voegt het weinig toe. Ik weet dat ze het hier bij een nieuwbouwwijk 15-20 jaar terug wel gedaan hebben voor glasvezel. Dat is toen ook wel gebruikt maar bij de volgende nieuwbouwwijk werd het gelijk meegelegd en was dat dus niet nodig.

En dat is ook wel een beetje het idee, alles wat voorzien is, wordt direct meegenomen in de ontwikkeling.

Daarnaast zijn dat soort mantelbuizen technisch ook wat beperkt. Prima voor een glasvezelkabels. Maar als je voor water, gas of elektra voor elke huisaansluiting de boel alsnog open moet trekken is de winst ook beperkt.
pi_220503952
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 23:29 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Eerder een betonnen bak waar je het hele zooitje inlegt met deksels waar nodig. Scheelt je het hele graven.

Wel mooi te zien dat er wel ontwikkelingen zijn.

Verder ben ik leek op het gebied. Vroeg me dit alleen al even af sinds ik in spanje deze oplossing zag bij natuurstenen stoepen in combinatie met asfaltwegen.
Dat we over het algemeen makkelijk te bewerken grond hebben helpt ook niet voor dit idee. Gewoon graven en herstraten (en daar de degeneratiekosten voor betalen), zal eenvoudiger en dus goedkoper zijn :P.
pi_220504574
quote:
84s.gif Op zaterdag 4 april 2026 10:15 schreef nostra het volgende:
NIMBY, liever kippen en zondagsrust.

https://www.telegraaf.nl/(...)l&utm_campaign=share
De locatie is nooit ideaal en die dingen zijn ook lelijk en lomp. Maar ik neem aan dat het net ook daar gewoon compleet verstopt zit? Dan moet het maar gewoon op de minst slechte plek…

Iedereen is nu blij dat hier vier hectare hoogspanningsstation uit de grond wordt gestampt. Zelfs de lokale MOB-types (die op alles bezwaar maken) hebben in hun bezwaar en beroep tegen het bedrijventerrein waar het komt te staan dit stuk uitgezonderd omdat ze er blij mee zijn.

En dan nog gaat het vermoedelijk vijf jaar duren voor het echt veel meer ruimte op het net oplevert ;(.
pi_220504576
quote:
84s.gif Op zaterdag 4 april 2026 10:15 schreef nostra het volgende:
NIMBY, liever kippen en zondagsrust.

https://www.telegraaf.nl/(...)l&utm_campaign=share
Dit zal wel de standaard zijn, bij elke uitbreiding. Als ik even snel google zie ik dat ook op andere plekken bezwaren zijn en niet lang geleden kwam er een bericht in de buurt waar ik woon ook een nieuw station zou moeten komen. Ook dezelfde reacties....
pi_220504595
Dus bezwaarmogelijkheden maar beperken, dat was Jettens stokpaardje toch ook?
pi_220504598
De "not in my backyard" instelling van de Nederlanders is bijzonder hardnekkig. Dit zie je ook bij de woningbouw. De mogelijkheden voor bezwaar moeten gewoon drastisch worden ingeperkt, anders krijg je niks meer voor elkaar in dit land.
pi_220504634
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 april 2026 10:37 schreef nostra het volgende:
Dus bezwaarmogelijkheden maar beperken, dat was Jettens stokpaardje toch ook?
Voor dit soort zaken (energieinfrastructuur) gebeurt dat volgens mij ook. Maar alsnog blijven er wel wat mogelijkheden, je wilt toch ruimte bieden voor inspraak. Een planeconomie is ook niet alles :+.
pi_220504637
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 april 2026 10:49 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Voor dit soort zaken (energieinfrastructuur) gebeurt dat volgens mij ook. Maar alsnog blijven er wel wat mogelijkheden, je wilt toch ruimte bieden voor inspraak. Een planeconomie is ook niet alles :+.
Genoeg grijs om in te bewegen, dus ben benieuwd naar de plannen. En vooral de uitvoering.
pi_220505622
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 10:39 schreef Breekfast het volgende:
De "not in my backyard" instelling van de Nederlanders is bijzonder hardnekkig. Dit zie je ook bij de woningbouw. De mogelijkheden voor bezwaar moeten gewoon drastisch worden ingeperkt, anders krijg je niks meer voor elkaar in dit land.
Totdat ze 100 meter van jouw huis een windturbine neer willen zetten van 100 meter hoog.
pi_220505762
Mijn contactpersoon grootzakelijk van Liander stelt dat als ik minder dan 50kw contracteer ze mijn aansluiting terugzetten naar kleinverbruik.

Beetje een raar verhaal, gezien die grootte gewoon nodig is om 200kwp zonnepanelen af te leveren op het net.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220505889
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 14:17 schreef ludovico het volgende:
Mijn contactpersoon grootzakelijk van Liander stelt dat als ik minder dan 50kw contracteer ze mijn aansluiting terugzetten naar kleinverbruik.

Beetje een raar verhaal, gezien die grootte gewoon nodig is om 200kwp zonnepanelen af te leveren op het net.
Omdat ze liever niet willen dat je teruglevert.
Teruglevering geven energiepartijen helemaal niets aan.
Vakman pur sang
pi_220505949
De elektrificering (energie-transitie) van een land vraagt om enorme hoeveelheden kapitaal en arbeidskracht. In China zie je dat ook duidelijk terug. State Grid Corporation of China beheert ongeveer 80% van het elektriciteitsnet en heeft circa 1,3 miljoen werknemers. China Southern Power Grid is verantwoordelijk voor de overige 20% en telt rond de 300.000 medewerkers. Samen gaat het dus om meer dan 1,5 miljoen mensen die werken aan het uitbreiden en onderhouden van het nationale stroomnet. De partijsecretarissen/voorzitters van deze twee cruciale staatsbedrijven hebben een politieke positie in de nationale hiėrarchie die vergelijkbaar is met provinciale gouverneurs, ministers of vice-ministers (staatssecretarissen). Het is een functie op hoog niveau, wat het strategische belang ervan onderstreept. Deze bedrijven worden centraal aangestuurd door de staat en niet primair door een raad van bestuur of een aandeelhoudersvergadering. Energie is daarvoor simpelweg te belangrijk: het vormt de ruggengraat van een moderne economie. Vrijwel alles is ervan afhankelijk: valt de energievoorziening weg, dan komt de economie snel tot stilstand.

In Nederland zie je die tendens tot centralisatie ook terug in de invoering van een minister van Energie in 2022, toen het belang ervan echt doordrong. In dat licht is het begrijpelijk dat Nederlandse netbeheerders tegen grenzen aanlopen. De energietransitie en verdere elektrificering vereisen niet alleen grote investeringen, maar ook veel technische arbeidskrachten en klaarblijkelijk ook centrale aansturing: iets waar men de laatste 2/3 jaar serieus bij stilstaat in Nederland. Dit is bij uitstek een nationale opgave en moeilijk volledig aan individuele bedrijven over te laten.

[ Bericht 36% gewijzigd door Peppert op 04-04-2026 15:04:40 ]
pi_220506102
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 14:17 schreef ludovico het volgende:

Lijkt mij logisch, maar zou je daarmee veel maandelijkse kosten besparen?
pi_220506205
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 14:41 schreef Peppert het volgende:
De elektrificering (energie-transitie) van een land vraagt om enorme hoeveelheden kapitaal en arbeidskracht. In China zie je dat ook duidelijk terug. State Grid Corporation of China beheert ongeveer 80% van het elektriciteitsnet en heeft circa 1,3 miljoen werknemers. China Southern Power Grid is verantwoordelijk voor de overige 20% en telt rond de 300.000 medewerkers. Samen gaat het dus om meer dan 1,5 miljoen mensen die werken aan het uitbreiden en onderhouden van het nationale stroomnet. De partijsecretarissen/voorzitters van deze twee cruciale staatsbedrijven hebben een politieke positie in de nationale hiėrarchie die vergelijkbaar is met provinciale gouverneurs, ministers of vice-ministers (staatssecretarissen). Het is een functie op hoog niveau, wat het strategische belang ervan onderstreept. Deze bedrijven worden centraal aangestuurd door de staat en niet primair door een raad van bestuur of een aandeelhoudersvergadering. Energie is daarvoor simpelweg te belangrijk: het vormt de ruggengraat van een moderne economie. Vrijwel alles is ervan afhankelijk: valt de energievoorziening weg, dan komt de economie snel tot stilstand.

In Nederland zie je die tendens tot centralisatie ook terug in de invoering van een minister van Energie in 2022, toen het belang ervan echt doordrong. In dat licht is het begrijpelijk dat Nederlandse netbeheerders tegen grenzen aanlopen. De energietransitie en verdere elektrificering vereisen niet alleen grote investeringen, maar ook veel technische arbeidskrachten en klaarblijkelijk ook centrale aansturing: iets waar men de laatste 2/3 jaar serieus bij stilstaat in Nederland. Dit is bij uitstek een nationale opgave en moeilijk volledig aan individuele bedrijven over te laten.

Nu er ook nog wat aan doen, zoals meer opleidingen en betere salarissen voor de elektromonteurs. Oh, wacht, daar gaan ze niet over, dat hebben ze geprivatiseerd.

Maar ze kunnen natuurlijk wel zorgen dat de energievoorziening niet in gevaar komt. Oh, wacht, alleen de subsidies voor waterstof en windparken op zee worden steeds verhoogd. Voor dat laatste hebben ze net 8 miljard extra uitgetrokken. Volgens mij heeft niemand van die mannen ooit gekeken wat die dingen nou wanneer ook werkelijk opwekken.

Ze zouden natuurlijk ook een heleboel lokale elektriciteitscentrales kunnen bouwen, zoals kerncentrales. Dan hoeft het net lang niet zo veel verzwaard te worden. En dat kost een paar honderd miljoen, dus daar kunnen we mooi 10 kerncentrales voor bouwen. Oh, wacht, daar is een groot deel van de bevolking sterk op tegen, dus die dingen krijgen nooit een bouwvergunning.

We kunnen natuurlijk altijd nog overschakelen op kolen, dat is vrij snel te realiseren. Oh, wacht, dat is verboden.

Nou ja, het lijkt me duidelijk.
pi_220506207
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 15:04 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Lijkt mij logisch, maar zou je daarmee veel maandelijkse kosten besparen?
Als particulier kun je geen subsidies voor bedrijven aanvragen.
pi_220506248
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2026 15:26 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als particulier kun je geen subsidies voor bedrijven aanvragen.
Daar heb ik het toch ook niet over?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')